Het werk in de gezinnen van hoog belang WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Het lijden van Christus Ons geloof in Siberië. BEL BIJ BRAND 392 van deze week Zaterdag 9 April 1949 No. 14 Zeventigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementspry 8 per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. De magistrale Vastenbrief 1949 van het Hoogwaardig Episcopaat heeft, hoewel er in verschillende urgente problemen aan de orde worden gesteld, toch als grote achtergrondhot pro bleem der sociale1 rechtvaardigheid. In dit verband gezien is het wel een zeer bijzonder verschijnsel, dat ook het tekort aan gezinshulp, waar van in dit herderlijk schrijven sprake is in verband wordt gebracht met hét probleem der rechtvaardigheid. Het tekort aan gezinshulp typeren de Bisschoppen in hun brief aldus „Een tekort aan dienstvaardigheid constateren wy ook ten opzichte van de huisvrouwen en vooral tegenover de moeders van grotere gezinnen. Het gebrek aan hulpvaardigheid is zo groot en zo algemeen, dat de hulp in de huishouding een maatschappelijk pro bleem is geworden. Het tekort aan krachten voert bovendien de lonen op; zo komen de weinige krachten die beschikbaar zijn, ook nog niet daar, waar ze het hardst van node zijn. De verwaarlozing van dit vrouwelijke beroep zal zich nog eens wreken in de toekomstige ge zinnen van de meisjes, die in andere beroepen de eenvoud en de liefde en de kundigheid voor het huishouden hebben verleerd. En sprekend over de hogere be langen, welke er op het spel staan, vervolgen de Bisschoppen aldus„Het is mogelijk, dat het werken op de fabriek met hoger loon wordt be taald, maar het werk in het gezin is van veel hoger belang en van veel hoger waarde én voor de toekomst van het meisje zelf én voor de ge hele Christelijke maatschappij, die haar grootste en krachtigste steun vindt in degelijke en godsdienstige gezinnen. Wij hebben daarom alle lof voor de meisjes van de gezinshulp, die tenminste tijdelijk in de dringendste gevallen voorzien. Wy juichen het toe, dat de gezinnen zelf in onderlinge solidariteit elkander helpen. Maar daarmee is de kwaal niet verholpen en zeker niet aangetast in de wortel. De meisjes en vooral haar ouders moeten zich ernstig afvragen of zy bij de drang naar de fabriek en hoog loon niét toegeven aan een onchris telijk streven naar vrijheid en ver maak. Het is maar al te waar, dat veel meisjes in de vervulling van haar op de vrouwelijke aard zo aansluitend beroep van hulp in de huishouding minachtend neerzien en het is daarom, dat de bisschoppen concluderen „Als Christus Zelf gekomen is om te dienen, dan mag geen Christenvrouw er iets minderwaardigs in zien, de evenmens by te staan om een goed geordend gezinsleven mogelyk te ma ken. Wettelijke maatregelen kunnen hier niet alles bereiken, maar de sociale rechtvaardigheid spreekt luid genoeg. Daarom moeten alle maat schappelijke krachten ^gezamenlijk proberen dit vraagstuk tot een spoe dige oplossing te brengen. Uitdrukkelijk hebben de.bisschoppen in deze brief gewezen op de sociale rechtvaardigheid, die ook aan dit pro bleem ten grondslag ligt. Daarmede is van hoogste kerkelijke zyde erkend, wat velen reeds voelden, n.l., dat het probleem van de hulp in de huis houding geen aangelegenheid is van strikt particuliere aard. Er komen nu eenmaal momenten in het menselijke leven, dat men afhankelijk is van de hulp, die anderen vaak zo gemak kelijk kunnen bieden. Zo gemakkelijk kunnen bieden. Wij denken hier adn de kleine hulpvaar digheden, waarmede meisjes de moe ders van grotere gezinnen haar taak toch zoveel kunnen verlichten. Wij willen hier niet eens spreken van datgene, wat men in het algemeen onder „hulp in de huishouding" ver staat, doch ons beperken tot die schijnbaar kleine dingen, die echter geenszins „klein" zyn. We bedoelen „het handje hulp", dat zo gemakkelijk geboden kan worden in de vorm van een avondje naai- en verstelweik, in het breien van een jurkje of pakje, in enkele uren hulp by het strijken, in het even mee-helpen aanpakken als des Zaterdagsavonds de kinderen de kuip in moeten. We bedoelen de kleine hulpvaardigheid, om de moe der even op verhaal te kunnen laten komen, door met enkele kin deren een paar uurtjes te gaan wandelen, hetgeen nu de mooie dagen weer aanstaande zijn, toch zo gemakkelijk mogelyk is. Onderschat deze kleine diensten met. De Bond zonder Naam had als motto„Kan ik helpen?" We zouden willen, dat de meisjes tot het besef kwamen, dat dit helpen - dit bieden van kleine dienstvaardigheden, door de moeders als een waar ge schenk uit de hemel zou worden ge waardeerd. Het aantal keren, dat de moeders door hun stop-, naai- en strijkwerk tot diep in de nacht, hun toch nood zakelijke nachtrust moeten missen, is groter dan menig meisje wel zou penken. We hebben vaak de indruk, dat dit by onze meisjes niet bekend is. Wy zouden ons anders niet kunnen verklaren, hoe men vaak met beuze larijen de tyd verknoeit in plaats van nuttig, neen noodzakelijk werk te doen. „Hulp in de huishouding" mag niet geheel worden overgelaten aan de meisjes van de Gezinszorg, die in Yenray op zo voortreffelijke wijze in de allernoodzakelijkste gevallen bijspringen. Waar de Bisschoppen lof spreken over deze Gezinszorg, daar mogen- wy het in onze gemeente waar deze dienst zo uitstekend function- neert het zeker ook wel. Menige moeder, die geen uitweg meer zag in het zich dagelyks op hopende werk, draagt de meisjes van de Gezinszorg een dankbaar hart toe. En met recht. Doch nogmaals: het vraagstuk van „de hulp in de huishouding" in zyn breedst mogelijke betekenis is daar mee niet opgelost. Evenmin als het opgelost is met de dooddoener, dat moeder vroeger ook vyf kinderen heeft grootgebracht, zonder hulp van anderen Wat enkele moeders misschien! wel kunnen of gekund hebben kunnen ze daarom niet allemaal. Wy zien geen onmiddellijke en afdoende oplossing van dit vraagstuk door een georganiseerde actie. We zeggen niet, dat een georganiseerde hulpactie niet mogelijk zou zijn. De kleine diensten, waarover wy hierboven schreven en welke voorbeelden natuurlijk met meerdere aangevuld kunnen worden kunnen verricht worden in het kader van „de goej naoberschap". Het kan een dankbare taak zyn voor de buurtverenigingen, waar dit nog niet mocht zijn gebeurd, om voor het aan de orde gestelde in de eigen buurt propaganda te maken. Wie daarmede wel het beste ge diend zal zyn, is het meisje zelf, dat door het verrichten van deze kleine diensten haar leven voller, rijker en dieper zal maken. Tenslotte zal 'n meisje alleen door het navolgen van haar natuurlijke bestemming het geluk vinden, dat het evenals trouwens ieder mens tracht te bereiken. Het tragische is, dat men zo vaak ver af zoekt, wat zo dichtbij te vin den is. Zo ook het geluk, dat in het dienen verborgen ligt. en onze zonden Toen Cathaiina van Siëna eens in gesprek was met een voorname dame, wendde zy het hoofd om, zodat die dame er niet in slaagde haar by het spreken in het gelaat te zien. Toen haar biechtvader zich over die hou ding verwonderd toonde, nep Catha- rina uit„O, Pater, als u evenals ik de zondestank geroken had, welke die vrouw uitademde". Wat moet Christus dan niet zyn hoofd afwenden van ons, van onze zondestank, die wy, alle mensen min of meer verspreiden Op welke kruis balk heeft hy onder de kruisiging zyn hoofd laten rusten, want de zonde omgaf hem van alle kanten. Daarom moet in de Goede Week onze eerste plicht zyn ons opwekken tot rouw moedigheid en daaraan aansluitend een goede en vruchtbare Paasbiecht. Wy willen God alle zonden van ons leven belyden, alle zonden van verleden, heden en toekomst. Alle zonden, die wy uit zwakheid bedreven hebben, uit onverschillig heid, uit luiheid en gemakzucht, om dat we niet echt willen vechten tegen onze verkeerde natuur en onze be dorven neigingen. Alle zonden van ons openbare en alle zonden van ons verborgen leven, waarin wy or.s laten gaan, als alle deuren zorgvuldig gesloten zyn en er niemand overblijft dan de grote, stomme getuige van ons kwaad, God. Alle zonden van lafheid en men selijk opzicht, alle zonden tegen de onschuld en de ongereptheid van anderen. Alle zonden, die wij geen naam durven te geven, omdat ze meer dan schand9lyk zyn. Wie is nooit een verloren zoon geweest? Wie heeft nooit in overmoed zyn beste paarler. voor de zwijnen geworpen Alle zonden, waardoor wy God zelf hebben pyn gedaan, omdat wy Hem op zyn hart hebben getrapt, zyn vriend schap verraden, zyn genegenheid ont goochelt, zyn vertrouwen in ons be schaamd hebben. Alle zonden, die de naasten hebben aangetast in hun dierbaarst bezit, hun eer, hun goede naam, hun deugd, hun geloof. Alle zonden, die andere mensen in hun ziel hebben geschaad, die ergenis hebben gegeven en de strijd, die toch Nieuwe gemeenschap van gelovigen. In een by lage getiteld „Kerk in de Storm" onthult de Linie in een artikel, getiteld: „Nieuw licht over Siberië" een aantal wonderlijke feiten over de hei melijke verspreiding van het katholiek geloof in de concentra tiekampen, fabrieken, mynen, in de ontginningen van Rusland en Siberië. Hieruit blykt, dat er al gerui- men tyd een geestelijk offensief is ingezet, ontketend door in ballingschap weggevoerde bis schoppen en priesters. Om rede nen van veiligheid voor de be richtgevers en voor degenen, die by het offensief betrokken zyn, kan natuurlijk niet worden aan gegeven uit welke bron deze nieuwe gegevens stammen. Zij komen overigens overeen met de feiten, die byv. een boek als Gods Underground ons weet te ver halen. Na de oorlog begonnen de Sovjets in geheel Oost-Europa, hier subtiel en daar grof de Kerk te likwideren. En in tal van landen waren de Bis schoppen en Priesters de eersten, die werden heengezonden naar het Oos ten; de Ukraine, de Baltische landen Bulgarye, Roemenië. Hun lot is on zeker en van de meesten is zelfs niet bekend, waarheen zy gingen. Doch nu, al vyf jaar nadat de eerste weid weggevoerd, komen er vage berichten over iets, dat een geneim wonder moet zyn. Sindsdien verandert er, groeit er iets in de kampen en barakken, mynen en werkplaatsen van het verre Siberië, waar het leven is teruggebracht tot de naakte drang om te overleven, een ruwe strijd om het bestaan Niemand zal ooit weten hoe dit wonder begon, maar het moet een man geweest zijn, die in de gloeien de hitte zyn waterrantsoen afstond of wellicht in het hoge Noorden zyn eigen pels over een stervende legde. God alleen weet, waar het begonnen is, omdat alleen God weet, wanneer de eerste Priester naar Siberië werd gezonden. Thans leven er duizenden Priesters en geen sterveling kan zeggen hoe veel Bisschoppen In barre en onbekende streken werken vissers en boomkappers, mijnwerkers en houtzagers, fabrieks arbeiders en opzichters met vuile gestreepte kielen en verwaarloosde haren. Onder hen zijn velen, die de Priesterwijding hebben ontvangen. Dat was misschien jaren geleden aan de voet van een stralend hoofd altaar in een beroemde kathedraal of misschien gisteravond, toen een mijn werker in stilte de handen oplegde aan een smidsknecht. Dit is wellicht Gods grote wonder van onze tijd en het moet begonnen zyn met een goed woord of meteen offerdaad, die niet vergeten werd Later is het voortgezet in een gesprek en het is geëindigd 'met een geheim zinnig Doopsel of een stevige hand druk als absolutie. Yan de bisschoppen, priesters, dia kens en seminaristen, die als eersten werden weggesleept, zyn misschien de meesten al gestorven. Ze gaven hun leven voor het geloof en bleven zich bewust van hun roeping. En zo gaven zy hun eigen Zending over aan jongere, sterkere krachten, Daar in het Oosten, in het hart van Azië heeft een stervende dwang arbeider een jonge, ongeletterde steenhouwer gezegend en hem met één gebaar tot priester gewyd. Deze wijdingen staan nergens ge registreerd, zoals ook niemand ooit het aantal heimelijke bekeringen, stille absoluties en verborgen com munies kennen zal. Maar er groeit een nieuwe gemeen schap van 'gelovigen, die als God wil de wereld kan veranderen, ook al zullen misschien ontelbare priesters later nog eens moeten leren hoe ze de H. Mis moeten lezen, ook al hebben tal van'jonge bisschoppen reeds zo zwaar was, nog verzwaard hebben. Alle zonden tegen het licht, tegen de genade in ons, tegen het leven en de bloei van dit leven in ons. Wat is er veel in ons leven, dat het licht van de zon niet kan ver dragen. En God heeft iedere zonde van ons gezien, ze met zyn doorboorde handen gemeten, ze op zyn gescheurde schouders gewogen. Daarom was zyn leed diep en ondoorgrondelijk als de zee. Daarom viel Hy by herhaling onder zyn kruis ter aarde. Daarom was er alleen donkerte en verlaten heid in zyn hart, toen Hy aan het kruis hingMjjn God, myn God, waarom hebt Gy My verlaten en my alleen gelaten met de zonden der mensen. Wy denken, zeker op Goede Vrijdag om 3 uur, aan het woord van Isaias en krijgen weer moed: „Al zyn uw zonden als scharlaken, ze zullen wit zyn als sneeuw, of rood als purper, ze zullen blank zyn als wol". (Is.I.is.) P. H. RONGEN O.C.R. nimmer een my ter gedragen. Ook al kennen ze er geen Oosterse Ritus en geen Latijnse Christenen, die van alles beroofd zijn, maar juist daardoor van liefde gingen branden en van het geloof leerden leven. En de uitverkorenen onder hen worden beproefd op hun liefde, hun deugd en hun geloof. Ongemerkt gebeurt dat, in de my nen en steengroeven en hoogovens. De Tien Geboden en het Woord van Christus en Zyn lyden, vooral Zyn lyden, vormen de basis van deze gemeenschappen. En eenmaal waardig bevonden ontvangen ze de Wijding om de Liefde te doorleven en het Lyden na te volgen Zo leven ongetelde mensen in en I door het geloof; in de grootste een- 'zaamheid en waar alle verbindingen met de wereld verbroken zyn. Het offer verlicht hun arbeid; de stilte verdiept hun g^bed. Iedere bekering en elke terugkeer geeft nieuwe steun en verinnigt hun gemeenschap. Uit ontberingen en onzegbaar leed is een kern van nieuw Leven ont staan. Ze blijven naamloos en onbe- kènd, maar ze leven even heilig als heldhaftig. En hoevelen sterven er een heldhaftige, geruste dood Want voor elke tien die er vallen, komen er honderd in de plaats en (altyd weer ook nu nog) voor duizend martelaren sluiten tienduizend nieuw gekomenen zich aan. De Sacramenten worden toegediend op een wyze zoals sedert de tyd van de apostelen niet meer gebeurde. Dopen en biechthoren, maar ook het Vormsel, zo, dat zelfs de omstanders het niet begrijpen kunnen.... Een bis schop kan in een enkel ogenblik een priester wijden en het is hem ge geven om de macht van zijn volledige priesterschap door te geven aan wie hy hiervoor waardig acht. Zo groeit de gemeenschap met het aantal bis schoppen en er bevinden zj^h priesters in de meest vergeten uithoek van deze wereld. Ze dopen en vergeven de zonden en zy brengen steun en troost door het Goddelijk Sacrament. In Rome trokken de Christenen in 'het donker naar de Via Appia en droegen later het Allerheiligste met zich naar huis. Thans zitten ruwe kerels te praten rond een tafel er gens in een kampbarak. Een van hen zwijgt, ziet even naar boven en houdt dan peinzend een stuk brood in de hand. Later breekt hy het in stukken en ze geven het gewoon aan elkaar door, terwijl de opzichter of de partycommissaris er by staat te kijken. Het gaat steeds verder. Want als dieren worden de ban nelingen, de gestraften, verder door gezonden. In maandenlange tochten door wisselende klimaten, naar arbeids kampen, houtzageryen en ontginnin gen. En juist zo verspreid zich wat ergens in verloren stilte begon. En na maanden, soms na jaren worden ze weer vocfrtgestuurd; nieuwe trans porten en nieuwe ontberingen. God alleen kent dan de aard van het afscheid en de betekenis van een groet Ze blyven één in hun groot Ge heim en ze kennen en herkennen elkaar aan de blik in hun ogen. Ze worden verder gezonden, nog verder en dragen dit Geheim met zich. En ze weten, dat hun gemeenschap zich uitbreidt met ieder nieuw transport. In de duisternis van dit door god lozen geregeerd wereld jyk begint een licht te stralen en de glans ervan verbreedt zich naarmate er bannelin gen worden gedreven iangs de kara vaan-routes van het verre binnen land. En het moet Gods wonder zyn omdat dit Gods licht is. Uitbreiding van het oorlogsmuseum Overloon Een dezer dagen ontving het Mu seumbestuur het besluit van de Arn hemse Gemeenteraad om het door die gemeente verzamelde oorlogsma teriaal, tegen vergoeding der kosten af te staan aan het Oorlogsmuseum alhier. Terscond is het bestuur dan ook naar Arnhem getogen om te zien wat er zoal was. Waren onze verwachtingen al vry hoog gespan nen, de werkelijkheid overtrof deze echter nog ver. Een geweldige torpedo-boot trok al terstond onze aandacht. Een volledig exemplaar was bet met de torpedo's nog er aan en veel groter dan die we nu reeds bezitten. Verder verscheide ne kanonnen, die we nog niet heb ben, waarby' een zeer groot exem plaar op vier wielen, een duitse veldkeuken, een ramboot, een houten landingsboot, een V een kabelbal lon der koopvaardy, twee afstands meters, een zender, een heel arsenaal van geweren, mitrailleurs en zeer veel documentatiemateriaal. Alles by elkaar een museum op zich. Al dit materiaal was bedoeld om hiermee te Arnhem een Oorlogs museum te stichten. Dit plan stuitte echter op zo veel moeilijkheden, dat men er vanaf heeft gezien en nu is Overloon er goed mee en het behoeft dan tevens niet meer bang te zijn voor concurrentie. Opening 2de Paasdag. Hoewel het Museum het gehele jaar open is, heeft het bestuur toch gemeend, om het eigenlijke seizoen feestelijk in te zetten. Onze fanfare heeft zich dan ook terstond beschik baar gesteld om het hare er toe by te dragen om deze feestelijkheden op te luisteren. Ook de harmonie van Deurne vonden we bereid om in afwisseling met onze fanfare een middagconcert te geven in het Mu seumpark van 3 tot 3 uur. Ook de sportverenigingen zullen worden gevraagd om zo mogelijk om 2.30 uur byeen te komen onder de „Lindeboom", van waar uit met slaande trommels en vliegende vaan dels naar het Museumpark zal wor den getrokken. Vanaf 10 April na de Hoogmis zullen reeds nieuwe abonnements kaarten verkrijgbaar zyn aan hel Museum. VOEDSELBUREAU VENRAT Paterslaan 20 Telefoon 416 BEKENDMAKING Dorsregeling en aanslag- regeling. De Prov. Voedselcommissaris voor Limburg maakt bekend, dat de telers van de hieronder genoemde producten de volgende verplichtingen zullen worden opgelegd: a. de telers van tarwe, rogge, gerst, haver, gemengd gewas, groene erwten, schokkers en of bruine bonen verplicht voor zover zy voor de des betreffende producten onder de z g. dorsregeling ressorteren, de gehele opbrengst van de met genoemde producten verbouwde oppervlakte voor 15 Mei 1949 volledig af te dorsen; b. de telers van tarwe, rogge, haver, gemengd gewas, groene erw ten, schokkers en of bruine bonen zyn verplicht, ongeacht of zy voor de desbetreffende producten onder de dors- dan wel de aanslagregeling ressorteren, voor 29 Mei 1949 aan de geldende leveringsverplichting voor deze producten te voldoen. Onder de „geldende" leveringsver plichting wordt verstaan: 1DORSREGELING: de totale op brengst van de met het desbetreffen de product verbouwde oppervlakte, onder aftrek van de hoeveelheid waarvoor eventueel toewijzingen uit eigen oogst worden afgegeven; 2. AANSLAG REGELING: de hoe veelheid, waarvoor een bruto aanslag werd opgelegd, verminderd met de hoeveelheid waarvoor eventueel toe wijzingen uit eigen oogst werden afgegeven. Degenen, die voor 29 Mei 1949 hun producten waarvoor leveringsverplich ting is opgelegd, niet aan de erkende handel hebben afgezet, zyn verplicht deze producten of eventuele restanten hiervan, voor 29 Mei a.s. ter levering aan te bieden aan de vertegenwoor diger van het Aan- en Verkoopbureau van Akkerbouwproducten, Landbouw- huis Roermond. Telers, die om een of andere gronde reden niet aan de verplich tingen onder a en b genoemd, kunnen doen, dienen hiertoe een schriftelijk verzoek tot uitstel van dorsing resp. levering in te dienen by de bureau houder van hun district eveneens voor 29 Mei 1949. Vezeltouw voor graanmaaiers zelfbinders. De Prov. Voedselcommissaris voor Limburg maakt bekend, dat by de Plaatselyke Bureauhouders aanvraag formulieren voor vezeltouw voor graanmaaiers/zelfbinders verkrijgbaar zyn. Deze formulieren dienen volledig ingevuld en ondertekend, uiterlijk 1 Mei 1949 by de P.B.H.'s te worden ingediend. Niet alleen de bedrijven met eigen graanmaaier, zelf binder doch ook de bedrijven, welkemet een graanmaaier zelfbinder van een ander bedrijf of van een loonmaaier laten maaien, moeten een aanvraagformulier in vullen. Ook aanvragen voor touw ten be hoeve van pick-up balers kunnen bij de Plaatselyke Bureauhouders wor den ingediend, onder vermelding van het merk van de pick-u^ balen en het aantal H.A., waarvan de stro-opbrengst zal worden geperst. Handel in opfok- en tokzeugen. Met ingang van 11 April a.s. zal op de voornaamste veemarkten de handel in opfok- en fokzeugen wor den toegelaten. By koop en verkoop van opfok- en fokzeugen blyven aankoopvergunningen voorgeschreven terwijl het vervoer moet zyn gedekt door een geleidebiljet. De voor het vervoer naar de markt vereiste geleidebiJjetten moeten by de plaatselyke bureauhouders worden aangevraagd en verstrekken inlich tingen. Het voornaamste Verplichte wisselbouw voor eardappelen goedgekeure. De Tweede Kamer heeft Dinsdag bet wetsontwerp aangenomen ter bestrijding van de aardappelmoeheid. Dit ontwerp bepaalt, dat op elk stuk land, waar aardappelen worden verbouwd, in de twee daarop volgen de jaren dit gewas niet mag worden uitgepoot. Deze straffe maatregel wordt geno men ter bestrijding van het micros copisch kleine aaltje, dat de wortel van de aardappelplant aantast en doet afsterven.* Het beestje legt eitjes in de grond, die dood gaan, wanneer ze in de volgende jaren geen voeding in de aardappelwortels vinden. Ook voor tomatenplanten kan het aaltje schadelijk zyri. De boer wordt dooi dit wetsontwerp practisch ver plicht voor aardappelteelt wisselbouw toe te passen, steeds op een derde van zyn land. De maatregel is zo doortastend genomen, omdat er nog geen che mische bestrijdingsmaatregelen zyn gevonden, de z.g. aardappelmoeheid steeds toeneemt en onze aardappel- export, die f 100 millioen per jaar beloopt, in gevaar komt. Het buitenland wordt kopschuw van onze aardappelen, wanneer er een dreiging is voor het meekomen van die ziekte. Minister Mansholt zegde toe, dat een intensieve voorlichting over de aardappelmoeheid zal worden ge geven, Overdracht lierbonwplicht De minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting heeft bepaald, dat voortaan slechts by hoge uitzondering goedkeuring zal worden verleend voor de overdracht van z.g. herbouw- plichten. Alleen herbouwplichten, die betrekking hebben op verwoeste wo ningen. al dan niet met bedrijfsruimte en die behoren tot een onverdeelde nalatenschap zullen nog aan één van de deelgerechtigde erfgenomen kun nen worden overgedragen. Huurverhoging in studie De Eerste Kamer heeft Dinsdag vergaderd ter behandeling o.m. van de begroting van Wederopbouw en Volkshuisvesting. Minister In :t Veld zeide, dat de duplex-woning in Ne derland aanvaard moet worden als noodzakelijkheid, gezien de grote aan was der bevolking. De herbouw der verwoeste kerken van sommige gemeenten ligt de mi nister na aon het hart. De moeilijk heid is, dat het bouwvolume nog te gering is. Hy stelt echter pogingen in het werk, dit volume te kunnen verhogen. Voor de woningsplitsing en -verbetering zal de minister van Fi nanciën een extra-crediet van 2V1 millioen verlenen.De particuliere bouw krygt dezelfde kansen als de woning- wetbouw, maar spr. gevoelde niets voor een extra-premie. De begrotin- werd hierna goedgekeurd. Aan de orde kwam dan de be groting der P.T.T. 1949. De heer De Wilde (A.R.) besprak de positie van de Rijkspostspaarbank. De heer Wendelaar (V.V.D) bepleitte de meer noodzakelijke diensten op Zaterdagmiddag te doen verrichten. Minister Spitzen betoogde, dat men niet kan volstaan met betrekking tot de Rijkspostspaarbank, de crisis regeling te vervangen door een blij vende bepaling. Hier moet een regeling voor lange duur getroffen worden. De begroting werd vervolgens zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Er wordt meer gespaard. Zowel de spaarbank voor de stad Amsterdam als die in Rotterdam kunnen melding maken van een toe genomen spaarlust. Gedurende de eerste 3 maanden van 1949 overtroffen te Amsterdam de inleggelden de terugbetalingen met 1.250.000 gulden; de Rotterdam mers» waren nog iets zuiniger en deden hun spaarbankboekjes aangroei en met 2.996.000 gulden. Reichswald wordt toevluchts oord voor vluchtelingen. In het Reichswald even over de Duits-Nederlandse grens in de buurt van Siebengewald, wordt voormalig bosgebied ontgonnen voor landbouw doeleinden. Er is een instituut ontstaan „Rhei- nischer Heim", dat de kolonisatie van dit gebied aanpakt en de eerste gegadigden reeds in het bezit van pasontgonnen gebied heeft gesteld. Er hebben zich rond 1500 liefheb bers aangemeld. Hiervan zyn 196 gezinnen uitgekozen. Bepaald is, dat twee-derde van de te ontginnen oppervlakte bestemd dient te worden voor vluchtelingen uit de Oostelyke gebieden van Duits land. Binnenkort zal begonnen worden met de bouw van drie proefboerde- ryen. Men hoopt over twee jaar een nieuw dorp gereed te hebben. Plan nen zyn in uitwerking voor't bou wen van een jongens- en een meis jesschool. Verwacht wordt, dat er in de komende herfst honderd gezinnen gevestigd zullen zyn. Nog geen verlaging suikerpr^s In enkele dagbladen is een bericht

Peel en Maas | 1949 | | pagina 1