MBDE BI,AT) VAN PEEL EN MAAS in het tijdvak van Maandag 28 Maart t.e.m. Zaterdag 16 April. Manufactuurhandel Hofstraat 11 VENRAY Telef. 114 PalmsPaschen. De Goede Week, Ons weekpraafje. Hiervoor gelden de navolgende rege ling en voorwaarden Paaschkaarten Krakelingen. Zaterdag 9 April 1938 Negen en vijftigste Jaargang No 15 E Toen Christus op den Zondag dien we thans als Palmpaschen Passie-Zondag vieren, Zijn intrede deed in Jeruzalem, was 't volk uitgelaten van blijdschap, omdat het in Hem den aardschen verlosser zag, den stichter van het koninkrijk, hetwelk een over- heerschende positie zou innemen tegenover de andere volkeren. De Jood zou niet langer een achtervolgde, een opgedrevene zijn, maar hij zou onder Jezus, den koning, lidmaat zijn van een krachtige, sterke en gevreesde natie, welke de rijkdommen zou verwerven van de bezitters der aarde. Daarom trad de massa Jezus juichend tegemoet, vreugde' zwaaiend met palmtakken, hosan- nah 1 roepende voor dezen zoon van David. Enkele dagen later slechts, was de stemming van het volk verkeerd en riep hetter dood met hem En waarom Alleen omdat de verlosser, dien ze in Jezus hadden gezien, slechts een Verlosser zeide te zijn. En omdat het rijk, dat Hij beloofd had te zullen stichten, niet van deze wereld bleek, maar slechts het Rijk der oneindige Heerlijkheid Gods. De Joden dier dagen vonden de eeuwige dingen alleen ma2r goed genoeg om er over te twis ten, in en buiten hun tempels, wat ze van het leven ver langden wasmacht, sterkte, aanzien en rijkdom. De dingen des eeuwigen levens waren alleen maar goed genoeg om ze te gebruiken ten behoeve van het leven van den dag. Hosannah voor hem die hun koning kon zijn. Wee Hem zeiden ze jegens Hem, Die hun de Brenger zeide te zijn van de Waarheid, de Verlosser voor de Eeuwigheid. 't Is thans bijna 2000 jaar later. Maar niet anders. Morgen, op Palmpaschen, gaat er een christenvolk van 70 mil- lioen sterkte ter stembus, „heil den verlosser" 1 roepende en hem aanhangende, die zijn volk een duizendjarig rijk belooft, dat sterk zal zijn en krachtig. En heerschen zal over andere volke ren. Duizend jaren van de eeuwig heid. Raap een zandkorrel van het strand en ge hebt meer aan waarde dan duizend jaren op de eeuwigheid beteekenen. Nochtans, 99 pet. van het 70 millioen-volk zal heden de korrel rapen, omdat dit nietige bezit hun meer lijkt dan de eeuwig heidsbelofte van Jezus, den eeni gen, waren Verlosser. Hosannah zullen ze roepen in hun wereldsche verblindheid. De weinigen, die wakende blijven met Hem, die den Vrede wil brengen, zuchten mét Dezen in den modernen Hof van het Lijden, in het concentratiekamp, of zij worden bespied door de knechten van den heerscher en diens stadhouder. Tusschen „heden" en „toen" is er 2000 jaren verschil, maar de mensch bleef gelijk in zijn zelfzucht. Nóg belijdt hij het hoogere, maar hij grijpt veelal naar het tijdelijke gewin. Nog offert hij den geest aan de materie. Nóg beproeft hij God, door den keizer te plaatsen tus schen zich en Hem. De glorie -van Jezus lag niet omsloten in het gejuich van het volk, in het wuiven van palm takken, toen Hij Jerusalem bin nenreed. De glorie van Jezus was de kreet der wereld: Krui sigt Hem Want met de verguizing en 't lijden volbracht Hij het offer, dat noodig was om de menschen vrij te maken en hen te vereeni gen in het Eeuwige Koninkrijk. De weg van den waren Ver losser gaat niet door triomfpoor- u „en 'an8s scharen van jui chende knechten, maar door het vuur, dat lichamen verteert om geesten vrij te maken. Ook voor den aardschen heer scher, dien het volk op heden „Hosannah" toeroept, kan de dag aanbreken en méér nabij zijn dan hij denkt, waarop een „Kruisigt hem 1" zal klinken uit denzelf den mond. Dan staat hij voor zijn neder laag en voor de ineenstorting van zijn rijk. Toen echter de Joden Jezus met „Hosannah" begroetten, was Hij bedroefd, doch toen het „Krui sigt Hem weerklonk, wist Hij, dat het offer weldra zou zijn volbracht, de overwinning Hem wachtte en de Vader Hem weldra zou kronen als Koning van het Eeuwige Rijk. Md. De aanstaande week heet de goede of heilige week om de heiligheid en verhevenheid der geheimen, welke herdacht wor den: de zegepralende intocht van Christus in Jeruzalem, de instel ling van het Allerheiligste Sacra ment des Altaars en het bitter lijden en sterven van den Ver losser. Ter herinnering aan Jezus' intocht in Jerusalem, waarbij het Joodsche volk palmtakken in de handen droeg en jubelde: „Ho sanna Davids Zoon Gezegend wie komt in 's Heeren naam worden op Palmzondag de palmen gewijd en in processie rondgedragen. Woont deze plechtigheid met eerbiedwaardige aandacht bij, huldigt den gekruisten Jezus van harte als uw Heiland en Koning en hernieuwt de belofte Hem nooit ontrouw te worden als het Joodsche volk, dat reeds na wei nige dagen tierde: „Kruisig Hem! Kruisig Hem De palmen ontvangen door de wijding een bovennatuurlijke kracht, zoowel tot heiliging onzer zielen, als tot bescherming van onze woningen, akkers enz. Schenkt hun derhalve een eer volle plaats in uw woningen. Op Witten Donderdag wordt slechts ééne H. Mis gezongen, waaronder de andere priesters uit de handen van den Celebrant de H. Communie ontvangen. Dit ge schiedt ter herinnering van het eerste H. Misoffer door Christus zelve opgedragen en de H. Com munie, die de Apostelen bij deze gelegenheid uit de handen des goddelijken Meesters zelve ont vingen. Bij het „Gloria" worden nog eens de klokken geluid, welke dan ten teeken van rouw ver stommen tot Zaterdag. Ook wordt nog een tweede H. Hostie geconsacreerd, na 't H. Offer in een gedekten kelk naar een rijkversierd zij-altaar gedra gen en daar ter aanbidding uit gesteld. Bezoekt het Allerheiligste, om door uwe aanbidding eeniger- mate den smaad te vergoeden, den Heiland door de Joden aan gedaan. Op Goeden Vrijdag wordt ter herinnering aan Jezus' bloedig Kruisoffer het onbloedige Offer der H. Mis nagelaten. De den vorigen dag geconsa creerde en op een rijkversierd zijaltaar geplaatste H. Hostie wordt na eenige indrukwekkende plechtigheden naar het hoofdal taar overgebracht en door den dienstdoenden Priester genuttigd. Woont, zoo het eenigszins mogelijk is, de heerlijke diensten op Witten Donderdag en Goeden Vrijdag bij. Na met de Kerk getreurd te hebben in deze lijdensweek, zult ge u met Haar verheugen in den Paaschtijd 1 Is Oss een centrum van de misdaad Of een centrum van ongezonde belangstelling Thans ook Zevenbergen in opspraak. De brigade der marechaussee te Oss is op het oogenblik in beklag bij de publieke opinie, men be schouwt de leden dezer brigade als martelaren voor het recht, thans ten prooi geworpen aan de verscheurende beesten in de woestenij der willekeur. In de waardeering der massa heeft de marechaussee van Oss de wisse lende stemming van den menschrrjk ervaren. De brigade is hóóg ver heven op het schild der hulde, toen met vaste hand ingreep om hei bekende misdadigersmilieu uit elkaar te halen en de gerechtigheid te doen zegevieren. Later, toen de verdach ten zich beklaagden, dat ze tot bekentenissen waren gedwongen met den gummi-stok en andere mis handelingen, plaatste een deel der pers zich aanstonds gereserveerd tegenover de politiemannen en werd er aangedrongen op een onderzoek naar de beschuldigingen tegen hen geuit. Wéér een tijdje later raakte een der bekende mannen van de brigade betrokken in een zedelijkheidsdelict en ofschoon hij tenslotte naar ik me althans meen te herinneren werd vrijgesproken, was er hoon bij velen tegen de reinigers van Oss, „die zelf niet bleken te deugen." Het publiek generaliseert a 11 ij d. Zoo goed het dat doet ten aanzien van „de toestanden in Oss", zoo doet het zulks mede, wanneer het gaat om één smet op het wapen der marechaussee. Op het oogenblik is het aspect der zaken in Oss wederom geheel ge wijzigd. Blijkbaar op last van den Minister van Justitie wordt de bri gade uit Oss verplaatst en vervangen, daar de ongewenschte verhouding (rivaliteit) tusschen rijks- en ge- meente-politie, den dienstijver zoo danig zou hebben geprikkeld, dat de vereischte voorzichtigheid en noodige terughouding er onder begonnen te lijden. Nu wordt de brigade ik zei het reeds beschouwd als een marte lares voor het recht, vervolgd en overwonnen door de duistere figuren der. misdaad, die zich met geld of door hun invloed een stel lastige dwarskijkers hebben afgeschud. Voor de martelaren neemt „men' het op. En in de voorste rij der beschermers zien we den heer Wijn koop, den bekenden communistischen agitator, die zijn vaderhand op het hoofd van de rijkspolitie heeft gelegd en den minister met donderende stem heeft afgevraagd, welk kwaad deze brave beambte in het oog des ministers kan hebben bedreven. Ook Het Volk en het volksblad, welke bladen 'n tijdje geleden „met klem" aandrongen op een onderzoek naar de wijze, waarop de marechaus see te Oss verdachten tot een bekentenis brachten, zijn thans wederom diep in hun rechtsgevoelens geschokt. Zij eischen „eerherstel" voor de Osscbe brigade. En de redactie dier bladen grijpt naar links en naar rechts om de lieden te pakken te krijgen, te wier laste het eerherstel der brigade moet plaats hebben. Waarom moest de Ossche brigade worden weggewerkt De redactie van het Volksblad geeft de volgende verklaring, welke alle schuld werpt op een bekenden, onlangs gearres teerden Joodschen industrieel te Oss, die van een reeks zedenmisdrijven wordt beschuldigd. Ik citeer Is het wonder, dat de volksmond beweert, dat een geenszins voor barige arrestatie van een machtig industrieel uit Oss de verwijde ring der brigade uit de gemeente tengevolge heeft gehad Het was bovendien voor inge wijden geen geheim, dat de arrestatie van M. van Z. het begin kou zijn van verdere justitiëele maatregelen, waarbij vooraanstaande ingezetenen op zeer onaangename wijze betrok ken zouden kunnen zijn. Ziezoo, die zit. De arbeiders lezers zullen met genoegen van de ontmaskering lezen van de intriges van zulken vuigen „industrieel", zij het een Joodschen, en zijn trawanten. Maar in 'n Brabantsche gemeente valt nog een andere categorie van burgers verdacht te maken. En in een tweede artikel over Oss in het zelfde nummer van het Volksblad, wordt een geheel andere verklaring gegeven van het optreden tegen de brigade. Daarin heet het Men peinst over middelen om hier nog recht te doen geschie den en acht het gebeurde een aantasting van het zedelijk gezag der overheid. Niemand kan de indruk van zich afzetten, dat men een of ander schandaaltje heeft willen voorkomen en alge meen betreurt men het, dat de marechaussee daarvan de dupe is geworden. Het schijnt vooral kwaad bloed te hebben gezet dat de marechaus see een onderzoek heeft ingesteld naar het gedrag van twee pries ters, in verband waarmede ook een aantal schoolkinderen is ge hoord. Velen, die op objectieve wijze de berichtgeving over Oss in de laatste jaren hebben gevolgd, verwondert het geenszins, dat de zaken zóó zijn geloopen. De pers heeft een onge zonde en ongebreidelde bemoeienis betoond met justitiezaken, waarover geen juist oordeel is te bekomen, omdat de overheid en haar beambten, die justitie hebben te beoefenen, over verdenkingen en over het ver hoor van verdachten geen inlichtin gen kan noch mag verstrekken. Tenslotte zijn er ten aanzien van Oss slechts twee vaststaande feiten. Het eerste betreft het befaamde misdadigersmilieu. Het bestaan van dat milieu is oud en historisch als dat van de Limburgsche bokken rijders alléénhet is taaier gebleken dan het bestaan van deze laatsten. Het milieu van erfelijk-belasten zal over tientallen jaren nóg bestaan. Het zijn enkele misdadige families, die een bepaalde buurt van Oss bevolken. Noch de gemeentepolitie noch de rijkspolitie zijn jaren achtereen opgewassen gebleken tegen de zwijgzaamheid van het „milieu", tot dat op een gegeven moment de marechaussee geluk had en het kluwen kon aangrijpen op een plaats, waar het uit te rafelen bleek. Toen begon de massa „heil" te roepen, de dag gratis Koopen Beide Zondagen zi|n uitgesloten. Alleen contante koopen komen in aanmerking. Van deze contante koop ontvangt men een speciale cassabon, bedrag en datum van aankoop vermeldende. Heeft men nu op den geheimen, van tevoren vastgestelden datum, voor een bedrag gekocht, dan ontvangt men op vertoon van deze cassabon het volle bedrag van zijn aankoop terug op 19 April a.s. De nu reeds vastgestelde geheime datum is in een verzegelde enve loppe op de Nederlandsche Landbouwbank gedeponeerd, waar deze Dinsdag 19 April onder getuigen zal worden geopend. Daarna zal de geheime datum worden bekend gemaakt aan de zaak en Zaterdag 23 April in „Peel en Maas". P. VAN OPBERGEN FZ. marechaussee torenhoog op te heme len en de gemeentepolitie neer te trappen. Een deel van de pers liet zich evenmin onbetuigd. Dat moest leiden tot animositeit en naijver tusschen de corpsen. Ook marechaussee's zijn maar menschen en het is begrijpelijk, dat zij zich onbewust ontvankelijk betoonden voor de suggesties, dat heel Oss een poel van misdaad moest zijn, de overheid ter plaatse incluis, en dat de eenige hoop op redding zich con centreerde op het werk der brigade. Deze suggesties werden sterker, toen de diecteur van de fabriek „Organon" wegens zedendelicten werd gearresteerd. Ook toen heette hét, dat de gemeentepolitie ter zake te duldzaam was geweest, niettegen staande „iedereen wist", wat er in de fabriek omging. De marechaussee heeft nochtans zelf moeten toegeven, dat ook zg hoewel de praatjes haar jaren reeds bekend waren voordien nimmer had kunnen in grijpen, omdat de slachtoffers der verleiding niet wilden of durfden spreken. Zoo gauw er eindelijk ééne bereid bleek tot getuigen toe vallig weer tegenover de marechaus see kon er worden opgetreden en kwamen, zooals altijd in zulke om standigheden, andere monden los. „Dus" was Oss weer duidelijker een poel van misdaad gebleken. En „dus" dreef een deel van de pers de marechaussee verder aan, om te speuren en te grijpen, naar links en naar rechts. De marechaussee deed het. Nu eens raak, dikwijls mis. De rivaliteit tusschen rijks- en gemeentepolitie groeide, achtbare menschen ook in overheidspositie gesteld werden voorwerp van volkomen ongemotiveerde verdenking en beschuldiging. Oss heeft een historisch „oud zeer", de groep misdadigers, welke we hier- voren aanduidden. Maar 99 pet. der bevolking is even goed en net zoo slecht als de bevolklDg van welke andere plaats of streek ook. Oss is echter door enkele bijzondere voor vallen de kwetsbaar geachte plek geworden op een lichaam, dat om haar eigene en speciale sterkte, haat en weerzin van zekere groepen, van een contra-geest bezield, heeft ge wekt. Met wellust werpen deze groepen zich thans ook op een droeve gebeur tenis te Zevenbergen, waar een on derwijzer aan een R. K. school zich aan kinderen, welke hem waren toe vertrouwd, blijkt te hebbeu vergre pen. Een schunnigheid, welke helaas vrij dikwijls wordt bedreven. Wie waar hij in Nederland ook moge wonen kent niet eenzelfde feit uit eigen omgeving? Zevenbergen echter wordt thans gecombineerd met Oss om heel het donkere Zuiden in de smeltkroes der publieke verachting te kunnen doen. Het wordt tijd, dat de pers Oss en andere plaatsen eindelijk eens los late, opdat men er tot zich zelve kan komen en de eigen huishouding kan reinigen, zooals dat in elke huis houding van tijd tot tijd noodig is. Als ieder zijn eigen stoepje veegt, dan heeft-ie zorg genoeg. Daaraan herinnerde de redactie van „Wiering's Weekblad". (De heer Wiering is een bekende Amsterdamsche soc.-demo- craat, wiens goed geredigeerde buurt- bladen wekelijks in meer dan 100.000 exemplaren worden verspreid). Na te hebben vastgesteld, dat men in het Zuiden des lands het bestaan van het kwaad der zedeloosheid er kent en er sinds jaren op groote schaal middelen heeft georganiseerd om het te bestrijden, vervolgt de redactie van Wiering's Weekblad": „En ten derde staat vast, dat wie over zedeloosheid iD het Zuiden wil spreken, om eerlijk en onpartijdig te blijven, ook moet spreken over zedeloosheid boven den Moerdijk. Weet men wel, om maar eens de hand in den eigen Amsterdamschen boezem te steken, hoe het hier in onze eigen streek toegaat op fabrie ken, kantoren en werkplaatsen, waar meer of minder gewerkt wordt met vrouwelijk personeel Meermalen hebben ons daarover mededeelingen bereikt, die velen met verbazing en verontwaardiging zouden vervullen, doch die wij met opzet verzwegen hebben, omdat wij niet gaarne de verdenking op ons willen laden prikkellectuur te schrijven. Doch nu het Zuiden beschuldigd wordt en het lijkt alsof het daar in het Zuiden wel een Augiasstal zou zijn, waar vrou wen en vooral jeugdige meisjes in de bedrijven niet veilig zijn, past het evenzeer om maar bij eigen huis te blijven. Weet men wel, zoo zouden wij kunnen vragen, dat het hier ver moedelijk geen haar beter is, mis schien nog wel erger dan in het Zui den Weet men wel dat ook op Am sterdamsche kantoren, fabrieken en werkplaatsen bv. met veel jeugdig vrouwelijk personeel dagelijks dingen gebeuren waarover brave zielen, die van dat alles totaal geen besef heb ben, zich zouden ontzetten als zij ze kenden Weet men wel, dat er chefs patroons zijn, die onder beloften en voorspiegelingen en evenzeer onder bedreigingen onder heD staand per soneel pressen zich naar hun onbe hoorlijke wenschen te schikken en dat vooral in dezen tijd van werk loosheid, waarin kinderen vaak het brood moeten verdienen voorwerk- looze ouders, deze chefs en patroons van hun macht nog meer misbruik maken dan in normale tijden Weet men wel dat de schofterige brutali teit van sommige werkgevers en chefs zoo ver gaat dat reeds bij het aannemen van vrouwelijke personeel de „goedwilligheid" van de solicitante om zich naar zekere wenschen te schikken tot voorwaarde van het te werkstellen wordt gemaakt Ieder, dis met de toestanden op de hoogte is, kan dat bevestigen en er voor beelden van geven. Het is misschien niet overbodig, dat deze dingen eens geopenbaard en openlijk in een krant gezegd wor den, want het is niet alleen te wei nig of wellicht niets tegen gedaan." 345 cent Communiekaarten 46—810 cent FIRMA VAN DEN MUNCKHOF Geestelijke weerkracht. De giften voor onze nationale defensie blijven rijkelijk toestroomen; de minister heeft nu al een extra potje van veel meer dan een ton. Ongetwijfeld is de spontaniteit, waarmee uiting wordt gegeven van het besef, dat onze zelfstandigheid verdedigenswaard is, te prijzen. Toch moeten we oppassen, dat het volk, de draagkrachtigen zich niet blind gaan staren op één ge meenschapsplicht. Wanneer ons land verdedigd moet worden is niet alleen het aantal soldaten en de mate onzer materieele bewapening van beteekenis, maar óók - méér nog onze geestelijke weerkracht. O m. de „Nederlander" wees daar dezer dagen op, herinnerende aan de gift „op hoop van navolging", gedaan door een onbekend gebleven Deventer ouderpaar, „ter bevordering van productieve werkverschaffing." Voor een gezond nationaal leven, zoo is het standpunt van het bedoel de ouderpaar, is bestrijding van de werkloosheid niet minder belangrijk dan de defensie. Wij moeten er voor zorgen, dat ons volksleven niet van binnenuit ondermijnd wordt. Wanneer wy dat toelaten, verzwakken wij de kracht van het verweer tegen be dreigingen van buitenaf. En een permanente werkloosheid op groote school is een dergelijke ondermij ning. Het is verheugend, dat dit steeds meer erkenning vindt. Wij zijn er van overtuigd, dat dit vraagstuk in de komende maanden aan de regee ring en aan de openbare meening

Peel en Maas | 1938 | | pagina 9