HEROPBOUW- EN UITBREIDINGSPLAN
VAN VENRAY-KCM
INLEIDING.
HET PLAN.
Rooi mien dörp ien de Piël
Toon wy voor enige weken het horbouwplan ontvingen van ons
dorp, ontworpen door hot Architectenbureau Margry on Lerou,
hadden wü zoo'n echt, w(i zouden het haast „.Sinterklaas-
gevoel" noemen, zo iets van „Vol verwachting klopt ons hart''.
Wij hebben do grote kaart ontrolt en zjjn deze toon aan hot
bestuderen geslagen. „O, zie je, dat wordt anders en dat en
dat". Hetzelfde wat U zult gaan zoggen bij hot lezen van dit
artikel en hot bekijken van de kaart. Het lijkt ons iets moois
en geweldigs, oen zo'n groot project als ons dorp toch is, in
zün goheel onder handen te hebben en wjj kunnen ons in
denken, dat de heren architecten hiervoor hun tijd nodig
hadden en de ongeduldigen rustig lieten wachten.
Een herbouwplan is nu eenmaal niet in één twee drie
klaar. Dat wü in Venray dan toch nog bü de eerste zyri, die dit
plan klaar hebben, pleit nog des te meer voor zijn makers
Dat „Peel en Maas" dit nieuwe herbouwplan onder uw ogen
brengt, daarvoor danken wij, naast do andero heren, de heer
Lerou in 't bijzonder. Wij wensen èn Vonray èn hot Archi
tectenbureau oen spoedige verwezenlijking van de plannen
van harte toe.
Laten wij nu de oorste pagina openslaan van de officiële
toelichting Hij de'/.e tekening en eens gaan zien, hoo Venray
in do naaste toekomst herbouwd en opgebouwd zal worden.
Vonray is eon zeer merkwaardig dorp. Op een afstand van ongeveer
8 kilometer van de Maas, is het gelegen aan do weg, welke van Venlo
over Ilorst naar Nijmegen loopt langs de rand van do Peel, do vroeger
zo onherborgzamo streek, welke zich over een breedte van' ongeveer 15
kilometer uitstrekte van Mill tot aan Weert. Slechts op enkele plaatsen
kon men deze moerassen in Oostwostelyke richting oversteken. Van Ven
ray uit was dit mogelijk in de richting Deurne (Helmond—Eindhoven)
en Overloon (Grave—'s-Hcrtogenbosch). Hierdoor is Venray het verkeers
knooppunt geworden van de l'ee!. Tot op den huidigen dag zyn deze
oude verkeorsbanen de hoofdverkeerwegen gebleven, waar omheen zich
do bowonors hebbon gegroepeerd. Do „Grootestraat", zoals de naam aan
duid!., de hartader van Venray, verbindt het verkeersknooppunt in het
Zuidon (Ilenseniusplein) met do Markt, het verkeersknooppunt in het
Noorden.
Het centrum van Venray wordt gevormd door de Markt, met de
merkwaardig geplaatste magnilieke Gotlhsche kerk. B(j deze kerk was
roods in do Middeleeuwen een nederzetting van religieuso vrouwen ont
staan, waaruit later het klooster en meisjespensionaat „Jerusalem" der
Zusters Ursulinen groeide; thans het eenige volledige meisjes-gymnasium
in Nodorland. In hot Zuiden vestigden zich de Paters Franciscanen met
een klooster, waarby een gymnasium voor jongens werd gesticht. Daar
naast zyn in Venray een psychiatrische inrichting zoowel voor mannen,
als voor viouwen gevestigd.
Waardoor Venray zulk een grote aantrekkingskracht voor deze ge-
stichten heeft gehad, is niet eenvoudig te achterhalen, wel kunnen we
do invloed ervan thans duidelijk in het leven van het dorp terugvinden;
onder andoren in do winkelstand en in het procentsgewys groot aantai
intellectueelen.
Door zjjn ligging midden in de Peel, is Venray een vry zelfstandig
centrum geworden, waarop een groot aantal kerkdorpjes, behorend tot
verschillende Maasgemeenten zyn georiënteerd, zoals Venray zelf weer
georiënteerd is op Ny'megen en Venlo. Dit demonstreert zich vooral in
do winkelstand, die een enigszins stedelyk karakter heeft en bovendien
veel grossiers onder haar leden telt.
Tongevolge van zyn ligging, vooral ton opzichte van het verkeer was
Vonray voer de oorlogvoerende partyen een strategisch belangrijk object.
Hot zyn dan ook voornamelyk de beide verkeersknooppunten, die 'door
het bombardement zeer zwaar zyn getroffen. Daarnaast is de toren van
de prachtige Gothische kerk, nadat hy door tyhpoon-aanvallen reeds danig
was gehavend, door de Duitschers opgeblazen, waardoor dit kerkgebouw
voor driekwart vernield werd.
Na do bewonderenswaardige doorbraak van de geallieerde legers naar
Nijmegen, ontwikkelde zich by de uitbreiding van het front in Oostelyke
richting naar do rivier de Maas een intensieve stryd, die in de geschie
denis bekend zal blyven als de Tankslag by Overloon.
In deze stryd werden Vonray evenals Overloon de middelpunten van
do gevechten, waaruit do terugtrekkende Duitsche troepen niet dan na
hovigo aanvallen verdreven konden worden. De zwaarste slagen vielen
tussen 10 on 17 October 1944; op 18 October werd Venray bevryd.
liet plan bestaat godeoltelyk uit een herbouw- en oen uitbreidings
plan. Ofschoon in het uitbreidingsplan vele verwoeste gebouwen staan
beheren deze vernielingen toch meer tot de incidentele govallen.
Hot herbouwplan beperkt zich dus tot de kern van hot dorp, ver-
moerdord mot gronden, welke nodig zyn om getroffenen, die door omstan
digheden niet meor in de kern kunnen herbouwen, schadeloos to stellen.
Do bestaande toestand van Venray van 1945 was, zoals by alle dor
pen, die in do verkeersrouten gelegen zyn en een snello ontwikkeling
hebben doorgemaakt, ordeloos. Vooral het euvel van do lintbebouwing
heeft ernstige vormen aangenomen. Daarnaast dreigen de aanwezige
kloosters on gestichten, die behalve hun eigen bebouwde erven, veelal
nog grote oppervlakten grond in do oniniddellyke nabyheid van de be
bouwde kom hebben gereserveerd, een goede, planmatige uitbreiding te
vorhindoren, omdat zy als een wig liet dorp m verschillendo buurten
splitsen.
Verkeer.
Do kern van Venray heeft echter een zeer typische structuur, welke
ontstaat door de ligging van de twee in de inleiding reeds genoemd,
pleinen: do Markt en het Ilenseniusplein, welke met do twee paralle-
loponde straten de Groote Straat en de Schoolstraat een circuit vormen.
Dit „lichaam", dat practisch Noord-Zuid ligt, doet met zyn radicale uit
valswegen sterk denken aan een goweldige spin. Deze structuur is onaan
getast gebleven en is alleen uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling
van hot uitbreidingsplan in onderdelen.
Het verkeersprobleem ochter vraagt in do bebouwde nom een af
doende oplossing; do „Grootestraat" zal het toenemende verkeer op den
duur niet meer kunnen vorwerkon. Er is dan ook getracht omniotalleen
do verspreide bebouwing zoveel mogelyk op te vangen, maar ook om de
open terreinen naby de bebouwde kom op de eerste plaats voor de be
bouwing in aanmerking te doen komen. Hierom heeft het onderhavige
plan nog niet de omvang, welke het „Plan in Hoofdzaak" toestaat.
Tevens word hierby gestreefd om aan Venray een duidelyko begren
zing te geven. Daarnaast werden voor het verkeer nieuwe mogelykheden
geschapen. Ten bohoeve van de winkeliers is er namelyk van af gezien
om do Grootestraat te verbreden.
Dit zou trouwens niet vorantwoord zyn, omdat hiermede het afbreken
van nog een groot aantal panden zou zyn gemoeid. In plaats hiervan is
de evenwydig en ten Westen van de Groote Straat lopende Schoolstraat
verbreed en is een nieuwe weg ten Oosten ervan, ontworpen.
Deze weg loopt van de Hofstraat naar de Veldstraat, dan door de
tuinen langs 't „Smaal Pèdje" en komt uit op de Nieuwe Draalstraat. De
Veldstraat zolf wordt breder, doordat de woningen hy de Ghicoreifabriek
oen flink stuk terug moeten. De Draalstraat zal niet meer zo'n slop wor-
den als vroeger, de weg wordt veel breder en wordt verlegd. Kwam de
oudo Draalstraat vlak by de pomp in de Grootestraat uit, nu kan men
rechtstreeks van^ hot Henseniusplein de nieuwe straat inryden, die by
do hoek van de Kolkweg het oude gedeelte even volgt, maar dan onge
veer loodrecht op de Oude Oostrumsche weg komt. Do muur van het
Patorskloostor valt m weg, waardoor de inrit van de Oude Oostrumsche
weg veel breder en ruimer wordt. Het grote verkeer kan dus zo, zonder
in do kom zelf te komen, achterom naar Maashees. Voor het verkeer
naar het Station on Wanssum is nog een andere oplossing gevonden.
Er is namelyk een nieuwe weg geprojecteerd tegenover het nieuwe Pa
rochiehuis (D), dat aan de O.Oostr. weg komt te liggen. Deze weg loopt
recht naar hot kruispunt by de ULO-school en men kan vandaar dus
over do Oostsingol vorder.
Do hook Oostsingel-Stationsweg kry'gt nog een hele verbetering dooi
de splitsing by villa „'t Stepke", door gebruik te maken van een gedeel
te tuin van St. Servaas. Het verkeer van Oostrum—Overloon v.v. zal
door de verbreding van Gasstraat en de verlenging van do Ak! erweg
naar do Stationsweg (garage Gommans), een einde maken aan liet ge-
dring in Eindstraat en Hofstraat. Zal in de toekomst do weg naar Do
Rips klaar komen en dus een goede verbinding naar Gemert, dan zal
deze weg zeer veel groot verkeer kunnen opvangen.
Al deze wegen zullen zoveel mogelyk beplant wordon en zullen dus
in de toekomst prachtige lanen worden.
Mot de hierboven genoemde drie nagenoeg evenwijdige wogen, is hot
hart van Vonray bepaald. Op dit hart zijn zoals uit do tekening duidelijk
blykt, een zeergroot aantal weger, gericht. Naast de hoofd verkeerswegen
zyn dit ook de wegen naar de kerkdorpen en de vele landwegen, die
naar de ontgonnen Peel leiden. In het Zuiden, Westen en Noorden, kon
deze structuur in het plan worden gehandhaafd. Naar het Westen toe,in
welke richting bebouwing dient gestimuleerd te worden, is als voor
lopige begrenzing van de bebouwde kom nagenoeg het beloop van oen
bestaande landweg aangehouden, die als een groene zoom, Venray naar
het Westen toe zal afsluiten.
Dit is de Lange weg, die nu inderdaad zyn naam eer aan gaat doen.
Deze weg wordt als alle andere verbreed en vergroot. Was de toegang
vroeger alleen langs garage Stoks. nu wordt do Molenpad vanaf Sint
Anneke er by getrokken, zodat hij nu breed uitmondt midden op de
Langstraat. Deze brede singel loopt nu dus van Langstraat naar Over-
loonse weg, maar gaat niet meer achter de boomgaard van Sint Jozef om
(dit stuk weg komt te vervallen), maar door de St. Jozefsstraat.
Aan deze weg worden de eerste definitieve woningen gebouwd, volgens
het bouwplan 1946. Het zullen vrystaande woningen worden, op een vry
grote onderlinge afstand, waaruit liet karakter van open bebouwing dui-
delyk zal spreken. Langs do radiale wegen zal de bebouwing, integen-
stelling hiermede, intensiever zyn, by voorkeur in blokjes var. moer wo
ningen. Een gedeelte van deze panden zal eveneens in het kader van het
bouwplan 1946 worden uitgevoerd.
Ten Oosten van het eigenlyke hart, is de bestaande wyk ter weerszijde
van de Stationsweg als villawyk in stand gehouden en vordor ontsloten
door een op het koor der kerk gerichte weg, waaraan een zeer open be
bouwing is gedacht. Het overige gedeelte lieoft een meer gemengd karak
ter en is dien overeenkomstig behandeld.
Zoals dus te zien is, loopt deze weg van de Oostsingel recht op de
kerk af, langs villa ,,'t Stepke" naar de Hofstraat.
Onder andere nieuwe wegen dient nog opgemerkt to worden, die
langs de Telefooncentrale (IC) van Kolkweg naar de Wilhelminastraat,
die door zyn speciale verbouwing een*der mooiste wijken van Vonray
zal worden.
Openbare gebouwen.
De ligging van de openbare gebouwen geeft behalve do kerk, geen
byzondere moeilykheden.
Het P.aadhuis heeft, weinig geleden; er is voorzien in eon mogelijke
uitbreiding, aan Je achterzyde is het gebouw van openbare werken en
een brandweerkazerne geprojecteerd, welke gebouwen zodoende op de
hoek van twee straten komen te liggen.
Van de scholen zyn er enige verwoest. By het reserveren van gronden
voor de te herbouwen scholen is zoveel mogelyk getracht deze gelijk
matig te verdelen over het dorp. Door enkele extra reserveringen heeft
het schoolbestuur een ruime keuze. Tevens is'gerekend op de stichting
van een ambachtschool.
De letter L duidt de scholen aan. Voor de nieuwe jongonsschool is
een terrein gereserveerd by de Telefooncentrale (K) en op de hoek Wil
helminastraat - V el dstraat.
De Ambachtsschool komt aan de nieuwe St. Jozefstraat.
Van de openbare gebouwen werd het postkantoor ernstig beschadigd.
Er is een nieuw terrein aan het Henseniusplein gereserveerd, ofschoon
P.T.T. nog niet beslist heeft waar het nieuwe gebouw wordt opgericht.
De oude plaats biedt namelyk ook goede mogelijkheden..
Er is getracht het Henseniusplein een waardiger karakter té goven en
wel door het bouwen van een bescheiden feestgebouw, hetwelk beant
woord aan aan de grote behoefte, van Venray, een cultuur en ontspan
ningscentrum te bezitten.
Hierdoor kan een mooie wisselwerking ontstaan tussen dit plein en de
Markt als bestuurscentrum.
Tenslotte dient iets nader te worden ingegaan op de situatie rond de
kerk. De kerk van Venray was terecht, „het baken van de Peel". Reeds
van veraf tekende het prachtige silhouet van deze Gotische basiliek zich
hoog boven de omgeving af. In het dorpsbeeld zelf lag de kerk echter
verscholen achter de bebouwing, enigszins excentrisch op het kerkhof.
Aan de Hofstraat was de afstand tussen het kerkgebouw en de ervoor
geplaatste bebouwing wel zeer minimaal, waardoor het mooie koor van
de kerk aan het oog onttrokken was.
Tegenover deze geslotenheid aan de Zuidzyde was de Noordzyde geheel
open, te open. De enige bebouwing aan deze kant waren de gebouwen
van het klooster „Jerusalem", de echter op een te grote afstand van de
kerk gelegen waren, om daarmede een harmonisch geheel te vormen.
Getracht is aan beide euvelen tegemoet te komen, enerzijds door het koor
meer zichtbaar te maken on enorzijds om de te herbouwen gebouwen
van het verwoeste Jerusalem zodanig te situeren, dat zy mede zullen
werken in het geheel.
Ten opzichte van de drukke Markt, waar het wereldlyk gezag zetelt
zetelt, trekt dit Godshuis zich dus waardig terug op het tweede plan, het
is daarom goed deze bescheidenheid te belonen door op 9en rustiger punt
het liturgisch centrum, dat in zyn oude luister is bewaard gebleven, niet
alleen vry to leggen, zoals dit ook in de historie het geval was, doch
bovendien te omlijsten door enkele gebouwen van waardiger karakter,
daartoe kan de situatie van de nieuwe gebouwen van Jerusalem zeer
veel by dragen.
De toegang tot de kerk is thans via het overbouwde poortgebouw aan
de markt, waardoor men door een zijportaal in de kerk komt. In het her
bouwplan is in de Noordwestelyke hoek van de markt oen nieuwe open
toegang ontworpen, die het mogelyk maakt tot voor de kerk te rijden
en om via de toren de kerk te betreden. Bovendien is hiermede de toren
vanaf de markt althans, op één punt ten voeten uit zichtbaar.
Hoewel het kerkhof enigermate zal kunnen worden vergroot, zal men
in een verdere toekomst een nieuwe begraafplaats in gebruik moeten
nemon. Deze is geprojecteerd by de kerk van de Paters Franciscanen.
GROEN EN ONTSPANNING,
Daar Venray aan alle zijden door natuur is omgeven is het niet goed
de toch nog altyd kleino kom te onderbreken door plantsoonen of
parkaanleg.
Ofschoon de rondom liggende landeryen met het oog op ontspanning
passief zyn, bevinden zich ten Noord-Oosten van de bebouwde kom bos
gebieden, welke zich uitstrekken tot de prachtige omgeving van Geysteren
Het wandelen en fietsen in deze streek is dan ook een lust.
Ten Westen van Venray voorziet het „Plan in hoofdzaken" in do be'
hoefte van actief groen. In het hier aanwezige bos- en heidegebied, zal
in de nabye toekomst een sportpark worden aangelegd.
DE BEBOUWINGSRICHTLIJJMEN
Daar in de Hofstraat enkele winkeliers dopr de openlegging van het
kerkkoor niet meer op hun vroegere plaats kunnen herbouwen en om
dat thans gelegenheid bestaat aan de dringende wens tot uitbreiding van
diverse verwoeste zakenpandeu tegemoet te komen, is het zaak in deze
beide straten winkelbouw te verplichten. Uiteraard is de bebouwing hier
zo gesloten mogelyk gehouden.
In dé Patersstraat en de Schoolstraat dient winkelbouw gestimuleerd
te worden, om zodoende geleidelyk tot vergroting van het centrum te
geraken. De bebouwing is niettemin iets ruimer gedacht.
De uitbreidingen naar Oost en West dienen zich zoveel mogelyk als
woonwijken te ontwikkelen. Slechts spaarzaam worden hier winkelbo-
dryven toegestaan, speciaal die welke in de dagelykse behoefte van hof
gezin voorzien.
Hoewel het blykt dat het in Venray nog niet mogelyk is wyken
voor werken en wonen streng te scheiden, is toch één wyk, en wel die
en Oosten -van het Raadhuis, uitsluitend bestemd voor wonen.
ONTEIGENING.
Om hot ontworpen herbouwplan uitvoerbaar te maken is een vry
ingrijpende onteigening gevolgd door herverkaveling noodzakelijk; dit in
verband met nieuwe straten, nieuwe rooilynen, het oprichten van ge
bouwen van algemeen belang, het schadeloos stellen van getroffenen en
tenslotte omwille van een geordend geheel, zoals dit in de bebouwings
richtlijnen gesuggereerd is.
Bovendien heeft het eeuwenlang voortschrijdend px-oces van verdelen,
kopen en verkopen van gronden tot een dusdanig rommelige verkaveling
geleid, dat het maken van tabula rasa zeer welkom is. Het maakt tovens
een ordentelyke percelering mogelyk.
De onteigening is gesplitst in vier categoriën
1. Percelen mot verwoeste of nagenoeg verwoeste opstand, waarop het
oude pand in het geheel niet meer of althans niet meer op dezelfde
plaats kan terugkomen.
2. Onbebouwde percelen, benodigd voor de herbouw van elders ver
woeste en of te verplaatsen panden.
3. Gronden en licht beschadigde panden benodigd voor de uitvoering
van hetherbonwplan.
4. Percelen, waarop de nog bestaande panden niet behoeven worden
afgebroken, benodigd voor de uitvoering van de herverkaveling en het
verbouwplan.
Hierop hopen wy nog eens nader terug te komen.
Nadere Opmerkingen.
NOORD.
De Ovorloonsoweg is veel breder geprojocteerd en zal zo een zeer goede
entree voor het dorp zijn, vooral daar ook de bocht by Brouwerij Rutten
veel groter wordt. De gevaarlijke hoek by Hoenderstraat—Eindstraat
wordt door het achteruitbrengen van de rooilijn op de hoek Schoolstraat-
Markstraat zo veel mogelijk vergroot.
Het Kerkpad dat uitkomt in do Marktstraat gaat verdwynen. Dit wordt
dicht gebouwd on in de toekomst zal de Marktstraat een gesloten geheel
zijn Zoals reeds gezegd zal de Gasstraat geschikter gemaakt worden voor
liet groot verkeer door verbreding en het wegnemen der bochten. Deze
grote weg, beplant met bomen, zal een zeer mooie afsluiting vormen, van
do kom van hot dorp.
Doordat de oude muur aan de Maaslieseweg gelieel wegvalt en het
nieuwe Jeruzalem hier waarschijnlijk komt te liggen, zal ook het aan
zicht van deze weg zeer veel ten goede komen. De hoek Maasheseweg-
Stationstraat verliest veel van scherpte door de radicale afronding, die
hier wordt toogepast.
De situatie in de Hofstraat is boven reeds beschreven, deze oplossing
zal do kerk meor in het oog brengen en de haarspeld-bocht zal verdwynen.
OOST
Do verbetering van de Oostsingel-Wilhelminastraat, Kolkweg e.d.
staan boven reeds genoeg omschreven. Hier zullen in de toekomst de
villawijken moeten gezocht worden.
ZUID
Twee grote veranderingen zyn hier aan te wyzen.
De Anthoniusstraat zal dichtgebouwd worden, en het plantsoen komt
te vervallen.. Het is de bedoeling, dat hier enkele grote gebouwen zullen
komen, aansluitend op Patersklooster en het Gymnasium. Het verkeer
van do Langstraat zal in de toekomst byna recht de Leeuwstraat in
kunnen rijden doordat de rooilijn in het begin van deze straat zeer ver
achteruit gebracht wordt. Dit is van zeer groot belang, daar de Hense-
niusstraat liet grote verkeer niet kan verwerken en daarvoor zal worden
afgesloten.
WEST
De Langowog is hier wol een dor grootste projecten. Boven staat dit
nader omschreven. Maar ook de Schoolstraat wordt flink aangepakt,
breder gemaakt en op de oude „Milleskoel" zal een busstation verryzen,
dit in plaats van de „Vitesse"-garage, die komt te vervallen.
Hier zal een feestgebouw komon waarvan het front recht op de
Markt uitziet en hiervan als het ware de begrenzing vormt, met vlak
daarnaast de nieuwe Kempweg. De Merselose weg wordt ook verbreed,
wat wel het beste blykt by de nieuwe hoek Kruitweg—Merseloseweg.
Nu dit „Nieuw Plan Venray" uitgekomen is, gaan onze gedachten
vanzelf terug naar dio dagen van October, toen iedereen huis en haard
moest achterlaten en geevacueerd werd, blij eindelijk verlost te zijn van
alles wat maar in de verste verte op oorlog geleek. En zeer weinigen
van ons hebbon zich toon gerealiseerd, dat dat kapot geslagen en kapot
gebeukt doip wat daar achter ons lag, toch ook weer moest herryzen.
Eorst weken later, toen de rast teruggekomen was daar op de vreemde,
toen men het oude vortrouwde huis ging missen, toen het Comité „Nieuw
Venray" zijn eerste oproep voor puinruimers in de Zwyger plaatste, eerst
toen kwam met het heimwee de gedachte op om ondanks alles Venray
schoner en mooier te maken dan het ooit was geweest.
Na de bevrijding van het Noorden nam de overheid maatregelen om
met de wederopbouw de verwoeste dorpen en steden beter op te bouwen.
In het verleden waren daarvoor reeds plannen, maar nu kon dikwyls op
een geheel nieuwe basis begonnen worden en van deze gelegenheid moest
geprofiteerd worden.
Reeds verschillende maanden zyn sindsdien verlopen, Venray kreeg
eveneens zyn bureau waar do plannen voor het nieuwe Venray zouden
worden opgesteld en verder zouden worden uitgewerkt.
Velen hebben intussen reeds met dit bureau kennis gemaakt én
enkele hebben misschien aan den lyvo moeten ondervinden, dat de teugels
strak gehouden worden, dat het trnst is met de veranderingen die men
wil doorvoeren. Veranderingen, die onze plaats in een mooier aanzien en
beter geschikt voor uitbreiding en industrialisatie maken.
De overheid heeft aan deze bureaux uitgebreide bevoegdheden gegeven,
bevoegdheden, waaraan zelfs het gezag van het gemeentebestuur van de
betreffende plaats niet veel tegen doen kan. Naast vele voordelen, die dit
met zich brengt, schuilen daarin ook gevaren. -
Het is zeer goed mogelyk, dat met ingrijpende veranderingen van
een plaats liet alledaags leven, zeden of gewoontes in de knel raken, of
uit hun verhand worden getrokken doordat de makers der nieuwe plan
nen hiervan niets weten.
Ook in Venray heeft men in den aanvang met de harteklop gezeten,
toen men meende te zien, dat by het nieuwe plan geen rekening gehou
den werd met do bolangen en gewoonten onzer mensen, b.v. by de uit
voering van hun arbeid. Zo herinneren wy ons, dat er verschillende inge
zonden stukken zyn binnen gekomen, toen uitlekte, dat winkel en
werkplaats gescheiden moesten worden.
De pap is gelukkig niet zo heet gegeten als zy werd opgeschept en
wij kunnen tevreden zijn, want de advies-commissie voor den Weder
opbouw, gekozen uit noodzaak, heeft inzake het wederopbouw- en lier-"
bouwplan van Venray ook haar woordje kunnen meespreken en haar
wenschen en ook haar klachten vonden welwillende aandacht en hiermee
werd zoveel mogelyk rekening gehouden.
En nu is dan het plan klaar, hierboven vindt U de officiële tekst en
uitleg, hiernaast de kaart.
Bogrypelyk is het, dat de critiek hierop met uitblijven zal, het is nu
eenmaal onmogelijk, dat men ieder mens tevreden stelt en het is ook
duidelyk, dat ieders inzichten en smaak nu eenmaal veel kunnen ver
schillen.' maar laten wij er aan denken, dat, wanneer na verloop van
jaren, dit plan eens werkelykheid is geworden, onze kinderen en ons
nageslacht zullen profiteren van wat wy nu overdreven of zelfs absoluut
overbodig vinden.
Want Venray is een plaats, die in de laatste twintig jaren een ge
weldige uitbreiding van zielenaantal heeft te zien gegeven en mocht de
beoogde industrialisatie inderdaad werkelykheid worden, zeer zekev die
uitbreiding houden zal. Wy noemen het al zoo nu en dan een stadje,