MBDE BI,AT) VAN PEEL EN MAAS
in het tijdvak van Maandag 28
Maart t.e.m. Zaterdag 16 April.
Manufactuurhandel
Hofstraat 11
VENRAY
Telef. 114
PalmsPaschen.
De Goede Week,
Ons weekpraafje.
Hiervoor gelden de navolgende rege
ling en voorwaarden
Paaschkaarten
Krakelingen.
Zaterdag 9 April 1938
Negen en vijftigste Jaargang No 15
E Toen Christus op den Zondag
dien we thans als Palmpaschen
Passie-Zondag vieren, Zijn
intrede deed in Jeruzalem, was
't volk uitgelaten van blijdschap,
omdat het in Hem den aardschen
verlosser zag, den stichter van
het koninkrijk, hetwelk een over-
heerschende positie zou innemen
tegenover de andere volkeren.
De Jood zou niet langer een
achtervolgde, een opgedrevene
zijn, maar hij zou onder Jezus,
den koning, lidmaat zijn van een
krachtige, sterke en gevreesde
natie, welke de rijkdommen zou
verwerven van de bezitters der
aarde. Daarom trad de massa
Jezus juichend tegemoet, vreugde'
zwaaiend met palmtakken, hosan-
nah 1 roepende voor dezen zoon
van David.
Enkele dagen later slechts,
was de stemming van het volk
verkeerd en riep hetter dood
met hem En waarom Alleen
omdat de verlosser, dien ze in
Jezus hadden gezien, slechts een
Verlosser zeide te zijn. En omdat
het rijk, dat Hij beloofd had te
zullen stichten, niet van deze
wereld bleek, maar slechts het
Rijk der oneindige Heerlijkheid
Gods.
De Joden dier dagen vonden
de eeuwige dingen alleen ma2r
goed genoeg om er over te twis
ten, in en buiten hun tempels,
wat ze van het leven ver
langden wasmacht, sterkte,
aanzien en rijkdom. De dingen
des eeuwigen levens waren
alleen maar goed genoeg om ze
te gebruiken ten behoeve van het
leven van den dag.
Hosannah voor hem die hun
koning kon zijn.
Wee Hem zeiden ze jegens
Hem, Die hun de Brenger zeide
te zijn van de Waarheid, de
Verlosser voor de Eeuwigheid.
't Is thans bijna 2000 jaar
later.
Maar niet anders.
Morgen, op Palmpaschen, gaat
er een christenvolk van 70 mil-
lioen sterkte ter stembus, „heil
den verlosser" 1 roepende en hem
aanhangende, die zijn volk een
duizendjarig rijk belooft, dat
sterk zal zijn en krachtig. En
heerschen zal over andere volke
ren.
Duizend jaren van de eeuwig
heid. Raap een zandkorrel van
het strand en ge hebt meer aan
waarde dan duizend jaren op de
eeuwigheid beteekenen.
Nochtans, 99 pet. van het 70
millioen-volk zal heden de korrel
rapen, omdat dit nietige bezit
hun meer lijkt dan de eeuwig
heidsbelofte van Jezus, den eeni
gen, waren Verlosser.
Hosannah zullen ze roepen in
hun wereldsche verblindheid. De
weinigen, die wakende blijven
met Hem, die den Vrede wil
brengen, zuchten mét Dezen in
den modernen Hof van het Lijden,
in het concentratiekamp, of zij
worden bespied door de knechten
van den heerscher en diens
stadhouder.
Tusschen „heden" en „toen"
is er 2000 jaren verschil, maar
de mensch bleef gelijk in zijn
zelfzucht. Nóg belijdt hij het
hoogere, maar hij grijpt veelal
naar het tijdelijke gewin. Nog
offert hij den geest aan de
materie. Nóg beproeft hij God,
door den keizer te plaatsen tus
schen zich en Hem.
De glorie -van Jezus lag niet
omsloten in het gejuich van het
volk, in het wuiven van palm
takken, toen Hij Jerusalem bin
nenreed. De glorie van Jezus
was de kreet der wereld: Krui
sigt Hem
Want met de verguizing en 't
lijden volbracht Hij het offer,
dat noodig was om de menschen
vrij te maken en hen te vereeni
gen in het Eeuwige Koninkrijk.
De weg van den waren Ver
losser gaat niet door triomfpoor-
u „en 'an8s scharen van jui
chende knechten, maar door het
vuur, dat lichamen verteert om
geesten vrij te maken.
Ook voor den aardschen heer
scher, dien het volk op heden
„Hosannah" toeroept, kan de dag
aanbreken en méér nabij zijn dan
hij denkt, waarop een „Kruisigt
hem 1" zal klinken uit denzelf
den mond.
Dan staat hij voor zijn neder
laag en voor de ineenstorting
van zijn rijk.
Toen echter de Joden Jezus
met „Hosannah" begroetten, was
Hij bedroefd, doch toen het „Krui
sigt Hem weerklonk, wist Hij,
dat het offer weldra zou zijn
volbracht, de overwinning Hem
wachtte en de Vader Hem weldra
zou kronen als Koning van het
Eeuwige Rijk. Md.
De aanstaande week heet de
goede of heilige week om de
heiligheid en verhevenheid der
geheimen, welke herdacht wor
den: de zegepralende intocht van
Christus in Jeruzalem, de instel
ling van het Allerheiligste Sacra
ment des Altaars en het bitter
lijden en sterven van den Ver
losser.
Ter herinnering aan Jezus'
intocht in Jerusalem, waarbij het
Joodsche volk palmtakken in de
handen droeg en jubelde: „Ho
sanna Davids Zoon Gezegend
wie komt in 's Heeren naam
worden op Palmzondag de
palmen gewijd en in processie
rondgedragen.
Woont deze plechtigheid met
eerbiedwaardige aandacht bij,
huldigt den gekruisten Jezus van
harte als uw Heiland en Koning
en hernieuwt de belofte Hem
nooit ontrouw te worden als het
Joodsche volk, dat reeds na wei
nige dagen tierde: „Kruisig Hem!
Kruisig Hem
De palmen ontvangen door de
wijding een bovennatuurlijke
kracht, zoowel tot heiliging onzer
zielen, als tot bescherming van
onze woningen, akkers enz.
Schenkt hun derhalve een eer
volle plaats in uw woningen.
Op Witten Donderdag wordt
slechts ééne H. Mis gezongen,
waaronder de andere priesters uit
de handen van den Celebrant de
H. Communie ontvangen. Dit ge
schiedt ter herinnering van het
eerste H. Misoffer door Christus
zelve opgedragen en de H. Com
munie, die de Apostelen bij deze
gelegenheid uit de handen des
goddelijken Meesters zelve ont
vingen.
Bij het „Gloria" worden nog
eens de klokken geluid, welke
dan ten teeken van rouw ver
stommen tot Zaterdag.
Ook wordt nog een tweede H.
Hostie geconsacreerd, na 't H.
Offer in een gedekten kelk naar
een rijkversierd zij-altaar gedra
gen en daar ter aanbidding uit
gesteld.
Bezoekt het Allerheiligste, om
door uwe aanbidding eeniger-
mate den smaad te vergoeden,
den Heiland door de Joden aan
gedaan.
Op Goeden Vrijdag wordt ter
herinnering aan Jezus' bloedig
Kruisoffer het onbloedige Offer
der H. Mis nagelaten.
De den vorigen dag geconsa
creerde en op een rijkversierd
zijaltaar geplaatste H. Hostie
wordt na eenige indrukwekkende
plechtigheden naar het hoofdal
taar overgebracht en door den
dienstdoenden Priester genuttigd.
Woont, zoo het eenigszins
mogelijk is, de heerlijke diensten
op Witten Donderdag en Goeden
Vrijdag bij.
Na met de Kerk getreurd te
hebben in deze lijdensweek, zult
ge u met Haar verheugen in den
Paaschtijd 1
Is Oss een centrum van de
misdaad
Of een centrum van ongezonde
belangstelling
Thans ook Zevenbergen
in opspraak.
De brigade der marechaussee te
Oss is op het oogenblik in beklag
bij de publieke opinie, men be
schouwt de leden dezer brigade als
martelaren voor het recht, thans ten
prooi geworpen aan de verscheurende
beesten in de woestenij der willekeur.
In de waardeering der massa heeft
de marechaussee van Oss de wisse
lende stemming van den menschrrjk
ervaren. De brigade is hóóg ver
heven op het schild der hulde, toen
met vaste hand ingreep om hei
bekende misdadigersmilieu uit elkaar
te halen en de gerechtigheid te doen
zegevieren. Later, toen de verdach
ten zich beklaagden, dat ze tot
bekentenissen waren gedwongen met
den gummi-stok en andere mis
handelingen, plaatste een deel der
pers zich aanstonds gereserveerd
tegenover de politiemannen en werd
er aangedrongen op een onderzoek
naar de beschuldigingen tegen hen
geuit.
Wéér een tijdje later raakte een
der bekende mannen van de brigade
betrokken in een zedelijkheidsdelict
en ofschoon hij tenslotte naar ik
me althans meen te herinneren
werd vrijgesproken, was er hoon bij
velen tegen de reinigers van Oss,
„die zelf niet bleken te deugen."
Het publiek generaliseert a 11 ij d.
Zoo goed het dat doet ten aanzien
van „de toestanden in Oss", zoo
doet het zulks mede, wanneer het
gaat om één smet op het wapen der
marechaussee.
Op het oogenblik is het aspect der
zaken in Oss wederom geheel ge
wijzigd. Blijkbaar op last van den
Minister van Justitie wordt de bri
gade uit Oss verplaatst en vervangen,
daar de ongewenschte verhouding
(rivaliteit) tusschen rijks- en ge-
meente-politie, den dienstijver zoo
danig zou hebben geprikkeld, dat de
vereischte voorzichtigheid en noodige
terughouding er onder begonnen te
lijden.
Nu wordt de brigade ik zei het
reeds beschouwd als een marte
lares voor het recht, vervolgd en
overwonnen door de duistere figuren
der. misdaad, die zich met geld of
door hun invloed een stel lastige
dwarskijkers hebben afgeschud.
Voor de martelaren neemt „men'
het op. En in de voorste rij der
beschermers zien we den heer Wijn
koop, den bekenden communistischen
agitator, die zijn vaderhand op het
hoofd van de rijkspolitie heeft gelegd
en den minister met donderende
stem heeft afgevraagd, welk kwaad
deze brave beambte in het oog des
ministers kan hebben bedreven.
Ook Het Volk en het volksblad,
welke bladen 'n tijdje geleden „met
klem" aandrongen op een onderzoek
naar de wijze, waarop de marechaus
see te Oss verdachten tot een
bekentenis brachten, zijn thans
wederom diep in hun rechtsgevoelens
geschokt. Zij eischen „eerherstel"
voor de Osscbe brigade.
En de redactie dier bladen grijpt
naar links en naar rechts om de
lieden te pakken te krijgen, te wier
laste het eerherstel der brigade moet
plaats hebben.
Waarom moest de Ossche brigade
worden weggewerkt De redactie
van het Volksblad geeft de volgende
verklaring, welke alle schuld werpt
op een bekenden, onlangs gearres
teerden Joodschen industrieel te Oss,
die van een reeks zedenmisdrijven
wordt beschuldigd. Ik citeer
Is het wonder, dat de volksmond
beweert, dat een geenszins voor
barige arrestatie van een machtig
industrieel uit Oss de verwijde
ring der brigade uit de gemeente
tengevolge heeft gehad
Het was bovendien voor inge
wijden geen geheim, dat de
arrestatie van M. van Z. het
begin kou zijn van verdere
justitiëele maatregelen, waarbij
vooraanstaande ingezetenen op
zeer onaangename wijze betrok
ken zouden kunnen zijn.
Ziezoo, die zit. De arbeiders
lezers zullen met genoegen van de
ontmaskering lezen van de intriges
van zulken vuigen „industrieel", zij
het een Joodschen, en zijn trawanten.
Maar in 'n Brabantsche gemeente
valt nog een andere categorie van
burgers verdacht te maken. En in
een tweede artikel over Oss in het
zelfde nummer van het Volksblad,
wordt een geheel andere verklaring
gegeven van het optreden tegen de
brigade. Daarin heet het
Men peinst over middelen om
hier nog recht te doen geschie
den en acht het gebeurde een
aantasting van het zedelijk gezag
der overheid. Niemand kan de
indruk van zich afzetten, dat
men een of ander schandaaltje
heeft willen voorkomen en alge
meen betreurt men het, dat de
marechaussee daarvan de dupe
is geworden.
Het schijnt vooral kwaad bloed
te hebben gezet dat de marechaus
see een onderzoek heeft ingesteld
naar het gedrag van twee pries
ters, in verband waarmede ook
een aantal schoolkinderen is ge
hoord.
Velen, die op objectieve wijze de
berichtgeving over Oss in de laatste
jaren hebben gevolgd, verwondert
het geenszins, dat de zaken zóó zijn
geloopen. De pers heeft een onge
zonde en ongebreidelde bemoeienis
betoond met justitiezaken, waarover
geen juist oordeel is te bekomen,
omdat de overheid en haar beambten,
die justitie hebben te beoefenen,
over verdenkingen en over het ver
hoor van verdachten geen inlichtin
gen kan noch mag verstrekken.
Tenslotte zijn er ten aanzien van
Oss slechts twee vaststaande feiten.
Het eerste betreft het befaamde
misdadigersmilieu. Het bestaan van
dat milieu is oud en historisch als
dat van de Limburgsche bokken
rijders alléénhet is taaier gebleken
dan het bestaan van deze laatsten.
Het milieu van erfelijk-belasten zal
over tientallen jaren nóg bestaan.
Het zijn enkele misdadige families,
die een bepaalde buurt van Oss
bevolken.
Noch de gemeentepolitie noch de
rijkspolitie zijn jaren achtereen
opgewassen gebleken tegen de
zwijgzaamheid van het „milieu", tot
dat op een gegeven moment de
marechaussee geluk had en het
kluwen kon aangrijpen op een plaats,
waar het uit te rafelen bleek. Toen
begon de massa „heil" te roepen, de
dag
gratis Koopen
Beide Zondagen zi|n uitgesloten.
Alleen contante koopen komen in aanmerking.
Van deze contante koop ontvangt men een speciale cassabon, bedrag
en datum van aankoop vermeldende.
Heeft men nu op den geheimen, van tevoren vastgestelden datum,
voor een bedrag gekocht, dan ontvangt men op vertoon van deze
cassabon het volle bedrag van zijn aankoop terug op 19 April a.s.
De nu reeds vastgestelde geheime datum is in een verzegelde enve
loppe op de Nederlandsche Landbouwbank gedeponeerd, waar deze
Dinsdag 19 April onder getuigen zal worden geopend. Daarna zal de
geheime datum worden bekend gemaakt aan de zaak en Zaterdag 23
April in „Peel en Maas".
P. VAN OPBERGEN FZ.
marechaussee torenhoog op te heme
len en de gemeentepolitie neer te
trappen. Een deel van de pers liet
zich evenmin onbetuigd.
Dat moest leiden tot animositeit
en naijver tusschen de corpsen. Ook
marechaussee's zijn maar menschen
en het is begrijpelijk, dat zij zich
onbewust ontvankelijk betoonden
voor de suggesties, dat heel Oss een
poel van misdaad moest zijn, de
overheid ter plaatse incluis, en dat
de eenige hoop op redding zich con
centreerde op het werk der brigade.
Deze suggesties werden sterker,
toen de diecteur van de fabriek
„Organon" wegens zedendelicten werd
gearresteerd. Ook toen heette hét,
dat de gemeentepolitie ter zake te
duldzaam was geweest, niettegen
staande „iedereen wist", wat er in
de fabriek omging. De marechaussee
heeft nochtans zelf moeten toegeven,
dat ook zg hoewel de praatjes
haar jaren reeds bekend waren
voordien nimmer had kunnen in
grijpen, omdat de slachtoffers der
verleiding niet wilden of durfden
spreken. Zoo gauw er eindelijk ééne
bereid bleek tot getuigen toe
vallig weer tegenover de marechaus
see kon er worden opgetreden en
kwamen, zooals altijd in zulke om
standigheden, andere monden los.
„Dus" was Oss weer duidelijker
een poel van misdaad gebleken. En
„dus" dreef een deel van de pers de
marechaussee verder aan, om te
speuren en te grijpen, naar links en
naar rechts. De marechaussee deed
het. Nu eens raak, dikwijls mis.
De rivaliteit tusschen rijks- en
gemeentepolitie groeide, achtbare
menschen ook in overheidspositie
gesteld werden voorwerp van
volkomen ongemotiveerde verdenking
en beschuldiging.
Oss heeft een historisch „oud zeer",
de groep misdadigers, welke we hier-
voren aanduidden. Maar 99 pet. der
bevolking is even goed en net zoo
slecht als de bevolklDg van welke
andere plaats of streek ook. Oss is
echter door enkele bijzondere voor
vallen de kwetsbaar geachte plek
geworden op een lichaam, dat om
haar eigene en speciale sterkte, haat
en weerzin van zekere groepen, van
een contra-geest bezield, heeft ge
wekt.
Met wellust werpen deze groepen
zich thans ook op een droeve gebeur
tenis te Zevenbergen, waar een on
derwijzer aan een R. K. school zich
aan kinderen, welke hem waren toe
vertrouwd, blijkt te hebbeu vergre
pen. Een schunnigheid, welke helaas
vrij dikwijls wordt bedreven. Wie
waar hij in Nederland ook moge
wonen kent niet eenzelfde feit
uit eigen omgeving?
Zevenbergen echter wordt thans
gecombineerd met Oss om heel het
donkere Zuiden in de smeltkroes der
publieke verachting te kunnen doen.
Het wordt tijd, dat de pers Oss en
andere plaatsen eindelijk eens los
late, opdat men er tot zich zelve
kan komen en de eigen huishouding
kan reinigen, zooals dat in elke huis
houding van tijd tot tijd noodig is.
Als ieder zijn eigen stoepje veegt,
dan heeft-ie zorg genoeg. Daaraan
herinnerde de redactie van „Wiering's
Weekblad". (De heer Wiering is een
bekende Amsterdamsche soc.-demo-
craat, wiens goed geredigeerde buurt-
bladen wekelijks in meer dan 100.000
exemplaren worden verspreid).
Na te hebben vastgesteld, dat men
in het Zuiden des lands het bestaan
van het kwaad der zedeloosheid er
kent en er sinds jaren op groote
schaal middelen heeft georganiseerd
om het te bestrijden, vervolgt de
redactie van Wiering's Weekblad":
„En ten derde staat vast, dat wie
over zedeloosheid iD het Zuiden wil
spreken, om eerlijk en onpartijdig
te blijven, ook moet spreken over
zedeloosheid boven den Moerdijk.
Weet men wel, om maar eens de
hand in den eigen Amsterdamschen
boezem te steken, hoe het hier in
onze eigen streek toegaat op fabrie
ken, kantoren en werkplaatsen, waar
meer of minder gewerkt wordt met
vrouwelijk personeel Meermalen
hebben ons daarover mededeelingen
bereikt, die velen met verbazing en
verontwaardiging zouden vervullen,
doch die wij met opzet verzwegen
hebben, omdat wij niet gaarne de
verdenking op ons willen laden
prikkellectuur te schrijven. Doch nu
het Zuiden beschuldigd wordt en het
lijkt alsof het daar in het Zuiden wel
een Augiasstal zou zijn, waar vrou
wen en vooral jeugdige meisjes in
de bedrijven niet veilig zijn, past het
evenzeer om maar bij eigen huis te
blijven.
Weet men wel, zoo zouden wij
kunnen vragen, dat het hier ver
moedelijk geen haar beter is, mis
schien nog wel erger dan in het Zui
den Weet men wel dat ook op Am
sterdamsche kantoren, fabrieken en
werkplaatsen bv. met veel jeugdig
vrouwelijk personeel dagelijks dingen
gebeuren waarover brave zielen, die
van dat alles totaal geen besef heb
ben, zich zouden ontzetten als zij ze
kenden Weet men wel, dat er chefs
patroons zijn, die onder beloften en
voorspiegelingen en evenzeer onder
bedreigingen onder heD staand per
soneel pressen zich naar hun onbe
hoorlijke wenschen te schikken en
dat vooral in dezen tijd van werk
loosheid, waarin kinderen vaak het
brood moeten verdienen voorwerk-
looze ouders, deze chefs en patroons
van hun macht nog meer misbruik
maken dan in normale tijden Weet
men wel dat de schofterige brutali
teit van sommige werkgevers en
chefs zoo ver gaat dat reeds bij het
aannemen van vrouwelijke personeel
de „goedwilligheid" van de solicitante
om zich naar zekere wenschen te
schikken tot voorwaarde van het te
werkstellen wordt gemaakt Ieder,
dis met de toestanden op de hoogte
is, kan dat bevestigen en er voor
beelden van geven.
Het is misschien niet overbodig,
dat deze dingen eens geopenbaard
en openlijk in een krant gezegd wor
den, want het is niet alleen te wei
nig of wellicht niets tegen gedaan."
345 cent
Communiekaarten
46—810 cent
FIRMA VAN DEN MUNCKHOF
Geestelijke weerkracht.
De giften voor onze nationale
defensie blijven rijkelijk toestroomen;
de minister heeft nu al een extra
potje van veel meer dan een ton.
Ongetwijfeld is de spontaniteit,
waarmee uiting wordt gegeven van
het besef, dat onze zelfstandigheid
verdedigenswaard is, te prijzen.
Toch moeten we oppassen, dat
het volk, de draagkrachtigen zich
niet blind gaan staren op één ge
meenschapsplicht.
Wanneer ons land verdedigd moet
worden is niet alleen het aantal
soldaten en de mate onzer materieele
bewapening van beteekenis, maar
óók - méér nog onze geestelijke
weerkracht.
O m. de „Nederlander" wees daar
dezer dagen op, herinnerende aan de
gift „op hoop van navolging", gedaan
door een onbekend gebleven Deventer
ouderpaar, „ter bevordering van
productieve werkverschaffing."
Voor een gezond nationaal leven,
zoo is het standpunt van het bedoel
de ouderpaar, is bestrijding van de
werkloosheid niet minder belangrijk
dan de defensie. Wij moeten er voor
zorgen, dat ons volksleven niet van
binnenuit ondermijnd wordt. Wanneer
wy dat toelaten, verzwakken wij de
kracht van het verweer tegen be
dreigingen van buitenaf. En een
permanente werkloosheid op groote
school is een dergelijke ondermij
ning.
Het is verheugend, dat dit steeds
meer erkenning vindt. Wij zijn er
van overtuigd, dat dit vraagstuk in
de komende maanden aan de regee
ring en aan de openbare meening