De „St. Petrus Banden"
weer in gebruik.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Het verhaal
van de
Geboorte
Venrays Vroede Vaderen
Vergaderden
Vrijdag 24 December 1948 No. 51
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkery
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Toen er acht dagen na de geboorte verstreken waren,
werd het Goddelijk Kind volgens de wet van Mozes r.aar de
synagoge van Bethlehem gebracht om daar besneden te
worden. Door deze daad van onderwerping wilde Jezus erken
nen, dat Hij het onvervreemdbaar eigendom van zijn Vader
was, die alle rechten op Hem kon doen gelden. Hy erkende
echter ook, dat Hy volgens zyn menselijke natuur deel uit
maakte van het Joodse volk. By deze gelegenheid kreeg het
Kind de naam van Jezus, zoals de Engel aan zyn Moeder
vooizegd had.
Het edict van Keizer Augustus, dat heel de uitgestrekt
heid van zyn rijk aan een volkstelling onderwierp, had ook
voor Palestina kracht van wet. Daar Maria en Joseph beiden
V3n David afstamden moesten zij zich te Bethlehem, de stad
van David, laten inschrijven. Ofschoon de dagen van Maria's
gezegende verwachting byna vervuld waren, ondernamen zy
de lange, bezwaarlijke reis.
Joseph löidde de ezel, waar Maria op zat, aan de teugel.
Een bundel met wat 'eeftocht en linnengoed vormde heel de
bagage. Om Maria niet al te zeer te vermoeien maakte Joseph
slechts korte dagreizen. Slechts zelden zochten zij aansluiting
bij een voorbijtrekkende karavaan, want Maria wilde het liefst
alleen zyn met haar zoet geheim.
Tegen het vallen van den avond trokken de moede
reizigers Bethlehem binnen het einddoel van hun verre tocht
was bereikt. Misschien vond Maria het te rumoerig in de
algemene herberg, daar zy voelde dat haar uur gekomen was,
misschien hadden zy geen geld voor een meer passend onder
dak, bovendien was het stadje boordevol vreemdelingen. Hoe
het ook zy, toen de duisternis inviel, hadden ze nog geen
nachtverblijf gevonden. Joseph herinnerde zich echter nog
juist bijtijds een ruime, warme grot, gelegen buiten de stads
muren, die de herders uit den omtrek by noodweer tot
schuilplaats diende. Daar zou Maria de eerste vreugden van
haar moederschap smaken.
In de stille klaarte van de nacht, terwijl een trilling van
geluk heel de natuur doorzinderde, bracht Maria in een on
zegbare vervoering van heel haar wezen haar kind ter wereld,
wikkelde het in wat schamele doeken en legde het neer op
het harde ströo van een voedertrog. Met Joseph knielde zy
neer voor de kribbe en by het matte licht van de sterren
zag zy vol ontroering, hoe schoon en liefelijk de kleine Jesus
was. Opnieuw zongen in haar hart de woorden van het
Magnificat, nu zy de moeder geworden was van Gods enigen
Zoon, Hem koesteren, liefkozen en voeden mocht.
Buiten op het veld hielden de herders de wacht by hun
kudden, want de wolven en jakhalzen van de woestijn loer
den onvermoeid op buit. Zij zaten neergehurkt rondom een
kwijnend vuur van halfdorre takken, want de nacht was guur
en kil. De meesten waren van moeheid ingedommeld, terwijl
hun magere honden met gespitste oren de geluiden van de
nacht beluisterden. Plotseling stond een Engel door een breed
uitstralend licht omgeven voor hen. Met een schok werden
allen klaar wakker. Met grote wonder-ogen aanhoorden zij de
blyde boodschap van den Engel, dat in deze nacht vlak by
hen de Messias geboren was en dat zy de eerstgeroepenen
waren om het Kind van de kribbe te gaan begroeten.
Terwijl een hele processie van engelen boven hun hoof
den onder de helder verlichten hemelkoepel het Kerstlied
van alle komende eeuwen zongen„Ere aan God in den hoge
en vrede op aarde aan de mensen van goede wil", zochten de
herders hun schamele geschenken by een, een smetteloos lam
als kleine speelkameraad, een warme schapenvacht, een homp
kaas en een kruik schuimende melk en togen op weg om
het Kind te zoeken. Het licht uit den hemel ging als een
zuil voor hen uit en wees hun de weg naar de grot, die ze
vol schroom binnentraden. En zie, daar vonden zy het Kind
en zyn Moeder, zoals de Engel het hun voorzegd had. Ylak voor
de kribbe knielden zy neer en zy dronken hun ogen en hun
hart vol van de zaligheid, die van het Kind uitstraalde.
Heel even mochten zy Het van Maria met hun ruwe handen
aanraken, terwijl Joseph met een verlegen glimlach hun ge
schenken aannam.
De herders waren de eerste horauten van Jesus' komst
op aarde. Overal waar zy kwamen, verhaalden zy opgetogen
de wondere dingen, die hun ogen aanschouwd hadden, maar er
werd slechts zelden naar hen geluisterd. Niemand begreep,
waarom die arme herders boven alle anderen bevoorrecht
waren. Het waren dan ook alleen de armen van geest en de
eenvoudigen van hart, die de weg insloegen naar de grot
van de geboorte. Zy vonden er de Moeder met haar Kind en
door een woordeloze ontroering bevangen vielen zy op hun
knieën en aanbaden de Langverwachte der volkeren.
de Us etjH Keistmis
Christus is mens en kind geworden om dichter bij ons
te zyn. Vóór zijn komst was de afstand tussen hemel en aarde
breed als de zee en diep als een afgrond. Nergens was er
een ladder, die van de aarde naar den hemel reikte.
Er was evenmin een brug, die hemel en aarde met elkaar
verbond. De aarde scheen aan haar lot overgelaten. Geen
sterveling kende meer de taal die God sprak noch bevroedde
de diepe gevoelens, die er in zyn hart leefden voor den mens.
Christus' Menswording is voor ons een dringende uitnodi
ging weer kind te worden, daar wij Hem alleen als kind
kunnen naderen. Er leidt geen andere'weg naar God en de
hemel als de weg van het geestelijk kindschapzo gy niet
wordt als kinderen, kunt gy niet ingaan in het ryk der
hemelen. De leer, die Christus ons komt brengen, kan tiou-
wens alleen door kinderen worden verstaan, evenals zijn
leven alleen door kinderen kan worden begrepen.
Kerstmis herhaalt ons ieder jaar in het beieren van zyn
klokken de oproep uit den hoge weer kind te worden. Zeker
in onze dagen, nu de kleinen reeds zo snel de kinderschoenen
ontgroeid zyn en de groteren niets kinderlijks meer over zich
hebben. Allen denken, spreken en handelen als grote volwas
sen mensen, als eigenwijze, eigengeriede en eigenwillige
mensen.
We moeten gelovig worden als kinderen. Zonder te
vragen, zonder te twijfelen geloven zy alles wat zy op moeders
schoot vernemen. Zo moeten ook wy alles geloven wat de
Kerk ons te geloven voorhoudt, zonder de neus op te halen
voor die sublieme waarheden, die ons verstand toch niet kan
vatten.
We moéten hartelijk worden als kinderen. Op de eerste
plaats in onze omgang met God. We moeten Hem liefhebben
met heel ons verstand, heel onze wil, heel onze ziel, al onze
krachten en we moeten door de daad trachten te bewijzen
dat onze liefde werkelijk trouw is. Op de twede plaats in
onze omgang met onze medemensen. Laten we ons hierbij
leiden door het kind, dat zo zuiver aanvoelt, wiens hartje
wijd open staat voor alle mensen, dat nog geen eigenbaat
kent en zich geeft zoals het. is.
We moeten dankbaar worden als kinderen. Dankbaar
voor alle weldaden, die God ons iedere dag opnieuw bewyst.
Dankbaar voor zyn grote geestelijke gaven, die het leven van
de genade in onze ziel onderhouden. Dankbaar voor de kleine
weldaden en attenties, die de mensen ons soms bewijzen.
Onze hand moet een kinderhand blijven, dan zullen we niet
te veel van de mensen verwachten en het weinige, dat ze
ons hier en daar geven, dubbel waarderen.
We moeten vertrouwelijk worden als kinderen. Vertrou
welijk met O.L. Heer, in wie we nooit een boeman mogen
zien of een zoeker-van-spijkers-op-laag-water, om ons het leven
zuur en lastig te maken. Vertrouwelijk.met onze medemensen.
Het mooiste dat we hun kunnen geven is ons vertrouwen.
Zelfs de grootste schelm zal zijn best doen het niet te be
schamen. Het moet al een echte deugniet zijn, die het ver
trouwen van een kind te schande maakt.
We moeten rein worden als kinderen. Voor een kind is
dit gemakkelijk, want het staat nog onbevangen tegenover
het kwaad. Van ons, cie de zonde met naam en toenaam
kennen, vraagt het harde strijd en voortdurende inspanning.
Als we het Kind van de kribbe om kracht en sterkte vragen,
als we het beloven de gevaarly'ke gelegenheden te vermijden,
zal Het ons iets geven van zyn eigen ongereptheid. En dit
zal ons hart zo blij maken, dat de overwinning al half be
haald is.
Ziedaar de les die Kerstmis ons allen geeft. Allen kunnen
en moeten wij leren van het kind zo ons leven in te richten,
dat de boodschap van het Kerstkind niet doelloos voor ons
moge zijn.
mramni
Als nooit tevoren is het Venrayse
volk opgetrokken om getuigenis af
te leggen van zyn vreugde en zyi.
geloof. Drie grote processie's trokken
vanuit St. Anna, St. Servatius en de
Paterskerk naar het middelpunt, het
nieuwe hart van ons dorp, de ver
nieuwde St. Petrus Banden, waar de
Angelusklok de feestelijke klanken
van de kloosterklokken overnam en
de vlag vrolijk wapperde aan het
spitse torentje.
De processie uit St. Anna, die het
eerste aankwam, voerde met zich de
relieken van het H. Kruis, terwijl
die van St. Servatius het oude Maria
beeld weer naar haar vroegere ere
plaats terug bracht.
In de Paterskerk celebreerde Mgr.
Dr. Hanssen een kort Lof, waarna
de grote processie uittrok door de
bevlagde straten, om het H. Sacra
ment te begeleiden naar de Grote
Kerk.
Mgr. Hanssen werd geassisteerd
door Deken Berden en Pater Gar
diaan, terwijl een stoet van bruidjes
en geestelijken het Allerheiligste
vooraf ging.
de wereldlijke autoriteiten
merkten wy op, het Kerbestuur, de
Heer Burgemeester, Deputé Peters
uit Oirlo, de Wethouders, het Hoofd
van het Bureau Wederopbouw en
vele anderen.
Toen de processie de Kathedraal
van de Peel zoals Mgr. Hanssen
ze noemde binnentrok, was het
ruime gebouw tot in de uiterste
hoeken gevuld.
Dan begon het plechtig Lof en
voor het eerst sinds jaren klonxen
de hymnen weer in de herstelde kerk
en straalde de monstrans in het
licht van schijnwerpers en kaarsen.
De HoogEerw. Heer Deken beklom
het eerst de preekstoel en heette
O.L. Heer hartelijk welkom in Zyn
herbouwd Tehuis. En HET EERSTE
GEBED van allen tesamen was dan
voor onze jongens in Indië, die juist
heden, op de voor onze parochie zo
heugelijke Zondag, daar ginds op
nieuw zware ogenblikken tegemoet
gingen. Dan dankte onze parochie
herder allen, die aan de wederopbouw
in de ruimste zin hadden mee
geholpen en allen, die met mildda
dige hand gegeven en geschonken
hadden.
Speciaal dankte hy Mgr. Hanssen,
die als oud-Venrayenaar deze kerk
weer wil inzegenen en het H. Sacra
ment heeft willen overbrengen. Even
als eertijds Job gestand bleef
ondanks alles wat de duivel hem
aandeed en op God bleef vertrou
wen, zo ook was het met Venray.
Geslagen als geen parochie in Ne
derland, bleef Venray op God bouwen
en vertrouwen en de Heer heeft dat
vertrouwen niet beschaamd.
Diep ontroerd eindigde de Deken,
waarna Mgr. Hanssen het spreekge
stoelte besteeg.
Limburg zo zei hij begint
zich langzamerhand te herstellen van
de slagen welke het getroffen hebben.
Er gaat geen maand, of zelfs geen
week voorbij zonder dat er in dit
gewest een nieuwe kerk in gebruik
genomen wordt. De wankelmoedigen,
die vier jaren geleden aan het her
stel gewanhoopt hebben, zyn door de
feiten in het ongelijk gesteld. Zy
hebben gebrek aan vertrouwen ge
had. De inwoners van Venray hebben
dat geloof wel gehad en het vertrou
wen op God werd niet beschaamd.
Lijden en tegenslag hebben deze
parochie tot heil gestrekt, want het
godsdienstig leven is er door tot
bloei gekomen. Ter wij i het dorp nog
de wonden van de oorlog vertoont,
is de kerk hersteld. Het Huis van
God is bij de wederopbouw voorge
gaan.
Tot slot dankte hy God, die Zijn
vernederd volk van Venray vandaag
weer verheven had.
Na zyn preek zette Monseigneur
Hanssen het „Te Deum" in en met
hem dankte onze gehele parochie
God voor het geluk, dat Hy Venray
weer geschonken had, een nieuw
herbouwd Gods Huis.
Nadat de Coadjutor de duizende
aanwezigen gezegend had met het
Allerheiligste, was deze zo gewich
tige en indrukwekkende plechtigheid
ten einde.
Venray heeft zyn Parochiekerk op
grandioze wijze weer in gebruik ge
nomen.
De Altaar-Consecratie
had Maandagmorgen plaats om 9 uur
en het was fijn gevoeld om hierby
Mgr. Hanssen te laten assisteren door
Deken Hanraefsuit Sittard en Deken
Poels uit Wyk—Maastricht, drie
priesters geboren in Venray en ge
doopt in de St. Petrus Banden, die
nu onze Grote Kerk woer aan de
dienst van God terug gaven.
Menigeen heeft ook deze liturgische
plechtigheden gevolgd.
Ontwikkeling en ontspanning
Dinsdag 28 December komen de
St. Jozef zangertjes uit Helmond een
ontwikkelingsavond verzorger..
Deze jongens zyn onder leiding van
den heer Th. Driessen zozeer gevor
derd, dat hun koor in 1946 door de
Nederlandse Regering is afgevaardigd
naar Parijs, om daar op de Unesco
gedurende een week demonstraties
te geven.
De keuze bleek dusdanig geslaagd,
dat zy in dit voorjaar Nederland
mochten vertegenwoordigen te Bern,
waar jongenskoren uit 18 landen
samenkwamen, oa. waren daar het
Thomanerkoor uit Leipzig en de
Wiener Sangerknaben.
De St. Jozef-zangertjes verzorgen
dikwyls het ziekenlof van de K.R.O.
Zij zyn doorkneed in de Ward-me-
thode.
Een ryk programma is aangekon
digd, waarop voorkomen: Demonstra
tie van een les in het Gregoriaans,
Gregoriaanse en Polyphone kerkmu
ziek, geestelijke en wereldlijke lie
deren, alsook dansen.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen,
dat deze ontwikkelingsavond niet
zoals in het destijds verstrekte pro
gramma staat vermeld, zal worden
gehouden in de zaal „Wilhe'mina"
maar in de Aula van het Gymna
sium.
Verplichte vuilnis-ophaaldienst
Nieuwe scholen
Villa Josefina, Huishoudschool
Op Donderdag 16 December, kwam
om half 6 's avonds de Raad van onze
gemeente byeen, om te wikken en te
wegen over het wel en wee van
Venray.
De heren Fr. Janssen en Creemers
lieten verstek gaan, de een met, de
ander zonder kennisgeving, terwyl de
heer Selder eerst midden onder de
vergadering binnenkwam.
Met vaart
ging het door de agendapunten.
De notulen van de vergadering van
20 Nov. 1948, werden zonder op- en
aanmerkingen goedgekeurd.
Een schrijven van Ged. Staten,
waarin het aangaan van een geld
lening voor woningbouw, werd voor
kennisgeving aangenomen.
Het voorstel van B. en W. om het
college te machtigen om in 1949 kas
geld leningen te kunnen aangaan, tot
een maximum van anderhalf millioen.
Dit omlokte de heer van HAAREN
de opmerking, dat dit voorstel toch
gewoonlijk by de begroting ter sprake
kwam.
De VOORZITTER wees er op, dat
de begioting nog niet klaar was en
dat de gemeente toch geld moest
kunnen lenen met ingang van l Jan.,
indien dat nodig was. En na deze
explicatie werd B. en W. de gevraag
de machtiging zonder commentaar
verleend. Dezelfde machtiging ver
kreeg B. en W. ook, om de gewone
verkopingen van hakhout, turfslyk
e.c. op eigen gezag te doen plaats
vinden. Tevens kan zy de algemene
politie- en bioscoopverordening buiten
werking stellen voor 1949. Zoals ieder
jaar hei gebruik is.
De bouw der woningen door de fa.
v.d. Linden uit Gemert, dreigde des
tijds dooi financiële moeilijkheden te
stagneren. Do gemeente is toen bij
gesprongen met voorschotten voor
loon en materialen, terwyl zy boven
dien na eeu bepaalde datum de
leveranciers van geleverde materialen
rechtstreeks betaalde, zonder zich
echter te binden. Nu is er echter een
leverancier, die ook zyn materialen
voor dien tijd geleverd door de ge
meente wil betaald zien en op wei
gering van de gemeente, de hulp van
de rechter heeft ingeroepen. Kan B.
en W. nu verweer voeren tegen deze
rechtsvordering
De Raad ging er direct mee accoord
en het procederen kan beginnen.
De vereniging Volkshuisvestiging
gaat een fusie aan met de andere
bouwvereniging St. Oda, door haar
schulden en bezittingen voor niets over
te geven aan St. Oda.
De heer VAN BOVEN begreep niet,
wat de Raad daarmede had uit te
staan.
De VOORZITTER legde uit, dat
daar de gemeente financieel in beide
verenigingen geinterreseerd was, dit
onder de competentie van de Raad
viel. Nu de termijn van bestaan voor
Volkshuisvestiging verlopen was,
moest er dus iets gebeuren en ging
de hele zaak over aan de andere bouw
vereniging St. Oda.
Dan was de zaak voldoende toe
gelicht en ging de Raad z.h.st. ook
hiermede accoord.
Agenda no. 2
Hoewer de toegezonden agenda
niets meer bevatte dan deze 8 punten,
bleek de Voorzitter nog enkele punten
ter behandeling te hebben. Zo bleek
dan allereerst, dat de
Vuilnisophaaldienst
de gemeente veel te veel gekost heeft
in het afgelopen jaar. Van de 1000
gezinnen, waar de dienst langs komt,
zyn er slechts 446 aangesloten.
De dienst kost de gemeente f 8000.
De nu aangeslotenen betalen hierin
slechts een f 3092,— zodat de ge
meente in 1948 een verlies heeft van
f 5000,—. Om voor 1949 dit verlies te
voorkomen, heeft B. en W. een andere
regeling ontworpen.
In het vervolg zullen alle gebruikers
van bebouwde eigendommen, gelegen
aan wegen waarlangs de vuilnis door
de gemeente wordt opgehaald, belast
worden.
Als norm wordt genomen de be
lastbare opbrengst der gebouwen en
wel naar de volgende schaal
Belastbare opbrengst verschuldigde
in guldens
23—50 gulden
50—100
100—200 j,
200-300
300 en hoger
belasting voor
vuilnisdienst
per jaar
f 6,-
8>—
10,-
12,
15,
Is het gebouw dubbel bewoond,
dan komt by de aanslag nog 50 pet
by De nieuwe regeling gaat in op
1 Januari 1949 en zal meteen een
einde maken aan het stiekum vuil
storten op alle mogelijke plaatsen in
ons dorp en zal de dienst aanmer
kelijk ecnnomischer doen werken.
De het.' VAN BOVEN kan dat
allemaal niet verwerken. Hy is altijd
tegen aanvullende agenda's geweest,
waardoor het voor en tegen van een
punt niet te bekijken is. Hoewel hy
beseft, dat elk centje moet omgedraaid
worden, is hy er voor, dat dit punt
aangehouden wordt. Ook al omdat hy
de indruk krygt, dat de minst be
deelden hierdoor getroffen worden.
De heer REINTJES kon de bezwaren
van de heren billijken, maar als dit
punt niet voor 1 Jan. '49 afgehandeld
wordt, dan gaat het de gemeente weer
geld kosten.
De heei CAMPS is dezelfde mening
toegedaan.
De heer VAN HA AREN wilde eens
horen, of de Kroon met deze maat
regel accoord zou gaan. In 't ver
leden was dat allerminst het geval.
Bovendien maakte de heer VAN
BOVEN een voorstol van zyn „aan
houding".
De VOORZITTER had het liefst,
dat voor 1 Jan. 1949 deze zaak er
door was. De minder draagkrachtigen
werden zelfs lichter aangeslagen als
voorheen, toen f 7 per jaar betaald
moest worden. Verdër lichtte spr.
de finantieele gevolgen nogmaals toe
en hy was van mening, dat het aan
houden tot niets leidde, daar men
altyd tot dezelfde conclusie kwam.
De heer VAN BOVEN had by de
laatste wijzigingen reeds geprotes
teerd tegen die f 7.—, maar er zich
by neergelegd, omdat het een proef
was. Nu klopt het nergens heen.
Wanneer dit voorstel op de eerst
volgende vergadering ter sprake
komt, is er nog niets verloren.
De heer ODEN HOVEN verklaarde
dan, dat dit voorstel niet alleen voor
de Raadsleden onverwacht kwam
maar ook voor de Wethouders. Wan
neer men ondanks een latere verga
dering dit plan toch kon laten door
gaan per 1 Januari 1949, dan zou ook
hy de zaak graag aanhouden.
De VOORZITTER verklaarde dan,
dat, wanneer in Januari de Raad er
wel mee accoord gaat, de regeling
pas op 1 Juli 1949 in kon gaan.
Dit mocht echter niet helpen, de
heer VAN BOVEN maakte er een
voorstel van, ondersteund door de
heren van Haaren en de Bruijn, maar
dat was ook de enigste steun, die hy
kreeg, dus het voorstel werd nu be
handeld.
De heer VERMEULEN wilde dan
allereerst terugkomen op de woorden
van Wethouder Odenhoven, hoe was
het mogelijk, dat ook de Wethouders
hier zo weinig van weten?
De VOORZITTER zei, dat dit een
zaak was van B. en W.. maar Weth.
WINTELS vertelde dan, dat dit voor
stel twee dagen ter bestudering voor
de Wethouders had
Wethouder ODENHOVEN was het
daar niet mee eens en tussen hem
en de Voorzitter ontstond een dispuut,
waaraan de heer van BOVEN een
einde maakte door de opmerking, dat
hy B. en W. dringend verzocht in de
toekomst dergelijke agenda-aanvullin
gen achterwege te laten, by wilde
eerst de agendapunten eens behoorlijk
bestuderen.
De heer VAN HAAREN geloofde
niet, dat deze regeling door Ged.
Staten vóór 1 Januari goedgekeurd
zou worden, maar afgezien daarvan
had hy nog enkele vragen Hoe dik
wyls zou vuil worden opgehaald Is
de belastbare opbrengst van oude
percelen niet veel lager als van nieuwe,
waardoor de bewoners van deze laat
ste meer moesten betalen Wat
wordt verstaan onder dubbele bewo
ning?
De VOORZITTER antwoordde, dat
als regel gesteld was 1 x per week
vuilnis halen. Die 2 x wil opgehaald
hebben zal daarvoor ook extra moeten
betalen I Tussen oude en nieuwe per
celen zal een vergelijkingsvorm ge
troffen worden, zodat beiden evenveel
betalen. Wanneër twee gezinnen een
zelfde huis bewonen wordt de aanslag
met 50 pet. verhoogd.
Na deze uitleg en discussie ging de
Raad z.h.st. accoord met dit voorstel.
Scholen
Verder zou B. en W. de Raad wil
len vragen de volgens de L.O.-wet
vereiste goedkeuring te geven voor
de bouw van een drietal scholen, nl.
een 4-klassige U.L.O.-school voor
meisjes, een 4-klassige L.O.-school to
Oostrum en een 3-klassige L.O.-school
te Castenray.
De Raad gaf deze gaarne doch de
heer VERMEULEN wilde nog weten
of de Raad dan ook zeggings6chap
had over de keus van een architect.
Neen, was het antwoord van de
VOORZITTER, maar de plannen moe
ten ter goedkeuring worden voorge
legd en hier is dus zeggingsmacht
over.
j Wouiug-Commissie
De heer Selder heeft bedankt als
lid der woningcommissie en nu moet