De Internationale toestand Het Portret KNIPPATROON Bedrukte weefsels aan de spits 'M' IN DE AFGELOOPEN WEEK Het is voor liet eerst sinds langen tijd, dat niet Europa, maar het Verre Oosten weer eens in de eerste plaats de aandacht vraagt. Daar zijn de Japanners thans den reeds lang door het Westen gevreesden strijd tegen de Internationale Nederzettingen be gonnen. De kwestie, die tot de blok kade van de Internationale Neder zetting te Tientsin door de Japan ners heeft geleid, moge van weinig belang zijn. Zij heeft betrekking op een door Engeland geweigerde uit levering van vier Chiueezen, die zich aan terroristische daden tegenover de Japanners hebben schuldig ge maakt. Achter deze aangelegenheid echter schuilen dingen van veel grooter belang: De Japanners eischen de macht op over alle vreemdelin gen in China. Juridisch is de kwestie der buitenland- sche concessies zeer ingewikkeld. Officieel is er immers geen oorlog in China; juri disch is de regeering van Tsjiang Kai-sjek de eenige, die zeggenschap heeft. In de Internationale Nederzettingen heerschtwel een buitenlandsche souvereiniteit, maar geldt te zelf der tijd het Chineesche recht. Daarom zijn de concessies eilanden gewor den in het bezette gebied, de laatste steun punten van Tsjoengking aan de kust. Die steunpunten willen de Japanners uitroeien. Zij verlangen van de buitenlanders, dat zij zich aanpassen aan de regels van het be zette gebied. Zij willen in feite de baas zijn in deze gebieden. Naast deze politieke heeft de kwestie ook nog een belangrijke economische zijde. Vooral in Noord-China wordt een verwoede strijd gestreden tusschen den standaard dollar van Tsjiang Kai-sjek en de z.g. Peking-yoean van de Japanners. De stan daard-dollar wordt door de Japanners als een onwettig betaalmiddel beschouwd. Maar juist deze munt, die door de Britten gesteund wordt, kan tegen deviezen inge wisseld worden in tegenstelling met de Peking-yoean, die niet vrij is. Derhalve heeft de Japansche regeering met haar be vel tot inwisseling van den standaard-dol lar tegen de Peking-yoean al heel weinig succes en het is juist naar de Internatio nale Nederzettingen dat de standaard-dol lar vlucht. Op deze wijze worden aan de Japanners deviezen, die zij zoo broodnoo- dig hebben, onttrokken, ja, het bezette ge bied kost hun zelfs deviezen, wijl zij den invoer van het bezette gebied in deviezen moeten betalen. Van den Chineeschen uit voer,' die via de Internationale Nederzet tingen gaat, krijgen zij echter veelal geen cent in handen. Wat zullen de Engelschen doen Voor de Britten is de blokkade van Tientsin, die waarschijnlijk nog door andere PARADE DER ITALIAANSCHE VRIJWILLIGERS. Het Italiaansche vliegerskorps, dat in Spanje heeft gevochten, kwam in Genua aan en paradeerde daar voor den Koning. maatregelen van dezen aard zal worden gevolgd, wel een zeer zware slag. Nog af gezien van het enorme verlies aan prestige, wordt de Britsche handel met China ge heel lamgelegd. Wel heeft Londen zich nu in verbinding gesteld met Washington en Pai'ijs en zegt het tegenmaatregelen voor te bereiden. Maar de vraag is, of men de Japanners daarmede werkelijk zal kunnen schaden. Engeland, welks wereldrijk op vele plaatsen bedreigd wordt, heeft in het Verre Oosten veel aan macht ingeboet en gezien de gespannen situatie in Europa is het voor Londen welhaast onmogelijk in deze verre gebieden sterke machtsmidde len te concentreeren. Wil het werkelijk tegen Japan met eenige kans op succes optreden, dan heeft het daartoe den steun van de Vereenigde Staten noodig. Wash ington geeft echter voorloopig nog de voor keur aan een voorzichtige houding. Maar wellicht, dat men binnenkort in staat zal zijn, de waarde van de nieuwe Ameri- kaansch-Britsche vriendschap, welke zoo juist bezegeld werd door het bezoek van het Engelsche koningspaar aan Amerika, te beoordeelen. e> Strang's onderhandelingen. Een andere kwestie blijft de aandacht vragen. Dat zijn de onderhandelingen met Moskou. Daar heeft de Engelsche afgezant reeds verschillende besprekingen met Mo- lotow gehad. Men vraagt zich thans af, welke invloed de gebeurtenissen in China op het beloop van deze zaak kunnen heb ben. Zullen de Britten, bij alle moeilijk heden, welke zij toch reeds ondervinden, nu ook maar van van het verdrag met Rusland afzien, wijl een dergelijk verdrag Tokio wellicht zou nopen, zich bij het Duitsch-Italiaansche militaire verbond aan te sluiten? Of zal men juist nu de opvat ting toegedaan zijn, dat men onder de hui dige omstandigheden Rusland meer dan ooit noodig heeft, niet alleen in het Wes ten, maar ook in het Verre Oosten, iets, waar Moskou sinds lang op gewezen heeft? Het is een vraag, waarop het antwoord nog niet gegeven kan worden. Wel echter kan men vaststellen, dat de oorspronke lijke plannen van de Engelsche regeering om toenadering tot Japan te zoeken, thans toch wel in rook vervlogen moeten zijn en Londen daarvoor iets anders in de plaats zal moeten stellen. Goebbels spreekt in Danzig. Danzig blijft de aandacht trekken. Inci denten tusschen Polen en Duitschers zijn er aan de orde van den dag. Voorloopig echter nemen deze nog geen gevaarlijke vormen aan. Zoo juist is nu in de Vrije Stad een Duitsche cultuurweek gehouden. Aan het eind daarvan hield minister Goeb bels een rede, welke echter minder bracht dan men er van verwacht had. In ver schillends bladen was immer het vermoe den uitgesproken, dat Goebbeis de Duitsche plannen ten aanzien van Danzig uiteen zou zetten. Daarvan is echter niets gebeurd. Goebbels wees slechts op de geestelijke banden tusschen Duitsehland en Danzig en sprak de meening uit, dat in de kwestie van de Vrije Stad economische overwegin gen slechts van ondergeschikt belang kun nen zijn. GOEDKOOPER REIZEN. Na langen, taaien strijd hebben de spoor wegen den slag gewonnen: de autobussen zijn van den weg verdwenen. Wij willen hier niet spreken van de honderden men- schen, die bij de autobus-ondernemingen werkzaam waren en die thans moeten om zien naar een andere betrekking of, wat erger is, bij den steun terecht komen. Deze betreurenswaardige gevolgen waren te voorzien, doch men heeft er geen rekening mede gehouden. De spoorwegen hebben him monopolie weten te handhaven en de laatste cijfers, welke zij publiceeren, wijzen er op, dat zij terdege kunnen bemerken dat hun concur renten zijn uitgeschakeld. Zij hebben, blijk baar bij wijze van kleine compensatie, enkele faciliteiten ingevoerd, welke echter uitsluitend neerkomen op uitbreiding van de bestaande voorwaarden. Dat is reeds iets; maar véél is het niet. Waar het reizende publiek op wacht, is: verlaging van de bestaande tarieven over de geheele linie. Het ziet in de machts positie, welke de spoorwegen thans weder innemen, een monopolistische bevoorrech ting ten koste van het reizende publiek. De „man in the street" constateert slechts één ding, namelijk dat hij zijn goedkoope reis gelegenheid, waarop hij zich geheel had in gesteld, thans moet missen. Hij voelt thans het reizen per spoor als een dwang. Hij heeft geen keus meer: het spoorwegstation is de eenige plaats van waar hij voortaan zijn reis kan aanvangen. Hij moppert, want hij moet voor zijn spoor kaartje twee of drie maal zooveel betalen als enkele weken geleden voor de bus. In den loop der laatste jaren heeft de „smalle gemeente" zich wonderwel aangepast aan het moderne goedkoope, snelle middel van vervoerde bus. Deze transportmogelijkheid is thans de gemeenschap plotseling ontnomen. Is het dan wonder, dat velen zich afvragen „Waarom Zij houden niet van geleerde betoogen over economie en staathuishou ding, over verliezen die de spoorwegen op leveren en die de gemeenschap moet aan zuiveren. Zij hebben in hun beurs onder vonden dat men goedkoop kan reizen; en als de trein hen niet zoo goedkoop kan vervoeren als de bus, dan hebben zij een zeer simpele methode bij de hand: ruim de treinen op en laat het vervoer aan de bus sen over In dezen tijd van lage salarissen, tragen handel en economische depressie heeft ieder de op zichzelf trouwens zeer aan bevelenswaardige! methode aangenomen om elk dubbeltje twee maal om te keeren, alvorens het uit te geven. Wanneer dus de spoorwegen hun klanten, het reizende pu bliek, vervoerden tegen een tarief dat al thans eenigszins het peil naderde, waarvoor dat publiek tot enkele weken geleden bij de bussen terecht kon, zou de thans onder de reizigers bestaande wrok tegen de spoor wegen wel langzamerhand slijten, doch deze vijandige gevoelens laten zich niet het zwijgen opleggen door „lapmiddeltjes" in den vorm van eenigszins langeren geldig heidsduur van weekeind-retours en der gelijke. Een gebiedende eisch in den tegenwoor- digen tijd is: de reiskosten omlaag, zoowel voor den particulieren reiziger als voor hen, die voor hun broodwinning4 moeten reizen. Het tegenwoordige peil der vervoer- prijzen voor reizigers per spoor, buitensporig 9 VAN DE WEEK Dr. H. COLIJN ZEVENTIG JAAR. Dr. Colijn zeventig jaar, dat be- teekent een mijlpaal in het rijke en welbestede leven van dezen grooten Nederlandschen staatsman, een oogenblik dat hij en velen met hem, den blik terug kunnen wenden op dat leven, waarin zooveel belangrijk werk verricht werd. Zijn carrière was ongetwijfeld sensationeel. Ge boren den 22sten Juni in de Haar lemmermeer, gaf hij al vroeg den wensch te kennen liever soldaat dan boer te worden. Eerst na rijp beraad gaf zijn vader daartoe toestemming en dan volgt de snelle carrière als militair in Indië. Na eenige jaren is luitenant Colijn de rechterhand van generaal van Heutsz. Na een kort bezoek aan Nederland keert Colijn terug naar Indië en maakt zich dan op vele wijzen verdienstelijk als be stuursambtenaar. Maar hij zal nog hooger stijgen in aanzien, want in 1909 roept een telegram van Dr. Kuyper hem naar Nederland en hij neemt zitting in het parlement. En kele jaren later is hij minister van Oorlog en slaagt wonderwel in de moeilijke taak die op zijn schouders werd gelegd. Van dit oogenblik af is Colijn steeds actief werkzaam ge weest in de politiek. Gewezen dient nog te worden op zijn directeurschap van de Asiatic Petroleum Company en de Bataafsche Petroleummaat- schappij. Vooral na den Wereldoorlog is de naam van Dr. Colijn onver brekelijk verbonden aan het regee- ringsbeleid van Nederland. Verschil lende malen trad hij op als kabinets formateur en deed vooral in moei lijke tijden van zich sprekon als een doortastende figuur. in vergelijking met de prijzen van vervoer per bus, moet aanzienlijk dalen. Willen de spoorwegen hun populariteit herwinnen, dan zullen zij dit alleen kunnen bereiken door het reizen véél goedkooper te maken. T V JONGE DAMESJAPON. Succespatroon A 102. Prijs 30 cent plus 5 cent voor porto- en omzetbelasting. Aardig middagj ponnetje van effen of bedrukte zijde of van linnen. Ingehaalde zijstukken en glad, spits toeloopend mid denstuk. Twee baans rok met gedeeltelijk Al 02 opgestikte plooien. Gameering van afste kend materiaal aan zakjes en mouwen. Bij zonder flatteus model. Ben. stof 3 M. 90 c.M. breed. Patronen 384042 en 44. Besteladres: „Het Practisch Modeblad", postbus 36, Den Haag, giro 203203. Bij be stelling het verschuldigde bedrag in post zegels bijsluiten of opzenden per postwis sel of per giro. Tot de weefsels, die zich de laatste jaren steeds weer opnieuw in de gunst van Ma dame Mode mogen verheugen, behooren in de allereerste plaats de imprimé's, zoowel de zijden als de katoenen. Een typisch ver schijnsel is. dat men meestal aan het begin van een voorjaar hoort profeteer en, dat men de komende maanden veel minder bloemen, strepen, ruiten en moezen zal zien dragen en aan effen weefsels een grootere plaats zal worden ingeruimd. Ondanks alle voorspellingen handhaven zij zich niet al leen, doch de keuze wordt steeds grooter. terwijl nieuwe kleurencombinaties en nieu we ontwerpen voor de noodige afwisseling zorg dragen. Moesjes worden als nieuwste vinding ge combineerd met strepen en bloemendecora- tiee\ hetgeen speciaal bedoeld is om aparte effecten te verleenen aan geplisseerde rok ken. Deze bewerking maakt, dat nu eens de bloemen of strepen, dan weer de moesjes zichtbaar zijn, terwijl aan bovendeel en mouwen het dessin in zijn geheel tot uit drukking komt. Molyneux is onlangs uitge komen met een ensemble, bestaande uit een wijde, opengedragen, donkerb^uwe mantel en een zijden japon met dito fond, bedrukt met sigarettenverpakkingen uit verschil lende landen en gedragen met breede roo- de centuur. De imprimé's der avondjapon nen getuigen eveneens van groote fantasie, hetgeen echter maakt, dat men al te opval lende motieven slechts een enkele maal zal kunnen dragen. Zoo zagen wij bij een Fran- sche collectie o.a. een zwart zijden robe be drukt met takken seringen op ware grootte, terwijl een ander model van sprekend blau we zijde roode engelenvleugels te zien gaf. Jeanne Lanvin kwam uit met een zwart zijden avondjapon, bedrukt met groote struisveeren, waarvan er een op het boven deel bewerkt was met kleine roode kraal tjes. Schiaparelli toont zich de laatste jaren wel zeer grillig, zoowel wat haar ontwer pen als imprimé's betreft, hetgeen echter maakt, dat zij zeer aparte effecten weet te lanceeren. Thans heeft zij een klein Chi- neesch meisje teekeningen laten maken meestal bloemen en dieren die heel kin derlijk aandoen en bedoeld zijn om op ka toenen strandkleeding gedragen te worden. Ensembles bestaande uit een effen japon en bedrukte mantel ziet men dezen zomer zoowel van zjjde als van katoen dragen, zelfs cretonne en chintz komen er voor in aanmerking. Onze schets geeft een zomer- complet bestaande uit wit zijden japon en bedrukten mantel, die kraagloos is, doch breede revers heeft. Het model bestaat aan de voorzijde uit vier en achter uit drie lan ge banen, die het mogelijk maken een zeer gunstige lijn ten opzichte van het figuur te verkrijgen. Sluiting met vier knoopen en kleine verticale zakjes onder de taille Deze mantel leent zich van effen zijde of moiré in donkerblauw of zwart uitste- Modem ontwerf) van Schotsch geruite stof, waarvan het bo vendeel zeer sober is gehou den en de rok opgestikte plooien heeft. Suêde ceintuur in hoofdkleur. kend voor gezette figuren, mits met lange, aansluitende mouwen. Aangezien de mode zeer snel wisselt en het niet mogelijk is ieder seizoen een ge heel nieuwe garderobe aan te schaffen zal men bestaande japonnen met bedrukte weefsels kunnen mcderniseeren. Men kan b.v. over de geheele lengte een smalle voor baan aanbrengen en wel zóó. dat deze een klokknr.de onderlijn geeft en zoodoende aan de eischen der mode beantwoordt. Wollen japonnen kunnen echter ook ge combineerd worden met effen zijde, doch dan moeten de kleuren overeenstemmen, tenzij men sterke kleurencontrasten -"enscht als b.v. zwart met e«n of andere kleur blauw, violet of groen. Wie over een zekere mate v&n fantasie beschikt, kan deze thans den vrijen teugel laten en heeft het in de hand origineele combinaties te zoeken, die zee" apart kun nen werken. G C. M.—S,

Peel en Maas | 1939 | | pagina 10