DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS "Birker Onze jarige Kroonprinses. Ons weekpraatje. Krakelingen. Provinciaal Nieuws Zaterdag 27 April 1940 Een en Zestigste Jaargang No 17 Dinsdag 30 April. Dat er geen geluk is zonder zorgen ondervindt onze Kroon prinses in de mooiste jaren van haar leven. Van deze zorgen is de volheid harer vreugde als vrouw en moeder doortrokken, Als mensch is Prinses Juliana veel goeds en liefs ten deel ge vallen. Van haar geboorte af is zij, als jongste telg der Oranjes als de eenige jonge loot, waaruit een nieuw leven voor ons Vors tenhuis mocht worden verwacht, gedragen door de toegewijde sympathie van het Nederlandsche volk en de alles-opofferende liefde van ouders en grootmoeder; ze is gesterkt in vele deugden door het voorbeeld, dat de twee vrou wen, die ons in de geschiedenis van de jongste halve eeuw heb ben geleid, haar van dag tot dag stelden. Het echte menschengeluk, het geluk van vrouw en moeder, dat zoo weinig vorstenkinderen in zijn volheid wordt toegemeten kwam in het leven onzer Prinses, Zij had hetgroote voorrecht een huwelijk te mogen sluiten, waar van liefde en trouw de grondsla gen zijn en beloven te blijven. Hoe onzeker het in het alge meen ook moge wezen om de innigheid eener samenleving te beoordeelen naar wat te zien wordt overgelaten door den slui er, welke elk menschenpaar rond zijn persoonlijke intimiteit spant, wat door dien sluier heen afstraalt van het huwelijksgeluk van het kroonprinselijk paar, laat geen twijfel aan de kracht en de zuiverheid van de bron. Onze Kroonprinses is geen mensch, die haar geluk angstig en zelfzuchtig in zich houdt, maar er mee woekert door ande ren er in te laten deelen en het alzoo te vermenigvuldigen. Toen zij moeder werd en haar kind Beatrix deed heeten, was het toen niet, alsof ze een geschenk, het grootste, dat ze geven kon, in handen van het Nederlandsche volk legde Was het niet, of ze zeide hier is het kind, waar ge naar verlangd hebthet brenge u geluk, gelijk het mij en mijn gemaal geluk bracht I Toen haar moederschap werd bevestigd in de geboorte van een tweede kind, was het volk beangst en bezorgd. Oorlog dreigde in Europa en het scheen, dat wij mede in het noodlottige avontuur van volke- renstrijd zouden worden betrok ken. Het kroonprinselijk paar noem de toen het tweede kind: Irene. De vreugde der jonge moeder werd tot troosting gemaakt van het bezorgde volk, haar eigen groot geluk legde ze op het altaar van den vrede, 't Was een gebed en een belofte. - o Er is geen geluk zonder zor gen. Dat ondervindt helaas ook onze geliefde Kroonprinses, want terwijl de liefde steeds rijker bloeit in haar jonge leven, druk ken de nooden van den tijd het volk te neer, het volk, dat de Voorzienigheid aan de Oranjes te leiden heeft toevertrouwd op de paden des Vredes, van welke het thans, telkens en telkens weer dreigt te worden afgedrongen. Met zorg om deze dingen is het groote geluk der Oranjes en ongetwijfeld niet het minst van een zoo gevoelige vrouw ais onze Kroonprinses, vermengd. Maar die zorg deelen we met Oranje en wordt ons daarom licht. En Oranje deelt zijn vreug de met ons volk, waardoor het geluk, ons geloof en vertrouwen vermeerderd worden. We ervaren dat voortdurend aan alle daden, welke ons Vors tenhuis stelt, daden, welke van meeleven getuigen en van offer zin. Bidden we God, dat Hij Oranje en de jarige Kroonprinses in ruime mate het geluk moge blij ven schenken. Dat bidden we omwille van hen, die ons met zooveel liefde hebben geleid; we bidden het ook om ons zelfswil, omdat het welzijn der Oranjes een bron van kracht en sterkte voor ons volk is, waaruit altijd met groote gulheid wordt opge deeld. Zij leve lang en voorspoedig, onze Kroonprinses 1 Md. GEWETENSVRIJHEID EN. DE EISCHEN VAN MAAT- SCHAPPELIJKE ORDE. Ouders, die hun kindje laten sterven. Gods Woord, zooals we dat uit de Schrift kennen, ls voor het over- groote deel van ons volk de grond slag van zijn levensbeschouwing en levenshouding. Het Nederlandsche volk is over het algemeen gespro ken geloovig, in den christelijken zin van het woord. Oók zeer velen van hen, die geheel of ten deele bui ten de practflk der kerken leven. Tot dat laatste komen zij soms door zekere dogmatische bezwaren, welke hen wel bulten, maar niet los van de kerk brengen, aan welke de tra ditie hen blijft verbinden, terwijl anderen door zulke bezwaren werden verleid of geleid tot het stichten van alweer een aparte secte. Het Neder landsche volk wordt niet geheel ten onrechte wel eens als „theolo- glseerend" gekarakteriseerd. Hoe verschillend we in godsdiensti ge opvatting ook mogen zijn, we meenen het doorgaans eerlijk onop recht; de groote practlsche verschil len worden bepaald door den ver schillenden uitleg, dien we aan be paalde Schriftgedeelten geven. Ieder voor zich is overtuigd de Waarheid te bezitten en de een beklaagt den ander oprecht om diens dwaling. Zoolang we elkaar maar beklagen en de vermeende dwaling niet tot mo tief van afschuw maken, behoeft de innigheid der samenleving er niet onder te lijden. Ik herinner me nog altijd een voor val uit mijn kinderjaren, dat diepen indruk op me maakte en me tot vele onrijpe geestesprakkezaties bracht. Ergens in de buurt was er een kindje ziek, heel erg ziek, de dokter had het, wat men noemt, opgegeven. De ouders behoorden tot een of andere protestantsche secte; ik zou niet kunnen zeggen welke, want in dien tjjd wist ik de christenen slechts te onderscheiden in roomschen enniet- roomschen. Mijn moeder bezocht de kleine patlente nogal vaak en sprak er tegenover de ouders haar spijt over uit, dat het zieke kind nog niet gedoopt was. De ouders telden dat niet, wAnt zoo was hun overtui ging omdat het meisje nog niet tot de jaren des onderscheids was gekomen, kon het toch niet als kind Gods in den hemel worden opgeno men. De motiveering van deze ziens wijze herinner ik me uit hoofde van mijn prille jeugd, niet meer. Echter, mijn moeder mocht het kinddoopen, als ze dat zoo graag wilde... Een paar dagen later was de kleine dood; mijn moeder was zielsgelukkig, dat ze een zieltje voor den hemel had gered en de eigen moeder was bedroefd omdat haar meisje nooit deel zou hebben in de zaligheid des Heeren. Zoo volkomen tegengesteld meen den twee moeders, die beiden even eerlijk en oprecht geloofden aan- en wilden handelen naar: Gods Woord. Dergelijke tegengestelde inzichten voor de maatschappelijke samen leving geen moeilijkheden op te le veren. Anders wordt dat, wanneer het niet gaat over het hiernamaals, maar over ons bestaan op deze we reld. Meermalen hoorde ik reeds van sterfgevallen, welke naar mensche- lijke berekening voorkomen zouden kunnen zijn, wanneer doktershulp ware ingeroepen. Men was daartoe niet overgegaan uit godsdienstige bezwaren er tegen. Zulke zaak werd dezer dagen voor de rechtbank te Assen behandeld. Aan de ouders van het gestorven kind werd „dood door schuld" ten laste gelegd; een lijkschouwing zou hebben uitgewezen, dat het overleden meisje aan een kinder-longontsteking had geledeD, welke bij doelmatige behandeling te genezen zou zijn ge weest. Ik vind zoo iets verschrikkelijk. Voor het desbetreffende kind, voor de maatschappij en vooral voor de ouders. Uit de behandeling van de zaak bleek, dat zij in geweten rots vast overtuigd waren en zijn, dat God het ze niet toestaat om te trach ten in te grijpen in datgene, wat Hij beschikt. Ik citeer uit het verslag: De ouders verklaarden, dat zij zoowel geestelijk als stoffelijk al les voor hun kind hadden gedaan. Het geestelijke gaat h.l. ver uit boven het stoffelijke en zij hadden dan ook veel gebeden voor het kind, dat zij zoo graag hadden be houden. Zjj behooren tot de z.g. „Gemeente des Heeren", waardoor zij op het standpunt staan, dat het gansche leven rust in handen van God. God is almachtig en als Hij het wilde, was het kind beter ge worden. Deze menschen hebben evenveel geleden als iedere andere ouder, die een geliefd kind door den dood ver liest. Zij hebben bovendien het ver wijt der wereld te dragen, dat ze den dood van hun meisje hebben veroor zaakt. En tenslotte nog de straf der menschen te aanvaarden, want de Officier eischte twee maanden gevan genisstraf tegen ze. U, lezer, vindt het geloof van zulke menschen dom en bekrompen ge meent, dat de maatschappij tegen de gevolgen van zooveel geestelijk wan begrip moet worden beschermd Laat ik zeggen: ook ik meen, dat de maatschappelijke orde het verelscht, dat in gevallen als het bedoelde, ge straft wordt. Maar toch kan ik er niet uitkomen; ik weet het optreden der maatschappij niet te verdedigen. Als wij, u en ik, uitmaken, welk godsdienstig geloof in onze samen leving geen grondslag mag vormen van handelingen, dan kunnen anderen het straks aan óns komen vertellen, wat we te gelooven hebben en wAt niet. Volkomen gewetensvrijheid is blij kens de practijk onzer samenleving moeilijk te vereenigen met de eischen van maatschappelijke orde. Denken we maar eens aan het lot der mili taire dienstweigeraars. Zeker in be paalde gevallen wordt aan de gods dienstige bezwaren tegemoet geko men, b.v. als de bezwaarden behooren tot een kerkgenootschap, dat op grond van Gods Woord het dragen van wapenen verbiedt. Maar er zit ten in onze gevangenissen jonge- mannen, die een gelijke overtuiging volstrekt eerlijk, maar uit persoon lijk besef met zich dragen en er nochtans voor werden gestraft. Ik neem het niet op voor de dienst weigeraars, zelfs niet voor de prin- cipieele: Als men hun op grond van hun overtuiging vrijstelling gaat ver- leenen, dan voelen straks de meeste opgeroepenen voor den dienst zich bezwaard. Laten we het dus erken nen: volkomen gewetensvrijheid is voor de maatschappij niet te toleree- ren. Maar wie trekt de grens en is in staat om voor zijn willekeur be hoorlijke motieven aan te voeren Een tegengesteld geval: ik was een dezer dagen in gesprek met iemand, die een niet onbelangrijke functie be kleedt in de magistratuur. We had den het over de huidige internationale situatie en waren het er over eens, dat we thans een zoo krachtig mo gelijke weerkracht behoefden.) De magistraat betreurde het, dat er in vorige jaren zoo gebrokkeld was aan onze defensie; we hadden steeds zoo sterk mogelijk moeten be wapenen. Ik betoogde daartegenover dat er na den oorlog van '14'18 een pacifistische beweging was ont staan, welke zich op volkerenver- zoening en „vrede door ontwapening» had gericht. Wij Nederlanders, zoo zei ik te meenen, hebben toch tot moreelen plicht gehad om, zij het dan op voorzichtige wijze, het groeien van de vredesgedachte te bevorde ren. Maar de magistraat schudde ener giek het hoofd en uit zijn stem klonk een oprechte overtuiging, toen hij zei: de menschheid is nu eenmaal zondig en deswege zal er altijd oor log blijven, 't Is daarom, dat we ons steeds op verdediging voorbereid moeten houden; 't ls ook dAarom, dat ik al jaren lang den opbouw van een sterke vloot voor Indië heb voorgestaan. Al wéér: ik deel deze overtuiging, welke een godsdienstigen grondslag heeft niet. Maar natuurlijk respec teer ik ze. De „maatschappij" heeft zelfs bewondering voor zulke over tuiging, terwijl zij princlpieele dienst weigeraars in de gevangenis stopt. De goede orde zal dit alles wel zoo vereischen, maar ik kan er niet uit komen: ik vind geen juiste verkla ring. Soldatenkinderen* Van de week had ik op 'n avond wat laat zitten werken: 't was reeds na middernacht, toen ik de pen neer legde. Ik wil m'n gedachten even ontspannen voor ik ga slapen en zet dus mijn radiotoestel aan om van ergens in de wereld 'n bonk muziek tot me te laten doordringen. Maar 't is bijna overal reeds stil. Ik stem tenslotte af op 'n Duitsch station, dat allerlei oproepen door zendt van den „kameraadschaps- dienst" voor en van de frontsoldaten. Ik luister naar een verzoek om toe zending van.... kinderwagens. Ze behoeven niet zoo bijzonder modern te zijn, heette het, maar er worden zooveel soldatenklndertjes geboren, en niet altijd zijn de sol datenvrouwen in staat, om de daar bij benoodigde voorzieningen te treffen. Soldatenklndertjes. Wat 'n moderne benaming. Hier wordt de geboortegedachte niet ge koppeld aan huwelijksgeluk van twee menschen, man en vrouw hier wordt de gedachte „kind" niet on middellijk verbonden aan het begrip „moeder" neen, het kind ontleent zijn belang nog slechts als spruit van den soldaat. En men verheugt zich over het kind van den soldaat als over de vorming van een behoor lijke reserve. De soldaat strijdt aan het front, soldatenkinderen worden geboren, zóó kan het volk strijdend blijven voortbestaan. Het kind wordt gelegd in een gammelen kinderwagennieuwe zijn schaarsch en duur, want er moet zuinig worden omgesprongen met het materiaal De kinderwagen is slechts een hulpmiddel om het sol- datenkind groot te brengen. Als het groot is, worden de „mooie" wagens, die wèl modern zijn, aan het solda- tenkind toevertrouwd. Dan gaat het soldatenkind den inmiddels gesneu velden soldatenvader vervangenhet wordt Ingedeeld bij de luchtwagens, bommen-werpers, verkenningsvlieg- tuigen, jachttoestellen. Of het krijgt een plaats bij een tankafdeeling, of bij de artillerie. Arm soldatenkind. Arme soldatenvrouw. Arme wereld. Studentenwerk* Wat hebben we toch een zorgen op 't oogenblikOnze studenten hebben een nieuwtje ontdekt. Er zijn veie menschen gemobiliseerd en straks, d.w.z. als de studenten groo te vacantie hebben en met hun tijd geen raad weten, moet de oogst worden binnengehaald. Het nationa le beiang vereischt, dat er geen korrel graan verloren gaat en geen aardappel in den grond blijft zitten en daArom ^e lezer zal het al hebben begre pen. Als het vacantle is, komen de studenten de boeren helpen bij het binnenhalen van den oogst. Tegen vergoeding van kost en inwoning. Er zjjn enige overheidsinstanties ge mengd in de voorbereiding van deze zaak en ook de boerenorganlsaties hebben, zoo lees ik, hun instemming betuigd. Of er veel van terecht zal komen? Voor 'n boer, die een paar aardige, huwbare dochters thuis heeft, lijkt het me wel wat, maar overigens Boerenwerk is tenslotte óók iets, wat men moet kennen en kunnen, 't Is weer heel iets anders dan Ro- meinsch recht of een formule van Newton. Maar ik zou willen vragen: zijn ook de arbeidersorganisaties in deze zaak gekend? Inderdaad zijn vele Nederlanders gemobiliseerd, maar desondanks is het werkeloozencijfer nog niet noemenswaard gedaald. Vooral niet op het platteland. In het landbouwdedrijf bestaat er voor tienduizenden enkel nog slechts in den zomer gelegenheid om in't vrije bedrijf iets te verdienen. Nu komen de studenten in den oogsttijd helpen, aldus de werkge legenheid verminderende en met hun voorwaarde van „kost en inwoning' de toch al zoo lage loonen drukkende. Plaatselijk moge er hier of daar in den oogsttijd al eenige behoefte aan werkkrachten zijn, wanneer een nor maal loon kan worden verdiend, zijn vele landarbeiders van elders bereid om over te komen. Wanneer er werkelijk een tekort aan arbeidskrachten zou zijn en daardoor de oogstopbrengst zou kunnen worden geschaad, zou ik het initiatief der studenten als 'n daad van nationale deugd aanmerken. Nu zie ik dat initiatief slechts als in teressant gebaar, waarvan de slechte sociale consequenties niet zijn door dacht. VENRAY, 27 April 1940 BRAND IN DE PEEL. Maandag en Dinsdag heeft onder de gemeente Deurne en Horst de eerste Peelbrand van dit jaar ge woed. De brand is Maandagnamid dag door onbekende oorzaak ont staan nabij Helenaveen. Aangewak kerd door den sterken Oostenwind breidde het vuur zich snel uit over een groote uitgestrektheid heide- en veengrond aan weerskanten van de Helenavaart. De vlammen liepen voort tot aan het Deurnsche Kanaal, alwaar het personeel van de turfstrooiselfabriek, geassisteerd door omwonenden en een groot aantal militairen in den loop van den avond het vuur wisten te stuiten. Dinsdag voormiddag laaide op hetzelfde terrein de vlammen op nieuw op. Het vuur woedde thans vrij hevig in het opgeschoten hak hout langs den weg Griendtsveen naar Helenaveen en bereikte nage noeg de woningen, welke langs de Helenavaart zijn gelegen. De bewo ners dezer woningen wisten te voor komen, dat enkele partijen turf verloren gingen. In den namiddag scheen het vuur de groote turfloods en andere gebouwen van de gemeen telijke turfstrooiselfabriek te bedrei gen. Daarop werd de vrijwillige brandweer uit Deurne gewaarschuwd, welke door het aanleggen van een groot tegenvuur erin slaagde uit breiding te voorkomen. Ook Dinsdag hebben militairen en burgers kracht dadig aan het bestrijden van den brand deelgenomen. Burgemeester mr. R. Lambooy van Deurne bracht 's middags een bezoek aan het terrein van den brand, om tevens de schade, welke op het gemeentelijk veenbedrijf was aange richt te inspecteeren. Tengevolge van het feit, dat in den afgeloopen winter alle voorraden turf zijn opgeruimd, stond thans practisch geen gestoken turf op de terreinen, waar de brand woedde. De schade is dan ook niet groot. Men zjj voorzichtig met vuur. Dc Wandeltocht te Horst op 19 Mei a*s. Was het eerst de bedoeling van H.V.V.V. op 19 Mei een 20 en een 30 km. lange wandeltocht te organi- seeren, op veler verzoek heeft het bestuur hiervan afgezien en is be sloten slechts één tocht te houden van 30 km. Bij volbrenging van dezen tocht wordt een mooie herinneringsmedaille beschikbaar gesteld, waaraan een lint met de kleuren van het Horster wapen, geel-zwart. Ook in de medaille is het Horster wapen aangebracht. De inschrijving voor dezen tocht is opengesteld tot en met Maandag 13 Mei a.s. Er ls door H.V.V.V. slechts een klein inleggeld bepaald en boven dien hebben groepen van meer dan tien personen een aanzienlijke re ductie. Voor de groep, die het meest vol doet aan de diverse eischen als goede houding, sportieve en fleurige kleeding, zingen, goede muziek en opgewekte wandelgeest, waarvoor ook afzonderlijke diploma's of ande re prijzen worden afgegeven, wordt extra beschikbaar gesteld een prach tige zilveren beker. Gezorgd zal worden, dat de tocht werkelijk een wandeltocht wordt, dus geen snelheidswedstrijd. Op di verse punten mag niet vroeger ver trokken worden, dan op het teeken dat de controleur geeft. De contro leurs zijn te herkennen aan een blau we band met den stempel van de H.V.V.V. Op verschillende punten in de bosschen wordt de route behalve door de controleurs, ook aangegeven door aangebrachte vlaggetjes. In de bosschen is het ten strengste ver boden te rooken. De groote rust zal gehouden wor den aan de Oude en Nieuwe Ltnd. Voor den foto-wedstrijd, bij gele genheid van dezen wandeltocht te houden, wordt een aparte jury sa mengesteld. Reeds thans zijn inlichtingen ge vraagd ver bulten Horst en omgeving, zelfs van buiten Limburg. Er wordt verwacht, dat de deelname groot zal worden. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door het Secretariaat van H.V.V.V., Venraysche weg D 133a Horst. HORSTER VEEMARKT. HORST, 23 April. Totaal aanvoer 114 dieren, waarvan 21 stuks rund vee, 4 schapen, 1 paard en 88 biggen- Handel in rundvee goed. Handel in biggen zeer goed. Ongemerkte biggen gingen tot f 16.—. Gemerkte biggen tot f 23.per stuk. Boerderijbrand. Te America, gemeente Horst, ont stond brand in de boerderij van den landbouwer J. Derks. Het vuur werd aangewakkerd door den sterken wind, zoodat de vlammen zich spoedig over het geheele huls verspreid gadelen en alles in lichter laaie stond. Met moeite slaagde men er in een gedeelte van den inboedel te redden. Het vee, een paard, twee koeien en een kaïr kwamen echter in de vlammen om. Behalve het huis werd ook de stal en de schuur door het vuur vernield. Een en ander was verzekerd. Stierenkeuring tc Tienray. Bij de te Tienray gehouden pro vinciale stierenkeuring werden de premies toegekend als volgt Oude stieren le premie no. 6 klas se I met 84,16 punten, eigenaar H. Sober jé te- Velden; 2e premie no. 7 klasse I met 83,48 punten, eigen. H. Soberjé te Velden; 3e premie no. 20, klasse I met 83.07 punten Fokver. Eensgezindheid te Venray; le reser vepremie no. 5 klasse II met 80.10 punten Stierhouderij Toekomst te Velden; 2e reserve-premie met 80.07 punten Stierhouderij Blltterswijk; 3e reservepremie met 78.98 punten Fokver. Toekomst te Wanssum; 4e reservepremie met 78.75 punten fokv. te Geijsteren. Groote boerderijbrand Te Grubbenvorst is Maandag om streeks het middaguur brand uitge broken in de groote boerenhoeve genaamd Groot Raay. De felle brand ontstond door onbekende oorzaak. Het gebouwencomplex bestaat uit de boerderij, diverse schuren, stallen en bergplaatsen en arbeiderswoningen, en is eigendom van den heer Van Wylick. Het vuur werd aangewakkerd door den sterken wind, zoodat de vlammen zich snel uitbreidden over alle ge bouwen. De brandweer der gemeente Grubbenvorst, die terstond ter plaatse was na het uitbreken van den brand, kon door gebrek aan water echter weinig uitrichten. Vele militairen assisteerden de brandweer bij het blusschings- en reddingswerk. Het geheele gebouwencomplex ging verloren in de vlammenzee. Men slaagde er slechts gedeeltelijk in om den huiseHjken inboedel in veiligheid te brengen. De belangrijke voorraad landbouwproducten en de verdere inventaris van de boerderij ging ge heel verloren. Men slaagde er wel nog in het groot vee tijdig in veilig heid te brengen, doch tal van varkens en biggen vonden den dood in de vlammenzee. De schade, die groot is, wordt door verzekering gedekt. VIJFDE EEUWFEEST O.L. VROUW te TIENRAY. Zondag 28 April zuUen de plech tige Mariafeesten worden ingezet. Des morgens generale H. Commu nie voor geheel de parochie. Nam. om 3 uur groote bloemenhulde aan Onze Lieve Vrouw van Tienray, Troosteres der Bedrukten. Alle vereenlgingen nemen hieraan deel Zondag 19 Mei a.s. komt Vader Bisschop en blijft den geheelen dag in Tienray. Pastoor Dinckels mocht naar aan leiding van dit feest het navolgende schrijven van Vader Bisschop ont vangen: Zeereer waai de Heer Pastoor U deelt ons mede, dat het in dit jaar 500 jaar zal geleden zijn, dat te Tienray een kapelletje gebouwd werd ter eere van O. L. Vrouw Troosteres der Bedrukten. Hetzelfde genadebeeld, dat van den beginne af zooveel lijdenden aan zich trok, wordt ook nu nog jaarlijks door honderden bezocht, die hun zorgen en moeilijkheden komen neerleggen aan de voeten Van milicien] tot generaal# Ze schrijven met allemaal Fl. 27.50, 21.75, 18.-, 1'5.-. Fl. 14.-. 11.50, 9.-. 7.50 Parkette Fl. 4.50 Fa. v* d* MUNCKHOF, Bockhandel VENRAY GROOTE STRAAT 28 van O. L. Vrouw. Onze voorgangers hebben altijd tot O.L. Vrouw van Tienray een groote devotie gehad. De derde Bisschop van Roermond, Jacobus A Castro, gelastte den opbouw der kapel, toen deze in 1617 doorbrand vernield was de elfde Bisschop Johannes Antonius de Roblano, zorgde voor de herstelling na het beleg van Venlo in 1702. Jn 1875 richtte Mgr. Paredis de Broeder schap van de Onbevlekte Ontvan genis op.Mgr. Boermans, Dreh- mans en Schrijnen bevorderden de vereering van O.L. Vrouw in haar genadeoord Tienray. De traditie onzer voorgangers willen wij volgen. Wij zullen in dit jubeljaar gaarne naar Tienray komen om er O.L. Vrouw te eeren en er te smeeken om Hare be scherming voor ons Bisdom, ons Vaderland. Wij sporen ook onze geloovlgen en heel bijzonder onze Noord- Limburgers aan om de Troos teres der Bedrukten te gaan ver eeren. Zooveel duizenden zijn in den loop der vijf eeuwen in Tien ray gekomen met hun leed en moeilijkheden en ze hebben er troost gevondenWij hopen, dat de viering van dit vijfde eeuwfeest het begin zijn moge van een weder om sterk opbloeiende Maria-devotie ea duizenden in deze zwarte tijden vol vertrouwen op zullen gaan naar de Troosteres der Be drukten in Tienray. O. L. Vrouw laat geen lijdend mensch zonder troost van Haar heengaan. Wij zegenen U, (w.g.) Dr. G. LEMMENS, Bisschop van Roermond. OVERLOON. Maandag slaagden alhier voor het diploma Costumière van de R K. Vereeniging tot bevor dering van Industrie-onderwijs voor meisjes „St Anna" de dames Maria Schraven, Overloon Maria Hendrikx, Merselo en Anna de Mulder, Merselo. Voor het diploma Lingerie slaag den de damesDlna Cruysen, Over loon; Lena Fleurkens, Ysselsteyn; Dora Koenen, OverloonStiena Caspers, OplooMaria Hofmans, Overloon; Cato Geurts, Vierlings beek Nella van Kempen, Overloon Dora Gerrits, Overloon; Mina Hen driks, Oploo en Liza Kenzers, Over loon. Donderdag 2 Mei (Hemel vaartsdag) en Zondag 5 Mei zal in het patronaatsgebouw alhier een tentoonstelling worden gehouden van hetgeen door de meisjes der naai school is vervaardigd. Eveneens van de handwerken der kinderen van de lagere school en de fröbelwerkjes der bewaarschoolkinderen. Deze ten toonstelling is voor eenieder toe gankelijk. HET INTERNATIONAAL MARIA - CONGRES 1940. Een oproep tot steun. Het Internationaal Maria-Congres, dat van 11 tot 15 Augustus te Maastricht wordt gehouden, wekt vanzelfsprekend de belangstelling van leder rechtgeaarde Katholiek. Niet alleen wordt het streven van Roermonds Bisschop bekroond, wanneer het geheele bisdom aan Maria wordt toegewijd, doch het aanstaand Congres zal tevens een uitgangspunt zijn van de toewij. dingsgedachte. die een belangrijk onderwerp van studie en bespre king op het Congres zal uitmaken. In een raam van schitterende luis ter zal dit Congres Maria's glorie verkondigen en het onwrikbaar vertrouwen op Haar, vooral in deze zorgwekkende tijden bevesti gen. Met bijzondere goedkeuring en aan beveling der Nederlandsche bisschop pen en dank z(J de loffelijke mede-

Peel en Maas | 1940 | | pagina 9