DERDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
Gebr, Lucassen
Het program der R.K. Staatss
partij in Limburg.
Ons weekpraatje.
Van de
Sport
velden.
Pelgrim of Etna
Fornuis
Gemengde Berichten
Zaterdag 18 Maart 1939
Zestigste Jaargang No 11
In navolging van het Program
van Actie 1937 der R. K. Staats
partij heeft de Kring Limburg vier
groote vraagstukken op den voor
grond gesteld, die in dit tijdsge
wricht ook de bijzondere aan
dacht van onze Provinciale Staten
zullen vragen.
Deze zijn:
Beveiliging van de Christelijke
grondslagen onzer samenleving.
Verdediging van het gezin.
Arbeid voor ons volk.
Ordening in het bedrijfsleven.
Hoewel de taak van Provin
ciale Staten uiteraard van meer
bescheiden aard is dan die der
Staten-Oeneraal en de middelen
waarover de Provincie krachtens
de Provinciale Wet kan beschik
ken, tot groote beperking nood
zaken, kunnen dc Staten, zooals
in het verleden duidelijk is ge
bleken, een niet te veronacht
zaam bijdrage leveren voor de
verwezenlijking van het grootse
program der Katholieke Staats
partij.
Tegenwoordig, nu schier alles
wegvalt, waarop de menschheid
eertijds meende te kunnen staat
maken, en onzekerheid en on
vastheid en overal tegemoet tre
den, zooals H.M. de Koningin in
haar laatste oproep zeide voor
moreele herbewapening, is het
meer dan ooit noodzakelijk, dat
de overheid God openlijk erkent,
huldigt en dient, vooral door in
wetgeving en bestuur Gods wet
tot opperste richtsnoer te nemen,
door de ontkerstening van het
openbare leven met kracht tegen
te gaan, en alles in het werkte
stellen en de voorwaarden te
scheppen waardoor de burgers
hun einddoel des te zekerder
kunnen bereiken.
Ook op de Staten rust derhalve
de plicht het Koningschap van
Christus in het openbare leven
tot werkelijkheid te maken, en
het bestuur der Provincie met de
Christelijke beginselen te door
dringen.
Het aanvankelijk heftige verzet
der sociaal-democraten heeft de
Katholieke Statenleden in ons|ge-
west dan ook niet kunnen weer
houden op gepaste wijze steun
te verlenen aan vereenigingen en
instellingen, die de godsdienstig-
zedelijke vetheffing en geestelijke
ontwikkeling van ons volk na
streven. De opkomst en snelle
ontwikkeling van onze mijnindus
trie plaatste de Kerkelijke Over
heid voor vele en schier onop
losbare problemen. Een dezer was
de bouw van een groot aantal
nieuwe kerken.
Immers van heinde en verre
waren mijnwerkers en anderen
hierheen gestroomd, zoodat de
bestaande kerkgebouwen ontoe
reikend bleken om de parochianen
te bevatten.
Met een durf en ijver, die aller
bewondering afdwingt, heeft de
Geestelijkheid van ons Bisdom
dit probleem aangepakt en vrijwel
tot oplossing gebracht. Maar ook
elders in de provincie groeide
de bevolking, zij het niet op
Amerikaansche wijze zooals in de
Mijnstreek, dermate, dat de op
richting van nieuwe parochies
niet achterwege kon blijven.
Onder deze omstandigheden
werd een beroep gedaan op de
provincie.
Deze bleef niet uit, ondanks de
opmerking van de tegenstanders,
dat de Staten van nagenoeg alle
overige provincies, ten opzichte
van dergelijke subsidie-aanvragen
een afwijzend standpunt hebben
ingenomen.
Dientengevolge worden reeds
sedert vele jaren op de provinciale
begrooting belangrijke bedragen
uitgetrokken ten behoeve van den
bouw of de herstelling van kerken
en pastoriën.
Het is wel jammer, dat als ge
volg van de sterk verminderde
opbrengst der provinciale opcen
ten en het geleidelijk wegvallen
van het aandeel der Provincie in
het Mijnrecht, het totale bedrag
niet kon worden verhoogd, zoo
dat de subsidie per nieuwe Kerk
nu aanmerkelijk minder is, dan
in de vette jaren.
Door de Staten wordt steun
verleend aan de R. K. Openbare
Leeszalen en eveneens aan de
bibliotheken, ten behoeve van de
lectuurvoorziening ten plattelande.
Ondanks het feit, dat de pro
vinciale geldmiddelen tot groote
zuinigheid nopen, werd de sub
sidie aan de R. K. Militairen-
Vereenigingen, in verband met de
uitbreiding van de Limburgsche
garnizoensplaatsen, verleden jaar
nog verdubbeld.
Deze vereenigingen toch mogen
voor het godsdienstig leven en
het zedelijk welzijn der dienst
plichtigen van groote beteekenis
worden geacht en zijn daarom
een groote geruststelling voorde
ouders.
Het lijkt overbodig alle door
de Provincie gesteunde vereeni
gingen en instellingen, die zich
de godsdienstig-zedelijke ver
heffing van het volk ten doel
stellen, stuk voor stuk te noemen,
wijl het voorafgaande overtuigend
bewijst, dat ons Program van
Actie voor de Katholieke Staten
leden volstrekt geen doode letter
is gebleven.
Met veel instemming werd in
het eerste hoofdstuk van het
program 1939 als nieuw punt
aangenomen: „Krachtige bescher
ming der eigen cultuur tegen
onnationale invloeden."
Het behoeft heusch niet onder
stoelen of banken te worden ge
stoken, dat hierbij vooral gedacht
werd aan het Goddelooze Com
munisme en Nationaal-Socialisme
in zijn diverse groepeeringen.
Wie in Limburg geen vreem-
ling is, zal moeten erkennen, dat
de eerst genoemde dwaalleer hier
geen schijn van kans maakt. Ka
tholiek Limburg wijst met ver
ontwaardiging het brutale Com
munisme van de hand.
Wat het Nationaal-Socialisme
betreft, zijn wij, meer nog dan in
1935 er van overtuigd, dat ook
deze „beweging" krachtig moet
worden afgewezen om haar on-
Nederlandsch karakter, haar mis
selijke imitatie van 't buitenland,
haar steeds sterker aan den dag
tredend anti-clericalisme, zoodat
zelfs een dominé Kersten zich
overvleugeld voelt door den heer
Rost van Tonningen, maar vooral
om haar groot gevaar voor het
gezin, de Kerk, de menschelijke
waardigheid; in één woord om
haar verderfelijke, door geen op
recht Katholiek te aanvaarden
princiepen. Helaas, in deze ver
warde tijd, worden enkele Ka
tholieken gevonden, die meenen,
dat zij aan de Bisschoppen moe
ten leeren hoever hun recht strekt
en oordeelen, of de Bisschoppen
al dan niet op den goeden weg
zijn.
Onwillekeurig denken wij hier
hierbij aan een der pamfletten van
het Gewest Limburg der Natio
naal Socialistische Beweging,
waarin men het durft bestaan
zich trouwe Katholieken te noemen
en tegelijkertijd onzen Bisschop
er van beticht, een leer te pro-
pageeren, die door de Kerk
wordt veroordeeld.
Zoover is 't met deze „trouwe
katholieken" gekomen, dat zij den
Bisschop durven toeroepen: „Tot
hier en niet verder."
Welk een trieste mentaliteit
spreekt uit zulke ontboezemingen.
Maar onze eenvoudige katho
lieke opvatting heeft God het
echter zoo beschikt, dat de Bis
schoppen ons moeten leeren hoe
ver hun recht strekten oordeelen
of wij op den goeden weg zijn.
Het is ijdel en dwaas, boven
dien zichzelf en anderen bedrie
gend, belijdenissen van gehoor
zaamheid en trouw jegens den
Paus en de Kerk af te leggen en
daarbij de Bisschoppen en hunne
vermaningen te negeeren.
De Paus zelf leert ons; dat men
aan het gezag der Bisschoppen
volkomen moet gehoorzamen.
Daarom zullen de Katholieken
van Limburg bij de a.s. Statenver
kiezing opnieuw tonnen, dat zij in
volgzame aanhankelijkheid aan
onzen vereerden Bisschop onze
eigen cultuur, dat is de cultuur
der katholieke Kerk, met hand
en tand wenschen te verdedigen.
Handhaving van onze eigen
cultuur is de eerste en onmisbare
voorwaarde voor onze nationale
en moreele herbewapening.
GELOOF, BIJGELOOF EN
WETENSCHAP.
Gaan we den weg terug
Het staat geschreven in de
sterren, dat
Geloof en bijgeloof, ik heb het in
de laatste maanden ontmoet in zeer
verschillende vormen en uitingen, 't
Is een vaststaand feit, dat tenslotte
in eiken mensch de behoefte aan
geloof leeft het geloof in een
Opperwezen en dat zich in alle
volksgroepen een bepaalde voorstel
ling omtreDt dat Opperwezen en
hetgeen Hij, God, van den mensch
verlangt, ontwikkelt of heeft ont
wikkeld. Herhaaldelijk bleek het, dat
primitief levende menschenstammen,
die voor zoover viel te achter
halen nimmer met een vreemde
beschaving in aanraking kwamen,
eenigen godsdienst kenden en beleef
den.
Het is slechts schijnbaar, dat het
geloofsinstinct van den mensch door
wetenscnap en cultuur, door onze
„Westersche beschaving" b.v., zou
zijn ontworteld. Sommige „weten
schappelijke" menschen mogen al
beweren, dat het geloof in strijd is
met de wetenschap, de feiten
wijzen uit, dat wetenschap en geloof
naast elkaar bestaan en nimmer
tegenover elkaar kunnen worden
uitgespeeldze kunnen samengaan
of gescheiden zijn, maar nimmer is
het eene in staat om het andere op
te heffen. Geloof is als de liefdede
liefde „heeft" men of men wordt er
op 'n gegeven moment door „ge
grepen", nóóit laat de liefde zich
door de rede, d.i. wetenschappelijk,
wegredeneeren.
Het is merkwaardig, dat men het
geloof van zoovelen, die er „weten
schappelijk" mee afgerekend zeggen
te hebben, niet ziet verdwijnen, maar
enkel zich ziet hervormen. Of ver
vormen. Bij hen openbaart zich een
reactie in het geloofslevende ont
wikkeling houdt opde cultuur,
welke het instinct onderging, valt
weg, de primitiefste vorm van
het geloofsleven rest tenslotte nog
het bijgeloof.
Men ziet het in Duitschland, waar
heidensche vuurfeesten voor mil-
lioenen menschen weer den honger
moeten stillen naar geestelijke spijze,
welke sterkt voor het eeuwigheids-
bestaan. Maar men ziet het ook in
eigen kring....
Hoevelen onder ons vinden het
geloof in eene Voorzienigheid, welke
het lot der wereld, van volkeren en
individuen regelt, niet „dom" en on
wetenschappelijk Maar... hoevelen
van dezelfden vragen niet van ons
om de wetenschappelijke waarde te
erkennen van dingen, welker bestaan
ze aannemen en welker wetten ze
erkennen, maar waarvoor ze geen
enkel bewijs weten aan te voeren
Ik denk hier in het bijzonder aan de
astrologische wetenschap. Meer en
meer ontmoet men z.g. ontwikkelde
lieden, menschen, die ook inderdaad
veel wetenschap verzamelden, die
blindelings gelooven in het lot, dat
hun en ons „in de sterren beschreven''
werd.
Het „geloof in de sterren" heeft
een breeden kring dergenen „ge
grepen", die voor het onderworpen
Godsgeloof te groot waren geworden.
Te groot naar hun eigen maatstaf
en inzicht. Is deze geioofsvervorming
echter niet het duidelijkste bewijs
van de menschelijke behoefte aan
geloof
De astrologische wetenschap,
welke geen wetenschap is, maar een
geloof (bijgeloof), beschikt ten
onzent tegenwoordig over meerdere
periodieken, waarin de uitspraken
van een bijbelsche verzekerdheid
zijn,„Astrologische Wereldschouw'
b.v. heet een dezer tijdschriften en
„De Mystieke Wereld" een ander,
Dezelfde menschen, die de verhalen
in den Bijbel minachtend ca schouder
ophalend „fabeltjes" heeten, nemen
de meest dwaze vertelsels, uit de
„taal der sterren" opgeteekend, zon
der reserve aan.
Heel het menschelijk leven, zoo
suggereert men elkaar, zou vanaf
de eerste seconde onder den invloed
van de sterren staan, als onder een
niet te ontwijken noodlot. Gelukkig
weten de astrologen zich en anderen
te verklaren, wat de hemellichamen
met den mensch voor hebben en
aldus gewapend met de kennisse der
toekomstige dingen, kunnen we
meewerken aan het goede, dat ons
werd toebedeeld en door tegen-
strevingen het kwade zooveel moge
lijk trachten te ontgaan. Veel is er
overigens niet aan te doen, men
ontkomt z'n lot niet of uiterst moei
lijk. Alles komt óf „vanzelf" in orde
óf het komt niet in orde.
De astrologische wetenschap
kweekt een fatalistischen geest, dooft
ijver, doodt energie, maakt de men
schen slap en willoos.
De vorengenoemde astrologische
bladen staan vol van persoonlijke
raadgevingen en voorspellingen,
welke uitgaan tot de moeilijkste
problemen in het leven en in sterke
mate invloed zullen (moeten) uit
oefenen op b.v. de opvoeding van
het komende geslacht.
Om één voorbeeld te noemen: in
„Astrologische Wereldschouw" vra
gen ouders inlichtingen over hetgeen
ze hebben te doen inzake de bestrij
ding van zekere karakterfouten,
welke ze in hun kind ontdekten. Uit
het antwoord der redactie citeeren
we
Het is natuurlijk duidelijk, dat
dit tegelijkertijd op een tamelijk
groote eigenzinnigheid en dik
wijls op onbuigzaamheid wijst.
De zorgen, die de ouders zich
daarover maken, zijn echter veel
al overdreven, omdat Scorpioen-
kinderen (Scorpioen is het ster
renbeeld, w.o. het betreffende
kind was geboren), innerlijk sterk
emotioneel als ze zijn, ervaring
als de beste leerschool aannemen.
Zij beginnen veelal met ondeug
den en eindigen inderdaad in hun
latere leven met de „Deugd".
't Is eigenlijk gemakkelijk voorde
ouders, dit geloof in de sterren. Ten
slotte hebben ze zich weinig aan te
trekken van hun opvoedingsplicht.
Alles komt terecht, óf niet, naar
de stand der hemellichamen zulks
heeft bepaald. Wat een noodlottig
fatalisme
De „Mystieke Wereld" behandelt
haar voorspellingen minder persoon
lijk, meer „en masse". Ziehier het
lot dergenen, die van 2123 Maart
zijn geboren en wier leven dus „in
het teeken van den Ram" staat.
Dezulken moeten:
..,.in al hun aangelegenheden
voorzichtig handelen. Betreffen
de zaken, maar vooral in huise
lijke kring zijn storingen aange-
teekend. De bezoeken van 116
Januari hebben veel te zeggen.
Overweegt uw woorden, want
1119 brengt meeningsverschil-
len en hindernissen; let op de
berichten; voorzichtig zijn op
reis en u kunt enkele moeilijk
heden op lossen van den 25en
Januari tot begin Februari.
Ik zeide reeds: het aloude Godsge
loof en -vertrouwen hebben velen in
zich trachten te ontwortelen en het
eenige resultaat was een verwording
tot een zinlooze sterrenwichelarij,
welke vele gevaren in zich verbergt.
Denken we ons eens in, met welk
een ongemotiveerd wantrouwen dege
nen, die op of tusschen 21 en 23
Maart jarig zijn en de astrologische
„wetenschap van de „Mystieke We
reld" aanvaarden, wellicht hun naaste
verwanten en beste vrienden zullen
bejegenen, die op een „fatalen da
tum" met de beste bedoelingen tot
ze komen!
Wie eenmaal van het geloof in een
Voorzienigheid tot sterrenwichelarij
verviel en wat daarmee verband
houdt, komt nog eens te turen in....
koffiedik.
Alle copie hierop
betrekking hebben
de, moet Donderd.
vóór 1 uur in ons
bezit zijn.
SER V ATIUS-OMROEP
Een zeer fraai resultaat boekte
Serv. I Zondag in Tegelen, door
tegen het sterke D.S.S. met 42 in
de meerderheid te blijven.
Nu de verdediging weer compleet
was, keerde ook het zelfvertrouwen
in de ploeg terug.
Het was een wedstrijd van twee
gelijkwaardige tegenstanders; in
technisch opzicht was Servatius zijn
tegenstanders de baas en deze factor
deed in dezen wedstrijd de balans
ten gunste der Venrayers overhel
len.
Hiermede heeft Serv. uit 17 wed
strijden 20 punten, hetgeen een vrij
goed resultaat in deze zware com
petitie mag genoemd worden.
Er resten nog vijf wedstrijden, 3
uit, n.l. tegen H.S.C., D.E.V. en R.
Y.V. en 2 thuis, n.l. tegen de mata-
doren Steyl en Vios; Zondag 26Mrt.
krijgen we de belangrijke wedstrijd
ServatiusVios. Morgen Zondag is
Serv. I vrij.
Programma voor Zondag luidt:
Steyl—Belfeldia; Tlglia—F.C.V.;
Panningen—R.V.V.; ^D.E.V.—Witte-
horst.
Servatius II in Bieslo op bezoek,
verloor na met rust met 20 te
hebben voorgestaan, toch nog op 't
nippertje en wel met 4—3. Ook in
Bieslo hadden de reserves weer met
de gebruikelijke pech en tegenslag
te kampen, zoodat we er langzaam
aan gewoon worden en toch komt
er kentering.
Ook Serv. 2 heeft vrijaf.
Servatius 4 speelt een thuiswed
strijd tegen Ysselsteyn. Aangezien
de jongste Serv. lui de belangstelling
voor zich alleen opeischen, kunnen
ze nu eens toonen wat ze waard
zijn. Het kan dan ook een aardige
ontmoeting worden.
We voorspelllen hier een kleine
overwinning voor de bezoekers; of
denkt Serv. 4 hier anders over.
Scheidsrechter de heer Beskens.
Wedstrijd begint om 2 uur.
Op Zondag 14 Mei zullen ter ge
legenheid van het tweede lustrum
van de R.K. V.V. „Servatius" groot
sche feestelijkheden plaats hebben.
Op het programma van dien dag
komen we nader in bijzonderheden
terug.
In het clublokaal van Servatius
zijn Zondag jl. een paar zoo goed
als nieuwe glacé handschoenen ach
tergebleven. Deze zijn terug te be
komen Stationsweg 28, Venray.
VALK-REVUE.
Daar er Zondag j.l. vanwege de
2e Zondag der maand geen wedstrij
den gespeeld zijn valt er weinig te
vermelden.
Morgen zijn alleen voor 't 2e en
4e elftal wedstrijden vastgesteld. De
reserves toeren naar Bierick om
S.V.B. 3 te gaan bekampen. Daar
niet alle spelers uit kunnen komen,
door deelname aan de retraite voor
voetballers te Venlo, moet het tweede
elftal met een gewijzigde opstelling
in het strijdperk treden. Niettemin
kunnen we een kleine zege van de
Roodzwarten verwachten.
Het 4e ontvangt B.V.V. 2 uit
Blitterswijk en mag, daar de overige
elftallen vrij zijn, dezen Zondag om
2 uur beginnen inplaats van 12.15.
We durven hier een zege voor de
gastheeren voorspellen.
Zondag 26 Maart de plaatselijke
ontmoeting De Valk 2—Sevatius2.
Door een 31 overwinning door
O.S.S. 1 op Hatert behaald isO.S.S.
afdeelings-kampioen geworden. Er
zijn nu alvast 2 kampioenen bekend
om aan de a.s. promotie-degradatie-
wedstrijden deel te nemen, n.l. De
Valk en O.S.S. Het wachten is nu
nog op den degradant van de tweede
klas.
Op de Maandag j.l. gehouden Sup
portersvergadering werden de vol
gende heeren als bestuursleden ge
kozen Jac. Thomassen, G. Truyen,
F. Stevens, terwijl Joh. Hendriks en
L. v. Houdt reeds in het bestuur
zitting hadden. Besloten werd op de
eerstvolgende ledenvergadering over
te gaan tot het kiezen van een
Voorzitter. De supporters wijzen wij
er op, dat inlichtingen aangaande de
supportersclub bij bovenstaande
heeren te bekomen zijn.
OOSTRUM SEINT t
Oostrum II maakte, op 5 Maart
j.l., Ysselsteyn op eigen terrein de
beide punten afhandig. Met 36
werd er gewonnen van dit elftal,
dat juist tevoren nog een gelijk
spel wist te behalen tegen de af-
deelingskampioen. Een mooie pres
tatie van ons lie.
Zondag a.s. wordt een bezoek ge
bracht aan Wanssum II. De thuis
wedstrijd won ons elftal met 5—0.
Bij flink aanpakken kan er ook nu
weer gewonnen worden.
Aanvang 1 uur.
D.I.S.-nieuws.
Daar de vastgestelde missie wed
strijden verleden Zondag niet door
gingen wegens afwezigheid van Pater
Janssen, werd op 't laatste oogenblik
besloten, de voor deze gelegenheid
aangezochte clubs toch te laten
komen.
Hieraan is het ook toe te schrijven,
dat geen propaganda gemaakt werd,
zoodat de publieke belangstelling,
mede door het gure weer, matiger
was, dan bij gewone wedstrijden van
D.I.S. Allereerst traden in het strijd
perk D.LS. 2—O.V.V. Aan de 2—1
overwinning van D.I.S. 2 zat o.i. wel
een luchtje. Een gelijk spel zou de
juiste stand hebben weergegeven.
Duidelijk was het merkbaar, dat
beide elftallen lang niet meer ge
speeld hadden, zoodat wij beide be
sturen ernstig in overweging geven,
zoo spoedig mogelijk wedstrijden
voor hun clubs op 't programma te
zetten.
Na afloop van dezen wedstrijd
kwamen tegenover elkaar D.I.S. I
contra I.V.O. uit Velden. Het was
goed gezien van D.I.S. om een3 een
tegenstander te ontmoeten uit een
andere afdeeling. Verkeerd was het
echter om in den eerste wedstrijd
reeds 3 spelers van D.I.S. I te laten
meespelen, zoodat deze vermoeid in
't veld verschenen. De gevolgen zijn
dan ook niet uitgebleven. Met niet
minder dan 5—3 verloor D.I.S. deze
wedstrijd.
Had D.LS. compleet en met fris-
sche spelers de strijd begonnen, dan
zou de nederlaag niet zoo groot zijn
geweest. Velden speelt mooi open
spel en verliest dit geen enkele maal
uit het oog.
Het plaatsen van de spil naar de
beide vleugels en over de spelers
heen, was gewoonweg af.
Het spel van D.I.S. was veel te
kort om succes te hebben. We hopen
dat dit een leerzame wedstrijd is
geweest voor D.I.S.
Als D.I.S. dan morgen met frisschen
moed naar D.E.V. 2 gaat, laten zij
dan snel open spel spelen. Niet over
één, maar over beide vleugels. Dan
kan gemakkelijk gewonnen worden,
zoodat de kampioenskansen behouden
blijven. Buiten verwachting speelde
Meterik op den tweeden Zondag
thuis tegen Sevenum gelijk. De span
ning gaat nu voorgoed stijgen in
deze afdeeling.
„De Schuivers"
Donderdag j.l. hadden te Ysselsteyn
in café Keyzers de eindwedstrijden
plaats van de Onderlinge Ysselsteyn-
sche Damcompetitie.
Den heer Jac. Janssen werd hierbij
officieel club-kampioen.
Dam-liefhebbers kunnen onze kam
pioen komen uitdagen.
Eindstand van de „Onderlinge
Ysselsteynsche" dam-competitie.
Jac. Janssen
22
IS
2
2 38
Wim Janssen
22
16
1
5 33
M. Keyzers
22
14
2
6 30
H. van Asten
22
13
2
7 28
B. Camps
22
12
1
9 25
Fr. Janssen
22
12
1
9 25
A. Kleuskens
22
10
4
8 24
Jac. Claessen
22
8
4
10 20
G. Winnen
22
6
4
12 14
A. Fleurkens
22
5
1
16 11
B. Linders
22
4
0
18 8
M. v. Ass
22
3
0
19 6
Horster Veemarkt.
Totaal aanvoer 119 dieren. Hiervan
23 stuks rundvee, 2 kalveren, 1 schaap
en 93 biggen. Handel in biggen zeer
goed. Prijzen ongemerkte biggenf 5
tot f 8. Gemerkte biggen f 13 tot
f 16. Dinsdag 28 Maart Paaschmarkt
Reeds verschillende stuks prima vee
werden opgegeven voor deze markt.
Aangifte kan geschieden bij de leden
van de marktcommissie.
Veemarkthal HORST
Eiken Dinsdag Veemarkt
ALLE soort VEE. Kramerijen
Wilt U vrede in huis
koopt dan een
Spaarketels, Wasehfornuisjes, electr.
en handkracht Waschmachines en
Wringers, alle zink en em. waren
en huishoudelijke artikelen.
Kachelkunstmoeders, Pijpen en
Ellebogen.
Puntdraad, gladden draad, nagels,
krammen, vier- en zeskant vlecht
werk, Ursus vlechtwerk, afrastering-
palen enz.
LEUNEN Telefoon 191
Het Rijtijdenbesluit.
Dinsdag is verschenen Staatsblad
no. 842 tot afkondiging van het Rij
tijdenbesluit.
Van bevoegde zijde wordt mede
gedeeld, dat het in het voornemen
ligt de Rjjtijdenwet 1936 en het Rij
tijdenbesluit in den loop van de maand
Mei a,s. in werking te doen treden,
zoodat den betrokken werkgevers
alleszins voldoende gelegenheid is
gelaten om tijdig de maatregelen te
nemen, welke noodig zijn om de
bedrijfsregelingen aan de wettelijke
voorschriften aan te passen.
HET BED IN DEN LOOP
DER TIJDEN.
Aan dit thema wijdt de Msb. een
artikeltje, dat we hier laten volgen:
De primitieve mensch sliep op den
grond op 'n bed van gedroogde bla
ren en toegedekt door dierenhuiden.
Een stapel huiden om op te liggen
was al een vooruitgang.
In het Oosten, de bakermat van
de tapijtweefkunst, kwamen voor de
vellen kleeden in de plaats, terwiji
de Japanners eeuwen lang op mat
ten hebben geslapen, gedekt door
gewatteerde dekens.
Al deze slaapplaatsen bestaan al
leen uit op den grond liggend bedde-
goed, een ledikant ontbreekt.
In China schijnt dit echter al voor
de Christelijke jaartelling bekend te
zijn geweest, evenals bij de oude cul
tuurvolken: Egyptenaren, Grieken,
Romeinen. Wel bleef het gebruik
ervan tot de hooggeplaatsten beperkt.
De overigen sliepen toch op matten
of hulden op den vloer.
Marmer, maar meer nog brons en
hout, waren de gebruikte materialen
voor het ledikant, dat meestal rijk
met reliefs, inlegwerk van parelmoer
of ivoor versierd was.
Een veerende ondermatras, ge
vlochten touw tusschen een raam
uitgespannen, was ook toen al bekend.
Nu is het merkwaardig, dat de
meeste van die ledikanten er „mo
dern" uitzien. Baldakijn en gordijnen
ontbreken.
Omstreeks de 11e eeuw komen deze
in gebruik om tot het eind der vorige
eeuw te blijven.
Nog eeuwen lang was het ledikant
uitsluitend voor vorsten en hoogge
plaatsten bestemd. De meesten slie
pen toch op stroozak of matras op
den grond.
De vorstelijke ledikanten zijn ge
weldig van afmeting en staan op
een enkele treden hooge estrade. De
gordijnen en de sprei zijn van bro
kaat of zijden damast, het linnen
goed is met kostbare kant afgezet
Toch schijnen die vreeselijk pom
peuze legersteden meer als pronk
bed dan als echte slaapgelegenheid
te hebben gediend.
Meestal stond het hoofdsein tegen
den muur, in den Empiretïjd was het
een der lange zijden, terwijl het ledi
kant toen ook nog al eens in de
alcoof, een kleine uitbouw van het
vertrek, werd geplaatst.
Als slaapgelegenheid moet ook nog
de bedstede genoemd worden, terwijl
in verschillende streken van Europa,
waar nog typische gebruiken bestaan
een geheel als kast te sluiten bed,
meestal met snijwerk versierd, en
waarin de matras heel hoog boven
den grond ligt, diecst deed of nog
doet. Een klein trapje is noodig voor
het inklimmen
Met de zoo veranderde levensver
houdingen tegenwoordig maakte ook
het bed een kleine omwenteling mee.
We kennen nu het opklapbed, dat
overdag om zoo te zeggen niet te
vinden is. En ook het divanbed, of
de Couch: als 't licht Is zitplaats,
's nachts legerstede.
Nu is bet laatste maar in schijn
modern. Immers de Romeinen, die
als alle zuidelijke volken bij de maal
tijden lagen, gebruikten hiervoor het
meubel, dat 's nachts als bed dienst
deed.
Zoo geeft zich dan ook hier de
kring weer gesloten.
GELUK.
Er werd eens aan een modern en
wgs man gevraagd of hij in „geluk"
geloofde en hier volgt zijn antwoord.