De vleespositie, de slagers en.,., wij. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Nationaal Huldeblijk De Redde ótm\ 't Qn&evlekt 4jad van iia. Waarom Katholieke Middenstandsopleiding Het beangstigend tekort De „Siüaiak" vedtck Zaterdag 21 Augustus 1948 No. 32 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kan toorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.00 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Zoals algemeen bekend heeft zich in verband met het 50-jarig Regeringsjubileum van H.M. de Koningin een Nationaal Comité gevormd, hetwelk zich ten doel stelt gelden in te zamelen ter ver krijging van een fonds, dat aan H.M. als een nationaal huldeblijk zal worden aangeboden. Het gestelde doel tracht men te bereiken door de verkoop van jubileumspeldjes, welke de beeltenis van H.M. dragen en verder 'door inzameling var. geldelijke bijdragen. Hare Majesteit heeft besloten, dat de Haar als Nationaal Hulde blijk aan te bieden gelden zullen worden aangewend ten behoeve van de Kankerbestrijding. Deze bestemming zal ongetwijfeld de volle sympathie hebben van de gehele bevolking. Gaarne nodig ik de bevolking dan ook uit een jubileumspeldje te kopen en dit gedurende de komende weken te dragen. Hierdoor zal men tonen zijn aanhanklijkheid aan Hare Majesteiten tevens't bewijs leveren van zijn bijdrage aan het nationale geschenk. "Wil iemand aan het nationaal doel meer bijdragen, dan kan hy een extra bijdrage storten op de rekening van het Comité „Nationaal Huldeblijk" by de Nederlandse Handelsmaatschappij te Amsterdam, by de Kas-Vereniging te Amsterdam, bij de Postgiro no. 26000, of bij het girokantoor der gemeente Amsterdam C 600. Hierbij wordt niet alleen een beroep gedaan op iedere Nederlander individueel, doch eveneens op ondernemingen, verenigingen en inrichtingen van eiken aard. De mogelijkheid bestaat, dat deze bijdrage als bedrijfs- onkosten van de winstbelasting kan worden vrijgesteld, waartoe men zich wende tot de Inspecteur van belastingen. Moge dan ieder burger in de komende weken het jubileumspeldje dragen en mogen velen zo mogelijk een extra bijdrage op een der boven aangegeven rekeningen storten, waardoor dan een geschenk bijeen gebracht zal worden, dat èn Hare Majesteit tot grote blijd schap zal stellen èn nog lange tijd tot heil zal zijn voor de gehele bevolking. Tooit U dan allen met een speldje, met de verkoop waarvan dezer dagen zal worden begonnen. "Venray, 17 Augustus 1948. De Burgemeester van Venray, A. H. M. JANSSEN Ontstemming over de gehele linie Ons land is rijk aan koeien en aan...... distributiemaatregelen. Het zy'n niet alleen de huismoe ders, die in de keu kon bittere woor den hebben gesproken over de ver mindering-van 't vleesrantsoen, maar ook de slagers hebben hun veront waardiging erover op ondubbelzin nige wy'ze geuit. Feitelijk kunnen we wel zeggen, dat nagenoeg ieder een erover gesputterd heeft, boer, burger en buitenman. Want deze regeringsverassing kwam in de week die daarvoor wel het allerminst in aanmerking kwam, namelijk in het hoogseizoen van de zomer en van de kermis. De huis vrouw had familiebezoek en de boer moest z'n uiterste best doen, dank zij het zomerse weer om de oogst binnen te halen. We hebben over deze maatregel al heel wat klachten gehoord. Van: „nu de verkiezingen achter de rug zijn, worden we weer beet genomen" tot: „we leven nog altijd onder een dictatuur, nog veel erger dan onder de Duitse". Wij zullen deze bitter heden niet gaan analyseren, doch we willen ze alleen signaleren om de stemming bij het publiek weer te geven. Dit staat vast: de schaarse distri butie van vlees heeft grote ontstem ming verwekt in alle geledingen. Eu het woord dilettantisme, dat hier en daar in critische kringen gebruikt werd met betrekking tot de vlees verdeling, lijkt ons niet onhoudbaar. Integendeel. Vooral nu de Minister zelf heeft toegegeven, dat zijn vlees- politiex falikant is misgelopen. De vraag wat doet de regering om de slachtrijpe koeien uit de goed voorziene weiden naar de leverings- markt te brengen, beantwoordt men in vakkringen van de slagers met: men weet ar in Den Haag geen raad mee I Een tijdelijke prijsverhoging als lokprys, zoals die in Denemarken is toegepast, wil de Regering niet, om dat, zou de prijs in October weer evenveel beneden de gestelde prijzen worden gesteld, gedupeerd zouden worden de veehouders die hun vee eerst in October slachtrijp hebben. En de extra prijsverhoging voor Aug. en b.v. half Sept. er gewoon boven op doen, zou betekenen, de toeslag voor enige weken met een paar ton te verhogen. Dat schijnt de regering niet aan te durven en dus.... wordt de slager en ook de consument de dupe van jle -vastgelopen geleide economie, welke veeprijzen voor een heel jaar vooruit vaststelde, ongeacht hoe moeder natuur het met de vleespositie ook maakt. Eenzelfde mislukking zien we van het stelsel om de richtprijzen voor varkens voor een heel jaar vast te stellen. By de opheffing der teeltbe perking had er een scherper prikkel geschapen moeten worden om de varkensmestery uit te breiden. Zeker, er zijn meer biggen gefokt en er zijn, ondanks alle „grensvoor- schriften" heel veel biggen naar België gesmokkeld, maar niettemin had er een sterker toename der mes- tery gekweekt moeten worden, door de prijsbeweging meer te stellen naar vraag en aanbod. De gestelde prijs aanhouden door de „toewijzingskraan" Ie hanteren, heeft zeker zijn nuttig effect gehad, maar dit alleen brengt ons niet de massa varkens, welke wy nodig hebben om de vleesdistributie te kunnen oprollen. Waarom liep het mis De slagers beweren, dat de vlees distributie vastliep om de volgende redenen: 1. Tijdens de oorlog werden de huisslachters verplicht een even zo zwaar varken aan de distributie te leveren als zy" zelf slachten. Op het ogenblik mest men nog meer varkens maar dit wordt alleen aan de bevoor rechte klasse van huisslachters ge geven, die minstens 4 maal zoveel vlees mag consumeren als de con sument, die een dergelyke huisslach ting niet kan krygen. 2. Het vlees en vet groeit in de weide. Het vorig jaar heeft men de verschrikkelijke ervaring opgedaan met een massale uitstoot en deson danks gaat men voor de verkiezing de verplichte veelevering afschaffen. 3. Men smijt met gelden uit onze arme deviezenpot om in het buiten land te kop9n, terwijl onze veestapel ruimschoots in de behoefte van minstens 250 gram per hoofd kan voorzien. Hetgeen nu gebeurt is geen vlees-distributie, maar vlees-chaos. In een der Slagersvakbladen heeft de heer S. M. Manassen uit Tiel zich als volgt geuit Het bestuur van de Vereniging voor Slagery reclame, de belangen behar tigend van een groep vooruitstrevende Nederlandse slagers, slingert een gloeiend protest naar een distributie systeem, waarin de vleesbon verlengd moet worden in een land, overvloeiend van ryp, vet vee. Tegen een systeem, waarin alleen een piijzenpolitiek de varkens byde slager weghoudt. Tegen al die maatregelen, die nu de terug keer tot normale verhoudingen be lemmeren. Overheid, bonds- en vakgroep bestuurders, word^ wakkerRedeneer niet langer, betoog niet met grafieken en tellingen, dat de vrijheid nog niet mogelijk is. By stijgende productie mogelijkheden behoort psychologisch en zakelijk een totaal andere instel ling. Want het vlees kan vry, als er maar snel en bewust naar toegewerkt wordt, zonder langademige commis sies. De portemonnaie van het pu bliek is immers veel te dun om nor maal vlees te gebruiken. Wanneer het snel vry komt kan en zal iedereen ook de boer en de handelsman zich by'tyds instellen op de gewyzigde verhoudingen. Dan verdwijnt het dwaze verschijnsel van geforceerde huis- en noodslachtingen, waarmee fantastische hoeveelheden aan de normale distributie onttrok ken worden. Dan verdwijnt de finan ciële rem by de boer om vet vee te mesten of te weiden. Dan verdwynt ook die wanhopige broeiing in gedemoraliseerde slagers harten, die voor hun ogen de wereld op de kop zien staanRantsoenver laging in een land overvol van vet y'p vee. En tenslotte het verhaal wordt eentonig, maar de toon blijft levendig nog iets van de heer W. van Drunen over de vleespositie van ons land: Met verwondering las ik in het Vakblad voor de Slagery" van 23 Juli j.l., dat het met de vleespositie mo menteel critiek is. Wie is daar feitelijk aanspraxelijk voor? Niet de boer en ook niet de slager. Als we zo eens rondkijken in de weide en op de markten, die ik ook af en toe wel eens bezoek, dan staan wij er verstomd van, waar de koeien vandaan komen. Als er niet genoeg koeien voor de slachting geleverd worden, was het dan niet het beste geweest om de leveringsplicht te blijven handhaven, want dat kon men toch wel meteen half oog zien aankomen, dat zodra de leveringsplicht vrij w»s! de boeren de koeien zouden laten lopen tot het laatste moment en dan weet men er geen raad mee in het najaar als de staltijd aanbreekt. Dan zit men met de handen in het haar, waar men de koeien moet laten. Invriezen? Dat kost weer enorme bedragen en ik hoor mijn collega's al zeggen: „Al weer be vroren vlees, waar wy zo lang al mee zitten". Het is nu ongeveer al zeven jaar, dat wy met de distributie van vlees zitten te kijken. Komt daar dan nooit een eind aan? Er zullen wel collega's zijn, die hopen, dat de distributie blijft be staan, maar wij als dorpsslagers zijn er do dupe van, want ik zal myn eigen zaak maar nemen voor de oorlog verkocht ik twee varkens met een zware halve koe per week en nu lever ik por 14 dagen maar ruim 1000 bonnen in, omdat er zoveel huis slachtingen zy'n. Moeten wy nu als dorpsslagers het land in om een be hoorlijk weekloon te krygen? Het ware te hopen, dat de gehele distributie werd opgeheven of kan het soms nog niet wat de ambtenaren betreft? Moeten die soms profiteren van ons ongeluk? Ik zou zeggen, laten die dan ook maar eens gaan werken. Er is nog nooit zulk een str'y'd geweest tussen de officiële en semi- officiële instanties over dit onder werp. De slagers vechten mee de rug tegen de muur voor hun bestaan. Voor hun brood. Zy roepen het luide van de daken, dat er vlees genoeg is om de distributie, die nu al acht lange jaren duurt, op te heffen. Om eens een einde te maken aan een oorlogsmaatregel. In Deventer kwamen ze deze week weer-by-elkaar. Ze hadden een slogan die zo ongeveer luidde: de welvaart in het land, de distributie aan de kant. En dan verder: de consument tot September zes ons per man en dan de vleesdistributie vry. Zö werd en wordt er geëist. Arthur Eric Rowton Gill stamt de volgende formule. Ziehier de kring loop van de menselijke politiek. „Wan neer wy de armoede aanvaard heb ben, zal er vrede zijn onder de mensen. Alleen wanneer wy vredestichters zyn, zullen wy kinderen van God worden. Alleen wanneer wy God lief hebben, zullen wij onze medemensen beminnen. Alleen wanneer wy onze medemensen beminnen, zullen wy vrede hebben. Wanneer wy vrede hebben, zullen wij ook armoede heb ben en als we armoede hebben zullen wij het koninkrijk der hemelen be zitten". Deze woorden hadden evengoed door een Franciseus van Assisië ge schreven kunnen zijn. Maar ook hier begint de redenering met een on mogelijke eis: „Wanneer wy de ar moede aanvaard hebben". Wy aanvaarden de armoede niet. Wy huwen niet met haar, zoals Broeder Franciseus, maar het liefst met een rijke bruidsschat. In laatste instantie gaat iedere oorlog om bezit of om macht, wat hetzelfde is. De propaganda kan van een oorlog een kruistocht maken, maar meestal vechten beide partijen om bezit, macht en rijkdom. En daarom kunnen wij onze medemensen, die wij willen knechten, niet van harte beminnen. En daarom blijft het koninkrijk dei- hemelen op aarde voor ons een lege illusie. P. H. RONGEN O.O.R. Er zijn altijd mensen geweest, die van mening waren, dat de redding- uit de nood, de verdwazing en de verwildering van de maatschappij ge zocht moest worden in een formul9, die antwoord gaf op alle vragen, alle geschillen uit de weg ruimde, alle heu-elen slechtte en alle dalen vulde; een woord met magische krachten geladen, in staat al wat krom was recht te maken en al het zieke en zwakke tot een bloeiende gezondheid te brengen. Wy, die overvoed zyn met leuzen en slogans en gedrild in de kunst van de spreekkoren, weten echter, dat woorden nodig zy'n om de massa te leiden en te misleiden, maar dat het goede, ware en schone alleen uit daden kan opgroeien, uit daden die de mensen beter maken en daarmee aan de aarde een zonniger aanschijn geven. Het zy'n juist deze daden, waarop wii wachten, do daden van goede, eerlijke mensen, die het op recht menen met de maatschappij en hun medemensen. Hoe gevleugeld deze woorden ook mogen zy'n, in die zin, dat ze als rook voorbij vliegen en niet het kleinste goede zaadpluisje in de open voor laten vallen, doch kan het wel eens leuk zy'n er naar te luisteren en er ons over te verbazen, hoe simpel alles lijkt, wanneer er maar niet de mens was, die wrede wolf in schapen vacht, die met alle fraaie leuzen de spot dryft en ze dan aan zyn laars lapt. Tot deze fraaie leuzen behoort ook een Chinees spreekwoord. De tekst ervan sluit als een bus. „Wanneer er rechtvaardigheid in het hart is, is er schoonheid in het karakter. Wan neer er schoonheid in het karakter is, is er harmonie in het huis. Wan neer er harmonie in het huis is, is er orde in de Staat. Wanneer er orde in de Staat is, is er vrede in de wereld". Hier is geen speld tussen te krygen. Het vergif schuilt echter niet in de staart, maar in de kop van de zin. De rechtvaardigen wanneer er rechtvaardigheid in het hart is worden' in Evangelische taal heiligen genoemd en deze zyn alty'd zeer dun gezaaid gewees*, alleen een maat schappij van heiligen zou schoonheid, harmonie, orde en vrede bezitten, maar een dergelyke maatschappy' blyft een utopie. Yan den Amerikaanse beeldhouwer „Jezus wil de godsvrucht tot myn onbevlekt Hart in de wereld ver spreid zien; door deze devotie wil God de wereld redden. Als gij doet wat ik vraag, zullen vele zielen gered worden en zal U vrede zyn". Aldus sprak O.L. Vrouw inFatima. Reeds in 1737 kende men naast de le Vry dag- viering de verering van de le Zaterdag, toegewijd aan het H. Hart van Maria. Op 8 Dec. 1942 heeft Paus Pius XII zoals men weet, een vervolg op de toewijding aan het H. Hart van Jezus, door Paus L60 XIII (1899) heel de wereld aan het Onbe vlekt Hart van Maria toegewijd. Deze toewijding hield natuurlijk verband met de wereldoorlog en ook met de verschijning in Fatima. „Ik kom de toewijding vragen van dë wereld aan myn Onbevlekt Hart." Op 4 Mei 1944 werd er verordend, dat voortaan over heel de wereld op de Octaafdag van O.L. Vrouw ten Hemelopneming het feest van Haar Onbevlekt Hart zou gevierd worden. Zondag 22 Augustus vieren we dan het feest van 't Hart van onze lieve Moeder. Zy stelt de devotie tot haar Hart zeer op prijs en 't tere Hart van een Moeder is zo gemak kelyk te vermurwen En dan laten wjj Maria's Hart toch eerherstel brengen voor de vele verguizingen haar aangedaan. Lees aitikelen over de vervolging in Joe- go-Slavië; de haat keert zich vooral tegen de H. Maagd en met name tegen het Onbevlekte Hart van Maria. Ja, men verordent: „Als de Ka" tholieke Kerk de Maria-verering op geeft, staan wy haar volle vrijheid toe". Wat een belediging voor Maria. En bovendien, zo brokkelt men de Kerk tot puin. Geen H. Maagd Dan geen verlossing Maria geen Moeder Gods Dan Jezus geen God mens Laten wy Maria's Hart eerherstel brengen I Mogen onze gebeden Moe ria's Hart troosten, bidden wy, dat de zondaren tot ii.keer komen en de weg terug vinden tot haar Hart en 't Goddelijk Hart van haar Zoon. Maria moet in ons leven ietsneen veel betekenen. Zy moet de Moeder zyn tot wie het kind instinctmatig zy'n toevlucht neemt, alty'd en overal. De roep om hulp tot Moeder moet vanzelf opstijgen in elke moeilijkheid, by elk lyden. Haar Hart heeft tydens Haar leven zoveel geleden om Haar Zoon en om de mensen, heus, zy kent 't leed van haar kinderen en ze zal alles by Haar Zoon in 't werk stellen om ons te helpen. Haar bezorgde Moederhart waakt en bidt. Ja, zo waakt over haar kinderen en bidt voor de uitbreiding van 't rijk van haar Zoon. Haar Hart waakten bidt: ook voor de zondaars en afge- dwaalden, want haar Zoon is voor allen gestorven. En wat zal ze dan niet doen voor hen, die^haar trouw blyven Voor hen, die haar Moeder hart vereren, die haar feesten vieren, dagelijks hun Rozenhoedje bidden en trouw het Angelus bidden. Wy, die haar trouw vereren, kunnen van haar machtige voorspraak uitkomst verwachten in deze ingewikkeld moeilijke tyd. Moge door de verering vanMoeder's Onbevlekt Hart, de vrede, die alléén van Boven kan komen, daadwerkelijk bevorderd worden. En tenslotte: de trouwe verering van Maria zal leiden tot God. Door 't Hart van Maria, tot 't Hart van Jezus JUD. v.d. WIEL. Te weinig realiseert men zich vaak de reden waarom het Middenstands diploma Algemene Handelskennis is ingesteld. Zeer zeker is dit niet gedaan met de bedoeling het de mensen moeilijk te maken by een eventuele vestiging van een middenstandsbedryf, waar voor dit diploma nu eenmaal een vereiste is. De drie Nederlandse Middenstands bonden, welke na de totstandkoming van de Vestigingswet Kleinbedrijf in 1937 het examen voor het Midden standsdiploma Algemene Handels kennis instelden, hadden er zeer zeker niet de bedoeling mee de midden standers extra moeiten en kosten te bezorgen. Integendeel, de instelling hiervan was juist bedoeld om de middenstanders kosten en moeiten te besparen. Het klinkt misschien vreemd, doch dit is inderdaad de reden en geen andere. Hoe was het n.l. voorheen en is het ook vaak thans nog gesteld by het vestigen van eenbedryfin detail handel of ambacht? Velen toch, die elders geen emplooi konden vinden, meenden dat -het drijven van een middenstandszaak de gemakkelykste manier was om in hun levensonderhoud te voorzien. Hoe velen zy'n echter niet bedrogen uitgekomen Het is toch n.l. zo, dat elke onder nemer in detailhandel of ambacht beschikken moet over voldoende koop mansbekwaamheid om zyn taak naar behoren te kunnen vervullen en hier mede zichzelf, zyn gezin en ook de maatschappy een dienst te bewijzen. Zonder inzicht in de problemen van het zakenleven is het vandaag aan de dag onmogelijk als zelfstandig onder nemer te het examen volgt aan onze erkende katholieke middenstandscursus. De inrichting in Venray hiervoor is de R.K. Handelsavondschool. Deze school geeft in 3 jaar gedegen onderwijs tot opleiding voor dit di ploma. Bovendien krygen de leerlingen onderwijs in de beginselen der Duitse en Franse correspondentie. Pas onlangs verkreeg de school het jus-promovendi. Iemand die voor het schooldiüloma slaagt, behoeft zich niet meer te onderwerpen aan het Middenstandsexamen. Om nu te voorkomen, dat men zonder deze noodzakelijke kennis van de problemen in het handelsverkeer een zaak zou gaan beginnen, is de Vestigingswet Kleinbedrijf afgekon digd. Deze wet vraagt van elke toe komstige ondernemer een garantie t.a.v. zyn zogenaamde handelskennis, alsmede waarborgen dat hij vakbe kwaamheid bezit en credietwaardig is. De middenstandsorganisaties acht ten hun taak hiermede niet afgedaan. Wat voor garantie geeft tenslotte een diploma Iemand met een goed geheugen is in staat tijdelijk de leerstof voor elk examen te onthouden en met redelijk resultaat een examen af te leggen. Dit betekent echter geenszins, dat by de problemen van het zaken doen onder de knie heeft. Toch brengen vele opleiders hun leerlingen slechts de meest minimale kennis bij, echter juist voldoende om het diploma te kunnen behalen. Voor deze categorie heeft het diploma echter niet de minste betekenis en is alleen maar een verspilling van moeiten en kosten. Kennis en inzicht in de problemen van het zakenleven krijgt men be halve in de practijk by een opleiding, waar men de tijd en moeite neemt de leerstof in breedte en diepte te overwegen en te behandelen. Vandaar dat de Middenstandsorganisaties in 1937, na het instellen van het Mid densdiploma Algemene Handelsken nis, overal in den lande cursussen begonnen te organiseren, waar men met alleszins bevoegde leerkrachten en examenstof zou behandelen op een zodanige wy'ze, dat deze voor de toe komst van de aspirant-zakenman inderdaad waarde had. Men ging niet in de eerste plaats de leerlingen klaar maken voor het examen, doch ging hen voorbereiden op hun taak als toekomstig ondernemer. Het examen is slechts de drempel, die overschre den moet worden, om als zelfstandig zakenman in het maatschappelijk leven te worden opgenomen. Eerst dan blykt of men voldoende kenis bezit, om een zaak- te kunnen dry ven. Voor de Nederlandse Katholieke Middenstandsbond komt hierbij nog een zeer belangryke kwestie. Als kath. instelling beperkte haar taak zich niet alleen tot het vormen van toekomstige zakenmensen, doch het zwaartepunt lag vooral in het vormen van katholieke middenstander. Van daar, dat de Centralen voor Kath. Handelsonderwijs, de onderwijsinstel ling van de Nederlandse kath. Midden standsbond, zich ten doel stelde te komen tot een zo groot mogelyk aan tal goede, juist geleide middenstands opleidingen. De plaatselijke middenstandsver enigingen kregen de opdracht scholen te stichten, waarin zoons en dochters van katholieke middenstandsouders gevormd zouden worden tot werkelijk katholieke zakenmensen. Onder direct toezicht en leiding van de Centrale voor Katholiek Handels onderwijs hebben thans gedurende meer dan 10 jaar enige honderden Kath. middenstands-handelsavond scholen aan tienduizenden jonge mid denstanders het onderricht en de vorming gegeven, die zy zozeer nodig hebben om hun toekomstige taak op de juiste wyze te vervullen. Voor iedere toekomstige katholieke middenstander, die het Middenstands diploma Algemene Handelskennis nodig heeft, zal het derhalve van belang zijn, dathy zyn opleiding voor Vakbekwame arbeiders een dringende, nationale behoefte 1 Het is niet de eerste keer, dat wij in ons blad schreven over een men taliteit, die onder-waardering of min achting voor de overall en een be lachelijk dwaze over-waardering voor de kantoor-man inhoudt. Dit vraagstuk is echter tè belang rijk voor streek, provincie en land om er niet by voortduring op te blyven hameren. Op deze wonde in een der levens aders van ons volk xan niet vol doende de vinger worden gelegd. De hierboven gesignaleerde wan verhouding bestaat, hoe men er ook over denkt. By een aanzienlijk aantal ouders is nu eenmaal de neiging aanwezig om hun jongens géén vak te laten leren. Zyn de voorwaarden voor een succes vol studeren niet of slechts gedeel telijk aanwezig en dit komt on eindig vaker voor dan men opper vlakkig zou vermoedendan wordt onmiddellijk maar gedacht aan kantoorarbeid, terwyl een vakoplei ding bewust of onbewust niet of slechts afwyzesd-oppervlakkig in het geding wordt gebraoht. Het kan zyn nut hebben om er hier eens op te wyzen, dat kantoor- arbeid in heel veel gevallen in een zeer belangryke mate is gemechani seerd, waardoor, kwalitatief gezien, aan de jongeman minder eisen wor den gesteld. Dit heeft uiteindelijk tot gevolg, dat de beloning voor kantoorarbeid op die verminderde eisen wordt in- teld en dat er op 'n bepaalde leeftijd naar jongere krachten wordt uitgezien. Hoewel kantoorarbeid gra dueel aan grote verschillen onder hevig is, geeft het bovenstaande toch een beeld van de situatie. Het zou mogelyk zyn, dat de drang naar kantoorwerkzaamheden gedeeltelijk te zoeken is in het ver mijden van grotere lichamelijke in spanningen. "Wanneer een dergelyke mentaliteit aanwezig mocht zijn, dan zy daartegenover gesteld, dat de lichamelijke inspanning van de over wegende handenarbeid de gezondheid eerder ten goede komt dan schaadt, maar bovendien, dat genoemde gees tesgesteldheid funest is voor de wils- en karaktervorming en derhalve geen persoonlijkheid kweekt. Het kennen en beheersen van een vak daarentegen geeft arbeids- en levensvreugde; het is vormend in de hoogste mate. Een vak sterft niet uit. ook al weten we, dat mechani satie, arbeidsverdeling en rationalisa tie de aantrekkelijkheid van het vak niet bepaald hebben bevor Jerd. Maar dit is volstrekt geen motief om vijandig of zelfs onverschillig te sfaan tegenover het leren van een vak. Méér vakkennis zal zelfs het maken van een gering deel van een geheel veraangenamen. Er dient verder niet te worden vergeten, dat het bedrijfs leven er een vitaal belang by heeft zich verzekerd te weten van de toe voer van voldoende vakbekwame arbeidskrachten. Is deze toevoer te gering, dan gaat de bezetting kwalitatief achteruit, hetgeen zyn invloed op de productie en derhalve op de welvaart moet hebben. De economische verhoudin gen liggen nu eenmaal zó, dat ons land moet industrialiseren. Een onontbeerlijke voorwaarde daar toe is het aanwezig zyn van goed geschoolde arbeidskrachten. Vakbekwame arbeiders zyn een dringende, nationale behoefte. Nu wy hier in Venray een nijver heidsschool hebben, kunnen wy daar niet genoeg de aandacht op vestigen. Laat onze jongens, die de toekomst zyn van straks èn de ouders dit beseffen en dienovereenkomstig ook handelen 1 Statig galmden de machtige tonen van het Wilhelmus over de kade te Rotterdam. De pas ingescheepte mili tairen brachten de eregroet voor het lied van óns volk, van óns vaderland. De belangstellenden werden nu toegelaten op de kade. Plotseling

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1