Tweed© Blad van „PEEL BW MAAS
Facisme en Nat.
Socialisme.
FEUILLETON.
De ondergang
der Bokruiters.
Stationswerk in
Nederland.
Zaterdag 30 December 1933
Vier en vliftigste Jaargang No 52
Bekendmaking.
Inschrijving voor den dienstplicht
De Burgemeester van Venray
herinnert de in 1915 geboren manne
lijke personen aan hun verplichting
zich in de maand Januari a.s. ter
inschrijving voor den dienstplicht
aan te geven.
Voor de inschrijving zal speciaal
zitting worden gehouden op 6 Jan.
a.s. van des voormiddags 9 uur tot
12 uur.
Hij die meent in aanmerking te
komen voor vrijstelling van den
dienst wegens broederdienst kost
winnerschap of wordt opgeleid tot
een geestelijk ambt, kan hiervan
bij de aangifte mondeling mede-
deeling doen.
Voor nadere inlichtingen kan men
zich ter secretarie vervoegen.
Venray 11 December 1933.
De Burgemeester van Venray
O. VAN DE LOO.
De Secretaris
VAN HAAREN.
ïn de vergadering van den Kring
Horst der Kath. Kiesvereeniging te
Wanssum gehouden, hield de Z E.
Pater Dr. Ruyter de hier volgende
beschouwing over het Facisme en
Nationaal Socialisme.
In woord en geschrift komt men
het overal tegen. Er wordt over
gesproken en geoordeeld, overal
vindt men er aanhangers van en
toch heeft men nog Diet het recht
om er over te spreken, laat staan
oordeelen, daar men het nog niet
kent.
Facisme behoort tot die serie van
punten, die niet op te lossen zijn
achter een glas bier of borrel. Het
vereischt vele diepe studie.
Wanneer men spreken wil over
het facisme, dan behoort men eerst
te bepalen over welk fascisme meD
spreken wil. Want ook hierin treft
men diverse kleuren en tinten, b.v.
het Italiaansch, Duitsch, Neerlandsch
Poolsch etc.
Ook in Frankrijk duikt het op.
In Nederland hebben we Musseit
en anderen, die beweren het facisme
te propageeren. Hoe durven zij zich
zoo noemen
Wij zullen hier spreken over het
fascisme in ruimeren zin. Dus niet
over het Italiaansch facisme, waar
veel bijzonderheden bestaan. Het
Duitsch en bet Italiaansch facisme is
niet den N.S.B.
De grondgedachte van den N.S.B
is een streven om de Hervormings
gedachte in onzen eigen NationaleD
geest te verwerken. Dit is de ziel,
de kern van den N.S.B., welke
grondgedachte overal terug te vId-
den is.
Ik geef er dan ook de voorkeur
aan om over de .N.S.B. te sprekeD
als Nederlander tot Nederlander.
Van katholiek standpunt uit is over
den N.S.B. reeds geschreven en een
geleerde van grooten naam heeft
over den N.S.B. geoordeeld.
Deken van Oort te Amsterdam
heeft het getoetst aan de Katholieke
beginselen en te licht bevonden en
vooral gewez-'.n op de anti-katho
lieke beginselen.
Wel heeft Mussert dit ontkent en
heeft aan den tekst om zich te red
den een verdraaiden uitleg gegeven
Recht voor de zaak uit te komen,
is nog gevaarlijk voor de N.S.B.,
die nog altijd zieltjes in haar netten
poogt te verstrikken.
Toch verklaart Spreker, dat de
Een zonderlinge Historie.
Naar het Duitsch.
21
Och voor den duivel, laat
mij loch door, dwaas die je bentl
antwoordde Feslenrath stotterend.
Ik ben het Vliet.
Zoo? Ik dacht, dat je nog
iemand zou meebrengen hernam
de schildwacht.
Ja, antwoordde Feslenrath
met dubbele tong, maar die
wilde niet, die scheen lont te rui-
ken.
Nou, vooruit dan maar liet
is de hoogste tijd 1 zeide de schild
wacht.
Feslenrath bromde eemge ver
warde, onverstaanbare woorden
en zette zijn paard weer aan, steeg
echter al gauw uit den zadel en
bond het vast aan een wilg, ter
wijl hij de plek nauwkeurig in
zijn geheugen prentte. Toen ging
hij recht op het licht af.
Hij merkte direct op, dat de
bijeenkomst die hij nog geen veer
tien dagen geleden bij de eenza
me kapel had gezien, zeer veel
overeenkomst met deze had. Al
leen zag hij nu twee vuren bran-
Deken Dr. van Oort gelijk heeft.
Waar de beginselen altijd te ver
draaien zijn, wil ik dan ook het
Katholiek standpunt buiten beschou
wing laten en alleen spreken als
Nederlander en de zaak toetsen aan
het gezond verstand.
De grondbeginselen van den N.S.
B. komen op de volgende drie
punten in hoofdzaak neer
le Voorliefde voor dictatuur;
2e Minachting voor 't Parlement;
3e Staatsvergoding of staatsabso-
lutisme de Staat boven alles I
Deze drie punten vindt men overal
terug, ook in Duitschland en Italië.
Op de vergadering te Roermond
heeft Mussert ons parlementair stel
sel genoemd: dwaas, voos en onze
delijk.
Hier komt reeds het gevaar om
den hoek kijken, waarvoor Deken
van Oort waarschuwt: uitschakeling
van eiken georgaDiseerden volksin
vloed. Zeker, hel werd niet openlijk
gezegd, maar tusschen de regels door
komt de consequentie gluren. Mus
solini liet in Italië het Parlement be
staan als een soort moppercongres,
daar kon hij hooren wat er onder
het volk leeft en kwam hij op de
hoogte. Maar in te brengen hadden
de heeren niets. Nu heeft hij den
Raad van Corpotaties ingesteld en
heeft hij het Parlement in het ge
heel niet meer noodig. En toch, hoe
belachelijk en bedroevend ook, houdt
men in Italië nog verkiezingen.
In Duitschland is het al niet beter.
In 8 minuten was daar de Rijksdag
dezer dagen geopend en konden de
heeren weer huis toe. Te zeggen be
hoefden zij niets.
Inderdaad fascisme en volksinvloed
zijn niet overeen te brengen.
Wat te zeggen van voorliefde
voor de dictatuur
Is het beter één man aan het
hoofd, één man, die voor allen
deDkt, wil en beveelt
Ook de godsdienst gereglementeerd,
let b.v. op de Protestantsche kerk
in Duitschland.
Overal één man met één partij
In Ruslaod Stalin met de Bolse-
wisten, in Italië Mussolini met de
fascisten, in Duitschland Hitler met
de Nationaal Socialisten.
In Nederland is het nog zoover
niet. Doch is ook daar een Mussert
met zijn partij werkzaam. Zij
noemen zich de elite en ontleenen
Jaaraan het recht om te regeeren
Mr. Aaiberse. de verdediger onzer
beginselen, ziet dit gevaar en spreekt
als zijn meening uit, dat men niet
veel medelij behoeft te betoonen met
hen, die worden ze baas, de tegen
woordige leiders naar concentratie-
kampe.i zullen zenden.
In Duitschland worden alle be
langen behandeld door een man met
een partij, waarvan hij het hoofd is.
In Italië is Mussolini Minister
President doch tevens hoofd der
fascistenpartij, dus ook daar een
man.
Heeft de koning van Italië nog
alleen zijn zakdoek waar hij vrij
zijn neus in mag steken, in Duitsch
land vreest men een crisis onder de
Tandartsen, daar een ieder er zijn
mond moet dicht houden. Dictatuur
sluit elke bespreking uit. En toch
wat is het beste onderlinge be
spreking of handelen alleen naar het
inzicht de luimen en grillen van een
dictator. Getrouwde mannen weten
dat wel en voor de ongetrouwden
zal ik eeD bewijs leveren. Ieder
verstand is beperkt. Zelfs de ge
leerdste mensch leert veel van anderen
wat hij zelf heeft uitgevonden,
beteekent bitter weinig. Het eigen
verstand van een mensch is als een
kaarslicht. Wat is er nu tegen om
meer kaatsen bijeen te zetten. Het
geeft toch meer licht.
den en bij ieder vuur werd uit
een groot vat wijn getapt. De be
spelers der muziekinstrumenten
ontbraken. ITet ging over 't alge
meen op deze bijeenkomst veel
stiller toe dan op die eerste, die
hij gezien had. Vermoedelijk was
de bende een beetje voorzichtiger
geworden.
Op dit oogenblik bestond het
gezelschap uit ongeveer honderd
personen, die nog in groepen ver
deeld waren. Als hij nu de eerste
begroetingen maar vast achter
den rug had Dat hij eenigzins
den beschor.kene moest spelen,
stond vast bij hen. de boeren en
stedelingen hadden Vliet immers
den geheelen dag niet anders ge
zien. Tot zijn geluk was het ta
melijk donker, ondanks de twee
kampvuren, waarvan hij de na
bijheid zooveel mogelijk zou trach
ten te ontwijken.
Hij strompelde moezaam op een
der groepen toe en tot zijn groote
verlichting hoorde hij verscheide
ne stemmen zeggen: Ah, daar
heb je Vliet. Al weer eens boven
zijn bier. Dat moest verboden
worden 1
Feslenrath bromde eenige woor
den binnensmonds, die zooiets als
schaapskop en rust laten
klonken en strompelde verder, de
eene hand in zijn zak de dolk
omklemmend. Hij hoorde nog
meerdere personen den naam Vliet
noemen. Dal stelde hem gerust.
Ten overvloedde had hij een stuk
je hout in den mond gestoken om
In Italië heeft zich, tot een zege
voor dat land, de Paus verzet tegen
Mussolini, toen deze de jeugd door
den Staat wilde doen opvoeden.
Nu wordt daar het godsdienst
onderricht gegeven door Aalmoeze
niers. De mensch krijgt het te hoog
in zijn bol, als hij niet wordt tegen
gesproken. Mussolini is een groot
staatsman, redenaar en organisator,
doch ook maar een mensch. Nu zal
men zeggen: ja, maarzooveelkwaads
hooren we toch ook niet van Italië.
Hiertegen wil ik opmerken, dat
we alles te hooien krijgen wat de
partijen wil loslaten.
Iedere dictatuur wordt gevestigd
door een revolutie. Ook hier zou
dat moeten gebeuren. Dit brengt
altijd min of meer bloedvergieten
en onrechtvaardigheden mee.
Daar doet de leer, het doe! heiligt
de middelen, opgeld.
Professor v. d. Grinten heeft gezegd
dat dictators geen massa-artike! zijn.
Daarvoor is noodig een groot
staatsman met de gunst van het
volk achter zich. Is er nu op een
bepaald oogenblik geen dictator meer
dan zullen de andere partijen, die er
wel zijo maar wie de mond gesnoerd
is, probeeren hunne vroegere plaatsen
in te nemen en op het kussen te
komen.
Dit moet immers zoo uitloopen
op een burger oorlog met al zijn
verschrikkingen.
De dictatuur neemt alle vrijheden
weg. In Italië mag zonder vergunning
van politie geen vergadering gehou
den worden, terwijl een vergadering
als deze zeker zou verboden zijn
Geen vereenigingen mogen worden
opgericht, geen aanplakbiljetten, zelfs
geen grafschriften mogen worden
aangebracht zonder vergunning der
politie.
Provinciale Staten eD Ged. Stalen
zijn er afgeschaft. De Gemeenteraad
mag slechts raad geven. Geleerden
mogen wel boeken vertalen van het
Italiaansch in het Fransch of andere
taal, maar van andere talen iets
overbrengen in het Italiaansch is
verboden. Dit is niet noodig. Men
heeft daar genoeg aan het Italiaansch
kaarslicht. Ook in Duitschland heeft
zich iets voorgedaan, wat tegelijk
voor ons beschamend en pijnlijk is.
Schreef gister een katholiek blad nog
tegen het Nationaal Socialisme,
heden verklaart het zich ervoor. Dit
is moeilijk te begrijpen van een ont
wikkeld Duitschland, waarbij' de
Italianen groote kinderen zijn. Maar
dat in Duitschland voor Hitier huis
altaartjes worden opgericht, is niet
te begrijpen tenzij uit wanhoop.
De vraag of het Parlement zooveel
goeds doet, willen we nu behandelen.
Wij hebben hier een le en een 2e
Kamer, waarvoor de kiezers de af
gevaardigden benoemen. In het Parle
ment hebben verschillende partijen
zitting, vandaar komt strijd. Maar
de regeering wordt gevormd uit de
meerderheid. Dr. Schaepman hield
hier reeds rekening mee en vroeg
beslissing door de helft plus eeD.
Wij zijn dan ook tegen een dictator,
zoolang het op een andere wijze
beter kan. Oppositie geeft altijd meer
inzicht. Zeker er bestaan grieven
tegen het parlementaire stelsel. Een
4 tal zullen we nader bekijken. Het
parlementaire stelsel is tijdrooveod.
Zeker, wanneer een wetsvoorstel
het kabinet van een Minister verlaat,
dan is het verscb, maar eer het alle
instanties is gepasseerd, zit het danig
onder den schimmel. Het moest vlug
ger kunnen handelen, vooral in dezen
tijd. Hiermede is men trouwens reeds
bezig.
Het ParlemeDt bemoeit zich met
te veel dingen en laat weinig voor
de Regeeriog over. Ook hierin komt
verbetering.
ook bij het praten Vliet na te
bootsen, want de waard sprak
moeizaam en stotterde eenigzins
Bovendien nam hij alles scherp
op. In het kamp bevonden zich
eenige van die groote graniet-
blokken, die men in gebeel Noord-
Duit8chland, zelfs in de moeras
sige streken verspreid aantreft.
Een van die blokken was aan
den bovenkant zoo vlak als het
blad van een tafel en hierop stond
de groote zwarte bok, bijna onbe
weeglijk. Zijn oogen schitterden
geheimzinnig fel, ze waren zonder
twijfel met een fcsforachtige massa
bestreken. Ook de horens schit
lerden op dergelijke wijze.
Toch scheen zich thans niemand
om het dier te bekommeren.
Nu, waar is hij gebleven
vroeg een diepe basstem naast
Festenrath en deze, langzaam en
met moeite omziende, herkende
dadelijk Carsten, of tenminste de
man, dien hij voor Carsten hield.
Wie Die vreemdeling
stamelde de kapitein. Is niet
meegekomen, hij is bang ge
worden.
Voor den duivel, je bent
natuurlijk weer dronken 1 En als
hij ons verraadt?
Och domkop hij denkt
immers, dat wij in het Elzen-
boschje vergaderen en hel escadron
is toch naar Meersen.
Hij heeft op het laatst nog
kanonnenkoorts gekregen ik
denk, dat we hem straks kunnen
opvangen, als we naar huis terug-
Er zitten te veel partijen in
partijen van 1 man komen reeds
voor. Hiertegen wil men voorschrijven
een bepaald aantal afgevaardigden
te moeten hebben.
Er wordt gewerkt voor partij
belang. Als dat het geval is, dan is
het Parlement ziek, komt dit echter
veel voor dan is het Parlement rot.
Volgens verklaring van Mr. Aaiberse
is het Nederlandsch Parlement slechts
ziek. In 50 jaar is geen corruptie te
vinden. Er wordt zooveel beweerd
tegenwoordig. Zoo b.v. zou Dr.
Droessen thans als Kamerlid met de
bijbaantjes een inkomen hebben van
f 17000. Spreker spreekt dit echter
tegen en verzekert dat Dr. Droessen
als land- en tuinbouwconsulent finan-
tieel er beter aan toe was.
Parlementaire regeering wordt ge
vormd onder den invloed van het
volk. Wilt gij de invloed, dien gij
thans kunt doen gelden en welke
ten koste van veel strijd verkregen
is, weggooien door de fascisten te
volgen. Dat wij thans iets beteekeneD,
hebben wij te danken aan de R.K.
Staatspartij.
Spreker herinnert aan de fabel van
den mageren wolf, die zijn vrijheid
prefereerde boven het leven van deD
vetgemesten kettinghond, die steeds
aan den ketting moest liggen. Zouden
wij, katholieken, onze vrijheid der
Kerk, onze sociale instellingen, onze
Staatspartij, alles willen prijsgeven,
alleen om onze aardappelen wat
duurder te kunnen verkoopen. Neen,
we zullen onzen volksinvloed met
haoden en voeten vasthouden om
onze vrijheid te behouden. Zijn we
dan ineens te lomp en te dom ge
worden om onze eigen belangen te
behartigen. Het algemeen stemrecht
heeft ook zijn eigen bezwaren. Menig
kiezer weet met zijn stembiljet geen
weg, maar in het algemeen is ons
volk toch ontwikkeld genoeg en
beschaafd genoeg om het recht van
medespreken te bezitten.
Het derde bezwaar tegen dictatuur
isde Staat boven alles. In Italië
heeft het fascisme veel verbeterd
ontspanning na arbeid, hygiëne (daai
zeer noodig al maakt de zon veel
goed), zorg voor land - en tuinbouw,
het gezin, voor moedtr en kind.
Zeker, allemaal mooie dingen
maar daar is hier in Nederland ook
niet voor gezorgd. Maar toch, welk
een verschil. Het fascisme heeft dit
alles gedaan voor een gezond ras.
Niet voor de moeder of het kind
Is mensch. Neen. men had gezonde
moeders noodig, die gezonde kinderen
konden voortbrengen voor den afgod
Italië. De kinderen moesten opgroeien
als burger of soldaat voor den Staat.
De ontspanning kwam alleen om de
productie op te voeren, niet voor
den mensch als mensch, In Italië
wordt de mensch beschouwd als een
stuk gereedschap in het productie
apparaat. Italië moet groot zijn in
de toekomst en invloed uitoefenen
op de internationale politiek.
Maar als mensch heeft de Italiaan
geen waarde, alles op voor den
Staat.
En toch, de mensch is geschapen
om in dit leven God te dienen en
Hem hierna eeuwig te aanschouwen.
Geen politiek stelsel, boe ook ge
naamd, gaat de eeuwigheid in.
Alleen de meosch met zijn ziel zal
daar komen. Ieder Christen heeft
dus den duren plicht zijn einddoel
in het hiernamaals te bereiken.
Hieraan ontleenen wij dan ook
het recht om van den staat, die
middelen te verlangen ter bescherming
voor het bereiken van ons einddoel.
Voor den Christus is de Staat
het middel en niet het doel, zooals
bij het Fascisme. Fascisme is dus
in zijn eigenlijk wezen heidendom,
door ieder als mensch en als Christen
rijden.
Stomme ezel mompelde
Carsten. Ik had het wel haast
gedacht. Nu hebben we weer
dubbel werk.
Och, hij weet immers van
niets, stotterde Festenrath. Met
zijn domme vermoedens snapt hij
zulke slimme vogels als wij zijn
immers toch niet. Zeg het ook
aan de anderen, zoodat ze hem
niet behoeven le zoeken.
Dat hapje hebben we nu nog
te goed tot morgen.
Carsten verliet hem thans.
Festenrath keek hem na en
trachtte hem met de oogen te
volgen.
Halt daar sprak hij met een
kleinen man, denzelfden van dien
bewuslen nacht 1 Maar die droeg
nu een heel andere kleeding.
Hij had zich in een soort
Perzische kleedij gestoken en een
puntige, Perzische muts op het
hoofd. Een lange witte baard
hing omlaag tot over den gordel.
Maar het was dezelfde man
Festenrath vergiste zich niet.
Hij zag, hoe hij opmerkzaam
naar het verhaal van Carsten
luisterde en daarna scheen te
beduiden, dat Carsten Vliet moest
halen.
Festenrath had dit verwacht en
ging op een lagen steen zitten.
Een oogenblik later had Carsten
hem echter ontdekt.
Hallo, de meester wil je
spreken 1 begon hij.
Ik kan niet, ben te moe
te veroordeelen.
In deze crisistijden volgen velen
het fascisme, sommige zelfs om dat
zij meenen te verkrijgen betere
bestaansmogelijkheden dus om deD
broode. Het is te begrijpen maar
laten wij hooghouden onze R. K.
Staatspartij. Ieder volk heeft per
slot de regeering die het verdient,
Het Stationswerk in Nederland
gaat uit van drie vereenigingen. n.I
De Nederl. Ver. ter bescherming
van de belangen der jonge Meisjes,
de R.K. Vereeniging tot Bescher
ming van Meisjes en den Vrouwen
bond tot Verhooging van het Zede
lijk Bewustzijn, die tesamen de
Gecombineerde Stationswerk Com
missie vormen.
Zij komen in het voor- en najaar
bijeen, om de gemeenschappelijke
belangen te bespreken en te samen
naar buiten op te treden.
Resultaat hiervan was, dat in
Januari een request werd gezonden
aan den Minister van Arbeid. Han
del en Nijverheid, met het verzoek
ertoe te willen medewerken, den
stroom van Duitsche dienstmeisjes
naar ods land in goede banen te
helpen leiden, ongeschikte en te
jeugdige arbeidskrachten te weren en
te willen bevorderen, dat de meisjes
van een duidelijken waarborg wor
den voorzien, dat ze werkelijk in
een bepaalde betrekking komen.
Den 27sten Juli volgde hierop het
verblijdend antwoord, dat aan de
grenzen bijzondere aandacht zal ge
vestigd worden op meisjes beneden
18jarigen leeftijd en dat verder van
allen een door de betrokken werk
geefster afgegeven en onderteekende
verklaring geëischt zal worden, waar
uit blijkt, dat het meisje in een be
paalden werkkring verwacht wordt.
De handteekening op deze verkla
ring behoort door het betrokken
hoofd van politie te zijn gelegali
seerd.
Sinsdien is de controle in Zeve-
Daar verscherpt en kwam het her
haaldelijk voor, dat 15 tot 20 meis
jes met eenzelfden trein aangekomen,
niet doorgelaten konden worden,
omdat de bedoelde verklaring niet
in orde was.
Met deze meisjes heeft de Stations
juffrouw in Zevenaar de handen vol
zij moeten terug naar Emmerich,
totdat de verklaring uit Holland in
haar bezit is. waarbij de juffrouw
met raad en daad bijstaat.
Zij bemoeide zich te Zevenaar
met pl.m. 2000 meisjes, die terug
moesten naar Emmerich behandelde
32 bijzondere gevallen en noteerde
pl.m. 6000 adressen van doorreizende
meisjes, die op een of andere wijze
hulp noodig hadden. Behalve dezen,
kwamen er nog duizenden meisjes
door; 2/3 was Katholiek, 1/3 Pro
testant en 27 meisjes waren Israëliet.
Toen gebleken was, dat de grens
post Zevenaar werd vermeden,
omdat aldaar aan genoemde veror
dening streng de hand werd gehou
den en de meisjes in de Duitsche
kranten of anderszins werden ge
waarschuwd langs anderen weg, op
illegale wijze ons land binnen te
komen, b.v. per autobus, richtte de
Gecombineerde Stationswerk-Com-
missie zich in November andermaal
tot den Minister, met het verzoek,
voor alle grensplaatsen denzelfden
maatregel te doen gelden als te
Zevenaar, verscherping der grensbe
waking in het algemeen te bevorde
ren en de controle ook uit te breiden
tot auto's en autobussen. Uit enkele
berichten, die ons ter oore kwamen,
mogen wij afleiden, dat in deze
richting reeds maatregelen genomen
zijn.
Door het gemeenschappelijk op
treden werd eveneens bereikt, dat de
Duitsche Prot. Chr. en R.K. Babn-
hofschwestern bij de vrouwelijke
uitleidingstransporten worden toege
laten. om met de meisjes te spreken
en met hen en het geleide terug te
reizen, ten einde hen, na vrijlating
te Emmerich, verder te helpen. Deze
transporten hebben vijfmaal per
week plaats. Voor de zusters werd
vrij reizen verkregen op het traject
Elten-Zevenaar vice-versa. Op de
Duitsche lijn Emmerich Elten genieten
zij ook vrij vervoer.
Het is verblijdend, dat het Stations
werk van de zijde van Politie-
Grens- en Spoorwegautoriteiten,
ambtenaren en dienstpersoneel steeds
de meest aangename medewerking
mocht ondervinden, waarvoor van
deze plaats eeD hartelijk woord van
dank.
Op 14 stations werd door 30 juf
frouwen dagelijks gepost. Veel werd
er gevergd van haar behulpzaamheid
en doorzettingsvermogen. In weer
en wind zijn zij op haar post en
het is een feit, dat haar aanwezig
heid alleen reeds een rem is voor
degenen, die van de onervarenheid
der alleenreizende meisjes partij
weDschen te trekken.
Behalve deze dames zijn er nog
verschillende bestuursleden der ge
noemde Vereenigingen, die, op ver
zoek, meisjes van den trein haalden
of op andere wijze behulpzaam
waren.
In 1932 werden door het vaste
stationswerk, voor zoover was na
te gaan, 34534 meisjes geholpen
daarenboven werden ontelbare raad
gevingen verstrekt en vele meisjes
naar de veilige tehuizen der resp.
Vereenigingen gedirigeerd, waar de
nazorg werd uitgeoefend.
De geldelijke zorgen waren vele
Vroegere groote giften tot instand
houding van het werk bleven uit,
de contributies verminderden op
schrikbarende wijze en de Rijkssub
sidie, reeds ingekrompen, zal in
1933 weer verminderd worden.
Toch mag dit mooie werk niet
stop gezet worden I Nooit werd er
zooveel gereisd als tegenwoordig.
Als de groote massa zich beter
rekenschap gaf van de daadwerke
lijke hulp door het Stationswerk
verleend dan zouden meerderen zich
gedrongen gevoelen, bij te dragen
voor de instandhouding van deze
nuttige instellingMoge dit ver
slag ertoe bijdragen, dat het werk
door onze landgenooten beter gekend
en gesteund worde
DE GECOMBINEERDE
STATIONS WERK-
COMMISSIE.
Gepeinzen bij de klok
op Oudejaarsavond.
In alle huizen hangen klokken.
Vanzelf sprekend zijn er ook staande
klokken. Maar dat doet niets ter
zake. 't Feit waarom 't gaat is, dat
er in alle huizen klokken zijn. Ook
dat is van betrekkelijk weinig belang.
Wat we! van belang is, is dat die
klokken altijd doortikken, behalve
wanneer ze stil staan, maar dan gaan
in ieder geval de uren door. En dat
is van buitengewoon groot belang.
Wie houdt et niet van soms bij
zijn klok te zitten luisteren stil
voor zich uit. Die oude tik tak is
zeer wijsgeerig en heeft veel te ver-
tellen. Hij ziet veel, weet wat. behalve
God, niemand anders ziet. Hij denkt
hij moet maar hier komen
stotterde Festenrath.
Ben je dol riep Carsten uit.
Neen, maar moe en dorlig
erg dorstig 1
Kom 1 riep Carsten weer en
wilde hem bij den arm grijpen
en meetrekken.
Laat me met rustbromde
Festenrath. Is dat mijn dank? Ik
ben alleen maar gekomen, om
jullie te zeggen, dal hij niet wilde
"komen, anders had ik nu al lang
warmpjes in mijn bed gelegen.
Carsten ging weer en kwam
niet lang daarna, zooals Festenrath
verwacht had, met den meester
terug. De kapitein was zoo gaan
zitten, dat zijn gezicht zich in de
schaduw bevond en liet bovendien
zijn hoofd ver voorover hangen
en keek in 't geheel niet op.
Dus is hij niet met je mee
gekomen vroeg een stem, die
den kapitein door merg en been
drong.
Neen, hij wilde niet. Hij
vertrouwde mij niet, zei hij.
Hoe lang blijft hij nog
vroeg de Pers.
Hij sprak zooiets van over
morgen, antwoordde Carsten in-
plaats van den vermeenden Vliet.
Dan heden voor het aan
breken van den dag
Wij spreken daar straks nog
wel nader over zeide de meester
Er. nu is het de hoogste lijd
Philip, geef het leeken
Festenrath haalde verlicht adem
toen de meester en Carsten zich
verwijderden. Hadden de scherpe
slimme oogen hem werkelijk niet
herkend Wel mogelijk Maar
zeker was hij daar toch niet van.
Die man bezat een zelfbeheer-
sching zooals weinig anderen en
in dit geval drong niets hem tot
grooten spoed. Maar neen,
Festenrath voelde zich steeds
sterker overtuigd, dat iedereen
hem voor Vliet hield.
Niemand anders dan een inge
wijde wist de plaats van bijeen
komst. Hij herkreeg langzamer
hand zijn gansche kalmte en zijn
zelfbeheersching.
Maar nu was het zaak op le
passen. Alle soortgelijke bijeen
komsten hebben meestal hun be
paalde gebruiken. Een ontdekking
zou zeer goed mogelijk kunnen
zijn, indien hij tegen deze gebrui
ken zondigde.
Hij hoorde verscheidene slagen
die ver weg klonken, zooals van
een Chineeschen gong. Alle man
nen snelden naar het midden van
hel kamp.
Natuurlijk volgde Festenrath
deze algerneene beweging en toen
allen neerknielden, deed hij ook
zoo. Hij merkte tevens op, dat
aller blikken op den bok gericht
waren en keek daarom eveneens
in die richting.
Thans verscheen de meester in
zijn Perzische kleedij. Diepe, bijna
geheimzinnige stilte heerschte er
nu. Wordt vervolgd.