Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. (VOORDKLIÖST/) Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. De beteekenis van Duitschland's besluit. 'aaMm Provinciaal Nieuws Zaterdag 21 October 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 42 I MANUFACTUREN j J BLIJKEN I TOCH HET PEEL EN MAAS j KANUFACTURÊN BLIJKEN TOCH HET tVOODDEEUöSTf PRIJS DER ADVKRTENTIEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7\« ct. bij abonnement lagere tarieven. llitgave van FIRMA VAM DEN MUNUKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent Duitschland is uit den Volken bond getreden en heeft zich terugge trokken van de Ontwapeningscon ferentie. Dat zijn feiten. Feiten, welke we nu allen kennen. Maar de beteekenis dier feiten is nog niet volledig tot de massa doorgedrongen en daarom willen we die beteekenis op beknopte wijze in dit korte artikel belichten. Alle misère spruit voort aan eenige bepalingen in het Vredes verdrag van Versailles, hetwelk de ontwapening van en verbod tot herbewapening aan Duitschland oplegde, niet zoozeer als strafbepaling maar als een begin van de algemeene ontwapening der volkeren. De ont wapening van de overwinnaars in den jongsten wereldoorlog is derhalve in het Vredesverdrag Diet geregeld, maar wel in het vooruitzicht gesteld. Het vraagstuk van de ontwapening der andere volkeren is sedert het einde van den oorlog reeds aan de orde en Duitschland is tot den Volkenbond toegetreden mede uit de overweging, dat het die ont wapening zou kunnen bevorderen. Toen alle pogingen te Genève en elders tot op den dag van heden toe om tot een ontwapenings compromis te geraken, faalden, hebben de Duitschers een soort ultimatum gesteld; of ontwapening van de overige staten, of toewijzing aan ons van dezelfde bewapenings rechten, daar de voorwaarden (lees: de gestelde verwachtingen) van het Verdrag van Versailles niet zijn vervuld. Dat ultimatum werd af gewezen. De vroegere overwinnaars wilden niet verder gaan dan tot een 4 bewapeningsstilstand, welke vier jaar zou duren, terwijl Duitschland daarna een beperkt recht tot herbewapening zou worden toegekend, indien in- tusschen de bewapeningsstilstand der andere mogendheden niet in een proces van geleidelijke bewapeniogs- vermindering zou zijn omgezet. En daarin wilde Duitschland niet treden. Het heeft zich verongelijkt gevoeld en weigerde om langer de smaad te dragen van als een tweede-rangs mogendheid te worden behandeld. Duitschland trad uit den Volkenbond en trok zich terug vaD de Ontwapeningsconferentie. Hitler verklaarde in een radio rede aan zijn volk en aan de wereld Wanneer de wereld besluit, dat alle wapens tot het laatste machine geweer toe vernietigd worden, dan zijn wij bereid, onmiddellijk tot zulk een conventie toe te treden. Wanneer de wereld echter be paalde wapens aan elk volk toekent dan zijn wij niet bereid, ons prin cipieel als minderberechtigd volk daarvan te laten uitsluiten. We zijn geneigd te erkennen, dat Hitier principieel gelijk heeft, maar werkelijkheidsbesef en vredeswil indien waarachtig aanwezig had den hem de wegen van geleidelijk heid moeten doen aanvaarden. Het Fransche wantrouwen tegen directe ontwapening is immers ook niet on gegrond; dat wantrouwen moet geleidelijk, door blijken van inter nationale toenadering, worden weg genomen. Ontwapening heeft geen gelijke veiligheid voor alle volkeren. De technische en industiieele orga nisatie en outillage is in Duitschland b.v. veel perfecter dan in Frankrijk en daardoor zou een ontwapend Duitschland zich veel sneller tot den aanval weten te wapenen dan een ontwapend Frankrijk. Duitschland heeft iDtusschen de fatale besluiten, in den aanhef van dit artikel genoemd, genomen. Wat nu Zal er nog een compromis mogelijk zijn? In het buitenland is men vrij kalm gebleven, maar ook meer vastbesloten dan ooit gewor den om de herbewapening van Duitschland te verhinderen. Ver moedelijk zullen de bepalingen van het Pact van Vier thans in werking treden, iiet vredespact, hetwelk op initiatief van Mussolini werd gesloteD en de vier groote Europeesche mogendheden tot samensprekiDgen verplicht, wanneer conflicten zich voordoen of dreigen. Het zou moge lijk kunnen wezen, dat de nu achter de politieke schermen te voeren be sprekingen alsnog tot een compromis leiden, waarbij aan Duitschland con cessies worden gedaan en dat dan de Duitsche regeeringsbesluiten nog worden ingetrokken. De reglementen van den Volkenbond begunstigen deze mogelijkheid, want Duitschland is nog niet los van den Volkenbond. Na opzegging blijft het lidmaatschap en blijven de Volkenbondsverplich tingen nog twee jaar voortduren. In dien tijd kan nog heel wat gebeuren. Indien Duitschland echter bij de aangenomen houding blijft volharden, dan zien we de toekomst van het Volkenbondsstatuut zeer somber in. Denken we eens aan De Ver. Staten houden zich van deze organisatie sinds jaar en dag afzijdig Japan, de belangrijkste mogendheid uit het OosteD, heeft den Volkenbond ver laten en nu zou Duitschland, Euro pa's kernpunt, gaan deserteeren.... Wat zal dan het cachet worden van de volkerenorganisatie, welke haar zetel in Genève heeft Niet veel meer dan een vereeniging van staten, welke er belang bij hebben, dat de opgelegde bepalingen van het Vredes verdrag door de overwonnen staten uit den wereldoorlog, in het bijzonder Duitschland, worden nagekomen. De vraag zou rijzen, of wij Nederland nog wel in zu'k gezelschap thuis hooren. Als Duitschland niet naar Genève kan worden teruggeleid, beteekent dat het failliet van den Volkenbond Dr. Poels over Fascisme en Nationaal- Socialisme. In de jaarvergadering van de R. K. Vereeniging ven Administratieve Mijnbeambten „St- Callistus" te Heerlen gehouden, heeft de geeste lijke adviseur dr. Poels de volgende drie vragen besproken en beant woord 1. Is de toestand thans zoo, dat het voor ons Katholieken wensche- lijk moet worden geacht onze een- beid te verbreken, dus de R. K. Staatspartij den rug loc te keeren en ons aan te sluiten bij de nieuwe beweging, dus over te loopen naar een fascistisehe partij 2. Willen we alles laten, zooals het is, of moeten we meewerken aan radicale hervormingen 3. Wat dan te zeggen van het Fascisme Dr. Poels begon met voorop te zettenOnze eenheid voor alles en boven alles. Dat was de boodschap, die de Bisschop van Haarlem uit Rome meebracht. Een uitspraak van den Paus, die heuscb wel.weet, wat er in ons land te koop is. Op grond van dit gezagsargument mogen we onze eenheid niet verbreken. Ook via ons verstand komen we tot deze conclusie. Op politiek terrein komen op het oogenlik zoo vele vragen aan de orde. die het Christendom raken, dat politiek en Christendom niet meer los van elkaar kunnen worden beschouwd. Beginselen over gezag en vrijheid, opvattingen over het rechtvaardig loon en den gezinstoe slag raken het Christendom in zijn wezen. Met onze beginselen staan we al te vaak lijnrecht tegenover het Fascisme. Meer dan ooit is, nu het Fascisme over de geheele wereld naar voren treedt eenheid onder ons noodzakelijk. De eindstrijd zal immer gaan tusschen Katholicisme, of liever tusschen Christendom en Communis me. Daarom een hechte eenheid, een sphalanx vormen, die de wereld red den moet. De oogenblikkelijke maatschappe lijke orde bevat veel, dat vloekt met de ChristelijKe beginselen. Radicale veranderingen moeten er komen, niet alleen in de structuur onzer maatschappij maar ook bij v. in onze Volksvertegenwoordiging. Er moet een einde komen aan het praten, door de juiste opvatting van het gezag moeten de wetgevende en de uitvoerende macht de plaats innemen, die haar krachtens deze juiste opvat ting toekomt. Wij Katholieken wil len een anderen weg naar radicale hervormingen De publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie is bijv. niets anders dan een bestrijding der plutocratie. Vele verkeerde opvattingen moeten ook onder ons worden rechtgezet. Zoo de opvatting over vrijheid, die bij velen van ons geleden heeft door een liberale inslag. Den tegenwoor- digen toestand keuren we geenszins goed. We willen anders. Maar laat ons daarbij oppassen voor kwakzal verij. We staan voor geweldig groote problemen, maar mogen niet uit het oog verliezeG, dat die vrijwel alle van internationalen aard zijn. Hun oplossing hangt te zamen met de levensopvattingen van den mensch. En die levensopvattingen zija maar al te vaak niet de onze. Daarom moeten eerst die levensopvattingen gewijzigd worden. En wanneer het al zoo'n moeite kost de levens opvatting van een mensch te wijzi gen, hoe lang zal het dan wel niet duren eer volkeren van levensopvat ting gewijzigd zijn Daarom kunnen de geweldig groote probiemen niet op slag en stoot opgelost worden. Door geen Regeering is een afdoende oplossing ervan in korten tijd te geven. Wanneer we dit overdenken, moeten we niet bij de pakken gaan neerzitten, alsof het einde der wereld voor ons stond. Integendeel. We staan voor een nieuwe wereldorde. Nieuwe heuvels rijzen op en nieuwe ravijnen verschijnen, met nieuwe bloemen en met nieuwe menschen. We moeten jong blijven en enthou siast. Dat kan redding brengen. Op alle terrein is het godsdienstige onder invloed van het liberalisme te veel vereenzelvigd met wat zich op louter kerkelijk terrein afspeelt. Bij het laatste Oordeel zal ons echter niet gevraagd worden hoeveel rozenkransjes hebt ge gebeden, maar hebt ge mijn armen gevoed en mijn dorstigen gelaafd. We moeten den menschen laten zien, overtuigend, dat alleen onze Christelijke beginselen in practijk gebracht, de voorwaarden voor betere verhoudingen scheppen en dat het Bolsjewisme daarentegen de hel op aarde brengt. Dat de oplossing der groote vragen slechts mogelijk is door onze beginselen. Daarbij moeteD wij initiatief nemen, als anderen het niet doen, ofschoon het noodig is. Tenslotte moeten we vooal ver trouwen hebben in de jongeren. Die zijn vol goeden wil en blij enthousias me. Daar leeft iets nieuws onder hen. Zij willen radicaal veranderen. Fascisme en Nationaal Socialisme willen iets heel anders dan wij. De Paus „probeert" het niet met het Fascisme. „Quadragesimo Anno" is van begin tot einde een weerlegging van het Fascisme. De Duitsche Bis schoppen „probeeren" het evenmin met het Nationaal Socialisme Op het eerewoord van Hitier, dat hij de Kerk ongemoeid zou laten op het terrein, dat Haar toekwam hebben zij het verbod van lidmaatschap voor Katholieken bij de N. S. D. A. P. opgeheven, maar hun veroordeeling van de beginselen van het Nationaal Socialisme bleef gehandhaafd. En nu gaat bun onverdeeld protest uit tegen de Sterilisatiewet, we!ke desondanks is ingevoerd, ofschoon ze geheel in strijd is met de natuurwet. Niet alleen het socialisme is in strijd met onze beginselen, maar ook het Fascisme en het Nationaal Socia lisme. Geen Bisschop heeft het recht te dwingen tot aansluiting bij een R.K. Vak of Standiorganisatie, maar wanneer men het doet en den geel- witten wimpel voor de organisatie uitdraagt, dan wordt de zaak anders. Dan komen de leden wel degelijk onder geestelijke leiding. Sprekers meening als adviseur van St. Callistus is, dat geen enkele fascist of nationaal socialist tot „St. Callistus" kan wor den toegelaten en dergelijke leden uit de vereeniging, zoo ze er zijn, zullen moeten verdwijnen. Nu vooral gaat het om de juiste beginselen en kunnen we geen menschen gebruiken, wier beginselen tegen de onze ingaan. De kiesvereeniging zorge voor politieke actie, de standsorganisatie voor politieke ontwikkeling. Om die moqelijk te maken kunnen we dus geen fascisten gebruiken, maar dienen we kernen van onze menscheD te te vormen, ook in de standsorga nisaties. Een voorbeeld geven ons de arbeiders met hun „Credo Pugno.'' En de kernvorming in de R.K. Staats partij kan dan eerst tot succes leiden, wanneer naast die kernvorming nog een andere plaats vindt in de stands organisaties. Dr. Poels besloot: Er is nooit meer reden geweest onze politieke eenheid te bewaren dan op het oogenblik. We dienen mee te werken aan radicale wijzigingen in den geest van „Quadragesimo Anno." We wijzen het Fascisme om zijn beginselen af. De rouge-steunregeling met mislukking bedreigd De couranten deelden reeds een en ander mede over de smokkelarij van rogge uit België over de Zeeuwsch Vlaamsche grens. Naar men uit Hulst aan het „Dagblad van Ndbr." meldt, zijn sedert het einde der vorige week minstens 2 millioen K.G. rogge de Nedeilandsche grens overgedragen. In de Oost- Vlaamsche gemeente Stelcene waren in den nacht van Zaterdag op Zondag ongeveer duizend smokke laars aan het werk om de zakken rogge de grens over te dragen. Deze zouden afkomstig zijn van de haven van Antwerpen, alwaar dezer dagen een schip met Russische rogge gelost werd. Ook in andere grensgemeenten vond de roggesmokkelarij op groote schaal plaats. De Nederlandsche grensbewaking staat vrijwel machte loos tegenover deze smokkelarij. Honderden ambtenaren zouden er noodig zijn om ze te kunnen keeren daar slechts de invoer van rogge verboden is, doch het vervoer ih Nederland vrij is. De rogge kan slechts in beslag genomen worden, wanneer de grensbewaking in staat is ter plaatse te constateeren dat de rogge over de grens gebracht wordt. Via Walsoorden en Temeuzen wordt de rogge in schepen naar Rotterdam vervoerd. Een uitgebreid onderzoek is thans gaande. Zondag zijn te Hulst verscheidene ambtenaren aangekomen voor het leiden van dit onderzoek. Ook aan de Brabantsche grens moet het, naar verluidt, met de smokkelarij van rogge ook raak zijn. Het moet voor de ambtenaren vrij wel ondoenlijk zijn om aan dit euvel het hoofd te bieden. De vele bepa lingen der crisiswetten, waardoor zij overstelpt zijn, maken het hun on mogelijk om op het oogenblik precies te weten wat wel en wat niet meer mag Intusscheu ondervindt de ge meenschap door dit geweldig smok kelbedrijf groote schade. De gevolgen voor ons land. Het „D. v. N.-Br." meldt nog dat tientallen auto's gerequireerd werden om de rogge naar de Z.-Vl. havens en haventjes te voeren. Waar geen auto's verkrijgbaar waren, werd ook per boerenkar vervoerd. Wij spraken verschillende gewes telijke autoriteiten en leiders van landbouworganisaties, die ons uiteen zetten dat wat thans geschiedt in den roggehandel moet leiden tot een algeheele mislukking van de rogge steunmaatregelen. Zooals bekend, is de Nederlandsche Graancentrale met de uitvoering van de regeling belast en handelaren en molenaren (daar onder begrepen handelsvennootschap pen en coöperaties) heeft zij opge roepen om als binnenlandsche han delaar door de Nederlandsche Graan- Centrale te worden erkend. Deze handelaren ontvangen na denaturatie van binnenlandsche rogge een ver goeding van f 3.50 per 100 Kg. Bij deze maatregelen heeft de be doeling voorgezeten om den prijs van de rogge zoodanig te verhoogeD, dat de landbouwer een loonenden prijs voor zijn product krijgt. In verband met den door den Minister vastgestelden deoaturatie- bijslag ad f 3.50 per 100 K.G. en een monopolie-winst van f 1.50 per 100 K.Gwelke op rogge wordt gelegd, wordt verwacht, dat niet onder een prijs van f 7,50 per 100 K.G. zal moeten worden verkocht en dat *'aak voor betere partijen een hooger prijs zal kunnen worden be dongen. Dit alles kon verwacht worden, daar de binnenlandsche rogge in haar geheel verkoopbaar is aan de Ned. industrie. In ons land was aan rogge tekort. In 1931 moest nog 257.000 ton iugevoerd worden, ter wijl zelfs geen statistiekcijfers bekend zijn, omtrent rogge-uitvoer. De roggesteun heeft er echter toe geleid, dat het prijsverschil met de betere buitenlandsche rogge zoo groot is geworden, dat dit de vraag naar rogge bij onze Zuiderburen voor de smokkelarij naar Nederland ten zeerste in de hand heeft gewerkt, zoozeer dat ia de afgeloopen dagen op de Antwerpsche beurs geen disponibele partijen rogge meer ver krijgbaar waren. Aldaar is de prijs van de rogge 35 tot 36 francs per 100 K.G. Per 100 K.G. rogge moet bovendien fl.50 aan invoerrechten betaald worden en wordt de rogge gesmokkeld dan kan zij ook wanneer de afnemer er slechts f 5 voor wil betalen nog een behoorlijke winst afleveren. Daar de buitenlandsche rogge in verscheiden gevallen ook nog beter is dan de binnenlandsche, is het goed te begrijpen dat de afnemers thans met alle energie trachten buitenland sche rogge te krijgen, die zooveel goedkooper is dan de binnenlandsche rogge, die ongeveer f 7.50 zou moeten kosten en waarin momenteel geen handel is. De groote vergissing, die begaan zou zijn door de Ned. Graancentrale, moet gelegen zijn in de afwijzing van den wensch der Nederlandsche landbouworganisaties om vervoer bewijzen voor de rogge in het leven te roepeD. Zeer binnenkort zouden deze vervoerbewijzen evenwel inge voerd worden. Thans is het mogelijk de rogge vrij te vervoeren en zoo lang dit mogelijk blijft en ter plaatse aan de grens moet geconstateerd worden of rogge Nederland wordt ingevoerd om de frauduleus inge voerde rogge te kunnen aanslaan, helpt geen strijd tegen de op zoo groote schaal ondernomen smokkelarij. Daar thans zulke enorme rogge dif tevreden gezicht? Nu, U weet het wel. Hij heelt Aspirin ge probeerd en heeft nu het werkelijk afdoende middel, wanneer hem iets pijn doet. Wij ge ven U een raad: Doet het hem ha. 3 AVER) HeSaEE3EEK2I3<23E!H Uits'uitencJ verkriigbaar in ci 20 labi. 70 cis. eri oranjsza» voorraden worden opgeslagen in Nederland, vreest men in landbouw kringen, dat van den roggesteun voorloopig althans niets zal terecht komen daar de groote voorraden bij de afnemers der rogge oorzaak wor den dat voorloopig geen binnen landsche rogge meer gekocht zal worden. Door de ambtenaren van de Ned. Graancentrale is een groote hoeveel heid materiaal verzameld in verband met het onderzoek naar den fraudu- leuzen invoer. Slechts enkele balen rogge konden in beslag genomen worden. Ook werd aanteekening ge maakt van erkende tarwe handelaren, landbouwers en allen, die bij de uitvoeriog der Tarwewet als steun- trekkenden en aDderzins betrokken zijn, en die thans financieel voordeel trekken uit den roggehandel, ontstaan door de smokkelarij. Er zullen door de graancentrale pogingen in 't werk worden gesteld om hen, die voordeelen trokken uit de rogge smokkelarij, uit te sluiten van den landbouwcrisissteun. VENRAY. 21 October 1933. SPREEKUUR BURGEMEESTER. De aandacht wordt er nogmaals op gevestigd, dat op VRIJDAG VOOR MIDDAG door den Burge meester GEEN spreekuur gehouden wordt. AANBESTEDING VERFYVERK. Burgemeester en Wethouders zul len publiek aanbesteden op Vrijdag 27 October des voormiddags 11 uur ten Raadhuize het buitenverfwerk van het huis bewoond door den Gemeente-Secretaris en het school huis te Venray—Heide, in twee perceelen. Omschrijving en voorwaarden zijn te verkrijgen ten kantore van den Gemeente Opzichter „Onder den Boog" vanaf Maandag 23 October a.s. Venray, 18 October 1933. Burgemeester en Wethouders van Venray O. VAN DE LOO. De Secretaris. VAN HAAREN. Zilveren kloosterjubilé. Zondag j.l. 15 October, herdachten de Eerw. Zusters Almira en Basilla in het St. Josephsgesticht alhier, den dag, waarop zij voor 25 jaren hare intrede deden in de Congregatie der Zusters van de Goddelijke Voor zienigheid. Laatstgenoemde is sedert eenige jaten wijkverpleegster te Venray, Olrlo en Castenray. Op de Maandag gehouden veemarkt waren aangevoerd in totaal 254 stuks. Dragend vee 54 Gust vee 15 Vet vee 21 Biggen 16*1. Handel in dragend vee vlug, gust en vet vee slap. Prijzen dragend vee van f 150— 210. Gust en vet vee f 80150. Biggen van f 8—11 per stuk. Biggen in beslag genomen. Door de gemeentepolitie werd Maandagmorgen op de biggenmarkt een korf met 4 biggen in beslag ge nomen, daar deze krulstaartjes aange tast waren door mond- en klauw zeer. Vet varken in beslag genomen. Door de maréchaussée van hier werd bij den landbouwer H. te Ysselsteyn een varken van pl.m. 150 Kg. in beslag genomen, hetwelk niet voorzien was van het vereischte oormerk. Op de Modevakschool voor Veulo en omstreken, gevestigd te Venlo, Nieuwstr. 31, Directrice Mej. R. Brouwer-Schippers, slaagde voor het diploma Costumière in het cos- tuum- en mantelvak en kinderkleeding Mej. Nella T hay Is nit Venray. Fruitveiling te Oostrum. Sterappelen I. 19.—; II 12 tot 14.80 III 10 tot 15.20; val 4 20 tot 7.90. Belle de Boscoop I 13.30 tot 18; II 9.-; III 7.50; val 3.90 tot 5 50. Bellefleur II 7.- tot 9.50; III 5.— tot 7.60; val 3 30 tot 4.50. Bismarck 8.10; Corpendu 9.50. Dubbele Bellefleur I 9.50 tot 10.40 II 6 80 tot 8 60. Fransche Zure I 7.70 tot 7.90; II 4,20. Ossekoppen 8.60 tot 9. Lemoenappelen I 13.30 tot 13.80; I! 8.- FEESTAVOND der K J.V., aangeboden aan Mgr. Lommens, Woensdagavond in liet Patronaat. De feestavond, door de aspirant- leden der K.J V. en St. Agnes-Patro- naat Woensdag j 1. aangeboden aan Mgr. Lemmens, bij diens eerste offi- cieele bezoek aan deze beide ver- eenigingen, is voor de talrijke be zoekers van het St. Antonius Patro naat een onvergetelijke, emotioneele en fijne avond geworden van intens en immens geestelijk genot en tevens van Limburgsche Roomsche blijd schap en gemoedelijke vreugde. Na met uitbundig applaus door alle aanwezigen ontvangen te zijn, zette Mgr. zich neer in den voor Hem gereserveerde zetel, geflankeerd door Mgr. Goumans en den Algem. Directeur der Limb. K.J.V., Rector Jenniskens. Verder waren nog aan wezig alle plaatselijke, geestelijke en wereldlijke autoriteiten. De hoofdleidster der K.J.V., Mej. Sacgers las een keurig welkomst woord voor aan den Bisschop van het Diocees, alsmede aan Mgr. Gou mans, dien zij verzocht de hartelijke groeten der Venraysche K.J.V. Ie willen overbrengen aan de door Hem opgerichte K.J.V. te Bandoeng. De in een woord „schitterende" toespraak van de Jonge Juffrouw N. Muls, welke aan de volle zaal een allerhartelijkst applaus ontlokte, be wees overduidelijk, boe diep deze aspirant K.J.V.-er reeds was door gedrongen van den geest der K.J.V. De kleine Stien Gielen van het St. Agnespatronaat onderstreepte op echt kinderlijke wijze de geestdriftige woorden van baar voorgangster. Over de verschillende zangnummers was het publiek opgetogen, vooral „Veldkapel," begeleid door mandoline en piano en het idyllisch „Moeder, ik wil U even zeggen" oogsten een uitbundig succes. Wanneer men daarbij bedenkt, dat de oefeningtijd zeer kort is ge weest. dan is een eere saluut aan den muziekleeraar, de heer Welting, wel op zijn plaats. Het zeer aardig Beeld met voor dracht „Moeder zat appelen te schil len" voldeed uitstekend, terwijl de drie keurige reidansen door hun een voud en rhytme bij wisselende belich ting een lust voor oor en oog waren. Na de pauze werd ca een korte en hooggestemde inleiding door den Directeur der plaatselijke K.J.V., Kapelaan Theunissen. het woord verleend aan den Spreker van dezen feestavond, den Z.E. Heer Rector Jenniskens, die op zijn eigen onnavolg bare wijze de noodzakelijkheid aan toonde van de K.J.V. in alle parochies van Limburg. Helder en klaar zetlede met diepe overtuiging sprekende redenaar net drievoudig doel uiteen der K.J.V., het gewone dagelijksche ieven Gode behagelijk te maken door het iederen dag te doen doordringen vao het zuurdeeg van den godsdienst, die van de K.J.V.ers „levende Maria s" zal maken, die in hare stille, dienende liefde in hun gezin, fabriek, winkel of atelier „mede- verlosseressenzul len worden van vele zielen, die thans door bijzondere omstandigheden ont snappen aan de zielzorg der priesters. Na nog op geestige wijze de gangbare opmerkingen tegen de K.J.V. als uithuizigheid bevorderen, van de meisjes halve jongens te maken en „dure beweging" meesterlijk weerlegd te hebben, eindigde de sympathieke>

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1