TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
TH€€ doetje aoed!
KLOOSTERBALSEM
FEUILLETON.
De foren waakf
^Toegang"9aan"1 Exporttoeslagen op
VERSTUIKINGEN
Voor Boeren en
Tuinders
Zaterdag 30 Maart 1940
Een en Zestigste Jaargang No 13
Vrijstelling wegens
broederdienst.
Lichting 1941.
De Burgemeester van VENRAY
brengt het volgende ter kennis van
belanghebbenden:
ALGEMEENE BEPALINGEN
Voor vrijstelling wegens broeder-
dienst komen vóór anderen in aan
merking zij, van wie de meeste
broeders (hieronder te verstaan wet
tige broeders en halfbroeders) hebben
gediend of tot dienst verplicht zijn
en van dezen zij, die behooren tot
gezinnen ^net de meeste kinderen
(hieronder te verstaan broeders,
halfbroeders en stiefbroeders, zusters,
halfzusters en stiefzusters)
De broeder of halfbroeder, die ge
diend beeft of tot dienst verplicht
is, moet verkeeren in een van de
volgende gevallen;
a. tot gewoon dienstplichtige be
stemd zijn, voor zoover de voor zijn
inlijving bepaalde datum nog niet is
aangebroken;
b. als gewoon dienstplichtige of
als vrijwilliger tot de land- of tot
de zeemacht behooren;
c. 30 dagen in werkelijken dienst
zijn geweest;
d. militair pensioen genieten of
genoten hebben;
e. gedurende zijn werkelijken
dienst zijn overleden.
Als werkelijke dienst wordt ook
beschouwd de dienst van hem, die
op grond van gewetensbezwaren is
te werk gesteld bij een burgerlijken
tak van staatsdienst.
Voorts bestaan er nog bepalingen
omtrent het tijdstip, waarop de ver
schillende gevallen moeten beslaan,
alsmede omtrent het al of niet mee
rekenen van genoten verlof, enz.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Wie nog niet den wensch om vrij
gesteld te worden te kennen hebben
gegeven. Personen, die tot dusver
geen blijk hebben gegeven vrijgesteld
te willen worden, moeten, indien zij
voor vrijstelling in aanmerking wen-
schen te komen, daartoe hun ver
langen tusschen 16 en 30 April a.s.
bij den burgemeester kenbaar ma
ken.
Het is van belang daarbij mede
te brengen:
a. het trouwboekje of het fami
lieboekje van hun ouders;
b. de sakboekjes van broeders of
het bewijs, dat zij tot gewoon dienst
plichtige bestemd zijn, of een ander
stuk betreffende hun militaire hoe
danigheid.
Wie bij nader inzien niet voor
vrijstelling in aanmerking wenschen
te komen. Degenen, die bij de in
schrijving of later hebben verklaard
voor vrijstelling in aanmerking te
willen komen en deze vrijstelling
thans niet wenschen, moeten hiervan
zoo spoedig mogelijk, in ieder geval
voor 30 April a.s. mededeeling doen
aan den burgemeester.
Wie een nadere opgaaf hebben te
doen. Zij, van wie na 1 October j.l.
een of meer broeders zijn komen te
verkeeren in een der gevallen, hier
voor onder c, d of e genoemd, moe
ten hiervan tusschen 16 en 80 April
a.s. opgaaf doen aan den burge
meester.
Opkomst in geval van oorlog, oor
logsgevaar of andere buitengewone
omstandigheden. De mogelijkheid
bestaat, dat zij, die vrijstelling we
gens broederdienst ontvangen, toch
als buitengewoon dienstplichtige,
verplicht worden tot het vervullen
van werkelijken dienst. Later zal
het echter voor deze personen wel
verschil maken of zij in de positie
van gewoon of van buitengewoon
dienstplichtige verkeeren.
OPENBARE BEKENDMAKING
BESLISSING VRIJSTELLINGS-
GEVALLEN.
Eerst nadat alle vrgstellingsaan-
vragen door den commissaris der
koningin zullen zijn beoordeeld, kan
Roman uit het Venraysche land
door Gerard Lemmens.
16.
Tines voelde er veel voor om direct
de hut uit te gaan. Tines had dit niet
verwacht van zijn vrouw, die de armoe
meer en beter had geVoeld en nog
voelde en had begrepen dan hij. Die,
naar hij had gedacht, er murw genoeg
onder zou zijn geworden, dat ze alles
goed zou vinden.
Had ie er tegen haar maar heele-
maal niet over gesproken. Stom ge
noeg van hem, waarachtig. Zo'n
vrouwvolk kunt ge feitelijk ook niet,
en nooit vertrouwen, ge kunt niks van
dien aard tegen hen zeggenze zijn
wat week, hun hart is niet fors genoeg
en het oude en dat brave, dat zit er
nog in, dat is niet kapot in hen. Het
kan ow mogelijk zijn dat ge dat hen
uit 't hoofd kunt krijgen, maar niet uit
hun hart.
Kobes dan I zei Trees.
Kobes, ja, die had het verdoemelijk
hard gekregen, sinds An al gauw na
het ter wereld komen van hun Japie
ziek was geworden, wat geld kostte,
en toen dat stuk heerschap van Levi
ticus van Douwenaar alweer een
van Douwenaar 1 hun dat geleverd
had.
Daarvan, zei Kobes, is An gestorven
Leviticus heeft An vermoordhij heeft
ook hem willen treffen over sommige
zaken. Leviticus met zijn kop en zijn
inktvisarmen.
Ge zegt wat van Kobes, zei Tines.
Maar weet ge wat An kapot heeft ge
worden bepaald, in welke gevallen
de vrijstelling zal kunnen worden
verleend. Hiervan zal bij openbare
kennisgeving mededeeling worden
gedaan.
Tijdstip waarop op de aanvragen
een beslissing kan worden genomen.
Op alle aanvragen om vrijstelling
wegens broederdienst voor inge
schrevenen voor bovengenoemde
lichting zal eerst in Juli of Augus
tus a.s. een beslissing kunnen wor
den genomen.
Venray, 20 Maart 1940.
De Burgemeester van Venray,
A. H. M. JANSSEN
TREKHONDENWET.
Herkeuring van alle
trekhonden.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter algemeene ken
nis, dat door hen eene herkeuring
van alle trekhonden wordt bevolen,
welke zal worden gehouden op 17 en
18 April a.s.
WOENSDAG 17 APRIL
des voormiddags 9 uur te Oostrum
beginpunt weg Geljsteren.
des v.m. half 10 te Oirlo bij J. H.
Nelissen.
des v.m. half 11 te Castenray bij
kermisterrein.
des v.m. half 12 te Leunen nabij
het transformatorhuisje.
DONDERDAG 18 APRIL
des v.m. 9 uur te VenrayKom
Henseniusplein.
des v.m. 10 uur te Nachtigaal,
Deurnescheweg.
des nam. 2 uur te Merselo, kermis
terrein.
Venray, 15 Maart 1940.
Burgemeester en Wethouders vnd.
A. H. M. JANSSEN.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
VERBOD VAN ROOKEN
ter voorkoming van gevaar
voor bosch-, heide-, gras- en
veenbrand*
WAARSCHUWING*
De Burgemeester van Venray
herinnert de ingezetenen aan het
besluit van Burgemeester en Wet
houders d.d. 11 Juni 1925, waarbij
ingevolge het bepaalde bg artikel
429 sub 4 van het Wetboek van
Strafrecht is VERBODEN het rooken
in alle bosschen, veen-, turf- en
heidegronden en tot op een afstand
van tien meter hiervan op alle daar
door, daarin, daarlangs of daarbij
gelegen wegen, voetpaden of open
plaatsen of terreinen. Dit besluit is
op de wqze bedoeld in artikel 203
der Gemeentewet, denzèlfden dag
afgekondigd en onmiddellijk in wer
king getreden.
Aan dit besluit zal zeer strengde
hand worden gehouden en bij over
treding onmiddellijk proces-verbaal
worden opgemaakt.
Venray, 19 Maart 1940.
De Burgemeester van Venray
A. H. M. JANSSEN
Verbod van loopen in de
bosschen*
De Burgemeester van Venray
brengt nogmaals ter algemeene
kennis, dat het, met het oog op het
groote brandgevaar, verboden is in
de gemeentebosschen zich op te
houden.
Aan dit verbod zal strengdehandil ji i
worden gehouden en bij overtreding lcdnaDOUWprOUUClcll
onmiddellijk proces-verbaal worden
Aan de bosschen
gebracht „Verboden
onmiddellijk proces-verbaal worden
opgemaakt.
Tegen degenen, die de geplaatste
bordjes mochten verwijderen, ver
plaatsen of beschadigen, zal met
strengheid worden opgetreden.
Venray, 19 Maart 1940.
De Burgemeester voornoemd,
A. H. M. JANSSEN.
WAAKZAAMHEID
ter voorkoming van bosch-
en heidebranden.
Burgemeester en Wethouders van
Venray achten het noodzakelijk nog
eens aan te sporen tot de meest
mogelijke waakzaamheid met betrek
king tot het voorkomen en blusschen
van bosch- en heidebranden.
De aandacht zij daarom andermaal
gevestigd op het navolgende:
le. Het is bekend, dat bij een
verblijf in de bosschen en de helde,
bij droog weer en speciaal in het
warme jaargetijde de minste onacht
zaamheid de grootste nadeelige ge
volgen kan hebben. Het wegwerpen
van een nog brandende lucifer of
van een eindje sigaar of het weg
vliegen van vonken van sigaar of
pgp, schijnbaar van geen beteekenis,
kan brand doen ontstaan en aldus
een strafbaar feit doen ontstaan
volgens artikel 429 van het Wet
boek van Strafrecht, waar om. een
straf van 14 dagen hechtenis of
f 100 boete wordt bedreigd tegen
dengene, die door gebrek aan de
noodige omzichtigheid of voorzorg
gevaar voor bosch-, heide-, helm-,
gras- en veenbrand doet ontstaan.
Het strafbaar feit is ook reeds aan
wezig door onvoorzichtigheid met
vuur, ook zonder dat nog brand
ontstaat. Het rooken in de bosschen
en licht brandbare heide is dus in
het algemeen absoluut verboden,
terwijl ook ten strengste verboden
Is het, om welke reden dan ook,
zonder vergunning van het bevoeg
de gezag, aanleggen van vuur in of
in de nabijheid van bosschen en
heide, hetwelk steeds direct, dus ook
al zonder dat brand ontstaat, straf
baar is, volgens hetzelfde artikel
429, dat verbiedt op straffe vaD 14
dagen hechtenis of f 100 boete het
aanleggen, voeden of onderhouden
van een vuur op zoo korten afstand
van gebouwen of goederen, dat daar
door brandgevaar kan ontstaan. In
dit verband wordt er nog met den
meesten nadruk op gewezen, dat
kinderen niet zonder toezicht in de
bosschen of heide mogen verbleven,
aangezien de ervaring leert, dat de
jeugd zich gaarne onledig houdt met
het spelen met vuur, of het doen
ontstaan van kleine branden, waar
van vaak de gevolgen niet zgn te
overzien. Dringend manen wij de
ouders en verzorgers aan, in deze
hunne groote verantwoordelijkheid
wel te beseffen.
2e. Wanneer een bosch- of heide
brand ontstaan is, moet degene, die
zulks het eerst ziet, er voor zorgen,
dat daarvan terstond kennis worde
gegeven bij den burgemeester of bg
de politie, opdat onverwijld maat
regelen kunnen worden genomen om
dea brand in zgn voortgang zooveel
mogelijk te stuiten.
Venray, 19 Maart 1940.
Burgemeester en Wethouders van
Venray,
A. H. M. JANSSEN
De Secretaris,
VAN HAAREN
Een abonné van De Maasbode
stelt aan dit blad de volgende
vraag
„Nederland zendt eieren, boter
en bacon naar Engeland, waarbij
het telkens zooveel moet bijpas
sen, dat de leveranciers een
dragelijken prijs voor hun pro
ducten ontvangen. Zoo menigeen
heeft dikwijls bij zich zelf ge
dacht, met welk doel doet onze
regeering dat. Zij is toch geer,
philantropische instelling, die zich
beijvert Engeland bijv. natuurbo
ter te verschaffen voor een lager
prijs, dan die, welken wij voor
margarine betalen. Wij moeten
natuurlijk van de veronderstelling
uitgaan, dat zij daarvoor gegron
de redenen heeft. Maar welke
zijn die Welke tegenprestatie
levert Engeland ons daarvoor
Met een uiteenzetting van deze
kwestie zou U mij en zoo vele
anderen ten zeerste verplichten 1
Het antwoord van dit blad
hierop luidt als volgt
De toeslag op den export van
eenige landbouwproducten is in
derdaad geen philantropie tegen
over Engeland, maar een uit
vloeisel van de dwingende
noodzakelijkheid om algeheele
ineenstorting van ons landbouw
productieapparaat te voorkomen.
Indien de regeering niet op de
eene of andere manier zou zorgen
dat de boer een met-verlies-
gevenden prijs krijgt voor de
verschillende producten, waren
er pl.m. 200.000 bedrijven abso
luut failliet. Die krach zou een
socialen chaos meebrengen, die r
geen regeering zou durven ont-|die boter) nog werk- en winst-
(door haar zelf op f 1.60 gecal
culeerd) en het feit, dat Engeland
uit alle deelen der wereld a 80
ct. per kg. kon importeeren en
ons de gelegenheid niet afsnijdt,
dat ook te doen, dat moet er
uit de eene of andere bron 80
cent per kg. bij.
Nu stelt de regeering als rede
lijk, dat de spijsvet-consumenten
den boer aan den productieprijs
moeten helpen al kunnen deze
als groep veel goedkooper met
buitenlandsche boters, vetten en
oliën hun vetbehoefte dekken.
Zij maakt nu die vetten zóo
duur, dat de prijsverhouding
boter: margarine normaal blijft
(pl.m. 3:2).
Gevolg: de consumptieverhou
ding verschuift zich niet al te
veel, d.w.z. ongeveer de helft
onzer productie blijft hier te
lande geconsumeerd.
Maar er blijft nog rond 50
millioen kg. voor export over.
Engeland wil er a 80 ct. per
kg. 35 millioen van. Dit „kost'
dus pi.m. 28 millioen gulden aan
toeslag.
Daartegenover gesteld: de re
geering zou de spijsvetprijzen
zóó regelen, dat de consument
al deze boter moest nemen, dan
zou „het publiek" die 28 millioen
moeten opDrengen,
De regeering redeneertlaten
wij liever 35 millioen kg. (goed-
koope) vreemde vetten nrmen,
waarop 60 cent per kg. heffing
wordt gelegd, is 21 millioen gul
den. De consumenten blijven nu
practisch vrij om margarine (van
gemiddeld pl.m. f 1.10) of boter
(pl.m. f 1.80 in detail) te nemen
en het land spaart 7 millioen
gulden, terwijl de industrie (olie
slagerij, raffinaderij, margarine
industrie) mitsgaders handel en
scheepvaart bij import (van de
vreemde vetten) en export (van
ketenen.
De waarde van al ons bebouwd
land en vooral die van het wei
land zou ver beneden nul dalen,
indien de regeering geen maat
regelen nam.
Zij geeft daarom „steun" en
doet dit voor de genoemde ex
portproducten op zeer zichtbare
wijze, om dezelfde reden als zij
het voor verschillende takken van
industrie op meer onzichtbare
wijze doet (invoerrechten en con-
tingenteeringen).
Dat zij daarbij streeft naar
voor de schatkist minst bezwa
rende en de nationaal-economisch
(d.i. voor de betalingsbalans)
meest voordeelige manier, ligt
voor de hand.
Het voorbeeld der boter moge
dat verduidelijken.
Gesteld haar doel den veeboer
aan den productieprijs te helpen
gelegenheden overhouden.
Indien de regeering tusschen-
wegen koos, door b.v. de boter
hier te lande goedkooper te
stellen, zou het landbouwcrisis
fonds (d.i. tenslotte de schatkist)
er zeker niet beter voor komen
te staan.
Iedereen kan dat gemakkelijk
narekenen. En de andere gevol
gen liggen voor de hand.
De inzender vraagt: Welke
tegenprestatie levert Engeland
daarvoor? (d.i. voor de „goed
koop" geleverde boter).
Het antwoord is:
Engeland neemt (tot nog toe)
onze boter aan wereldmarktprijs
in ieder kwantum, dus hoeft het
ons niets te presteeren.
De „contra-prestatie" wordt
door de wereldmarkt geleverd in
den vorm van zéér goedkoope
vetten en oliën, waarvan het re-
maakt wie haar heeft vermoord O 1
En Kobes is ook allesbehalve 'n te
vreden mens- Moet ge hem maar eens
horen praten over dien anderen schoft,
Leviticus. Hij kon hem wel doodmaken
als ie dendieje in zijn handen kreeg.
En als ie de kans kreeg, als ik, zou
hij niet 'tzelfde doen bij dendieje als
ik nou wil doen bij clen mijne
Trees zuchtte.
Ja, maar Kobes die komt nu ook
daar, en blijft er toch eerlijk bij. Wat
gij zegt, dat geloof ik niet van Kobes.
Eerlijk 1 smaalde Tines. Kwestie
van opvatting.
Trees wilde eroverheen.
Tines, zei ze, Kobes z'n Japie
wordt langzamerhand zo oud, dat ie
naar school moet. Dat gaat niet, als
't daar blijft gaan zoals nu. Als wij
Japie eens..
- Om nog meer armoei te lijen 1
Ik moet bovendien niet veel van Kobes
hebben. En als we 't deden, komt het
er ook nog van dat wij hem op ons
dak krijgen. Als ge hier trekt, dan is
aan de andere kant beweging.
Kobes, ja Trees, ik weet wel wat ge
wilt zeggen, verdient wat. Ja, ja, maar
om van de armoei te verrekken, nee,
merci.
Trees zuchtte andermaal. De kinde
ren waren naar Oom Harrie, Trees 'r
ongetrouwde broerhij had er veel
mee op, met Gerdake, Sjefko en
Toontje, 't Volgende zou Hendrikus
heeten 1 Hij vulde thuis de maagjes en
bracht ze dan terugmeestal hadden
ze thuis ook al avondgebeden en kon
Trees ze zo naar bed brengen. Nu
had ze voor zich 'n del kousen om te
stoppendat deed ze met garen wat
ze uit 'n andere kous gerafeld had
Kijk 's Trees, ik weet wel dat 't
een beetje uit de gewone band is, wat
ik ga doen. Tines haalde zijn pijp voor
de dag. Is er nog tabak
Tines, ge hoest zo, ge moogt
niet roken, doe dat dan ook niet.
Hij lei de pijp weg. Nou, Trees,
ik zal niet roken en uw zin doen.
Maar dan moet gij ook eens naar mij
luisteren. Ik zei, dat het wat uit de
gewone band lijkt, wat ik ga doen.
Maar bedenk eenszullie verkondigen,
dat we zo iets niet en nooit mogen
doen, dat is volgens het geweten, het
hunne en het onze. Maa waarom doen
zij het dan toch Die jood van een
Leviticus bijvoorbeeld. En het loon
systeem van de fabrikanten? En met
alles? O zol Als zij dat punt naar hun
geweten maken, wel, dan mogen wij
ook ons een geweten maken.
En nou zegt gijja maar, dat mag
niet, dat is revolutie I Maar dat komt,
dat denken van ow, dat we niet mogen
wat ik ga doen, omdat ge nog smag-
gelt op het gewetenssysteem van hen,
dat ze zich zo gemaakt hebben, dat
ouder lijkt, dat zogenaamd steunt op
traditie.
Nou Trjes, ik zeiwij maken óns
geweten en de tijd komt voor ons ook
wel, dat we kunnen zeggenóns ge
weten steunt ook op traditie en sys
teem.
Misschien vat gij dat nog niet zo
goed. Maar zeur er dan ook niet
verder over. Als die wijnbuikige kapi
talisten ons uitzuigen, ons doen kre-
peren, is dat dan ook niet diefstal
O zo. Dat denk ik toch. En dan mag
ik het ook. Al is de manier ook wat
anders. O zo. Nou, wat wilt ge dan
meer
Wat praat ge toch maar geleerd
voor onzen doen, Tines. Vroeger hadt
ge nooit zoveul woorden. En zeker
niet van die. Me dunkt, dat het veel
beter voor ons was geweest, als gij,
als we
Tines keek even verrast op Dan gaf
hij zijn bescheid
Trees wat ik nou eenmaal voor
heb, dat doe ik. Dacht ge nou, dat ik
nog langer wil zien hoe ons Toontje,
ons Sjefke en ons Gerdake zo moeten
hongerlijden door de schuld van die
dikzakken, door het drijven en het
systeem van die heren? En we zelf
Ja, maar.
Niks te ja-maren. Ik doe het. Ga
het es zuiver na met ow menskundig
begrip dan ziet ge onze rechtmatig
heid er toe. Daarmee basta. Van 20'n
rijken meneer deert het niet dat van
hem 'n paar spulletjes en wat spie
gejat worden. Integendeel, dal is zelfs
recht. O zo.
Tines
Niks te tinessen. Ik doe het. Ik
heb ei al lang genoeg over gedebat
teerd.
En dat doet ge niet Tines, hoor
es. Nou kijken de pastoor en al die
andere heren ons aan met een verwij
tend en medelijdend gezicht, en..,.
Wat kan mij dat nou allemaal
schelen 1
en de meeste hiervan het dorp
ons zo van zich afstotend, of ze met
ons liever niks meer te maken zouden
hebben. En we moeten toch eten. Wat
binnenkomt, dat is bekant niks.
Juist dat is bekant niks. Daar
hebt ge het Maar het wordt anders.
Wacht maar. Als onze leer van recht
en rechtvaardigheid en van de nieuwe
maatschappij genoeg doordringt, als
wij die leer allen zullen kunnen op
leggen. Trouwens wat heeft dat ermee
le maken, wat ge zegt, dat ik van
avond ga
Ik heb het al langer doorzien
gerust, Tines. Ik heb het al lang
doorzien waarheen het gaat. Aja, die
onzelfzuchtige kameraden uit de stad,
met hun praat en hun geschrift. Ja
nou gij door hun drijven en van hun
drijven en stoken eruit.
Schei nou daarmee maar uit. Ge
begrijpt er niet eens een kwart van
Laat me eens uitpraten. En, als
ze ow eens betrapten als ze ow nou
eens.... ach, mijn goeie God, wat zou
dat dan een schande zijn. Voor ow,
maar gij geeft er niks om, maar voor
mij en vooral voor onze kinderen, nu
en later! ze zouden tegen onze hum.
mels blijven zeggenkijk, die hun
vader heeft voor het stelen gezeten
Wat zeggen Zeg, wat zeggen
Wij kunnen dat nou al tegen hen
zeggen. Weet ge wat ik hun zal zeg
gen Dit mijn kinderen zullen later
kunnen zeggen tegen die mensen van
de villa's, van de fabrieken, van het
kapitaal, tegen al die wijnbuiken en
geldzakken, en tegen de zwartrokken
en bruinpijen erbijkijk, die en die hun
vaders hebben den mijne tot het stelen
gebracht, tot stelen gedwongen. Die
en die hun vaders hebben op grond
van hun geweten de mijne en ons laten
verhongeren. Mijn vader durfde het
openlijk te doen, wat zij op een andere
maar veel gemenere manier deden.
Ge hebt nog nooit zó en zoveel
gepraat, dat' zeg ik ow. Maar wat ge
ook al zegt, dat helpt ow niks. Ge
gaat nu eenmaal stélen.
Ja, ja, die vrouwen die hebben
me een verstand. Wat moet er dan
wel gebeuren Zeg me dat eens, als
we niet allemaal willen verrekken.
Als ge niet eens liever naar
meneer van Douwenaar toegingt en
ge eens om werk vroegt. Of het hoeft
ook niet precies bii van Douwenaar
te zijn, het kan elders ook. Ook buiten
ons dorp.
Ik naar van Douwenaar die
nachtzwaaier die vrek 1 met zijn giet
ijzeren hart. Trees, ik sloeg me net
zo lief eerst met 'n voorhamer tegen
m'n gedachtenkist voor ik er heen
ging
Wil ik er dan eens heen gaan
Nee, gij gaat net zoo min. Hij
geeft immers toch niet bij.
En als ik eens naar den pastoor
ging of naar den kapelaan
Die er ook nog bijhalen Zeg,
mankeert het ow daar Jee ja die
zullen me helpen, iemand, die in geen
lijden meer het altaar gezien heeft.
Iemand helpen, die voor 'n paar dagen
terug nog weigerde, gisteren nog, om
ons Gerda als bruidje mee te laten
De spieren zijn plotseling gerekt en
uit hun verband geweest. Geef die
spierverrekking rust door een goed
verband met flink Kloosterbalsem
erop en vernieuw dat dagelijks. Na
eenige dagen zachtjes met Klooster
balsem masseeren en Ge zult er
spoedig niets meer van merken.
Akker's Kloosterbalsem is 'n Ideaal
wrijf- en massage-middel tegen
spierverrekkingen. Kloosterbalsem
heeft de bijzondere eigenschap diep
In de weefsels te dringen en
daar soepel makend en lenigend
te werken op de spieren die aan
getast en stijf z(jn. Daardoor on
overtroffen tegen rheumatische pij
nen, spit, spierpijnen, stramheid enz.
AKKER'S
Pot van 25 Gr. f 0.62i/2, pot van 50 Gr. f 1.04
latief prijsniveau minstens gelijk
is aan die van de wereldmarkt
voor de boter.
Per saldo geeft de regeerings-
politiek dus geen nationaal-eco
nomisch verliessaldo, maar winst.
Voor eieren en bacon geldt
mutandis een analoge redeneer
ing. De „tegenprestatie" ligt hier
bij den zeer lagen prijs voor de
granen en veevoeders op de
wereldmarkt.
Wij hopen hiermede den ge-
achten vragensteller schematisch
voldoende duidelijk gemaakt te
hebben, dat de regeering niet
zoo „onzinnig" handelt als men
dat wel hoort verkondigen door
hen, die den samenhang der
dingen niet voldoende in het oog
weten te nemen.
Deze abonné oordeelt terecht,
dat de regeering wel gronden zal
hebben voor wat zij doet.
Het zou ook wel sterk zijn
anders te veronderstellen van
onze ministers als Verschuur,
Deckers en Steenberghe, die er
achtereenvolgêns de verantwoor
delijkheid voor op zich namen.
Meer suikerbieten verbouwen
Zooals men wel zal weten, is door
de regeering de mogelijkheid gescha
pen om de suikerbietenteelt met een
vierde deel uit te breiden. Dat wil
zeggen, dat voor 2000 millioen kg
suikerbleten een bepaalde prijs ge
garandeerd wordt.
Deze bepaalde prijs, de garantie
prijs genoemd, wordt voor het ko
mende seizoen bepaald op f. 12,50
per 1000 kg. Dat is voor de bleten-
verbouwers een tegenvaller. Want al
gaan in de processie. Wees toch niet
zoo dwaas.
En -t schoot, 't flitste even door z'n
kop. zou me die Trees toch stiekem
ergens al bij die bende hebben ge
polst dat dit nu een soort wegberei
ding tot toenadering moet zijn
Ja maar, ge moet toch bedenken,
dat Gerdake dit jaar op de groote
school is gekomen en ons Sjefke al
op de bewaarschool en dat kapelaan
Vervaart ons Gerdake kent van de ca
techismus en daar veel mee op heeft.
En ik en de kinderen, behalve onze
kleine Trees dan, elke Zondag en vaak
in de week nog naar de kerk gaan.
Gij, ja gij, maar ik 1
Tmes. Denk es, zoudt ge niet
alles willen goed maken Dan komt
alles weer goed van mekaar, dat voel
lk- Kijk eens, ge moet nu toch ook
zelf inzien, dat het zoo niet gaat en dat
ge 't daarom ook niet aan 't rechte
eind hebt Weet ge, toen we trouwden
en daarna, dat we toen elke Zondag
samen naar de kerk gingen We wa
ren toen gelukkig en kontent. We
hadden die onzinnige narigheden niet
en uw dwaze drijverij om het moderne
recht. Maar wij voelen 't nu. Weet ge
nog, toen ons Gerdeke als de eerste is
gekomen
Toen 1 ha ha, toen zaten ze me
nog niet dwars, toen had ik het nog
niet door. Toen wist ik niet, wat ik nu
weet. Ben ik soms begonnen Was 't
verkeerd, dat we ons recht zochten
Nee, Trees, praat me daar niet over,
dat is niks onzinnigs.
Nee, Tines, laten we eerlijk zijn.
Toen gij met uw recht en organisatie
kwaamt, deed ge dat niet om goed en
goedbedoelend een overeenkomst met
van Douwenaar te verkrijgen, voor 't
algemeen belang, maar ge zijt direkt
begonnen met ow tegenover hem te
stellen, haatdragend en hardkoppig,
zoals de fijne leer is, die ze ow in ow
oren getoet hebben. Ge bent hen dwars
gaan zitten en ow werk met opzet
verkeerd gedaan. Wordt vervolgd.