October 1944-
October 1948
KONINGS-TRIDUUM
DE KLOKKELUIER
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Qaeï Deftigheid
en Stand
De gepinkte gans
voor de meisjes
27-31 October in de Paterskerk.
Zaterdag 23 October 1948 No. 42
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboek handel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 612
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Inderdaad een korte periode in het
leven van een mens, doch een tijds
bestek van zo'n grote betekenis voor
ons huidig geslacht als ifcmmer te
voren.
Allen, die een ogenblik in gedach
ten willen stilstaan bij de vier jaren
wederopbouw van ons dierbaar va
derland, zullen eerlijkheidshalve
moeten erkennen, dat er heel veel is
bereikt, al moet men dan toegeven
dat het meest voorname, met name
de geestelijke wederopbouw,'helaas
nog niet die vorderingen heeft ge
maakt, als men graag zou wensen.
By alle materiële verwoestingen
was ongetwijfeld geestelijk het meest
kapot geslagen, mede omdat dit
bewust en systematisch vier jaar
lang is gesloopt.
Een dergelijke verwoesting te her
stellen is letterlijk en figuurlijk mon
nikenwerk, waarbij als gevolg van
deze totale verwoesting den leken -
monnik onmisbaar is.
Wij mogen God dan.ook dankbaar
zijn, dat eer. grote schare van leken
bereid is om mede te werken aan
dit herstel, zij het dan ook mogelijk
onbewust en langs de weg van soci
ale zorg en materiële hulp, geboren
uit een gevoel van liefde voor de
evenmensen.
Degene, welke deze noodzakelijke
eigenschap hebben overgehouden uit
de dagen der verschrikking, nu vier
jaren geleden, hebben de dure plicht
zich dienstbaar te maken voor den
evenmens.
Hoe jammer is het, dat het gevoel
van naastenliefde en gemeenschaps
zin, waarvan - ik mag rustig zeggen
onze gehele bevolking in die
bange oorlogsdagen was bezield, by
zovelen weer is teloor gegaan.
Leert men dan nooit beseffen, dat
dit een absolute noodzakelijkheid is
voor een goede samenleving
Wie zou het in die dagen hebben
aangedurfd om zyn meest primitieve
woonruimte, n.l. zyn kelder, niet te
willen delen met zijn medemens
En nu vier jaren later weigert men
rustig om zijn overvloed van ruimte
te delen met hen, die geen dak
boven hun hoofd hebben.
Het is jammer en zeer te betreu
ren. Doch laten we ons daarom niet
nijdig maken, dit kan immers de
goede zin slechts schade berokkenen.
Ieder mens is van nature egoïstisch
en niet allen kunnen dit egoïsme
beteugelen. Mogen zy zich echter
realiseren, dat in de vier jaren die
achter ons liggen, binnen 't raam
van het mogelijke, alles is gedaan
om een gezonde maatschappij op te
bouwen, uit een ruïne, zoals de ge
schiedenis nog nimmer heeft ge
kend.
Wanneer ik my bepaal tot de ar
beid op sociaal terrein, dus op het
terrein waarmede zeker de werk-
nemende klasse, materieel het meest
is gebaat, dan zou zelfs deze arbeid
nog van grote betekenis zyn wan
neer hiervoor een eeuw nodig ware
geweest.
Met trots mogen wy als Venray ers
zeggen, dat onze grote Mgr. Dr.
Poels-zaliger, de grondlegger is ge
weest der sociale gedachten.
Door hem is klaar en duidelijk de
weg aangegeven waarlangs de zorg
voor de minst bedeelden op juiste
wijze kon worden behartigd.
De resultaten van dit voorbereidend
en vaak veroordeeld werk is thans
zichtbaar. Inderdaad waren er vóór
den oorlog reeds sociale voorzienin
gen getroffen, doch dit was slechts
een begin en ze waren niet voldoen
de meer.
Gelukkig zyn inde achter ons lig
gende vier jaren heel wat verbeterin
gen en nieuwe besluiten op dit ge
bied tot stand gekomen.
Als een der eerste mag zeker ge
noemd worden de Kinderbijslagwet,
waardoor getuigenis werd afselegd
voor de waardering voor het grote
gezin. Binnen afzienbare tyd zal
hierin zeker nog verbetering komen.
Een uniforme en verbeterde va-
cantieregeling is tot stand gekomen,
waarby zelfs een aantal snipperdagen
nog een waarborg zyn voor onvoor
ziene verletdagen van den werk
nemer.
Een andere, zeer belangrijke soci
ale maatregel is zeker het totstand
komen van een vorst- en lichtverlet-
regeling voor die bedrijfstakken, welke
hieraan behoefte hebben.
De noodwet Ouderdomsvoorziening
is met gejuich begroet.
Was het verstrekken var. een Con-
sumenten-crediet hoe veroordeeld
ook door sommigen, niet een wel
daad voor de arme en kinderrijke
gezinnen
Aan bet "onrechtmatig geven van
ontslag, vaak om nietige geschillen,
is dank zy een buitengewoon besluit
Arbeidsverhoudingen, een einde ge
maakt en wederom is een herziening
van het ontslagrecht in voorbereiding.
Sociale voorzieningen voor kleine
zelfstandigen staan eveneens op het
Regeringsprogram.
De medezeggingschap in de bedrij
ven wint meer en meer terrein en
dit heeft in het Mynbedryf reeds zyn
beslag gekregen.
Een werkeloosheidsverzekering en
wachtgeldregeling zal zeker binnen
afzienbare tyd tot stand komen en
zal dus de zorg voor het zonder
werk geraken voor een groot deel
worden weggenomen.
En tot slot is een pensioenregeling
voor het gehele bedrijfsleven, in een
vergevorderd van stadium voorberei-
ding gekomen.
Wanneer wy al deze sociale maat
regelen samenvatten, dan moge met
voldoening worden geconstateerd, dat
de zorg voor het bestaan zich nog
slechts bepaald tot het in evenwicht
houden van lonen en prijzen; het
welk in dit ogenblik zeker tot een
der grootste zorgen van de overheid
moet worden gerekend.
Wanneer men nu de vraag stelt
of dit alles wel die waardering ge
niet, welke men zou mogen verwach
ten, dat moet men dit in alge
mene zin ontkennend beantwoor
den.
Gelukkig is vooral in ons katho
lieke volksdeel wel een welwillende
houding tegenover dit alles te con
stateren. Doch een groot deel dei-
arbeidende bevolking wil niet besef
fen, hoeveel zorg is besteed aan de
vraagstukken, die voor hen van zo
grote betekenis zyn.
Wy zyn van mening, dat dit ob
stinaat zijn niet het gevolg is van
een onvoldoende behartiging van hun
belangen, want na een objectieve
beoordeling der feiten, moeten deze
tot de conclusie komen, dat juist
het tegenovergestelde het geval is.
Doch de oorzaak van deze ontevre
denheid heeft een diepere oorzaak.
Men geeft gehoor aan een hetze,
welke door bepaalde elementen
worden ontketend tegen alles wat
ordenend en regelend werkt.
Toen de knoet van het nazidom
hier regeerde, hadden deze elemen
ten niet den moed om onrust te
zaaien en toen de verschrikking van
de oorlog over ons henen ging, toen
ontvluchtte deze „helden" het ge
vaar en lieten hun zogenaamde
„beminde medebroeders" aan hun
rampzalig lot over.
Doch ook anderen en niet zo heel
kwaad bedoelenden, zyn mede aan
sprakelijk voor de ontevredenheid
van de mensen.
Is de hebzucht en het egoïsme
niet vaak de aanleiding tot het ver
oorzaken van grote meningsverschil
len
In de Octobermaand van het- jaar
1944 werden de Pauselijke Ency
clieken inderdaad in practyk ge
bracht. Waarom Omdat toen een
ieder, ook de meest liberale, hulpbe
hoevend was. En was het, uit dat
oogpunt bezien, toen ge9n prachtige
tyd
Hoe gevoelig was toen eenieder
voor een opwekkend woord
Wanneer wy ons even die tyd
realiseren, en wy kunnen dan even
het verschrikkelijke oorlogsmonster
wegdenken, moeten wy dan niet
eerlijk bekennen, dat die tyd een
mooie tyd was.
Kan niet ieder christen mens ook
nu trachten te leven en te werken
voor zijn evenmensen, tot welzijn
van allen hier op aarde, waardoor
toch uiteindelijk ieders einddoel
wordt gewaarborgd, nl. door de
hemelse beloning hiernamaals.
God heeft de standen gewild, zo
zeggen degenen, die zich iets op hun
stand laten voorstaan. Ze mogen dit
echter niet al te luid verkondigen,
want God zelf heeft bitter weinig om
stand gegeven. Maria en Jozef waren
authentieke koningskinderen, afstam
melingen van een koning, door Gods
eigen afgezant gezalfd, maar een ezel
als statiekaros en een timmermans
stiel zijn geen dingen om er zijn stand
mee op te honden.
Heel vroeger vormde 'de adel de
deftige stand by uitstek. Maar dan
moest het bloed zyn van de beste
soort. De Engelse adel is niet in tel,
zolang er geen voorvaderlijke ridders
zyn, die aan de slag by Hastings
hebben deelgenomen, toen Willem van
Normandië Engeland na een geslaagde
invasie veroverde. De Franse adel
moet, wil hy echt zijn teruggevoerd
kunnen worden tot de kruisvaders en
de ridders van Agincourt. En op de
keper beschouwd zyn zij allen na
komelingen van roofridders en geluk-
zoeker-met-het-zwaard, met 'n adellijk
blazoen en dikwyls een vulgaire ziel.
Tegenwoordig is iedereen van stand,
die het meent te zijn. Het bezit van
een auto, van een dienstbode, van een
behoorlijke baan, van een dure plaats
in de kerk, van een rijke oom, van
een invloedrijke relatie, van een kennis
bij het ministerie, van een zeer
adellijke Bourbonse neus of Habs
burgse kin is hiertoe reeds voldoende.
Er zyn boeren van stand, arbeiders
van stand, middenstanders van stand
en wat er dan nog overschiet is alle
maal van stand. En toch is er een
luchtje aan. Wie op zijn stand prat
gaat, is gewoonlijk een geslaagde
arrivist, wat de Fransen „un nouveau
riche" noemen.
Stand heeft zeer veel met geld te
maken, maar niet altijd. Een jonker,
die kaal is, heeft zijn kasteel er-
pand en zyn rijtuigen verkocht, maar
op zyn kruiwagen staat zijn kroontje
geschilderd. Een wapenfabrikant, die
aan de staatsleveranties kapitalen ver
diend heeft, wordt in Engeland ge
ridderd, niet zoals bij ons met een
gewoon lintje, maar met een echt
adellijke titelhy is man van stand
geworden. Ook de schooier kan nog
standsgevoel bezitten, als hy zich
boven zyn collega's verheven achten
alleen bij de deftige villa's om een
a -lmoes aanbelt, wat hem vroegtijdig
bij gebrek aan de nodige calorieën
naar het kerkhof zal breDgen.
Standsgevoel sluipt zelfs in de
kloosters binnen, waar allen dezelfde
keuken eten. Een abdis van Thorn
verordineerde, dat alleen edelvrouwen
met zestien kwartieren in haar wapen
in het stift mochten worden toe
gelaten. Toen zy eens aan het venster
in het bleke licht van de maan in
gesprek was met den-niet-adellyken
kapelaan, verzocht haar deze ironisch
het raam te sluiter., omdat het by
haar waardigheid niet paste zich door
een maan met slechts vier kwar
tieren te laten beschijnen.
Pientere zakenlieden eerbiedigen het
standsgevoel van hun klanten. On-
nadenkendh eid in dit opzicht kan hun
hele zaak ruïneren. Zo was er eens
esn apotheker, die er voor zyn drank
jes vyf klassen van flesjes op nahield.
Voor de armen was het glas groen
en de kurk kaal. Fondspatiënten kre
gen hetzelfde glas, maar over de kurk
kwam een kapje. De particulieren,
die eigenlijk in het fonds thuishoorden,
kregen hetzelfde flesje maar met een
dubbel kapje. De beter gesitueerden
ontvingen wit glas met dubbel kapje.
De flesjes van de élit9 waren ook van
wit glas, maar hadden een gouden
kapje en een gouden etiket. En allen
roemden de wijsheid van deze indeling
voor het behoud van de burgervrede.
Laten wij onze stand van binnen
zoeken in de ziel, die naar Gods even
beeld geschapen is, geadeld door de
genade, geridderd in de stry'd des
levens en voorbestemd tot de hoogste
glorie van de eeuwige uitverkiezing.
P. H. RONGEN O.C.R.
KATh. ARBEIDERS
van Venray
Ons winterprogramma is klaar!
Het ziet er keurig uit.
Met dit programma heeft het be
stuur der plaatselijke afdeling van de
K.A.B,, haar leden met hun gezinnen
heel wat te bieden. Enkele familie
avonden en een zestal ontwikkelngs
avonden staan ons te wachten.
De Zeereerw. Heer pastoor Hille
brandt spreekt over: „Gods Ver
trouwen".
De heer Mulders spreekt over:
Publiekrechtelijke Bedrijfsorganisatie.
Dr. Geraets spreekt over: „Kerste
ning van het Arbeidsmidden".
Dir. Jennis'kens spreekt over: „Volks
huisvesting".
Pater Colsen spieekt over: „Onze
vrije tijd".
De heer Post spreekt over„Sociale
Zekerheid".
De culturele dienst van onze eigen
afdeling zal er voor zorgen, dat deze
bijeenkomsten niet droog en saai zul
len zyn. Deze dienst heeft de be
schikking over een eigen erkest, eigen
zangcluh, eigen toneelgroep en kan
beschikken over mooie films. Deze
dienst van onze afdeling zal dus zor
gen voor een gezellige en prettige
sfeer.
De mannen van Credo Pugno staan
klaar om U propaganda en leerzaam
leermateriaal ter hand te stellen.
De solidariteitsdienst houdt voor de
leden die de ontwikkelingsavonden
bezoeken nog menige verrassing ver
borgen een stuk kleding, ie's voor
de huishouding.
Arbeiders van Venray benut de
kans: U te ontwikkelen en beter in
zicht te krijgen in de vele praktische
vraagstukken van onze tyd.
Geniet tevens van het mooie wat
Uw eigen spelers U te bieden hebben.
Door U zelf te ontwikkelen maakt
ge Uw beweging sterk: De Kath.
Arb. Beweging die hecht aaneen
gesleten, strijdt en vecht voor het
geluk en welzy'n van onze arbeiders.
of de kip met de
gouden eieren.
Een veelgelezen weekblad hekelde
onlangs de belastingpolitiek van
Lieftinck als „een premie op luiheid,
een aansporing tot spilzucht, een
uitnodiging tot bedriegeryen".
„Zeg, hedde 't al gehuurd
De klokkeluier kumt".
„Voor ós, of zeker wer vur
de jongens?
„Nee, voor ós. Komd9 géj
ök? Nou en of. Da denk
teminste
Zo hoorden we van de
week een paar meisjes pra
ten. Wie die eerste was zal
ik maar niet zeggen, maar
het tweede heette X.
Nu weet je nog niet wie
dat is.
Dat was JIJ 1 Want de
Klokkeluier komt van de
week spreken voor alle meis
jes van Venray.
Het winterseizoen is weer
begonnen. Overal is het al
aan de gang, by de Ontwik
keling en Ontspanning, by
de K.A.V., de avondcursus
sen voor de handelsavond
school, ambachtsschool enz.
En de Gemeenschapsavonden
voor de meisjes worden in
geluid door de Klokkeluier.
Hy luidt jullie allemaal by
6lkaar. BIM, BAM, Bom. Zet
je oren open en kom op het
gelui af.
Twee avonden. Een apart voor de jongere meisjes en één voor de ouderen,
a.s. Maandag 25 October voor de meisjes tot 17 jaar. Dat gebeurt inde
kapel van St. Jozef. Om HALF ZEVEN. We hebben een tyd uitgezocht,
waarop jullie allemaal aanwezig kunnen zyn. Niet te vroeg, maar niet te
laat, zodat jullie allemaal weer tijdig thuis kunnen zijn. Ongeveer half
acht ben je weer in je kome. Als titel heeft de Klokkeluier opgegeven:
„MEISJES VOOR DE FOTOGRAAF"
a.s. Dinsdag 26 October luidt hy voor de meisjes boven de 17 jaar (d.w.z.
ook degenen, die voor Jan. 1948 zeventien jaar worden). Dat gebeurt in
de Paterskerk. Zeg, kruip nu niet achter in de kerk. De titel voor jullie
„EEN OP DE HONDERD".
Kom jy ook???
Nou en of. Dat denk tenminste.
Ja, laat het zyn juist als by de jongens: een opkomst van ïöoprocent.
By ieder van U ligt nog vers tn
het geheugen het grandiose Konings
feest van onze Koningin by de aan
vaarding van haar koningschap.
In iang9 en vele redevoeringen
werd uitgelegd haar macht om te
regeren en te bevelen. Maar voor
ons de plicht om in onderdanigheid
haar heerschappij te aanvaarden.
Dat was niet alleen het feest.
Als er van feest gesproken wordt,
dan zien we naar de mensen.
Honderden stonden op de Dam.
Duizenden langs de weg, die de
koningsstoet ging. Juichend, zwaai
end, schreeuwend zelfs van geest
drift en aanhankelijkheid.
Heel Nederland zat aan de radio.
Koningsfeest
Christus Koning
Kroon en scepter liggen voor hem
op de aarde. Symbolen van Zyn
macht. De millioenen vallen onder
Zyn koningsmacht. AllenDegenen,
die Hem als Koning erkennen en
degenen, die roepen: Wy willen niet
dat Hy over ons regeert!
Het feest van een koning wordt
voorbereid.
In heel de wereld zal de Kerk dit
feest op de laatste Zondag van Oc
tober gaan vieren.
Moeten we gaan roepen; juichen;
schreeuwen In rijen langs de weg
gaan staan? Straten, gebouwen en
huizen gaan versieren
Neen, niets van dat alles
Eén ding slechts: in rijen naar de
kerk gaan. Zyn Koninklijk paleis.
Groots was onze belangstelling,
geestdrift, eerbetoon en onderdanig
heid, die we getoond hebben aan
onze aardse Koningin, nog grootser
moet deze getoond worden aan onze
Koning van hemel en aarde, want
ook dat is de maat, waarnaar Hij
onze onderdanigheid en onderworpen
heid meet.
In lar.ge redevoeringen is de macht
der Koningin besproken en onze
plicht van gehoorzaamheid. In het
feest van onze voorbereiding op
Christus Koningfeest zal iedere avond
gesproken worden over deze Koning
en wy.
Zullen we nu wegblijven
Of zullen we zingen en menen
Aan U, o Koning der Eeuwen
Aan U bljjft de zegekroon,
Den Koning aller ere
Zy leven, liefden lied.
Ook hier zingen we
Ook hier luisteren we
Ook hier zyn we
Al zyn onderdanen.
Van 27-31 October Koningstriduum
in Paterskerk.
Geleid door den Zeereerw. Pater
Gandulfus Bertels O.F.M.
Iedtre avond om 7 uur en des
morgens om half acht.
Een premie op luiheid.
Waarom hard gewerkt, overuren
gemaakt, meer omzet gehaald, ais
met het stygen van het inkomen de
belastingen naar evenredigheid ver
dubbeld worden Niemand smeert
de boter graag aan de galg, maar
honderdmaal liever op zijn eigen
boterham en op die van zyn kin
deren.
Een aansporing tot spilzucht.
Waarom zullen we sparen, als de
Staat vroeg of laat toch beslag legt
op onze spaarcenten om ze smakelijk
op te peuzelen Zo iets leidt van
zelf tot geld-over-de-balk-smytery.
Hoe komen we immers in Gods
naam van ons zwart geld af, als we
geen dure diners geven, geen bont
mantels en juwelen kopen, niet tot
de nek onderplonsen in het uitgaan
de leven Ziet U soms een andere
uitweg
Een uitnodiging tot bedriegerij.
Zolang de belastingen dragelijk zyn,
zal de gewone burger zyn belasting
biljet eerlyk invullen. Nu de belas
tinggaarder hem de keel dichtknijpt,
zal hy zyn inkomsten besnoeien, zijn
uitgaven opdrijven en op middelen
zinnen om de fiscus om de tuin te
leiden, bij de neus te nemen of nog
liever met een kluitje in het riet te
sturen.
Waar staat trouwens geschreven,
dat de Nederlandse burger verplicht
is een eerlijke en onkreukbare ac
countant in de arm te nemen bij
het invullen van zyn geheimzinnig
belastingbiljet
We weten allen, dat we in eer en
geweten verplicht zyn belasting te
betalen: we profiteren van de Staat,
moeten dus ook voor zyn ruif zor
gen.
Heeft Christus zslf niet gezegd:
„Geef aan den keizer was des kei
zers is
En Paulus is ook al een voorstan
der van belastingen: „Geef aan allen
wat hun toekomt: belasting aan wien
gy belasting, tol aan wien gij tol,
ontzag aan wien gij ontzag, eer aan
wien gy eer zyt verschuldigd".
Maar Paulus leefde niet in het
ryk der Lmfiinckse duimschroeven.
Misschien had hy dan wel een
kleine restrictie gemaakt.
Deze restrictie is wel gemaakt door
Confucius, de Chinese wijsgeer. Al
was hij een zeer eerlijk en vroom
man, toch heeft hij een zin geschre
ven, die tot nadenken stemt. Hy
noemt het namelijk een daad van
deugd de Staat te bestelen, o.a. dooi
zich aan de belastingplicht te ont
trekken, als men dit doet om een
hongerige vader te spijzigen. Hier
mee zal wel iedere katholieke mora
list instemmen.
Colbert, de beroemde minister van
Lodewyk XIV en een groot expert
in het uitschrijven en innen van
belastingen, zeide eens, dat de kunst
van het belastingheffen bestaat in
het zodanig plukken van een gans,
dat men de meeste veren krygt en
het beest het minste sist. Maar wat
zou hij zeggen van een gesis, dat tot
een orkaan aangroeit en van een
gans, die zo geplukt en geschroeid
is, dat ze zelfs geen stoppels over
houdt
De Staat moet zyn lasten gelijk
matig verdelen. Dit is de eerste eis
van de verdelende rechtvaardigheid.
Evenmin als het pas geeft de armen
leeg te plunderen en de kapitaal
krachtigen ->m?eschoren te laten, is
het verantwt de armen te ontzien
en alle kippen met gouden eieren in
één nacht af te slachten, want dan
komen er geen gouden eieren meer
aan de markt.
Daarom is het een eerste plicht van
de regering de tering naar de nering
te zetten en van de belastingschroef
geen pijnbank te maken, die ons
zakenleven vierendeelt, onze rente
niers tot den bedelstaf brengt en de
kleine luiden op een hongerrantsoen
plaatst.
P. H. RONGEN O.C.R.
iii[;iiitiiiyiyiiiii[iMutfiiiyiLiiji:ii!!Lii!i!yiiiaii3iiiKiiii!!ii!]2]Biiiumnu>ii
John Hagne gaat Yenray
verlaten
Nu het Engelse kerkhof gereed is,
gaat de Engelse tuinman John Hague
Venray verlaten om in Brunssum een
andere begraafplaats in orde te maken.
Hem komt de eer toe, dat van de
eertyds zanderige dodenakker een
bloeiende bloementuin gemaakt is, die
een waardige rustplaats is voor de
gevallen soldaten.
illilüIllJIJill ÏJLITITRLLLI 111 IMimMflsl
Nationale inzameling
voor Duitsland en
Oostenrijk.
Vader Bisschop heeft eens gezegd
na de oorlog bij zyn bezoek aan
Keulen: „Bedenk, dat wy allen kin
deren zyn van één Vader. Alleen de
christelyke liefde kan de liefde tot
stand brengen tussen onze beide
volken,"
Deze woorden zou men boven de
actie kunnen zetten, die volgende
we3k ook in Venray gaat beginnen,
terwyl ze op vele kerkdorpen reeds
aan de gang is: de inzameling voor
Duitsland en Oostenrijk-
Voor degene, die dit misschien
met 5 jaren oorlog voor ogen, toch
wel al te brutaal vinden, mogen deze
woorden dan ook tevens een waar
schuwing inhouden.
Een mens, die niet barmhartig
durft te zyn, is geen Christen, wie
niet vergeven en vergeten kan, is
geen goed Katholiek.
Terwyl hier over de grenzen dui
zenden en nog eons duizenden kin
deren rondzwerven, zonder ouders
en zonder onderdak, waar millioenen
vluchtelingen zitten opeengehoopt en
woningnood heerst in een mate, die
wy ons hier niet eens kunnen dro
men, waar geleden wordt als nooit
tevoren, kunnen wy ons er niet van
afmaken met: Dan hebben ze nu
ook eens hun deel 1
Want wie de ellende niet heeft
heeft gezien, hy moet niet oordelen.
De bitterste nood slaat iemand
tegen en noch de organisatie van
de zielzorg, noch die van de Katho
lieke Caritas, heeft met de nood en
behoeften gely'ke tred kunnen hou
den
Hier moet van buitenaf geholpen
worden, snel en groots, voordat het
Katholieke front ter plaatse ineen
stort
Nederland is Christelijk, Venray
is Katholiek en het zal geen laff9
uitvlucht bedenken om er vanaf te
komen, maar meehelpen, ondanks
alle ellende en alle nood, die ook
nog in ons dorp heerst, want slechts
50 km verder is het honderdmaal
erger
En mochten u misschien verhalen
verteld worden over volle winkels
en meer dergelyke dingen, dan moge
u bedenken, dat na de geldwisseling
(in Oostenryk reeds driemaal) er in
deze landen zulk een geldnood
heerst, dat het te koop gebodene
voor vele lagen der bevolking en
vooral voor de massa's vluchtelingen
onbereikbaar is.
Kerstfeest, liefdefeest.
Laat dezelfde Duitsor, die misschien
mee „gesiegi" heelt by do inval in
Nederland, op dit Kerstfeest merken,
dat slechts liefde niet alleen ons,
maar ook hem redden kan.
„Liefde tot den evenaaste". We
hebben dat zo dikwyls in de mond,
maar laten we nu ook tonen, dat
het in ons hart is.
Laten we dan van onze armoede
mededelen aan anderen. Laat voor
Kerstmis de schepen Rynopwaarts
stomen vól met onze gaven.
Van de een wat brood- of snoep-
bonnen (geen boter, vet of vlees),
van de ander wat huishoudelijke
artikelen; voor degenen, die het
nog missen kunnen textiel en wat
schoeisel, geef wat misschien te
klein geworden is maar nog goed,
wat u missen kunt.
En wanneer u werkelijk van het
bovenstaande niets kunt missen,
maak er dan een geldelyk offer van.
Zovele boeren hebben met de aard
appelactie en later getoond wat men
kan, laat nu ook de andere standen
eens zien, laat de gehele Venrayse
gemeenschap van dit Kerstfeest een
liefdefeest maken 1
Geeft daarom aan de mensen, die
volgende week komen aankloppen
en zorgt, dat het Dekenaat Venray
in deze nationale inzameling, on
danks de eigen moeilijkheden, geen
slecht figuur slaat 1