Kippenringen
Installatie
Jonge Wachten.
De a.s.
Mariafeesten
te Oostrum.
Gemengde Berichten
Bij een te kort
aan gras
Advertentiën
Boerderij te Oirlo
Notaris Pluymaekers
Zalerdag 7 Juli 1934,
Volgens de nieuwe Methodiek
moeten de adspiranten van de Jonge
Wacht eerst aan exameneischen vol
doen, voordat ze plechtig mogen
geïnstalleerd worden. De jonge
adspiranten hebben ijverig hun best
gedaan en zoo kon de Installatie
maanden eerder geschieden dan de
oorspronkelijke bedoeling was.
Zondag j.l. is voor de Venraysche
Jonge Wacht een heerlijke dag ge-
weest.
Vergezeld van de Jonge Wachten
uit Cuyk met hun priester en leiders,
trokken de Venraysche jongens naar
de Paterskerk, waar het groote
priesterkoor gevuld was met belang
stellenden, zooals ouders, leden van
de Patronaatscommissie, leidsters en
leden van K.J.V. enz.
De Venraysche Jonge Wachten
zongen onder de H. Mis, opgedragen
door den H.B.W Heer Deken, de
z.g. „Mis van Hamers". Treffend
was de groet bij de Consecratie.
Na het Evangelie hield de Direc
teur van het Patronaat een toespiaak.
De gewijde spreker bracht dank aan
God, dat het nu zulk een andere
beweging was dan vroeger en prees
de Jeugdleiders om hun schoon werk
Vooral legde hij er den nadruk op,
dat het uiterlijk vertoon van de
Jonge Wachten moest voeren tot
achoone innerlijkheid. Dit liet bij
enkele Jonge Wachten, al waren het
er bij elkaar nog geen tien, te wen-
schen over. Dezen moesten er straks
bij de H. Communie eens zeer ernstig
met O. H. Jezus Christus over
spreken. Vervolgens riep spreker de
medewerking in van de Ouders Dat
ze toch o.a. hun jongens zouden
helpen denken aan het dagelijksch
Wachtuur en de devotie tot den H
Engelbewaarder. De leden der Patro
naatscommissie werden dringend uit-
genoodigd om hun steun te blijven
verleenen, ja, indien mogelijk, dezen
Steun nog krachtiger te maken
Eerstens was de stoffelijke toestand
hachelijk, en tweedens: zij werkten
nu voor schooner doel dan vroeger.
Ten slotte verzocht spreker om de
gebeden van de K.J.V., dat er steeds
meer roepingen zouden komen onder
de jongens.
De plechtige algemeene H. Com
munie geschiedde op ontroerend
stichtende wijze. Ook hier was het
crescendo. De Leidsters vao de
K.J-V. ontvingen mede de H. Com
munie.
Terwijl nu de H.E.W. Heer Deken
van geestelijk gewaad wisselde, werd
er gebeden voor Z.H.E.W., voor
de levende en overledene ouders,
voor de Leiders, voor de ziel van
den heer Jean Poels, voor deD jongen
Piet Arts z.g.
Het oogenblik van de Installatie
was gekomen. Eén der Leiders las
de schoone Wet der Jonge Wachten
voor. De directeur herhaalde elk
artikel en vroeg aan de jongens, of
.zij dit zouden onderhouden, waarop
telkens met luide stem werd geant
woord; „Ja, wij willen."
Eerst zegende de H.E.W. Heer
Deken het groote, door bescheiden
Leidster van K.J.V. smaakvol ge
sierde, Standaardvaandel, dat de
Jonge Wachten onlangs van hun
spaarcenten hadden aangeschaft. En
toen kwamen de nieuwelingen tot
vóór het altaar, en legden, de hand
op het Vaandel, de gelofte af van
de Wet der JoDge Wacht te zullen
onderhouden. Dit was een roerend
moment. De andere Jonge Wachten
hernieuwden hun gelofte.
Het voornaamste deel van de In
stallatie is de kerkelijke zegening
van de emblemen met Christus
monogram, dat de Jonge Wachten
op de borst dragen. Deze plechtig
heid werd verricht door den H.E.W.
Heer Deken, Vervolgens werden de
pas geïnstalleerden geroepen tot vlak
vóór hun Deken, hun geestelijken
Vader, en terwijl zij met gevouwen
handen vóór hem stonden, kregen
zij van dezen grooten vriend der
Jonge Wachten woorden te verne
men, die hun, en niet alleen hun,
diep in de ziel moeten zijn gedron
gen. De HE.W. spreker wees op
de heidensche bewegingen van onzen
gevaarlijken tijd en spoorde hen aan
mede te werken om daartegenover
een beweging te stellen van Jezus
Christus, van moed voor Jezus
Christus en veelvuldig met Hem
Communiceeren.
Tot slot van deze kerkelijke plech
tigheid, die op allen een diepen
indruk had gemaakt, werd door alle
aanwezigen gezongen„Aan U, o
Koning der eeuwen."
wilden ze toch ook andere menschen
iets van de plechtigheid laten zien,
en trokken met hun vanen en met
slaanJe trommen door Venray. Bij
hun terugkeer aan het Patronaats
gebouw werd hun de groet gebracht
door Leidsters en eenige leden van
K.J.V. Er mag aan deze dames wel
een bijzonder woord van dank
worden gebracht voor haar mede
leven. Over het mede-communiceeren
hebben we reeds gesproken. Ook
hebben leden van K.J.V. de leden
van de z.g. C ompie geholpen bij het
bereiden van het ontbij t. De Leidsters
en aanwezige leden zongen voor de
Jonge Wachten keurig een mooi lied
De priester-leider van K.J.V. kwam
feliciteeren. Echt aangename samen
werking Moest het ontbijt ten ge
volge van den fioancieelen toestand
wat sober gehouden worden zoo
is het, dank zij den Z E.W. Pater
Gardiaan en anderen goeden men
schen, toch voortreffelijk geworden.
Het was een drukke maar gezellige
beweging. Nadat de W.E.W. pries
terleider uit Cuyk een woord van
dank en gelukwensch had gesproken,
werd een vurig door en door chris
telijk toespraakje gehouden door
onzen E*. A. Heer Burgemeester.
Moedig uitkomen voor je Geloof,
Jonge Wachten, en sterk je verzet
ten tegen de hedendaagsche ver
leiding Dit was de grondtoon van
dit burgemeesterlijke treffende woord.
Des middags zijn de Jonge Wach
ten in T enray O. L. Vrouw gaan
bedanKen, en mochten des avonds
met de andere leden van het Patro
naat een fijne artistieke film bezich
tigen, aanbevolen in het Priester
Jeugdleiders-Tijdschrift.
Aan de kerkdeur stelden zich de
Jonge Wachten van Cuyk op en de
feeds vroeger geïnstalleerde van
Venray, en brachten aan hun nieuwe
broers den groet. En al hadden nu
alle Jonge Wachten danig trek ge-
wegen om iets te gebruiken, zoo
Wij zouden van de Installatie niet
zoo een uitvoerig verslag ter plaat
siog hebben ingezonden, indien niet
bijzondere beweegredenen ons hier
toe dwongen.
Vooreerst blijken verscheidene
Venrayers nog maar bitter weinig
te weten van de hedendaagsche R
K. Jeugdbeweging. Dit is te be
treuren.
Dan zijn er steeds menschen die
er zich op spitsen om schaduwzijden
te zien. Volmaakt is er niets op deze
wereld. Op goede zaak en goede
strevingen moet men. God ter eere,
een zonnigen kijk hebben.
Het spreekwoord zegt „Waar
Onze lieve Heer een kerk bouwt,
daar bouwt de duivel een kapel".
De duivel zorgt wel voor tegen
werking van verkeerde of domme of
onwetende menschen, die het nog
beter weten dan de Bisschoppen, eü
ook van menschen die hem in de
kaart spelen, al zijn ze overigens
braaf van leven.
Een zeker slag van jongelieden
tracht soms den Jongen Wachten,
vooral den ouderen, hun UDiform
tegen te maken, die door de Bis
schoppen is voorgeschreven. Goddank
met weinig succès De uniform, mits
netjes gehouden, staat den jongen
heel kwiek. Als hier in Venray, wat
wij vurig hopen, de Jonge Werkman
wordt opgericht, dan zal dat, naar
wij meenen en vast vertrouwen, wel
niet direct een massabeweging wor
den, die uit den aard der zaak vaak
ietwat voos is. Dan kunnen, naast
andere geschikte joDgens die zeven
tienjarige Jonge Wachten welke tot
den werkenden stand behooren, mooi
naar gemelde Organisatie overstap
pen. Welnu, de Jonge Werkman be
gint met jongens van zeventien jaar
vordert dan dat die de uniform
gaan dragen. Er zijn tegenwoordig
wel leden van de Jonge WerkmaD,
die in uniform naar de fabriek gaan,
deels om zich zelf te dwingen tot
het goede, deels omdat zij weten
dan op anderen een goeden invloed
uit te oefenen. Ook zijn er leden
van de Jonge Werkman die thuis
om hun uniform, door eigen vader
of moeder enz. zonder godsdienst,
begekt en gescholden worden. Fiksche
jongelui, nietwaar 1
Mochten er ooit Jonge Wachten
worden aangetroffen die zich liever
storen aan lummels enz. dan aan
hun gelofte voor Jezus Christus om
Zijn kleed met Zijn Naam en Kruis
te dragen, dan zouden ze verwijderd
worden en.... er allicht later spijt
en vroegiog over gevoelen.
Het is wel een hartewensch van
ons, maar geen eigenlijk gebod om
de uniform op gewone Zondagen in
Patronaatstijd te dragen. Wel een
![ebod om ze te dragen, wanneer de
onge Wacht als zoodanig vergadert
of anderszins optreedt. Een Jonge
Wacht moet fier gaan op het kleed
van Christus anders hoort hij er
niet bij.
Dezen Zondag van de Installatie
zagen wij eenige Jeugdleiders die,
ofschoon ze door de Directie in deze
zaak volkomen vrij worden gelaten,
de uniform droegen. Dit is een
waardig antwoord aan zekere „stree-
nende" buitenstaanders en wordt
door alle weidenkenden geprezen.
Nu nog een nieuwtje.
Als de goede God ons een vol
doende aantal goede Leiders geeft,
dan zullen binnenkort alle jongere
Parronaatsleden, al hooren ze ook
niet bij de Jonge Wacht, in groepen
van ongeveer tien verdeeld worden
en dan raakt de massa-organisatie
die zeer zeker veel goeds heeft op
geleverd doch lang niet genoeg,
allengskens uit de mode.
Ten slotte bevelen wij ons van
heeler harte aan in de gebeden en
den stoffelijken steun van alle wel
denkenden. N.
De geschiedenis van »Onze
Lieve Vrouw Behoudenis der
Kranken" te Ooslrum mag voor
de lezers van dit blad voldoende
bekend geacht worden, zoodat uit
wijding hierover overbodig zijn
zal. Doch, zooals het steeds gaat,
al weet men de geschiedenis met
al zijn bijzonderheden, de datums
daar leven we nogal mee op voel
van oorlog.
Zoo is het ook met het feit, dat
het in September 1934 50 jaren
geleden is dat, op last van den
Paus, het Genadebeeldje van Onze
Lieve Vrouw te Oostrum plechtig
gekroond is, als een bevestiging
door het hoogste Kerkelijk gezag
van de Mariadevolie aldaar.
Het is vanzelfsprekend, dat dit
feit feestelijk herdacht dient le
worden. Alleen de wijze der fees
telijke herdenking gaf aanleiding
tot diepgaande bespreking, daar
het algemeen gevoelen was, dat
dit niet met een eenvoudige feest
preek kon afloopen.
In een vergadering der paro
chianen van Ooslrum, onder
leiding van het Kerkbestuur, werd
het volgende voorloopige program
ontworpen, dat echter, daar hel
nog niet definitief vastgesteld is,
best in een of ander onderdeel
gewijzigd kan worden.
Een triduum zal het feest voor
afgaan. Als feestdag is dan vast
gesteld 8 September 1934, Feest
van Onze Lieve Vrouw Geboorte,
op welken dag Z Exc. Mgr
Lemmens, Bisschop v. Roermond
naar Oostrum komt om van Zijne
hooge belangstelling te getuigen.
Als Z Exc. de Bisschop om 3.30
aan het slation arriveert, wordt
hij in optocht geleid naar de Ge
nadekapel. Hierna wordt het
Allerh. Sacrament processiesgewij.
naar Trans Cedron gebracht, al
waar onze Bisschop pontificaliter
zal assisteeren bij een plechtig
lof, waarna het H. Sacrament
naar de kapel wordt teruggebracht,
onderwijl op Trans Cedron dooi
de geloovigen een of meer Maria
liedjes gezongen worden.
Een feestredenaar van naam
welken mogen we nu nog niet
zeggen, zal hierna het woord
voeren en Maria en de devotie
tot Haar, zooals die reeds sinds
eeuwen ie Oostrum beoefend
wordt, met heel zijn talent uileen
zetten. Opgestelde luidsprekers
zullen er voorzorgen, dal overal
sprekers stem duideljk doorkomt.
Alsuu zal Z. Exc. de Bisschop
overgaan tot het wijdea van de
krooDtjes van het Mariabeeldje en
het Kindje Jezus, die op zich ware
kunststukken zijn van edelsmeedwerk
en een aanzienlijke waarde verlegen
woordigen. Op het oogeoblik zijn
de kroontjes ter bewerking naar een
atelier, waar tevens de prachtige
edelsteen, die ter gelegenheid van
dit gouden jubilé aan de Mariakroon
wordt toegevoegd, zal worden inge
zet. Na de wijding der kroontjes
plaatst de Bisschop deze op het
Genadebeeldje, alles begeleid met
toepasselijke gebeden en gezangen.
De plaats voor deze plechtigheid,
een op den Calvarieberg in Trans
Cedron opgericht altaar is zeer
gelukkig gekozen, daar de zeer tal
rijk te verwachten Mariavereerders
alles zeer goed zien kuoneD.
Hierna trekt men processiegewijze
terug Daar de Kapel ter begeleiding
van Z. Exc. den Bisschop en Eerw.
Heeren Geestelijken, alwaar het
Genadebeeldje op den ons allen
bekenden troon wordt herplaatst.
Als slot voor dezen veelbelovenden
feestdag denkt het voorloopig Be
stuur, dat door een speciale feest
commissie zal wordeD bijgestaan, aan
concerten en dergelijke, doch dit
blijft nog in studie, maar we kunnen
op rekenen, dat dit jubilé zal
worden gevierd Onze Lieve Vrouw
van Oostrum waardig.
Waar op het punt van Onze
Lieve Vrouw te eeren, gaarne ieder
zal meewerkeD, kan het niet anders
of 8 September zal een feestdag
worden, zooals er weinigen aan te
wijzen zullen zijn in de chroniken
der Kapel
Allen op, ter eere van de H. Maagd.
Gaarne zullen we in volgende
nummers op deze feestplannen terug
komen.
Ingezonden.
Buiten verantwoordelijkheid
der Redactie.
Geachte Redactie.
Gaarne had ik voor het volgende
een plaatsje in uw blad, bij voor
baat mijn dank.
In uw blad van Zaterdag wordt
in »Ons Weekpraatje» gesproken
over het vleesch in blikken, als-
dat de werkloozen hel niet wilden
eten, omdat het een armoe smaak
zou hebben.
Nu, geachte schrijver, ik geloof
dat U de plank mis is. Als wij
arme drommels het maar beter
konden koopen, dan zouden wij
het wel eten, en met goeden
smaak. Laat de regeering, of als
U het bewerken kan, het ons
maar geven en 't maar niet naar
de Russen sturen, want naar mijn
meening is het hemd toch nader
dan de rok.
Het moest maar eens gepro
beerd worden, wat zou het gauw
opgeruimd zijn.
Verder, geachte schrijver, wilt
U voor de boter een uilzondering
maken, omdat die niet gemist kan
worden. Zeer juist, maar wij
loopen toch niet met een armoe-
smaak in den mond, want dit
klopt als een bus voor hel groote
gezin. Geloof mij, geachte schrij
ver, als wij geen goedkoope boter
konden krijgen, dan moesten wij
onze boterham droogdroog tegen
elkaar gooien en hem zoo naar
binnen zien le werken.
Nu ik toch aan het pennen ben,
geachte schrijver, wanneer U
soms het eene vraagt, wilt U ook
wel het volgende vragen Naar
mijn meening moest de Regeering
of Centrale ons werkloozen hel
spek van die dikke vette inge
vroren varkens maar goedkoop
verkoopen, want ik voor mij begin
bang te worden dat die beestjes
erg hard en al te koud worden,
en misschien ook weer naar Rus
land moeten,...
Vader van een groot
gezin.
Nieuwe Burgemeester.
Bij Koninklijk Besluit is met ingang
van 15 Juli benoemd tot burgemeester
van Broekhuizen en Broekhuizenvorst
de heer J. G. A. Rutten, voorheen
gemeente-secretaris te plaatse.
De nieuwbenoemde burgemeester
werd te Wanssum geboren denl3en
Augustus 1897 als zoon van den
hoofdonderwijzer en oud Tweede
Kamerlid Rutten te Wanssum.
In 1920 werd hij werkzaam gesteld
op de gemeente-secretarie te Wans
sum. Reeds twee jaar later, in 1922
werd hij door den raad der gemeente
benoemd tot secretaris van de ge
meente Wanssum. De heer Rutten
was intusschen ijverig gaan studeereu
haalde in 1921 het voorbereidend
examen, verwierf in 1923 de acte
bekwaamheid in de gemeente
administratie en zette de kroon op
het werk door in 1925 te slageu
voor Staatsinrichting M O.
Precies tien jaar bleef de heer
Rutten in functie te Wanssum als
secretarisop 1 Juli 19.22 was hij
als zoodanig benoemd en op 1 Juli
1932 volgde zijne benoeming tot
gemeente secretaris te Broekhuizen
en Broekhuizenvorst.
voedert U in de weide het voor-
deeligst:
Bertels' Lijnzaadkoekjes
met suiker of
Bertels' Ratio-koekjes.
Deze koekjes munten uit boven
andere koeken door hooge
voedingswaarde en zeer laag
vochtgehalte.
Bestelt bij Uw voederhande
laar of aankooporganisatie.
BERTELS' Oliefabrieken N.V.
Amsterdam.
Door een autobus gegrepen.
Woensdag is onder Vught nabij
het missiehuis „Sparrendaal" de
landbouwer J. Maas uit Udenhout,
toen hij onverwacht met zijn rijwiel
den weg overstak, door een autobus
gegrepen. De man werd met een
ernstige hersenschuddingen inwendige
kneuzingen opgenomen.
Per ziekenauto is de man naar het
groot ziekengasthuis te den Bosch
vervoerd, waar hij 's middags aan de
bekomen verwondingen is overleden.
Aannemer en onderaannemer.
De patroonsbonden in het bouw
bedrijf, aangesloten bij den Ned.
R. K. Middenstandsbond, n.l. de
Ned. R. K. bond van bouwpatroons,
eenerzijds en de Ned. R. K. bond
van smedenpatroons, loodgieters-
patroons, stiicadoorspatroons,
schilderspatroons, electrotechnische
werkgevers en werkgevers in het
meubelmakers-, behangers-, stof
feerders- en beddenmakersbedrijf
anderzijds, hebben oüder auspiciën
van den Ned. R. K. Middenstands
bond overleg gevoerd naar aan
leiding van enkele desiderata van de
bonden van onderaannemers ten
aanzien van de verhouding tusschen
aannemers en onderaannemers.
Dit overleg leidde tot het resultaat
dat werd besloten enkele afspraken
tusschen de bonden in een over
eenkomst vast te leggen.
Krachtens deze overeenkomst zal
de bond van bouwpatroons zijn
leden opwekken zich als regel te
onthouden van het opdragen van
schilders- en stucadoorswerkzaam-
heden aan gezellen, tenzij zij deze
jezellen geregeld in hun dienst
lebben; zullen de bond van bouw
patroons en de bonden van onder
aannemers wederzijds hun leden
opwekken om alleen onderaan
nemingen aan te gaan met bona fide
technisch en financieel volwaardige
patroons; zullen de bond van bouw
patroons en de bonden van onder
aannemers wederzijds er bij hun
leden op aandringen om overeen
komsten van onderaanneming steeds
schriftelijk aan te gaan, daarbij
gebruik te maken van het door
genoemde bonden in onderling
overleg vastgesteld formulier
contract van onderaanneming en de
contract-formulieren steeds volledig
in te vullen.
De bond van bouwpatroons zal
zijn leden er op wijzen
dat, indien men voor hetzelfde
werk aan meerdere onderaannemers
prijsopgaaf wenscht te vragen of
vraagt, zulks dient te geschieden bij
wijze van aanbesteding en
b. dat ingeval van aanbesteding de
inschrijvingsbrieven in het bijzijn der
inschrijvers dienen te worden
geopend.
De bond van bouwpatroons en de
bonden van onderaannemers zullen
wederzijds er bun- leden op wijzen
dat het aanbeveling verdient om in
geval van opdracht van bijwerk
zulks steeds schriftelijk te bevestigen
(als onderaannemer) en accoord te
verklaren (als aannemer) en om bij
overschrijding der gestelde termijnen
eveneens op dezelfde wijze de
wederzijdsche aansprakelijkheid vast
te leggen.
WOHIN i
Nou, zei m'n S.A.-boezemvriend
Ik ben 'm maar gesmeerd
Want in het Groote Vaderland
Heb ik de pot verteerd.
Gelukkig nog precies op tijd
Ben ik 't gevaar ontsnapt
Want zooals Hitier daar regeert,
Werd niemals nog gelapt.
Hij licht je uit het warme bed
En zet je voor 't pistool
't Is heel romantisch in 'n boek,
Maar practisch, niks geen jool 1
Edoch, hij is 'n kranig man
Wie doet hem zoo iets na
Nochtans, geweldduurt nimmer lang
Reactie volgt weldra.
Daar is ter wereld geen systeem,
Dat blijkt van langen duur,
Al is 't misschien ook goed bedoeld
Met wapens en met vuur.
De wereld houdt het oog gericht
Op 't Groote Vaderland
Men hoopt, vreest en zegt: Wohin?
Mar's wrijft zich blij de hand.
OOME HENK.
GOEDEREN „IN DE DOODE
HAND."
Een tenn met een bitteren smaak
Goederen in „de doode hand.'
Belasting op vermogen in „de doode
hand."
Heerlijk woord en heerlijk idee
voor anti papisten als Kersten eD
LiDgbeek, toen „de doode band" nog
alleen beteekenderijke roomsche
kerken en kloosterschatten.
Nauwelijks echter heeft de regeeriog
aan het minder lieflijke woord een
ruimer interpretatie gegeven en
worden er alle kerkgenootschappen,
coöperaties en vakvereeDigingen
onder begrepen, of de voorliefde
voor een belasting van vermogen in
„de doode hand" heeft bij de anti
papistische heeren plaats gemaakt
voor felle bestrijding.
Terwijl de Katholieke Kamerleden
zich vrijwel met de invoering van
die nieuwe belasting konden ver
eenigen, nu de hatelijke eenzijdigheid
et af is.
Toch is 't jammer, dat wij het
woord „doode band" zoo klakkeloos
gebruiken en zoo zonder eenig
protest aanvaarden.
Er is een tijd geweest, dat wij ons
ergerden, wannter kerken en kloos
ters tot de doode hand gerekend
werden.
Er zit een bittere klank aan dat
woord en een bittere herinnering.
Communisten hebben 't in de Kamer
opgemerkt, dat het de goederen „in
de doode hand" waren, waarop de
Hervormers eens een aanval deden.
Het waren de goederen in „de doode
hand", waarmee eenmaal een Engel-
sche koning zijn zakken spekte en
waaraan in andere landen anti-clericale
regeeringen zich vergrepen.
De doode hand I
Wie zou die venijnige uitdrukking
gevonden hebben
Het was de levende hand, die
eertijds de Compagnie-schepen naar
Indië dirigeerde, om daar van de
ellende en de onmacht der inlanders
te profiteeren.
Maar een stichting, die paters en
zusters naar de meest verlaten
streken zendt, om daar de in
boorlingen de beschaving van 't
Christendom te brengen, noemt men
„de doode hand".
Het is de levende hand, die
paleizen bouwt van verderf, die
renbanen aanlegt en dansgelegen
heden organiseert.
Het is de doode hand, die tempels
bouwt waar vromen te zamen
komen, om hun handen te vouwen
tot gebed.
Het is de levende hand, die de
wereld dwingt tot een funeste,
huiveringwekkende bewapening en
aanstuurt op 'n oorlog met al z'n
lijden.
Het is de doode hand der stille
kloosters, die de pleegzusters uit
zendt naar tropische gewesteD, om
de afzichtelijke wonden te verbinden
voor arme meiaatschen.
Maar och, wat helpt het vechten
tegen een wooid, dat reeds burger
recht heeft gekregen Katholieke
bladen gebruiken het zonder eenige
bedenking, en katholieke Kamerleden
nemen 't in den mond, zonder 't
bittere smaakje te proeven.
Straks zou men ons nog duidelij.c
maken, dat er voornamer zaken te
doen zijn dan te strijden tegen 'n
gemeen uitdrukkinkje, dat lichtgeraakt
heid ontactisch is, dat we breed van
opvatting moeten zijn....
te VENRAY
zal op Dinsdag 10 Juli 1934,
publiek verkoopen
A. nam. 3 uur in het café van
J. Drabbels te Oirlo:
I. een voor eenige jaren nieuw
gebouwd en weldoortimmerd huis,
met Holl. stal en gierkelder, schuur
en kippenkooi, vruchtbaar bouw en
weiland te Oirlo. kad. gem. Venray
E 2861 groot 3.78.60 H A.
II. bouwland naast koop I, kad.
E 2894, groot 94.50 A.
B. nam. 4 uur ten woonhuize van
P. J. Pouwels te Oirlo,
een koe. een partij pannen, akker
en schuurgereedscbap.
C. Onmiddellijk daarna de ge
wassen op voormeld onroerend goed
als 70 aren rogge, 95 aren rogge,
28 aren rogge, 70 aren haver, 40 aren
aardappelen en 16 aren bieten.
Een en ander toebehoorende aan
P. J. Pouwels vnd.
75 cent per 100 stuks.
Levertraan voor kippen,
Drinkemmers,
Ijzervitriool,
Permangankalilus voor onder
drinkwater voor kippen,
Rids,
Ridsspuiten,
De echte Aeroxon
Vliegenvangers,
Vliegenplaaljes,
Greoline,
Insectenpoeder,
Spuiten,
Zuringzout voor roestvlekken,
Rodent,
Muizen tarwe,
Middel tegen het zuur worden
van ondermelk,
enz. enz.