Tweede Blad van „PEEL El MAAS"
Mgr. Dr. Poels
spreekt te Eindhoven.
FEUILLETON.
De ondergang
der Bokruiters.
Even nadenken
als 't u blieft.
Zaterdag 6 Januari 1934
Vijf en vijftigste Jaargang No 1
De sociaal-politieke toestand
van heden.
Op uitnoodlgiog van deo „Katho
lieken Kring" te Eindhoven heeft
Mgr. dr. Poels voor een flink be
zette zaal van Hotel Nijpels gespro
ken over „Onze visie op den
huldigen sociaal-politleken toestand
in Nederland".
Onder applaus begeeft de stoere
figuur zich dan naar 't spreekgestoelte
en steekt van wal met de verklaring,
dat het aangekondigde onderwerp
hem wel wat streng geformuleerd
voorkomt. Over den politieken toe
stand zal hij het niet met zooveel
woorden hebben, want hij doet niet
aan politiek. Spr. wil een uiteenzet
ting geven van de visie, welke wij
moeten hebben, in het licht onzer
katholieke beginselen, op het wereld
gebeuren en wat er o.i. moet gebeu
ren in de maatschappij.
De menschen zijn het over vele
dingen niet eens doch iedereen is t
er wel over eens, dat we in n be
roerden tijd, in 'n soort gekkenhuis
leven, waar er b.v. eeuerzijds goe
deren worden vernietigd en elders
gebrek wordt geleden.
Volgens spreker leven we in een
conjunctuur-crisis, meer nog in een
structuur-crisis en bovendien een
geestelijke crisis.
Spr. is van meening, dat in deze
crisis de factoren der conjunctuur
?eet zeker meewerken, doch een
conjunctuur-crisis is niet het karak
teristieke van dezen, depressie-tijd.
We hebben tegenwoordig veel
meer 'n groote structuurcrisis, w.o.
is te verstaan, dat de structuur van
't economisch leven op valsche be
ginselen berust en dus moet worden
omgebouwd. De uitvindingen op het
gebied der natuurwetenschappen
hebben één wereldmarkt doen ont
staan; tengevolge daarvan moest de
structuur van het door liberale be
ginselen geleide economisch leven
zich wijzigen; óók als de wereld
christelijk was geboren. Want naast
de structuurcrisis is er een geestelijke
crisis. Wij katholieken, ook priesters,
hebben lang niet voldoende den in
vloed van het liberalisme begrepen
en doorschouwd. Katholiek Limburg,
w.o. Seminarie-professoren, brachten
indertijd den liberaal Thorbecke in
de Kamer 1
Wat de godsdienst is voor het
maatschappelijk leven, hebben we
ons niet voldoende gerealiseerd
ook niet de verhouding tusschen de
menschen onderling tusschen mensch
en staat tusschen Kerk en Staat
enz. Et bestonden en bestaan nog
verkeerde opvattingen over het privaat
eigendomsrecht. Spr. betoogt, dat
groote ondernemingen als b.v. de
kolenmijnen beschouwd moeten wor
den als een coöperatie, toebehoo-
rend
le. aan de kapitaalbezitters
2e. de menschen, die er huu
geestesarbeid aan geven en
3e. aan de arbeiders, die hun
handenarbeid schenken.
De opvatting nu, dat die mijnen
alleen eigendom zijn van de kapitaal
bezitters, is absoluut onjuist. Over
25 jaar zal men over een dergelijke
opinie verbaasd staan.
Met de doorwerking van het
liberalisme is de ontkerstening van
het maatschappelijk leven gelijk op
9 Spr. stelt dan de vraag Welke
houding moeten wij katholieken in
Nederland aannemen tegenover dezen
Een zonderlinge Historie.
Naar het Duitsch.
22
In de vergadering bewoog zich
niets, de wind blies nu en dan op
klagenden toon door de wilgen
twijgen, de beide vuren, die zich
nu temidden der vergaderden
bevonden, die in een kring om
de kampvuren geknield lagen,
schenen droefgeeatiger te branden.
Toen begon de kleeding van den
meester te gloeien en te glinsteren
als van honderd vonken, de punt
van de zonderlinge muts scheen
een vuurbundel uit te stralen.
Festenrath, die van deze kunsten
van de goochelaars uit dien tijd
wel op de hoogte was, begreep
volkomen, welk een geweldigen
indruk deze voor hen onbegrijpe
lijke dingen op de boeren moesten
maken. Hij hoorde, hoe velen
jammerlijk kreunden. Hij begreep
dat een verstandig iemand deze
geheele bende door het overwicht
van zijn meerdere kennis in
toom kon houden. Maar hij was
er toch benieuwd naar, hoe deze
meester zijn rol verder zou spelen
In naam van Uriel, van den
toestand, welke naar ieder's gevoelen
onhoudbaar Is En om hierop te
antwoorden wil bij allereerst onder
't oog zien of er reden bestaat om
uit de Katholieke Staatspartij weg te
loopen.
Zwaar weegt de uitspraak van de
Nederlandsche Bisschoppen dat de
eenheid op politiek terrein iets is
van onschatbare waarde en behouden
dient te blijven. Spr. werkt niet veel
met „gezag", doch 't feit alleen dat
vijf bisschoppen, op verzoek van
den Paus, zulke uitspraak doen, zegt
toch wel iets. Daarbij mag opgemerkt
dat als men 't gezag niet volgt, men
toch geen goed katholiek is. In alle
landen komen de vraagstukken over
het eigendomsrecht, de verhouding
van mensch tot staat en van Kerk
tot staat, aan de orde. Waarom
zouden dan de katholieken in deze
hun principen rakende, vraagstukken
niet een lijn trekken Spr. begrijpt
niet, dat men dat in fascistischen en
nationaal-sodalistischen hoek niet
beter inziet en op scheuring aan
dringt.
Wij hier in Brabant en Limburg
moeten wel vergeven hebben, wat
ons vroeger aangedaan is, doch be
hoeven dat niet altijd te vergeten.
Als we niet de krachtige Katholieke
Staatspartij hadden gekregen, zou het
er heel anders in ons landje uitzien.
Er is zeker geen reden zoo op de
Staatspartij af te geven als geschiedt.
Waar ter wereld nemen de Katho
lieken zoo'n positie in als in Neder
land Nergens. Mgr. Nolens z.g.
kon vroeger reeds zoo dikwijls op
conferenties zeggen dat hebben wij
al in NederlandEn dat was dank
zij onze Staatspartij.
Wat hebben daarnaast de menschen
die thans criticasters zijn en 't hooge
woord voeren, gepresteerd Spr
heeft er nog nooit iets bijzonders
van gehoord.
Mgr. Poels wijst dan op den val-
schen groei van het maatschappelijk
leven, omdat het op valsche begin
selen berust. Een diepgaande radicale
hervorming der maatschappij is
noodig.
Het krankzinnigenhuis, dat we op
't oogenblik hebben, eenerzijds over
vloed, anderzijds gebrek, kan alleen
gebouwd zijn door 'n mensch, die
op den troon van God is gaan zitten 1
Er bestaat geen mensch, die een plan
kan maken voor de heele wereld
dat kan 'n man nog niet voor z'n
huishouden, en ook niet voor 'n ge
meente.
Onze taak, die niet in korten tijd
te verwezenlijken is, bestaat hierin,
dat we met doortastendheid trachten
de christelijke beginselen- weer tot
z'n recht te doen komen.
Als de fascisten en nat.-socialisten
ons een slaapmuts op willen zetten
met te beweren op stel ea sprong
de hervorming te kunnen doorvoeren,
merken we daartegen op, dat de
knapste menschen en koppen in
korten tijd geen oplossing in den
huidigen toestand kunnen brengen
te meer niet, omdat de meeste
problemen internationaal zijn.
De diepste factoren van deze crisis
zijn naar sprekers vaste overtuiging
van religieusen aard. De menschen
een katholieke visie op het wereld
gebeuren te geven is lang niet gemak
kelijk en zal lang duren. Men beseft
niet hoe diep de ontkerstening in de
wereld is voort gevreten. De Kerk
is toch gesticht voor de wereld en
de maatschappij mag niet losgemaakt
worden van bet godsdienstige.
Het heeft lang geduurd voordal
Christus met z'n apostelen de wereld
heeft gekerstend en veel moeilijker
nu is het een ontkerstende wereld
opnieuw te kerstenen.
We wilden dus een radicale her
vorming, zoo diepgaand mogelijk.
geest, die ons genadig is en om
ons zweeft, kom omlaag riep de
meester, wiens niet zeer zware
maar heldere stem volkomen
duidelijk over de geheele ruimte
klonk.
Alsof de bok hem had begrepen
sprong hij met een geweldigen
sprong van den steen, waarbij
hij vonken scheen te sproeien
en een vurigen kring, die eenige
seconden naglinsterde, in de lucht
beschreef. Toen wendde hij zich
tol den meester, die hem als een
paard besteeg.
Onmiddellijk daarop schoot de
bok met zijn berijder vooruit en
omcirkelde met wonderbaarlijke
snelheid de knielende vergadering
Daarbij was er een geweldig
steunen en snuiven hoorbaar,
dat door den bok veroorzaakt
scheen te worden, hoewel de bron
''an dit geraas waarschijnlijk een
blaasbalg was, die door den een
of anderen ingewijde, misschien
Garsten, werd gehanteerd. Zelfs
Festenrath kon een lichte rilling
niet onderdrukken, zoo iets ge
heimzinnigs had deze vertooning
over zich.
In de duisternis zag hij slechts
de lichtende deelen van den bok
en van den ruiter, hoe zij met
razende snelheid waartoe hij
zulk een dier, hoewel de bok zeer
sterk en krachtig was, nooit in
staat had geacht steeds rond
de verzamelden renden. Lang
zamerhand verdween de fosfor-
achtige schittering, men hoorde
deug't n^et'trUCtUUr 0D2er 3am*oleving
Terloops merkt spreker op. dat z I
■M de structuur ook de samenstet
ling onzer volksvertegenwoordiging
«n wijziging zal moeten ondergaan.
Hierin moesten de sociale organlsa-
r T" meespreken, doch dit
is een onderwerp op zich zelf. voegde
spreker er aan toel
Er is op het oogenblik in wording
eennieuwecaatschappij. waarin een
einde wordt gemaakt aan de dictatuur
kaplta31' Dat moeten we
m^ u CD wi<- katholieken,
moeten in den ombouw de leidino
gaan nemen.
Het bolsjewisme is 'n hel 't libe
ral sme heeft nog geld, doch geen
vat meer op het volk het socialisme
n f! ui2nj ru99egraat gebroken in
Du tschiand. al beteekent het nog
wel iets. Spreker ziet overigens een
kentering in het socialisme.
a uu. taak is aaa de wereld
duide ijk te maken, dat alleen het
katholicisme de beleving van onze
beginselen de redding kan brengen.
Spreker vindt het zoo verschrikkelijk
dat millioenen de Kerk als hand-
langster van de brandkast hebben
beschouwd. Dat bewijst, dat er bil
ons Iets verkeerds is geweest en nog
is. We moeten ons bekeerlngswerk
niet uitsluitend gaan richten op de
zwartjes, doch Europa moeten we
gaan kerstenen.
Spreker sympathiseert, al wordt hii
oud. met de jongeren, die veel meer
den hervormingsgeest bezitten dan
de ouderen. Voor een brandend huis
staande, komt t er niet zoo zeer op
aan of men door de deur binnen
dringt om redding te brengen, dan
wel langs een anderen weg. Spreker
juicht het enthousiasme der jongeren
toe, a1 vindt hij het jammer, dat er
j. düt er zijn. die zoo'n stomme
dingen doen en menschen op een
dwaalspoor trachten te brengen. Maar
een feit is, dat de oude generatie
niet in staat is de hervorming te
brengendat moet de nieuwe generatie
doen en Spreker heeft groot ver-
trounen in den geest, welke reeds
heerscht °W ieu9d°'9anlsatles
Als Spreker meende, dat alles
°°"'k°men do?r de politiek, door
On. h'n ZO"1 Pessimistisch zijn.
Ons heil moet komen van de men-
schen met hoogere motieven, met
liefde voor den evenmeasch, met
geestdrift voor een goede gemeen
schap. Door hun enthousiasme
moeten duizenden en millioenen
worden opgewekt tot de ware her-
oathTd etnmaal de voll"»ym.
pathie. de openbare meening gewon-
mogelijk: in nie°. teTan^n'bjd"'^
Pf'^^telijke bedrijf,-orgini,at"
alleen hebben we nog niksdaarmée
brengen we den strijd over van de
verb3 téren "HeP8
veroetcren. Het voornaamste is, dat
de ware christelijke beginselen ivo"
den toegepesthoe dat bereikt wordt
^et katholicisme heeft
woordig 3 kaD' 9ehad als tegen-
weSb;ne,:,eateé! wtaan w^ d^
kénn^^oetrtrtten^ fc'™
^t;,houi!,schIanden2) Toch
wordeknat:hdL,t,reook9fo°ut.C,eri",iS'De
be,péeki*g Hl fasdsmé°e9n na^ionaél'
socialisme. Het socialisme heeft vat
gekregen op de massa, omdat h
;LsreP9dtedeDDleChob°keth,Wdn-
daarbij veel te vtrthter^e"
ontstond in t verlangen naar meer
alleen nog het snuiven en steunen.
Plotseling echter vlamde .een
fel Bengaalsch vuur op den
bewusten steen op en in den
geelachtig groenen schijn daarvan
stond de meester rustig en onbe
weeglijk, den bok naast zich
Uriel is ons genadig l riep
hij met luider stem. Verheft u en
prijst hem 1
Als razend sprongen allen over'
eind en barstten in zulk een ge
weldig gejubel los, dat Festenrath
doof meende te worden.
Als geboeid hingen alle blikken
aan den zonderlingen man, die
daar in het schijnsel van het
Bengaalsch vuur onbeweeglijk
stond.
Toen de vlam verminderde zij
telkens van kleur; tenslotte bleef
er niets anders over dan een lich
tende schijf, die eenigszins op de
volle maan geleek.
Waar zijn de nieuwe broe
ders vroeg de meester daarna
met zachtere stem Breng ze voor
mij.
Drie mannen werden, voor den
meester gebracht en vielen onmid
delijk voor hem op de knieën.
Toen werden zij tol aan den gor
del ontkleed. Het waren een oude
man, een ander van middelbaren
leeftijd en een jonge man.
Carsten, die in de buurt stond,
noemde de namen. De eene was
uit Meersen, de andere uit Her-
togenrade, de derde uit een plaats,
waarvan Festenrath den naam
niet verstond. De meester her-
burgerlijke vrijheid.
Het fascisme en nat.-socialisme
wil meer gezag, maar dat willen wij
Katholieken ook.
Voor de vrijheid in den goeden
zin van het woord hebben wij alles
over.
Het fascisme en nat.-socialisme
willen in wezen den totalen staat.
Men moet zich niet laten mis
leiden door concordaten, want die
worden ook met vijanden gesloten.
Paus en Bisschoppen hebben de
valsche grondslagen van het fascisme
en nationaal-socialisme steeds ver
oordeeld.
In Duitschland gaan thans ook de
katholieke jeugd- en standsorgani
saties aangetast worden en juist
daarin moeten wij den nieuwen
hervormingsgeest aan gaan kweeken,
waarvan dt eenige uitweg te ver
wachten is. (Applaus.)
(Zuidw.)J
lïïfSEZQNDEH MEBEBEELINGEH
DIE ELLENDIGE RUGPIJN.
Wanneer gij 's morgens bij het
opstaan gekweld wordt door pijn in
uw rug, welke onuitstaanbaar is
bij bukken, bij de geringste inspan
ning en die u steeds ondragelijke
last veroorzaakt bij uw dagelijksch
werk, toont dit aan, dat de onzuiver
heden niet voldoende uit uw bloed
gefiltreerd worden. Vooral ook als
zich daarnevens verschijnselen ver-
toonen als voortdurende hoofdpijn,
duizeligheid, wallen onder de oogen.
een afgemat gevoel, enz. De organen,
wier taak het is om het bloed te
zuiveren van de erin voorkomende
afvalstoffen, werken traag of zijn
verzwakt, en verwaarloozing van
deze verschijnselen kan voeren tot
zeer ongewenschte verwikkelingen.
Komt uw organen te hulp bij de
eerste waarschuwende kenteekenen,
dat zij niet in orde zijn.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen zijn
een speciaal middel voor bovenge
noemde kwalen. Zij zijn wetenschap
pelijk samengesteld en beoogen slechts
één doelhet opwekken tot gezonde
werking der organen, die zorg dragen
dat uw bloed voortdurend goed ge
filtreerd wordt en die de onzuiver
heden eruit afvoeren. En dat zij
inderdaad volkomen voidoen aan de
eraan gestelde verwachtingen, too-
nen de duizenden getuigschriften uit
alle deelen der wereld van dankbare
personen, die hun gezondheid her
kregen met behulp van Foster's
Rugpijn Nieren Pillen.
Verkrijgbaar bij apothekers en
drogisten a f 1.—, f 1.75 en f 3.
per doos. Let vooral op den juisten
naam. 50
„Pgn" by de kapper.
't Was buitengewoon interessant
Daar zag ik me in m'n katholieke
krant een kiek, die de engelen zal
doen juichen
Daar zat „de Pijn" met 'n witte
doek om zijn hals en liet zijn haren
knippen.
rijn" bij d kapper, stond eronder.
'k Moet zeggen, 't was wel de
moeite waard
De neutrale persbureaux hebben
weer 'ns eventjes de wereld gered
„Pijn" bij de kapper
haalde de namen en ging toen
voort.
Gij, die besloten zijt, om toe
te treden tot onzen heiligen bond,
gedreven door den drang naar
waarheid en aanbevolen, zooals
ik u te zeggen heb omtrent den
oorsprong van onzen bond en uw
plichten
Toen God de wereld schiep,
was zij rein en volmaakt, thans is
zij vol zonde en verdorvenheid,
doch niet door Gods wil maar door
des wil. Toch heeft de Algoede
ervoor gezorgd, dat zijn rechtvaar
digen. Nadat ik meer dan twintig
jaren lang God gesmeekt heb, om
mij het geheim te openbaren,
waardoor hij de goeden beschermt
en den slechten hun door den dui
vel verkregen goederen ontruktjen
nadat ik in alle boeken van de
beste en de wijste mannen heb
gestudeerd, is mij dat geheim ein
delijk geopenbaard en ik heb met
mijn talent gewoekerd. De boozc
geesten zijn door den duivel af
gevaardigd; maar daar tegenover
staan de reine en goede geesten,
die den wil van God volvoeten en
ons verschijnen, wanneer wij ze
met een geloovig hart aanroepen.
Weliswaar zijn wij zondaars en
onze oogen zouden het licht van
de reine geesten niet kunnen ver
dragen. Wij voelen slechts hun
nabijheid en ik weet dat Uriel om
ons heen is. Maar enkele geesten
vertoonen zich toch aan onze
oogen, zij het ook in de gedaante,
zooals wij ze verdienen te zien,
Wel, wel, zoo'n Pijnenburg, hè
Die laat maar doodgewoon zijn
haren knippenNet zoo gewoon
als u of ik. Dat hadt u niet
gedacht, hè
Wat een geluk, wat een eer voor
ons, dat wij, gewone menschjes, ten
minste in iets lijken op de groote
,Pijn".
Want „Pijn" laat ook zijn haren
knippen
Ik had eerlijk gezegd al heel vaak
gedacht„te deksel, hoe komt die
Pijnenburg, toch van zijn te over
vloedige haren af?"
Maar nu weten we het! De pers
bureaux hebben ons alweer van een
zware moeilijkheid verlost Pijn
gaat ook naar de kapper.
Ik heb nog meer moeilijkheden:
Als „Pijn" een vuil gezicht heeft
hoe wordt ie dan weer schoon
Al die knoopen aan z'n vestje
hoe komen die vast
Als ie verkouden is. wie brengt
dan zijn zakdoek naar zijn neus
Hoe ademt Pijn Ook met in
halen en uitstooten van lucht?
Als hij jeuk heeft, hoe komt ie
daar van af
En van zijn likdoorn
De persbureaux, de uitdragers ,der
moderne beschaving, hebben dus
nog werk genoeg. We hopen
binnenkort een serie kieken te krijgen
met deze onderschriften
„Pijn" wascht zich.
„Pijn" knoopt zijn vestje dicht.
„Pijn" snuit zijn neus.
„Pijn" ademt.
„Pijn" krabt zich op zijn kop.
„Pijn" koopt 'n likdoorn-pleister.
Enz. enz. enz.
Noemt u dat soms te gek?
De wereld wil immers van God
niets weten En omdat de Gods
idee toch in elk menschenhart zit
iogegrift, zocht zij zich een afgodje.
En dat afgodje is „Pijn".
O, nee, we hebben niets tegen
„Pijn" hoor
Kan best 'n goede kerel zijn.
Maar we vinden het 'n beleediging
voor hem, dat de persbureaux zoo
flauw en sentimenteel met hem sollen
en we vinden het een beleediging
voor de katholieke lezers, van wie
wordt verondersteld, dat ze „Pijn"
als afgod eeren.
Nu we het er toch over hebben
Wordt er door katholieken niet
een beetje al te veel weggeloopen
met die Zesdaagsche
Is 't eigenlijk geen teruggaan naar
het heidendom, zooals daar wordt
gesport
Is de wielerbaan bij 'n Zesdaagsche
niet de arena van de moderne
heiden
O, ik weet zeker dat ik er vijanden
door krijg, maar toch zeg ik het
Voor een principieel katholiek
vinden we die warme belangstelling,
op z'n zachtst gezegd: Onwaardig.
(„Overal".)
Twee ongelijksoortige grootheden.
n Lezing meiner Wenigkeit over
een der jongste heiligen voor 'n
gehoor van nonnetjes was ten einde.
De gelegenheid om naar aanleiding
van het gesprokene vragen te stellen,
werd aangegrepen door de zuster
„van de muziek", die weten wilde,
welke muziekinstrumenten de behan
delde heilige mogelijk bespeeld had.
Gelukkig behoefde ik op deze wel
wat verrassende vraag eenig antwoord
niet alleen niet schuldig te blijven,
maar kon zelfs op mijn manier 'n
tweeledige geven.
Welk instrument de heilige in casu
niet bespeeld had, n.l. de eerste
viool(althans in het aardsche koor,
in het hemelsche heeft het er wel
wat van.)
En welk instrument w e 1 bespeeld
was geworden, n.l. de harmonica.
omdat wij zondaars zijn, dus zooals
deze geest, een afgezant van Uriel,
in de gedaante van een bok. Wan
neer wij echter voortgaan het.goede
te betrachten, dan zullen ons de
geesten ook in mooier vormen
verschijnen, als een zwaan, als
een adelaar en tenslotte in de ge
daante van een schoone jongeling
of een hemelsche jonkvrouw.
Hij pauzeerde eenige oogenblik-
ken. Aden.Iooze stilte heerschle
allomme. Hel langzame, op een
preek gelijkende spreken van den
meester scheen aile aanwezi
gen plechtig en ernstig te stem
men.
Ja, zooals ik reeds gezegd
heb, ging hij voort, de mensch
is lol geluk geschapen. Hij is niet
geboren om honger, ellende of
kou te lijden, maar om van dat
alles te genieten, dat God heeft
geschapen. Al zijn het ook goede
ren van deze wereld, wij hebben
die toch noodig, ze zijn voor ons
nuttig en aangenaam, maar om
dat hel goederen van deze wereld
zijn, heeft de duivel daarover
meer macht dan de Heer der
Schepping. Vandaar de ellende,
waarin de goeden dikwijls leven
en het geluk, waarin de boozen
zwelgen. Dat is echter niet de wil
van God.
Indien een der gerechtigden
een verlangen in zich voelt naar
aardsche goederen, dan mogen
die hem niet worden onthouden
en hij kan ze r.emen, waar hij
ze vindt, echter niet van zijn
Het eerste deel van dit tweeledig
antwoord kon gemakkelijk geweten
worden uit de nederigheid zoo diep
als groot, begonnen fundament van
geheel bedoeld heiligenleven het
tweede deel was mij ingegeven door
de volgende kleine historie die om
oeide hoofdpersonen aardig actueel
Enkele decennia geleden fungeerde
in een stadje van Normandië een
wakkere jonge man als bediende bij
den apotheker Guérin. Hij was een
liefhebber van harmonicaspel, ten
vermake ook van een zeer jeugdig
nichtje van dien apotheker, die o
zoo gaarne bij haren oom vertoefde
Urn aan het wenschje van dit lieve
kind te voldoen, deed de harmonica
van Henri - aldus heette de bediende
- veelal Marialiedjes hooren.
Ook gebeurde het wel dat de
jonge man de teere vingers van zijn
speelvriendinnetje aan de harmonica
zette, om er onder zijn beproefde
leiding een Salve Regina aan te
ontlokken.
^ca Pro9rammanummer „op ver
zoek. En wel van de leerlinge zelve.
Voornoemde apothekersbediende
beeft nadien zich een roemrijken weg
gebaand door dit leven.
In en buiten zijn vaderland is hij
beroemd geworden als Senator, als
redenaar en als minister.
Hij was op de Haagsche herstel-
conferentie als minister van Flnantlën,
een der hoofdfiguren der Fransche
n i6,: Henri Chéron
kleine musicienne intusschen
verwierf zich zeker niet minder maar
roemdhe"9 iat«Dad°aale be-
Zij namelijk is uitgegroeid tot de
Kindié 'jez'u^ r T""ia Van b"
Ter aanvulling nog dit: Chéron is
afgedwaald van het Katholiek geloof
zijner jeugd, en, als ik me niet ver-
JJJL °°k ,i0 socialistisch vaarwater
verzeild. Niettemin wilde hij op een
der Teresiafeesten te Lisieux zijn
groote welsprekendheid in dienst
stellen van zijn roemrucht jeugd
vriendinnetje door hem toen open
lijk geprezen, als „een kind, zoo
vroom ais schoon 1"
Het conterfeitsél van minister
Cheron gmg meermalen door de
geïllustreerde pers als van een typische
litur der herstelconferentie,
n Vriendelijke kop, verscholen
wit9c'izeQ ringbaard
geoekt maar geenszins schuilgaand
hoedje2'3 onafsc'leidc"jk wit stroo-
Deze merkwaardige man wilde ik
even in den „Kandelaar" en op den
Kandelaar zetten als eerste muziek
leeraar van eene heilige, wier tijd-
passeering je Veux passer mon
temps in den hemel Is, goed te
doen op de aarde en die zeker haren
trouwen Henri niet vergeten zal.
(„Kandelaar") Fr. B., R.K. Pr.
Ontstellende cjjfers.
Bij de beraadslagingen in hel par
lement van Tsjecho-Slowakije over
een wetsonderwerp tot regeling der
kinderrechtbanken, vestigde P. Stasch
leider der katholieke partij, de aan
dacht op de zedelijke crisis, die de
tegenwoordige jeugd ondergaat.
De tegenwoordige jeugd mist door
gaans den zedelijken grondslag, die
in de oogenbiikken der bekoring hun
grootste steun is. Niet de zooge
naamde leekenmoraal. maar alleen de
godsdienst is in staat een zedeliike
(T .e,din9 ,C geven I De zedelijkheid
willen behouden zonder den aods-
dienst gelijkt, zooals Tolsto, het uit.
drukt, op de handelwijze van kin
deren. die een bloem willen verplan
ten om baar schoonheid langer te
kunnen genieten, maar vergeten de
wortels mee te nemen. Ze snijden
naasten, van zijn broeders in den
bond. Maar juist diegenen moeten
van hun aardsche goederen ont
daan worden, die ze door duivelsche
list hebben verkregen. En het is
Uriel, die zijn ingewijden de namen
bekend maakt van deze duivels
kinderen en die hun zijn dienst
baren geest ter beschikking stelt,
om hun in het geheim en in alle
stille te ondernemen, hetgeen zij
door zonde hebben verkregen.
Deze goederen verdeelen de ge
rechtigden dan onder elkaar, om
eveneens van hun aandeel in de
aardsche vreugde te genieten.
Doch alleen de gewijden mogen
de geboden van Uriel ten uitvoer
brengen. Wie onrein is, voor hem
zijn de geesten gevaarlijk en doo-
den hem. Daarom zijn er lot op
heden slechts weinig gewijden,
maar zij vermeerderen iedere
maand. De wijding wordt verkre
gen door trouw, ijver en stilzwij
gendheid. Ook de bond van ge
rechtigden moet zijn wetsvoor»
schriften hebben, tegenover den
bond van goddeloozen, en wie de
ze weiten overtreedt, is des doods
schuldig. Ivlein zult gij beginnen,
groot zuil gij eindigen. Als gij eerst
maar onder de gewijden zijt op
genomen, dan voeren onze gees
ten u naar verre landen en mid
den in de schatgewelven van de
rijke zondaars
(Wordt vervolgd,