\m
Het b
Meule
Heeren-^
Import]
J- Ze;
Vn
Uk
em t
A. E. C
n<
hetadbe:
Kachel,
HAARDK
KACHEll
HAARDRC
De heer STEEGH3 zegt, dat als hij had kunnen denken, dat dit voor
de a.s. verkiezing niet meer geregeld kon worden, hij er de vorige ver
gadering v el over gesproken had. De heeren Raadsleden herinneren zich
toch allemaal nog wel dat Spreker daarover reeds vroeger gesproken
heeft. Wie zal nu bij de a.s. verkiezing de menschen uit Castenray en
Oirlo naar het stembureau brengen
De heer PUBBEN acht het ook gewenscht, dat in het dorp 3 stem-
burcaux komen. Ook aan de Heide moest een stembureau zijn. Thans
hebben ze daar ook een eigen Boerenbond en ook in Castenray, maar
het zal inderdaad nu dit jaar wel moeilijk nog kunnen om dat alles
klaar te krijgen.
De heer VERMEULEN zou B. en W. willen verzoeken om alsnog te
probeeren dit nog vóór de a.s. verkiezing klaar te krijgen.
De heer VAN BOVEN zou het ook nog direct willen laten probeeren.
De VOORZITTER licht toe, dat het niet meer gaat, waarop de
SECRETARIS op zijn verzoek uiteenzet, hoe de verdeeling der gemeente
in stemdistricten volgens de wet geschiedt en dat daarmee niet alleen
de Raad, maar ook Ged. Staten en de Minister zijn gemoeid.
De heer STEEGHS vraagt dan om in de loop van het jaar met voor
stellen te komen.
De heer ODENHOVEN dringt nog aan op spoedige voorstellen.
De VOORZITTER zegt toe, dat B. en W. deze aangelegenheid onder
de oogen zullen zien en zoo tijdig met voorstellen zullen komen, dat
in elk geval bij de verkiezingen in 1939 er eene andere verdeeling
der gemeente in stemdistricten kan zgn.
Volgnummer 59. Kosten van het ontwerpen yan een uitbreidingsplan
der gemeente, zou de heer VAN HAREN in zijn geheel willen schrappen.
De heer VERMEULEN is het daarmede volkomen eens.
De heer MILLEN vraagt, of dit bedoeld is om grond aan te koopen
voor verbreeding van den Langeweg.
De heer VAN HAREN zegt, neen, het betreft hier maken van teeke-
ningen enz. en dit kan de Directeur van Gemeentewerken goed doen
zonder dat dit extra geld behoeft te kosten.
De post wordt in een memoriepost veranderd.
Volgnummer 65. Kosten van onderhoud van het woonwagenkamp.
De heer VERMEULEN stelt voor dezen post met f 25 te verlagen. Het
woonwagenkamp is pas geheel in orde gemaakt.
De heer VAN BOVEN steunt het voorstel van den heer Vermeulen,
waarna de Raad besluit de post met f 25 te verlagen.
Volgnummer 79. Kosten van telefoon, telegraaf enz.
De heer VAN HAREN acht het noodig, dat de gemeente-politie tele
fonisch te bereiken ia. Wij zijn altijd aangewezen op de Marechaussée
en er kunnen toch ook gevallen zijn, die de gemeente-politie meer in
het bijzonder heeft behandeld.
De heer MILLEN meent, dat de kosten van aansluiting ook niet zoo
hoog zgn.
De heer VERMEULEN zou een doorverbinding maken van Secretarie
naar politiebureaudan wordt er ook gehoor verkregen, als de politie
er niet is en des avonds kan de telefoon op de politie worden overgezet.
De heer VAN HAREN zegt, dat de bedoeling is om aan huis telefoon
aan te leggen.
De VOORZITTER zegt, dat men op de Secretarie den geheelen dag
aanwezig is en de politie geroepen wordt als men er om vraagt. Hij zou
deze zaak echter liever overlaten aan den Burgemeester. Er zijn boven
dien plannen tot automatiseering van het telefoonnetwellicht is het
beter daarop te wachten. Het voornemen schgnt om in den loop van
1938 het net alhier te automatiseeren.
De Heer VAN HAREN merkt op, dat dit de zaak niets verandert.
De VOORZITTER zou eerst eens willen onderzoeken wat het doel
matigst is, ook ten aanzien van de kosten.
Neen, zegt de heer VERMEULEN, niet meer onderzoeken. Spreker
maakt een voorstel om de politie vanaf de Secretarie door te verbinden,
welk voorstel door den heer VAN BOVEN wordt gesteund.
De Raad gaat er mee accoord en besluit de post met f 25 te verhoogen.
Volgnummer 102. Kosten van onderhoud van waarschuwingsborden
en wegwijzers.
De heer VERMEULEN vindt deze post te hoog en zou hem met
f 100willen verlagen. De kortgeleden voor de Groote sLraat aange
schafte borden f 30.per stuk zijn veel te duur. Deze borden zijn
ook reeds voor f 10.te koopen.
De heer ODENHOVEN is ook voor verlaging van dezen post, maar
meent, dat er niet meer dan f 50.af kan. Spreker wijst op de voor
genomen verbetering van de Eindstraat. Hij hoopt, dat daar dan aan
eene zijde van de straat een speciaal rijwielpad komt, waarvoor dan
ook weer borden zullen aangeschaft moeten worden.
Spreker zou willen, dat deze borden reeds thans werden geplaatst.
Hij krijgt tranen in de oogen, wanneer hij ziet, dat een werklooze, die
naar de Arbeidsbeurs moet om te stempelen, boete moet betalen, omdat
hij daar links van den weg heeft gereden, terwijl en omdat het rechter
gedeelte van de straat onberijdbaar is.
De Raad besluit hierna de post met f 50.te verlagen en dus te
brengen op f 100
Bij volgnummer 106: Kosten van de Bioscoop-commissie en \an de
Filmkeuring stelt de heer VERMEULEN voor, den post, die ad f 100.
was uitgetrokken, met f 50.te verlagen.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet kan, aangezien de gemeen
te lid is van de Vereeniging van Noor-Brabantsche en Limburgsche
gemeenten voor gemeenschappelijke filmkeuring, waarvan de contribuiie
0.6 ct. per inwoner per jaar bedraagt, zoodat daarvoor alleen al circa
14000 maal 0.6 ct. is f 84.noodig is.
De heer VERMEULEN begrijpt dan niet, waarom het in 1935 nog
geen f 30.heeft gekost.
Dat is toch heel eenvoudig, zegt de VOORZITTER, want in 1935 is de
bioscoop, wegens het conflict niet het geheele jaar open geweest en
toen hebben wij ook slechts een gedeelte der contributie behoeven te
betalen.
De heer VERMEULEN zou de gemeente dan maar willen laten be
danken als lid van die vereeniging, want het heeft, volgens Spreker,
toch voor Venray geen of weinig waarde; daar zullen toch wel alleen
geschikte films vertoond worden.
De SECRETARIS zegt, dat de gemeente dan zelf, volgens de veror
dening, de films moet laten nakeuren en dan alle kosten daarvan,
ook bijv. zaalhuur, verwarming enz. moet betalen en dat zou heel wat
duurder komen. Bovendien zou het niet g°makkelijk zgn steeds personen
te vinden, geschikt en bereid om dat verantwoordelijk werk op zich te
nemen.
De Raad besluit hierna den post op f 100.te handhaven.
Bij volgnummer 130Kosten van en bijdragen voor uitzending en
verpleging van kinderen in gezondheids- en vacantie-kolonies, merkt de
heer MILLEN op, dat hij het jammer vindt, dat daar hier niets voor
gedaan wordt.
De heer VERMEULEN zegt, dat de St. Vincentius-vereeniging de
laatste jaren dit werk gedaan heeft. Dit mag thans echter niet meer.
Een Commissie van het Huisvesting-comité, die dit werk behoort te
doen, is er nog wel, maar is slapende.
De heer MILLEN vindt dit erg jammer en vraagt den heer Ver
meulen of hij die Commissie niet weer wakker kan maken.
De heer VERMEULEN zegt, dat dit niet op zijn weg ligt.
Bij post 149 merkt de heer PUBBEN op, dat onze markten de laatste
jaren zoo achteruit gaan, wat den aanvoer van rundvee betreft en den
handel daarin. Er komen ook niet zooveel kooplieden meer als vroeger.
Het marlctgeld is z.i. te hoog, doch vooral is het de Bossche markt, die
zooveel afbreuk doet aan de Venraysche markten. Spreker geeft daarom
B. en W. ernstig in overweging om eens de normen van het marktgeld
onder de oogen te nemen, doch vooral om eens na te gaan, of het niet
mogelijk is, eene zoodanige regeling voor onze markten te treffen, dat
geen enkele markt meer op Woensdag valt. Spreker weet wel, dat de
Burgemeester steeds aankomt met het gevaar, dat in verandering der
datums is gelegen, maar hij meent, dat de Burgemeester dat gevaar
overschat. In elk geval hebben onze Woensdagsche markten nu toch al
weinig meer te beteekenen; minder kunnen ze tóch door verstelling niet
worden. Woensdag, de dag der Bossche markt, is de slechtste dag van
heel de week.
Wethouder NELISSEN vindt ook 2 November een slecht gekozen dag;
het komt z.i. niet te pas om op Allerzielendag markt te houden
Maar een drukke markt is het toch wel, zegt de VOQRZITTER, die
toezegt, dat eeu en ander door B. en W. zal worden overwogen en deze
dan eventueel met voorstellen tot verandering zullen komen.
Het is intusschen een groote moeilijkheid, voegt de SECRETARIS er
aan toe, om nog datums te vinden, waarop geen markt wordt gehou-
hen in een plaats in de omgeving. Dat valt heusch niet mee; alle dagen
zoowat zijn bezet. Maandag Horst of Boxmeer, Dinsdag Cuyk of
Wycüen, Woensdag den Bosch en op het laatst van de week kan men
moeilijk markt houden, want dan kunnen de slagers niet. En over een
besluit tot instelling of verandering van markten worden door Ged.
Staten, alvorens deze goedkeuring verleenen, belanghebbende andere
gemeenten gehoord en deze maken allicht bezwaar, wanneer wij onze
markt stellen op een van hun marktdagen. Er kan echter eens worden
nagegaan, of nog hier of daar een vrije datum te vinden is.
By volgnummer 153Opbrengst rioolbelasting ingevolge art. 275 der
gemeentewet, merkt de heer JANSSEN op, dat op dezen post een paar
duizend gulden winst wordt gemaakt en vraagt, of nu het volgend jaar
op -den ingevolge de verordening op de heffing opgelegden aanslag weer
een reductie wordt gegeven.
De VOORZITTER antwoordt, dat als de opbrengst meer zal bedragen
dan het hier geraamde bedrag, vermoedelijk dat meerdere wel weer op
de aanslagen in mindering zal worden gebracht.
Bij volgnummer 156; Jaarwedde van het personeel ten dienste van het
beheer van openbare werken, merkt de heer VAN HAREN op, dat deze
post pl.m. f 1500.— hooger is geraamd dan volgens de memorie van
toelichting noodig is.
Na onderzoek zegt de VOORZITTER dat hier inderdaad een vergis
sing blijkt te zijn ingeslopen en de post met f 1500.kan worden ver
laagd, waartoe de Raad hierna besloot.
In de bijlage zijn de salarissen goed vermeld en nu de post met
f 1500.— is verlaagd, is er nog het gewone kleine surplus voor even-
tueele veranderingen.
Bij volgnummer 160Onderhoud van straten en pleinen, stelt de heer
MILLEN voor om de Kard. van Rossumstraat voorloopig enkel te ver
harden, maar'nog geen trottoirbanden aan te leggen.
De heer VAN HAREN ontraadt dit, omdat dit dan vermoedelijk dub
bele kosten met zich brengt, want dan zal later de weg weer openge
broken moeten worden of langs de trottoirbanden bijgewerkt. Spreker
acht het beter den weg heelemaal aan te leggea of den geheelen aanleg
uit te stellen.
De VOORZITTER zegt, dat deze weg van meer bijzonder en direct
belang? is voor de gemeente,"omdat deze daaraan eenige bouwterreinen
heeft liggen, die dan uiteraard beter verkoopbaar worden.
De Raad besluit hierop den post te handhaven.
Nu stelt de heer MILLEN voor om op de begrooting een bedrag ad
f 700.uit te trekken voor verbetering van de Langstraat, wat naar
Sprekers meening noodzakelijk is. Deze kosten zouden gedekt kunnen
worden door post volgnr. 186 „Transport met eigen vrachtwagen" met
f 700.te verlagen.
Met dit voorstel heeft de Raad zich vereenigd.
Post volgnummer 196Onderhoud en schoonhouden benevens verlich
ting en verwarming der kantoren en werkplaatsen van den dienst der
Openbare Werken, onderhoud der meubelen enz., zou de heer VER
MEULEN met f 100.willen verlagen.
De Raad acht de voorgestelde verbeteringen als aanleg van archief
kasten enz. wel noodzakelijk en handhaaft den post op het uitgetrokken
bedrag.
Bij volgnummer 216Dijk- en polderlasten, stelt de heer VAN HAREN
voor het uitgetrokken bedrag te schrappen.
De heer VERMEULEN zou den post ook pro memorie willen ramen en
die f 1000.dan overbrengen naar den post onvoorziene uitgaven.
De VOORZITTER wijst er echter op, dat deze uitgave niet „onvoor
zien" is, aangezien men op het kantoor van het waterschap druk doende
is met het schrijven der aanslagbiljetten enz.
De heer JANSSEN vraagt, of dan misschien het juiste bedrag ook
bekend is, dat de gemeente zal moeten betalen.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit B. en W. nog onbekend is, waar
op de Raad zich met den post vereenigt.
Post volgnummer 308Kosten van overbrenging, plaatsing en ver
pleging van arme krankzinnigen.
De heer VERMEULEN zegt gehoord te hebben dat er sinds de be
grooting is opgemaakt, al 2 ten laste van de gemeente komende patiën
ten zijn overleden.
De VOORZITTER zegt, dat er ook al weer een andere is bijgekomen.
De heer VERMEULEN meent, dat de post dan toch nog verlaagd
kan worden.
De VOORZITTER zou aan dezen post niet tornen, komt er nog een
patiënt bij dan zitten wij al vast.
De post blijft onveranderd gehandhaafd.
Bij volgnummer 313 Subsidie aan Algemeen Burgerlijk Armbestuur
vraagt de heer PUBBEN, of het uitgetrokken bedrag wel toereikend
zal zijn voor 1937, gezien de uitgaven over het jaar 1936.
De VOORZITTER antwoordt, dat met vrij groote zekerheid moet
worden aangenomen, dat de post ontoereikend is, maar het Algemeen
Burgerlijk Armbestuur heeft volgens het daarvoor vastgestelde Regle
ment reeds in Maart zijn begrooting opgemaakt en ingediend, en toen
is de bijdrage van de gemeente op dit bedrag geraamd. Bij den post
onvoorziene uitgaven moet er echter eenigszins rekening mede gehouden
worden, dat het Armbestuur wel pl.m. f 3000.meer kan kosten.
Bij volgnummer 337Tegemoetkoming aan werkzoekenden bij het
verrichten van arbeid (niet in werkverschaffing) buiten de woonplaats,
vraagt de heer VAN HAREN, of het hiervoor uitgetrokken bedrag van
f 1400.niet erg hoog is.
De VOORZITTER antwoordt, dat deze post inderdaad moeilijk te
ramen valt, maar dat op het oogenblik Venraysche sigarenmakers
werkzaam zgn te Roozendaal, Cuyk en Wageningen, in wier kosten van
vervoer de gemeente bijdraagt. Tegenover dezen post staat echter een
inkomstenpost van f 700.wegens bijdrage van het Rijk.
Na deze toelichting kan de heer van Haren, evenals de geheele Raad
zich wel met dezen post vereenigen.
Bij volgnummer 357Kosten van de Districtsarbeidsbeurs en van de
Arbeidsbemiddeling vraagt de heer MILLEN of er al een brief is ge
komen van het Ministerie over de jaarwedde van F. Schols.
De VOORZITTER antwoordt, dat hierover nog geen schrijven is ont
vangen.
Thans komt aan de orde Hoofdstuk XII der begrootingBelastingen.
De heer VERMEULEN wil hier nog eens terugkomen op die verhoo
ging van de opcenten op de Personeele Belasting met 70. De Raad beeft
nu de uitgaven-posten met f 1700.verlaagd. De Rijksuitkeering in de
kosten van werkverschaffing is met f 8000.verhoogd, terwijl door
conversie van geldleeningen tegen een lageren rentevoet ook nog pl.m.
f 600.kan worden bezuinigd. In totaal hebben we dus een overschot
van f 10300.gevonden. Een opcent op de Personeele belasting brengt
f 213.op, 50 opcenten brengen dus 50 x f 213 of f 10650.op. Als de
Raad nu dus besloot om de opoenten Personeele belasting te verhoogen
met 20 in plaats van met 70 opcenten is de begrooting sluitend met
een zelfden post van onvoorzien als door B. en W. voorgesteld.
De VOORZITTER zegt, dat de post onvoorziene uitgaven ook feitelijk
te laag geraamd was.
De heer VERMEULEN ziet dit niet in. De laatste jaren is bij de be
grooting elk jaar ongeveer de helft van het batig slot ingeteerd, en
meer nemen wij nu toch ook niet
De heer VAN HAREN kan ook niet inzien dat de post onvoorzien
nu verhoogd moet worden. B. en W. hebben toch eerst zelf voorgesteld
om de begroting vast te stellen met den post van onvoorzien van
Dog geenf 14000 Waarom moet nu opeens die post verhoogd worden.
Wat de heer van Haren zegt, is niet geheel juist, zegt de VOOR
ZITTER. Bij den eersten opzet der begrooting kwamen wij tot een on
voorzien van circa f 19000.
Op verzoek van den Voorzitter zet de SECRETARIS dit nader uiteen
en zegt, dat aanvankelijk circa f 9000.va n den kapitaaldienst als bij
drage in de kosten van den gewonen dienst was bestemd op overweging,
dat de te spitten grond toch ook in waarde zou stijgen en daarmede
het grondbezit, het kapitaal van de gemeente. Maar nu bleek uit de
nadere voorschriften, dat het Rijk alleen zou bijdragen in de ten laste
van den gewonen dienst komende uitgaven in verband met de weik-
loosheid. En daar zaten we met onze f 9000.De kosten van de
werkverschaffing, waarin het Rijk niet bijdraagt (sub b. en c. vanvlgn.
328) waren lang geen f 9000.doch slechts f 5800.Brachten wij dus
meer over van den kapitaaldienst, dan vielen wij met dat meerdere in
de loonkosten (sub a van vlgn. 328) en zouden wij dus voor een evenredig
deel daarvan geen bijdrage uit het Werkloosheidssubsidiefonds te ver
wachten hebben. Daarom moest noodwendig die bijdrage van den kapi
taaldienst van f 9000.worden gereduceerd, met als gevolg, dat ons
inkomstentotaal op den gewonen dienst eveneens belangrijk minder
werd, hetgeen nu, toen nog geen andere bronnen van inkomsten te
vinden waren en de uitgaven tot het noodzakelijke waren beperkt, op
zgn beurt, geen ander effect kan hebben dan daling van den post on
voorzien, waarvan nu nog geen f 14000,meer overbleef.
Intusschen wisten wij toen al iets van de in uitzicht gesteb'a hoogere
bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds en lieten dus den post on
voorzien, hoewel te laag, voorloopig tot de behandeling der begrooting
maar op gezegd bedrag, in de verwachting welke ook is.uitgeko
men dat wg bij die behandeling meer van de plannen der Regeering
zouden weten en daarin nog wat zouden kunnen vinden voor verhoo'
ging van dien post.
Na deze toelichting stelt de heer VAN HAREN voor een tusschen-
weg te bewandelen en de opcenten op de Personeele Belasting te ver
hoogen tot 120.
De heer VERMEULEN kan zich hier niet mee vereenigen. In 1934
was het batig slot f 47292.07 en de post voor onvoorziene uitgaven
f 22691,57, dus nog niet de helft. Wij kunnen dus, nu het batig saldo
van 1935 circa f 32000.bedraagt ook best volstaan met een post
„memorie", die ca de gevonden bezuinigingen enz. naar de f 15.000.—
gaat loopen. Volgens spreker zullen Ged. Staten daarmee ook wel ge
noegen nemen.
De heer VAN HAREN zou er niet voor zijn, dat van de belasting
betalers meer geplukt wordt dan strikt noodig is, maar meent toch
erop te moeten wijzen, dat niet uit het oog mag worden verloren, dat
zoo goed als zeker voor het Armbestuur meer noodig zal zijn dan aan
vankelijk is gedacht en nu is geraamd.
De heer VERMEULEN meent dat het Armbestuur ook wel wat
royaal met de centen omspringt. Kijk maar eens naar de voortdurend
stijgende ziekenhuiskosten.
De heer VAN HAREN zegt dat dit niet aan het Armbestuur ligt.
maar afhangt van de adviezen der dokterser gaat niemand naar het
ziekenhuis als de dokter het niet noodig acht.
De VOORZITTER vraagt ook wie de verantwoordelijkheid op zich
durft nemen, om te weigeren, als iemand met een bewijs van den
dokter komt, dat deze opname in een ziekenhuis, operatie, versterken
de middelen, enz., noodzakelijk acht.
De heer MILLEN wijst nog op de kosten van het Armbestuur hier
en die in andere soortgelijke gemeenten. Venray staat er dan heusch
nog niet zoo ongunstig voor.
Ondanks dat blijft de heer VERMEULEN van meening dat 100 op
centen voldoende is.
De VOORZITTER zegt dat B. en W. bereid zijn, hun voorstel te wij
zigen in dien geest dat 130 opcenten geheven worden.
De heeren STEEGHS en VAN BOVEN steunen het voorstel van den
heer van Haren.
De heer MILLEN acht 100 opcenten, zooals de heer Vermeulen heeft
voorgesteld, te weinig en zou daarom ook het voorstel van Haren
willen steunen.
De VOORZITTER wijst er ook nog op, dat de post jaarwedde amb
tenaren ter gemeentesecretarie zal moeten worden verhoogd, ingevolge
de bg volgnr. 17 genomen besluiten.
De heer VERMEULEN zegt van raeening te blijven, dat Openbare
Werken te veel geld kost.
De heer MILLEN is er ook van overtuigd, dat aanleg van wegen duur
is, maar goede wegen brengen ook welvaart in de gemeente.
De heer VERMEULEN meent toch dat, als straks de planüen voor
verharding van bedoelde wegen klaar zgn en een leening wordt aange
gaan, de post lager zal kunnen worden geraamd.
De heer ODENHOVEN zegt geschrokken te zgn, toen hg de voor
stellen zag van B, en W. om 150 opcenten op de Personeele Belasting
te heffen. Spreker dacht dan ook wel dat met minder zou kunnen wor
den volstaan. De Raad heeft de uitgaven nu weliswaar met f 1700.
verlaagd, maar het Armbestuur zal zeker meer kosten. De uitgaven
voor openbare werken zijn naar zijn meening niet te hoog. De Direc
teur van Gemeentewerken heeft een mooie, overzichtelijk gespecificeerde
begrooting gemaakt. Op deze begrootiDg zou enkel kunnen bezuinigd
worden, door bepaalde aan te wijzen verbeteringen in haar geheel als
niet noodzakelijk te schrappen. Maar om globaal die begrooting te
verlagen, is onmogelijk. Spreker kan dan ook het voorstel van den heer
van Haren, om 120 opcenten te heffen, steunen. Zou de door den Heer
Vermeulen besproken conversie van geldleeningen meevallen, dan kan
dit toch nog geen groot bedrag zijn.
Hierna brengt de VOORZITTER in stemming het voorstel van B. en
W. tot heffing van 130 opcenten op de Personeele Belasting.
Voor stemden de heeren Nelissen, Poels, Pubben en Houben.
Tegen stemden de heeren Odenhoven, van Boven, Janssen, van Haren,
Arts, Vermeulen, van Dgck, Goumans, Steeghs en Millen, zoodat dit
voorstel is verworpen.
Vervolgens brengt de VOORZITTER in stemming het voorstel van
den heer van Haren tot heffing van 120 opcenten op de Personeele
Belasting.
Uit de hierna gehouden stemming bleek dat „voor" stemden de heeren
OdeDhoven, Poels, van Boven, Janssen, Pubben, van Haren, Arts, van
Dgck, Goumans, Millen en Steeghs.
Tegen stemden de heeren Nelissen, Vermeulen en Houben, zoodat dit
voorstel werd aangenomen.
Thans is aan de orde Hoofdstuk XIII 3 Gasbedrijf.
De heer PUBBEN wijst er op, dat door de Gasfabriek een nadeelig
saldo is geraamd van f 1984.44. Spreker vindt dit veel in verhouding tot
de laatste jaren.
De VOORZITTER licht toe, dat de Directeur van het Gasbedrijf een
nieuw gastarief had voorgesteld. Nadien zijn echter tengevolge van een
regeeringsmaatregel de prijzen der kolen voor gasbedrijven verhoogd
met f 1.50 per ton. Bij dezen maatregel is tevens bepaald, dat de gas
fabrieken de prijzen van cokes en andere uit die kolen gefabriceerde
producten niet mogen verhoogen. Deze maatregel beteekende dus voor
de gasbedrijven een geweldige strop. Enkel de gastarieven zouden dus
verhoogd mogen worden, nu de grondstoflen duurder zijn geworden.
Tegen dezen maatregel is echter een flinke actie op touw gezet om dit
alsnog ongedaan te maken. In afwachting hiervan hebben B. en W.
voorgesteld voorloopig nog het oude tarief te handhaven.
Bij Hoofdstuk XIII 53 wordt tegelijk de begrooting van den tak
van dienst, het Gasbedrijf zonder verdere discussie vastgesteld op
f 26278,49 in baten en lasten, en voor wat de kapitaaldienst betreft, op
f 17006.61 in inkomsten en uitgaven.
Bij de behandeling van Hoofdstuk II van den' kapitaaldieust, meent
de heer VERMEULEN, dat ook de weg naar Merselo en naar Overbroek
bij den pro memorie post op de begrooting moesten genoemd zijn.
De heer PUBBEN herhaalt wat in de voorvergadering_besproken is.
Volgens den Directeur van Gemeentewerken is de onderlaag van den
weg naar Merselo te zwak. Spreker meent dat de kosten van het iD
orde maken van dezen weg bijv. f 4000 zullen bedragen.
De heer ODENHOVEN zegt dat, als men hier al zoo lange jaren
aan de groene tafel zit, het te meer opvalt, dat er vandaag een leemte
is. Nog nimmer behandelden wij hier de begrooting zonder de intensieve
medewerking van onzen Burgemeester; hij spreekt de hoop uit Burge
meester van de Loo bij de behandeling der begrooting voora1938 weer
in goede gezondheid hier aanwezig te zien.
Vervolgens memoreert Spreker den heer TimmermanD, met wien hij
18 jaar zoo aangenaam heeft samengewerkt en die thans van ons is
heengegaan.
De Raad is thans tot belastingverhooging moeten overgaan, hoezeer
dit Spreker ook spijt, maar er lag geen andere weg open. Spreker
meent echter, dat wij met deze begrooting 1937 wel in zee kunnen gaan.
Maar.... wat voor onvoorziene uitgaven zal dit jaar met zich brengen
Bij de volgende begrooting zal waarschijnlijk nog hoogere belasting
geheven moeten worden.
In het afgeloopen jaar hebben wij de devaluatie van den gulden'mee-
gemaakt. Hieraan zal waarschijnlijk wel niet te ontkomen zijn geweest,
maar wij arbeiders, zegt Spreker, ondervinden wel in de ergste mate
de slechte gevolgen daarvan, terwijl de verwachte verbeteringen voor
ons uitblijven. De levensmiddelenprijzen stijgen, loonen dalen. Vandaag is
de benzineprijs weer met een halve cent per Liter verhoogd. Maar
ondanks dit wil Spreker het komende jaar met frisschen moed en vol
vertrouwen ingaan.
De VOORZITTER wil thans de begrooting in haar geheel doen vast
stellen en vraagt of iemand stemming verlangt.
De heer VERMEULEN wenscht, dat hoofdelijke stemming wordt ge
houden over de begrooting.
Deze wordt hierna in haar geheel vastgesteld voor wat den gewonen
dienst betreft op f 394968.96 in inkomsten en uitgaven en voor wat de
kapitaaldienst betreft op f 137201.16 in inkomsten en uitgaven.
Alle leden stemden voor, behalve de heer Vermeulen, die tegen stemde.
Vervolgens stelt de VOORZITTER aan de orde punt 12 der agenda.
Voorstel van Burgemeester en Wethouders om aan pachters van
gemeente-gronden, die vóór 1930 hebben gepacht met uitzondering van
pachters van ontginningsgronden, wederom voor het pachtjaar 1936
1937 eene verlaging toe te staan van 10 pCt., met welk voorstel de
Raad zich zonder hoofdelijke stemming vereenigt.
Hierna stelt de VOORZITTER aan de orde punt 13 der agenda
Voorstel van Burgemeester en Wethouder om hen wederom te machti
gen, zooals gebruikelijk, tot het doen der gewone verkoopingen van
hakhout, turfslijk enz. en herverpachting van vervallen pachten.
Ook met dit voorstel vereenigde de Raad zich zonder hoofdelijke
stemming.
Bij punt 14: Ingekomen stukken en mededeelingen, deelt de VOOR
ZITTER mede, dat zijn ingekomen dankbetuigingen voor verleende
subsidies van den A.N.W.B., den Handelscursus van den R.K. Midden
stand, de fanfare St. Catharina te Leunen en de Vereeniging Moeder-
schapszorg te Heerlen.
Bij de rondvraag zegt de heer MILLEN, dat de gemeente indertijd
besloten heeft, dat zij van de door werkloozen, die uitkeering ontvangen
uit de werkloozenkas of de steunregeling of die tewerkgesteld zijn bg
de werkverschaffing te betalen premie voor de kosten van verzekering
tegen ziekenhuis- en dokterskosten, een derde gedeelte voor haar reke
ning neemt. Hij meent dat tot heden aan dit besluit nog geen uitvoering
is gegeven.
De VOORZITTER zegt toe te zullen onderzoeken of en in hoeverre
dit niet is en verder, dat zoolang hij nu het burgemeestersambt waar
neemt nog geen aanvragen zijn binnengekomen.
De heer VAN BOVEN vraagt, of er geen request is ingekomen van
Siebers van den Merseloscheweg om verlaging van den aanslag in de
Rioolbelasting.
De VOORZITTER zegt, dat dit is ingekomen, doch dat in deze
nog andere verzoeken zrjn, waaromtrent onderzocht wordt of er
termen zijn voor verlaging. Te zijner tijd zal de Raad hierop dan te
beslissen krggen.
Dan zegt de heer VAN BOVEN, dat de Raad de vorige vergadering
heeft goedgevonden om in verband met het huwelijk van Prinses Juliana
een zoodanige regeling te treffen, dat de caféhouders praktisch dien dag
vrij zgn van de vermakelijkheidsbelasting. Hij zou den Voorzitter nu
willen aanraden om dien dag ook te laten dansen. In den heelen omtrek
wordt gedanst. Spreker is er van overtuigd, dat Burgemeester van de
Loo zou hebben laten dansen.
De heer VAN HAREN vindt het ook een heel bijzondere gelegenheid
en meent, dat hierdoor absoluut geen precedent wordt geschapen.
De heer VAN BOVEN kan zich eenigszins indenken, dat men meent
het met Vastenavond of andere geregeld terugkeerende gelegendbeden
te moeten weigeren, maar nu bij deze heel bijzondere gelegenheid is
er in dat opzicht toch zeker heelemaal geen bezwaar tegen. Hg meent
den Voorzitter te mogen aanraden, dien stap nu maar gerust te doen.
De heer MILLEN vindt het ook gek, dat hier niet gedanst zou mogen
worden. Zelfs in de allerkleinste dorpen in den omtrek mag het wel.
De VOORZITTER zegt, voor die enkele maanden, dat hij het burge
meesterschap waarneemt, de twijfelachtige eer niet op zich te nemen
om in deze richting verandering te brengen.
De heer VAN BOVEN zegt praatjes gehoord te hebben, die in omloop
zijn, dat de politie geen streng toezicht zal houden. Hij vindt dit nog
veel verkeerder, want dan weet niemand, waaraan zich te houden en
de kasteleins zullen er ten slotte de dupe van worden.
De heer VERMEULEN vindt dit ook heelemaal verkeerd. Hij zou
ofwel toestaan ofwel absoluut verbieden.
De heer MILLEN zegt, dat de loco-burgemeester nu toch de bevoegd
heid heeft. En al zou ook misschien burgemeester van de Loo niet
hebben laten dansen, dat heeft er nu niets mee te maken. Als overal
gedanst wordt in de heele omgeving, is het veel beter, dat het ook in
Vénray wordt toegestaan. De ouders, ook op de gehuchten, kunnen
immers nu de kinderen toch niet thuis houden en men wordt nu ge
dwongen buiten de gemeente te gaan, wat niet alleen een tegenvaller
is voor de café- en zaalhouders hier, doch ook op ander gebied toch
zeker minder goed dan dat de jeugdige personen in hun eigen gemeente
blgveD.
De heer VAN BOVEN vreest, dat het weigeren van toestemming tot
groote ongenoegens en misschien zelfs onregelmatigheden zal leiden.
Volgens Spreker zullen de caféhouders dien dag een strop halen. Als
Spreker caféhouder was, zou hg geen strijkje durven laten komen. Dien
dag zal er in Venray niets te doen zgn.
mmmn min mviii
VOOR
en die
iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüMiijiiiii
De heer PUBBE
extra's krggen.
De VOORZITTER
van steun.
De heer"PUBB£N
ook de z.g. zelfstand
kwaad bloed, zooils
De heer ODEtyjtlC
voor alle gemeenfe-v
De heer VAN ï;0\
woord, hoe het 7,'tar
De VOORZITTER
dat daarvan iels!fer
gebed.
-h
vQ-f
WllHHM FR1CKEC
De FRICKE rsch
toonstellingen te imt
Daarom Lan< uwe
machine een FR1 E
reiniging en met chti
fabrikaat. Level ir i
Stationsweg
Lister.
Duitsche boe
ael,
zej
Walm
pijpen, ellebogtroo
kolenemmei
Gegalvaniseerd
gaas, vogeltje;
sendraad, dn
koolmessen.
GEREEDSC
Electr. Sflder
Voor groote loL-
worfl
meeste warmte I
etalage bij