WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN MISSIE MISSIE De deuren staan open K.V.P. let niet op de belangen der Noord-Limburgse mensen. Middenstanders let op Uw saeck! fën nu is't %ondaq Indische MISSIEWEEK Quectoon êóuuit aan zi{n toekomst! Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootestraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 130652 PEEL EN MAAS Advertentieprijzen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray fl 1.C0 bgiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. Parochianen van Venray, als U de straten van Uw dorp door gaat, spreekt ieder huis en elke winkel van Missie. Het is alsof de mensen vanuit de ramen van hun huizen elkander aansporen en tegen elkander zeggen „Ga naar de Missie". Ik ga, U ook Laten we samen gaan. U kunt geen huis passeren of er is een stem, die tot U spreekt; of er is een mens, die U aanspoort. Kruisen staan er op de hoofdpunten van onze wsgen. Het MISSIEKRUIS IN ONZE BLOEMEN. Ruw staat het er als op Calvarie,.op die Goede Vrijdag toen onze zonden werden weg genomen. Nu staat het in Uw wijk. En ook hety kruis spreekt zijn taal... Waarom slaat ge Mij Wat heb Ik U misdaan Wien kiest ge, Jezus of Barabas? Heer gedenk mijner? Vader vergeef het hun 1 Het is Christus stille preek om bezinning en zijn barmhartig heid vol vergeving. Langs de wegen en in de étalage's der winkels hebben we zelf de uitbeeldingen gegeven. Uitbeeldingen van christelijke deugden. Uitbeeldingen van christelijke gebruiken. Uitbeeldingen van onze Sacramenten. Uitbeeldingen... van onze beloften in deze, onze Missie. Hoog boven Venray, op het dak en op de toren van de kerk staat als een afsluiting van het geheel de hoofd gedachte, die alles samenvat. Christelijke wederopbouw (kapitaal letters); en wie Venray binnenkomt, leest.en weet: hier is MISSIE. Parochianen van Venray sluit Uw bioscoop; laat repetities van zang en harmonie vervallen; stel vergaderingen uit; geef al uw tijd deze week; geef heel uw belangstelling deze week; besteedt de dagen van deze week; geef al uw zorg deze week aan 't enig noodzakelijke, Uw geestelijke vernieuwing: DE MISSIE. U hebt het programma thuis gekregen als een laatste uitnodi ging en een laatste aansporing en een laatste oproep: de GOEDE HERDER ROEPT 111... en telt U. Telt Zijn schapen. Laat Hij er niet één missen. Op Uw programma staat de kerk waar U wordt verwacht. Gaat daarheen I Het is gedaan voor Uw gemak en voor het goede verloop van het geheel. In al Uw kerken komen de Paters Missionarissen. Als U zich aan Uw kerk houdt zult U nooit behoeven te klagen, dat U geen plaats kunt krijgen. Er is geen reden tot excuus om weg* te blijven, omdat het zo vol is. Öf omdat het zo ver lopen is. Nu zal het van U afhangen... of de Missie SLAAGT. Bidt veel voor elkander. Bezoek trouw de oefeningen. Spreek met elkander thuis af hoe laat U gaat. Iedere morgen en iedere avond zijn er twee dezelfde oefeningen. Spreek een oprechte biecht. Doe een waardige H. Communie. Maak een sterk voornemen en houdt U aan Uw belofte. En als de kruisen uit Venray weg zijn, Uw Missiekruisen, is óók weggenomen Uw schuld en Uw zonden, Uw zwakheden en onvolmaaktheden en zal alleen overblijven een herrezen Venray, dat werkt aan ZIJN GEESTELIJKE WEDEROPBOUW. Het door de Verkiezingsraad sa mengestelde politieke advies heeft in Noord Limburg niet'die bevrediging, welke de samenstellers er wellicht van verwacht hebben. En wel terecht. De samenstelling van het advies is zodanig, dat Noord-Limburg wederom verstoken blijft van oen zetel. Im mers de nieuwe Tweede Kamerfractie is vrijwel uit het politiek advies af te lezen. Werden vroeger enkele personen geadviseerd, thans zijn de candidaten zo gerangschikt, dat de kiezers by de a.S: groslijststemming op 9 Mei door de immer geprezen volgzaam heid vrijwel niets aan de volgorde zullen kunnen veranderen. En dat is te betreuren, daar de middenstand en de oorlogsgetroffenen zo gaarne de Noord-Limburgse candidaat, de heër Koops naar het Binnenhof had den gevoerd. Wanneer men bedenkt, dat de plaatselijke afdelingen van de K.V.P. zich hebben uitgesloofd om de afde lingen zo sterk mogelijk te maken ep er heel wat afdelingen zijn waar practisch 100 pet. georganiseerd is, dan voelt men, dat door het gegeven politiek advies heel wat teleurstelling en ontevredenheid is ontstaan. Men voelt, dat niet de kiezers, maar enkele personen, do Tweede Kamerleden practisch kiezen. Her gevaar is daarom niet denk beeldig, en van verschillende zijden werd zulks reeds geuit, dat vele kiezers bij de groslijststemming thuis zullen blijven, terwijl anderen uit protest het politiek advies terzijde zullen stellen. We weten wel, dat het gegeven advies niet bindend is, maar afwij king daarvan, zelfs door een groot aantal kiezers, zal er moeilijk veran dering in kunnen brengen. Zodoende is de groslijststemming maar een formaliteit. In wezen heeft ze nu geen zin meer, tenzij uit verschillende groepen der bevolking,^ b.v. middenstand en oor logsgetroffenen een flinke actie wordt ontketend. Negen leden der huidige fractie, waaronder Mr. Teulings, de expert der oorlogsschaderegeling, zullen na de verkiezingen niet meer in de Tweede Kamér terugkeren. Het zou er daarom geen kwaad aan doen als de heer Koops, Voorzitter der Fede ratie voor Oorlogsgetroffenen in de Tweede Kamer de belangen der oor logsgetroffenen mede zou kunnen be pleiten. In Limburg zijn 118.000 aangiften voor oorlogsschade. In 118 000 gezin nen heeft men er dus belang by, dat hun recht op oorlogsschade wordt verdedigd. De oorlogsgetroffenen heb ben het dus in de hand de Noord- Limburgse candidaat op de juiste plaats te brengen. Worden ze daarbij nog geholpen door de middenstan Jers, die de landelijke voorzitter van de R.K. Middenstand ook wel niet in de steek zullen laten, dan kan de groslijststemming met vertrouwen tegemoet worden gezien. Daarbij be hoeven de belangen van Dr. Droesen, de landbouwspecialist, die door de landbouwers zeker niet vergeten zal worden en van de heer Maenen, de stryder voor de belangen der arbei ders, niet geschaad te worden. Voegen we daar nog verder by, dat de heer Ruys de Beerenbrouck ook in Noord- Limburg nog steeds de volle sym pathie heeft en dat de kiezers deze krachtige figuur gaarne in de Ridder zaal zien terugkeren. Het valt te betreuren, dat de plaats vervanger van Dr. Beel, een niet- Limburger is en dat door Limburg een uitheemse naar de Tweede Kamer wordt gebracht. We vragen ons af,* of er in Limburg dan geen specialis ten zyn voor Indonesische aange legenheden. Of werd de kwaliteits zetel ingesteld om de heer van der Graaf een verkiesbare plaats te geven? Niemand zal er aan twyfelen, of Dr. Beel zal na de volgende verkie zingen Kabinetsformateur worden en ook slagen in het vormen van een nieuw Kabinet. Wanneer men onze-Minister-Presi dent als lijsttrekker had geadviseerd, zonder daaraan een kwaliteitszetel te verbinden, zouden de kiezers het ook als een voorrecht hebben be schouwd deze knappe en rechtschapen figuur af te mogen vaardigen. Dan echter zou geen enkele Limburgse, candidaat daardoor geschaad worden. We leven in een democratisch land. De K.V.P- is op democratische grond slag geschoold. Maar late men dan ook het vertrouwen, dat de kiezers in de besturen gesteld hebben, niet beschamen. Late men bedenken, dat wanneer het by de verkiezingen de ingeslagen weg ingaat, men tenslotte op het verkeerde pad terecht komt en de kiezers afkerig maakt van hun organisatie. P. J. WIJNHOVEN. Bergen (L.) 0 Wie over „parochieel verband" wil spreken, moet de nadruk leggen op een goede en stemmige Zondag viering. Het is op de Zondagen, dat het onderling verband tussen de pa rochianen gelegd en versterkt moet worden. Allen gaan naar dezelfde kerk, luisteren naar dezelfde preek, knie len neer aan dezelfde communiebank, worden innerlijk gesterkt met het zelfde geestelijke voedsel en leggen zo de hechte fundamenten van hun gemeenschappelijk geestelijk leven. Er komt niet alleen een uitwendige toenadering tot stand, maar er groeit ook een diepere eenheid, die alle leden van de parochie omvat en de veie ranken van de ene wijnstok voorstelt. Het primaire doel van de Zondag viering 'is de heiliging van de dag des Heren, ter verheerlijking van God en ter behartiging van onze geestelijke belangen. Hiermede is de betekenis van de Zondag geenszins uitgeput. God neeft ons de Zondag ook ge geven als een rustdag voor het lichaam. De middeleeuwse vermenigvuldi ging van de feestdagen had een zeer sociale achtergrond, die wy zelfs thans nog niet genoeg waarderen. Zonder deze geboden feestdagen zou het boerenleven der horigen ondraag lijk zyn geworden. De Zondag is er echter ook, om de familiebanden enger aan te halen. Het is de taak van de moeder de Zondag tot iets bijzonders te maken, dat de kinderen in hun later leven nooit meer vergeten. Dan moet de huiskamer gezelliger zyn dan anders; dan moet er meer zorg aan de maal- lyden worden besteed; dan moet vooral het ontbijt een feestelijk ka rakter dragen. De Zondag is ook de dag om bezoeken tè ontvangen en af te leggen. Heel de week is doorgaans gewijd aan de zaak of aan het werk, maar 's Zondags krijgt de familie, zelfs in ruim genomen zin, haar beurt. En niets is zo vruchtbaar voor een goed christelijk leven als een prettige ver standhouding onder de leden van eenzelfde familie. Wij zijn er onder de hand aan ge woon geraakt, dat een deel van de Zondag aan de sport wordt besteed, Zolang dit niet overdreven wordt ten koste van 'de eigenlijke Zondag viering, zal O.L. Heer ons dit best gunnen, want wy hebben recht op lichamelijke ontspanning en de Zon dag is daarvoor practisch de aan ge- wezen dag. Dat het Lof daarbij meestal in het gedrang komt, is erg jammer, maar niémand zal er in slagen de Zondag sportvry te maken. Wie daaraan tornt, raakt aan een zeer heilig huisje Daarom moet hier een andere op lossing worden gezocht, die de be oefenaars en de vrienden van de sport de gelegenheid biedt ook 's na middags, misschien op een later uur, een godsdienstoefening by te wonen ter versterking van de zo dikwijls poveren geestelijke inslag van onze Zondag. P. H. RONGEN, O.C.R. Ook dit jaar hebben we weer onze „Indische Mïssieweek" en wel in de tweede week van Mei, (Samenvallend met de noveen voor'Pinksteren). Een t en offerweek moet dat zyn voor onze eigen „koloniale" missiegebieden. Jaren geleden maakten de mensen heel wat meer van deze week dan tegenwoordig. Er werd gewerkt die week: gebeden en geofferd. Meer dan de heidenen in China Sf Afrika, waren die mensen van Indië op .onze hulp aangewezen. Wel vindt men Priesters, broeders en zusters in allerlei andere over de hele wereld. Indië bleef en blijft op onze hulp aan gewezen. Door de schuld van vroegere gene- ratie's is er een beschamende achter stand in het missiewerk van onze Indien. Vergelijk maar eens even Indië met de landen er om'heen: Voor- en Achter India, China, de Phili- pijnon, hier is de Katholieke Missie veel verder uitgegroeid. Nu is er door de oorlog ook nog geweldig veel verwoest in onze missie gebieden, maar er wordt gewerkt De missionarissen, stoere mannen, stille werkers maar... grote 'helden, ze werken Achter de frontlinie van ons leger staat het Thuisfront. Achter het kleine van onze missionarissen moet het hele katholieke volk zich scharen, bezield met een bovennatuurlijke naastenliefde. Er moet nog veel gebeuren De Missie vraagt om dokters, ver pleegsters, ambtenaren, onderwijzers en andere lekenkrachten. De Missie schreeuwt om Priesters, broeders en zusters. Maar het allernoodzakelijkste isonze hulp. Ja, de hulp van ons allen, zonder uitzondering. We ken nen het oude liedjeGebed is hoofd zaak, geld is noodzaak. Al wordt er nog zo hard gewerkt, zonder Genade komt er niets tot stand; Genade... dus Gebed! Wy, Nederlanders hebben een heel byzondere relatie met Indonesië. Laten wy vooral in de „Indische Missieweek", de Missie in Indië geen enkele dag vergeten. Bidt en offert „Wat gij aan de minsten der my'nen gedaan hebt, hebt ge aan Mij gedaan", heeft Christus gezegdwat ge dus offert voor de inlandse volkeren- doet voor God zelf! JUD. THAD. Wagen van Beel maakt dame scheel. Vóór ons jeugdhuis aan de Laan staat een stralende slee: een Buick HX 2243. De chauffeur zit op het bureau van ons krantje. Hy vertelt., „Laatst stond ik met de wagen voor de „Oude Doelen" op het Tour- nooi-veld. Een dame passeerde, be keek de Buick, zag de rood-wit-blauwe Standaard met 't Kroontje en zei „Dat* is zeker de wagen van Minister Beel". „Ja Mevrouw". De dame wierp haar hoofd met een venijnig zijdelings rukje in de richting \an „De Doelen" en beet: „Dat kunnen dia lui zich veroorloven om daar te gaan eten". „Mevrouw", zy de chauffeur, „dat moet U zo niet. U gaat nu naar huis en eet meteen gezéllig met man en kinderen 1" „Ja", zei de dame, maar niet zo fijn als HIJ!! (Wéér zo'n verachtelijk hoofdrukje in de richting van „De Doelen „Mevrouwtje, de minister komt vanavond heelemaal niet thuis. Drukke besprekingen. Hy zei zo juist tegen my: „Chauffeur, wacht even. Over 10 minuten ben ik terug". Dat is het hoerlyk avoydeten van den minister. „Dat snappen die lui niet", verklaart de chauffeur medelijdend. Ik ben maar chauffeur, maar ik heb het hoogste respect voor de arbeid on de werk kracht van Minister Beel. Ik trek de hele dag met hem op. Ik begrijp niet. hoe die man zo'n druk bezet leven volhoudt. Soms is het werk zo dringend, dat de minister geen rijd heeft om ergens warm te gaan eten. Myn vrouw heeft hem wel eens een paar keer van ons warm eten wat gegeven, omdat zij dóór had, dat de Minister door bezig heden geen kans kreeg om ergens wat te gaan gebruiken. Die attentie vond hij leuk. Maar om op die dame terug te komen. Ze liet zich niet uit 't veld slaan en zei spottend: „En dan zo'n fijne wagen voor de deur!" „Wou U dan, antwoordde de chauf feur, dat ik met de minister in een oude kar ging rijden Met 's nachts een paar keer motor- en bandenpech Dat scheelt Rotterdam een boot min der. En daarvan hebt U ook schade. Want denk er wel aan: die man zyn tijd is geld. In't belang van ons allen. Hij heeft die wagen niet om te pron ken, maar: het werk van de man eist zo'n wagen. Met een andere wagen is voor hem en al degenen, die hem spreken willen, de dag te kort. B.v.: voor de route Den Haag—Utrecht zet hii 40 min. op z'n werkprogram, Den Haag—Soestdyk 55 min. De tyd, die hy met deze snelle wagen uitspaart, benut hij om nog iemand te woord te staan Wy geloven de chauffeur graag op zyn woord. Want zelfs de felste tegen standers van Minister Beel hebben nog nooit durven beweren, dat hy lui is en het geld van het land maar op- geniet voor eigen plezier. Deze hulde, verdiend om on-onder- broken arbeid, is de hoogste lof, die ook zijn vijanden hem geven. Chauffeur, alvast bedankt. Je leerde „Die van Loon, dat zien arige", zeg gen de mensen hier en er zit iets van afgunst in. Afgunst op de eensgezind heid en de goede geest, die er heerst ln dit door de oorlog zo zwaar ge troffen plaatsje. En er zyn twee din gen, waaraan de buitenwereld deze goede eigenschappen merken kan, n.l. in de „Gemeenschap Overloon" en in haar Museum. Gemeenschap Overloon De gemeenschapsgedacht is niets nieuws en wordt in verschillende steden en dorpen op een of andere manier toegepast. Maar in Overloon heeft men een vereniging gesticht, die, om het nu eens geleerd te zeggen, een sociaal-cultureel overkoepelings orgaan van alle verenigingen is, die op sociaal en cultureel terrein werken. Er is nu ontstaan een grote dorps vereniging, die verdeeld is in verschil lende secties, zoals b.v. sectie sport, •feesten, -jeugdwerk, vreemdelingen verkeer enz. Al deze secties hebben een ver tegenwoordiger in het Hoofdbestuur, zodat geen versnippering van krachten meer mogelijk is. Voor een behoorlijke werkverdeling wordt zorg gedragen en ieder onderdeel of sectie krygt de aandacht die zy nodig heeft. Het doel van deze stichting is nu, het verenigingsleven te stimuleren en het ontwikKelingspeil op te voeren, door de verzorging en de behartiging van de culturele sociale en geestelijke belangen van de dorpse samenleving. Zy heeft daarvoor een eigen veertien daags orgaan „Ons Eigen Erf', het licht doen zien, waarin elke sectie een stuk schrijft 'en, dat in hoofd artikelen telkens weer plaatselijke ge beurtenissen en het gemeenschaps leven naar voren brengt en toelicht. Om nu nog een sprekend voorbeeld van het werk dezer Gemeenschap te noemen is het gemeenschapshuis. Ook Overloon had voor de oorlog een parochiehuis. Dit is als zoveel, ook totaal verwoest. De gemeenschap heeft er zich voor gespannen en reeds f 85.000,— is toe gezegd als renteloos voorschot. Er is een tyd geweest, dat Overloon als een der eerste in de lande, met openluchtspelen begoh, dat het toneel leven bloeide. Ook dat staat weer op hef programma. Antoon Coolen, de grote Brabantse schrijver, heeft voor Overloon een heruenkingsspel ge schreven, wat men voornemens is, binnenkort in een nieuw te stichten openluchttheater op te voeren. Staats bosbeheer en gemeente hebben hun medewerking voor het terrein reeds Zo is het oude spreekwoord, „een dracht maakt macht", hier levend ge worden. Een ryk succes is ook de Gemeenschap voor dit plan van harte toegewenst. Museum Het krachtigste staaltje onderne mingsgeest en durf hebben „die van Loon" wel gegeven by de stichting van een oorlogsmuseum, het eerste in Nederland en nog steeds niet over troffen Begonnen met zware financiële zorgen, denkt men nu aan uitbreiding. Het bezoek in 1946 bedroeg 40.000 mensen, in 1947 meer dan 50.000 en in 1948 verwacht men byna het dubbele. Op alle reisbureaux is ge weldige reclame gemaakt en een be zoek aan Overloon is in verschillende reisprogramma's opgenomen. Verder heefi de K.L.M. 60.000 folders gevraagd ter verspreiding waarvan 10.000 in het Frans en 25.000 in het Engels. Het Algemeen Nederlands Verbond voor Vreemdelingenverkeer heeft de verdere propaganda in het buitenland voor haar'rekening genomen en voor enkele weken terug bezochten Ame rikaanse en Engelse journalisten het museum. Enthousiaste artikelen in de buitenlandse bladen toont wel aan, dat de belangstelling ook daar zeer groot is. Ook de jongens die naar Indië gaan, komen al langer hoe meer in troepverband, vooral de expositie mijnen bekijken. Al met al hoopt ook dit jaar Overloon weer duizende bezoekers te kunnen trek ken. Maar ook de uitrusting van het Museum groeit elke dag, vooral documentatiemateriaal. De Beheers instituten PR A's en Byz, Rechts pleging zenden de overbodig geworden stukken, en zo is er reeds een biblio theek ontstaan met nationaal socialis tische lectuur van meer dan 5000 delen. Maar ook het oorlogstuig komt nog steeds binnen en van geallieerde zyde heeft men alle hulp toegezegd. Zo komen volgende week weer vjjf wagons uit Duitsland en misschien zelfs binnenkort een V 1. Ook de Regering geeft haar steun. De Rijksadviseur der Musea in Neder land heeft een langdurig bezoek ge bracht en diverse goede raadgevingen verstrekt. Deze was 70I lof voor de veelzijdige en uitgebreide stukken die het Museum bezit. Door het onderbrengen- van gasten in pensions en hotels is contact opge nomen met Venray Vooruit, waarmee trouwens ook op de grote reizende Limburgse tentoonstelling samen ge- exposeerd wordt. Zoals boven reeds is gezegd, de plannen voor uitbreiding zijn byna gereed en dan zal veel wat nu in de kelders ligt opgeborgen ook aan het publiek getoond kunnen worden. Zo bouwt dan Overloon aan zyn toekomst en het kan met recht trots zyn op de resultaten die reeds be haald zyn. In haar Gemeenschap zal, ondanks kleine strubbelingen, het beste naar voren komen en deze zwaar getroffen plaats weer opbou wen. Zo kan Overloon de toekomst met vertrouwen tegemoet gaan; als zy uit de lessen van het verleden en het heden leren wil en daar staat de Gemeenschap Overloon borg voor Nieuws uit Venray en omgeving Zondagsdienst Doktoren. Van Zaterdagavond 8 uur tot Maan dagmorgen 8 uur DR. VERCAUTEREN Alléén voor spoed gevallen. Visites moeten aangevraagd worden vóór 12 uur. Medicynen afhalen vóór 12 uur en van 2—3 uur. Aanmelding: en aangifte voor de bevolkingsregisters. Burgemeester en Wethouders van Venray, gelet op het bepaalde in art. 122 van het Besluit Bevolkings boekhouding Staatsblad 1938, no. 342; herinnert de bevolking aan haar verplichtingen,: omschreven in de ar tikelen 3 tot en met 16 van genoemd besluit, brengen als voornaamste ter openbare kennis: le. dat behoudens afwijkingen, iedGr, die in Nederland nachtrust of do daarvoor in de plaats tredende rust geniet, onverwijld moet worden opgenomen in een der bevolkings registers; 2e. dat ieder moet worden opge nomen in het bevolkingsregister der gemeente, waar hy voornemens is duurzaam of voor onbepaalde tijd als regel zyn nachtrust of de daarvoor in de plaats tredende rust te genie ten; 3e. dat in geval van onzexerheid omtrent het onder 2e vermelde bij zondere voorschriften golden; 4e. dat behoudens •afwijkingen, ieder, die Nederland verlaat, onver wijld van de bevolkingsregisters moet worden afgevoerd; 5e. dat by adresverandering bin nen de gemeente de nodige wijzigin gen in het bevolkingsregister moet. worden aangebracht. ons iemand hoogachten en respecteren. Kijk niet alleen naar iemands mooie wagen. Een MENS leef je pas waarderen in zijn ARBEID voor de anderen. (Uit het huisorgaan „De Laan", enerHaagse Parochie) Voorts in verband met het neven staande: a. dat aangifte van vertrek uit of van verhuizing binnen de gemeente, mondeling of schriftelijk moet ge schieden op de dag van, of uiterlijk vy'f dagen na het vertrek (bjj het verlaten van Nederland ten hoogste vyf dagen te voren), of na de adres verandering, mer opgave van het laatste adres en van de naam der gemeente of van het land en de plaats waar heen vertrokken en het nieuwe adres (zo nodig met opgave van de naam van het hoofd van het gezin); b. dat aan de aangever van een vertrek, behoudens byzondere geval len, onmiddellijk een verhuiskaart wordt uitgereikt of toegezonden, welke hem dient ale bewy's van af melding, en welke binnen 5Jdagen moet worden ingeleverd by het be stuur der Nederlandse gemeente in welker bevolkingsregister de persoon moet worden opgenomen; c. dat ieder, die in de gemeente nachtrust of de daarvoor in de plaats tredende rust geniet en die nog niet in een bevolkingsregister is opgeno men, of die ten onrechte nog in het bevolkingsregister ener andere ge meente is opgenomen* zich binnen 5 dagen na zyn aankomst in persoon moet aanmelden by het gemeente bestuur, onder overlegging van een paspoort of ander indentiteitsbewys indien hy uit een plaats buiten Ne derland of van een verhuiskaart of legitimatiebewijs, indien hy uit een andere gemeente van Nederland is gekomen, tenzij hy overeenkomstig de desbetreffende bepalingen is vrij gesteld van aanmelding; d. dat bestuurders van instellin gen, gestichten of schepen, waarin personen onder enig bestuur inwo nen, alsmede hotelhouders, pension houders en kamerverhuurders, uiter lijk 5 dagen na de opneming of huis vesting of na het vertrek, moeten doen van de geslachtsnaam en de voornamen van ieder persoon, die langer dan 14 dagen in de instelling, het gesticht, schip, hotel, pension of huis wordt of is opgenomen of ge huisvest, alsmede van ieder zodanig persoon, die daaruit vertrekt. e. dat overtreding yan de voor-

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1