Losse opmerkingen Borgstellingsfonds voor Noordelijk Limburg. V eulenmonstering te Horst door de Hengsten- associatie Venray, Horst, Sevenum. der geheele menschheid eischt dit. Het door eenigen genomen initia tief om zich te vereenigen en alle krachten van ons rijke katholieke leven samen te trekken, eenerzijds om de eer van God in het persoon lijk en openbaar leven te bevorderen en alle vormen van Godsonteering met kracht te bestrijden, anderzijds om hulp te brengen aan de slacht offers van de geloofsvervolging in de verschillende landen en daardoor een blijvende instelling in het leven te roepen, hebben Wij dankbaar aanvaard en van harte gezegend. Voor beide doeleinden, die zoo nauw met elkander verband houden, zal den volgenden Zondag buiten aan de kerk uw geldelijke steun worden gevraagd. Wij mogen het overbodig achten op uw milddadigheid aan te dringen. Gods vijanden beschikken voor hun verwoestend werk over millioenen; laat onze werkers dan niet machte loos staan. Bestaat voor U dan niet de chris tenplicht, uw broeders en zusters, die om het geloof vervolgd worden, die dikwijls opgejaagd als wilde dieren, van huis en hof verdreven en van alles beroofd rond moeten zwerven, tenminste in hun uiterste nooddruft bij te staan En vordert ook niet de dankbaar, heid voor de geloofsgenade en den betrekkelijken vrede, dien gij nog geniet, dat gij bereidwillig een gel delijk offer brengt voor God en tegen de duivelsche machten, die u en uw kinderen belagen Eerst dan als gij van uw kant al het mogelijke hebt gedaan, moogt gij gerust zijn, er kome wat wil. Dan kunt gij tot God bidden: „Op U, o Heer, heb ik gehoopt, in eeu wigheid zal ik niet beschaamd wor den." Bij onze vaderen in het geloof, bij Sint Servatius, Willibrord en Bone- fatius bidden Wij U, strijdt eensge zind als goede soldaten van Chris tus. Verdedigt uw eigen heil en het heil van Uw kinderen. Redt ons volk en ons vaderland van den dreigenden ondergang. Aan den Koning der eeuwen, den onvergankelijken, onzichtbaren, eenigen God, eer en glorie in de eeuwen der eeuwen. uit te buiten voor oproer en geweld pleging. Zij zeggen te strijden voor de vrijheid, maar duizenden martelen zij ter dood, duizenden zuchten in dwangarbeid en concentratiekampen. Zij beloven welvaart voor een ieder, maar nimmer en nergens zag de wereld zooveel millioenen in korte jaren den hongerdood sterven als in hun beloofd paradijs. Dan weer, als deze strijdwijze hun gunstiger schijnt, werpen zij het masker af. Door gesproken en ge schreven woord, door blad en boek en plaat, door radio en gramofoon, door alles, wat de moderne techniek hun als hulpmiddel biedt, verspeiden zij, met waarlijk duivelschen haat en met de geslepenheid van de kinderen der duisternis, hun zielenmoordend vergif. Zij doen dit in alle talen, onder alle volkeren, over de geheele aarde. Zij spotten met de christelijke zedènwet en trachtten aldus een gunstigen bodem voor geloofsafval te bereidenzij spreken hun ver achting uit voor het groote gebod der naastenliefde en prediken haat, met de gebalde vuist als zinnebeeld bovenalzij willen den naam van Hem, die boven alles gezegend is in eeuwigheid, wegvagen van deze aarde. Naast dit ontstellend werk der duisternis, dat over een wereldmacht beschikt zien wij andere vijanden optreden tegen de eer van God en van Hem, dien Hij heeft gezonden tot onze leering en verlossing, tegen onzen aanbiddelijken Heer en Meester Jezus Christus. Zij voeren hun strijd tegen de christelijke openbaring en den christelijken godsdienst tot heden, helaas, onder bescherming van poli tieke machthebbers. Terwijl de Kerk, zuil en grondslag van de waarheid op alle wijzen in de uitoefening van haar zending wordt belemmerd, wordt vrije baan gegund aan de godslasterlijke leer, die de natuur en God vereenzelvigt, en aan de bestrij ding der grondstellingen van het christendom als vreemd aan ras en bodem. Zij, die de Heilige Geest als be wakers heeft gesteld om Gods Kerk te besturen, hebben zich in dat land verplicht gezien vanaf het graf van Sint Bonifatius een grootschen op roep te richten tot hun kudde om standvastigheid in het geloof en sterkte in den Heer. Gezamenlijk nebben zij die anti-christelijke be weging gebrandmerkt als nieuw- heidendom, dat wezen en grondslag van het christelijk geloof aantast en een vernietigingsstrijd voert aller eerst gericht tegen Rome en het roomsch-katholieke geloof. Als wij bedenken, B. G., hoe daar naast een georganiseerde en niet georganiseerde vrijdenkerij haar dwalingen verbreidt; hoe op de hoogste leerstoelen niet alleen een wetenschap zonder God wordt ver kondigd, maar dikwijls ook onder den schijn van wetenschap het be staan van een persoonlijk Opper wezen, van deze eindige wereld onderscheiden, wordt bestredenhoe er vaak wel een zekere christelijke verdraagzaamheid jegens personen, maar bijna altijd ook een valsche verdraagzaamheid jegens de meest verderfelijke stelsels wordt gepredikt; hoe zinnenprikkeling en heidensche zeden gezin en maatschappij bedrei gen als wij dit alles bedenken, dan begrijpen wij, hoe de Opperherder van Christus' Kerk verzucht, dat de rampen, die hem op dit oogenblik drukken zoo zwaar zijn en zoo ernstig, dat zij nauwelijks plaats schijnen te laten voor eenige verlichting en dat allen met onrust en vrees de toe komst tegemoet zien. „De vraag voor of tegen God", aldus onze Heilige Vader, „is be slissend voor het lot van de geheele menschheid zij geldt voorde politiek, voor de economische vragen, voor de zedenleer, voor de wetenschap, voor de kunst, voor den Staat voor de samenleving en voor het huis gezin." B. G-, zouden de kinderen Gods, uit de slavernij van den duivel vrij gekocht door het kostbaar bloed van zijn eenigen Zoon, bij dit ontstellend wereldgebeuren werkeloos mogen toezien en lijdelijk een verderen triomf van den duivel afwachten Het zou grove ondankbaarheid zijn voor de genade ons geschonken, verraad aan de taak, die ieder onzer, zij het op verscheiden wijze, heeft te vervullen in Christus' Rgk. Het zou het oor deel over ods doen komen van den kwaden en luien knecht, die het talent in den grond had begraven. Daarom B. G., roepen Wij, uw Bis schoppen, U op tot uiterste waak zaamheid en werkzaamheid. Met Sint Paulus roepen Wij U toe: „Weest sterk in den Heer en in zijn sterke krachtLegt aan de wapenrusting Gods, om stand te kunnen houden tegen de listen van den duivel." Tegenover den geloofsafval van zoovelen zullen wg het als ons eersten plicht beschouwen, dat geloof in ons zeiven te versterken en te verlevendigen en het dankbaar te waardeeren als een onschatbare genade het geloof in Hem, die begin en einde is van alle dingen, in Hem in wien wij leven, ons bewegen en zgn. Zgn onzichtbaar Wezen, zgn eeuwige Macht en zijn Godheid is van de schepping der wereld af bij eenig nadenken uit het geschapene duidelijk te kennen. Als eenmaal voor u het oogenblik aanbreekt, waarop gij voor Gods rechterstoel gaat verschijnen, dan zal de priester in uw naam zich tegenover Hem beroepen op uw geloof als een titel voor erbarming. Zoo bidt de Kerk bg uw sterfbed Ofschoon hij gezondigd heeft, toch heeft hij den Vader en den Zoon en den Heiligen Geest niet geloochend, maar geloofd en ijver Gods in zich gehad en God, die alles geschapen heeft, trouw aanbeden. Maar dat geloof moet niet alleen in uw hart bewaard blijven, het moet leven in uw werken, want „zooals het lichaam dood is zonder geest, zoo is ook dood het geloof zonder werken". Uw geloof toone zich vooral in de liefde tot uw naaste, in daad werkelijke hulp aan de talloozen, die in nood verkeeren, in ernstig streven naar rechtvaardige verhoudingen in de samenleving. Wee den christen, die door zgn geldzucht, zijn weelde- leven, zijn onrecht en harteloosheid ergernis wekt en den vijanden van Christus' naam als het ware wape nen in de hand geeft voor geloofs afval en woelingen en voor den strgd tegen de Kerk. Is uw leven echter zoo metterdaad christelijk ingericht, dan zult gij met vertrouwen en vrucht den hemel geweld kunnen aandoen met uw ge bed. Neergebogen in het stof voor Hem, die het heelal draagt door het woord van zijn macht, zult gij bidden tot Hem, die uw heil is in leven en sterven, in tijd en eeuwigheid, om uw onsterfelgken Koning te huldi gen, om Hem eerherstel te geven voor den smaad van de ontrouwen; zult gij bidden om ontferming over zijn dienaren, om standvastigheid voor hen, die vervolging lijden ter wille van de gerechtigheid, om erbar ming ook over zijn vijanden, opdat hun de oogen geopend worden voor het licht der waarheid. Bidden ook, met vurigheid en vertrouwen, dat Hij den satan en de andere booze geesten, die in onze dagen zoo zicht baar tot verderf der zielen over de wereld rondgaan, door zijn goddelgke kracht in de hel terugdrgve. En aan dit volhardend en vertrouw- vol gebed moet gij, volgens de les van het evangelie, ons opnieuw voor gehouden door den Paus, verbinden de versterving „Deze duivel wordt alleen uitgedreven door gebed en vasten". Wg schrijven daarom voor, dat het a.s. feest van Christus-Koning op den vierden Zondag van deze maand met bijzondere luister en gebedsoefeningen zal worden ge vierd, allereerst om aan den Koning van hemel en aarde een grootsch eerherstel te brengen. Vervolgens opdat zijn liefde zege- viere in de harten der menschen en zgn Rijk meer en meer bevestigd worde en zich moge uitbreiden, op dat de vijanden van zijn heiligen naam mogen beschaamd worden en terugwijken en de goddeloozen zich tot hem bekeeren. Wij vermanen allen door verster ving en aalmoezen zich op dit feest voor te bereiden. Verder sporen Wg onze geloovigen met allen aandrang aan, het beproefde middel ter hand te nemen, namelijk het gebed tot de Moeder van God en onze Moeder. In deze maand, gewgd aan O.L. Vrouw van den Rozenkrans, wordt herdacht de overwinning op het ge vaar, dat eens de christenheid be dreigde van de zijde van de heidenen. Heel bijzonder dringen Wij er op aan, dat alle dagen, ook in den huiselgken kring, de rozenkrans zal worden gebeden, om door de voor spraak van de machtige Maagd en de hulp der Christenen, afwending te verkrijgen van de ontzettende gevaren, die ons thans van alle kanten bedreigen. Naast deze voornaamste en boven natuurlijke middelen, mogen we ech ter geen enkel ander middel onbe proefd laten in den strijd voor God. De Paus vermaant ons met een woord van den profeet „een muuf op te werpen voor het huis van Is raël om pal te staan in den strjjd ten dage des Heeren". Daarom moeten ook wg, aldus gaat Hij voort, al onze krachten vereenigen tot een vast aaneenge sloten groep, die een krachtig een heidsfront vormt tegen de misdadige slagorden, die vijandig staan tegen over God en het geheele mensche- lrjk geslacht. Dat daartoe noodig is ook de eenheid te bewaren op staatkundig gebied, hebben Wg U vroeger in den bisschoppelijk schrijven voorgehou den. Een dringend beroep doen Wg op allen, die vereenigd zgn in de standsorganisatie's, welke hier een machtig terrein vinden voor de ka tholieke actie. En met de woorden van den H. Vader in de boven aangehaalde en cycliek bezweren Wij U in den Heer, toch af te willen zien van alle eng hartig individualisme en U allen te vereenigen, ook al mocht dit zware offers kosten. Uw eigen heil en dat r. Ons handelsverkeer met Duitschland. Onze land- en tuinbouw lijden voornamelijk door de houding, die het buitenland tegenover onze pro- dncten inneemt. Vooral het autar kisch streven van Duitschlan is met name voor de tuinders, y ook voor den boer zeer schadelijk. Nu is dat optreden op zichzelf genomen een zaak, die dat land al leen en ons niet aangaat. Ieder land is betrekkelijk vrg om te doen en laten wat het zelf wil. Ja, betrekkelijk vrg wel, maar er zijn in dit geval wederzijdsche ver verplichtingen. Want naast een in voer van producten uit ons land staat ook een aankoop van Duitsche producten door ons. En die is in geld uitgedrukt vrg wat grooter dan wij aan Duitschland verkoopen. Meer dan tweemaal zooveel zelfs. En dat niet alleen omdat Duitsch land meer zichzelf kan voorzien dan voorheen, doch ook, omdat het op andere markten gaat koopen wat voor kort van ons betrokken werd. Nu is de geheele wereldmarkt zeer sterk ingekrompen. Dus ook onze afname van Duitschland, maar onze levering aan dat land ook. In het eerste halfjaar van 1936 had onze uitvoer naar Duitschland een waarde van 58 millioen gulden, maar wij kochten ervoor... 113 mil lioen gulden. Cijfers jokken in den regel nieten deze spreken wel een heel duide lijke taal. Op de agrarische jaarbeurs ver spreidden de Duitschers een reclame geschrift, waarin gewezen werd op het handelsverkeer met onze Oos terburen. Daarin heet het: „goederen kunnen op den duur slechts met goederen betaald worden." En wat verder; „Duitschland is nog steeds bereid en ook in staat Nederlandsche goederen te betrek ken, Het kan deze goederen echter alléén dan afnemen, naarmate de Nederlandsche markt een afzetge bied voor Duitsche producten heeft." Maar omgekeerd geldt toch het zelfde, dunkt ons. Laten zg dus eerst de cijfers van in- en uitvoer wat gelijk trachten te maken. Dat zou onze land- en tuin bouw zeker ten goede komen. Naar mag worden verwacht, zal het Borgstellingsfonds voor Noor- Limburg te Venlo binnen afzienba- ren tjjd zgn volledige taak kunnen aanvangen. Het Provinciaal Bestuur van Lim burg heeft nl. op een verzoekschrift van het Borgstellingsfonds gunstig beslist en besloten deel te nemen in de inkomsten tot een bedrag van 1 cent per inwoner van die gemeenten die eveneens minstens eenzelfde be drag bijdragen. Naar aanleiding van een hierop tot de gemeenten. in het district gericht schrijven om finantieele deel name van gemeentewege in het ka pitaal en de inkomsten van het fonds, werd inmiddels door de ge meenten Belfeld, Helden, Horst, Meerlo, Sevenum, Tegelen en Ven ray besloten de gevraagde mede werking te verleenen; de gemeente Broekhuizen heeft op de aanvrage afwijzend beschikt, terwijl bij de overige gemeenten de aanvrage nog in behandeling is, doch spoedig het resultaat hiervan kan worden tege moet gezien. Bovendien besloot de R.K. Midden- standsvereeniging te Tegelen voor een tijdvak van drie jaren te zullen bijdragen tot de inkomsten van het Fonds een bedrag van 15 cent per lid en per jaar. In verband hiermede heeft het bestuur van het Fonds thans be. sloten, dat de districtscommissaris vanaf Donderdag 8 October 1936 spreekuur zal houden op het Secre tariaat, Venlo, Parade 49, iederen Maandagen Donderdag des middags van half vijf tot half zes, waar be langhebbenden alsdan hun aanvragen kunnen indienen en alle gewenschte inlichtingen kunnen bekomen. Ook de correspondentie voor het Borgstellingsfonds dient tot boven genoemd adres te worden gericht Dit is zeker. Dit gewest streeft steeds naar hooger en wil domineeren; voegt bij 't woord de daad en wil steeds beschikken, zoo mogelijk, over hengsten van eene wereldreputatie en thans kan deze vereeniging daar werkelijk op bogen. Nog niet lang geleden schreef ik, n.l. toen deze machtige associatie beslag had gelegd op twee hengsten met eene wereldreputatie, 't waren Avenir de Forest en Dompteur Del cour Nu of nooitDat zeggen wilde „dat de fokkers aldaar nimmer in staat zouden zijn, mede in de eerste gelederen te staan, zoo ze thans daartoe niet in staat waren." Maar we zgn volmaakt gerust 't Zijn beide producten, gesproten uit 't beste nest en zóódanig van kwaliteit, dat zg beiden ook te Brussel steeds koppaarden waren. Wie 't wagen durft felle critiek uit te oefenen op een dezer hengsten, zonneklaar demonstreert hij gebrek aan vakkennis en inzicht Dompteur heeft in zijn tweejarige dekperiode zijn naam als besten kweekvader in één slag bevestigd. En is dat wonder Neen, zeker niet! Dompteur toch is de ideale ver tegenwoordiger van 't moderne type, zooals elk internationaal vakman zich voorstelt. Elkeen kent diens tekortkoming of afwijking in de voorhand ook hier schaadt alle overdrijving toont mg overigens een hengst van ruimer formaat, van edeler bouw, van perfecter constructie Zij zijn er toch zoo zeldzaam. En gretig werden zijn veulens verkocht voor flinke prijzen en dit is toch de beste troef en dit zal dezen nobelen Avenir d'Herse-zoon zeer zeker behoeden voor devaluatie. Nog een kleine opmerkingeen kind moet kinderlijk zijn en blijven in en bij alles, ook in de kleeding, zóó is 't ook met jonge paarden. Men brenge deze niet voor met leeren halsters, maar met kuisch-wit linnen halsters, dit is een eenvoudige en sierlijke aankleeding, verjongt 't product en getuigt van goeden smaak. Avenir de Forest en Dompteur Delcour, beiden te plaatse aanwezig, werden in perfecte' conditie wel* verzorgd voorgebracht. Hulde hier voor aan den hengstenhouder Ram- baghs. Merrieveulens d. Dompteur geboren in 1936. Eene alleszins interessante klasse. De drie eerste ontliepen elkaar maar weinig, en niemand is er, die met zekerheid kan voorspellen, welke de meest waardevolle zal worden. Nelly van A. Geurts te Horst is een extra typisch veulen met extra vóórbeen, achterbeen is niet de meest gezonde plek. Paula van Hoek van W. Verrijdt, Sevenum, is enorm gespierd van geweldige constructieook bouw van achterbeen is gaaf en gespierd, maar stand niet naar behooren. Adriadne van L. Haenen, Sevenum, kwam derdevoorzeker de meest typisch en harmonische bouw der categorienog iets flauw in voor beenen is Ariadne vandaag nog niet machtig, maar laat ons over dit laatste zeker niet ongerust maken, want van moederszijde stamt zij uit een geslacht, dat .juist kan bogen op geweldige formaten. 't Verwonderde mg, dat Silvia van Oyen van J. van Wanroy, Broek- huizenvorst, zoo laag stond, 't Is toch een aardig typisch veulen met best beenwerk. Merrieveulens d. Dompteur geb. in 1935. Een goede klasse met beslist een superieur koppaard, dat met kop en schouder boven de andere uitstak, t Was Janny van J. van Wanroy te Broekhuïzenvorst. Niet vaak zag ik een zóó uit nemend product en nimmer, dat zich vanaf hare prille jeugd zóó regel matig in de goede richting ont wikkelde in 't nationale kader zou Janny ook niet makkelijk te kloppen zijn: heel de constructie is af en dan in de meest volmaakte even redigheid: 't wordt wis een schat van een merrie. Zij werd gevolgd door Corrie van St. Leendert van P. J. Rutten te Wanssum; een kleine merrie met beest beenwerk, mist echter 't vier kante, 't geblokte van hare illustere voorgangster. Dompteur van Ossenbroek van G. Stroucken te Beers kwam derde; een zwaar geconstrueerd veulen met best voorbeen. Ik zag er de tweejarige merries van Andacieux du Chateau, welke over 't algemeen van formidabele afmetingen waren en met achter- beenen, beter dan die van hun vroeg- gestorven vader. Is A»vro( gegaan! Welti pU dezen awien kweekvjjeni siag legir, v en zekarecl grooter) wo koestert! Een ck d< stelling faer centreerT Hew in 3 Hierinlen komst. Boven ass Berchun te i 't zien e t D' product!) e verrassi; eur lang gek toe hij op m ere: maar va er bekoorlij) tief zeer eentw, 1 veel, al i lee niet robi Gevolg eur tenray, c iel zeker v msl aansla Als d( De Fr. Claes teyj veulen pis hoorde, d^er radicaal at ik niet tt vei de schim; d f bij zich .1 bekroont nog jeugfcrz robust e ype achterbe^ mager, vertrouwt Ook werd niet deed deze werd ook moet nog achterstier' Ook bj die zich nen ontwi tx gift; 11 ger 4 ges dt mi ld ta; Su Heng ii Vier Doe drie terug rvi eerste Sander vaiers en m.i. u:jd< een die itw tegenstand n mede den meer elegit i mant, iets mate Maar vooral danigheid vader. Mijn perkei Dirk een ders toekïjze Als derd ,pt Erf van vandaagi Kampiot j van A. Ge t, van goede Kampiot i van J. vatjB vorst, een Kampioe van Oyete zware, goe Het Jan zeer teredd welke ob [o makkelijk Neer, 0 DE KRO- U PII Op deg née, welke ginnen 4 als te ls Kro-trouh Lier per daaraan te verschilleo Alleen hang-baga grijs en i digheid q nische vil deze reus M. lengte, keeren. Wanneer steed is Troubadou (met huni décors), ho dan gegee naar x prog .show" to maken. Er zal worden vai veel vroljjl sement. De aan de ham dat deze vroegere z& Zondag trein Venra Men haas koopen bij want ook weken zal een tweede Plaatskas 11 October: Opbergen, Mag. P. Oo en indien n( der uitvoert Zie adverl Dl Zondag I Peel een cd onbevlogen I meppe. De prgze volgt; 1 G. Vissi 2-4-14-15 I 3-25 Gebr, 5-7 G. Jul 6 M. Betd 8 M. Fras 9 Gebr. Si

Peel en Maas | 1936 | | pagina 10