De vleespositie, de
slagers en.,., wij.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Nationaal Huldeblijk
De Redde
ótm\
't Qn&evlekt 4jad
van iia.
Waarom Katholieke
Middenstandsopleiding
Het beangstigend
tekort
De „Siüaiak"
vedtck
Zaterdag 21 Augustus 1948 No. 32
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kan toorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Zoals algemeen bekend heeft zich in verband met het 50-jarig
Regeringsjubileum van H.M. de Koningin een Nationaal Comité
gevormd, hetwelk zich ten doel stelt gelden in te zamelen ter ver
krijging van een fonds, dat aan H.M. als een nationaal huldeblijk
zal worden aangeboden.
Het gestelde doel tracht men te bereiken door de verkoop van
jubileumspeldjes, welke de beeltenis van H.M. dragen en verder
'door inzameling var. geldelijke bijdragen.
Hare Majesteit heeft besloten, dat de Haar als Nationaal Hulde
blijk aan te bieden gelden zullen worden aangewend ten behoeve
van de Kankerbestrijding. Deze bestemming zal ongetwijfeld de
volle sympathie hebben van de gehele bevolking.
Gaarne nodig ik de bevolking dan ook uit een jubileumspeldje
te kopen en dit gedurende de komende weken te dragen. Hierdoor
zal men tonen zijn aanhanklijkheid aan Hare Majesteiten tevens't
bewijs leveren van zijn bijdrage aan het nationale geschenk.
"Wil iemand aan het nationaal doel meer bijdragen, dan kan hy
een extra bijdrage storten op de rekening van het Comité „Nationaal
Huldeblijk" by de Nederlandse Handelsmaatschappij te Amsterdam,
by de Kas-Vereniging te Amsterdam, bij de Postgiro no. 26000, of
bij het girokantoor der gemeente Amsterdam C 600. Hierbij wordt
niet alleen een beroep gedaan op iedere Nederlander individueel,
doch eveneens op ondernemingen, verenigingen en inrichtingen van
eiken aard. De mogelijkheid bestaat, dat deze bijdrage als bedrijfs-
onkosten van de winstbelasting kan worden vrijgesteld, waartoe
men zich wende tot de Inspecteur van belastingen.
Moge dan ieder burger in de komende weken het jubileumspeldje
dragen en mogen velen zo mogelijk een extra bijdrage op een der
boven aangegeven rekeningen storten, waardoor dan een geschenk
bijeen gebracht zal worden, dat èn Hare Majesteit tot grote blijd
schap zal stellen èn nog lange tijd tot heil zal zijn voor de gehele
bevolking.
Tooit U dan allen met een speldje, met de verkoop waarvan dezer
dagen zal worden begonnen.
"Venray, 17 Augustus 1948.
De Burgemeester van Venray,
A. H. M. JANSSEN
Ontstemming over de gehele
linie
Ons land is rijk aan koeien en
aan...... distributiemaatregelen.
Het zy'n niet alleen de huismoe
ders, die in de keu kon bittere woor
den hebben gesproken over de ver
mindering-van 't vleesrantsoen, maar
ook de slagers hebben hun veront
waardiging erover op ondubbelzin
nige wy'ze geuit. Feitelijk kunnen
we wel zeggen, dat nagenoeg ieder
een erover gesputterd heeft, boer,
burger en buitenman.
Want deze regeringsverassing
kwam in de week die daarvoor wel
het allerminst in aanmerking kwam,
namelijk in het hoogseizoen van de
zomer en van de kermis. De huis
vrouw had familiebezoek en de boer
moest z'n uiterste best doen, dank
zij het zomerse weer om de oogst
binnen te halen.
We hebben over deze maatregel
al heel wat klachten gehoord. Van:
„nu de verkiezingen achter de rug
zijn, worden we weer beet genomen"
tot: „we leven nog altijd onder een
dictatuur, nog veel erger dan onder
de Duitse". Wij zullen deze bitter
heden niet gaan analyseren, doch we
willen ze alleen signaleren om de
stemming bij het publiek weer te
geven.
Dit staat vast: de schaarse distri
butie van vlees heeft grote ontstem
ming verwekt in alle geledingen. Eu
het woord dilettantisme, dat hier en
daar in critische kringen gebruikt
werd met betrekking tot de vlees
verdeling, lijkt ons niet onhoudbaar.
Integendeel. Vooral nu de Minister
zelf heeft toegegeven, dat zijn vlees-
politiex falikant is misgelopen.
De vraag wat doet de regering om
de slachtrijpe koeien uit de goed
voorziene weiden naar de leverings-
markt te brengen, beantwoordt men
in vakkringen van de slagers met:
men weet ar in Den Haag geen raad
mee I
Een tijdelijke prijsverhoging als
lokprys, zoals die in Denemarken is
toegepast, wil de Regering niet, om
dat, zou de prijs in October weer
evenveel beneden de gestelde prijzen
worden gesteld, gedupeerd zouden
worden de veehouders die hun vee
eerst in October slachtrijp hebben.
En de extra prijsverhoging voor Aug.
en b.v. half Sept. er gewoon boven
op doen, zou betekenen, de toeslag
voor enige weken met een paar ton
te verhogen.
Dat schijnt de regering niet aan te
durven en dus.... wordt de slager en
ook de consument de dupe van jle
-vastgelopen geleide economie, welke
veeprijzen voor een heel jaar vooruit
vaststelde, ongeacht hoe moeder
natuur het met de vleespositie ook
maakt.
Eenzelfde mislukking zien we van
het stelsel om de richtprijzen voor
varkens voor een heel jaar vast te
stellen. By de opheffing der teeltbe
perking had er een scherper prikkel
geschapen moeten worden om de
varkensmestery uit te breiden.
Zeker, er zijn meer biggen gefokt
en er zijn, ondanks alle „grensvoor-
schriften" heel veel biggen naar
België gesmokkeld, maar niettemin
had er een sterker toename der mes-
tery gekweekt moeten worden, door
de prijsbeweging meer te stellen
naar vraag en aanbod.
De gestelde prijs aanhouden door
de „toewijzingskraan" Ie hanteren,
heeft zeker zijn nuttig effect gehad,
maar dit alleen brengt ons niet de
massa varkens, welke wy nodig
hebben om de vleesdistributie te
kunnen oprollen.
Waarom liep het mis
De slagers beweren, dat de vlees
distributie vastliep om de volgende
redenen:
1. Tijdens de oorlog werden de
huisslachters verplicht een even zo
zwaar varken aan de distributie te
leveren als zy" zelf slachten. Op het
ogenblik mest men nog meer varkens
maar dit wordt alleen aan de bevoor
rechte klasse van huisslachters ge
geven, die minstens 4 maal zoveel
vlees mag consumeren als de con
sument, die een dergelyke huisslach
ting niet kan krygen.
2. Het vlees en vet groeit in de
weide. Het vorig jaar heeft men de
verschrikkelijke ervaring opgedaan
met een massale uitstoot en deson
danks gaat men voor de verkiezing
de verplichte veelevering afschaffen.
3. Men smijt met gelden uit onze
arme deviezenpot om in het buiten
land te kop9n, terwijl onze veestapel
ruimschoots in de behoefte van
minstens 250 gram per hoofd kan
voorzien. Hetgeen nu gebeurt is geen
vlees-distributie, maar vlees-chaos.
In een der Slagersvakbladen heeft
de heer S. M. Manassen uit Tiel zich
als volgt geuit
Het bestuur van de Vereniging voor
Slagery reclame, de belangen behar
tigend van een groep vooruitstrevende
Nederlandse slagers, slingert een
gloeiend protest naar een distributie
systeem, waarin de vleesbon verlengd
moet worden in een land, overvloeiend
van ryp, vet vee. Tegen een systeem,
waarin alleen een piijzenpolitiek de
varkens byde slager weghoudt. Tegen
al die maatregelen, die nu de terug
keer tot normale verhoudingen be
lemmeren.
Overheid, bonds- en vakgroep
bestuurders, word^ wakkerRedeneer
niet langer, betoog niet met grafieken
en tellingen, dat de vrijheid nog niet
mogelijk is. By stijgende productie
mogelijkheden behoort psychologisch
en zakelijk een totaal andere instel
ling.
Want het vlees kan vry, als er
maar snel en bewust naar toegewerkt
wordt, zonder langademige commis
sies. De portemonnaie van het pu
bliek is immers veel te dun om nor
maal vlees te gebruiken.
Wanneer het snel vry komt kan en
zal iedereen ook de boer en de
handelsman zich by'tyds instellen
op de gewyzigde verhoudingen. Dan
verdwijnt het dwaze verschijnsel van
geforceerde huis- en noodslachtingen,
waarmee fantastische hoeveelheden
aan de normale distributie onttrok
ken worden. Dan verdwijnt de finan
ciële rem by de boer om vet vee te
mesten of te weiden.
Dan verdwynt ook die wanhopige
broeiing in gedemoraliseerde slagers
harten, die voor hun ogen de wereld
op de kop zien staanRantsoenver
laging in een land overvol van vet
y'p vee.
En tenslotte het verhaal wordt
eentonig, maar de toon blijft levendig
nog iets van de heer W. van
Drunen over de vleespositie van ons
land:
Met verwondering las ik in het
Vakblad voor de Slagery" van 23 Juli
j.l., dat het met de vleespositie mo
menteel critiek is.
Wie is daar feitelijk aanspraxelijk
voor? Niet de boer en ook niet de
slager. Als we zo eens rondkijken in
de weide en op de markten, die ik
ook af en toe wel eens bezoek, dan
staan wij er verstomd van, waar de
koeien vandaan komen.
Als er niet genoeg koeien voor de
slachting geleverd worden, was het
dan niet het beste geweest om de
leveringsplicht te blijven handhaven,
want dat kon men toch wel meteen
half oog zien aankomen, dat zodra de
leveringsplicht vrij w»s! de boeren
de koeien zouden laten lopen tot het
laatste moment en dan weet men er
geen raad mee in het najaar als de
staltijd aanbreekt. Dan zit men met
de handen in het haar, waar men de
koeien moet laten. Invriezen? Dat
kost weer enorme bedragen en ik hoor
mijn collega's al zeggen: „Al weer be
vroren vlees, waar wy zo lang al mee
zitten".
Het is nu ongeveer al zeven jaar,
dat wy met de distributie van vlees
zitten te kijken. Komt daar dan nooit
een eind aan?
Er zullen wel collega's zijn, die
hopen, dat de distributie blijft be
staan, maar wij als dorpsslagers zijn
er do dupe van, want ik zal myn
eigen zaak maar nemen voor de
oorlog verkocht ik twee varkens met
een zware halve koe per week en
nu lever ik por 14 dagen maar ruim
1000 bonnen in, omdat er zoveel huis
slachtingen zy'n. Moeten wy nu als
dorpsslagers het land in om een be
hoorlijk weekloon te krygen?
Het ware te hopen, dat de gehele
distributie werd opgeheven of kan het
soms nog niet wat de ambtenaren
betreft? Moeten die soms profiteren
van ons ongeluk? Ik zou zeggen,
laten die dan ook maar eens gaan
werken.
Er is nog nooit zulk een str'y'd
geweest tussen de officiële en semi-
officiële instanties over dit onder
werp. De slagers vechten mee de rug
tegen de muur voor hun bestaan.
Voor hun brood. Zy roepen het luide
van de daken, dat er vlees genoeg
is om de distributie, die nu al acht
lange jaren duurt, op te heffen. Om
eens een einde te maken aan een
oorlogsmaatregel.
In Deventer kwamen ze deze week
weer-by-elkaar. Ze hadden een slogan
die zo ongeveer luidde: de welvaart
in het land, de distributie aan de
kant. En dan verder: de consument
tot September zes ons per man en
dan de vleesdistributie vry. Zö werd
en wordt er geëist.
Arthur Eric Rowton Gill stamt de
volgende formule. Ziehier de kring
loop van de menselijke politiek. „Wan
neer wy de armoede aanvaard heb
ben, zal er vrede zijn onder de mensen.
Alleen wanneer wy vredestichters
zyn, zullen wy kinderen van God
worden. Alleen wanneer wy God lief
hebben, zullen wij onze medemensen
beminnen. Alleen wanneer wy onze
medemensen beminnen, zullen wy
vrede hebben. Wanneer wy vrede
hebben, zullen wij ook armoede heb
ben en als we armoede hebben zullen
wij het koninkrijk der hemelen be
zitten".
Deze woorden hadden evengoed
door een Franciseus van Assisië ge
schreven kunnen zijn. Maar ook hier
begint de redenering met een on
mogelijke eis: „Wanneer wy de ar
moede aanvaard hebben".
Wy aanvaarden de armoede niet.
Wy huwen niet met haar, zoals
Broeder Franciseus, maar het liefst
met een rijke bruidsschat. In laatste
instantie gaat iedere oorlog om bezit
of om macht, wat hetzelfde is.
De propaganda kan van een oorlog
een kruistocht maken, maar meestal
vechten beide partijen om bezit, macht
en rijkdom. En daarom kunnen wij
onze medemensen, die wij willen
knechten, niet van harte beminnen.
En daarom blijft het koninkrijk dei-
hemelen op aarde voor ons een lege
illusie.
P. H. RONGEN O.O.R.
Er zijn altijd mensen geweest, die
van mening waren, dat de redding-
uit de nood, de verdwazing en de
verwildering van de maatschappij ge
zocht moest worden in een formul9,
die antwoord gaf op alle vragen, alle
geschillen uit de weg ruimde, alle
heu-elen slechtte en alle dalen vulde;
een woord met magische krachten
geladen, in staat al wat krom was
recht te maken en al het zieke en
zwakke tot een bloeiende gezondheid
te brengen.
Wy, die overvoed zyn met leuzen
en slogans en gedrild in de kunst
van de spreekkoren, weten echter,
dat woorden nodig zy'n om de massa
te leiden en te misleiden, maar dat
het goede, ware en schone alleen uit
daden kan opgroeien, uit daden die
de mensen beter maken en daarmee
aan de aarde een zonniger aanschijn
geven. Het zy'n juist deze daden,
waarop wii wachten, do daden van
goede, eerlijke mensen, die het op
recht menen met de maatschappij en
hun medemensen.
Hoe gevleugeld deze woorden ook
mogen zy'n, in die zin, dat ze als
rook voorbij vliegen en niet het
kleinste goede zaadpluisje in de open
voor laten vallen, doch kan het wel
eens leuk zy'n er naar te luisteren
en er ons over te verbazen, hoe simpel
alles lijkt, wanneer er maar niet de
mens was, die wrede wolf in schapen
vacht, die met alle fraaie leuzen de
spot dryft en ze dan aan zyn laars
lapt.
Tot deze fraaie leuzen behoort ook
een Chinees spreekwoord. De tekst
ervan sluit als een bus. „Wanneer er
rechtvaardigheid in het hart is, is er
schoonheid in het karakter. Wan
neer er schoonheid in het karakter
is, is er harmonie in het huis. Wan
neer er harmonie in het huis is, is er
orde in de Staat. Wanneer er orde
in de Staat is, is er vrede in de
wereld".
Hier is geen speld tussen te krygen.
Het vergif schuilt echter niet in de
staart, maar in de kop van de zin.
De rechtvaardigen wanneer er
rechtvaardigheid in het hart is
worden' in Evangelische taal heiligen
genoemd en deze zyn alty'd zeer dun
gezaaid gewees*, alleen een maat
schappij van heiligen zou schoonheid,
harmonie, orde en vrede bezitten,
maar een dergelyke maatschappy'
blyft een utopie.
Yan den Amerikaanse beeldhouwer
„Jezus wil de godsvrucht tot myn
onbevlekt Hart in de wereld ver
spreid zien; door deze devotie wil
God de wereld redden. Als gij
doet wat ik vraag, zullen vele
zielen gered worden en zal U
vrede zyn".
Aldus sprak O.L. Vrouw inFatima.
Reeds in 1737 kende men naast de
le Vry dag- viering de verering van
de le Zaterdag, toegewijd aan het
H. Hart van Maria.
Op 8 Dec. 1942 heeft Paus Pius XII
zoals men weet, een vervolg op de
toewijding aan het H. Hart van
Jezus, door Paus L60 XIII (1899)
heel de wereld aan het Onbe
vlekt Hart van Maria toegewijd. Deze
toewijding hield natuurlijk verband
met de wereldoorlog en ook met de
verschijning in Fatima. „Ik kom de
toewijding vragen van dë wereld aan
myn Onbevlekt Hart."
Op 4 Mei 1944 werd er verordend,
dat voortaan over heel de wereld op
de Octaafdag van O.L. Vrouw ten
Hemelopneming het feest van Haar
Onbevlekt Hart zou gevierd worden.
Zondag 22 Augustus vieren we dan
het feest van 't Hart van onze lieve
Moeder. Zy stelt de devotie tot haar
Hart zeer op prijs en 't tere
Hart van een Moeder is zo gemak
kelyk te vermurwen
En dan laten wjj Maria's Hart
toch eerherstel brengen voor de vele
verguizingen haar aangedaan. Lees
aitikelen over de vervolging in Joe-
go-Slavië; de haat keert zich vooral
tegen de H. Maagd en met name
tegen het Onbevlekte Hart van
Maria.
Ja, men verordent: „Als de Ka"
tholieke Kerk de Maria-verering op
geeft, staan wy haar volle vrijheid
toe". Wat een belediging voor Maria.
En bovendien, zo brokkelt men de
Kerk tot puin. Geen H. Maagd
Dan geen verlossing Maria geen
Moeder Gods Dan Jezus geen God
mens
Laten wy Maria's Hart eerherstel
brengen I Mogen onze gebeden Moe
ria's Hart troosten, bidden wy, dat
de zondaren tot ii.keer komen en de
weg terug vinden tot haar Hart en
't Goddelijk Hart van haar Zoon.
Maria moet in ons leven ietsneen
veel betekenen. Zy moet de Moeder
zyn tot wie het kind instinctmatig
zy'n toevlucht neemt, alty'd en overal.
De roep om hulp tot Moeder moet
vanzelf opstijgen in elke moeilijkheid,
by elk lyden. Haar Hart heeft tydens
Haar leven zoveel geleden om Haar
Zoon en om de mensen, heus, zy kent
't leed van haar kinderen en ze zal
alles by Haar Zoon in 't werk stellen
om ons te helpen. Haar bezorgde
Moederhart waakt en bidt.
Ja, zo waakt over haar kinderen
en bidt voor de uitbreiding van 't rijk
van haar Zoon. Haar Hart waakten
bidt: ook voor de zondaars en afge-
dwaalden, want haar Zoon is voor
allen gestorven. En wat zal ze dan
niet doen voor hen, die^haar trouw
blyven Voor hen, die haar Moeder
hart vereren, die haar feesten vieren,
dagelijks hun Rozenhoedje bidden en
trouw het Angelus bidden. Wy, die
haar trouw vereren, kunnen van
haar machtige voorspraak uitkomst
verwachten in deze ingewikkeld
moeilijke tyd.
Moge door de verering vanMoeder's
Onbevlekt Hart, de vrede, die alléén
van Boven kan komen, daadwerkelijk
bevorderd worden.
En tenslotte: de trouwe verering
van Maria zal leiden tot God. Door
't Hart van Maria, tot 't Hart van
Jezus
JUD. v.d. WIEL.
Te weinig realiseert men zich vaak
de reden waarom het Middenstands
diploma Algemene Handelskennis is
ingesteld.
Zeer zeker is dit niet gedaan met
de bedoeling het de mensen moeilijk
te maken by een eventuele vestiging
van een middenstandsbedryf, waar
voor dit diploma nu eenmaal een
vereiste is.
De drie Nederlandse Middenstands
bonden, welke na de totstandkoming
van de Vestigingswet Kleinbedrijf in
1937 het examen voor het Midden
standsdiploma Algemene Handels
kennis instelden, hadden er zeer zeker
niet de bedoeling mee de midden
standers extra moeiten en kosten te
bezorgen. Integendeel, de instelling
hiervan was juist bedoeld om de
middenstanders kosten en moeiten te
besparen. Het klinkt misschien
vreemd, doch dit is inderdaad de reden
en geen andere.
Hoe was het n.l. voorheen en is
het ook vaak thans nog gesteld by
het vestigen van eenbedryfin detail
handel of ambacht?
Velen toch, die elders geen emplooi
konden vinden, meenden dat -het
drijven van een middenstandszaak de
gemakkelykste manier was om in
hun levensonderhoud te voorzien.
Hoe velen zy'n echter niet bedrogen
uitgekomen
Het is toch n.l. zo, dat elke onder
nemer in detailhandel of ambacht
beschikken moet over voldoende koop
mansbekwaamheid om zyn taak naar
behoren te kunnen vervullen en hier
mede zichzelf, zyn gezin en ook de
maatschappy een dienst te bewijzen.
Zonder inzicht in de problemen van
het zakenleven is het vandaag aan de
dag onmogelijk als zelfstandig onder
nemer te
het examen volgt aan onze erkende
katholieke middenstandscursus.
De inrichting in Venray hiervoor
is de R.K. Handelsavondschool. Deze
school geeft in 3 jaar gedegen
onderwijs tot opleiding voor dit di
ploma. Bovendien krygen de leerlingen
onderwijs in de beginselen der Duitse
en Franse correspondentie.
Pas onlangs verkreeg de school het
jus-promovendi. Iemand die voor het
schooldiüloma slaagt, behoeft zich
niet meer te onderwerpen aan het
Middenstandsexamen.
Om nu te voorkomen, dat men
zonder deze noodzakelijke kennis van
de problemen in het handelsverkeer
een zaak zou gaan beginnen, is de
Vestigingswet Kleinbedrijf afgekon
digd. Deze wet vraagt van elke toe
komstige ondernemer een garantie
t.a.v. zyn zogenaamde handelskennis,
alsmede waarborgen dat hij vakbe
kwaamheid bezit en credietwaardig is.
De middenstandsorganisaties acht
ten hun taak hiermede niet afgedaan.
Wat voor garantie geeft tenslotte
een diploma
Iemand met een goed geheugen is
in staat tijdelijk de leerstof voor elk
examen te onthouden en met redelijk
resultaat een examen af te leggen.
Dit betekent echter geenszins, dat by
de problemen van het zaken doen
onder de knie heeft.
Toch brengen vele opleiders hun
leerlingen slechts de meest minimale
kennis bij, echter juist voldoende om
het diploma te kunnen behalen. Voor
deze categorie heeft het diploma
echter niet de minste betekenis en
is alleen maar een verspilling van
moeiten en kosten.
Kennis en inzicht in de problemen
van het zakenleven krijgt men be
halve in de practijk by een opleiding,
waar men de tijd en moeite neemt
de leerstof in breedte en diepte te
overwegen en te behandelen. Vandaar
dat de Middenstandsorganisaties in
1937, na het instellen van het Mid
densdiploma Algemene Handelsken
nis, overal in den lande cursussen
begonnen te organiseren, waar men
met alleszins bevoegde leerkrachten
en examenstof zou behandelen op een
zodanige wy'ze, dat deze voor de toe
komst van de aspirant-zakenman
inderdaad waarde had. Men ging niet
in de eerste plaats de leerlingen klaar
maken voor het examen, doch ging
hen voorbereiden op hun taak als
toekomstig ondernemer. Het examen
is slechts de drempel, die overschre
den moet worden, om als zelfstandig
zakenman in het maatschappelijk
leven te worden opgenomen.
Eerst dan blykt of men voldoende
kenis bezit, om een zaak- te kunnen
dry ven.
Voor de Nederlandse Katholieke
Middenstandsbond komt hierbij nog
een zeer belangryke kwestie. Als
kath. instelling beperkte haar taak
zich niet alleen tot het vormen van
toekomstige zakenmensen, doch het
zwaartepunt lag vooral in het vormen
van katholieke middenstander. Van
daar, dat de Centralen voor Kath.
Handelsonderwijs, de onderwijsinstel
ling van de Nederlandse kath. Midden
standsbond, zich ten doel stelde te
komen tot een zo groot mogelyk aan
tal goede, juist geleide middenstands
opleidingen.
De plaatselijke middenstandsver
enigingen kregen de opdracht scholen
te stichten, waarin zoons en dochters
van katholieke middenstandsouders
gevormd zouden worden tot werkelijk
katholieke zakenmensen.
Onder direct toezicht en leiding van
de Centrale voor Katholiek Handels
onderwijs hebben thans gedurende
meer dan 10 jaar enige honderden
Kath. middenstands-handelsavond
scholen aan tienduizenden jonge mid
denstanders het onderricht en de
vorming gegeven, die zy zozeer nodig
hebben om hun toekomstige taak op
de juiste wyze te vervullen.
Voor iedere toekomstige katholieke
middenstander, die het Middenstands
diploma Algemene Handelskennis
nodig heeft, zal het derhalve van
belang zijn, dathy zyn opleiding voor
Vakbekwame arbeiders een
dringende, nationale behoefte 1
Het is niet de eerste keer, dat wij
in ons blad schreven over een men
taliteit, die onder-waardering of min
achting voor de overall en een be
lachelijk dwaze over-waardering voor
de kantoor-man inhoudt.
Dit vraagstuk is echter tè belang
rijk voor streek, provincie en land
om er niet by voortduring op te
blyven hameren.
Op deze wonde in een der levens
aders van ons volk xan niet vol
doende de vinger worden gelegd.
De hierboven gesignaleerde wan
verhouding bestaat, hoe men er ook
over denkt.
By een aanzienlijk aantal ouders is
nu eenmaal de neiging aanwezig om
hun jongens géén vak te laten leren.
Zyn de voorwaarden voor een succes
vol studeren niet of slechts gedeel
telijk aanwezig en dit komt on
eindig vaker voor dan men opper
vlakkig zou vermoedendan
wordt onmiddellijk maar gedacht aan
kantoorarbeid, terwyl een vakoplei
ding bewust of onbewust niet of
slechts afwyzesd-oppervlakkig in het
geding wordt gebraoht.
Het kan zyn nut hebben om er
hier eens op te wyzen, dat kantoor-
arbeid in heel veel gevallen in een
zeer belangryke mate is gemechani
seerd, waardoor, kwalitatief gezien,
aan de jongeman minder eisen wor
den gesteld.
Dit heeft uiteindelijk tot gevolg,
dat de beloning voor kantoorarbeid
op die verminderde eisen wordt in-
teld en dat er op 'n bepaalde
leeftijd naar jongere krachten wordt
uitgezien. Hoewel kantoorarbeid gra
dueel aan grote verschillen onder
hevig is, geeft het bovenstaande
toch een beeld van de situatie.
Het zou mogelyk zyn, dat de
drang naar kantoorwerkzaamheden
gedeeltelijk te zoeken is in het ver
mijden van grotere lichamelijke in
spanningen. "Wanneer een dergelyke
mentaliteit aanwezig mocht zijn, dan
zy daartegenover gesteld, dat de
lichamelijke inspanning van de over
wegende handenarbeid de gezondheid
eerder ten goede komt dan schaadt,
maar bovendien, dat genoemde gees
tesgesteldheid funest is voor de wils-
en karaktervorming en derhalve geen
persoonlijkheid kweekt.
Het kennen en beheersen van een
vak daarentegen geeft arbeids- en
levensvreugde; het is vormend in de
hoogste mate. Een vak sterft niet
uit. ook al weten we, dat mechani
satie, arbeidsverdeling en rationalisa
tie de aantrekkelijkheid van het vak
niet bepaald hebben bevor Jerd.
Maar dit is volstrekt geen motief
om vijandig of zelfs onverschillig te
sfaan tegenover het leren van een
vak.
Méér vakkennis zal zelfs het maken
van een gering deel van een geheel
veraangenamen. Er dient verder niet
te worden vergeten, dat het bedrijfs
leven er een vitaal belang by heeft
zich verzekerd te weten van de toe
voer van voldoende vakbekwame
arbeidskrachten.
Is deze toevoer te gering, dan gaat
de bezetting kwalitatief achteruit,
hetgeen zyn invloed op de productie
en derhalve op de welvaart moet
hebben. De economische verhoudin
gen liggen nu eenmaal zó, dat ons
land moet industrialiseren.
Een onontbeerlijke voorwaarde daar
toe is het aanwezig zyn van goed
geschoolde arbeidskrachten.
Vakbekwame arbeiders zyn een
dringende, nationale behoefte.
Nu wy hier in Venray een nijver
heidsschool hebben, kunnen wy daar
niet genoeg de aandacht op vestigen.
Laat onze jongens, die de toekomst
zyn van straks èn de ouders dit
beseffen en dienovereenkomstig ook
handelen 1
Statig galmden de machtige tonen
van het Wilhelmus over de kade te
Rotterdam. De pas ingescheepte mili
tairen brachten de eregroet voor het
lied van óns volk, van óns vaderland.
De belangstellenden werden nu
toegelaten op de kade. Plotseling