Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
iJKfPNqfi
\mm\m
arsftffe--
MANUFACTUREN
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
De komende
Limb. Katholiekendag
Het ware
Duttschland...
Van alles wat..
De Kruisdagen.
Openluchtspel
Overloon
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 27 Mei 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 21
PEEL EN MAAS
PRIJS ÜER At>VFRTENTltiN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7',« ct.
bij abonnement lagere tarieven.
lilgHve van FIRMA VAN DEN MÜNCKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
BLIJKEN
TOCH HET
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
0. L. Vrouw Behoudenis
der Kranken, Oostrum.
Dienende liefde.
Ziet hoe zl| elkander llefhe^"
Dat zelden de heidenen tcd elkaar
in de eerste dagen van het Christen
d°Nu leven wij twintig eeuwen
laWat zeggen de heidenen thans
Achter ons ligt een wereldkn,g
welke zijns geliike niet gehad hee
in de historie. Vier jaren lang. in'den
grond, te water en in de loc
vochten broeders tegen elkaar. Chls
tenen tegen Christenen.
He vrede kwam.
Nieuwe strijd werd ingezet op
sterker.
^Menige lente bracht
nieuw leven. Menige zomer jubelde
over de wereld.
Die3' ging™ door. Va.sche ideehn
waren gezaaid. De vrijheid van den
.K die oepredikt was, leidde
Ter bandeloosheid. De eene klasse
werd vijandig gesteld tegenover
a TV ooast wordt thans bin
nengehaald Ve^do.d staat he, land.
Verschroeid in de roode zon.
In het gezin mist men de offer-
d.°k.id de gedachte, dat allen
deel ziia van de zelfde kern. Ieder
zoekt zijn eigen voordeel leder gaat
Partijbelang gaat voor het algemeen
Ieder zoekt zich te bevoor-
ander" Ofozin.\fova"dighe" 1 De
de fabrieken de arbeiders.
Ps'dfftgrip da^ een gemeenplaats
„-worden? Een begrip dat alleen
S0 hoort binnen de vier muren
van de kerk? Een begrip, waar
velen wel tegen opzien, "aar dat
door weinigen beleden wordtEen
begrip^ ^entuthdUan wTrkelijkhe'
eigenbelang, ten koste van den ander
dCH^f^2^"? wortelen
in de realiteit van het moderne
'^Daarom is het niet nutteloos, dat
de Komende Katholiekendag welke
Pinkstermaandag te Heerlen gehou-
dèn wordt. tot onderwerp een be-
9t\- che°belevlng^ aithan^naar het
3chi"jnt ^n bet moderne leven, nie,
meer plaats vindt l
Neen 1 En waarom neen
Een nieuwe wereld is aan het
^Nieuwe vormen breken baan. Die
k..ft om te zien en ooren
heeft" om te hooren... Met kracht
wordt stelling genomen legen den
individualistischen materiallstlschen
geest die zoovele jaren ondet de
menschen geheerscht heeft. De ge
dachte dat allen kinderen van een
Vader zi)n. armen en rijken, werk
nemers en werkgevers leeft op en
vindt zijn uiting in den °pb°™
Corporatieve staten. lo beroeps
standen zullen de menschen elkaar
weer leeren vinden, tn nu...
Nu schakelen we de Dienende
liefde ln. Meet dan ooit heeft dit
begrip thans toekomst. Publiekrech
telijke bedrijfsorganisatie zonder
Dienende Liefde is als een menscb
zonder ziel.
Op tijd komt daarom dit onder
werp van den komenden Limburg-
schen Katholiekendag.
Ziet hoe zij elkander liefhebben 1
Een nieuwe maatschappij gaat ge
bouwd worden. Meer dan één sym-
toom wees daaarop. Geen klassen
strijd. Geen klassenhaat. Maar stan
denverbroedering. Standen liefde. Het
kenteeken van het tijdperk, dat
komen gaat, zij voor alles de
dienende liefde.
Eensgezind samenwerken.
In het gezin, als kern der maat
schappij.
Ia de maatschappij als band, die
alle kinderen van denzelfden Vader
omvat.
Dat de Limburgsche Katholieken
dag mede mag werken de dienende
liefde wakker te roepen in velen.
Dat van Heerlen uit voor Limburg
de victorie beginne
Limburg, het land van Christus
Koning, bet land van de Dienende
Liefde.
Riet het Pinkstervuur in de oogen
met Gods liefde in het hart moeten
wij, wanneer de Katholiekendag weer
tot bet verleden behoort, wat wij
daar hebben gehoord tot daden
voelen worden in onze handen. Dan
kunnen wij medebouwers zijn in de
wereld, die komen gaat.
Alles wat de officieele persagent
schappen uit Duitschland berichten,
geeft een zoo mooi mogelijk ge
kleurd beeld van den toestand. Maar
zoo nu en dan komt men toch iets
te weten omtrent de echte stemming
De Duitschers zija toch niet allemaal
ja-broers, die al tevreden zijn, als er
maar flink met uniformen, demon
straties en parades gewei kt wordt,
die weer onvoorwaardelijk zoude
gelooven in „plannen" tot bestrijding
der werkloosheid zonder dat nog
bekend is, boe dat allemaal gefinan-
cieerd moet worden.
Een Berlijnsche correspondentie
aan de „Nieuwe Haarlemsche Crt."
vertelt ons 't een en ander van wat
de officieele berichtgeving ons ont
houdt
De boter is in vijf weken tijds
ongeveer achttien cent per pond
duurder geworden, en de boter-
agenten verklaren eensgezind dat
de prijs nog stijgende is. De mar
garine is ongeveer evenveel opge
slagen, de olie eveneens, het kalfs
vel, zelfs de allereenvoudigste
„Scbmalz" zooals men dat hier
noemt. De eieren zijn drie tot vier
pfenning duurder dan het vorig
jaar om dezen tijd; het vleesch is
ongeveer tien pfenning duurder
per pond. De broodprijzen blijven
nog op hun gewonen stand, doch
die is sinds jaren veel te hoog.
Een wittebroodje van 500 gram
kost dertig cent; een rol beschuit
20 cent. Wittebrood en beschuit
zijn dan ook lekkernijen en bet
volk' koopt ze niet, doch gebruikt
het grijze pondsbrood (vooral niet
met ons lekker wittebrood te ver
wisselen), dat 32 cent per 1000
gram kost.
Niet enkel de levensmiddelen-
prijzen stijgen, ook de kleeren, de
stoffen, de gebruiksvoorwerpen
worden langzamerhand duurder
Daarbij vertoonen de loonen niet
de minste neiging om te stijgen,
eer het tegendeel. En wat de
staats-financiën betreft, uit goede
bron verneem ik, dat hun staat
zoo weinig rooskleurig is. dat,
indien er niet spoedig verandering
in den gang van zaken komt, de
ambtenaarssalarissen gevaar loopen.
De organisatiecrisis die alom
heescht tengevolge van de gelijk
schakeling, is een voorname oor
zaak van het plotseling stijgen der
uitgaven gepaard aan een strem
men der inkomsten. De eenheids
vakvereeniging waarin alle andere
vakvereenigingen zijn opgegaan,
mist die kringen van vertrouwde
mannen, met wie de voormalige
vakvereenigingen zoo graag werk
ten, en waarmee zij verder kwa
men dan met de uitgebreidste
kartotheken.
Het gevolg van het gebrek aan
innerlijke organisatie is. dat de
bijdragen niet of slecht betaald
worden terwijl er vroeger een
wekelijkelijksche inkomst was van
honderdduizenden, is er in de
laatste weken slechts telkens ruim
10.000 Mk. binnen gekomen 1 Het
is duidelijk, dat dit gebrek aan
organisatie, hetwelk natuurlijk niet
iu acht-en-veertig uren tijds kan
worden overwonnen, ontzettend
veel geld verslindt, zoodat de
algemeene toestand er niet beter
op wordt.
De stemming onder het volk is
dan ook ongeduldig. V^aar uien
ook komt, hoort men klagen. Wie
daar munt uit slaan, dat zijn de
oppositiepartijen, vooral de com
munisten. De communistische partij
bestaat wel is waar niet officieel,
ook is er aan de kiosken geen
communistisch blad te krijgen en
van communistische vergaderingen
bemerkt men evenmin iets. maar
toch ontplooien deze radicalen der
linkerzijde een stille, doch des te
meer suggestieve kracht. De „Rote
Fahne". het partijblad, verschijnt,
a! weten oningewijden niet waar
en hoe. De propaganda van mond
tot mond werkt veel dieper op de
gemoederen in. dan anonyme
reclameblaadjes dat kuonen. Maar
de communisten zijn het niet alleen
die een revolutie willen voorbe
reiden, ook de groep Otto Strasser
legt het huidige régime lagen.
Otio Strasser is de broer van
Gregor Strasser. die eens een der
kopstukken van de Hitlerpactij
was. maar zich naar aanleiding
van den twist om een minister
portefeuille. doch eigenlijk om veel
dieper liggende oorzaken heeft
teruggetrokken. Otto lag echter
reeds jaren met de nationaal-socia-
llsten overhoop, hij is een ketter,
die verkondigt dat de beweging
compromissen gemaakt heeft in elk
opzicht, en die thans munt slaat
uit de bewering, dat Hitier een
laffe pacifist is en het Duitsche
volk aan het buitenland heeft ver
raden, juist zooals zijn voorgangers
deden. Zijn beweging heet het
„Zwarte front." Deze beweging
nu is in den laatsten tijd erg actief
en werkt o.a. met gehectografeerde
circulaires, die in het geheim ge
maakt en verspreid worden. Hierin
spoort zij de ontevredenen aan om
tegenstand te bieden tot het uiter
ste. Deze beweging zou gaarne
een tegen-revolutie ontketenen,
wanneer zij daartoe in staat was.
Hitler is thans in het lastigste
stadium gekomen, want nu moet
hij. wiens doel jarenlang was, het
volk op te zweepen, datzelfde volk
gaan kalmeeren, tot geduld manen,
tot rust en orde brengen, kortom,
hij moet den ommezwaai van de
oppositie tot het zakelijke werk
ook in het volk brengen. Ware
het Duitsche land welvarend, ware
de schatkist gevuld, dit alles zou
niet moelijk zijn, want de heele
nationale revolutie is tenslotte be
gonnen om de boterham. Thans
heeft men de revolutie, maar de
boterham blijft achterwege. In de
buitenlandsche politiek staat Duitsch
land geïsoleerd, zijn handel gaat
van maand tot maand achteruit.
In het bionenland/noeten de nieuwe
regeerders het hongerige volk af
leiden, bezighouden met openbare
schouwspelen, met zondebokken,
met sensationeele redevoeringenen
krachtige woorden, en het is juist
dit alles wat in het buitenland
sympathie en vertrouwen verspeelt.
Intusschen komt het land niet tot
rust, de handel noch de industrie,
noch het staatsbeheer, en wat staat
er te wachten wanneer straks de
herfst en de winter komen, met
meer dan tien millioen werkloozen
Als men deze mededeelingen leest,
dan beseft men pas. boe heel de
organisatorische parallelschakeling
ongetwijfeld met ongelooflijke virtuo
siteit en snelheid uitgevoerd per
slot van rekeoing nog maar weinig
beteekent tegenover de opdracht,
welker uitvoering men beloofde Het
lenigen der economische nooden.
En als dat niet lukt, dan zal men
wellicht binnen niet al te langen tijd
bespeuren, dat het „Marxisme" met
alle geweldmaatregelen nog niet dood
is, doch in een nieuwe en veel ge
vaarlijker vloedgolf zal komen op
zetten.
Hoe de man zich de „ideale"
vrouw en lioe deze zich den
idealen" man denkt
En beiden hlyven natuurlijk
onder dat ideaal.
De manDe ideale vrouw zou
voor mij zijn, de vrouw, die in haar
huwelijk al die lieve eigenschappen
cultiveert, die mij, voor ons huwelijk
zoo bekoord hebben.
..die mij, als ik eens zwijgzaam
ben. niet aldoor lastig valt met
„Wat scheelt je vandaag nu weer
jij hebt toch ook altijd wat 1"
„die niet altijd iets op mijn familie
te zeggen heeft en vijf dagen boos
is, als ik eens een nicht van haar
uitlach,
..die mij, als ik eens vijf minuten
te laat kom met eten, niet dadelijk
toeschreeuwt, dat alles, wat ze met
zooveel liefde gekookt heeft, nu be
dorven is.
..die haar oude avondjurken niet
in huis afdraagt.
die mijn vrienden niet vervelend
vindt.
..die er voor mij aardig uitziet en
niet voor haar vriendinnen.
..die van haar huishoudgeld een
beetje spaart om zichzelf kleinig
heidjes te koopen, zooals bloemen
voor de schrijftafel enz zoodat ik
niet alles zelf betalen moet
..die niet spottend de schouders
ophaalt, als ik eens een andere
vrouw knap vindt.
..die nooit zegt; „Ja. voor ik ge
trouwd was, was ik gelukkig 1 En
nu, dat ik gevangen ben..."
die mij niet bij de buitendeur al
komt vervelen met klachten over de
dienstbode of onbetaalde rekeningen.
die zich voor mijn liefhebberijen
interesseert.
..die niet dagelijks tegen mij zegt
„Lotte's man heeft haar een auto
gegeven."
..die zich buiten keuken en kinder
kamer ook voor andere dingen in
teresseert. Dan blijft ze voor mij.
altijd nieuw en bekoorlijk, zoodat ik
altijd iets te veroveren heb. Want
ik wil geen slaafsche vrouw hebben.
9
De vrouw de ideale man zou
zijn, die man, die mijn persoonlijkheid
en zelfs mijn fouten laat gelden en
die niet altijd zegt„Mevrouw X,
dat is nog eens een vrouw...!"
..die niet zijn slechte humeur, dat
hij op kantoor gekregen heeft, op
mij wreekt, maar die een scheiding
kan trekken tusschen Huis en Beroep
..die mijn verjaardag en de kleine
gezinsfeesten niet vergeet. Wij
vrouwen zija nu eenmaal een beetje
sentimenteel. Ik zou het hem beele-
maal niet kwalijk nemen, als bij een
kalender er voor aanschafte.
..die niet de krant leest aan tafel;
maar een beetje vertelt van alles,
wat er in de wereld gebeurt.
..die mijn vriendinnen niet voor
een stel ganzen uitscheldt.
..die mij uit zichzelf eens een paar
gulden geeft, zoodat ik niel voor
iedere kleinigheid moet vragen.
..die mij helpt bij 't koopen van
dingen voor mijn toilet of woning;
en er zich voor interesseert. Dat is
tweemaal zoo leuk, maar... alsjeblieft
met een vriendelijk gezicht...!
..die mij af en toe ook eens een
gesprek gunt met een anderen man.
en die niet naderhand zegt: „Wat
heb je je weer schandalig gedragen."
..die mij af en toe eens vraagt, of
ik gelukkig ben.
..die mij een beetje vrijen tijd gunt
en die niet altijd bromt „Als ik
toch maar eens wist, wat je den
heelen dag uitvoerde...!
De buitenstaander denkt „Eigen
lijk willen ze allebei precies hetzelfde
Dus waarom zou het niet tot een
gelukkige overeenstemming kunnen
komen
In de rij van Kerkelijke plechtig
heden en gebruiken vol diepen zin,
getuigend van een werkelijk en kin
derlijk geloof, nemen de drie Kruis
dagen een voorname plaats in, omdat
op deze dagen de sociale ondergrond
der liturgie zoo sterk naar voren
springt. De viering van deze feest
dagen, die in de menschen-opeen-
hooping der steden is vervaagd
belaas, maar op het platte land
God zij gedankt nog in eere wordt
gehouden, is zeker in tijden van
haast onoverzienlijke, naamlooze
ellende als de onze èn om oorsprong
èn om doel van hooge maatschap
pelijke beteekenis.
Het was pl.m. 470, dat Zuid
Frankrijk en Savoye onder het epis
copaat van den H. Mamertus, Bis
schop van Vienne, werden geteisterd
door aardbevingen, besmettelijke
ziekten, die honderden uit het leven
wegrukten, mislukte oogsten, die de
bevolking door honger naar de wan
hoop dreven. Jarenlang hield deze
ontzettende beproeving aan, tot in de
Paaschweek van het jaar 469 de
maat der rampspoed werd gevuld
door het verbranden van de kathe
draal, waar de Heilige Bisschop op
dat oogenblik het H. Offer opdroeg.
Het vuur greep zeer snel om zich
heen, het houten gebouw dreigde
ineen te storten boven de geloovigen,
die de kathedraal vulden. Een ont
zettende paniek greep de menigte
aan, eenieder sloeg op de vlucht om
het leven te redden, behalve één; de
Bisschop, die in rustig Godsvertrou
wen de Heilige Geheimen tot het
einde voltrok. Voor zijn wonderbare
redding met groote dankbaarheid
vervuld, beloofde hij God telkenjare
drie dagen voor 's Heeren Hemel-
13, 18, 25, 29
Juni
en 9 Juli
Aanvang 3 uur.
Entrée
f 1.50, I... 0.50.
Gezelschappen van
minstens 10 personen
10 red. bij aanvrage
uiterlijk daags tevoren.
TELEFOON 3.
vaart een algemeene bidprocessie te
houden om Gods gramschap te keeren
en den geesel der ellende te doen
ophouden.
Spoedig vond dit voorbeeld na
volging. Rome was aanvankelijk ge
kant tegen een boetprocessie in den
blijden Paaschtijd. maar het woord
van den H. Augustinus, dat ook in
het blijde tijdperk de mensch in
dachtig moet zijn, dat hij in een dal
van tranen leeft en zondaar is, deed
den tegenstand overwinnen.
Deze dagen zijn boetedagen, al is
het geen gebruik meer, dat zij ook
vastendagen zijn. De liturgische kleur
bij H. Mis en processie is paars, het
zinnebeeld der bcetein de H. Mis
wordt geen Gloria gezongen en op
het einde klinkt niet „Ite, missaest"
gaat de H. Mis is geëindigd, maar
„Benedicamus Dominolaten wij
den Heer zegenen, een uitnoodiging
om het gebed voort te zetten.
Het zijn dagen, die de Kerk aan
standvastig, volhoudend gebed wijdt,
om Gods erbacming af te smeeken
voor alle lichamelijken en geestelijken
nood, in 't bizonder Gods zegen te
verkrijgen voor de vruchten der
aarde. De oorspronkelijke bedoeling
is niet de bizondere zegen over de
vruchtbaarheid der aarde, zooaU wel
de Marcus-processie van 25 April
maar tegen alle tegenspoeden. Door
den loop der tijden is het doel
eenigszins verschoven en staat nu
vrijwel gelijk met den Marcusbid-
dag.
De viering der Kruisdagen bestaat
uit een bidprocessie en de H. Mis
daarna. In de processie zien wij het
laatste overblijfsel van de statie
processie, die de eerste christenen
zoo gaarne en in 't bijzonder ge
durende den Vastentijd en in de
Paaschweek hielden. Zij kwamen
dan tezamen in een kerk (de ecclesia
coilecta, d i. verzamelkerk), vanwaar
zij in processie met Bisschop en
priesters naar een andere kerk op
den te volgen weg trokken, terwijl
zij den litanie van Alle Heiligen
baden. Die andere kerk was de
statie, waar dus werd halt gehouden
en de Heilige Geheimen werden ge
vierd.
In Rome waren de staties op de
drie dagen achtereenvolgens in de
kerk van Sint-Maria de Meerdere,
in de kerk van Sint-Jan van Late-
ranen en in de kerk van Sint-Pieter
met opzet zoo gekozen, dat de weg
iederen dag langer was dan die van
den vorige, om uitdrukking te geven
aan bet steeds inniger en dringender
wordend smeeken.
Het geloovige volk moet dit oude
gebruik in eere houden, want God
wil gevraagd worden. Wij moeten
niet alleen standvastig, doch ook in
heilige gemeenschap met elkander
bidden; het standvastig en gemeen
schappelijk gebed is een bijzondere
kracht en verhooring beloofd.
Marktberichten.
VENLO. Op de Coöp. Veiling
vereniging van Maandag was de
aanvoer 2.4C0.000 eieren.
Groote eieren van f 2.40 tot f 3.—
Kleine eieren van f 1.50 tot f 1.95
Eendeneieren van f 1.90 tot f 2.60
Ganseieren van f tot f
ROERMOND. Op de Coöp.
Eiermijn van Maandag wai de aan
voer 6.400.000 eieren.
Groote eieren van f 2.tot f 3.~
Kleine eieren van f 1.50 tot f 1.90
Eendeneieren van f2.— tot f 2.50
VENRAY. 27 Mei 1933.
I itbrciding Gasbuizen net.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter kennis van be
langhebbenden, dat binnenkort zal
worden overgegaan tot uitbreiding
van het hoofdbuizennet van het Gas
bedrijf en wel in de navolgende
straten en wegen
Merselosche weg tot aan te bouwen
Ziekenhuis.
Oude Oostrumscheweg en gedeelte
Oostsingel.
Gegadigden voor aansluiting aan
het gasbuizennet worden verzocht
zich tijdig te wenden tot den Direc
teur van het Gemeentelijk Gasbedrijf,
waar alle noodige inlichtingen worden
verstrekt.
Venray, 23 Mei 1933.
Burgemeester en Wethouders voorn.
O. VAN DE LOO
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Vuur wapen wet.
De Burgemeester van Venray
brengt ter kennis van belanghebbende,
dat de verleende vergunningen inge
volge de vuurwapenwet ter secretarie
kunnen afgehaald worden voor
5 Juni a.s.
De machtigingen kosten f 1.—
per wapen.
Venray 24 Mei 1933.
De Burgemeester van Venray,
O. VAN DE LOO
Winkelsluiting.
Met het oog op de Pinksterdageb
zija de winkels aanstaande Donderdag
en Vrijdag geopend tot 10 uur
's avonds. Pinksterdag geld als ge
wone Zondag.
Onze vroegere Postdirecteur,
de Weled. Heer J. H. Briels, thans
te Haarlem, is met ingang van 1 Juni
a.s. benoemd tot Referendaris der
Posterijen, Telegrafie en Telefonie.
Handboogsport.
Bij het Zondag gehouden Koning-
schieten op de doelen der hand
boogschutterij „Diana" mocht het
den heer Fr. Swinkels gelukken meL
het hoogst aantal punten den konings
titel te behalen.
Morgen Zondag zal de Fan
fare St. Catharina te Leunen een
concert geven op de Groote Markt.
Aanvang half 8 nam.
Circus Van Bever te Venray.
Zooals men reeds op de gekleurde
programma s heeft kunnen zien, is op
het Sportterrein alhier gearriveerd
het gunstig bekende Circus Van Bever,
dat hedenavond en morgenavond
zal spelen.
Het zoo sympatieke Nederlandsche
Circus Van Bever, is geen onbekende
voor ons land. Nu eens geen kolos
znoals die bijna ieder jaar ons land
bezoeken en waarvan de organisatie
dikwijls meer te bewonderen valt
dan het gehalte van het programma
zelf. maar een solied, kleiner, intiem
circus, zooals wij dat van vroeger
kennen en waarvan de kwaliteit van
het programma dikwijls op een veel
grooter hoogte staat dan dat van die
groote buitenlandsche ondernemingen.
Al het materiaal van bet Circus
an Bever ziet er buitengewoon
netjes uit, overal wordt men orde,
properheid en fatsoen gewaar, zooals
dat aan een echt Nederlandsche
onderneming behoort. In de stallen