WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Grootse huldiging van twee priesterzonen Nederlanders naar een nieuw vaderland. Geitenfokkerij in Limburg Het program van actie der K.V.P. Zaterdag 3 April 1948 No. 14 Negen en Zestigste Jaargang Druk en Uitgave Firma van den Munckhof Drukkerij Kantoorboekhandel Grootostraat 28 Telefoon K 4780 512 Postrekening 150652 PEEL EN MAAS Ad vertentiepry zen op aanvraag verstrekt Abonnementsprijs per kwartaal voor Venray fl 1.C0 buiten Venray fl 1.20 uitsluitend vooruitbet. êc kamt lïltisie Mensen van Venray, Zaterdag hebt U het gelezen in Uw krant en Zondag bad U reeds samen voor het welslagen, want of de Missie slaagt, hangt af ja van Gods genade, maar dat is het niet ALLEEN of de Missie slaagt hangt af OOK van U. God doet het niét ALLEEN, maar met ons erbij, SAMEN. NIEUWE TIJDEN - NIEUWE WEGEN Er zijn nieuwe tijden. We leven in een nieuwe tijd. Nieuwe wegen? Voor 300.000 mensen voor de groce Sint Fieter en duizenden over heel de wereld aan de radio heeft Hij, Pius XII, in naam van God en met gezag van God de NIEUWE WEG afgebakend en uitgestippeld, afge paald en uitgetekend en de honderd duizenden hebben zijn woorden met hun DAVEREND „JA" beaamd. IN DEZE TIJD HEBBEN WE NIETS AAN HALFSLACHTIGEN. Waarheen gaat hot met de mens van deze tijd Waarheen gaat het met U Naar de hoogte, of naar de laagte? Naar het geluk of. naar de wan hoop Naar broedermin of naar broeder haat Naar hemel of naar hel Luistert gij naar den Christus of naar don antichrist Knielt gij voor het kruis, of staat, gy erbij te spotten? Bouwt ge mee op, of vernielt ge WEDEROPBOUW, GEESTELIJKE WEDEROPBOUW 1 ER KOMT MISSIE. VAN 8 TOT 16 MEI GOD KOMT TOT ZIJN VOLK GOD KOMT TOT U OF DE MISSIE SLAAGT, HANGT AF VAN U es met mate De Brieven uit de' Hel, door J. Schreuder uit het Engels van C. S. Lewis vertaald, zijn geschreven door Schroefstrik, onder-staatssecretaris aan een van de helse departementen, aan zijn neef Galsem, een nog jong en onervaren duivel, belast met de opdracht een pas bekeerde jongeman weer terug., to brengen in de klauwen van Satan, die liier „Onze Vader Beneden" genoemd wordt. In een van deze brieven staat te lezen„Als je hem eenmaal kunt krijgen tot de gedachte: „Godsdienst alles goed en wel, maar er zijn grenzen kun je je kiplekker voelen over zijn ziel. Een godsdienst met mate is ons even goed als helemaal géén godsdienst en veel leuker." Schroefstrik haalt hier een van die gevaarlijke gemeenplaatsen aan, die reeds zovelen op het verkeerde pad hebben gebracht. Zij redeneren onge veer als volgt. Zeker, je moet katho liek zyn en ook als katholiek leven, maar.... er zijn grenzen. Je moet nu ook niet overdrijven, niet Roomser willen zyn dan de Paus. En je moet altijd de kerk in het midden laten. Als je alle geboden zonder uitzonde ring wilt nakomen, heb je geen leven meer. Je kunt je dan niet meer draaien of keren. Aan alle hoeken en kanten zie je bordjes met „verboden toegang". Je moet leven en laten leven en dan kun je niet zo angst vallig precies zjjri. Bovendien, het gaat toch niet. De anderen riemen een loopje met alles wat lastig is, waarom zou jij je daarom helemaal alleen door je dwaze ideën op de kop later, zitten Je moet veel ruimer worden in je opvattingen. Of denk je, dat jij alleen alle braafheid in pacht hebt en dat alle andere mensen niet fatsoenlijk zyn Je moet je wat meer plooiendat ook vraagt de naasten liefde van jou. O. L. Heer is zelf ook geen kett.erliamer geweest; waarom moet jij het dan wel zyn Giet wat water by de wyn; dan raak je meer flessen kwyt en wordt je winst groter. Maar vooral geen domme dingen en vooral geen Prinzipienreiterei. Daar is nog nooit iemand vet of zalig van geworden. Tegenover deze uitleg van „alles met mate" plaatsen we de keerzijde van de medaille. Alleen wie zyn ge loof volkomen beleeft, wie het aan vaardt met huid en haar, wie er naar leeft in het publiek en in de binnen kamer, wie als katholiek koopt en verkoopt, handel drijft en zaken doet, zijn huwelijk beleeft en zijn kinderen opvoedt, komt spoedig tot de ontdek king, dat hij in zijn geloof de groot ste kracht en de diepste vreugde van zjjn leven bezit. Deze kracht en deze vreugde nemen toe, naar mate zyn geloofsbeleving radicaler en resoluter wordt. Een halve geloofsbeleving knelt als een te enge schoen en schrijnt als een ontstoken kies. Wie er wer kelijk profijt ,van wil hebben, moet het geloof in zyn geheel aanvaarden zonder één stip of iota uit te sluiten of over het hoofd te zien. De halven spreken van een blok aan het been, maar de radicalen voelen, dat ze vleugels krijgen. Dat er geen moeilijkheden meer zyn, waar ze hun voeten aan stolen. Dat de verboden vruchten behoren tot het onrijpe fruit, dat bestemd is voor de trog der varkens. Niemand kan het geloven, die het niet ondervonden en geproefd heeft. Men verliest er niets by, als men een poging in de goede Hoogtijdagen in Oostrum Zondag t Pater Beda Lemmens O.F.M. j Oostrum beloofden voor de zware en verantwoordelijke taak. i De heer Burgemeester, die met de heer Th. Peters, lid der Ged. Staten, Het was een goede traditie dat in wereiciiyke autoriteiten vertegen- de Paasdagen een Venrayse priester Woordigde, wenste dan namens geheel zyn eerste H. Mis opdroeg en dit jaar viel Oostrum deze eer te beurt. En Oostrum heeft zich deze eer waardig getoond. Groen en slingers, lampions en erebogen vormden een erehaag voor Yenray de nieuwe bisschop geluk met zyn wijding en ging uitvoerig in op de samenwerking van het geestelijk en wereldlijk gezag in deze ernstige tijden. Ook deze spreker ver zekerde Mgr. de trouw, de aanban de jonge priester van zijn woning tot kel(jkheid eh genegenheid van Venray flft k-fick- K naton nnr.h mnoir.on waran v en wenste de nieuwe bisschop een de kerk. Kosten noch moeiten waran gespaard en het geheel gaf een fan- ]ang0 en succesrijke loopbaan toe. taslischo aanblik, \ooral by avond, als de Oranjebollen, verscholen in het i Dan sprak nog Meester Gooren, die gr'en, alles met hun zacht licht Mgr. Hanssen, in de vroegere „prae- overgoten. I historische" school, de eerste schreden Toen dan ook op de eerste Paas- op het pad der wetenschap heeft morgen de zon doorbrak was er in j helpen zetten en die enkele jeugd- Oostrum een feeststemming als nooit herinneringen naar voren bracht, te voren. Omringd door familie enMgr. Hansseri dankte Oostrum har priesters, voorafgegaan door eèn telijk voor de grootse hulde hem dien kleurige stoet bruidjes, harmonie en j morgen gebracht en hij was blij zich schoolkinderen, trok de neomist naar een te voelen mensen, in wier midden de kerk, die eveneens eenvoudig, hij geboren was en in wier midden maar mooi versierd was. j hij zyn eerste kinderjaren had door- Pater Beda werd by zyn eerste gebracht, plechtige Misoffer geassisteerd doorZyn moeder it een ht d de Zeereerw. Pater Herman Veldman, Qostrumse familie - had Mgh vroeg gardiaan van het Minderbroeders- verloren en juist door h*ar wa| klooster te Venray, als diaken en de 0ostrUlI1 hemJz0 dIerbaar geworden. 7.ooroorw nalmiW7Wiinr l.nnnön n.e TT 6 Van moederskant stammende uit Zeereerw. aalmoezenier Loonen als subdiaken, terwijl de Hoogeerw. Heer Deken als presbyter-assistens fungeer de. Aalmoezenier Loonen hield de feestpredikatie, waarin hy de hoge eer van het priesterschap schetste en de broer van de neomist. Mgr. Salesius Leminens als voorbeeld stelde. Na de H. Mis werd de jonge pries ter door geheel Oostrum nog eer.s extra gehuldigd. Bruidjes zegden hun versjes op en boden ook namens de buurt het feestgeschenk aan, een missiekelk. Ook de jorigens uifclndiê hadden hun priester niei vergeten en boden door Katholiek Thuisfront enkele bonte Indische doeken aan. De Harmonie' bracht bij monde van de heer Poels haar gelukwensen over on ook de handboogsohutterij bood een geschenk aan. Het dankwoord van de neomist w'as kort, en diep geroerd dankte hy geheel Oostrum voor hun medeleven en hun hartelijkheid, en hy beloofde Oostrum nooit in zyn gebeden te zullen vergeten. Van de daarop volgende receptie werd druk gebruik gemaakt, 's Mid- celebreerde de jonge priester een plechtig Lof en evenals 's morgens was de kerk te klein voor de talloze gelovigen. Maandag Mgr. Dr. Hanssen 's Maandags haalden Oostrum „zyn" Bisschop, Mgr. Dr. Hanssen binnen. Zyn bisschop want Mgr. Hanssen werd geboren in Oostrum, gedoopt in Yenray, en bracht zyn eerste levensjaren in Oostrum door. En nu kwam de bisschóp Oostrum danken voor de bisschopsstaf, die zyn ge boortedorp hem heeft aangeboden by zyn bisschopswijding. Om kwart voor 10 arriveerde de coadjutor, .vergezeld van Mgr. Jennis- kens,. directeur van het Jeugdwerk bij de overweg, waar bruidjes een kort welkomsgedichtje opzeiden en een bloembouquet aanboden. Dan trok een kleurige stoet naar de kerk. Muziek, handboogschutterij, boerinnen- bond, ruiterclub, schooljeugd, kortom geheel Oostrum bracht Mgr. Hanssen die omringd was door de parochie geestelijkheid en wereldlyke autori teiten, naar de kerk. In een overvolle kerk begon dan de plechtige pontificale H. Mis, waarbij de celebrant werd terzijde gestaan door de Zeereerw. Heer Pastoor Assel- bergs als presbyter-assistens en Aal moezenier Loonen en Pater Herman Veldman als resp. diaken en subdia ken. Als troondiaken fungeerden dir. Jenniskens en de heer Deken, terwyl pater Beda Lemmens en rector Snij ders uit Venlo, een jeugdvriend van do bisschop, staf- en myterdragers waren. De novicen van het noviciaat „St. Pascalis" dienden de H. Mis. Dir. Jenniskens verklaarde in zyn predikatie de diepe betekenis van de plechtigheden en besprak uitvoerig de taak van een bisschop en vroeg het gebed en de steun van allo Lim burgse mensen, opdat de goede oude zeden en de echt katholieke geest in Limburg vaardig mogen blijven. Na de H. Mis werd Mgr. Hanssen toegesproken bjj de Pastorie, allereerst door de voorzitter van het feestcomité de heer Janssen, die Mgr. hartelijk dankte voor zyn bezoek aan Oostrum en hem de steun en het gebed van richting waagt. Maar deze poging zal zo stimulerend werken, dat men rustig aan de slag blijft, tot de zoete en smakelijke kern ontbolsterd is. De schil kan hier en daar bitter zyn, maar de kern vergoedt alle vooraf gegane strijd. De lauwen klagen steen en been over hun geloof, dat taai is als zool leer, maar de vurigen verkondigen luide, dat 's Heren juk zoet is en Zyn last licht. P. H. RONGEN O.C.R. Oostrum, van vaderskant uit Broek huizen, was hij een zoon van het Noord-Limburgse volk, voelde hy zich thuis in het land van Peel en Maas. Dit .was zo juist naar voren gebfacht in zijn bisschopstaf, di6 hem door Oostrum en Broekhuizen geschonxen werd, waarop de beeltenis van de Christus Salvator en die van O. L. Vrouw, Bèhoudenis der Kranken, stonden ingegrift. Na de diverse sprekers gedankt te hebben voor hun woorden, sprak Mgr. Hanssen over zijn devies „vincere in bono malum", het kwade overwinnen door het goede. Een devies, dat in deze zo ernstige tyden, een leidraad moet zyn voor iedere katholiek, voor iedere katholieke vereniging of be weging. De gevaren zyn groot en veelvuldig, doch onze houding onze levenswijze zal, mits zy echt innig beleefd katho liek. is, een goede en stevige dam zyn. Hy spoorde alle aanwezigen aan, evenals hun voorouders, de oude degelijkheid te behouden in geloof en in zeden, dan behoeft Noord-Limburg niets te vrezen. Dan gaf Mgr. allen zijn herderlijke zegen en begon de receptie, waarop Mgr. blijk gaf Oostrum nog niet ver geten te zijn en menigeen stond ver baasd over kleine dingetjes, die niet vergeten waren. Over en weer flitsten vragen en antwoorden. Zo hoorden wij o.m. iemand tegen Mgr. zeggen, toen deze hem niet direct kerkende: „bè, ik heb owr'nog as kleine jong op 't perd geholpe". Ook de bijnamen was Mgr. nog niet vergeten en er heerste een echt hartelijke, onge dwongen sfeer. Na déze receptie, die meer dan een uur duurde, begaf Mgr. zich met zyn familie en genodigden naar Lunchroom Verheugen, waar gedineerd werd. 's. Avonds werd hem, na zijn terug komst in Oostrum, door de fanfare ten huize van de familie Loonen, een serenade gebracht door de harmonie „Sub Matris Tutela". Ook bezocht Mgr. Hanssen nog het Noviciaat St. Pascalis. Australië heeft plaats voor 70.000 emigranten per jaar. Terwijl de „Kota Inten" met de regelmaat van een veerboot maan delijks duizend emigranten over de grote plas vaart en emigratie haast identiek is geworden aan: naar Ca nada gaan, verschijnt er een nieuw land van beloften aan de verre hori zon: Australië. Mensen zonder eigen erf, zonder bestaansmogelijkheden, maar met handen, intellect, ijver, pioriiersgeest en de beöte Nederlandse eigenschap pen kunnen daar bereiken, wat Ne derland hun niet kan bieden. De plv. directeur van de Stichting Landverhuizing „Nederland", de heer G. K. de Clercq, is enthousiast over Australië en hy zou niets liever wensen dan dat de leuze: „Gaat U ook naar Australië gemeengoed werd onder emigratie-candidaten. In 1939 reéds heeft de Stichting Landverhuizing Nederland een over eenkomst gesloten met de Austra lische regering over de emigratie van Nederlanders. De oorlog liet haar echter niet tot uitvoering komen en toen zy in 1946 werd hernieuwd, belette het gebrek aan scheepsruimte, dat meer dan enige enkelingen het vaderland ver lieten, om in het vijfde werelddeel zich een toekomst te zoeken. Want we mogen dan in de Hol- land-Australië-ly'n een vaste scheep vaartverbinding met Australië heb ben, haar schepen zyn nu eenmaal vrachtschepen met een uiterst be perkte passagiers-accommodatie, zodat deze hoogstens een 90 man per jaar kunnen vervoeren. Thans heeft genoemde maatschappij kans gezien een schip van de „Neder land" de „Talisse", die een kleine 9000 ton meet, voor een speciale reis te charteren en daarmee zyn nu Zaterdag 94 Nederlanders van Rot terdam naar een nieuwe toekomst vertrokken. Er waren 40 landbouwers by, die door bemiddeling van de Stichting emigreren, 15, die bemiddeling had den gehad van het Australische ge zantschap, terwyl de overigen, die reeds van 1946 af op de wachtlijst der Holland-Australiëlyn stonden, nu eindelijk ook de kans kregen, de reis te ondernemen. Onder de passagiers bevonden zich verscheidene ex-militairen, die gedu rende de oorlog in Australië waren gedetacheerd. De Australische regering heeft be paald, dat voor hen en voor ex-ille gale werkers dezelfde rechten gelden als voor de Australische ex-militairen vooropgesteld dat zy. in Nederland „eervol ontslaè" hebben gekregen. Een landing-permit wordt voor hen niet vereischt. Aan ex-militairen kun nen zelfs studiebeurzen worden ver strekt. De mogelijkheden in Australië, dat per jaar 70.000 emigranten kan op nemen, zyn voor de hardwerkende Nederlanders, die met kwaliteitspro ducten in elk genre een uitstekend bestaan kunnen vinden, is practisch onbegrensd. De heer Williamson, hoofd van het Publicity Departement van het Aus tralian House in Londen en de heer Llandale, secretaris van de Austra- lischo legatie, deden daarover interes- KaticnaiUatie dee Een vriendelijke geest zond ons een arverslag van de provinciale ver eniging tct bevordering van de geiten- fokkerij in Limburg. Nu zyn we niet zo heel erg gesteld op jaarverslagen, want ze zyn meestal lang en dor, terwyl bovendien nog de feiten, die voor een krant van belang zijn, reeds lang en breed zyn gepubliceerd, doch we menen een uitzondering te moeten maken voor deze, onze Limburgse geiten, temeer ook daar de pers over het algemeen niet zo direct en spontaan voor deze „koe van de kleine man" warm loopt. Hier in Noord-Limburg hadden we voorheen zo niet de geit als kind in huis dan toch in de stal en speciaal het gebied van Yenray kende eens een tyd, dat de geitenfokkery bloeide. Maar ter zake. Met de Limburgse geitenfokkery wil het nog niet al te best. Het ledental liep terug van 985 tot 681. Men heeft echter de indruk, dat het dieptepunt bereikt is. Stemmen, werden genoteerd van mensen, die hun geit hadden weg aan, er nu spijt van hebben en van plan zyn wederom een dier aan te schaffen. Ook is er wat meer vraag naar lammeren geweest dan in 1946. Bovendien bereikt het bestuur, speciaal uit het getroffen gebied, be richten, dat diverse leden graag een of meer geiten zouden willen aan schaffen., doch, dat de nodige stal- ruimte ontbreekt, om deze dieren te herbergen. Vrij algemeen leest men in de ver slagen van de diverse secretarissen, dat het aantal leden en geiten sterk is ingekrompen, doch dat de ambitie onder de overgeblevenen goed is. De kern, van echte geitenfokkers is der halve nog intact. Als iedere huismoeder de voedings waarde van melk eens op haarjuiste waarde wist te taxeren, wat zou men trachten het melkverbruik in het gezin nog hoger te voeren en wat zori, ook nu nog, door veel meer mensen, santé mededelingen. De eerste taax echter van een ge wone emigrant is: zich een goede naam vestigen als werker in 'dienst van een ander (kapitaal mag immers niet ons land uitgevoerd worden) ver volgens sparen en tenslotte krijgt hij na enige tyd wel een aanbieding om als zetboer, pachter of bedrijfsleider een meer zelfstandig bedrijf te gaan leiden, zelfs met steun van de Aus tralische regering. En binnen enkele jaren kan hy zich opwerken tot volledig zelfstandig eigenaar van een farm, een tuin bouwbedrijf of van een middenstands- bedrijf. De standaard van al dezefcedryven is in Nederland zo veel hoger dan in Australië, dat kwaliteit en service iedere concurrentie kunnen slaan, aldus het oordeel van rar. Llandale. Ook vanNederlandse kant is voor de landbouwers onder de emigranten goed gezorgd. Dr. Pieters, landbouw-attaché by het Ned. gezantschap in Melbourne, heeft ervoor gezorgd, dat zy onderge bracht zullen worden als arbeiders op boerderijen met gemengd en zui velbêaryf, in de districten ten .Oosten en Westen van Melbourne, in hoofd zaak Gippsland. Hy kan hen gemakkelijk per auto bezoeken, van hun ervaringen op-de hoogte blijven en 'hun eventueel met raad en daad bijstaan in hun moei lykheden. De jongste passagior van de boot was een'jongen van 15 jaar: Richard Blom. Hij heeft op St. Louis in Amersfoort gestudeerd en is de jong ste zoon van een* Nederlander, die in Australië genaturaliseerd is. Onder de weinige vrouwelijke pas sagiers troffen we vier zusters van de Dochters van O.L. Vrouw van het H. Hart uit Tilburg, die naar haar Missie m Rabaul gaan. De heer de Clercq gaf bij het af scheid nog vier raadgevingen: doe niet aan politiek in een vreemd land en laat in het begin niet merken, dat je het beter kunt, wees sober eri vergeet je vaderland niet! ven Moeilijkheden yan allerlei aard De Belastingcommissie van de Stich ting voor de Landbouw schonk on langs aandacht aan reservering van gelden in de landbouw met het oog op verdere mechanisatie. Zy hangt nauw samen met het probleem, waarvoor de landbouw zich geplaatst ziet: de verlaging van de kostpryzen. Deze verlaging is niet alleen noodzakelyk voor de landbouw zelf, zo vernamen wy van de zyde der - Stichting voor de Landbouw, maar zy is tevens van belang in ver band met de heersende spanning tus sen lonen en pryzen. Om de verlaging der kostpryzen te bereiken is het noodzakelyk, dat de landbouw intensief kan mechaniseren en zyn verouderde machines door de geit als nuttig huisdier worden beschouwd. Juist die dagelijks vloeien de voedselbron is niet hoog genoeg te schatten en te waarderen. Parallel met het ledental liep het aantal geiten terug en daalde van 1424 tot 959 stuks. Melkcontrole heeft plaats gehad by 16 geiten. De opbrengsten zyn uiteraard zeer nadelig beïnvloed door de slechte voederpositie ten gevolge van de droge zomer. Niette min vertonen de verkregen cijfers, vooral ook in het vetgehalte, een dermate grote verscheidenheid, dat een doeltreffende verbetering op ïiielkopbrengst, zonder melkcontrole gegevens onmogelijk is. Slechts in 9 afdelingen vond in schrijving van geiten en lammeren ats. In 6 gevallen was hieraan een premiekeuring verbonden, n.l. te Heerlerheide, Belfeld, Blitterswyck, Venray) Schinveld en Huishoven. Zy nog vermeld, dat in Heerlerheide onderzoek werd verricht op tuber culose. Van de 32 geiten bleek geen enkel dier te reageren. Voorwaar een grote grote geruststelling voor de volksgezondheid. In het afgelopen jaar is tot stand gekomen de Provinciale Verordening op het houden van wilde bokken. Niet ingeschreven bokken zyn op grond van deze verordening uitge sloten in de fokkerij. In de pryzen van geiten en lam meren voor de fokkerij en -houdery is weinig verandering opgetreden. Alleen die van de vette geiten waren abnormaal hoog. Uitsluitend door de hoge pry's, op de zwarte markt betaald voor het vet, is het dan ook toe te juichen, dat het slachten van eeiten aan banden is gelegd. Alhoewel geen slachtverbod is in gevoerd, is door het stelsel van slacht- verguriningen een wilde afslachting toch te voorkomen. nieuwe kan vervangen. De fiscale maatregelen ten aanzien van de afschrijving en van de schijn winst, 'gemaakt op de verkoop van oude machines, zijn echter zodanig, vernemen wy voorts, dat inten sievere mechanisatie eerder wordt tegengewerkt dan bevorderd. De belasting op de bedoelde schijn winst is thans zo hoog, dat de ge volgen reeds merkbaar zyn. Machines en prijspolitiek Verschillende boeren laten er zich reeds door weerhouden hun machine park aan te passen aan de nieuwste eisen. Deze eisen worden niet op de eerste plaats bepaald door nieuwe technische uitvindingen, maar nog meer door het systeem van prijsvaststelling door de Regering, hetwelk de boeren dwingt hun bedrijf tot in de kleinste bijzon derheden te rationaliseren. De regering dwingt door haar prijs vaststelling enerzyds de boeren tot rationalisatie en anderzijds maakt zij door haar fiscale maatregelen deze rationalisatie te moeilijk. De Regering is, zoals bekend,"bezig i met het opstellen van een landbouw- j plan, dat de landbouw op' het hoge peil zal brengen, waarop deze nu moet staan. Dit plan zal echter by zyn uit voering vaak stuiten op de fiscale consequenties. Het zou, aldus volgens de Stichting, juist andersom moeten zyn. Belgisch yoorbeeld In België heeft-men voor dit vraag stuk reeds een oplossing gevonden. Men heeft daar met de fiscus een regeling getroffen in verband met de stijging van de pryzen, zodat de aan koop van nieuwe machines aantrek kelijker gemaakt wordt. In Nederland is de toestand thans zo, dat by verkoop van de oude in ventaris inkomstenbelasting geheven wordt over de opbrengst verminderd met de boekwaarde, terwyl da toe gestane afschrijving kop de nieuwe inventaris uiterst gering is. De Belastingcommissie besloot over deze aangelegenheid contact op te nemen met het Departement van Landbouw en zich daarbij tevens te laten voorlichten door de technische commissie van de Stichting voor de Landbouw. He: overwinnen van onze geestelijke en stoffelijke armoede door: versterking van onze christelijke beschaving, opvoering van de productie, rechtvaardige verdeling van de producten, die wij tot stand brengen. Aldus wordt in het ontwerp ver kiezingsmanifest in enkele woorden samengevat het program voor de binrienlandse politiek, die de Kath. Volksparty wil voeren. Ter bereiking van dit gestelde doel worden dan in het manifest.de vol gende punten van actie genoemd 1, Het bevorderen met alle midde len van de goede orde op zedelyk gebied vasthouden aan de grondslagen van het gezinsleven; tegengaan van lichtvaardige echt scheidingen bestrijden van de euvelen by uit leenbibliotheken in acht nemen van de christelijke zeden by toerisme, zwem- en kampeer- gelegenhedon, het bevorderen onder geheel het Volk van de Nederlandse cultuur, gebaseerd op de Christelijke 2. Het stelselmatig doorvoeren van de gelijkstelling van bijzonder met openbaar onderwijs en het uitbouwen van het technisch- en nijverheids onderwijs. 3. Het voeren van een krachtiger en consequenter gezinspolitiek, dan tot nu toe geschiedde, door: kinder bijslag voor zelfstandigen verbetering van het beginsel van progressie in de Kinderbijslagwet; ruime steun aan de gezinsverzorging. 4. Het krachtig bevorderen van de jeugdvorminghet bieden van ge legenheid tot ontwikkeling en studie voor alle beroepen, uitgaande van gebleken geschiktheid, ongeacht de financiële omstandigheden der ouders. 5. Het herstellen en beschermen der volksgezondheid met name door bevordering van het werk der Kruis verenigingen en de verbetering der wettelijke gezondheidsorganisatie. 6. Het regelen van de oorlogs schade, principieel uitgaande van integraal herstel van alles, wat geen luxe is en niet met afstel, maar alleen met uitstel van wat op dit ogenblik onmogelyk te herstellen is. 7. Het met kracht voortzetten van de wederopbouw, met groter voorrang voor de zwaarst getroffen gebieden en de volkswoningbouw; het vaststellen van een minimum program, waardoor verdere achter uitgang in de woningpositie tenminste wordt voorkomen. J. Het invoeren van de publiek rechtelijke bedrijfsorganisatie en dras tische inperking van de ambtenarij. 9. Het ter hand nemen van be zitsvorming (eigen woning of anders zins) voor de massa van ons volk, waardoor het natuurlijke recht van eigendom niet slechts voor betrekke lijk weinigen, maar voor de massa van het volk werkelijkheid wordt. 10. Het invoeren van medezeggen schap in de onderneming, waardoor, met behoud van de leiding van de ondernemer, de arbeider niet meer onder, maar naast het kapitaal komt te staan. 11. Het verhogen van de welvaart van het platteland en het vergroten van de bodemproductie. Daarom: een prijzenpolitiek, waar door de arbeid van boeren en tuin ders behoorlijk beloond wordt; een regeling van de overgang en

Peel en Maas | 1948 | | pagina 1