TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS TH€€ doetje aoed! KLOOSTERBALSEM FEUILLETON. De foren waakf ^Toegang"9aan"1 Exporttoeslagen op VERSTUIKINGEN Voor Boeren en Tuinders Zaterdag 30 Maart 1940 Een en Zestigste Jaargang No 13 Vrijstelling wegens broederdienst. Lichting 1941. De Burgemeester van VENRAY brengt het volgende ter kennis van belanghebbenden: ALGEMEENE BEPALINGEN Voor vrijstelling wegens broeder- dienst komen vóór anderen in aan merking zij, van wie de meeste broeders (hieronder te verstaan wet tige broeders en halfbroeders) hebben gediend of tot dienst verplicht zijn en van dezen zij, die behooren tot gezinnen ^net de meeste kinderen (hieronder te verstaan broeders, halfbroeders en stiefbroeders, zusters, halfzusters en stiefzusters) De broeder of halfbroeder, die ge diend beeft of tot dienst verplicht is, moet verkeeren in een van de volgende gevallen; a. tot gewoon dienstplichtige be stemd zijn, voor zoover de voor zijn inlijving bepaalde datum nog niet is aangebroken; b. als gewoon dienstplichtige of als vrijwilliger tot de land- of tot de zeemacht behooren; c. 30 dagen in werkelijken dienst zijn geweest; d. militair pensioen genieten of genoten hebben; e. gedurende zijn werkelijken dienst zijn overleden. Als werkelijke dienst wordt ook beschouwd de dienst van hem, die op grond van gewetensbezwaren is te werk gesteld bij een burgerlijken tak van staatsdienst. Voorts bestaan er nog bepalingen omtrent het tijdstip, waarop de ver schillende gevallen moeten beslaan, alsmede omtrent het al of niet mee rekenen van genoten verlof, enz. BIJZONDERE BEPALINGEN Wie nog niet den wensch om vrij gesteld te worden te kennen hebben gegeven. Personen, die tot dusver geen blijk hebben gegeven vrijgesteld te willen worden, moeten, indien zij voor vrijstelling in aanmerking wen- schen te komen, daartoe hun ver langen tusschen 16 en 30 April a.s. bij den burgemeester kenbaar ma ken. Het is van belang daarbij mede te brengen: a. het trouwboekje of het fami lieboekje van hun ouders; b. de sakboekjes van broeders of het bewijs, dat zij tot gewoon dienst plichtige bestemd zijn, of een ander stuk betreffende hun militaire hoe danigheid. Wie bij nader inzien niet voor vrijstelling in aanmerking wenschen te komen. Degenen, die bij de in schrijving of later hebben verklaard voor vrijstelling in aanmerking te willen komen en deze vrijstelling thans niet wenschen, moeten hiervan zoo spoedig mogelijk, in ieder geval voor 30 April a.s. mededeeling doen aan den burgemeester. Wie een nadere opgaaf hebben te doen. Zij, van wie na 1 October j.l. een of meer broeders zijn komen te verkeeren in een der gevallen, hier voor onder c, d of e genoemd, moe ten hiervan tusschen 16 en 80 April a.s. opgaaf doen aan den burge meester. Opkomst in geval van oorlog, oor logsgevaar of andere buitengewone omstandigheden. De mogelijkheid bestaat, dat zij, die vrijstelling we gens broederdienst ontvangen, toch als buitengewoon dienstplichtige, verplicht worden tot het vervullen van werkelijken dienst. Later zal het echter voor deze personen wel verschil maken of zij in de positie van gewoon of van buitengewoon dienstplichtige verkeeren. OPENBARE BEKENDMAKING BESLISSING VRIJSTELLINGS- GEVALLEN. Eerst nadat alle vrgstellingsaan- vragen door den commissaris der koningin zullen zijn beoordeeld, kan Roman uit het Venraysche land door Gerard Lemmens. 16. Tines voelde er veel voor om direct de hut uit te gaan. Tines had dit niet verwacht van zijn vrouw, die de armoe meer en beter had geVoeld en nog voelde en had begrepen dan hij. Die, naar hij had gedacht, er murw genoeg onder zou zijn geworden, dat ze alles goed zou vinden. Had ie er tegen haar maar heele- maal niet over gesproken. Stom ge noeg van hem, waarachtig. Zo'n vrouwvolk kunt ge feitelijk ook niet, en nooit vertrouwen, ge kunt niks van dien aard tegen hen zeggenze zijn wat week, hun hart is niet fors genoeg en het oude en dat brave, dat zit er nog in, dat is niet kapot in hen. Het kan ow mogelijk zijn dat ge dat hen uit 't hoofd kunt krijgen, maar niet uit hun hart. Kobes dan I zei Trees. Kobes, ja, die had het verdoemelijk hard gekregen, sinds An al gauw na het ter wereld komen van hun Japie ziek was geworden, wat geld kostte, en toen dat stuk heerschap van Levi ticus van Douwenaar alweer een van Douwenaar 1 hun dat geleverd had. Daarvan, zei Kobes, is An gestorven Leviticus heeft An vermoordhij heeft ook hem willen treffen over sommige zaken. Leviticus met zijn kop en zijn inktvisarmen. Ge zegt wat van Kobes, zei Tines. Maar weet ge wat An kapot heeft ge worden bepaald, in welke gevallen de vrijstelling zal kunnen worden verleend. Hiervan zal bij openbare kennisgeving mededeeling worden gedaan. Tijdstip waarop op de aanvragen een beslissing kan worden genomen. Op alle aanvragen om vrijstelling wegens broederdienst voor inge schrevenen voor bovengenoemde lichting zal eerst in Juli of Augus tus a.s. een beslissing kunnen wor den genomen. Venray, 20 Maart 1940. De Burgemeester van Venray, A. H. M. JANSSEN TREKHONDENWET. Herkeuring van alle trekhonden. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter algemeene ken nis, dat door hen eene herkeuring van alle trekhonden wordt bevolen, welke zal worden gehouden op 17 en 18 April a.s. WOENSDAG 17 APRIL des voormiddags 9 uur te Oostrum beginpunt weg Geljsteren. des v.m. half 10 te Oirlo bij J. H. Nelissen. des v.m. half 11 te Castenray bij kermisterrein. des v.m. half 12 te Leunen nabij het transformatorhuisje. DONDERDAG 18 APRIL des v.m. 9 uur te VenrayKom Henseniusplein. des v.m. 10 uur te Nachtigaal, Deurnescheweg. des nam. 2 uur te Merselo, kermis terrein. Venray, 15 Maart 1940. Burgemeester en Wethouders vnd. A. H. M. JANSSEN. De Secretaris, VAN HAAREN. VERBOD VAN ROOKEN ter voorkoming van gevaar voor bosch-, heide-, gras- en veenbrand* WAARSCHUWING* De Burgemeester van Venray herinnert de ingezetenen aan het besluit van Burgemeester en Wet houders d.d. 11 Juni 1925, waarbij ingevolge het bepaalde bg artikel 429 sub 4 van het Wetboek van Strafrecht is VERBODEN het rooken in alle bosschen, veen-, turf- en heidegronden en tot op een afstand van tien meter hiervan op alle daar door, daarin, daarlangs of daarbij gelegen wegen, voetpaden of open plaatsen of terreinen. Dit besluit is op de wqze bedoeld in artikel 203 der Gemeentewet, denzèlfden dag afgekondigd en onmiddellijk in wer king getreden. Aan dit besluit zal zeer strengde hand worden gehouden en bij over treding onmiddellijk proces-verbaal worden opgemaakt. Venray, 19 Maart 1940. De Burgemeester van Venray A. H. M. JANSSEN Verbod van loopen in de bosschen* De Burgemeester van Venray brengt nogmaals ter algemeene kennis, dat het, met het oog op het groote brandgevaar, verboden is in de gemeentebosschen zich op te houden. Aan dit verbod zal strengdehandil ji i worden gehouden en bij overtreding lcdnaDOUWprOUUClcll onmiddellijk proces-verbaal worden Aan de bosschen gebracht „Verboden onmiddellijk proces-verbaal worden opgemaakt. Tegen degenen, die de geplaatste bordjes mochten verwijderen, ver plaatsen of beschadigen, zal met strengheid worden opgetreden. Venray, 19 Maart 1940. De Burgemeester voornoemd, A. H. M. JANSSEN. WAAKZAAMHEID ter voorkoming van bosch- en heidebranden. Burgemeester en Wethouders van Venray achten het noodzakelijk nog eens aan te sporen tot de meest mogelijke waakzaamheid met betrek king tot het voorkomen en blusschen van bosch- en heidebranden. De aandacht zij daarom andermaal gevestigd op het navolgende: le. Het is bekend, dat bij een verblijf in de bosschen en de helde, bij droog weer en speciaal in het warme jaargetijde de minste onacht zaamheid de grootste nadeelige ge volgen kan hebben. Het wegwerpen van een nog brandende lucifer of van een eindje sigaar of het weg vliegen van vonken van sigaar of pgp, schijnbaar van geen beteekenis, kan brand doen ontstaan en aldus een strafbaar feit doen ontstaan volgens artikel 429 van het Wet boek van Strafrecht, waar om. een straf van 14 dagen hechtenis of f 100 boete wordt bedreigd tegen dengene, die door gebrek aan de noodige omzichtigheid of voorzorg gevaar voor bosch-, heide-, helm-, gras- en veenbrand doet ontstaan. Het strafbaar feit is ook reeds aan wezig door onvoorzichtigheid met vuur, ook zonder dat nog brand ontstaat. Het rooken in de bosschen en licht brandbare heide is dus in het algemeen absoluut verboden, terwijl ook ten strengste verboden Is het, om welke reden dan ook, zonder vergunning van het bevoeg de gezag, aanleggen van vuur in of in de nabijheid van bosschen en heide, hetwelk steeds direct, dus ook al zonder dat brand ontstaat, straf baar is, volgens hetzelfde artikel 429, dat verbiedt op straffe vaD 14 dagen hechtenis of f 100 boete het aanleggen, voeden of onderhouden van een vuur op zoo korten afstand van gebouwen of goederen, dat daar door brandgevaar kan ontstaan. In dit verband wordt er nog met den meesten nadruk op gewezen, dat kinderen niet zonder toezicht in de bosschen of heide mogen verbleven, aangezien de ervaring leert, dat de jeugd zich gaarne onledig houdt met het spelen met vuur, of het doen ontstaan van kleine branden, waar van vaak de gevolgen niet zgn te overzien. Dringend manen wij de ouders en verzorgers aan, in deze hunne groote verantwoordelijkheid wel te beseffen. 2e. Wanneer een bosch- of heide brand ontstaan is, moet degene, die zulks het eerst ziet, er voor zorgen, dat daarvan terstond kennis worde gegeven bij den burgemeester of bg de politie, opdat onverwijld maat regelen kunnen worden genomen om dea brand in zgn voortgang zooveel mogelijk te stuiten. Venray, 19 Maart 1940. Burgemeester en Wethouders van Venray, A. H. M. JANSSEN De Secretaris, VAN HAAREN Een abonné van De Maasbode stelt aan dit blad de volgende vraag „Nederland zendt eieren, boter en bacon naar Engeland, waarbij het telkens zooveel moet bijpas sen, dat de leveranciers een dragelijken prijs voor hun pro ducten ontvangen. Zoo menigeen heeft dikwijls bij zich zelf ge dacht, met welk doel doet onze regeering dat. Zij is toch geer, philantropische instelling, die zich beijvert Engeland bijv. natuurbo ter te verschaffen voor een lager prijs, dan die, welken wij voor margarine betalen. Wij moeten natuurlijk van de veronderstelling uitgaan, dat zij daarvoor gegron de redenen heeft. Maar welke zijn die Welke tegenprestatie levert Engeland ons daarvoor Met een uiteenzetting van deze kwestie zou U mij en zoo vele anderen ten zeerste verplichten 1 Het antwoord van dit blad hierop luidt als volgt De toeslag op den export van eenige landbouwproducten is in derdaad geen philantropie tegen over Engeland, maar een uit vloeisel van de dwingende noodzakelijkheid om algeheele ineenstorting van ons landbouw productieapparaat te voorkomen. Indien de regeering niet op de eene of andere manier zou zorgen dat de boer een met-verlies- gevenden prijs krijgt voor de verschillende producten, waren er pl.m. 200.000 bedrijven abso luut failliet. Die krach zou een socialen chaos meebrengen, die r geen regeering zou durven ont-|die boter) nog werk- en winst- (door haar zelf op f 1.60 gecal culeerd) en het feit, dat Engeland uit alle deelen der wereld a 80 ct. per kg. kon importeeren en ons de gelegenheid niet afsnijdt, dat ook te doen, dat moet er uit de eene of andere bron 80 cent per kg. bij. Nu stelt de regeering als rede lijk, dat de spijsvet-consumenten den boer aan den productieprijs moeten helpen al kunnen deze als groep veel goedkooper met buitenlandsche boters, vetten en oliën hun vetbehoefte dekken. Zij maakt nu die vetten zóo duur, dat de prijsverhouding boter: margarine normaal blijft (pl.m. 3:2). Gevolg: de consumptieverhou ding verschuift zich niet al te veel, d.w.z. ongeveer de helft onzer productie blijft hier te lande geconsumeerd. Maar er blijft nog rond 50 millioen kg. voor export over. Engeland wil er a 80 ct. per kg. 35 millioen van. Dit „kost' dus pi.m. 28 millioen gulden aan toeslag. Daartegenover gesteld: de re geering zou de spijsvetprijzen zóó regelen, dat de consument al deze boter moest nemen, dan zou „het publiek" die 28 millioen moeten opDrengen, De regeering redeneertlaten wij liever 35 millioen kg. (goed- koope) vreemde vetten nrmen, waarop 60 cent per kg. heffing wordt gelegd, is 21 millioen gul den. De consumenten blijven nu practisch vrij om margarine (van gemiddeld pl.m. f 1.10) of boter (pl.m. f 1.80 in detail) te nemen en het land spaart 7 millioen gulden, terwijl de industrie (olie slagerij, raffinaderij, margarine industrie) mitsgaders handel en scheepvaart bij import (van de vreemde vetten) en export (van ketenen. De waarde van al ons bebouwd land en vooral die van het wei land zou ver beneden nul dalen, indien de regeering geen maat regelen nam. Zij geeft daarom „steun" en doet dit voor de genoemde ex portproducten op zeer zichtbare wijze, om dezelfde reden als zij het voor verschillende takken van industrie op meer onzichtbare wijze doet (invoerrechten en con- tingenteeringen). Dat zij daarbij streeft naar voor de schatkist minst bezwa rende en de nationaal-economisch (d.i. voor de betalingsbalans) meest voordeelige manier, ligt voor de hand. Het voorbeeld der boter moge dat verduidelijken. Gesteld haar doel den veeboer aan den productieprijs te helpen gelegenheden overhouden. Indien de regeering tusschen- wegen koos, door b.v. de boter hier te lande goedkooper te stellen, zou het landbouwcrisis fonds (d.i. tenslotte de schatkist) er zeker niet beter voor komen te staan. Iedereen kan dat gemakkelijk narekenen. En de andere gevol gen liggen voor de hand. De inzender vraagt: Welke tegenprestatie levert Engeland daarvoor? (d.i. voor de „goed koop" geleverde boter). Het antwoord is: Engeland neemt (tot nog toe) onze boter aan wereldmarktprijs in ieder kwantum, dus hoeft het ons niets te presteeren. De „contra-prestatie" wordt door de wereldmarkt geleverd in den vorm van zéér goedkoope vetten en oliën, waarvan het re- maakt wie haar heeft vermoord O 1 En Kobes is ook allesbehalve 'n te vreden mens- Moet ge hem maar eens horen praten over dien anderen schoft, Leviticus. Hij kon hem wel doodmaken als ie dendieje in zijn handen kreeg. En als ie de kans kreeg, als ik, zou hij niet 'tzelfde doen bij dendieje als ik nou wil doen bij clen mijne Trees zuchtte. Ja, maar Kobes die komt nu ook daar, en blijft er toch eerlijk bij. Wat gij zegt, dat geloof ik niet van Kobes. Eerlijk 1 smaalde Tines. Kwestie van opvatting. Trees wilde eroverheen. Tines, zei ze, Kobes z'n Japie wordt langzamerhand zo oud, dat ie naar school moet. Dat gaat niet, als 't daar blijft gaan zoals nu. Als wij Japie eens.. - Om nog meer armoei te lijen 1 Ik moet bovendien niet veel van Kobes hebben. En als we 't deden, komt het er ook nog van dat wij hem op ons dak krijgen. Als ge hier trekt, dan is aan de andere kant beweging. Kobes, ja Trees, ik weet wel wat ge wilt zeggen, verdient wat. Ja, ja, maar om van de armoei te verrekken, nee, merci. Trees zuchtte andermaal. De kinde ren waren naar Oom Harrie, Trees 'r ongetrouwde broerhij had er veel mee op, met Gerdake, Sjefko en Toontje, 't Volgende zou Hendrikus heeten 1 Hij vulde thuis de maagjes en bracht ze dan terugmeestal hadden ze thuis ook al avondgebeden en kon Trees ze zo naar bed brengen. Nu had ze voor zich 'n del kousen om te stoppendat deed ze met garen wat ze uit 'n andere kous gerafeld had Kijk 's Trees, ik weet wel dat 't een beetje uit de gewone band is, wat ik ga doen. Tines haalde zijn pijp voor de dag. Is er nog tabak Tines, ge hoest zo, ge moogt niet roken, doe dat dan ook niet. Hij lei de pijp weg. Nou, Trees, ik zal niet roken en uw zin doen. Maar dan moet gij ook eens naar mij luisteren. Ik zei, dat het wat uit de gewone band lijkt, wat ik ga doen. Maar bedenk eenszullie verkondigen, dat we zo iets niet en nooit mogen doen, dat is volgens het geweten, het hunne en het onze. Maa waarom doen zij het dan toch Die jood van een Leviticus bijvoorbeeld. En het loon systeem van de fabrikanten? En met alles? O zol Als zij dat punt naar hun geweten maken, wel, dan mogen wij ook ons een geweten maken. En nou zegt gijja maar, dat mag niet, dat is revolutie I Maar dat komt, dat denken van ow, dat we niet mogen wat ik ga doen, omdat ge nog smag- gelt op het gewetenssysteem van hen, dat ze zich zo gemaakt hebben, dat ouder lijkt, dat zogenaamd steunt op traditie. Nou Trjes, ik zeiwij maken óns geweten en de tijd komt voor ons ook wel, dat we kunnen zeggenóns ge weten steunt ook op traditie en sys teem. Misschien vat gij dat nog niet zo goed. Maar zeur er dan ook niet verder over. Als die wijnbuikige kapi talisten ons uitzuigen, ons doen kre- peren, is dat dan ook niet diefstal O zo. Dat denk ik toch. En dan mag ik het ook. Al is de manier ook wat anders. O zo. Nou, wat wilt ge dan meer Wat praat ge toch maar geleerd voor onzen doen, Tines. Vroeger hadt ge nooit zoveul woorden. En zeker niet van die. Me dunkt, dat het veel beter voor ons was geweest, als gij, als we Tines keek even verrast op Dan gaf hij zijn bescheid Trees wat ik nou eenmaal voor heb, dat doe ik. Dacht ge nou, dat ik nog langer wil zien hoe ons Toontje, ons Sjefke en ons Gerdake zo moeten hongerlijden door de schuld van die dikzakken, door het drijven en het systeem van die heren? En we zelf Ja, maar. Niks te ja-maren. Ik doe het. Ga het es zuiver na met ow menskundig begrip dan ziet ge onze rechtmatig heid er toe. Daarmee basta. Van 20'n rijken meneer deert het niet dat van hem 'n paar spulletjes en wat spie gejat worden. Integendeel, dal is zelfs recht. O zo. Tines Niks te tinessen. Ik doe het. Ik heb ei al lang genoeg over gedebat teerd. En dat doet ge niet Tines, hoor es. Nou kijken de pastoor en al die andere heren ons aan met een verwij tend en medelijdend gezicht, en..,. Wat kan mij dat nou allemaal schelen 1 en de meeste hiervan het dorp ons zo van zich afstotend, of ze met ons liever niks meer te maken zouden hebben. En we moeten toch eten. Wat binnenkomt, dat is bekant niks. Juist dat is bekant niks. Daar hebt ge het Maar het wordt anders. Wacht maar. Als onze leer van recht en rechtvaardigheid en van de nieuwe maatschappij genoeg doordringt, als wij die leer allen zullen kunnen op leggen. Trouwens wat heeft dat ermee le maken, wat ge zegt, dat ik van avond ga Ik heb het al langer doorzien gerust, Tines. Ik heb het al lang doorzien waarheen het gaat. Aja, die onzelfzuchtige kameraden uit de stad, met hun praat en hun geschrift. Ja nou gij door hun drijven en van hun drijven en stoken eruit. Schei nou daarmee maar uit. Ge begrijpt er niet eens een kwart van Laat me eens uitpraten. En, als ze ow eens betrapten als ze ow nou eens.... ach, mijn goeie God, wat zou dat dan een schande zijn. Voor ow, maar gij geeft er niks om, maar voor mij en vooral voor onze kinderen, nu en later! ze zouden tegen onze hum. mels blijven zeggenkijk, die hun vader heeft voor het stelen gezeten Wat zeggen Zeg, wat zeggen Wij kunnen dat nou al tegen hen zeggen. Weet ge wat ik hun zal zeg gen Dit mijn kinderen zullen later kunnen zeggen tegen die mensen van de villa's, van de fabrieken, van het kapitaal, tegen al die wijnbuiken en geldzakken, en tegen de zwartrokken en bruinpijen erbijkijk, die en die hun vaders hebben den mijne tot het stelen gebracht, tot stelen gedwongen. Die en die hun vaders hebben op grond van hun geweten de mijne en ons laten verhongeren. Mijn vader durfde het openlijk te doen, wat zij op een andere maar veel gemenere manier deden. Ge hebt nog nooit zó en zoveel gepraat, dat' zeg ik ow. Maar wat ge ook al zegt, dat helpt ow niks. Ge gaat nu eenmaal stélen. Ja, ja, die vrouwen die hebben me een verstand. Wat moet er dan wel gebeuren Zeg me dat eens, als we niet allemaal willen verrekken. Als ge niet eens liever naar meneer van Douwenaar toegingt en ge eens om werk vroegt. Of het hoeft ook niet precies bii van Douwenaar te zijn, het kan elders ook. Ook buiten ons dorp. Ik naar van Douwenaar die nachtzwaaier die vrek 1 met zijn giet ijzeren hart. Trees, ik sloeg me net zo lief eerst met 'n voorhamer tegen m'n gedachtenkist voor ik er heen ging Wil ik er dan eens heen gaan Nee, gij gaat net zoo min. Hij geeft immers toch niet bij. En als ik eens naar den pastoor ging of naar den kapelaan Die er ook nog bijhalen Zeg, mankeert het ow daar Jee ja die zullen me helpen, iemand, die in geen lijden meer het altaar gezien heeft. Iemand helpen, die voor 'n paar dagen terug nog weigerde, gisteren nog, om ons Gerda als bruidje mee te laten De spieren zijn plotseling gerekt en uit hun verband geweest. Geef die spierverrekking rust door een goed verband met flink Kloosterbalsem erop en vernieuw dat dagelijks. Na eenige dagen zachtjes met Klooster balsem masseeren en Ge zult er spoedig niets meer van merken. Akker's Kloosterbalsem is 'n Ideaal wrijf- en massage-middel tegen spierverrekkingen. Kloosterbalsem heeft de bijzondere eigenschap diep In de weefsels te dringen en daar soepel makend en lenigend te werken op de spieren die aan getast en stijf z(jn. Daardoor on overtroffen tegen rheumatische pij nen, spit, spierpijnen, stramheid enz. AKKER'S Pot van 25 Gr. f 0.62i/2, pot van 50 Gr. f 1.04 latief prijsniveau minstens gelijk is aan die van de wereldmarkt voor de boter. Per saldo geeft de regeerings- politiek dus geen nationaal-eco nomisch verliessaldo, maar winst. Voor eieren en bacon geldt mutandis een analoge redeneer ing. De „tegenprestatie" ligt hier bij den zeer lagen prijs voor de granen en veevoeders op de wereldmarkt. Wij hopen hiermede den ge- achten vragensteller schematisch voldoende duidelijk gemaakt te hebben, dat de regeering niet zoo „onzinnig" handelt als men dat wel hoort verkondigen door hen, die den samenhang der dingen niet voldoende in het oog weten te nemen. Deze abonné oordeelt terecht, dat de regeering wel gronden zal hebben voor wat zij doet. Het zou ook wel sterk zijn anders te veronderstellen van onze ministers als Verschuur, Deckers en Steenberghe, die er achtereenvolgêns de verantwoor delijkheid voor op zich namen. Meer suikerbieten verbouwen Zooals men wel zal weten, is door de regeering de mogelijkheid gescha pen om de suikerbietenteelt met een vierde deel uit te breiden. Dat wil zeggen, dat voor 2000 millioen kg suikerbleten een bepaalde prijs ge garandeerd wordt. Deze bepaalde prijs, de garantie prijs genoemd, wordt voor het ko mende seizoen bepaald op f. 12,50 per 1000 kg. Dat is voor de bleten- verbouwers een tegenvaller. Want al gaan in de processie. Wees toch niet zoo dwaas. En -t schoot, 't flitste even door z'n kop. zou me die Trees toch stiekem ergens al bij die bende hebben ge polst dat dit nu een soort wegberei ding tot toenadering moet zijn Ja maar, ge moet toch bedenken, dat Gerdake dit jaar op de groote school is gekomen en ons Sjefke al op de bewaarschool en dat kapelaan Vervaart ons Gerdake kent van de ca techismus en daar veel mee op heeft. En ik en de kinderen, behalve onze kleine Trees dan, elke Zondag en vaak in de week nog naar de kerk gaan. Gij, ja gij, maar ik 1 Tmes. Denk es, zoudt ge niet alles willen goed maken Dan komt alles weer goed van mekaar, dat voel lk- Kijk eens, ge moet nu toch ook zelf inzien, dat het zoo niet gaat en dat ge 't daarom ook niet aan 't rechte eind hebt Weet ge, toen we trouwden en daarna, dat we toen elke Zondag samen naar de kerk gingen We wa ren toen gelukkig en kontent. We hadden die onzinnige narigheden niet en uw dwaze drijverij om het moderne recht. Maar wij voelen 't nu. Weet ge nog, toen ons Gerdeke als de eerste is gekomen Toen 1 ha ha, toen zaten ze me nog niet dwars, toen had ik het nog niet door. Toen wist ik niet, wat ik nu weet. Ben ik soms begonnen Was 't verkeerd, dat we ons recht zochten Nee, Trees, praat me daar niet over, dat is niks onzinnigs. Nee, Tines, laten we eerlijk zijn. Toen gij met uw recht en organisatie kwaamt, deed ge dat niet om goed en goedbedoelend een overeenkomst met van Douwenaar te verkrijgen, voor 't algemeen belang, maar ge zijt direkt begonnen met ow tegenover hem te stellen, haatdragend en hardkoppig, zoals de fijne leer is, die ze ow in ow oren getoet hebben. Ge bent hen dwars gaan zitten en ow werk met opzet verkeerd gedaan. Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1940 | | pagina 5