Boek
BA
G. W. MUSEENS
U
Folot
Foti-as
'&sfra'HET KIN?
P. van Opbergen Jz
Sluif
Thijsi
Voor a<
Pootgof
Gemengde Berichten
Fa. v. d.
Advertentiën
H.H.Pluimveehouders
H Weijs, Leunen
P. CLEPHAS
A asurantiën,
VENF1
RADIO-S
Vergroot
Olienrf-j
Inlijstei var
an Sctii
ÏMll
artie
A. E.
oen
MET3]
M. Thfee
A.E. CA/S,
de plant in tweeën en zetten ze zon
der de wortels in d^n nieuwen grond.
De ontwortelde bloem verdroogt,..
Het eenige afdoende middel tegen
de misdadige jeugd van onze dagen
is de godsdienstige opleiding, en
omdat nu het opvoedingswerk groo-
tendeels in de school wordt voltrok
ken, hebben we scholen noodig, die
werkelijk in christelijken geest be
stuurd worden.
P. Stasch trok ook nog de aan
dacht op den verderfelijken invloed
der bioscoop en legde statistieken
voor, getrokken uit 'n Berner school
blad, welke het resultaat meedeelden
van onderzoekingen gedaan in 95
Zwitsersche middelbare scholen.
Op 3800 leerlingen bezochten er
2450 regelmatig de bioscoop. Daar
werden aan die jongens en meisjes
getoond:
1914 ruziescénes.
1236 familietwisten,
1350 gevallen van dronkenschap.
1160 terechtstellingen.
1120 gevallen van ontrouw.
1229 moorden,
1161 brandstichtingen.
16515 diefstallen.
1179 aanrandingen.
765 zeltmoorden.
Ook werd er vastgesteld, dat het
grootste aantal van de jeugdige mis
dadigers vurige bezoekers waren
van de cinema.
Hoe zou de Nederlandsche stati
stiek op dit punt zijD Zou deze
gunstiger zijn
Ouders, gij klaagt over uw kinderen.
Leeren ze misschien te veel in de
cinema
Rare Chineezen.
De Chineezen zijn in hun manier
van doen geheel anders dan wij. Een
paar voorbeelden:
Een Chinees verhaalt lachend het
overlijden zijner bloedverwanten,
terwijl Integendeel de bruid schreiend
tot de bruiloft gaat.
Uit beleefdheid vraagt een Chinees
niet slechts naar uw gezondheid,
maar ook naar uw inkomen, doch
acht zich beleedigd, als ge weten
wilt, hoe zijn vrouw en kinderen
het maken.
Om te groeten, zetten wij den
hoed af, hij op en drukken wij de
vriendenhand, hij neemt zijn eigen
hand om die hartelijkheid te bewijzen.
Wij spreken niet gaarne van den
dood, hij toont u de kist, die zijn
oudste zoon hem bij den laatsten
verjaardag geschonken heeft, om hem
een eerlijke begrafenis te bezorgen.
Boeken lezen in China is voor ons
ook vreemd. Titel en nummer van
de bladzijde staan onderaanaan-
teekeningen daarentegen bevinden
zich aan de bovenzijde.
Om iemand toe te spreken gaan
wij met het gezicht naar elkander
staan de Chinees keert dan den rug
toe.
Het middagmaal beginnen wij met
soep (als het lijden kan,) de Chinees
eindigt daarmee. Vruchten en con
flituren, bij ons op deftige tafels als
dessert dienende, maken bij hem het
begin.
Flink praten yinden wij in een
'rouw, zoo niet aardig, dan toch
natuurlijkbij de Chineezen is bab
belen der vrouwen en meisjes een
geldige reden om echtscheiding aan
te vragen.
Zoo is in China de eereplaats links;
smakken dient tot bewijs, dat men
lekker smult. Chineesche boeken leest
men van achteren naar voren en
van rechts naar links. Een Chinees
betaalt brievenport bij de ontvangst,
niet bij het verzenden. De school
kinderen keeren den meester den rug,
en hun verstand zetelt, naar Chi
neesche opvatting, in den buik.
„Oude Draak" is een eeretitel en
geen scheldwoord. Die trouwt ziet
zijn vrouw eerst na de bruiloft en
in plaats van een bruidschat te
krijgen moet hij voor haar betalen.
De tong tegen iemand uitsteken doet
men bij wijze van compliment.
Een en ander moge ons vreemd
voorkomen, wij mogen er echter wel
aan denken, dat de Chinees even
hard lacht om onze gebruiken als wij
om de zijne.
De laatste kerksluiting
in de Meierij te Bakel 1770
Een der droevige gevolgen van
de inneming van 's Hertogenbosch
in 1629 voor de Meierij was, dat
niet alleen in de hoofdstad maar
overal in deze landstreek de kerken
moesten gesloten worden en de
geestelijken werden verbannen. Er
begon nu een tijd, waarin twee
heeren zich het recht toekenden hier
te bevelen en te heerschen, n.l.
Spanje en de Staten, en die beiden
met strenge straffen dreigden als hun
wil niet werd ten uitvoer gebracht.
Aan dien ongelukkigen toestand
zou het vredejaar 1648 een einde
maken.
Doch al vierde men ook hier alom
het vredefeest mee, spoedig genoeg
bleek, dat er eerder reden tot treureo
dan tot feesten was.
De godsdienstbelemmeringen, waar
aan men hier gedurende twintig jaren
had bloot gestaan, nu hier dan daar,
werd bestendigd en van hoogerhaad
gereglementeerd.
De katholieke godsdienst moest
worden uitgeroeid en de gerefor
meerde godsdienst alom worden in
gevoerd, Maat deze reformatie werd
door het overgroote deel der bevol
king absoluut niet gewild. Zij was
Roomsch en wilde dat blijven, tot
eiken prijs.
Kerken werden aan den katholieken
eeredienst onttrokken en voor de
Hervormden ingericht, priesters wer
den verbannen en de kerkelijke
goederen aangeslagen. Alle openbare
uitoefening van den Katholieken
godsdienst werd verboden.
Wel lieten de wakkere herders
hun kudde niet in den steeK en
wisten zij ter sluiks hun geestelijke
bedieningen zoo goed en kwaad als
't ging uit te oefenen, maar gevan
genschap en zware geldboeten be
dreigden hen voortdurend en troffen
hen niet zelden op gevoelige wijze.
Na de komst der Franschen in
1672 kwam er eenige verzachting en
werd oogluikend toegestaan, dat in
achteraf hoeken de kerkelijke diensten
in schuren of woonhuizen werden
verricht, maar ook dit ging niet,
tenzij de ambtenaren voortdurend de
handen gestopt werden om deze
wetsovertredingen te kunnen gedogen.
In 1730 begon eindelijk een eenigs-
zins mildere houding van hoogerhand
kenbaar te worden en werd de toe
stand, die ruim een halve eeuw oog
luikend was toegelaten, wettelijk ge
regeld.
Oogenschijnlijk werd 't beter, maar
in de practijk kwam het voor de
kerkelijke bedienaren en dus ook
voor de geloovigen vaak op grootere
moeilijkheden neer.
Zoo was het bijv. toegestaan, dat
één geestelijke als pastoor een kerk
bediende, maar hem was verboden
een anderen priester als assistent bij
zich te nemen.
Zelfs, als hij voor enkele dagen
zich uit zijn parochie wilde verwij
deren, was hem niet toegestaan zich
door een ander te laten vervangen.
Men begrijpt tot welk 'n onmoge
lijkheden dit aanleiding geven kon
en hoe vaak een pastoor door de
omstandigheden gedwongen was de
wet te ontduiken, terwille van zijn
parochianen.
't Meest voor de hand liggende
was, dat de pastoor zich op drukke
dagen, bijv. tegen Paschen of Kerst
mis in 't geheim liet assisteeren door
'n andere priester en wel door een
of andere pater. Maar juist de aan
wezigheid van 'n religieus was een
misdaad die vooral heel streng ge
straft werd.
Aan zulk 'n „misdaad" had de
pastoor van Bakel. Johan vanGriens-
ven, zich in 1769 schuldig gemaakt.
Mogelijk reeds jaren achtereen, maar
dit jaar kwam 't dan uit, mogelijk
wel door verraad, en nu kwam de
roede streng neer op den rug van
den pastoor in de arme gemeente.
Op den Tweeden Kerstdag 1769
werd de Minderbroeder pater
Bernardus van Niel door het Hoog-
office te Bakel gevangen genomen
en tusschen een paar ruiters als 'n
booswicht naar Den Bosch gevoerd,
en op de gevangenpoort aldaar
gevangen gezet.
Wat had hij eigenlijk misdreven
Om den pastoor bij te staan bij
het biechthoocen, enz. was hij roet
Paschea en ook nu weer met
Kerstmis uit het klooster in Venray
de Peel overgekomen.
Heel goed wist de pastoor dat
's lands wetten verboden, dat een
kloosterling in de kerken dienst deed.
Daarom liet de pastoor hem niet
in de kerkschuur toe, maar hoorde
de pater ten huize van 'n kwezel
biecht.
Nu had Bakel een volslagen
katholieke bevolking met uitzondering
van de president-schepen. Mogelijk
heeft deze van de verboden handel
wijze van den pastoor kennis ge
kregen en had hij de hand in de
gevangenneming van den pater.
Dadelijk werden ook de pastoor,
de gemeente en de vrouw bij wie
de pater gevangen genomen was,
beboet. Zij meenden ten donrechte,
omdat de pater nooit in de kerk
schuur dienst gedaan had.
Zij schreven hiertoe een verweer
schrift aan de Staten, doch als ant
woord kwam er 'n bliksemend besluit
van de Staten, dat hun alle middelen
van verdediging benamde kerk
schuur werd gesloten en den pastoor
alle functiën verboden tot de boeten
aan den Hoogschout zouden zijn
voldaan en deze daarvan aan de
Staten verslag zou hebben uitge
bracht.
Om te zorgen, dat niet ongemerkt
de kerk zou geopend worden, waren
de deuren met een paar koorden en
zegels verzekerd.
De verafgelegen boeren wisten
waarschijnlijk niet wat er in de laatste
dagen in het dorp gebeurd was en
waren verwonderd, dat de kerkdeur
gesloten was toen zij er des Zondags
bijkwamen. Hun verontwaardiging
steeg bij het hooren van hetgeen
er was voorgevallen.
Eenige onbezonnen jongelui rukten
de zegels van de deuren. Den ge-
heelen dag bleef 't druk en rumoerig
in het dorp. 's Avonds werden de
glazen ingegooid in de woning van
den President-SchepeD, die voor de
oorzaak en de drijfveer van al deze
moeilijkheden gehouden werd.
Natuurlijk werd 't geval hierdoor
nog veel erger.
Enkele dagen later verschenen er
politie-ambtenaren uit Den Bosch
om den pastoor gevangen te nemen,
ofschoon hij aan de heele rel on
schuldig was. Maar toch had bij 't
nuttig geoordeeld tijdig de vlucht te
nemen en zich bij een familielid in
St. Oedenrode schuil te houden.
De gemeente was eindelijk in
onderhandeling getreden met het
Hoog-officie en ondanks haar armoede
bood zij 2400 gld. voor het heropenen
der kerk. Dit vond mijnheer niet
genoeg en daarom wees hij dit aan
bod van de hand. Maar, omdat hij
dit niet eigenmachtig kon doen en
verplicht was de Staten hierin te
kennen, deed het Kerkbestuur hem
die som heel officieel door een
deurwaarder vau den Raad van
Brabant gerechtelijk aanbieden. Nu
stoof de Hoogschout op hij was
beleedigd. De kerk bleef gesloten en
eerst geruimen tijd naderhand gaf
hij van het aanbod kennis aan de
Staten. Het kerkbestuur deed nu
persoonlijk en nederig dezelfde aan
bieding, maar de Hoogschout eischte
1100 gld. meer voor de rechtskosten.
De Staten-Generaal namen eindelijk
in October 1770 de beslissing op
zich er moest 2800 gulden betaald
worden aan boete en 800 gulden aan
rechtskosten en dat zoo spoedig
mogelijk en vrijwillig, zonder dwang
van deurwaarder of anderszins.
Voor het afrukken der zegels en
het inslaan van de glazen bij den
President-Schepen, moest bovendien
de kerkschuur nog vier weken na
het betalen dezer sommen gesloten
blijven.
Ondanks de nijpendste armoede
der bevolking kwam de geëischte
som bij elkaar en op 14 December
1770 gingen de kerkdeuren weer
open en konden de geloovigen van
Bakel weer in eigen kerk ter Missie
gaan.
Waar zij in het afgeloopen jaar
hun godsdienstplichten vervulden is
niet bekend. Mogelijk gingen zij,
voor zoover hun dit mogelijk was,
naar de omliggende dorpen ter kerk
al moesten zij daar 'n reis van
minstens een uur of meer voor doen
Dat hadden er die lui graag voor
over.
De geschiedschrijver van ons
bisdom, Pastoor Schutjes, zegt in
zijn kerkhistorie, dat de geloovigen
weder den langen kerkweg naar de
Kraayenhut hernamen, doch dit lijkt
ons niet zeer waarschijnlijk. De
kapel toch daar op den Grooteoberg
in 1648 door de Venrayers gebouwd
om de geloovigen van* Deurne en
andere dorpen in de gelegenheid te
stellen buiten het gebied der Staten
hun godsdienstplichten te vervullen,
was sinds 1672 buiten dienst gesteld
en werd kort daarop in brand ge
stoken. omdat zij slechts diende tot
toevluchtsoord voor dieven, roovers
en ander gespuis.
Zij was dus ongeveer 'n eeuw
verdwenen, in de dagen dat de
Bakelsche kerksluiting begon.
J. HEEREN.
Zuidwillemsvaart.
Diefstallen inet inbraak.
De oudejaarsavond is voor de ge
zinnen K. en D. wonende aan den
Parkweg te Maastricht minder prettig
voorbijgegaan.
De situatie der ligging is van dien
aard, dat dit gemakkelijk kon plaats
vinden zonder op te vallen, daar de
achteruitgang dezer perceelen gelegen
is aan een kleinen donkeren weg.
Bij K. werd alles het onderste
boven gehaald en f 1000 aan geld
en voor f 500 aan sieraden gestolen.
Bij D. werd f 100 aan geld en voor
f 200 aan sieraden gestolen.
De politie zoekt naar de daders.
Oude vrouw verbrand.
Op Nieuwjaarsmorgen omstreeks
10 uur heeft zich in een perceel aan
het Roermondsplein te Arnhem een
tragisch ongeval voorgedaan.
Op het bovenhuis genummerd no.
6 woont een ongeveer 90 jarige
vrouw in bij haar gehuwde dochter.
Terwijl laatstgenoemde in de keuken
eenige bezigheden verrichtte, hoorde
zij plotseling angstgeschrei uit de
voorkamer, waarin de 90-jarige
vrouw zich bevond. Waarschijnlijk
is zij bij de kachel aan het dommelen
geweest of te dicht met haar kleeren
met de kachel in aanraking gekomen.
Hoe het ook zij, toen de dochter
op het angstgeschrei naar voren
holde, bemerkte zij tot haar ontzetting.-
dat de oude vrouw in brand stond
en kermende van pijn op den grond
lag. Onmiddellijk waarschuwde zij
buren, die het vuur spoedig wisten
te dooven. Met brandwonden over
dekt werd de oude vrouw per zieken
auto naar het gemeenteziekenhuis
overgebracht, waar zij aan de gevol
gen is overleden.
Auto op vyf personen
ingereden.
Zondagavond is te Oisterwijk een
luxe-auto op een groep van vijf
personen ingereden. De 17-jarige H.
Walschots werd gegrepen en zoo
ernstig gewond, dat hij even later
overleed.
De bestuurder van de auto, die
doorgereden was, is later door de
politie opgespoord. Het bleek te zijn
zekere W. B. te Tilburg.
De auto is in beslag genomen.
Crisis-Rundveecentrale.
Door de Crisis-Rundveecentrale
zal gelegenheid worden geboden aan
haar te ieVerendrachtig rundvee in
alle soorten en kwaliteiten (uitge
zonderd zullen worden dieren van
welke moet worden aangenomen,
dat zij langer dan zeven maanden of
korter dan vier maanden drachtig
zijn) te
Horst—Sevenum Woensdag 17
Jan. 1934 9—11 v.m. bij station
's Hertogenbosch, Woensdag 17 Jan.
1934 810 v,m. veemarkt: Eind
hoven Vrijdag 19 Jan. 8—10 v.m.
bij abbattoir.
Prijzen en voorwaarden als de
vorige week. De kaarten voor aan
gifte tot levering moeten uiterlijk
Maandag 7 Jan. a.s. ten kantore van
de Crisis-rundveecentrale te 's Gra-
venhage zijn ontvangen.
De werkleosheid te Helmond.
Het aantal bij de arbeidsbeurs in
geschreven geheel-werkloozen be
droeg deze week 2141. De vorige
week 2161.
Bovendien zijn nog circa 1000
arbeiders gedeeltelijk werkloos.
Ernstig auto-ongeluk.
Dinsdagnacht omstreeks half twee
had op den hoek Schuitenberg
Bakkerstraat en Kloosterwandstraat
te Roermond een botsing
tusschen een taxi en een luxe auto
bestuurd door den heer H. uit
Roermond. De taxi kwam cp het
trottoir terecht en reed daar den
heer Welters aan, rijwielhandelaar
daar ter stede.
Deze werd zwaar gewond. Hij is
in ernstigen toestand naar het zieken
huis overgebracht. De bestuurder
van de taxi en een der inzittenden
t de luxe auto, liepen lichte
verwondingen aan hoofd en gelaat
op. Beide wagens werden zwaar
beschadigd.
Kantoorbediende met f 3000
verdwenen.
Vrijdagmiddag heeft 'n 22-jarig
bediende van het bijkantoor der Ned.
Middenstandsbank te 's-Hertogen-
bosch kans gezien door het forceeren
van een lade een bedrag van f 2900
aan Ned. bankpapier en cirea 1000
Belgische francs te ontvreemden. De
diefstal geschiedde gedurende het
middaguur, terwijl het kantoorgebouw
gesloten en het personeel afwezig
was. De jongeman had zich even
het sluitingsuur aan de woning
van den directeur vervoegd mede-
deelende, dat hij iets vergeten had.
Hij werd tot het kantoor toegelaten
en maakte van de gelegenheid gebruik
den diefstal te plegen. Toen om 2
uur het personeel terugkeerde werd
de inbraak ontdekt.
De Bossche recherche begaf zich
in verband met het onderzoek naar
Crefeld, zoekende naar een dienst
meisje uit Vught en te Crefeld met
vacantie. De jongeman werd daar
met aangetroffen, hoewel hij beloofd
had met Nieuwjaar te komen.
In den Bosch teruggekeerd ont
dekte de- politie een nieuw spoor,
dat naar Tilburg leidde, van waar
de verdachte Vrijdag nog door een
vrouwelijke kantoorbediende was
opgebeld. Van dezer moeder vernam
de recherche, dat een jongeman,
wiens signalement klopte met dat
van den verdwenene, met haar doch
ter naar Brussel was afgereisd.
De politie begaf zich onmiddellijk
derwaarts maar in de groote drukte
van de Silvesterviering was er weinig
te bereiken.
De Brusselsche recherche houdt
een oog in het zeil.
Goede vangst te Helmond.
Zaterdag j.l. zijn door de politie
alhier aangehouden twee Poolsche
vrouwen, die tijdens de dien dag
gehouden weekmarkt, kans zagen
binnen het tijdsverloop van één uur
een tiental portemonnaies, gezamen
lijk inhoudende cirpa f 118.38 te
ontvreemden uit de tasschen van
marktende dames.
ïn Tilburg is op dezelfde wijze
geopereerd als te Helmond, n.l. door
de ontvreemde poriemonnaies, na
deze te hebben geledigd, over te
hevelen in de zakken of tasschen
andere marktbezoeksters. Onze
gemeentepolitie heeft hier dus een
goede vaDgst gedaan.
De verdachten zijn naar Roermond
getransporteerd.
SP00RH0UT.
Mr. dr. Westerman zond naar
aanleiding van een artikel in het
Limburgsch Dagblad een antwoord
aan 'dat orgaan, waaraan wij het
volgende ontleenen
Uw voornaamste bezwaar geldt
het feit, dat IK, die mij nog wel
op mijn nationale gevoelens laat
voorstaan, zou hebben medegewerkt
aan het stelselmatig passeeren van
het Nederlandsche bedrijf en aldus
schade zou hebben toegebracht aan
honderdduizenden Nederlanders, die
naar snakken op eerlijke wijze
den kost te verdienen. Dat bezwaar
siert Uwe Redactie en als het
gegrond was, zou ik inderdaad met
beschaamde kaken staan.
Maar het is niet gegrond. Het
is een schakel in den ketting van
onwaarheden en verdachtmakingen
die door enkele groote Nederland
sche houthandelaren, wier enorme
winsten door de gewijzigde inkoop-
politiek der Nederlandsche Spoor
wegen verloren gingen, naar voren
zijn gebracht om de sporen tot
overgave te noodzaken en zelf
weer in de gelegenheid te worden
gesteld het oude spel, waarbij zij
niet de honderdduizenden naar
werk snakkende Nederlanders 1) wel
voeren, verder te spelen
Van het zoogenaamde passeeren
van den inlandscheD bosebbouw is
geen woord waar. En het is een
bedroevend feit, dat iemand als
prof. Jager Gerlings, die beter
behoorde te weten, zich door een
klein groepje houthandelaren die
ik herhaal het voor geen enkel
middel, hoe minderwaardig ook,
terugdeinzen om hun doel te be
reiken, als pion op het commercieele
het Stadion mochten komen.
Maar Phenerice zou geen vrouw
geweest zijn, indien ze voor de
moeilijkheden geen oplossing had
gevonden. Ze offerde haar weel-
derigen haartooi op en hulde zich in
schaakbord naar voren laat schuivenhet korte manteltje, dat in die dagen
In antwoord hierop wijst het
Limburgsch Dagblad op het feit,
dat de Nederlandsche Spoorwegen
sinds 1925 al het houtmateriaal dat
zij noodig hadden, in 't buitenland
hebben gekocht en dat zij ook in
de beide laatste jaren deze
verdedigbare inkoop-politiek hebben
voortgezet, met verwaarloozing der
aanspraken van het nationaal bosch-
bezit en den nationalen arbeid, die
in dezen crisistijd meer dan ooit
behooren te worden geeerbiedigd.
Wat hier is geschied, is in geen
land ter wereld mogelijk.
Waar komt de traditie der
Nieuwjaarsgeschenken vandaan
Deze traditie loopt terug tot in
de verste Romeinsche oudheid, maar
alleen de magistraten verkregen deze
gunsten en ontvingen van hun cliën
ten takjes uit het bosch van de
godin Strena, die haar naam gaf aan
die gewoonte„étrennes".
Deze Sabijnsche godheid was de
evenknie van de Romeinsche godin
Salus, de godin der gezondheid en
der regelmatige ontwikkeling van het
menschelijk organisme. Later, onder
Constantijn den Groote, kwamen de
menschen tot de conclusie, dat de
erkentelijkheid betreffende de „maag'
wel de belangrijkste was en zij ver
vingen de bovengenoemde takjes
door vijgen, dadels of honing, die
aldus de wenschen voor een komend
zacht jaar symboliseerden. Later
werden de geschenken steeds luxueu-
ser en vergroeide de traditie tot
gewoonte die niet meer uit te
roeien schijnt.
De waarde van den ouderdom
Hoe ouder, hoe waardevollet, zei
iemand, en dat zal ik u bewijzen
uit 'n kleine geschiedenis van een
vader met eenige huwbare dochters.
Toen jongelui bij hem kwamen,
stelde hij hun de eene na de andere
voor. Hier is mijn jongste sprak
hij wie ze trouwt krijgt 12.000
gulden mee. En hier hebt ge op
één na de jongste, thans telt ze vijf
en twintig. Wie deze trouwt, krijgt
24.000 gulden. De derde telt dertig
60.000 gulden zal hij tot bruidschat
krijgen en wie mijn dochter van
veertig trouwt, krijgt 120.000 pop.
Nu was er ook een Ier onder die
jongeluiHeeft U sprak deze
misschien een voor mij van
boven de vijftig? Daar heb ik
wel zin in.
Of derhalve leeftijd ook waarde
kan hebben Zelfs bij vrouwen.
De Chineesche taal.
Deze taal, dier oorsprong ons
onbekend is, bezit de eigenaardigheid
dat ze alleen eenlettergrepige woorden
kent, die onveranderlijk blijven, niet
vervoegd of verbogen worden en
wier onderlinge verhoudingen alleen
worden aangegeven door hun plaats
in den zin.
Geschreven, bezitten ze, ieder
voor zich, een speciaal teeken,
bestaande uit twee elementen. Het
eene herinnerend aan de primitieve
vormen van het schrift en de hiero-
glyphen der Egyptenaren, i3 ideo-
grafiscb, d.w.z. stelt de idee voor
volgens een teekening van het
voorwerp dat behandeld wordt.
Het tweede element, steeds bij
het eerste gevoegd, is phonetisch,
d.w.z. drukt een klank uit. Ofschoon
er niet zoo heel veel ideographische
letterteekens bestaan, zijn er des te
meer phonetische, want de Chinees
vormt net zooveel verschillende
woorden als hij die op verschillende
wijze uitspreekt. In de woorden
boeken worden in een eerste af-
deeling ongeveer 214 ideographische
teekenen aangegeven en 44.449
verschillende phonetische teekens.
Deze getallen zijn ontleend aan
het woordenboek van keizer Kang-
Ki. Er zijn er nog meer en het is
goed te begrijpen, dat het al een
heele eer is voor een Chineesch
wanneer hij er toekomt behoorlijk
te leeren lezen en schrijven in een
taal, die verschillende duizenden
karakters" bevat.
VROUWEN EN ATHLETIEK.
Hooger leven verhaalt enkele
interessante bijzonderheden over de
vrouw en de athletiek. Ziehier
Men vergeet dikwijls dat athletiek
voor vrouwen nog ouder is dan de
weg naar Rome. Immers xeeds 500
jaar voor Christus beoefenden de
vrouwen in het oude Griekenland
de athletiek. De geschiedenis weet
zelfs te verhalen van een vrouw,
die als oefenmeester in de athletiek
is opgetreden, waaruit dus wel blijkt
dat men de zaak ook ernstig opvatte.
Et waren in die dagen heele
families die zich op de athletiek toe
legden en een overwinning bij de
Olympische Spelen als het hoogste
ideaal beschouwden. Zoo gaat het
verhaal van een echtpaar, dat een
zoon, Pisidorus geheeten, van kinds
been opleidde tot Olympisch
kampioen. De vader stierf echter
voordat dit ideaal was verwezenlijkt
waarop de moeder, Phenerice, een
dochter van den beroemden
Olympischen kampioen Djagorus,
besloot de opleiding zelf voort te
zetten en Pisidorus, toén hij aan de
Spelen zou gaan deelnemen, zelf te
vergezellen als trainer en masseur.
Er was slechts een bezwaar het
strenge verbod, dat vrouwen niet in
door de athleten gedragen werd.
Tijdens de wedstrijden mengde ze
zich onder de deelnemers.
Pnidorus behaalde een over
winning, maar in haar vreugde
verried zij haar geheim. Ze werd
voor den rechter gevoerd, doch de
familie stond zoo hoog aangeschreven
dat ze werd vrijgesproken.
In het oude Griekenland heeft men
reeds Olympische Spelen voor
vrouwen gehouden, waaraan echter
alleen door ongehuwde vrouwen
mocht worden deelgenomen. Deze
wedstrijden werden geheel door en
voor vrouwen georganiseerd. De
leiding was in haoden van zestien te
goeder naam en faam bekend staande
gehuwde vrouwen.
Die laatste bepaling was oorzaak,
dat de spelen voor vrouwen niet
zoo heel lang hebben bestaan.
Men was in die' dagen plm
400 jaar voor Christus reeds zoo
verstandig om de vrouw slechts over
korten afstand te laten hardloopen
en ze naar gelang van leeftijd in te
deelen in klassen, waardoor al te
groote inspanning werd vermeden.
Niet gemakkelijk.
Dichter (in wanhoop Ja, maak
maar verzen, wanneer een Vondel,
een Shakespeare, een Goethe en al
die andere kerels de mooiste gedach
ten voor je voeten hebben weg-
1
Voi
steeds i<
Brie
Opbe;
Boekh.
Bala
Rekei
Wissels,
Reke
Groot
Sch
Groot- en
Tabellarisc
en
Alles pri
Verstopping en slechte i/^; V
Verstopping en slechte
spijsvertering beder
ven Uw humeur. Neem
de zacht werkende
Foster's Maagpillen
en gij gevoelt U spoedig frlsch
en opgewekt, f 0.65 per flacon.
FOSTERS MAAGPILLEN
Ingekomen en vertrokken
personen
van 22 tot 29 Dec.
VERTROKKEN
G. Hendriks, dienstbode, naar
Arnhem Bergstraat 15
E. Raaymakers, idem, n. Kevelaer
H. v. d. Heuvel, idem, n. Venlo
Golsuissingel 24
HarkiSsericltlen.
VENLO. Op de Coöp. Veiling-
vereeniging van Maandag was de
aanvoer 1.470.000 eieren.
Groote eieren van f 4.40 tot f 5.30
Kleine eieren van f 2.50 tot f 3.90
Eendeneieren van t 4.— tot f 4.20
Ganseieren van f tot f
ROERMOND. Op de Coöp.
Eiermijn van Maandag wa3 de aan
voer 1.900.000 eieren.
Groote eieren van f 4.40 tot f 5.50
Kleine eieren van f 2.50 tot f 4.—
Eendeneieren van f 3.40 tot f 4.20
Voor 't komende seizoen steeds
verkrijgbaar
ie kwal. W. L. Kuikens.
Alle fokdieren afk. van Centr. fokst.
Horst. Gelegenheid voor LOON-
BROEDEN. Cap. 25000 eieren.
Beleefd aanbevelend,
Electrische Broeder ij.
-i leert beter,
wanneer het
kijkt door een
ASTRA
DIEP-BOL
V
ledcr glas gemerkt.
Verkrijgbaar bij:
Markt
Gedipl. Opticien
Telefoon 71 Venray
O
Koper- Lood- Zinkwerk
Gas- en Waterleiding
Pompen Reparatie
Paterslaan 2
Belastingzaken,
Kadastrale Zaken,
Koop- en Huur
contracten, enz.
bij de
de goedkoopst
de geiru
d
manier van
School
Onze
Ouc
Cog
Lik
Wij
Jen<
Por
laten zich shenk
voor ook. Juist
ParLk
P. H»ed«
Slijterij
LANGSRAAT
Bezoeit an
Overal eart hi
zonder prsveihoi
Alle vorkomi
1
OH
Speciaal adi v
van ie
kar- en ag
en repareer! ve
raderen. Lemg
Schuif S
Tréa
alles le klai'afc
voor het mn
alle soorten
als salon-, slka
en tuinmeun,
alles uit le 1 ft
Bele at
Bouw- eeu
OirVt
Org, le niw,
Bcwei