Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
(VOORDKLIÖST/)
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
De beteekenis
van Duitschland's
besluit.
'aaMm
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 21 October 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 42
I MANUFACTUREN j
J BLIJKEN I
TOCH HET
PEEL EN MAAS
j KANUFACTURÊN
BLIJKEN
TOCH HET
tVOODDEEUöSTf
PRIJS DER ADVKRTENTIEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7\« ct.
bij abonnement lagere tarieven.
llitgave van FIRMA VAM DEN MUNUKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
Duitschland is uit den Volken
bond getreden en heeft zich terugge
trokken van de Ontwapeningscon
ferentie. Dat zijn feiten. Feiten, welke
we nu allen kennen. Maar de
beteekenis dier feiten is nog niet
volledig tot de massa doorgedrongen
en daarom willen we die beteekenis
op beknopte wijze in dit korte
artikel belichten.
Alle misère spruit voort aan
eenige bepalingen in het Vredes
verdrag van Versailles, hetwelk de
ontwapening van en verbod tot
herbewapening aan Duitschland
oplegde, niet zoozeer als strafbepaling
maar als een begin van de algemeene
ontwapening der volkeren. De ont
wapening van de overwinnaars in
den jongsten wereldoorlog is derhalve
in het Vredesverdrag Diet geregeld,
maar wel in het vooruitzicht gesteld.
Het vraagstuk van de ontwapening
der andere volkeren is sedert het
einde van den oorlog reeds aan de
orde en Duitschland is tot den
Volkenbond toegetreden mede uit
de overweging, dat het die ont
wapening zou kunnen bevorderen.
Toen alle pogingen te Genève en
elders tot op den dag van heden
toe om tot een ontwapenings
compromis te geraken, faalden,
hebben de Duitschers een soort
ultimatum gesteld; of ontwapening
van de overige staten, of toewijzing
aan ons van dezelfde bewapenings
rechten, daar de voorwaarden (lees:
de gestelde verwachtingen) van het
Verdrag van Versailles niet zijn
vervuld. Dat ultimatum werd af
gewezen. De vroegere overwinnaars
wilden niet verder gaan dan tot een
4 bewapeningsstilstand, welke vier jaar
zou duren, terwijl Duitschland daarna
een beperkt recht tot herbewapening
zou worden toegekend, indien in-
tusschen de bewapeningsstilstand der
andere mogendheden niet in een
proces van geleidelijke bewapeniogs-
vermindering zou zijn omgezet.
En daarin wilde Duitschland niet
treden. Het heeft zich verongelijkt
gevoeld en weigerde om langer de
smaad te dragen van als een
tweede-rangs mogendheid te worden
behandeld. Duitschland trad uit den
Volkenbond en trok zich terug vaD
de Ontwapeningsconferentie.
Hitler verklaarde in een radio
rede aan zijn volk en aan de wereld
Wanneer de wereld besluit, dat
alle wapens tot het laatste machine
geweer toe vernietigd worden, dan
zijn wij bereid, onmiddellijk tot zulk
een conventie toe te treden.
Wanneer de wereld echter be
paalde wapens aan elk volk toekent
dan zijn wij niet bereid, ons prin
cipieel als minderberechtigd volk
daarvan te laten uitsluiten.
We zijn geneigd te erkennen, dat
Hitier principieel gelijk heeft, maar
werkelijkheidsbesef en vredeswil
indien waarachtig aanwezig had
den hem de wegen van geleidelijk
heid moeten doen aanvaarden. Het
Fransche wantrouwen tegen directe
ontwapening is immers ook niet on
gegrond; dat wantrouwen moet
geleidelijk, door blijken van inter
nationale toenadering, worden weg
genomen. Ontwapening heeft geen
gelijke veiligheid voor alle volkeren.
De technische en industiieele orga
nisatie en outillage is in Duitschland
b.v. veel perfecter dan in Frankrijk
en daardoor zou een ontwapend
Duitschland zich veel sneller tot den
aanval weten te wapenen dan een
ontwapend Frankrijk.
Duitschland heeft iDtusschen de
fatale besluiten, in den aanhef van
dit artikel genoemd, genomen. Wat
nu Zal er nog een compromis
mogelijk zijn? In het buitenland is
men vrij kalm gebleven, maar ook
meer vastbesloten dan ooit gewor
den om de herbewapening van
Duitschland te verhinderen. Ver
moedelijk zullen de bepalingen van
het Pact van Vier thans in werking
treden, iiet vredespact, hetwelk op
initiatief van Mussolini werd gesloteD
en de vier groote Europeesche
mogendheden tot samensprekiDgen
verplicht, wanneer conflicten zich
voordoen of dreigen. Het zou moge
lijk kunnen wezen, dat de nu achter
de politieke schermen te voeren be
sprekingen alsnog tot een compromis
leiden, waarbij aan Duitschland con
cessies worden gedaan en dat dan
de Duitsche regeeringsbesluiten nog
worden ingetrokken. De reglementen
van den Volkenbond begunstigen
deze mogelijkheid, want Duitschland
is nog niet los van den Volkenbond.
Na opzegging blijft het lidmaatschap
en blijven de Volkenbondsverplich
tingen nog twee jaar voortduren. In
dien tijd kan nog heel wat gebeuren.
Indien Duitschland echter bij de
aangenomen houding blijft volharden,
dan zien we de toekomst van het
Volkenbondsstatuut zeer somber in.
Denken we eens aan De Ver. Staten
houden zich van deze organisatie
sinds jaar en dag afzijdig Japan, de
belangrijkste mogendheid uit het
OosteD, heeft den Volkenbond ver
laten en nu zou Duitschland, Euro
pa's kernpunt, gaan deserteeren....
Wat zal dan het cachet worden van
de volkerenorganisatie, welke haar
zetel in Genève heeft Niet veel
meer dan een vereeniging van staten,
welke er belang bij hebben, dat de
opgelegde bepalingen van het Vredes
verdrag door de overwonnen staten
uit den wereldoorlog, in het bijzonder
Duitschland, worden nagekomen. De
vraag zou rijzen, of wij Nederland
nog wel in zu'k gezelschap thuis
hooren.
Als Duitschland niet naar Genève
kan worden teruggeleid, beteekent
dat het failliet van den Volkenbond
Dr. Poels over
Fascisme en Nationaal-
Socialisme.
In de jaarvergadering van de R.
K. Vereeniging ven Administratieve
Mijnbeambten „St- Callistus" te
Heerlen gehouden, heeft de geeste
lijke adviseur dr. Poels de volgende
drie vragen besproken en beant
woord
1. Is de toestand thans zoo, dat
het voor ons Katholieken wensche-
lijk moet worden geacht onze een-
beid te verbreken, dus de R. K.
Staatspartij den rug loc te keeren
en ons aan te sluiten bij de nieuwe
beweging, dus over te loopen naar
een fascistisehe partij
2. Willen we alles laten, zooals
het is, of moeten we meewerken
aan radicale hervormingen
3. Wat dan te zeggen van het
Fascisme
Dr. Poels begon met voorop te
zettenOnze eenheid voor alles en
boven alles. Dat was de boodschap,
die de Bisschop van Haarlem uit
Rome meebracht. Een uitspraak van
den Paus, die heuscb wel.weet, wat
er in ons land te koop is. Op grond
van dit gezagsargument mogen we
onze eenheid niet verbreken. Ook
via ons verstand komen we tot deze
conclusie. Op politiek terrein komen
op het oogenlik zoo vele vragen aan
de orde. die het Christendom raken,
dat politiek en Christendom niet
meer los van elkaar kunnen worden
beschouwd. Beginselen over gezag
en vrijheid, opvattingen over het
rechtvaardig loon en den gezinstoe
slag raken het Christendom in zijn
wezen. Met onze beginselen staan
we al te vaak lijnrecht tegenover
het Fascisme. Meer dan ooit is, nu
het Fascisme over de geheele wereld
naar voren treedt eenheid onder ons
noodzakelijk. De eindstrijd zal immer
gaan tusschen Katholicisme, of liever
tusschen Christendom en Communis
me. Daarom een hechte eenheid, een
sphalanx vormen, die de wereld red
den moet.
De oogenblikkelijke maatschappe
lijke orde bevat veel, dat vloekt met
de ChristelijKe beginselen. Radicale
veranderingen moeten er komen,
niet alleen in de structuur onzer
maatschappij maar ook bij v. in onze
Volksvertegenwoordiging. Er moet
een einde komen aan het praten,
door de juiste opvatting van het
gezag moeten de wetgevende en de
uitvoerende macht de plaats innemen,
die haar krachtens deze juiste opvat
ting toekomt. Wij Katholieken wil
len een anderen weg naar radicale
hervormingen De publiekrechtelijke
bedrijfsorganisatie is bijv. niets anders
dan een bestrijding der plutocratie.
Vele verkeerde opvattingen moeten
ook onder ons worden rechtgezet.
Zoo de opvatting over vrijheid, die
bij velen van ons geleden heeft door
een liberale inslag. Den tegenwoor-
digen toestand keuren we geenszins
goed. We willen anders. Maar laat
ons daarbij oppassen voor kwakzal
verij. We staan voor geweldig groote
problemen, maar mogen niet uit het
oog verliezeG, dat die vrijwel alle
van internationalen aard zijn. Hun
oplossing hangt te zamen met de
levensopvattingen van den mensch.
En die levensopvattingen zija maar
al te vaak niet de onze. Daarom
moeten eerst die levensopvattingen
gewijzigd worden. En wanneer het
al zoo'n moeite kost de levens
opvatting van een mensch te wijzi
gen, hoe lang zal het dan wel niet
duren eer volkeren van levensopvat
ting gewijzigd zijn Daarom kunnen
de geweldig groote probiemen niet
op slag en stoot opgelost worden.
Door geen Regeering is een afdoende
oplossing ervan in korten tijd te
geven.
Wanneer we dit overdenken,
moeten we niet bij de pakken gaan
neerzitten, alsof het einde der wereld
voor ons stond. Integendeel. We
staan voor een nieuwe wereldorde.
Nieuwe heuvels rijzen op en nieuwe
ravijnen verschijnen, met nieuwe
bloemen en met nieuwe menschen.
We moeten jong blijven en enthou
siast. Dat kan redding brengen.
Op alle terrein is het godsdienstige
onder invloed van het liberalisme te
veel vereenzelvigd met wat zich op
louter kerkelijk terrein afspeelt. Bij
het laatste Oordeel zal ons echter
niet gevraagd worden hoeveel
rozenkransjes hebt ge gebeden, maar
hebt ge mijn armen gevoed en mijn
dorstigen gelaafd.
We moeten den menschen laten
zien, overtuigend, dat alleen onze
Christelijke beginselen in practijk
gebracht, de voorwaarden voor betere
verhoudingen scheppen en dat het
Bolsjewisme daarentegen de hel op
aarde brengt. Dat de oplossing der
groote vragen slechts mogelijk is
door onze beginselen. Daarbij moeteD
wij initiatief nemen, als anderen het
niet doen, ofschoon het noodig is.
Tenslotte moeten we vooal ver
trouwen hebben in de jongeren. Die
zijn vol goeden wil en blij enthousias
me. Daar leeft iets nieuws onder hen.
Zij willen radicaal veranderen.
Fascisme en Nationaal Socialisme
willen iets heel anders dan wij. De
Paus „probeert" het niet met het
Fascisme. „Quadragesimo Anno" is
van begin tot einde een weerlegging
van het Fascisme. De Duitsche Bis
schoppen „probeeren" het evenmin
met het Nationaal Socialisme Op
het eerewoord van Hitier, dat hij de
Kerk ongemoeid zou laten op het
terrein, dat Haar toekwam hebben
zij het verbod van lidmaatschap voor
Katholieken bij de N. S. D. A. P.
opgeheven, maar hun veroordeeling
van de beginselen van het Nationaal
Socialisme bleef gehandhaafd. En nu
gaat bun onverdeeld protest uit tegen
de Sterilisatiewet, we!ke desondanks
is ingevoerd, ofschoon ze geheel in
strijd is met de natuurwet.
Niet alleen het socialisme is in
strijd met onze beginselen, maar ook
het Fascisme en het Nationaal Socia
lisme.
Geen Bisschop heeft het recht te
dwingen tot aansluiting bij een R.K.
Vak of Standiorganisatie, maar
wanneer men het doet en den geel-
witten wimpel voor de organisatie
uitdraagt, dan wordt de zaak anders.
Dan komen de leden wel degelijk
onder geestelijke leiding. Sprekers
meening als adviseur van St. Callistus
is, dat geen enkele fascist of nationaal
socialist tot „St. Callistus" kan wor
den toegelaten en dergelijke leden
uit de vereeniging, zoo ze er zijn,
zullen moeten verdwijnen. Nu vooral
gaat het om de juiste beginselen en
kunnen we geen menschen gebruiken,
wier beginselen tegen de onze ingaan.
De kiesvereeniging zorge voor
politieke actie, de standsorganisatie
voor politieke ontwikkeling. Om die
moqelijk te maken kunnen we dus
geen fascisten gebruiken, maar dienen
we kernen van onze menscheD te
te vormen, ook in de standsorga
nisaties. Een voorbeeld geven ons
de arbeiders met hun „Credo Pugno.''
En de kernvorming in de R.K. Staats
partij kan dan eerst tot succes leiden,
wanneer naast die kernvorming nog
een andere plaats vindt in de stands
organisaties.
Dr. Poels besloot: Er is nooit
meer reden geweest onze politieke
eenheid te bewaren dan op het
oogenblik.
We dienen mee te werken aan
radicale wijzigingen in den geest van
„Quadragesimo Anno."
We wijzen het Fascisme om zijn
beginselen af.
De rouge-steunregeling
met mislukking bedreigd
De couranten deelden reeds een
en ander mede over de smokkelarij
van rogge uit België over de
Zeeuwsch Vlaamsche grens. Naar
men uit Hulst aan het „Dagblad
van Ndbr." meldt, zijn sedert het
einde der vorige week minstens 2
millioen K.G. rogge de Nedeilandsche
grens overgedragen. In de Oost-
Vlaamsche gemeente Stelcene waren
in den nacht van Zaterdag op
Zondag ongeveer duizend smokke
laars aan het werk om de zakken
rogge de grens over te dragen.
Deze zouden afkomstig zijn van
de haven van Antwerpen, alwaar
dezer dagen een schip met Russische
rogge gelost werd.
Ook in andere grensgemeenten
vond de roggesmokkelarij op groote
schaal plaats. De Nederlandsche
grensbewaking staat vrijwel machte
loos tegenover deze smokkelarij.
Honderden ambtenaren zouden er
noodig zijn om ze te kunnen keeren
daar slechts de invoer van rogge
verboden is, doch het vervoer ih
Nederland vrij is. De rogge kan
slechts in beslag genomen worden,
wanneer de grensbewaking in staat
is ter plaatse te constateeren dat de
rogge over de grens gebracht wordt.
Via Walsoorden en Temeuzen
wordt de rogge in schepen naar
Rotterdam vervoerd.
Een uitgebreid onderzoek is thans
gaande.
Zondag zijn te Hulst verscheidene
ambtenaren aangekomen voor het
leiden van dit onderzoek.
Ook aan de Brabantsche grens
moet het, naar verluidt, met de
smokkelarij van rogge ook raak zijn.
Het moet voor de ambtenaren vrij
wel ondoenlijk zijn om aan dit euvel
het hoofd te bieden. De vele bepa
lingen der crisiswetten, waardoor zij
overstelpt zijn, maken het hun on
mogelijk om op het oogenblik precies
te weten wat wel en wat niet meer
mag Intusscheu ondervindt de ge
meenschap door dit geweldig smok
kelbedrijf groote schade.
De gevolgen voor ons land.
Het „D. v. N.-Br." meldt nog dat
tientallen auto's gerequireerd werden
om de rogge naar de Z.-Vl. havens
en haventjes te voeren. Waar geen
auto's verkrijgbaar waren, werd ook
per boerenkar vervoerd.
Wij spraken verschillende gewes
telijke autoriteiten en leiders van
landbouworganisaties, die ons uiteen
zetten dat wat thans geschiedt in
den roggehandel moet leiden tot een
algeheele mislukking van de rogge
steunmaatregelen. Zooals bekend, is
de Nederlandsche Graancentrale met
de uitvoering van de regeling belast
en handelaren en molenaren (daar
onder begrepen handelsvennootschap
pen en coöperaties) heeft zij opge
roepen om als binnenlandsche han
delaar door de Nederlandsche Graan-
Centrale te worden erkend. Deze
handelaren ontvangen na denaturatie
van binnenlandsche rogge een ver
goeding van f 3.50 per 100 Kg.
Bij deze maatregelen heeft de be
doeling voorgezeten om den prijs
van de rogge zoodanig te verhoogeD,
dat de landbouwer een loonenden
prijs voor zijn product krijgt.
In verband met den door den
Minister vastgestelden deoaturatie-
bijslag ad f 3.50 per 100 K.G. en
een monopolie-winst van f 1.50 per
100 K.Gwelke op rogge wordt
gelegd, wordt verwacht, dat niet
onder een prijs van f 7,50 per 100
K.G. zal moeten worden verkocht
en dat *'aak voor betere partijen een
hooger prijs zal kunnen worden be
dongen.
Dit alles kon verwacht worden,
daar de binnenlandsche rogge in
haar geheel verkoopbaar is aan de
Ned. industrie. In ons land was aan
rogge tekort. In 1931 moest nog
257.000 ton iugevoerd worden, ter
wijl zelfs geen statistiekcijfers bekend
zijn, omtrent rogge-uitvoer.
De roggesteun heeft er echter toe
geleid, dat het prijsverschil met de
betere buitenlandsche rogge zoo
groot is geworden, dat dit de vraag
naar rogge bij onze Zuiderburen
voor de smokkelarij naar Nederland
ten zeerste in de hand heeft gewerkt,
zoozeer dat ia de afgeloopen dagen
op de Antwerpsche beurs geen
disponibele partijen rogge meer ver
krijgbaar waren.
Aldaar is de prijs van de rogge
35 tot 36 francs per 100 K.G. Per
100 K.G. rogge moet bovendien fl.50
aan invoerrechten betaald worden en
wordt de rogge gesmokkeld dan kan
zij ook wanneer de afnemer er
slechts f 5 voor wil betalen nog een
behoorlijke winst afleveren.
Daar de buitenlandsche rogge in
verscheiden gevallen ook nog beter
is dan de binnenlandsche, is het goed
te begrijpen dat de afnemers thans
met alle energie trachten buitenland
sche rogge te krijgen, die zooveel
goedkooper is dan de binnenlandsche
rogge, die ongeveer f 7.50 zou moeten
kosten en waarin momenteel geen
handel is.
De groote vergissing, die begaan
zou zijn door de Ned. Graancentrale,
moet gelegen zijn in de afwijzing
van den wensch der Nederlandsche
landbouworganisaties om vervoer
bewijzen voor de rogge in het leven
te roepeD. Zeer binnenkort zouden
deze vervoerbewijzen evenwel inge
voerd worden. Thans is het mogelijk
de rogge vrij te vervoeren en zoo
lang dit mogelijk blijft en ter plaatse
aan de grens moet geconstateerd
worden of rogge Nederland wordt
ingevoerd om de frauduleus inge
voerde rogge te kunnen aanslaan,
helpt geen strijd tegen de op zoo
groote schaal ondernomen smokkelarij.
Daar thans zulke enorme rogge
dif tevreden gezicht?
Nu, U weet het wel.
Hij heelt Aspirin ge
probeerd en heeft nu
het werkelijk afdoende
middel, wanneer hem
iets pijn doet. Wij ge
ven U een raad: Doet
het hem ha.
3 AVER)
HeSaEE3EEK2I3<23E!H
Uits'uitencJ verkriigbaar in ci
20 labi. 70 cis. eri oranjsza»
voorraden worden opgeslagen in
Nederland, vreest men in landbouw
kringen, dat van den roggesteun
voorloopig althans niets zal terecht
komen daar de groote voorraden bij
de afnemers der rogge oorzaak wor
den dat voorloopig geen binnen
landsche rogge meer gekocht zal
worden.
Door de ambtenaren van de Ned.
Graancentrale is een groote hoeveel
heid materiaal verzameld in verband
met het onderzoek naar den fraudu-
leuzen invoer. Slechts enkele balen
rogge konden in beslag genomen
worden. Ook werd aanteekening ge
maakt van erkende tarwe handelaren,
landbouwers en allen, die bij de
uitvoeriog der Tarwewet als steun-
trekkenden en aDderzins betrokken
zijn, en die thans financieel voordeel
trekken uit den roggehandel, ontstaan
door de smokkelarij.
Er zullen door de graancentrale
pogingen in 't werk worden gesteld
om hen, die voordeelen trokken uit
de rogge smokkelarij, uit te sluiten
van den landbouwcrisissteun.
VENRAY. 21 October 1933.
SPREEKUUR BURGEMEESTER.
De aandacht wordt er nogmaals
op gevestigd, dat op VRIJDAG
VOOR MIDDAG door den Burge
meester GEEN spreekuur gehouden
wordt.
AANBESTEDING
VERFYVERK.
Burgemeester en Wethouders zul
len publiek aanbesteden op Vrijdag
27 October des voormiddags 11 uur
ten Raadhuize het buitenverfwerk
van het huis bewoond door den
Gemeente-Secretaris en het school
huis te Venray—Heide, in twee
perceelen.
Omschrijving en voorwaarden zijn
te verkrijgen ten kantore van den
Gemeente Opzichter „Onder den
Boog" vanaf Maandag 23 October
a.s.
Venray, 18 October 1933.
Burgemeester en Wethouders van
Venray
O. VAN DE LOO.
De Secretaris.
VAN HAAREN.
Zilveren kloosterjubilé.
Zondag j.l. 15 October, herdachten
de Eerw. Zusters Almira en Basilla
in het St. Josephsgesticht alhier, den
dag, waarop zij voor 25 jaren hare
intrede deden in de Congregatie der
Zusters van de Goddelijke Voor
zienigheid. Laatstgenoemde is sedert
eenige jaten wijkverpleegster te
Venray, Olrlo en Castenray.
Op de Maandag gehouden
veemarkt waren aangevoerd in totaal
254 stuks.
Dragend vee 54 Gust vee 15
Vet vee 21 Biggen 16*1.
Handel in dragend vee vlug, gust
en vet vee slap.
Prijzen dragend vee van f 150—
210. Gust en vet vee f 80150.
Biggen van f 8—11 per stuk.
Biggen in beslag genomen.
Door de gemeentepolitie werd
Maandagmorgen op de biggenmarkt
een korf met 4 biggen in beslag ge
nomen, daar deze krulstaartjes aange
tast waren door mond- en klauw
zeer.
Vet varken in beslag genomen.
Door de maréchaussée van hier
werd bij den landbouwer H. te
Ysselsteyn een varken van pl.m. 150
Kg. in beslag genomen, hetwelk niet
voorzien was van het vereischte
oormerk.
Op de Modevakschool voor
Veulo en omstreken, gevestigd te
Venlo, Nieuwstr. 31, Directrice Mej.
R. Brouwer-Schippers, slaagde voor
het diploma Costumière in het cos-
tuum- en mantelvak en kinderkleeding
Mej. Nella T hay Is nit Venray.
Fruitveiling te Oostrum.
Sterappelen I. 19.—; II 12 tot 14.80
III 10 tot 15.20; val 4 20 tot 7.90.
Belle de Boscoop I 13.30 tot 18;
II 9.-; III 7.50; val 3.90 tot 5 50.
Bellefleur II 7.- tot 9.50; III 5.—
tot 7.60; val 3 30 tot 4.50.
Bismarck 8.10; Corpendu 9.50.
Dubbele Bellefleur I 9.50 tot 10.40
II 6 80 tot 8 60.
Fransche Zure I 7.70 tot 7.90; II
4,20. Ossekoppen 8.60 tot 9.
Lemoenappelen I 13.30 tot 13.80;
I! 8.-
FEESTAVOND der K J.V.,
aangeboden aan Mgr. Lommens,
Woensdagavond in liet Patronaat.
De feestavond, door de aspirant-
leden der K.J V. en St. Agnes-Patro-
naat Woensdag j 1. aangeboden aan
Mgr. Lemmens, bij diens eerste offi-
cieele bezoek aan deze beide ver-
eenigingen, is voor de talrijke be
zoekers van het St. Antonius Patro
naat een onvergetelijke, emotioneele
en fijne avond geworden van intens
en immens geestelijk genot en tevens
van Limburgsche Roomsche blijd
schap en gemoedelijke vreugde.
Na met uitbundig applaus door
alle aanwezigen ontvangen te zijn,
zette Mgr. zich neer in den voor
Hem gereserveerde zetel, geflankeerd
door Mgr. Goumans en den Algem.
Directeur der Limb. K.J.V., Rector
Jenniskens. Verder waren nog aan
wezig alle plaatselijke, geestelijke en
wereldlijke autoriteiten.
De hoofdleidster der K.J.V., Mej.
Sacgers las een keurig welkomst
woord voor aan den Bisschop van
het Diocees, alsmede aan Mgr. Gou
mans, dien zij verzocht de hartelijke
groeten der Venraysche K.J.V. Ie
willen overbrengen aan de door Hem
opgerichte K.J.V. te Bandoeng.
De in een woord „schitterende"
toespraak van de Jonge Juffrouw N.
Muls, welke aan de volle zaal een
allerhartelijkst applaus ontlokte, be
wees overduidelijk, boe diep deze
aspirant K.J.V.-er reeds was door
gedrongen van den geest der K.J.V.
De kleine Stien Gielen van het
St. Agnespatronaat onderstreepte op
echt kinderlijke wijze de geestdriftige
woorden van baar voorgangster.
Over de verschillende zangnummers
was het publiek opgetogen, vooral
„Veldkapel," begeleid door mandoline
en piano en het idyllisch „Moeder,
ik wil U even zeggen" oogsten een
uitbundig succes.
Wanneer men daarbij bedenkt,
dat de oefeningtijd zeer kort is ge
weest. dan is een eere saluut aan
den muziekleeraar, de heer Welting,
wel op zijn plaats.
Het zeer aardig Beeld met voor
dracht „Moeder zat appelen te schil
len" voldeed uitstekend, terwijl de
drie keurige reidansen door hun een
voud en rhytme bij wisselende belich
ting een lust voor oor en oog waren.
Na de pauze werd ca een korte
en hooggestemde inleiding door den
Directeur der plaatselijke K.J.V.,
Kapelaan Theunissen. het woord
verleend aan den Spreker van dezen
feestavond, den Z.E. Heer Rector
Jenniskens, die op zijn eigen onnavolg
bare wijze de noodzakelijkheid aan
toonde van de K.J.V. in alle parochies
van Limburg.
Helder en klaar zetlede met diepe
overtuiging sprekende redenaar net
drievoudig doel uiteen der K.J.V.,
het gewone dagelijksche ieven Gode
behagelijk te maken door het iederen
dag te doen doordringen vao het
zuurdeeg van den godsdienst, die
van de K.J.V.ers „levende Maria s"
zal maken, die in hare stille, dienende
liefde in hun gezin, fabriek, winkel
of atelier „mede- verlosseressenzul
len worden van vele zielen, die thans
door bijzondere omstandigheden ont
snappen aan de zielzorg der priesters.
Na nog op geestige wijze de
gangbare opmerkingen tegen de K.J.V.
als uithuizigheid bevorderen, van de
meisjes halve jongens te maken en
„dure beweging" meesterlijk weerlegd
te hebben, eindigde de sympathieke>