WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Grootse huldiging
van twee priesterzonen
Nederlanders naar
een nieuw vaderland.
Geitenfokkerij in Limburg
Het program van actie
der K.V.P.
Zaterdag 3 April 1948 No. 14
Negen en Zestigste Jaargang
Druk en Uitgave
Firma van den Munckhof
Drukkerij
Kantoorboekhandel
Grootostraat 28
Telefoon K 4780 512
Postrekening 150652
PEEL EN MAAS
Ad vertentiepry zen
op aanvraag verstrekt
Abonnementsprijs
per kwartaal
voor Venray fl 1.C0
buiten Venray fl 1.20
uitsluitend vooruitbet.
êc kamt lïltisie
Mensen van Venray, Zaterdag hebt
U het gelezen in Uw krant en
Zondag bad U reeds samen voor het
welslagen, want of de Missie slaagt,
hangt af ja van Gods genade,
maar dat is het niet ALLEEN of
de Missie slaagt hangt af OOK van
U. God doet het niét ALLEEN, maar
met ons erbij, SAMEN.
NIEUWE TIJDEN - NIEUWE
WEGEN
Er zijn nieuwe tijden. We leven in
een nieuwe tijd.
Nieuwe wegen?
Voor 300.000 mensen voor de groce
Sint Fieter en duizenden over heel
de wereld aan de radio heeft Hij,
Pius XII, in naam van God en met
gezag van God de NIEUWE WEG
afgebakend en uitgestippeld, afge
paald en uitgetekend en de honderd
duizenden hebben zijn woorden met
hun DAVEREND „JA" beaamd.
IN DEZE TIJD HEBBEN WE
NIETS AAN HALFSLACHTIGEN.
Waarheen gaat hot met de mens
van deze tijd
Waarheen gaat het met U
Naar de hoogte, of naar de laagte?
Naar het geluk of. naar de wan
hoop
Naar broedermin of naar broeder
haat
Naar hemel of naar hel
Luistert gij naar den Christus of
naar don antichrist
Knielt gij voor het kruis, of staat,
gy erbij te spotten?
Bouwt ge mee op, of vernielt
ge
WEDEROPBOUW, GEESTELIJKE
WEDEROPBOUW 1
ER KOMT MISSIE. VAN 8 TOT
16 MEI
GOD KOMT TOT ZIJN VOLK
GOD KOMT TOT U
OF DE MISSIE SLAAGT, HANGT
AF VAN U
es
met mate
De Brieven uit de' Hel, door J.
Schreuder uit het Engels van C. S.
Lewis vertaald, zijn geschreven door
Schroefstrik, onder-staatssecretaris
aan een van de helse departementen,
aan zijn neef Galsem, een nog jong
en onervaren duivel, belast met de
opdracht een pas bekeerde jongeman
weer terug., to brengen in de klauwen
van Satan, die liier „Onze Vader
Beneden" genoemd wordt. In een
van deze brieven staat te lezen„Als
je hem eenmaal kunt krijgen tot de
gedachte: „Godsdienst alles goed
en wel, maar er zijn grenzen kun
je je kiplekker voelen over zijn ziel.
Een godsdienst met mate is ons even
goed als helemaal géén godsdienst
en veel leuker."
Schroefstrik haalt hier een van die
gevaarlijke gemeenplaatsen aan, die
reeds zovelen op het verkeerde pad
hebben gebracht. Zij redeneren onge
veer als volgt. Zeker, je moet katho
liek zyn en ook als katholiek leven,
maar.... er zijn grenzen. Je moet nu
ook niet overdrijven, niet Roomser
willen zyn dan de Paus. En je moet
altijd de kerk in het midden laten.
Als je alle geboden zonder uitzonde
ring wilt nakomen, heb je geen leven
meer. Je kunt je dan niet meer
draaien of keren. Aan alle hoeken en
kanten zie je bordjes met „verboden
toegang". Je moet leven en laten
leven en dan kun je niet zo angst
vallig precies zjjri. Bovendien, het
gaat toch niet. De anderen riemen
een loopje met alles wat lastig is,
waarom zou jij je daarom helemaal
alleen door je dwaze ideën op de kop
later, zitten Je moet veel ruimer
worden in je opvattingen. Of denk je,
dat jij alleen alle braafheid in pacht
hebt en dat alle andere mensen niet
fatsoenlijk zyn Je moet je wat meer
plooiendat ook vraagt de naasten
liefde van jou. O. L. Heer is zelf ook
geen kett.erliamer geweest; waarom
moet jij het dan wel zyn Giet wat
water by de wyn; dan raak je meer
flessen kwyt en wordt je winst groter.
Maar vooral geen domme dingen en
vooral geen Prinzipienreiterei. Daar
is nog nooit iemand vet of zalig van
geworden.
Tegenover deze uitleg van „alles
met mate" plaatsen we de keerzijde
van de medaille. Alleen wie zyn ge
loof volkomen beleeft, wie het aan
vaardt met huid en haar, wie er naar
leeft in het publiek en in de binnen
kamer, wie als katholiek koopt en
verkoopt, handel drijft en zaken doet,
zijn huwelijk beleeft en zijn kinderen
opvoedt, komt spoedig tot de ontdek
king, dat hij in zijn geloof de groot
ste kracht en de diepste vreugde van
zjjn leven bezit. Deze kracht en deze
vreugde nemen toe, naar mate zyn
geloofsbeleving radicaler en resoluter
wordt. Een halve geloofsbeleving knelt
als een te enge schoen en schrijnt
als een ontstoken kies. Wie er wer
kelijk profijt ,van wil hebben, moet
het geloof in zyn geheel aanvaarden
zonder één stip of iota uit te sluiten
of over het hoofd te zien.
De halven spreken van een blok
aan het been, maar de radicalen
voelen, dat ze vleugels krijgen. Dat
er geen moeilijkheden meer zyn,
waar ze hun voeten aan stolen. Dat
de verboden vruchten behoren tot het
onrijpe fruit, dat bestemd is voor de
trog der varkens. Niemand kan het
geloven, die het niet ondervonden en
geproefd heeft. Men verliest er niets
by, als men een poging in de goede
Hoogtijdagen in Oostrum
Zondag t
Pater Beda Lemmens O.F.M. j
Oostrum beloofden voor de
zware en verantwoordelijke taak.
i De heer Burgemeester, die met de
heer Th. Peters, lid der Ged. Staten,
Het was een goede traditie dat in wereiciiyke autoriteiten vertegen-
de Paasdagen een Venrayse priester Woordigde, wenste dan namens geheel
zyn eerste H. Mis opdroeg en dit jaar
viel Oostrum deze eer te beurt. En
Oostrum heeft zich deze eer waardig
getoond.
Groen en slingers, lampions en
erebogen vormden een erehaag voor
Yenray de nieuwe bisschop geluk
met zyn wijding en ging uitvoerig
in op de samenwerking van het
geestelijk en wereldlijk gezag in deze
ernstige tijden. Ook deze spreker ver
zekerde Mgr. de trouw, de aanban
de jonge priester van zijn woning tot kel(jkheid eh genegenheid van Venray
flft k-fick- K naton nnr.h mnoir.on waran v
en wenste de nieuwe bisschop een
de kerk. Kosten noch moeiten waran
gespaard en het geheel gaf een fan- ]ang0 en succesrijke loopbaan toe.
taslischo aanblik, \ooral by avond,
als de Oranjebollen, verscholen in het i Dan sprak nog Meester Gooren, die
gr'en, alles met hun zacht licht Mgr. Hanssen, in de vroegere „prae-
overgoten. I historische" school, de eerste schreden
Toen dan ook op de eerste Paas- op het pad der wetenschap heeft
morgen de zon doorbrak was er in j helpen zetten en die enkele jeugd-
Oostrum een feeststemming als nooit herinneringen naar voren bracht,
te voren. Omringd door familie enMgr. Hansseri dankte Oostrum har
priesters, voorafgegaan door eèn telijk voor de grootse hulde hem dien
kleurige stoet bruidjes, harmonie en j morgen gebracht en hij was blij zich
schoolkinderen, trok de neomist naar een te voelen mensen, in wier midden
de kerk, die eveneens eenvoudig, hij geboren was en in wier midden
maar mooi versierd was. j hij zyn eerste kinderjaren had door-
Pater Beda werd by zyn eerste gebracht,
plechtige Misoffer geassisteerd doorZyn moeder it een ht d
de Zeereerw. Pater Herman Veldman, Qostrumse familie - had Mgh vroeg
gardiaan van het Minderbroeders- verloren en juist door h*ar wa|
klooster te Venray, als diaken en de 0ostrUlI1 hemJz0 dIerbaar geworden.
7.ooroorw nalmiW7Wiinr l.nnnön n.e TT 6
Van moederskant stammende uit
Zeereerw. aalmoezenier Loonen als
subdiaken, terwijl de Hoogeerw. Heer
Deken als presbyter-assistens fungeer
de. Aalmoezenier Loonen hield de
feestpredikatie, waarin hy de hoge
eer van het priesterschap schetste en
de broer van de neomist. Mgr. Salesius
Leminens als voorbeeld stelde.
Na de H. Mis werd de jonge pries
ter door geheel Oostrum nog eer.s
extra gehuldigd. Bruidjes zegden hun
versjes op en boden ook namens de
buurt het feestgeschenk aan, een
missiekelk. Ook de jorigens uifclndiê
hadden hun priester niei vergeten en
boden door Katholiek Thuisfront
enkele bonte Indische doeken aan.
De Harmonie' bracht bij monde van
de heer Poels haar gelukwensen over
on ook de handboogsohutterij bood
een geschenk aan.
Het dankwoord van de neomist
w'as kort, en diep geroerd dankte hy
geheel Oostrum voor hun medeleven
en hun hartelijkheid, en hy beloofde
Oostrum nooit in zyn gebeden te
zullen vergeten.
Van de daarop volgende receptie
werd druk gebruik gemaakt, 's Mid-
celebreerde de jonge priester
een plechtig Lof en evenals 's morgens
was de kerk te klein voor de talloze
gelovigen.
Maandag
Mgr. Dr. Hanssen
's Maandags haalden Oostrum „zyn"
Bisschop, Mgr. Dr. Hanssen binnen.
Zyn bisschop want Mgr. Hanssen
werd geboren in Oostrum, gedoopt
in Yenray, en bracht zyn eerste
levensjaren in Oostrum door. En
nu kwam de bisschóp Oostrum danken
voor de bisschopsstaf, die zyn ge
boortedorp hem heeft aangeboden by
zyn bisschopswijding.
Om kwart voor 10 arriveerde de
coadjutor, .vergezeld van Mgr. Jennis-
kens,. directeur van het Jeugdwerk
bij de overweg, waar bruidjes een
kort welkomsgedichtje opzeiden en
een bloembouquet aanboden. Dan trok
een kleurige stoet naar de kerk.
Muziek, handboogschutterij, boerinnen-
bond, ruiterclub, schooljeugd, kortom
geheel Oostrum bracht Mgr. Hanssen
die omringd was door de parochie
geestelijkheid en wereldlyke autori
teiten, naar de kerk.
In een overvolle kerk begon dan de
plechtige pontificale H. Mis, waarbij
de celebrant werd terzijde gestaan
door de Zeereerw. Heer Pastoor Assel-
bergs als presbyter-assistens en Aal
moezenier Loonen en Pater Herman
Veldman als resp. diaken en subdia
ken. Als troondiaken fungeerden dir.
Jenniskens en de heer Deken, terwyl
pater Beda Lemmens en rector Snij
ders uit Venlo, een jeugdvriend van
do bisschop, staf- en myterdragers
waren. De novicen van het noviciaat
„St. Pascalis" dienden de H. Mis.
Dir. Jenniskens verklaarde in zyn
predikatie de diepe betekenis van de
plechtigheden en besprak uitvoerig
de taak van een bisschop en vroeg
het gebed en de steun van allo Lim
burgse mensen, opdat de goede oude
zeden en de echt katholieke geest in
Limburg vaardig mogen blijven.
Na de H. Mis werd Mgr. Hanssen
toegesproken bjj de Pastorie, allereerst
door de voorzitter van het feestcomité
de heer Janssen, die Mgr. hartelijk
dankte voor zyn bezoek aan Oostrum
en hem de steun en het gebed van
richting waagt. Maar deze poging zal
zo stimulerend werken, dat men
rustig aan de slag blijft, tot de zoete
en smakelijke kern ontbolsterd is. De
schil kan hier en daar bitter zyn,
maar de kern vergoedt alle vooraf
gegane strijd.
De lauwen klagen steen en been
over hun geloof, dat taai is als zool
leer, maar de vurigen verkondigen
luide, dat 's Heren juk zoet is en
Zyn last licht.
P. H. RONGEN O.C.R.
Oostrum, van vaderskant uit Broek
huizen, was hij een zoon van het
Noord-Limburgse volk, voelde hy zich
thuis in het land van Peel en Maas.
Dit .was zo juist naar voren gebfacht
in zijn bisschopstaf, di6 hem door
Oostrum en Broekhuizen geschonxen
werd, waarop de beeltenis van de
Christus Salvator en die van O. L.
Vrouw, Bèhoudenis der Kranken,
stonden ingegrift.
Na de diverse sprekers gedankt te
hebben voor hun woorden, sprak Mgr.
Hanssen over zijn devies „vincere in
bono malum", het kwade overwinnen
door het goede. Een devies, dat in
deze zo ernstige tyden, een leidraad
moet zyn voor iedere katholiek, voor
iedere katholieke vereniging of be
weging.
De gevaren zyn groot en veelvuldig,
doch onze houding onze levenswijze
zal, mits zy echt innig beleefd katho
liek. is, een goede en stevige dam zyn.
Hy spoorde alle aanwezigen aan,
evenals hun voorouders, de oude
degelijkheid te behouden in geloof en
in zeden, dan behoeft Noord-Limburg
niets te vrezen.
Dan gaf Mgr. allen zijn herderlijke
zegen en begon de receptie, waarop
Mgr. blijk gaf Oostrum nog niet ver
geten te zijn en menigeen stond ver
baasd over kleine dingetjes, die niet
vergeten waren. Over en weer flitsten
vragen en antwoorden. Zo hoorden
wij o.m. iemand tegen Mgr. zeggen,
toen deze hem niet direct kerkende:
„bè, ik heb owr'nog as kleine jong op
't perd geholpe". Ook de bijnamen
was Mgr. nog niet vergeten en er
heerste een echt hartelijke, onge
dwongen sfeer.
Na déze receptie, die meer dan een
uur duurde, begaf Mgr. zich met zyn
familie en genodigden naar Lunchroom
Verheugen, waar gedineerd werd.
's. Avonds werd hem, na zijn terug
komst in Oostrum, door de fanfare
ten huize van de familie Loonen, een
serenade gebracht door de harmonie
„Sub Matris Tutela".
Ook bezocht Mgr. Hanssen nog het
Noviciaat St. Pascalis.
Australië heeft plaats voor
70.000 emigranten per jaar.
Terwijl de „Kota Inten" met de
regelmaat van een veerboot maan
delijks duizend emigranten over de
grote plas vaart en emigratie haast
identiek is geworden aan: naar Ca
nada gaan, verschijnt er een nieuw
land van beloften aan de verre hori
zon: Australië.
Mensen zonder eigen erf, zonder
bestaansmogelijkheden, maar met
handen, intellect, ijver, pioriiersgeest
en de beöte Nederlandse eigenschap
pen kunnen daar bereiken, wat Ne
derland hun niet kan bieden.
De plv. directeur van de Stichting
Landverhuizing „Nederland", de heer
G. K. de Clercq, is enthousiast over
Australië en hy zou niets liever
wensen dan dat de leuze: „Gaat U
ook naar Australië gemeengoed
werd onder emigratie-candidaten.
In 1939 reéds heeft de Stichting
Landverhuizing Nederland een over
eenkomst gesloten met de Austra
lische regering over de emigratie van
Nederlanders.
De oorlog liet haar echter niet tot
uitvoering komen en toen zy in 1946
werd hernieuwd, belette het gebrek
aan scheepsruimte, dat meer dan
enige enkelingen het vaderland ver
lieten, om in het vijfde werelddeel
zich een toekomst te zoeken.
Want we mogen dan in de Hol-
land-Australië-ly'n een vaste scheep
vaartverbinding met Australië heb
ben, haar schepen zyn nu eenmaal
vrachtschepen met een uiterst be
perkte passagiers-accommodatie, zodat
deze hoogstens een 90 man per jaar
kunnen vervoeren.
Thans heeft genoemde maatschappij
kans gezien een schip van de „Neder
land" de „Talisse", die een kleine
9000 ton meet, voor een speciale reis
te charteren en daarmee zyn nu
Zaterdag 94 Nederlanders van Rot
terdam naar een nieuwe toekomst
vertrokken.
Er waren 40 landbouwers by, die
door bemiddeling van de Stichting
emigreren, 15, die bemiddeling had
den gehad van het Australische ge
zantschap, terwyl de overigen, die
reeds van 1946 af op de wachtlijst
der Holland-Australiëlyn stonden, nu
eindelijk ook de kans kregen, de reis
te ondernemen.
Onder de passagiers bevonden zich
verscheidene ex-militairen, die gedu
rende de oorlog in Australië waren
gedetacheerd.
De Australische regering heeft be
paald, dat voor hen en voor ex-ille
gale werkers dezelfde rechten gelden
als voor de Australische ex-militairen
vooropgesteld dat zy. in Nederland
„eervol ontslaè" hebben gekregen.
Een landing-permit wordt voor hen
niet vereischt. Aan ex-militairen kun
nen zelfs studiebeurzen worden ver
strekt.
De mogelijkheden in Australië, dat
per jaar 70.000 emigranten kan op
nemen, zyn voor de hardwerkende
Nederlanders, die met kwaliteitspro
ducten in elk genre een uitstekend
bestaan kunnen vinden, is practisch
onbegrensd.
De heer Williamson, hoofd van het
Publicity Departement van het Aus
tralian House in Londen en de heer
Llandale, secretaris van de Austra-
lischo legatie, deden daarover interes-
KaticnaiUatie dee
Een vriendelijke geest zond ons een
arverslag van de provinciale ver
eniging tct bevordering van de geiten-
fokkerij in Limburg.
Nu zyn we niet zo heel erg gesteld
op jaarverslagen, want ze zyn meestal
lang en dor, terwyl bovendien nog
de feiten, die voor een krant van
belang zijn, reeds lang en breed zyn
gepubliceerd, doch we menen een
uitzondering te moeten maken voor
deze, onze Limburgse geiten, temeer
ook daar de pers over het algemeen
niet zo direct en spontaan voor deze
„koe van de kleine man" warm loopt.
Hier in Noord-Limburg hadden we
voorheen zo niet de geit als kind in
huis dan toch in de stal en speciaal
het gebied van Yenray kende eens
een tyd, dat de geitenfokkery bloeide.
Maar ter zake. Met de Limburgse
geitenfokkery wil het nog niet al te
best. Het ledental liep terug van 985
tot 681. Men heeft echter de indruk,
dat het dieptepunt bereikt is.
Stemmen, werden genoteerd van
mensen, die hun geit hadden weg
aan, er nu spijt van hebben en
van plan zyn wederom een dier aan te
schaffen.
Ook is er wat meer vraag naar
lammeren geweest dan in 1946.
Bovendien bereikt het bestuur,
speciaal uit het getroffen gebied, be
richten, dat diverse leden graag een
of meer geiten zouden willen aan
schaffen., doch, dat de nodige stal-
ruimte ontbreekt, om deze dieren te
herbergen.
Vrij algemeen leest men in de ver
slagen van de diverse secretarissen,
dat het aantal leden en geiten sterk
is ingekrompen, doch dat de ambitie
onder de overgeblevenen goed is. De
kern, van echte geitenfokkers is der
halve nog intact.
Als iedere huismoeder de voedings
waarde van melk eens op haarjuiste
waarde wist te taxeren, wat zou men
trachten het melkverbruik in het
gezin nog hoger te voeren en wat zori,
ook nu nog, door veel meer mensen,
santé mededelingen.
De eerste taax echter van een ge
wone emigrant is: zich een goede
naam vestigen als werker in 'dienst
van een ander (kapitaal mag immers
niet ons land uitgevoerd worden) ver
volgens sparen en tenslotte krijgt hij
na enige tyd wel een aanbieding om
als zetboer, pachter of bedrijfsleider
een meer zelfstandig bedrijf te gaan
leiden, zelfs met steun van de Aus
tralische regering.
En binnen enkele jaren kan hy
zich opwerken tot volledig zelfstandig
eigenaar van een farm, een tuin
bouwbedrijf of van een middenstands-
bedrijf.
De standaard van al dezefcedryven
is in Nederland zo veel hoger dan in
Australië, dat kwaliteit en service
iedere concurrentie kunnen slaan,
aldus het oordeel van rar. Llandale.
Ook vanNederlandse kant is voor
de landbouwers onder de emigranten
goed gezorgd.
Dr. Pieters, landbouw-attaché by
het Ned. gezantschap in Melbourne,
heeft ervoor gezorgd, dat zy onderge
bracht zullen worden als arbeiders
op boerderijen met gemengd en zui
velbêaryf, in de districten ten .Oosten
en Westen van Melbourne, in hoofd
zaak Gippsland.
Hy kan hen gemakkelijk per auto
bezoeken, van hun ervaringen op-de
hoogte blijven en 'hun eventueel met
raad en daad bijstaan in hun moei
lykheden.
De jongste passagior van de boot
was een'jongen van 15 jaar: Richard
Blom. Hij heeft op St. Louis in
Amersfoort gestudeerd en is de jong
ste zoon van een* Nederlander, die in
Australië genaturaliseerd is.
Onder de weinige vrouwelijke pas
sagiers troffen we vier zusters van
de Dochters van O.L. Vrouw van het
H. Hart uit Tilburg, die naar haar
Missie m Rabaul gaan.
De heer de Clercq gaf bij het af
scheid nog vier raadgevingen: doe
niet aan politiek in een vreemd land
en laat in het begin niet merken,
dat je het beter kunt, wees sober eri
vergeet je vaderland niet!
ven
Moeilijkheden yan allerlei aard
De Belastingcommissie van de Stich
ting voor de Landbouw schonk on
langs aandacht aan reservering van
gelden in de landbouw met het oog
op verdere mechanisatie.
Zy hangt nauw samen met het
probleem, waarvoor de landbouw zich
geplaatst ziet: de verlaging van de
kostpryzen. Deze verlaging is niet
alleen noodzakelyk voor de landbouw
zelf, zo vernamen wy van de zyde
der - Stichting voor de Landbouw,
maar zy is tevens van belang in ver
band met de heersende spanning tus
sen lonen en pryzen.
Om de verlaging der kostpryzen te
bereiken is het noodzakelyk, dat de
landbouw intensief kan mechaniseren
en zyn verouderde machines door
de geit als nuttig huisdier worden
beschouwd. Juist die dagelijks vloeien
de voedselbron is niet hoog genoeg
te schatten en te waarderen.
Parallel met het ledental liep het
aantal geiten terug en daalde van
1424 tot 959 stuks.
Melkcontrole heeft plaats gehad
by 16 geiten. De opbrengsten zyn
uiteraard zeer nadelig beïnvloed
door de slechte voederpositie ten
gevolge van de droge zomer. Niette
min vertonen de verkregen cijfers,
vooral ook in het vetgehalte, een
dermate grote verscheidenheid, dat
een doeltreffende verbetering op
ïiielkopbrengst, zonder melkcontrole
gegevens onmogelijk is.
Slechts in 9 afdelingen vond in
schrijving van geiten en lammeren
ats. In 6 gevallen was hieraan een
premiekeuring verbonden, n.l. te
Heerlerheide, Belfeld, Blitterswyck,
Venray) Schinveld en Huishoven.
Zy nog vermeld, dat in Heerlerheide
onderzoek werd verricht op tuber
culose. Van de 32 geiten bleek geen
enkel dier te reageren. Voorwaar een
grote grote geruststelling voor de
volksgezondheid.
In het afgelopen jaar is tot stand
gekomen de Provinciale Verordening
op het houden van wilde bokken.
Niet ingeschreven bokken zyn op
grond van deze verordening uitge
sloten in de fokkerij.
In de pryzen van geiten en lam
meren voor de fokkerij en -houdery
is weinig verandering opgetreden.
Alleen die van de vette geiten
waren abnormaal hoog. Uitsluitend
door de hoge pry's, op de zwarte markt
betaald voor het vet, is het dan
ook toe te juichen, dat het slachten
van eeiten aan banden is gelegd.
Alhoewel geen slachtverbod is in
gevoerd, is door het stelsel van slacht-
verguriningen een wilde afslachting
toch te voorkomen.
nieuwe kan vervangen.
De fiscale maatregelen ten aanzien
van de afschrijving en van de schijn
winst, 'gemaakt op de verkoop van
oude machines, zijn echter zodanig,
vernemen wy voorts, dat inten
sievere mechanisatie eerder wordt
tegengewerkt dan bevorderd.
De belasting op de bedoelde schijn
winst is thans zo hoog, dat de ge
volgen reeds merkbaar zyn.
Machines en prijspolitiek
Verschillende boeren laten er zich
reeds door weerhouden hun machine
park aan te passen aan de nieuwste
eisen.
Deze eisen worden niet op de eerste
plaats bepaald door nieuwe technische
uitvindingen, maar nog meer door het
systeem van prijsvaststelling door de
Regering, hetwelk de boeren dwingt
hun bedrijf tot in de kleinste bijzon
derheden te rationaliseren.
De regering dwingt door haar prijs
vaststelling enerzyds de boeren tot
rationalisatie en anderzijds maakt zij
door haar fiscale maatregelen deze
rationalisatie te moeilijk.
De Regering is, zoals bekend,"bezig i
met het opstellen van een landbouw- j
plan, dat de landbouw op' het hoge
peil zal brengen, waarop deze nu
moet staan.
Dit plan zal echter by zyn uit
voering vaak stuiten op de fiscale
consequenties. Het zou, aldus volgens
de Stichting, juist andersom moeten
zyn.
Belgisch yoorbeeld
In België heeft-men voor dit vraag
stuk reeds een oplossing gevonden.
Men heeft daar met de fiscus een
regeling getroffen in verband met de
stijging van de pryzen, zodat de aan
koop van nieuwe machines aantrek
kelijker gemaakt wordt.
In Nederland is de toestand thans
zo, dat by verkoop van de oude in
ventaris inkomstenbelasting geheven
wordt over de opbrengst verminderd
met de boekwaarde, terwyl da toe
gestane afschrijving kop de nieuwe
inventaris uiterst gering is.
De Belastingcommissie besloot over
deze aangelegenheid contact op te
nemen met het Departement van
Landbouw en zich daarbij tevens te
laten voorlichten door de technische
commissie van de Stichting voor de
Landbouw.
He: overwinnen van onze geestelijke en stoffelijke armoede
door: versterking van onze christelijke beschaving, opvoering
van de productie, rechtvaardige verdeling van de producten,
die wij tot stand brengen.
Aldus wordt in het ontwerp ver
kiezingsmanifest in enkele woorden
samengevat het program voor de
binrienlandse politiek, die de Kath.
Volksparty wil voeren.
Ter bereiking van dit gestelde doel
worden dan in het manifest.de vol
gende punten van actie genoemd
1, Het bevorderen met alle midde
len van de goede orde op zedelyk
gebied
vasthouden aan de grondslagen van
het gezinsleven;
tegengaan van lichtvaardige echt
scheidingen
bestrijden van de euvelen by uit
leenbibliotheken
in acht nemen van de christelijke
zeden by toerisme, zwem- en kampeer-
gelegenhedon, het bevorderen onder
geheel het Volk van de Nederlandse
cultuur, gebaseerd op de Christelijke
2. Het stelselmatig doorvoeren van
de gelijkstelling van bijzonder met
openbaar onderwijs en het uitbouwen
van het technisch- en nijverheids
onderwijs.
3. Het voeren van een krachtiger
en consequenter gezinspolitiek, dan
tot nu toe geschiedde, door: kinder
bijslag voor zelfstandigen verbetering
van het beginsel van progressie in
de Kinderbijslagwet; ruime steun
aan de gezinsverzorging.
4. Het krachtig bevorderen van
de jeugdvorminghet bieden van ge
legenheid tot ontwikkeling en studie
voor alle beroepen, uitgaande van
gebleken geschiktheid, ongeacht de
financiële omstandigheden der ouders.
5. Het herstellen en beschermen
der volksgezondheid met name door
bevordering van het werk der Kruis
verenigingen en de verbetering der
wettelijke gezondheidsorganisatie.
6. Het regelen van de oorlogs
schade, principieel uitgaande van
integraal herstel van alles, wat geen
luxe is en niet met afstel, maar alleen
met uitstel van wat op dit ogenblik
onmogelyk te herstellen is.
7. Het met kracht voortzetten van
de wederopbouw, met groter voorrang
voor de zwaarst getroffen gebieden
en de volkswoningbouw;
het vaststellen van een minimum
program, waardoor verdere achter
uitgang in de woningpositie tenminste
wordt voorkomen.
J. Het invoeren van de publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie en dras
tische inperking van de ambtenarij.
9. Het ter hand nemen van be
zitsvorming (eigen woning of anders
zins) voor de massa van ons volk,
waardoor het natuurlijke recht van
eigendom niet slechts voor betrekke
lijk weinigen, maar voor de massa
van het volk werkelijkheid wordt.
10. Het invoeren van medezeggen
schap in de onderneming, waardoor,
met behoud van de leiding van de
ondernemer, de arbeider niet meer
onder, maar naast het kapitaal komt
te staan.
11. Het verhogen van de welvaart
van het platteland en het vergroten
van de bodemproductie.
Daarom: een prijzenpolitiek, waar
door de arbeid van boeren en tuin
ders behoorlijk beloond wordt;
een regeling van de overgang en