Even nadenken,
't u blieft
als
Een offer, dat
iedereen geven kan!
PUROL er op
Binnenland.
Ons Weekpraatje.
Rust, kalmte en
zelfbeheersching
Gemengde Berichten
Vervolgenswie gebruikt nog den
sterken vorm van den tweeden
naamval?
Wie zou in het gewone gesprek
zeggen dat is een boek des vaders,
of des zoons? Dat doet niemand
meer. Vandaar dat de kinderen zelfs
het kruisteeken als een vreemde,
onbegrijpelijke formule aanzien. (De
verandering van de woorden van
het kruisteeken heeft ook nog vóór.
dat er niet van gemaakt woidt in
den naam des vaas soods heiligen
geesses-amen
Zoo zouden we door kunnen
gaan met de actes. Het woord acte
op zich is niet alleen voor kinderen
onbegrijpelijk; Kinderen echter be
grijpen er heelemaal niets van 1 En
dan verschillende uitdrukkingen in
de aktes!
üm een heel eenvoudig voorbeeld
te nemen. In de akte van hoop en
de akte van berouw vinden we het
v/oord: jegens. Daar snapt een
kind geen letter van. Vandaar ook
dat zeer veel kinderen bidden die
oneindig goed zijt Jezus mij, en heel
plechtig buigen ze bij het woord
Jezus her hoofd 1 Zoo staat in het
akte van geloofwat gij mij door
de kerk te geloo^en voorhoudt. Dat
is Fraosch voor de kinderen 1 De
nieuwe oefening van geloof bidt
hier ik geloof alles wat gij door
de heilige kerk ods leert. Dat ver
staan ze tenminste.
Deze voorbeelden zouden met een
groot aantal le vermeerderen zijn.
Het is dus zeer goed gezien van
ons episcopaat om tegelijk met den
tekst van het catechismusboek ook
den gebedcekst, te veranderen.
Zij, die hiervan nog niet over
tuigd zijn, zouden wij willen aan
raden eens een oud kerkboek ter
hand te nemen en eens na te gaan,
welk een dwaze verouderde taal wij
zouden spreken in onze gebeden, als
de bisschoppen niet van tijd tot tijd
den tekst gewijzigd haddenOm
een enkel voorbeeld te noemen wij
hebben hier voor ons een gebeden
boekje. gedrukt in 1802; dus ruim
honderd jaar oud. Het heet„Het
vermeerdert Paradijs des hemels,
versiert met vele christelijke oefenin
gen; bijeen vergaderd door Eugt
Frix, gedrukt tot trooste ende
devotie der christenen, als in zich
besluitende vele schoone beweegelijke
gebeden, dienende tot geestelijke
ouderhoudinge der zielen.' In de
voorrede staat„de goede ouders
zig moeten benaarstigen voor hunne
kinderen en andere huisgenooten en
daerom op hun onderzaten moeten
letten."
Op dit oogenblik vinden wij het
vreemde taal maar voor honderd jaar
terug was het Dormaal Hollandscb
Zoo begint het Credo van de Mis
Ik geloove in éénen God, den al-
mogenden Vader enz. Het weesge-
groet
Weest gegroet Maria, vol van
gratiën, den Heere is met u. ge-
benedyd is de vrugt uws ligchaams.
Wanneer nu de bisschoppen op
dit oogenblik ook de verouderde
woorden en zinswendingen niet uit
de dagelijksche gebeden zouden
verwijderen, dan zouden we honderd
jaar achter blijven in de gebedstaai.
Laten we ons verheugen dat ons
episcopaat verstandig vooruit ziet
v PASTOR.
EEN EN ANDER OVER
SMOKKELEN.
„Evenmin als het strikken van een
haas of het schieten van een konijn,
is het overbrengen van smokkelwaar
een misdaad of een eigendomsschen-
nis, maar slechts een overtreding, die
alleen daarom strafbaar is, wijl zij
door de positieve wet wordt ver
boden.
Wie zulk een strafbaar feit begaat,
heeft de gevolgeD te dragen, maar
wat de zedelijke schuld betreft, reikt
zijn schuld niet verder dan die van
iederen anderen overtreder der tal-
looze wetten, besluiten en verorde
ningen van den modernen rechtsstaat.
Maar wat de gewoonte van smok
kelen evenals die van stroopen ook
zedelijk streng- afkeurenswaardig
maakt, is de verruwende en anti
sociale invloed, die ervan uitgaat en
waaraan op den duur geen beroeps
strooper en -smokkelaar ODtsnapt.
Steeds levend te midden van leugen
en bedrog, steeds blootgesteld aan
achtervolging en straf, steeds om
ringd door medeplichtigheid en ver
raad, verstompt allengs zijn zede
lijkheidsbesef. terwijl de vlot-behaalde
winst hem al te gemakkelijk tot ver
kwisting. brasserij en ontucht brengt.
En dit kwaad wordt nog verergerd
door de onmeedoogende repressie,
die er in steeds scherper vormen op
wordt toegepast.
Vooral in Duischland loert de
dood bij eiken grenspaal. Op vluch
tende smokkelaars, die geen halt
houden bij de eerste aanmaning,
wordt aanstonds geschoten. En zoo
ontstaat de toestand, dat de dood
straf, die wettelijk slechts voor de
aller-zwaarste misdrijven geldt, thans
practisch zonder vorm van proces
op overtredingen wordt toegepast,
met het onvermijdelijk gevolg, dat
de eerbied voor een der hoogste
rustig was, zich tenslotte geheel
zeker van zijn zaak scheen te
gevoelen.
(Wordt vervolgd)
rechtsgoederen, de waarde van het
menschenleven. zoowel bij de hand
havers als bij de overtreders der
fiscale wet in bedenkelijke mate
wordt ondermijnd, en dat de zeden
verwildering in de grensstreek hand
over hand toeneemt." (Msb
Over den vijand
binnen de muren.
Zondagmorgen in de H. Mis.
't Is stampvol. Alle banken bezet, j
En nog staan dicht opeen gepakt
de rijen geloovigen. Teeken van
bloeiend geloofsleven, zult ge zeg
gen.
Maar kijk eens nader indien
ge tenminste zelf niet verplicht zijt
de H. Mis bij te wonen en ge
wordt wel wat ontnuchterd. Hier
maft er een den slaap des onrecht -
vaardigen. Daar slampampert een
ander tegen een pilaar. Velen suffen
weg in gedachtenloosheid. Anderen
hebben de hoogste attentie... op bun
omgeving gericht. Zeer velen schijnen
geen kerkboek, zelfs geen rozenkrans
te bezitten.
Nu is 't met deze menschen als in
't algemeen met boosdoenerszij
vallen veel meer op' dan degenen
die nooit een misdaad bedrijven,
ofschoon de laatsten nog altijd de
eersten in getal ver overtreffen. Ge
lukkig zijn degenen die met eerbied
en aaudacht de H. Mis volgen zeer
taltijk. Maar to:h.
Hoevelen misbruiken het half uur
of de drie kwartier in de week, die
zij officieel aan God geven
Hoevelen hebben geeu flauw be
grip vaa wat het voor een Christen
beteekent, dat Christus in de H. Mis
voor ons en met ons zich offert
aan God, den Mmachtigen Vader?
Ziet 1 De Priester heeft den 2egen
gegeven. En oogeoblikkelijk nemen
velen met een hartgrondige zucht
van verlichting voor een gansche
week afscheid van O. L Heer en
Zijn woning. Scheiden tut Web,
maar ge merkt er bij hen niets van.
Terwijl de achterblijvenden een soort
goedkeurend gebrom doen hooien op
het voorbidden van den Priester,
stoort gedurende meerdere minuten
het naarstige voetengeschuifel van
hen, die op een enkele uitzonde
ring naonnoodig te vroeg ver
trekken.
Zij wisten door den harden bobter
van bet moeten niet door te dringen
tot de zoete pit van het kontakt
met God. Van het Heilig Offer
nemen zij geen offerbereidheid mee
voor het leven. De verveling is
afgeloopen. Het plezier begint.
Zij kwamen aan de krachtbron en
haalden geen nieuwe krach', of
schoon zij al zoo lang uitgeput zijn.
Zwak en amechtig gaan zij opnieuw
de vermoeienissen en hinderlagen
van een heidensche wereld tegemoet.
En toch is deze Zondagsmis de
voornaamste en misschien eenigste
band, die hen nog bindt aan het
geloof hunner vaderen. Hoe slap en
zwak moet dan deze band zijn.
Verwondert het u, dat zulk een
teringachtige ziel op een goeien dag
morsdood is Een rukje van de
buitenwereld en de al te losse band
met de Kerk is kapot. Spoedig
geven ze zich zelf geen moeite meer
om te huichelen de breuk is open
lijk geworden
Broeders, die uw Zondagsm s ver
knoeit het is de hoogste tijd om
uit uw slaap op te staan. Als een
brieschende leeuw raast de duivel
rond en bij is gevaarlijker dan
ooit. De H. Mis het mid Jelpunt van
onzen godsdienst, moet het bescher
mend en heilbrengend middelpunt
van uw leven worden.
Anders dreigt er groot gevaar
voor u en voor de kerk in deze
streken.
Want niet de vijand van buiten,
actie van socialisme en paganisme,
doet ons het grootste kwaad, maar
de vijand binnen de mureD, dat is
de lamlendigheid en geloofsonver-
schilligbeid en bijgevolg de weer
standsloosheid vaa velen onzer.
ren de twee vaandels; De in smaad
en schande gekruizigde op 't eene,
de in goud en edelsteen prijkende
op 't ander.
Kom voort, geachte lezer, en wil
niet langer staan kijken op dat schoo
ne beeld. Gij weet, ik zei 't U im
mers, gij zit in het depot; daar zorgt
gij voor materiaal en dat doet gij
tamelijk goed, want zonder uw her-
haaldelijken steun waren de missio
narissen reeds lang terug van 't front.
Hun leven en hun werken hangen
gansch van uwe weldadigheid af.
Bedenk dit wel, wij leven dus van
uwe aalmoezen en bouwen kerken
met uw geld; nog voor 't ander kun
nen wij op onze arme christenen^ ver
trouwen.
Nuhoor ik je, geachte lezer,
reeds zeggen: „ziezoo dat is er al
weer eentje; vrouwlief geef hem een
gulden en zeg dat mijnheer belet is,
en weosch dien pater veel succes in
zijn missie."
Pardon 1 mijnheer een oogenblik 1
Dank je hartelijk, doch dat is 't niet,
wat ik bedoelde, als ik boven schreef
„een offer dat iedereen geven kan."
Neen ik vraag je vandaag meer dan
geld. Luister een oogenblik. liet is
nu hier de oogsttijd, dus de drukste
tijd van het jaar; de verschillende
soorten vogeltjeszaad de haver en
de boekweit d.i. meer dan negen
tiende van China's oogst in de noor
derprovincies, moeten gepikt, gedor-
schen en opgeborgen worden. Tot
midden in den nacht huilt de wan
molen en reeds vóór zonsopgang
kleppen de vlegels op den harden
dorschvloer. Het is nu de tijd van
werken, over een maand heeft men
eerst tijd voor denken. De duivel
laat ze begaan en doet zijn middag
dutje; de missionaris houdt zijn
jaarlijksche retratie en maakt zijn
plannen.
De tijd vliegt, wat telt dan een
maand, vooral een maand zóó door
gebracht. Reeds staat de missiona
ris volop in 't gevecht, hier oefent
hij zijn vroeger aangeworven recru-
ten in catechueenaat en school, daar
trekt hij de dorpen af en bestormt
den eenen afgodstempel na den ander
ren. Zoo dag aaa dag den ganschen
winter door.
Houd gij U dus gereed, geachte
Lezer, en stuur ons voor dezen aan
val veel, zeer veel geestelijke munitie.
Zooder geld kan de missionaris niet
leven, doch zonder gebed en offer
kan bij niemand bekeeren.
Bid, bid dus, schenk ons het offer
van uw gebed in dezen tijd van
zielenoogsten zijt gij reeds met
gebed en verstervingen overladen
wel doe dan, wat gij doet, voor de
missie en in 't bijzonder voor de
missie van China, want China is de
grootste brok, en zal menschelijker
wijze gesproken zeker nog niet bij
uw leven bekeerd zijn. Bedenk eens
465 millioen heidenen en een goede
twee millioen Katholieken, dat blijft
nog 463 millioen heidenen te bekee
ren, d.i. bijna zooveel als alle heiden
sche landen over de gansche wereld
tezamen. Het is dus terecht, dat gij
Chioa voortrekt. En mocht in die
groote grootheid onze kleinheid U
bekoren, draag uwe werken dan op
voor onze kleine Prefectuur van Ta-
tong-fu met één millioen heidenen
of verkiest gij om de een of andere
reden den schrijver dezes voor
anderen, welnu ik heb de opdracht
100.000, zegge honderd-duizend
heidenen te bekeeren en ik sta er
aan ieder, geachte Lezer, gaarne een
duizend van af.
Dit is dus 't offer, wat iedereen
geven kan student, studeer voor
China, werkman werk voor China,
kloosterling en priester, bidt voor
China. Gij allen, die dit leest, draagt
alles, ook je leven, aan God op
voor de bekeering van China. Dat
in 't vervolg uw leuze zij„alles
voor China 1"
Bekommer je niet om je eigen
nood; er is er Eén, die daar voor
zorgen zal, daar Hij zegt
„Zoekt eerst t rijk Gods, al 't
overige zal U op de koop toe ge
schonken wordeD."
Je steeds danbare missionaris
P. VAN ESSER.
(Annalen Scheut).
Bisschoppelijk Missiecomité.
De strijdeode Kerk I Schoon beeld
en nog veel schooner werkelijkheid^!
De strijdende Kerk dat 'zijt gij, ge
achte lezer, dat zijn wij missionaris
sen. Gij strijdt wel is waar tegen
ketters en Judassen, doch ic goed
gepakte drommen en zoDder dat gij
er veel van merkt, laat staan, van er
uw leven bij te laten.
De eigenlijke strijders, de fronters,
dat zijn wij van 's morgens tot's a
vonds, dag aao dag, jaar aan jaar in
de frontlinie.
Onze Generaal is Jezus zelf. Zijn
veldmaarschalk met zijn generalen
staf zit te Rome op St Pieters Stoel.
Zijn eeiewachteu zijn de kloosterlin
gen, die, in gebed neergeknield, dag
ea nacht bij Hem de wacbt houden.
De bisschoppen en priesters zijn
Zijn kapiteins en officieren. Zijn re-
servetroepen zitten nu in de verschil
lende seminaries en colleges om er
zich tot het toekomstig missionaris
leven voor te bereiden. Gij, geachte
lezer, gij zit in het depot, waar al
't noodige materiaal vervaardigd en
afgestuurd wordt naar 't front.
Daar staat zij, de strijdende, de
Fiere, over de gansche wereld ver
spreid en georganiseerd als nooit
een leger was.
Jezus tegen lucifer 1 Hoog wappe
Als Uw Handen ruw zijn of
gesprongen en Uw Lippen
schraal en pijnlijkmaar vooral
ook bij brand en snijwonden,
ontvellingen en allerlei huid-
verwondingen
Het verzacht en geneest
Beauraing.
Verleden week verscheen er in de
dagbladen een artikel over het stand
punt, dat het Belgische Episcopaat
inneemt ten opzichte der verschillende
„Verschijningen van de H. Maagd"
in België.
Om nu enkele lezers of lezeressen
die uit genoemd artikel misschien
geconcludeerd mochten hebben, dat
dat de Belgische bisschoppeu Beau
raing tot „zwendel" verklaard hebben,
beter in te lichten, het volgende
Genoemd artikel is enkel en alléén
eene uiting der kerkelijke „voor
zichtigheid". doch bedoelt volstrekt
niet uitspraak te doen over het al of
niét „bovennatuurlijk" karakter dier
„Maria verschijningen." Aangezien
bet oordeel over de feiten te Beauraing
geheel toekomt aan de kerkelijke
overheid, en niet aao de publieke
meening, verbieden de Belgische
bisschoppen aan de hun onderhoorige
geestelijken en leeken het „boven
natuurlijk" karakter dezer feiten, hoe
wonderlijk ze ook mogen schijnen,
te bevestigen, alvorens deze „boven
natuurlijkheid" eerst werkelijk voor
de kerkelijke overheid bewezen is.
De Belgische geestelijken mogen
nog wel bedevaarten naar Beauraing
inrichten of vergezellen, maar dienen
daarvoor eerst toelating aan te vragen
bij hun Bisschop.
Verder mogen geschriften, welke
beroepshalve over die „Maria-
verschijningen" door geestelijken ot
leeken worden samengesteld, alléén
gepubliceerd worden, wanneer ze
eerst de kerkelijke ceDsuur zijn ge
passeerd. Dezelfde regel geldt voor
beeldjes en voor prentjes met gebedeD.
Het Belgische Episcopaat kiest dus
volstrekt geen partij tegen Beauraing,
maar verbiedt allééD, dat men voor
barig op het oordeel der kerkelijke
overheid vooruitloopt en Beauraing
aan de leiding der kerk onttrekt.
P. fr. Const, v. Eijk, O F.M.
De dreigende verhooging van
den tabaksaccijns. Een pro
testuitsluiting van 700 sigaren
makers. Ook een conflict
met het katholieke marine
personeel. Een anti-gokwet
op komst. Zestigduizend
Sweepstake-loten voor Justitie.
Wat 'n kans!
Als een zwaard van Damocles
hangt de aanzienlijke verhooging van
den tabaksaccijns boven de hoofden
der bij de zoo echt-vaderlandsche
tabaksindustrie betrokkenen.
De „bandjes" om de sigaren heb
ben al veel afbreuk gedaan. Nu- de
levensstandaard verder omlaag schijnt
te moeten en de sigaren daarnaast
aanzienlijk in prijs moeten worden
verhoogd, als de regeeringsplannen
doorgaag vinden, dreigt de sigaren-
Industrie geheel vernietigd te zulleD
worden. We zien het in België, hoe
daar door de jongste belasting op
de sigaren de verkoop van het artikel
tot schier nihil is teruggedrongen
wie er niet van een pijp houdt rookt
sigaretten, andere keus is er niet
meer. Moet het ook hier zoo worden?
En erger: moet een mooie en rijke
Nederlandsche industrie, een bron
van gematigde welvaart in vele
streken des lands, maar vooral in
het zuiden, radicaal worden kapot
gemaakt en... zónder dat er belang
rijke baten voor de schatkist tegen
over staan? Immers, een te hoog
opgevoerde belasting kan tot zoo
danig verminderd verbruik leiden,
dat de belastingopbrengsten vermin
deren in plaats van vermeerderen.
En de terugtocht i3 dan dikwijls
moeilijk, want de menschen hebben
zich aan iets anders, in dit geval aan
het rooken van sigaretten (of mis
schien wel het kauwen van gummi)
gewend. Dat de regeering zich toch
in dit, haar voornemen bezinne 1
Natuurlijk zijn de leiders van de
sigarenindustrie ten zeerste veront
rust en dat uiten ze wel eens op
een ongelukkige wijze. De Karei van
Wely fabrieken b.v. in Roosendaal,
zijn plots voor vier weken stop
gezet „uit protest tegen de voor
genomen verhooging van den tabaks
accijns." Zeven honderd menschen
ziju daardoor voor vier weken op
straat gezetHet is een hard middel
van betoog. Naar onze smaak té
bard 1 Maar het is wel een duidelijke
aanwijzing van hoz het voor goed
worden kan. Er zijn tientallen
sigarenfabrieken in ons land, welke
met een personeel van honderden
werken...
Vice admiraal Brutei, die eerst de
socialistische marinebooden om zeep
heeft gebracht, is nu de katholieke
vereeniging van marine personeel aan
het „gelijkschakelen." Onder zachten
drang is het hoofdbestuur afgetreden
en het orgaan der katholieke schepe
lingen is gemetamorphoseerd tot een
weekblad ter verdieping van den
godsdienstzin. Het staat onder uit
sluitende verantwoordiug vao den
vlootaalmoezenier. aa de Maasbode
kwam aanstonds een vlammend
pretest en een bedreiging.
De katholieken zouden het niet
dulden...
In het artikeltje van de Maasbode
wordt de heer Deckers, minister van
Defensie, in het geweer geroepen
tegenover vice-admiraal Brutei de la
eDZ. Die moet niet denken, dat hij
enz. Sinds is het heel stil geworden
om deze affaire. Het zal binnens
kamers wel in orde worden gebracht.
Hoe ook hef proces moge eindigen,
hetwelk is ingespannen tegen de
ondernemers van het Straperlo-spel,
of hoe het roulette-gegok verder
moge heeten, het zal met die spel
letjes gedaan zijn, want de minister
van justitie heeft een ontwerp in
voorbereiding, hetwelk dergelijke
„behendigheidjes" te beoefenen ver
biedt.
De justitie is overigens niet afkeerig
gebleken van een lotje in een loterij.
Ze heeft in de Iersche Sweepstake
zelfs 60.000 lotjes tegelijk genomen,
waardoor haar kaDsen heel gunstig
zouden staan, als ze niet verzuimd
had om die lotjes te betalen. Ze
heeft ze n.l. zonder meer „genomen,"
wat zij als justitie kan doen, maar
ons, gewonen menschen, slechts
justitloneelen toorn op den bals zou
halea, Ze heeft die 60.000 loten in
beslag genomen en wel in de hut
van een marconist, die in opdracht
had om ze met zijn schip veilig naar
ons land te vervoeren. Natuurlijk
trekken de desbetreffende nummers
thans niet mee. Jammer, anders zouden
de belastingbetalers nog een mooi
gokje hebben gemaakt.
Geweldig, wat zijn we dezer dagen
geschrokken 1
Dat zat m zoo. We zijn getrouwd,
een ongemak, waaraan ook de
meesten onzer lezers vermoedelijk
laboreeren. Nou, en voor getrouwde
menschen verklappen we geen ge
heim, als we bier vaststellen, dat
getrouwde vrouwen nog al eena Jast
hebben van invallen, die den man
nen geld kost. Den eenen keer heb
ben ze iets schattigs ontdekt, waar
mannie ook plezier van zal beleven,
den anderen kter zijn ze tot de
conclusie gekomen, dat net een of
ander hoog noodig moet worden
vernieuwd eu zoo hebben ze nog
honderd andere mauieren om een
tusschentijdschen aanval te onder
nemen op de portemonnaie van den
heer gemaal en betaalmeester in-
privé-dienst. Enfio, wij heeren der
schepping hebben tenslotte ook
weer onze honderd en-één middelen
van afweer, welke we met virtuosi
teit plegen te bedienen.
Wij voor ons, we schuiven alles
maar op Sinterklaas af. Zoo gauw
de echtgenootelijke aauval is iogezet,
dan knipperen we met de oogen,
heffen plagend een vinger op en
constateeren met overtuiging dat is
een prachtig idéé, kind, voor Sinter
klaas Uit ervaring weten we, hoe
intusschen de vrouwelijke verlangens
zich wijzigen en hoe weinig er van
de meeste nog in de herinnering
verankerd blijken te liggeD, als de
groote uit Azië geboortige, als
Nederlander genaturaliseerde heilige
uit het verre Spanje is aangekomen.
Maar van de week zijn we ineens
geschrokken, toen we weer eens een
van onze vage beloften deden. „Met
Sinterklaas zoo vroeg ODze dier
bare wederhelft. „Maar dat is goed,
want Sinterklaas is 't al gauw 1"
Lieve help. ja Een blik op den
kalender overtuigde ons. Nog maar
een paar weken Hoe is het moge
lijk...
Sinterklaas wordt tenslotte elk jaar
op denzelfden dag gevierd, maar nog
nooit hebben we zoo kort voor dien
feestdag gestaan zonder het ons zoo
weinig bewust te zijn.
't Is inderdaad haast Sinterklaas
en we wisten het niet. Dat komt,
omdat de meeste winkeliers nog
rustig hun crisismafje te slapen lig
gen. Vroeger, toen maakten de
feestdagen in December een half jaar,
dat slecht was, nog goed. Met
Sinterklaas werd er gekocht, omdat
er gekocht moest worden, door arm
en rijk. Sinterklaas was het feest
voor de kinderen, voor wie er een
verrassing moest zijn, al zouden de
ouders zich er het eten voor uit den
mond moeten sparen. Sinterklaas
was het feest der geliefden; geen
liefde was bestand tegen een ver
geien op Sinterklaas. Sinterklaas was
het bij uitstek Nederlandsche, inter
confessioneel feest voor allen.
Ea nu, uu zouden we haast dien
goeden ouden Sint vergeten hebben.
Omdat de winkeliers, die ons anders
zoo tijdig herinneren, crisis-suf zijn..,
Menschen, menschen, maakt toch
van de omstandigheden, wat er van
te maken is. Brengt toch weer die
gezellige, oudeiwefsche Sinterklaas-
etalages aan. Trekt de aandacht vaD
groote en kleine kinderen. Hangt
Sinterklaas te paard voor de winkel
ramen. AdverteertBrengt toch een
beetje levendigheid aan, want dat
doet straks verkoopen. Mort niet
over de crisis, zoolang ge niet alle
zakelijke middelen hebt uitgebuit om
uw affaire op pooten te houden.
Houdt geen sentimenteele zelf
beschouwingen over de armoe der
tijden of over de griezelige gedachte,
dat het zonde zou ziju om in de
huidige omstandigheden den menschen
het yeld uit de zakken te klopppen.
Een beetje goedkoope dwaasheid,
wat kinderlijke blijdschap en ouder
lijke pret kan niet gauw te duur
betaald wezen. De mensch leeft niet
van, brood alleen... Er moet ook wat
blijde zielespijs ziju voor versomoerde
geesten.
Wie den moed verliest, raakt alles
kwijt. Ea het is hoewel slecht
toch ook heusch niet zoo erbarmelijk
slecht, als we elkaar incrisis-napraterij
onbewust suggereeren. Het werk-
loozencijfer in ons land is toch reeds
teruggeloopen van 400.000 tot 300 000
percentsgewijze veel meer dan in
Duitschland, waar ze zoo enthousiast
over de verbetering zijn Nóg is er
armoe in vele gezinnen, zeker.
Maar de bewering, dat er geen geld
meer onder de menschen zou zitten,
gaat toch niet op. De grootste
leeningen worden nog overteekend!
Ja I zal de lezer zeggen bij den rijk
dom, daar is nog wel geld! Maar
we antwoorden en eveneens bij de
gewone burgerij Moet u de volgende
week eens opletten, als in Amster
dam de Zesdaagsche begintEn dan
moet u Zondags eens zieD. als het
vo'*7naar de voetbalvelden stroomt...
We misgunnen den menschen hun
pretje niet. En nog minder aan de
ondernemers het geldelijk voordeel,
dat ze trouwens verdienen, omdat
ze de kunst van het animeeren zoo
goed verstaan, de kunst van het
reclame-maken.
.de. ,wicke,ie" te' toch inzien,
dat Sinterklaas een royale heilige is,
maar een, die gewaardeerd wil wor
den. We moeten zijn glorie verhoo-
gen door zijn komst zoo luisterlijk
mogelijk voor te bereiden. Sinterklaas
wil en kan slechts ademen in een
bepaalde sfeer en die moet door de
winkeliers worden gewekt.
Alle tijdelijke zorgen moeten een
oogenblik worden vergetenalle
crisis-gedaas moet tijdelijk verstom
men alle politieke hartstochten
moeten een oogenblik worden ge
toomd, opdat de massa straks in écht
nationale saamhoorigheid uitbundig
zal juichen van
Heil Sinterklaas
keeren weer terug na het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten.
Glazen Buisje 75 ct.
Bij Apoth. en Drogisten.
Er reden vier kiezers naar
Duitschland.
Zondagmorgen omstreeks half 12
passeerde een auto, waarin gezeten,
drie beeren en een dame uit Eind
hoven, de Duitsche grers Venlo
Kaldenkirchen. De inzittenden, die
allen, met uitzondering van den
chauffeur, Duitschers waren, die hun
stemplicht in Duitschland wilden
gaan uitoefenen werden gearresteerd,
toen zij aan het Duitsche grens-
kantoor stopten om de autopapicen
te laten controleeren. Nadat de
personen eerst naar het politiebureau
te Kaldenkirchen waren overgebracht,
verzocht men hun met de auto mee
te gaan naar München Gladbach. Io
Gladbach vernameu zij, dat ze ver
dacht werden van het voeren van
een leugen-campagne tegen Duitsch
land en de huidige Duitsche regeering.
De drie heeren en de dame wer
den vervolgens in arrest gesteld. De
chauffeur werd vrijgelaten. Ongeveer
te 5 uur in den namiddag is het
gezelschap uit de gevangenis ontslagen
zonder dat men het noodig oordeelde
eenige opheldering te geven.
Het is wel kenrr erkend, dat door
de kriminalbeambten aan den chauf
feur een vergoeding van 10 Mark
werd gegeven voor de wachturen
welke hij gemaakt had. Dit zou er
op moeien wijzen, dat door de
Duitsche politiemannen een vergissing
is beqaan met de arrestatie der vier
Eindhovenaren.
Te ongeveer 6 uur keerde het
gezelschap over Kaldenkirchen naar
Nederland terug zonder van hun
stemrecht gebruik te hebben gemaakt.
Geheele familie rydt te water.
De moeder overleden.
Zaterdagavond reed de familie
Hargers uit Ede, man, vrouw en drie
kinderen, per auto van HoogeveeD
naar Ede.
Ter hoogte van de buurtschap
„Het Planken loodsje" in de gemeente
Zwollerkerspel is de auto iu het
Lichtmiskanaal gereden.
De 16-jaiige zoon had de tegen
woordigheid van geest een der ruiten
in te trappen. Het mocht hem ge
lukken daardoor alle inzittenden op
het droge te brengen, het laatst vao
allen de moeder. Deze was intusschen
echter bewusteloos geraakt en bleek
overleden.
De redder zelf was door het glas
van de ingetrapte ruit ernstig aan de
beenen gewond. Hij is naar het
Sophia-ziekenhuis te Zwolle over
gebracht, waarheen ook het lijk der
moeder werd vervoerd.
Geheele provincie in het donker.
Zondagavond van zes tot zeven
uur heeft de geheele provincie
Groningen door een storing io het
Provinciaal Electriciteitsbedrijf in
het duister verkeerd, zeer tot ongerief
van zaken en bedrijven.
In de stad Groningen trad van 6
tot 7 uur, met onderbrekingen van
enkele minuten, driemaal een storing
op, welke gerocht moet worden ic
het gelijkstroomnet. In hotels en
café's heeft men met kaarsen eeD
noodverlichting moeten aanbrengen.
Een .gezegend oord.
Theodoor Roosevelt, die de oom
is van den tegenwoordigen President
der Vereenigde Staten, vertelde de
volgende anecdote uit zijn leveD.
Hij weid groot gebracht in de
Wild-West, en werd als jongen
eens met berichten voor een naburig
prairie-stadje gezonden. Spoor was
er nog niet en zoo moest hij er wel
op uit trekken op het paard van
zijn vader.
Toen hij halverwege was, sprong
een boomhooge kerel te voorschijn
die hem een revolver onder den neus
hield. De jonge Roosevelt zelf was
niet gewapend. Zoo moest hij dus
zija paard wel afstaan en ging te
voet verder.
Toen hij het naburig stadje bereikt
had, vroeg hij naar de politie.
„Die is sinds gisteren dood", werd
hem geantwoord.
„Is hier dan geen vreJesrechter
vroeg Roosevelt.
„Die is in de gevangenis", luidde
het antwoord.
„In de gevangenis, waarom
„Omdat hij de politie heeft dood
geslagen".
„Sapperloot", vroeg Roosevelt, is
er dan hier geen andere rechterlijk
persoon
„Ja zeker", zei er een, wij hebben
nog een notaris.