Rome, de eeuwige stad
Napels, beroemd om zijn golf
Florence, de stad der duizend schatten
De gekleurde film heeft
toekomst
Bij het uitspreken van den naam Italië gaan de gedachten uit naar een roemrijk ver
leden in de eerste plaats, een verleden dat als in geen ander land kunstenaars en
denkers heelt voortgebracht. Reeds in de grijze oudheid staat Rome aan de spits van
een wereldrijk. Zoodoende werd het een centrum van cultuur. Vrijwel alle oude
steden van Italië leggen de getuigenis af van een bloeiperiode. Rome in het bijzon
der; de tallooze bouwwerken en ruïnes zijn er om het te bewijzen. Florence, de stad
die Midden Italië beheerscht, is een opeenstapeling van kunstschatten, terwijl Napels
de groote stad in het Zuiden een mengeling is van liefelijkheid en grauwe dreiging
der natuurmachten in den vorm van de Vesuvius.
Qézieht op een deel van de Eeuwige stad
Rome. Men ziet de brug over de Tiber en
links de Engelenburcht.
ROME DE EEUWIGE STAD.
DE eeuwige stad heeft onder alle be
kende steden ter wereld zijn aparte
"bekoring. In haar geschiedenis spie
gelen zich duidelijk drie opeenvolgende
cultuurepisodes af. Zooals geweldige aard
lagen over elkaar heen schuiven, zoo is
het ook met deze cultuurtijdperken. Men
kan Rome in de eerste plaats zien als
hoofdstad van het oude Romeinsche rijk,
uit den tijd van de heerschappij der Cea-
sars. Later beleeft Rome opnieuw een
bloeiperiode in de Middeleeuwen, tenslotte
kan men de stad zien als residentie van
het nieuwe Italiaansche rijk.
Komt men als vreemdeling naar Rome,
'dan kan men de stad het beste leeren ken
nen, door niet alle merkwaardigheden in
Amerikaansch tempo te gaan „zien", maar
veeleer zich rustig den tijd te geven de
stad te doorkruisen, en echt de straten
langs te slenteren.
In de eerste plaats zal het dan opvallen
boe oud en nieuw hier broederlijk naast
elkander staan. Het is slechts een enkele
schrede van de oude Romeinsche ruïnes
naar de gebouwen die in de Middeleeuwen
werden opgetrokken, terwijl in niet altijd
even gelukkige harmonie daarmede de
bouwwerken uit den jongsten tijd verrezen
zijn. Den riauwkeurigen beschouwer zal
het verder opvallen, dat in een tusschenpe-
riode, te weten de negentiende eeuw en
het begin der twintigste weinig opvallends
op het gebied der architectuur werd ge
presteerd in Italië.
Staande voor de imposante ruïnes vraagt
men zich af, welk een geweldig en machtig
volk het geweest moet zijn, dat dergelijke
bouwwerken oprichtte. En al zou de ge
schiedenis ons niets hebben overgeleverd,
dan nog zouden deze ruïnes ons een wel
sprekend verhaal doen van het karakter
van dat volk.
Op het Forum Romanum zijn het niet
veel meer dan gebarsten zuilen, die ons het
relaas doen van een trotsch verleden. De
Vesta en Castortempel zijn in staat meer te
vertellen dan welke interessante geschied-
boeken ook. Niet minder geweldig zijn de
enorme triomfbogen van Titus en Constan
ts n. Tenslotte komt het Rome, op het top
punt van zijn macht tot uitdrukking in het
geweldige Colosseum. In afmetingen werd
dit gebouw eerst in de jongste tijden over
troffen door de moderne Olympische sta
dions.
Over dit o^e Rome kwamen de Middel
eeuwen als verkondigers van een nieuwe
macht, waarvan Rome opnieuw een cen
trum zou zijn. Deze periode heeft haar
sporen nagelaten eveneens in den vorm
van tallooze bouwwerken, waarvan in het
bijzonder de prachtige paleizen en kerken
genoemd dienen te worden. Verstrooid tus-
schen al deze klassieke gebouwen staan de
kostbaarheden, die de Renaissance ons
heeft nagelaten deze vooral vormen een
schrille tegenstelling met de moderne ge
bouwen, die altijd strak en groot van opzet
zijn, terwijl de Renaissancestijl den voor
keur gaf aan versieringen, krullen en or
en Frankfort, om maar een enkele Euro-
peesche stad te noemen.
Een majestueus gezicht heeft men bij
het Vaticaan den zetel van den Paus
in de tuinen van de Villa Borghese, op
de promenade langs de hooge oever van de
Tiber, in de omgeving van het Quirinaal,
bij het Forum Romanum, bij net Kapitool
en talloos vele plaatsen elders. Wie weken
achtereen verkenningstochten door Rome
maakt, zal zelfs dan nog ontdekkingen
doen. Terwijl de toerist op zoek is naar een
speciale kerk, waarin zich een zeer bijzon
der altaar moet bevinden, opent zich plot
seling voor hem vanaf een der zeven heu-
Het Palazzo Venezia in Rome waar Mussolini zetelt.
namenten. Zoo ergens dan kan men van
Rome zeggen, dat hier de geest van ver
schillende tijdperken is gekristalliseerd. De
stad Rome is op tegenstellingen gebouwd.
Gaan wij door de smalle straatjes in het
hartje van de oude stad, ongeveer waar
zich de Kamer en het prachtige paleis, dat
tegenwoordig dienst doet als zetel van den
Senaat, bevinden dan is het zeer wel
mogelijk, dat wij plotseling in een benarde
positie geraken, want de autobussen rijden
hier met een waarlijk verbluffende vaart
door de nauwe straten en het is lang niet
denkbeeldig, dat wij op een onverwacht
oogenblik onzacht tegen de muur gedrukt
worden. Na enkele minuten kan men zich
plotseling op een ruim plein bevinden,
waar het mogelijk is ruimer adem te ha
len. Gemakkelijk kunnen deze stadswijken
wedijveren met de oude wijken van Parijs
ïg der schoonst gelegen steden
veis een schilderachtig gezicht op den St.
Pieter of een der andere punten van de
Eeuwige stad.
EERST NAPELS ZIEN
DAN STERVEN.
NAPELS, de stad die het Zuiden van
Italië beheerscht, is niet te vergelij
ken met Rome. Napels is een stad,
die het echt Zuidelijke karakter heeft en
het lijkt wel of zij alleen uit schoonheid
en bevallige charme werd opgebouwd. Het
liefelijke en het demonische gaan hier
broederlijk samen, zoo gezegd paradijs en
hel. Op den achtergrond de rookende Ve
suvius als een altijd dreigend onheil met
zijn groteske, grauwe lavawoestenijen, aan
den anderen kant de weelderige tuinen van
Posilipo met het uitzicht op de eilandjes
Ischias en Capri. Welk een geweldig en
eeuwig contrast, door de natuur zelf ver
oorzaakt, tusschen de-bloeiende vrucht
baarheid eenerzij ds, de grauwe dreiging
van den vuurspuwenden berg anderzijds.
Maar ondanks dat zijn de rnenschen
even vroolijk als het kleurige landschap
zelf. De steegjes in de onmiddellijke nabij
heid van den haven zou men, met hun
bont gewoel, niet graag missen.
En evenals in Rome wordt men hier aan
het verleden herinnerd. Was het in Rome
de tand des tijds, die aan de bouwwerken
geknaagd had, hier waren het de verwoes
tende lavastroomen en de aardbevingen
van den Vesuvius, die het nabij gelegen
Herculanum en Pompeï verwoestte. Thans
zijn door de goede 2orgen van de mannen
der wetenschap de ruïnes weer blootge
legd. Hier staat men van aangezicht tot
aangezicht met de groote raadsels, die het
binnenste der Aarde ons stelt. Ziet men
omlaag in de krater, dan vergeet men
voor een oogenblik het alledaagsche kleine.
Het herinnert ons aan de onsterfelijke ta-
fereelen, die de groote dichter Dante in
zijn „Goddelijke Komedie" heeft afgeschil
derd.
Dat is Napels, si
leven, en de sfeer, die hier heerscht is uniek
in de geheele wereld. Die heerlijkheid
straalt ver uit over de grenzen der stad.
Ook Sorrent, Capri en Salerno deelen in
haar pracht en glorie. Aan de boorden van
de Golf van Napels geldt het devies:
geniet van het leven.
FLORENCE STAD DER
DUIZEND SCHATTEN.
FLORENCE, de beroemde stad aan de
rivier de Arno, noemt men wel de
parel der Toskaansche steden. En in
derdaad zoowel door haar liefelijke lig
ging als door de kunstschatten die deze
stad in zoo overstelpende mate bezit, ge
niet zij de voorkeur zelfs boven Assisi,
Arezzo en Siens. Wat Florence is, begrijpt
hij eerst recht, die vanaf de berg Fiesole
op deze „gaarde Gods" heeft neergezien.
Hij alleen kan begrijpen waarom door alle
eeuwen heen de kunstenaars hierheen hun
schreden gericht hebben. En het spreekt
welhaast vanzelf dat tengevolge van deze
eeuwen-oude traditie de Florentijnen kunst
zinnige rnenschen zijn. In de musea liggen
de waardevolste kunstschatten opgesta
peld. Vrijwel op ieder punt van de stad
kan men bespeuren dat Florence eens is
geweest de residentie der Medici's, dat
prachtlievende vorstengeslacht. Behalve de
kerken en overige paleizen is vooral be
roemd het Palazzo Vecchio en de Loggia
dei Lanzi. Geweldige beelden zijn hier in
een betrekkelijk enge ruimte onderge
bracht waaronder de David van Michel
Angelo wel het meest opvallend is. Men
weet als vreemdeling eigenlijk niet goed,
waaraan men zijn kunstgenot het eerst
verzadigen zal. Slechts enkele schreden
verder staat men reeds voor het Uffiziën
met zijn kostelijke kunstwerken uit alle
eeuwen en vrijwel van alle grootmeesters.
Genoemd dient ook te worden de prach
tige en indrukwekkende domkerk Santa
Maria de Fiore. Dan is er de gotische kerk
Santa Croce. Op het plein voor deze kerk
heeft Florence een van zijn grootste -zonen,
Pompeï ruïnes van den Jupitertempel. Op
den achtergrond de Vesuvius, die met zijn
lavastroom eens Pompeï en Herculanum
verwoestte en nog altijd Napels bedreigt.
plein opgehangen en verbrand te worden.
Het is slechts een der historische feiten, die
het aspect van Florence accentueeren. Flo
rence, dat blijft voortbestaan met haar
eeuwig, maar dikwijls duister aangezicht.
De tooverpracht, saamgeweven uit geschie
denis, natuurlijke ligging en kunst, laat
iemand, die eens onder den indruk daarvan
gekomen is, nooit meer los.
',i
NAUWELIJKS kan de bioscoopbezoe
ker zich nog den tijd herinneren, dat
de film „stom" was. Een nieuwe fase
in de ontwikkeling der film werd ingeluid
toen naast het beeld de klank kon worden
opgenomen. Met verbluffend groote schre
den heeft zich de vervolmaking van dit
procédé voltrokken. Thans heeft na enkele
jaren het geluid een hooge mate van na
tuurlijkheid bereikt.
Om de film als weergavemiddel nog vol
maakter te doen zijn, heeft men er naar
gestreefd ook de kleur in te voegen. Dit is
allerminst een kwestie van den laatsten
tijd, reeds tientallen jaren geleden, toen de
film nog in de kinderschpenen stond, heeft
men hierover zijn gedachten laten gaan. De
indruk, die de weinige gekleurde films,
welke op het oogenblik gedraaid worden,
op ons maken, is verre van bevredigend. De
kleuren volgens een bepaald procédé aan
gebracht, waren te hard en te onnatuurlijk.
Hoezeer deze nieuwe projectiemogelijk
heid de aandacht der filmindustrie heeft,
kan blijken uit het feit, dat reeds enkele
duizenden patenten werden aangevraagd.
Een bezwaar bleef echter tot dusver de
veel hoogere kosten, die de kleurenfilm
met zich meebracht. Amerika en Duitsch-
land verrichten op dit gebied pionierswerk
en naar het schynt is men er thans .in
Duitschland in geslaagd, te komen tot een
gekleurde film, die niet noemenswaard
kostbaarder is dan de zwart-wit film. Bo-
Gericht op fïMjeace, fle parel der Toskaansche steden, rijk aan sporen vm een groot
verleden. j
Dante, in den vorm van een standbeeld ge
ëerd. In de kerk zelf bevinden zich de
praalgraven van de groote Florentijnen
Michel Angelo, Galilei, Macchiavelli, Alfie-
ri en Cherubini. Men komt eenvoudig niet
klaar met „het zien" van alles, wat te zien
valt.
Hier leefde eens Savonarola, die eenige
jaren in Florence over een boetvaardige
jen^eente den scepter zwaaide, om tenslot-
\eyige martelingen op h£t groote
vendien heeft dit nieuwe procédé twee be
langrijke voordeelen. In de eerste plaats
worden de kleuren direct naar de natuur
opgenomen, in de tweede plaats moet het
copieeren van deze films buitengewoon
eenvoudig in zijn werk gaan.
In Amerika beschouwt men de gekleur
de film nog altijd als luxe, de kosten be
dragen dan ook het viervoud van die welke
aan de normale film verbonden zijn. Het
nieuwe Duitsche procédé biedt echter rui
me perspectieven v§n de kl J,:1~ 4
afeiepfaarai tüd. -