Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. MANUFACTUREN, YOO&DKUGSr/! MANUFACTUREN» '(YOOÖDEELIGST/J Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. SMAKT. Fraude. Ons weekpraatje. Als U zegt Provinciaal Nieuws Zaterdag 17 Maart 1934 Vijf en vijftigste Jaargang No 11 BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS BLIJKEN 1 TOCH HET PRIJS DER ADVERTENtikN 18 regels 60 cent, elke regel meer 7'/« ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave vun FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent Op Zondagen9.30 Hoogmis, 3 uur Lof. St. Jozef-dag: 10 uur Hoogmis 3 uur Lof. Alle Woensdagen en onder Oc taaf van St. Jozef: 8 uur H. Mis, 3 uur Lof. Andere dagen H. Mis om 7.15. Zwerven de hyena's van het slag veld weec rond Dat teren op de ellende van anderen is een treurig bedrijf. We kennen het uit de oorlogs jaren, toen het luchthartig „handel" heette, wanneer goederen naar de oorlogvoerende landen werden ver kocht, van welke men wist, dat ze dienen zouden om er moordmateriaal uit te vervaardigen. „Slim waren degenen, die levensmiddelen met enorme winsten over de grens wisten te sraokkeleD, terwijl die eerst ont trokken moesten worden aan ver zwakte landgenooten, voor wie die artikelen een kwestie van herstel, van behoud en leven waren. Met al dien handel en al die slimmigheidjes daalde het moreele peil van een groot deel der bevolking zóó ernstig, dat de gevolgen na den oorlog nog langen tijd merkbaar waren en een nieuw geslacht dreigden te vergifti gen. Laaghartig was ook het bedrijf in de oorlogsjaren van de zakenlieden en ambtenaren, die met de leiding van de nood-distributiebedrijven waren belast, daarvoor goed werden betaald, en toch- nog meerder voor deel zochten ten koste van de andere reeds zoo gedupeerde landgenooten, door dezen voor het hun toekomen de te bestelen. Een misdrijf is een misdrijf, hoe, waar of wanneer ook begaan, maar een misdrijf, begaan tegenover armen en behoeftigen, een stelen van het geen voor steun aan ongelukkigen en gedupeerden is bedoeld, is de ergerlijkste wandaad, welke tegen over de samenleving te bedenken is. Het schijnt, dat we er sinds den oorlog nog niet veel beter op zijn geworden. Wederom is de maat schappij een slagveld. Bij hopen liggen de crisis-slachtoffers ter neer, geslagen, hulpeloos, schier reddeloos. De maatschappij echter kent haar plicht. Er is een geweldig velerlei van organisaties opgericht om overal, waar dat noodig is, de behulpzame hand te bieden. De maatschappij heeft voor het reddingswerk een aantal menschen aangesteld en die worden voor hun hulp betaald, goed althans voldoende betaald. En ziet weer schijnen er vele individuen te zijn, die hun handen, welke helpen moeten, Diet kunnen afhouden voor wat aan de slachtoffers wordt aan gedragen. Ze verrijken zich van offers, offers, voor welke honderd duizenden io den lande, die het ook niet breed hebben, moeten bloeden. Aan wat noodig is om elkaar te helpen, dragen zelfs de minst draag- krachtigen bij, in den vorm van belastingen, accijnzen, toeslageD, rechten en anderszins. En onder hen, die rondgaan om uit te deelen van de gaven, waaraaD de ellende van de offerenden vaak kleeft, zijn er, die stelen... Is het niet een sinister bedrijf Te gemeen is zulk werk, dan dat men het noemen zou ware het niet, dat het soms ook wel ondoor dacht dan meestal in het klein wordt gedaan. En daarom schrijven we deze regelen. Opdat ieder den gruwel zal inzien van wat een gru wel is. Maar er moet ons ook een waar schuwing uit de pen tegen overdrij ving. In de laatste dagen worden plots ontzaglijk veel berichten over fraude gepubliceerd en onderzoekin gen hebben reeds uitgewezen, dat daarbij mateloos wordt overdreven. Dat is eveneens een groote fout jegens de maatschappij. Eerstens omdat daardoor 'n blaam, onverdiend, geworpen wordt op verdienstelijke burgers en ambtenaren en tweedens, omdat de massa op onjuiste gronden tot ontevredenheid wordt gestemd. Die ontevredenheid kan op zich weer leiden tot een verminderde medewerking aan de uitvoering van overigens toch zoo noodzakelijke crisismaatregelen. Het na-ijverig speuren naar ver meende gevallen van fraude, het overdrijven of veralgemeenen van die gevallen, is op zich zelf even zeer... fraude. Het betreft een frau duleuze voorlichting en bederving van de openbare meening met het doel. het productieve oogmerk, om te speculeeren op de lagere volks- instincten. Zoo goed als degene fraude pleegt, die zich op directe wijze ten koste der crisisslachtoffers verrijkt, zoo ook benadeelen zij de gemeenschap, die op onbillijke, overdreven wijze, fouten en misstanden bij de leniging van den crisisnood uitdijen. De Regeering en het Groote Gezin. Aan het verslag der Tweede Kamer in zake het wetsontwerp technische herziening van het tarief der inkomstenbelasting wordt om- leend, dal op zichzelf tegen den inhoud van het ontwerp geen be zwaar bestond. Sommige leden meen den echter, dat zich nu voor de regeering een goede gelegenheid voordeed om tegemoet te komen aan verschillende desiderata, zooals verruiming van den kinderaftrek, verhooging van den aftrek voor noodzakelijk levensonderhoud met variatie voor gehuwdeD en ocge- huwden en versterking van de pro gressie voor groote inkomens, b.v. voor die van f 50 000 af. Andere leden meenden, dat deze punten meer eigenaardig behandeld zouden kunnen worden bij de crisis inkomstenbelasting. Dit werd bestre den door leden, die het s'andpunt van de regeering ter zake bij de behandeling van het onderhavige wetsontwerp wilden afwachten, maar die zeiven meenden, dat de tijd voor vervulling van die wenschen op het oogenblik al bijzonder slecht is. Bij de in de allereerste plaats aan het woord zijnde leden sloten zich verscheidene leden aan, in het bij zonder voor wat den kinderaftrek betreft. Dezen wezen erop, dat vooral de groote gezinnen ernstig den druk gevoelen van de vele indirecte lasten. Een vermindering van de opbrengst van de belasting als gevolg van zulk een tegemoet koming aan de groote gezinnen kan worden voorkomeD, als het belasting tarief over de geheele linie eenigs- zins wordt verhoogd, in dier voege, dat bij f 50.000 inkomen over de laatste toeneming een heffingspercen- tage van 15 wordt bereikt. In het verslag is opgenomen een staar, voorstellende hoe deze leden zich den kinderaftrek hadden gedacht. Daarnaast hadden zij zich voorge steld een verhooging van den aftrek voor noodzakelijk levensonderhoud tot f 1000. Het verslag bevat een tarief, zooals het, met de verhooging waarop hierboven werd gedoeld, naar hun meening zou kunnen luiden, en voorts een staat, waarin is weer gegeven het resultaat, dat zou wor den bereikt, als de verschillende door de hier aan bet woord zijnde leden gewenschte wijzigingen zouden tot stand komen. Deze staat bevat een vergelijking van den bestaanden met den nieuwen toestand. Bij in voering van zulk een regeling zou de inkomstenbelasting 10 a 15 pet. meer opbrengen dan thans. Tegen een geringe verhooging van de directe belastingen als de door hen voorgestane kan h.i. geen overwegend bezwaar bestaan. Onder de hierbedoelde leden waren er, die, als niet bij deze gelegenheid de kinderaftrek verruimd wordt, hun stem aan dit ontwerp niet zouden kunnen geven. Antwoord van den Minister. De minister herinnert in zijn ant woord aan zijn reeds vroeger gedane mededeeling, dat hij gaarne bereid is, een verruiming van den kinder aftrek te overwegen, zoodra de om standigheden hem dit zullen veroor loven. Deze aangelegenheid is echter niet zoo gemakkelijk te regelen ook met het oog op de gevolgen voor de gemeentefiaanciën, daar de rege ling van den kinderaftrek ook voor de gemeentefondsbelasting werkt. Zou men door een hoogere belasting van de hoogere inkomens een equivalent vinden voor het verlies, veroorzaakt door de wijziging van den kinder aftrek, dan zou dit ook maar ten deele helpen. Want de gemeenten zonder ingezetenen met hoogere inkomens zouden in de opbrengst van de opcenten wel het verlies lijden, dat een gevolg is van den verhoogden kinderaftrek, maar niet kunnen profiteeren van de verhoogde belasting van de hoogere inkomens. Dit vraagstuk kan niet bij dit wets ontwerp aan de orde worden gesteld, maar moet onder de oogen worden gezien bij de voorbereiding van een wijziging van de regeling van de fioancieele verhouding tusschen rijk en gemeenten, welke de regeering heeft ter hand genomen. Invoering van een gewijzigde rege ling voor de inkomstenbelasting alleen zou bij den bestaanden financïeelen toestand alleen uitvoerbaar zijn, indien door andere tariefswijzigingen een equivalent zou worden gevonden voor de vermindering van de opbrengst ten gevolge van den ruimeren kinder aftrek. De minister kan echter tot zijn leedwezen het aangegeven stelsel niet overnemen. Gezinnen met meer dan 5 kinderen. Bij het mondeling overleg is ge vraagd, of het niet mogelijk zou zijn om althans voor de grootste gezinnen tot een eenigszins ver hoogden kinderaftrek te komen. Nadere overweging ten deze heeft den minister alsnog een wijziging in artikel 1 van het ontwerp doen brengen. Deze wijziging beteekent een verhooging van den kinderaftrek voor gezinnen met meer dan 5 kinderen. Zij beoogt tevens een technische verbetering in de bestaande regeling van den kinderaftrek. Deze regeling komt hierop neer, dat indien het aantal kinderen meer dan 4 bedraagt, de aftrek voor de eerste 4 kinderen blijft bepaald op de vermindering, genoemd in het eerste iid van artikel 38, terwijl die voor het vijfde kind op 2 1/4 maal deze vermindering wordt gebracht doch die van de volgende kinderen op slechts 1 1/4 maal deze verminde ring wordt gesteld. De minister meende, deze incon sequentie te kunnen wegnemen, door den aftrek voor de kinderen boven 4 op eenzelfde bedrag te bepalen. Dit bedrag zou kunnen worden gesteld op 2 1/4 maal de vermindering, die in het eerste lid van artikel 38 voor elk kind is bepaald. Dan zullen de grootste gezinnen worden gebaat. Een belastingplichtige met 10 kinderen en f 50U0 inkomen geniet thans f 2500 kinderaftrek, bij de voorgestelde regeling zal hij aan aftrek genieten voor de eerste 4 kinderen 4 maal f 200 is f 800 en voor de volgende 6 kinderen 6 maal 2 1)4 maal f200 is f2700. samen f 3500. Het offer, dat deze wijziging voor 's rijks schatkist vraagt, zal voor de inkomstenbelasting 2 ton bedragen en voor de hoofdsom der gemeente fondsbelasting een gelijk bedrag. Het is n.l. gewenscht dezen ver hoogden kinderaftrek ook te doen gelden voor laatstgenoemde belasting Wel zullen dan de gemeentelijke opcenten op deze belasting iets minder opbrengen, maar de ver mindering van de hoofdsom is niet zoo groot, dat van een verlies van beteekenis voor eenige gemeente sprake zal kunnen zijn. Het verslag is vergezeld van een nota van wijziging. Belastingontduiking. „De Telegraaf" waarschuwt tegen al te ver-gaande conclusies uit de gebleken belastingontduiking. Het blad schrijft o.a.: Het vermogen in Nederland, waarover in het belastingjaar 1932- 1933 belasting is betaald, bedroeg twaalf milliard. Of wel twaalf duizend millioen. Aan verzwegen vermogen is tot dusver honderd millioen binnen gekomen.... nog niet één procent van het bekende vermogen. De belastingopbrengst van dit bedrag zal zeer gering zijn en op de begrooting nagenoeg geen rol spelen. De honderd millioen leveren circa één ton vermogensbelasting op. Rekenende dat het geheele vermogen 5 pet. rente afwerpt (wat in werkelijkheid veel lager is, daar vele vermogens niets afwer pen, of een zeer lage rente), komt men tot f 5.000.000 inkomen. Hier over kan belasting gevorderd worden. Het percentage van de inkomstenbelasting varieert tusschen 2 pet. en 28 pet. Aannemende, dat deze inkomens gemiddeld met 10 pet. kunnen worden belast (er zijn veel kleine inkomens bij) komt men tot een belastingopbrengst van 5 ton. Samen werpt het alsnog aan gegeven vermogen van honderd millioen dan niet meer dan zes ton aan belastingen af.... Het staatsbudget verandert er dus niet van. En ook is het niet waar, dat uit den millioenenstroom zou blijken, dat de Nederlanders, qualitatie qua, belastingontduikers zijn. Men mag dus niet zeggen, dat de belastingen op zeer groote schaal worden ontdoken. Als een der voornaamste oorzaken van de ontduiking wijst het blad op den al te zwaren en te knellenden druk van de tegenwoordige belastin gen. Ook de „Standaard" maakt de op merking Vergeten wordt, dat de belasting opbrengst van de verzwegen honderd millioen slechts een be trekkelijk gering bedrag vertegen woordigt, en in vergelijking met den ontzettenden financïeelen nood geen tegemoetkoming van beteeke nis geeft. Het gebeurt ten onzent gelukkig slechts een enkele maal, dat een geval van opsluiting van iemand in een krankzinnigengesticht. opzien wekt en., twijfel. In het buitenland staat dat anders. Het schijnt in sommige landen niet zoo heel moeilijk te wezen om b.v. een lastig familielid in een of andere particuliere inrichting tot verpleging van geesteszieken opgenomen te krijgen. Soms hoort men van af schuwelijke toestanden daaromtrent. Dat het in ons land daaromtrent beter is gesteld en een geval van opsluiting, tegen den wil van de(n) betrokkene, van meer waarborgen schijnt omgeveD, behoeft op zich zelf nog niet tot een voldane genoeg zaamheid te leiden. Het algemeeD en persoonlijk, dus individueel belang vereischt, dat inderdaad al het mogelijke wordt gedaan om eiken misstand op dat gebied uit te sluiten. Het staat voor ons nog niet vast, dat zulks werkelijk zoo is. We hebben nu weer het geval- Tonnet. De heer Tonnet is een gepensionneerd generaal, dien we overigens niet kennen. Hij heeft zich, naar het schijnt uit recht vaardigheidsgevoel, zeer intensief ingelaten met de zaak-Boeyink, van welke we ons op het moment ook niet alle merites en bijzonderheden in finesses herinneren. Boeyink een arbeider, die gedupeerd schijnt te zijn door een of andere uitvoering van de Landarbeiderswet. De generaal nam het sterk voor hem op, maar dat mocht niet baten, Boeyink is tenslotte in zijn huisje gezet geworden. De generaal liet het er niet bij zitten. Hij requestreerde, schreef „Open Brieven", richtte zich scherp tegen bepaalde autoriteiten, was we! eens beleedigend voor bepaalde persoonlijkheden kortom deed al die vreemde dingen, tot welke een mensch zich soms laat verleiden, wanneer een bepaald geval hem tot een obcessie is geworden. De generaal werd alzoo lastig voor sommige lieden. Ook voor den officier bij de rechtbank te Zutphen. Die heeft hem tenslotte eens bij zich laten komen en zonder dat de generaal het wist, wie de mede aanwezige heer was, heeft de Officier een onderhoud met den heer Tonnet gehad, van hetwelk een Arnhemsche psychiater mede getuige en toehoorder was. De generaal begreep tenslotte, wat hem dreigde. Hij schreef een waarschuwing in een bepaald blad, dat als hij binnenkort in een krank zinnigengesticht zou worden op gesloten, het publiek zou weten dat zulks was om de zaak-Boeyink Inderdaadenkele dagen later geschiedde, wat de heet Tonnet voorzien had. Sommige bladen protesteeren en ook de familie van den generaal protesteert heftig. Er is geen sprake van, beweert deze laatste, dat de generaal krankzinnig is. De Maas bode meent, dat er voor een publiek protest geen reden is. Het blad schrijft „dat zulk een opneming niet geschiedt dan omringd met allerlei voorwaarden. Zij had in dit geval plaats na machtiging van den president der rechtbank, op vordering van het Openbaar Ministerie en nadat een psychiater den patiënt had onderzocht." Men houde ons ten goede daar mee zijn dan ook alle waarborgen genoemd. De president van de rechtbank en de Officier van Justitie zijn terzake zielsziekten leeken, zooals wij en anderen. Het spreekt vanzelf, dat ze zich behooren te laten leiden door het advies van den, let wel; één, psychiater. Noemt men dat voldoende waar borgen Uit hoofde van ons beroep nemen we nota van alle belangrijke straf zaken, welnu, we herinneren ons ni 6 n c,at ieis ,»evcn ««J" is als Aspirin,* ter wijl het geen Aspirin is - stel U daar niet mee tevreden 1 Alleen de echte Aspirin met Bayer-kruis en met den oranje band helpt U zeker, zonder ge vaar voor hart, maag en nieren Uitsluitend Vri|fb»ar if orsn|«bsnd bullies »an tabl. 70 ct» oran^azakiM *"n 10 ct». nauwelijks een geval, dat er voor een rechtbank twee psychiaters wer den gehoord, die... het met elkaar eens waren. Zeer dikwijls staan hun meeningen pyramidaal tegenover elkaar. Als een waarborg voor een juisten gang van zaken kunnen we het ook niet aanmerken, dat het geval werd afgedaan door een rechtbank, welker leden „last" hadden van den generaal, omdat deze rechtbank een deel der zaak-Boeyink te behandelen heeft gehad. We zouden niet graag beweren, dat de generaal ten onrechte is op gesloten, maar we achten de waar borgen, dat er juist is gehandeld, te gering in zoo'n geval. De halve wereld maakt zich van tijd tot tijd malende, wanneer ze zich voor een bijzonder geval te eenzijdig interes seert. Vooral gepensioneerden, die een actief leven hebben geleid, mis bruiken op die manier nog al eens hun vrijen tijd. Zulke lastige lieden behoeft men daarom nog niet als gevaarlijk te beschouwen. Deed men dat, dan komea we heel wat krank zinnigengestichten tekort. VENRAY, 17 Maart 1934 Burgemeester en Wethouders van Venray doen te weten, dat door den Raad dier gemeente in zijne open bare vergadering van 27 December 1933 is vastgesteld de navolgende verordening Verordening op de heffing van opcenten op de Gemeentefonds- belasting in de Gemeente Venray. Artikel I. Er zullen ten behoeve dezer ge meente worden geheven 80 opcenten op de hoofdsom der Gemeentefonds belasting. Artikel 2. De opcenten worden niet geheven op de aanslagen van ben, die binnen het Rijk geen vaste woonplaats hebben. Artikel 3. De invordering geschiedt overeen komstig de verordening van 22 Dec 1931, Nr. 338/45. Artikel 4. Deze verordening wordt herzien, zoodra de gemeente voor de heffing der Gemeentefondsbelasting wordt gerangschikt in een andere dan de derde klasse. Artikel 5. Deze verordening treedt in werking met 1 Mei 1934. De thans geldende verordening op de heffing van opcenten op de Ge meentefondsbelasting in de gemeente Venray vervalt met 30 April 1934, behoudens voor wat betreft aanslagen over het dan afloopend of vroegere belastingjaren. Zijnde deze verordening goed gekeurd bij Koninklijk Besluit van 16 Februari 1934, no. 32, waarbij de verordening de dato 22 December 1931, houdende voorschriften, naar welke de belasting zal worden inge vorderd, is aangehaald. En is hiervan afkondiging geschied waar het behoort den 13 Maart 1934. Burgemeester en Wethouders van Venray O. VAN DE LOO. De Secretaris, VAN HAAREN. Men verzoekt ons te willen vermelden, dat op Dinsdag 20 Maart a.s. geen zitting gehouden wordt van het Bureau voor T.B.C.-bestrijding en op Donderdag 29 Maart a.s. geen zitting is van het Consultatiebureau voor kinderen. Gouden eehtvereeniging. Op Dinsdag 17 April a.s. zal het echtpaar Jan Willems en Maria Reynders. wonende Boschweg alhier, hun gouden huwelijksfeest herdenken. Keuring dienstplichtigen. De keuring van de dienstplichtigen der lichting 1935 uit de Gemeente Venray, Maashees en Wanssum. zal plaats hebben alhier in het St. Antoniuspatronaat op 23 April as. „EUTERPE" Gauwer dan verwacht kon worden hebben we beslag kunnen leggen op een hoogstaand Nederlandsch humorist n.l. de heer Louis Contran, die geen onbekende is voor de K.R.O.-luisteraars. Met zijn typevoordrachten, levens liedjes, nabootsingen, parodieën en refreinliedjes, zal hij de toehoorders weten te pakken tijdens zijn op treden. 't Vlaamsche Davidsfonds afd. Ostende gaf de volgende beoordeeling Op 15 November is de Heer Louis Contran de man van den lach tijdens zijn omreis in Vlaanderen, opgetreden voor onze vereeniging. Bij de aanwezigen blijft die avond onvergetelijk; bij de afwezige leden was spijt de kans te hebben verkeken. Aan alle Venrayers wordt de gelegenheid gegeven om de humorist Louis Contian in z'n repertoire te zien en te hooren bij de uitvoeringen van bovengenoemde vereeniging op 7 en 8 April a.s. Schouwburgtrein naar Duisburg. Op Zaterdag 7 April loopt tot besluit van het operaseizoen een schouwburgtrein naar Duisburg, al waar zal worden opgevoerd de groote opera „Faust" van Gounod. Een opvoering van deze klassieke schepping te kunnen bijwonen is een evenement van beteekenis, dat men zich niet gaarne zal laten ontgaan. Er bestaat tot uiterlijk Vrijdag 30 Maart gelegenheid zich bij de bekende verkoopsadressen voor deelname op te geven. Nadere bijzonderheden ais prijzen, dienstregeling etc. wordea bekend gegeven in de uitgave van Zaterdag 24 dezer. Prospectus gratis verkrijgbaar. Pater Alphonsus Vermeulen O.F.M. Onze dorpsgenoot de WelEerw. Pater Alphonsus Vermeulen O.F.M. die sinds vele jaren werkzaam is te Sittard-Ophoven is thans benoemd tot kapelaan te 's-Gravenhage. (Parochie van de kerk v. d. H. Paschalis) Vergadering Veeverzekering. Vrijdagavond hield de veeverzeke ring Venray en omstreken hare jaarvergadering. welke niet druk bezocht werd. De Voorzitter, de heer M. Wis- mans, opende de bijeenkomst en memoreert nog even de verdiensten van den heer J. Poels. Staande wordt een Onze Vader gebeden voor de zielerust. De notulen der vorige vergadering worden voorgelezen en ongewijzigd vastgesteld, waarna de secretaris, de heer B. Kruysseo, het jaarverslag uitbrengt. Wij ontleenen hieraan het volgende Het aantal leden bedroeg per 31 Dec. j.l. 141, en vermeerderde met 5. Het aantal verzekerde koeien be droeg 508, verzekerd kapitaal f 96410. Er vieleD 27 koeien. De totale schade bedroeg f 3120.13. terwijl de geheven premies opbrachten f 2578. Daar na Januari nog een flink bedrag moest worden uitbetaald is de fioancieele toestand momenteel niet gunstig. Er is thans een nadeelig saldo van ruim f400. Namens de commissie van compta biliteit bracht de heer A. vaa Osch verslag uit. De boeken en bescheiden waren gecontroleerd en in orde bevonden, zoodat de secretaris onder dankzegging decharge verleend wordt. Hierna heet de voorzitter welkom aan den heer Dr. Leo Sala, die zoo bereidwillig is hier hedenavond een uiteenzetting te geven van de t.b.c. bij runderen en hare bestrijding. Op de Maandag gehouden veemarkt was in totaal 221 stuks vee aangevoerd. Stieren 1; Dragend vee 28; Gust vee 17; Vet vee 19; Kalveren geen; Biggen 156. Handel vlugger. Prijzen dragend vee van f150 tot f 250 pinken van f 70 tot f 90 guste koeien van f 90 tot f 120 vet vee van 25 tot 28 cent per pond; biggen van f 7 tot f IQ.

Peel en Maas | 1934 | | pagina 1