DE KOP VAN JUT
De huizen op de Langeweg
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
4jonqaaes ïllgc.
komt Ik tf)encay
Sfieeken ovet de
toestanden in
4}onqaüie.
Steike veihaUn.
lïlidden&tancU-
n.
Zaterdag 12 Februari 1949 No. 6
ST Zeventigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
'uitsluitend vooruitbet.
Mindszeniy... Mindszenty... Kardi
naal... Hongarije.
Tot de kinderen op school toe,
kennen zijn naam.
Heel de wereld leest en luistert en
huivert van het duivels proces der
communisten tegen de sterke kar
dinaal. Weet, hoe de moedige strijder
onder narcose geworden is een
jammerlijke figuur tegenover zijn
„rechters". Veroordeeld! Levenslang!
Nog is het proces niet afgelopen,
want binnen een paar dagen zal het
proces in hoger beroep gaan, en dan
is er nog maar één uitspraak, die
erger is dan de eerstede doodstraf.
Met dit proces is de kerkvervolging
in Hongarije met een felheid ingezet,
die niet meer verslappen zal. Als
razenden, waanzinniger, woeden ze
tegen de kerk.
Uit de troebelen gevlucht, verblijft
bij ons in Nederland een der voor
aanstaande persoonlijkheden uit Hon
garije: Mgr. Dr. Prof. Knebel Miklós,
die in het verzet der kerk een belang
rijke rol speelde, Wat hij de Hongaar,
te.vertellen weet, zal geen enkel in
Nederland kunnen doen.
Laatstleden Dinsdagavond heeft by
ons toegezegd te komen spreken in
Venray.
Het is een vlotte spreker, enthou
siast, onderhoudend en boeiend.
Hi; verstaat en spreekt de Neder
landse taal opperbest, zodat U niet
bang behoeft te zyn, dac U hem niet
kunt verstaan.
In de oorlogsjaren moest hy voor
nazi's uitwijken uit Hongarije en is
professor aan de Universiteit geweest
in Nederlands sprekend België, watr
hij onze taal vlot en duidelijk leerde
spreken. Daarna keerde hy wederom
naar Hongarije terug om later op
nieuw de wijk te moeten nemen.
'Dinsdagavond 15 Februari zal hij
voor U komen spreken in zaal Wil-
helmina. De uitnodiging is geschied
door „Ontwikkeling eri Ontspanning".
Wegens de grote toeloop der luis
teraars, die voor dit actuele onder
werp verwacht wordt, heeft O. en O.
deze regeling getroffenhouders van
abonnementen kunnen tot Dinsdag
15 Febr. 6 uur, een plaatsbewijs be
komen aan het V.V.V.-kantoor, Hen
seniusplein, op vertoon van hun abon
nementsnummer, (nadien vervalt dus
voor abonnementhouders de voorrang
voor deze avond). Anderen kunnen
hun toegangsbewijs verkrijgen Dins
dagavond aan de Zaal, vanaf zeven
uur. Do prijs bedraagt voor elke
persoon vijftig cent. De gehele op
brengst van dien avond zal aan de
gevluchte Monseigneur ter hand wor
den gesteld.
Omdat in de Paterskerk a.s. Dins
dagavond de Antoniusnoveen begint
en we ieder in de gelegenheid willen
stellen deze negen Dinsdagen bij te
wonen, zonder er één over te slaan
zal het lof uit zyn om kwart over
acht en deze Hongaarse avond om
half negen beginnen.
We rekenen op uw grote belang
stelling voor deze interessante causerie
van Mgr. Dr. Knebel Miklós.
Kardinaal Mindszenty
levenslang.
Het proces Mindszenty, Primaat-
Bisschop van Hongarije, is ten einde.
En welk een proces. De veroordeling
stond reeds bij voorbaat vast. Na
vyf weken van voorbereiding durfde
het gerecht het proces aan.
Kardinaal Mindszenty werd be
schuldigd van hoogverraad. De kar
dinaal, na vyf weken op de meest
duivelachtigste wyze bewerkt te zijn,
legde bekentenissen af, die het ge
recht wenste. Het „ja"-woord werd
de onder invloed van actedeon staan
de beklaagde in de mond gelegd.
Vijf dagen duurde het proces.
Vyf dagen, waarin de kardinaal
zich zelf verlochende. Waarin hy
bekende brieven geschreven te heb
ben, die hem als landverrader ken
merkte. Waarin hy ontkende brieven
die hij voor de arrestatie had rond
gestuurd, geschreven te hebben.
De uitspraak was levenslang. De
eis was een historische straf. Ja, dit
zal historisch blijven. Het zal wor
den opgetekend in de Geschiedenis
der Kerk.
Stalin wilde de wereld afleiden
van deze schanddaad door vredes
voorstellen. Maar de wereld is niet
Kardinaal Minds-
zentv, Prins-pri
maat der R.K.kerk
in Hongarije, staat
in het middenpunt
der publieke be
langstelling.
(foto Dagbl. v.N.L.)
blind, de wereld is niet dom. De
wereld is niet af te leiden van dit
gemene gerecht.
Al mogen er mensen zijn en
die zijn er die zich van vreugde
in de handen wrijven hierom en
staan achter de Hongaarse regering,
geen mens is er, die niet met zyn
gezond verstand kan achterhalen, dat
dit het meest onrechtigvaardigste
proces is, dat we in onze historie
kennen, waarin de meest gemene
trukjes zyn toegepast.
Tot levenslange gevangenisstraf
werd de kardinaal veroordeeld.
Waarom geen doodstraf? Zou de
kardinaal, indien hy de hem tenlaste
gelegde beschuldigingen had bedreven,
geen doodstraf hebben verdiend
Is men toch nog bang
Een gevangenisstraf en wel een
levenslange, kwelt de gevangene
meer, het is een langzame dood.
Men ontneemt de kardinaal daarmee
de roem van het martelaarschap,
althans, dat tracht men.
Want in onze ogen zal kardinaal
Mindszenty een martelaar zijn. Een
held, die zyn leven gaf voor de vry
heid van Hongarije. H.S.
stonden aan de kant van Vichy.
Vichy zelf streefde naar een soort
verstandhouding met de duitsers.
Pétain koos het kleinere kwaad en
trachtte zoveel mogelijk te remmen,
te redden wat er nog te redden
was.
Het verzet begint eerst, als Hitier
Rusland aanvalt en binnentrekt. Dan
gaat er een nieuw parool van het
Kremlin uit aan alle communisten
over heel de wereld.
Dan wordt verder onder commu
nistische rode leiding de Marquis
geboren. En bjjna niemand bemerkt,
dat de Marquis vooral na de oorlog
omgezet worden in een Sovjet dicta
tuur. Spreekt Rudenz niet in zyn
boek „Rome—Moskou Rome" over
het door de communisten geculti
veerde waandenkbeeld, dat zelfs het
katholieke verzet in Frankrijk tegen
het Nazisme een uiting van Rode
inspiratie was
Ziedaai het dilemma voor vele
Franse katholieken; als we Duitsland
bestryden, vechten we vóór Rusland
en ondergraven daarmee- ons eigen
nationaal bestaan; dat gevaar is niet
denkbeeldig, maar was reeds vóór
de oorlog acuut.
Het sluimert in onze eigen boe
zem. De Russische overwinning zal
dit gevaar verhaasten en tot ont
knoping brengen.
Laten we daarom eieren voor ons
geld kiezen en naar die party over
gaan, waar we nog enige kans
hebben een beperkte vrijheid te
genieten. Want als de knoet ons
gaat regeren, kunnen we alle hoop
begraven.
Dan is alles verloren, have en
goed,..God en onze eer.
We zeggen niet, dat' dit de enig
mogelyke en de enig juiste rede
nering was. We willen alleen consta
teren, dat vele Fransen zo gerede
neerd en daarnaar gehandeld hebben.
Wie zal hen met stenen gooien, als
ze eerlijk in geweten meenden de
goede keuze te doen.
P. H. RONGEN O.C.R.
Onderstaande beschouwing werd ons toegezonden
en inderdaad zyn de daarin genoemde feiten
juist, zoals werd geconstateerd. Hoewel ook geen
deskundigen op dit terrein, geloven wy toch, dat
conclusie juist is en wel een droevig licht werpt
op de daar gepleegde nieuwbouw.
Velen in den lande doen zich te
goed aan de sterke verhalen van de
Linie. Sommigen fluisteren zelfs, dat
vele lezers zich uitsluitend beperken
tot deze adembenemende kolommen.
Het woord zelf heeft furore gemaakt,
vleugels gekregen en is met vlag en
winpel binnengehaald in de journa
listieke woordenschat.
Door de meeste sterke verhalen
waait de kruitdamp van gevaar en
sensatie. Ze zyn afkomsrig uit het
brouwhuis van de krijgsgod, Mars.
Om deze reden kregen ze wel eens
een tik op de vingers, als zouden ze
in ons de oorlogsromantiek levendig
houden en stemming maken voor
een nieuwen „frisschen, fröhlichen
Krieg".
In een van de laatste nummers
van de Linie stond een sterk verhaal
over de executie van een bekende
Franse collaborateurs Joseph Darnand,
geschreven door een Pater Domini
caan, die by zijn terechtstelling in
1946 aanwezig was.
Misschien dat ook dit verhaal weer
tot verkeerde conclusies aanleiding
geeft: men zal de toon te geëxalteerd
vinden, de goedpratery van het land
verraad te goedkoop, de bewondering
voor de persoon van het slachtoffer
te luidruchtig, in één woord volko
men in tegenspraak met alle begrip
pen, die aan onze oud illegalen zo
dierbaar zyn.
Als we de woorden van „Pére
Bruck" goed verstaan, wil hy alleen
dit zeggen: de daden van Darnand
als Duits agent hebben andere daden,
hebben de rest van zyn leven niet
waardeloos en niet ongedaan-ge
maakt; door één fout is iemand geen
volkomen slecht mens geworden;
Darnand heeft zyn misdaden met de
kogel geboet; wat er thans nog van
hem overblijft, zyn alleen zyn goede
en dappere daden.
Hier heeft deze Dominicaan zeker
gedacht aan het oordeel van zyn
grote ordebroeder: waar mensen
leven en werken, worden fouten ge
maakt.
Het was voor een Fransman niet
gemakkelijk en niet licht om party
te kiezen in de grote worsteling,
heel wat moeilijker dan b.v. in Ne
derland, waar dingen veel eenvou
diger waren.
Zeker, de Nazis hadden het land
cnder de voeten gelopen en voor een
groot deel bezet. Ze werkten hard
aan de vestiging van de nieuwe
orde, die de hoerschappy en de su
prematie van het duitse ras in
Europa moest bezegelen en langzaam
de wereld klaar maken voor het
meezingen van het bekende refrein:
„Deutschland, Deutschland, über
alles in der Welt", de korte samen
vatting van de duitse mentaliteit en
de duitse aspiraties.
En toch stonden de beide kampen
niet zo sch6rp en zo vijandig tegen-
ver elkaar, althans in de eerste twee
jaren van de oorlog, als elders.
Vele priesters en zelfs bisschoppen
Laat ik voorop ste'len, dat ik geen
deskundige ben op het gebied van
architectuur en woningbouw, maar
slechts een leek, zoals de meeste
van de lezers.
Doordat ik echter by anderen in
woon en ook naar oen eigen huis
snak, interesseren my nieuwe wo
ningen echter uit de aard van de
zaak zeer.
Zo ook de nieuwe woningen aan
de Langeweg.
Zjjn de witte huizen al dingetjes
waar je van huivert, in de nieuwe
gaan je haren ook te berge.
Men vraagt zich in gemoede af of
deze witte verschrikk nger, nog geen
les genoeg geweest zyn. Schijnbaar
niet, want stap je by de nieuwe
door de voordeur binnen, dan ver
pletter je diegene, die binnen open
doet, als hy of zy tenminste niet
halverwege de trap opvliegt, terwy'l
het halletje met een kleine moeite
iets groter had kunnen worden.
Wil je achter uit het huis, dan
dreigt er een verkeersopstopping van
je welste, daar drie deuren tegen
elkaar indraaien en je in plaats van
buiten op de W.C. belandt.
Hier staat de closet practisch tegen
de deur en hoe je die met goed
fatsoen gebruiken moet, daar kan
men rustig een handleiding bijleggen
Wil je in het daarnaast liggende
berghok je fiets stallen, dan moet
deze eerst de keuken in voor hy op
zyn plaats staat.
In de kamers en keuken geen
bovenramen, die open kunnen voor
ventilatie, neen aparte ventilatoren.
Wat zei U, was dat om materiaal
te sparen
Waarom wordt dan in de zijgevel
boven op de vliering een raam ge
zet, terwy'l nooit iemand op de
vliering kan komen
Waarom wordt dan een zinken
gootafvoer tegen de voorgevel gehan
gen, die niet eens op de riolering is
aangesloten en boven hoogstwaar
schijnlijk ook niet aan de dakgoot?
Waarom wordt dat kostbaar spul
gebruikt om de scheidingslijn tussen
de huizen an te geven, terwijl een
klein kind weet, dat een blok uit
twee woningen bestaat
Waarom wordt dan het achter de
huizen staande bijgebouwtje niet
aan het huis vastgebouwd, ir. plaats
van tussen twee huizenblokken,
waardoor de open bebouwing larie
is, daar je altyd tussen de huiz n
op deze berghokken kijkt
Ik heb me eerlijk afgevraagd, of
deze architect zich wel eens de
moeite getroost heeft, zo links en
rechts eens te informeren naar de
eisen van de mensen hier.
Als men slechts de spanjoletten
aan de ramen ziet, die, wanneer de
ramen gesloten zyn omhoog staan en
reeds nu nog nieuw en pas ge
schilderd by stormachtig weer
openvallen, dan ryzen veel vraag
tekens.
Het zal ongetwyfeld voor de heren
architecten niet meevallen om met
de beperkte M3-inhoud de ruimte zo
goed mogelyk te verde'en en in
overeenstemming met de eisen- van
de mensen hier te bouwen, maar
juist van hen mag toch wel worden
verwacht dat er niet nodeloos ma
teriaal verknoeit wordt en ook dat
het materiaal goed gebruikt wordt.
Welnu, deze nieuwe h izen geven
daarvan een zeer slecht voorbeeld en
het is my een raadse), waarom Ge
meentewerken zo iets heeft laten
passeren
P. P.
Waar gaat onze middenstand naar
toe
Een vraag, die al „tot vervelends
toe" is gesteld. Allen zyn het eens
over het probleem, vooral de mid
denstanders zelf en toch gebeurt er
weinig of n.ets om eraan te verhel
pen en wel het minst van de kant
van de middenstanders.
Dat is niet waar, want wij mid
denstanders zyn georganiseerd, pas
nog zjjn we in protestvergadeiing
bijeen geweest enz. Wat is er ge
beurd aldus dr. G Bos inde Zuij
Limburger.
Middenstanders. Wie zijn onze mid
denstanders
Het kortste en „minst voor tegen
spraak vatbare" antwoord is wel: zy,
Jie zich middenstanders voelen. Maar
hebben zy wel eens gedacht wat die
naam eigenlijk betekent, tenminste
wat hy in onze moderne tyd moet
betekenen
Middenstand, stand tussen andere
polen In, tussenstand, stand tussen
andere polen in, tussenstand, schakel
stand. Alleen als onze middenstand
aan een dergelijk begrip zal beant
woorden, zal hy zijn rol kunnen en
moeten spelen en zal hy zichzelf
weer gewenst en onmisbaar maken.
De Middenstand staat tussen, niet
tegen kapitalisten en arbeiders. Hij
is de enige die deze twee elkaar
zal moeten verbinden en zo hy zich
niet haast deze rol naar behoren te
vervullen zullen arbeid en kapitaal
zelf de weg tot vereniging zoeken
ten koste van alle mogelijke offers
en strijd maar dan zal de midden
stand in die toekomst geheel uitge
schakeld worden.
De Kapitalisten groeiden langzaam
en met veel inspanning, totdat zy
een overwicht wisten te bereiken.
De arbeider is toen begonnen met
inzet van alles, om deze macht te
breken èn economisch, politiek en
sociaal is de arbeider reeds heel wat
gevorderd en onze middenstand
hy was economisch en po itiek als
de sterkste begonnen en la t zich
alles „gewillig" ontnemen.
Sinds het einde van de negentiende
eeuw heeft de middenstander practis
alle medezeggingschap in 't publieke
leven verloren.
En het was niet moeilijk deze
stand terug en weg te drukken.
Want nooit was een stand innerlijk
meer verdeeld. Het zal thans van
hemzelf afhangen of op het einde
van deze eeuw nog over midden
«tand zal gesproken worden.
Was de middenstand niet zo nood
zakelijk, dan zouden staatslieden en
intellectuelen zich weinig met dit
probleem bezig houden, maar juist
de grote betekenis, die een goede
middenstand in onze moderne maat
schappij kan hebben, doet zo'n grote
bezorgdheid ontstaan.
En nu moeten de middenstanders
niet gaan zeggen: „Als de midden
stand dan zo'n grote betekenis moet
hebben, waarom wordt er dan niets
voor de middenstand gedaan 1
Geen grote staatslieden en ook
geen grote geleerden kunnen de
problemen van de midden
stand oplossen als niet de midden
standers er zelf mee beginnen en zy
zyn nog lang niet begonnen, althans
niet in die mate, dat er enig succes
zou kunnen geboekt worden.
Sommige plaatselijke organisaties
verrichten heel goed werk en zo nu
en dan schijnt er iets op nationaal
plan te gebeuren, maar toch dit
alles geeft geen voldoening: do mid
denstand is geen macht meer waar
rekening mee moet gehouden worden.
Economische en politieke maatregelen
worden genomen zonder dat iemand
vraagt wat de middenstand ervan
denkt.
Kapitalisten, concerns en trusts
laten hun stem horen en doen menig
ontwerp en voorstel volgens door
hen gedicteerde richtlijnen opsteller.;
de leiders van de bonden en syndi
caten der arbeiders dringen door tot
in de kabinetskamers en met hun
wensen wordt terdege rekening ge
houden; één ontbreekt steeds: de
middenstander.
Radiopraatje Wederopbouwproblemen.
heeft onlangs iemand vergeleken met
hqt Ministerie van Wederopbouw.
Zo'n ouderwetse Kop van Jut, di-
op de kermis een uiterst nuttige
functie vervult, waarop de espierde
en warm aangelopen jongelui hun
krachten kunnen botvieren.
Daar zat wat in, in die vergelij
king. Er zyn nog al wat klappen op
ons veeloespioktui Ministerie neerge-
daverd. Als er ergens in Nederland
iets aan de Wederopbouw haperde,
dan vielen er direct harde klappen,
zy 't dan in de vorm van verwijten
over treuzelachtigheid, verkeerde be
oordelingen en gemis aan plaatselijke
kennis.
Er is een tijd geweest, dat bij wijze
van spreken de klanten voor onze
Kop van Jut in de ry stonden. We
gaan verder geen oude koeien uit
de sloot halen, we willen er alleen
nog maar van zeggen, dat het in
wederopbouwzaken absoluut onmo
gelijk was en is om het iedereèn
volkomen naar de zin -te maken.
Daarom was het goed als er ergens
gelegenheid kon worden om flinke
meppen te verkopen of stevige woor
den te laten horen.
Nu is er de laatste tyd een op
merkelijke verandering ingetreden.
De Minister heeft van lieverlee be
paalde bevoegdheden en daarmee
tevens verantwoordelijkheden
ovei gedragen aan lagere organen,
met name aan de gemeentebesturen.
Deze besturen hebben nu de bevoegd
heid om tot zekere grenzen bouw-
goedkeuringen te verlenen; zy kunnen
naar eigen inzicht hun bouwvolume
verdelen, zy gaan beslissen over
wederopbouwplannen; zy regelen de
herverkaveling; zy doen voorstellen
tot onteigening; zy behandelen in
eerste aanleg de financiële kwesties
en zo nog enkele dingen meer.
In de nieuwe Wederopbouw wel
zal deze overdracht van bevoegdheden
officieel worden geregeld. Weet U
wat het gevolg is van deze zoge
naamde decentralisatie
Dat de Kop van Jut in de van
Alkemadelaan in den Haag hei
allengs veel minder druk begint te
krijgen. Wy mogen zelfs de klap-
grage klanten, die zich by ons ver
voegen in veel gevallen niet meer
van dienst zyn. Wy moeten hoe
langer hoe meer de bezoekers en
briefschrijvers verwijzen naar hun
eigen gemeentebestuur.
Een lang gekoesterde wens van
velen gaat hiermede in vervulling.
Daarmee is natuurlijk niet gezegd,
dat nu ook alle moeilijkheden als by
toverslag verdwenen zyn. Nog altyd
zyn immers de mogelijkheden op
In alle landen van het Westen
schijnt trouwens diezelfde „midden
standscrisis" te heersen.
In België drukt men het zeer kon
uit: de middenstand ligt versnippêrd
tussen werkgevers en werknemers,
die beiden georganiseerd zyn in
Frankryk ziet men de kleinere zaken
verdwijnen, de oude middenstands
families worden uit elkaar gerukt.
Het middenstands-probleem bestaat
en moet opgelost worden, langzaam
en effectief, doch zal het mogelijk
zijn
Eén schy'nt er zich het minst voor
te interesseren: de middenstander
Zyn taak telt: zijn inkomsten is het
enige wat belang heeft; kan hy nog
tegen deze of gene concurreren, kan
hy het nog zo lang volhouden, kan
hy nog kan hy nog tot aan zyn
dood in zyn kleine cirkel blijven
ronddraaien
Hy verwijt de gemeenschap, dat
zy hem ondragelijke lasten oplegt,
dat zy op hem teert, dat zy van de
middenstand leeft enz., maar nooit
zal hy zich met die gemeenschap
bemoeien, nooit zal het besef tot
hem doordringen, dat hy ook tot
die gemeenschap behoort en dat hjj
deel uitmaakt van een der voor
naamste takken van die gemeenschap:
de middenstand*
Hij noemt zich middenstander,
maar verder zal die hele stand hem
weinig interesseren, tenzij het een
protest zou gelden tegen fiscale maat
regelen, of inlichtingen over concur
renten enz.
En hy schy'nt niet te willen be
grijpen, dat deze „te grote belang
stelling" voor zyn eigen zaak en die
„te geringe interesse" voor de mid
denstand in zyn geheel om nog
maar niet te spreken van de maat
schappij juist z'n zwakke punten
juist de oorzaak zyn van zyn weer
loosheid op politiek, sociaal en eco
nomisch gebied, van het uitsterven
van zyn eigen familie als midden
standers.
Het is b.v. in de grond onjuist te
zeggen, dat de „grote zaken" de
middenstanders dood drukken; het
zyn veelal de middenstanders zelf,
die het terrein voor die „grote zakei^I
schoonvegen en deze zouden „donfr
zijn niet van zulk een gelegenheid
te profiteren.
Wie zou sterker zyn: een grote
zaak of tien, twintig middenstanders
samen, die dan elkaar het licht in
de ogen gunnen
Zo zou men met duizend punten
tegelijk kunnen beginnen, doch het
is genoeg voor vandaag en ik zou
met die ene wens willen sluiten:
mocht de middenstander slechts wak
ker worden en beseffen, waar hy
gelyk ieder gemeenschapsmens
ook mede verantwoordelijk voor is.
het terrein van de bouwbedryvigheid
minder omvangrijk dan de wensen
die men heeft.
De brieven, die wy ontvangen
de laatste weken waren het er hon
derden, spreken in dit opzicht duide
lijke taal. Hier hebben we een brief
uit Amsterdam. Iemand wil zyn huis
splitsen. Zyn dochter gaat trouwen
un de nieuw gewonnen woonruimte
is haar toegedacht. De vader durft
echter niet zelf te schrijven, wanthy
is bang dat het Huisvestingsbureau
de woonruimte na het gereedkomen
van de verbouwing toch nog weer
aan een ander zal toewijzen.
Daarom is de brief door een vriend
geschreven. „Zou het mogelijk zijn",
vraagt deze, „om het financieels
deel van deze woningsplitsing en
ook het verlenen van de bouwver
gunning stiekum rechtstreeks met
het Ministerie te regelen en dus de
gemeente er buiten te laten
Dat kan natuurlijk niet om de
doodeenvoudige reden, dat^én de
splitsingspremie én de bouwvergun
ning èn de toewijzing van de woon
ruimte alle by de gemeentelijke or
ganen moeten worden aangevraagd.
Wy zouden ons boekje ver te buiten
gaan wanneer we alleen en op eigen
houtje dergelijke zaken zouden be
handelen.
We hebben daarom de vriend van
de pa van de dochter vriendelijk
maar beslist geadviseerd deze kwestie
openhartig met het aangewezen ge
meentelijk Bureau t9 behandelen.
Mocht de zaak onverhoopt niet
naar wens verlopen, dan fungeert in
dit geval dus niet het Ministerie,
maar wel de gemeente als Kop van
Jut.
Er kwamen twee mensen uit
Amersfoort op bezoek, die al in het
cegin van het vorige jaar bouwplan
nen voor enkele woningen hadden
gemaakt. Zij hoopten in 1949 toe
stemming voor het bouwen te krij
gen. De gemeentelijke technische
dienst had r.u echter laten weten,
dat het bouwvolume dit jaar alleen
voor arbeiderswoningen was bestemd.
Dus togen deze teleurgestelde plan
nenmakers naar den Haag in de
hoop daar hulp en heul te vinden.
Zy kwamen echter aan het verkeerde
adres, want de Minister stelt zich
op het standpunt, dat het gemeente
bestuur zélf moet uitmaken wat het
met zyn bouwvolume zal doen.
De gemeentelijke bestuurders zijn
immers zelf het beste met de plaat
selijke behoeften op de hoogte.
Daarom moesten wy ook deze
Amersfoortse bezoekers naar hun
punt van uitgang terug verwijzen.
In verband met deze zaak moeten
wy opmerken, dat zeer velen ons
um inlichtingen hebben gevraagd
over de financiële medewerking van
het Ryk by de bouw van een eigen
woning.
Wy hebben aan hun wens voldaan.
Men moet echter goed begrijpen, dat
met het verkrijgen van deze financi
ële medewerking nog niet vaststaat,
dat men ook kan gaan bouwen.
De regeling van de financiële zaken
en het verkrijgen van goedkeuring
tot de bouw zyn twee afzonderlijk^
dingen. Zowel het één als het ander
moet in orde zyn alvorens men met
het werk kan beginnen. Wanneer in
dit Amersfoortse geval bijvoorbeeld
het Ryk via de gemeente geldelijke
-teun toezegt, en later blijkt, dat de
gemeente geen bouwvolume kan of
wil beschikbaar stellen, dan gaat de
bouw niet door.
We kregen brieven van mensen,
die ergens grond hebben gekocht en
nu, by gebrek aan bouwvolume, toch
niet kunnen bouwen. Beroep op het
Ministerie in deze zaken heeft geen
enkele zin. Men heeft met aandrang
en op velerlei manieren om bevoegd
heden voor de .plaatselijke besturen
gevraagd. Nu die bevoegdheden zijn
verleend, kunnen we in den Haag
die beslissing niet krachteloos maken
door toch r.og invloed te gaan uit
oefenen op plaatselijke besluiten.
Er liggen op het pad naar het
nieuwgebouwde eigen huis niet
louter rozen. Een zit in de knoop
met het gemeentebestuur van Apel
doorn. Na veel vyven en zessen is
hy aan de bouw van zyn woning
kunnen beginnen; Straks is zyn wo
ning klaar en kan zy betrokken
worden. De eigenaar is om gezond
heidsredenen met vervroegd pensioen
gegaan en wil zich in zyn nieuwe
.huis in Apeldoorn vestigen.
I I I I I I I I I III III I I I I I I I I I; lllL'il! |l!l I I I I III
JONGEMAN,
dit is ook iets voor jou.
Ik bedoel de Jeugd-Familie, dat is-
de H. Familie voor jongens van
14—17 jaar. Dan kryg je in de kerk
ook iets te horen dat speciaal voor
jou bedoeld is, een woord, dat je de
weg naar omhoog wijst. Jeugd moet
immers naar omhoog I Of wil je altyd
laag by de grond blyven? Er mag
heus wel wat meer godsdienst in je
leven komen. Alleen maar plezier en
pretjes nalopen is laag bij de grond.
En jeugd moet naar omhoog
Vandaag, Zaterdag 12 Februari
beginnen we niet de Jengd-Familie
om 8 nur 's avonds i.d. Parochiekerk
Da jongens van 14—17 jaar worden
uitgenodigd te komen ook als zy zich
nog niet als lid hebben opgegeven.
Illlllllllllllltlllllllllllllllllllll
iimiiiiiiiiiiiiiiiilidiiiiiiiiiiiliiiiiiuiiiiiiiiiiiilniiiiin