Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. IJACJONflft manufacturen) fvoORDEEUGSTf i MANUFACTUREN '(YOORDEELIGSTj Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. Oneerlijkheid een volksondeugd Sociale Zondag te Venray, Ons Weekpraatje. NONKEL JAN vertelt. Provinciaal Nieuws Zaterdag 25 November 1933 Vier en vi|ftigste Jaargang No 47. BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS BLIJKEN TOCH HET PRIJS DHR ADVHRTHN'i 1HN 18 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» ct. bij abonnement iagere tarieven. Uitgavn van FIRMA VAN 1>KN MUNOKHOF VEN KA V Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent verworven rechten en van stipte uitvoering van aangegane verplich tingen. Oneerlijkheid, onbetamelijkheid in den handel, mogen we niet dulden, van niemand en nergens. Ze moet worden ontmaskerd en bestraft, anders zullen we de maatschappij niet beter maken. Economisch niet en ook niet moreel. Oneerlijkheid is een ergerlijke on deugd. Behalve een zonde tegen God en het geweten, is het een maat schappelijk kwaad. Oneerlijkheid is een struikelblok, opgeworpen in het maatschappelijke pad des levens en heel wat ongelukken veroorzakende. Als er veel van zulke struikelblok ken liggen, dan wordt het maat schappelijk verkeer eigenlijk geheel onmogelijk gemaakt en volgt de chaos. We gelooven, dat de oneer lijkheid groeit en meer en meer ver breid wordt. Dat komt misschien van de crisis, maar ook door de wilsslapte van den modernen mensch en door de geestelijke ontreddering. Hoe gemakkelijk wordt er in onze dagen niet omgesprongen met het bezit van anderen. Eerlijkheid wordt schaarsch. Als men iets is kwijt ge raakt, hetwelk van waarde is, dan tracht men zich zoo gauw mogelijk te verzoenen met de gedachte, dat men het verloren bezit nimmer meer zal terugzien. De „eerlijke vinder" wordt een rara avis. Dat oneerlijkheid een volkson deugd dreigt te wordeD, bewees een recente gebeurtenis in Amsterdam, Een of andere jongen had op een kantoor een billet van 1000 gld. ge wisseld en toen hij weer buiten kwam, was hem door een wind vlaag heel het bundeltje bankjes van tien en van vijf en twintig uit de handen gerukt, 70 billetten in totaal. Het gebeurde op het drukke Rokin. Overal grepen grage handen naar de dwarrelde billetten en de jongen zag met zijn angstige oogea, noe die inderdaad aan alle kanten werden opgevangen, maar... met één, niet één billetje werd aan den ver liezer teruggebracht. De hebzucht scheen gevaren in al die menscheu, die daar toevallig liepen en zich met hun buit slinks verwijderden in de straatjes en steegjes van oud Amster dam. Zoo iets is toch verschrikkelijk. Dat er niet ééu rechtvaardige was onder die toevallige groep passanten. Niet één, die er aan dacht om het geld terug te geven, eenvoudig, omdat het hem niet toekwam. Niet één, die daartoe ook maar bewogen kon worden door de gedachte, dat het misschien óók maar een arme drommel was, die door het verlies van dat geld, direct of indirect te lijden zou krijgen. Niet ééa ook, die zich van zijn slechte daad liet weer houden uit vrees voor straf. De mogelijkheid, dat daders waren her kend, bestond toch, maar dat risico werd „genomen'' met bet gestolen bankpapier. We oordeelen hard over de men- schen, die als dieven worden ge vangen en veroordeeld, doch hoe veel menschen blijven slechts daarom uit de cel, omdat ze geen gelegen heid kregen om zich met het goed van anderen te verrijken, of omdat hun misdaad niet achterhaald kon worden Is het wonder, waar zulke slechte geest een groot deel des volks schijnt te bezielen, dat de heden daagsche handel als lamgeslagen ligt en de menschheid zich maar niet uit de crisis kan verheffen Het onder linge vertrouwen is te zeer geschokt de eene mensch kan den ander met meer vertrouwen. De uood kan zeker tot zulke diDgen bijdragen, maar het is niet de nood alleen, welke hier schuld heeft. Zouden die passanten op het Amsterdamsche Rokin, die naar de verloren dwar relende bankpapiertjes grepen, toevallig allemaal werkloozen oi andere crisisslachtoffers zijn geweest Neen, de menschelijke moraliteit is gedeukt door de makkelijke wijze, waarop ia na oorlogsche jaren veel geld werd verdiend en verbrast en door de lichtvaardige wijze, waarop óók veel aanzienlijken iedereen zich van zijn verplichtigen scheen te kunnen ontdoen in den tijd, toen de conjunctuur terugliep. Waar zelfs regeeringen gingen knoeien met baar munt en de' menschen dupeerden, aan welke ze geld schuldig waren, daar kan het haast niet anders, of ook bij de eehvoudigen van geest gingen de begrippen omtrent het mijn en dijn zich radicaal wijzigen. Maar nooit meer zal een gezonde maatschappij kunnen worden ner- bouwd, zonder dat opnieuw hechte grondslagen zijn gelegd van eerlijk- neid en trouw, Van hoog naar laag moeten voorbeelden worden gegeven van nauwgezette opvattingen van eerlijkheid, van het ontzien van eens 26 November. Morgen, op den laatsten Zondag van het Kerkelijk Jaar, houdt onze parochie een „Socialen" dag. In de H. Missen zal het evangelie van sociale zijde bezien worden en op de middagvergadering in het patronaat zal de houding van ons, Katholieken, in het sociale leven breeder wordea uiteengezet. Wanneer wij op het afgeloopen jaar terugzien, moeten wij coDSta- teereu, dat er in den lande een groote wending is gekomen in de mentaliteit van zeer velen of 't kan ook zijn, dat men tenminste thans een mentali teit meer waagt naar buiten te laten komen, die men vroeger zorgvuldig voor het publiek heeft verborgen gehouden, om toch niet voor een niet sociaal voelend mensch door te gaan. Toch heeft de sociale gedachte ongetwijfeld in de na oorlogsjaren veel veld gewonnen, maar thans nu de crisis met haar achteruitgang in zaken over de heele lijn de zucht naar zelfbehoud sterk oproept en de zelfzucht hevig geprikkeld wordt om toch b.v. nog over evenveel geldmiddelen te kunnen beschikken als vroeger in den vlotten tijd, nu kau het zeer dienstig zijn dat een sociale Zondag nog eens helder en klaar ons allen een leiddraad geeft en een richtsnoer is niet alleen voor onzen geest maar ook voor ons hart. De malaisetijd is wel een tijd, die ons sociaal denken en voelen op de proef stelt en de echtheid er van openbaart, dan wel of dat sociale maar eens als een jasje aangeschoten wordt bij gelegenheden, als het zoo hoort dat er „scboone" woorden gesproken worden. De laatste categorie doen meer kwaad dan zij zelf misschien denkeD. Zij ontstelen aan de massa het vertrouwen in 't woord en niet denkbeeldig is bet gevaar, dat het vulk gaat veralgemeenen. Arm volk, dat geen vertrouwen meer heeft De malaise heeft verder een heel kwaden kant. De steeds toenemende zorg voor het dagelijksch brood, de nooJzake- lijk geworden studie om met een karig loon vrouw en kinderen te kunnen huisvesten, te voeden, te kleeden en te dekken, het groote gebrek aan goede werkgelegenheid, de voortdurende angst op de keien te komen staan, al die dingen nemeD den geest zóó in beslag, dat alle zorg voor hoogere zaken op den achtergrond wordt gedrongen, zelfs als van weinig of geen beteekenis wordt beschouwd. De sociale Zondag wil vooral vooropstellen en beklemtoonen, wat Christus te zeggen heeft tot dergelijke menschen en dan blijven ft ij niet stilstaan bij het woord, dat Christus een Vriend is der armen, want deze gedachte alleen zou den mensch, die dag in dag uit de knagende, soms wanhopig makende zorg heeft voor zijn dagelijksch brood en in dien nood soms óok nog hard en zonder tegemoetkomendheid behandeld wordt niet staande kunnen houdenmaar Christus heeft nog veel meer te zeggen nl. dat zij zich Diet moeten laten overmeesteren door de beroerde omstandigheden en er niet in ten ondergaan; want al datgene wat den arme schijnbaar buiten het leven sluit, al die uiterlijke omstandigheden worden door Christus als het ware als niet voorhanden beschouwd. ^Christus zelf heeft te midden van de nijpendste armoede en nood geleefd als een innerlijke vrije en als onafhankelijk daarvan. Hij 'heeft zich niet daardoor laten beïnvloeden. Door Christus is een oinwaardeeriug van alle waarden gekomen. Dit toepassend op onze omgeving mag ik zeker zeggen Christus heett een onsterfelijke hoogachting voor u, die staat in de modder van de beken, voor u, die den overjas goed dichtknoopt om het gelapte te be dekken. Christus noemt u zijn broer en wijst U op Zijn leven, waaruit duidelijk spreekt dat, al heeft men armoede, men daarom nog niet ongelukkig behoeft te zijn. dat al hebt gij nood en hebt gij van den kant der menschen niet dat, waarop gij recht hebt. God u daarom niet minder acht en gij er u dus niet door onder den druk moet laten brengen, maar met opgeheven hoofd den zware n tijd moet doormaken in het volle bewustzijn, dat gij minstens evenveel waard zijt als elk ander en gij den adel van uw geloof onder uw werkmansplunje uit kunt laten schitteren. Nu mogen wij niet uit het vooraf gaande de conclusie trekken, dat Christus tegen den rijke is. Neen. Christus en dus ook de zielzorger is nooit voor den eenen tegen den ander. Christus en de zielzorger is tegen het onrecht, waar het ook zij. De zondaar, de rijke of de bevoor rechte ligt den zielzorger even nauw aan het hart als de onschuldige, de arme en de verstooteling. De ziel zorg is voor iedereen en wel voor ieder op bijzondere wijze met bijzonder erbarmen naargelang den aard zijner persoonlijke hulpbehoevendheid en ontreddering. Dit ter inleiding op den socialen Zondag. De sociale Zondag moge allen nader bijeenbrengen, de hoog achting voor elkaar doen toenemen en de gedachte in ons verlevendigen, dat wij als broeders elkaar zooveel mogelijk moeten helpen om de ge volgen van de malaise te verzachten. Kap. W. GEURTS, Adv. R.K. Werkliedenbond. Weet de geachte lezer, wat een .leasehold" is 't I> mogelijk, dat hij zich te schamen heeft, wanneer bij de gestelde vraag ontkennend zou moeten beantwoorden, maar tot troost kan hem misschien dienen, dat wij het tot voor kort ook niet wisten. Uit hoofde van ons beroep ech ter moeten we ons nu en dan ver diepen in regeeringsstukken en die zijn vaak heel leerzaam. Uit een dier stukken vernamen we dezer dagen, dat men in Engeland onder „lease hold" een soort van erfpacht ver staat. Onze gezant in Londen schijnt voor enkele jaren de „leasehold" te hebben verkregen van de woniog, welke hij sedert 1928 in gebruik heeft. Het was oorspronkelijk een doodgewone huurwoning zij 't eene van stand natuurlijk, Het rijk bemoeide zich tot heden niet met de huisvesting van den gezant. Die moet zelf maar zien waar bij zijn intrek neemt, doch hij krijgt jaarlijks van het rijk een royale toe lage vóór zijn huisvesting en daaruit kan de gezant zich wel het een en ander permitteeren De gezant heeft het blijkbaar voordeelig gevonden om zich van de door hem bewoonde woning en de aangebouwde kanselarij de „leasehold te verschaffen, waarmee hij erfpacht rechten verwierf tot 1981. Het kan een rustige belegging worden ge noemd, want ook de eventueele op volgers van den gezant zouden voor hun huisvesting vrijwel op hetzelfde gebouw aangewezen zijn geweest en had dus steeds een goede huur voor bedongen kunnen worden. Plots echter is nu de gezant gaan inzien.dat het van een groet belang is voor ons land, van een goede huisvesting van H.M. gezantschap in Londen verzekerd te zijn. En het geviel, mijne lezers, dat de gezant ook onze regeering van dat belang kon overtuigen. En het gevolg van een en ander is nu, dat een wetsontwerp tot wij ziging der begrooting van '33 werd ingediend om het mogelijk te maken dat de slaat voor de som van 243 duizend gulden de „leasehold" over neemt van den gezant, te weten dus de rechten op het huis, waarin deze woont, tot den jare 1981, dus voor een kleine vijftig jaar. Met dat kwart millioen is het rijk er echter nog niet, want jaarlijks moet het nu 450 pond sterling aan erfpachtrecht gean betalen. Die kos ten evenwel kunnen we buiten be schouwing laten, want het rijk be taalt nu eenzelfde bedrag aan huur voor de aangebouwde kanselarij. Het eenige voordeel, dat tegenover de dure ertpacht komt te staan, is, dat naar het voorstel van de re geering, de gezant voortaan 3000 gld. per jaar zal worden gekort op zijn verblijfsvergoeding. We merken echter op: Als de regeering den gezant stil letjes met zijn „leasehold" had laten zitten, dan zou de regeering over 47 jaren alleen de 47 maal 3000 gld, hebben moeten uitkeeren, welke zij zich nu „bespaart", dat is te samen: 141.000 gld. Het overnemen echter van de erfpacht kost ze 243.000 gld. Dat is toch wel een heel vreemde wijze van bezuiniging voor dezen tijd. Dan berekene men nog eeos de verschillende onderhoudskosten van een dergelijk groot gebouw, welke nu ook ten laste van het rijk gaan komen We vinden in deze heele zaak iets scheefsch. Als de gezant zoo overtuigd is van de noodzaak vaD een vast gebouw voor ons gezant schap in Londen -een noodzaak, welke in ons meer dan honderdjarig koniokrijk eerst nu tot uiting schijnt gekomen te zijn dan had bij de leasehold niet eerst zelf moeten koopen, doch direct aan den slaat moeten doen aanbiedeD. Nu zou het publiek wei eens den natuurlijk onjuistenindruk kunnen opdoen, dat de gezant door den staat afgeholpen zou willen worden van een koop, welke door de scherpe daling van het pond sterling tot een strop dreigt te worden. De omstandigheden immers zijn geschikt om een dergelijke ODjuiste suggestie te wekken. Er moet in dezen tijd op tal van haast noodzakelijke dingen worden bezuinigd, tot zelfs op subsidies voor een Sinterklaaafeestje voor behoeftige kindereo, voorts op het onderwijs, op den gezondheidsdienst en zelfs op de bestrijding van t.b.c. Dan mag kan er voor bet rijk ook geen reden wezen om in Londen een soort erfpacht te koopen op een tenslotte willekeurig huis, waarin nu toevallig de gezant woont. Terwijl we voor dat huis nu dadelijk een kwart millioen kwijt zouden zijn, en een voortzetting van den huur slechts op 3 duizend gulden zou komen per jaar, dat d i. gekapitali seerd op 75 mille De draDg van bezuiniging ligt als een dtuk op heel Je bevolking en de kleioe ambtenaren voelen dien druk zeer zwaar. Het zoude niet juist zijn om in dezen zelfden tijd dure welwillendheden te betoonen jegens andere ambtenaren, die in hooger positie staan. Daatom willen we voor de hier boven weergegeven zaak publieke belangstelling trekken, nu ze blijk baar aan de aandacht van de groote pers is ontsoapt. Uit de officieele toelichting zelve op het wetsontfterp hebben we onze gegevens geput, voor welke we dus alleszins kunnen instaan. Het vleesch wordt verkocht tegen 35 cent per Kilogram bus (contaDt geld). Plaatsen en tijden waarop de verkoop geschiedt en de voorwaarden waaronder deze geschiedt, alsook waar de bons kunnen in ontvangst worden genomen, worden nog nader bekend gemaakt. Venray, 22 November 1933. De Burgemeester van Venray O. VAN DE LOO. Op de Woensdag gehouden veematkt. werden aaagevoerd in totaal 301 stuks t.w. Stieren 0; Dragend vee 37; Vet vee 17; Gust vee 24; KalvereD 0; Biggen 223. Handel levendig. PRIJZEN dragend vee f 150 tot f 200; vet vee 25 tot 28 ct. per pond; gust vee f70 tot f140; biggen van f7 tot f 11. De Venraysehe Volksontwikkeling biedt U aan Maandag 27 Nov. 8 uur een eenig mooien, interessanlen, leuken avond (van de Leuvensche Radio) Nonkel Jan kent de psyche van het volk. Met zijn Vlaamschen humor Iaat hij lachen om den mensch in zijn dagelijksch leven. Al lachende krijgen wij menscben- kennis. Iedereen zal Nonkel Jan willen zien en hooren. VENRAY. 25 November 1933. Levering Crisis-Rundvee. Door de Crisis Rundveecentrale zal gelegenheid worden geboden aan haar te leveren: drachtig rundvee iD alle soorten en kwaliteiten (uitge zonderd zullen worden dieren, van welke moet worden aangenomen, dat zij langer dan zeven maanden drachtig zijn): Te Venray, Woensdag 6 Dec. a.s. van 9—11 uur voorm. op de vee markt. Prijzen en voorwaarden als in de voorafgaande week. De kaarten voor aangifte tot levering moeten uiterlijk Maandagmiddag 27 November i ten kantore van de Crisis Rundvee- Centrale te 's Gravenhage zijn ont vangen. Distributie van gekookt rund- vleesck. De Burgemeester van Venray brengt ter kennis van belanghebben den, dat waarschijnlijk met de distributie van gekookt rundvleescb op Maandag 4 December a.s. een aanvang zal worden gemaakt. Deze distributie vindt plaals aan de bij de door het Rijks gesubsi dieerde werkverschaffing tewerk gestelde werkloozen en aan hen die steun genieten ingevolge de be palingen der armenwet. Deze personen behoeven zich voor de verkrijging van dit vleesch niet aan te melden. Verder komen voor deze distributie in aanmerking degeneD, die slechts drie dagen per week kunnen werken, dus de sigarenmakers. Ook dezen behoeven zich hier voor niet aan te melden. Tenslotte kunnen hiervoor, voor zoover de verstrekte hoeveelheid vleesch in blik zulks nog toelaat, in aanmerking komen, degenen die in ongeveer dezelfde omstandigheden verkeeren als de vorengenoemde personen. Dit zijn dus die gezinnen waar slechts één kostwinner is en het loon ongeveer gelijk of zelfs lager is dan bij de gesubsidieerde werkverschaffing, Deze personen moeten zich voor zoover zij voor het ontvangen van vleesch in blik in aanmerking meenen te komen, aanmelden ten Gemeente huize (Secretarie) op Maandag 27 November a.s. des namiddags tusschen 2 en 6 uur. Raadsvergadering. Op Dinsdag 28 November a.s. des nammiddags 4 uur zal deD Raad der gemeente Venray in openbare zitting bijeenkomen. Aan de orde is 1. Notulen. 2. Oninvorderbaarverklaringa. Dienstjaar 1931Schoolgeld f 95.90. b. Dienstjaar 1932 Rioolbelasting f 18.82; Schoolgeld bijzonder Lager Onderwijs f 373.90Schoolgeld openbaar Lager Onderwijs f 14.J£jj, 3. Aanbieding der üemeente- rekening, dienst 1932. 4. Aanvrage om een subsidie voor 1934 groot f 600 ten behoeve van den Handelscursus van den R.K. Middenstand. Aanbieding van het gemeente verslag over 1932. 6. Verzoek der St Vincentius- vereeniging om een Dijdrage voor de uitzending van 10 zwakke kinderen uit arme gezinnen naar de vacantie- kolonie te Eersel. 7. Wijziging en aanvulling der Gemeente-begrooting dienst 1933. Aanbieding der Gemeente begrooting dienst 1934 en de be grooting van het bedrijf der Gas fabriek. 9. Voorstel vaD burgemeester eu Wethouders tot het onderhaodsch aanbesteden van den bouw eener drieklassige bijzondere school ten behoeve der H. Hartschool te Leunen. 10. Voorstel van Burgemeester Wethouders tot het aanbrengen van enkele wijzigingen in de door den Raad der gemeente in zijne ver gadering van 18 Augustus j.l. vast gestelde verordening op het bouwen de bewoning, zulks in verband met daarop gevallen opmerkingen van het College van Gedeputeerde Staten 11. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot aankoop van een stukje grond van circa 23 M2 van P. A. J. vaa Aarssenvan circa 13.50 M2 van J. M. F. M. Poels van circa 11.5 M2 van Josephine Verbeek, alle gelegen aan de Hen- seniusstraat, tot verbreeding dier straat. 12. Ingekomen stukken. Piet Vink te Venray. Goed nieuws voor tooneelminnend publiek. Het populaire tooneelgezel- schap Piet Vink, onder leiding van de heereu Vink en Hart, komt a.s. Zondag weer naar Venray om ons kunstminnend publiek een genoeglijke tooneelavond te bieden. De naam Piet Vink heeft de laatste tijd weer een nieuwe, succesvolle naam en vooral bet laatste jaar was een geweldig succes, zoowel moreel als financieel. Wij herinneren ons tijdens de j.l, kermis, de goed ver zorgde tooneelvoorstellingen en er wa3 maar één klacht Wat een leven maakte die .autobaan. Wij hopen dat Piet Vink volgende kermis weer komt, maar dan een betere, rustiger standplaats zal krijgen. En nu de a.s. tooneelvoorstelling. Er zal worden gespeeld „De dochter van den smidsbaas," een mooi romantisch tooneelstuk iu 5 bedrijven, met Cesarina Vink in de hoofd- en titelrol. De eminente actrice is hier zoo goed bekend, dat een ieder weet, dat zeer zeker de hoofdvertolkster, ons mooi boeiend spel zal laten zien. Zij wordt bijgestaan door Nettie Hart, zij die tijdens de j.l. kermis een groot succes oogstte, berinneren wij maar even aan haar mooi spel „Een dag dame" en verder treedt op, als gaste, de 80-jarige moeder van den heer Vink, namelijk mevr. E. Vink. Deze oude tooneelspeelstcr is gepensioneerd, want ook de tooneeliisten hebben een pensioen fonds. maar af en toe speelt zij nog wel eens een eukele keer bij haar zoon, al was het alleen maar om haar oud hart van tooDeelspeeister eens te kunnen ophalen. Het beloofd weer een echte „Piet Vink-avond" te worden en een volle zaal voor spellen wij. Mede met het oog, op de zeer romantische, spannende inhoud van het stuk heeft den heer Burgemeester gemeend, de leeftijdgrens te moeten' bepalen boven 18 jaar. Personen ODder de 18 jaar hebben dus beslist geen toegang. De inhoud mogen wij niet ver klappen, hoewel wij dit nog even willen schrijven, dat het stuk speelt iu een van-onze groote wereldsteden, die veel aantrekkelijks bieden, maar ook voor vele een ondergang zijn. Onze lezers een genoeglijke avond en de ondernemers veel succes. (Zie Adv.) K. J. V.-nieuws. In geheel inliemen kriug vierden de aspiranten van de K. J. V. de eerste aanneming in Venray van een der meisjes, die binnenkort ons gaat verlaten, 't Was een echt gezellige en stichtende avond. Nadat de HoogEerw. Heer Deken de zegening van 't Mariabeeld had verricht, richtte hij zich tot alle aan wezigen om in duidelijke woorden de beteekeDis van de zegeDing uiteen te zetten, llij spoorde allen aan om toch steeds voor oogen te houden, dat dat mooie beeld haar steeds moest herinneren aan haar moeder. Dat iedere groet aan Maria in dit beeld gebracht door Maria werd beantwoord door dankbaren weder groet. Dat iedere vormings- en yjodsdienstclub moest beginnen en eindigen, wilden zij vrucht dragen, onder Maria's bescherming. Dat ieder zich dat steeds herinnere, dan zal ieder K.J.V.-leven een Maria- leven zijn. Nadat de zegening van 't K.J.V.- insigne had plaats gehad geschiedde de plechtige aauneming. Wat voel den 't allen diep in de ziel. toen Dina van Ham de woorden van trouw sprak met de hand op 't vaandel. Menig oog vulde zich met tranen, doordrongen als de meisjes waren van t gewicht van dit oogen- blik voor de geiukkige onder haar, die nu zich ging verbinden aan 't Apostelwerk van Christus onzen Koning, 't Woord van deu Hoog Eerw. Deken gericht tot onze eerste Venraysehe K.J.V.-er eu haar ouders en zusjes, was een echt watm vader- prtesterwoord. Vóór en tijdens de plechtigheid hadden allen te zamen een paar mooie Marialiederen ge zongen en tot slot klonk 't aan U o Koning der eeuwen uit volle borst door de zaal. Hiermee was 't ernstige gedeelte van den avond voorbij. En na een hartelijk woord van medeleven met geluk van Dina, door den Wel Eerw. Heer Directeur, werd de rest doorgebracht in gezellig samenzijn. Iedere club zette haar beste beentje voor, om Dina dezen avond tot een ouvergetelijken te maken. Muziek voordachten, een paa*, kleine leuke tooneelstukjes en enkele pas sende zangnummers wisselden elkan der af. Wij kunnen gerust zeggen 't was een echt huiselijk feest, zooals de K.J.V. die hebben kan. Een feest waardoor de ernst en de lach te samen gaan tot verkwikking van lichaam en ziel. Hoogst voldaan gicgen 's avonds allen huiswaarts. Na den priesterlijke zegen door den HoogEerw. Heer en een mach tig voor Christus onzeu Koning, God wil het 1 Amen met het ver dere voornemen bij zichzelf den K.J.V. geest te verdiepen om straks echte K.J.V.-eis te worden op 17 December a.s. Een nieuwe groep heeft zich reeds opgegeven maat er zijn er nog meer die buiten onze rijen staan en die er bij moesten zijn. Komt meisjes die belang stelt in ons werk, sluit u bij ons aan, dan gaan we samen zielen veroveren voor Christus. Geeft u nog deze week op bij den Weleerw. Heer Directeur Kapelaan Teunissen, Mej. Sangers, Mej. Aerts, Ambrosius,

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1