Losse opmerkingen
Borgstellingsfonds
voor Noordelijk
Limburg.
V eulenmonstering
te Horst
door de Hengsten-
associatie Venray,
Horst, Sevenum.
der geheele menschheid eischt dit.
Het door eenigen genomen initia
tief om zich te vereenigen en alle
krachten van ons rijke katholieke
leven samen te trekken, eenerzijds
om de eer van God in het persoon
lijk en openbaar leven te bevorderen
en alle vormen van Godsonteering
met kracht te bestrijden, anderzijds
om hulp te brengen aan de slacht
offers van de geloofsvervolging in
de verschillende landen en daardoor
een blijvende instelling in het leven
te roepen, hebben Wij dankbaar
aanvaard en van harte gezegend.
Voor beide doeleinden, die zoo nauw
met elkander verband houden, zal
den volgenden Zondag buiten aan de
kerk uw geldelijke steun worden
gevraagd.
Wij mogen het overbodig achten
op uw milddadigheid aan te dringen.
Gods vijanden beschikken voor hun
verwoestend werk over millioenen;
laat onze werkers dan niet machte
loos staan.
Bestaat voor U dan niet de chris
tenplicht, uw broeders en zusters,
die om het geloof vervolgd worden,
die dikwijls opgejaagd als wilde
dieren, van huis en hof verdreven
en van alles beroofd rond moeten
zwerven, tenminste in hun uiterste
nooddruft bij te staan
En vordert ook niet de dankbaar,
heid voor de geloofsgenade en den
betrekkelijken vrede, dien gij nog
geniet, dat gij bereidwillig een gel
delijk offer brengt voor God en
tegen de duivelsche machten, die u
en uw kinderen belagen
Eerst dan als gij van uw kant al
het mogelijke hebt gedaan, moogt
gij gerust zijn, er kome wat wil.
Dan kunt gij tot God bidden: „Op
U, o Heer, heb ik gehoopt, in eeu
wigheid zal ik niet beschaamd wor
den."
Bij onze vaderen in het geloof, bij
Sint Servatius, Willibrord en Bone-
fatius bidden Wij U, strijdt eensge
zind als goede soldaten van Chris
tus. Verdedigt uw eigen heil en het
heil van Uw kinderen. Redt ons volk
en ons vaderland van den dreigenden
ondergang.
Aan den Koning der eeuwen, den
onvergankelijken, onzichtbaren,
eenigen God, eer en glorie in de
eeuwen der eeuwen.
uit te buiten voor oproer en geweld
pleging. Zij zeggen te strijden voor
de vrijheid, maar duizenden martelen
zij ter dood, duizenden zuchten in
dwangarbeid en concentratiekampen.
Zij beloven welvaart voor een ieder,
maar nimmer en nergens zag de
wereld zooveel millioenen in korte
jaren den hongerdood sterven als in
hun beloofd paradijs.
Dan weer, als deze strijdwijze hun
gunstiger schijnt, werpen zij het
masker af. Door gesproken en ge
schreven woord, door blad en boek
en plaat, door radio en gramofoon,
door alles, wat de moderne techniek
hun als hulpmiddel biedt, verspeiden
zij, met waarlijk duivelschen haat en
met de geslepenheid van de kinderen
der duisternis, hun zielenmoordend
vergif. Zij doen dit in alle talen,
onder alle volkeren, over de geheele
aarde. Zij spotten met de christelijke
zedènwet en trachtten aldus een
gunstigen bodem voor geloofsafval
te bereidenzij spreken hun ver
achting uit voor het groote gebod
der naastenliefde en prediken haat,
met de gebalde vuist als zinnebeeld
bovenalzij willen den naam van
Hem, die boven alles gezegend is in
eeuwigheid, wegvagen van deze aarde.
Naast dit ontstellend werk der
duisternis, dat over een wereldmacht
beschikt zien wij andere vijanden
optreden tegen de eer van God en
van Hem, dien Hij heeft gezonden
tot onze leering en verlossing, tegen
onzen aanbiddelijken Heer en Meester
Jezus Christus. Zij voeren hun strijd
tegen de christelijke openbaring en
den christelijken godsdienst tot heden,
helaas, onder bescherming van poli
tieke machthebbers. Terwijl de Kerk,
zuil en grondslag van de waarheid
op alle wijzen in de uitoefening van
haar zending wordt belemmerd,
wordt vrije baan gegund aan de
godslasterlijke leer, die de natuur en
God vereenzelvigt, en aan de bestrij
ding der grondstellingen van het
christendom als vreemd aan ras en
bodem.
Zij, die de Heilige Geest als be
wakers heeft gesteld om Gods Kerk
te besturen, hebben zich in dat land
verplicht gezien vanaf het graf van
Sint Bonifatius een grootschen op
roep te richten tot hun kudde om
standvastigheid in het geloof en
sterkte in den Heer. Gezamenlijk
nebben zij die anti-christelijke be
weging gebrandmerkt als nieuw-
heidendom, dat wezen en grondslag
van het christelijk geloof aantast en
een vernietigingsstrijd voert aller
eerst gericht tegen Rome en het
roomsch-katholieke geloof.
Als wij bedenken, B. G., hoe daar
naast een georganiseerde en niet
georganiseerde vrijdenkerij haar
dwalingen verbreidt; hoe op de
hoogste leerstoelen niet alleen een
wetenschap zonder God wordt ver
kondigd, maar dikwijls ook onder
den schijn van wetenschap het be
staan van een persoonlijk Opper
wezen, van deze eindige wereld
onderscheiden, wordt bestredenhoe
er vaak wel een zekere christelijke
verdraagzaamheid jegens personen,
maar bijna altijd ook een valsche
verdraagzaamheid jegens de meest
verderfelijke stelsels wordt gepredikt;
hoe zinnenprikkeling en heidensche
zeden gezin en maatschappij bedrei
gen als wij dit alles bedenken,
dan begrijpen wij, hoe de Opperherder
van Christus' Kerk verzucht, dat de
rampen, die hem op dit oogenblik
drukken zoo zwaar zijn en zoo ernstig,
dat zij nauwelijks plaats schijnen te
laten voor eenige verlichting en dat
allen met onrust en vrees de toe
komst tegemoet zien.
„De vraag voor of tegen God",
aldus onze Heilige Vader, „is be
slissend voor het lot van de geheele
menschheid zij geldt voorde politiek,
voor de economische vragen, voor
de zedenleer, voor de wetenschap,
voor de kunst, voor den Staat voor
de samenleving en voor het huis
gezin."
B. G-, zouden de kinderen Gods,
uit de slavernij van den duivel vrij
gekocht door het kostbaar bloed van
zijn eenigen Zoon, bij dit ontstellend
wereldgebeuren werkeloos mogen
toezien en lijdelijk een verderen triomf
van den duivel afwachten Het zou
grove ondankbaarheid zijn voor de
genade ons geschonken, verraad aan
de taak, die ieder onzer, zij het op
verscheiden wijze, heeft te vervullen
in Christus' Rgk. Het zou het oor
deel over ods doen komen van den
kwaden en luien knecht, die het
talent in den grond had begraven.
Daarom B. G., roepen Wij, uw Bis
schoppen, U op tot uiterste waak
zaamheid en werkzaamheid. Met Sint
Paulus roepen Wij U toe: „Weest
sterk in den Heer en in zijn sterke
krachtLegt aan de wapenrusting
Gods, om stand te kunnen houden
tegen de listen van den duivel."
Tegenover den geloofsafval van
zoovelen zullen wg het als ons
eersten plicht beschouwen, dat geloof
in ons zeiven te versterken en te
verlevendigen en het dankbaar te
waardeeren als een onschatbare
genade het geloof in Hem, die begin
en einde is van alle dingen, in Hem
in wien wij leven, ons bewegen en
zgn. Zgn onzichtbaar Wezen, zgn
eeuwige Macht en zijn Godheid is
van de schepping der wereld af bij
eenig nadenken uit het geschapene
duidelijk te kennen.
Als eenmaal voor u het oogenblik
aanbreekt, waarop gij voor Gods
rechterstoel gaat verschijnen, dan
zal de priester in uw naam zich
tegenover Hem beroepen op uw
geloof als een titel voor erbarming.
Zoo bidt de Kerk bg uw sterfbed
Ofschoon hij gezondigd heeft, toch
heeft hij den Vader en den Zoon en
den Heiligen Geest niet geloochend,
maar geloofd en ijver Gods in zich
gehad en God, die alles geschapen
heeft, trouw aanbeden.
Maar dat geloof moet niet alleen
in uw hart bewaard blijven, het moet
leven in uw werken, want „zooals
het lichaam dood is zonder geest,
zoo is ook dood het geloof zonder
werken". Uw geloof toone zich vooral
in de liefde tot uw naaste, in daad
werkelijke hulp aan de talloozen, die
in nood verkeeren, in ernstig streven
naar rechtvaardige verhoudingen in
de samenleving. Wee den christen,
die door zgn geldzucht, zijn weelde-
leven, zijn onrecht en harteloosheid
ergernis wekt en den vijanden van
Christus' naam als het ware wape
nen in de hand geeft voor geloofs
afval en woelingen en voor den strgd
tegen de Kerk.
Is uw leven echter zoo metterdaad
christelijk ingericht, dan zult gij met
vertrouwen en vrucht den hemel
geweld kunnen aandoen met uw ge
bed. Neergebogen in het stof voor
Hem, die het heelal draagt door het
woord van zijn macht, zult gij bidden
tot Hem, die uw heil is in leven en
sterven, in tijd en eeuwigheid, om
uw onsterfelgken Koning te huldi
gen, om Hem eerherstel te geven
voor den smaad van de ontrouwen;
zult gij bidden om ontferming over
zijn dienaren, om standvastigheid
voor hen, die vervolging lijden ter
wille van de gerechtigheid, om erbar
ming ook over zijn vijanden, opdat
hun de oogen geopend worden voor
het licht der waarheid. Bidden ook,
met vurigheid en vertrouwen, dat
Hij den satan en de andere booze
geesten, die in onze dagen zoo zicht
baar tot verderf der zielen over de
wereld rondgaan, door zijn goddelgke
kracht in de hel terugdrgve.
En aan dit volhardend en vertrouw-
vol gebed moet gij, volgens de les
van het evangelie, ons opnieuw voor
gehouden door den Paus, verbinden
de versterving „Deze duivel wordt
alleen uitgedreven door gebed en
vasten".
Wg schrijven daarom voor, dat
het a.s. feest van Christus-Koning
op den vierden Zondag van deze
maand met bijzondere luister en
gebedsoefeningen zal worden ge
vierd, allereerst om aan den Koning
van hemel en aarde een grootsch
eerherstel te brengen.
Vervolgens opdat zijn liefde zege-
viere in de harten der menschen en
zgn Rijk meer en meer bevestigd
worde en zich moge uitbreiden, op
dat de vijanden van zijn heiligen
naam mogen beschaamd worden en
terugwijken en de goddeloozen zich
tot hem bekeeren.
Wij vermanen allen door verster
ving en aalmoezen zich op dit feest
voor te bereiden. Verder sporen Wg
onze geloovigen met allen aandrang
aan, het beproefde middel ter hand
te nemen, namelijk het gebed tot de
Moeder van God en onze Moeder.
In deze maand, gewgd aan O.L.
Vrouw van den Rozenkrans, wordt
herdacht de overwinning op het ge
vaar, dat eens de christenheid be
dreigde van de zijde van de heidenen.
Heel bijzonder dringen Wij er op
aan, dat alle dagen, ook in den
huiselgken kring, de rozenkrans zal
worden gebeden, om door de voor
spraak van de machtige Maagd en
de hulp der Christenen, afwending
te verkrijgen van de ontzettende
gevaren, die ons thans van alle
kanten bedreigen.
Naast deze voornaamste en boven
natuurlijke middelen, mogen we ech
ter geen enkel ander middel onbe
proefd laten in den strijd voor God.
De Paus vermaant ons met een
woord van den profeet „een muuf
op te werpen voor het huis van Is
raël om pal te staan in den strjjd
ten dage des Heeren".
Daarom moeten ook wg, aldus
gaat Hij voort, al onze krachten
vereenigen tot een vast aaneenge
sloten groep, die een krachtig een
heidsfront vormt tegen de misdadige
slagorden, die vijandig staan tegen
over God en het geheele mensche-
lrjk geslacht.
Dat daartoe noodig is ook de
eenheid te bewaren op staatkundig
gebied, hebben Wg U vroeger in den
bisschoppelijk schrijven voorgehou
den. Een dringend beroep doen Wg
op allen, die vereenigd zgn in de
standsorganisatie's, welke hier een
machtig terrein vinden voor de ka
tholieke actie.
En met de woorden van den H.
Vader in de boven aangehaalde en
cycliek bezweren Wij U in den Heer,
toch af te willen zien van alle eng
hartig individualisme en U allen te
vereenigen, ook al mocht dit zware
offers kosten. Uw eigen heil en dat
r.
Ons handelsverkeer
met Duitschland.
Onze land- en tuinbouw lijden
voornamelijk door de houding, die
het buitenland tegenover onze pro-
dncten inneemt. Vooral het autar
kisch streven van Duitschlan is
met name voor de tuinders, y
ook voor den boer zeer schadelijk.
Nu is dat optreden op zichzelf
genomen een zaak, die dat land al
leen en ons niet aangaat. Ieder land
is betrekkelijk vrg om te doen en
laten wat het zelf wil.
Ja, betrekkelijk vrg wel, maar er
zijn in dit geval wederzijdsche ver
verplichtingen. Want naast een in
voer van producten uit ons land
staat ook een aankoop van Duitsche
producten door ons. En die is in
geld uitgedrukt vrg wat grooter dan
wij aan Duitschland verkoopen.
Meer dan tweemaal zooveel zelfs.
En dat niet alleen omdat Duitsch
land meer zichzelf kan voorzien dan
voorheen, doch ook, omdat het op
andere markten gaat koopen wat
voor kort van ons betrokken werd.
Nu is de geheele wereldmarkt
zeer sterk ingekrompen. Dus ook
onze afname van Duitschland, maar
onze levering aan dat land ook.
In het eerste halfjaar van 1936
had onze uitvoer naar Duitschland
een waarde van 58 millioen gulden,
maar wij kochten ervoor... 113 mil
lioen gulden.
Cijfers jokken in den regel nieten
deze spreken wel een heel duide
lijke taal.
Op de agrarische jaarbeurs ver
spreidden de Duitschers een reclame
geschrift, waarin gewezen werd op
het handelsverkeer met onze Oos
terburen. Daarin heet het: „goederen
kunnen op den duur slechts met
goederen betaald worden."
En wat verder; „Duitschland is
nog steeds bereid en ook in staat
Nederlandsche goederen te betrek
ken, Het kan deze goederen echter
alléén dan afnemen, naarmate de
Nederlandsche markt een afzetge
bied voor Duitsche producten heeft."
Maar omgekeerd geldt toch het
zelfde, dunkt ons.
Laten zg dus eerst de cijfers van
in- en uitvoer wat gelijk trachten te
maken. Dat zou onze land- en tuin
bouw zeker ten goede komen.
Naar mag worden verwacht, zal
het Borgstellingsfonds voor Noor-
Limburg te Venlo binnen afzienba-
ren tjjd zgn volledige taak kunnen
aanvangen.
Het Provinciaal Bestuur van Lim
burg heeft nl. op een verzoekschrift
van het Borgstellingsfonds gunstig
beslist en besloten deel te nemen in
de inkomsten tot een bedrag van 1
cent per inwoner van die gemeenten
die eveneens minstens eenzelfde be
drag bijdragen.
Naar aanleiding van een hierop
tot de gemeenten. in het district
gericht schrijven om finantieele deel
name van gemeentewege in het ka
pitaal en de inkomsten van het
fonds, werd inmiddels door de ge
meenten Belfeld, Helden, Horst,
Meerlo, Sevenum, Tegelen en Ven
ray besloten de gevraagde mede
werking te verleenen; de gemeente
Broekhuizen heeft op de aanvrage
afwijzend beschikt, terwijl bij de
overige gemeenten de aanvrage nog
in behandeling is, doch spoedig het
resultaat hiervan kan worden tege
moet gezien.
Bovendien besloot de R.K. Midden-
standsvereeniging te Tegelen voor
een tijdvak van drie jaren te zullen
bijdragen tot de inkomsten van het
Fonds een bedrag van 15 cent per
lid en per jaar.
In verband hiermede heeft het
bestuur van het Fonds thans be.
sloten, dat de districtscommissaris
vanaf Donderdag 8 October 1936
spreekuur zal houden op het Secre
tariaat, Venlo, Parade 49, iederen
Maandagen Donderdag des middags
van half vijf tot half zes, waar be
langhebbenden alsdan hun aanvragen
kunnen indienen en alle gewenschte
inlichtingen kunnen bekomen.
Ook de correspondentie voor het
Borgstellingsfonds dient tot boven
genoemd adres te worden gericht
Dit is zeker. Dit gewest streeft
steeds naar hooger en wil domineeren;
voegt bij 't woord de daad en wil
steeds beschikken, zoo mogelijk, over
hengsten van eene wereldreputatie
en thans kan deze vereeniging daar
werkelijk op bogen.
Nog niet lang geleden schreef ik,
n.l. toen deze machtige associatie
beslag had gelegd op twee hengsten
met eene wereldreputatie, 't waren
Avenir de Forest en Dompteur Del
cour Nu of nooitDat zeggen wilde
„dat de fokkers aldaar nimmer in
staat zouden zijn, mede in de eerste
gelederen te staan, zoo ze thans
daartoe niet in staat waren."
Maar we zgn volmaakt gerust
't Zijn beide producten, gesproten
uit 't beste nest en zóódanig van
kwaliteit, dat zg beiden ook te
Brussel steeds koppaarden waren.
Wie 't wagen durft felle critiek
uit te oefenen op een dezer hengsten,
zonneklaar demonstreert hij gebrek
aan vakkennis en inzicht
Dompteur heeft in zijn tweejarige
dekperiode zijn naam als besten
kweekvader in één slag bevestigd.
En is dat wonder Neen, zeker niet!
Dompteur toch is de ideale ver
tegenwoordiger van 't moderne type,
zooals elk internationaal vakman
zich voorstelt.
Elkeen kent diens tekortkoming
of afwijking in de voorhand ook
hier schaadt alle overdrijving
toont mg overigens een hengst van
ruimer formaat, van edeler bouw,
van perfecter constructie Zij zijn er
toch zoo zeldzaam. En gretig werden
zijn veulens verkocht voor flinke
prijzen en dit is toch de beste troef
en dit zal dezen nobelen Avenir
d'Herse-zoon zeer zeker behoeden
voor devaluatie.
Nog een kleine opmerkingeen
kind moet kinderlijk zijn en blijven
in en bij alles, ook in de kleeding,
zóó is 't ook met jonge paarden.
Men brenge deze niet voor met leeren
halsters, maar met kuisch-wit linnen
halsters, dit is een eenvoudige en
sierlijke aankleeding, verjongt 't
product en getuigt van goeden smaak.
Avenir de Forest en Dompteur
Delcour, beiden te plaatse aanwezig,
werden in perfecte' conditie wel*
verzorgd voorgebracht. Hulde hier
voor aan den hengstenhouder Ram-
baghs.
Merrieveulens d. Dompteur geboren
in 1936.
Eene alleszins interessante klasse.
De drie eerste ontliepen elkaar
maar weinig, en niemand is er, die
met zekerheid kan voorspellen, welke
de meest waardevolle zal worden.
Nelly van A. Geurts te Horst is
een extra typisch veulen met extra
vóórbeen, achterbeen is niet de meest
gezonde plek.
Paula van Hoek van W. Verrijdt,
Sevenum, is enorm gespierd van
geweldige constructieook bouw
van achterbeen is gaaf en gespierd,
maar stand niet naar behooren.
Adriadne van L. Haenen, Sevenum,
kwam derdevoorzeker de meest
typisch en harmonische bouw der
categorienog iets flauw in voor
beenen is Ariadne vandaag nog niet
machtig, maar laat ons over dit
laatste zeker niet ongerust maken,
want van moederszijde stamt zij uit
een geslacht, dat .juist kan bogen op
geweldige formaten.
't Verwonderde mg, dat Silvia van
Oyen van J. van Wanroy, Broek-
huizenvorst, zoo laag stond, 't Is
toch een aardig typisch veulen met
best beenwerk.
Merrieveulens d. Dompteur
geb. in 1935.
Een goede klasse met beslist een
superieur koppaard, dat met kop en
schouder boven de andere uitstak,
t Was Janny van J. van Wanroy te
Broekhuïzenvorst.
Niet vaak zag ik een zóó uit
nemend product en nimmer, dat zich
vanaf hare prille jeugd zóó regel
matig in de goede richting ont
wikkelde in 't nationale kader zou
Janny ook niet makkelijk te kloppen
zijn: heel de constructie is af en
dan in de meest volmaakte even
redigheid: 't wordt wis een schat
van een merrie.
Zij werd gevolgd door Corrie van
St. Leendert van P. J. Rutten te
Wanssum; een kleine merrie met
beest beenwerk, mist echter 't vier
kante, 't geblokte van hare illustere
voorgangster.
Dompteur van Ossenbroek van G.
Stroucken te Beers kwam derde;
een zwaar geconstrueerd veulen met
best voorbeen.
Ik zag er de tweejarige merries
van Andacieux du Chateau, welke
over 't algemeen van formidabele
afmetingen waren en met achter-
beenen, beter dan die van hun vroeg-
gestorven vader.
Is A»vro(
gegaan!
Welti pU
dezen awien
kweekvjjeni
siag legir, v
en zekarecl
grooter) wo
koestert!
Een ck d<
stelling faer
centreerT
Hew in 3
Hierinlen
komst.
Boven ass
Berchun te i
't zien e t D'
product!) e
verrassi; eur
lang gek toe
hij op m ere:
maar va er
bekoorlij) tief
zeer eentw, 1
veel, al i lee
niet robi
Gevolg eur
tenray, c iel
zeker v msl
aansla
Als d( De
Fr. Claes teyj
veulen pis
hoorde, d^er
radicaal at
ik niet tt vei
de schim; d f
bij zich .1
bekroont
nog jeugfcrz
robust e ype
achterbe^
mager,
vertrouwt
Ook
werd niet
deed deze
werd ook
moet nog
achterstier'
Ook bj
die zich
nen ontwi
tx
gift;
11 ger
4 ges
dt mi
ld ta;
Su
Heng ii
Vier Doe
drie terug rvi
eerste
Sander vaiers
en m.i. u:jd<
een die itw
tegenstand n
mede den
meer elegit i
mant, iets
mate
Maar
vooral
danigheid
vader.
Mijn perkei
Dirk een
ders toekïjze
Als derd ,pt
Erf van
vandaagi
Kampiot j
van A. Ge t,
van goede
Kampiot i
van J. vatjB
vorst, een
Kampioe
van Oyete
zware, goe
Het Jan
zeer teredd
welke ob [o
makkelijk
Neer, 0
DE KRO- U
PII
Op deg
née, welke
ginnen 4
als te ls
Kro-trouh
Lier per
daaraan te
verschilleo
Alleen
hang-baga
grijs en i
digheid q
nische vil
deze reus
M. lengte,
keeren.
Wanneer
steed is
Troubadou
(met huni
décors), ho
dan gegee
naar x prog
.show" to
maken.
Er zal
worden vai
veel vroljjl
sement. De
aan de ham
dat deze
vroegere z&
Zondag
trein Venra
Men haas
koopen bij
want ook
weken zal
een tweede
Plaatskas
11 October:
Opbergen,
Mag. P. Oo
en indien n(
der uitvoert
Zie adverl
Dl
Zondag I
Peel een cd
onbevlogen I
meppe.
De prgze
volgt;
1 G. Vissi
2-4-14-15 I
3-25 Gebr,
5-7 G. Jul
6 M. Betd
8 M. Fras
9 Gebr. Si