TWEEDE BLAD VAN PEEL EN MAAS
De toekomst van
den jongen boer.
FEUILLETON.
Mesalliance
Voor de vrouwen
Stuurlieden
Langs den Straat
weg.
Op van t HOESTEN
ABDUSl"
.ai
Uit Limburg's
folkloreschat
Zaterdag 15 Februari 1936
Zeven en vijftigste Jaargang No 7
Op den te Weert gehouden
sociale Studiedag voor Jonge
Boeren, heeft Dr. Droesen, Lid
der Tweede Kamer, de toekomst
van den jongen boer besproken.
Spreker zegt, dat, wat hij in
1927 in zijn proefschrift „Ge
meentegronden en hun ontgin
ning" schreef, ook thans nog
waar is. Er is een gebrek aan
cultuurgrond, waardoor tal van
jonge boeren soms 10 tot 15
jaar moeten wachten alvorens
zelf een bedrijf te kunnen stich
ten en dit is de oorzaak, dat
het aantal huwenden in de ste
den grooter is dan op het plat
teland.
De prijzen van het bouwland
enz. zijn te zeer opgedreven, 't
Is een schrijnende toestand, dat
voor de jonge boeren, de kans
om een zelfstandig bedrijf te
beginnen, zoo gering is.
De ontgonnen cultuurgrond
nam in de laatste jaren toe met
circa 325 H.A. per jaar.
In Limburg zijn thans nog 10
tot 12000 H.A. woeste gronden,
welke ontgonnen kunnen wor
den, welke, als de ontginning
op denzelfden voet wofdt voort
gezet, over een 30-tal jaren ge
heel ontgonnen zullen zijn, zoo
dat het perspectief van plaafsings
mogelijkheid minder wordt.
De Zuiderzee-drooglegging biedt
perspectief, maar spreker betwij
felt of de zandboeren zich daar
zullen aanpassen, maar buiten
dien is ook die oppervlakte
spoedig uitgeput.
In het tijdvak van 1910—1930
kwamen er 802 boerenbedrijven
bij of 40 per jaar. Het aantal
boeren in Noord-Limburg be
draagt 10181, zoodat er jaarlijks
100 zouden kunnen bijkomen,
terwijl er maar 40 bijkwamen.
Stel dat iedere boerderij circa
7 H.A. groot is, dan diende er
voor 40 boeren jaarlijks 280 H.A.
ontgonnen te worden, waardoor
in circa 30 jaar alle ontginbare
grond uitgeput is.
Spreker stelt dan de vraag of
het in deze tijden wel econo
misch is door te gaan met ont
ginnen.
De prijzen der producten van
den landbouw zijn laag, rogge
f 2.tarwe f3. Ook vleesch
bofer, eieren doen weinig uit.
Kleine ontginningen moeten
tevens een zekere veestapel heb
ben, maar zooveel mogelijk ak
kerbouwbedrijf blijven.
Er wordt in ons land inge
voerd 1823 millioen K.G. graan.
Stellen wij de opbrengst op 3000
K.G. per H.A., dan zouden wij
in ons land nog 600.000 H.A. in
cultuur kunnen brengen bij de
900.000 die thans in cultuur zijn.
Al brengen deze producten
ook maar 2 tot 3 gld. op, dan
is dit nog te beschouwen als
nationale winst en die mag in
een verarmend land als 't onze,
niet verwaarloosd worden.
(Een ongelijk Huwelijk)
Roman door Cor de Blij.
25
Onverstoorbaar vervolgde Van
Segwaert
In ieder geval is hij gaan spe-
culeeren... natuurlijk op prolongatie-
en even natuurlijk met het gevolg,
dat hii heftig in de knoei zit. Zijn
bezittingen riskeerend... het fortuin
van Emilie, de toekomst van zijn
zoon... zijn eer op het spel zettend-
Van Segwaert wond zich op
Heeft hij zich niet ontzien,
eigendom van anderen aan te tasten.
Ontzet keken de heeren. De bur
gemeester had een pose aangenomen,
van berouwvol zondaar, overge
leverd aan zijn rechters... de hand
voor het gelaat.
Maar, dat is toch zeker over
dreven, Alex
De generaal keek diep getroffen
naar zijn broer.
Weer in kalmen schijn, de oud-
justltieman
Verder— 1
Ja, Max, jij blijft er bedaard
onder— maar ik zeg je, dat ik er
kapot van ben.
Kan ik me volkomen voor
stellen, RobertToch is het zaak,
nuchter te blijven, vindt je niet
Daarbij, hoewel ik je gelijk geef. dat
het de eenlge weg was, is deze plaats
Immers produceeren wij meer
graan, dan vermindert dit den
import en dit behoeft minder
ontzien te worden, wijl de im
port plaats heeft hoofdzakelijk
Uit Argentinië en wel voor een
bedrag van 72 millioen per jaar,
terwijl dat land van ons slechts
6 millioen afneemt.
De te stichten bedrijven mogen
niet te klein zijn, b.v. 10 15H.
A. en daarop zal een veestapel
noodig zijn van 3—4 koeien, 8
10 varkens en 50 tot 100
kippen.
Spreker geeft de bedrijfsresul
taten van een bedrijf van 12 H.A.
waar nog een winst van 627 gld
gemaakt wordt buiten vrije wo
ning, die op f 150 te berekenen
valt.
De pacht mag echter niet meer
bedragen dan f30 per H.A. De
ontginning moet plaatshebben in
werkverschaffing door particu
lieren of gemeenten. Het rijk be
taalt het volle arbeidsloon, de
ontginner alleen de sociale las
ten en beheer en zoodoende zal
de boerderij met ontginning ko
men aan 800 tot 1000 gulden per
H.A.
In het Noorden des lands ge
schiedt de ontginning door een
ontginnings-maatschappij Deze
maatschappij heeft het recht de
woeste gronden ter ontginning
te onteigenen.
Spreker beveelt dit aan in de
bijzondere aandacht van onze
landbouworganisaties en het pro
vinciaal bestuur.
Het hebbe de volle aandacht 1
Voor uw man moogt ge geen
geheimen hebben, o vrouw; hij
moet altijd in uw hart tot op
dèh bodem kunnen kijken.
Zijt gij bedroefd uw man
moet weten waarom; zijt gij
angstig uw man moet weten
waarvoor; zijt gij gehaast uw
man moet weten om welke reden.
Anders ontstaan een reeks van
misverstanden, die de liefde en
ook den vrede heel spoedig ten
grave dragen.
Gevoelt gij u onwel en ziet
gij, dat het uw man mishaagt,
dat gij alles zoo langzaam en
slordig doet, dat gij zoo verstrooid
en vergeetachtig zijt, wees dan
niet stom en zeg hem openhartig
de reden, zonder daarbij te
klagen, dan is alle mishagen bij
uw man verdwenen.
Hebt gij een ongeluk gehad,
een ding van waarde gebroken
en vreest gij daarover de onte
vredenheid van uw man, tracht
het dan niet te vermoffelen, maar
zeg het dadelijk; want indien hij
het later verneemt, is hij ook
boos, omdat gij het verzwegen
hebt.
Hebt gij door de eene of an
dere oorzaak uwe goede ge
moedstemming verloren en zijt
gij bedroefd, vertel dan uwen
man, wat gebeurd is, opdat hij
uw kwade luirti niet anders zou
niet de aangewezene, om 'n onver
kwikkelijke geschiedenis, als deze,
te behandelen. Enfin, ga verder.of
het is misschien beter, dat Alex zelf
zijn belangen bepleit.
Inderdaad Van Beers, ik heb
den weg nu gebaand— 't Is verder
aan jou.
- Kijk eens, menschen. Ik appre
cieer bijzonder de inleiding van Bob,
maerrehij stelt de quaestie wel
wat cru. Om in finesses te treden...
och, mijn zenuwen zijn absoluut ge
choqueerd. Allons ik heb gespecu
leerd— aandeelen toegeëigend van
een vriend, en is er een deficit in de
gemeentekas van een paar mille.
Après moi le déluge Hier sta ik.
help me.
Zeer sympathiek kan ik je
houding niet vinden, zwager Van
Beers. Ik zejr je dan ook ronduit,
dat je alle affectaties beter kon
achterwege laten. We staan hier voor
een geval van verduistering Een
familieschandaal... zooals geen onzer,
uitgesloten Alex zelf, want die
had 't kunnen begrijpen, als hij zijr.
gezond verstand had laten werken,
ooit had kunnen bevroeden. Twee
vragen, als je blieft zonder omwegen
antwoordhoeveel is er verdwenen
uit de gemeentekas— en tot welk
bedrag moet er aangezuiverd worden
voor die obligaties, of wat je anders
heb zoek gemaakt van dien vriend.
Bij elkaar rond zeven mille.
Max. i
Wanneer moeten die er zijn
Morgen ochtend.
Onmogelijk. Geen van ons
heeft natuurlijk een dergelijk bedrag
aan baar geld in huis. Hoe denken
de andere heeren erover. Het is
natuurlijk, sous entendu, dat de ge
uitleggen en er geen wantrouwen
ontstaat.
Wees in alles openhartig,
maar ook altijd oprecht 1 Uw
man moet weten, dat hij op 't
woord zijner vrouw beslist kan
vertrouwen.
Houdt u daarom altijd streng
aan de waarheid, zonder bijbe
doelingen, zonder iets te ver
draaien of te verheimelijken,
vermijd angstig elke leugen en
ieder huichelen 1
Wees vooral oprecht in geld
zaken. Doe geene nog zoo kleine
uitgaven achter den rug van uw
man. Belieg en bedrieg hem nooit
al hebt gij ook nog zoo'n goede
bedoelingen daarbij.
Geef hem eerlijk rekenschap,
iudien hij het wenscht, zelfs
over den iaatsten cent.
Krijgt gij te weinig geld om in
de behoeften van uw huishouden
te voorzien, overtuig hem dan,
waarom gij te weinig hebt, toon
hem, wat nog noodig is, tracht
hem door beleefdheid en voor
komendheid vrijgeviger te maken.
Gelukt u dat niet, oefen u dan
in geduldige gelatenheid, lijd
liever wat gebrek, dan dat gij
door toorn en twist uw doel
tracht te bereiken.
Tracht echter nooit door leu
gen en valsche voorstelling uwe
zaak te winnen; deze brengen
het vertrouwen aan 't wankelen
en maken achterdochtig.
En waar het vertrouwen ont
breekt, daar is vrede en geluk
ondenkbaar.
GOEDERENTREINEN BE
STAANDE UIT AUTO'S.
VANDAAG IN AMSTER
DAM,... MAAR WELDRA
IN: BRESLAU
ROLLENDE MONSTERS.
Haast iedereen kent de monstrueuse
vrachtwagens welzes wielen, op
dikke ballonbanden en tot den
nok toe bepakt. En dikwijls met een
aanhangwagen van hetzelfde formaat.
Zoo'n lomp monster moet door een
mensch bestuurd worden, maar niet
op veilige rails, doch over uitgesleten,
verregende landwegen, over glim-
mend-gladde straten en door nauwe
steegjes. lederen avond kan men
over de straten, die naar andere
steden leiden, de dof-ronkende ge
vaarten vóorbg hooren ratelen... Op
den zijkant van den wagen staat dan
de naam geschilderd van de stad
waarin de wagen thuishoort, of de
route, waarlangs deze goederentrein
rgdt....
Hier in Nederland hebben we die
diensten niet. Wel begint een aantal
diensten reeds hier in Amsterdam
te rijden, met aansluiting op Duitsch-
land en België, doch de afstanden
binnen ons land zijn te kort om van
een wezenlijk goederen-ti'ansport
over verren afstand te spreken.
De laatste jaren echter is het
verkeer over land bijzonder sterk
vooruit gegaan. De Hollandsche lijnen
sluiten op de Duitsche „Fernverkehr"-
lijnen aan en dit „Fernverkehr" is
in Duitschland door-en-door georga
niseerd, zooals trouwens in Duitsch
land tegenwoordig haast alles door-
en-door georganiseerd is. Er bestaat
zelfs een soort dienstplan, met
nauwkeurige vertrektijden van de
verschillende goederen-autotreinen.
Uit Berlijn vertrekken b.v. iederen
avond om 9 uur precies vier, soms
vijf goederen-autotreinen naar Ham
burg.
Dagelijks gaan er circa 60 tot 70
autotreinen alle met aanhang
wagens, want deze maken het tran
sport slechts rendeerend in alle
richtingen van Berlijn uit en even
veel goederentreinen komen in de
middaguren, soms ook pas in den
avond of in den nacht, in Berlijn
aan. Een der langste route3 is de
lgn KeulenBreslau, die in Keulen
correspondeert met Amsterdam, zoo
dat men welhaast van Amsterdam—
Breslau kan spreken. De afstand
KeulenBreslau bedraagt circa
1000 kilometers de rollende goederen
treinen berijden deze route met een
gemiddelde snelheid van 50 Kilometer
per uur! Dat is een geweldige snel
heid voor zoo'n gevaarte
In Duitschland alleen heeft men
tegenwoordig reeds bijna 6000 van
die vaste „Fernverkehr"-lijnen. Ruim
de helft daarvan is in handen van
groote maatschappijen, die daarmede
de eigen producten verzenden. De
andere 3000 zijn hoofdzakelijk in
handen van kleine exploitanten,
meestal monteurs en handwerkers,
die zich opgewerkt hebben en ge
noeg bijeenspaarden om zoo'n goede
rentrein te kunnen koopen.
Deze ondernemertjes, die natuurlijk
zélf hun transporttrein besturen,
kunnen natuurlijk geen al te groote
financieele schokken verdragen. Pech
met den motor, waardoor dure
reparaties noodig worden, is veelal
de oorzaak van het faillissement
en er gaan er heel wat failliet
van deze menschen.
De grootste dezer transporttreinen
bestaan uit wagens, die welhaast
even groot en massief zijn, als de
goederenwagens van de spoorwegen.
Van 15.000 tot 16.000 Kilogram wordt
er dikwijls op geladen. Het besturen
van zoo'n trein eischt natuurlijk een
groote handigheid en routine. Slechts
chauffeurs, die jarenlang met groote
bussen of expeditiewagens gereden
hebben, zijn er na eenige oefening
toe in staat! Het overschakelen
op hellingen vereischt bijv. een bij
zondere „feeling" gebeurt het een
halve seconde te laat, dan kan het
voorkomen, dat zoo'n zware trein
de helling begint af te rollen. En
als een paar meter verder de aan
hangwagen dwars gaat staan is het
ongeluk meestal reeds geschied
Overigens zijn afgezien van zulke
exceptioneele gevallen de goede
rentreinen lang niet zoo plomp en
onbeholpen, als men zou vermoeden.
Zij kunnen heel goed uitwgken en
doen dit dan ook meestal op beleefde
wijzewant de chauffeurs van zulke
autotreinen, menschen, die reeds
jaren langs de straatwegen rijden,
zijn doorkneed in de hoffelijkheidsleer
van den straatweg en weten maar
al te goed, dat zij zélf bg die be
leefdheid de meeste baat hebben,
's Nachts zal men zoo'n rollend,
dreunend gevaarte ook nooit hooren
toeteren in dorpen, wèl ziet men
dan signalen met de schijnwerpers,
die het toeteren vervangen.
Hoewel tal van bestuurders i
bijzondere gevallen het stuur acht,
negen uur achtereen niet uit handen
geven, wordt toch in den regel na
een paar uur een korte rustpauze
gehouden. Daardoor ontstonden de
chauffeurs-café's in Duitschland zijn
er ongeveer een 100-tal, die speciaal
geopend zgn voor de chauffeurs van
de autotreinen. In de groote steden
vindt men ze niet, de meeste liggen
tusschen twee steden in, halverwege.
Een van de bekendste is „Zur Kripp"
in Rhens a/Rhein, achter Coblenz.
Daar komen iederen nacht, zoo tus
schen middernacht en het morgen
uur, een vijftigtal autotreinen aan.
Sluitingsuur kennen die café's
nietalleen de inwoners van 't dorp
moeten er dan uit„doortrekkende
reizigers" echter kunnen den heelen
meentekas aangezuiverd wordt. De
buitenwereld zal niet vernemen, dat
een Van Beers geparanteerd aan de
Van Segwaerts... frauduleuse hande
lingen heeft gepleegdsstt... Daar
komt Van Mieresteyn aan.. Bonjour
Amice... ja een gezellige familie
bijeenkomst. Onze beste zwager van
Beers... jullie kennen elkaar? was
in de Residentie... de dames zijn
naar Diligentia, dan is de Witte
rendez-vous.
Stoor ik? 'n Razende déveine
bij 't bridgen vanavond... Verbeeld
je.drie azen in de hand., pracht
bijkaart.... 'n quaestie van enkele
punten... en tochde robber voor
de tegenpartij...
Ja, ja Van Mieresteyn For-
tuna kan je niet dwingen Ga je al
weg Aan een ander tafeltje pro-
beeren Good Luck... Nee... wij
bridgen vanavond niet. Mijn zwager
Van Beers de Burgemeester duldt
geen hazard in zijn gemeente... mag
dus in 't Haagje niet van zijn prin
cipes afwijken. Is 't niet, beste
zwager?? Ha, ha, ha. Bonsoir Van
Mieresteyn Bonsoir
Van Beers maakte „Bonne mine,
mauvais jeu."
HOOFDSTUK XVIII.
De deur van het salon ging onge
merkt open... Kitty voor de piano
merkte het niet Op zijn teenen liep
Jan van Beers achter haar... hield de
handen voor haar oogen... Haar
vingers zakten van de toetsen, haar
stem zweeg.
Schattie... doe je hand maar
wegmag je zoo door 't huis
loopen Vindt je dit niet een zalig
lied van Paoli Tosti A single rose
bud only... Straks dwaalde ik even
door den tuin.één enkele roos stond
er nog., één roos...
Kitty, dear.'n nieuwe ontdek
king bij al je voortreffelijkheden.,
heerlijk dwepend. Ja, ik mag die
dingen van Tosti wel. Hier, even
tusschen de muziek kijken, ah, hier
heb ik het „Pour un Baiser." Zing
het eens snoes...
„Tu combierais l'infini de mes voeux
Par un Baiser..."
Mevrouw Van Beers was op het
werkelijk welluidend zingen binnen
gekomen.
Ik stoor jullie, geloof ik een
allerliefst tête a tête.. hindert niet
hoor, kindertjes... 'n Idylle... Jan, ik
zie het wel... je hebt een sjaaltje om,
maar heusch.... tocht.
Heb ik hem ook al gezegd.
Mevrouw... Oh, het is zoo'n stoutert.
Och Mae, de wond is dicht...
dokter zei me vanmorgen, dat hij er
geen bezwaar tegen had, als ik vol
gende week mijn kast in Leiden be
trok...
Dokter. Verachtelijk snoof
het amusante neusje van Kitty. Ze
stond op een zeer gespannen voet
met den braven geneesheer, probeerde
hem te laten voelen, dat die „ziel"
lucht voor haar was. Helaas niet met
succes de dokter was altijd in haas',
nam van de assistent-verpleegster
met de minste nota.
Maer ventdaer is heuschjes
geen sprake van... enne dan moet je
toch in presentie van mij en je meisje
dergelijke studentiekoze uitdrukkin
gen vermijden van „kast en zoo."
Dat past niet... neen werkelijk niet...
Die heerlijke Ma. Kit, hoor je
het... goed Maemaetje... wacht ik zaj
jullie een fijne rumba voorspelen..
nacht terecht. Wel mag er dan geen
alcohol meer getapt worden. Maar
er is geen autotrein-chauffeur, die
tijdens 'n rit alcohol drinkt. De
kleinste slok bier of wijn zou nen
dadelijk van alle weerstandskracht
berooven! Daarentegen drinken zij
enorme hoeveelheden koffie en ont
wikkelen een verbazingwekkenden
eetlust
Deze chauffeurs zijn werkelijk
menschen zonder slaap. Zij komen
dikwijls twee, drie of vier dagen niet
op bedOverdag, als hun wagens
geladen worden, kunnen zij dan wel
eens korten tijd, gekleed en wel,
gaan liggen. Maar 's nachts moeten
weer vele honderden kilometers ge
reden worden. Zij rijden steeds met
z'n tweeën en de collega, die de
minste slaap heeft, stuurt. De mo
dernste transportautotreinen hebben
achter de chauffeursplaats een kleine
ingebouwde cabine, met twee, boven
elkaar liggende rustbedden.
Wie toevallig eens in zoo'n chauf
feurs-café terecht komt, zal kunnen
opmerken, dat blijkbaar alle chauf
feurs, al komen zij te oordeelen
naar hun dialect uit nog zoo ver
uiteen gelegen provincies, elkaar
kennenZij hebben elkaar en hun
voertuigen bijnamen gegeven. „De
blauwe Vogel" en zijn chauffeur
„Schmeling" zijn b.v. bekend door
heel Duitschland.
Zij herkennen elkaar reeds in de
verte aan den vorm van hun tran
sport-auto's en hebben een bijzonder
systeem van armseinen. Plotseling
ziet men dan ergens midden op een
boschweg twee van die transport
treinen, die elkaar tegemoet reden,
stoppen, de chauffeurs wippen van
hun bank... een beetje stijf, rekken
zich eens uit, groeten elkaar en
steken, gezeten op een treeplank,
een cigaretje op. Daar zetten zij dan
het gesprek over hun voertuig voort,
dat zij dagen geleden, misschien
honderden kilometers elders, hebben
afgebroken om verder te gaan. Na
een kort praatje wordt 't smeulende
stompje cigaret weggeworpen weer
een groet en beiden zetten hun reis
voorten misschien zien zij elkaar
enkele dagen later weer ergens
anders....
Iedere transporttrein-chauffeur
kent de dorpen en straatwegen van
zijn land en dikwijls ook nog van
over de grens op z'n duimpje en
menige aardrgkskundeleeraar zou
van hen nog wat kunnen leeren
over eigen land Op zijn geliefkoos
de route kent hij iedere gevaarlijke
bochtt iedere helling. De vele ge
dwongen omwegen, tengevolge van
werkzaamheden aan de straten, zijn
hem een gruwelBruggen, die tijde
lijk voor zware transport-auto's ge
sloten zijn, wegen, die opgebroken
zijn, omdat zij geasfalteerd worden,
zij vormen de grootste ergernis van
deze menschen. En het is ook niet
aangenaam, plotseling bg verrassing
gedwongen te worden een omweg
van 70 kilometer te maken.
In de groote industrie-centra heeft
men he ale goederenstations voor
deze autotreinen, met laadbruggen
en opslagloodsen. Zrj zijn er gekomen
door de samenwerking van de leden
der Organisatie van Duitsche auto
expediteurs. In de onmiddellijke
nabijheid bevindt zich meestal nog
een benzinestation en reparatiewerk
plaats en in vele gevallen zelfs een
chauffeurs-huis, waar men tegen
uiterst goedkoope prijzen kan eten
en logeeren. Alles is daar ingesteld
op zelfbediening. Meestal is er een
gemeenschappelijke slaapzaal. En de
sanitaire waschgelegenheid is er met
bijzondere zorg geïnstalleerd, want
een autotransport is een stoffige
geschiedenis De muren van zoo'n
Tehuis zijn versierd met kaarten der
straatwegen en herinneringsfotogra
fieën, die de chauffeurs van hun
wagens hebben laten maken. In deze
Tehuizen vindt men een gezelligen
kameraadschappelgken geest, want
Sutotrein-chauffeurs zijn nuchtere,
kalme, en beheerschte menschen, die
niet gaarne vechten. In een bekend
chauffeurscafé in de havenbuurt van
Keulen hangt aan den muur een
treffende spreuk:
Autotreinchauffeur rust uit hier
van uw reis
Slechte menschen hebben nóóit een
rijbewijs
ratatata.. daar gaat ie
Och, Janmijn zenuwen...
Met de handen aan de ooren,
hoofdschuddend.. triptrappelde de
zorgzpme Mama de kamer uit
Een uurtje later was de familie
vereenigd aan de lunch. Het nieuwe
tweede meisje, nu al weer eenige
weken in haar functie, lispelde
Gnadige Frau.ist es in Ordnung
bitte
Ja, Herta... es ist so gut. Ich
werde klinglen...
De Burgemeester, moe van den
nachtelijken rit naar den Haag, in
buitengewoon slecht humeur
Dat eeuwige Duitsch enerveert
me. Jan reik me even die spiegel
eieren Pardon, eerst je Mama... Is
hier in den heelen omtrek nu niet
een Hollandsch binnenmeisje te
vinden
Maer, Alex Ik geloof, dat
onze laatste ondervinding wel den
doorslag gegeven heeft.
Jan bukte zich over zijn bord,
amputeerde, met een aandacht, een
betere zaak waardig, zijn „paupiettes
de Soles."
En Mijnheer, een goede reis
naar 't Haagje gehad U is gauw
terug
Ja, Kitty... vanmiddag drukke
besognes... als Burgemeester ben je
nooit meester van je tijd. Apropos,
I Vrouw Ik vind, dat je de menues
'van de lunch wei wat overdrijft. Het
algemeene wacbtweurd is versoberen.
I HorribleWat een flagrante
nonsens een warm hapje aan de
[lunch... Je moet toch wat eten...
I Pae heeft een bezuinigings
bevlieging Zeker bij de vrouw van
Oom Joost geweest! Die goeie Paa
Ik ga de volgende week weer naar
Gij hoest, de slijm benauwt U meer
en meer. Wacht niet, morgen kunt
Ge reeds een bronchitis te pakken
hebben. Neem vandaag nog Akker's
Abdijsiroop, overbekend door haar
eigenschappen taaie slijm op te los
sen en om hoest te genezen. Ze
werkt reeds na den eersten lepel en
vannacht kan dan Uw slaap rustig
en verkwikkend zijn zonder benauwd
heden. Abdijsiroop woelt de slijm los
en stopt den hoest. Uw ademhalings
organen vinden hun veerkracht terug.
Het werkzaamste geneesmiddel bi|:
Hoest-Gr/ep-Bronchitis-Asthma
irvërhöögdewerKinq 75cent
\torlaaode prijzen
Door een NIEUWE toevoeging werkt NU
Abdijsiroop 2x zoo snel als voorheen 1
door A. F. VAN BEURDEN.
II.
DE NACHTMERRIE.
Bij een van de draaien van de Lim-
burgsche grens, waar verschillende
hooge palen de scheiding tusschen
de verschillende landsgebieden aan
duiden, ligt een groote hoeve, midden
in het akkerland, rustig, zonder
buren, vrij, door enkele boomen over
schaduwd. De boerderij werd zooveel
mogelijk met eigen volk gedreven,
maar men kon toch niet buiten een
„perdsknech" en een „zweitser", een
knechtje voor alles, zou men hem
kunnen noemen.
De „perdsknech"-had wel sympathie
voor den kleine, die al jong naar
dan boer had moeten gaan dienen,
omdat hij thuis nog een heel getal
broertjes en zusjes had en dus als
oudste, „op verdienst" moest. Zoo
werden die twee nog al vertrouwe
lijk. De kleine was een bedaarde,
fatsoenlijke jongen. Een gebrek had
hij hg viel 's avonds, als hij de „slaat"
of het avondbrood gegeten had, soms
dadelijk in slaap.
Ze zaten weer eens 's avonds bijeen
en 't was weer dezelfde vertooning.
Henske viel weer in slaap.
De perdsknech maakte hem wakker
en zei hem t
Henske, doe zuus zoöe bleik
oet, bus tich krank jong
Henske antwoordde nog half slaap
dronken
Nè, neet krank, mer erg meug
es doe doon mosdet, waatich euver-
nach doon mot, dan zolttich auch
waal schlaop hubbe.
Dat gezegde maakte den oudere
nieuwsgierighij vroeg hem, wat
dat dan was Henske wilde niets
vertellen over zijn geheimzinnig
nachtwerk, tot hij plotseling zei, dat
men hem toch niet geloofde, als hg
ook de waarheid' sprak.
Leiden. Een kostganger mindert...
Goed
Een tikje op de deur-
Bitte, Telefoon für gnadige
Frau. Aus Hague...
Uit den Haag... Hé??... Een
oogenblikje.
Och, Emile, wacht even...
Van Beers was met hoog rood
gezicht opgesprongen... Ik zal wel
gaan... Natuurlijk voor mij
Welnee, ik ga al. Herta zei
toch...
Mevrouw Van Beers verliet de
kamer.
Hallo... O, jij Hetty Ja, met
Emilie... is er iets met mijn broer
Robert Nee toch
Dag, Emilie.je even te bellen.
Bob heeft me alles verteld Wat een
vreeselijke toestacd Stakkert, ik heb
zoo met jullie te doen. Onverant
woordelijk van Alex... O, kind ik
ben er zoo van onder den indruk,
en dan zijn een paar woorden, méér
dan een briefje.
Wat bedoel je, Hetty. Ik be
grijp er niets van... ik
Stakkert heusch. Bob heeft
me alles verteld.het zal zich nog
wel wat redresseeren... als je zoo
opeens voor een feit staat. lijkt alles
zoo hopeloos, hé
Heusch, Hetty., ik...
Beste Emilie, ik kan me zoo
goed voorstellen, dat je een zekere
gêne voelt. Jae het is ook in-droevig.
J Wij, of liever, ik, ga een paer dagen
uit de stad. Bob kan niet mee, die
moet voor de besprekingen met
Heeremans, hier blijven, anders zou
ik je natuurlijk vraegen bij ons op
adem te komen. Maer dat kan nou
niet. Later dan maer eens.
Wordt vervolgd.