TMëG doetje qoe
MKEÊTJES
VENRAY IN HET
VERLEDEN.
Krakelingen.
St. Wilbert
Geijsteren.
Van de
Sport
velden
U moet er in geen geval
mee blijven loopen, maar
een AKKERTJE nemen. Er
bestaat geen samenstel
ling die hoofdpijn of mi
graine vlugger verdrijft!
"AKKERTJES" zijn een
vinding van den beken
den apotheker Dumont
en alleen echt in den
het gemakkelijkst in te
nemen ronden vorm met
het "AKKER"-merk er op.
v Let U daarop vooral en
laat U toch geen waarde-
looze namaak of ande-
dere imitaties aanpraten.
tegen pijnen, griep, koorts, kou.
l:i stuks - 12 stuivers; 2 stuks - 2 stuivers
lijk zijn gedaald, weet ik niet. Want
een record ia er om verbeterd te
worden en dus zal er straks, nu de
gebr. Moody op de aarde zijn terug
gekeerd, en ander stel halvegaren
omhoog gaan.
Een A.N.P.-bericht over een duur-
record poging voor lichte vliegtuigen
zal in den jare 1959 ongeveer den
volgenden inhoud hebben:
„De heer en mevrouw Foul, oor
spronkelijk gewoond hebbende te
Medemblikkianis, vertoeven thans
precies tien jaren in de lucht ter
verbetering van het record met
lichte vliegtuigen, dat met 7 jaar
9 maanden, 20 dagen, 16 uur, 29
minuten, 24.7 seconden op naam
stond van den bekenden Moody,
toen die, thans 12 jaar geleden in
een aanval van verstandsverbijste
ring uit het vliegtuig sprong, waar
mee hij het record vestigde. Het
vliegtuig van den heer en me
vrouw Foul wordt nog steeds ge
volgd door de machine, waarin
Moody Jr. op den dag van zijn hu
welijk, thans 6 jaar geledeD, met
zijn echtgenoote is opgestegen om
het nieuwe record-Moody, als het
eindelijk zal zijn gevestigd, zoo af
doende als mogelyk is, te breken.
Het zoontje van het echtpaar
Moody, vierde gisteren zyu vijfden
verjaardag in bet vliegtuig."
Een A.N.P.-bericht in den jare 1979:
„Het was een droeve gebeurtenis
voor de bekende familie Foul, toen
ze bij hun nu al meer dan 27 jaren
derende recordvlucht voor lichte
vliegtuigen, het stoffelijk overschot
van de overleden mevrouw Foul per
parachute moest laten dalen.
De familie, welke thans nog zes
leden telt, zet de vlucht inmiddels
met onverzwakten moed voort.
Deze dagen werd de vijftigste
nieuwe motor ingebouwd, de oude
werd boven zee afgeworpen. De dek
ken zullen spoedig, wanneer de
materialen uit de approviandeerings-
vliegtuigen zijn ontvangen, voorden
negenden keer worden vernieuwd.
Het lichte vliegtuig, waarmee 27
jaar geleden werd opgestegen is
inmiddels langzamerhand tot een
waar luchtkasteel uitgegroeid. De
derde zoon van Foul treedt binnen-
koit in het huwelijk; zyn jonge
bruid zal mét den voor het huwelijk
benoodigden dominee uit een speciaal
gecharterd toestel op het vliegtuig
Fouls worden neergelaten. Zij brengt
een complete installatie mee voor
een moderne radium-keuken. Het
vliegtuig der Moody's zit nog steeds
achter dat der Fouls aan."
Een A.N.P.-bericht in den jare
1993:
„Een zware slag trof de nog steeds
record-vliegende familie Toul door
den dood van den oudsten zoon. De
heer Foul Jr. is 39 jaar geleden in
hetzelfde vliegtuig geboren, waarin
hij thans gestorven is.
Hij is de eerste mensch, die ge
boren werd, nimmer ter wereld kwam
en nochtans den ouderdom bereikte
van 39 jaar. Keiaas kan deze presta
tie niet als een record worden
erkend, omdat ze als zoodanig de
eerste prestatie is.
De familie Moody zit nog steeds
achter de familie Foul aan. De heer
Moody Jr., die thans 34 jaar oud is
en eveneens in de lucht geboren
werd, zal over eenige jaren, wanneer
hy tenminste het voorrecht heeft
om in de lucht te sterven, in staat
zijD om het eerste record van „leven
in hooger sferen", te vestigen.
Het aantal families, dat met vlieg
tuigen achter de Fools en de Moo
dy's aanzit, velen reeds jaren
laug om de kans te krygen de
duurrecords van hun voorgangers
te verbeteren, groeit met den dag.
Er is thans eén uitgebreide stam
mensehen ontstaan, die nog nimmer
de aarde betraden en die, door
huwelijken, onder elkaar, den grond
slag leggen van een toekomstige
vaste luchtbevolking."
BESCHREVEN DOOR EEN
TIJDGENOOT.
ADVERTEERT
IN PEEL EN MAAS
het eenigste blad, dat in
Venray HUIS AAN HUIS
gelezen wordt.
Het is bekend dat de Venraysche
menschen ook vroeger nog al hiel
den van een stevig glas bier. Vier
flinke bierbrouwerijen zorgden er toen
voor, dat er steeds voldoende voor
raad was, en we weten reeds, dat het
Venraysche bier in dien tijd heel
wat beter en krachtiger was als
thans. Vreemde bieren kwamen er
toen nog niet in.
De oudste en meest bekende was
de Bierbrouwerij „De Keizer", die
beschikte over reusachtig groote
kelders met steenen gewelven, waarin
het bier soms jaren lang in okshoof
den bewaard bleef, tot het voldoende
oud was, en dat later met het versche
bier versneden werd, en dan een heer
lijken, pittigen smaak had.
Doch ook de bierbrouwerijen van
de Gouden Leeuw, Camps en Rutten
waren op dusdanige wijze ingericht,
en fabriceerden zeer keurig en zwaar
bier, dat in dien tijd bijzonder in den
smaak viel.
Het aantal café's was toen in
Venray reeds enorm groot. De voor
naamste hiervan, zooals het Hotel
de Zwaan, Peter Goemans (later
Thielen), Hendrik Poels en nog een
paar anderen bestelden steeds voor
hun eigen café een heel gebrouw, dat
door de bekende bewerking steeds
oud en byzonder krachtig was.
Jenever en andere sterke dranken
waren toen in Venray niet van hooge
kwaliteit; het was meest Duitsche
foezel, met een brandenden Dasmaak.
Een klein borreltje kostte dan ook
maar 3 cents. Het was du3 geen
wonder, dat het heerlijke bier zoo
lekker gevonden werd en aan den
lagen prys van 6 cents, een groot
glas, algemeen gedronken werd.
Doch niet alleen in de herbergen
werd hiervan geprofiteerd, maar ook
de meeste particulieren hadden toen
een halve ton of een anker bier in
hun kelder, dat by een eventueel be
zoek van vrienden of bekenden,
steeds graag geoffreerd werd.
Aan de kleine café's werd het toen
heel gemakkelijk gemaakt. Vergun
ning was er niet noodig, en als men
een heele of halve ton bier en een
aantal glazen, benevens watOirschot-
sche stoelen in huis had, dan was
men voldoende ingericht om een café
te houden. Het werd hiermede dan
ook zoo druk, dat er een tijd was,
dat er haast geen huis kon gebouwd
worden, of er werd een café in ge
houden.
Het koolzuur was in dien t ijd hier
cog niet bekend, en het bier werd
in den kelder aan een gewone houten
kraan getapt in een groote kan,
waaruit het dan in de glazen werd
overgeschonken. Van het zoo heer
lyke „schoem" was dan niet veel
meer te zien.
Een paar café's trokken speciaal
op de Zon- en Feestdagen een druk
bezoek, doordat er gekiend werd.
Dat was by van Meijel, op de Trap,
in de Hofstraat, en Peterhannes
Beerkens in de Groote Straat. Dat
kienen gebeurde om geld, en ieder
deelnemer kon voor 3 cents 6 kaar
ten bekomen, waarop de afgeroepen
nummers met kryt werden aange-
teekend en was op een kaart eene
rij van 5 nummers ingevuld, dan had
men kien en de geheele pot, die som
tijds bestond uit een bedrag van on
geveer f 1.20 werd dan het eigendom
van den bezitter dezer kaart. Had
den twee personen tegelijkertijd kien,
dan werd de pot gedeeld.
By dat kienen ging het er soms
heel vroolyk naar toe, vooral als de
roeper de bekende bijnamen van de
nummers er bij liet hooren, zooals
b.v. Grootvaders krukken (77), kop
en k... (69), ie-ën-alléén (1), den
aldste (90) enz. enz. en als de deel
nemers, die 4 achtereenvolgende
nummers op een kaart hadden aan-
geteekend, dan van alle zijden be
gonnen te roepen: met de 2of met
de 6, enz. naar gelang de nummers,
die men moest hebben, begonnen.
Er waren heel kalme, maar ook
erg hartstochtelijke spelers, die ge
regeld bleven deelnemen, ec wel eens
een potje trokken, maar ook dikwijls
hun heele Zondagsgeld kwijt waren
en platzak naar huis moesten.
Toch heeft het kienspel hier nog
vele jaren standgehouden en er wa
ren steeds veel liefhebbers Later werd
het door de overheid verboden.
Meerdere café's wisten toen ook
bezoekers te trekken door het hou
den van beugelbanen, welke in dien
tyd in Venray zeer veel bestonden;
hiervan werd 's Zondags een druk
gebruik gemaakt. Slechts ééne beu
gelbaan werd 's Maandags 's avonds
bezocht, het meest door de burgerij.
Dat was by Peter Goemans, waar
men dan voorname ingezetenen, zoo
als Professor Arts van het Gymna
sium, Meester Franssen en andere
flinke burgers, geregeld bezig zag
met het beugelspel
Verder had men nog keurig inge
richte beugelbanen bij Gerard van
Well, in de Grootestraat, zijnde het
perceel waarin thans de uitgever van
dit blad woont; bij Peterhannes Beer
kens, in café de Pioen, bij Willem
Wijnhoven, Kinderen Coopmans, op
den Hoebert, aan de Barrier, Leun-
schen weg, Wed. Gossens, Bert
Oudenhoven, Jantje Kook, aan het
Eind, bij Hezen aan den Maasheeschen
weg, en nog een grooter aantal in
de verschillende gehuchten.
Het aantal winkels was toen lang
zoo groot niet als thans en over het
algemeen zagen ze er ook heel on-
oogelijk uit. Het winkeliersbedrijf
werd toen o.a. ook nog uitgeoefend
door enkele notabelen van het dorp,
zooals de familie van den Boogaart
en de familie Joseph Essèr, alwaar
van alles te bekomen was, zoowel
koloniale waren als manufacturen,
zelfs goud en zilver. Deze zaken
hebben echter toen niet lang meer
bestaan.
De eerste winkelier in Venray, die
groote spiegelruiten in zijn winkel
had was Slits, in de Patersstraat,
die ais kleermaker toen ook zeer
druk handelde in gemaakte kleederen
en ondergoed. Al spoedig werd dit
voorbeeld gevolgd door Victor Fonck
en meer anderen, die eveneens mooie
etalages kregen, zoodat het dorp
toen al kon prijken met een paar
fraaie winkelstraten.
Indertijd telde men in Venray een
groot aantal 'flink bekwame schoen
makers, en het Venraysche schoen
werk was toen tot zelfs in de grootste
steden van Holland, zeer gunstig
bekend. Enkele hadden zich toen
kunnen opwerken tot groot-bazen,
o.a. Willem Leussen, Gerard Roelofs,
Ariaens, Th. Janssen, Jan Versleijen
en Gradus Sijbers en meer anderen,
die groote bestellingen van maatwerk
kregen uit Den Haag en Rotterdam,
en toen ook veel schoenen leverden
aan de voorname winkels in die
steden.
Zeer veel kleine schoenmakers in
het dorp werkten toen ieder in zijn
eigen huis voor de groote bazen,
tegen een gering loon, waarvan ech
ter door de meesten nog een heel
bedrag werd afgenomen, om b.v. des
Maandags en soms nog meerdere
dagen, den heelen tijd in de kroeg
te zitten veel biertjes te drinken.
Onder deze drinkers was toen speciaal
bekend een overigens bekwame wer
ker, die in Venray algemeen den
naam had van het Mud; des Zondags
zag men hem niet, in da week was
hij soms twee tot drie dagen op
sjouw; de enkele overige dagen ging
hij dan met geweld aan het werk,
om zooveel te verdienen, dat hij in
de volgende week zijne vaste taak
als Maandaghouder weer kon her
vatten. In lateren tijd moet deze man
echter zeer ellendig en in de diepste
armoede uit het leven gescheiden
zijn.
Zooals ik reeds gememoreerd heb,
waren toen hier een paar zeer be
kwame schilders o.a. de koster Ver
meulen, Louis Custers en enkele an
deren, die toen reeds op dit gebied
een vermaarden naam hadden, en
met het penseel zeer goed by de
hand waren, zoowel met decoratie-
werk als met het vervaardigen van
schoone tableaux in kerken enz.
Ook in het meubelmakersvak vond
men toen in Venray zeer fijne wer
kers, o.a. de Familie van Treek, op
de Langstraat, en Joseph Vollenberg
aan het Eind. By van Treek waren
een viertal zonen, die later naar
Antwerpen vertrokken en didaar
groote zaken gevestigd hebben, welke
thans behooren tot de voornaamste
kunstinrichtingen in deze groote
Belgische stad.
Het smidsvak werd in Venray al
van oudsher druk beoefend, en men
vond hierbij op verschillend gebied
zeer bekwame vaklui. Zoo was b.v.
Smits-Crone en zoon Mathijs een
specialiteit in het maken van kachels
en ander fyn smidswerk; Lucassen
was algemeen bekend als een zeer
bekwaam hoefsmid, welk speciaal vak
ook later door zijne kinderen en
kleinkinderen, tot op den dag van
vandaag, met succes werd voort
gezet, Gerard Baltesen hield zich
meer bezig met het boerenwerk,
zooals karbanden, het maken en re-
pareeren van allerlei soorten van
landbouwgereedschappen enz.Gerard
Custers en zyne zonen hadden een
gunstig bekenden naam als kunst
smeden; vooral in ijzeren hekken en
poorten wisten zij mooie versieringen
te brengen, terwijl zij echter ook
goed op de hoogte waren met. alle
ander smidswerk. Ook in de gehuch
ten had men degelijke smederijen,
o.a. in Leunen was Vullings een zeer
voorname boerensmid, terwijl in
Merselo, Oostrum en Oirlo al even
eens flinke smeden woonden.
In het dorp was Gerard Baltesen
wel het meeste bekend, niet alleen
door zijn druk werken, maar ook
door zijn vlot praten en hard roepen.
Bovendien had Grad, en later ook
zijn zoon Michiel, eene bijzondere
eigenaardigheid, die ik hier even wil
aanhalen. Zy, hielden zich namelijk
aan een vast gebruik, waarvan zij
onder geen omstandigheid afweken.
Zoowel in den winter als in den
zomer waren zy iederen morgen
tegen 4 uur al present, en zij bega
ven zich dan naar de eerste H. Mis
in de Paterskerk, alwaar zij in dit
vroege uur wel haast de eenige be
zoekers waren.
Na afloop spoedden zij zich naar
huis; het smidsvuur werd aange
stookt en dan begonnen zij met ge
weld te werken. In den vroegen mor
gen, als de diepste duisternis nog
heerschte en de plakkers somtijds
pas uit de sociëteit kwamen, dan
stonden de smeden reeds met be
smette gezichten voor het aanbeeld,
en bij de fantastische verlichting
van het smidsvuur, sloegen zy met
hunne zware hamers zoo hard op
het gloeiende ijzer en afwisselend op
het aanbeeld, alsof het hun plicht
was, om de heele buurt tot in deD
verren omtrek wakker te maken.
Hun yver om hard te werken was
dan bijzonder groot, doch later op
den dag verminderde deze heel wat,
en zoowel de oude als de jonge smid
stonden dan nog al vaak op straat,
om met de passanten, zooals ge
woonlijk zeer hard getaald, een ge
moedelijk praatje te maken.
M.
(Wordt vervolgd.)
St. Janssteens' bier.
In het Zeeuwsch-Vlaamsche dorp
St. Janssteen heeft de raad, die waar
schijnlijk ook wel niet op een geheel
onthoudersvergadering zal zyn sa
mengesteld de meerderheid van
den gnieuwen raad geweigerd toe te
laten tot het gestoelte der eere. t.w.
tot den raad in zijn nieuwe samen
stelling. Omdat de desbetreffende
candidaten „door het schenken van
bier in groote hoeveelheden"» de kie
zers zouden hebben beinvloed. En dan
nog vermeldt nog het bericht, waar
uit ik het vorenstaande heb gepeurd
dat alle raadsleden van St. Janssteen,
geweigerde en toegelatene, zittende
en nog niet gezeten zynde, Roomsch
Katholieken zijn.
Ik zou zeggen, de samensteller van
de samensteller van dat bericht zal
wel „van hetzelfde" wijze en even
min een goed glas pils versmaden.
Want is het niet eigenaardig dat er
in het bericht enkel aanmer
king wordt gemaakt op de „groote
hoeveelheden" van het geschonken
bier? Als de candidaten het nou brj
een paar glazen per kiezer hadden
gelaten, nou ja, dan hadden ze het
in St. Janssteen niet zoo erg gevon
den! Maar misschien hebben de thans
afgewezen leden wel twee maal zoo
veel bier laten tappen, als de raads
leden het zich konden permitteeren
die thans van zooveel afkeer voor
dergelijke verkiezingspractykea zyn
vervuld.
Lezer, ik wil u niet in het onzekere
laten over mijn intenties. Ik woon
boven den Moerdijk en ben dus
tegen het geven van rondjes door
raadscandidaten. Maar als ik er be
neden woonde, nou ja Dan zou
ik misschien zeggen: ik mag den
kastelein geen schade doen.
Men bedenke wel; beneden den
Moerdijk is de volksmentaliteit an
ders dan erboven. En ook de gebrui
ken zijn er anders. In België gaat
by de verkiezingen nog weer een
beetje hmgemoedelijker toe
dan ten onzent. En in Frankrijk
maakt de meest gulle candidaat vast
en zeker de beste kans.
Welk laatste hier in Noord-Bra
bant en Limburg (en Z.-Vlaanderen)
lang niet altijd opgaat. Vergeet niet,
de menschen zijn er allemaal „goed
Roomsch", Ook degenen, die weinig
of nooit in de kerk komen.
Principieel valt er dus niets uit
te vechten bij een gemeenteraads
verkiezing. Maar de brouwer acht
het aan zijn standje verplicht om
officieel tot uitgekozene des volks
te worden verheven en zoo denkt
ook de bakker er over, de kastelein,
plus een stel boeren en anderen. Ze
laten zich door hun vrienden candi
daat stellen enne..,.
Ik heb het 'n kwart eeuw geleden
ergens op 'n Limburgsch dorp mee
gemaakt. In den muur van de keu
ken-huiskamer zit zoo'n klein klets-
raampje, waar doorheen een buur
nu en dan naar binnen komt hangen
voor een praatje.
- Op 'n keer verscheen er voor dat
raampje een boer met een vroolijke
leuke snuit. Er klonken over en weer
„goeden avonds" en toen deed de
bezoeker mededeeling, dat-ie bij
„Vaaesen" zal ik maar zeggen, een
vaatje bier had besteld en of myn
gastheer Ik mocht, al hoorde ik
dan niet in het dorp, gerust meeko
men vanavond een glaasje bier
drinken op de vriendschap. Best
hoor We zouden komen.
En toen hij weg was, hoorde ik
het pas. Dat was 'n raadscandidaat.
's Avonds zijn we in het café van
Vaassen een biertje gaan drinken
't was er vol en gezellig. Er
werd gedronken en geklonken; er
werden moppen getapt en den can
didaat werd een „goede afloop" toe-
gewenscht.
Deze keek verheugd en 't was of
ik hem met z'n twinkelende oogjes
de koppen (lees; stemmen) zag tellen.
Nou, ook mijns inziens, kon-ie op
minstens een honderd en vijftig
stemmen rekenen. Al moet ik zeg
gen: by zulke tractaties werd met
geen enkel woord over de verkiezin
gen gesproken.
Maar toen de verkiezing was af-
geloopen en er meer candidaten
hadden getracteerd, kwam myn can
didaat met negen stemmen uit de
bus
's Lands wijs, 's lands eer.
Trouwens tegenwoordig zijn de
gevallen nog maar heel zeldzaam,
waarop het in Limburg, Noord-Bra
bant of Zeeuwsch-Vlaanderen toe
gaat als hierboven geschetst.
Tegenwoordig voeren ze in het
Zuiden vrijwel algemeen hun ver
kiezingsacties als in het Noorden:
men noodigt de kiezers uit op een
droge samenkomst, waar de candi
daten of hun woordvoerders politieke
programma's ontvouwen.
Als u 't mij vraagt: wanneer ik in
St. Janssteea woonde en er was
daar een verkiezing voor den ge
meenteraad in het zicht, dan werd
ik liever getracteerd door de can
didaten op een biertje, dan op een
politieke redevoering.
Maar ik woon niet in Sint Jans
steen en dus ben ik veel degelijker
mensch; ik huiver over de verwor
ding der politieke zeden aldaar.
Is de slavernij wel
afgeschaft 1
De lezer onlangs wel gehoord over
de moeilijkheden bij de werkver
schaffing te Diever. Als hem de zaak
niet meer precies meer voor de
oogen staat, zal hem het volgende
bericht, dat er de vorige week nog
over verscheen, den juisten gang
van zaken .wel weer te binnen doen
schieten;
,De Minister van Sociale Zaken
heeft blijkens een brief van de Di
rectie van den Rijksdienst voor de
werkverruiming, goedgevonden, dat
de arbeiders uit de gemeente Emmen
welke in het kamp Diever B gehuis
vest zyn en eens in de veertien
dagen voor rekening van de Over
heid naar huis vervoerd worden,
voor eigen rekening naar huis gaan
op den Zaterdag, dat zy niet voor
rekening van de Overheid naar huis
mogen",
Aldus is eindelijk recht geschied
aan de tewerkgestelden uit Emmen.
I Maar waarom is de gunstige be
schikking enkel op hen van toe-
I passing
Een arbeider uit Amsterdam zai
het wel niet in zyn hoofd krijgen
op een Zaterdag, waarop hij geen
vrij vervoer geniet, voor eigen reke
ning uit Diever in Drenthe vandaan
een bezoek aan huis te gaan bren
gen.
Maar een ander, die als hy er
des Zaterdags het werk op heeft
zitten met den Zondag thuis wil
en kan zyn, bij vrouw en kinderen,
waarom zou dien zulks belet moeten
worden
En als het hem belet wordt, in
wat verschilt zyn lot dan nog van
dat der landloopers, die in Veenhui-
zen worden vastgehouden
Het wurgijzer.
Als de dictatuur zich eenmaal
heeft gevestigd, zal het moeilijk
blijken om ze weer door een ander
bestuursstelsel te vervangen, want
de dictatuur vestigt zich op het
geweld van de eigen organen en op
de weerloosheid van het volk.
De dictatuur verslapt den anderer
wil tot weerstreven door een gena-
deïooze en onmenschelijke wreedheid.
Zóó is het met de dictatuur in Rus
land, waar tegenstanders executeert
met revolverschoten in den nek; in
Duitschland, waar de beul de hand
bijl hanteert; zoo was het met de
opkomende dictatuur van het prole
tariaat in Spanje, waar duizenden
zonder behoorlijke rechtspraak ter
dood werden verwezen; zoo is het
ook met de huidige dictatuur in het
land, waar de citroenen groeien en...
politieke tegenstanders met wurg-
ijzers worden gedood.
Om den moord op een politieauto
riteit en twee leden van diens gezin
zyn 60 menschen in Madrid, die men
van aanhitsing tot politieke terreur
daden verdacht, op genadelooze
wyze afgemaakt.
De niet direct schuldigen laten
we zeggen; de enkel moreel mede
plichtig geachte 53 verdachten
werden voor vuurpeletons geplaatst;
de zeven direct schuldig verklaarde
verdachten werden gewurgd in hals
ijzers
Dat heet officieele gerechtigheid.
En deze wordt uitgeoefend dooreen
bestuur, dat zich onder bescherming
van van God en van bijzondere hei.
ligen heeft gesteld.
't Is meer dan afschuwelijk.
Al die afgrijselijkheid vloeit voort
uit het stelsel, uit de dictatuur. En
daarom openbaren alle menschen
zich even wreed, die dit stelsel
hanteererv: of ze arbeiders zijn of
militairen of burgers.
Het kauwen van WRIGLEY'S P.K.
is goed voor Uw gezondheid; het
kalmeert en voorkomt overspannen
zenuwen.
Behalve dat de verkwikkende P.K. na eiken
maaltijd de zenuwen sterkt, bevordert het
de spijsvertering en houdt het de tanden
schoon, gaaf en sterk. P.K. kauwen is een
goede gewoonte voor jong en oud.
Koopt vandaag nog enkele pakjes en houdt
er steeds een paar bü de hand.
H.T.3.
Veel genot voor weinig geld: 5 cent.
aaaaaaaaaaaa,*. A
Aangezien het plan bestaat om
het stuk St. Wilbert In 't Zand nog
op de drie volgende Zondagen na de
St. Willibrordusoefening, welke om
half vyf te Geijsteren bij de kapel
gehouden wordt, op te voeren is
het wellicht goed een korte toelich
ting te geven op de voorstelling als
zoodanig.
Uitgegaan is van het feit, dat
Pepijn die ca. 700 na Chr. reeds ver
gevorderd was met zyn plan om voor
zich en zyn zonen het Frankische
Rijk der Merovingers gesticht in 500
na Chr. door Clovis na het verval
van het Romeinsche Ryk over te
nemen, de invoering van het Chris
tendom heeft bevorderd, omdat hij
daarin Jde beste grondslag zag voor
zijn ryk, dat nog steeds gevaar liep
door de verscheidenheid der volk
stammen en de naweeën der volks
verhuizing. Dit wordt door de Boden
tot uitdrukking gebracht. De Fran
ken en Saksers weten er nog weinig
van af wat er gaat komen, tenminste
voor zoover zij in deze noordelijke
streken leven
De Kelten hebben% op hun vlucht
voor de veroveraars'uit het Oosten
de kennis van de christelijke leer
grootendeels verloren.
De Romeinen nog steeds een niet
onbeduidende groep in deze gewes
ten en dragers der oude cultuur heb
ben aan Pepijn hun medewerking
toegezegd onder voorwaarden, dat het
Christendom, dat zjj onder Constan-
tyn hadden leeren kennen en waar-
deeren, hersteld wordt.
De Friezen zijn vijandig tegenover
het Christendom omdat dit de gods
dienst is van Pepijn en de Franken,
hun vijanden. Indien Willibrordus het
contact met de FrankeD had willen
verbreken, zcu hij misschien in Fries
land ontvangen zijn, een elsch die
Willibrordus onmogelijk kon inwil
ligen.
Willibrordus Is behalve „de Voor
treffelijke" ook „de pijl van Gods
boog" Zyn werktuig, de groote staats
man en organisator. Hij zelf zal wel
volstaan hebben met inspectiereizen
en. representatieve bezoeken by de
bevolking en overigens daar waar
het werk makkelijk ging dit hebben
overgelaten aan zijn monniken. Hij
vervult dan ook een stille^ rol.
Zijn monniken voeren 't woord ge
schaard om zijn figuur met 't kruis.
Overeenkomstig de instructie der
Pausen wordt het geloof geleidelijk
verkondigd en beperkt zich de leer
tot de fundamenteele waarheden en
primaire maatschappelijke deugden
maar keert zich van het begin af
aan tegen het Arianisme, dat de
Godheid van Christus ontkende.
De geloofsverkondiging moet de
nadruk leggen op de noodzakelijk
heid van vrede op aarde en de zeker
heid van een hiernamaals voor allen,
in tegenstelling met de heidensche
leer die de strijd als het hoogste en
de hemel alleen toegankelijk voor de
gesneuvelden beschouwde.
Dit was des te makkelijker omdat
de bevolking zelf door twijfel ge
slaagd naar een betere oplossing
zocht.
Uitdrukkelijk hadden de Pausen
gewenscht, dat alles vermeden zou
worden by de prediking van het
geloof wat de bevolking onnoodig
zou kwetsen in haar traditie en, dat
de natuur als zinnebeeld genomen
zou worden.
De geloofsverkondiging moet ook
gepaard gaan met de leer der ge
schiedenis, die het beste bewijs levert
van de goddelijke oorsprong der
kerk ook uit het tegenovergestelde.
De toestand in de barbaarsche lan
den, in de meer gecultiveerde landen,
waar men van de oer-openbaring was
afgedwaald tot veelgoderij, het lot
van het Joodsche volk, de invloed
van het Christendom onder Constan-
tyn, de verderfelijke gevolgen van
het ontbreken van practisch Chris
tendom in de tijden van verval, het
groote wonder, dat de kerk ondanks
alle verliezen tijdens de volksverhui
zing bleef bestaan en dat deze voor
de poorten van Rome een einde vond.
De stichting van het Frankenryk
op Christelijken grondslag onder
Clovis, dat ten tijde van Willibrordus
juist 200 jaar bestond.
De voorstelling, een stuk heem
kunde, heeft ten doel het thans levend
geslacht op eenvoudige aanschouwe
lijke wijze naar deze feiten te ver
wijzen en een begrip te geven van
de belangrijkste gebeurtenissen die
omstreeks de jaren 690—737 (zoolang
was St. Willibrordus hier) in deze
streken hebben plaats gehad.
Alle Copie hierop
betrekking hebben
de, moet Donderd.
voor 1 uur in ons
bezit zijn.
SERV ATIUS-OMROEP
Dinsdag was Serv. op bezoek bij
Steyl, om deze club te bekampen in
het door haar uitgeschreven .neder-
laag"-tournooi. De club, welke Steyl
de grootste nederlaag toebrengt, krijgt
elf fiaaie armbandhorloge's.
Door haar 2—0 overwinning maakt
Servatius een zeer goede kans om
deze prijzen in de wacht te sleepen
Het is slechts af te wachten, wat F.
C.V. en S.V.B. zullen presteeren.
Intusschen is het een fraaie presta
tie om het sterke Steyl in eigen home
te kloppen.
Dat belooft voor de competitie.
ServatiusDe Valk.
AI is de „fusie" dan ook mislukt en
gaan beide clubs hun eigen weg, toch
zijn beide vereenigingen dermate nader
bij elkander gekomen, dat men beslo
ten heeft, tot het spelen van een
vriendschappelijke wedstrijd.
Naar een wedstrijd tusschen beide
rivalen heeft heel-sportminnend Venray
reeds jaren gesnakt. Een derby in de
echte zin des woords.
Het is juist de sfeer van dergelijke
wedstrijden, welke enoim veel invloed
op het spel kan hebben. Voor deze
wedstrijd bestaat vanzelfsprekend in en
om Venray een geweldige belangstel
ling, hetgeen niet te verwonderen is.
Laat het publiek zijn favorieten naar
hartelust aanmoedigen, doch dat het
steeds binnen de perken der sportivi
teit blijve.
Dit geldt natuurlijk ook voor de
spelers. Deze laatsten zullen zich na
tuurlijk met élan in den strijd werpen.
Moge het vooral een faire en ook
sportieve krachtmeeting worden.
Zondag 3 Sept. a.s. wordt op het
Valk-terrein de return-wedstrijd ge
speeld
Moge deze wedstrijden er toe bij
dragen de sportieve banden der beide
Venraysche clubs nauwer toe te halen.
Wie er tenslotte met de palm der
overwinning zal gaan strijken, is bij
dergelijke derby's van te voren moeilijk
te zeggen.
Zal de Valk door haar enthousiasme