TWEEDE BLAD
Donoso Cortés...
profeet
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
De vleesdistributie
overleefde zichzelf.
Kozenkcan$maand
fyisickófifietiike
dank.
Zaterdag 1 October 1949 No. 39
Zeventigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkery
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementspry 8
per kwartaal
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Voordat Rusland een wereld
oorlog zal beginnen, moet eerst
de aansluiting van alle Slavische
volken onder invloed van Rusland
plaats hebben. Wanneer we in
Oost-Europa de confederatie zul
len zien van do Slavische volken
en in West-Europa slechts twee
grote legers zyn, het leger van
de geteisterden en het leger van
de heroveraars, dan zal op de
klok van de tijd het uur slaan
van Rusland. Dan zal Ruslaud
rustig gaan over het land, het
geweer in de hand.
Wanneer we--dit lezen op een mor
gen, dat ons het laatste nieuws over
de militaire maatregelen van het At
lantisch pact met kopletters -onder
du ogen wordt geschoven, is onze
eerste vraag:
Wie schroef dat, durfde dit schryveu
en wanneer
Dit schreef een man, die in 1849
(het is geen drukfout), dusjprecies
honderd jaar geleden, schijnbaar iets
van onze geschiedenis af wist, toen
hij opineerde:
„Het schynt my toe, dat de scep
ter van de Europese dictatuur de
latynse volken zal ontvallen en in
de handen van Duitse en Slavische
volken zal komen".
Veel in de geschriften van deze
man dpet profetisch aan én om zijn
stijl én omdat hij zich veel met de
toekomst bezig hield. Enige bladzij
den verder lezen we:
„Het gaat met de wereld naar
de vorming van het meest reus
achtige en verholen despotisme,
dat men ooit gekend heeft. De
weg is open voor een gigantische
tyran, een internationale, onbe
rekenbare knechter."
„In Frankrijk zijn dan niets dan
aanhangers, in Italië trawanten, in
Duitsland leiders en kopstukken.
Zo zal het verschrikkelijke beest
steeds voor onze ogen staan en het
zal er zjjn en tot nu toe is er nog
geen Oedipes, die dit ïaadsel kan
opruimen. Het is een verschrikke
lijke opgave voor Europa, dat niet
weet hoe het op te lossen en het
niet kan oplossen. Dat is de waar
heid en voor elk denkend mens,
dio de zaak goed bekijkt, voorspelt
alles oen ctaclysme, zoals de mens
heid nog nooit gezien heeft.
Zo schreef Donoso Cortes precies
een eeuw geleden. De politicus, die
's avonds laat by zyn kaarsluchter
zat te worstelen met de toen reeds
actuele problemen van liberalisme,
socialisme en despotisme. De volgen
dag stond hij op de tribune in de
Staatsraad en durfde het eruit te
gooien in painflettenstyl wat hij
dacht.
's Avonds stonden de volzinnen
van zijn rede in de Spaanse Herald
of de Madridse Figaro met kopletters
zoals wij de woorden van een Chur
chill tot headlines maken. En zo'n
staatsman was hij.
Al klonk het wat pessimistisch
wat hy zei, zyn vrienden liepen er
niet om weg, zyn populariteit bleef.
Want Donoso Cortés sprak.
Wie was die Spanjaard
Geboren in 1809 heeft hij met zijn
begaafdheid de kans gezien, om in
zijn korte leven van 44 jaar de vol
gende functies te doorlopen:
12 jaar oud al student op de uni
versiteit van Salamanca;
16 jaar haalt hij de graad van li
centiaat in de rechten;
19 jaar bestijgt hij een leerstoel in
do letterkunde, omdat hy met de
studie in de rechten klaar is en vol
gens de wetten van het land nog te
jong is om het beroep van advocaat
uit te oefenen. Yan huis uit katho
liek wordt hy onder omstandigheden
fel dweper met Roussau. dan libera
lise dan rationalist, om tenslotte, na
elke theorie met bloed der practyk
te hebben zien neergeschreven in do
straten van Madrid, terug te keren
tot het geloof van zyn kinderjaren.
Hy trouwt, maar zyn vrouw en kind
verliest hij reeds in 1835. Dat zelfde
jaar kwam hy in de Spaanse minis
terraad.
Toen in 1840 bij revolutie de Pro
gressisten het heft in handen kregen
ging hij tesamen met koningin
Christina in ballingschap naar Parijs
waar hy haar secretaris werd. Na de
overwinning van haar maarschalk,
keerde hij in 1843 in Madrid terug
en werd raadsheer van de koningin.
In 1849 gezant en Spaans ambassa
deur te Parijs. Daar stierf hij in 1853
aan een hartkwaal. Zyn laatste woor
den waren toen men hem bij een
laatste aanval nog een medicijn toe
reiktei „Waar is dat goed voor
en grypend naar het kruisbeeld: „Ik
heb niets anders nodig dan dit
Te zeggen, dat hetgeen hierboven
geciteerd werd, een voorspelling is
van hetgeen wij thans in onze tyd
zien, zou een mishandeling zyn van
degene, die deze woorden schreef.
Zeker is, dat deze man de pretentie
heeft gehad iets over de toekomst te
zeggen. Hy heeft gesproken over een
tyd, welke is niet zeker
Men heeft hem geciteerd in i860,
in 1870, in 1914, in 1939.
Jaartallen heeft hy zelf nooit ge
noemd. Maar feiten genoemd, die hy
als logische gevolgen zag, dat heeft
hy en wel met een zelfverzekerdheid
die arrogantie kan heten.
„Myne heren, ik verzoek u mijn
woorden te willen onthouden, want
wat ik u ga zeggen, zal naar de
letter vervuld worden in een toe
komst die ik niet ken. We gaan
naar een reusachtige en de meest
vernielende dictatuurstaat, die de
mensheid ooit gekend heeft. Om
deze dingen aan te kondigen, be
hoef ik geen profeet te zyn. Het is
voldoende het geheel der gebeurte
nissen te zien uit de ware gezichts
hoek, van het katholieke stand
punt".
Sommigen hebbén de vraag gesteld
of hy een profeet was en wel bijzon
der een voorspeller van rampen, een
pessimist.
Dit te beweren kan men ook een
mishandeling noemen van zyn per
soon. Dat een biljarter van te voren
weet, hoe de drie ballen door zijn
stoot zullen komen te liggen en
waar zij tegen elkaar zullen klossen,
vindt ieder gewoon. Zo dacht Donoso
over de drie systemen: katholicisme,
liberalisme, socialisme (of wat wy
tegenwoordig noemen communisme).
Dat cultuur-philosophen en historici
met hun kyk op de geschiedenis
reeds van te voren kunnen zeggen,
dat het met een stelsel, een systeem
dat nu aan het groeien is, om één
zwakke plek erin eens in de verre
toekomst zal mislopen, kan iedereen
aanvaarden.
Doen wy niet hetzelfde als wy van
'n kind in de straat zeggen: met die
jongen gaat 't verkeerd in de toe
komst
Tenslotte, zouden we daarom een
medicus pessimist kunnen noemen,
die tegen iemand, die er best uitziet,
dat hij niet lang meer te leven heeft
De dokter weet immers meer dan
een buitenstaander. En wat voor
iemand, die er geen kyk op heeft,
soms een raadsel is en een onaange
naam nieuws, is voor een man van
de wetenschap soms een duidelijk
zichtbaar feit.
Zo stond Donoso Cortés, die in
Madrid, Parijs en Berlijn had gezeten
naar de dingen om zich heen te zien
en decreterende over de chronische
ziekte van ons werelddeel:
De Europese maatschappij sterft.
Haar beenderen beginnen al koud
te worden en het hart zal het
weldra zijn. En weet ge waarom
deze maatschappij ten onder gaat
Ze gaat ten onder, omdat God ze
voor het katholicisme geschapen
heeft en daarvoor wil doen leven
en de meesters der wetenschap
haar rationalistische kost hebben
te eten gegeven. Zy sterft, want
dwaling doodt en deze maatschap
pij is erop gegrondvest".
„Zij sterft, omdat de mens niet
alleen van brood leeft, maar van
elk woord dat uit Gods mond komt;
zo gaan de staten niet alleen ten
onder door het staal, maar door
elk antichristelijk woord, dat
voortkomt uit de mond van mo
derne wijsgeren. Ze schaadt zich
zelf, want de dwaling is een zelf
moordenaar."
Dit is zijn stijl; zo gaan zijn artike
len, gedragen, klassiek, in directe
beeldspraak.
Ze werden geschreven 's avonds
na negen uur. Dan had hy al drie
uur lang armen bezocht, adressen
afgelopen in de achterbuurten op
aanwijzen van de Kleine Zusters dei
Armen. Hy, de staatsman, die vier
vijfde van zyn inkomen weggaf aan
de armen. Die Vincentiaan was voor
dat deze bestonden.
Zo laat 's avonds studeerde hy dan
nog voor 't marmeren kruisbeeld, de
diplomaat, die de huidige problemen
op een afstand van honderd jaren
scherper in hun kern heeft aange
raakt, dan iemand denkt.
Geen modern probleem liet hij
onaangeroerd. De omvang van dt
klassenstrijd, beschaving, moderne
bewapening, moderne perscampagne
moderne wereldconferenties en hur
resultaat, moderne eis tot katholiekt
actie, de moderne leuger.campagne.
hy heeft het beschreven als stond
hij er vijftig meter van af.
Daarover misschien een volgende
keer. Want het is de moeite waard
deze man te lezen in deze tijden,
niet om by hem. de sensatie op te
doen iets over de toekomst te horen,
maar wel om de oorzaken te kennen
van een toekomst, die een chaos
worden.
Als voorproef van zijn intuïtieve
begaafdheid dit wat hy zegt over
een toekomstigo moderne leugen
campagne. Hy lykt wel een „speciale'
verslaggever van het proces tegen
Kardinaal Mindszenty.
„Gij zult, als God geen mede
lijden met ons heeft, nog heel wat
anders zien. Gij zult zien, hoe on
beschoft de leugen zich zal gedra
gen en tegen de waarheid zal zeggen:
„Ik ben de waarheid, jij bent de
leugen". De lasteraars tot de be
lasterden „Wij zijn vals beschul
digden, gij zijt de vervalsers".
Niemand zal kunnen uitmaken wat
er echt van is en vals, waar van.on
waar onderscheiden, de waarheid van
de leugen, de deugd van de ondeugd.
En dan zullen allen aan elkaar de
vraag stellon„Wat is de waarheid9'
Zo wendt hij zich telkens naar het
kruis. Zoals het midden op zijn stu
deertafel stond, staat dekruisleer ook
midden in zijn synthese van zijn
schiedenisbeschouwing. Over cultuur
en beschaving schrijft hy:
„Elke beschaving komt van het
Christendom en dat blykt duidelijk
hieruit, dat de beschaving zich ge
concentreerd heeft in dechHstelyke
zone, Buiten deze is er geen be
schaving, alles is er barbarendom.
Zie slechts naar de tijden die liggen
aan de andere kant van het kruis.
Heel de maatschappij bestond uit
tyrannen en slaven".
Dat de volkeren zich tenslotte tot
grotere eenheden aaneen zouden
sluiten, voorzag hy. Maar ook, dat
het eerst zou geprobeerd worden zon
der God. Met een Volkenbond zonder
God, met een Uno zonder God, Ver
enigde Naties zonder God.
„Onze Heer Jezus Christus is op
aarde gekomen om in Zich en door
Zich de eenheid van het menselijk
geslacht te grondvesten. Het is de
grootste van alle bestaanbare zonden
zichfcelf in Gods plaats te stellen
en die eenheid op een andere wijze
zien te bereiken. Maar God.zal geen
andere eenheid toelaten dan de een
heid des kruises".
P. RENATUS, C.P.
Premie voor de zwartslachters.
Wie 's avonds in October als een
stille verspieder langs de huizen dei-
mensen drentelt en er niet op stad
en land het vredige gemurmel van
de rozenkransbidders ontdekt, heeft
geen goede keuze gedaan.
In ieder huisgezin behoren alle leden
van de iamilie om de tafel geschaard
te zitten en waar ze nog petroleum
verlichting hebben, is de lamp uit
zuinigheid laag gedraaid, een harde
stem bidt voor en alle andere stem
men vallen brommend en min of meer
gelijk in en ze bidden allen het koor
gebed der eenvoudige lieden.
Het zou er in ons Limburg niet
meer goed uitzien, als we 's avonds
uit de huiskamers alleen nog het
getingeltangel van de radio vernamen
als wy vergaten voor onze Moeder dé
kransen te vlechten, dat zy van haar
kinderen verwacht.
Het is juist de kinderlijke hulde
van onze mond en ons hart, dat een
tonige kransen-vlechten, waarbij de
geest tot rust komt en waarby de ziel
alle intenties kan insluiten. Een gezin
heeft zoveel intenties, ontelbare zou
ik zeggen, maar het rozenkransgebed
neemt ze alle op en weet ze alle een
vaste plaats te. geven.
Wie heeft de trieste moedUhet
rozenkransgebed saai en vervelend' te
noemen
Er zit zoveel muziek en variatie
in. Alle woorden zijn koninklijk en
goddelyk, even gewijd als de woorden
van de H. Mis, even zinrijk als de
boeiendste preek, alles insluitend wat
wy ooit te zeggen of te vragen kun
nen hebben.
Als wy Maria wil'en eren in haar
verhevenheid, in haar staan boven de
mensheid en de wereld bidden wy de
blijde geheimen van haar boodschap,
haar bezoeking, de geboorte van
Christus, zyn opdracht in de tempel
en zyn wedervinding te Jeruzalem.
Als wy de geheimen van het ver
loste leven willen eren, bidden wy
de glorierijke geheimen van onze
verlossing, van Christus' Hemelvaart,
van de zending van de H. Geest en
van haar eigen kroning.
En als wy bedenken, dat ons leven
niet over rozen gaat, dat ook wij in
ons leven bittere tranen schrêfènj dan
bidden wy de droevige geheimen van
de rozenkrans en verenigen ons met
het grote lyden van Christus, om in
zyn voorbeeld de berusting te putten,
die wij nodig hebben en de moed ons
kruis te dragen tot op de kruin van
Golgotha.
En als wy aan alle verguizingen
van Christus denken in onze harde.
Er zyn door de overheid her
haaldelijk suggesties gewekt, dat
de vleesdistributie eerlang zou
worden opgeheven. Eerst werd
Augustus als waarschijnlijke datum
genoemd, later zou het September
worden. Beide data zijn verstreken
en niets wijst nog erop, dat de
Regering van zins is binnenkort
de distributie loste laten.Integen
deel, ze voert daar allerhande mo
tieven tegen aan, zoals een tekort
aan productie, noodzakelijkheid van
export, het duurder worden van
het vlees, wijl bij opheffing ook de
toeslag zou komen te vervallen. In
ieder geval wordt sterk de schyn
gewekt, dat de overheid de vlees
voorziening vooralsnog in de hand
wil houden.
Slechts opheffing brengt
j ons uit de chaos.
Maar kan de regering dat nog
De practyk wijst er op, dat zij dat
niet kan. De distributie heeft zich
zelve overleefd en er heerst een
chaos, die met alle regelingen spot.
"Wij zitten nog altijd met onze
schamele paar honderd gram per
veertien dagen, maar aan het verhaal
van te weinig productie gelooft men
niet meer.
Er wordt aan zwartslachting ge
daan op een schaal als nooit te voren.
De rem is er volkomen af. Dat is
een publiek geheim. Men moet er de
slagers en de hoteliers, vooral in de
grotere steden maar eens naar vra
gen. Alles is te hebber., wat men
wil en zooveel men wil. En in 't
Noorden is het nog veel erger dan
in het Zuiden.
De distributie, in casu de overheid
baseert zich by haar maatregelen
vrijwel uitsluitend op de aanvoer van
vee op de normale markten en reali
seert zich niet, dat een veel groter
kwantum zwart verhandeld wordt.
Het zwartslachten heeft zulke pro
porties aangenomen, dat we gerust
kunnen aannemen, dat er meer zwart
dan normaal geslacht wordt.
Wy hoorden o.a. van een huiden
handelaar, dat hij meer huiden bin
nen kreeg van zwartslachtingen dan
legale. Door bonafide slagers en han
delaars is daarop een steekproef ge
nomen in een streek, waar ten op
zichte van het overige land weinig
zwart geslacht wordt.
De uitkomsten waren frappant. Er
kwam vast te staan, dat, voor zover
achterhaald kon worden, in de week
waarover het onderzoek ging,
stuks rundvee zwart was geslacht.
Het aantal varkens viel daarbuiten.
Slechts 2 kalveren waren normaal
geleverd, ofschoon er naar schatting
60 tot 80 stuks geboren waren.
In één maand tyds werden slechts
4 kalveren geleverd en bedroeg de
geboorte rond 300 stuks.
Nu is het waarschijnlijk, dat de
boeren in deze overgangstijd naar
het nieuwe slaehtseizoen, waarin de
oude vleesvoorraad gewoonlijk op is,
iets meer voor eigen gebruik hebben
geslacht, maar we kunnen toch heel
moeilijk aannemen, dat de rest der
niet geleverde kalveren dood ter we
reld is gekomen.
Waarom wordt er
zwart geslacht
Tal van boeren gaan bij deze wan
toestanden ook niet helemaal vry
uit. Zy leveren niet ongaarne aan de
zwartslachters, omdat deze steeds
conntant betaalt en tweedens kunnen
zjj deze ontvangsten gemakkelijk
huiten de fiscus houden.
Feit is, dat de dieren voor de
zwartslachting legio te krijgen zyn
en die komen uiteindelijk toch van
de boeren.
Het vlees van deze slachtingen,
dat dus zonder bon te krijgen is,
behoeft daarom nog niet veel duur-
niet-meer-biddende wereld, herhalen
wy gemeenschajipelyk het schietgebed,
dat ons zegt waarom wy bidden en
waarom wy goed en vurig moeten
biddenEer aan de Vader en de
Zoon en de H. Geest. En heel de
schepping zal antwoordenZoals het
was in net begin en nu en altyd en
in de eeuwen der eeuwen der eeuwen
Amen.
Want het rozenkransgebed is een
eeuwig gebed, dat van mond tot mond
gaat, dat weer overgenomen en voort
gezet wordt, als lippen verstommen.
Het is het gebed van de levende Kerk,
van de kleine kerk van de getrouwe
zielen, die daar opgesteld staan als
een leger in slagorde. Onze Kerk is
onoverwinnelijk sterk, als de avond-
murmel van de rozenkrans in al onze
dorpen en steden, niet uitsteift, maar
steeds forser er» sterker wordt.
Dan alleen weet God, dat wy onze
noden beseffen, weten dat wij zonder
Hem geen stap kunnen zetten en
geen hand kunnen uitsteken.
P. H. RONGEN O.C.R,
der te zyn dan het vlees op de
bon, want de winst, die de zwart-
slachter maakt en die gering is,
wordt prompt door het Ryk be
taald, althans voor een belangrijk
deel. Dat is geen Spaans, maar
Nederlands. Onze regering geeft
een premie op de zwartslachting,
zoals we zullen aantonen.
De proef op de som.
By wij.ze van proef werd door de
deskundigen het vet van twee koeien
by een zwartslachter gekocht, in
totaal ii5 kg. a raison van f 90.—
Zoals bekend neemt de Regering dit
vet over tegen een prijs van f 1.40
per kg., zodat de totale opbrengst
f i6i bedroeg. Er is dus al een winst
van f 71, terwyl de Regering voor
verkoop aan de consument zorgt en
daarbij een behoorlijk verlies neemt.
Dit is te berekenen als volgt:
Het vet wordt overgenomen door
de vetsmelter, vandaar gaat het via
ompakker en grossier naar de klein
handelaar, die het voor een prijs van
f 1.96 per kg. aan de consument ver
koopt.
By het smelten ontstaat echter
een gewichtsvermindering van circa
40 pet., zodat bovengenoemde U5 kg
na smelting opleveren 69 kg. gesmol
ten vet ter waarde vau f 135.24
Het verlies beloopt dus f 191
min f 135.24 isf 25.76
Winst voor smelter, ompakker
grossier en detaillist jond f 35.—
Door de regering te betalen
accijnsbanderol beloopt 69 x
287j cent isf 19.66
Het totale verlies voor
de regering is dus f 80.42
Maar daarmee zyn we er nog niet.
want de regering verstrekt aan de
zwartslachter voor de ingeleverde U5
kg vet 1150 vleesrantsoenen, welke
hij kan verkopen voor 20 cent per
stuk door aan hen die meer vlees
wensen dan hun bonnen toelaten, ook
iets meer te berekenen. Hieraan ver
dient hy in de gauwigheid ook nog
f 230, zodat deze ns.kg vet hem een
winst bezorgen van totaal f 301, waar
van de regering er f 80 voor haar
rekening neemt. Deze praktijken zyn
schering en inslag.
Als nu de verkochte 1150 rantsoenen
in omloop komen, moet het Ryk deze
ook honoreren, er moet vlees voor
komen. En als de boeren niet genoeg
aan de normale markt leveren, wel
dan importeert de regering uit Ar
gentinië, Ierland of Amerika. We
kennen toch het bevroren vlees en de
heerlijke schapenbouten 1
Wanneer wij eens als voorbeeld een
willekeurige berekening maken, van
ïooo zwartslachtingen per week voor
ons land de werkelijke cijfers lig
gen natuurlijk heel anders dan kan
de zwartslachter via 't vet daar aan
verdienen 500 x f 301 is f 150500. (Bij
de proef was het vet van 2 dieren
gekocht.
Voor het Rijk is dat een verlies
post van f 40201 buiten de ontdoken
belasting.
Voorts moet de overheid voor de
ten onrechte in omloop gebrachte
500 x li50 rantsoenen is 575.000rant
soenen vlees verstrekken. Dat zyn
7.500 kg zonder been of 92.500 kg
vlees me*" been, ook dat kost veel geld.
Als we daarbij nog het verlies
nemen aan darmen, die zeer schaars
zyn en ingevoerd moeten wo:den,
verlies van afvalproducten, bloed,
huiden, beenderen, enz., dan mogen
we gerust het verlies op f 50 per koe
schatten. Dit betekent buiten de strop,
die de goegemeente aan de zwart
slachter moet opbrengen, nog een
verlios van rond f 50.000 voor het
nationaal vermogen per week. Over
de zwartslachting en hygiëne praten
we dan nog maar niet.
Ziende blind
Deze toestand is nu ongeveer een
jaar in volle gang. Van bekeuringen
is practisch geen sprake meer. In de
streek waar de proef genomen werd
is het laatste half jaar geen kilo zwart
vlees in beslag genomen. Plaatste niet
enige tijd geleden een bekende firma
een grote advertentie in de dagbladen,
dat ze voor de huiden var. zwart
slachtingen (waarop geen onderzoek
gebaseerd mag zyn!) goede pryzen
betaalde.
We moeten dus wel aannemen, dat
de Regering zich ziende blind houdt
en deze praktijken bewust subsi
dieert? I
Wat moeten we denken van de
kundigheid van de ambtenaren, die
deze regeling uitgedokterd hebben en
zulke mazen in het net lieten
De Regering zelve heeft hier op de
eerste plaats schuld, die door haar
ambtenarij en ondeskundigheid deze
praktyken mogelijk gemaakt heeft
Zy heeft in het verleden maar al te
vaak de slager de zwarte weg opge
drongen, nadat zy hem eerst in
moeilijkheden gebracht had o.a. door
een verkeerde berekening van het kor
tingspercentage, duizend en een maat
regelen en vitterij op alle mogelijke
beuzelarijen. Hy wist vaak zelve niet
meer waar hy aan toe was en voelde
zich in een marionettenspel.
Maar ook het publiek heeft schuld
door zyn vaak onbillijke eisen en het
uitspelen van de ene slager tegen de
andere. En de zwartslachter op zijn
beurt probeert vaak zyn positie to
versterken tegenover de bonafide col
lega, die aan deze practyken niet
meedoet.
Nu is het vooi de Regering gemak
kelijk om te zeggen, goed, dan nemen
we geen vet meer af. De gevolgen
daarvan zouden zyn, dat de goede
het met de kwade moeten ontgelden
dat de pryzen van de zwarte bonnen
en het vlees zullen stijgen, want de
zwartslager zal het verlies op het
vet zoeken te compenseren.
Dit is de weg niet.
De fout van dit alles ligt in de
eerste plaats in de hogere regionen,
meer dan by de kleine man en het
controle-apparaat.
Slechts de afschaffing van de vlees-
aistributie kan aan deze praktyken
een einde maken. En gezien hetgeen
er thans gebeurt, is dat geen waag
stuk meer.
Al zou er tydelyk een oplopen van
de vleespryzen zyn, door 't meerdere
aanbod op de normale markt, zou die
spoedig genivelleerd worden en weer
in normale banen terugvallen, zeker
voor de meer gevraagde vleessoorten
en artikelen.
Afschaffing is geen waagstuk, maar
noodzaak 1
Zelden hebben Wy ons met een
hart zo vol dankbaarheid en vreugde
aan U allen gericht als nu. Gy hebt
Ons veertigjarig Priesterfeest zo
schoon mogelyk gemaakt. Ofschoon
gy U trouw hebt gehouden aan Onze
wens om uiterlijk niets te doen, hebt
gij aller» Ons toch zó veel geestelijke
gaven geschonken, dat Wy er niet
dankbaar genoeg voor kunnen zyn.
Ons hart was overvol, toen Wy hoor
den, hoeveel heilige Missen tot Onze
intentie zijn opgedragen en hoeveel
gebeden voor Ons zyn gestort. Wer
kelijk, het was voelbaar voor Ons,
dat Wy allen innig verbonden zyn
in Jezus en Maria.
God lone en zegene U voor dit alles.
Wy kunnen U allen de verzekering
geven, dat ook Wy veel voor U heb
ben gebeden en dat Wy dit zullen
biyven doen. Bidden en offeren is toch
de beste en grootste gave.
Nu staan wy weer voor de her
nieuwing van onze Toewijding aan
Maria, die ieder jaar door alle parochies
instituten en kloosters op Rozenkrans-
Zondag dus dit jaar op 2 October
hernieuwd wordt. Doet deze Toe
wijding weer echt van harte. Gy zelf
en Uwe kinderen/
Bereidt U goed voor, vooral door
een hartelijke H. Communie. En geeft
dan aan Uwe hemelse Moeder het
geestelijk geschenk,-dat Wij U bij ons
feest voor Ons zelf hebben gevraagd:
het trouwe bidden van de Rozenkrans,
vooral in de gezinnen en de viering
van de eerste Zaterdag van het On
bevlekt Hart van Maria.
De tijden zyn zwaar. De H. Kerk
lydt meer dan ooit, vooral ook onder
de onverschilligheid en de verzin
nelijking van zovele van Haar Kin
deren. Werkt mee om deze verschrik
kelijke stryd te winnen. Werkt mee
door een echt Christelijk leven. Blijft
trouw aan Christus en aan Uw heilige
plichten. Blijft trouw ook aan Maria.
Zij zal ons ook in deze stryd bijstaan
en het Rijk van Christus in onze
zielen en in de wereld redden.
Wy danken U nogmaals en Wy
zegenen U allen van ganser harte.
Uw Herder en Vader
f GULIELMUS
Roermond, 13 September 1949.
Goedkoop fruit in Limburg
dank zij K.A.B.-actie
De actie van de Katholieke Arbei
dersbeweging in Limburg, die een
einde wil maken aan de hoge wins
ten, door de tussenhandel by de
verkoop van fruit gemaakt en die
daardoor tevens wil voorkomen, dat
enorme hoeveelheden kostbaar volks-
voedsel naar de mestvaalt moeten
verdwijnen, is goed gestart.
Verschillende detaillisten in groen
ten en fruit in de mijnstreek, begin
nen hun pryzen te verlagen teneinde
althans een deel van hun klandizie
die naar de winkels van de Coöpera.
tie „Ons dagelijks brood" is overge
lopen, weer terug te winnen.
En dat is precies wat de K.A.B-
met haar actie wenst te bereiken.
Boterverbruik in ons land daalt
Wy verklappen geen geheim, als we
mededelen, dat het boterverbruik in
ons land nog steeds dalende is. Was
bet in 1916 per hoofd van de bevol
king nog 5.9 kg, in 1047 en 1948 be
droeg dit verbruik nog maar 5.3 kg,
terwyl het nu wordt geschat op 3 kg.
Uit andere cijfers blykt eveneens
de dalende tendens; in 1916 was de
botercon8umptie 38 pet. van het totale
vetverbruik; thans slechts 15 pet.