.SERVICE
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
De winkelier en
handelsreiziger.
Spoorweg-
politiek.
Provinciaal Nieuws
%k. $eukm, D ame6-m4jceten- lailleui
SPIRIN
Buitenland.
Zaterdag 29 Februari 1936
Zeven en vl|ftlgste Jaargang No 9
Onze Karnemelk
en Karnemelkspap
een héérlijk en voortref
felijk voedsel voor jong
en oud.
Coöp. Zuivelfabriek
„VENRAY"
PEEL EN MAAS
ADVERTENTIEPRIJS 1 tot 8 regels 60 ct.
per regel 7lh ct. Bij contract groote reductie
Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY
Telefoon 51 Giro 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct.
Buiten Venray p. kwartaal 75 ct. Afz. nummers 5 cent.
Voor het
pasteuriseeren,
het koelen,
de betrachte hygiene
enz. betaalt U bij afname
van onze producten niets.
Coöp. Zuivelfabriek
„VENRAY"
Dat het lot van den winkelier
nauw samen hangt met dat van
den reiziger behoeft wel geen
betoog. Gaat het den eenen goed,
dan gaat ook het pad van den
reiziger over ïozen. Deze twee
categoriën in het zakenleven
hebben dan ook dezelfde belan
gen en kankeren heden ten dage
om het hardst over de malaise
(het vervelende afgezaagde woord,
doch hetwelk helaas nog steeds
actueel is) en hebben beiden het
meest te verstouwen over den
slechten gang van zaken.
Ook op het gebied der menta
liteit hebben deze twee veel met
elkaar gemeen. Zij behooren tot
het meest opgewekte en bewege
lijke deel der bevolking. Zij zijn
door dik en dun optimistisch,
hebben een breeden kijk op de
wereld, verkeeren gaarne in het
openbaar, laten als het kan lijden
hun centen ook wel eens rollen,
worden deswege door conservatief
bekrompenen wel eens becritiseerd
en houden een eeuwige wedloop
met elkaar wie het gewiekst is.
Want gewiekstheid in den goeden
zin van het woord, is een hoofd
factor bij beiden.
Er ontwikkelde zich in den
loop der jaren tusschen den
winkelier en den betrouwbaren
reiziger een meer vertrouwelijken
omgang. Zij kennen elkanders
lief en leed. En vooral wanneer
de reiziger min of meer over een
algemeene ontwikkeling beschikt,
is hij dikwerf de vraagbaak, dus
de vertrouwensman van zijn cliënt,
Welke factoren de reiziger van
zelfsprekend aanwendt om er
beter van te worden...
Een reiziger is de schakel tus
schen producent en wederverkoo-
per. De winkelier ziet zijn leveran
cier belichaamd in den reiziger.
De leverancier persoonlijk kent
hij niet. Daarom heeft de „getapte"
reiziger dit voor bij alle overige
werknemers dat hij, wanneer hij
eens noodgedwongen van patroon
verwisselt, toch dikwerf zijn
klanten, of een groot deel hiervan,
behoudt.
Meer dan ooit duiken er dan
ook den laatsten tijd firma's op,
die het zonder reizigers probeeren
te stellen. Mét veel ophef wordt
den winkelier kond gedaan dat
zijn waren beduidend goedkooper
zouden zijn wanneer met uit
schakeling der reizigers, recht
streeks zou worden gekocht. Het
heilbrengend middel zou dat zijn:
schriftelijke offerte en staten-
zendingen. Ik juich het toe
(rekening houdende met een corps
naar ik meen 30.000 reizigers in
het land) dat de ervaring heeft
geleerd dat deze nieuwe poging
door den winkelier „goedgunstig
is gewezen van de hand."
Het is bewezen, dat een per
soonlijk woord meer uitwerkt
dan een animeerend schrijven en
dat de radde tong, overredings
kracht, tactiek en psychologische
kennis in den reiziger voor den
patroon oneindig meer successen
afwerpen dan verkoopbrieven. En
maar goed ook! Alsof provisie
bij een behoorlijken omzet een
rol van beteekenis speelt
Er zijn natuurlijk soorten van
reizigers. Er zijn er die kost-wat-
kost willen verkoopen. Die met
geweld willen torceeren. Die
nijdig worden wanneer ze geen
succes hebben en, thuiskomende,
ruzie maken met de vrouw 1 Dat
zijn de slechte verkoopers voor
wie de winkelier al gauw „niet
thuis" geeft.
De goede verkoopers zijn zij,
die niet dadelijk met de deur in
huis vallen. Die tactisch een aan
loopje nemen alvorens een ver-
koopsgesprek te beginnen. Die
de zwakheden van hun afnemers
kennen en zich hierop baseeren.
Die ondanks alle vriendschap,
de hoffelijkheid niet uit het oog
verliezen. Die, ook wanneer zij
geen direct succes hebben, éven
vriendelijk vertrekken als zij bin
nen kwamen en voor wie de
winkel dan ook altijd wijd open
staat.
Er zijn ook soorten winkeliers.
Er zijn er die geen vreemd
reizigersgezicht kunnen zien. Die
reizigers afschepen met„och
mijnheer, ik doe ai zooveel jaren
zaken met die firma. Waarom zal
ik veranderen." Die onvriendelijk
zijn tegenover „dat lastige goedje"
Die reizigers bot kunnen af
schepen en daardoor soms willens
en wetens verstoken blijven van
werkelijke voordeelen. Dit is h;t
slechte soort, hetwelk zich soms
jaren lang liet bedotten door hun
„vaste leveranciers" die grovelijk
misbruik maakten van hun „geheid
er in zitten."
Ais ik winkelier was dan liet
ik zoo vaak ik hiertoe den tijd
had, iedere reiziger in voor mij
geschikte artikelen, uitpakken. Al
wist ik vooruit dat ik niets zou
koopen toch zou ik op de hoogte
willen zijn van de (juist in dezen
tijd zoo aanschommelingenonder
hevig zijnde) prijzen en kwalitei
ten. Zelfs op gevaar af dat menig
reiziger bij gemis aan resultaten
de wenkbrauwen zou fronsen.
Welke laatsten dan tevens geen
blijvertjes in het vak zouden blijken
te zijn.
Ge'dt ditzelfde dan niet voor
den verbruiker ten opzichte van
den winkelier? 't Zou wat moois
zijn wanneer de winkelier na
vergeefs te hebben uitgepakt voor
zijn cliënt, zich zou wreken met
onhoffelijkheden. Hij zou spoedig
zijn zaak zien verloopen. Ik weet
wel dat menig winkelier mij zal
toewerpen, dat het publiek tegen
woordig het onmogelijke eischt.
Alles tot zijn dienst, maaleven
we in de crisis of niet I Dit zijn
nu eenmaal de onaangenaamheden
welke dit tijdsbestek aankleven.
En toch... vriendelijk en hoffelijk
tot in het oneindige! Zij,, die
daarin volharden en hun personeel
opdrachten in dezen geest ver
strekken, zullen winnen.
Ook dit hebben winkeliers en
reizigers gemeen altijd een glim
lach, steeds voorkomend, door
dik en dun hun evenwicht be
warend. Ondanks teleurstellingen
zal de populairiteit, dus de omzet,
er bij winnen. Zij die hun beroep
uit een sportief oogpunt bekijken
en wier oogmerk niet in de eerste
plaats w i n s t is, zullen aanstonds
wanneer weer gunstiger tijden
aanbreken (en wie hieraan twijfelt
is ook geen blijvertje) kunnen
roepen: zie zoo, hier ben ik!
Ónder reizigers treft men vaak
opscheppers. Maar dit valt mis
schien op omdat dit soort werk
nemers in het openbare leven
verkeeren en dus het meest op de
vingers gekeken worden. Het is
dus best mogelijk dat er ook in
andere werkkringen (kantoor
bedienden b.v....) „opgeschept"
wordt.
Het meest typeerend voor rei
zigers is de volgende mop.
No. 1 tegen No. 2Zoo Piet,
reis je weer
No. 2 Ja, eindelijk heb ik ge
lukkig weer een goede baan.
No. 1 Wat verkoop je dan
No. 2Muziekinstrumenten.
No. 1 Zoo, zoo. En verkoop
je er nog al wat in
No. 2Ik heb er juist 1000
verkocht.
No. 1 Wat verkocht. Piano's
No. 2 Neen... gramöfoonnaal-
den
Een goed reiziger is ook goed
lachs en weet onder de critiekste
momenten zijn goed humeur te
bewaren. De patroon van een
dezer heeren vroeg eens wat toch
de reden kon zijn van zijn slech
ten verkoop.
Wel, antwoordde de reiziger
vroeger zeiden de klanten „houdt
je maar goed maar tegenwoor
dig hoor je met anders dan
„houdt je goed maar I"
En is een goed humeur niet
ten slotte h e t middel tegen alle
kwalen
Het is de vrij algemeene over
tuiging, dat de bureaucratie der
Ned. Spoorwegen óf nalatig óf
achterlijk is geweest met het
nemen van nieuwe maatregelen,
om het reizigersvervoer te stimu-
leeren.
Neem eerst eens de vacantie-
kaarten. Van het begin der weder
invoering der vacantiekaarten af
zijn de prijzen te hoog geweest.
Aan een vacantiekaart heb je niets,
tenzij je een grooten afstand moet
afleggen en waarom moet het
voordeel en de stimulans van de
vacantiekaarten nu worden be
perkt tot hen, die een grooten
afstand moeten afleggen Het is
een halve maatregel.
Neem het buurtverkeer. Zoo
lang het bestaat was het beperkt
tot bepaalde trajecten of lijn
gedeelten; op het andere gedeelte
van het net gold het niet. Pas
sinds betrekkelijk korten tijd heeft
men het buurtverkeer over het
geheele net ingevoerd toen
het busvervoer den Spoorwegen
al enorme verliezen aan reizigers-
vervoer had berokkendWaarom
toen pas? Waarom al niet veel
eerder Een stimulans voor het
verkeer was toch altijd een goede
maatregel Maar nu hebben veel
menschen heelemaal geen geld
meer om te reizenDe maatregel
kwam te laat, als mosterd na den
maaltijd.
Nu is er voor dezen zomer
weer iets nieuws bedacht. De
zomerdagretours van het vorig
jaar hebben niet het verwachte
resultaat gebrachtze zullen dit
jaar niet meer worden uitgegeven,
in de plaats daarvan komt iets
anders. Op Maandag, Dinsdag,
Woensdag en Donderdag der
week let wel: allemaal dagen
dat iedereen moet werken, be
halve in zijn vacantietijd kun
je bijzondere vacantiekaarten
krijgen, resp. f 7.50, f 5.75 en
f 4.voor eerste, tweede en
derde klas.
Op die kaart kun je dan den
zelfden dag of den volgenden
dag een bijzondere vacantiekaart
terugkrijgen tegen den halven
prijs, zoodat heen- en terugreis
bijeen 150 pet. der genoemde
prijzen kosten.
De bureaucratie zou de bureau
cratie niet zijn, als er aan zulk
een concessie niet eenige beper
kende bepalingen waren verbon
den: je mag niet onderweg in
stappen, je mag de reis niet
afbreken en je mag ze ook niet
onderweg... beëindigen
Zou je een station eerder wil
len uitstappen, dan zal de con
ducteur je moeten sommeeren te
blijven zitten tot het station dat
je hebt opgegeven.
Wat voor nut zulke onprac-
tische, bureaucratische, den rei
ziger onnoodig bindende bepalin
gen hebben, begrijpt geen
practisch mensch; maar dat daar
gelaten.
Ziet u wel, dat men weer met
zorg vermijdt, die vacantiekaarten
af te geven op de dagen waarop
ze het meeste nut zouden doen,
op Zaterdag en Zondag Dat
zou voor de hand liggen, maar
dat doet men natuurlijk weer
niet
Evenmin als men het Duitsche
voorbeeld durft volgen, om Zon
dagsretours uit te geven, die
van Zaterdagochtend tot Maandag
ochtend geldig zijn, tegen een
speciaal, laag tarief!
Alles wat voor de hand ligt,
wat het publiek het meest van
nut zou kunnen zijn, dat wordt
van te voren uitgeschakeld.
Natuurlijk zouden de menschen,
die nu ook al op Zaterdag en
Zondag reizen, dan minder be
talen, maar hoeveel menschen
zouden dan wél reizen die er nu
niet aan denken
Of... is daar nu geen geld
genoeg meer voor onder de
menschen
Dan rest slechts de conclusie,
dat de spoorwegbureaucratie weer
den tijd heeft laten voorbijgaan
en dat het nu te laat is
in beide gevallen heeft ze ge
faald.
Italianen, die Abessinië enorme ver
liezen hebben gekost, weer een be
trekkelijke stilstand ingetreden in de
krijgsverrichtingen.
Wanneer wij intusschen de laatste
groote gevechten eens overwegen,
dan begrijpen we niet goed, hoe de
Abessiniërs zich telkens kunnen laten
verleiden tot bet slag leveren op
groote schaal met de Italianen, omdat
dan toch van te voren vaststaat, dat
zij het onderspit moeten delven.
Tegen de moderne technische
outilleering van 't Italiaansche leger,
staan de Abessiniërs al beschikken
zij dan ook over mitrailleurs en meer
moderne geweren, dan ze aanvankelijk
hadden, bijna volslagen machteloos.
Daar kunnen zij onmogelijk tegen
op en in zoo'n modernen veldslag
worden zg, ondanks hun eerbied af
dwingende dapperheid, eenvoudig ver
nietigd. Vandaar dan ook, dat de
Europeesche militaire raadgevers
telkens opnieuw adviseerden aan de
Abessinische legercommandanten,
zich niet te wagen aan een grooten
slag, maar aan een guerilla-oorlog
de voorkeur te geven, omdat alleen
op die wijze de Abessiniërs hun volle
kracht kunnen ontplooien.
Zoolang de Abessiniërs zich tot
deze tactiek beperkten, waren zij aan
de winnende hand en berokkenden
zij de Italianen groote nadeelen.
Maar het schijnt, dat nu en dan
de bevelhebbers hun voortvarende
troepen niet in de hand hebben en
dat zg vooral, wanneer de Italianen
verder binnentrekken, hun troepen
er niet van weerhouden kunnen, de
Italianen in open veld aan te vallen.
De Abessiniërs, die zich nog altijd
geen betrouwbaar beeld kunnen vor
men van de moderne legertechniek,
droomen nog altijd van den slag bij
Adoea toen zij het Italiaansche leger
ook versloegen en het land uitdreven.
Dat willen zij nu telkens opnieuw.
Zij meenen ook nu nog het Italiaan
sche leger een dergelijke nederlaag
te kunnen toebrengen en op die wijze
het land uit te drijven.
Na de ervaringen in de Ogaden en
het Tigre-gebied mag nu verwacht
worden, dat de Abessiniërs leergeld
genoeg betaald hebben en nu zullen
afzien van hun droom om de Italianen
weer uit het land te verdrgven.
Als de Italianen Abessinië zullen
verlaten, dan zal dit niet gebeuren
door een vernietigende nederlaag,
maar dan zal dit alleen het gevolg
zijn, dat de oorlog door de uitput
tingstactiek der Abessiniërs zoo lang
duurt, dat hij financieel en econo
misch voor de Italianen niet langer
te voeren is en deze, na zich ge
ruïneerd te hebben, het land moeten
verlaten en hun koloniaal avontuur
moeten opgeven.
Dat ware wellicht nog de beste
oplossing, beter althans dan dat de
mogendheden uit eigenbelang aan
Italië concessies doen, wat zou neer
komen op het verstrekken van een
premie aan den aanvaller, zooals het
voorstel Laval-Hoare door den Negus
terecht werd bestempeld.
CHAMBERLAIN
WAARSCHUWT.
De Engelsche minister Chamber
lain heeft in een rede over den
internationalen toestand gezegd, dat
deze vol dreiging is van alle kanten.
Verder zeide hij o.m.
Er heerscht weer vrees en achter
docht en angst in de internationale
betrekkingen.
Zien we niet, dat zelfs de meest
vreedzame volken ter wereld, Zwit
serland en Nederland, twee gansch
neutrale landen, zich wapenen
FRANKRIJK EN RUSLAND.
In Japansche kringen verwacht
men, dat de ratificatie van het
FranschRussisch pact een princi-
pieele wgziging zal brengen in den
politieken toestand van Europa en
een Duitsch-Italiaansche toenadering
zal bespoedigen.
ITALIË'S LUCHTVAART.
Italië zou zijn luchtvloot aanzien
lijk uitbreiden en nog dit jaar zouden
1500 toestellen afgeleverd worden.
Kleeding onderhouden beteekent kleeding behouden.
JOH. JEUKEN onderhoudt Uw kleeding gratis.
Elk costuum door mij geleverd, wordt viermaal gratis op
geperst en ontvlekt
Een cliënt schreef mij Ook over de manier waarop U de ser
vice onderhoudt (gratis persen, ontvlekken enz.)
heb ik niets dan lof.
Maak het U ook zoo gemakkelijk en vraag nog heden
de prachtige collectie ter inzage.
staat U bij met raad en daad
LANGSTRAAT la (Het huis met de trapjes) TELEFOON 162
Official Ford-Dealer: L. J. VAN HAREN, VENRAY.
gaat het
niet langer!
Verkouden, hoesten,
tranende ogen.
lier neemt men:
t 'ujL ttrvO- vudy/
oduct van vertrouwen
Uitsluitend verkrijgbaar In de oranje-bandbuisjes van
20 tabt. 70 ets. en oranjezakjes van 2 tabl. a 10 ct».
ABESSYNIE—ITALIË.
Op 't oogenblik schijnen erin den
oorlog in Abessynië geen groote
militaire dingen te. gebeuren.
Er is na de groote slagen der
VENRAY, 29 Febr. 1936
H. PRIESTERWIJDINGEN.
Op Zaterdag 28 Maart a.s. hoopt
onze dorpsgenoot, de eerw. heer
Edmond Beel, in de kerk van het
groot-Seminarie te Roermond de H.
Priesterwijding te ontvangen.
Zgn Eerw. zal op Paaschdag 12
April om 10 uur in de parochiekerk
alhier zijn Eerste Plechtige H. Mis
opdragen.
Onze oud-dorpsgenoot de Eerw.
Fr. Conradinus Aerts O.F.M., hoopt
op Zondag 22 Maart a.s. in het
Minderbroedersklooster te Weert de
H. Priesterwijding te ontvangen.
Zijn Eerw. zal op Paaschdag 12
April in de Geloftekerk van den H
Antonius van Padua te Blerick zijn
Eerste Plechtige H. Mis opdragen.
BEKENDMAKING.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter algemeene kennis,
dat de op 22 Februari j.l. vastge-
stelde lijst van kiezers voor de
I Tweede Kamer der Staten-Generaal,
j voor de Provinciale Staten en voor
den Gemeenteraad, vanaf heden totvergadering.
en met den 16en Maart a.s. op de
Secretarie der gemeente voor een
ieder ter inzage is nedergelegd en
tegen betaling der kosten in afschrift
en stemdistrictsgewijze in uittreksel
verkrijgbaar is gesteld.
Tot en met den 9en Maart is een
ieder bevoegd by het Gemeente
bestuur verbetering van de doordat
Bestuur vastgestelde kiezerslijst te
vragen, op grond dat hij zelf of een
ander, in strijd met de wet, daarop
voorkomt, niet behoorlijk voorkomt
of al dan niet voor eenige verkiezing
aangewezen is als bevoegd om bg
volmacht te stemmen.
Venray, 24 Februari 1936.
Burgemeester en Wethouders vnd.
O. VAN DE LOO.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
MARKTBERICHT.
Maandag waren in totaal aange
voerd 179 stuks vee, n.l.
Dragend vee 19, vet vee 10, gust
vee 15, biggen 132 stuks.
Handel matig.
Prijzendragend vee f 140.tot
f 180.vet vee 20 tot 24gust vee
f 80.— tot f 120.—Biggen f 10.—
tot f 13.—
De markt was weer zeer drukbe
zocht.
De Vereeniging tot Dieren-
bescherming afd. Venray houdt op
Maandag 9 Maart a.s. nam. 8 uur
in hotel De Zwaan alhier hare Jaar
LUXOR-THEATER.
Heden Zaterdag en morgen Zondag
weet het Luxor-Theater zijn bezoe
kers wederom te boeien, daar het
programma in velerlei opzichten ge
slaagde films zijn.
Liefde in Uniform" is een der
hoofdfilms waar een buitengewone
aantrekkingskracht van uitgaat, die
de groote massa der bioscoopbezoe
kers zal trekken.
John Boles en Loretta Joung
acteurs bij uitnemendheid, zijn de
spits waarom alles draait.
Met welk een innerlgke strijd heeft
zij te kampen tusschen de liefde
met haar verloofde en de kunde als
verpleegster om het leed hare mede-
menschen te verzachten.
Naar wie zou haar besluit ten
gunste keeren
Deze film moet met haar span
ningen en emoties ten volle op U
inwerken. Ware U de inhoud van te
voren bekend dan had deze in span
ning en intresse zeer veel van zijn
aantrekkingskracht verloren. Daarom
dan ook laten wij U de spanning tot
het einde behouden.
Als tweede hoofdfilm geeft men
een mooie komische film „De Vrije
avond van El Brendel", een film die
de stemming er wel in zal houden.
Het is een aardige vlotte rolprent,
die menige lach zal verwekken.
Er ontwikkelen zich zeer grappige
situaties en deze volkomen uit te
buiten is aan den populairen El
Brendel wel toevertrouwd.