r Sneeuwklokje Sneeuwklokje Verkeers ongevallen. Buitenland. Binnenland. Provinciaal Nieuws Zaterdag 20 Juli 1935 Zes en vijftigste Jaargang No 29 WEET wat U EET Machinaal bereid Hygiënisch verpakt! X ADVERTENTIEPRIJS1 tot 8 regels 60 ct. per regel 71/: ct- Bij contract groote reductie Uitgave FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY Telefoon 51 Giro 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct. Buiten Venray p. kwartaal 75 ct. Afz. nummers 5 cent. Room-IJs Chocolade-IJs Citroen-IJs Liter thans 50 ct. 25 ct. De Nederlandsche luchtvaart, die zich zoo krachtig en snel ontwikkelt, is Zondag opnieuw zwaar beproefd door het vergaan van een groot vliegtuig, waarbij zes menschen het leven verloren. De nationale vlag, die bij de groote gebeurtenissen der K.L.M. zoo dikwijls breed uit en blijde wapperde, moest den laatsten tijd helaas al te vaak halfstok geheschen worden. Het is te begrijpen, dat zulk een ramp bij een nog jeugdig verkeersmiddel als het vliegtuig, sterk tot de verbeelding spreekt, zooals steeds alle vliegongevallen. Elk vliegongeluk, waarbij men- schenlevens verloren gaan, waar ter wereld het ook voorvalle, vindt daarom nog steeds ver melding in de internationale pers. De ongevallen, veroorzaaktdoor het andere moderne verkeers middel, de auto, nauwelijks een kwarteeuw ouder dan het vlieg- wezen, ongevallen, die over de geheele wereld dagelijks een ontzettend aantal slachtoffers eischen, maken niet meer dien diepen indruk. Hoogstens spreken zij het gemoed nog krachtig aan, wanneer zij in de onmiddellijke nabijheid voorvallen of van bij zonder tragische omstandigheden vergezeld gaan. Wij zijn er mee vertrouwd geraakt en ook met de gevaren, waarin wij dagelijks in dat voer tuig en ook als voetgangers verkeeren, nu zelfs de drukste straten in de steden voor dat verkeer open staan en slechts een gering percentage der auto bestuurders zich stoort aan voor schriften omtrent de snelheid van het verkeer. De oorzaken dezer ongevallen: onbesuisd rijden, het onklaar zijn van remmen en stuurinrich ting, onvoldoende toestand van banden, overmatig drankgebruik van bestuurders, het niet in acht nemen van voorschriften omtrent uitwijken en laten voorgaan, wij registreeren ze dagelijks, maar leggen er ons spoedig bij neer, aanvaarden ze op den duur als waren ze iets onvermijdelijks, hoewel het feit, dat ons leven in straten en op wegen afhangt van de oplettendheid van anderen en dikwijls in gevaar komt door de lichtzinnigheid, onvoorzichtigheid en domheden van die anderen, ons aan moest zetten, steeds te blijven ageeren voor de veilig heid van den weg. De strenge vonnissen, door de rechterlijke colleges haast dage lijks geveld, blijken nog niet streng genoeg om voortdurend afschrikwekkend te werken. Een Nederlandsche minister zei terecht eens in de Tweede Kamer, dat fatsoen en wellevend heid de beste middelen zijn ter voorkoming van ongevallen. Als alle auto-bestuurders zich als heer gedroegen, zouden zich inderdaad veel minder ongevallen voordoen. Dat het niet allen heeren zijn, die in mooie auto's rondrijden, bleek jl. Zondag opnieuw na het betreurenswaardig auto-ongeval op den rijksweg bij Linne, dat het leven kostte aan een der inzittenden, terwijl eenige anderen zwaar gewond werden. Terwijl de doode en de ge wonden langs den weg lagen, deden eenige personen, die Hulp boden, alle moeite om voorbij komende auto's tot stoppen te bewegen. Zij plaatsten zich hiertoe op den weg en gaven met uit gebreide armen teekens om stil te houden. Verschillende auto's reden evenwel met groote vaart voorbij, zonder zich van het gebeurde iets aan te trekken. De haastigen hadden geen tijd om verongelukte medemenschen een helpende hand te bieden en zagen op tegen de soesah van het vervoer naar een ziekenhuis, met de kans dat de mooie wagen door bloed kon worden bevlekt. Een heer gedraagt zich anders! Is de oorzaak van een auto ongeval dikwijls slechts met moeite vast te stellen, nog meer geldt dit voor vliegongevallen. Men moet daarom niet te spoedig gereed zijn met verwijten en zich zeker wachten om terstond te insinueeren, dat een ramp als die bij Schiphol te wijten zou zijn aan de zucht om de concur rentie het hoofd te bieden. Men wachte het onderzoek af, dat steeds met de grootste zorg wordt ingesteld. Wat een gentlemanlike optreden tegenover bemanning en passa giers betreft, heeft de K L.M. zeker een ongerepten naam. Te meer treft ons daarom het groote ongeval, dat onze luchtvloot Zondag heeft getroffen. Zulke voor de directie der K.L.M. zeer schokkende gebeurtenissen, zul len deze met des te pijnlijker zorg voor het welzijn van hen, die hun leven aan de toestellen der K.L.M. toevertrouwen, doen waken. Wij gevoelen groote deernis met de slachtoffers en hun na bestaanden, alsmede met de directie der K.L.M.. die door zulke ongevallen ook persoonlijk zwaar wordt getroffen. Cumulatie-bestrijding. Onze lezers weten, dat onze Re geering' na heel wat aandrang ein delijk gekomen is met een anti cumulatie-wet, wat in ons gewoon Nederlandsch wil zeggen: een wet om het gelijktijdig genieten van pensioenen en salarissen tegen te gaan. Met dit wetje worden echter de cumulatie-misstanden nog allerminst uitgeroeid. Ziehier wat na dit wetje nog mogelijk zal blijven-. Men kan ongestoord een hoog pensioen genieten en ongestoord een schadeloosstelling krijgen als Kamer lid. Men kan ongestoord burgemees ter zijn en Kamerlid. Men kan ongestoord de- hoogste rechterlijke functie bekleeden en daarnaast Kamerlid zijn. Men kan ongestoord vol pensioen genieten als Kamerlid en daarbo venop traktement als minister ge nieten. Men kan ongestoord vol wethou derspensioen genieten van de eene gemeente en wethouderstraktemen ten in een andere gemeente. Men kan ongestoord wethouders pensioen genieten plus pensioen als Gedeputeerde plus vergoeding voor het Kamerlidmaatschap. Men kan zelfs wethouderspensioen genieten plus pensioen als Gedepu teerde en daar bovenop tractement als minister. Doch het gaat ook om het gelijk tijdig genot van inkomsten buiten pensioen om. Er zijn menschen, die een heel goed betaalde betrekking hebben in Overheidsdienst, die daarnaast tal van nevenbetrekkingen hebben, die eveneens betaald worden uit publie ke of semi-publieke kassen. Men ziet: een hoogst onvoldoende regeling, die niet meer is dan een schijnmaatregel. Ons Parlement moge er heel wat anders van maken Nieuwe Jodenvervolging in Berlijn. Wanneer in een volk bepaalde hartstochten sluimeren, zooals in Duitschland het anti-semitisme, dan zijn deze meermalen door de macht hebbers uitgebuit om de aandacht van onaangename zaken af te leiden. Zoo moet er dunkt ons, ook een reden voor zijn, dat de officieële Duitsche instanties haar best doen om het anti-semitisme der bevolking te herwekken. Er is sprake van groote ontevredenheid onder de arbeiders wegens de voortdurende verlaging van loonen. Moeten ze plunderingen ten koste van joden worden zoetgehouden Het is onge kend en ongehoord, zooals een rijks minister de massa in Duitschland tegen de joden tracht in te nemen. We doelen hier op Dr. Goebbels, die veertien dagen geleden in een toe spraak tot de Berlijnsche S.A.-man- nen het volgende grapje verkocht. Men zegt mij, aldus Dr. Goeb bels, dat de joden óók menschen zijn. Goed, dat is waar. Een vloo is evenwel óók een dier, doch daarom nog geen aangenaam dier. Joden zijn menschen, maar daarom nog geen aangename menschen. Is het wonder, dat de massa onder zulke regeerings,,leiding" uit de band springt Maandagavond heeft het arische gepeupel in het centrum "van Berlijn de joden gemolesteerd, mishandeld, ze uit trams en auto bussen, uit taxi's en particuliere voertuigen gesleurdze werden café's uitgeranseldwinkels werden ge plunderd. Bij dat alles stonden S.A.- mannen, voorzoover ze niet mee deden of leiding gaven aan het ge peupel, werkloos toe te zien. De vele vreemdelingen, die op het oogen- blik te Berlijn vertoeven, waaronder Engelschen oud-strijders en ruiters, die aan de komende Olympiade zullen deelnemen, hebben zich mateloos geërgerd en dat zal wel de reden zijn, dat de officiëele instanties 's anderen daags de gebeurtenissen hebben veroordeeld, na... de joden er als provocateurs de schuld van te hebben gegeven S.A.-mannen mogen na hun arbeid nog slechts in uniform op straat komen om ze aldus ken baar te doen zijn, wanneer ze zich zouden misdragen. Intusschen wordt gevreesd, dat de volkssententie zich thans niet meer zoo gemakkelijk zal laten terugdringenhet ziet er voor de joden weer bar slecht uit in Duitschland. De vredespolitiek van oud-strijders. De Engelsche oud-strijders zijn in Berlijn enthousiast ontvangen en Hitier heeft de deputatie persoon lijk ten zijnent verwelkomd. De oud- strijdersvereeuigingen in verschillen de landen oefenen een aanmerkelg- ken invloed ten goede uit op de politiek hunner regeeringen en wel voor vreedzame doelstellingen. Daar om ook stimuleert o.m. de Engel sche kroonprins de uitwisseling van internationale bezoeken dezer men schen. Von Ribbentrop sprak de Engel sche delegatie in Berlijn toe, wees op haar belangrijk pacifistisch werk en sprak de hoop uit, dat ze ook nationaal de gevoelens zouden inprenten aan al hun landgenooten, de oud-strijders van alle landen, want dèn zou weldra het oogenbük daar zijn. dat Frankrijk, Engeland en Duitschland elkaar de broeder hand wilden reiken. Schoon gezegd, maar.... wat zoeken de Duitschers aan vrede en vriendschap naar buiten, terwijl ze menschen in eigen land barbaars vervolgen, alleen omdat ze van een andere overtuiging zijn, of van een andere religie dan wel een ander ras.... Pauselijk protest in Berlijn. Wif men vrede en vriendschap, dan beginne men met zich het ver trouwen van anderen waardig te maken. Het Vaticaan heeft alle reden om zich te beklagen over de wijze, waarop de Duitsche regeering het gegeven woord heeft gehouden én daarvan was deze week een offici- eele Pauselijke protest-nota te Ber lijn het gevolg, waarin werd opge komen tegen de voortdurende schen ding der bepalingen van het gesloten concordaat, met name door de sterilisatie wet, de beletselen, aan de geestelijkheid opgelegd, om te pre diken naar opvatting van katholieke moraal en de aanvallen op de vrij heid van de katholieke vereenigingen en de katholieke pers. ITALIë TEN OORLOG De Italiaansche regeering heeft ten besluite van haar oorlogsvoor bereidingen de mobilisatie van nog twee Italiaansche divisies gelast en het transport aangekondigd van een paar honderd bommenwerpers naar Oost-Afrika. De volgende maand gaat Musso- linie naar Eritrea om er de troepen toe te spreken en aan te moedigen. De Italiaansche pers komt er thans rond voor uit, dat de oorlog tegen Abessinië zal worden geforceerd, ten eerste om een rijk koloniaal gebied te veroveren, maar ten tweede om de schande van Adoea (waar Italië in 1896 klop kreeg) uit te wisschen. Men hoopt op hetzelfde slagveld de Abessiniërs vernietigend te kun nen slaan. De week is overigens politiek- rustig verloopen, zelfs de nationale „feest"-dag van 14 Juli is dit jaar niet tot een moordpartij geworden. Tragisch was het lot van de echt- genoote van Dr. Schuschnigg, den Oostenrijkschen bondskanselier, die bij een auto-ongeluk werd gedood, een lot, dat Oostenrijk's regeerings- leider ternauwernood zelf ontkwam. Het vertrek van Ir- Mussert. Het was wel onder slechte voor teekenen, dat Ir. Mussert, de leider der N.S.B. Woensdagmorgen zijn luchtreis naar Indië aanvaardde, luidruchtig uitgeleide gedaan door een groot aantal partijgangers, die blijkbaar den goeden smaak misten om af te houden van een politieke manifestatie op het veld, waar enkele dagen tevoren de verbrande lichamen van andere luchtreizigers henen wer den gedragen. Daaronder waren mannen, die voor den goeden naam van het vaderland practisch minstens zooveel hadden verricht als met politieke maskerade ooit kan worden bereikt. De tour de force van het kabinet. Ook de regeering-Colgn is op Woensdag j.l. het ongewisse tegemoet gestevend. Dien dag begon n.l. de behandeling van het groote bezuini gingsplan, waarvan het nog steeds niet vaststond, of het door de katho lieken zou worden aanvaard en daar mee door een Kamermeerderheid. We hebben intusschen den indruk bekomen, o.a. uit een advies van de Maasbode op den vooravond der behandeling, dat den ministerscrisis zal worden vermeden, minder uit enthousiasme voor Colijn dan om dé moeilijkheid der samenstelling van een andere regeering. f Mr. P. W. A. Cort van der Linden. Met het overdenken van Colijn's positie gaan onze herinneringen on willekeurig uit naar den deze week overleden staatsman Mr. P. W. A. Cort van der Linden, de minister, die er als een wonder in geslaagdis om het .zijn landgenooten in een anderen hoogst moeilijken tijd vrijwel allen naar den zin te maken. Hij voerde het regeeringsbewind in de oorlogsjarenhij verdedigde met waardigheid onze neutraliteit naar buiten en behield door strikte recht vaardigheid den vrede naar binnen. Cort van der Linden, de liberaal, was degenen, die de onderwgspacificatie in ons land practisch voltrok. Ook thans bij zgn verscheiden bleek weer, hoe deze edele mensch slechts vrien den heeft geteld. Dat gaat naar den Bosch toe... Besluiten we deze samenvatting van een droef weekgebeuren met een verwijzing naar het feest van vroolijke broeders. In Den Bosch, waar ze weten wat feestvieren be- teekend, is van de week het 750-jarig bestaan der stad befuifd. Als het den lezer ontschoten mocht zijn: geen nood. Pas met het begin der volgende maand is de pret uit, tenzij de Bosschenaren intusschen een nieuw pleiziertje hebben bedacht. Verkeers- en sport- slachtoffers. Het moderne verkeer en de zwem- sport hebben weer voor een dooden- lijst gezorgd, die huiveringwekkend is. Bij de verkeersongelukken spelen de snelheidsmaniakken een trieste rol en we beginnen te gelooven, dat de kronkels in hun hersens er meer schuld aan zijn dan de kronkels in den weg, dat er zoovelen- ten offer vallen aan den nimmer verzadigden moloch van het moderne snelverkeer. In een mate, zooals dat wellicht nog nimmer het geval was, komt nu ook de zwemsport haar aandeel leveren in de wekelgksche dooden- lijst. We gelooven, dat Nederland door een zwem-manie is aangetast, waar mede we niets onvriendelijks bedoelen aan het adres van de gezonde en nuttige zwemsport, maar ons lijkt in dit opzicht reeds van overdrijving sprake, waarbij komt, dat er geen enkele vrees meer schijnt te bestaan voor de gevaarlijke badgelegenheden. Intusschen mag hier ook wel even erkend worden, dat er velerwege nog een schromelijk tekort is aan goede badgelegenheden met behoorlijk toe zicht, welke het verdrinkingsgevaar tot een minimum zouden kunnen reduceeren. Wie op dit gebied een taak heeft, moge verantwoordelijkheid beseffen. Twintig dooden in 'n half jaar tijds! Jaren achtereen ging het goed met ons burgerluchtverkeer en thans, bij de ineens zooveel intensiever inge zette exploitatie, beleven we drie rampen in een half jaar tijds, waarbij twintig menschen het leven lieten. Is dat alles toeval We hebben vroeger reeds geschre ven, dat de K.L.M. ten koste van veel geld en thans ook ten koste van veel menschenlevens, een positie in het internationale luchtverkeer tracht te handhaven, welke voor een klein land als het onze te duur is en voor de toekomst toch geen effect kan hebben. Wat we toen schreven, wordt thans op merkwaardige wijze beves tigd door het oordeel van denlucht- vaartkundigen medewerker van de Maasbode, die Maandagavond schreef „Wat het gisteren geleden ver lies zoo dubbel zwaar doet maken is, dat de K.L.M. opnieuw weer een viertal uitstekende ervaren krachten verloren heeft, die zij juist nu zóo noode kan missen. Het K.L.M. luchtverkeer heeft het laatste jaar vooral, een buiten gewoon sterke uitbreiding onder gaan. Het aantal lijnen en verbin dingen per dag is bij het vorige jaar zeer belangrijk toegenomen. Daarbij komt, dat ook het nieuwe materiaal, de snelle Douglassenen de vier-motorige Fokkers, nieuwe routine, meer kennis en meer ver zorging vragen. Zoowel van het grond- als van het vliegpersoneel, wordt dan ook een zeer intensieve arbeid geëischt. Ook van het doode materiaal, de motoren en de vliegtuigen. ..Die zware belasting der beschikbare arbeidskrachten als gevolg van den snellen, misschien te snellen groei van de luchtvaart, bestaat niet alleen bij het luchtlijnbedrijf, ze valt ook waar te nemen in de nevenbedrijven, de industrie, de rijksluchtvaartbedrijven. Juist in de luchtvaart is een geleidelijke rustige ontwikkeling een eerste eisch. De luchtvaart is geen warenhuis, dat men in één slag dubbel zoo groot kan maken en waarin men in één slag de competente arbeids krachten kan recruteeren om aan de nieuwe, dubbele behoeften het hoofd te kunnen bieden. Een uiterst technisch en delicaat vak als de luchtvaart, vraagt geleidelijke op leiding, geleidelijke, grondige ont wikkeling." Ten besluite willen we er nog even aan herinneren, dat de uit breidingen der K.L.M. ten koste gaan van groote offers uit de pu blieke kas, direct uit de rijkskas en ten deele uit de kas der posterijen. Elke K.K.M.-passagier geniet voor zgn vervoer een royale overheids bijdrage. Staan daartegenover nu wel werkelijke voordeelen voor ons volk? De K.L.M. brengt betrekkelijk weinig vreemdelingen tot ons, wél velen óver ons land heen naar elders. Wie op Schiphol een poosje het luchtverkeer gadeslaat, ziet, hoe de passagiers van aankomende vlieg tuigen, óf zitten blijven, óf over stappen op een ander toestel. Op slechts weinige uitzonderingen na. In het Zondag verongelukte toestel toestel zat onder de 15 passagiers slechts één landgenoote. De anderen waren, op een paar uitzonderingen na, 's morgens vroeg reeds uit den vreemde gekomen om via Schiphol naar andere landen te gaan. De K.L.M. kost en heeft millioenen gekost aan ons land en dat geld is voor een belangrijk deel geschonken aan rijke vreemde touristen, in den vorm van toeslag op den onvoldoenden passage-prgs. Het bestaan van de K.L.M. juichen we natuurlijk toe, maar we meenen, dat er voor ons land geen reden kan zijn om het bedrijf met duur geld' tot onnoodige perken te laten uitgroeien. Md. VENRAY, 20 Juli 1935 SCHOUW DER WATERLOSSINGEN Op 19 Augustus a.s. en volgende dagen zal wederom de jaarlijksche schouw der waterlossingen worden gehouden. Dit jaar is het wegens den lagen waterstand eenieder mogelijk de beken goed te reinigen, den bodem te zuiveren en de beken op diepte te brengen. Er zal dan ook streng worden geschouwd, zoowel de beken zelve als den toestand der oevers, tot op anderhalven meter breedte. Struiken, boomen, kribben, dammen, enz. moeten worden verwgderd. Ook de nieuw op de leggers ge plaatste waterlossingen worden alle geschouwd. Niettegenstaande daarop herhaal delijk is gewezen, blijven vele eige naars hunne weilanden enz. met prikkeldraad afsluiten tot aan de beek, waardoor de schouw inhooge mate wordt belemmerd. De eigenaren zgn verplicht te zorgen, dat er vol doende ruimte overblijft; is dit niet het geval, dan zal de puntdraad worden verwijderd. Tenslotte wordt de aandacht van belanghebbenden er op gevestigd, dat ingevolge de Waterstaatswet 1900, zooals die thans is gewijzigd, niet alleen tegen nalatigen proces verbaal zal worden opgemaakt, doch tevens van gemeentewege op kosten van de nalatigen de waterlossingen zullen worden gereinigd en deze kosten onmiddellijk bij dwangbevel zullen worden ingevorderd overeen komstig de wet. Venray, 19 Juli 1935. De Burgemeester van Venray, O. VAN DE LOO. De Burgemeester van Venray ves tigt de aandacht op artikel 21 van het Reglement op de Waterlossingen in deze provincie, o.m. luidende als volgt Vóór elke schouw zijn de onder houdsplichtigen verplicht a. de waterlossingen tot op den bodem te zuiveren van onkruid, waterplanten, biezen, ruigte, boomen en struiken, alsmede van wortels, en overhangende takken, die den geregelden waterafvoer belemmeren of binnenkort zullen belemmeren. b. de oevers, waar deze zijn uit gezakt, ingestort of aangëzand, te herstellen en voorts de aarde, welke in de waterlossing gevallen is, als mede de grint- en zandplaten en al hetgeen den geregelden afloop van het water zoude kunnen belemmeren, daaruit te verwijderen. c. de waterlossingen te brengen op de vastgestelde diepte. Het is verboden bij die zuivering en ruiming het onkruid en andere voorwerpen, in de eerste zinsnede van dit artikel genoemd, in de wa terlossing te laten afdrijven. Deze voorwerpen moeten, evenals de uit de waterlossingen afkomstige aarde, zond en andere voor den waterafvoer hinderlijke zaken, daar uit opgehaald en op de wederzijd- sche oevers op een afstand van minstens een meter van de water lossing worden neergelegd en weg gevoerd. De Burgemeester van Venray vestigt de aandacht op artikel 39 van het Reglement op de Waterlos singen in Limburg. Hierbij is verboden a. binnen den afstand van één meter, gemeten uit den uitersten rand eener waterlossing, woon- of andere huizen, getimmerten of muren daar te stellen. b. binnen denzelfden afstand (dus binnen één meter) hagen langs de waterlossing te planten. c. binnen den afstand van ander halven meter, gemeten als boven, boomen of struikhout te planten, waaronder begrepen niet geschoren en opgaande hagen. d. binnen den afstand van één meter, als voormeld, aarde, zand, grind, puin- en mesthoopen langs de waterlossingen te leggen of te heb ben. e. vaartuigen, boomen, hout, vlas, asch, puin of andere voorwerpen van dien aard in de waterlossingen neder te leggen of te hebben. De waterlossingen op eenigerlei wijze te vernauwen of te verondiepen. Terwijl volgens artikel 38 sub fin de waterlossingen geen dammen, krib-, bat- of andere stroomkeerende of oeververdedigende werken mogen worden aangebracht. Venray, 19 Juli 1935. De Burgemeester van Venray, O. VAN DE LOO. Volksconcert Morgen Zondag zal Venray's Harmonie een concert geven op de Groote Markt. Aanvang 8 uur nam. Poging tot oplichting. Door de gemeentepolitie werd al hier aangehouden een vrouwsper soon, die onder bedriegelijke voor wendsels bij een klooster alhier geld trachtte los te krijgen. Ze zal voor den officier van jus titie worden geleid. KERMIS VENRAY. Lgst der inrichtingen, welke een standplaats hebben op de Kermis te Venray. L. Janvier, Bergen op Zoom, Stoom- caroussel annex Lunapark. H. v. Boven, Venray, Palingkraam. A.J. Tacken, Venray, Suikerkraam. M. Hendriks, Venray, Suikerkraam. J. Camps, Horst, Suikerkraam. H. Westheim-Cortjans, Blerick, Suiker- en Palingkraam. M. Giesbers, Maasniel, Schiettent, Lijntrektent of Vischvermaak. G, Gerrits, Wellerlooi, Vliegbom- mensport. L. Camps, Horst^ Suikerkraam. A. Janssens-van Giesen, 's-Bosch, Suikerkraam. A. Riozzi, Breda, Bioscooptheater. J. van der Vorst, Helmond, Lucht- schommel en Draaimolen- J. M. Huys, Horst, Suikerkraam. H. Janssen-v. Kuyck, Venlo, Sui kerkraam. P. C. Thielen, Venray, 3 IJsco-" wagens. G. J. Bombeek. Helmond, Olie bollen- of Patates Friteskraam. A. H. Linders, Venray, 1 IJsco- wagen. Coöp. Stoomzuivelfabriek. Leunen, 4 IJscowagens. W. Schwachöfer, Venray, Suiker kraam. H. Dechnar-Vermeulen, Venray. Paling- en Zuurkraam. Tweede N.L. Land- en Tuinbouwtentoonstelling te VENRAY. Zooals algemeen bekend geacht mag worden, zal op 15, 16 en 17 Sept. a.s. te Venray de tweede Noord- Limburgsche Land- en Tuinbouw tentoonstelling gehouden worden. Maar daarmee hield dan ook veel al de kennis van het groote publiek op, wijl men niet op de hoogte was van het vele en moeizame werk, dat door de voorbereiders der Tentoon stelling verricht moest worden, om tot één geheel, dat Venray waardig is, te geraken. Op 17 Juli j.l. is echter ter voor lichting van het publiek in het Hotel de Zwaan alhier, onder voorzitter schap van de Heeren Pyls en Wijn hoven, een persbijeenkomst gehouden, waarbij de groote lijnen ongeveer werden uitgestippeld. We schrijven met opzet „ongeveer", daar het ijverig bestuur, bij het vele van de toegezegde inzendingen op elk land- en tuinbouwgebied, als het ware voor een niet te ordenen, maar daardoor tevens rijke chaos staat, waaruit de tentoonstelling, represen- teerende geheel Noord-Limburg, moet worden opgebouwd. Inderdaad, een moeilgke taak, zoo dat het het zeer goed mogelijk is. dat de volgorde en indeeling hier en daar nog gewijzigd zal worden. Uit de mededeelingen van genoem de heeren kwamen vele mooie en groote plannen naar voren, die we ons voorstellen successievelijk nader te behandelen, waarbij dan tevens duidelijk zal worden de enorme voor uitgang in den Landbouw sinds de eerste tentoonstelling in Venray ge houden op 26 en 27 Augustus 1925, waarbij de heeren Jan Poels en Hubert Janssen hun buitengewone talenten ten toon spreidde en wier gemis thans nog betreurt wordt. Uit de vele punten, waarop door genoemde heeren onze aandacht ge vestigd werd, bleek, dat op het ter-

Peel en Maas | 1935 | | pagina 1