§a$~ en middenstands-
Mangen. £ege Kampen
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
flcadiemea vóói i$entay 6 Haad.
UQetsóntuieip teqm vmnippetinq
aan dedityaen
•>en aaoci
oaet
Jndië
Dorsregeling
Zaterdag 17 JuliJl948 No. 29
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckliof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootestraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 130652
PEEL EN MAAS
Advertentieprijzen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal:
voor Venray fl 1.00
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
Het komt tegenwoordig zelden
voor, dat Venray's vroede vaderen
in een spoedeisende vergadering
bijeen geroepen worden of er moeten
wel zeer dringende problemen om
een oplossing viagen. Zo was 't ook
Maandagmiddag.
Lima-gas perikelen.
Op 4 Juni 1947 besloot de Raad om
toe te treden tot de Limagas N.V.
als aandeelhoudster met deelname in
het aandelenkapitaal voor f 7000 en
de gasdistributie aan deze Maatschap
pij over te dragen, waarbij inbegre
pen de bestaande leidingen enz. In
dit contract stond o.m., dat indien
Horst in de toekomst op de lyn
Venlo—Venray aan zou sluiten, de
gemeente f 8000 vergoed zou krijgen.
Om redenen van algemeen landsbe
lang komt nu de leiding via Asten
en Deurne te liggen, waardoor deze
f 8000 niet vergoed kunnen worden
en de directie van de Lima een
nieuw contract wenste.
Nu was het de vraag, wat de Raad
daarvan dacht*.
De heer Fr. JANSSEN opende de
ry sprekers en vond het. vreemd, dat
de overeenkomst van Juni 1947 nog
niet was ondertekend en men nu dit
nieuwe te zien krijgt, djit wel zeer
eenzijdig is en waar z.i. de Limagas
profiteert van de gelegenheid en van
de omstandigheid, dat wij hier in
Venray zitten met een gasfabriek
waar jaarlijks f 12000 by moet.
Dan vond spreker art. 3 van het
nieuwe contract nog al vaag. Dit
luidt: Voor de door de Limagas ver
kregen rechten en aan haar verleen
de vergunningen behoeft deze ven
nootschap geen enkele vergoeding of
recognitie in welke vorm ook aan
de gemeente te betalen. Dit geldt
ook voor de in verband met de gas-
voorziening' nodige g6bouwen. Ook
zal de vennootschap generlei zeker
heid behoeven te stellen.
De draagwijdte hiervan kan spr.
niet overzien. De tarieven die in het
nieuwe contract vermeld zyn, waren
van nul en generlei waarde, daar
deze met de kolenpryzen overgaan,
die over een jaar weer geheel anders
kunnen liggen.
Bovendien wenste hij nadrukkelijk
in dit contract vermeld to zien, dat
het de Limagas verboden is zelf de
toestellen te verkopen en wenste
hiervan een voorstel te maken.
De heer VAN HAAREN prees de
vlotheid van B. en W. waarmede de
vergadering was belegd, maar vroeg
zich bezorgd af, of hier niet te over
ijld werd te werk gegaan. De gevol
gen van dit contract kon hy zich
niet realiseren. Zo vroeg hy zich af,
waarom artikel 5,—dat zegt „dat de
gemeente aan de Limagas gratis de
gehele aanwezige gasdistributie-
apparaat met alle op 4 Juni 1947
in magazijn aanwezige goederen en
gereedschappen, welke met de gas
distributie verband houden, over
draagt^ verder de gashouder en een
gedeelte van het terrein met werk
plaats, bergplaats en stookhok"
nog nodig is als in artikel 3 al
sproken wordt over gebouwen.
Zoals spreker het begrijpt, kan de
Limagas later eisen, dat by'v. een
kantoorgebouw gezet wordt en dan
is voor hem een grote vraag: „wat
er met de gasdistributie verband
houdt" (zie art. 3) Dit kan toch tot
allerlei conclusies leiden.
Bovendien krygt de Limagas het
recht tot 't hebben, leggen en onder
houden van alle nodige gasleidingen
in gemeentegronden. Zou daar niet
bij kunnen „in overleg met de ge
meente." Dan hield men tenminste
nog een vinger in-de pap. Dit ajiles
beviel spreker niet en hy was er voor
om dit voorstel nog eens 8 dagen
aan te houden en een commissie uit
de Raad, in overleg met de directeur
der gasfabriek, een en ander eens te
laten onderzoeken.
De heer VERMEULEN zou wel
eens willen weten, hoe het mogelijk
is, dat in Juni 1947 een contract
werd opgesteld, terwyl een jaar na
datum blykt, dat er nog niets is ge
beurd, terwijl spreker zelf minstens
tweemaal op spoed*heeft aangedron
gen en is 'toegezegd dat er met man
en macht aan gewerkt wordt. Nu
blijkt, dat er niets is gebeurd.
Verder ondersteunde hy 't voorstel
van den heer Janssen, wat de ver
koop van toestellen betreft.
Dit was dan het einde van het le
bedrijf.
De VOORZITTER vertelde in zyn
antwoord, dat het eerste contract
door de Limagas niet werd geaccep
teerd, omdat de Staatsmijnen, die
eerst van haar een vergoeding kregen
van f 11.500 nu f 25.000 eisten. Door
dat de onderhandelingen tussen de
Staatsmijnen en Limagas over dit
punt uitgesteld werden, moesten wy
tot heden wachten. Daarenboven
kwam de verandering van de hoofd
leiding uit algemeen landsbelang en
hierdoor, komt de post van f 8000
voor een eventuele aansluiting van
Horst te vervallen,
Wat het contract betreft, kan spr.
niet zeggen, dat dit onduidelijk is.
Er heeft inventarisatie plaats gehad,
dus men weet precies wat er is of
niet. Verder moet de Limagas alles
wat zij opbreekt enz., ih de oude
staat herstellen, even goed als de
PTT. Dat ligt nu eenmaal vast. Bo
vendien zou dit nog eêns apart ver
meld kunnen worden. De heeren
Raadsleden moeten bedenken, dat
het oude contract niets verschil
de met het nieuwe op die f 8000 na,
terwyl de gasprijzen met de kolen-
prijzen samengaan en met dezestij
gen of dalen.
Spreker deed tenslotte een dringend
beroep deze zaak door instelling van
commissies niet te stagneren, maar
dit contract aan te nemen, om zo
spoedig mogelijk van de oude fabriek
af te komen, die toch jaarlyks 11 a
12000 gulden kost.
Middenstand contra overheid
Verschillende heren waren met dit
pleidooi niet tevreden.
De heer Fr. JANSSEN opende de
aanval voor de tweede maal. Hy
ontkende niet, dat de Limagas koop
manschap bezit, maar wel wat een
zijdig. Zy rekenden alles aan hun
kant en indien het landsbelang of
het belang van de Staatsmijnen eist,
dat de leiding anders komt te lopen,
dan behoeft de gemeente Venray,
daar toch geen f 8000 voor te betalen,
Dan had spreker nog geen uitleg ge
kregen van artikel 3 en zyn voorstel
van het verkoopverbod was geheel
niet behandeld. De haast, die B. en
W. betracht, is te pryzen, maar zo'n
vaart loopt 't nu ook weer niet.
De heer VERMEULEN informeerde
hoelang het nog zou duren, voor de
Limagas zou beginnen.
De heer CUSTERS smeekte om
zonder uitstel, ondanks het verlies
van f 8000, deze zaak goed te keuren
en af te handelen.
De heer SELDER vroeg om uitleg
van de laatste regel van art. 3: „Ook
zal de vennootschap generlei zexer
held behoeven te stellen"
De heer VAN HAAREN begreep
niet, of dit contract nu definitief of
voor uitbreiding vatbaar was. De
Voorzitter was daar niet duidelyk
in. Ook bleef zo de tegenspraak tus
sen de artikels 3 en 5 bestaan. Het
kan wel goed bedoeld zyn, maar'deze
bedoelingen moeten vastliggen op
papier, en er moet duidelyk in staan,
dat overleg gepleegd moet worden
mot de gemeente voor een en ander.
Voorzitters betoog had hem er niet
van kunnen overtuigen, dat uitstel
en een aparte commissie niet drin
gend nodig waren.
De heer VAN BOVEN wenste zich
achter het betoog van de heer Fr.
Janssen te plaatsen en een verkoop
verbod opgelegd te zien.
De heer HETTEMA vroeg naaf de
tijdsduur van het contract en naar
het dividend dat de Limagas uitkeert,
wat het einde van het tweede be
dryf ^as.
De VOORZITTER begon de ver
dediging met te zeggen, dat 't werk
direct zou worden aangepakt, daar
het materiaal hier is, zodat in 't le
kwartaal 1949 het eerste gas uit de
mijnen hier zal zijn. Het verlies der
f 8000 moet irren niet te zwaar in
zien. Deze waren per slot van reke
ning een wissel op de toekomst. Zou
Horst aansluiten,*dan kregen we ze.
In Punt 3 staat duidelyk vermeld
„rechten" en „vergunningen", daar
hoort automatisch onder, het herstel
en de verbetering van wat by aanleg
e.d. vernield wordt, terwyl punt 5 de
gebouwen zelf omschrijft.
Spreker onderstreepte het gezegde
van de heer Ousters, want reeds veel
te lang zit de gemeente met 6en
lastpost. Dit contract was opgesteld
door de Limagas en de heren raads
leden konden voor aanvulling zorgen.
De VOORZITTER legde nogmaals
de nadruk er op, dat de schkde die
zy veroorzaakt, vergoed moet worden
en de Limagas altijd daarvoor aan
sprakelijk blijft. Dit contract geldt
voor goed en als dividend ontvingen
de aandeelhouders 6 pet. in JL947.
Wat de verkoop van toestellen be
treft, spreker meende* toch, dat de
installateurs van ieder toestel 10 pet.
kregen dus de middenstand kreeg
haar deel.
Dus heren wenst U hoofdelijke
stemming....?
Bindend of niet bindend
De" heren wensten geen hoofdelijke
stemming, want nog waren ze niet
tevreden.
De heer Fr. JANSSEN, zette ook
de derde ronde in. Zonder meer ging
hy niet met dit antwoord accoord. Ir.
Tegelen had men zich ook zo de wet
niet laten voorschrijven door Limagas,
want iets anders kon hy het niet
noemen. Bitter beklaagde spreker zich
erover, dat semi-overhéidsinstellingen
de middenstand het gras voor de
voeten wegmaaien, zonder vestigings
vergunning of wat dies meer zij en
hieraan werkt de Raad mede, door
zonder meer toestemming te geven.
Gesteund door de heren van Boven,
van Haaren en Vermeulen, stelde
spreker voor ir. dit contract in 'te
lassen, dat de N.V. Limagas geen toe
stellen mag verkopen.
Wethouder ODENHOVEN kon er
zich mee verenigen, dat dit punt er
by kwam, indien men verder maar
volspoors doorging.
De heer CUSTERS vroeg of die
f 8000 niet gecompenseerd konden
worden door hogere tarieven.
De VOORZITTER betwijfelde sterk
of de Limagas dat artikel aan zou
willen nemen en wat dan Men
kan daar toch dit gehele werk niet
voor stopleggen. Een mening, die do
heer REINTJES ook onderstreepte.
Wethouder WINTELS stelde dan
voor dit voorstel niet bindend te
maken, waarop het «volgende dispuut
ontstond.
De heer Fr. JANSSEN: Als mid
dpstander moet ik dit voorstel
bindend maken.
Weth. WINTELS: Maar 't algemeen
belang mag daar niet onder lijden.
De heer Fr. JANSSEN: Dit probleem
is een landsbelang, daar hier de' be
langen van een grote groep mensen
door overheid willens en wetens
worden voorbijgelopen.
Weth. WINTELS: Dan moet dit
probleem landelijk worden uitgevoch
ten en niet in deze raadszaal.
De VOORZITTER merkte dan op,
dat men nu wel wat te ver ging met
deze partijpolitiek. De beraadslagingen
hebben nu lang genoeg geduurd. Het
is bespottelijk, dat voor f 8000 deze
zaak vallen moet, want dat is toch
■de hele kwestie. De rest van zijn
betoog ging verloren in het dispuut
tussen de raadsleden onuerling.
De heer VAN HAREN .verkeerde
in de mening, dat- de Voorzitter
zonder hoofdelijke stemming het
voorstel van B. en W. er door ha
merde en verzocht er rekening mee
té houden, dat hij tegenstemde.
De VOORZITTER stelde hem ge
rust en na wat over en weer gepraat
ging de heer Fr. JANSSEN, merkende
dat er niets anders op zat, accoord
met het niet bindend verklaren van
zyn voorstel en vroeg hoofdelijke
stemming.
Met voorbeeldige eensgezindheid
ging de gehele Raad hiermee accoord
en was de eerste phase afgesloten.
Na een reprimande van de VOOR
ZITTER voor den heer van Haaren
om rustiger te zijn, kwam de tweede
phase: de hoofdelijke stemming om
het plan zelf.
Hiermede ging de Raad ook accoord
behalve de heren van Haaren en Fr.
Janssen. Zo kan binnen afzienbaren
tijd het Limagas verwacht worden.
Kampen in Ysselsteyn
Het voorstel van B. en W. tot het
garanderen aan de Maatschappij tot
Financiering van het Nationaal Her
stel N.V. te Den Haag van de beta
ling door de Stichting tot het'bouwen
en exploiteren van Peelboerderyen
aan genoemde Maatschappij van de
rente van de aan haar door deze
Mij. verstrekte gelden, kreeg ook de
vereiste goedkeuring, na de opmer
king van de heer Fr. JANSSEN, 'dat
de gemeente nu ook eeuwig en altijd
bliksemafleider is.
De goedkeuring van Ged. Staten
van het Raadsbesluit om grond te
verkopen aan de N.V. Maatschappij
voor Watervoorziening in Nrd: Lim
burg werd voor kennisgéving aan
genomen.
De heer VERMEULEN kwam in de
rondvraag nog eens te spreken over
de kampen in YsseJsteyn. Zelden
heeft hij zo'n desolate toestand
zien, dat rot daar en geen mens die
er naar omziet. Meer dan een schan
daal is het. Hy stelde voor om er
door de gemeente maar beslag op te
laten leggen, daar den Haag schijn
baar niet weet waar ze liggen.
De VOORZITTER onderbrak de
de verontwaardigde spreker en deelde
mede, dat op 21 Juli expres voor die
kwestie heren uit den Haag komen
en de zaak zullen bespreken.
De heer VERMEULEN vroeg toen
sarcastisch: Zo vlug al, ze liggen pas
3 jaren leeg
De heer Fr. JANSSEN bleek deze
keer niet te vermurwen en sloot met
zyn vraag de vergadering: Er was
eens een mestvaalt op de Maashese-
weg, de politie zou er wat aan doen,
't gemeentebestuur zou er wat aan
doen, wederopbouw boerderijen ook
aj, vier-, vijfmaal de belangstelling
van de Raad gehad en de
mestvaalt ligt er nog. Hoe lang nog
en hoe dikwijls nog
De VOORZITTER beloofde, dat dit
de laatste maal zou zyn.
Einde mestvaalt. Einde vergadering.
BEL OP BIJ BRAND
No. 392
Overdracht van Landbouwgronden
Het bedrijf moet een volledig bestaan
kunnen verschaffen
Het thans bij de Staten-Generaal
ingediende wetsontwerp„Regeling
aangaande enkele rechtshandelingen
met betrekking tot landbouwgronden"
beoogt de overdracht van landbouw
grond onder toezicht van de Grond
kamers te brengen, om de versnip
pering van landbouwbedrijven tegen
te gaan.
In de Memorie van Toelichting die
door de Hoofden van zes Departemen
ten, met als eerste ondertekenaar de
Minister van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening, is ondertekend,
betogen bewindslieden, dat wettelijke
bepalingen ten aanzien van de ver
vreemding van landbouwgronden voor
dé Nederlandse landbousv noodzakelijk
zyn. In de landbouw dient voor alles
naar verlaging van de kostprijzen ge
streefd te worden, wil concurrentie
met het buitenland mogelijk zyn en
afzet in het buitenland kunnen plaats
hebben.
Verlaging van de kostprijs zal
moeten worden verkregen door de
exploitatie zo rationeel mogelijk te
doen geschieden.
Rationeel grondgebruik
De voorgestelde maatregelen beogen
een rationeel gebruik van de grond
te handhaven en te bevorderen.
In vele streken van het land zyn
de landerijen slecht verkaveld, de
percelen van één bedryf zijn in zulke
gevallen op aanzienlijke afstand van
elkaar en van de boerderij gelegen,
hetgeen een economisch doelmatige
exploitatie in de weg staat.
Door middel van ruilverkaveling
wordt in deze toestanden verbetering
gebracht, maar ten einde de hier
mede bereikte resultaten ook voor de
toekomst veilig te stellen en tevens
ook thans buiten de ruilverkaveling
om verdere versnippering van gron
den te voorkomen, is ingrijpen van
overheidswege nodig op die momen
ter., waarin wijziging in de eigendom
of in het gebruik van de grond op
treedt, zoals bijvoorbeeld geschieden
kan by verkoop, by veranderingen in
de vei pachting of bij de verdeling van
geërfde grond.
De wet bedoelt de mogelijkheid
voor dit ingrypen te scheppen door de
Grondkamer, d.i. het lichaam, dat
krachtens het Pachtbesluit met de
uitvoering van een belangrijk deel
der pachtwetgeving is belast, behalve
de beoordeling van pachtoverdrachten,
ook die teif aanzien van eigendoms
overdrachten in handen te geven, be
nevens het onderzoek of door bepaal
de eigendoms, respectievelijk pacht-
overdrachten, eventueel de belangen
van de landbouw worden geschaad.
Wanneer van een goed verkaveld
bedryf een perceel verkocht zou wor
den aan iemand, die op aanzienlijke
afstand daarvan zijn overige bedrijf
heeft,' zal de Grondkamer aan deze
overeenkomst haar goedkeuring kun
nen •-onthouden, terwyl, wanneer in
andere gevallen do mogelijkheid zich
voordoet, daar.van tevens gebruik zal
worden gemaakt om de verkaveling
in positieve zin te verbeteren.
Minimum bedrijfsgróotte
Behalve ten aanzien van de ver
kaveling, stelt het ontwerp ook rege's
met betrekking tot de verdeling van
het land over de landbouwbedrijven.
Het Nederlandse probleem van een
groot aantal bedrijven, te gering van
omvang om rendabel te kunnen zijn,
is wegens het gebrek aan grond bij
zonder nijpend geworden. Het is be
slist noodzakelijk, dat het -f aantal
oneconomische bedrijven niet groter
wordt.
Uitgaande van de door de Regering
gestelde norm, dat een landbouw
bedrijf tenminste aan de ondernemer
en zyn gezin een volledig bestaan
moet kunnen verschaften, zal de
Grondkamer in het concrete geval
moeten beoordelen waar de-minimum
grens is gelegen, rekening houdende
met grondsoort, aard van het bedrijf,
bedrijfstype van de streek en der
gelijke omstandigheden. Zy zal in het
algemeen aan 'deze minimunjgrens
sterk de hand moeten houden.
Het is de bedoeling, dat de Grond
kamer voortaan haar goedkeuring zal
kunnen onthouden aan overeenkom
sten, waardoor goed renderende be
drijven in niet meer rendabele zouden
worden gesplitst, maar bovendien wil
het wetsontwerp bevorderen, dat te
kleine bedrijven worden vergroot tot
de noodzakelijk geachte minimum-
omvang.
Dit zal kunnen geschieden in ge
vallen van grondverkoop aan be
drijven, wier omvang reeds voldoende
is, terwijl in de nabijheid kleine be
drijven liggen, waarvan de boeren
bereid en in staat zijn enkele percelen
by te kopen.
Verwerft zulk een overeenkomst
niet de goedkeuring van de Grond
kamer. die een naar haar oordeel
eerder in aanmerking komend ge
gadigde voordraagt, dan staat het de
eigenaar vry zijn grond niet te ver
kopen zp hy met het voorstel van de
Grondkamer niet accoord gaat.
De eigenaar, of pachter, van het
kleine bedryf, die als gegadigde op
trad, is evenwel aan zijn toezegging
gebonden.
De afstand van grond van grote
aan kleine bedrijven komt uiteraard
alleen in aanmerking, wanneer de
economische grondslag van het grote
of middelgrote bedryf niet wordt aan
getast, terwijl over het algemeen in
streken, waar het grote en middel
grote bedrijf, respectievelijk alleen 't
kleine bedrijf overheerst, geen moge
lijkheid tot sanering op de aangegeven
wijze mogelijk zal zijn. In het eerste
geval door gebrek aan kleine gegadig
den, in het tweede door gebrek aan
bedrijven die grond kunnen missen.
Het voorschrift met betrekking tot
de minimum-bedryfsgrootte houdt in,
dat de Grondkamer een splitsing van
grotere bedrijven inag toelaten tot het
minimum is bereikt. Het wetsontwerp
bepaa't, dat de grote en middelgrote
bedrijven gehouden moeten worden
op een omvang, welké voorstreek en
bedrijfstype als normaal kan gelden.
Het ontwerp, dat er van uitgaat,
dat landbouwgrond zoveel mogelijk
moet worden gebruikt door hen, die
hun hoofdberoep in de landbouw heb
ben, verschaft de Grondkamer de
mogelijkheid zorg te dragen, dat land
bouwgrond niet in te grote mate voor
zelfverzorging of*als bron van neven
inkomsten worden gebruikt.
Met betrokking tot de prijsvorming
zijn in het ontwerp een aantal be
palingen opgenomen op grond van de
overweging, dat beheersing der koop
prijzen o.m. met het oog op de grote
landhonger noodzakelijk is.
Een belangrijk nieuw beginsel komt
tot uiting in dê bepaling, dat de
pachter een recht van voorrang ver
krijgt om het door hem gepachto land
te kopen. Zowel van onderhandse als
van openbare verkoop moet de pachter
van de grond in kennis worden ge
steld, zodat hy in de gelegenheid zal
zyn van zyn voorrecht gebruik te
maken.
Het ontwerp maakt met betrekking
tot deze bepaling slechts een uitzon
dering ter. gunste van bloed- of aan
verwanten in de rechte linie, of in
de zijlinie tot in de. tweede graad
(broers en zusters) van de eigenaar.
Voorts kan de Grondkamer aan dit
rechte van voorrang vooibijgaan, in
dien door verkoop aan de pachter een
slechte verkaveling bestendigd zou
worden, terwijl afwijking eveneens
mogelijk is, wanneer de bedrijfs
voering van de pachter niet behoorlijk
is geweest.
Het ontwerp heeft geen betrekking
op eigendomsovergang krachtens erf
recht, hoewel dit evenzeer uit land
bouwkundig oogpunt ongewenste toe
standen op de gebieden van verka
veling en bedryfsgrootte kan bewerken
Deze materie vereist echter afzon
derlijke, nauwgezette bestudering daaj*
de algemene beginselen van het Bur
gerlijk Recht en van het Erfrecht in
't bijzonder,' er ten nauwste by zijn
betrokken.
Van de beslissingen van de Grond
kamers is beroep opengesteld op de
Centrale Grondkamer te Arnhem.
In de aantekeningen en ophelderin
gen by de uitgave van 1875 van „Max
Havelaar" schrijft Multatuli:
„Nederland heeft niet verkozen
récht te doen in de Havelaarszaak.
Zolang tweemaal twee vier zal wezen,
blijft het zeker, dat dit verzuim
dat deze misdaad het punt van
uitgang worden zal van het verlies
zy'ner Indische bezittingen. "Wie deze
voorspelling wantrouwt omdatheden,
en dus slechts vijftien jaren na mijn
zeer gedwongen optreden, de Hol
landse vlag nog altijd te Batavia waait,
verraadt de nauwte van zyn politieke
blik".
Max Havelaar was als assistent
resident ontslagen, omdat hy zich
verzet had tegen de afpersing en
onderdrukking van de inlandse be.
volking.
Hy kwam op tegen de willekeurige
beschikking over de arbeid en de
eigendommen der inlanders, door hun
eigen inlandse regenten. Havelaar
zegt zelf, waarin die onderdrukking
bestond„Niets is dus gewoner dan
dat henderden huisgezinnen van
verren afstand worden opgeroepen om
zonder betaling velden te bewerken,
die de Regent toebehoren.
Niets is gewoner dan het onbetaald
verstrekken van levensmiddelen ten
behoeve der hofhouding van de Regent.
En wanneer die Regent een gevallig
oog mocht slaan op het paard, den
buffel, de dochter, de vrouw van de
geringe man, zou men het ongehoord
vinden, als deze den onvoorwaar-
delijken afstand van het begeerde
voorwerp weigerde".
Wanneer wy daarbij bedenken, dat
de. inlandse regenten op voornand
verzekerd waren van dé steun en de
bescherming van de grote heer te
Batavia, dat zy dientengevolge met
volkoinen willekeur te werk konden
gaan op hun roof- en plundertochten,
behoeven wjj geen grote ogen op te
zetten, als in Indië in de loop der
jaren een beweging gegroeid is' om
zich vrij te maken van rottang, wjlle-
keur en tyrannie, vaninlandse hoofden
evengoed als van den groten heer in
Batavia-, en de hoofdambtenaren, die
maar al te vaak uitbuitérs en onder
drukkers waren.
Een volk kan opgeslorpt worden
door de overwinnaar, als volk hele
maal in hem opgaan en zodoende
zyn nationaal bestaan samen met zyn
nationale cultuur verliezen. Maar een
volk, dat als volk blyft bestaan, kan
men met geweld en terreur nooit tot
in alle eeuwigheid onderdrukken. Zo
lang het onderdrukt wordt, sterft de
wil tot vrijheid nooit. Daar blyft men
de slavenketenen voelen en waar deze
gedragen worden, smeult de opstand
altyd ondergronds.
Jarenlang hebben wy de mening
gekoesterd, dat iedere plaatselijke op
stand onderdrukt kon worden, dat
verzet op kleine schaal neergeslagen
kon worden.
Wij hebben echter vergeten, dat de
kring van de ontevredenen steeds
groter moest worden, dat het ver
langen naar vryheid steeds feller moest
oplaaien, dat duizenden en nogmaals
duizenden op de uitkijk stonden om
hun kans waar te nemen. Toen die
kans eindelijk kwam, toen Azië ont
waakte en ieder geknecht volk zich
daar op eigen kracht ging bezinnen,
hebben ze toegegrepen.
Wie zal het hun kwalyk durven
nemen, dat ze geen slaven, geen on-
mondigen willen blijven?
P. H. RONGEN O.C.R.
OOGST 1948
Telers in Limburg van koolzaad,
raapzaad, groene erwten, bruine bonen
en/of van 10 H.A. of meer van een
der graansoorten, tarwe, rogge, gerst,
haver of gemengd gewas, zullen hier
mede onder de dorsregeling vallen.
Zy zullen de opbrengst hiervan
dus d.m.v. een dorsbriefje moeten
verantwoorden. Voor granen geldt
zulks alléén voor die producten,
waarvan 10 ha. of meer verbouwd
werden.
Dorsbriefjes dienen voordat het
dorsen begint by de P.B.H. te worden
afgehaald zover 't zelfdorsers betreft!,
doch moeten door een loondorser
uitgeschreven en afgegeven worden.
Onmiddellijk na afloop der dorsing,
(onderbreking van langer dan 24 uur
be-eindigd een dorsing) dienen de
werkelijke dorsresultaten door middel
van een door de teler ingevuld en
ondertekend dorsbriefje aan de Bureau-"
houder te worden opgegeven.
Ver voederen van haver in de schoof
(ingeval dit product onder de dors
regeling ressorteert) is verboden. De
P.B.H. kan by aémvrage ontheffing
verlenen.
MAAIDORSEN
MET EIGEN COMBINE
Telers, die met eigen combine zul
len maaidorsen, dienen te denken
aan dorsbriefjes en by vervoer der
granen naar een drooginrichting aan
geleidebiljet.
Indien direct aan een erkend han
delaar verkocht wordt, moet deze
een T.- of Z.T.-geleidebiljet uitschrij
ven.
Wordt het gedorste product even
wel voor rekening van de'teler ge
droogd, dan dient het vervoer door
een R-geleidebiljet te zyn gedekt,
welk vervoerbewijs door de P.B.H.
wordt afgegeven. Van partyen, welke
voor rekening van de teler worden
gedroogd, dient de drooginrichting
een rapport op te maken in drievoud,
waarvan een exemplaar voor de teler,
het 2e exemplaar voor de P.B.H. en
het 3e exemplaar voor de drooginrich
ting bestemd is.
BIJZONDERE MAATREGELEN.
In bijzondere omstandigheden kan
door de Proy. Voedselcommissaris de
verplichting worden opgelegd aan
telers bepaalde producten binnen een
bepaalde periode af te dorsen.
Telers zyn vry in de keuze van
hun loondorser, terwijl de loondorsers
vrij ziju te bepalen waar, of by wie
zij willen dorsen.
TAXATIE TE VELDE.
Telers die verwachten een aanmer
kelijk lagere opbrengst fan een pro
duct te zullen verkrijgen, dan het
gemiddelde in hun streek, dienen
vóór het maaien hiervan schriftelijk
mededeling te doen by hun P.B.H.
De betreffende gewassen zullen dan
vóórdat met oogsten begonnen wordt,
door een taxatiecommissie worden
beoordeeld. Met de te verwachten
opbrengst wordt rekening gehouden
by de op te leggen leveringsverplich
ting.