Hoe uit staal en rubber
een auto wordt geboren
Radio-Centrale
wijzende, hoe in een Burgerwacht
disclipine moet heerschen en de leden
bereid moeten zijn, voor het brengen
van offers.
De Voorzitter sloot deze vergade
ring op de gebruikelijke wijze.
26c Limburgsche Katholieken
dag Sittard.
De goede zede getrouw wordt,
zooals reeds bekend is, dit jaar weer
op a.s. Pinkstermaandag een Katho
liekendag gehouden te Sittard. De
laatste had plaats op 10 Juni 1935
te Roermond. Katholiek Sittard heeft
volgaarne de opdracht van het
diocesaan. Bestuur voor deze dagen
aanvaard. Het lijdt geen twijfel, dat
deze veste er een eer in zal stellen
op de meest loffelijke wijze van deze
taak te kwijten.
Vijf en twintig Katholiekendagen
zijn er reeds gehouden: te Maastricht
in 1899, 1907 en 1924; te Roermond
in 1900, 1908, 1920 en 1935; te Venlo
in 1901, 1910 en 1926; te Sittard in
1902, 1911 en 1923; te Weert in 1903,
1912 en 1930; te Heerlen in 1904,1913,
1921 en 1933; te Venray in 1905 en
1914; te Echt in 1906; te Kerkrade
in 1909, en te Beek (L.) in 1916.
OVERLOON. De collecte ten bate
der Paaschei-actie heeft in onze
Parochie f 55.— opgebracht.
De alhier gehouden steunbon
collecte ten bate van de werkloozen-
zorg van den Bossche Diocesanen
Werkliedenbond, heeft opgebracht
f 47.60.
LUXOR-THEATER.
De schrik van het Garnizoen
Waar ter wereld ook militairen
zijn, overal is afgunst tusschen in
fanterie en cavalerie. Een cavalerist
denkt nu eenmaal altijd, dat hij wat
meer is dan een infanterist.
In het bijzonder is dit het geval voor
groothertogin Adelheid, omdat zij 'n
groote voorliefde heeft voor cavale-
rie-officiereD.^De infanterie treft het
hier al heel slecht omdat één onder
hen zoo oliedom is, dat hij in staat
is de reputatie van een regiment,
ja, van een heel leger te schaden.
Een oorvijg hem door luitenant
Schmidt op ern soldatenbal toege-
diend, brengt de bal aan het rollen,
en als de majoor (Albert Pauling)
zijn officieren een lesje zal ge
ven in het met tact behandelen van
dergelijke achterlijke typen, lijdt hij
jammerlijk fiasco. Het wordt zelfs
zoo erg dat de majoor een list ge
bruikt om hem bij de infanterie kwijt
te raken en naar de cavalerie en
loodsen.
Wachtmeester Breunche heeft kennis
aan Antonie de dochter van een foto
graaf. Hij wil de kennismaking ver
breken en stuurt de „big" Kaliche
(Felix Bressart) er met de afscheids
brief heen. Antonie is te lief om
haar verdriet te doen. Kuliche houdt
de brief in de zak en spelt de kleine
meid iets op de mouw.
Behalve haar voorliefde voor mu
ziek heeft de groothertogin (Adèle
Sandrock) een ware hartstocht voor
eigen geteelde prachtappelen. Het
toeval, geldgebrek en sympathie voor
Antoine, brengen Kuliche op het
onzalige idee Antonie een paar ap
pels te schenkeD, uit den tuin van
de groothertogin ontvreemd.
Het noodlot wil, dat diefstal en
dader ontdekt worden, met bet ge
volg, dat de infanterist-cavalerist
weer naar de infanterie terugge
stuurd wordt om daar verder de
boel onveilig te maken.
En of het hem geluKt
Kuliche, de kampioen-stommeling
van het geheele Duitsche leger, valt
van de eene tragi-komische situatie
in de andere. Maar hoe en waardoor
alles op zyn pootjes terecht komt,
hoe de lieftallige Antonie op 'teind
de bruid wordt van den domoor, dit
toont ons „de schrik van het gar.
nizoen" op onbeschrijflijk grappige
wijze.
Als tweede hoofdfilm draait „Vlam
men". Dr. Hedon heeft te midden
van de ongerepte natuur bij een
geneeskrachtige bron een klein sa
natorium, waar hij, bijgestaan door
een zuster, Evelijn Allen en een
factotum Applejack, zich ten doel
stelt, kreupele kinderen te genezen.
Zyn wonderbaarlijk succes heeft hem
den bijnaam doen verwerven van de
wonderdoener.
Zyn rust wordt verstoord door
een millionairsdochter en een ont
zettende boschbrand, die overslaat
naar het sanatorium, dat gedeelte'
lyk afbrand. De kreupelen en zieken
worden nog bijtijds van een wissen
dood gered..
SERVATIUS'OMROEP
Voor Zondag a.s. is, in de laatste
instantie nog ingelast de wedstijd
Serv. II - America. Deze wedstrijd
kan, indien Servatius de zaken flink
aanpakt, twee winstpunten opleveren.
We hoi ia in ieder geval, dat het
vooral een ffire wedstrijd moge zijn
en dat de sterkste moge winnen. De
wedstrijd begint om 2 uur en staat
onder leiding van den heer Weijers.
In ons vorig artikel meldden we,
dat op Zondag 14 Mei in de toneel
zaal van „Servatius" een Bonte Avond
zal gegeven worden. Hieraan zullen
medewerken het cabaret- en revue
gezelschap uit Venlo, onder de be
zielende leiding van J. Priem, 't
Spreekt vanzelf, dat behalve de ac
tieve leden, ook de supporters hier
bij uitgenoodigd.
Ook het Venrayschsalon-or-
chest Euterpe heeft haar welwillende
medewerking toegezegd. Zoodat het
alles te samen 'n knal-avond beloofd
te worden.
Op Zondag 21 Mei zal ter huldi
ging van de jubileerende club, tus
schen twee eerste klassers uit twee
verschillende afdelingen een wedstryd
gespeeld worden. Hiervoor zyn uit
genodigd Brabantia en Kimbria, twee
der bekendste clubs van denLV.C.B.
De winnende club wordt eigenaar
van den door Dr. Jansen geschonken
J ubileum-beker.
Een Servatius combinatie speelt
een voorwedstrijd tegen W.V.V. uit
Maastricht. De overwinnaar ontvangt
den beker door de supportersvereni
ging geschonken.
VALK-REVUE.
Promotic-wedstrijd
2c klasse I.V.C.B.
Morgen zal dan de eerste promo
tiewedstrijd gespeeld worden. De
Valken ontvangen dan op hun terrein
het sterke O.S.S. I. Dat de eerste
wedstrijd reeds van groot belang is
spreekt vanzelf. Wie zal de stryd
echter winnen
De Valken beschikken momenteel
over een goed sluitend elftal met een
productieve voorhoede, welke wel in
staat is enkele doelpunten te fabri-
ceeren. Daar tegenover staat echter
de hechte Ossche verdediging met
hun eminente doel verdediger, welke
op sublieme wijze in het Bossche
elftal 'tegen het Haarlemsche, zijn
heiligdom verdedigde. Hier werd een
derde klasse doelverdediger verkozen
boven le en 2e klassers. Het zal daar
om niet makkelijk gaalmaar wanneer
de Valken met den wil in het veld
komen om te zegevieren over de
Ossche ploeg, dan kan een doelman
alleen 't op den duur ook niet hou
den. Daarom Valken geeft U den
geheelen wedstrijd, speelt vlot opeD
spel en laat vooral de halflinie in
dezen strijd hun dubbele taak van
opstuwend en verdedigend spelgoed
begrijpen, maar vooral voedend op
dat de voorhoede des te meer kan
sen krijgt om te doelpunten. En deze
zijn het, die met voetballen nog
steeds den doorslag geven.
In ieder geval zal 't een wedstrijd
worden vol met spannende momen
ten en kunnen wij eenieder ten
zeerste aanbevelen een wandeling
naar de Leunscheweg te maken.
Veel succes
Aanvang 2 uur. Entree 25 cent.
P.D.V. „De Zwaluw."
Bovengenoemde vereeniging hield
op Maandag i Mei een wedvlucht
met oude duiven vanaf Soignies,
afstand 170 K.M., de duiven werden
gelost met V/. wind. Aankomst eerste
duif 12.54 56, laatste 1.20.20.
De pryzen werden behaald als
volgt:
J. Kusters 1
P. Kersten 2, 19
Gebr. Philipsen 3, 17, 27
G. Jansen 4, 9
J. Vollenberg 5, 6, 8, 22
G. v. Dijck 7, 18, 20
Servaas 10, 23
J. Verstegen 11, 24, 26
E. Vermeulen 12, 16
Gebr. Jansen 13
J. Vermeulen 14
Gebr. Strijbosch 15
Gebr. Thissen 21, 27
A. Vermeulen 25
M. Houben 28 en overduif.
MOTORSPORTCOMITÉ
NOORD-LIMBURG.
Zaterdag j.L vergaderde de rege
lingscommissie van het Motorsport
comité en stelde de reglementen van
sterrit en behendigheidswedstryden
vast. De tyd van binnenkomst voor
den sterrit werd vastgesteld van 13
uur tot 14.30 uur, met ais finish het
Wilhelminaplein te Horst.
De extra hoofdprijzen voor dezen
sterrit zyneen merkrijwiel en een
prachtig heeren- of dames armband
horloge.
De groote behendigheidswedstryden
die gehouden worden op een geschikt
terrein nabij de ruïne van kasteel
„Ter Horst" zullen aanvangen om
3 uur.
Programma van 6 tot 13 Mei
Zondag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gramofoon
Gesproken dagblad
9.20 Concert
KEULEN
11.20 Militair concert
BRUSSEL Vlaamsch
12 20 Gespr. dagblad
DEUTSCHLANDSENDER
12.30 Gramofoon. Orkest
KEULEN
I.35 Populair concert
LUXEMBURG
2.50 Gramofoon
FRANKFURT
3.20 Populair concert
LUXEMBURG
5.20 Gramofoon
BRUSSEL Vlaamsch
6 25 Gramofoon
7.20 Non Stop Revue. Berichten
KEULEN
9.55 Orkest
STUTTGART
II.20 Nachtmuziek
Maandag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gevar. concert
KEULEN
11.20 Strijkorkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
12.35 Populair concert
DEUTSCHLANDSENDER
1.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
2.20Gr i n ofoon
LEIPZIG
3.20 Orkest
LUXEMBURG
5.20 Gramofoon
DROITWICH
i.05 Variété
7—8 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8.35 Operetteconcert
WEENEN
9.50 Orkest
FRANKFURT
11.20 Nachtmuziek
Dinsdag
BRUSSEL (Vlaams)
8.Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
DEUTSCHLANDSENDER
11.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gesproken dagblad
12.30 Dansorkest
KEULEN
I.30 Populair concert
LUXEMBURG
2.20 Gramofoon
LEIPZIG
3.20 Marschen en Walsen
LUXEMBURG
5.20 Gramofoon
BRUSSEL Vlaamsch
6.20 Verzoekconcert
7.-8. EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten.
BRUSSEL Vlaamsch
9.20 Berichten. Gramofoon
KEULEN
9.55 Orkest
KONINGS BERGEN
II.20 Nachtmuziek
Woensdag
BRUSSEL Vlaamsch
8,Gymnastiek, Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Gramofoon
KEULEN
11.20 Vliegeniersmuziekkorps
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gesproken dagblad
DEUTSCHLANDSENDER
I.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
2.50 Gramofoon
WEENEN
3.20 Orkest
LUXEMBURG
5.20 Gramofoon
BRUSSEL Vlaamsch
6.20 Dansorkest
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
DEUTSCHLANDSENDER
PARIJS RP
8.Concert Nationale Feestdag
DROITWICH
9.55 Populair concert
STUTTGART
II.20 Nachtmuziek
Donderdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.Gymnastiek Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
8.20 Gramofoon.
Plechtige H. Mis
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gesproken dagblad
KEULEN
12.35 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
1.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
2.50 Gramofoon
KEULEN
3 20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
5.05 Kinderuurtje. Gramofoon
DROITWICH
6.20 Orkest
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8.00 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
9.20 Gesproken dagblad
DROITWICH
10.20 Joa Lassos ensemble
Vrijdag
BRUSSEL Vlaamsch
8.— Gymnastiek; Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
9.20 Orkest
HAMBURG
11.20 Bremer Stadmuzikanten
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gesproken dagblad.
KEULEN
12.35 Orkest
DEUTSCHLANDSENDER
I.20 Gevar. concert
LUXEMBURG
2.20 Gramofoon
LEIPZIG
3.20 Landesorkest
LUXEMBURG
6.05 Concert
DEUTSCHLANDSENDER
6.20 Verzoekconcert
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
KEULEN
8.Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
9.20 Gesproken dagblad
BERLIJN
9.55 Populair concert, dansmuziek
Zaterdag
BRUSSEL Vlaamsch
8-Gymnastiek. Gramofoon
Gesproken dagblad
LUXEMBURG
8.20 Gevar. concert
DROITWICH
10.-50 Orkest
KEULEN
II.20 Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
12.20 Gespr. dagblad
KEULEN
12 35 Orkest
LUXEMBURG
2.20 Gramofoon
KEULEN
3.20 Bont programma
BRUSSEL Vlaamsch
5.20 Populair concert
7.00—8.00 EIGEN UITZENDING
Gramofoonplaten
WEENEN
8.Orkest
BRUSSEL Vlaamsch
>.20 Gesproken dagblad
KEULEN
9.55 Concert
FRANKFURT
11.20 Nachtmuziek
jet wonder van den loopenden band.
Elk uur komt een wagen gereed.
Niets doet ons het geweldig rhyth-
He van dezen door de techniek be-
heerschten tijd beter beseffen dan het
bezoek aan een automobielfabriek,
j Niets is in staat ons zekerder te doen
gelooven in het wonder van deze eeuw
de eeuw van staal en glas, de eeuw der
technische wonderen. Binnen den tijd
v van een uur komt een auto, voorzien
j van alle denkbare luxe gereed. Bin-
nen het uur zijn de stalen platen, blok-
I ken en buizen omgezet in een carosse-
rie en onderstel. Aan de eene zijde van
1 de fabriek brengen de loopkranen de
materialen binnen, aan de andere zij.
de verlaten de wapens „gereed voor
gebruik", de montagehal. Om eenigen
indruk te krijgen van deze industrie,
zullen wij eens een wandeling maken
langs den loopenden band.
GEWELDIGE hallen, achter en bo
ven elkaar, bedrijvigheid van men-
schen en machines, kettingen, die
materialen aanvoeren en nooit tot rust
schijnen te komen, vlugge handen, ingeni
euze toestellendat is de eerste indruk
van de moderne autofabriek. Voor een auto
zijn niet minder dan een millioen onder-
deelen noodig, gerekend van het kleinste
schroefje tot het chassisraam, dat in vele
gevallen uit één stalen plaat geperst wordt.
Samenwerking van machine en mensch
transportbanden en tallooze kabels, waar
langs materialen door de ruimte vervoerd
worden, vormen de schakel. Door het mid
den van de groote montagehal loopt de
band, die als het ware de hoofdader van
dit organisme vormt. De loopende band,
die uitvinding, waarover lang gestreden is,
maar die in de autoindustrie eens en voor
goed zijn erkenning heeft gekregen.
Na een globalen indruk te hebben ge
kregen van dit bedrijf, willen wij ons meer
in de bijzonderheden van het bedrijf ver
diepen. Daartoe kunnen wij op verschillen
de punten beginnen.
Boven in de magazijnen begint de wor
ding van het koetswerk, beneden zet men
het chassis, het onderstel met wielen en
motor in elkaar. Laten wij eens een kijkje
gaan nemen op de eerste verdieping.
In het magazijn staan keurig gesorteerd
de ruwe materialen, zware stalen platen.
Om te voorkomen dat het metaal zal roes
ten, voordat het bewerkt wordt, heeft men
het bedekt met een dikke laag vet. Deze
wordt allereerst verwijderd in groote spoel
bakken, waarin zich een heete oplossing
,van caustic soda bevindt. Vervolgens wor
den de platen in een reusachtige pers ge
legd, die een druk van 500 ton kan ontwik
kelen en in enkele seconden uit de plaat
de gewenschte onderdeelen van de carros
serie maakt. Met een flegmatische rust ar
beidt deze pers _^n bewgrkt dg metamor
fose van vlakke plaat tot paneel; steunend
en krakend neemt het metaal in de pers (en)
den gewenschten vorm aan. Er is betrek
kelijk weinig tijd noodig voor de vervaar
diging van elk onderdeel, maar hoe kort
die tijd ook mag zijn, alles is tot gedeelten
van milimeters nauwkeurig. En dat is een
eerste vereischte, wil een dergelijk bedrijf,
waar alles op elkaar aangewezen is, zoodat
feitelijk geen enkel onderdeel nader geïn
specteerd behoeft te worden, goed functi-
oneeren, uit dak en paneelen wordt nu snel
de bovenbouw in elkaar gezet. Er begint
iets te ontstaan, dat aan een auto doet den
ken, maar groot is de gelijkenis nog niet.
Van handwerk is nagenoeg geen sprake.
Electrisch worden de onderdeelen aan el
kaar gelascht; ook dit vergt slechts enkele
seconden tijd. Men zet de te lasschen on
derdeelen tegen elkaar, voert een sterken
stroom door het metaal en vrywel onmid
dellijk staan de wrijfvlakken door den
weerstand, dien de stroom ondervindt, rood
gloeiend. De randen smelten onverbreke
lijk samen.
Deze methode wordt veel meer toege
past dan het aan elkaar klinken.
Electrisch gelaschte onderdeelen kunnen
nooit gaan werken, waarvan het bekende
piepen en rammelen van oude Fordj es en
hun collega's het gevolg was.
In groote lijnen staat de carrosserie nu
gereed, maar tal van kleinere onderdeelen
moeten nog aangebracht worden, alvorens
het koetswerk naar de lakkerij, meestal
verschillende achter elkaar liggende ka
mers, zal worden vervoerd.
In den korst mogelijken tijd en met de
grootste zekerheid ziet men die diverse on
derdeelen op de carrosserie monteeren, deu
ren, scharnieren, kofferdeksel enz.
Men heeft de constructie op profiel-
balken gezet, die precies de afmetingen heb
ben van het chassis. De bedoeling is duide
lijk, deze profielbalken moeten dienen om
vervorming bij de diverse bemerkingen tï
voorkomen. 1
Wil een onderdeel niet goedschiks de hem
toegedachte plaats innemen, dan krijgt het
een fermen tik. Nu mag men aan het model
wringen en wrikken, vervorming is uitge
sloten.
Het koetswerk, wat nu wat het staalwerk
betreft, geheel gereed is, wordt getranspor
teerd naar de lakkerij. Eerst wordt de glan
zende metalen carrosserie tweemaal in de
grondverf gezet, daarna heeft het zooge
naamde „natschuren" plaats, een zeer be
langrijke bewerking, die uiterst nauwkeu
rig dient te geschieden. Heete luchtovens
zorgen voor een snelle droging, daarna
wordt met pistoolachtige toestellen de lak
in een uiterst dunne laag opgespoten. Een
secuur werkje is vervolgens het aanbren
gen van de lijnen. Acht bewerkingen zijn
heel normaal en het is geen wonder dat
aan het uiterlijk zooveel aandacht wordt
besteed, want niet alleen is een wagen, die
er mooi uitziet een kostelijke reclame voor
de fabriek, maar wil het metaal goed in
tact blijven, dan vereischt het een zeer de
gelijke verzorging; roest immers vreet het
hardste en beste metaal weg.
Alvorens de carrosserie de lakkamers
kan verlaten, moet zij nog een scherpe
controle passeeren. Daarna neemt de loo
pende band haar opnieuw op en wordt de
stoffeering aangebracht, over welk onder
werp men ook een afzonderlijk hoofdstuk
zou kunnen schrijven.
Nergens aan den loopenden band wordt
een handgreep te veel, maar ook nergens
een te weinig uitgevoerd. Elke groep be
staat uit mannen, die volkomen op elkaai
ingesteld zijn. Hier brengen arbeiders dc
op juiste lengte gesneden electriciteitska-
bels aan; langzaam rolt de band verder,
slechts enkele meters, dan is al weer een
andere groep arbeiders bereikt, die niets
anders doet dan het inbouwen van de in
strumenten. Zij liggen voor het grijpen,
vlak achter den loopenden band, zooals
even verder de ruiten en de stoffeering ge
in haken hangend, komt door een luik de
geheele carrosserie omlaag, en zakt over
het onderstel heen. De profielbalken heb
ben er voor gezorgd dat carrosserie en
chassis minutieus op elkaar passen. Zooals
men ziet is de motor reeds voorzien van
vooras en koeler.
sd liggen, sluitend tot op een halve cen-
neter. De loopende band eindigt voor een
.•n cenceyor, ofwel de carrosserie wordt
jpgenomen in haken. Dan is het kleinste
onderdeel aangebracht tot de ruitenwisser
toe, alleen wielen, motor en onderstel ont
breken nog.
Wij verlaten nu de eerste verdieping van
de fabriek om eens gelijkvloers een kijkje
te gaan nemen, waar het chassis, het onder
stel dus, vervaardigd wordt. Op het oogen-
blik dat de carrosserie geheel gereed naar
beneden komt, voert een andere loopende
band het motoraggregaat, de achterbrug
met het differentieel aan. In deze geweldi
ge ruimte weerklinkt het dreunende lied
van den arbeid. Het monteeren van een
veer gaat zoo snel, dat men het nauwelijks
beschrijven kan. Moeren worden met elec-
trische sleutels muurvast aangedraaid.
De loopende band ligt zoo hoog, dat geen
mensch zich behoeft te bukken en elite last
wordt machinaal opgetild. Iedere arbeider
voert slechts enkele, meestal zeer simpele
handgrepen uit, maar doet die ook met de
grootste zorg en handigheid. Hier staat de
motor aan het begin van den band. De
vooras wordt aangezet, de koeler er op ge
monteerd en met de motor verbonden. Aan
het einde ziet men het complete aggregaat.
Dan staat daar een groep arbeiders, die
met opgeheven handen omhoog kijken. On
ze blikken volgen hen. Door een luik in de
zoldering zakt aan haken langzaam de car
rosserie omlaag en glijdt over de motor
heen. Zij ligt nog niet eens vast of reeds
worden deelen aan elkaar gezet, leidingen
verbonden. Het laatste werk op den hoofd-
montageband is begonnen. Het stuurrad
wordt aangebracht, het differentieel inge
bouwd, de achterveering vastgeschroefd
de eene handgreep volgt op de andere, het
eene onderdeel wordt met het andere ver
bonden. De wielen zijn inmiddels gemon
teerd, moeren worden aangedraaid. Steeds
rolt de band verder.
De loopende band is niet eindeloos. Op
de plaats waar automatisch benzine en
water bygevuld wordt, duikt de band plot
seling omlaag. De arbeiders hebben nu
niets meer te doen. Een man springt in de
auto, één druk op den starter; onmiddellijk
's^at dj motor aan, want fljétg w^yd ygr-
De wielen worden gemonteerd. Enkele
minuten later zal de auto op eigen kracht
de montagehal verlaten.
geten en niets op andere wijze uitgevoerd
dan de constructeur het had voorgeschre
ven. Dan trekt de wagen langzaam aan en
rijdt.... rijdt de poort van de montagehal
uit, de wyde wereld in.
DE ASPIRINE JUBILEERT.
Dezer dagen vierde een klein wit tabletje
een jubileum: 40 jaar geleden begon het
aspirine zijn levensloop; thans is het over
de geheele wereld een begrip geworden.
Hoe is dit populaire geneesmiddel ont
staan en waaraan dankt het zijn naam?
Reeds in de Oudheid was de schors van
den wilgenboom bekend als 'n werkzaam
middel tegen koorts en ook in de Middel
eeuwen werden hieruit koortswercr.de
dranken gebrouwen. Waarschijnlijk we
gens deze eigenschap hield ook de jonge
chemische wetenschap in haar eersten tijd
van opkomst zich veel met de wilgeschors
bezig. In 1823 slaagde de scheikundige Le
Roux erin, een stof samen te stellen, die
hij gedachtig aan de werking van wilgen-
schors (wilg is salix) „salicine" noemde.
De Italiaan Piria onderzocht 15 jaar later
grondig deze stof en kon daaruit het sali-
cylzuur winnen, dat in de moderne genees-
middelenleer zulk een groote rol zou spe
len.
Van groot belang was de waarneming,
dat de bij de wilgenschors geconstateerde
werking ook bij het zuur werd aangetrof
fen. Ook de chemicus Löwig kwam 100 jaar
geleden langs anderen weg tot de winning
van dit zuur. Uit de aetherische olie van
spiracabloemen verkreeg hij een zuur, dat
hij, meenende iets nieuws te hebben ont
dekt spirzuur noemde. Twintig jaar na
de ontdekking van de nauwkeurige chemi
sche samenstelling van het salicvlzuur,
waarvoor de Duitsche chemicus in
1853 de formule vond. werd de synthese
mogelijk en was de wee aanmaak van
feet geneesmiddel gebaand,