Kippenringen Installatie Jonge Wachten. De a.s. Mariafeesten te Oostrum. Gemengde Berichten Bij een te kort aan gras Advertentiën Boerderij te Oirlo Notaris Pluymaekers Zalerdag 7 Juli 1934, Volgens de nieuwe Methodiek moeten de adspiranten van de Jonge Wacht eerst aan exameneischen vol doen, voordat ze plechtig mogen geïnstalleerd worden. De jonge adspiranten hebben ijverig hun best gedaan en zoo kon de Installatie maanden eerder geschieden dan de oorspronkelijke bedoeling was. Zondag j.l. is voor de Venraysche Jonge Wacht een heerlijke dag ge- weest. Vergezeld van de Jonge Wachten uit Cuyk met hun priester en leiders, trokken de Venraysche jongens naar de Paterskerk, waar het groote priesterkoor gevuld was met belang stellenden, zooals ouders, leden van de Patronaatscommissie, leidsters en leden van K.J.V. enz. De Venraysche Jonge Wachten zongen onder de H. Mis, opgedragen door den H.B.W Heer Deken, de z.g. „Mis van Hamers". Treffend was de groet bij de Consecratie. Na het Evangelie hield de Direc teur van het Patronaat een toespiaak. De gewijde spreker bracht dank aan God, dat het nu zulk een andere beweging was dan vroeger en prees de Jeugdleiders om hun schoon werk Vooral legde hij er den nadruk op, dat het uiterlijk vertoon van de Jonge Wachten moest voeren tot achoone innerlijkheid. Dit liet bij enkele Jonge Wachten, al waren het er bij elkaar nog geen tien, te wen- schen over. Dezen moesten er straks bij de H. Communie eens zeer ernstig met O. H. Jezus Christus over spreken. Vervolgens riep spreker de medewerking in van de Ouders Dat ze toch o.a. hun jongens zouden helpen denken aan het dagelijksch Wachtuur en de devotie tot den H Engelbewaarder. De leden der Patro naatscommissie werden dringend uit- genoodigd om hun steun te blijven verleenen, ja, indien mogelijk, dezen Steun nog krachtiger te maken Eerstens was de stoffelijke toestand hachelijk, en tweedens: zij werkten nu voor schooner doel dan vroeger. Ten slotte verzocht spreker om de gebeden van de K.J.V., dat er steeds meer roepingen zouden komen onder de jongens. De plechtige algemeene H. Com munie geschiedde op ontroerend stichtende wijze. Ook hier was het crescendo. De Leidsters vao de K.J-V. ontvingen mede de H. Com munie. Terwijl nu de H.E.W. Heer Deken van geestelijk gewaad wisselde, werd er gebeden voor Z.H.E.W., voor de levende en overledene ouders, voor de Leiders, voor de ziel van den heer Jean Poels, voor deD jongen Piet Arts z.g. Het oogenblik van de Installatie was gekomen. Eén der Leiders las de schoone Wet der Jonge Wachten voor. De directeur herhaalde elk artikel en vroeg aan de jongens, of .zij dit zouden onderhouden, waarop telkens met luide stem werd geant woord; „Ja, wij willen." Eerst zegende de H.E.W. Heer Deken het groote, door bescheiden Leidster van K.J.V. smaakvol ge sierde, Standaardvaandel, dat de Jonge Wachten onlangs van hun spaarcenten hadden aangeschaft. En toen kwamen de nieuwelingen tot vóór het altaar, en legden, de hand op het Vaandel, de gelofte af van de Wet der JoDge Wacht te zullen onderhouden. Dit was een roerend moment. De andere Jonge Wachten hernieuwden hun gelofte. Het voornaamste deel van de In stallatie is de kerkelijke zegening van de emblemen met Christus monogram, dat de Jonge Wachten op de borst dragen. Deze plechtig heid werd verricht door den H.E.W. Heer Deken, Vervolgens werden de pas geïnstalleerden geroepen tot vlak vóór hun Deken, hun geestelijken Vader, en terwijl zij met gevouwen handen vóór hem stonden, kregen zij van dezen grooten vriend der Jonge Wachten woorden te verne men, die hun, en niet alleen hun, diep in de ziel moeten zijn gedron gen. De HE.W. spreker wees op de heidensche bewegingen van onzen gevaarlijken tijd en spoorde hen aan mede te werken om daartegenover een beweging te stellen van Jezus Christus, van moed voor Jezus Christus en veelvuldig met Hem Communiceeren. Tot slot van deze kerkelijke plech tigheid, die op allen een diepen indruk had gemaakt, werd door alle aanwezigen gezongen„Aan U, o Koning der eeuwen." wilden ze toch ook andere menschen iets van de plechtigheid laten zien, en trokken met hun vanen en met slaanJe trommen door Venray. Bij hun terugkeer aan het Patronaats gebouw werd hun de groet gebracht door Leidsters en eenige leden van K.J.V. Er mag aan deze dames wel een bijzonder woord van dank worden gebracht voor haar mede leven. Over het mede-communiceeren hebben we reeds gesproken. Ook hebben leden van K.J.V. de leden van de z.g. C ompie geholpen bij het bereiden van het ontbij t. De Leidsters en aanwezige leden zongen voor de Jonge Wachten keurig een mooi lied De priester-leider van K.J.V. kwam feliciteeren. Echt aangename samen werking Moest het ontbijt ten ge volge van den fioancieelen toestand wat sober gehouden worden zoo is het, dank zij den Z E.W. Pater Gardiaan en anderen goeden men schen, toch voortreffelijk geworden. Het was een drukke maar gezellige beweging. Nadat de W.E.W. pries terleider uit Cuyk een woord van dank en gelukwensch had gesproken, werd een vurig door en door chris telijk toespraakje gehouden door onzen E*. A. Heer Burgemeester. Moedig uitkomen voor je Geloof, Jonge Wachten, en sterk je verzet ten tegen de hedendaagsche ver leiding Dit was de grondtoon van dit burgemeesterlijke treffende woord. Des middags zijn de Jonge Wach ten in T enray O. L. Vrouw gaan bedanKen, en mochten des avonds met de andere leden van het Patro naat een fijne artistieke film bezich tigen, aanbevolen in het Priester Jeugdleiders-Tijdschrift. Aan de kerkdeur stelden zich de Jonge Wachten van Cuyk op en de feeds vroeger geïnstalleerde van Venray, en brachten aan hun nieuwe broers den groet. En al hadden nu alle Jonge Wachten danig trek ge- wegen om iets te gebruiken, zoo Wij zouden van de Installatie niet zoo een uitvoerig verslag ter plaat siog hebben ingezonden, indien niet bijzondere beweegredenen ons hier toe dwongen. Vooreerst blijken verscheidene Venrayers nog maar bitter weinig te weten van de hedendaagsche R K. Jeugdbeweging. Dit is te be treuren. Dan zijn er steeds menschen die er zich op spitsen om schaduwzijden te zien. Volmaakt is er niets op deze wereld. Op goede zaak en goede strevingen moet men. God ter eere, een zonnigen kijk hebben. Het spreekwoord zegt „Waar Onze lieve Heer een kerk bouwt, daar bouwt de duivel een kapel". De duivel zorgt wel voor tegen werking van verkeerde of domme of onwetende menschen, die het nog beter weten dan de Bisschoppen, eü ook van menschen die hem in de kaart spelen, al zijn ze overigens braaf van leven. Een zeker slag van jongelieden tracht soms den Jongen Wachten, vooral den ouderen, hun UDiform tegen te maken, die door de Bis schoppen is voorgeschreven. Goddank met weinig succès De uniform, mits netjes gehouden, staat den jongen heel kwiek. Als hier in Venray, wat wij vurig hopen, de Jonge Werkman wordt opgericht, dan zal dat, naar wij meenen en vast vertrouwen, wel niet direct een massabeweging wor den, die uit den aard der zaak vaak ietwat voos is. Dan kunnen, naast andere geschikte joDgens die zeven tienjarige Jonge Wachten welke tot den werkenden stand behooren, mooi naar gemelde Organisatie overstap pen. Welnu, de Jonge Werkman be gint met jongens van zeventien jaar vordert dan dat die de uniform gaan dragen. Er zijn tegenwoordig wel leden van de Jonge WerkmaD, die in uniform naar de fabriek gaan, deels om zich zelf te dwingen tot het goede, deels omdat zij weten dan op anderen een goeden invloed uit te oefenen. Ook zijn er leden van de Jonge Werkman die thuis om hun uniform, door eigen vader of moeder enz. zonder godsdienst, begekt en gescholden worden. Fiksche jongelui, nietwaar 1 Mochten er ooit Jonge Wachten worden aangetroffen die zich liever storen aan lummels enz. dan aan hun gelofte voor Jezus Christus om Zijn kleed met Zijn Naam en Kruis te dragen, dan zouden ze verwijderd worden en.... er allicht later spijt en vroegiog over gevoelen. Het is wel een hartewensch van ons, maar geen eigenlijk gebod om de uniform op gewone Zondagen in Patronaatstijd te dragen. Wel een ![ebod om ze te dragen, wanneer de onge Wacht als zoodanig vergadert of anderszins optreedt. Een Jonge Wacht moet fier gaan op het kleed van Christus anders hoort hij er niet bij. Dezen Zondag van de Installatie zagen wij eenige Jeugdleiders die, ofschoon ze door de Directie in deze zaak volkomen vrij worden gelaten, de uniform droegen. Dit is een waardig antwoord aan zekere „stree- nende" buitenstaanders en wordt door alle weidenkenden geprezen. Nu nog een nieuwtje. Als de goede God ons een vol doende aantal goede Leiders geeft, dan zullen binnenkort alle jongere Parronaatsleden, al hooren ze ook niet bij de Jonge Wacht, in groepen van ongeveer tien verdeeld worden en dan raakt de massa-organisatie die zeer zeker veel goeds heeft op geleverd doch lang niet genoeg, allengskens uit de mode. Ten slotte bevelen wij ons van heeler harte aan in de gebeden en den stoffelijken steun van alle wel denkenden. N. De geschiedenis van »Onze Lieve Vrouw Behoudenis der Kranken" te Ooslrum mag voor de lezers van dit blad voldoende bekend geacht worden, zoodat uit wijding hierover overbodig zijn zal. Doch, zooals het steeds gaat, al weet men de geschiedenis met al zijn bijzonderheden, de datums daar leven we nogal mee op voel van oorlog. Zoo is het ook met het feit, dat het in September 1934 50 jaren geleden is dat, op last van den Paus, het Genadebeeldje van Onze Lieve Vrouw te Oostrum plechtig gekroond is, als een bevestiging door het hoogste Kerkelijk gezag van de Mariadevolie aldaar. Het is vanzelfsprekend, dat dit feit feestelijk herdacht dient le worden. Alleen de wijze der fees telijke herdenking gaf aanleiding tot diepgaande bespreking, daar het algemeen gevoelen was, dat dit niet met een eenvoudige feest preek kon afloopen. In een vergadering der paro chianen van Ooslrum, onder leiding van het Kerkbestuur, werd het volgende voorloopige program ontworpen, dat echter, daar hel nog niet definitief vastgesteld is, best in een of ander onderdeel gewijzigd kan worden. Een triduum zal het feest voor afgaan. Als feestdag is dan vast gesteld 8 September 1934, Feest van Onze Lieve Vrouw Geboorte, op welken dag Z Exc. Mgr Lemmens, Bisschop v. Roermond naar Oostrum komt om van Zijne hooge belangstelling te getuigen. Als Z Exc. de Bisschop om 3.30 aan het slation arriveert, wordt hij in optocht geleid naar de Ge nadekapel. Hierna wordt het Allerh. Sacrament processiesgewij. naar Trans Cedron gebracht, al waar onze Bisschop pontificaliter zal assisteeren bij een plechtig lof, waarna het H. Sacrament naar de kapel wordt teruggebracht, onderwijl op Trans Cedron dooi de geloovigen een of meer Maria liedjes gezongen worden. Een feestredenaar van naam welken mogen we nu nog niet zeggen, zal hierna het woord voeren en Maria en de devotie tot Haar, zooals die reeds sinds eeuwen ie Oostrum beoefend wordt, met heel zijn talent uileen zetten. Opgestelde luidsprekers zullen er voorzorgen, dal overal sprekers stem duideljk doorkomt. Alsuu zal Z. Exc. de Bisschop overgaan tot het wijdea van de krooDtjes van het Mariabeeldje en het Kindje Jezus, die op zich ware kunststukken zijn van edelsmeedwerk en een aanzienlijke waarde verlegen woordigen. Op het oogeoblik zijn de kroontjes ter bewerking naar een atelier, waar tevens de prachtige edelsteen, die ter gelegenheid van dit gouden jubilé aan de Mariakroon wordt toegevoegd, zal worden inge zet. Na de wijding der kroontjes plaatst de Bisschop deze op het Genadebeeldje, alles begeleid met toepasselijke gebeden en gezangen. De plaats voor deze plechtigheid, een op den Calvarieberg in Trans Cedron opgericht altaar is zeer gelukkig gekozen, daar de zeer tal rijk te verwachten Mariavereerders alles zeer goed zien kuoneD. Hierna trekt men processiegewijze terug Daar de Kapel ter begeleiding van Z. Exc. den Bisschop en Eerw. Heeren Geestelijken, alwaar het Genadebeeldje op den ons allen bekenden troon wordt herplaatst. Als slot voor dezen veelbelovenden feestdag denkt het voorloopig Be stuur, dat door een speciale feest commissie zal wordeD bijgestaan, aan concerten en dergelijke, doch dit blijft nog in studie, maar we kunnen op rekenen, dat dit jubilé zal worden gevierd Onze Lieve Vrouw van Oostrum waardig. Waar op het punt van Onze Lieve Vrouw te eeren, gaarne ieder zal meewerkeD, kan het niet anders of 8 September zal een feestdag worden, zooals er weinigen aan te wijzen zullen zijn in de chroniken der Kapel Allen op, ter eere van de H. Maagd. Gaarne zullen we in volgende nummers op deze feestplannen terug komen. Ingezonden. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Geachte Redactie. Gaarne had ik voor het volgende een plaatsje in uw blad, bij voor baat mijn dank. In uw blad van Zaterdag wordt in »Ons Weekpraatje» gesproken over het vleesch in blikken, als- dat de werkloozen hel niet wilden eten, omdat het een armoe smaak zou hebben. Nu, geachte schrijver, ik geloof dat U de plank mis is. Als wij arme drommels het maar beter konden koopen, dan zouden wij het wel eten, en met goeden smaak. Laat de regeering, of als U het bewerken kan, het ons maar geven en 't maar niet naar de Russen sturen, want naar mijn meening is het hemd toch nader dan de rok. Het moest maar eens gepro beerd worden, wat zou het gauw opgeruimd zijn. Verder, geachte schrijver, wilt U voor de boter een uilzondering maken, omdat die niet gemist kan worden. Zeer juist, maar wij loopen toch niet met een armoe- smaak in den mond, want dit klopt als een bus voor hel groote gezin. Geloof mij, geachte schrij ver, als wij geen goedkoope boter konden krijgen, dan moesten wij onze boterham droogdroog tegen elkaar gooien en hem zoo naar binnen zien le werken. Nu ik toch aan het pennen ben, geachte schrijver, wanneer U soms het eene vraagt, wilt U ook wel het volgende vragen Naar mijn meening moest de Regeering of Centrale ons werkloozen hel spek van die dikke vette inge vroren varkens maar goedkoop verkoopen, want ik voor mij begin bang te worden dat die beestjes erg hard en al te koud worden, en misschien ook weer naar Rus land moeten,... Vader van een groot gezin. Nieuwe Burgemeester. Bij Koninklijk Besluit is met ingang van 15 Juli benoemd tot burgemeester van Broekhuizen en Broekhuizenvorst de heer J. G. A. Rutten, voorheen gemeente-secretaris te plaatse. De nieuwbenoemde burgemeester werd te Wanssum geboren denl3en Augustus 1897 als zoon van den hoofdonderwijzer en oud Tweede Kamerlid Rutten te Wanssum. In 1920 werd hij werkzaam gesteld op de gemeente-secretarie te Wans sum. Reeds twee jaar later, in 1922 werd hij door den raad der gemeente benoemd tot secretaris van de ge meente Wanssum. De heer Rutten was intusschen ijverig gaan studeereu haalde in 1921 het voorbereidend examen, verwierf in 1923 de acte bekwaamheid in de gemeente administratie en zette de kroon op het werk door in 1925 te slageu voor Staatsinrichting M O. Precies tien jaar bleef de heer Rutten in functie te Wanssum als secretarisop 1 Juli 19.22 was hij als zoodanig benoemd en op 1 Juli 1932 volgde zijne benoeming tot gemeente secretaris te Broekhuizen en Broekhuizenvorst. voedert U in de weide het voor- deeligst: Bertels' Lijnzaadkoekjes met suiker of Bertels' Ratio-koekjes. Deze koekjes munten uit boven andere koeken door hooge voedingswaarde en zeer laag vochtgehalte. Bestelt bij Uw voederhande laar of aankooporganisatie. BERTELS' Oliefabrieken N.V. Amsterdam. Door een autobus gegrepen. Woensdag is onder Vught nabij het missiehuis „Sparrendaal" de landbouwer J. Maas uit Udenhout, toen hij onverwacht met zijn rijwiel den weg overstak, door een autobus gegrepen. De man werd met een ernstige hersenschuddingen inwendige kneuzingen opgenomen. Per ziekenauto is de man naar het groot ziekengasthuis te den Bosch vervoerd, waar hij 's middags aan de bekomen verwondingen is overleden. Aannemer en onderaannemer. De patroonsbonden in het bouw bedrijf, aangesloten bij den Ned. R. K. Middenstandsbond, n.l. de Ned. R. K. bond van bouwpatroons, eenerzijds en de Ned. R. K. bond van smedenpatroons, loodgieters- patroons, stiicadoorspatroons, schilderspatroons, electrotechnische werkgevers en werkgevers in het meubelmakers-, behangers-, stof feerders- en beddenmakersbedrijf anderzijds, hebben oüder auspiciën van den Ned. R. K. Middenstands bond overleg gevoerd naar aan leiding van enkele desiderata van de bonden van onderaannemers ten aanzien van de verhouding tusschen aannemers en onderaannemers. Dit overleg leidde tot het resultaat dat werd besloten enkele afspraken tusschen de bonden in een over eenkomst vast te leggen. Krachtens deze overeenkomst zal de bond van bouwpatroons zijn leden opwekken zich als regel te onthouden van het opdragen van schilders- en stucadoorswerkzaam- heden aan gezellen, tenzij zij deze jezellen geregeld in hun dienst lebben; zullen de bond van bouw patroons en de bonden van onder aannemers wederzijds hun leden opwekken om alleen onderaan nemingen aan te gaan met bona fide technisch en financieel volwaardige patroons; zullen de bond van bouw patroons en de bonden van onder aannemers wederzijds er bij hun leden op aandringen om overeen komsten van onderaanneming steeds schriftelijk aan te gaan, daarbij gebruik te maken van het door genoemde bonden in onderling overleg vastgesteld formulier contract van onderaanneming en de contract-formulieren steeds volledig in te vullen. De bond van bouwpatroons zal zijn leden er op wijzen dat, indien men voor hetzelfde werk aan meerdere onderaannemers prijsopgaaf wenscht te vragen of vraagt, zulks dient te geschieden bij wijze van aanbesteding en b. dat ingeval van aanbesteding de inschrijvingsbrieven in het bijzijn der inschrijvers dienen te worden geopend. De bond van bouwpatroons en de bonden van onderaannemers zullen wederzijds er bun- leden op wijzen dat het aanbeveling verdient om in geval van opdracht van bijwerk zulks steeds schriftelijk te bevestigen (als onderaannemer) en accoord te verklaren (als aannemer) en om bij overschrijding der gestelde termijnen eveneens op dezelfde wijze de wederzijdsche aansprakelijkheid vast te leggen. WOHIN i Nou, zei m'n S.A.-boezemvriend Ik ben 'm maar gesmeerd Want in het Groote Vaderland Heb ik de pot verteerd. Gelukkig nog precies op tijd Ben ik 't gevaar ontsnapt Want zooals Hitier daar regeert, Werd niemals nog gelapt. Hij licht je uit het warme bed En zet je voor 't pistool 't Is heel romantisch in 'n boek, Maar practisch, niks geen jool 1 Edoch, hij is 'n kranig man Wie doet hem zoo iets na Nochtans, geweldduurt nimmer lang Reactie volgt weldra. Daar is ter wereld geen systeem, Dat blijkt van langen duur, Al is 't misschien ook goed bedoeld Met wapens en met vuur. De wereld houdt het oog gericht Op 't Groote Vaderland Men hoopt, vreest en zegt: Wohin? Mar's wrijft zich blij de hand. OOME HENK. GOEDEREN „IN DE DOODE HAND." Een tenn met een bitteren smaak Goederen in „de doode hand.' Belasting op vermogen in „de doode hand." Heerlijk woord en heerlijk idee voor anti papisten als Kersten eD LiDgbeek, toen „de doode band" nog alleen beteekenderijke roomsche kerken en kloosterschatten. Nauwelijks echter heeft de regeeriog aan het minder lieflijke woord een ruimer interpretatie gegeven en worden er alle kerkgenootschappen, coöperaties en vakvereeDigingen onder begrepen, of de voorliefde voor een belasting van vermogen in „de doode hand" heeft bij de anti papistische heeren plaats gemaakt voor felle bestrijding. Terwijl de Katholieke Kamerleden zich vrijwel met de invoering van die nieuwe belasting konden ver eenigen, nu de hatelijke eenzijdigheid et af is. Toch is 't jammer, dat wij het woord „doode band" zoo klakkeloos gebruiken en zoo zonder eenig protest aanvaarden. Er is een tijd geweest, dat wij ons ergerden, wannter kerken en kloos ters tot de doode hand gerekend werden. Er zit een bittere klank aan dat woord en een bittere herinnering. Communisten hebben 't in de Kamer opgemerkt, dat het de goederen „in de doode hand" waren, waarop de Hervormers eens een aanval deden. Het waren de goederen in „de doode hand", waarmee eenmaal een Engel- sche koning zijn zakken spekte en waaraan in andere landen anti-clericale regeeringen zich vergrepen. De doode hand I Wie zou die venijnige uitdrukking gevonden hebben Het was de levende hand, die eertijds de Compagnie-schepen naar Indië dirigeerde, om daar van de ellende en de onmacht der inlanders te profiteeren. Maar een stichting, die paters en zusters naar de meest verlaten streken zendt, om daar de in boorlingen de beschaving van 't Christendom te brengen, noemt men „de doode hand". Het is de levende hand, die paleizen bouwt van verderf, die renbanen aanlegt en dansgelegen heden organiseert. Het is de doode hand, die tempels bouwt waar vromen te zamen komen, om hun handen te vouwen tot gebed. Het is de levende hand, die de wereld dwingt tot een funeste, huiveringwekkende bewapening en aanstuurt op 'n oorlog met al z'n lijden. Het is de doode hand der stille kloosters, die de pleegzusters uit zendt naar tropische gewesteD, om de afzichtelijke wonden te verbinden voor arme meiaatschen. Maar och, wat helpt het vechten tegen een wooid, dat reeds burger recht heeft gekregen Katholieke bladen gebruiken het zonder eenige bedenking, en katholieke Kamerleden nemen 't in den mond, zonder 't bittere smaakje te proeven. Straks zou men ons nog duidelij.c maken, dat er voornamer zaken te doen zijn dan te strijden tegen 'n gemeen uitdrukkinkje, dat lichtgeraakt heid ontactisch is, dat we breed van opvatting moeten zijn.... te VENRAY zal op Dinsdag 10 Juli 1934, publiek verkoopen A. nam. 3 uur in het café van J. Drabbels te Oirlo: I. een voor eenige jaren nieuw gebouwd en weldoortimmerd huis, met Holl. stal en gierkelder, schuur en kippenkooi, vruchtbaar bouw en weiland te Oirlo. kad. gem. Venray E 2861 groot 3.78.60 H A. II. bouwland naast koop I, kad. E 2894, groot 94.50 A. B. nam. 4 uur ten woonhuize van P. J. Pouwels te Oirlo, een koe. een partij pannen, akker en schuurgereedscbap. C. Onmiddellijk daarna de ge wassen op voormeld onroerend goed als 70 aren rogge, 95 aren rogge, 28 aren rogge, 70 aren haver, 40 aren aardappelen en 16 aren bieten. Een en ander toebehoorende aan P. J. Pouwels vnd. 75 cent per 100 stuks. Levertraan voor kippen, Drinkemmers, Ijzervitriool, Permangankalilus voor onder drinkwater voor kippen, Rids, Ridsspuiten, De echte Aeroxon Vliegenvangers, Vliegenplaaljes, Greoline, Insectenpoeder, Spuiten, Zuringzout voor roestvlekken, Rodent, Muizen tarwe, Middel tegen het zuur worden van ondermelk, enz. enz.

Peel en Maas | 1934 | | pagina 9