\m Het b Meule Heeren-^ Import] J- Ze; Vn Uk em t A. E. C n< hetadbe: Kachel, HAARDK KACHEll HAARDRC De heer STEEGH3 zegt, dat als hij had kunnen denken, dat dit voor de a.s. verkiezing niet meer geregeld kon worden, hij er de vorige ver gadering v el over gesproken had. De heeren Raadsleden herinneren zich toch allemaal nog wel dat Spreker daarover reeds vroeger gesproken heeft. Wie zal nu bij de a.s. verkiezing de menschen uit Castenray en Oirlo naar het stembureau brengen De heer PUBBEN acht het ook gewenscht, dat in het dorp 3 stem- burcaux komen. Ook aan de Heide moest een stembureau zijn. Thans hebben ze daar ook een eigen Boerenbond en ook in Castenray, maar het zal inderdaad nu dit jaar wel moeilijk nog kunnen om dat alles klaar te krijgen. De heer VERMEULEN zou B. en W. willen verzoeken om alsnog te probeeren dit nog vóór de a.s. verkiezing klaar te krijgen. De heer VAN BOVEN zou het ook nog direct willen laten probeeren. De VOORZITTER licht toe, dat het niet meer gaat, waarop de SECRETARIS op zijn verzoek uiteenzet, hoe de verdeeling der gemeente in stemdistricten volgens de wet geschiedt en dat daarmee niet alleen de Raad, maar ook Ged. Staten en de Minister zijn gemoeid. De heer STEEGHS vraagt dan om in de loop van het jaar met voor stellen te komen. De heer ODENHOVEN dringt nog aan op spoedige voorstellen. De VOORZITTER zegt toe, dat B. en W. deze aangelegenheid onder de oogen zullen zien en zoo tijdig met voorstellen zullen komen, dat in elk geval bij de verkiezingen in 1939 er eene andere verdeeling der gemeente in stemdistricten kan zgn. Volgnummer 59. Kosten van het ontwerpen yan een uitbreidingsplan der gemeente, zou de heer VAN HAREN in zijn geheel willen schrappen. De heer VERMEULEN is het daarmede volkomen eens. De heer MILLEN vraagt, of dit bedoeld is om grond aan te koopen voor verbreeding van den Langeweg. De heer VAN HAREN zegt, neen, het betreft hier maken van teeke- ningen enz. en dit kan de Directeur van Gemeentewerken goed doen zonder dat dit extra geld behoeft te kosten. De post wordt in een memoriepost veranderd. Volgnummer 65. Kosten van onderhoud van het woonwagenkamp. De heer VERMEULEN stelt voor dezen post met f 25 te verlagen. Het woonwagenkamp is pas geheel in orde gemaakt. De heer VAN BOVEN steunt het voorstel van den heer Vermeulen, waarna de Raad besluit de post met f 25 te verlagen. Volgnummer 79. Kosten van telefoon, telegraaf enz. De heer VAN HAREN acht het noodig, dat de gemeente-politie tele fonisch te bereiken ia. Wij zijn altijd aangewezen op de Marechaussée en er kunnen toch ook gevallen zijn, die de gemeente-politie meer in het bijzonder heeft behandeld. De heer MILLEN meent, dat de kosten van aansluiting ook niet zoo hoog zgn. De heer VERMEULEN zou een doorverbinding maken van Secretarie naar politiebureaudan wordt er ook gehoor verkregen, als de politie er niet is en des avonds kan de telefoon op de politie worden overgezet. De heer VAN HAREN zegt, dat de bedoeling is om aan huis telefoon aan te leggen. De VOORZITTER zegt, dat men op de Secretarie den geheelen dag aanwezig is en de politie geroepen wordt als men er om vraagt. Hij zou deze zaak echter liever overlaten aan den Burgemeester. Er zijn boven dien plannen tot automatiseering van het telefoonnetwellicht is het beter daarop te wachten. Het voornemen schgnt om in den loop van 1938 het net alhier te automatiseeren. De Heer VAN HAREN merkt op, dat dit de zaak niets verandert. De VOORZITTER zou eerst eens willen onderzoeken wat het doel matigst is, ook ten aanzien van de kosten. Neen, zegt de heer VERMEULEN, niet meer onderzoeken. Spreker maakt een voorstel om de politie vanaf de Secretarie door te verbinden, welk voorstel door den heer VAN BOVEN wordt gesteund. De Raad gaat er mee accoord en besluit de post met f 25 te verhoogen. Volgnummer 102. Kosten van onderhoud van waarschuwingsborden en wegwijzers. De heer VERMEULEN vindt deze post te hoog en zou hem met f 100willen verlagen. De kortgeleden voor de Groote sLraat aange schafte borden f 30.per stuk zijn veel te duur. Deze borden zijn ook reeds voor f 10.te koopen. De heer ODENHOVEN is ook voor verlaging van dezen post, maar meent, dat er niet meer dan f 50.af kan. Spreker wijst op de voor genomen verbetering van de Eindstraat. Hij hoopt, dat daar dan aan eene zijde van de straat een speciaal rijwielpad komt, waarvoor dan ook weer borden zullen aangeschaft moeten worden. Spreker zou willen, dat deze borden reeds thans werden geplaatst. Hij krijgt tranen in de oogen, wanneer hij ziet, dat een werklooze, die naar de Arbeidsbeurs moet om te stempelen, boete moet betalen, omdat hij daar links van den weg heeft gereden, terwijl en omdat het rechter gedeelte van de straat onberijdbaar is. De Raad besluit hierna de post met f 50.te verlagen en dus te brengen op f 100 Bij volgnummer 106: Kosten van de Bioscoop-commissie en \an de Filmkeuring stelt de heer VERMEULEN voor, den post, die ad f 100. was uitgetrokken, met f 50.te verlagen. De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet kan, aangezien de gemeen te lid is van de Vereeniging van Noor-Brabantsche en Limburgsche gemeenten voor gemeenschappelijke filmkeuring, waarvan de contribuiie 0.6 ct. per inwoner per jaar bedraagt, zoodat daarvoor alleen al circa 14000 maal 0.6 ct. is f 84.noodig is. De heer VERMEULEN begrijpt dan niet, waarom het in 1935 nog geen f 30.heeft gekost. Dat is toch heel eenvoudig, zegt de VOORZITTER, want in 1935 is de bioscoop, wegens het conflict niet het geheele jaar open geweest en toen hebben wij ook slechts een gedeelte der contributie behoeven te betalen. De heer VERMEULEN zou de gemeente dan maar willen laten be danken als lid van die vereeniging, want het heeft, volgens Spreker, toch voor Venray geen of weinig waarde; daar zullen toch wel alleen geschikte films vertoond worden. De SECRETARIS zegt, dat de gemeente dan zelf, volgens de veror dening, de films moet laten nakeuren en dan alle kosten daarvan, ook bijv. zaalhuur, verwarming enz. moet betalen en dat zou heel wat duurder komen. Bovendien zou het niet g°makkelijk zgn steeds personen te vinden, geschikt en bereid om dat verantwoordelijk werk op zich te nemen. De Raad besluit hierna den post op f 100.te handhaven. Bij volgnummer 130Kosten van en bijdragen voor uitzending en verpleging van kinderen in gezondheids- en vacantie-kolonies, merkt de heer MILLEN op, dat hij het jammer vindt, dat daar hier niets voor gedaan wordt. De heer VERMEULEN zegt, dat de St. Vincentius-vereeniging de laatste jaren dit werk gedaan heeft. Dit mag thans echter niet meer. Een Commissie van het Huisvesting-comité, die dit werk behoort te doen, is er nog wel, maar is slapende. De heer MILLEN vindt dit erg jammer en vraagt den heer Ver meulen of hij die Commissie niet weer wakker kan maken. De heer VERMEULEN zegt, dat dit niet op zijn weg ligt. Bij post 149 merkt de heer PUBBEN op, dat onze markten de laatste jaren zoo achteruit gaan, wat den aanvoer van rundvee betreft en den handel daarin. Er komen ook niet zooveel kooplieden meer als vroeger. Het marlctgeld is z.i. te hoog, doch vooral is het de Bossche markt, die zooveel afbreuk doet aan de Venraysche markten. Spreker geeft daarom B. en W. ernstig in overweging om eens de normen van het marktgeld onder de oogen te nemen, doch vooral om eens na te gaan, of het niet mogelijk is, eene zoodanige regeling voor onze markten te treffen, dat geen enkele markt meer op Woensdag valt. Spreker weet wel, dat de Burgemeester steeds aankomt met het gevaar, dat in verandering der datums is gelegen, maar hij meent, dat de Burgemeester dat gevaar overschat. In elk geval hebben onze Woensdagsche markten nu toch al weinig meer te beteekenen; minder kunnen ze tóch door verstelling niet worden. Woensdag, de dag der Bossche markt, is de slechtste dag van heel de week. Wethouder NELISSEN vindt ook 2 November een slecht gekozen dag; het komt z.i. niet te pas om op Allerzielendag markt te houden Maar een drukke markt is het toch wel, zegt de VOQRZITTER, die toezegt, dat eeu en ander door B. en W. zal worden overwogen en deze dan eventueel met voorstellen tot verandering zullen komen. Het is intusschen een groote moeilijkheid, voegt de SECRETARIS er aan toe, om nog datums te vinden, waarop geen markt wordt gehou- hen in een plaats in de omgeving. Dat valt heusch niet mee; alle dagen zoowat zijn bezet. Maandag Horst of Boxmeer, Dinsdag Cuyk of Wycüen, Woensdag den Bosch en op het laatst van de week kan men moeilijk markt houden, want dan kunnen de slagers niet. En over een besluit tot instelling of verandering van markten worden door Ged. Staten, alvorens deze goedkeuring verleenen, belanghebbende andere gemeenten gehoord en deze maken allicht bezwaar, wanneer wij onze markt stellen op een van hun marktdagen. Er kan echter eens worden nagegaan, of nog hier of daar een vrije datum te vinden is. By volgnummer 153Opbrengst rioolbelasting ingevolge art. 275 der gemeentewet, merkt de heer JANSSEN op, dat op dezen post een paar duizend gulden winst wordt gemaakt en vraagt, of nu het volgend jaar op -den ingevolge de verordening op de heffing opgelegden aanslag weer een reductie wordt gegeven. De VOORZITTER antwoordt, dat als de opbrengst meer zal bedragen dan het hier geraamde bedrag, vermoedelijk dat meerdere wel weer op de aanslagen in mindering zal worden gebracht. Bij volgnummer 156; Jaarwedde van het personeel ten dienste van het beheer van openbare werken, merkt de heer VAN HAREN op, dat deze post pl.m. f 1500.— hooger is geraamd dan volgens de memorie van toelichting noodig is. Na onderzoek zegt de VOORZITTER dat hier inderdaad een vergis sing blijkt te zijn ingeslopen en de post met f 1500.kan worden ver laagd, waartoe de Raad hierna besloot. In de bijlage zijn de salarissen goed vermeld en nu de post met f 1500.— is verlaagd, is er nog het gewone kleine surplus voor even- tueele veranderingen. Bij volgnummer 160Onderhoud van straten en pleinen, stelt de heer MILLEN voor om de Kard. van Rossumstraat voorloopig enkel te ver harden, maar'nog geen trottoirbanden aan te leggen. De heer VAN HAREN ontraadt dit, omdat dit dan vermoedelijk dub bele kosten met zich brengt, want dan zal later de weg weer openge broken moeten worden of langs de trottoirbanden bijgewerkt. Spreker acht het beter den weg heelemaal aan te leggea of den geheelen aanleg uit te stellen. De VOORZITTER zegt, dat deze weg van meer bijzonder en direct belang? is voor de gemeente,"omdat deze daaraan eenige bouwterreinen heeft liggen, die dan uiteraard beter verkoopbaar worden. De Raad besluit hierop den post te handhaven. Nu stelt de heer MILLEN voor om op de begrooting een bedrag ad f 700.uit te trekken voor verbetering van de Langstraat, wat naar Sprekers meening noodzakelijk is. Deze kosten zouden gedekt kunnen worden door post volgnr. 186 „Transport met eigen vrachtwagen" met f 700.te verlagen. Met dit voorstel heeft de Raad zich vereenigd. Post volgnummer 196Onderhoud en schoonhouden benevens verlich ting en verwarming der kantoren en werkplaatsen van den dienst der Openbare Werken, onderhoud der meubelen enz., zou de heer VER MEULEN met f 100.willen verlagen. De Raad acht de voorgestelde verbeteringen als aanleg van archief kasten enz. wel noodzakelijk en handhaaft den post op het uitgetrokken bedrag. Bij volgnummer 216Dijk- en polderlasten, stelt de heer VAN HAREN voor het uitgetrokken bedrag te schrappen. De heer VERMEULEN zou den post ook pro memorie willen ramen en die f 1000.dan overbrengen naar den post onvoorziene uitgaven. De VOORZITTER wijst er echter op, dat deze uitgave niet „onvoor zien" is, aangezien men op het kantoor van het waterschap druk doende is met het schrijven der aanslagbiljetten enz. De heer JANSSEN vraagt, of dan misschien het juiste bedrag ook bekend is, dat de gemeente zal moeten betalen. De VOORZITTER antwoordt, dat dit B. en W. nog onbekend is, waar op de Raad zich met den post vereenigt. Post volgnummer 308Kosten van overbrenging, plaatsing en ver pleging van arme krankzinnigen. De heer VERMEULEN zegt gehoord te hebben dat er sinds de be grooting is opgemaakt, al 2 ten laste van de gemeente komende patiën ten zijn overleden. De VOORZITTER zegt, dat er ook al weer een andere is bijgekomen. De heer VERMEULEN meent, dat de post dan toch nog verlaagd kan worden. De VOORZITTER zou aan dezen post niet tornen, komt er nog een patiënt bij dan zitten wij al vast. De post blijft onveranderd gehandhaafd. Bij volgnummer 313 Subsidie aan Algemeen Burgerlijk Armbestuur vraagt de heer PUBBEN, of het uitgetrokken bedrag wel toereikend zal zijn voor 1937, gezien de uitgaven over het jaar 1936. De VOORZITTER antwoordt, dat met vrij groote zekerheid moet worden aangenomen, dat de post ontoereikend is, maar het Algemeen Burgerlijk Armbestuur heeft volgens het daarvoor vastgestelde Regle ment reeds in Maart zijn begrooting opgemaakt en ingediend, en toen is de bijdrage van de gemeente op dit bedrag geraamd. Bij den post onvoorziene uitgaven moet er echter eenigszins rekening mede gehouden worden, dat het Armbestuur wel pl.m. f 3000.meer kan kosten. Bij volgnummer 337Tegemoetkoming aan werkzoekenden bij het verrichten van arbeid (niet in werkverschaffing) buiten de woonplaats, vraagt de heer VAN HAREN, of het hiervoor uitgetrokken bedrag van f 1400.niet erg hoog is. De VOORZITTER antwoordt, dat deze post inderdaad moeilijk te ramen valt, maar dat op het oogenblik Venraysche sigarenmakers werkzaam zgn te Roozendaal, Cuyk en Wageningen, in wier kosten van vervoer de gemeente bijdraagt. Tegenover dezen post staat echter een inkomstenpost van f 700.wegens bijdrage van het Rijk. Na deze toelichting kan de heer van Haren, evenals de geheele Raad zich wel met dezen post vereenigen. Bij volgnummer 357Kosten van de Districtsarbeidsbeurs en van de Arbeidsbemiddeling vraagt de heer MILLEN of er al een brief is ge komen van het Ministerie over de jaarwedde van F. Schols. De VOORZITTER antwoordt, dat hierover nog geen schrijven is ont vangen. Thans komt aan de orde Hoofdstuk XII der begrootingBelastingen. De heer VERMEULEN wil hier nog eens terugkomen op die verhoo ging van de opcenten op de Personeele Belasting met 70. De Raad beeft nu de uitgaven-posten met f 1700.verlaagd. De Rijksuitkeering in de kosten van werkverschaffing is met f 8000.verhoogd, terwijl door conversie van geldleeningen tegen een lageren rentevoet ook nog pl.m. f 600.kan worden bezuinigd. In totaal hebben we dus een overschot van f 10300.gevonden. Een opcent op de Personeele belasting brengt f 213.op, 50 opcenten brengen dus 50 x f 213 of f 10650.op. Als de Raad nu dus besloot om de opoenten Personeele belasting te verhoogen met 20 in plaats van met 70 opcenten is de begrooting sluitend met een zelfden post van onvoorzien als door B. en W. voorgesteld. De VOORZITTER zegt, dat de post onvoorziene uitgaven ook feitelijk te laag geraamd was. De heer VERMEULEN ziet dit niet in. De laatste jaren is bij de be grooting elk jaar ongeveer de helft van het batig slot ingeteerd, en meer nemen wij nu toch ook niet De heer VAN HAREN kan ook niet inzien dat de post onvoorzien nu verhoogd moet worden. B. en W. hebben toch eerst zelf voorgesteld om de begroting vast te stellen met den post van onvoorzien van Dog geenf 14000 Waarom moet nu opeens die post verhoogd worden. Wat de heer van Haren zegt, is niet geheel juist, zegt de VOOR ZITTER. Bij den eersten opzet der begrooting kwamen wij tot een on voorzien van circa f 19000. Op verzoek van den Voorzitter zet de SECRETARIS dit nader uiteen en zegt, dat aanvankelijk circa f 9000.va n den kapitaaldienst als bij drage in de kosten van den gewonen dienst was bestemd op overweging, dat de te spitten grond toch ook in waarde zou stijgen en daarmede het grondbezit, het kapitaal van de gemeente. Maar nu bleek uit de nadere voorschriften, dat het Rijk alleen zou bijdragen in de ten laste van den gewonen dienst komende uitgaven in verband met de weik- loosheid. En daar zaten we met onze f 9000.De kosten van de werkverschaffing, waarin het Rijk niet bijdraagt (sub b. en c. vanvlgn. 328) waren lang geen f 9000.doch slechts f 5800.Brachten wij dus meer over van den kapitaaldienst, dan vielen wij met dat meerdere in de loonkosten (sub a van vlgn. 328) en zouden wij dus voor een evenredig deel daarvan geen bijdrage uit het Werkloosheidssubsidiefonds te ver wachten hebben. Daarom moest noodwendig die bijdrage van den kapi taaldienst van f 9000.worden gereduceerd, met als gevolg, dat ons inkomstentotaal op den gewonen dienst eveneens belangrijk minder werd, hetgeen nu, toen nog geen andere bronnen van inkomsten te vinden waren en de uitgaven tot het noodzakelijke waren beperkt, op zgn beurt, geen ander effect kan hebben dan daling van den post on voorzien, waarvan nu nog geen f 14000,meer overbleef. Intusschen wisten wij toen al iets van de in uitzicht gesteb'a hoogere bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds en lieten dus den post on voorzien, hoewel te laag, voorloopig tot de behandeling der begrooting maar op gezegd bedrag, in de verwachting welke ook is.uitgeko men dat wg bij die behandeling meer van de plannen der Regeering zouden weten en daarin nog wat zouden kunnen vinden voor verhoo' ging van dien post. Na deze toelichting stelt de heer VAN HAREN voor een tusschen- weg te bewandelen en de opcenten op de Personeele Belasting te ver hoogen tot 120. De heer VERMEULEN kan zich hier niet mee vereenigen. In 1934 was het batig slot f 47292.07 en de post voor onvoorziene uitgaven f 22691,57, dus nog niet de helft. Wij kunnen dus, nu het batig saldo van 1935 circa f 32000.bedraagt ook best volstaan met een post „memorie", die ca de gevonden bezuinigingen enz. naar de f 15.000.— gaat loopen. Volgens spreker zullen Ged. Staten daarmee ook wel ge noegen nemen. De heer VAN HAREN zou er niet voor zijn, dat van de belasting betalers meer geplukt wordt dan strikt noodig is, maar meent toch erop te moeten wijzen, dat niet uit het oog mag worden verloren, dat zoo goed als zeker voor het Armbestuur meer noodig zal zijn dan aan vankelijk is gedacht en nu is geraamd. De heer VERMEULEN meent dat het Armbestuur ook wel wat royaal met de centen omspringt. Kijk maar eens naar de voortdurend stijgende ziekenhuiskosten. De heer VAN HAREN zegt dat dit niet aan het Armbestuur ligt. maar afhangt van de adviezen der dokterser gaat niemand naar het ziekenhuis als de dokter het niet noodig acht. De VOORZITTER vraagt ook wie de verantwoordelijkheid op zich durft nemen, om te weigeren, als iemand met een bewijs van den dokter komt, dat deze opname in een ziekenhuis, operatie, versterken de middelen, enz., noodzakelijk acht. De heer MILLEN wijst nog op de kosten van het Armbestuur hier en die in andere soortgelijke gemeenten. Venray staat er dan heusch nog niet zoo ongunstig voor. Ondanks dat blijft de heer VERMEULEN van meening dat 100 op centen voldoende is. De VOORZITTER zegt dat B. en W. bereid zijn, hun voorstel te wij zigen in dien geest dat 130 opcenten geheven worden. De heeren STEEGHS en VAN BOVEN steunen het voorstel van den heer van Haren. De heer MILLEN acht 100 opcenten, zooals de heer Vermeulen heeft voorgesteld, te weinig en zou daarom ook het voorstel van Haren willen steunen. De VOORZITTER wijst er ook nog op, dat de post jaarwedde amb tenaren ter gemeentesecretarie zal moeten worden verhoogd, ingevolge de bg volgnr. 17 genomen besluiten. De heer VERMEULEN zegt van raeening te blijven, dat Openbare Werken te veel geld kost. De heer MILLEN is er ook van overtuigd, dat aanleg van wegen duur is, maar goede wegen brengen ook welvaart in de gemeente. De heer VERMEULEN meent toch dat, als straks de planüen voor verharding van bedoelde wegen klaar zgn en een leening wordt aange gaan, de post lager zal kunnen worden geraamd. De heer ODENHOVEN zegt geschrokken te zgn, toen hg de voor stellen zag van B, en W. om 150 opcenten op de Personeele Belasting te heffen. Spreker dacht dan ook wel dat met minder zou kunnen wor den volstaan. De Raad heeft de uitgaven nu weliswaar met f 1700. verlaagd, maar het Armbestuur zal zeker meer kosten. De uitgaven voor openbare werken zijn naar zijn meening niet te hoog. De Direc teur van Gemeentewerken heeft een mooie, overzichtelijk gespecificeerde begrooting gemaakt. Op deze begrootiDg zou enkel kunnen bezuinigd worden, door bepaalde aan te wijzen verbeteringen in haar geheel als niet noodzakelijk te schrappen. Maar om globaal die begrooting te verlagen, is onmogelijk. Spreker kan dan ook het voorstel van den heer van Haren, om 120 opcenten te heffen, steunen. Zou de door den Heer Vermeulen besproken conversie van geldleeningen meevallen, dan kan dit toch nog geen groot bedrag zijn. Hierna brengt de VOORZITTER in stemming het voorstel van B. en W. tot heffing van 130 opcenten op de Personeele Belasting. Voor stemden de heeren Nelissen, Poels, Pubben en Houben. Tegen stemden de heeren Odenhoven, van Boven, Janssen, van Haren, Arts, Vermeulen, van Dgck, Goumans, Steeghs en Millen, zoodat dit voorstel is verworpen. Vervolgens brengt de VOORZITTER in stemming het voorstel van den heer van Haren tot heffing van 120 opcenten op de Personeele Belasting. Uit de hierna gehouden stemming bleek dat „voor" stemden de heeren OdeDhoven, Poels, van Boven, Janssen, Pubben, van Haren, Arts, van Dgck, Goumans, Millen en Steeghs. Tegen stemden de heeren Nelissen, Vermeulen en Houben, zoodat dit voorstel werd aangenomen. Thans is aan de orde Hoofdstuk XIII 3 Gasbedrijf. De heer PUBBEN wijst er op, dat door de Gasfabriek een nadeelig saldo is geraamd van f 1984.44. Spreker vindt dit veel in verhouding tot de laatste jaren. De VOORZITTER licht toe, dat de Directeur van het Gasbedrijf een nieuw gastarief had voorgesteld. Nadien zijn echter tengevolge van een regeeringsmaatregel de prijzen der kolen voor gasbedrijven verhoogd met f 1.50 per ton. Bij dezen maatregel is tevens bepaald, dat de gas fabrieken de prijzen van cokes en andere uit die kolen gefabriceerde producten niet mogen verhoogen. Deze maatregel beteekende dus voor de gasbedrijven een geweldige strop. Enkel de gastarieven zouden dus verhoogd mogen worden, nu de grondstoflen duurder zijn geworden. Tegen dezen maatregel is echter een flinke actie op touw gezet om dit alsnog ongedaan te maken. In afwachting hiervan hebben B. en W. voorgesteld voorloopig nog het oude tarief te handhaven. Bij Hoofdstuk XIII 53 wordt tegelijk de begrooting van den tak van dienst, het Gasbedrijf zonder verdere discussie vastgesteld op f 26278,49 in baten en lasten, en voor wat de kapitaaldienst betreft, op f 17006.61 in inkomsten en uitgaven. Bij de behandeling van Hoofdstuk II van den' kapitaaldieust, meent de heer VERMEULEN, dat ook de weg naar Merselo en naar Overbroek bij den pro memorie post op de begrooting moesten genoemd zijn. De heer PUBBEN herhaalt wat in de voorvergadering_besproken is. Volgens den Directeur van Gemeentewerken is de onderlaag van den weg naar Merselo te zwak. Spreker meent dat de kosten van het iD orde maken van dezen weg bijv. f 4000 zullen bedragen. De heer ODENHOVEN zegt dat, als men hier al zoo lange jaren aan de groene tafel zit, het te meer opvalt, dat er vandaag een leemte is. Nog nimmer behandelden wij hier de begrooting zonder de intensieve medewerking van onzen Burgemeester; hij spreekt de hoop uit Burge meester van de Loo bij de behandeling der begrooting voora1938 weer in goede gezondheid hier aanwezig te zien. Vervolgens memoreert Spreker den heer TimmermanD, met wien hij 18 jaar zoo aangenaam heeft samengewerkt en die thans van ons is heengegaan. De Raad is thans tot belastingverhooging moeten overgaan, hoezeer dit Spreker ook spijt, maar er lag geen andere weg open. Spreker meent echter, dat wij met deze begrooting 1937 wel in zee kunnen gaan. Maar.... wat voor onvoorziene uitgaven zal dit jaar met zich brengen Bij de volgende begrooting zal waarschijnlijk nog hoogere belasting geheven moeten worden. In het afgeloopen jaar hebben wij de devaluatie van den gulden'mee- gemaakt. Hieraan zal waarschijnlijk wel niet te ontkomen zijn geweest, maar wij arbeiders, zegt Spreker, ondervinden wel in de ergste mate de slechte gevolgen daarvan, terwijl de verwachte verbeteringen voor ons uitblijven. De levensmiddelenprijzen stijgen, loonen dalen. Vandaag is de benzineprijs weer met een halve cent per Liter verhoogd. Maar ondanks dit wil Spreker het komende jaar met frisschen moed en vol vertrouwen ingaan. De VOORZITTER wil thans de begrooting in haar geheel doen vast stellen en vraagt of iemand stemming verlangt. De heer VERMEULEN wenscht, dat hoofdelijke stemming wordt ge houden over de begrooting. Deze wordt hierna in haar geheel vastgesteld voor wat den gewonen dienst betreft op f 394968.96 in inkomsten en uitgaven en voor wat de kapitaaldienst betreft op f 137201.16 in inkomsten en uitgaven. Alle leden stemden voor, behalve de heer Vermeulen, die tegen stemde. Vervolgens stelt de VOORZITTER aan de orde punt 12 der agenda. Voorstel van Burgemeester en Wethouders om aan pachters van gemeente-gronden, die vóór 1930 hebben gepacht met uitzondering van pachters van ontginningsgronden, wederom voor het pachtjaar 1936 1937 eene verlaging toe te staan van 10 pCt., met welk voorstel de Raad zich zonder hoofdelijke stemming vereenigt. Hierna stelt de VOORZITTER aan de orde punt 13 der agenda Voorstel van Burgemeester en Wethouder om hen wederom te machti gen, zooals gebruikelijk, tot het doen der gewone verkoopingen van hakhout, turfslijk enz. en herverpachting van vervallen pachten. Ook met dit voorstel vereenigde de Raad zich zonder hoofdelijke stemming. Bij punt 14: Ingekomen stukken en mededeelingen, deelt de VOOR ZITTER mede, dat zijn ingekomen dankbetuigingen voor verleende subsidies van den A.N.W.B., den Handelscursus van den R.K. Midden stand, de fanfare St. Catharina te Leunen en de Vereeniging Moeder- schapszorg te Heerlen. Bij de rondvraag zegt de heer MILLEN, dat de gemeente indertijd besloten heeft, dat zij van de door werkloozen, die uitkeering ontvangen uit de werkloozenkas of de steunregeling of die tewerkgesteld zijn bg de werkverschaffing te betalen premie voor de kosten van verzekering tegen ziekenhuis- en dokterskosten, een derde gedeelte voor haar reke ning neemt. Hij meent dat tot heden aan dit besluit nog geen uitvoering is gegeven. De VOORZITTER zegt toe te zullen onderzoeken of en in hoeverre dit niet is en verder, dat zoolang hij nu het burgemeestersambt waar neemt nog geen aanvragen zijn binnengekomen. De heer VAN BOVEN vraagt, of er geen request is ingekomen van Siebers van den Merseloscheweg om verlaging van den aanslag in de Rioolbelasting. De VOORZITTER zegt, dat dit is ingekomen, doch dat in deze nog andere verzoeken zrjn, waaromtrent onderzocht wordt of er termen zijn voor verlaging. Te zijner tijd zal de Raad hierop dan te beslissen krggen. Dan zegt de heer VAN BOVEN, dat de Raad de vorige vergadering heeft goedgevonden om in verband met het huwelijk van Prinses Juliana een zoodanige regeling te treffen, dat de caféhouders praktisch dien dag vrij zgn van de vermakelijkheidsbelasting. Hij zou den Voorzitter nu willen aanraden om dien dag ook te laten dansen. In den heelen omtrek wordt gedanst. Spreker is er van overtuigd, dat Burgemeester van de Loo zou hebben laten dansen. De heer VAN HAREN vindt het ook een heel bijzondere gelegenheid en meent, dat hierdoor absoluut geen precedent wordt geschapen. De heer VAN BOVEN kan zich eenigszins indenken, dat men meent het met Vastenavond of andere geregeld terugkeerende gelegendbeden te moeten weigeren, maar nu bij deze heel bijzondere gelegenheid is er in dat opzicht toch zeker heelemaal geen bezwaar tegen. Hg meent den Voorzitter te mogen aanraden, dien stap nu maar gerust te doen. De heer MILLEN vindt het ook gek, dat hier niet gedanst zou mogen worden. Zelfs in de allerkleinste dorpen in den omtrek mag het wel. De VOORZITTER zegt, voor die enkele maanden, dat hij het burge meesterschap waarneemt, de twijfelachtige eer niet op zich te nemen om in deze richting verandering te brengen. De heer VAN BOVEN zegt praatjes gehoord te hebben, die in omloop zijn, dat de politie geen streng toezicht zal houden. Hij vindt dit nog veel verkeerder, want dan weet niemand, waaraan zich te houden en de kasteleins zullen er ten slotte de dupe van worden. De heer VERMEULEN vindt dit ook heelemaal verkeerd. Hij zou ofwel toestaan ofwel absoluut verbieden. De heer MILLEN zegt, dat de loco-burgemeester nu toch de bevoegd heid heeft. En al zou ook misschien burgemeester van de Loo niet hebben laten dansen, dat heeft er nu niets mee te maken. Als overal gedanst wordt in de heele omgeving, is het veel beter, dat het ook in Vénray wordt toegestaan. De ouders, ook op de gehuchten, kunnen immers nu de kinderen toch niet thuis houden en men wordt nu ge dwongen buiten de gemeente te gaan, wat niet alleen een tegenvaller is voor de café- en zaalhouders hier, doch ook op ander gebied toch zeker minder goed dan dat de jeugdige personen in hun eigen gemeente blgveD. De heer VAN BOVEN vreest, dat het weigeren van toestemming tot groote ongenoegens en misschien zelfs onregelmatigheden zal leiden. Volgens Spreker zullen de caféhouders dien dag een strop halen. Als Spreker caféhouder was, zou hg geen strijkje durven laten komen. Dien dag zal er in Venray niets te doen zgn. mmmn min mviii VOOR en die iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüMiijiiiii De heer PUBBE extra's krggen. De VOORZITTER van steun. De heer"PUBB£N ook de z.g. zelfstand kwaad bloed, zooils De heer ODEtyjtlC voor alle gemeenfe-v De heer VAN ï;0\ woord, hoe het 7,'tar De VOORZITTER dat daarvan iels!fer gebed. -h vQ-f WllHHM FR1CKEC De FRICKE rsch toonstellingen te imt Daarom Lan< uwe machine een FR1 E reiniging en met chti fabrikaat. Level ir i Stationsweg Lister. Duitsche boe ael, zej Walm pijpen, ellebogtroo kolenemmei Gegalvaniseerd gaas, vogeltje; sendraad, dn koolmessen. GEREEDSC Electr. Sflder Voor groote loL- worfl meeste warmte I etalage bij

Peel en Maas | 1937 | | pagina 6