Boek BA G. W. MUSEENS U Folot Foti-as '&sfra'HET KIN? P. van Opbergen Jz Sluif Thijsi Voor a< Pootgof Gemengde Berichten Fa. v. d. Advertentiën H.H.Pluimveehouders H Weijs, Leunen P. CLEPHAS A asurantiën, VENF1 RADIO-S Vergroot Olienrf-j Inlijstei var an Sctii ÏMll artie A. E. oen MET3] M. Thfee A.E. CA/S, de plant in tweeën en zetten ze zon der de wortels in d^n nieuwen grond. De ontwortelde bloem verdroogt,.. Het eenige afdoende middel tegen de misdadige jeugd van onze dagen is de godsdienstige opleiding, en omdat nu het opvoedingswerk groo- tendeels in de school wordt voltrok ken, hebben we scholen noodig, die werkelijk in christelijken geest be stuurd worden. P. Stasch trok ook nog de aan dacht op den verderfelijken invloed der bioscoop en legde statistieken voor, getrokken uit 'n Berner school blad, welke het resultaat meedeelden van onderzoekingen gedaan in 95 Zwitsersche middelbare scholen. Op 3800 leerlingen bezochten er 2450 regelmatig de bioscoop. Daar werden aan die jongens en meisjes getoond: 1914 ruziescénes. 1236 familietwisten, 1350 gevallen van dronkenschap. 1160 terechtstellingen. 1120 gevallen van ontrouw. 1229 moorden, 1161 brandstichtingen. 16515 diefstallen. 1179 aanrandingen. 765 zeltmoorden. Ook werd er vastgesteld, dat het grootste aantal van de jeugdige mis dadigers vurige bezoekers waren van de cinema. Hoe zou de Nederlandsche stati stiek op dit punt zijD Zou deze gunstiger zijn Ouders, gij klaagt over uw kinderen. Leeren ze misschien te veel in de cinema Rare Chineezen. De Chineezen zijn in hun manier van doen geheel anders dan wij. Een paar voorbeelden: Een Chinees verhaalt lachend het overlijden zijner bloedverwanten, terwijl Integendeel de bruid schreiend tot de bruiloft gaat. Uit beleefdheid vraagt een Chinees niet slechts naar uw gezondheid, maar ook naar uw inkomen, doch acht zich beleedigd, als ge weten wilt, hoe zijn vrouw en kinderen het maken. Om te groeten, zetten wij den hoed af, hij op en drukken wij de vriendenhand, hij neemt zijn eigen hand om die hartelijkheid te bewijzen. Wij spreken niet gaarne van den dood, hij toont u de kist, die zijn oudste zoon hem bij den laatsten verjaardag geschonken heeft, om hem een eerlijke begrafenis te bezorgen. Boeken lezen in China is voor ons ook vreemd. Titel en nummer van de bladzijde staan onderaanaan- teekeningen daarentegen bevinden zich aan de bovenzijde. Om iemand toe te spreken gaan wij met het gezicht naar elkander staan de Chinees keert dan den rug toe. Het middagmaal beginnen wij met soep (als het lijden kan,) de Chinees eindigt daarmee. Vruchten en con flituren, bij ons op deftige tafels als dessert dienende, maken bij hem het begin. Flink praten yinden wij in een 'rouw, zoo niet aardig, dan toch natuurlijkbij de Chineezen is bab belen der vrouwen en meisjes een geldige reden om echtscheiding aan te vragen. Zoo is in China de eereplaats links; smakken dient tot bewijs, dat men lekker smult. Chineesche boeken leest men van achteren naar voren en van rechts naar links. Een Chinees betaalt brievenport bij de ontvangst, niet bij het verzenden. De school kinderen keeren den meester den rug, en hun verstand zetelt, naar Chi neesche opvatting, in den buik. „Oude Draak" is een eeretitel en geen scheldwoord. Die trouwt ziet zijn vrouw eerst na de bruiloft en in plaats van een bruidschat te krijgen moet hij voor haar betalen. De tong tegen iemand uitsteken doet men bij wijze van compliment. Een en ander moge ons vreemd voorkomen, wij mogen er echter wel aan denken, dat de Chinees even hard lacht om onze gebruiken als wij om de zijne. De laatste kerksluiting in de Meierij te Bakel 1770 Een der droevige gevolgen van de inneming van 's Hertogenbosch in 1629 voor de Meierij was, dat niet alleen in de hoofdstad maar overal in deze landstreek de kerken moesten gesloten worden en de geestelijken werden verbannen. Er begon nu een tijd, waarin twee heeren zich het recht toekenden hier te bevelen en te heerschen, n.l. Spanje en de Staten, en die beiden met strenge straffen dreigden als hun wil niet werd ten uitvoer gebracht. Aan dien ongelukkigen toestand zou het vredejaar 1648 een einde maken. Doch al vierde men ook hier alom het vredefeest mee, spoedig genoeg bleek, dat er eerder reden tot treureo dan tot feesten was. De godsdienstbelemmeringen, waar aan men hier gedurende twintig jaren had bloot gestaan, nu hier dan daar, werd bestendigd en van hoogerhaad gereglementeerd. De katholieke godsdienst moest worden uitgeroeid en de gerefor meerde godsdienst alom worden in gevoerd, Maat deze reformatie werd door het overgroote deel der bevol king absoluut niet gewild. Zij was Roomsch en wilde dat blijven, tot eiken prijs. Kerken werden aan den katholieken eeredienst onttrokken en voor de Hervormden ingericht, priesters wer den verbannen en de kerkelijke goederen aangeslagen. Alle openbare uitoefening van den Katholieken godsdienst werd verboden. Wel lieten de wakkere herders hun kudde niet in den steeK en wisten zij ter sluiks hun geestelijke bedieningen zoo goed en kwaad als 't ging uit te oefenen, maar gevan genschap en zware geldboeten be dreigden hen voortdurend en troffen hen niet zelden op gevoelige wijze. Na de komst der Franschen in 1672 kwam er eenige verzachting en werd oogluikend toegestaan, dat in achteraf hoeken de kerkelijke diensten in schuren of woonhuizen werden verricht, maar ook dit ging niet, tenzij de ambtenaren voortdurend de handen gestopt werden om deze wetsovertredingen te kunnen gedogen. In 1730 begon eindelijk een eenigs- zins mildere houding van hoogerhand kenbaar te worden en werd de toe stand, die ruim een halve eeuw oog luikend was toegelaten, wettelijk ge regeld. Oogenschijnlijk werd 't beter, maar in de practijk kwam het voor de kerkelijke bedienaren en dus ook voor de geloovigen vaak op grootere moeilijkheden neer. Zoo was het bijv. toegestaan, dat één geestelijke als pastoor een kerk bediende, maar hem was verboden een anderen priester als assistent bij zich te nemen. Zelfs, als hij voor enkele dagen zich uit zijn parochie wilde verwij deren, was hem niet toegestaan zich door een ander te laten vervangen. Men begrijpt tot welk 'n onmoge lijkheden dit aanleiding geven kon en hoe vaak een pastoor door de omstandigheden gedwongen was de wet te ontduiken, terwille van zijn parochianen. 't Meest voor de hand liggende was, dat de pastoor zich op drukke dagen, bijv. tegen Paschen of Kerst mis in 't geheim liet assisteeren door 'n andere priester en wel door een of andere pater. Maar juist de aan wezigheid van 'n religieus was een misdaad die vooral heel streng ge straft werd. Aan zulk 'n „misdaad" had de pastoor van Bakel. Johan vanGriens- ven, zich in 1769 schuldig gemaakt. Mogelijk reeds jaren achtereen, maar dit jaar kwam 't dan uit, mogelijk wel door verraad, en nu kwam de roede streng neer op den rug van den pastoor in de arme gemeente. Op den Tweeden Kerstdag 1769 werd de Minderbroeder pater Bernardus van Niel door het Hoog- office te Bakel gevangen genomen en tusschen een paar ruiters als 'n booswicht naar Den Bosch gevoerd, en op de gevangenpoort aldaar gevangen gezet. Wat had hij eigenlijk misdreven Om den pastoor bij te staan bij het biechthoocen, enz. was hij roet Paschea en ook nu weer met Kerstmis uit het klooster in Venray de Peel overgekomen. Heel goed wist de pastoor dat 's lands wetten verboden, dat een kloosterling in de kerken dienst deed. Daarom liet de pastoor hem niet in de kerkschuur toe, maar hoorde de pater ten huize van 'n kwezel biecht. Nu had Bakel een volslagen katholieke bevolking met uitzondering van de president-schepen. Mogelijk heeft deze van de verboden handel wijze van den pastoor kennis ge kregen en had hij de hand in de gevangenneming van den pater. Dadelijk werden ook de pastoor, de gemeente en de vrouw bij wie de pater gevangen genomen was, beboet. Zij meenden ten donrechte, omdat de pater nooit in de kerk schuur dienst gedaan had. Zij schreven hiertoe een verweer schrift aan de Staten, doch als ant woord kwam er 'n bliksemend besluit van de Staten, dat hun alle middelen van verdediging benamde kerk schuur werd gesloten en den pastoor alle functiën verboden tot de boeten aan den Hoogschout zouden zijn voldaan en deze daarvan aan de Staten verslag zou hebben uitge bracht. Om te zorgen, dat niet ongemerkt de kerk zou geopend worden, waren de deuren met een paar koorden en zegels verzekerd. De verafgelegen boeren wisten waarschijnlijk niet wat er in de laatste dagen in het dorp gebeurd was en waren verwonderd, dat de kerkdeur gesloten was toen zij er des Zondags bijkwamen. Hun verontwaardiging steeg bij het hooren van hetgeen er was voorgevallen. Eenige onbezonnen jongelui rukten de zegels van de deuren. Den ge- heelen dag bleef 't druk en rumoerig in het dorp. 's Avonds werden de glazen ingegooid in de woning van den President-SchepeD, die voor de oorzaak en de drijfveer van al deze moeilijkheden gehouden werd. Natuurlijk werd 't geval hierdoor nog veel erger. Enkele dagen later verschenen er politie-ambtenaren uit Den Bosch om den pastoor gevangen te nemen, ofschoon hij aan de heele rel on schuldig was. Maar toch had bij 't nuttig geoordeeld tijdig de vlucht te nemen en zich bij een familielid in St. Oedenrode schuil te houden. De gemeente was eindelijk in onderhandeling getreden met het Hoog-officie en ondanks haar armoede bood zij 2400 gld. voor het heropenen der kerk. Dit vond mijnheer niet genoeg en daarom wees hij dit aan bod van de hand. Maar, omdat hij dit niet eigenmachtig kon doen en verplicht was de Staten hierin te kennen, deed het Kerkbestuur hem die som heel officieel door een deurwaarder vau den Raad van Brabant gerechtelijk aanbieden. Nu stoof de Hoogschout op hij was beleedigd. De kerk bleef gesloten en eerst geruimen tijd naderhand gaf hij van het aanbod kennis aan de Staten. Het kerkbestuur deed nu persoonlijk en nederig dezelfde aan bieding, maar de Hoogschout eischte 1100 gld. meer voor de rechtskosten. De Staten-Generaal namen eindelijk in October 1770 de beslissing op zich er moest 2800 gulden betaald worden aan boete en 800 gulden aan rechtskosten en dat zoo spoedig mogelijk en vrijwillig, zonder dwang van deurwaarder of anderszins. Voor het afrukken der zegels en het inslaan van de glazen bij den President-Schepen, moest bovendien de kerkschuur nog vier weken na het betalen dezer sommen gesloten blijven. Ondanks de nijpendste armoede der bevolking kwam de geëischte som bij elkaar en op 14 December 1770 gingen de kerkdeuren weer open en konden de geloovigen van Bakel weer in eigen kerk ter Missie gaan. Waar zij in het afgeloopen jaar hun godsdienstplichten vervulden is niet bekend. Mogelijk gingen zij, voor zoover hun dit mogelijk was, naar de omliggende dorpen ter kerk al moesten zij daar 'n reis van minstens een uur of meer voor doen Dat hadden er die lui graag voor over. De geschiedschrijver van ons bisdom, Pastoor Schutjes, zegt in zijn kerkhistorie, dat de geloovigen weder den langen kerkweg naar de Kraayenhut hernamen, doch dit lijkt ons niet zeer waarschijnlijk. De kapel toch daar op den Grooteoberg in 1648 door de Venrayers gebouwd om de geloovigen van* Deurne en andere dorpen in de gelegenheid te stellen buiten het gebied der Staten hun godsdienstplichten te vervullen, was sinds 1672 buiten dienst gesteld en werd kort daarop in brand ge stoken. omdat zij slechts diende tot toevluchtsoord voor dieven, roovers en ander gespuis. Zij was dus ongeveer 'n eeuw verdwenen, in de dagen dat de Bakelsche kerksluiting begon. J. HEEREN. Zuidwillemsvaart. Diefstallen inet inbraak. De oudejaarsavond is voor de ge zinnen K. en D. wonende aan den Parkweg te Maastricht minder prettig voorbijgegaan. De situatie der ligging is van dien aard, dat dit gemakkelijk kon plaats vinden zonder op te vallen, daar de achteruitgang dezer perceelen gelegen is aan een kleinen donkeren weg. Bij K. werd alles het onderste boven gehaald en f 1000 aan geld en voor f 500 aan sieraden gestolen. Bij D. werd f 100 aan geld en voor f 200 aan sieraden gestolen. De politie zoekt naar de daders. Oude vrouw verbrand. Op Nieuwjaarsmorgen omstreeks 10 uur heeft zich in een perceel aan het Roermondsplein te Arnhem een tragisch ongeval voorgedaan. Op het bovenhuis genummerd no. 6 woont een ongeveer 90 jarige vrouw in bij haar gehuwde dochter. Terwijl laatstgenoemde in de keuken eenige bezigheden verrichtte, hoorde zij plotseling angstgeschrei uit de voorkamer, waarin de 90-jarige vrouw zich bevond. Waarschijnlijk is zij bij de kachel aan het dommelen geweest of te dicht met haar kleeren met de kachel in aanraking gekomen. Hoe het ook zij, toen de dochter op het angstgeschrei naar voren holde, bemerkte zij tot haar ontzetting.- dat de oude vrouw in brand stond en kermende van pijn op den grond lag. Onmiddellijk waarschuwde zij buren, die het vuur spoedig wisten te dooven. Met brandwonden over dekt werd de oude vrouw per zieken auto naar het gemeenteziekenhuis overgebracht, waar zij aan de gevol gen is overleden. Auto op vyf personen ingereden. Zondagavond is te Oisterwijk een luxe-auto op een groep van vijf personen ingereden. De 17-jarige H. Walschots werd gegrepen en zoo ernstig gewond, dat hij even later overleed. De bestuurder van de auto, die doorgereden was, is later door de politie opgespoord. Het bleek te zijn zekere W. B. te Tilburg. De auto is in beslag genomen. Crisis-Rundveecentrale. Door de Crisis-Rundveecentrale zal gelegenheid worden geboden aan haar te ieVerendrachtig rundvee in alle soorten en kwaliteiten (uitge zonderd zullen worden dieren van welke moet worden aangenomen, dat zij langer dan zeven maanden of korter dan vier maanden drachtig zijn) te Horst—Sevenum Woensdag 17 Jan. 1934 9—11 v.m. bij station 's Hertogenbosch, Woensdag 17 Jan. 1934 810 v,m. veemarkt: Eind hoven Vrijdag 19 Jan. 8—10 v.m. bij abbattoir. Prijzen en voorwaarden als de vorige week. De kaarten voor aan gifte tot levering moeten uiterlijk Maandag 7 Jan. a.s. ten kantore van de Crisis-rundveecentrale te 's Gra- venhage zijn ontvangen. De werkleosheid te Helmond. Het aantal bij de arbeidsbeurs in geschreven geheel-werkloozen be droeg deze week 2141. De vorige week 2161. Bovendien zijn nog circa 1000 arbeiders gedeeltelijk werkloos. Ernstig auto-ongeluk. Dinsdagnacht omstreeks half twee had op den hoek Schuitenberg Bakkerstraat en Kloosterwandstraat te Roermond een botsing tusschen een taxi en een luxe auto bestuurd door den heer H. uit Roermond. De taxi kwam cp het trottoir terecht en reed daar den heer Welters aan, rijwielhandelaar daar ter stede. Deze werd zwaar gewond. Hij is in ernstigen toestand naar het zieken huis overgebracht. De bestuurder van de taxi en een der inzittenden t de luxe auto, liepen lichte verwondingen aan hoofd en gelaat op. Beide wagens werden zwaar beschadigd. Kantoorbediende met f 3000 verdwenen. Vrijdagmiddag heeft 'n 22-jarig bediende van het bijkantoor der Ned. Middenstandsbank te 's-Hertogen- bosch kans gezien door het forceeren van een lade een bedrag van f 2900 aan Ned. bankpapier en cirea 1000 Belgische francs te ontvreemden. De diefstal geschiedde gedurende het middaguur, terwijl het kantoorgebouw gesloten en het personeel afwezig was. De jongeman had zich even het sluitingsuur aan de woning van den directeur vervoegd mede- deelende, dat hij iets vergeten had. Hij werd tot het kantoor toegelaten en maakte van de gelegenheid gebruik den diefstal te plegen. Toen om 2 uur het personeel terugkeerde werd de inbraak ontdekt. De Bossche recherche begaf zich in verband met het onderzoek naar Crefeld, zoekende naar een dienst meisje uit Vught en te Crefeld met vacantie. De jongeman werd daar met aangetroffen, hoewel hij beloofd had met Nieuwjaar te komen. In den Bosch teruggekeerd ont dekte de- politie een nieuw spoor, dat naar Tilburg leidde, van waar de verdachte Vrijdag nog door een vrouwelijke kantoorbediende was opgebeld. Van dezer moeder vernam de recherche, dat een jongeman, wiens signalement klopte met dat van den verdwenene, met haar doch ter naar Brussel was afgereisd. De politie begaf zich onmiddellijk derwaarts maar in de groote drukte van de Silvesterviering was er weinig te bereiken. De Brusselsche recherche houdt een oog in het zeil. Goede vangst te Helmond. Zaterdag j.l. zijn door de politie alhier aangehouden twee Poolsche vrouwen, die tijdens de dien dag gehouden weekmarkt, kans zagen binnen het tijdsverloop van één uur een tiental portemonnaies, gezamen lijk inhoudende cirpa f 118.38 te ontvreemden uit de tasschen van marktende dames. ïn Tilburg is op dezelfde wijze geopereerd als te Helmond, n.l. door de ontvreemde poriemonnaies, na deze te hebben geledigd, over te hevelen in de zakken of tasschen andere marktbezoeksters. Onze gemeentepolitie heeft hier dus een goede vaDgst gedaan. De verdachten zijn naar Roermond getransporteerd. SP00RH0UT. Mr. dr. Westerman zond naar aanleiding van een artikel in het Limburgsch Dagblad een antwoord aan 'dat orgaan, waaraan wij het volgende ontleenen Uw voornaamste bezwaar geldt het feit, dat IK, die mij nog wel op mijn nationale gevoelens laat voorstaan, zou hebben medegewerkt aan het stelselmatig passeeren van het Nederlandsche bedrijf en aldus schade zou hebben toegebracht aan honderdduizenden Nederlanders, die naar snakken op eerlijke wijze den kost te verdienen. Dat bezwaar siert Uwe Redactie en als het gegrond was, zou ik inderdaad met beschaamde kaken staan. Maar het is niet gegrond. Het is een schakel in den ketting van onwaarheden en verdachtmakingen die door enkele groote Nederland sche houthandelaren, wier enorme winsten door de gewijzigde inkoop- politiek der Nederlandsche Spoor wegen verloren gingen, naar voren zijn gebracht om de sporen tot overgave te noodzaken en zelf weer in de gelegenheid te worden gesteld het oude spel, waarbij zij niet de honderdduizenden naar werk snakkende Nederlanders 1) wel voeren, verder te spelen Van het zoogenaamde passeeren van den inlandscheD bosebbouw is geen woord waar. En het is een bedroevend feit, dat iemand als prof. Jager Gerlings, die beter behoorde te weten, zich door een klein groepje houthandelaren die ik herhaal het voor geen enkel middel, hoe minderwaardig ook, terugdeinzen om hun doel te be reiken, als pion op het commercieele het Stadion mochten komen. Maar Phenerice zou geen vrouw geweest zijn, indien ze voor de moeilijkheden geen oplossing had gevonden. Ze offerde haar weel- derigen haartooi op en hulde zich in schaakbord naar voren laat schuivenhet korte manteltje, dat in die dagen In antwoord hierop wijst het Limburgsch Dagblad op het feit, dat de Nederlandsche Spoorwegen sinds 1925 al het houtmateriaal dat zij noodig hadden, in 't buitenland hebben gekocht en dat zij ook in de beide laatste jaren deze verdedigbare inkoop-politiek hebben voortgezet, met verwaarloozing der aanspraken van het nationaal bosch- bezit en den nationalen arbeid, die in dezen crisistijd meer dan ooit behooren te worden geeerbiedigd. Wat hier is geschied, is in geen land ter wereld mogelijk. Waar komt de traditie der Nieuwjaarsgeschenken vandaan Deze traditie loopt terug tot in de verste Romeinsche oudheid, maar alleen de magistraten verkregen deze gunsten en ontvingen van hun cliën ten takjes uit het bosch van de godin Strena, die haar naam gaf aan die gewoonte„étrennes". Deze Sabijnsche godheid was de evenknie van de Romeinsche godin Salus, de godin der gezondheid en der regelmatige ontwikkeling van het menschelijk organisme. Later, onder Constantijn den Groote, kwamen de menschen tot de conclusie, dat de erkentelijkheid betreffende de „maag' wel de belangrijkste was en zij ver vingen de bovengenoemde takjes door vijgen, dadels of honing, die aldus de wenschen voor een komend zacht jaar symboliseerden. Later werden de geschenken steeds luxueu- ser en vergroeide de traditie tot gewoonte die niet meer uit te roeien schijnt. De waarde van den ouderdom Hoe ouder, hoe waardevollet, zei iemand, en dat zal ik u bewijzen uit 'n kleine geschiedenis van een vader met eenige huwbare dochters. Toen jongelui bij hem kwamen, stelde hij hun de eene na de andere voor. Hier is mijn jongste sprak hij wie ze trouwt krijgt 12.000 gulden mee. En hier hebt ge op één na de jongste, thans telt ze vijf en twintig. Wie deze trouwt, krijgt 24.000 gulden. De derde telt dertig 60.000 gulden zal hij tot bruidschat krijgen en wie mijn dochter van veertig trouwt, krijgt 120.000 pop. Nu was er ook een Ier onder die jongeluiHeeft U sprak deze misschien een voor mij van boven de vijftig? Daar heb ik wel zin in. Of derhalve leeftijd ook waarde kan hebben Zelfs bij vrouwen. De Chineesche taal. Deze taal, dier oorsprong ons onbekend is, bezit de eigenaardigheid dat ze alleen eenlettergrepige woorden kent, die onveranderlijk blijven, niet vervoegd of verbogen worden en wier onderlinge verhoudingen alleen worden aangegeven door hun plaats in den zin. Geschreven, bezitten ze, ieder voor zich, een speciaal teeken, bestaande uit twee elementen. Het eene herinnerend aan de primitieve vormen van het schrift en de hiero- glyphen der Egyptenaren, i3 ideo- grafiscb, d.w.z. stelt de idee voor volgens een teekening van het voorwerp dat behandeld wordt. Het tweede element, steeds bij het eerste gevoegd, is phonetisch, d.w.z. drukt een klank uit. Ofschoon er niet zoo heel veel ideographische letterteekens bestaan, zijn er des te meer phonetische, want de Chinees vormt net zooveel verschillende woorden als hij die op verschillende wijze uitspreekt. In de woorden boeken worden in een eerste af- deeling ongeveer 214 ideographische teekenen aangegeven en 44.449 verschillende phonetische teekens. Deze getallen zijn ontleend aan het woordenboek van keizer Kang- Ki. Er zijn er nog meer en het is goed te begrijpen, dat het al een heele eer is voor een Chineesch wanneer hij er toekomt behoorlijk te leeren lezen en schrijven in een taal, die verschillende duizenden karakters" bevat. VROUWEN EN ATHLETIEK. Hooger leven verhaalt enkele interessante bijzonderheden over de vrouw en de athletiek. Ziehier Men vergeet dikwijls dat athletiek voor vrouwen nog ouder is dan de weg naar Rome. Immers xeeds 500 jaar voor Christus beoefenden de vrouwen in het oude Griekenland de athletiek. De geschiedenis weet zelfs te verhalen van een vrouw, die als oefenmeester in de athletiek is opgetreden, waaruit dus wel blijkt dat men de zaak ook ernstig opvatte. Et waren in die dagen heele families die zich op de athletiek toe legden en een overwinning bij de Olympische Spelen als het hoogste ideaal beschouwden. Zoo gaat het verhaal van een echtpaar, dat een zoon, Pisidorus geheeten, van kinds been opleidde tot Olympisch kampioen. De vader stierf echter voordat dit ideaal was verwezenlijkt waarop de moeder, Phenerice, een dochter van den beroemden Olympischen kampioen Djagorus, besloot de opleiding zelf voort te zetten en Pisidorus, toén hij aan de Spelen zou gaan deelnemen, zelf te vergezellen als trainer en masseur. Er was slechts een bezwaar het strenge verbod, dat vrouwen niet in door de athleten gedragen werd. Tijdens de wedstrijden mengde ze zich onder de deelnemers. Pnidorus behaalde een over winning, maar in haar vreugde verried zij haar geheim. Ze werd voor den rechter gevoerd, doch de familie stond zoo hoog aangeschreven dat ze werd vrijgesproken. In het oude Griekenland heeft men reeds Olympische Spelen voor vrouwen gehouden, waaraan echter alleen door ongehuwde vrouwen mocht worden deelgenomen. Deze wedstrijden werden geheel door en voor vrouwen georganiseerd. De leiding was in haoden van zestien te goeder naam en faam bekend staande gehuwde vrouwen. Die laatste bepaling was oorzaak, dat de spelen voor vrouwen niet zoo heel lang hebben bestaan. Men was in die' dagen plm 400 jaar voor Christus reeds zoo verstandig om de vrouw slechts over korten afstand te laten hardloopen en ze naar gelang van leeftijd in te deelen in klassen, waardoor al te groote inspanning werd vermeden. Niet gemakkelijk. Dichter (in wanhoop Ja, maak maar verzen, wanneer een Vondel, een Shakespeare, een Goethe en al die andere kerels de mooiste gedach ten voor je voeten hebben weg- 1 Voi steeds i< Brie Opbe; Boekh. Bala Rekei Wissels, Reke Groot Sch Groot- en Tabellarisc en Alles pri Verstopping en slechte i/^; V Verstopping en slechte spijsvertering beder ven Uw humeur. Neem de zacht werkende Foster's Maagpillen en gij gevoelt U spoedig frlsch en opgewekt, f 0.65 per flacon. FOSTERS MAAGPILLEN Ingekomen en vertrokken personen van 22 tot 29 Dec. VERTROKKEN G. Hendriks, dienstbode, naar Arnhem Bergstraat 15 E. Raaymakers, idem, n. Kevelaer H. v. d. Heuvel, idem, n. Venlo Golsuissingel 24 HarkiSsericltlen. VENLO. Op de Coöp. Veiling- vereeniging van Maandag was de aanvoer 1.470.000 eieren. Groote eieren van f 4.40 tot f 5.30 Kleine eieren van f 2.50 tot f 3.90 Eendeneieren van t 4.— tot f 4.20 Ganseieren van f tot f ROERMOND. Op de Coöp. Eiermijn van Maandag wa3 de aan voer 1.900.000 eieren. Groote eieren van f 4.40 tot f 5.50 Kleine eieren van f 2.50 tot f 4.— Eendeneieren van f 3.40 tot f 4.20 Voor 't komende seizoen steeds verkrijgbaar ie kwal. W. L. Kuikens. Alle fokdieren afk. van Centr. fokst. Horst. Gelegenheid voor LOON- BROEDEN. Cap. 25000 eieren. Beleefd aanbevelend, Electrische Broeder ij. -i leert beter, wanneer het kijkt door een ASTRA DIEP-BOL V ledcr glas gemerkt. Verkrijgbaar bij: Markt Gedipl. Opticien Telefoon 71 Venray O Koper- Lood- Zinkwerk Gas- en Waterleiding Pompen Reparatie Paterslaan 2 Belastingzaken, Kadastrale Zaken, Koop- en Huur contracten, enz. bij de de goedkoopst de geiru d manier van School Onze Ouc Cog Lik Wij Jen< Por laten zich shenk voor ook. Juist ParLk P. H»ed« Slijterij LANGSRAAT Bezoeit an Overal eart hi zonder prsveihoi Alle vorkomi 1 OH Speciaal adi v van ie kar- en ag en repareer! ve raderen. Lemg Schuif S Tréa alles le klai'afc voor het mn alle soorten als salon-, slka en tuinmeun, alles uit le 1 ft Bele at Bouw- eeu OirVt Org, le niw, Bcwei

Peel en Maas | 1934 | | pagina 6