PATER EN PETER.
jjACfOMftj
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JACfONCli'5,
ASPIRIN fcö'
manufacturen
manufacturen
YQOimiGST/
én
manufacturi
Dit
uit TWEE bladen.
Maatkleding van JOHAN JEUKEN
Cumulatie
Zaterdag 9 Februari 1935
Zes en vijftigste Jaargang No 6
RLIJKEN
TOCH HET
EL EN MAAS
PRIJS DER ADVERTENT1HN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7*/s ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MtlNCKHOF VENRAY
Telefoon 61 GIRO 150652
BLIJKEN
TOCH HET
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland i 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
4 L 4- x geluk van hun medemenschen.
nummer Desmnt] Verduistering van millloenen be
teekent ellende
Wonderbare beschaving
of schrikwekkende
barbaarschheid.
De zoo hoog geprezen
„beschaving" van onzen
tijd richt zich op zin
genot, geld en zelfvol
daanheid en het resul
taat van dit grof mate
rialisme is niets anders
dan armzalig.
In het orgaan van den Katholieken
Mijnwerkersbond stelt de medewer
ker Delver zich de vraag
Waarheen gaat de huidige wereld
Hij ontleedt dit gewichtig vraag
stuk als volgt
Ik hoor, vooral in den trein, met
uitbundigen lof gewagen van onze
wonderbare beschaving. Er bestaan
geen afstanden meer Bliksemtreinen,
auto's, vliegtuigen en oceaanstoomers
verbeteren eiken dag de ongelooflijk
ste records. Geheimzinnige golven
doorklieven het luchtruim, omvatten
den aardbol in een seconde... De
stratosfeer ligt voor ons open. De bare draog naar behoorlijk en pas-
natuur heeft geen geheimen meer. De send geluk op aarde is door den
techoiek beheerscht de scbeppiDg. De Schepper aller dingen in het hart van
mensch is zich zijn koningschap dén mensch gelegd. Het chrlschdom
bewust door zijn machtige uitvin- steunt elk rechtmatig pogen tot wa
voor honderden of
duizenden meestal
Het resultaat van deze materialis-
tischen beschaving is werkelijk arm
zalig. Ze zegt den mensch te vol
doen door hem comfort en genot te
verschaffen I
Vooreerst is ze verre van aan
allen comfort en genot te bezorgen.
Maar zelfs degenen, die ze zoo
genaamd gelukkig maakt, vernedert
en verbitterd en verkracht ze, want
gaat tegen hun natuur, door ze naar
beneden te trekken, hun vleugels te
breken, hun horizont af te sluiten.
Ze behandelt den 4mensch als een
dier; een geperfectionDeerd en gecul
tiveerd dier weliswaar, maar zonder
ideaal 1
Werken, rusten en zich vermaken...
altijd weer opnieuw, dag in dag uit
in dien tredmolen loopen..,. zonder
antwoord op de niet te vermijden
vragen: waarom en waartoe het is
onmenschelijk.
De huidige beschaving vergeet, dat
de mensch geen dier is, maar dat hij
een ziel heeft, en dus nooden en
behoeften, welke niet te stillen, laat
staan van te bevredigen zijn met
radio, bioscoop, autocars en lol....
Wij zijn niet tegen de weldaden
onzer huidige beschaving, maar tegen
haar euveldaden. De onweerstaan-
dingen en zijn stoute veroveringen,
Wonderbare beschaving 1
Id intieme gesprekken met wijze
denkers en godvruchtige eenvoudi
gen, beluister ik echter een zekere
angst, een onverholen of nauwelijks
verholen verdriet om wat zij noemen
re beschaving en welbegrepen voor
uitgang naar vervolmaking der
menscbheld (Encycliek Caritate com-
pulsi).
Maar tegen haar onloochenbare
euveldaden moeten wij christenen,
verzet aanteekenen. Met Paus Pius
XI Quadiageslme Anno legt er
„du schrikwekkende batbaarscbheid" I ^*rk~d^o nadruk op - «oS
van onzen tijd. Misdaden en nog |n ,(j va[) baar zingeDO,, streven
eens misdaden, moord en doodslag. verrieuwiDg der zedeD, ons
schandaal op schandaal, werkloos ontdoen „an de aj te groole
beid, revolutie, jaloerschheld, geweld [-,ezoradheid voor de vergankelijke
pleging. omkooperij. gewetensdwang d| die de 00[5proog is van alle
en volksbedrog op groole schaal, kwa,en ons Dje, b|ind s,aten op
zedenverwildering als nooit... lederen de voorbijgaaade goederen deze
dag vindt ge kolommen vol van I |n van het gf.jd te
dergelijke hemeltergende onmenscbe aanb|dden, die onverzadelijke
jljkheden in de krant. zucbt naat Iijbdom CD aardsch bezit
Schrikwekkende barbaarschheid 1 be, in p!aats vaa Daar
Wie heeft gelijk? Is er vooruit- zeifvo|daaaheid te streven, in plaats
of teruggang van boven a!jes en voor alles zich
Om een afdoend antwoord te (e zoeke0i 0ns te herinneren,
geven op die vraag, dl"1"; we "D dat de naastenlielde het gebod van
norm, een maatstaf te hebben voor
Israëlieten het uitverkoren volk, het
volk Gods waren, en vurig verlang
den naar den Messias Is ja of neen
O.L.H nog steeds gesteld tot een
teeken van tegenspraak Zal er ooit
van dat woord titel of jota vergaan?
Wie wordt er meer tegengesproken
dan Hij Gruwelijk tegengesproken
door al wat goddeloos is, laf tegen-
gesproken door zoovele christenen,
die Hem belijden met den mond en
Hem verloochenen in hunne daden
En toch, zou die tegenspraak kunnen
voortkomen uit fouten, gebreken en
zonden van de zijde van O.L.H.
Peter. God beware me het te
denken, laat staan te zeggen. Heeft
Hij zelf niet eens fier eene gansche
volksmenigte uitgedaagd Hem van
ook maar één enkek zonde te be
schuldigen.
Pater. Dus....
Peter. Ja wat dus
Pater. Dus Hij werd tegen
gesproken wegens Zijn heiligheid, èn
tegengesproken door al wal niet
deugde. En zijn er nog menschen die
Diet deugen
Peter. Helaas
Pater. Moet ge nog meer bewijs
dat engeleD het er slecht af zouden
brengen als pastoors en kapelaans?
En dat er geweldig tegen hen ge
klaagd, gesputterd en gekankerd zou
worden
Peter. Mijne vraag is dom
geweest. Ik slik ze gaarne in. Sehei
er maar uit.
Pater. Zoo gauw nietde
questie is aangesneden, laten we eens
Dader onder 't oog zien. Ik stel U
een tegenvraag, Peter. Zou je mij
kunnen zeggen welke klacht de
menschen 't meest en 't hardst tegen
engelen priesters zouden aanvoeren
Peter. Ja, zoek dat maar eens
uit. Voorwendsels zijn gemakkelijk
en met duizendtallen te vinden.
Pater. Neen, ik bedoel een ge
gtoude klacht.
Peter. Nu geef ik de pijp aan
Maarten. Zeg U 't dan maar.
wat men beschaving Doemt.
Wat is beschaving
Wat is werkelijke beschaving
Is het niet duidelijk, dat ze men
schelijk moet zijn en dat dus de
Christus is.
Onze wereld zonder ziel gaat ten
gronde; als we baar geen geestelijken
inhoud: rechtvaardigheid. liefde,
broederzin, gezlnsééuheid, zo~g voor
het algemeen welzijn weten te
ware beschaving bestaat in het op kcrQeven j
waarde brengen niet van de dingen. Christenen> die gr00tSche
I taak 1
„Het lot der menschbeid, zegt
Pius XI, ligt in onze handen,
zonder bedenking is eD dat een op
treden van onze partij-instanties
ei3cht.
Het Dagblad van Noord-Brabant
deelde mede, dat toen enkele
afgevaardigden van de Brabantsche
schoenindustrie in Den Haag waren
om daar voor de belangen van de
nationale industrie op te komen tegen
de steeds meer moordende concur
rentie van de buitenlandsche schoen
industrie zij tot hun groote ver
bazing kwamen te staan tegen het
Ned. Kath. Kamerlid den beer
Schaepman. nog wel vertegenwoor
diger van N. Brabant in de Tweede
Kamer, die zich daar ontpopte als
commissaris van de Bata-schoen
fabrieken in Tsjecho-Slowakije en
de belangen van deze buitenlandsche
onderneming in Den Haag vededigde.
Men kan zich de verbazing, maar
ook de verontwaardiging van deze
Noord-Brabanders begrijpen, toen zij
hun afgevaardigde, van wien zij in
de allereerste plaats steun voor
Noord-Brabant hadden verwacht,
aan de andere zijde zagen staan.
En wel in een dergelijke functie.
Niet teD onrechte noemde het
Bredasche blad een dergelijken toe
stand onhoudbaar,
Ons Noorden", deze aangelegen
heid besprekend, zegt er o.m. het
volgende van
Wij vertrouwen, dat aan deze wel
zeer ergerlijke cumulatie van baantjes
spoedig een einde zal komen. Hel
betreft hier bovendien een persoon,
die naast zija inkomen van Kamerlid,
militair pensioen geniet en die on
danks het feit, dat het Kamerlid
maatschap den geheelen mensch
opeischt, nog hoofdredacteur is van
een kath. dagblad. En die ondanks
dit alles ook nog tijd kan vinden
voor bet bekleeden van com mis -
sarialen voor buitenlandsche Indus
trieën.
n ziet. dat er ooft fa onzen v
nog wel aardig gecumuleerd 1 een
draagt een persoonlijk karakter en is voor U een bewijs
van goede smaak en gevoel voor degelijkheid
en soliditeit.
Langstraat la Telef. 162 Dames- en Heren-Tailleur
komen bij ons
klimaat ge
regeld voor;
Tuazut stUeU
het product van vertrouwen.
spreken over de talrijke opkomst was nagegaan, en meerdere aan-
der parochianen, waardoor de eerst wezigen hunne gedachten over een
of ander punt hadden uitgedrukt.
voor deze vergadering bestemde zaal
ta klein bleek en verhuizing naar de
groote Patronaatszaal noodig was.
Ook bleek uit deze groote opkomst,
dal de vergadering adhaesie betuigde
met den in Peel en Maas door het
Kerkbestuur gedanen oproep.
Met den H. E. Jubilaris zijn de
plannen voor het feest besprokeD
en wil Spreker het verlangen van
den H. E. Heer Deken uiteenzetten,
waaruit weer eens te meer blijkt het
buitengewoon onbaatzuchtige, dat
den Jubilaris zoo siert.
Allereerst dringt de HE. TIeer
Deken dan aan, op een uitsluitend
kerkelijke viering van het feest,
waarop hem dan namens de geheele
aoaebodeo
tijd Dog wel aardig gecumuleerd 1 JJn^gebtaDds'chMi'rd'^kerkiaom. Dt
wordt, door sommige politici. Maar keuze op een kerkraam is den H.E,
Pater. Wel, dan zou de alge-|de wijze waarop het hiergeschiedt, I Heer Deken daarom lief, daar dit
meene klacht zijn 't Zijn geen n'- dat een Kamerlid zich in dienst het eenige raam zal zijD, dat door
menschen. 't zijn ook engelen. Zij s*eb van een buitenlandsche industrie I de geheele parochie geschonken
hebben mooi praten. Wat kost hun is toch wel hccl bedenkelijk. Want js. De overige ramen zijn immers
ook de heiligheid? Welke moeite een kind begrijpt wat het doel is 1 a\\e vaa particulieren of eene ver-
ondervinden zij bij 't beoefenen van vaQ d«® buitenlandsche onderneeenlging.
alle deugden? Zij hebben geen last miD9eD- waarom zij n Brabantsch Daar het eigenlijke Priesterfeest
van bekoringen zij gaan niet g bukt Kamerlid door aanbieding van d vajt op 25 Maart, kan het vanwege
als wij onder de driedubbele begeer- commissariaat, financieel aan haar den Vastentijd op dien dag niet
lijkheld hoogmoed des geesles, 2aak veibiudt. Als in deze dingen gevierd worden en is de feestdag
zinnelijkheid en hebzucht. Zij hoeven da° <«k niet direct en krachtig word „erschoven naar 5 of 12 Mei. De
Diet eeDS te gelooven. daar zij God Ingegrepeo. dan openen^ wij niet eigenlijke vaststelling op een dier
twee dagen zal binnenkort geschieden,
Natuurlijk kan het nieuwe raam
dan nog niet gereed zijn, doch het
ligt in de bedoeling om op den
feestdag den H.E. Heer Jubilaris een
teekening vaD den raam aan te bie
12.
maar van de menschen.
Anders gezegd: ware beschaviog
bedoelt den eerbied voor den mensch
en zijn geluk.
Gaat onze huidige beschaving die
richting uit Eerbiedigt ze den
mensch Maakt ze hem gelukkig
Wat beoogt de zoo hoog gepre
zen beschaving van onzen tijd
Stoffelijke welvaart en stoffelijk
genot.
Zoo Is niet altijd de theorie, maar
wel de praktijk. P"«- een ui,f
Alles op de keper beschouwd, maakte zaakals U.L.rt. engelen
richt ze zich op zingenot, geld eD priesters gemaakt had, dan zouden
zelfvoldaanheid. zij wel een retourkaart kunnen nemen,
Zlogenot: Vermaak je. Leef je uit. en met den eersten den besten
Kijk niet zoo nauw. Het huwelijk is bliksemtrein naar den hemel terug
een blok aan je been. KiDderen zijn gaan, omdat ze op aarde geen enkelen
een last. Deugden een overbodige parochiaan zouden krijgen. En bleven
luxe Verouderde vooroordeelen. I zij toch op hjinneo post, dan liepen
Vrije liefde. Huwelijken op proef, de menschen weg. zoo hard en zoo
Gezellig en ongedwongen verkeer ver zij maar konden
tusschen personen van beiderlei ge- Maar veronderstellen wijeens.dat
slacht. Lectuur en schouwspel en de menschen den schrik voor die
dandDg en strandleven en al wat ge heilige en zuivere geesten overwon-
maar wilt, zonder de minste rem of nen, zou 't dan gedaan zijn met
terughoudendheid, Alle reclames en klagen, mopperen, en becrltiseeren
étalages en programma's schreeuwen Pater. Kun je begrijpen Dan
U toe: geniet zoo veel je kunt..., eerst zou 't lieve spelletje voor goed
tegen spotprijs 1 beginnen en nooit eindigen,
Geld Dat volgt van zelf uit het Peter. Dat zegt U zoo maar,
voorafgaande. Pater. - Met de diepste over-
Zich vermaken, genieten kostgeld tuigtog en op onverlegbare grond,
cn dus tracht aan geld te komen. Peter. Maak me dat eens duide
Om de benoodigde gelden bijeen
I te krijgen, zullen de straten en buut-
J ten der Parochie woiden verdeeld
zal er in elke buurt een buurt-
I commissie in het leven worden ge
roepen, die in hun buurt de collecte
zal houden.
Zoo zal de Parochie een blijvend
Zoo veel mogelijk, om zoo veel
mogelijk te genieten. En nu vooruit
maac slinksche streken, omkooperij,
verdachte handelingen, gesmokkel,
bedrog, oplichterij, steekpenningen,
afpersingen en gewelddaden
lijk.
Pater. Als O.L.H. zelf nog eens
terugkwam op aarde. Hij, de goede
Herder bij uitnemendheid.de Heilig
beid in persoon, zou Hij 't iedereen
uaar den zia kunnen maken, en alle
Zelfvoldaanheid ottewel egoïsme', I kritiek smoren 7
hoogmoed en ijdeltuiterij. Peter. Ik ben er wel bang voor.
Genieters, fuifnummers zijn egoïs- Pater. En ik zou vreezen dat
ten, die het genot en het geld niet de menschen Hem weer zouden
najagen voor anderen maar voor kruisigen. Weet gij oog wat de
zichzelf. Langzaam aan maken ze Heilige Grijsaard, onder ingeving
zich zelf tot hun god, om niets meer van den H. Geest, tot Maria en
lief te hebben dan zichzelf, niets jozef zeide van 't Goddelijk Kind bij
meer te zoeken dan zichzelf, met de opdracht in den Tempel?
uitschakeling van alle anderen. Peter. Ja. Hij sprak Deze is
De mindere goden maken kleine gesteld tot een teeken van tegen-
stukken: hun vrouw, hun kinderen, spraak, tot opstand en tot ondergang
hun kameraden worden hun slacht- van velen in Israël. Maar neem me
0ff,,rs< niet kwalijk. Pater, wij zijn geen
De grootere denk aan Stavisky Israëlieten.
verwoesten op ruimer schatert het Pater. Vergeet gij nfet dat de
zien en aanschouwen. Geen wereld I alleen den we9 allerlei wan
kan hen verleiden, geen duivel hen toestanden, maar ook tot een volko-
overwinnen. 't Zijn geen menschen. ondermijning van het vertrou-
en kunnen ons Diet voorgaan. Zij wen der kath. kiezers in e aa
behandelen ons als engelen, al heeft
God zelf van ons menschen gemaakt. Moge de katholieke S p j iii^rafisrh
Je kunt er niet eens mee praten d«<= 2aak sP°ed,9 hand nemeD' d">- v«0e?ld van een calllgraflsch
we kunnen elkander niet verslaan. Waar blijven de maatregelen boe klel0 daD
u" T "I lD Be,9'ê heeft de gering "renge a»e0- 0 2u„en voo[ko.
gelijk O.L.H. zelf, mensch moeien maat[egelen getroffen tegen de OOK' J
worden en jaren lang al onze miseries cumulatie. De Volkskrant slaakt me^,'
aan den lijve moeien voelen. Daar aanleiding biervan deze ver
Peler. Dan zouden ze ongeveer zuchtlng „Bij ons praat men over
hetzelfde zeggen als de H. Paulus. cumulatie, verzekert bij herhaling.
Hoe was 'l ook weer O ja. dat dat daatmee „vleze demagogie" wordt
alle priesters uit de menschen voor gedreven en... doet niets."
de menschen genomen worden, en Goseling klaagde in een
dat O.L.H.. om onze Hoogeptlester vergaderiDg te Heerlen, dat de maat- rJIU[|llc
te kunnen zi)n eerst mensch gewor- ieflelen tegen cumulatie bij ons veel denke„ stichten aan den H. E.
den is. volkomen aan ons gelijk. te |ang Dp zich laten wachten. L Dekea aj3 umDg harer dank-
uitgenomen de zonde. Op 10 Nov. 1933 kond.gde Cohjn den jubi|arls. voet
Pater. - Een bewijs te meer dat |n de Ka[ner aan. dat de regeering de, dat Z. H. E. onder
het geloof nooit in tegenspraak komt maa[regelen tegen cumulatie zou heeft newrocht.
met het gezond verstand. Wie heeft ,tc(fen. Het versleren van den offlcleelen
ook meer versland clan de H. Gees Nu zitten we al In Februari 1935 R zll|,eQ de buu[tbewoners
Y T,JC0en en n°9 is er vao d"e maatre9e'en zlch wel niet |atcn ontnemen en
Iemand gelijk niets In zicht. - 1
Pater. Dus geen engelen als Komt het soms omdat deze miois-
P"estcrs- ter. die alle inkomsten naar beneden den H E ,ubl|atls aao zija woning
Peter. Neen, asjeblief niet. De drukt, blijkens de debatten in den halen met bruidjes en alle
questie is van de baan. We moeten Haagschen Raad naast zijn ministers 0g}cleeie organisaties eo vereenigin-
niet wijzer willen zijn dan O.L.H., salaris nog altijd ongestoord tweel^ jatgr QjeQ na
die als priesters menschen wil. pensioenen geniet nl. als wethouder ^etpjechtig Lof, als hulde zullen
Pater. Maar wat dunkt U wel en als Kamerlid defileeren voor den H.E. Heer Deken,
van die lui, ook onder de roomschen Zoo voortgaande kan de regeering aan de Parochie dan
nog wel, die zouden willen dat onze wel maatregelen treffen te9en de wej voor b£t bordes van het Raad-
priesters, menschen door natuur, propaganda van de Nationaal- jaats bebben, zooals vroeger
engelen waren door heiligheid en Socialistische Beweging, maar diel j__u
volmaaktheid? I maatregelen halen niets uit, wanneer
Peter. Dat zij peren van een zij op andere wijze de N S.B. zeli
iep of een den vragen, dat wil zeggen J den wind in de zeilen blaast,
het onmogelijke. Dat heeft O.L.H.
nooit gevraagd, en waar O.L.H. 't
mee kan en wil doen, moeten ook Provinciaal Nieuws
wij maar tevreden, ]a dankbaar zijn.'
Adieu, lieve engelen, tot in den
Hemel
S. H. PEETERS. M.S.C.
punt
werd besloten in de volgende week
een nieuwe vergadering te beleggen,
waarop al deze plannen nader in
details zullen worden besproken en
vastgelegd.
Dat bij bet hooren dezer voorstel
len herhaaldelijk een uitbundig applaus
uit de vergadering opklonk, behoeft
stellig geen betoog voor hen, die
den zegenrijke arbeid van den H,E.
Heer Deken Thielen reeds jarenlang
aanschouwen.
Met belangstelling zullen alten van
deze plannen kennis nemen en
gaarne hunne daadwerkelijke hulp
met liefde geven.
Retraitenhuis Roermond.
Dinsdag \9 tot Vtiidag 22
Maart zal een retraite worden ge
houden voor gehuwde vrouwen uit
het Dekenaat Venray.
Onderlinge Glasverzekering.
Dinsdagavond hield de Venrayscbe
Onderl. GlasVerzeketlng hare jaar
vergadering in café Kupers.
Van de 83 leden waren er ruim
50 opgekomen. Uit het verslag bleek,
dat thans verzekerd waren 667 M2.
glas. Ook nu was de toestand van
de kas nog van dien aard, dat geen
contributie behoefde te worden bij
gedragen.
De aftredende bestuursleden P.
Vollebergh en H. Camps werden bij
acclamatie herkozen.
zal nog nader geregeld
40-jarig Priesterfeestyan den
H. E. Heer Deken Thielen
te Venray.
Onder leiding
gebeurd
worden.
Ten einde een goede regeling van
het feest te verkrijgen, komt het
Spreker voor, dat het gewenscht is
onze langzamerhand bekend gewor
den Regelingscommissie in het geweer
te roepen, die zich waar noodig hulp
kan verschaffen.
De Weleer w. Heer Kapelaan
Theunissen wijst er nogmaals op,
dat het een uitdrukkelijk verlangen
is van den H.E. Heer Deken, dat
het feest uitsluitend kerkelijk gevierd
van de Weleerw. I wordt. Hij noemt dit feest een feest
uitstek voor geheel de Parochie
VENRAY. 9 Februari 1935.
Heereu Kapelaans Theunissen en bij uitstele voor genee. "--j---
schoor het '«Xe^n P-chie. ha°d - he,t
ben^ w„ daaraan toegevoegd,jfat^ons 6y^Q'^xen'geacbten3 en aaarr/,anweadaa^Q^,^ad0^^kj°r^'yg[t
land iu dezen een
positie inneemt, hoewel ook hier op
dit gebied nog wel een en ander te
verbeteren is.
Thans wordt in de Katholieke
pets e'en tfevtfl dnthufd, dat niet
beminden Pastoor-Deken Thielen. I hoorden,
Het woord werd ter inleiding ge- wacht worden. f
voerd door den Kerkmeester, den I Nadat de opstelling van een feut
B.A. Heer Burgemeester van de Loo. stoet, aan de band van de aanwezige
die Begon met zijn voldoening uit UJst vao een vroegere gelegenheid,
De Stille Oingung.
Naar het hoofdbestuur van den
Stillen Omgang te Amsterdam mede
deelt, zal Z.H. Exc. dr. G.*Lemmens
met zijn secretaris, den Zeereerw.
heer dr. L. Moonen dit jaar met de
Limburgsche afdeeling den Stillen
Omgang te Amsterdam medemaken.
VOOR DEN BLOEDRAAD.
Een der vele vormen, en lang niet
de minste, waarin kunst te genieten
valt is de opera. Combinatie van
tooneelspel en muziek geeft de opera
het genot van vocale en instrumen
tale vertolking van gevoelens en
ideeën, terwijl de verbeelding en
uitbeelding van het behandelde ge
geven door décor, spel, gebaar,
mimiek en taal onze voornaamste
zinnen, gezicht en gehoor, kan
streelen en bekoren.
Geen wonder, dat opera's steeds
trekken en altijd weer dankbaar be
zoek lokken; Limburg gaat naar
Aken, Duisburg, Brussel, zoo vaak
bekende titels op de affiche's prijken.
In ons land opera's opvoeren,
stuit op allergrootste bezwaren:
tooneelbouw, requtsieten, costuums,
koor en orkest eischen groote fioan-
cieele offers, waar slechts zelden
evenredige recette tegenover staat.
Gelukkig bestaat er nog 'n lichter*
bereikbare vorm, de operette, die 't
zelfde geven kan in beknopter stijl,
in kleiner formaat.
Euterpe" importeert dit seizoen
in Venray deze kunstvorm, dit
genre en treedt op met de operette-*
„Voor den Bloedraad".
Schrik niet van de titel 1 't Is een
onschuldige studentengrap 1
Een groep lustige Minerva-zonen
trekken uit hun Universiteitstad naar
'n omliggend dorp om deu waard
uit „De vergulde aap" een poets te
bakken en hem zijn neiging af te
leeren de studenten zijn wijn wat
hoog aan te rekenen, wat ruim te
laten betalen.
De waard drinkt vroolijk mee;
men mengt een slaappoeder in zijn
glas en als hij weer wakker wordt,
is de berberg~getransformeerd in een
sombere, angstwekkende gerechtzaal,
waar „De Bokkenrijders" den schul
dige zullen vonnissen: hangen ofwel
levend btaden.