October 1944- October 1948 KONINGS-TRIDUUM DE KLOKKELUIER WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Qaeï Deftigheid en Stand De gepinkte gans voor de meisjes 27-31 October in de Paterskerk. Zaterdag 23 October 1948 No. 42 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboek handel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 612 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Inderdaad een korte periode in het leven van een mens, doch een tijds bestek van zo'n grote betekenis voor ons huidig geslacht als ifcmmer te voren. Allen, die een ogenblik in gedach ten willen stilstaan bij de vier jaren wederopbouw van ons dierbaar va derland, zullen eerlijkheidshalve moeten erkennen, dat er heel veel is bereikt, al moet men dan toegeven dat het meest voorname, met name de geestelijke wederopbouw,'helaas nog niet die vorderingen heeft ge maakt, als men graag zou wensen. By alle materiële verwoestingen was ongetwijfeld geestelijk het meest kapot geslagen, mede omdat dit bewust en systematisch vier jaar lang is gesloopt. Een dergelijke verwoesting te her stellen is letterlijk en figuurlijk mon nikenwerk, waarbij als gevolg van deze totale verwoesting den leken - monnik onmisbaar is. Wij mogen God dan.ook dankbaar zijn, dat eer. grote schare van leken bereid is om mede te werken aan dit herstel, zij het dan ook mogelijk onbewust en langs de weg van soci ale zorg en materiële hulp, geboren uit een gevoel van liefde voor de evenmensen. Degene, welke deze noodzakelijke eigenschap hebben overgehouden uit de dagen der verschrikking, nu vier jaren geleden, hebben de dure plicht zich dienstbaar te maken voor den evenmens. Hoe jammer is het, dat het gevoel van naastenliefde en gemeenschaps zin, waarvan - ik mag rustig zeggen onze gehele bevolking in die bange oorlogsdagen was bezield, by zovelen weer is teloor gegaan. Leert men dan nooit beseffen, dat dit een absolute noodzakelijkheid is voor een goede samenleving Wie zou het in die dagen hebben aangedurfd om zyn meest primitieve woonruimte, n.l. zyn kelder, niet te willen delen met zijn medemens En nu vier jaren later weigert men rustig om zijn overvloed van ruimte te delen met hen, die geen dak boven hun hoofd hebben. Het is jammer en zeer te betreu ren. Doch laten we ons daarom niet nijdig maken, dit kan immers de goede zin slechts schade berokkenen. Ieder mens is van nature egoïstisch en niet allen kunnen dit egoïsme beteugelen. Mogen zy zich echter realiseren, dat in de vier jaren die achter ons liggen, binnen 't raam van het mogelijke, alles is gedaan om een gezonde maatschappij op te bouwen, uit een ruïne, zoals de ge schiedenis nog nimmer heeft ge kend. Wanneer ik my bepaal tot de ar beid op sociaal terrein, dus op het terrein waarmede zeker de werk- nemende klasse, materieel het meest is gebaat, dan zou zelfs deze arbeid nog van grote betekenis zyn wan neer hiervoor een eeuw nodig ware geweest. Met trots mogen wy als Venray ers zeggen, dat onze grote Mgr. Dr. Poels-zaliger, de grondlegger is ge weest der sociale gedachten. Door hem is klaar en duidelijk de weg aangegeven waarlangs de zorg voor de minst bedeelden op juiste wijze kon worden behartigd. De resultaten van dit voorbereidend en vaak veroordeeld werk is thans zichtbaar. Inderdaad waren er vóór den oorlog reeds sociale voorzienin gen getroffen, doch dit was slechts een begin en ze waren niet voldoen de meer. Gelukkig zyn inde achter ons lig gende vier jaren heel wat verbeterin gen en nieuwe besluiten op dit ge bied tot stand gekomen. Als een der eerste mag zeker ge noemd worden de Kinderbijslagwet, waardoor getuigenis werd afselegd voor de waardering voor het grote gezin. Binnen afzienbare tyd zal hierin zeker nog verbetering komen. Een uniforme en verbeterde va- cantieregeling is tot stand gekomen, waarby zelfs een aantal snipperdagen nog een waarborg zyn voor onvoor ziene verletdagen van den werk nemer. Een andere, zeer belangrijke soci ale maatregel is zeker het totstand komen van een vorst- en lichtverlet- regeling voor die bedrijfstakken, welke hieraan behoefte hebben. De noodwet Ouderdomsvoorziening is met gejuich begroet. Was het verstrekken var. een Con- sumenten-crediet hoe veroordeeld ook door sommigen, niet een wel daad voor de arme en kinderrijke gezinnen Aan bet "onrechtmatig geven van ontslag, vaak om nietige geschillen, is dank zy een buitengewoon besluit Arbeidsverhoudingen, een einde ge maakt en wederom is een herziening van het ontslagrecht in voorbereiding. Sociale voorzieningen voor kleine zelfstandigen staan eveneens op het Regeringsprogram. De medezeggingschap in de bedrij ven wint meer en meer terrein en dit heeft in het Mynbedryf reeds zyn beslag gekregen. Een werkeloosheidsverzekering en wachtgeldregeling zal zeker binnen afzienbare tyd tot stand komen en zal dus de zorg voor het zonder werk geraken voor een groot deel worden weggenomen. En tot slot is een pensioenregeling voor het gehele bedrijfsleven, in een vergevorderd van stadium voorberei- ding gekomen. Wanneer wy al deze sociale maat regelen samenvatten, dan moge met voldoening worden geconstateerd, dat de zorg voor het bestaan zich nog slechts bepaald tot het in evenwicht houden van lonen en prijzen; het welk in dit ogenblik zeker tot een der grootste zorgen van de overheid moet worden gerekend. Wanneer men nu de vraag stelt of dit alles wel die waardering ge niet, welke men zou mogen verwach ten, dat moet men dit in alge mene zin ontkennend beantwoor den. Gelukkig is vooral in ons katho lieke volksdeel wel een welwillende houding tegenover dit alles te con stateren. Doch een groot deel dei- arbeidende bevolking wil niet besef fen, hoeveel zorg is besteed aan de vraagstukken, die voor hen van zo grote betekenis zyn. Wy zyn van mening, dat dit ob stinaat zijn niet het gevolg is van een onvoldoende behartiging van hun belangen, want na een objectieve beoordeling der feiten, moeten deze tot de conclusie komen, dat juist het tegenovergestelde het geval is. Doch de oorzaak van deze ontevre denheid heeft een diepere oorzaak. Men geeft gehoor aan een hetze, welke door bepaalde elementen worden ontketend tegen alles wat ordenend en regelend werkt. Toen de knoet van het nazidom hier regeerde, hadden deze elemen ten niet den moed om onrust te zaaien en toen de verschrikking van de oorlog over ons henen ging, toen ontvluchtte deze „helden" het ge vaar en lieten hun zogenaamde „beminde medebroeders" aan hun rampzalig lot over. Doch ook anderen en niet zo heel kwaad bedoelenden, zyn mede aan sprakelijk voor de ontevredenheid van de mensen. Is de hebzucht en het egoïsme niet vaak de aanleiding tot het ver oorzaken van grote meningsverschil len In de Octobermaand van het- jaar 1944 werden de Pauselijke Ency clieken inderdaad in practyk ge bracht. Waarom Omdat toen een ieder, ook de meest liberale, hulpbe hoevend was. En was het, uit dat oogpunt bezien, toen ge9n prachtige tyd Hoe gevoelig was toen eenieder voor een opwekkend woord Wanneer wy ons even die tyd realiseren, en wy kunnen dan even het verschrikkelijke oorlogsmonster wegdenken, moeten wy dan niet eerlijk bekennen, dat die tyd een mooie tyd was. Kan niet ieder christen mens ook nu trachten te leven en te werken voor zijn evenmensen, tot welzijn van allen hier op aarde, waardoor toch uiteindelijk ieders einddoel wordt gewaarborgd, nl. door de hemelse beloning hiernamaals. God heeft de standen gewild, zo zeggen degenen, die zich iets op hun stand laten voorstaan. Ze mogen dit echter niet al te luid verkondigen, want God zelf heeft bitter weinig om stand gegeven. Maria en Jozef waren authentieke koningskinderen, afstam melingen van een koning, door Gods eigen afgezant gezalfd, maar een ezel als statiekaros en een timmermans stiel zijn geen dingen om er zijn stand mee op te honden. Heel vroeger vormde 'de adel de deftige stand by uitstek. Maar dan moest het bloed zyn van de beste soort. De Engelse adel is niet in tel, zolang er geen voorvaderlijke ridders zyn, die aan de slag by Hastings hebben deelgenomen, toen Willem van Normandië Engeland na een geslaagde invasie veroverde. De Franse adel moet, wil hy echt zijn teruggevoerd kunnen worden tot de kruisvaders en de ridders van Agincourt. En op de keper beschouwd zyn zij allen na komelingen van roofridders en geluk- zoeker-met-het-zwaard, met 'n adellijk blazoen en dikwyls een vulgaire ziel. Tegenwoordig is iedereen van stand, die het meent te zijn. Het bezit van een auto, van een dienstbode, van een behoorlijke baan, van een dure plaats in de kerk, van een rijke oom, van een invloedrijke relatie, van een kennis bij het ministerie, van een zeer adellijke Bourbonse neus of Habs burgse kin is hiertoe reeds voldoende. Er zyn boeren van stand, arbeiders van stand, middenstanders van stand en wat er dan nog overschiet is alle maal van stand. En toch is er een luchtje aan. Wie op zijn stand prat gaat, is gewoonlijk een geslaagde arrivist, wat de Fransen „un nouveau riche" noemen. Stand heeft zeer veel met geld te maken, maar niet altijd. Een jonker, die kaal is, heeft zijn kasteel er- pand en zyn rijtuigen verkocht, maar op zyn kruiwagen staat zijn kroontje geschilderd. Een wapenfabrikant, die aan de staatsleveranties kapitalen ver diend heeft, wordt in Engeland ge ridderd, niet zoals bij ons met een gewoon lintje, maar met een echt adellijke titelhy is man van stand geworden. Ook de schooier kan nog standsgevoel bezitten, als hy zich boven zyn collega's verheven achten alleen bij de deftige villa's om een a -lmoes aanbelt, wat hem vroegtijdig bij gebrek aan de nodige calorieën naar het kerkhof zal breDgen. Standsgevoel sluipt zelfs in de kloosters binnen, waar allen dezelfde keuken eten. Een abdis van Thorn verordineerde, dat alleen edelvrouwen met zestien kwartieren in haar wapen in het stift mochten worden toe gelaten. Toen zy eens aan het venster in het bleke licht van de maan in gesprek was met den-niet-adellyken kapelaan, verzocht haar deze ironisch het raam te sluiter., omdat het by haar waardigheid niet paste zich door een maan met slechts vier kwar tieren te laten beschijnen. Pientere zakenlieden eerbiedigen het standsgevoel van hun klanten. On- nadenkendh eid in dit opzicht kan hun hele zaak ruïneren. Zo was er eens esn apotheker, die er voor zyn drank jes vyf klassen van flesjes op nahield. Voor de armen was het glas groen en de kurk kaal. Fondspatiënten kre gen hetzelfde glas, maar over de kurk kwam een kapje. De particulieren, die eigenlijk in het fonds thuishoorden, kregen hetzelfde flesje maar met een dubbel kapje. De beter gesitueerden ontvingen wit glas met dubbel kapje. De flesjes van de élit9 waren ook van wit glas, maar hadden een gouden kapje en een gouden etiket. En allen roemden de wijsheid van deze indeling voor het behoud van de burgervrede. Laten wij onze stand van binnen zoeken in de ziel, die naar Gods even beeld geschapen is, geadeld door de genade, geridderd in de stry'd des levens en voorbestemd tot de hoogste glorie van de eeuwige uitverkiezing. P. H. RONGEN O.C.R. KATh. ARBEIDERS van Venray Ons winterprogramma is klaar! Het ziet er keurig uit. Met dit programma heeft het be stuur der plaatselijke afdeling van de K.A.B,, haar leden met hun gezinnen heel wat te bieden. Enkele familie avonden en een zestal ontwikkelngs avonden staan ons te wachten. De Zeereerw. Heer pastoor Hille brandt spreekt over: „Gods Ver trouwen". De heer Mulders spreekt over: Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie. Dr. Geraets spreekt over: „Kerste ning van het Arbeidsmidden". Dir. Jennis'kens spreekt over: „Volks huisvesting". Pater Colsen spieekt over: „Onze vrije tijd". De heer Post spreekt over„Sociale Zekerheid". De culturele dienst van onze eigen afdeling zal er voor zorgen, dat deze bijeenkomsten niet droog en saai zul len zyn. Deze dienst heeft de be schikking over een eigen erkest, eigen zangcluh, eigen toneelgroep en kan beschikken over mooie films. Deze dienst van onze afdeling zal dus zor gen voor een gezellige en prettige sfeer. De mannen van Credo Pugno staan klaar om U propaganda en leerzaam leermateriaal ter hand te stellen. De solidariteitsdienst houdt voor de leden die de ontwikkelingsavonden bezoeken nog menige verrassing ver borgen een stuk kleding, ie's voor de huishouding. Arbeiders van Venray benut de kans: U te ontwikkelen en beter in zicht te krijgen in de vele praktische vraagstukken van onze tyd. Geniet tevens van het mooie wat Uw eigen spelers U te bieden hebben. Door U zelf te ontwikkelen maakt ge Uw beweging sterk: De Kath. Arb. Beweging die hecht aaneen gesleten, strijdt en vecht voor het geluk en welzy'n van onze arbeiders. of de kip met de gouden eieren. Een veelgelezen weekblad hekelde onlangs de belastingpolitiek van Lieftinck als „een premie op luiheid, een aansporing tot spilzucht, een uitnodiging tot bedriegeryen". „Zeg, hedde 't al gehuurd De klokkeluier kumt". „Voor ós, of zeker wer vur de jongens? „Nee, voor ós. Komd9 géj ök? Nou en of. Da denk teminste Zo hoorden we van de week een paar meisjes pra ten. Wie die eerste was zal ik maar niet zeggen, maar het tweede heette X. Nu weet je nog niet wie dat is. Dat was JIJ 1 Want de Klokkeluier komt van de week spreken voor alle meis jes van Venray. Het winterseizoen is weer begonnen. Overal is het al aan de gang, by de Ontwik keling en Ontspanning, by de K.A.V., de avondcursus sen voor de handelsavond school, ambachtsschool enz. En de Gemeenschapsavonden voor de meisjes worden in geluid door de Klokkeluier. Hy luidt jullie allemaal by 6lkaar. BIM, BAM, Bom. Zet je oren open en kom op het gelui af. Twee avonden. Een apart voor de jongere meisjes en één voor de ouderen, a.s. Maandag 25 October voor de meisjes tot 17 jaar. Dat gebeurt inde kapel van St. Jozef. Om HALF ZEVEN. We hebben een tyd uitgezocht, waarop jullie allemaal aanwezig kunnen zyn. Niet te vroeg, maar niet te laat, zodat jullie allemaal weer tijdig thuis kunnen zijn. Ongeveer half acht ben je weer in je kome. Als titel heeft de Klokkeluier opgegeven: „MEISJES VOOR DE FOTOGRAAF" a.s. Dinsdag 26 October luidt hy voor de meisjes boven de 17 jaar (d.w.z. ook degenen, die voor Jan. 1948 zeventien jaar worden). Dat gebeurt in de Paterskerk. Zeg, kruip nu niet achter in de kerk. De titel voor jullie „EEN OP DE HONDERD". Kom jy ook??? Nou en of. Dat denk tenminste. Ja, laat het zyn juist als by de jongens: een opkomst van ïöoprocent. By ieder van U ligt nog vers tn het geheugen het grandiose Konings feest van onze Koningin by de aan vaarding van haar koningschap. In iang9 en vele redevoeringen werd uitgelegd haar macht om te regeren en te bevelen. Maar voor ons de plicht om in onderdanigheid haar heerschappij te aanvaarden. Dat was niet alleen het feest. Als er van feest gesproken wordt, dan zien we naar de mensen. Honderden stonden op de Dam. Duizenden langs de weg, die de koningsstoet ging. Juichend, zwaai end, schreeuwend zelfs van geest drift en aanhankelijkheid. Heel Nederland zat aan de radio. Koningsfeest Christus Koning Kroon en scepter liggen voor hem op de aarde. Symbolen van Zyn macht. De millioenen vallen onder Zyn koningsmacht. AllenDegenen, die Hem als Koning erkennen en degenen, die roepen: Wy willen niet dat Hy over ons regeert! Het feest van een koning wordt voorbereid. In heel de wereld zal de Kerk dit feest op de laatste Zondag van Oc tober gaan vieren. Moeten we gaan roepen; juichen; schreeuwen In rijen langs de weg gaan staan? Straten, gebouwen en huizen gaan versieren Neen, niets van dat alles Eén ding slechts: in rijen naar de kerk gaan. Zyn Koninklijk paleis. Groots was onze belangstelling, geestdrift, eerbetoon en onderdanig heid, die we getoond hebben aan onze aardse Koningin, nog grootser moet deze getoond worden aan onze Koning van hemel en aarde, want ook dat is de maat, waarnaar Hij onze onderdanigheid en onderworpen heid meet. In lar.ge redevoeringen is de macht der Koningin besproken en onze plicht van gehoorzaamheid. In het feest van onze voorbereiding op Christus Koningfeest zal iedere avond gesproken worden over deze Koning en wy. Zullen we nu wegblijven Of zullen we zingen en menen Aan U, o Koning der Eeuwen Aan U bljjft de zegekroon, Den Koning aller ere Zy leven, liefden lied. Ook hier zingen we Ook hier luisteren we Ook hier zyn we Al zyn onderdanen. Van 27-31 October Koningstriduum in Paterskerk. Geleid door den Zeereerw. Pater Gandulfus Bertels O.F.M. Iedtre avond om 7 uur en des morgens om half acht. Een premie op luiheid. Waarom hard gewerkt, overuren gemaakt, meer omzet gehaald, ais met het stygen van het inkomen de belastingen naar evenredigheid ver dubbeld worden Niemand smeert de boter graag aan de galg, maar honderdmaal liever op zijn eigen boterham en op die van zyn kin deren. Een aansporing tot spilzucht. Waarom zullen we sparen, als de Staat vroeg of laat toch beslag legt op onze spaarcenten om ze smakelijk op te peuzelen Zo iets leidt van zelf tot geld-over-de-balk-smytery. Hoe komen we immers in Gods naam van ons zwart geld af, als we geen dure diners geven, geen bont mantels en juwelen kopen, niet tot de nek onderplonsen in het uitgaan de leven Ziet U soms een andere uitweg Een uitnodiging tot bedriegerij. Zolang de belastingen dragelijk zyn, zal de gewone burger zyn belasting biljet eerlyk invullen. Nu de belas tinggaarder hem de keel dichtknijpt, zal hy zyn inkomsten besnoeien, zijn uitgaven opdrijven en op middelen zinnen om de fiscus om de tuin te leiden, bij de neus te nemen of nog liever met een kluitje in het riet te sturen. Waar staat trouwens geschreven, dat de Nederlandse burger verplicht is een eerlijke en onkreukbare ac countant in de arm te nemen bij het invullen van zyn geheimzinnig belastingbiljet We weten allen, dat we in eer en geweten verplicht zyn belasting te betalen: we profiteren van de Staat, moeten dus ook voor zyn ruif zor gen. Heeft Christus zslf niet gezegd: „Geef aan den keizer was des kei zers is En Paulus is ook al een voorstan der van belastingen: „Geef aan allen wat hun toekomt: belasting aan wien gy belasting, tol aan wien gij tol, ontzag aan wien gij ontzag, eer aan wien gy eer zyt verschuldigd". Maar Paulus leefde niet in het ryk der Lmfiinckse duimschroeven. Misschien had hy dan wel een kleine restrictie gemaakt. Deze restrictie is wel gemaakt door Confucius, de Chinese wijsgeer. Al was hij een zeer eerlijk en vroom man, toch heeft hij een zin geschre ven, die tot nadenken stemt. Hy noemt het namelijk een daad van deugd de Staat te bestelen, o.a. dooi zich aan de belastingplicht te ont trekken, als men dit doet om een hongerige vader te spijzigen. Hier mee zal wel iedere katholieke mora list instemmen. Colbert, de beroemde minister van Lodewyk XIV en een groot expert in het uitschrijven en innen van belastingen, zeide eens, dat de kunst van het belastingheffen bestaat in het zodanig plukken van een gans, dat men de meeste veren krygt en het beest het minste sist. Maar wat zou hij zeggen van een gesis, dat tot een orkaan aangroeit en van een gans, die zo geplukt en geschroeid is, dat ze zelfs geen stoppels over houdt De Staat moet zyn lasten gelijk matig verdelen. Dit is de eerste eis van de verdelende rechtvaardigheid. Evenmin als het pas geeft de armen leeg te plunderen en de kapitaal krachtigen ->m?eschoren te laten, is het verantwt de armen te ontzien en alle kippen met gouden eieren in één nacht af te slachten, want dan komen er geen gouden eieren meer aan de markt. Daarom is het een eerste plicht van de regering de tering naar de nering te zetten en van de belastingschroef geen pijnbank te maken, die ons zakenleven vierendeelt, onze rente niers tot den bedelstaf brengt en de kleine luiden op een hongerrantsoen plaatst. P. H. RONGEN O.C.R. iii[;iiitiiiyiyiiiii[iMutfiiiyiLiiji:ii!!Lii!i!yiiiaii3iiiKiiii!!ii!]2]Biiiumnu>ii John Hagne gaat Yenray verlaten Nu het Engelse kerkhof gereed is, gaat de Engelse tuinman John Hague Venray verlaten om in Brunssum een andere begraafplaats in orde te maken. Hem komt de eer toe, dat van de eertyds zanderige dodenakker een bloeiende bloementuin gemaakt is, die een waardige rustplaats is voor de gevallen soldaten. illilüIllJIJill ÏJLITITRLLLI 111 IMimMflsl Nationale inzameling voor Duitsland en Oostenrijk. Vader Bisschop heeft eens gezegd na de oorlog bij zyn bezoek aan Keulen: „Bedenk, dat wy allen kin deren zyn van één Vader. Alleen de christelyke liefde kan de liefde tot stand brengen tussen onze beide volken," Deze woorden zou men boven de actie kunnen zetten, die volgende we3k ook in Venray gaat beginnen, terwyl ze op vele kerkdorpen reeds aan de gang is: de inzameling voor Duitsland en Oostenrijk- Voor degene, die dit misschien met 5 jaren oorlog voor ogen, toch wel al te brutaal vinden, mogen deze woorden dan ook tevens een waar schuwing inhouden. Een mens, die niet barmhartig durft te zyn, is geen Christen, wie niet vergeven en vergeten kan, is geen goed Katholiek. Terwyl hier over de grenzen dui zenden en nog eons duizenden kin deren rondzwerven, zonder ouders en zonder onderdak, waar millioenen vluchtelingen zitten opeengehoopt en woningnood heerst in een mate, die wy ons hier niet eens kunnen dro men, waar geleden wordt als nooit tevoren, kunnen wy ons er niet van afmaken met: Dan hebben ze nu ook eens hun deel 1 Want wie de ellende niet heeft heeft gezien, hy moet niet oordelen. De bitterste nood slaat iemand tegen en noch de organisatie van de zielzorg, noch die van de Katho lieke Caritas, heeft met de nood en behoeften gely'ke tred kunnen hou den Hier moet van buitenaf geholpen worden, snel en groots, voordat het Katholieke front ter plaatse ineen stort Nederland is Christelijk, Venray is Katholiek en het zal geen laff9 uitvlucht bedenken om er vanaf te komen, maar meehelpen, ondanks alle ellende en alle nood, die ook nog in ons dorp heerst, want slechts 50 km verder is het honderdmaal erger En mochten u misschien verhalen verteld worden over volle winkels en meer dergelyke dingen, dan moge u bedenken, dat na de geldwisseling (in Oostenryk reeds driemaal) er in deze landen zulk een geldnood heerst, dat het te koop gebodene voor vele lagen der bevolking en vooral voor de massa's vluchtelingen onbereikbaar is. Kerstfeest, liefdefeest. Laat dezelfde Duitsor, die misschien mee „gesiegi" heelt by do inval in Nederland, op dit Kerstfeest merken, dat slechts liefde niet alleen ons, maar ook hem redden kan. „Liefde tot den evenaaste". We hebben dat zo dikwyls in de mond, maar laten we nu ook tonen, dat het in ons hart is. Laten we dan van onze armoede mededelen aan anderen. Laat voor Kerstmis de schepen Rynopwaarts stomen vól met onze gaven. Van de een wat brood- of snoep- bonnen (geen boter, vet of vlees), van de ander wat huishoudelijke artikelen; voor degenen, die het nog missen kunnen textiel en wat schoeisel, geef wat misschien te klein geworden is maar nog goed, wat u missen kunt. En wanneer u werkelijk van het bovenstaande niets kunt missen, maak er dan een geldelyk offer van. Zovele boeren hebben met de aard appelactie en later getoond wat men kan, laat nu ook de andere standen eens zien, laat de gehele Venrayse gemeenschap van dit Kerstfeest een liefdefeest maken 1 Geeft daarom aan de mensen, die volgende week komen aankloppen en zorgt, dat het Dekenaat Venray in deze nationale inzameling, on danks de eigen moeilijkheden, geen slecht figuur slaat 1

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1