TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
ABDIJSIROOP
De katholiek in het
politieke leven.
FEUILLETON.
Een meisje in de
Wild West.
De klok in ons
dagelijksch leven.
Zaterdag 19 November 193S
Negen en vijftigste Jaargang No 47
Belangstelling en medewerking
noodig.
Aaneensluiten in de Kath.
Staatspartij.
Kleur bekennen en bijdragen.
Er zijn onder de katholieken
nog heel wat pacifieke menschen,
die voor alles op hun rust ge
steld zijn. Niemand moet hen
erg naloopen, om ze ergens
warm voor te maken. Neen,
vooral geen drukte om hen heen 1
Zij probeeren de wereld zooveel
mogelijk buiten de vier muren te
houden, waarbinnen zij leven.
Eventjes laten zij ze binnen door
de radio, om wat muziek te heb
ben, en door de krant. Hierin
lezen zij de advertenties, het
nieuws van hun omgeving en
groote gebeurtenissen uit de
verte.
Onlangs zijn ook zij eenige
dagen lang niet op hun gemak
geweest, toen de wereld einde
September plotseling voor een
wereldoorlog scheen te staan. Zij
hebben toen de berichten en be
schouwingen daarover uitgespeld
al begrepen zij er weinig van,
omdat zij het begin van het ver
haal, dat al jaren loopende was,
niet hadden gelezen.
Dat ging immers over politiek,
hooge politiek 1 En daar waren
zij niet in thuis. Daarvoor hadden
ze niet de minste belangstelling.
Gelukkig konden zij terugvallen
in hun oude n:st.
Neen, zij hooren niet bij de
65.000 Limburgers, die georga
niseerd zijn in de Katholieke
Staatspartij, al zijn ze bij die
meer dan honderdduizend anderen
die op de Kath. Staatspartij hun
stem uitbrengen. Maar zij doen
niet aan politiek.
Herhaalde malen hebben zij
een bezoek gehad van een pro
pagandist der Katholieke Staats
partij met het verzoek, om ook
ais lid toe te treden.
Neen, wij bemoeien ons niet
met de politiek, is dan hun ant
woord.
Zij hebben in de politiek niet
meer leeren zien, dan hun on
middellijke omgeving hun daar
van deed opmerken een verkie-
zingsdrukte van veel partijen,
welker lawaai zij om hun ooren
niet kunnen hebben, een gemeen
teraad, die het dikwijls niet deed
naar hun zin. Meer zien ze daar
achter niet. En daar kunnen zij
niet aan mee doen. Daar hebben
ze geen verstand van en laten
het daarom maar aan anderen
over.
Zij beseffen niet, dat ze zich
daarmee zelf als onmondig ver
klaren en zich zelf van elk mee
spreken uitsluiten, al hebben ook
zij hun verlangens en ook hun
afkeuringen en grieven. Wie stem
wil hebben in de publieke zaak,
moet zich niet bepalen tot het
plaatsen van een rood puntje op
het stembiljet van denverkiezings-
Kijkt u maar een weekje rond.
Spreekt met menschen en tracht een
voorstelling te krijgen van wat bezit
tingen hier waard zijn Gaat u eens
naar de ranch om te zien, wat u nu
bezit. Als u mij laat weten wanneer u
gaat, zal ik u een auto zenden met
een chauffeur. Ik wil u ook wel zelf
er heen brengen.
Heel vriendelijk van u, maar ik
heb een eigen wagen.
Inderdaad? En u hebt den ge-
heelen weg van Ohio tot hier per auto
afgelegd Drommels nu herinner ik
mij... Ik zag u gisteren Het is een
roode wagen, niet?
Ja.
Juist, juist, ik zag u in uw wagen
en het kwam natuurlijk geen oogenblik
in mijn stomme kop op, dat dit N. J.
Moran kon zijn, op wien ik meer dan
een maand wachtte. Ik...eh...u....
Hij aarzelde even. Nora verbeet een
glimlach over de korte verlegenheid
van dien grooten man.
Ik... veronderstel, dat ik ongeveer
twee maal zoo oud ben als u, Miss
Moran. Staat u me toe, dat ik me be
moei met iets waarmee ik eigenlijk
niets te maken heb Ik zag u gister
in uw wagen spreken met een jongen
man, die hier al eenige weken rond
hangt. Kende u hem reeds van vroe
ger
Nee. Ik ontmoette hem gisteren
pas Ik liet hem tot in de stad mee
rijden:
Carver sprak nu met meer zekerheid,
dag. Dan bekrachtigt hij alleen
maar, wat anderen, zijn mede
burgers, toch niet meer bevoegd
dan hij, voor hem hebben gereed
gemaakt. Van medewerking tot
de samenstelling van de candi-
datenlijst, waar het in de eerste
plaats op aan komt, heeft hij zich
uitgesloten. Ook heeft hij niet
den minsten invloed op de ver
kiezing van de leiders der partij,
van de hoogsten tot de laagsten
in de plaatselijke afdeeling. Nu
zal de Kath. Staatspartij zonde:
hem haar leiders wel verkrijgen.
Maar, is het nu een houding
voor een katholiek van onzen
tijd om onverschillig te staan
tegenover het openbare katholieke
leven Is het staatkundig leven
ook van zoo weinig beleekenis,
dat het iemand al te veel is om
er maar aan te denken
Zich niet met politiek bemoeien!
Maar de politiek bemoeit zich
met ons. Om maar iets te noemen,
waar we nog al gevoelig voor
zijnde „politiek" legt belastin
gen op, die wij hebben op te
brengen en in velerlei vorm,
direct of indirect. Inderdaad, be
lasting betalen moet elk staats
burger, die iets kan bijdragen.
Maar de vraag toch is wel van
belang, hoe de belasting geheven
wordt, of er met gezinsbelangen
rekening wordt gehouden en
zooveel meer.
De Kath. Staatspartij zal daar
voor wel zorgen, zegt de katho
liek, die maar liefst alles aan
anderen over laat, zonder zelf
eens ergens belangstelling voor
te toonen.
Maar wat is de Kath. Staats
partij Een organisatie van katho
lieken, die niet zou kunnen be
staan als de katholieken dachten
als zij, die liefst langs den weg
blijven staan en zelfs geen aan
dacht toonen voor hetgeen ande
ren doen. Beter dan in zoo'n
verwijderd verband tot haar te
behooren, omdat men op haar
candidaïen stemt, is zelf toe te
treden en te doen, wat een goed
lid heeft te doen: belangstelling
toonen en meewerken, zelfs in
vloed uitoefenen op andere katho
lieken om ook goede en trouwe
leden te zijn.
De geheele wetgeving op breed
terrein en op alle gebied komt
uit het politieke leven voort. Is
het nu te begrijpen, dat het een
katholiek, die fier is op .dien
eerenaam, onverschillig is, hoe
het reilt en zeilt in de wetgeving
van Nederland
Er is verhouding tusschen het
politieke leven in ons land en
het katholieke leven. Wanneer
de Nederlandsche katholieken de
zaken maar op hun beloop had
den gelaten, dan zou er niets
terecht gekomen zijn van de vrij
heid der katholieken. Hun rech
ten op het gebied van onderwijs
waren dan nooit erkend, hun
organisaties zouden niet bestaan,
de rechtmatige verlangens, die
zij nog hebben, zouden nooit in
vervulling gaan.
Een fier katholiek verdraagt
het niet, dat de Nederlandsche
politieke anti-papisten zijn bis
schoppen en andere leiders voort
durend beleedigen. Hij wil in de
Kath.Staatspartij, die daartegen
opkomt.
Wanneer de Paus haast weke
lijks zijn droefheid uitspreekt en
protesteert tegen kerkvervolgende
buitenlandsche politiek, dan moet
elk katholiek warm worden en
zeggenWij zullen zorgen, dat
de Paus nooit over Nederland te
klagen krijgt. Het allerminste, dat
een Nederlandsche katholiek daar
voor doen kan, is lid te zijn van
de Kath. Staatspartij, die daar
inderdaad voor zorgen zal, wan
neer de Nederlandsche katholie
ken eensgezind blijven. Een waar
borg voor die eenheid is hun
hechte aaneensluiting in de Kath.
Staatspartij.
Tot onze schaamte moeter. wij
herhaaldelijk weer waarnemen,
dat velen hel kleine geldelijke
offer, dat zij als contributie
moeten bijdragen, nog te veel is.
Ook hier zijn de kinderen der
duisternis slimmer dan de kin
deren des lichts. Onze tegenstan
ders beseffen, wat zulk een offer
beteekent, ook om de katholieken
te bestrijden. Hij weet te geven,
ook als hij weinig heeft, voor
zijn verkeerde idealen, die in ons
oog verderfelijk zijn. Maar om
een paar ellendige kwartjes blijft
een katholiek builen zijn politieke
partij, die met al die vijanden
heeft te strijden en af te reke
nen.
Een katholiek van onzen tijd
heeft kleur te bekennen op elk
terrein. Hij moet uitkomen voor
zijn godsdienst, hij moet in de
omstandigheden van den tijd,
vooral nu in de internationale
staatkunde de vijandschap tegen
de Kerk zich voortdurend meer
toespitst, ook partij kiezen in het
staatkundig leven. In Nederland
is dat partij kiezen voor de
katholieke eenheid, zonder welke
wij machteloos zouden staan en
onmiddellijk terrein zouden ver
liezen.
Katholieken, die nog langs den
weg staat en toeziet zonder de
handen uit de mouwen te steken,
treedt toe. Wanneer de propa
gandisten vóór 1 Januari bij u
zullen komen, weest dan onmid
dellijk bereid Katholiek Limburg
moet een krachtig deel blijven
van de Kath. Staatspartij.
ROELAND.
We zijn hier niet in het Oosten,
juffrouw Moran. U bent een vreemde
linge. Laat ik u in uw eigen bestwil
den raad geven, zich niet meer met
dien man op te houden. Hij kwam hier
twee weken geleden om een betrek
king in het laboratorium van een hoog
oven te aanvaarden. Hij noemt zich
zelf scheikundige. Hij was er nog geen
twee dagen of hij begon zijn chef te
vertellen, hoe die zün werk doen moest.
Het is een zelfbewuste en onafhanke
lijke duivel (Nora Jane Moran geloofde
dat oogenblikkeliik) en als hij werkelijk
hier in de buurt blijft hangen, zooals
hij zegt van plan te zijn, dan is het
slechts een kwestie van tijd of hij zit
tot over zijn ooren in de moeilijkheden.
Ik zou me maar niet meer met hem
bemoeien.voor uw eigen bestwil.
Het meisje antwoordde niet
Augustus J. Carver was een gesle
pen zakenman en een goed menschen-
kenner. Hij had dus werkelijk moeten
weten, dat „voor uw eigen bestwil"
niet ue meest geschikte formule was,
om iemand, die Moran heet en koper
kleurig haar aan blauwe oogen paarde,
te overtuigen.
Hij kon niet weten, dat Nora Jane's
hart even lersch was als haar naam en
dat ze bij een gevecht altijd aan de
zijde van den verliezer stond... hij had
moeten bedenken, dat de Ieren altijd
hun eigen wetten maken... en dikwijls
bteken.
Hij begeleidde haar tot de deur van
het kantoor en keek haar slanke, in
een grijs tweed-costuum gekleede figuur
na, totdat ze om den hoek verdween.
De eigenaar van de Black Butte
Drogisterij, die precies op dien hoek
gelegen was, was op dit oogenblik
druk bezig.
Maak, dat je eruit komt en zorg
dat je eruit blijft. Ik neem geen be
diende aan en jouw heelemaal niet.
Dank u beleefd.
Een paar blauwe oogen rustten voor
Er zgn weinig dingen in ons leven
welke zoo'n groote en beduidende
rol spelen in ons dagelgksch bestaan
als de klok.
Al behooren wij niet tot een ge
slacht van vorstelijke personen, bg
wier heuglijke geboorte de klok
wordt geluid, met de klok wordt
toch allereerst rekening gehouden,
als wij het prille leven instappen,
al is het ook maar alleen met het
oog op de voorschriften van den
Burgerlijken Stand.
Op de klok leeren zien is de eerste
cultuur, die ons als jonge kinderen
wordt bijgebracht, het klokje van
gehoorzaamheid wordt ons al vroeg
ingescherpt, wanneer het kinderbed-
tijd is.
Al kregen wij voorloopig nog geen
horloge op zak, de eerste paedago-
gie, die ons werd voorgehouden was
steeds een man van de klok te zijn,
wat als het etenstijd werd, ons ge
woonlijk niet herinnerd behoefde te
worden.
En later groot geworden en als
we op eigen beenen door het leven
moesten, dan herinnerden wij ons
altjjd iets of wat weemoedig, dat
nergens ter wereld de klok zoo ge
zellig tikken kon als in het zalig
ouderhuis.
Sindsdien hielden wij meer dan te
voren rekening met de klok en be
gon ook voor ons de tgd te beteeke-
nen. Als wij 's avonds te slapen
gingen, was ons laatste werk ons
horloge op te winden en bij te zet
ten en het was weer de klok, in den
vorm van een wekker, die ons des
morgens wakker riep voor den
nieuwen dag.
En alleen des Zondags of in de
vacantie mocht het een keer lijden,
dat we het klokje rond sliepen.
Ging het tegen trouwen, dan was
na een prettige en goede woning de
eerste zorg van jongelieden om een
klok op den schoorsteen te krijgen.
„Let op de klok" moet het jonge
vrouwtje in het begin van het hu
welijk haar lieven man weieens waar
schuwen, als hij misschien wel eens
wat al te lang thuis wil blijven
hangen.
Later kijkt dezelfde echtgenoote
wel eens fronsend naar de klok, als
manlief 's avonds nog niet thuis
komt eD de bewust schuldige wordt
dan tenslotte eenigszins bestraffend
begroet met de opmerking: „weet je
wel hoe laat 't is
Leest men in de krant van een of
ander jubileum vnu zooveel en zoo
veel jaren trouw dienstbetoon, dan
is het steeds strijk en zet, dat den
jubilaris een gouden horloge met in
scriptie vereerd wordt.
Ook onze vierdagen worden plech.
tig gewijd door de klok. De klokken
roepen ons des Zondags kerkwaarts,
in den Kerstnacht luisteren wg naar
de plechtige Kerstklokken, de Paas-
klokken jubelen en als wij op den
laatsten avond des jaars in gezin en
familie bijeen zitten, dan wachten
we in ontroerde stemming op den
plechtigen klokslag van twaalf om
elkaar geluk te wenschen met het
nieuwe jaar, dat weer voor ons be
ginnen gaat.
Een oud huiselijk liedeke zong van
grootvaders klok, die deftige klok,
waarvan het weemoedige refrein
was:
„Opeens bleef ze staan,
Om nooit meer te gaan«.
Dat wordt ook eenmaal het laat
ste refrein van ons leven, want al
is ons aardsche bestaan ook zoo
regelmatig geweest als een klok,
eens blgft ook het oude uurwerk
van ons leven staan om nooit weer
te gaan.
En de klokken luidden ons uit...
Och, waren het dan slechts onze
deugden, die aan de groote klok
worden gehangen.
Dc klok en haar
geschiedenis*
't Is in den loop der eeuwen altijd
een groote zorg van de menschheid
geweest om denjuisten tijd te weten
en den tijd te meten. Want, 't zat
er altijd instinctief in zuinig te zijn
met den tijd.
Wij maken er daarom opmerkzaam
op, dat op de Amsterdamsche beurs-
klok staat;
„Beid uw tgd, duur uw uur
In onzen modernen tgd kost het
ons niet veel kopzorg om juist den
tijd te weten, wij kunnen per tele
foon gemakkelijk precies te weten
komen hoe laat bet is.
Maar het is nog niet zoo lang ge
leden, dat het voor ons land alleen
de Sterrenwachten van Utrecht en
Leiden waren, die ons precies cp de
seconde af den juisten tijd konden
mededeelen.
Wie ging daar echter heen op in.
het onderdeel van een seconde op het
figuurtje bij de eerste toonbank. Hij
citeerde de reclamespreuk, die de
Kamer van Koophandel op haar ge
bouw had staan: „Black Blutte, waar
vreemdelingen thuis zijn".
Welnu, mijn warmbloedige apo
theker, mag ik u dan beleefd verzoe
ken, mij tegen contante betaling een
pak sigaretten te verkoopen
Jij maakt maar dat je weg komt,
ik heb jou noch je clanditie noodig.
Tut, tut, edele pillendraaier, wist
je niet, dat kleine ganzen gouden eier
leggen Er zijn heele fortuin gemaakt
met den verkoop van sigaretten. De
kans klopt op je deur en vindt je
sluimerend. En ik wil er wat onder
verwedden, dat je zelfs met je mond
open slaapt... een zeer onaantrekkelijk
beeldExcuseer me, als ik nu mijn
blikken op iets aangenamers richt.
Slaap verder en dat alle- scheikundige
rommel, die je voortaan koopt, ver-
valscht moge zijn.
Hij wendde den razenden man zijn
rug toe en boog voor het meisje.
Lady Jane! Te vereerd u hier te
ontmoeten. Bent u hier als spottend
toeschouwer van mijn nederlaag
Haar oogen stonden koel, zonder
glimlach.
Ik ben blij u te ontmoeten, Mr.
Court. Wilt u tot aan het hotel met me
meegaan Ik wilde u gaarne eens wat
zeggen.
Met het grootste genoegen. Eén
oogenblikje., mijn sigaretten-
Die kunt u in het hotel krijgen
Nee Ik moet ze nu hebben. Ik
kan niet weerstaan
Hij liep vlak langs den drogist, ach
ter de toonbank, haalde een pakje si
garetten van het rek en wierp een
munt op de toonbank.
Schrijf de sigaretten maar op mijn
rekening vriend en houd de munt voor
je zelf. Nu, Lady Jane, ben ik te uwer
beschikking.
formatie En zoo heeft de vernuf
tige mensch aller eeuwen steeds naar
middelen gezocht om op de hoogte
te zijn van den tijd, al heeft het ook
lang geduurd voordat wij konden zien
hoe de wijzers op de klok staan. In
de oudheid wist men den tijd te
meten naar de wisseling van dag en
nacht, naar eb en vloed van het
water.
De Egyptenaren waren de eers
ten, die er toe kwamen om den dag
te verdeelen in twaalf uren. De
aanzienlijke Romeinen hielden er een
aparten huisslaaf op na om luide
de uren af te roepen, een herinne
ring, die later bewaard is gebleven
ia de alom bekende koekoeksklok.
Ook ging een man door de 3traten
van Rome, die tegen betaling of
mogelijk bg wie zich daarop abon
neerde, de uren aan de huizen
rondzegde, een traditie, die zich
nog lang bij onze vaderlandsche
nachtwachten gehandhaafd heeft.
Oostersche volken rekenden den
tijd naar de lengte van hun eigen
schaduw. Dit letten op de richting
van de schaduwen heeft blijkbaar
geleid tot de uitvinding van den
zonnewijzer, die zich zoo lang als
zonneklok in allerlei sierlijke vormen
gehandhaafd heeft in de geschiedenis
der tijdmeetkunde.
Zonnewijzers kwamen ook in ons
land veelvuldig voor in tuinen en
parken van buitenplaatsen, en nog
ziet men er tegen torens en oude
gebouwen.
Uit de behoefte om den tijd ook
bij bewolkten hemel eenigszins nauw
keurig te kunnen meten ontstonden
de zandloopers en de water-uurwer
ken. Deze zandloopers, ofschoon dan
in kleiner formaat, zal menigeen
zich nog herinneren dat moeder de
vrouw ze gebruikte bjj het eieren
koken, en ook in de kerk zag men
vroeger steeds den zandlooper staan,
naar welks aantal wentelingen de
aandachtige gemeentenaren precies
konden berekenen hoe langdominé's
Zondagspreek wel zou dpren.
De water-uurwerken berustten
ongeveer op hetzelfde systeem, een
ledig vat met een kleine opening jn
den bodem werd in een grooter met
water gevuld vat geplaatst en naar
gelang het water in het eerste vat
omhoog rees berekende men den tijd.
Van Plato wordt verteld dat hij
deze wateruurwerken van fluiten
voorzag, die dan op een gegeven tijd
geluid gaven, een vernuf tige vinding,
welke in onzen tijd weer schgnt toe
gepast op onzen modernen fluitwa-
terketel.
Later kwam weer het z.g. kaar
senuurwerk, dat uit zes lichten of
kaarsen bestond, waarvan elk vier
uur lang brandde.
Het raderuurwerk met gewichten,
dat nu hierop volgt, was al een heele
stap verder tot de eigenlijke klok,
zooals wij die nu gaan kennen. Me
chanische uurwerken begonnen zoo
langzamerhand een heele industrie
te worden, al was het nog uitslui
tend een werk van geleerden.
In de 12e eeuw kwamen onder de
geestelgke broeders, die het beroem
de klooster van Windesheim bevolk
ten reeds tal van knappe uurwerk
makers voor.
Vanaf dezen tijd werden de klok
ken hoe langer hoe gecompliceerder
en vernuftiger. De tgd der vlonder-
klokken brak aan, waarop tal van
oude steden thans nog zoo trotsch
gaan. Een van de eerste was de be
roemde wonderklok van Straatsburg,
dateerend uit 't jaar 1574. Zoowel
dag-, maand- en jaarcijfers, heel het
planetenstelsel, jaargetijden en ver
der heele optochten en allerlei ver
tooningen werden in deze klokken
betrokken.
Aan de wonderklok van Straats
burg is de legende verbonden, datfle
Magistraat der stad den ongelukki-
gen hoofdvervaardiger van de klok,
waarmede hij zijn stad tot over de
eeuwen beroemd zou maken, uit
voorzorg de oogen liet uitsteken,
opdat hg nergens anuers ooit zoo'n
klok meer zou kunnen maken. Wat
echter niet weerhouden kon, dat
dergelijke wonderklokken Mün-
Ze sprak niet tot ze het hotel be
reikt hadden en in de donkerroode
pluche stoelen onder de kunstpalmen
in de hal zaten.
Ik weet eigenlijk zelf niet waarom
ik het woord tot u richtte, Mr. Court.
Een opwelling omdat ik gisteren den
indruk had, dat u eenige dingen die u
mij vertelde, ernstig meende. Kunt u
vijf minuten ernstig blijven?
Dat is erg lang... maar begint u
maar. Wat is er aan de hand, Lady
ane
Ik houd niet van „Lady Jane".
Ik wel... maar verspilt u niet méér
tijd van uw vijf minuten.
Ze moest ondanks zichzelve toch
glimlachen.
GoedU zei dat u een vreemde
ling in deze streken was, maar u
schijnt aardig wat te weten van wat er
in Black Hutte te koop is. Weet u «ets
van de ranche, die ik van mijn oom
heb gekregen
Ik heb er over hooren spreken.
Hebt u er eenig begrip van wat
ze waard is
Ik Lady Jane, hoe komt u in
vredesnaam op de....
Pardon Mijn vijf minuten zijn
nog niet afgeloopen. Ik heb die ranch
nooit gezien en vijf minuten geleden
werden er mij vijf en twintig duizend
dollar contant voor geboden. Zou ik
dat bod aannemen.
Nee
Hij gaf geen verdere verklaring, doch
de lach was uit zijn oogen verdwenen.
Waarom niet
Ik veronderstel, dat dit aanbod
van den heer Augustus J. Carver is.
Wel al bood hij mij een millioen dol
lars voor ik weet niet wat, dan zou ik
nog nee zeggen.
U vertrouwt hem niet?
Dat zou ik niet durven beweren.
Mr. Carver is de voornaamste burger
van Black Butte, een zakenman. Hij is
weldadig en edelmoedig, door groot
en klein geacht. Niemand kan hem wat
verwijten, noch zakelijk, noch in het
prive-leven, denk er van wat u wilt,
maar.... ik kan hem niet uitstaan
- Hij houdt ook niet van u en hij
waarschuwde me zelfs in mijn eigen
bestwil, mij vooral niet met u op te
houden. Hij schijnt ons gisteren samen
gezien te hebben.
Hij lachte, totdat de hotelbediende
om den hoek gluurde.
- Dat is werkelijk te veel eer voor
mijJ ik weet waarom ik mijn baantje
kwijtraakte, maar ik had nooit kunnen
droomen, dat mijn nederige pogingen
om mijn collega's een beetje op te
vroolijken zelfs in de plechtige binnen
kamer bekend waren geworden; waar
Keizer Augustus op zijn troon zit. Ik
ben vervuld van vreugde.
- Ik wou, dat ik hetzelfde zeggen
kon. Waarom zou Mr. Carver mij erin
vredesnaam voor willen waarschuwen,
dat u een slechten invloed uitoefent?
- Dat zal ik u vertellen. De vijf
minuten zijn weliswaar afgeloopen,
maar ik beloof u dat er geen grappen
verborgen zullen zijn in het verhaal van
den jongen man, die het goede niet
kon doen. Ik ben, onder veel andere
dingen een scheikundige, en al zeg ik
het zelf, een tamelijk goede. Ik sollici
teerde bij de Hoogoven-Maatschappij
hier en kreeg een betrekking, ik was
nog geen twintig minuten in de stad
of men had er al voor gezorgd, dat ik
wist, dat de man, die hier alles in
handen heeft, Augustus J. Carver heet.
Hij was „De Groote", Zijne Majesteit
en ik verwachtte, eerlijk gezegd, dat
de menschen kniebuigingen zouden
maken of hun neuzen in het straatvuil
zouden steken, als hij langs kwam.
Later had ik kans me zoo'n beetje een
oordeel over hem te vormen en zoo
waar als ik hier zit, het eenige dat ik
in hem zien kon, was een windbuil,
een hol vat, een een.... enfin, laten we
het hierbij laten. Ik houd niet van die
De dubbele samenstelling
van Abdijsiroop uit kruiden-
extracten en ..codeïne"
maakt haar werking snel en
veelzijdig. Die groote hoest-
stillende kracht van Abdij
siroop. die U 's-nachts vrij
waart van dien naren krie-
belhoeat. heeft haar terecht
den naam var» ..'s-Werelas
béste Hoestsiroop" gegeven.
Zij helpt U binnen den kortst
mogelijken tijd en op afdoen
de wijze af van vastzittend
slijm, prikkelhoest en benau
wende hoestbuien. Akker's
Abdijsiroop zal U helpen in
den strijd tegen ontstoken
slijmvliezen, gevoelige lucht
pijpen en vastzittend slijm.
Eenige der
20 kruiden
AKKER'S fe-cu vets&itee
tegen hoest, griep, bronchitis, asthma.
Flac. 90ct.. f 1.50. f2.40. f4.20. Alom verkrijgb.
chen, Bern enz. zijn ontstaan.
Omstreeks dezen tijd ontstonden
ook de carillons van groote kerk
torens en stadhuizen. Egmond, Gro
ningen en Utrecht behoorden in ons
land tot de eerste, die zich deze ca
rillons lieten bouwen. Maar daar
over straks.
Ongeveer dezen zelfden tijd kwa
men de uurwerken voor kamerver-
trekken meer en meer in gebruik.
Iu 1656 vond onze groote land
genoot Christiaan Huygens, 't eerste
slingeruurwerk uit, dat later door
hem zelf en de Engelschen Graham
en Hook, aldoor geperfectionneerd,
steeds nader kwam tot het tegen
woordige karakter van de klok.
Uit de vinding van Huygen's slin
geruurwerk is toen de groote indus
trie der regulateurs ontstaan, en
later die van de pendules.
De „Schwarswalder Uhren" be
hooren tot deze oudste industrie,
later is in het Badisch Zwarte Woud
een heele Zwarzvvalder Uhrmacher-
Kolonie gegroeid, waar nog heden
de grootste uurwerkenfabriek van
Europa is gevestigd.
In 1780 ontstonden hier ook de
zoo bekende koekoekklokken met
den mechanischen vogel die de uren
afroept.
Het uurwerk, in steeds fijner vol
making, bracht ons ook het zakhor
loge dat dateert uit de 15de eeuw.
Peter Hele van Neurenberg kan
er als de uitvinder van beschouwd
worden; hij gaf zijn horloge den
vorm van eieren genoemd worden.
De geschiedenis vertelt, dat reeds
Karei V, en Lode wijk 'XI de eerste
slachtoffers werden van zakkenrol
lers, die het op hun kostbaar hor
loge gemunt hadden, doch de uur
werken verrieden in dien tijd door
het geluid hunner slagen, in welken
onrechtmatigen zak ze terecht wa
ren gekomen.
Het uurwerk van het eerste hor
loge werd gedreven door een veer.
Christiaan Huygens verbeterde het
weer door het van een spiraalveer
te voorzien.
1-Iet zakhorloge werd, net als de
klok, steeds curieuser en kostbaar
der, de kasten werden versierd met
graveerwerk, miniaturen en met
kostbare edelgesteenten.
Holland, als het vaderland van
Huygens, is altijd beroemd geweest om
zijn zeer knappe horlogemakers.
De oude toren-uurwerken zijn alle
Hollandsch fabrikaat. Grouw bij Lee-
warden is de bakermat geweest van
de veel geliefde Friesche staande en
stoeltjes-klokken.
Later is de vaderlandsche klokken-
en horloge-makerij verdrongen door
de groote buitenlandsche speciale
uurwerken-industrie.
windbuilen en ik heb er altijd plezier
in gevonden met spelden in opgeblazen
varkensblazen te prikken. Verveel ik
u, Lady Jane Zegt u het maar, als
u de geschiedenis al eens eerder hebt
gehoord.
Hij nam een sigaret uit zijn zak,
streek een lucifer aan en pafte toen
met zichtbaar genot»
Men moet een heele week niet
hebben kunnen rooken, om het genot
van een sigaret naar waarde te schat
ten. Maar nu komt de rest van het
verhaal. Vooreerst: ik vond in het la
boratorium een paar toffe jongens, die
er nel zoo over dachten als ik. Om ze
een beetje op te vroolijken, wrochtte
ik een liedje, dat, om het mild te zeg
gen, niet overdrevend vleiend voor
Augustus J. Carver was. Op een be
kend wijsje kon men de spot drijven
met wat Zijne Majesteit het belangrijkst
en gewichtigst op de wereld vond...
zichzelf. Ik zwichtte voor den aandrang
van mijn nieuwe vrienden en maakte
copieën van de ballade. Dat was punt
één... en fout éénEen copie van dat
meesterwerk kwam in de handen van
iemand, die er mee naar den chef
holde.
Nu punt nummer twee. Ik weiger
de bevelen in onrvangst te nemen. Er
werden mij monsters van ertsen ge
geven, die voover ik weet uit Chili
kwamen, om te onderzoeken. Ik deed
het noodige werk en leverde rapporten
in. De chef van het laboratorium gaf
mij toen de opdracht nogmaals een
rapport te schrijven en te onderteeke
nen, waarin echter moest weggelaten
worden, dat enkele van de monsters
(niet alle) een vrij hooge goudgehalte
hadden getoond. Ik werd toen zeer
edel en braaf en stijfhoofdig en ver
telde hem, dat ik iets dergelijks voor