TMëG doetje qoe MKEÊTJES VENRAY IN HET VERLEDEN. Krakelingen. St. Wilbert Geijsteren. Van de Sport velden U moet er in geen geval mee blijven loopen, maar een AKKERTJE nemen. Er bestaat geen samenstel ling die hoofdpijn of mi graine vlugger verdrijft! "AKKERTJES" zijn een vinding van den beken den apotheker Dumont en alleen echt in den het gemakkelijkst in te nemen ronden vorm met het "AKKER"-merk er op. v Let U daarop vooral en laat U toch geen waarde- looze namaak of ande- dere imitaties aanpraten. tegen pijnen, griep, koorts, kou. l:i stuks - 12 stuivers; 2 stuks - 2 stuivers lijk zijn gedaald, weet ik niet. Want een record ia er om verbeterd te worden en dus zal er straks, nu de gebr. Moody op de aarde zijn terug gekeerd, en ander stel halvegaren omhoog gaan. Een A.N.P.-bericht over een duur- record poging voor lichte vliegtuigen zal in den jare 1959 ongeveer den volgenden inhoud hebben: „De heer en mevrouw Foul, oor spronkelijk gewoond hebbende te Medemblikkianis, vertoeven thans precies tien jaren in de lucht ter verbetering van het record met lichte vliegtuigen, dat met 7 jaar 9 maanden, 20 dagen, 16 uur, 29 minuten, 24.7 seconden op naam stond van den bekenden Moody, toen die, thans 12 jaar geleden in een aanval van verstandsverbijste ring uit het vliegtuig sprong, waar mee hij het record vestigde. Het vliegtuig van den heer en me vrouw Foul wordt nog steeds ge volgd door de machine, waarin Moody Jr. op den dag van zijn hu welijk, thans 6 jaar geledeD, met zijn echtgenoote is opgestegen om het nieuwe record-Moody, als het eindelijk zal zijn gevestigd, zoo af doende als mogelyk is, te breken. Het zoontje van het echtpaar Moody, vierde gisteren zyu vijfden verjaardag in bet vliegtuig." Een A.N.P.-bericht in den jare 1979: „Het was een droeve gebeurtenis voor de bekende familie Foul, toen ze bij hun nu al meer dan 27 jaren derende recordvlucht voor lichte vliegtuigen, het stoffelijk overschot van de overleden mevrouw Foul per parachute moest laten dalen. De familie, welke thans nog zes leden telt, zet de vlucht inmiddels met onverzwakten moed voort. Deze dagen werd de vijftigste nieuwe motor ingebouwd, de oude werd boven zee afgeworpen. De dek ken zullen spoedig, wanneer de materialen uit de approviandeerings- vliegtuigen zijn ontvangen, voorden negenden keer worden vernieuwd. Het lichte vliegtuig, waarmee 27 jaar geleden werd opgestegen is inmiddels langzamerhand tot een waar luchtkasteel uitgegroeid. De derde zoon van Foul treedt binnen- koit in het huwelijk; zyn jonge bruid zal mét den voor het huwelijk benoodigden dominee uit een speciaal gecharterd toestel op het vliegtuig Fouls worden neergelaten. Zij brengt een complete installatie mee voor een moderne radium-keuken. Het vliegtuig der Moody's zit nog steeds achter dat der Fouls aan." Een A.N.P.-bericht in den jare 1993: „Een zware slag trof de nog steeds record-vliegende familie Toul door den dood van den oudsten zoon. De heer Foul Jr. is 39 jaar geleden in hetzelfde vliegtuig geboren, waarin hij thans gestorven is. Hij is de eerste mensch, die ge boren werd, nimmer ter wereld kwam en nochtans den ouderdom bereikte van 39 jaar. Keiaas kan deze presta tie niet als een record worden erkend, omdat ze als zoodanig de eerste prestatie is. De familie Moody zit nog steeds achter de familie Foul aan. De heer Moody Jr., die thans 34 jaar oud is en eveneens in de lucht geboren werd, zal over eenige jaren, wanneer hy tenminste het voorrecht heeft om in de lucht te sterven, in staat zijD om het eerste record van „leven in hooger sferen", te vestigen. Het aantal families, dat met vlieg tuigen achter de Fools en de Moo dy's aanzit, velen reeds jaren laug om de kans te krygen de duurrecords van hun voorgangers te verbeteren, groeit met den dag. Er is thans eén uitgebreide stam mensehen ontstaan, die nog nimmer de aarde betraden en die, door huwelijken, onder elkaar, den grond slag leggen van een toekomstige vaste luchtbevolking." BESCHREVEN DOOR EEN TIJDGENOOT. ADVERTEERT IN PEEL EN MAAS het eenigste blad, dat in Venray HUIS AAN HUIS gelezen wordt. Het is bekend dat de Venraysche menschen ook vroeger nog al hiel den van een stevig glas bier. Vier flinke bierbrouwerijen zorgden er toen voor, dat er steeds voldoende voor raad was, en we weten reeds, dat het Venraysche bier in dien tijd heel wat beter en krachtiger was als thans. Vreemde bieren kwamen er toen nog niet in. De oudste en meest bekende was de Bierbrouwerij „De Keizer", die beschikte over reusachtig groote kelders met steenen gewelven, waarin het bier soms jaren lang in okshoof den bewaard bleef, tot het voldoende oud was, en dat later met het versche bier versneden werd, en dan een heer lijken, pittigen smaak had. Doch ook de bierbrouwerijen van de Gouden Leeuw, Camps en Rutten waren op dusdanige wijze ingericht, en fabriceerden zeer keurig en zwaar bier, dat in dien tijd bijzonder in den smaak viel. Het aantal café's was toen in Venray reeds enorm groot. De voor naamste hiervan, zooals het Hotel de Zwaan, Peter Goemans (later Thielen), Hendrik Poels en nog een paar anderen bestelden steeds voor hun eigen café een heel gebrouw, dat door de bekende bewerking steeds oud en byzonder krachtig was. Jenever en andere sterke dranken waren toen in Venray niet van hooge kwaliteit; het was meest Duitsche foezel, met een brandenden Dasmaak. Een klein borreltje kostte dan ook maar 3 cents. Het was du3 geen wonder, dat het heerlijke bier zoo lekker gevonden werd en aan den lagen prys van 6 cents, een groot glas, algemeen gedronken werd. Doch niet alleen in de herbergen werd hiervan geprofiteerd, maar ook de meeste particulieren hadden toen een halve ton of een anker bier in hun kelder, dat by een eventueel be zoek van vrienden of bekenden, steeds graag geoffreerd werd. Aan de kleine café's werd het toen heel gemakkelijk gemaakt. Vergun ning was er niet noodig, en als men een heele of halve ton bier en een aantal glazen, benevens watOirschot- sche stoelen in huis had, dan was men voldoende ingericht om een café te houden. Het werd hiermede dan ook zoo druk, dat er een tijd was, dat er haast geen huis kon gebouwd worden, of er werd een café in ge houden. Het koolzuur was in dien t ijd hier cog niet bekend, en het bier werd in den kelder aan een gewone houten kraan getapt in een groote kan, waaruit het dan in de glazen werd overgeschonken. Van het zoo heer lyke „schoem" was dan niet veel meer te zien. Een paar café's trokken speciaal op de Zon- en Feestdagen een druk bezoek, doordat er gekiend werd. Dat was by van Meijel, op de Trap, in de Hofstraat, en Peterhannes Beerkens in de Groote Straat. Dat kienen gebeurde om geld, en ieder deelnemer kon voor 3 cents 6 kaar ten bekomen, waarop de afgeroepen nummers met kryt werden aange- teekend en was op een kaart eene rij van 5 nummers ingevuld, dan had men kien en de geheele pot, die som tijds bestond uit een bedrag van on geveer f 1.20 werd dan het eigendom van den bezitter dezer kaart. Had den twee personen tegelijkertijd kien, dan werd de pot gedeeld. By dat kienen ging het er soms heel vroolyk naar toe, vooral als de roeper de bekende bijnamen van de nummers er bij liet hooren, zooals b.v. Grootvaders krukken (77), kop en k... (69), ie-ën-alléén (1), den aldste (90) enz. enz. en als de deel nemers, die 4 achtereenvolgende nummers op een kaart hadden aan- geteekend, dan van alle zijden be gonnen te roepen: met de 2of met de 6, enz. naar gelang de nummers, die men moest hebben, begonnen. Er waren heel kalme, maar ook erg hartstochtelijke spelers, die ge regeld bleven deelnemen, ec wel eens een potje trokken, maar ook dikwijls hun heele Zondagsgeld kwijt waren en platzak naar huis moesten. Toch heeft het kienspel hier nog vele jaren standgehouden en er wa ren steeds veel liefhebbers Later werd het door de overheid verboden. Meerdere café's wisten toen ook bezoekers te trekken door het hou den van beugelbanen, welke in dien tyd in Venray zeer veel bestonden; hiervan werd 's Zondags een druk gebruik gemaakt. Slechts ééne beu gelbaan werd 's Maandags 's avonds bezocht, het meest door de burgerij. Dat was by Peter Goemans, waar men dan voorname ingezetenen, zoo als Professor Arts van het Gymna sium, Meester Franssen en andere flinke burgers, geregeld bezig zag met het beugelspel Verder had men nog keurig inge richte beugelbanen bij Gerard van Well, in de Grootestraat, zijnde het perceel waarin thans de uitgever van dit blad woont; bij Peterhannes Beer kens, in café de Pioen, bij Willem Wijnhoven, Kinderen Coopmans, op den Hoebert, aan de Barrier, Leun- schen weg, Wed. Gossens, Bert Oudenhoven, Jantje Kook, aan het Eind, bij Hezen aan den Maasheeschen weg, en nog een grooter aantal in de verschillende gehuchten. Het aantal winkels was toen lang zoo groot niet als thans en over het algemeen zagen ze er ook heel on- oogelijk uit. Het winkeliersbedrijf werd toen o.a. ook nog uitgeoefend door enkele notabelen van het dorp, zooals de familie van den Boogaart en de familie Joseph Essèr, alwaar van alles te bekomen was, zoowel koloniale waren als manufacturen, zelfs goud en zilver. Deze zaken hebben echter toen niet lang meer bestaan. De eerste winkelier in Venray, die groote spiegelruiten in zijn winkel had was Slits, in de Patersstraat, die ais kleermaker toen ook zeer druk handelde in gemaakte kleederen en ondergoed. Al spoedig werd dit voorbeeld gevolgd door Victor Fonck en meer anderen, die eveneens mooie etalages kregen, zoodat het dorp toen al kon prijken met een paar fraaie winkelstraten. Indertijd telde men in Venray een groot aantal 'flink bekwame schoen makers, en het Venraysche schoen werk was toen tot zelfs in de grootste steden van Holland, zeer gunstig bekend. Enkele hadden zich toen kunnen opwerken tot groot-bazen, o.a. Willem Leussen, Gerard Roelofs, Ariaens, Th. Janssen, Jan Versleijen en Gradus Sijbers en meer anderen, die groote bestellingen van maatwerk kregen uit Den Haag en Rotterdam, en toen ook veel schoenen leverden aan de voorname winkels in die steden. Zeer veel kleine schoenmakers in het dorp werkten toen ieder in zijn eigen huis voor de groote bazen, tegen een gering loon, waarvan ech ter door de meesten nog een heel bedrag werd afgenomen, om b.v. des Maandags en soms nog meerdere dagen, den heelen tijd in de kroeg te zitten veel biertjes te drinken. Onder deze drinkers was toen speciaal bekend een overigens bekwame wer ker, die in Venray algemeen den naam had van het Mud; des Zondags zag men hem niet, in da week was hij soms twee tot drie dagen op sjouw; de enkele overige dagen ging hij dan met geweld aan het werk, om zooveel te verdienen, dat hij in de volgende week zijne vaste taak als Maandaghouder weer kon her vatten. In lateren tijd moet deze man echter zeer ellendig en in de diepste armoede uit het leven gescheiden zijn. Zooals ik reeds gememoreerd heb, waren toen hier een paar zeer be kwame schilders o.a. de koster Ver meulen, Louis Custers en enkele an deren, die toen reeds op dit gebied een vermaarden naam hadden, en met het penseel zeer goed by de hand waren, zoowel met decoratie- werk als met het vervaardigen van schoone tableaux in kerken enz. Ook in het meubelmakersvak vond men toen in Venray zeer fijne wer kers, o.a. de Familie van Treek, op de Langstraat, en Joseph Vollenberg aan het Eind. By van Treek waren een viertal zonen, die later naar Antwerpen vertrokken en didaar groote zaken gevestigd hebben, welke thans behooren tot de voornaamste kunstinrichtingen in deze groote Belgische stad. Het smidsvak werd in Venray al van oudsher druk beoefend, en men vond hierbij op verschillend gebied zeer bekwame vaklui. Zoo was b.v. Smits-Crone en zoon Mathijs een specialiteit in het maken van kachels en ander fyn smidswerk; Lucassen was algemeen bekend als een zeer bekwaam hoefsmid, welk speciaal vak ook later door zijne kinderen en kleinkinderen, tot op den dag van vandaag, met succes werd voort gezet, Gerard Baltesen hield zich meer bezig met het boerenwerk, zooals karbanden, het maken en re- pareeren van allerlei soorten van landbouwgereedschappen enz.Gerard Custers en zyne zonen hadden een gunstig bekenden naam als kunst smeden; vooral in ijzeren hekken en poorten wisten zij mooie versieringen te brengen, terwijl zij echter ook goed op de hoogte waren met. alle ander smidswerk. Ook in de gehuch ten had men degelijke smederijen, o.a. in Leunen was Vullings een zeer voorname boerensmid, terwijl in Merselo, Oostrum en Oirlo al even eens flinke smeden woonden. In het dorp was Gerard Baltesen wel het meeste bekend, niet alleen door zijn druk werken, maar ook door zijn vlot praten en hard roepen. Bovendien had Grad, en later ook zijn zoon Michiel, eene bijzondere eigenaardigheid, die ik hier even wil aanhalen. Zy, hielden zich namelijk aan een vast gebruik, waarvan zij onder geen omstandigheid afweken. Zoowel in den winter als in den zomer waren zy iederen morgen tegen 4 uur al present, en zij bega ven zich dan naar de eerste H. Mis in de Paterskerk, alwaar zij in dit vroege uur wel haast de eenige be zoekers waren. Na afloop spoedden zij zich naar huis; het smidsvuur werd aange stookt en dan begonnen zij met ge weld te werken. In den vroegen mor gen, als de diepste duisternis nog heerschte en de plakkers somtijds pas uit de sociëteit kwamen, dan stonden de smeden reeds met be smette gezichten voor het aanbeeld, en bij de fantastische verlichting van het smidsvuur, sloegen zy met hunne zware hamers zoo hard op het gloeiende ijzer en afwisselend op het aanbeeld, alsof het hun plicht was, om de heele buurt tot in deD verren omtrek wakker te maken. Hun yver om hard te werken was dan bijzonder groot, doch later op den dag verminderde deze heel wat, en zoowel de oude als de jonge smid stonden dan nog al vaak op straat, om met de passanten, zooals ge woonlijk zeer hard getaald, een ge moedelijk praatje te maken. M. (Wordt vervolgd.) St. Janssteens' bier. In het Zeeuwsch-Vlaamsche dorp St. Janssteen heeft de raad, die waar schijnlijk ook wel niet op een geheel onthoudersvergadering zal zyn sa mengesteld de meerderheid van den gnieuwen raad geweigerd toe te laten tot het gestoelte der eere. t.w. tot den raad in zijn nieuwe samen stelling. Omdat de desbetreffende candidaten „door het schenken van bier in groote hoeveelheden"» de kie zers zouden hebben beinvloed. En dan nog vermeldt nog het bericht, waar uit ik het vorenstaande heb gepeurd dat alle raadsleden van St. Janssteen, geweigerde en toegelatene, zittende en nog niet gezeten zynde, Roomsch Katholieken zijn. Ik zou zeggen, de samensteller van de samensteller van dat bericht zal wel „van hetzelfde" wijze en even min een goed glas pils versmaden. Want is het niet eigenaardig dat er in het bericht enkel aanmer king wordt gemaakt op de „groote hoeveelheden" van het geschonken bier? Als de candidaten het nou brj een paar glazen per kiezer hadden gelaten, nou ja, dan hadden ze het in St. Janssteen niet zoo erg gevon den! Maar misschien hebben de thans afgewezen leden wel twee maal zoo veel bier laten tappen, als de raads leden het zich konden permitteeren die thans van zooveel afkeer voor dergelijke verkiezingspractykea zyn vervuld. Lezer, ik wil u niet in het onzekere laten over mijn intenties. Ik woon boven den Moerdijk en ben dus tegen het geven van rondjes door raadscandidaten. Maar als ik er be neden woonde, nou ja Dan zou ik misschien zeggen: ik mag den kastelein geen schade doen. Men bedenke wel; beneden den Moerdijk is de volksmentaliteit an ders dan erboven. En ook de gebrui ken zijn er anders. In België gaat by de verkiezingen nog weer een beetje hmgemoedelijker toe dan ten onzent. En in Frankrijk maakt de meest gulle candidaat vast en zeker de beste kans. Welk laatste hier in Noord-Bra bant en Limburg (en Z.-Vlaanderen) lang niet altijd opgaat. Vergeet niet, de menschen zijn er allemaal „goed Roomsch", Ook degenen, die weinig of nooit in de kerk komen. Principieel valt er dus niets uit te vechten bij een gemeenteraads verkiezing. Maar de brouwer acht het aan zijn standje verplicht om officieel tot uitgekozene des volks te worden verheven en zoo denkt ook de bakker er over, de kastelein, plus een stel boeren en anderen. Ze laten zich door hun vrienden candi daat stellen enne..,. Ik heb het 'n kwart eeuw geleden ergens op 'n Limburgsch dorp mee gemaakt. In den muur van de keu ken-huiskamer zit zoo'n klein klets- raampje, waar doorheen een buur nu en dan naar binnen komt hangen voor een praatje. - Op 'n keer verscheen er voor dat raampje een boer met een vroolijke leuke snuit. Er klonken over en weer „goeden avonds" en toen deed de bezoeker mededeeling, dat-ie bij „Vaaesen" zal ik maar zeggen, een vaatje bier had besteld en of myn gastheer Ik mocht, al hoorde ik dan niet in het dorp, gerust meeko men vanavond een glaasje bier drinken op de vriendschap. Best hoor We zouden komen. En toen hij weg was, hoorde ik het pas. Dat was 'n raadscandidaat. 's Avonds zijn we in het café van Vaassen een biertje gaan drinken 't was er vol en gezellig. Er werd gedronken en geklonken; er werden moppen getapt en den can didaat werd een „goede afloop" toe- gewenscht. Deze keek verheugd en 't was of ik hem met z'n twinkelende oogjes de koppen (lees; stemmen) zag tellen. Nou, ook mijns inziens, kon-ie op minstens een honderd en vijftig stemmen rekenen. Al moet ik zeg gen: by zulke tractaties werd met geen enkel woord over de verkiezin gen gesproken. Maar toen de verkiezing was af- geloopen en er meer candidaten hadden getracteerd, kwam myn can didaat met negen stemmen uit de bus 's Lands wijs, 's lands eer. Trouwens tegenwoordig zijn de gevallen nog maar heel zeldzaam, waarop het in Limburg, Noord-Bra bant of Zeeuwsch-Vlaanderen toe gaat als hierboven geschetst. Tegenwoordig voeren ze in het Zuiden vrijwel algemeen hun ver kiezingsacties als in het Noorden: men noodigt de kiezers uit op een droge samenkomst, waar de candi daten of hun woordvoerders politieke programma's ontvouwen. Als u 't mij vraagt: wanneer ik in St. Janssteea woonde en er was daar een verkiezing voor den ge meenteraad in het zicht, dan werd ik liever getracteerd door de can didaten op een biertje, dan op een politieke redevoering. Maar ik woon niet in Sint Jans steen en dus ben ik veel degelijker mensch; ik huiver over de verwor ding der politieke zeden aldaar. Is de slavernij wel afgeschaft 1 De lezer onlangs wel gehoord over de moeilijkheden bij de werkver schaffing te Diever. Als hem de zaak niet meer precies meer voor de oogen staat, zal hem het volgende bericht, dat er de vorige week nog over verscheen, den juisten gang van zaken .wel weer te binnen doen schieten; ,De Minister van Sociale Zaken heeft blijkens een brief van de Di rectie van den Rijksdienst voor de werkverruiming, goedgevonden, dat de arbeiders uit de gemeente Emmen welke in het kamp Diever B gehuis vest zyn en eens in de veertien dagen voor rekening van de Over heid naar huis vervoerd worden, voor eigen rekening naar huis gaan op den Zaterdag, dat zy niet voor rekening van de Overheid naar huis mogen", Aldus is eindelijk recht geschied aan de tewerkgestelden uit Emmen. I Maar waarom is de gunstige be schikking enkel op hen van toe- I passing Een arbeider uit Amsterdam zai het wel niet in zyn hoofd krijgen op een Zaterdag, waarop hij geen vrij vervoer geniet, voor eigen reke ning uit Diever in Drenthe vandaan een bezoek aan huis te gaan bren gen. Maar een ander, die als hy er des Zaterdags het werk op heeft zitten met den Zondag thuis wil en kan zyn, bij vrouw en kinderen, waarom zou dien zulks belet moeten worden En als het hem belet wordt, in wat verschilt zyn lot dan nog van dat der landloopers, die in Veenhui- zen worden vastgehouden Het wurgijzer. Als de dictatuur zich eenmaal heeft gevestigd, zal het moeilijk blijken om ze weer door een ander bestuursstelsel te vervangen, want de dictatuur vestigt zich op het geweld van de eigen organen en op de weerloosheid van het volk. De dictatuur verslapt den anderer wil tot weerstreven door een gena- deïooze en onmenschelijke wreedheid. Zóó is het met de dictatuur in Rus land, waar tegenstanders executeert met revolverschoten in den nek; in Duitschland, waar de beul de hand bijl hanteert; zoo was het met de opkomende dictatuur van het prole tariaat in Spanje, waar duizenden zonder behoorlijke rechtspraak ter dood werden verwezen; zoo is het ook met de huidige dictatuur in het land, waar de citroenen groeien en... politieke tegenstanders met wurg- ijzers worden gedood. Om den moord op een politieauto riteit en twee leden van diens gezin zyn 60 menschen in Madrid, die men van aanhitsing tot politieke terreur daden verdacht, op genadelooze wyze afgemaakt. De niet direct schuldigen laten we zeggen; de enkel moreel mede plichtig geachte 53 verdachten werden voor vuurpeletons geplaatst; de zeven direct schuldig verklaarde verdachten werden gewurgd in hals ijzers Dat heet officieele gerechtigheid. En deze wordt uitgeoefend dooreen bestuur, dat zich onder bescherming van van God en van bijzondere hei. ligen heeft gesteld. 't Is meer dan afschuwelijk. Al die afgrijselijkheid vloeit voort uit het stelsel, uit de dictatuur. En daarom openbaren alle menschen zich even wreed, die dit stelsel hanteererv: of ze arbeiders zijn of militairen of burgers. Het kauwen van WRIGLEY'S P.K. is goed voor Uw gezondheid; het kalmeert en voorkomt overspannen zenuwen. Behalve dat de verkwikkende P.K. na eiken maaltijd de zenuwen sterkt, bevordert het de spijsvertering en houdt het de tanden schoon, gaaf en sterk. P.K. kauwen is een goede gewoonte voor jong en oud. Koopt vandaag nog enkele pakjes en houdt er steeds een paar bü de hand. H.T.3. Veel genot voor weinig geld: 5 cent. aaaaaaaaaaaa,*. A Aangezien het plan bestaat om het stuk St. Wilbert In 't Zand nog op de drie volgende Zondagen na de St. Willibrordusoefening, welke om half vyf te Geijsteren bij de kapel gehouden wordt, op te voeren is het wellicht goed een korte toelich ting te geven op de voorstelling als zoodanig. Uitgegaan is van het feit, dat Pepijn die ca. 700 na Chr. reeds ver gevorderd was met zyn plan om voor zich en zyn zonen het Frankische Rijk der Merovingers gesticht in 500 na Chr. door Clovis na het verval van het Romeinsche Ryk over te nemen, de invoering van het Chris tendom heeft bevorderd, omdat hij daarin Jde beste grondslag zag voor zijn ryk, dat nog steeds gevaar liep door de verscheidenheid der volk stammen en de naweeën der volks verhuizing. Dit wordt door de Boden tot uitdrukking gebracht. De Fran ken en Saksers weten er nog weinig van af wat er gaat komen, tenminste voor zoover zij in deze noordelijke streken leven De Kelten hebben% op hun vlucht voor de veroveraars'uit het Oosten de kennis van de christelijke leer grootendeels verloren. De Romeinen nog steeds een niet onbeduidende groep in deze gewes ten en dragers der oude cultuur heb ben aan Pepijn hun medewerking toegezegd onder voorwaarden, dat het Christendom, dat zjj onder Constan- tyn hadden leeren kennen en waar- deeren, hersteld wordt. De Friezen zijn vijandig tegenover het Christendom omdat dit de gods dienst is van Pepijn en de Franken, hun vijanden. Indien Willibrordus het contact met de FrankeD had willen verbreken, zcu hij misschien in Fries land ontvangen zijn, een elsch die Willibrordus onmogelijk kon inwil ligen. Willibrordus Is behalve „de Voor treffelijke" ook „de pijl van Gods boog" Zyn werktuig, de groote staats man en organisator. Hij zelf zal wel volstaan hebben met inspectiereizen en. representatieve bezoeken by de bevolking en overigens daar waar het werk makkelijk ging dit hebben overgelaten aan zijn monniken. Hij vervult dan ook een stille^ rol. Zijn monniken voeren 't woord ge schaard om zijn figuur met 't kruis. Overeenkomstig de instructie der Pausen wordt het geloof geleidelijk verkondigd en beperkt zich de leer tot de fundamenteele waarheden en primaire maatschappelijke deugden maar keert zich van het begin af aan tegen het Arianisme, dat de Godheid van Christus ontkende. De geloofsverkondiging moet de nadruk leggen op de noodzakelijk heid van vrede op aarde en de zeker heid van een hiernamaals voor allen, in tegenstelling met de heidensche leer die de strijd als het hoogste en de hemel alleen toegankelijk voor de gesneuvelden beschouwde. Dit was des te makkelijker omdat de bevolking zelf door twijfel ge slaagd naar een betere oplossing zocht. Uitdrukkelijk hadden de Pausen gewenscht, dat alles vermeden zou worden by de prediking van het geloof wat de bevolking onnoodig zou kwetsen in haar traditie en, dat de natuur als zinnebeeld genomen zou worden. De geloofsverkondiging moet ook gepaard gaan met de leer der ge schiedenis, die het beste bewijs levert van de goddelijke oorsprong der kerk ook uit het tegenovergestelde. De toestand in de barbaarsche lan den, in de meer gecultiveerde landen, waar men van de oer-openbaring was afgedwaald tot veelgoderij, het lot van het Joodsche volk, de invloed van het Christendom onder Constan- tyn, de verderfelijke gevolgen van het ontbreken van practisch Chris tendom in de tijden van verval, het groote wonder, dat de kerk ondanks alle verliezen tijdens de volksverhui zing bleef bestaan en dat deze voor de poorten van Rome een einde vond. De stichting van het Frankenryk op Christelijken grondslag onder Clovis, dat ten tijde van Willibrordus juist 200 jaar bestond. De voorstelling, een stuk heem kunde, heeft ten doel het thans levend geslacht op eenvoudige aanschouwe lijke wijze naar deze feiten te ver wijzen en een begrip te geven van de belangrijkste gebeurtenissen die omstreeks de jaren 690—737 (zoolang was St. Willibrordus hier) in deze streken hebben plaats gehad. Alle Copie hierop betrekking hebben de, moet Donderd. voor 1 uur in ons bezit zijn. SERV ATIUS-OMROEP Dinsdag was Serv. op bezoek bij Steyl, om deze club te bekampen in het door haar uitgeschreven .neder- laag"-tournooi. De club, welke Steyl de grootste nederlaag toebrengt, krijgt elf fiaaie armbandhorloge's. Door haar 2—0 overwinning maakt Servatius een zeer goede kans om deze prijzen in de wacht te sleepen Het is slechts af te wachten, wat F. C.V. en S.V.B. zullen presteeren. Intusschen is het een fraaie presta tie om het sterke Steyl in eigen home te kloppen. Dat belooft voor de competitie. ServatiusDe Valk. AI is de „fusie" dan ook mislukt en gaan beide clubs hun eigen weg, toch zijn beide vereenigingen dermate nader bij elkander gekomen, dat men beslo ten heeft, tot het spelen van een vriendschappelijke wedstrijd. Naar een wedstrijd tusschen beide rivalen heeft heel-sportminnend Venray reeds jaren gesnakt. Een derby in de echte zin des woords. Het is juist de sfeer van dergelijke wedstrijden, welke enoim veel invloed op het spel kan hebben. Voor deze wedstrijd bestaat vanzelfsprekend in en om Venray een geweldige belangstel ling, hetgeen niet te verwonderen is. Laat het publiek zijn favorieten naar hartelust aanmoedigen, doch dat het steeds binnen de perken der sportivi teit blijve. Dit geldt natuurlijk ook voor de spelers. Deze laatsten zullen zich na tuurlijk met élan in den strijd werpen. Moge het vooral een faire en ook sportieve krachtmeeting worden. Zondag 3 Sept. a.s. wordt op het Valk-terrein de return-wedstrijd ge speeld Moge deze wedstrijden er toe bij dragen de sportieve banden der beide Venraysche clubs nauwer toe te halen. Wie er tenslotte met de palm der overwinning zal gaan strijken, is bij dergelijke derby's van te voren moeilijk te zeggen. Zal de Valk door haar enthousiasme

Peel en Maas | 1939 | | pagina 6