IjAcröNqft;
JAlFONflft
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
i) MANUFACTURE
VOORDELIGST/
MANUFACTUREN
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
In 't verkiezings
jaar.
Het beslissende
Saarplebisciet.
Neen, hier moet
ik niet zijn
Buitenland.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 19 Januari 1935]
Zes en vijftigste Jaargang No 3
BLIJKEN
TOCH HET
EEL EN MAAS
,1 BLIJKEN
J TOCH HET
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
PRIJS DER ADVhRl ENT ltiN1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/* ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
Onze burgerrechten gehand
haafd. Een waardige ver
kiezingsactie. Katholieke
eenheid aan de stembus.
Wederom zija we een verkiezings
jaar ingegaan. In den loop van 1935
zullen twee belangrijke verkiezingen
plaats hebben, voor de Provinciale
Staten en voor den Gemeenteraad.
Rustig zijn we bezig met ons daarop
voor te bereiden.
Zoo'n vrije verkiezing begint in
Europa iets bijzonders te worden.
Er zijn veel landen, waar het kies
recht op een goeden dag aan de
burgers eenvoudigweg ontnomen is.
De kiezers werden gewoon onmon
dig verklaard, evenals de vertegen
woordigende lichamen welke zij
kozen. Op zijn hoogst wordt in
zulke landen nog wel een verkie-
zingscomedie georganiseerd, zooals
in Duitschland, waar het vorig jaar
een Rijksdagverkiezing gehouden
werd. Van de verkiezing was er
alleen het uiterlijke decor: stembus,
stembriefjes en... kiezers, die even
wel niet eens wisten op welke can-
didaten zij stemden. Hitier zou de
gekozenen wel aanwijzen.
Wij, vrije Nederlanders, staan er
nog altijd op dat zelf te doen. Ook
hier zijn wel wat heeren, die graag
dictatot zouden willen spelen, zooals
onze Hittler in zakformaat, Mussert,
maar de Nederlanders en zeker de
Limburgers, moeten daar niets van
hebben. Verbeeld u, dat de Lim
burger zijn eigen gemeenteraadsleden
Diet zelf meer zou mogen kiezen.
Nu werpt hij alles van zich af wat
hem eeüig beletsel lijkt in de volle
vrijheid om dat te doen.
Van de medewerking eener kie
zersorganisatie om orde en regel te
brengen in zoo'n raadsverkiezing,
willen velen zelfs niet weten, bang
om zich daardoor ook maar eenig-
zins te binden.
En zich dan een gemeenteraad te
laten aanwijzen door een meneer
daar ergens in Holland, wanneer
deze tenminste den heelen Raad niet
naar huis stuurt om een gevolmach
tigde van den dictator op zijn eentje
de gemeentezaken te laten opknap
pen 1 Alleen bij de veronderstelling
van de mogelijkheid voelt men al,
hoe onnederlandsch Jat is.
Laten we daarom goed beseffen,
dat ons kiesrecht toch wel van be-
teekenis is; een voornaam burger
recht, dat een medespreken betee-
kent in de behandeling der publieke
zaken een waarborg voor haar pu
blieke behandeling, een verzekering
van het recht van critiek, een on
derpand van onze vrijheid.
Wanneer we in onze omgeving
eens nagaao, wie al zoo achter de
nieuwe beweging yan het Datiooaal
socialisme aanloopen, dan zien we,
dal het meestal menscben zijn, die
zich vroeger van de openbare zaak,
van het politieke leven weinig heb
ben aangetrokken, dat zeer weinig
hebben gewaardeerd.
Nu zetten ze een hooge borst op
en zullen het land eens even gaan
regeeren 1 Zij kunnen dat natuurlijk
veel beter dan zij, die het land in
moeilijke omstandigheden hebben
bestuurd en ze beseffen niet, dat
juist hun onwetendheid ben zoo
overmoedig maakt en achter de meest
zonderlinge leiders laat aanhollen.
Laten we tegenover zulke politieke
avonturiers onze burgerrechten, waar
onder ons kiesrecht, verdedigen. En
daarmee verdedigen we nog slechts
een gedeelte van onze groote be
langen. Er zijn er meer en grootere.
Stellen we ons eens voor, dat onze
geloofsvrijheid in handen moesten
geven van ir. Mussert. zooals deze
op het oogenblik in Duitschland
afhangt van de willekeur van den
heer Hitler, die van godsdienstrech
ten niet veel afweet en bij de be
slissing over die rechten alleen
bedacht is op de handhaving van
zijn eigen regeering en regeeringstel-
sel, waarvan alles afhankelijk wordt
gemaakt.
Maar spreken we verder over de
a.s. verkiezingen.
We gaan dus stemmen dit jaar,
tweemaal: voor de Staten en de
Raad. Nu er internationaal een be
weging gaande is voor de macht
van den dictator en tegen de rechten
der volkeren, is er des te meer reden
om van ons burgerrecht een waardig,
onberispelijk gebruik te maken.
Aan de verkiezing voor Provinc.
Staten nemen wij, katholieken, deel
als leden van de Katholieke Staats
partij, bij die voor den Raad is men
in veel gemeenten nog niet zoover,
Een redelijk inricht daaromtrent
ontbreekt nog bij een groot deel
der kiezers. Maar laat de deelneming
aan de verkiezingen een aan haar
voorbereiding overal waardig zijn.
Die waardigheid geldt het stellen
van candidaten, de propaganda voor
candidaten en het uitbrengen der
stem.
De candidaten voor Provinciale
Staten zijn nu in onzen R.K. Kiezers-
bond voor Limburg wel overal aan
gewezen. Zondag 20 Januari is het
daarvoor de laatste dag. Op Zondag
24: Februari zullen we over de can
didaten gaan stemmen. Daar moeten
alle leden aan meedoen. Wij sporen
de leden van de Kath. Kiesvereni
gingen aan, hun kiesrecht in de
organisatie goed te vervullen. Nu is
het de tijd om een keuze te doen.
Candidaten zijn er in overvloed,
Weet het wel, dat nu de strijd om
de candidaten gaat. Allen moeien die
candidaten kiezen, welke zij het
waardigst achten. Dat eischt de
waardigheid van het vertegenwoor
digende lichaam der Provinciale
StateD, dat eischt de waardigheid
van onze katholieke kiezersorganisa
tie en van het kiesrecht. Nu kan er
onder ons verdeeldheid 2ijn over de
candidaten. We stemmen er over
wie we zullen kiezen. Dat doen we
heel secuur met een puntenstelsel om
den uitslag zoo rechtvaardig mogelijk
te maken en met alle waarborgen te
omringen. Werkt voor uw candidaten.
Strijdt ervoor Als katholiek en man
van eer. Maar wanneer ge dit in het
oog houdt, doet dan volgens uwe
overtuiging. We behoeven het nu
onder elkaar niet eens te zijn. Daar
om stemmen we immers.
Maar wanneer op 24 Februari a.s.
de stembus in onze Kiesvereenigingen
gesloten zal zijn, dan wordt het iets
aoders. De candidaten die dan uit
de bu3 komen, zijn onze candidaten.
Voor de lijsten die dan worden
samengesteld strijdt het katholieke
Limbu g als één man. Dat houden
we voor afgesproken. Dat is immers
ook onze eeaig logische handelwijze.
Als onze candidatenlijsten klaar zijn,
moeten we ze in het vuur brengen
tegenover die van onze politieke
tegenstanders. Dan moeten we het
allen eens zijn. En hoe vaster en
hechter onze eenheid is, hoe zekerder
we kunnen zijn van een succesvolle
Statenverkiezing. Dat we daarom
voor alles het bandhaven en ver
sterken onzer eenheid beseffen als
een grooten katholieken plicht. De
Statenverkiezing valt in een zorg
vollen tijd Laten we daarnaar han
delen bij het stellen en kiezen onzer
candidaten.
ROELAND.
Een zege voor Duitsch
land, maar vooral een
zege voor Hitler
Het nationale bewustzijn van den
niensch is sterk.
Met groote spanning heeft de
wereld het resultaat verbeid van de
Saarstemming, welke beslissen zou
over de vraag, of de Saarbevolking
na vijftien lange jaren van het vader
land gescheiden te zijn geweest, als
nog met hetzelve hereenigd wenschte
te worden, dan wel de economische
voordeelen zou blijken te prefereeren
van een aansluiting bij Frankrijk, of
een tijdelijke verlenging zou verlan
gen van het voorloopige Volken-
bondsbestuur tot tijd en wijle de
poliiieke aspecten in het oude vader
land zich zoodanig zouden hebben
gewijzigd, dat de heraansluiting voor
waarlijk ALLE Saarlanders een blij
feest had kunnen beteekenen.
Hoewel niet ernslig werd gedacht
aan de mogelijkheid, dat het Saarvolk
zich in de armen van Marianne zou
werpen, moet het uiterst kleine aan
tal stemmen, dat zich voor Frankrijk
heeft uitgesproken, een bittere ont
goocheling voor Parijs zijn geweest.
De materieele voordeelen, welke
Frankrijk den Saarlanders kon bieden,
hebben nog niet één op de twéé
honderd stemgerechtigden kunnen
verleiden om aansluiting te begeeren
bij de Fransche natie.
Meer dan 477.000 Saarlanders
hebben bij volstrekt geheime stemming
te kennen gegeven, dat ze onmid
dellijken terugkeer in het Duitsche
rijksverband begeerden dit aantal
vormde circa 90 pet. van de uitge
brachte stemmen Een meerderheid
hadden we verwacht, maar de grootte
van DEZE meerderheid heeft ons
verrast.
De verkiezingsuitslag beteekent
een overwinning van het nationale
gevoelen der Saarbevolking over alle
andere gevoelens. En die andere
gevoelens moeten toch vele zijn ge
weest. Het Saargebied is een Indus-
trieele streek, dus met een sterke
arbeidersbevolking. De sociaal-
democratie was er vroeger machtig.
Kerkelijk is het Saargebied katholiek.
Noch de sociaal democraten, noch
de katholieken hebben reden om de
politiek en tactiek van het Derde
Rijk te bewonderen.
En toch... 1
Als puntje bij paaltje komt. dan
blijken de nationale gevoelens in den
mensch veel sterker te zijn dan de
buitenwacht waant er. de geïnteres
seerden ooit van zich zelf hebben
kunnen gelooven. Dat bewees weder
om deze Saarstemming. Het zij een
aanwijzing voor hen, die meenen,
dat een soort van internationaliseericg
der volkeren moet worden nagestreefd
om den vrede te bevorderen.
Niemand vermag de nationale ge
voelens van een volk uit te roeien
slechts door deze gevoelens verstan
dig te leiden, kweeken we onderlinge
harmonie tusschen de volkeren.
De Saarstemming bewees, dat de
meeste menschen liever martelaar zijn
in eigen land, dan dat ze, gunsten
en voordeelen oogstend, zich moeten
voegen naar vreemden.
Duitschland heeft een éclatante
overwinning gehaald en Hitier, als
mede zijn nationaal socialistische be
weging, kunnen voor de volle honderd
procent tevreden zijn over den uit
slag, De gelegenheid om voor den
Status Quo te stemmen, is inge
schoven in dit plebisciet om de
stemmen op te vangen van de vele
Saarlanders, die Duitsch zijn in hart
en nieren, maar een afkeer hebben
van de politieke richting, welke in
het Derde Rijk werd ingeslagen,
Hitier en zijn Nazi's zullen nu
juichen van ziet, negentig procent
van de Saarlandsche bevolking heeft
zich ook met de nationaal-socialis-
tiscbe politiek accoord verklaard.
En toch zal die laatste bewering
niet geheel juist zijn. Vele duizenden
Saarlanders hebben hun groote be
zwaren tegen de politieke en geeste
lijke willekeur in het huidige
Dui'schland onderdrukt om toe te
geven aan den machtigen drang van
bun nationaal gevoel.
Het nationale gevoel in den mensch
is iets onverwoestbaar groots. Het
maakt ons in staat om te offeren en
te lijden, maar omdat het ook zoo
gemakkelijk te ontvlammen is, kan
het door boozen en dwazen onder
de menschen ook worden uitgebaat
om volken tegen volken op te zetten
en deze gemeenschappelijk in de
gruwelijkste oorlogsellende te storten
Caveaot consules Dat zij. die ons
leiden, daartegen waken.
Onbewuste zelfbeschuldiging
van de N.S.B.
Ja, dat was wel eigenaardig.
Er werd rondgegaan met hst blad
der N.S.B. huis aan buis (wan
neer doet de Katholieke Staatspartij
dat ook ze kwamen ook aan
een deur, waar op stond „N. N.
Kapelaan" en de colporteur zei van
zelf, uit zijn eigen; „O, hier moei
ik niet zijn."
Waarom zei die goeje man dat
Voelde hij, dat de geestelijken daar
niets mee te maken kunnen hebben?
Zoo ja en dat was het na
tuurlijk dan heeft hij daarmee,
hoewel wellicht onbewust, een zelf
beschuldiging uitgesproken van de
N S.B. ten opzichte van de katho
lieke Kerk en den katholieken
godsdienst.
We willen eens even aangaande
die kwestie een en ander in het
midden brengen.
Er is een kind, dat niet luistert
naar de zeer ernstige waarschuwin
gen en vermaningen van zijn ouders.
Als de ouders zeer ernstige waar
schuwiogen en vermaningen geven,
dan zal het, dan moet het zeker een
zeer ernstige zaak zijn.
Dan zullen de ouders toch wel
weten wat ze doen en zich niet
vergissen.
Het is verder begrijpelijk, dat
iedereen het gedrag van dat kind
berispen zal, misprijzen zal. Daar
moet iedereen mee accoord gaan,
zoo niet, dan ondergraaft hij de
fundamenten van het ouderlijk gezag,
van de tucht in het familieleven en
van de opvoedingswaarde van het
huisgezin.
Welnu:
Onze Vaders in Christus zijn de
bisschoppen. Alle katholieken, die
werkelijk op dien naam aanspraak
willen maken, zijn kiDderen der
Kerk, kinderen van die Vaders in
Christus.
„Als gij niet wordt als kinderen"
dat woord van Onzen Goddelijken
Zaligmaker is ten volle ook daarop
van toepassing.
Een tweede: welnu;
Onze Bisschoppen hebben geza
menlijk in een zeer ernstig en wel
gedocumenteerd schrijven een zeer
ernstige vermaning en waarschuwing
doen hcoren betreffende het natio
naal socialisme, de N.S.B.
Als kinderen der Kerk hebben we
dus, gelijk de kinderen naar hunne
ouders, daarnaar te luisteren..
Wie het eerste voorbeeld toegaf,
moet ook deze tweede toepassing
toegeven. En nu kan men nog zulke
gekke sprongen en kronkelingen
en redeneeringen maken als men wil.
aan deze consequentie ontkomt men
niet. Dat is een algemeene maatstaf,
waarmee men zijn houding afmeten
kan. Dan is het niet te lang of te
kort, maar past het precie3 1
Na dien algemeeoen maatstaf enkele
bijzondere punten.
Mussert schreef onlangs de eerst
bedoelde tegenstanders onder de
geestelijken zullen aflaten ons te be
strijden, wanneer zij zullen inzien,
dat religie en Kerk volkomen ge
ëerbiedigd zullen worden in den
komenden Nederlandschen Nationaal
Socialistischen Staat.
Dat zijn abstracte woorden, mijn
heer. De religie en de Kerk, dat
moet iets heel positiefs, iets heel
concreet zijn in het leven der men
schen en in het leven van een land.
Dat is iets, dat „als een zuurdeesem"
(het zijn de eigen woorden van
Christus) alles moet doordringen.
Niet alleen het godsdienstig leven
in het kerkgebouw, maar ook daar
buiten.
Want Christus en de religie en
de Kerk vragen den heelen mensch,
altijd en overal. Niet alleen in de
Kerk, maar ook in het huiselijke,
maatschappelijke, sociale, politieke,
cultureele leven.
Die zuurdeesem werkt door
in een eigen katholieke pers,
in een eigen katholieke Radio-
Omroep,
in een eigen katholieke Staatkundige
partij,
in een eigen katholieke jeugd
beweging,
in een eigen katholieke school en
Universiteit,
in een eigen katholieke Stands
en Vakorganisatie,'
in een eigen katholieke opvoedings
beweging,
in eigen katholieice cultureele
instellingen van allerlei aard.
In eigen katholiek charitatief werk
(we denken b.v. aan de St. Viocen-
tiusvereeniging
Enz. Enz.
Zullen ook deze allemaal „vol
komen geëerbiedigd worden in den
komenden Nationaal Socialistischen
Staat."
En als men ons dat uitdrukkelijk
nu met woorden verzekert, wie ver
zekert ons dat feitelijk inde toekonnt?
Een beweging, waarin zoovele
heterogene elementen werkzaam zijn,
kan ons dat in de toekomst feitelijk
niet verzekeren om die reden al
reeds niet.
Zie naar Duitschland, alle mooie
woorden in het verleden ten spijt.
De goede programmapunten in de
N.S.B. heeft de Katholieke Staats
partij ook in haar program.
We hebben daarvoor geen nieuwe
partij noodig.
Men kan in sommige opzichten
een sneller tempo wenschen in de
uitvoering daarvan, maar als sommige
dingen met geweld worden doorge
dreven zal dat wel vaak blijken
te zijn ten koste van andere dingen,
die goed waren en die nu bedorven,
verminkt of ontkracht worden
Het Limburgsche volk zal zich
zelf blijven 1
Dar is, wat het van ouds, eeuwen
is geweest, niet tot zijn schade en
schande. En dat is Katholiek, niet
met woorden, maar met daden.
O.L. Heer vraagt den heelen
mensch. Geen halve katholieken, en
heele N.S.B.-ers, ot liberalen, of
socialisten, maar geheele katholieken
over de heele linie. Dat is en blijve
onze roem en onze kracht 1
ZAAIER.
De uitslag van het Saarplebis
ciet. Gelukkig was er een
duidelijke meerderheid. Uit
tocht der gecompromitteerden.
Nu een Fransch-Duitsche
toenadering De Volken
bond heeft nog andere moei
lijkheden. Een hoogverraad
proces in Moskou. Gevech
ten in Mexico.
Aan de Zondag gehouden stem
ming in het Saargebied hebben
530.704 stemgerechtigden deelge
nomen. Van onwaarde bleken 2 083
stemmen. Vóór Duitschland stemden
476.089 Saarlanders voor Frankrijk
2 083 en voor den status quo 4ó 613,
resp. 90 08 pet., 0.4 pet. en 8.87 pet.
Hoewel vrij algemeen een voor
Duitschland gunsligen uitslag werd
verwacht, heeft de grootte der be
haalde meerderheid velen verrastde
Saarlanders hebben eeD indrukwek
kende getuigenis gegeven van huo
Duitschen wil. Zoowel in Saarland
als in geheel Duitschland heeft zich
een ontzaglijk enthousiasme ontketend
en van den Volkenbond wordt thans
geëischt door de Duitschers, dat het
Saarland natuurlijk onmiddellijk aan
hen zal worden overgedragen. Die
eisch heeft geleid tot moeilijkbeden
in de vergadering van den Volken
bondsraad, welke op Woensdag van
deze week voor onbepaalden tijd
werd verdaagd, omdat men het ter
zake niet eens kon worden.
Aan een onmiddellijke overdracht
van het bewind zijn natuurlijk enkele
bezwaren verbonden, de bijna
50.000 menschen, die voor den status
quo hebben gestemd en wel zoo
ODgeveer bekend zullen zijn, zouden
dadelijk de lijdende partij worden.
Velen dezer lieden hebben reeds de
vlucht genomen naar Frankrijk, waar
ze voorloopig op Volkenbondskosten
zullen worden onderhouden.
Zondagnacht is nog een Putsch-
poging ondernomen door 120 eerder
reeds uit Duitschland geëmigreerde
politiemannen, maar door het op
treden van den Engelschen bevel
voerder in Saarbiücken is deze poging
verijdeld.
Het is een geluk, dat de meerder
heid voor Duitschland zoo sprekend
is, waardoor gechicaneer is uitge
schakeld. Het Saargebied moet ic
haar geheel en met spoed onder
Duitsch bestuur terugkeeren. Daarmee
kan de wereldvrede zijn gebaat.
Hitier heeft met nadruk verzekerd,
dat Duitschland thans geen territoriale
verlangens ten koste van Frankrijk
meer heeft en de Duitsche rijksleidei
reikte daarom Frankrijk nogmaals
de hand der verzoening. Deze werd
niet afgewezen door Laval. Ook de
Fransche minister van Buit. Zaken
heeft verklaard te gelooven, dat een
toenadering tusschen beide landen
mogelijk is.
V
Ook na de oplossing van het Saar-
probleem resten den \*olkeobond
nog tal van aadere moeilijkheden.
Van Paragay b.v. is wederom een
weigerend antwoord binnengekomen
op de aanmaning om de vijandelijk
heden met Bolivia ie den Gran
Chaco te staken en het geschil aan
arbitrage te onderwerpen. Moeten
thans sancties worden toegepast
tegen Paragay
En daar ook nog. ofwéér, het
Joegoslavisch Hoogaarsche geschil,
ODtstaan na den koningsmoord te
Marseille. De Volkenbondsoplossing
was, dat Hoogarijë zelve de bestraf
j van eenige verantwoordelijk
geachte Hongaarsche autoriteiten zou
ondernemen. De regeeriDg te Boeda
pest heeft die te Belgrado van de
door haar getroffen maatregelen op
de hoogte gesteld, maar te Belgrado
is men er geenszins over voldaan
vandaar dat het geschil opnieuw in
een acuut stadium is gekomen.
In Moskou is het hoogverraad-
proces begonnen tegen Zonovief,
Kamenef, Federof en vijftien andere
beklaagden. Nergens zijn beklaagden
tot zulke nederige boetebetuigingen
te vervoeren dan in Rusland. We
zouden de toegepaste middelen wel
eens willen kennen Uit Moskou
wordt bericht, dat de beklaagde
Efdokimoff, een vroegere nauwe
medewerker van Llnin, de volgende
schriftelijke, door hem onderteekende
bekentenis heeft afgelegd. Vrijwillig
nog wel 1
Ik verzoek het gerecht mij te
gelooven, als "ik verklaar al de
misgrepen, welke ik sedert 1925
heb gedaan, oprecht te betreuren.
Deze mijn misgrepen hebben geleid
tot den moord op Kiroff en ik zal
thans ieder vonnis, dat de recht
bank over mij uitspreekt, als een
verdiende straf voor mijn misdaden
aanvaarden. Mijn berouw en droef
heid worden slechts daardoor ver
zacht, dat ik vodr goed en wel
gemeend met mijn contra-revolu
tionnair verleden gebroken heb en
dat het lot der arbeidersklasse vast
in handen van het centrale comité
en van Stalin ligt.
Het is zóó veel te mooi om waar
te kunnen zijn 1
In Mexico wordt het als gevolg
van den scherpen strijd der overheid
tegen de kerken, steeds roeriger
Het is vooral het intellectueele deel
van de jeugd, hetwelk In openlijk
verzet komt tegen de regeerings-
maatregelen. Verwoede gevechten
zijn er het gevolg tesamen dreigen
zij den vorm eener revolutie te gaan
aannemen.
VENRAY, 19 Januari 1935.
YBRKRIJ G B A ARSTELLIN G
(jJElIAKT IN BLIK.
Burgemeester en Wethouders van
Venray maken bekend, dat van 21
Januari a.s. in deze gemeente gehakt
in blik verkrijgbaar zal zijn tegen
den prijs van 35 cent per bus (in
houd 1 Kg,).
Dit gehakt wordt geleverd door
de slagers.
De slagers zullen één bus gehakt
alleen mogen afleveren aan hen, die
vooraf twéé bussen rundvleesch
hebben afgenomen.
Ten bewijze daarvan moeten bij
aankoop van een bus gehakt twee
etiketzegels over gelegd worden,
welke zegels voortaan op de rund-
vleeschbussen zullen voorkomen.
Vanaf 21 Januari a.s, mogen nog
alléén rundvleeschbussen verkocht
worden, voorzien van een etiket
zegel voor gehakt. Men lette daarop
bij het koopen van rundvleesch in
blik. Men beware die etiketzegels
zorgvuldig.
Bij aankoop van gehakt moet
uiteraard bovendien een gewone
rundvleeschbon ingeleverd worden,
want het gebakt wordt niet gegeven
boven en behalve de hoeveelheid
rundvleesch, waarop men recht heeft
doch is in die hoeveelheid begrepen.
Men is evenwel niet verplicht ook
gehakl af te nemen; men kan ook,
evenals tot dusver, op z'n bons
enkel gewoon rundvleesch in blik
nemen.
Venray, 14 Januari 1935.
Burgemeester en Wethouders van
Venray
P. PUBBEN. l.b.
De Secretaris.
VAN HAAREN
VERBOD TAPPEN
sterke drank op Maandag 21 Jan.
(Allemansmarkt).
De Burgemeester van Venray her
innert aan het bepaalde in artikel
126 der „Algemeene Politieverorde
ning Venray", waarbij het verboden
is op Maandag 21 Januari a.s. (Alle
mansmarkt) na 1 uur des namiddags
in lokaliteiten, waarvoor vergunning
is verleend tot verkoop van sterken
drank in het klein, sterken drank te
verkoopen, aan te bieden, te ver
ruilen of te leveren, ter beschikking
te stellen, ten geschenke te geven,
te gebruiken of toe te laten dat
aldaar sterke drank gebruikt wordt.
Bij overtreding zal onmiddellijk
proces verbaal worden opgemaakt.
Venray, 16 Januari 1935.
De Burgemeester voornoemd,
VAN DE LOO.
Door den slager G. Verkoeyen
te Leunen is deze week een varken
geslacht van 725 pond, voor den
heer P. Willem9, Weverslo.
Uitvoering R.K. Werklieden
vereniging.
Zaterdag en Zondag 1.1. heeft de
R. K. Werkliedenvereeniging haar
jaarlijkse uitvoering gegeven in het
St. Antonius patronaat. Beide avon
den was de zaal geheel gevuld, zodat
de vereniging met voldoening.op
deze uitvoering mag terugzien.
De hoofdschotel van beide avon
den was een zeer mooi toneelspel,
„De Hel", een echt stuk leven uit
het tegenwoordige Rusland, dat
onder het bestuur der Sovjets geen
paradijs is geworden, zoals beloofd
was, maar een echte hel. Het zien
van zoo'n toneelspel doet je goed en
wekt je op tot dankbaarheid dat ons
landje tot heden gevrijwaard is ge
bleven voor zoo'n hel.
De spelers hebben zich met liefde
en toewijding aan dit spel gegeven.
Dat er geen foutjes zijn gemaaxt,
mag ik niet beweren. Het waren dan
ook geen toneelrotten maar amateurs,
liefhebbers, die echter dank zij hun
degelijke repetities onder goede
leiding werkelijk zeer goed gespeeld
hebben. Hun werk mocht gezien
worden.
Jammer dat sommige mensen nog
niet de kunst verstaan om een toneel*
stuk te genieten. Ze denken er oiet
genoeg aan, dat de mensen vóór
hen op 't toneel eigenlijk niet meer
de mensen zijn, die ze uit de dage-
lijksz omgang zo goed kennen, doch
heel andere personen voorstellen.
Voor hen blijft Jan Pietersen, zal ik
maat zeggen, Jan Pietersen ook als
hij een Russische priester of boer
voorstelt. En wanneer ze dan die
Jan Pietersen dingen zien doen of
woorden horen spreken, die hij in 't
dagelijks leven niet doet of niet