De „St. Petrus Banden" weer in gebruik. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Het verhaal van de Geboorte Venrays Vroede Vaderen Vergaderden Vrijdag 24 December 1948 No. 51 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkery Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Toen er acht dagen na de geboorte verstreken waren, werd het Goddelijk Kind volgens de wet van Mozes r.aar de synagoge van Bethlehem gebracht om daar besneden te worden. Door deze daad van onderwerping wilde Jezus erken nen, dat Hij het onvervreemdbaar eigendom van zijn Vader was, die alle rechten op Hem kon doen gelden. Hy erkende echter ook, dat Hy volgens zyn menselijke natuur deel uit maakte van het Joodse volk. By deze gelegenheid kreeg het Kind de naam van Jezus, zoals de Engel aan zyn Moeder vooizegd had. Het edict van Keizer Augustus, dat heel de uitgestrekt heid van zyn rijk aan een volkstelling onderwierp, had ook voor Palestina kracht van wet. Daar Maria en Joseph beiden V3n David afstamden moesten zij zich te Bethlehem, de stad van David, laten inschrijven. Ofschoon de dagen van Maria's gezegende verwachting byna vervuld waren, ondernamen zy de lange, bezwaarlijke reis. Joseph löidde de ezel, waar Maria op zat, aan de teugel. Een bundel met wat 'eeftocht en linnengoed vormde heel de bagage. Om Maria niet al te zeer te vermoeien maakte Joseph slechts korte dagreizen. Slechts zelden zochten zij aansluiting bij een voorbijtrekkende karavaan, want Maria wilde het liefst alleen zyn met haar zoet geheim. Tegen het vallen van den avond trokken de moede reizigers Bethlehem binnen het einddoel van hun verre tocht was bereikt. Misschien vond Maria het te rumoerig in de algemene herberg, daar zy voelde dat haar uur gekomen was, misschien hadden zy geen geld voor een meer passend onder dak, bovendien was het stadje boordevol vreemdelingen. Hoe het ook zy, toen de duisternis inviel, hadden ze nog geen nachtverblijf gevonden. Joseph herinnerde zich echter nog juist bijtijds een ruime, warme grot, gelegen buiten de stads muren, die de herders uit den omtrek by noodweer tot schuilplaats diende. Daar zou Maria de eerste vreugden van haar moederschap smaken. In de stille klaarte van de nacht, terwijl een trilling van geluk heel de natuur doorzinderde, bracht Maria in een on zegbare vervoering van heel haar wezen haar kind ter wereld, wikkelde het in wat schamele doeken en legde het neer op het harde ströo van een voedertrog. Met Joseph knielde zy neer voor de kribbe en by het matte licht van de sterren zag zy vol ontroering, hoe schoon en liefelijk de kleine Jesus was. Opnieuw zongen in haar hart de woorden van het Magnificat, nu zy de moeder geworden was van Gods enigen Zoon, Hem koesteren, liefkozen en voeden mocht. Buiten op het veld hielden de herders de wacht by hun kudden, want de wolven en jakhalzen van de woestijn loer den onvermoeid op buit. Zij zaten neergehurkt rondom een kwijnend vuur van halfdorre takken, want de nacht was guur en kil. De meesten waren van moeheid ingedommeld, terwijl hun magere honden met gespitste oren de geluiden van de nacht beluisterden. Plotseling stond een Engel door een breed uitstralend licht omgeven voor hen. Met een schok werden allen klaar wakker. Met grote wonder-ogen aanhoorden zij de blyde boodschap van den Engel, dat in deze nacht vlak by hen de Messias geboren was en dat zy de eerstgeroepenen waren om het Kind van de kribbe te gaan begroeten. Terwijl een hele processie van engelen boven hun hoof den onder de helder verlichten hemelkoepel het Kerstlied van alle komende eeuwen zongen„Ere aan God in den hoge en vrede op aarde aan de mensen van goede wil", zochten de herders hun schamele geschenken by een, een smetteloos lam als kleine speelkameraad, een warme schapenvacht, een homp kaas en een kruik schuimende melk en togen op weg om het Kind te zoeken. Het licht uit den hemel ging als een zuil voor hen uit en wees hun de weg naar de grot, die ze vol schroom binnentraden. En zie, daar vonden zy het Kind en zyn Moeder, zoals de Engel het hun voorzegd had. Ylak voor de kribbe knielden zy neer en zy dronken hun ogen en hun hart vol van de zaligheid, die van het Kind uitstraalde. Heel even mochten zy Het van Maria met hun ruwe handen aanraken, terwijl Joseph met een verlegen glimlach hun ge schenken aannam. De herders waren de eerste horauten van Jesus' komst op aarde. Overal waar zy kwamen, verhaalden zy opgetogen de wondere dingen, die hun ogen aanschouwd hadden, maar er werd slechts zelden naar hen geluisterd. Niemand begreep, waarom die arme herders boven alle anderen bevoorrecht waren. Het waren dan ook alleen de armen van geest en de eenvoudigen van hart, die de weg insloegen naar de grot van de geboorte. Zy vonden er de Moeder met haar Kind en door een woordeloze ontroering bevangen vielen zy op hun knieën en aanbaden de Langverwachte der volkeren. de Us etjH Keistmis Christus is mens en kind geworden om dichter bij ons te zyn. Vóór zijn komst was de afstand tussen hemel en aarde breed als de zee en diep als een afgrond. Nergens was er een ladder, die van de aarde naar den hemel reikte. Er was evenmin een brug, die hemel en aarde met elkaar verbond. De aarde scheen aan haar lot overgelaten. Geen sterveling kende meer de taal die God sprak noch bevroedde de diepe gevoelens, die er in zyn hart leefden voor den mens. Christus' Menswording is voor ons een dringende uitnodi ging weer kind te worden, daar wij Hem alleen als kind kunnen naderen. Er leidt geen andere'weg naar God en de hemel als de weg van het geestelijk kindschapzo gy niet wordt als kinderen, kunt gy niet ingaan in het ryk der hemelen. De leer, die Christus ons komt brengen, kan tiou- wens alleen door kinderen worden verstaan, evenals zijn leven alleen door kinderen kan worden begrepen. Kerstmis herhaalt ons ieder jaar in het beieren van zyn klokken de oproep uit den hoge weer kind te worden. Zeker in onze dagen, nu de kleinen reeds zo snel de kinderschoenen ontgroeid zyn en de groteren niets kinderlijks meer over zich hebben. Allen denken, spreken en handelen als grote volwas sen mensen, als eigenwijze, eigengeriede en eigenwillige mensen. We moeten gelovig worden als kinderen. Zonder te vragen, zonder te twijfelen geloven zy alles wat zy op moeders schoot vernemen. Zo moeten ook wy alles geloven wat de Kerk ons te geloven voorhoudt, zonder de neus op te halen voor die sublieme waarheden, die ons verstand toch niet kan vatten. We moéten hartelijk worden als kinderen. Op de eerste plaats in onze omgang met God. We moeten Hem liefhebben met heel ons verstand, heel onze wil, heel onze ziel, al onze krachten en we moeten door de daad trachten te bewijzen dat onze liefde werkelijk trouw is. Op de twede plaats in onze omgang met onze medemensen. Laten we ons hierbij leiden door het kind, dat zo zuiver aanvoelt, wiens hartje wijd open staat voor alle mensen, dat nog geen eigenbaat kent en zich geeft zoals het. is. We moeten dankbaar worden als kinderen. Dankbaar voor alle weldaden, die God ons iedere dag opnieuw bewyst. Dankbaar voor zyn grote geestelijke gaven, die het leven van de genade in onze ziel onderhouden. Dankbaar voor de kleine weldaden en attenties, die de mensen ons soms bewijzen. Onze hand moet een kinderhand blijven, dan zullen we niet te veel van de mensen verwachten en het weinige, dat ze ons hier en daar geven, dubbel waarderen. We moeten vertrouwelijk worden als kinderen. Vertrou welijk met O.L. Heer, in wie we nooit een boeman mogen zien of een zoeker-van-spijkers-op-laag-water, om ons het leven zuur en lastig te maken. Vertrouwelijk.met onze medemensen. Het mooiste dat we hun kunnen geven is ons vertrouwen. Zelfs de grootste schelm zal zijn best doen het niet te be schamen. Het moet al een echte deugniet zijn, die het ver trouwen van een kind te schande maakt. We moeten rein worden als kinderen. Voor een kind is dit gemakkelijk, want het staat nog onbevangen tegenover het kwaad. Van ons, cie de zonde met naam en toenaam kennen, vraagt het harde strijd en voortdurende inspanning. Als we het Kind van de kribbe om kracht en sterkte vragen, als we het beloven de gevaarly'ke gelegenheden te vermijden, zal Het ons iets geven van zyn eigen ongereptheid. En dit zal ons hart zo blij maken, dat de overwinning al half be haald is. Ziedaar de les die Kerstmis ons allen geeft. Allen kunnen en moeten wij leren van het kind zo ons leven in te richten, dat de boodschap van het Kerstkind niet doelloos voor ons moge zijn. mramni Als nooit tevoren is het Venrayse volk opgetrokken om getuigenis af te leggen van zyn vreugde en zyi. geloof. Drie grote processie's trokken vanuit St. Anna, St. Servatius en de Paterskerk naar het middelpunt, het nieuwe hart van ons dorp, de ver nieuwde St. Petrus Banden, waar de Angelusklok de feestelijke klanken van de kloosterklokken overnam en de vlag vrolijk wapperde aan het spitse torentje. De processie uit St. Anna, die het eerste aankwam, voerde met zich de relieken van het H. Kruis, terwijl die van St. Servatius het oude Maria beeld weer naar haar vroegere ere plaats terug bracht. In de Paterskerk celebreerde Mgr. Dr. Hanssen een kort Lof, waarna de grote processie uittrok door de bevlagde straten, om het H. Sacra ment te begeleiden naar de Grote Kerk. Mgr. Hanssen werd geassisteerd door Deken Berden en Pater Gar diaan, terwijl een stoet van bruidjes en geestelijken het Allerheiligste vooraf ging. de wereldlijke autoriteiten merkten wy op, het Kerbestuur, de Heer Burgemeester, Deputé Peters uit Oirlo, de Wethouders, het Hoofd van het Bureau Wederopbouw en vele anderen. Toen de processie de Kathedraal van de Peel zoals Mgr. Hanssen ze noemde binnentrok, was het ruime gebouw tot in de uiterste hoeken gevuld. Dan begon het plechtig Lof en voor het eerst sinds jaren klonxen de hymnen weer in de herstelde kerk en straalde de monstrans in het licht van schijnwerpers en kaarsen. De HoogEerw. Heer Deken beklom het eerst de preekstoel en heette O.L. Heer hartelijk welkom in Zyn herbouwd Tehuis. En HET EERSTE GEBED van allen tesamen was dan voor onze jongens in Indië, die juist heden, op de voor onze parochie zo heugelijke Zondag, daar ginds op nieuw zware ogenblikken tegemoet gingen. Dan dankte onze parochie herder allen, die aan de wederopbouw in de ruimste zin hadden mee geholpen en allen, die met mildda dige hand gegeven en geschonken hadden. Speciaal dankte hy Mgr. Hanssen, die als oud-Venrayenaar deze kerk weer wil inzegenen en het H. Sacra ment heeft willen overbrengen. Even als eertijds Job gestand bleef ondanks alles wat de duivel hem aandeed en op God bleef vertrou wen, zo ook was het met Venray. Geslagen als geen parochie in Ne derland, bleef Venray op God bouwen en vertrouwen en de Heer heeft dat vertrouwen niet beschaamd. Diep ontroerd eindigde de Deken, waarna Mgr. Hanssen het spreekge stoelte besteeg. Limburg zo zei hij begint zich langzamerhand te herstellen van de slagen welke het getroffen hebben. Er gaat geen maand, of zelfs geen week voorbij zonder dat er in dit gewest een nieuwe kerk in gebruik genomen wordt. De wankelmoedigen, die vier jaren geleden aan het her stel gewanhoopt hebben, zyn door de feiten in het ongelijk gesteld. Zy hebben gebrek aan vertrouwen ge had. De inwoners van Venray hebben dat geloof wel gehad en het vertrou wen op God werd niet beschaamd. Lijden en tegenslag hebben deze parochie tot heil gestrekt, want het godsdienstig leven is er door tot bloei gekomen. Ter wij i het dorp nog de wonden van de oorlog vertoont, is de kerk hersteld. Het Huis van God is bij de wederopbouw voorge gaan. Tot slot dankte hy God, die Zijn vernederd volk van Venray vandaag weer verheven had. Na zyn preek zette Monseigneur Hanssen het „Te Deum" in en met hem dankte onze gehele parochie God voor het geluk, dat Hy Venray weer geschonken had, een nieuw herbouwd Gods Huis. Nadat de Coadjutor de duizende aanwezigen gezegend had met het Allerheiligste, was deze zo gewich tige en indrukwekkende plechtigheid ten einde. Venray heeft zyn Parochiekerk op grandioze wijze weer in gebruik ge nomen. De Altaar-Consecratie had Maandagmorgen plaats om 9 uur en het was fijn gevoeld om hierby Mgr. Hanssen te laten assisteren door Deken Hanraefsuit Sittard en Deken Poels uit Wyk—Maastricht, drie priesters geboren in Venray en ge doopt in de St. Petrus Banden, die nu onze Grote Kerk woer aan de dienst van God terug gaven. Menigeen heeft ook deze liturgische plechtigheden gevolgd. Ontwikkeling en ontspanning Dinsdag 28 December komen de St. Jozef zangertjes uit Helmond een ontwikkelingsavond verzorger.. Deze jongens zyn onder leiding van den heer Th. Driessen zozeer gevor derd, dat hun koor in 1946 door de Nederlandse Regering is afgevaardigd naar Parijs, om daar op de Unesco gedurende een week demonstraties te geven. De keuze bleek dusdanig geslaagd, dat zy in dit voorjaar Nederland mochten vertegenwoordigen te Bern, waar jongenskoren uit 18 landen samenkwamen, oa. waren daar het Thomanerkoor uit Leipzig en de Wiener Sangerknaben. De St. Jozef-zangertjes verzorgen dikwyls het ziekenlof van de K.R.O. Zij zyn doorkneed in de Ward-me- thode. Een ryk programma is aangekon digd, waarop voorkomen: Demonstra tie van een les in het Gregoriaans, Gregoriaanse en Polyphone kerkmu ziek, geestelijke en wereldlijke lie deren, alsook dansen. Nadrukkelijk wordt erop gewezen, dat deze ontwikkelingsavond niet zoals in het destijds verstrekte pro gramma staat vermeld, zal worden gehouden in de zaal „Wilhe'mina" maar in de Aula van het Gymna sium. Verplichte vuilnis-ophaaldienst Nieuwe scholen Villa Josefina, Huishoudschool Op Donderdag 16 December, kwam om half 6 's avonds de Raad van onze gemeente byeen, om te wikken en te wegen over het wel en wee van Venray. De heren Fr. Janssen en Creemers lieten verstek gaan, de een met, de ander zonder kennisgeving, terwyl de heer Selder eerst midden onder de vergadering binnenkwam. Met vaart ging het door de agendapunten. De notulen van de vergadering van 20 Nov. 1948, werden zonder op- en aanmerkingen goedgekeurd. Een schrijven van Ged. Staten, waarin het aangaan van een geld lening voor woningbouw, werd voor kennisgeving aangenomen. Het voorstel van B. en W. om het college te machtigen om in 1949 kas geld leningen te kunnen aangaan, tot een maximum van anderhalf millioen. Dit omlokte de heer van HAAREN de opmerking, dat dit voorstel toch gewoonlijk by de begroting ter sprake kwam. De VOORZITTER wees er op, dat de begioting nog niet klaar was en dat de gemeente toch geld moest kunnen lenen met ingang van l Jan., indien dat nodig was. En na deze explicatie werd B. en W. de gevraag de machtiging zonder commentaar verleend. Dezelfde machtiging ver kreeg B. en W. ook, om de gewone verkopingen van hakhout, turfslyk e.c. op eigen gezag te doen plaats vinden. Tevens kan zy de algemene politie- en bioscoopverordening buiten werking stellen voor 1949. Zoals ieder jaar hei gebruik is. De bouw der woningen door de fa. v.d. Linden uit Gemert, dreigde des tijds dooi financiële moeilijkheden te stagneren. Do gemeente is toen bij gesprongen met voorschotten voor loon en materialen, terwyl zy boven dien na eeu bepaalde datum de leveranciers van geleverde materialen rechtstreeks betaalde, zonder zich echter te binden. Nu is er echter een leverancier, die ook zyn materialen voor dien tijd geleverd door de ge meente wil betaald zien en op wei gering van de gemeente, de hulp van de rechter heeft ingeroepen. Kan B. en W. nu verweer voeren tegen deze rechtsvordering De Raad ging er direct mee accoord en het procederen kan beginnen. De vereniging Volkshuisvestiging gaat een fusie aan met de andere bouwvereniging St. Oda, door haar schulden en bezittingen voor niets over te geven aan St. Oda. De heer VAN BOVEN begreep niet, wat de Raad daarmede had uit te staan. De VOORZITTER legde uit, dat daar de gemeente financieel in beide verenigingen geinterreseerd was, dit onder de competentie van de Raad viel. Nu de termijn van bestaan voor Volkshuisvestiging verlopen was, moest er dus iets gebeuren en ging de hele zaak over aan de andere bouw vereniging St. Oda. Dan was de zaak voldoende toe gelicht en ging de Raad z.h.st. ook hiermede accoord. Agenda no. 2 Hoewer de toegezonden agenda niets meer bevatte dan deze 8 punten, bleek de Voorzitter nog enkele punten ter behandeling te hebben. Zo bleek dan allereerst, dat de Vuilnisophaaldienst de gemeente veel te veel gekost heeft in het afgelopen jaar. Van de 1000 gezinnen, waar de dienst langs komt, zyn er slechts 446 aangesloten. De dienst kost de gemeente f 8000. De nu aangeslotenen betalen hierin slechts een f 3092,— zodat de ge meente in 1948 een verlies heeft van f 5000,—. Om voor 1949 dit verlies te voorkomen, heeft B. en W. een andere regeling ontworpen. In het vervolg zullen alle gebruikers van bebouwde eigendommen, gelegen aan wegen waarlangs de vuilnis door de gemeente wordt opgehaald, belast worden. Als norm wordt genomen de be lastbare opbrengst der gebouwen en wel naar de volgende schaal Belastbare opbrengst verschuldigde in guldens 23—50 gulden 50—100 100—200 j, 200-300 300 en hoger belasting voor vuilnisdienst per jaar f 6,- 8>— 10,- 12, 15, Is het gebouw dubbel bewoond, dan komt by de aanslag nog 50 pet by De nieuwe regeling gaat in op 1 Januari 1949 en zal meteen een einde maken aan het stiekum vuil storten op alle mogelijke plaatsen in ons dorp en zal de dienst aanmer kelijk ecnnomischer doen werken. De het.' VAN BOVEN kan dat allemaal niet verwerken. Hy is altijd tegen aanvullende agenda's geweest, waardoor het voor en tegen van een punt niet te bekijken is. Hoewel hy beseft, dat elk centje moet omgedraaid worden, is hy er voor, dat dit punt aangehouden wordt. Ook al omdat hy de indruk krygt, dat de minst be deelden hierdoor getroffen worden. De heer REINTJES kon de bezwaren van de heren billijken, maar als dit punt niet voor 1 Jan. '49 afgehandeld wordt, dan gaat het de gemeente weer geld kosten. De heei CAMPS is dezelfde mening toegedaan. De heer VAN HA AREN wilde eens horen, of de Kroon met deze maat regel accoord zou gaan. In 't ver leden was dat allerminst het geval. Bovendien maakte de heer VAN BOVEN een voorstol van zyn „aan houding". De VOORZITTER had het liefst, dat voor 1 Jan. 1949 deze zaak er door was. De minder draagkrachtigen werden zelfs lichter aangeslagen als voorheen, toen f 7 per jaar betaald moest worden. Verdër lichtte spr. de finantieele gevolgen nogmaals toe en hy was van mening, dat het aan houden tot niets leidde, daar men altyd tot dezelfde conclusie kwam. De heer VAN BOVEN had by de laatste wijzigingen reeds geprotes teerd tegen die f 7.—, maar er zich by neergelegd, omdat het een proef was. Nu klopt het nergens heen. Wanneer dit voorstel op de eerst volgende vergadering ter sprake komt, is er nog niets verloren. De heer ODEN HOVEN verklaarde dan, dat dit voorstel niet alleen voor de Raadsleden onverwacht kwam maar ook voor de Wethouders. Wan neer men ondanks een latere verga dering dit plan toch kon laten door gaan per 1 Januari 1949, dan zou ook hy de zaak graag aanhouden. De VOORZITTER verklaarde dan, dat, wanneer in Januari de Raad er wel mee accoord gaat, de regeling pas op 1 Juli 1949 in kon gaan. Dit mocht echter niet helpen, de heer VAN BOVEN maakte er een voorstel van, ondersteund door de heren van Haaren en de Bruijn, maar dat was ook de enigste steun, die hy kreeg, dus het voorstel werd nu be handeld. De heer VERMEULEN wilde dan allereerst terugkomen op de woorden van Wethouder Odenhoven, hoe was het mogelijk, dat ook de Wethouders hier zo weinig van weten? De VOORZITTER zei, dat dit een zaak was van B. en W.. maar Weth. WINTELS vertelde dan, dat dit voor stel twee dagen ter bestudering voor de Wethouders had Wethouder ODENHOVEN was het daar niet mee eens en tussen hem en de Voorzitter ontstond een dispuut, waaraan de heer van BOVEN een einde maakte door de opmerking, dat hy B. en W. dringend verzocht in de toekomst dergelijke agenda-aanvullin gen achterwege te laten, by wilde eerst de agendapunten eens behoorlijk bestuderen. De heer VAN HAAREN geloofde niet, dat deze regeling door Ged. Staten vóór 1 Januari goedgekeurd zou worden, maar afgezien daarvan had hy nog enkele vragen Hoe dik wyls zou vuil worden opgehaald Is de belastbare opbrengst van oude percelen niet veel lager als van nieuwe, waardoor de bewoners van deze laat ste meer moesten betalen Wat wordt verstaan onder dubbele bewo ning? De VOORZITTER antwoordde, dat als regel gesteld was 1 x per week vuilnis halen. Die 2 x wil opgehaald hebben zal daarvoor ook extra moeten betalen I Tussen oude en nieuwe per celen zal een vergelijkingsvorm ge troffen worden, zodat beiden evenveel betalen. Wanneër twee gezinnen een zelfde huis bewonen wordt de aanslag met 50 pet. verhoogd. Na deze uitleg en discussie ging de Raad z.h.st. accoord met dit voorstel. Scholen Verder zou B. en W. de Raad wil len vragen de volgens de L.O.-wet vereiste goedkeuring te geven voor de bouw van een drietal scholen, nl. een 4-klassige U.L.O.-school voor meisjes, een 4-klassige L.O.-school to Oostrum en een 3-klassige L.O.-school te Castenray. De Raad gaf deze gaarne doch de heer VERMEULEN wilde nog weten of de Raad dan ook zeggings6chap had over de keus van een architect. Neen, was het antwoord van de VOORZITTER, maar de plannen moe ten ter goedkeuring worden voorge legd en hier is dus zeggingsmacht over. j Wouiug-Commissie De heer Selder heeft bedankt als lid der woningcommissie en nu moet

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1