Ucrorcift:
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
TOODKEUtil?
U(JW
pRDgLIGST/'
De beteekenis van 't
Katholieke beginsel.
Roem en rouw van
onze Luchtvaart.
Buitenland.
Aspirin
Colb. Costuums, Demi-Saisons
JOH. JEUKEN-POUWELS, Tel. 162
AFWEZIG
H. DONDERS
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 13 April 1935
Zes en vijftigste Jaargang No 15
(hanufacturên
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
I MANUFACTUREN
1 BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERlEwrlEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» et.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
Een eenvoudig woord
tot den eenvoudigen
kiezer.
Politieke listigheden
van anti-Katholieken.
Laat II niet misleiden.
Bij den gang naar de stembus heeft
de katholiek tot leidraad zijn katho
lieke beginselen een socialist, een
communist, een nationaal socialist
volgt de zijne.
Het openbare leven wordt immers
door beginselen bebeerscht. Daarin
ligt de grondslag van het politieke
leven. En daarin ligt natuurlijk ook
de oorzaak van de verdeeldheid op
politiek terrein. Beginselen leiden de
menschheid en om het verschil in
beginselen is het onmogelijk de ver
schillende partijen gelijk te schakelen.
Wie dat wil, moet op de eerste
plaats streven naar de macht, die
hem de gelegenheid geeft geweld te
gebruiken.Hij kan dan met geweld
de menschen op één rij plaatsen, in
één organisatie onderbrengen, maar
met geweld meeningen, overtuigingen,
beginselen opdringen, kan hij niet.
Hitier beweert het Duitsche volk
te hebben gelijk geschakeld in het
nationaal socialisme. Maaralleen ge
weid geeft hem de mogelijkheid alles
wat borrelt en kookt in het gemoed
van een groot deel van het Duitsche
volk, in bedwaDg te houden.
Een katholiek zegt in mijn doen
en laten moet ik mij laten leiden
door de wetten van Ouzen Lieven
Heer. Het is ons eerste oeginsel.
Dat spreekt voor ons vanzelf en
behoeft geen nadere verklaring. Voor
een katholiek is het vanzelfsprekend,
dat iemand, die regeert, onder Gods
gebod staat. Elk een op aarde, tot
de machtigste koning of dictator
heeft God boven zich als meester,
wiens geboden hij te onderhouden
heeft. De wetten, die hij maakt,
mogen daarmee niet het minst in
strijd zijn. Dat is zoo duidelijk en
klaar, dat geen overtuigd katholiek
dat ooit betwijfelen zal, of men moet
zijn meening op een dwaalspoor
hebben geleid, waarmede niet-
katholieke, zeggen we hier liever
niet christelijke partijen zich voort
durend bezig houden.
Er zijn partijen, die niet Gods
wetten als richtsnoer nemen van bun
leven, maar de menschelijke rede,
het verstand van den mensch. Dit
beschouwen zij als den hoogsten
rechter en meester.
Hier begint dus voor ons de schei'
ding. Wie dat leeren, kunnen onze
mannen niet zijn, hun partijen gelden
voor een overtuigd katholiek als
uitgesloten.
Ziedaar in zeer eenvoudige be
woordingen de reden, waarom de
katholiek in het openbaar leven
partij kiest en zijn eigen weg gaat
tegenover anderen, die anders willen
dan hij. Daar ligt voor ons een reden
voor een voortdurenden beginselstrijd,
voor een partij kiezen, waarin we
nooit kamp kunnen geven.
Beginselen zijn grondslagen van
een menschelijk leven, katholieke
beginselen zijn sterke drijfveren, die
den katholiek tot heldenmoed bezielen
kunnen, die meer dan een millioen
Nederlandsche kiezers er vastberaden
toe leiden om hun stem eensgezind
uit te brengen op de katholieke
candidafenlijsten, ook bij de a.s.
Statenverkiezingen. Die hechte katho
lieke overtuiging dringt de Neder-
landsche katholieken, bij wie begin
selen boven alles gaan, vanzelf tot
het bewaren eener hechte eenheid,
omdat deze eenheid de beste ver
dediging is voor de werkende kracht
onzer beginselen in de Nederlandsche
staatkunde.
Het is geen wonder, dat andere
partijen, in hun verlangen naar stem
men, steeds getracht hebben, katho
lieken ontrouw te maken aan hun
partij. Nooit zal hun dit gelukken,
wanneer een goedwillende katholiek
steeds voor oogen houdt, dat ook
het staatsbestuur, de wetgeving de
geboden Gods erkennen moet niet
alleen, maar deze ook heeft te aan
vaarden als grondslag van wet-
gevenden arbeid en bestuur.
Het komt er maar op aan, de
listigheden te onderscheiden, waar
mede politieke tegenstanders tot cje
katholieken komen om hen te
bewegen, niet langer de Katholieke
Staatspartij, maar hen te volgen en
op hen hunne stem uit te brengen.
Eeuwenlang heeft de bewering
gegolden, dat het Christendom zich
buiten de politiek moet houden. Dat
is een van die listigheden, waarmee
men den katholiek een rad voor de
oogen probeert te draaien. Liberalen,
socialisten, communisten, nationaal-
locialisten. allen komen zij daarmee
Maar op het Christendom moet
ook de politiek steunen, wil zij goed
zijn. De politiek beheerscht den loop
der historie zij bepaalt de verhouding
tusschen de gemeenschap en de
menschelijke persoonlijkheid. Daarop
moet op de eerste plaats het Christen
dom zijn invloed kunnen uitoefenen.
De politiek kan zich dus niet buiten
de christelijke beginselen stellen en
men kan die beginselen niet buiten
de politiek sluiten.
Om zichzelf voor katholieken aan
trekkelijk te maken, betuigen sommige
onchristelijke partijen eerbied voor
bet Christendom, verklaren zij het
Christendom te erkennen in zijn
heilzaamheid voor den mensch. Dat
hebben de liberalen altijd gezegd, en
dat hooren wij tegenwoordig iD alle
toonaarden van het nationaal socialis
me ook. Maar dat heeft hen nooit
belet, zeer onkatholieke daden te
stellen.
Een katholiek late zich daardoor
niet om den tuin leiden. Zoo n
eerbiedbetuiging toch is heel wat
anders dan Gods wet te erkennen
als zijn beginselen en als het uit
gangspunt van zijn regeeringsdaden.
„Onze natioDaal-socialisten, zoo
schreef dezer dagen de Nederlander,
bewijzen overvloedig eer aan het
Christendom.
„Maar het is een Christendom,
dat zich heeft te schikken naar de
plaats, die bet nationaal socialisme
het binnen den staat zal aanwijzen.
„WaDneer men van meening is,
dat het Christendom krachtens zijn
wezen zich daarin niet schikken kan
en mag, wanneer men van meening
is, dat het Christendom grenzen stelt
die ook de Staat heeft te eerbiedi
gen, dan zou ook hier van een
triumfeerend nationaal socialisme het
oordeel zijo; nu gaat het niet langer
over de kerk en het geloof, maar
nu gaat het over de politiek.
„Ook hier is 't het nationaal so
cialisme, dat dit eigenmachtig uit
maakt."
Het nationaal socialisme toch stelt
krachtens zijn begiDsel den staat als
de hoogste macht, die de geheele
maatschappalijke ontwikkeling moet
beheerschen, waaraan zeifs alle op
voeding moet worden gemaakt al9
zijnde een ..wereld- en levensbe-
wing", waarop ook de opvoeding
der jeugd dient te berusten.
Voor ons, Kaïholieken, is dat
onaannemelijk. Daartegen verzetten
zich de katholieke beginselen, die
opkomen voor de rechten van de
ouders en de Kerk.
Zeer in het kort meenen wij zoo
eenvoudig en begrijpelijk mogelijk
te hebben aangetoond, wat voor de
katholieken het beginsel beteekent
en hoe alles, wat tegen onze begin
selen ingaat, verwerpelijk is.
Men leze en herleze het en zegge
het verder.
ROELAND.
De slachtoffers van onze
burgerlijke luchtvaart vielen:
in het Engelsche kanaal, in
Belgie en Frankrijk, in Siam
in de Syrische woestijn en nu
in Duitscliland.
De keerzijde eener
schoone medaille.
Etkennende, dat onze Koninklijke
Luchtvaart-Maatschappij steeds van
een prachtigen ondernemingsgeest
heeft blijk gegeven en véél heeft
gedaan om haar devies„Veiligheid
voor alles" hoog te houden toe
gevende ook. dat ze de Nederland
sche driekleur met eere heeft doen
wapperen daar, waar een internatio
nale belangstelling zulk vlagvertoon
tot een nationale verheffing maakte,
bieden we aan de directie, aan het
dappere corps vliegeniers en overig
personeel der Maatschappij onze
innige deelneming aan bij de vreese-
lijke ramp, welke onze burgerlijke
luchtvaart op den 6 April j.l. te
Brilon in Duitschland heeft getrof
fen.
Van deze algemeene verklaring
willen we eenige woorden van erh
tiek, welke we meenen te moeten
uiten, doen voorafgaan, opdat men
zich overtuigd houde, dat deze cri
tiek niet voorkomt uit vooringeno
menheid tegenover de K L M., of
het beleid derzelver directie.
We gelooven onvoorwaardelijk,
dat het bestuur in haar beleidvoering
slechts één gedachte op het oog
heeft, n.l. onze Nederlandsche lucht
vaart tot een belangrijke factor van
beteekenis in het wereldverkeer te
maken en aldus er aan mee te
werken, dat ons land een positie van
aanzien in de wereld verkrijgt of
behoudt,
In dat opzicht slaagde de opzet
redelijk wel, al moeten we de juist
heid ontkennen van de suggestie,
alsof heel de menschheid zou zitten
gapen van bewondering voor wat
we ondernamen en tot stand brachten.
Door een wel handige, maar over
dreven reclame, wordt de massa van
tijd tot tijd tot een luchtvaart-hysterie
opgevoerd, dappere ondernemingen
worden voor ons volk tot wereld
schokkende sensaties opgevoerd,
terwijl in werkelijkheid de buiten-
landsche belangstelling zich beperkt
tot een kring van menschen, die bij
de luchtvaart zijn geïnteresseerd We
hebben ten onzent in de lucht mooien
pioniersarbeid verricht, maar we
moeten niet denken, dat ónze vliegers
de eenige pioniers waren, nóch dat
de burgerlijke luchtvaart in andere
landen bij de onze zou achterstaan.
Vliegtuigen worden tegenwoordig
in vele landen gebouwd en in ieder
geval is elke andere luchtvaart-maat
schappij zoo goed als de K.L.M. in
staat om machines'te koopen in de
Ver. Staten. Ook over dappere en
bekwame jooge menschen, geschikt
voor het pilotenvak, beschikt ieder
volk.
We zeggen een en ander niet om
de prestaties van de K.L.M. en
haar pilotencorps te kleineeren, maar
om ze in de juiste en eenig ware
verhouding te plaatsen tot datgene,
waartoe men in het buitenland in
staat is.
De K.L.M. heeft groote triomfen
behaald, maar nationaal is de betee
kenis er van nog al eens overdreven
geworden. De groote pers heeft aan
die overdrijving meegewerkt, oobe
wust misschien. In de dagen van
een losgebroken of ontketende
luchtvaart-hysterie zwelgt de journa
listiek nu eenmaal van een zaligen
copie-overvloed en het genot daarvan
maakt het beste oog blind voor
tekortkomingen in ander opzicht.
Het viel ons ook thans weer op,
dat het bericht inzake de ramp van
Brilon in de bladen niet vergezeld
ging van een opsomming der onge
lukken, welke onze Nederlandsche
Luchtvaart reeds hebbei getroffen,
gelijk dat toch gebruikelijk te doen
is, wanneer een ernstige spoorweg
ramp heeft plaats gehad, een schip
breuk of een mijn-explosie.
Te veel wordt regelmatig de nadruk
gelegd op de veiligheid van het
luchtverkeer, speciaal voor zoover
dat door de K.L.M wordt geregeld
en toch is die veiligheid helaas nog
laDg niet voor zoover dat door de
K.L.M. wordt geregeld en toch is
die veiligheid helaas nog lang niet
zoo verstrekt als de reclame ons wil
doen gelooven. We herinneren ons,
dat de K.L.M. verlies van menschen-
levens boekte bij tochten over het
Kanaal, in België en Frankrijk, in
Siam (Bangkok), in de Syrische
woestijn (Rutbah Wells) en thans in
Duitschland (Brilon)de onvolmaakt
heid van onze herinnering zal wel
licht ook nog tot onvolledigheid van
deze rampenlijst hebben geleid.
De luchtvaart bracht ons roem,
maar mede veel rouw.
En we twijfelen hard, of de roem
met al dien rouw niet te duur werd
betaald. We vreezen, zoo, dat de
K.L M.-leiding zich te veel heeft
vastgedacht in een bepaald doel:
een leidende positie te verkrijgen en
te behouden in het wereldluchtver-
keer. Vooral dat laatste zal o.i.
onmogelijk blijken.
De deugden van moed en vol
harding zijn tegenwoordig te zeer
gerationaliseerd en de verbreiding
van technische en andere weten
schappen gaat te vlot dan dat we
in de lucht een hegemonie zcuden
kunnen onderhouden, als onze voor
ouders die een tijdlang voerden op
de Oceanen.
De gtoote internationale lucht
lijnen, welke de K.L.M, zich thans
met dure middelen schept, zullen we
geleidelijk, nadat men ons een poos
je heeft laten pioneeren, moeten
deelen met maatschappijen uit andere
landen en tenslotte zal de exploitatie
te duur worden.
Zooals wij het zien, zou de K,L
M. zich moeten beperken tot het
onderhouden van een vlot en veilig
luchtverkeer op de voornaamste
were'dsteden, welke in de ons om
ringende landen zijn gelegen. In die
steden begint de taak voor vreemde
maatschappijen, die voor het verder
vervoer kunnen zorgdragen.
We zouden dan eindelijk eens
krijgen een gestabiliseerd luchtver
keer, met een ten top gevoerde
veiligheid. En een exploitatie welke
zich zelf bedruipt.
Al dat gepioneer van thans kost
hoopen geld; nog steeds schrijven we
zeven cijfers de som, welke het rijk
en de posterijen jaarlijks op het be
drijf van de K.L.M. toeleggen.
Her is reed 3 8 9 jaar geleden,
dat de schrijver dezer regelen in een
artikel op het hopelooze Hnantieele
perspectief van de K.L.M. wees.
Toen kreeg hij van het secretariaat
der K.L.M. een hoop bescheiden en
cijfers, waarin de groote subsidiepos-
ten als totalen ontbraken, maar waar
in tot uitdrukking werd gebracht,
voor welk van jaar tot jaar klimmend
percentage het reizigersvervoer, be
rekend per persoon en per kilometer
én het goederenvervoer zich zeif
reeds bekostigde.
Las men daarbij de neergeschreven
verdere verwachtingen, dan moest
men tot de conclusie komen, dat het
finantieele varken op 'n oortje Da
gevild was, maar thans, na zooveel
jaren, verslindt de K.L.M. nog altijd
vele tonnen gouds aan gemeenschaps
geld en o.i. doordat telkens nieuwe
lijnen worden geopend, die veel
kosten.
Ons luchtverkeer is te duur; een
klein land kan zich dergelijke luxe
zonder een belangrijk uiteindelijk doel
niet veroorloven en zeker niet langer
in dezen tijd.
We lezen wel eens in de krant
van een volgeboekt vliegtuig, maar
ontelbare malen vertrekken machines
met zwaarder bezetting aan beman
ning dan aan Duttigen passagierslast.
Die onevenredigheid viel meermalen
op, wanneer een vliegtuig onderweg
door een ramp werd getroffen. Ook
nu weerte Brilon sneefden vijf
K.L.M.-employé's en twee passagiers.
Men verwijte ons niet, dat we de
tragiek van het gebeurde te Brilon
aangrijpen om onze crltiek, welke
we overigens in volle waardeering
voor de goede bedoelingen derK L.M.
leiding neerschrijven, te uiten. We
kunnen onze bezwaren slechts dan
met kans op succes naar voren bren
gen, als we weten, dat de omstan
digheden de aandacht van het publiek
op de vraagstukken van ons lucht
verkeer hebben geconcentreerd.
Een Duitsclie verkiezings
nederlaag
is Zoodag de stemming voor den
Volksdag (besturend college) van
Danzig geworden,
Deze Vrije Stad is een schepping
van het Verdrag van Versailles, de
bewoners zijn Duitschers en de stad
hoorde voor den oorlog dan ook
tot Duitschland, maar bet gebied is
„vrij" gemaakt om Polen een uitweg
naar de Oostzee te verleenen. Het
Duitsche bestuur is in de laatste
jaren een Nat. Socialistisch bestuur
geworden en de Nationaal Socialis
ten hebben het uitschrijven van deze
verkiezingen dan ook geforceerd om
langs z.g. legalen weg tot een her
aansluiting aan het Duitsche rijk te
komen.
De volgelingen van Hitier hadden
beslist gerekend op het behalen van
een 3/4 meerderheid, waarmee ze de
Grondwet hadden kunnen wijzigen.
Natuurlijk zou voor zulke wijziging,
als er de her-aansluiting bij Duitsch
land in omsloten ware geweest, de
toestemmicg en goedkeuring ver-
eischt zijn geworden van den Vol
kenbond, maar het ware voor deze
organisatie op den duur moeilijk ge.
wecst om een volksuitspraak te
weerstreven.
De Duitsche regeering, welke het
pleit even vlot meende te zullen
winnen als in het Saargebied, had
zwaar verkieziDgsgeschut naar Danzig
gezonden: Hess, Goeringen Goebels
voerden er het woord 1
De socialisten en de Centrum
mannen vermochten niet tot een
eigenlijke verkiezingspropaganda te
komen, daar deze onmogelijk werd
gemaakt door een ver doorgevoerden
Nat. Soc. terreur. Dat in deze om
standigheden de Hitlerianen tenslotte
niet meer dan 60 pet. der stemmen
verwierven, waardoor hun Gondwets
herziening een vrome wensch blijft,
terwijl de sociaal-democraten hun 37
duizend stemmen van twee jaar ge
leden behielden en het Centrum
slechts met duizend stemmen, n.l.
van 31 duizend op 30 duizend terug
liep, maakte de uitslag tot een
moreelen nederlaag der Duitsche
regeering, tot schade van haar inter
nationaal aanzien.
Over de Duitsche oogmerken
heeft de Engelsche regeering bij
monde van Sir John Simon in het
Engelsche Lagerhuis een uiteenzet
ting gegeven. Daarbij bleef slechts
weinig plaats over om aan Duttsch
land's vredelievende bedoelingen te
blijven gelooven.
Simon vertelde o.adat Hitier
eenvoudig geweigerd heeft om een
non-agressie pact, dus een overeen
komst om elkaar niet aan te vallen,
te sluiten met Lithauen. Het is der
halve duidelijk, dat Duitschland een
gewapend conflict om het Memel-
gebied te herkrijgen, niet zal schuwen.
Naar Genève wilde Duitschland,
naar Hitler's verklaring slechts terug-
keeren, als het koloniëa herkrijgt 1
van Aspirin-tableften berust
daarop, dat zij, in tegen
stelling tot veel namaak-
producten, ook de kleinste
bloedvaten verwijden, de
circulatie van het bloed
gunstig beinvloeden en
zodoende de bloedsom
loop bevorderen. Dit is bij
zonder belangrijk bij griep
en verkoudheidsziekten.
Het product van vertrouwen.
Uitsluitend verkrijgbaar in de oranje-bandbuisjes van
20 tabl. 70 ets. en oraniezakjes van 2 tabl. a 10 ets.
Jongenspakken. Plusfour pakken.
Mantelcosfuums. Mantels alles naar maat
Fijne afwerking, moderne snit, zeer aparte stoffen.
Het huis met de trapjes staat ervoor bekend.
Dames- en Heeren-Tailleur Langstraat la
Het is uit de besprekingen van
Simon met Hitier komen vast te
staan, dat de huidige Duitsche
regeering het Westen voorloopig
ongemoeid wil laten, maar naar het
Oosten een strijd om gebiedsuitbrei
ding best zou aandurven. Zelfs al
moest het daarbij tegen Rusland
gaan. Sir John Simon heeft het klare
inzicht gekregen, dat onderhandelin
gen met de Duitsche regeering over
verdragen tot het onderhouden van
den vrede, voor het oogenblik geen
zin hebben.
De internatioaale aandocht is nu
geconcentreerd op wat de
conferentie van Stresa
zal baren. Lord Eden is ziek en
mede daarom zal Mac DoDald per
soonlijk naar Stresa gaan om er te
onderhandelen met Mussolini en met
Laval, den Franschen minister-presi
dent. De meeste gedelegeerden zijn
reeds in Italië aangekomen.
Mussolini heeft le kennen gegeven
dat hij van pacten en tegen-pacten
geen heil meer verwacht. De zaak
van de ontwapening is van de baan
meent bij en nog slechts van
een krachtige bewapening
is heil te verwachten.
De groote Europeesche machten
moeten, als Mussolini's zin gedaan
wordt, vervolgens een gedegen ver
bond met eikaar sluiten tegen een
eventueel aanvallend Duitschland.
Van het polsen en praten der
Engelsche diplomatie wil bij niets
meer weten; het is tijd om te han
delen, zoo decreteert hij.
Wat zijn we al weer ver verwij
derd komen te staan van den tijd.
toen heel de wereld in vol vertrou
wen op de resultaten der ontwape
ningsconferentie wachtte
Ontwapening, zoo durfde de ouwe
Duitsche houwdegen Ludendorff van
de week op zijn 70sten verjaardag
zeggen, gaat
tegen de natuurwetten en de
goddelijke bedoelingen in!
Hij vindt het heerlijk, dat in
Duitschland de militaire dienstplicht
weer is ingevoerd en hij heeft nog
slechts één wensch: dat nu ook het
Christendom in het Duitsche rijk
zal worden afgeschaft en vernietigd.
Ludendorff, die eens een onge
twijfeld groot veldheer is geweest,
is in velerlei opzicht eea maniak
geworden.
Hij heeft een eigen Dultschen
godsdienst uitgedacht; de goddelijke
bedoelingen, welke hij respecteert,
zijn die van Wodan, den god der
oude Duitsche heidenen.
Ludendorff s zonderlinge religieuse
theoriën zijn voor de Duitsche re
geering en den Rijksweer geen be<
letsel geweest om hem op zijn 70en
verjaardag geweldig te befeesten,
maar ze schijnen het besluit te heb
ben weerhouden om den veldheer
weer een leidende positie in bet
nieuwe Duitsche leger te geven.
Oogarts
VENLO, Villapark 24
van Vrijdag 19 April
t.m. Maandag 22 April.
VENRAY, 13 April 1935.
De kerkdiefstal op de Smakt.
Dinsdag heeft de Rechtbank te
Roermond de 5 Helmonders H. W.
C., A. W.. H. C. van den B., G.
van den B. en M. S., tegen wien de
Officier van Justitie voor ieder 2 jaar
gevangenisstraf had geëischt wegens
de begin December in de kerk te
Smakt gepleegden inbraak, van het
ten laste gelegde vrijgesproken.
Alhoewel de President het vonnis
klaar en duidelijk voorlas, konden
verdachten zelf blijkbaar niet ge
looven vrijgesproken te zijn, speciaal
C. en S. informeerden nog eens uit
drukkelijk met „ben ook ik vrijge
sproken",
«Ja. ja," repliceerde de Officier,
„ik kan mij werkelijk voorstellen,
dat jullie het zelf bijna niet kunnen
gelooven, maar ik zou maar niet te
gauw lachen. Wij gaan nog met
ons zessen, samen naar Den Bosch-"
„St. Christoffel".
Op 19 Mei a,s. hoopt genoemde
vereeniging haar 12l/«-jarig bestaans-
feest te herdenken. Op het gebied
van lichamelijke opvoeding was ze
steeds toonaangevend. Men herlnnere
zich slechts de indertijd gehouden
internationale Bondsfeesten van den
R.K. Gymn, en Athletiekbond waar
aan ruim duizend turners deelnamen,
de indertijd gehouden 30 K.M. marsch
waaraan door pl.m. 700 sportlui uit
geheel Nederland werd deelgenomen,
alsmede de diverse andere kleine
Gymnastiekfeesteo die allen schitte
rend slaagden en voor de Venray-
sche neringdoenden -menig centje in
het laadje bracht.
Wij zijn dan ook overtuigd, dat
het deze nuttige en sympatieke Ver
eeniging op 19 Mei aan belangstelling
niet zal ontbreken Het programma
van dit feest zal nog nader in dit
blad worden bekend gemaakt.
Vermelden wij ten slotte nog, dat
de heeren Ben Min, H. v.d. Heuvel
en E. Nastvogel onlangs schitterend
hun voorturners-examen aflegden,
welke heeren wij gaarne onze geluk-
wenschen aanbieden. Nog bestaan er
plannen om binnenkort een veteranen-
groep op te richten waartoe alle oud
turners zullen worden opgeroepeQ
per advertentie ia dit blad.