PATER EN PETER. jjACfOMftj Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JACfONCli'5, ASPIRIN fcö' manufacturen manufacturen YQOimiGST/ én manufacturi Dit uit TWEE bladen. Maatkleding van JOHAN JEUKEN Cumulatie Zaterdag 9 Februari 1935 Zes en vijftigste Jaargang No 6 RLIJKEN TOCH HET EL EN MAAS PRIJS DER ADVERTENT1HN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7*/s ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MtlNCKHOF VENRAY Telefoon 61 GIRO 150652 BLIJKEN TOCH HET ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland i 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent 4 L 4- x geluk van hun medemenschen. nummer Desmnt] Verduistering van millloenen be teekent ellende Wonderbare beschaving of schrikwekkende barbaarschheid. De zoo hoog geprezen „beschaving" van onzen tijd richt zich op zin genot, geld en zelfvol daanheid en het resul taat van dit grof mate rialisme is niets anders dan armzalig. In het orgaan van den Katholieken Mijnwerkersbond stelt de medewer ker Delver zich de vraag Waarheen gaat de huidige wereld Hij ontleedt dit gewichtig vraag stuk als volgt Ik hoor, vooral in den trein, met uitbundigen lof gewagen van onze wonderbare beschaving. Er bestaan geen afstanden meer Bliksemtreinen, auto's, vliegtuigen en oceaanstoomers verbeteren eiken dag de ongelooflijk ste records. Geheimzinnige golven doorklieven het luchtruim, omvatten den aardbol in een seconde... De stratosfeer ligt voor ons open. De bare draog naar behoorlijk en pas- natuur heeft geen geheimen meer. De send geluk op aarde is door den techoiek beheerscht de scbeppiDg. De Schepper aller dingen in het hart van mensch is zich zijn koningschap dén mensch gelegd. Het chrlschdom bewust door zijn machtige uitvin- steunt elk rechtmatig pogen tot wa voor honderden of duizenden meestal Het resultaat van deze materialis- tischen beschaving is werkelijk arm zalig. Ze zegt den mensch te vol doen door hem comfort en genot te verschaffen I Vooreerst is ze verre van aan allen comfort en genot te bezorgen. Maar zelfs degenen, die ze zoo genaamd gelukkig maakt, vernedert en verbitterd en verkracht ze, want gaat tegen hun natuur, door ze naar beneden te trekken, hun vleugels te breken, hun horizont af te sluiten. Ze behandelt den 4mensch als een dier; een geperfectionDeerd en gecul tiveerd dier weliswaar, maar zonder ideaal 1 Werken, rusten en zich vermaken... altijd weer opnieuw, dag in dag uit in dien tredmolen loopen..,. zonder antwoord op de niet te vermijden vragen: waarom en waartoe het is onmenschelijk. De huidige beschaving vergeet, dat de mensch geen dier is, maar dat hij een ziel heeft, en dus nooden en behoeften, welke niet te stillen, laat staan van te bevredigen zijn met radio, bioscoop, autocars en lol.... Wij zijn niet tegen de weldaden onzer huidige beschaving, maar tegen haar euveldaden. De onweerstaan- dingen en zijn stoute veroveringen, Wonderbare beschaving 1 Id intieme gesprekken met wijze denkers en godvruchtige eenvoudi gen, beluister ik echter een zekere angst, een onverholen of nauwelijks verholen verdriet om wat zij noemen re beschaving en welbegrepen voor uitgang naar vervolmaking der menscbheld (Encycliek Caritate com- pulsi). Maar tegen haar onloochenbare euveldaden moeten wij christenen, verzet aanteekenen. Met Paus Pius XI Quadiageslme Anno legt er „du schrikwekkende batbaarscbheid" I ^*rk~d^o nadruk op - «oS van onzen tijd. Misdaden en nog |n ,(j va[) baar zingeDO,, streven eens misdaden, moord en doodslag. verrieuwiDg der zedeD, ons schandaal op schandaal, werkloos ontdoen „an de aj te groole beid, revolutie, jaloerschheld, geweld [-,ezoradheid voor de vergankelijke pleging. omkooperij. gewetensdwang d| die de 00[5proog is van alle en volksbedrog op groole schaal, kwa,en ons Dje, b|ind s,aten op zedenverwildering als nooit... lederen de voorbijgaaade goederen deze dag vindt ge kolommen vol van I |n van het gf.jd te dergelijke hemeltergende onmenscbe aanb|dden, die onverzadelijke jljkheden in de krant. zucbt naat Iijbdom CD aardsch bezit Schrikwekkende barbaarschheid 1 be, in p!aats vaa Daar Wie heeft gelijk? Is er vooruit- zeifvo|daaaheid te streven, in plaats of teruggang van boven a!jes en voor alles zich Om een afdoend antwoord te (e zoeke0i 0ns te herinneren, geven op die vraag, dl"1"; we "D dat de naastenlielde het gebod van norm, een maatstaf te hebben voor Israëlieten het uitverkoren volk, het volk Gods waren, en vurig verlang den naar den Messias Is ja of neen O.L.H nog steeds gesteld tot een teeken van tegenspraak Zal er ooit van dat woord titel of jota vergaan? Wie wordt er meer tegengesproken dan Hij Gruwelijk tegengesproken door al wat goddeloos is, laf tegen- gesproken door zoovele christenen, die Hem belijden met den mond en Hem verloochenen in hunne daden En toch, zou die tegenspraak kunnen voortkomen uit fouten, gebreken en zonden van de zijde van O.L.H. Peter. God beware me het te denken, laat staan te zeggen. Heeft Hij zelf niet eens fier eene gansche volksmenigte uitgedaagd Hem van ook maar één enkek zonde te be schuldigen. Pater. Dus.... Peter. Ja wat dus Pater. Dus Hij werd tegen gesproken wegens Zijn heiligheid, èn tegengesproken door al wal niet deugde. En zijn er nog menschen die Diet deugen Peter. Helaas Pater. Moet ge nog meer bewijs dat engeleD het er slecht af zouden brengen als pastoors en kapelaans? En dat er geweldig tegen hen ge klaagd, gesputterd en gekankerd zou worden Peter. Mijne vraag is dom geweest. Ik slik ze gaarne in. Sehei er maar uit. Pater. Zoo gauw nietde questie is aangesneden, laten we eens Dader onder 't oog zien. Ik stel U een tegenvraag, Peter. Zou je mij kunnen zeggen welke klacht de menschen 't meest en 't hardst tegen engelen priesters zouden aanvoeren Peter. Ja, zoek dat maar eens uit. Voorwendsels zijn gemakkelijk en met duizendtallen te vinden. Pater. Neen, ik bedoel een ge gtoude klacht. Peter. Nu geef ik de pijp aan Maarten. Zeg U 't dan maar. wat men beschaving Doemt. Wat is beschaving Wat is werkelijke beschaving Is het niet duidelijk, dat ze men schelijk moet zijn en dat dus de Christus is. Onze wereld zonder ziel gaat ten gronde; als we baar geen geestelijken inhoud: rechtvaardigheid. liefde, broederzin, gezlnsééuheid, zo~g voor het algemeen welzijn weten te ware beschaving bestaat in het op kcrQeven j waarde brengen niet van de dingen. Christenen> die gr00tSche I taak 1 „Het lot der menschbeid, zegt Pius XI, ligt in onze handen, zonder bedenking is eD dat een op treden van onze partij-instanties ei3cht. Het Dagblad van Noord-Brabant deelde mede, dat toen enkele afgevaardigden van de Brabantsche schoenindustrie in Den Haag waren om daar voor de belangen van de nationale industrie op te komen tegen de steeds meer moordende concur rentie van de buitenlandsche schoen industrie zij tot hun groote ver bazing kwamen te staan tegen het Ned. Kath. Kamerlid den beer Schaepman. nog wel vertegenwoor diger van N. Brabant in de Tweede Kamer, die zich daar ontpopte als commissaris van de Bata-schoen fabrieken in Tsjecho-Slowakije en de belangen van deze buitenlandsche onderneming in Den Haag vededigde. Men kan zich de verbazing, maar ook de verontwaardiging van deze Noord-Brabanders begrijpen, toen zij hun afgevaardigde, van wien zij in de allereerste plaats steun voor Noord-Brabant hadden verwacht, aan de andere zijde zagen staan. En wel in een dergelijke functie. Niet teD onrechte noemde het Bredasche blad een dergelijken toe stand onhoudbaar, Ons Noorden", deze aangelegen heid besprekend, zegt er o.m. het volgende van Wij vertrouwen, dat aan deze wel zeer ergerlijke cumulatie van baantjes spoedig een einde zal komen. Hel betreft hier bovendien een persoon, die naast zija inkomen van Kamerlid, militair pensioen geniet en die on danks het feit, dat het Kamerlid maatschap den geheelen mensch opeischt, nog hoofdredacteur is van een kath. dagblad. En die ondanks dit alles ook nog tijd kan vinden voor bet bekleeden van com mis - sarialen voor buitenlandsche Indus trieën. n ziet. dat er ooft fa onzen v nog wel aardig gecumuleerd 1 een draagt een persoonlijk karakter en is voor U een bewijs van goede smaak en gevoel voor degelijkheid en soliditeit. Langstraat la Telef. 162 Dames- en Heren-Tailleur komen bij ons klimaat ge regeld voor; Tuazut stUeU het product van vertrouwen. spreken over de talrijke opkomst was nagegaan, en meerdere aan- der parochianen, waardoor de eerst wezigen hunne gedachten over een of ander punt hadden uitgedrukt. voor deze vergadering bestemde zaal ta klein bleek en verhuizing naar de groote Patronaatszaal noodig was. Ook bleek uit deze groote opkomst, dal de vergadering adhaesie betuigde met den in Peel en Maas door het Kerkbestuur gedanen oproep. Met den H. E. Jubilaris zijn de plannen voor het feest besprokeD en wil Spreker het verlangen van den H. E. Heer Deken uiteenzetten, waaruit weer eens te meer blijkt het buitengewoon onbaatzuchtige, dat den Jubilaris zoo siert. Allereerst dringt de HE. TIeer Deken dan aan, op een uitsluitend kerkelijke viering van het feest, waarop hem dan namens de geheele aoaebodeo tijd Dog wel aardig gecumuleerd 1 JJn^gebtaDds'chMi'rd'^kerkiaom. Dt wordt, door sommige politici. Maar keuze op een kerkraam is den H.E, Pater. Wel, dan zou de alge-|de wijze waarop het hiergeschiedt, I Heer Deken daarom lief, daar dit meene klacht zijn 't Zijn geen n'- dat een Kamerlid zich in dienst het eenige raam zal zijD, dat door menschen. 't zijn ook engelen. Zij s*eb van een buitenlandsche industrie I de geheele parochie geschonken hebben mooi praten. Wat kost hun is toch wel hccl bedenkelijk. Want js. De overige ramen zijn immers ook de heiligheid? Welke moeite een kind begrijpt wat het doel is 1 a\\e vaa particulieren of eene ver- ondervinden zij bij 't beoefenen van vaQ d«® buitenlandsche onderneeenlging. alle deugden? Zij hebben geen last miD9eD- waarom zij n Brabantsch Daar het eigenlijke Priesterfeest van bekoringen zij gaan niet g bukt Kamerlid door aanbieding van d vajt op 25 Maart, kan het vanwege als wij onder de driedubbele begeer- commissariaat, financieel aan haar den Vastentijd op dien dag niet lijkheld hoogmoed des geesles, 2aak veibiudt. Als in deze dingen gevierd worden en is de feestdag zinnelijkheid en hebzucht. Zij hoeven da° <«k niet direct en krachtig word „erschoven naar 5 of 12 Mei. De Diet eeDS te gelooven. daar zij God Ingegrepeo. dan openen^ wij niet eigenlijke vaststelling op een dier twee dagen zal binnenkort geschieden, Natuurlijk kan het nieuwe raam dan nog niet gereed zijn, doch het ligt in de bedoeling om op den feestdag den H.E. Heer Jubilaris een teekening vaD den raam aan te bie 12. maar van de menschen. Anders gezegd: ware beschaviog bedoelt den eerbied voor den mensch en zijn geluk. Gaat onze huidige beschaving die richting uit Eerbiedigt ze den mensch Maakt ze hem gelukkig Wat beoogt de zoo hoog gepre zen beschaving van onzen tijd Stoffelijke welvaart en stoffelijk genot. Zoo Is niet altijd de theorie, maar wel de praktijk. P"«- een ui,f Alles op de keper beschouwd, maakte zaakals U.L.rt. engelen richt ze zich op zingenot, geld eD priesters gemaakt had, dan zouden zelfvoldaanheid. zij wel een retourkaart kunnen nemen, Zlogenot: Vermaak je. Leef je uit. en met den eersten den besten Kijk niet zoo nauw. Het huwelijk is bliksemtrein naar den hemel terug een blok aan je been. KiDderen zijn gaan, omdat ze op aarde geen enkelen een last. Deugden een overbodige parochiaan zouden krijgen. En bleven luxe Verouderde vooroordeelen. I zij toch op hjinneo post, dan liepen Vrije liefde. Huwelijken op proef, de menschen weg. zoo hard en zoo Gezellig en ongedwongen verkeer ver zij maar konden tusschen personen van beiderlei ge- Maar veronderstellen wijeens.dat slacht. Lectuur en schouwspel en de menschen den schrik voor die dandDg en strandleven en al wat ge heilige en zuivere geesten overwon- maar wilt, zonder de minste rem of nen, zou 't dan gedaan zijn met terughoudendheid, Alle reclames en klagen, mopperen, en becrltiseeren étalages en programma's schreeuwen Pater. Kun je begrijpen Dan U toe: geniet zoo veel je kunt..., eerst zou 't lieve spelletje voor goed tegen spotprijs 1 beginnen en nooit eindigen, Geld Dat volgt van zelf uit het Peter. Dat zegt U zoo maar, voorafgaande. Pater. - Met de diepste over- Zich vermaken, genieten kostgeld tuigtog en op onverlegbare grond, cn dus tracht aan geld te komen. Peter. Maak me dat eens duide Om de benoodigde gelden bijeen I te krijgen, zullen de straten en buut- J ten der Parochie woiden verdeeld zal er in elke buurt een buurt- I commissie in het leven worden ge roepen, die in hun buurt de collecte zal houden. Zoo zal de Parochie een blijvend Zoo veel mogelijk, om zoo veel mogelijk te genieten. En nu vooruit maac slinksche streken, omkooperij, verdachte handelingen, gesmokkel, bedrog, oplichterij, steekpenningen, afpersingen en gewelddaden lijk. Pater. Als O.L.H. zelf nog eens terugkwam op aarde. Hij, de goede Herder bij uitnemendheid.de Heilig beid in persoon, zou Hij 't iedereen uaar den zia kunnen maken, en alle Zelfvoldaanheid ottewel egoïsme', I kritiek smoren 7 hoogmoed en ijdeltuiterij. Peter. Ik ben er wel bang voor. Genieters, fuifnummers zijn egoïs- Pater. En ik zou vreezen dat ten, die het genot en het geld niet de menschen Hem weer zouden najagen voor anderen maar voor kruisigen. Weet gij oog wat de zichzelf. Langzaam aan maken ze Heilige Grijsaard, onder ingeving zich zelf tot hun god, om niets meer van den H. Geest, tot Maria en lief te hebben dan zichzelf, niets jozef zeide van 't Goddelijk Kind bij meer te zoeken dan zichzelf, met de opdracht in den Tempel? uitschakeling van alle anderen. Peter. Ja. Hij sprak Deze is De mindere goden maken kleine gesteld tot een teeken van tegen- stukken: hun vrouw, hun kinderen, spraak, tot opstand en tot ondergang hun kameraden worden hun slacht- van velen in Israël. Maar neem me 0ff,,rs< niet kwalijk. Pater, wij zijn geen De grootere denk aan Stavisky Israëlieten. verwoesten op ruimer schatert het Pater. Vergeet gij nfet dat de zien en aanschouwen. Geen wereld I alleen den we9 allerlei wan kan hen verleiden, geen duivel hen toestanden, maar ook tot een volko- overwinnen. 't Zijn geen menschen. ondermijning van het vertrou- en kunnen ons Diet voorgaan. Zij wen der kath. kiezers in e aa behandelen ons als engelen, al heeft God zelf van ons menschen gemaakt. Moge de katholieke S p j iii^rafisrh Je kunt er niet eens mee praten d«<= 2aak sP°ed,9 hand nemeD' d">- v«0e?ld van een calllgraflsch we kunnen elkander niet verslaan. Waar blijven de maatregelen boe klel0 daD u" T "I lD Be,9'ê heeft de gering "renge a»e0- 0 2u„en voo[ko. gelijk O.L.H. zelf, mensch moeien maat[egelen getroffen tegen de OOK' J worden en jaren lang al onze miseries cumulatie. De Volkskrant slaakt me^,' aan den lijve moeien voelen. Daar aanleiding biervan deze ver Peler. Dan zouden ze ongeveer zuchtlng „Bij ons praat men over hetzelfde zeggen als de H. Paulus. cumulatie, verzekert bij herhaling. Hoe was 'l ook weer O ja. dat dat daatmee „vleze demagogie" wordt alle priesters uit de menschen voor gedreven en... doet niets." de menschen genomen worden, en Goseling klaagde in een dat O.L.H.. om onze Hoogeptlester vergaderiDg te Heerlen, dat de maat- rJIU[|llc te kunnen zi)n eerst mensch gewor- ieflelen tegen cumulatie bij ons veel denke„ stichten aan den H. E. den is. volkomen aan ons gelijk. te |ang Dp zich laten wachten. L Dekea aj3 umDg harer dank- uitgenomen de zonde. Op 10 Nov. 1933 kond.gde Cohjn den jubi|arls. voet Pater. - Een bewijs te meer dat |n de Ka[ner aan. dat de regeering de, dat Z. H. E. onder het geloof nooit in tegenspraak komt maa[regelen tegen cumulatie zou heeft newrocht. met het gezond verstand. Wie heeft ,tc(fen. Het versleren van den offlcleelen ook meer versland clan de H. Gees Nu zitten we al In Februari 1935 R zll|,eQ de buu[tbewoners Y T,JC0en en n°9 is er vao d"e maatre9e'en zlch wel niet |atcn ontnemen en Iemand gelijk niets In zicht. - 1 Pater. Dus geen engelen als Komt het soms omdat deze miois- P"estcrs- ter. die alle inkomsten naar beneden den H E ,ubl|atls aao zija woning Peter. Neen, asjeblief niet. De drukt, blijkens de debatten in den halen met bruidjes en alle questie is van de baan. We moeten Haagschen Raad naast zijn ministers 0g}cleeie organisaties eo vereenigin- niet wijzer willen zijn dan O.L.H., salaris nog altijd ongestoord tweel^ jatgr QjeQ na die als priesters menschen wil. pensioenen geniet nl. als wethouder ^etpjechtig Lof, als hulde zullen Pater. Maar wat dunkt U wel en als Kamerlid defileeren voor den H.E. Heer Deken, van die lui, ook onder de roomschen Zoo voortgaande kan de regeering aan de Parochie dan nog wel, die zouden willen dat onze wel maatregelen treffen te9en de wej voor b£t bordes van het Raad- priesters, menschen door natuur, propaganda van de Nationaal- jaats bebben, zooals vroeger engelen waren door heiligheid en Socialistische Beweging, maar diel j__u volmaaktheid? I maatregelen halen niets uit, wanneer Peter. Dat zij peren van een zij op andere wijze de N S.B. zeli iep of een den vragen, dat wil zeggen J den wind in de zeilen blaast, het onmogelijke. Dat heeft O.L.H. nooit gevraagd, en waar O.L.H. 't mee kan en wil doen, moeten ook Provinciaal Nieuws wij maar tevreden, ]a dankbaar zijn.' Adieu, lieve engelen, tot in den Hemel S. H. PEETERS. M.S.C. punt werd besloten in de volgende week een nieuwe vergadering te beleggen, waarop al deze plannen nader in details zullen worden besproken en vastgelegd. Dat bij bet hooren dezer voorstel len herhaaldelijk een uitbundig applaus uit de vergadering opklonk, behoeft stellig geen betoog voor hen, die den zegenrijke arbeid van den H,E. Heer Deken Thielen reeds jarenlang aanschouwen. Met belangstelling zullen alten van deze plannen kennis nemen en gaarne hunne daadwerkelijke hulp met liefde geven. Retraitenhuis Roermond. Dinsdag \9 tot Vtiidag 22 Maart zal een retraite worden ge houden voor gehuwde vrouwen uit het Dekenaat Venray. Onderlinge Glasverzekering. Dinsdagavond hield de Venrayscbe Onderl. GlasVerzeketlng hare jaar vergadering in café Kupers. Van de 83 leden waren er ruim 50 opgekomen. Uit het verslag bleek, dat thans verzekerd waren 667 M2. glas. Ook nu was de toestand van de kas nog van dien aard, dat geen contributie behoefde te worden bij gedragen. De aftredende bestuursleden P. Vollebergh en H. Camps werden bij acclamatie herkozen. zal nog nader geregeld 40-jarig Priesterfeestyan den H. E. Heer Deken Thielen te Venray. Onder leiding gebeurd worden. Ten einde een goede regeling van het feest te verkrijgen, komt het Spreker voor, dat het gewenscht is onze langzamerhand bekend gewor den Regelingscommissie in het geweer te roepen, die zich waar noodig hulp kan verschaffen. De Weleer w. Heer Kapelaan Theunissen wijst er nogmaals op, dat het een uitdrukkelijk verlangen is van den H.E. Heer Deken, dat het feest uitsluitend kerkelijk gevierd van de Weleerw. I wordt. Hij noemt dit feest een feest uitstek voor geheel de Parochie VENRAY. 9 Februari 1935. Heereu Kapelaans Theunissen en bij uitstele voor genee. "--j--- schoor het '«Xe^n P-chie. ha°d - he,t ben^ w„ daaraan toegevoegd,jfat^ons 6y^Q'^xen'geacbten3 en aaarr/,anweadaa^Q^,^ad0^^kj°r^'yg[t land iu dezen een positie inneemt, hoewel ook hier op dit gebied nog wel een en ander te verbeteren is. Thans wordt in de Katholieke pets e'en tfevtfl dnthufd, dat niet beminden Pastoor-Deken Thielen. I hoorden, Het woord werd ter inleiding ge- wacht worden. f voerd door den Kerkmeester, den I Nadat de opstelling van een feut B.A. Heer Burgemeester van de Loo. stoet, aan de band van de aanwezige die Begon met zijn voldoening uit UJst vao een vroegere gelegenheid, De Stille Oingung. Naar het hoofdbestuur van den Stillen Omgang te Amsterdam mede deelt, zal Z.H. Exc. dr. G.*Lemmens met zijn secretaris, den Zeereerw. heer dr. L. Moonen dit jaar met de Limburgsche afdeeling den Stillen Omgang te Amsterdam medemaken. VOOR DEN BLOEDRAAD. Een der vele vormen, en lang niet de minste, waarin kunst te genieten valt is de opera. Combinatie van tooneelspel en muziek geeft de opera het genot van vocale en instrumen tale vertolking van gevoelens en ideeën, terwijl de verbeelding en uitbeelding van het behandelde ge geven door décor, spel, gebaar, mimiek en taal onze voornaamste zinnen, gezicht en gehoor, kan streelen en bekoren. Geen wonder, dat opera's steeds trekken en altijd weer dankbaar be zoek lokken; Limburg gaat naar Aken, Duisburg, Brussel, zoo vaak bekende titels op de affiche's prijken. In ons land opera's opvoeren, stuit op allergrootste bezwaren: tooneelbouw, requtsieten, costuums, koor en orkest eischen groote fioan- cieele offers, waar slechts zelden evenredige recette tegenover staat. Gelukkig bestaat er nog 'n lichter* bereikbare vorm, de operette, die 't zelfde geven kan in beknopter stijl, in kleiner formaat. Euterpe" importeert dit seizoen in Venray deze kunstvorm, dit genre en treedt op met de operette-* „Voor den Bloedraad". Schrik niet van de titel 1 't Is een onschuldige studentengrap 1 Een groep lustige Minerva-zonen trekken uit hun Universiteitstad naar 'n omliggend dorp om deu waard uit „De vergulde aap" een poets te bakken en hem zijn neiging af te leeren de studenten zijn wijn wat hoog aan te rekenen, wat ruim te laten betalen. De waard drinkt vroolijk mee; men mengt een slaappoeder in zijn glas en als hij weer wakker wordt, is de berberg~getransformeerd in een sombere, angstwekkende gerechtzaal, waar „De Bokkenrijders" den schul dige zullen vonnissen: hangen ofwel levend btaden.

Peel en Maas | 1935 | | pagina 1