WW
•Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
ÉPk# j
ïtti
Uur* m
DANZIG.
Alleen Boter
is boter
„VENRAY"
boter
Binnenland.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag I5jJuli 1939
Zestigste Jaargang No 28
PEEL EN MAAS
is zeer fijne boter
ADVERTENTIEPRIJS 1—8 regels 60 ct
per regel 71/, ct. Bij contract groote reductie
Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY
Telefoon 51 Giro 150652
Abonnementsprijs per kwartaal: voor Venray 65 ct
buiten Venray 75 ct. Afz. nummers 5 ct
Onze Lieve Vrouw
„Behoudenis der Kranken"
OOSTRUM,
DE CONSTITUTIE VAN
DE VRIJE STAD.
HEDEN EN VROEGER.
In persoonlijke gesprekken er
vaar 'ik telkens, dat de meeste
menschen intellectueelen niet
uitgezonderd bijna volkomen
onkundig zijn van de eigenaar
dige constitutie van Danzig als
Vrije Stad en daardoor ook geen
begrip hebben van de moeilijk
heden, welke heden ten dage
deze constitutie omspannen. Het
lijkt me nuttig om er te dezer
plaatse iets van te vertellen.
De genoemde Vrije Stad is een
kleine politieke zelfstandigheid
nog lang niet zoo groot als onze
provincie Drente. Men vindt er
behalve Danzig (circa 250.000
inwoners) een aantal dorpen
hei totaal der bevolking bedraagt
ruim 400.000. De bewoners zijn
in groote meerderheid Duitsch
van orgine.
Men stelle zich niet voor, dat
de Danzigers zouden lijden onder
eenige vreemde overheersching.
Ze genieten een volkomen staat
kundige onafhankelijkheid en
zelfstandigheid. Het Statuut van
Danzig werd na den jongsten
grooten oorlog geregeld door de
Gezantenconferentie en wel op
27 October 1920. Het hoogste
gezag is er de Senaat, welke
door het volk wordt gekozen
De Vrije Stad werd onder be
scherming gesteld van den Vol
kenbond, die in Danzig is ver
tegenwoordigd door den Hoogen
Commissaris. Deze heeft echter
enkel toe te zien, dat de bepa
lingen van het statuut worden
nageleefd; met inwendige zaken
moeit hij zich niet.
Danzig is dus een kleine Duit-
sche staat, volstrekt onafhankelijk
en door eigen Duitsche menschen
bestuurd.
Maar zoo zal men opwerpen
- de Polen hebben er toch iets
te vertellen? in politiek (staat
kundig) opzicht niets. Maar de
Polen genieten er economische
rechten. Polen wordt doorsneden
door het stroomgebied van de
Weichsel, de hartader van het
binnenlandsche vervoer. Van de
Weichsel is Danzig de deur, die
uit- en toegang geeft naar en
van de Oostzee. Aan die deur
willen de Polen voor portier
spelen.
In dit verband hoort men we
eens de opmerking maken: de
Rijn is een Duitsche rivier, maar
op grond daarvan kunnen de
Duitschers toch Nederland niet
opeischen.
Deze vergelijking is in ver
schillende opzichten onjuist.
Eerstens is er geen sprake
van, dat Polen Danzig opeischt:
het wil er slechts economische
controle. Bovendien is de Rijn
niet enkel een Duitsche rivier; de
Rijn stroomt b.v. ook over een
groote oppervlakte door Neder
land; de Weichsel is enkel van
Polen en Danzig omvat enkel en
alleen de monding van de rivier.
Danzig kan slechts beslaan
door de Weichsel, dus door de
beteekenis van deze rivier ais
vervoercentrum in Polen; Polen
kan de Weichsel slechts gebrui
ken als het over de deur van die
rivier, dus in de haven van de
stad, wat te zeggen heeft.
Daarom werden de verhoudin
gen op de volgende logische
wijze geregeld: Danzig krijgt een
eigen, dus Duitsch bestuur, maar
vormt een tolunie (sedert 1 April
1922) met Polen, hetgeen wil
zeggen, dat Danzig tot Poolsch
douanegebied behoort, in de
haven wordt derhalve de in- en
uitvoer door Poolsche beambten
geregeld.
Dat zijn de eenige Poolsche
rechten ir. Danzig en de bewoners
van de Vrije Stad genieten daar
van enkel voordeden. Want in
Polen (en dus ook in Danzig)
wordt b.v. boter ingevoerd, zoo
vee! als noodigis en deDuitscher
rookt in Danzig zijn sigaartje
voor de helft van den prijs, dien
hij er in het Reich _voor zou
moeten betalen.
Om maar er.kele artikelen te
noemen van de vele, welke in
Duitschiand door velen moeten
worden ontbeerd en in Danzig
vrijelijk kunnen worden genoten.
Zoo'n tolunie is niets bijzon
ders; ze schaadt geenszins de
politieke zelfstandigheid van een
land.
Ook België en Luxemburg, om
een ander voorbeeld te noemen,
kennen een tolunie. Deze twee
landen grenzen aaneen, juist zoo
als Polen en Danzig.
o
Het is voorts van belang om
te bedenken, dat het statuut van
Vrije Stad voor Danzig niets bij
zonders beteekent, maar daaren
tegen volkomen aansluit aan de
historische bestemming van dit
gebied.
Danzig is pas na de verdeeiing
van Polen onder Duitschen po-
litieken invloed gekomen, maar
daarvoor was Danzig evenzeer
Vrije Slad als het thans is, na
het herstel van het Poolsche Rijk
En als zoodanig heeft ze langer
onder Poolschen poiitieken in
vloed gestaan dan onder dan die
van Duitschiand.
Danzig heeft zich in de 15e
eeuw zelf losgemaakt van den
Duitschen Hanzebond, omdat in
dezen Bond het absolutisme en
de handelsconcurrentie haar lastig
begon te worden. Terzelfder tijd
aanvaardde de Vrije Stad het
protectoraat der Poolsche konin
gen. De Polen verleenden Danzig
godsdienstvrijheid en daardoor
kon in de helft der 16e eeuw de
hervorming er worden doorge
voerd
Zelfs bij de eerste deeling van
Polen (1772) bleef Danzig nog
met het restant van dit rijk ver
bonden; in 1793 werd de Vrije
Stad door Pruissen ingelijfd,
maar in 1807 herstelde
het zich weer in onafhankelijken
staat, toen in dat jaar de Pruisen
de nederlaag hadden geleden
tegen Napoleon.
—o
Terecht herinnerde Earl de la
Warr, lid van het Britsche Hoo
gerhuis, er dezer dagen aan, dat
de huidige situatie, voor zoover
deze Danzig betreft, zoowel door
de geschiedenis is gerechtvaar
digd als tot voor enkele
maanden door Hitier zelf.
Want voordat Tsjecho-Slowakije
was overweldigd, behandelde men
vanuit Berlijn de Polen ais vrien
den en het is nog maar een jaar
geleden, dat Hitler over Danzig
sprekende, in het openbaar en
met nadruk getuigde;
„Deze gevaarlijkste plek
Europa heeft haar bedreiging
volkomen verloren".
Maar thans eischt hij den An
schluss van de Vrije Stad bij het
Derde Rijk, omdat de bevolking
voor 90 pet. Duitsch is.
Wat toch een jaar geleden
ook van haar kon worden ge
tuigd 5
Hoe staan de Polen tegenover
dezen eisch
De Duitschers in Danzig be
sturen ook nu zichzelf. En wan
neer de Danzigers zich liever
vanuit Berlijn laten besturen,
t is zéér de vraag of dat inder
daad het verlangen van „de"
Danzigers is dan zal Polen
ze daarin om den lieven vredes
wille heusch niet dwars zitten.
Het eenige wat Polen wenscht
is, dat zijn economische rechten
aan den Weichselmond verzekerd
blijven. En men weet niet in War
schau hoe men deze zekerdheid
kan bekomen.
Het Duitschiand van heden
verbrak elke overeenkomst, als
zulks Berlijn goed dunkie. Aldus
werd ook het Duitsch-Poolsche
vriendschaps-verdrag vervallen
verklaard op het moment, dat
Hitier zijn eischen inzake Danzig
en den corridor meende te kun
nen stellen.
Zoolang Duitschiand geen af
doende waarborgen kan of wil
geven, zal Polen het statuut van
de Vrije Stad desnoods gewapen
derhand verdedigen, omdat dit
statuut voor Polen economische
veiligheid beteekent.
Maar misschien zijn er ook
andere waarborgen te bedenken.
Daar zou dan over gesproken en
onderhandeld moeten worden.
Polen wil dat wei.
Van de aanwezigheid van dezen
wil in Berlijn is nog niets ge
bleken. Md.
De a.s. blijde gebeurtenis.
Er is thans een levendige actie in
Oranjevereenigingen en comité's,
welke zich plegen te belasten met
de organisatie van nationaal vreugde
betoon. Het tijdstip, waarop weder
om de geboorte van een Oranjetelg
kac worden verwacht, nadert snel.
In het bijzonder te Amsterdam maakt
men zich reeds zeer druk.
De bij het centraal comité van
Oranje en nationale organisaties te
Amsterdam aangesloten 48 vereeni-
gingen met ruim 12.000 leden, als
mede alle niet-aangesloten organisa
ties, die zich bij het comité melden,
zullen deelnemen aan een groote be
tooging welke op den avond van den
dag waarop de a.s. bigde gebeur
tenis in het prinselijk gezin plaats
vindt, van het ijsclubterrein naar den
Dam zal optrekken, waar het woord
zal worden gevoerd door den burge
meester dr. W. de Vlugt en den heer
J. ter Haar Jr.
De kabinetscrisis.
Zooals te voorzien waü is de 70-
jarige demissionaire premier dr. H.
Colijn er niet in geslaagd om een
nieuw politiek span te formeerep, dat
hij voor de staatskoets zou kunnen
spannen.
Deze week mocht de katholieke
staatsraad mr. dr. Kooien de forma
tie van een kabinet probeeren. Ook
zijn werk is moeilijk? want waar
schijnlijk verschillen 'zijn inzichten
inzake financieele politiek en werk
loosheidsbestrijding niet veel van die
van Colijn.
En dus blijft ook de tegenstelling,
welke Colijn niet vermocht te over
winnen.
Radio-belastmg
Er waren van de wetjk berichten
inzake een ontwerp radio-belasting,
maar spoedig werd officieel meege
deeld, dat er in de richting nog
slechts zeer voorloopige plannen
waren. De vraag wordt nog maar
„overwogen", of er een weg te vin
den zou zijn om, met handhaving
van de zelfstandigheid van de Ne-
derlandache omroepvereenigingen en
van de vrijheid van den luis
teraar om zich aan te sluiten bij den
omroep zijner keuze, ds noodige
inkomsten te verzekeren door de
omroepbelangen in den breedsten
zin volledig door de Nederlandsche
luisteraar te doen bekostigen.
Slachtoffers van het verkeer.
De voorloopige gegevens betreffen
de de verkeersongevallen over Mei,
zooals verstrekt door het Centraal
Bureau voor de Statistiek, vertoo-
nen een uitermate slecht beeld,
schrijft de K. N. A. C.
De cijfers voor de eerste vijf maan
den van het jaar zijn als volgt (tus-
schen haakjes de cijfers van de over
eenkomstige maanden van het vorig
jaar)
gedood ernstig gewond
Januari 42 (52) 326 (306)
Februari 46 (39) 315 (287)
Maart 43 (42) 361 (331)
April 58 (69) 4i3 (348)
Mei 65 (49) 500 -(387)
De dure landsverdediging*
Per dag f 100.000 extra*
Onze landsverdediging eischt enor
me sommen; alleen de buitengewone
militaire maatregelen sinds Paschen
eischen al f 100.000 per dag, waarbij
nog komen de enorme sommen voor
materiaal en voor versterkingswer-
ken.
Wijzigingen in de spelling.
Woensdag zijn verschenen de
Staatsbladen 365 tot en met 368,
waarin zijn opgenomen de Koninklijke
Besluiten betreffende de reeds aan
gekondigde wijzigingen in de spelling.
Met ingang van 1 September as.
worden deze K. B.'en van kracht.
Bezoek van Z, K. H. Prins
Bernhard aan Limburg.
Z. K. H. Prins Bernhard zal op
Donderdag 20 Juli a s. een bezoek
aan Limburg brengen. Z. K. H. zal
te Roermond en omgeving eenige
landbouwinstellingen bezoeken en
daarna verder reizen naar Maastricht.
Een goed patrijzenjaar.
Wat het patrjjzenbroed betreft
heeft het prachtige droge weer zijn
uitwerking niet gemist. Reeds zijn
er verschillende slagen bijna volwas
sen patrijzen gezien. Aantallen van
15 tot 18 zijn geen uitzondering,
zoodat straks de jagers hun hartje
eens kunnen ophalen.
Stand van groenten en fruit.
De directie van den landbouw
heeft een mecledeeling gepubliceerd
omtrent den stand der groente- en
fruitteeltgewassen, op 30 Juni 1.L
De groenten in den open grond
hebben in ernstige mate te lijden
gehad van de groote droogte, waar
door de stand van verschillende ge
wassen sinds de vorige berichtgeving
verminderd is.
De koolgewassen zijn velerwege
ernstig aangetast door de made van
de koolvlieg.
Wat de fruitteeltgewassen betreft,
zijn de verwachtingen niet meer
zoo hoog gespannen als zij aanvan
kelijk waren, in 't bijzonder wat
peren en pruimen betreft. De stand
der appelen valt hier en daar tegen
het kleine fruit geeft zonder uit
zondering een goed tot zeer goed
beschot.
De onder glas geteelde groenten
i ook het fruit beloven eveneens
goede opbrengsten te zullen geven.
In 't kort.
Ter gelegenheid van het neerleg
gen van zijn functie als president
directeur der N.V. Philips gloeilam
penfabrieken, vond in de Philips'
schouwburgzaal te Eindhoven een
grootsche huldiging van dr. Philips
door het personeel plaats.
Bij de vereeniging Nijverheids
school voor Edam en omstreken,
waaronder ressorteert de ambachts
school, die destijds is opgericht voor
jonge menschen, die door inpoldering
der Zuiderzee met werkloosheid
worden bedreigd en die op deze
school in de gelegenheid worden ge
steld een ambacht te leeren, is een
kastekort oDtdekt van plm. f 6000.
In IJsselmuiden is de eerste
ambtenaar te secretarie wegens ver
duistering vangemeentegelden ge
arresteerd.
Op de Mookerhei woedde van
de week de 20 boschbrand bijGroes-
beek van dit seizoen.
Thans vermoedt men met nog
grooter zekerheid, dat brandstichting
de oorzaak is. Bij de plaats van den
brand vond men n.l. de stuurstang
van een fiets; hiervan was het
eene eind met een stop afgesloten,
terwijl het andere eind in brandbaar
materiaal stak.
De politie van Mook verdacht een
paar personen, doch na een kort on
derzoek werden deze op vrije voeten
gesteld. Het onderzoek wordt intus-
schen voortgezet.
VENRAY, 15 Juli 1939
KOSTELOOZE RIJWIEL-
MERKEN.
De Ontvanger der Directe Belas
tingen enz, te VENRAY maakt hier
door bekend, dat, behalve op de
gewone kantooruren, voor het aan
vragen en afhalen van kostelooze
rijwielmerken te zijnen kantore, Sta
tionsweg No. 7 zitting zal worden
gehouden den 17, 20, 24, 27 en 31
Juli en 3 Augustus e.k., telkens des
namiddags van 6 tot 8 uur.
Men gelieve ter voorkoming van
teleurstelling zooveel mogelijk van
deze uren gebruik te maken.
4e Oost-Nederlandsche
Bedevaart naar Wittem (L.)
ter eere van den
H. Gerardus-Majella.
Op Zondag 6 Augustus a.s. loopt
een extra trein van Nijmegen naar
Eijs-Wittem en terug. Deze trein
zal te Venray stoppen voor het op
nemen en uitlaten van bedevaart
gangers.
De dienstregeling van den trein is
als voigt:
Venray vertrek 8.19
Eijs-Wittem aankomst 10.21
Eijs-Wittem vertrek 17.22
Venray aankomst 19.20
De prijs is 25 cent minder dan de
vorige keer en bedraagt thans f 2.
alles inbegrepen.
De spoorkaartjes worden verkrijg
baar gesteld bij den heer J. J. Kemps,
Henseniusplein en aan het station.
Vereerders van den H. Gerardus,
houdt dezen dag vrij
Vergadering Gemeenteraad
te Venray.
Gistermiddag om half vijf hield
de Gemeenteraad van Venray eene
openbare vergadering, waarin de na
volgende punten behandeld werden:
1. Onderzoek der geloofsbrieven
van de bij de dit jaar gehouden
periodieke verkiezing tot lid van den
Gemeenteraad gekozenen.
2. Ingekomen stukken en mede-
deelingen.
Voorstel van B. en W. tot het
aangaan eener geldleening van
f 56000.
4. Voorstel van B. en W. tot vast
stelling der afschrijvingen overeen
komstig de verordening, regelende
het beheer van het Gasbedrijf der
Gemeente.
5. Verzoek van de afd. Ysselsteyn
van den L.L.T.B. om van perceel
sectie H 2057 te Ysselsteyn een ge
deelte van circa 26 aren te kunnen
koopec.
6. Voorstel van B. enW. om met
ingang van 16 Juli 1939 de maxi
mum-snelheid voor de bebouwde
kommen voor motorrijtuigen te be
palen op 45 K.M. per uur.
7. Voorstel van B. en W. tot wij
ziging en aanvulling der gemeente-
begrooting 1938 (regularisatie)
VOLKSCONCERT.
Morgen Zondagavond om 8 uur zal
Venraysch Harmonie eeD volkscon
cert geven op de Groote Markt.
Wij laten hier het programma
volgen:
1. Marche des Cadets Vercauter
2. Medgidia Fantaisie Gadenne
3. Wiener Operettenklassiker
KI i ment
4. St. Anna-marsch Welting
Pauze
5. Eu Goguettes marsch Dandenard
6. Verdiana-potpourri Kliment
7. Wiener Praterleben, valse,
A. Dreissen
Au pays de la Meuse, masch,
Wiest.
AANBESTEDING.
Door de gemeente Venray werd
aanbesteed bet verbeteren en as-
phalteeren van den weg naar Mer-
selo. Ingeschreven werd als volgt:
Z.N. Asfalt-Mij Valkenswaard f 22140
L. J. van Drunen, Rosmalen f 22940
L. J. Louwers, Uden f 23740
N.V. Boesewinkel, Nijmegen f 23960
Janssen en de Jong, Horst f 25292
P. B. Huberts, Nijmegen f 26700
Hegmans, Rosmalen f 26740
van Drunen, Geldrop f 26900
Gebr. Oudenhoven, Venray f 27270
P. A. Koenen, Holt hees f 28450
BitumenwegN.V. Utrecht f 29945
Gunning volgens bestek.
RUITERSFEEST VENRAY.
Den derden Zondag in Juli moeten
we al jarenlang reserveeren voor
het groote internationale Ruiters-
feest, dat door onze wakkere Ven-
raysche Ruiterclub georganiseerd
wordt op het mooie Sportterrein
aan den Leunschen weg. Ook dit
jaar is Zondag 16 dezer weer de dag
der Paardensport.
Door de goede zorgen der Vereeni
ging is er een ruime tribune opge
richt, plaats biedende voor 200 per
sonen terwijl er tevens op den
eersten en tweeden rang honderden
plaatsen zijn, alles onder de rijke
schaduw van hoog opgaande boomen.
Al zullen er dit jaar door den
economischen toestand geen Duitsche
ruiters met hun paarden aan de
start verschijnen, des te meer zullen
we dit jaar Belgische, Brabantsche
en Zuid-Limburgsche ruiters zien
alsmede de Vereenigde Jeugdige
Ruiters uit het Land van Cuyk, die
met hun fleurige costumes op hun
Shetlandsche Ponneys zeer zeker
een bijzondere noot aan het uitge
breide programma zullen toevoegen.
In verband met de vele ingekomen
inschrijvingen, waaraan de diverse
geldprijzen ongetwijfeld hebben mee
gewerkt, mogen de bezoekers er
verzekerd van zijn weer volop van
de paardensport te kunnen genieten
en mogen we derhalve een bezoek
gerust aanbevelen.
Na afloop der paardenfeesten is
er 's avonds nog een mooi concert
op de Groote Markt, dat ongetwij
feld allen zal uitnoodigen het bezoek
in onze mooie gemeente nog wat te
verlengen.
Een dag van genot wacht ons
zeker.
MAANDRETOURS,
GEZINSRETOURS EN
AVONDRETOURS BIJ DE
NEDERL. SPOORWEGEN.
De spoorwegen maken het den
reizigers wel zeer aanlokkelijk om
op reis te gaan. Werden eenigen tijd
geleden de z.g. Week-eind retours
ingevoerd, die meerdere dagen geldig
waren, dit jaar is de mogelijkheid
geschapen om een maand Jang van
uw spoorkaartje te profiteeren.
De gewone retourkaarten deze
zijn zooals bekend aanmerkelijk
goedkooper dan 2 enkele reizen
zg'n thans allen één maand geldig,
doch uiterlijk tot en met 5 Septem
ber a.s.
Als men dus op 16 Juli een retour
koopt, dan mag men daarop terug
reizen tot en met 15 Aug.
Een retour gekocht op 6 Augustus
OF DAARNA, is slechts geldig tot
en met 5 September a.s.
Een bijzondere aantrekkelijkheid
is wel, dat men gedurende de ge-
heele maand, zoowel op de heenreis
als op de terugreis, op elk gewenscht
station zg'n reis mag onderbreken.
Hier volgt een voorbeeld:
U gaat Zaterdag 15 Juli op reis
neemt aan het loket van het
station Venray een retour naar
Haarlem. Dat kost f 5.15. U gaat
op den trein en stapt te Nijmegen
uit om daar den Zaterdag en Zon
dag bij uw familie of kennissen door
te brengen. Wilt u langer blijven
of korter Ook goed, u reist geheel
naar eigen verkiezing
In Nijmegen neemt u den trein
naar Amersfoort, waar een bekende
van u onder dienst is. U brengt hem
een bezoek en gaat daarna, wanneer
u dat zoo uitkomt, naar Amsterdam.
Wat daar te zien is, kan niet in deze
courant worden afgedrukt. Het
station Venray zal u dit gaarne uit
eenzetten. Denk maar eens aan Artis
met het schitterende aquarium, het
vliegveld Schiphol, het Rijksmuseum,
de schilderachtige grachten van het
Venetië van het Noorden" enz. enz.
te veel om hier te vermelden.
Na ook Amsterdam te hebben
verlaten, gaat u naar het einddoel
van de réis: Haarlem.
Als u ook te Haarlem gereed is,
aanvaardt u de terugreis.
Wilt u nogmaals uitstappen op
dezelfde stations Geen bezwaar
Wilt u liever nu eens andere plaat
sen waar u langs komt bezoeken
U gaat uw gaDg maar, mits u maar
zorgt uiterlijk 14 Augustus te Venray
terug te zijn. Het spreekt vanzelf,
dat, hoe korter de afstand is, hoe
minder uw plaatskaart kost.
Zoo betaalt u b.v. voor een retour
aaar Maastricht f 3.00. Naar Utrecht
f 3.75. Zwolle f 4.35 enz. enz. Kinde
ren onder 10 jaar half geld.
Met ingang van 7 Juli j.l. zijn in
gevoerd z.g. GEZINSRETOURS.
Behalve voor gezinnen zijn deze
retours ook verkrijgbaar voor niet
in gezinsverband reizende groepen
van 59 personen.
Een van deze personen vraagt aan
het loket een gezinsretour aan. Hg
ontvaDgt dan een formulier en de
reis kan een aanvang nemen.
Hier geldt echtersamen uit,
samen thuis. Men moet dus bij elkaar
blijven.
De geldigheidsduur is dezelfde als
van de retourkaarten, die hierboven
genoemd zg'n. Ook mag de reis op
elke plaats langs den af te leggen
weg worden onderbroken, zoodat u
te samen precies zoo'n reisje kunt
maken als reeds beschreven is.
Vanaf 5 September 1939 is de gel
digheid ais die voor de gewone
retourkaarten, zoodat een gezins
retour alsdan één dag geldig is. Een
gezinsretour gekocht op Zaterdag is
echter geldig op den daarop volgen
de Zondag en Maandag en indien het
gekocht is op Zondag is het geldig
tot en met Maandag daar op vol
gend.
Voor kinderen wordt geen prgs-
verlagiDg toegepast. Wanneer u dus
met kinderen op reis gaat, zult u
er goed aan doen eerst prijsopgaaf
te vragen aan het station.
De prgs per af te leggen kilometer
(voor een retourkaart is dit dus
2 x den afstand) bedraagt:
Voor 5 personen 7.5 cent 3e klas
6 84
7 9.8
8 11.2
9 12.6
Voorbeeld
Voor een retour naar Arnhem
(58 km.) betaalt u vanaf Venray
58 x 12.6 cent x 2 is f 14.62. Negen
gewone retours kosten 9 x f 1.90 is
f 17.10, Een gezinsretour is derhalve
aanmerkelijk voordeeliger.
Deze retours zijn niet geldig in
D treinen en in enkele sneltreinen.
Het station kan u daaromtrent altijd
nog inlichten.
Weet u ook, dat u 's avonds na
half zes zeer goedkoop kunt reizen
op een avondretour
Om een voorbeeld te noemen een
enkele reis VenrayVenlo kost 55
cent. Een avondretour 60 cent en
daarmee moogt u dan terug komen
den volgenden ochtend, mits de trein
uiterlijk 8.15 op het station van
vertrek aankomt, (in dit geval is dit
dus Venray). U stapt 's avonds om
kwart voor zeven op den trein naar
Venlo en komt den volgenden morgen
om kwart over zeven weer te Venray
terug. Kosten f 0.60.
Naar Nijmegen kunt u 's avonds
weg om kwart over zes en komt den
volgenden morgen om kwart voor
acht terug. Kosten f 1.—Wilt u
denzelfden avond nog terug Ook
dat kan!
Vindt u niet, dat het dom is om
nu nog thuis te blijven zitten?
Dc werkloosheid in Noord-
Limburg en Oost-Brabant.
Op 1 Juli 1939 bedroeg het aantal