Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
IJACJONflft
manufacturen)
fvoORDEEUGSTf
i MANUFACTUREN
'(YOORDEELIGSTj
Dit nummer bestaat
uit DRIE bladen.
Oneerlijkheid een
volksondeugd
Sociale Zondag
te Venray,
Ons Weekpraatje.
NONKEL JAN
vertelt.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 25 November 1933
Vier en vi|ftigste Jaargang No 47.
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DHR ADVHRTHN'i 1HN 18 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» ct.
bij abonnement iagere tarieven.
Uitgavn van FIRMA VAN 1>KN MUNOKHOF VEN KA V
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
verworven rechten en van stipte
uitvoering van aangegane verplich
tingen.
Oneerlijkheid, onbetamelijkheid in
den handel, mogen we niet dulden,
van niemand en nergens. Ze moet
worden ontmaskerd en bestraft, anders
zullen we de maatschappij niet beter
maken. Economisch niet en ook niet
moreel.
Oneerlijkheid is een ergerlijke on
deugd. Behalve een zonde tegen God
en het geweten, is het een maat
schappelijk kwaad. Oneerlijkheid is
een struikelblok, opgeworpen in het
maatschappelijke pad des levens en
heel wat ongelukken veroorzakende.
Als er veel van zulke struikelblok
ken liggen, dan wordt het maat
schappelijk verkeer eigenlijk geheel
onmogelijk gemaakt en volgt de
chaos. We gelooven, dat de oneer
lijkheid groeit en meer en meer ver
breid wordt. Dat komt misschien
van de crisis, maar ook door de
wilsslapte van den modernen mensch
en door de geestelijke ontreddering.
Hoe gemakkelijk wordt er in onze
dagen niet omgesprongen met het
bezit van anderen. Eerlijkheid wordt
schaarsch. Als men iets is kwijt ge
raakt, hetwelk van waarde is, dan
tracht men zich zoo gauw mogelijk
te verzoenen met de gedachte, dat
men het verloren bezit nimmer meer
zal terugzien. De „eerlijke vinder"
wordt een rara avis.
Dat oneerlijkheid een volkson
deugd dreigt te wordeD, bewees een
recente gebeurtenis in Amsterdam,
Een of andere jongen had op een
kantoor een billet van 1000 gld. ge
wisseld en toen hij weer buiten
kwam, was hem door een wind
vlaag heel het bundeltje bankjes van
tien en van vijf en twintig uit de
handen gerukt, 70 billetten in
totaal. Het gebeurde op het drukke
Rokin. Overal grepen grage handen
naar de dwarrelde billetten en de
jongen zag met zijn angstige oogea,
noe die inderdaad aan alle kanten
werden opgevangen, maar... met één,
niet één billetje werd aan den ver
liezer teruggebracht. De hebzucht
scheen gevaren in al die menscheu,
die daar toevallig liepen en zich met
hun buit slinks verwijderden in de
straatjes en steegjes van oud Amster
dam.
Zoo iets is toch verschrikkelijk.
Dat er niet ééu rechtvaardige was
onder die toevallige groep passanten.
Niet één, die er aan dacht om het
geld terug te geven, eenvoudig,
omdat het hem niet toekwam. Niet
één, die daartoe ook maar bewogen
kon worden door de gedachte, dat
het misschien óók maar een arme
drommel was, die door het verlies
van dat geld, direct of indirect te
lijden zou krijgen. Niet ééa ook, die
zich van zijn slechte daad liet weer
houden uit vrees voor straf. De
mogelijkheid, dat daders waren her
kend, bestond toch, maar dat risico
werd „genomen'' met bet gestolen
bankpapier.
We oordeelen hard over de men-
schen, die als dieven worden ge
vangen en veroordeeld, doch hoe
veel menschen blijven slechts daarom
uit de cel, omdat ze geen gelegen
heid kregen om zich met het goed
van anderen te verrijken, of omdat
hun misdaad niet achterhaald kon
worden
Is het wonder, waar zulke slechte
geest een groot deel des volks
schijnt te bezielen, dat de heden
daagsche handel als lamgeslagen ligt
en de menschheid zich maar niet uit
de crisis kan verheffen Het onder
linge vertrouwen is te zeer geschokt
de eene mensch kan den ander met
meer vertrouwen. De uood kan
zeker tot zulke diDgen bijdragen,
maar het is niet de nood alleen,
welke hier schuld heeft. Zouden die
passanten op het Amsterdamsche
Rokin, die naar de verloren dwar
relende bankpapiertjes grepen,
toevallig allemaal werkloozen oi
andere crisisslachtoffers zijn geweest
Neen, de menschelijke moraliteit
is gedeukt door de makkelijke wijze,
waarop ia na oorlogsche jaren veel
geld werd verdiend en verbrast en
door de lichtvaardige wijze, waarop
óók veel aanzienlijken iedereen
zich van zijn verplichtigen scheen te
kunnen ontdoen in den tijd, toen de
conjunctuur terugliep. Waar zelfs
regeeringen gingen knoeien met baar
munt en de' menschen dupeerden, aan
welke ze geld schuldig waren, daar
kan het haast niet anders, of ook bij
de eehvoudigen van geest gingen de
begrippen omtrent het mijn en dijn
zich radicaal wijzigen.
Maar nooit meer zal een gezonde
maatschappij kunnen worden ner-
bouwd, zonder dat opnieuw hechte
grondslagen zijn gelegd van eerlijk-
neid en trouw, Van hoog naar laag
moeten voorbeelden worden gegeven
van nauwgezette opvattingen van
eerlijkheid, van het ontzien van eens
26 November.
Morgen, op den laatsten Zondag
van het Kerkelijk Jaar, houdt onze
parochie een „Socialen" dag. In de
H. Missen zal het evangelie van
sociale zijde bezien worden en op
de middagvergadering in het patronaat
zal de houding van ons, Katholieken,
in het sociale leven breeder wordea
uiteengezet.
Wanneer wij op het afgeloopen
jaar terugzien, moeten wij coDSta-
teereu, dat er in den lande een groote
wending is gekomen in de mentaliteit
van zeer velen of 't kan ook zijn,
dat men tenminste thans een mentali
teit meer waagt naar buiten te laten
komen, die men vroeger zorgvuldig
voor het publiek heeft verborgen
gehouden, om toch niet voor een
niet sociaal voelend mensch door te
gaan.
Toch heeft de sociale gedachte
ongetwijfeld in de na oorlogsjaren
veel veld gewonnen, maar thans nu
de crisis met haar achteruitgang in
zaken over de heele lijn de zucht
naar zelfbehoud sterk oproept en
de zelfzucht hevig geprikkeld wordt
om toch b.v. nog over evenveel
geldmiddelen te kunnen beschikken
als vroeger in den vlotten tijd, nu
kau het zeer dienstig zijn dat een
sociale Zondag nog eens helder en
klaar ons allen een leiddraad geeft
en een richtsnoer is niet alleen voor
onzen geest maar ook voor ons hart.
De malaisetijd is wel een tijd, die
ons sociaal denken en voelen op de
proef stelt en de echtheid er van
openbaart, dan wel of dat sociale
maar eens als een jasje aangeschoten
wordt bij gelegenheden, als het zoo
hoort dat er „scboone" woorden
gesproken worden.
De laatste categorie doen meer
kwaad dan zij zelf misschien denkeD.
Zij ontstelen aan de massa het
vertrouwen in 't woord en niet
denkbeeldig is bet gevaar, dat het
vulk gaat veralgemeenen.
Arm volk, dat geen vertrouwen
meer heeft
De malaise heeft verder een heel
kwaden kant.
De steeds toenemende zorg voor
het dagelijksch brood, de nooJzake-
lijk geworden studie om met een
karig loon vrouw en kinderen te
kunnen huisvesten, te voeden, te
kleeden en te dekken, het groote
gebrek aan goede werkgelegenheid,
de voortdurende angst op de keien
te komen staan, al die dingen nemeD
den geest zóó in beslag, dat alle
zorg voor hoogere zaken op den
achtergrond wordt gedrongen, zelfs
als van weinig of geen beteekenis
wordt beschouwd.
De sociale Zondag wil vooral
vooropstellen en beklemtoonen, wat
Christus te zeggen heeft tot dergelijke
menschen en dan blijven ft ij niet
stilstaan bij het woord, dat Christus
een Vriend is der armen, want deze
gedachte alleen zou den mensch, die
dag in dag uit de knagende, soms
wanhopig makende zorg heeft voor
zijn dagelijksch brood en in dien
nood soms óok nog hard en zonder
tegemoetkomendheid behandeld wordt
niet staande kunnen houdenmaar
Christus heeft nog veel meer te
zeggen nl. dat zij zich Diet moeten
laten overmeesteren door de beroerde
omstandigheden en er niet in ten
ondergaan; want al datgene wat den
arme schijnbaar buiten het leven
sluit, al die uiterlijke omstandigheden
worden door Christus als het ware
als niet voorhanden beschouwd.
^Christus zelf heeft te midden van
de nijpendste armoede en nood
geleefd als een innerlijke vrije en als
onafhankelijk daarvan.
Hij 'heeft zich niet daardoor laten
beïnvloeden. Door Christus is een
oinwaardeeriug van alle waarden
gekomen.
Dit toepassend op onze omgeving
mag ik zeker zeggen Christus heett
een onsterfelijke hoogachting voor
u, die staat in de modder van de
beken, voor u, die den overjas goed
dichtknoopt om het gelapte te be
dekken. Christus noemt u zijn broer
en wijst U op Zijn leven, waaruit
duidelijk spreekt dat, al heeft men
armoede, men daarom nog niet
ongelukkig behoeft te zijn. dat al
hebt gij nood en hebt gij van den
kant der menschen niet dat, waarop
gij recht hebt. God u daarom niet
minder acht en gij er u dus niet
door onder den druk moet laten
brengen, maar met opgeheven hoofd
den zware n tijd moet doormaken in
het volle bewustzijn, dat gij minstens
evenveel waard zijt als elk ander en
gij den adel van uw geloof onder
uw werkmansplunje uit kunt laten
schitteren.
Nu mogen wij niet uit het vooraf
gaande de conclusie trekken, dat
Christus tegen den rijke is. Neen.
Christus en dus ook de zielzorger
is nooit voor den eenen tegen den
ander. Christus en de zielzorger is
tegen het onrecht, waar het ook zij.
De zondaar, de rijke of de bevoor
rechte ligt den zielzorger even nauw
aan het hart als de onschuldige, de
arme en de verstooteling. De ziel
zorg is voor iedereen en wel voor
ieder op bijzondere wijze met bijzonder
erbarmen naargelang den aard zijner
persoonlijke hulpbehoevendheid en
ontreddering.
Dit ter inleiding op den socialen
Zondag. De sociale Zondag moge
allen nader bijeenbrengen, de hoog
achting voor elkaar doen toenemen
en de gedachte in ons verlevendigen,
dat wij als broeders elkaar zooveel
mogelijk moeten helpen om de ge
volgen van de malaise te verzachten.
Kap. W. GEURTS,
Adv. R.K. Werkliedenbond.
Weet de geachte lezer, wat een
.leasehold" is 't I> mogelijk, dat
hij zich te schamen heeft, wanneer
bij de gestelde vraag ontkennend
zou moeten beantwoorden, maar tot
troost kan hem misschien dienen,
dat wij het tot voor kort ook niet
wisten.
Uit hoofde van ons beroep ech
ter moeten we ons nu en dan ver
diepen in regeeringsstukken en die
zijn vaak heel leerzaam. Uit een dier
stukken vernamen we dezer dagen,
dat men in Engeland onder „lease
hold" een soort van erfpacht ver
staat.
Onze gezant in Londen schijnt
voor enkele jaren de „leasehold" te
hebben verkregen van de woniog,
welke hij sedert 1928 in gebruik
heeft. Het was oorspronkelijk een
doodgewone huurwoning zij 't eene
van stand natuurlijk,
Het rijk bemoeide zich tot heden
niet met de huisvesting van den
gezant. Die moet zelf maar zien waar
bij zijn intrek neemt, doch hij krijgt
jaarlijks van het rijk een royale toe
lage vóór zijn huisvesting en daaruit
kan de gezant zich wel het een en
ander permitteeren
De gezant heeft het blijkbaar
voordeelig gevonden om zich van de
door hem bewoonde woning en de
aangebouwde kanselarij de „leasehold
te verschaffen, waarmee hij erfpacht
rechten verwierf tot 1981. Het kan
een rustige belegging worden ge
noemd, want ook de eventueele op
volgers van den gezant zouden voor
hun huisvesting vrijwel op hetzelfde
gebouw aangewezen zijn geweest en
had dus steeds een goede huur
voor bedongen kunnen worden.
Plots echter is nu de gezant gaan
inzien.dat het van een groet belang
is voor ons land, van een goede
huisvesting van H.M. gezantschap
in Londen verzekerd te zijn. En het
geviel, mijne lezers, dat de gezant
ook onze regeering van dat belang
kon overtuigen.
En het gevolg van een en ander
is nu, dat een wetsontwerp tot wij
ziging der begrooting van '33 werd
ingediend om het mogelijk te maken
dat de slaat voor de som van 243
duizend gulden de „leasehold" over
neemt van den gezant, te weten dus
de rechten op het huis, waarin deze
woont, tot den jare 1981, dus voor
een kleine vijftig jaar.
Met dat kwart millioen is het rijk
er echter nog niet, want jaarlijks
moet het nu 450 pond sterling aan
erfpachtrecht gean betalen. Die kos
ten evenwel kunnen we buiten be
schouwing laten, want het rijk be
taalt nu eenzelfde bedrag aan huur
voor de aangebouwde kanselarij.
Het eenige voordeel, dat tegenover
de dure ertpacht komt te staan, is,
dat naar het voorstel van de re
geering, de gezant voortaan 3000
gld. per jaar zal worden gekort op
zijn verblijfsvergoeding. We merken
echter op:
Als de regeering den gezant stil
letjes met zijn „leasehold" had laten
zitten, dan zou de regeering over 47
jaren alleen de 47 maal 3000 gld,
hebben moeten uitkeeren, welke zij
zich nu „bespaart", dat is te samen:
141.000 gld. Het overnemen echter
van de erfpacht kost ze 243.000 gld.
Dat is toch wel een heel vreemde
wijze van bezuiniging voor dezen
tijd.
Dan berekene men nog eeos de
verschillende onderhoudskosten van
een dergelijk groot gebouw, welke
nu ook ten laste van het rijk gaan
komen
We vinden in deze heele zaak
iets scheefsch. Als de gezant zoo
overtuigd is van de noodzaak vaD
een vast gebouw voor ons gezant
schap in Londen -een noodzaak,
welke in ons meer dan honderdjarig
koniokrijk eerst nu tot uiting schijnt
gekomen te zijn dan had bij de
leasehold niet eerst zelf moeten
koopen, doch direct aan den slaat
moeten doen aanbiedeD.
Nu zou het publiek wei eens den
natuurlijk onjuistenindruk
kunnen opdoen, dat de gezant door
den staat afgeholpen zou willen
worden van een koop, welke door
de scherpe daling van het pond
sterling tot een strop dreigt te
worden. De omstandigheden immers
zijn geschikt om een dergelijke
ODjuiste suggestie te wekken.
Er moet in dezen tijd op tal van
haast noodzakelijke dingen worden
bezuinigd, tot zelfs op subsidies voor
een Sinterklaaafeestje voor behoeftige
kindereo, voorts op het onderwijs,
op den gezondheidsdienst en zelfs
op de bestrijding van t.b.c. Dan mag
kan er voor bet rijk ook geen
reden wezen om in Londen een
soort erfpacht te koopen op een
tenslotte willekeurig huis, waarin
nu toevallig de gezant woont. Terwijl
we voor dat huis nu dadelijk een
kwart millioen kwijt zouden zijn, en
een voortzetting van den huur
slechts op 3 duizend gulden zou
komen per jaar, dat d i. gekapitali
seerd op 75 mille
De draDg van bezuiniging ligt als
een dtuk op heel Je bevolking en
de kleioe ambtenaren voelen dien
druk zeer zwaar. Het zoude niet
juist zijn om in dezen zelfden tijd
dure welwillendheden te betoonen
jegens andere ambtenaren, die in
hooger positie staan.
Daatom willen we voor de hier
boven weergegeven zaak publieke
belangstelling trekken, nu ze blijk
baar aan de aandacht van de groote
pers is ontsoapt. Uit de officieele
toelichting zelve op het wetsontfterp
hebben we onze gegevens geput,
voor welke we dus alleszins kunnen
instaan.
Het vleesch wordt verkocht tegen
35 cent per Kilogram bus (contaDt
geld).
Plaatsen en tijden waarop de
verkoop geschiedt en de voorwaarden
waaronder deze geschiedt, alsook
waar de bons kunnen in ontvangst
worden genomen, worden nog nader
bekend gemaakt.
Venray, 22 November 1933.
De Burgemeester van Venray
O. VAN DE LOO.
Op de Woensdag gehouden
veematkt. werden aaagevoerd in
totaal 301 stuks t.w.
Stieren 0; Dragend vee 37; Vet
vee 17; Gust vee 24; KalvereD 0;
Biggen 223.
Handel levendig.
PRIJZEN dragend vee f 150 tot
f 200; vet vee 25 tot 28 ct. per
pond; gust vee f70 tot f140; biggen
van f7 tot f 11.
De Venraysehe
Volksontwikkeling
biedt U aan
Maandag 27 Nov. 8 uur
een eenig mooien, interessanlen,
leuken avond
(van de Leuvensche Radio)
Nonkel Jan kent de psyche van
het volk.
Met zijn Vlaamschen humor Iaat
hij lachen om den mensch
in zijn dagelijksch leven.
Al lachende krijgen wij menscben-
kennis.
Iedereen zal Nonkel Jan willen
zien en hooren.
VENRAY. 25 November 1933.
Levering Crisis-Rundvee.
Door de Crisis Rundveecentrale
zal gelegenheid worden geboden aan
haar te leveren: drachtig rundvee iD
alle soorten en kwaliteiten (uitge
zonderd zullen worden dieren, van
welke moet worden aangenomen,
dat zij langer dan zeven maanden
drachtig zijn):
Te Venray, Woensdag 6 Dec. a.s.
van 9—11 uur voorm. op de vee
markt.
Prijzen en voorwaarden als in de
voorafgaande week. De kaarten voor
aangifte tot levering moeten uiterlijk
Maandagmiddag 27 November i
ten kantore van de Crisis Rundvee-
Centrale te 's Gravenhage zijn ont
vangen.
Distributie van gekookt rund-
vleesck.
De Burgemeester van Venray
brengt ter kennis van belanghebben
den, dat waarschijnlijk met de
distributie van gekookt rundvleescb
op Maandag 4 December a.s. een
aanvang zal worden gemaakt.
Deze distributie vindt plaals aan
de bij de door het Rijks gesubsi
dieerde werkverschaffing tewerk
gestelde werkloozen en aan hen die
steun genieten ingevolge de be
palingen der armenwet.
Deze personen behoeven zich voor
de verkrijging van dit vleesch niet
aan te melden.
Verder komen voor deze distributie
in aanmerking degeneD, die slechts
drie dagen per week kunnen werken,
dus de sigarenmakers.
Ook dezen behoeven zich hier
voor niet aan te melden.
Tenslotte kunnen hiervoor, voor
zoover de verstrekte hoeveelheid
vleesch in blik zulks nog toelaat,
in aanmerking komen, degenen die
in ongeveer dezelfde omstandigheden
verkeeren als de vorengenoemde
personen.
Dit zijn dus die gezinnen waar
slechts één kostwinner is en het loon
ongeveer gelijk of zelfs lager is dan
bij de gesubsidieerde werkverschaffing,
Deze personen moeten zich voor
zoover zij voor het ontvangen van
vleesch in blik in aanmerking meenen
te komen, aanmelden ten Gemeente
huize (Secretarie) op Maandag 27
November a.s. des namiddags
tusschen 2 en 6 uur.
Raadsvergadering.
Op Dinsdag 28 November a.s. des
nammiddags 4 uur zal deD Raad der
gemeente Venray in openbare zitting
bijeenkomen.
Aan de orde is
1. Notulen.
2. Oninvorderbaarverklaringa.
Dienstjaar 1931Schoolgeld f 95.90.
b. Dienstjaar 1932 Rioolbelasting
f 18.82; Schoolgeld bijzonder Lager
Onderwijs f 373.90Schoolgeld
openbaar Lager Onderwijs f 14.J£jj,
3. Aanbieding der üemeente-
rekening, dienst 1932.
4. Aanvrage om een subsidie voor
1934 groot f 600 ten behoeve van
den Handelscursus van den R.K.
Middenstand.
Aanbieding van het gemeente
verslag over 1932.
6. Verzoek der St Vincentius-
vereeniging om een Dijdrage voor de
uitzending van 10 zwakke kinderen
uit arme gezinnen naar de vacantie-
kolonie te Eersel.
7. Wijziging en aanvulling der
Gemeente-begrooting dienst 1933.
Aanbieding der Gemeente
begrooting dienst 1934 en de be
grooting van het bedrijf der Gas
fabriek.
9. Voorstel vaD burgemeester eu
Wethouders tot het onderhaodsch
aanbesteden van den bouw eener
drieklassige bijzondere school ten
behoeve der H. Hartschool te Leunen.
10. Voorstel van Burgemeester
Wethouders tot het aanbrengen
van enkele wijzigingen in de door
den Raad der gemeente in zijne ver
gadering van 18 Augustus j.l. vast
gestelde verordening op het bouwen
de bewoning, zulks in verband
met daarop gevallen opmerkingen
van het College van Gedeputeerde
Staten
11. Voorstel van Burgemeester
en Wethouders tot aankoop van een
stukje grond van circa 23 M2 van
P. A. J. vaa Aarssenvan circa
13.50 M2 van J. M. F. M. Poels
van circa 11.5 M2 van Josephine
Verbeek, alle gelegen aan de Hen-
seniusstraat, tot verbreeding dier
straat.
12. Ingekomen stukken.
Piet Vink te Venray.
Goed nieuws voor tooneelminnend
publiek. Het populaire tooneelgezel-
schap Piet Vink, onder leiding van
de heereu Vink en Hart, komt a.s.
Zondag weer naar Venray om ons
kunstminnend publiek een genoeglijke
tooneelavond te bieden.
De naam Piet Vink heeft de laatste
tijd weer een nieuwe, succesvolle
naam en vooral bet laatste jaar was
een geweldig succes, zoowel moreel
als financieel. Wij herinneren ons
tijdens de j.l, kermis, de goed ver
zorgde tooneelvoorstellingen en er
wa3 maar één klacht Wat een leven
maakte die .autobaan. Wij hopen
dat Piet Vink volgende kermis weer
komt, maar dan een betere, rustiger
standplaats zal krijgen.
En nu de a.s. tooneelvoorstelling.
Er zal worden gespeeld „De dochter
van den smidsbaas," een mooi
romantisch tooneelstuk iu 5 bedrijven,
met Cesarina Vink in de hoofd- en
titelrol. De eminente actrice is hier
zoo goed bekend, dat een ieder weet,
dat zeer zeker de hoofdvertolkster,
ons mooi boeiend spel zal laten zien.
Zij wordt bijgestaan door Nettie
Hart, zij die tijdens de j.l. kermis
een groot succes oogstte, berinneren
wij maar even aan haar mooi spel
„Een dag dame" en verder treedt
op, als gaste, de 80-jarige moeder
van den heer Vink, namelijk mevr.
E. Vink. Deze oude tooneelspeelstcr
is gepensioneerd, want ook de
tooneeliisten hebben een pensioen
fonds. maar af en toe speelt zij nog
wel eens een eukele keer bij haar
zoon, al was het alleen maar om
haar oud hart van tooDeelspeeister
eens te kunnen ophalen. Het beloofd
weer een echte „Piet Vink-avond"
te worden en een volle zaal voor
spellen wij.
Mede met het oog, op de zeer
romantische, spannende inhoud van
het stuk heeft den heer Burgemeester
gemeend, de leeftijdgrens te moeten'
bepalen boven 18 jaar. Personen
ODder de 18 jaar hebben dus beslist
geen toegang.
De inhoud mogen wij niet ver
klappen, hoewel wij dit nog even
willen schrijven, dat het stuk speelt
iu een van-onze groote wereldsteden,
die veel aantrekkelijks bieden, maar
ook voor vele een ondergang zijn.
Onze lezers een genoeglijke avond
en de ondernemers veel succes.
(Zie Adv.)
K. J. V.-nieuws.
In geheel inliemen kriug vierden
de aspiranten van de K. J. V. de
eerste aanneming in Venray van een
der meisjes, die binnenkort ons gaat
verlaten, 't Was een echt gezellige
en stichtende avond.
Nadat de HoogEerw. Heer Deken
de zegening van 't Mariabeeld had
verricht, richtte hij zich tot alle aan
wezigen om in duidelijke woorden
de beteekeDis van de zegeDing uiteen
te zetten, llij spoorde allen aan om
toch steeds voor oogen te houden,
dat dat mooie beeld haar steeds
moest herinneren aan haar moeder.
Dat iedere groet aan Maria in dit
beeld gebracht door Maria werd
beantwoord door dankbaren weder
groet. Dat iedere vormings- en
yjodsdienstclub moest beginnen en
eindigen, wilden zij vrucht dragen,
onder Maria's bescherming. Dat
ieder zich dat steeds herinnere, dan
zal ieder K.J.V.-leven een Maria-
leven zijn.
Nadat de zegening van 't K.J.V.-
insigne had plaats gehad geschiedde
de plechtige aauneming. Wat voel
den 't allen diep in de ziel. toen
Dina van Ham de woorden van
trouw sprak met de hand op 't
vaandel. Menig oog vulde zich met
tranen, doordrongen als de meisjes
waren van t gewicht van dit oogen-
blik voor de geiukkige onder haar,
die nu zich ging verbinden aan 't
Apostelwerk van Christus onzen
Koning, 't Woord van deu Hoog
Eerw. Deken gericht tot onze eerste
Venraysehe K.J.V.-er eu haar ouders
en zusjes, was een echt watm vader-
prtesterwoord. Vóór en tijdens
de plechtigheid hadden allen te zamen
een paar mooie Marialiederen ge
zongen en tot slot klonk 't aan U
o Koning der eeuwen uit volle borst
door de zaal.
Hiermee was 't ernstige gedeelte
van den avond voorbij. En na een
hartelijk woord van medeleven met
geluk van Dina, door den Wel
Eerw. Heer Directeur, werd de rest
doorgebracht in gezellig samenzijn.
Iedere club zette haar beste beentje
voor, om Dina dezen avond tot een
ouvergetelijken te maken. Muziek
voordachten, een paa*, kleine
leuke tooneelstukjes en enkele pas
sende zangnummers wisselden elkan
der af.
Wij kunnen gerust zeggen 't was
een echt huiselijk feest, zooals de
K.J.V. die hebben kan. Een feest
waardoor de ernst en de lach te
samen gaan tot verkwikking van
lichaam en ziel. Hoogst voldaan
gicgen 's avonds allen huiswaarts.
Na den priesterlijke zegen door
den HoogEerw. Heer en een mach
tig voor Christus onzeu Koning,
God wil het 1 Amen met het ver
dere voornemen bij zichzelf den
K.J.V. geest te verdiepen om straks
echte K.J.V.-eis te worden op 17
December a.s. Een nieuwe groep
heeft zich reeds opgegeven maat er
zijn er nog meer die buiten onze
rijen staan en die er bij moesten
zijn. Komt meisjes die belang stelt
in ons werk, sluit u bij ons aan,
dan gaan we samen zielen veroveren
voor Christus. Geeft u nog deze
week op bij den Weleerw. Heer
Directeur Kapelaan Teunissen, Mej.
Sangers, Mej. Aerts, Ambrosius,