Het werk in de gezinnen
van hoog belang
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Het lijden van
Christus
Ons geloof in Siberië.
BEL BIJ BRAND
392
van deze week
Zaterdag 9 April 1949 No. 14
Zeventigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementspry 8
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
De magistrale Vastenbrief 1949 van
het Hoogwaardig Episcopaat heeft,
hoewel er in verschillende urgente
problemen aan de orde worden gesteld,
toch als grote achtergrondhot pro
bleem der sociale1 rechtvaardigheid.
In dit verband gezien is het wel
een zeer bijzonder verschijnsel, dat
ook het tekort aan gezinshulp, waar
van in dit herderlijk schrijven sprake
is in verband wordt gebracht met
hét probleem der rechtvaardigheid.
Het tekort aan gezinshulp typeren
de Bisschoppen in hun brief aldus
„Een tekort aan dienstvaardigheid
constateren wy ook ten opzichte van
de huisvrouwen en vooral tegenover
de moeders van grotere gezinnen. Het
gebrek aan hulpvaardigheid is zo groot
en zo algemeen, dat de hulp in de
huishouding een maatschappelijk pro
bleem is geworden.
Het tekort aan krachten voert
bovendien de lonen op; zo komen de
weinige krachten die beschikbaar zijn,
ook nog niet daar, waar ze het hardst
van node zijn. De verwaarlozing van
dit vrouwelijke beroep zal zich nog
eens wreken in de toekomstige ge
zinnen van de meisjes, die in andere
beroepen de eenvoud en de liefde en
de kundigheid voor het huishouden
hebben verleerd.
En sprekend over de hogere be
langen, welke er op het spel staan,
vervolgen de Bisschoppen aldus„Het
is mogelijk, dat het werken op de
fabriek met hoger loon wordt be
taald, maar het werk in het gezin
is van veel hoger belang en van veel
hoger waarde én voor de toekomst
van het meisje zelf én voor de ge
hele Christelijke maatschappij, die
haar grootste en krachtigste steun
vindt in degelijke en godsdienstige
gezinnen.
Wij hebben daarom alle lof voor
de meisjes van de gezinshulp, die
tenminste tijdelijk in de dringendste
gevallen voorzien. Wy juichen het
toe, dat de gezinnen zelf in onderlinge
solidariteit elkander helpen. Maar
daarmee is de kwaal niet verholpen
en zeker niet aangetast in de wortel.
De meisjes en vooral haar ouders
moeten zich ernstig afvragen of zy
bij de drang naar de fabriek en hoog
loon niét toegeven aan een onchris
telijk streven naar vrijheid en ver
maak.
Het is maar al te waar, dat veel
meisjes in de vervulling van haar op
de vrouwelijke aard zo aansluitend
beroep van hulp in de huishouding
minachtend neerzien en het is daarom,
dat de bisschoppen concluderen „Als
Christus Zelf gekomen is om te
dienen, dan mag geen Christenvrouw
er iets minderwaardigs in zien, de
evenmens by te staan om een goed
geordend gezinsleven mogelyk te ma
ken. Wettelijke maatregelen kunnen
hier niet alles bereiken, maar de
sociale rechtvaardigheid spreekt luid
genoeg. Daarom moeten alle maat
schappelijke krachten ^gezamenlijk
proberen dit vraagstuk tot een spoe
dige oplossing te brengen.
Uitdrukkelijk hebben de.bisschoppen
in deze brief gewezen op de sociale
rechtvaardigheid, die ook aan dit pro
bleem ten grondslag ligt. Daarmede
is van hoogste kerkelijke zyde erkend,
wat velen reeds voelden, n.l., dat het
probleem van de hulp in de huis
houding geen aangelegenheid is van
strikt particuliere aard. Er komen nu
eenmaal momenten in het menselijke
leven, dat men afhankelijk is van de
hulp, die anderen vaak zo gemak
kelijk kunnen bieden.
Zo gemakkelijk kunnen bieden. Wij
denken hier adn de kleine hulpvaar
digheden, waarmede meisjes de moe
ders van grotere gezinnen haar taak
toch zoveel kunnen verlichten. Wij
willen hier niet eens spreken van
datgene, wat men in het algemeen
onder „hulp in de huishouding" ver
staat, doch ons beperken tot die
schijnbaar kleine dingen, die echter
geenszins „klein" zyn.
We bedoelen „het handje hulp",
dat zo gemakkelijk geboden kan
worden in de vorm van een avondje
naai- en verstelweik, in het breien
van een jurkje of pakje, in enkele
uren hulp by het strijken, in het
even mee-helpen aanpakken als des
Zaterdagsavonds de kinderen de
kuip in moeten. We bedoelen de
kleine hulpvaardigheid, om de moe
der even op verhaal te kunnen
laten komen, door met enkele kin
deren een paar uurtjes te gaan
wandelen, hetgeen nu de mooie
dagen weer aanstaande zijn,
toch zo gemakkelijk mogelyk is.
Onderschat deze kleine diensten
met. De Bond zonder Naam had
als motto„Kan ik helpen?" We
zouden willen, dat de meisjes tot het
besef kwamen, dat dit helpen - dit
bieden van kleine dienstvaardigheden,
door de moeders als een waar ge
schenk uit de hemel zou worden ge
waardeerd.
Het aantal keren, dat de moeders
door hun stop-, naai- en strijkwerk
tot diep in de nacht, hun toch nood
zakelijke nachtrust moeten missen,
is groter dan menig meisje wel zou
penken. We hebben vaak de indruk,
dat dit by onze meisjes niet bekend
is. Wy zouden ons anders niet kunnen
verklaren, hoe men vaak met beuze
larijen de tyd verknoeit in plaats van
nuttig, neen noodzakelijk werk te
doen.
„Hulp in de huishouding" mag
niet geheel worden overgelaten aan
de meisjes van de Gezinszorg, die in
Yenray op zo voortreffelijke wijze
in de allernoodzakelijkste gevallen
bijspringen.
Waar de Bisschoppen lof spreken
over deze Gezinszorg, daar mogen-
wy het in onze gemeente waar
deze dienst zo uitstekend function-
neert het zeker ook wel.
Menige moeder, die geen uitweg
meer zag in het zich dagelyks op
hopende werk, draagt de meisjes van
de Gezinszorg een dankbaar hart
toe. En met recht.
Doch nogmaals: het vraagstuk van
„de hulp in de huishouding" in zyn
breedst mogelijke betekenis is daar
mee niet opgelost. Evenmin als het
opgelost is met de dooddoener, dat
moeder vroeger ook vyf kinderen
heeft grootgebracht, zonder hulp van
anderen
Wat enkele moeders misschien!
wel kunnen of gekund hebben
kunnen ze daarom niet allemaal.
Wy zien geen onmiddellijke en
afdoende oplossing van dit vraagstuk
door een georganiseerde actie. We
zeggen niet, dat een georganiseerde
hulpactie niet mogelijk zou zijn.
De kleine diensten, waarover wy
hierboven schreven en welke
voorbeelden natuurlijk met meerdere
aangevuld kunnen worden kunnen
verricht worden in het kader van
„de goej naoberschap".
Het kan een dankbare taak zyn
voor de buurtverenigingen, waar dit
nog niet mocht zijn gebeurd, om
voor het aan de orde gestelde in de
eigen buurt propaganda te maken.
Wie daarmede wel het beste ge
diend zal zyn, is het meisje zelf, dat
door het verrichten van deze kleine
diensten haar leven voller, rijker en
dieper zal maken.
Tenslotte zal 'n meisje alleen door
het navolgen van haar natuurlijke
bestemming het geluk vinden, dat
het evenals trouwens ieder mens
tracht te bereiken.
Het tragische is, dat men zo vaak
ver af zoekt, wat zo dichtbij te vin
den is. Zo ook het geluk, dat in het
dienen verborgen ligt.
en onze zonden
Toen Cathaiina van Siëna eens in
gesprek was met een voorname dame,
wendde zy het hoofd om, zodat die
dame er niet in slaagde haar by het
spreken in het gelaat te zien. Toen
haar biechtvader zich over die hou
ding verwonderd toonde, nep Catha-
rina uit„O, Pater, als u evenals ik
de zondestank geroken had, welke
die vrouw uitademde".
Wat moet Christus dan niet zyn
hoofd afwenden van ons, van onze
zondestank, die wy, alle mensen min
of meer verspreiden Op welke kruis
balk heeft hy onder de kruisiging zyn
hoofd laten rusten, want de zonde
omgaf hem van alle kanten. Daarom
moet in de Goede Week onze eerste
plicht zyn ons opwekken tot rouw
moedigheid en daaraan aansluitend
een goede en vruchtbare Paasbiecht.
Wy willen God alle zonden van
ons leven belyden, alle zonden van
verleden, heden en toekomst.
Alle zonden, die wy uit zwakheid
bedreven hebben, uit onverschillig
heid, uit luiheid en gemakzucht, om
dat we niet echt willen vechten tegen
onze verkeerde natuur en onze be
dorven neigingen.
Alle zonden van ons openbare en
alle zonden van ons verborgen
leven, waarin wy or.s laten gaan, als
alle deuren zorgvuldig gesloten zyn
en er niemand overblijft dan de grote,
stomme getuige van ons kwaad, God.
Alle zonden van lafheid en men
selijk opzicht, alle zonden tegen de
onschuld en de ongereptheid van
anderen.
Alle zonden, die wij geen naam
durven te geven, omdat ze meer dan
schand9lyk zyn. Wie is nooit een
verloren zoon geweest? Wie heeft
nooit in overmoed zyn beste paarler.
voor de zwijnen geworpen
Alle zonden, waardoor wy God zelf
hebben pyn gedaan, omdat wy Hem
op zyn hart hebben getrapt, zyn vriend
schap verraden, zyn genegenheid ont
goochelt, zyn vertrouwen in ons be
schaamd hebben.
Alle zonden, die de naasten hebben
aangetast in hun dierbaarst bezit,
hun eer, hun goede naam, hun deugd,
hun geloof.
Alle zonden, die andere mensen in
hun ziel hebben geschaad, die ergenis
hebben gegeven en de strijd, die toch
Nieuwe gemeenschap van gelovigen.
In een by lage getiteld „Kerk
in de Storm" onthult de Linie in
een artikel, getiteld: „Nieuw
licht over Siberië" een aantal
wonderlijke feiten over de hei
melijke verspreiding van het
katholiek geloof in de concentra
tiekampen, fabrieken, mynen, in
de ontginningen van Rusland en
Siberië.
Hieruit blykt, dat er al gerui-
men tyd een geestelijk offensief
is ingezet, ontketend door in
ballingschap weggevoerde bis
schoppen en priesters. Om rede
nen van veiligheid voor de be
richtgevers en voor degenen, die
by het offensief betrokken zyn,
kan natuurlijk niet worden aan
gegeven uit welke bron deze
nieuwe gegevens stammen. Zij
komen overigens overeen met de
feiten, die byv. een boek als Gods
Underground ons weet te ver
halen.
Na de oorlog begonnen de Sovjets
in geheel Oost-Europa, hier subtiel
en daar grof de Kerk te likwideren.
En in tal van landen waren de Bis
schoppen en Priesters de eersten, die
werden heengezonden naar het Oos
ten; de Ukraine, de Baltische landen
Bulgarye, Roemenië. Hun lot is on
zeker en van de meesten is zelfs
niet bekend, waarheen zy gingen.
Doch nu, al vyf jaar nadat de
eerste weid weggevoerd, komen er
vage berichten over iets, dat een
geneim wonder moet zyn.
Sindsdien verandert er, groeit er
iets in de kampen en barakken,
mynen en werkplaatsen van het
verre Siberië, waar het leven is
teruggebracht tot de naakte drang
om te overleven, een ruwe strijd om
het bestaan
Niemand zal ooit weten hoe dit
wonder begon, maar het moet een
man geweest zijn, die in de gloeien
de hitte zyn waterrantsoen afstond
of wellicht in het hoge Noorden zyn
eigen pels over een stervende legde.
God alleen weet, waar het begonnen
is, omdat alleen God weet, wanneer
de eerste Priester naar Siberië werd
gezonden.
Thans leven er duizenden Priesters
en geen sterveling kan zeggen hoe
veel Bisschoppen
In barre en onbekende streken
werken vissers en boomkappers,
mijnwerkers en houtzagers, fabrieks
arbeiders en opzichters met vuile
gestreepte kielen en verwaarloosde
haren. Onder hen zijn velen, die de
Priesterwijding hebben ontvangen.
Dat was misschien jaren geleden
aan de voet van een stralend hoofd
altaar in een beroemde kathedraal of
misschien gisteravond, toen een mijn
werker in stilte de handen oplegde
aan een smidsknecht.
Dit is wellicht Gods grote wonder
van onze tijd en het moet begonnen
zyn met een goed woord of meteen
offerdaad, die niet vergeten werd
Later is het voortgezet in een gesprek
en het is geëindigd 'met een geheim
zinnig Doopsel of een stevige hand
druk als absolutie.
Yan de bisschoppen, priesters, dia
kens en seminaristen, die als eersten
werden weggesleept, zyn misschien
de meesten al gestorven. Ze gaven
hun leven voor het geloof en bleven
zich bewust van hun roeping.
En zo gaven zy hun eigen Zending
over aan jongere, sterkere krachten,
Daar in het Oosten, in het hart
van Azië heeft een stervende dwang
arbeider een jonge, ongeletterde
steenhouwer gezegend en hem met
één gebaar tot priester gewyd.
Deze wijdingen staan nergens ge
registreerd, zoals ook niemand ooit
het aantal heimelijke bekeringen,
stille absoluties en verborgen com
munies kennen zal.
Maar er groeit een nieuwe gemeen
schap van 'gelovigen, die als God
wil de wereld kan veranderen,
ook al zullen misschien ontelbare
priesters later nog eens moeten leren
hoe ze de H. Mis moeten lezen, ook
al hebben tal van'jonge bisschoppen
reeds zo zwaar was, nog verzwaard
hebben.
Alle zonden tegen het licht, tegen
de genade in ons, tegen het leven en
de bloei van dit leven in ons.
Wat is er veel in ons leven, dat
het licht van de zon niet kan ver
dragen.
En God heeft iedere zonde van ons
gezien, ze met zyn doorboorde handen
gemeten, ze op zyn gescheurde
schouders gewogen. Daarom was zyn
leed diep en ondoorgrondelijk als de
zee. Daarom viel Hy by herhaling
onder zyn kruis ter aarde. Daarom
was er alleen donkerte en verlaten
heid in zyn hart, toen Hy aan het
kruis hingMjjn God, myn God,
waarom hebt Gy My verlaten en my
alleen gelaten met de zonden der
mensen.
Wy denken, zeker op Goede Vrijdag
om 3 uur, aan het woord van Isaias
en krijgen weer moed: „Al zyn uw
zonden als scharlaken, ze zullen wit
zyn als sneeuw, of rood als purper,
ze zullen blank zyn als wol". (Is.I.is.)
P. H. RONGEN O.C.R.
nimmer een my ter gedragen. Ook al
kennen ze er geen Oosterse Ritus en
geen Latijnse
Christenen, die van alles beroofd
zijn, maar juist daardoor van liefde
gingen branden en van het geloof
leerden leven. En de uitverkorenen
onder hen worden beproefd op hun
liefde, hun deugd en hun geloof.
Ongemerkt gebeurt dat, in de my
nen en steengroeven en hoogovens.
De Tien Geboden en het Woord van
Christus en Zyn lyden, vooral Zyn
lyden, vormen de basis van deze
gemeenschappen.
En eenmaal waardig bevonden
ontvangen ze de Wijding om de
Liefde te doorleven en het Lyden na
te volgen
Zo leven ongetelde mensen in en
I door het geloof; in de grootste een-
'zaamheid en waar alle verbindingen
met de wereld verbroken zyn. Het
offer verlicht hun arbeid; de stilte
verdiept hun g^bed. Iedere bekering
en elke terugkeer geeft nieuwe steun
en verinnigt hun gemeenschap.
Uit ontberingen en onzegbaar leed
is een kern van nieuw Leven ont
staan. Ze blijven naamloos en onbe-
kènd, maar ze leven even heilig als
heldhaftig. En hoevelen sterven er
een heldhaftige, geruste dood
Want voor elke tien die er vallen,
komen er honderd in de plaats en
(altyd weer ook nu nog) voor duizend
martelaren sluiten tienduizend nieuw
gekomenen zich aan.
De Sacramenten worden toegediend
op een wyze zoals sedert de tyd van
de apostelen niet meer gebeurde.
Dopen en biechthoren, maar ook het
Vormsel, zo, dat zelfs de omstanders
het niet begrijpen kunnen.... Een bis
schop kan in een enkel ogenblik een
priester wijden en het is hem ge
geven om de macht van zijn volledige
priesterschap door te geven aan wie
hy hiervoor waardig acht. Zo groeit
de gemeenschap met het aantal bis
schoppen en er bevinden zj^h priesters
in de meest vergeten uithoek van
deze wereld. Ze dopen en vergeven
de zonden en zy brengen steun en
troost door het Goddelijk Sacrament.
In Rome trokken de Christenen in
'het donker naar de Via Appia en
droegen later het Allerheiligste met
zich naar huis. Thans zitten ruwe
kerels te praten rond een tafel er
gens in een kampbarak. Een van hen
zwijgt, ziet even naar boven en
houdt dan peinzend een stuk brood
in de hand. Later breekt hy het in
stukken en ze geven het gewoon aan
elkaar door, terwijl de opzichter of
de partycommissaris er by staat te
kijken.
Het gaat steeds verder.
Want als dieren worden de ban
nelingen, de gestraften, verder door
gezonden.
In maandenlange tochten door
wisselende klimaten, naar arbeids
kampen, houtzageryen en ontginnin
gen. En juist zo verspreid zich wat
ergens in verloren stilte begon. En
na maanden, soms na jaren worden
ze weer vocfrtgestuurd; nieuwe trans
porten en nieuwe ontberingen.
God alleen kent dan de aard van
het afscheid en de betekenis van een
groet
Ze blyven één in hun groot Ge
heim en ze kennen en herkennen
elkaar aan de blik in hun ogen. Ze
worden verder gezonden, nog verder
en dragen dit Geheim met zich. En
ze weten, dat hun gemeenschap zich
uitbreidt met ieder nieuw transport.
In de duisternis van dit door god
lozen geregeerd wereld jyk begint een
licht te stralen en de glans ervan
verbreedt zich naarmate er bannelin
gen worden gedreven iangs de kara
vaan-routes van het verre binnen
land. En het moet Gods wonder zyn
omdat dit Gods licht is.
Uitbreiding van het
oorlogsmuseum Overloon
Een dezer dagen ontving het Mu
seumbestuur het besluit van de Arn
hemse Gemeenteraad om het door
die gemeente verzamelde oorlogsma
teriaal, tegen vergoeding der kosten
af te staan aan het Oorlogsmuseum
alhier. Terscond is het bestuur dan
ook naar Arnhem getogen om te
zien wat er zoal was. Waren onze
verwachtingen al vry hoog gespan
nen, de werkelijkheid overtrof deze
echter nog ver.
Een geweldige torpedo-boot trok al
terstond onze aandacht. Een volledig
exemplaar was bet met de torpedo's
nog er aan en veel groter dan die we
nu reeds bezitten. Verder verscheide
ne kanonnen, die we nog niet heb
ben, waarby' een zeer groot exem
plaar op vier wielen, een duitse
veldkeuken, een ramboot, een houten
landingsboot, een V een kabelbal
lon der koopvaardy, twee afstands
meters, een zender, een heel arsenaal
van geweren, mitrailleurs en zeer
veel documentatiemateriaal.
Alles by elkaar een museum op
zich. Al dit materiaal was bedoeld om
hiermee te Arnhem een Oorlogs
museum te stichten. Dit plan stuitte
echter op zo veel moeilijkheden, dat
men er vanaf heeft gezien en nu is
Overloon er goed mee en het behoeft
dan tevens niet meer bang te zijn
voor concurrentie.
Opening 2de Paasdag.
Hoewel het Museum het gehele
jaar open is, heeft het bestuur toch
gemeend, om het eigenlijke seizoen
feestelijk in te zetten. Onze fanfare
heeft zich dan ook terstond beschik
baar gesteld om het hare er toe by
te dragen om deze feestelijkheden op
te luisteren. Ook de harmonie van
Deurne vonden we bereid om in
afwisseling met onze fanfare een
middagconcert te geven in het Mu
seumpark van 3 tot 3 uur.
Ook de sportverenigingen zullen
worden gevraagd om zo mogelijk om
2.30 uur byeen te komen onder de
„Lindeboom", van waar uit met
slaande trommels en vliegende vaan
dels naar het Museumpark zal wor
den getrokken.
Vanaf 10 April na de Hoogmis
zullen reeds nieuwe abonnements
kaarten verkrijgbaar zyn aan hel
Museum.
VOEDSELBUREAU VENRAT
Paterslaan 20 Telefoon 416
BEKENDMAKING
Dorsregeling en aanslag-
regeling.
De Prov. Voedselcommissaris voor
Limburg maakt bekend, dat de telers
van de hieronder genoemde producten
de volgende verplichtingen zullen
worden opgelegd:
a. de telers van tarwe, rogge,
gerst, haver, gemengd gewas, groene
erwten, schokkers en of bruine bonen
verplicht voor zover zy voor de des
betreffende producten onder de z g.
dorsregeling ressorteren, de gehele
opbrengst van de met genoemde
producten verbouwde oppervlakte
voor 15 Mei 1949 volledig af te dorsen;
b. de telers van tarwe, rogge,
haver, gemengd gewas, groene erw
ten, schokkers en of bruine bonen
zyn verplicht, ongeacht of zy voor
de desbetreffende producten onder de
dors- dan wel de aanslagregeling
ressorteren, voor 29 Mei 1949 aan de
geldende leveringsverplichting voor
deze producten te voldoen.
Onder de „geldende" leveringsver
plichting wordt verstaan:
1DORSREGELING: de totale op
brengst van de met het desbetreffen
de product verbouwde oppervlakte,
onder aftrek van de hoeveelheid
waarvoor eventueel toewijzingen uit
eigen oogst worden afgegeven;
2. AANSLAG REGELING: de hoe
veelheid, waarvoor een bruto aanslag
werd opgelegd, verminderd met de
hoeveelheid waarvoor eventueel toe
wijzingen uit eigen oogst werden
afgegeven.
Degenen, die voor 29 Mei 1949 hun
producten waarvoor leveringsverplich
ting is opgelegd, niet aan de erkende
handel hebben afgezet, zyn verplicht
deze producten of eventuele restanten
hiervan, voor 29 Mei a.s. ter levering
aan te bieden aan de vertegenwoor
diger van het Aan- en Verkoopbureau
van Akkerbouwproducten, Landbouw-
huis Roermond.
Telers, die om een of andere
gronde reden niet aan de verplich
tingen onder a en b genoemd, kunnen
doen, dienen hiertoe een schriftelijk
verzoek tot uitstel van dorsing resp.
levering in te dienen by de bureau
houder van hun district eveneens
voor 29 Mei 1949.
Vezeltouw voor graanmaaiers
zelfbinders.
De Prov. Voedselcommissaris voor
Limburg maakt bekend, dat by de
Plaatselyke Bureauhouders aanvraag
formulieren voor vezeltouw voor
graanmaaiers/zelfbinders verkrijgbaar
zyn. Deze formulieren dienen volledig
ingevuld en ondertekend, uiterlijk 1
Mei 1949 by de P.B.H.'s te worden
ingediend.
Niet alleen de bedrijven met eigen
graanmaaier, zelf binder doch ook de
bedrijven, welkemet een graanmaaier
zelfbinder van een ander bedrijf of
van een loonmaaier laten maaien,
moeten een aanvraagformulier in
vullen.
Ook aanvragen voor touw ten be
hoeve van pick-up balers kunnen bij
de Plaatselyke Bureauhouders wor
den ingediend, onder vermelding van
het merk van de pick-u^ balen en het
aantal H.A., waarvan de stro-opbrengst
zal worden geperst.
Handel in opfok- en
tokzeugen.
Met ingang van 11 April a.s. zal
op de voornaamste veemarkten de
handel in opfok- en fokzeugen wor
den toegelaten. By koop en verkoop
van opfok- en fokzeugen blyven
aankoopvergunningen voorgeschreven
terwijl het vervoer moet zyn gedekt
door een geleidebiljet.
De voor het vervoer naar de markt
vereiste geleidebiJjetten moeten by
de plaatselyke bureauhouders worden
aangevraagd en verstrekken inlich
tingen.
Het voornaamste
Verplichte wisselbouw voor
eardappelen goedgekeure.
De Tweede Kamer heeft Dinsdag
bet wetsontwerp aangenomen ter
bestrijding van de aardappelmoeheid.
Dit ontwerp bepaalt, dat op elk
stuk land, waar aardappelen worden
verbouwd, in de twee daarop volgen
de jaren dit gewas niet mag worden
uitgepoot.
Deze straffe maatregel wordt geno
men ter bestrijding van het micros
copisch kleine aaltje, dat de wortel
van de aardappelplant aantast en
doet afsterven.* Het beestje legt eitjes
in de grond, die dood gaan, wanneer
ze in de volgende jaren geen voeding
in de aardappelwortels vinden.
Ook voor tomatenplanten kan het
aaltje schadelijk zyri. De boer wordt
dooi dit wetsontwerp practisch ver
plicht voor aardappelteelt wisselbouw
toe te passen, steeds op een derde
van zyn land.
De maatregel is zo doortastend
genomen, omdat er nog geen che
mische bestrijdingsmaatregelen zyn
gevonden, de z.g. aardappelmoeheid
steeds toeneemt en onze aardappel-
export, die f 100 millioen per jaar
beloopt, in gevaar komt.
Het buitenland wordt kopschuw
van onze aardappelen, wanneer er
een dreiging is voor het meekomen
van die ziekte.
Minister Mansholt zegde toe, dat
een intensieve voorlichting over de
aardappelmoeheid zal worden ge
geven,
Overdracht lierbonwplicht
De minister van Wederopbouw en
Volkshuisvesting heeft bepaald, dat
voortaan slechts by hoge uitzondering
goedkeuring zal worden verleend voor
de overdracht van z.g. herbouw-
plichten. Alleen herbouwplichten, die
betrekking hebben op verwoeste wo
ningen. al dan niet met bedrijfsruimte
en die behoren tot een onverdeelde
nalatenschap zullen nog aan één van
de deelgerechtigde erfgenomen kun
nen worden overgedragen.
Huurverhoging in studie
De Eerste Kamer heeft Dinsdag
vergaderd ter behandeling o.m. van
de begroting van Wederopbouw en
Volkshuisvesting. Minister In :t Veld
zeide, dat de duplex-woning in Ne
derland aanvaard moet worden als
noodzakelijkheid, gezien de grote aan
was der bevolking.
De herbouw der verwoeste kerken
van sommige gemeenten ligt de mi
nister na aon het hart. De moeilijk
heid is, dat het bouwvolume nog te
gering is. Hy stelt echter pogingen
in het werk, dit volume te kunnen
verhogen. Voor de woningsplitsing en
-verbetering zal de minister van Fi
nanciën een extra-crediet van 2V1
millioen verlenen.De particuliere bouw
krygt dezelfde kansen als de woning-
wetbouw, maar spr. gevoelde niets
voor een extra-premie. De begrotin-
werd hierna goedgekeurd.
Aan de orde kwam dan de be
groting der P.T.T. 1949.
De heer De Wilde (A.R.) besprak
de positie van de Rijkspostspaarbank.
De heer Wendelaar (V.V.D) bepleitte
de meer noodzakelijke diensten op
Zaterdagmiddag te doen verrichten.
Minister Spitzen betoogde, dat men
niet kan volstaan met betrekking tot
de Rijkspostspaarbank, de crisis
regeling te vervangen door een blij
vende bepaling. Hier moet een regeling
voor lange duur getroffen worden. De
begroting werd vervolgens zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
Er wordt meer gespaard.
Zowel de spaarbank voor de stad
Amsterdam als die in Rotterdam
kunnen melding maken van een toe
genomen spaarlust.
Gedurende de eerste 3 maanden
van 1949 overtroffen te Amsterdam
de inleggelden de terugbetalingen
met 1.250.000 gulden; de Rotterdam
mers» waren nog iets zuiniger en
deden hun spaarbankboekjes aangroei
en met 2.996.000 gulden.
Reichswald wordt toevluchts
oord voor vluchtelingen.
In het Reichswald even over de
Duits-Nederlandse grens in de buurt
van Siebengewald, wordt voormalig
bosgebied ontgonnen voor landbouw
doeleinden.
Er is een instituut ontstaan „Rhei-
nischer Heim", dat de kolonisatie
van dit gebied aanpakt en de eerste
gegadigden reeds in het bezit van
pasontgonnen gebied heeft gesteld.
Er hebben zich rond 1500 liefheb
bers aangemeld. Hiervan zyn 196
gezinnen uitgekozen.
Bepaald is, dat twee-derde van de
te ontginnen oppervlakte bestemd
dient te worden voor vluchtelingen
uit de Oostelyke gebieden van Duits
land.
Binnenkort zal begonnen worden
met de bouw van drie proefboerde-
ryen. Men hoopt over twee jaar een
nieuw dorp gereed te hebben. Plan
nen zyn in uitwerking voor't bou
wen van een jongens- en een meis
jesschool. Verwacht wordt, dat er in
de komende herfst honderd gezinnen
gevestigd zullen zyn.
Nog geen verlaging suikerpr^s
In enkele dagbladen is een bericht