De Internationale toestand
Het Portret
KNIPPATROON
Bedrukte weefsels
aan de spits
'M'
IN DE AFGELOOPEN WEEK
Het is voor liet eerst sinds langen
tijd, dat niet Europa, maar het Verre
Oosten weer eens in de eerste plaats
de aandacht vraagt. Daar zijn de
Japanners thans den reeds lang door
het Westen gevreesden strijd tegen
de Internationale Nederzettingen be
gonnen. De kwestie, die tot de blok
kade van de Internationale Neder
zetting te Tientsin door de Japan
ners heeft geleid, moge van weinig
belang zijn. Zij heeft betrekking op
een door Engeland geweigerde uit
levering van vier Chiueezen, die zich
aan terroristische daden tegenover
de Japanners hebben schuldig ge
maakt. Achter deze aangelegenheid
echter schuilen dingen van veel
grooter belang: De Japanners eischen
de macht op over alle vreemdelin
gen in China.
Juridisch is de kwestie der buitenland-
sche concessies zeer ingewikkeld. Officieel
is er immers geen oorlog in China; juri
disch is de regeering van Tsjiang Kai-sjek
de eenige, die zeggenschap heeft. In de
Internationale Nederzettingen heerschtwel
een buitenlandsche souvereiniteit, maar
geldt te zelf der tijd het Chineesche recht.
Daarom zijn de concessies eilanden gewor
den in het bezette gebied, de laatste steun
punten van Tsjoengking aan de kust. Die
steunpunten willen de Japanners uitroeien.
Zij verlangen van de buitenlanders, dat zij
zich aanpassen aan de regels van het be
zette gebied. Zij willen in feite de baas
zijn in deze gebieden.
Naast deze politieke heeft de kwestie
ook nog een belangrijke economische zijde.
Vooral in Noord-China wordt een verwoede
strijd gestreden tusschen den standaard
dollar van Tsjiang Kai-sjek en de z.g.
Peking-yoean van de Japanners. De stan
daard-dollar wordt door de Japanners als
een onwettig betaalmiddel beschouwd.
Maar juist deze munt, die door de Britten
gesteund wordt, kan tegen deviezen inge
wisseld worden in tegenstelling met de
Peking-yoean, die niet vrij is. Derhalve
heeft de Japansche regeering met haar be
vel tot inwisseling van den standaard-dol
lar tegen de Peking-yoean al heel weinig
succes en het is juist naar de Internatio
nale Nederzettingen dat de standaard-dol
lar vlucht. Op deze wijze worden aan de
Japanners deviezen, die zij zoo broodnoo-
dig hebben, onttrokken, ja, het bezette ge
bied kost hun zelfs deviezen, wijl zij den
invoer van het bezette gebied in deviezen
moeten betalen. Van den Chineeschen uit
voer,' die via de Internationale Nederzet
tingen gaat, krijgen zij echter veelal geen
cent in handen.
Wat zullen de Engelschen doen
Voor de Britten is de blokkade van
Tientsin, die waarschijnlijk nog door andere
PARADE DER ITALIAANSCHE VRIJWILLIGERS.
Het Italiaansche vliegerskorps, dat in Spanje heeft gevochten, kwam in Genua aan
en paradeerde daar voor den Koning.
maatregelen van dezen aard zal worden
gevolgd, wel een zeer zware slag. Nog af
gezien van het enorme verlies aan prestige,
wordt de Britsche handel met China ge
heel lamgelegd. Wel heeft Londen zich nu
in verbinding gesteld met Washington en
Pai'ijs en zegt het tegenmaatregelen voor
te bereiden. Maar de vraag is, of men de
Japanners daarmede werkelijk zal kunnen
schaden. Engeland, welks wereldrijk op
vele plaatsen bedreigd wordt, heeft in het
Verre Oosten veel aan macht ingeboet en
gezien de gespannen situatie in Europa is
het voor Londen welhaast onmogelijk in
deze verre gebieden sterke machtsmidde
len te concentreeren. Wil het werkelijk
tegen Japan met eenige kans op succes
optreden, dan heeft het daartoe den steun
van de Vereenigde Staten noodig. Wash
ington geeft echter voorloopig nog de voor
keur aan een voorzichtige houding. Maar
wellicht, dat men binnenkort in staat zal
zijn, de waarde van de nieuwe Ameri-
kaansch-Britsche vriendschap, welke zoo
juist bezegeld werd door het bezoek van
het Engelsche koningspaar aan Amerika,
te beoordeelen.
e>
Strang's onderhandelingen.
Een andere kwestie blijft de aandacht
vragen. Dat zijn de onderhandelingen met
Moskou. Daar heeft de Engelsche afgezant
reeds verschillende besprekingen met Mo-
lotow gehad. Men vraagt zich thans af,
welke invloed de gebeurtenissen in China
op het beloop van deze zaak kunnen heb
ben. Zullen de Britten, bij alle moeilijk
heden, welke zij toch reeds ondervinden,
nu ook maar van van het verdrag met
Rusland afzien, wijl een dergelijk verdrag
Tokio wellicht zou nopen, zich bij het
Duitsch-Italiaansche militaire verbond aan
te sluiten? Of zal men juist nu de opvat
ting toegedaan zijn, dat men onder de hui
dige omstandigheden Rusland meer dan
ooit noodig heeft, niet alleen in het Wes
ten, maar ook in het Verre Oosten, iets,
waar Moskou sinds lang op gewezen heeft?
Het is een vraag, waarop het antwoord
nog niet gegeven kan worden. Wel echter
kan men vaststellen, dat de oorspronke
lijke plannen van de Engelsche regeering
om toenadering tot Japan te zoeken, thans
toch wel in rook vervlogen moeten zijn
en Londen daarvoor iets anders in de plaats
zal moeten stellen.
Goebbels spreekt in Danzig.
Danzig blijft de aandacht trekken. Inci
denten tusschen Polen en Duitschers zijn
er aan de orde van den dag. Voorloopig
echter nemen deze nog geen gevaarlijke
vormen aan. Zoo juist is nu in de Vrije
Stad een Duitsche cultuurweek gehouden.
Aan het eind daarvan hield minister Goeb
bels een rede, welke echter minder bracht
dan men er van verwacht had. In ver
schillends bladen was immer het vermoe
den uitgesproken, dat Goebbeis de Duitsche
plannen ten aanzien van Danzig uiteen zou
zetten. Daarvan is echter niets gebeurd.
Goebbels wees slechts op de geestelijke
banden tusschen Duitsehland en Danzig en
sprak de meening uit, dat in de kwestie
van de Vrije Stad economische overwegin
gen slechts van ondergeschikt belang kun
nen zijn.
GOEDKOOPER REIZEN.
Na langen, taaien strijd hebben de spoor
wegen den slag gewonnen: de autobussen
zijn van den weg verdwenen. Wij willen
hier niet spreken van de honderden men-
schen, die bij de autobus-ondernemingen
werkzaam waren en die thans moeten om
zien naar een andere betrekking of, wat
erger is, bij den steun terecht komen. Deze
betreurenswaardige gevolgen waren te
voorzien, doch men heeft er geen rekening
mede gehouden.
De spoorwegen hebben him monopolie
weten te handhaven en de laatste cijfers,
welke zij publiceeren, wijzen er op, dat zij
terdege kunnen bemerken dat hun concur
renten zijn uitgeschakeld. Zij hebben, blijk
baar bij wijze van kleine compensatie,
enkele faciliteiten ingevoerd, welke echter
uitsluitend neerkomen op uitbreiding van
de bestaande voorwaarden. Dat is reeds
iets; maar véél is het niet.
Waar het reizende publiek op wacht, is:
verlaging van de bestaande tarieven over
de geheele linie. Het ziet in de machts
positie, welke de spoorwegen thans weder
innemen, een monopolistische bevoorrech
ting ten koste van het reizende publiek. De
„man in the street" constateert slechts één
ding, namelijk dat hij zijn goedkoope reis
gelegenheid, waarop hij zich geheel had in
gesteld, thans moet missen.
Hij voelt thans het reizen per spoor als
een dwang. Hij heeft geen keus meer: het
spoorwegstation is de eenige plaats van
waar hij voortaan zijn reis kan aanvangen.
Hij moppert, want hij moet voor zijn spoor
kaartje twee of drie maal zooveel betalen
als enkele weken geleden voor de bus. In
den loop der laatste jaren heeft de „smalle
gemeente" zich wonderwel aangepast aan
het moderne goedkoope, snelle middel van
vervoerde bus.
Deze transportmogelijkheid is thans de
gemeenschap plotseling ontnomen. Is het
dan wonder, dat velen zich afvragen
„Waarom Zij houden niet van geleerde
betoogen over economie en staathuishou
ding, over verliezen die de spoorwegen op
leveren en die de gemeenschap moet aan
zuiveren. Zij hebben in hun beurs onder
vonden dat men goedkoop kan reizen; en
als de trein hen niet zoo goedkoop kan
vervoeren als de bus, dan hebben zij een
zeer simpele methode bij de hand: ruim de
treinen op en laat het vervoer aan de bus
sen over
In dezen tijd van lage salarissen, tragen
handel en economische depressie heeft
ieder de op zichzelf trouwens zeer aan
bevelenswaardige! methode aangenomen
om elk dubbeltje twee maal om te keeren,
alvorens het uit te geven. Wanneer dus de
spoorwegen hun klanten, het reizende pu
bliek, vervoerden tegen een tarief dat al
thans eenigszins het peil naderde, waarvoor
dat publiek tot enkele weken geleden bij
de bussen terecht kon, zou de thans onder
de reizigers bestaande wrok tegen de spoor
wegen wel langzamerhand slijten, doch
deze vijandige gevoelens laten zich niet het
zwijgen opleggen door „lapmiddeltjes" in
den vorm van eenigszins langeren geldig
heidsduur van weekeind-retours en der
gelijke.
Een gebiedende eisch in den tegenwoor-
digen tijd is: de reiskosten omlaag, zoowel
voor den particulieren reiziger als voor
hen, die voor hun broodwinning4 moeten
reizen. Het tegenwoordige peil der vervoer-
prijzen voor reizigers per spoor, buitensporig
9 VAN DE WEEK
Dr. H. COLIJN ZEVENTIG JAAR.
Dr. Colijn zeventig jaar, dat be-
teekent een mijlpaal in het rijke en
welbestede leven van dezen grooten
Nederlandschen staatsman, een
oogenblik dat hij en velen met hem,
den blik terug kunnen wenden op
dat leven, waarin zooveel belangrijk
werk verricht werd. Zijn carrière
was ongetwijfeld sensationeel. Ge
boren den 22sten Juni in de Haar
lemmermeer, gaf hij al vroeg den
wensch te kennen liever soldaat dan
boer te worden. Eerst na rijp beraad
gaf zijn vader daartoe toestemming
en dan volgt de snelle carrière als
militair in Indië. Na eenige jaren is
luitenant Colijn de rechterhand van
generaal van Heutsz. Na een kort
bezoek aan Nederland keert Colijn
terug naar Indië en maakt zich dan
op vele wijzen verdienstelijk als be
stuursambtenaar. Maar hij zal nog
hooger stijgen in aanzien, want in
1909 roept een telegram van Dr.
Kuyper hem naar Nederland en hij
neemt zitting in het parlement. En
kele jaren later is hij minister van
Oorlog en slaagt wonderwel in de
moeilijke taak die op zijn schouders
werd gelegd. Van dit oogenblik af is
Colijn steeds actief werkzaam ge
weest in de politiek. Gewezen dient
nog te worden op zijn directeurschap
van de Asiatic Petroleum Company
en de Bataafsche Petroleummaat-
schappij. Vooral na den Wereldoorlog
is de naam van Dr. Colijn onver
brekelijk verbonden aan het regee-
ringsbeleid van Nederland. Verschil
lende malen trad hij op als kabinets
formateur en deed vooral in moei
lijke tijden van zich sprekon als een
doortastende figuur.
in vergelijking met de prijzen van vervoer
per bus, moet aanzienlijk dalen. Willen de
spoorwegen hun populariteit herwinnen,
dan zullen zij dit alleen kunnen bereiken
door het reizen véél goedkooper te maken.
T V JONGE DAMESJAPON.
Succespatroon A 102.
Prijs 30 cent plus 5 cent voor porto-
en omzetbelasting.
Aardig middagj ponnetje van effen of
bedrukte zijde of van linnen. Ingehaalde
zijstukken en glad, spits toeloopend mid
denstuk. Twee baans rok met gedeeltelijk
Al 02
opgestikte plooien. Gameering van afste
kend materiaal aan zakjes en mouwen. Bij
zonder flatteus model.
Ben. stof 3 M. 90 c.M. breed.
Patronen 384042 en 44.
Besteladres: „Het Practisch Modeblad",
postbus 36, Den Haag, giro 203203. Bij be
stelling het verschuldigde bedrag in post
zegels bijsluiten of opzenden per postwis
sel of per giro.
Tot de weefsels, die zich de laatste jaren
steeds weer opnieuw in de gunst van Ma
dame Mode mogen verheugen, behooren in
de allereerste plaats de imprimé's, zoowel
de zijden als de katoenen. Een typisch ver
schijnsel is. dat men meestal aan het begin
van een voorjaar hoort profeteer en, dat
men de komende maanden veel minder
bloemen, strepen, ruiten en moezen zal zien
dragen en aan effen weefsels een grootere
plaats zal worden ingeruimd. Ondanks alle
voorspellingen handhaven zij zich niet al
leen, doch de keuze wordt steeds grooter.
terwijl nieuwe kleurencombinaties en nieu
we ontwerpen voor de noodige afwisseling
zorg dragen.
Moesjes worden als nieuwste vinding ge
combineerd met strepen en bloemendecora-
tiee\ hetgeen speciaal bedoeld is om aparte
effecten te verleenen aan geplisseerde rok
ken. Deze bewerking maakt, dat nu eens de
bloemen of strepen, dan weer de moesjes
zichtbaar zijn, terwijl aan bovendeel en
mouwen het dessin in zijn geheel tot uit
drukking komt. Molyneux is onlangs uitge
komen met een ensemble, bestaande uit een
wijde, opengedragen, donkerb^uwe mantel
en een zijden japon met dito fond, bedrukt
met sigarettenverpakkingen uit verschil
lende landen en gedragen met breede roo-
de centuur. De imprimé's der avondjapon
nen getuigen eveneens van groote fantasie,
hetgeen echter maakt, dat men al te opval
lende motieven slechts een enkele maal zal
kunnen dragen. Zoo zagen wij bij een Fran-
sche collectie o.a. een zwart zijden robe be
drukt met takken seringen op ware grootte,
terwijl een ander model van sprekend blau
we zijde roode engelenvleugels te zien gaf.
Jeanne Lanvin kwam uit met een zwart
zijden avondjapon, bedrukt met groote
struisveeren, waarvan er een op het boven
deel bewerkt was met kleine roode kraal
tjes.
Schiaparelli toont zich de laatste jaren
wel zeer grillig, zoowel wat haar ontwer
pen als imprimé's betreft, hetgeen echter
maakt, dat zij zeer aparte effecten weet te
lanceeren. Thans heeft zij een klein Chi-
neesch meisje teekeningen laten maken
meestal bloemen en dieren die heel kin
derlijk aandoen en bedoeld zijn om op ka
toenen strandkleeding gedragen te worden.
Ensembles bestaande uit een effen japon
en bedrukte mantel ziet men dezen zomer
zoowel van zjjde als van katoen dragen,
zelfs cretonne en chintz komen er voor in
aanmerking. Onze schets geeft een zomer-
complet bestaande uit wit zijden japon en
bedrukten mantel, die kraagloos is, doch
breede revers heeft. Het model bestaat aan
de voorzijde uit vier en achter uit drie lan
ge banen, die het mogelijk maken een zeer
gunstige lijn ten opzichte van het figuur te
verkrijgen. Sluiting met vier knoopen en
kleine verticale zakjes onder de taille Deze
mantel leent zich van effen zijde of
moiré in donkerblauw of zwart uitste-
Modem ontwerf) van Schotsch
geruite stof, waarvan het bo
vendeel zeer sober is gehou
den en de rok opgestikte
plooien heeft. Suêde ceintuur
in hoofdkleur.
kend voor gezette figuren, mits met lange,
aansluitende mouwen.
Aangezien de mode zeer snel wisselt en
het niet mogelijk is ieder seizoen een ge
heel nieuwe garderobe aan te schaffen zal
men bestaande japonnen met bedrukte
weefsels kunnen mcderniseeren. Men kan
b.v. over de geheele lengte een smalle voor
baan aanbrengen en wel zóó. dat deze een
klokknr.de onderlijn geeft en zoodoende
aan de eischen der mode beantwoordt.
Wollen japonnen kunnen echter ook ge
combineerd worden met effen zijde, doch
dan moeten de kleuren overeenstemmen,
tenzij men sterke kleurencontrasten
-"enscht als b.v. zwart met e«n of andere
kleur blauw, violet of groen.
Wie over een zekere mate v&n fantasie
beschikt, kan deze thans den vrijen teugel
laten en heeft het in de hand origineele
combinaties te zoeken, die zee" apart kun
nen werken. G C. M.—S,