JE ADRESN. V. Helmonclsclie Bouwmaferialeii- egi BrandsloHenhariclel, Helmond Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JAüöNQfi jJAlFQNqft ;YQQRimiG$Tfi MmiöSTj Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Liturgies leven. PASCHEN. Asylrecht en burgerrecht. IJit het Buitenland Algem. weekoverzicht Zaterdag 15 April 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 15 MANUFACTUREN I BLIJKEN l TOCH HET PEEL EN MAAS MANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER AuVF.RTENTlEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAK DEN MUNUKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland I 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent Dr. M. BRANDS, Molenstraat 86-90 IX. PASEN. Met de kerk mee-vieren de hoog feesten van het ketkelik jaar dat is oaast het daadwerkelik beleven van het H. Misoffer, het voornaamste van wat we verstaan door liturgies leven. Wat viert de kerk met Pasen Hoe vieren wy dat mee l Toen Kristus stierf, stierf in Hem de menselike natuur; maai ook toen Kristus begraven was, bleef die menselike natuur met de goddelike natuur verenigd in één Persoon de God-Mens Kristus Jezus; dus ook met het gestorven lichaam bleef de Godheid verenigd. Als de natuur (sinds de erfzonde) de gewone wetten had gevolgd, dan zou 't lichaam vergaan, verdwijnen (Kristus was werkelik mens)de God Mens als God-Me us zou op houden te bestaan. Maar dat zou betekenen, dat ook voor Kristus. ook voor den God-Mens, ook voer den Verlosser de volle gevolgen der erfzonde bestonden m.a.w. dat zou geen verlossing, geen bevrijding van den dood betekend hebben, doch een overwinning van den duivel op God. Doordat nu Kristus geheel eigen machtig, uit zich zelf het leven weer aannam, toonde Hij dus Zijn volle macht over leven en dood, zijn volle macht over, de gevolgen van de erf zonde, zijn volle macht dus over deD duivel. Maar ook doordat Kristus mens was, kreeg in Kristus, in den God-Mens de hele menselike natuur een belofte van vrij making. werd aan alle mensen de mogelikheid terug gegeven hun oorspronkelike bestem ming te bereiken. Dit is dus de hoofdgedachte, het eigenlike misterie van de Verrijzenis des Heren het einde, de bezegeling van bet geweldig lijdensdrama van Golgotha dour een algehele, vol strekte overwinning. En die algehele overwinning be tekent voor ons, dat in Kristus' verrezen, menselike natuur heel de mensheid belofte heeft gekregen, de blijde hope ook eenmaal te zullen verrijzeü. De Verrijzenis van Kristus is ook onze Verrijzenis. De Verrijzenis van Kristus heeft ons teruggebracht'jde oorspronkelike Onsterfelikheid (S. Gregorius)heeft ons de toegaog tot den hemel weer geopend (Gebed uit de Paas-mis). Hoe moeten wij meevieren Kristus bracht ons het recht op den verloten hem^l. Kristus bracht ons nieuw leven. Dus hoe zullen wij beter meevieren dan met een nieuw leven het oude leven van zonde en onbeheerde zelfzucht willen ook wij afleggen, en beginnen met een totaal aieuw leven dat is hoofdzaak. Een nieuw leven van eenvoudige Kristen-plicht, van oprechte deugd, van edelmoedige offergeest. Een nieuw leven, dat wij bezegelen door een innige gemeenschap met Kristus door onze Paas-kommunie. Sint Paulus schreef eens deze heerlike woorden neer Als gy dan met Kristus verrezen zyt, zoekt dan ook naar wat hier boven is waar Kristus is, gezeten aan Gods rechterhand. Weest be dacht op wat daarboven is, en niet op het aardse. (Col. 3.1-2). Het nieuwe leven, dat Kristus ons verworven heeft, moet richting geven aan heel ons doen en laten. We moeten onzen blik op God vestigen we moeten hoger op in hoger sferen leven. We moeten ons niet van de wijs laten brengen door ontelbare kleine gebejurlikheden van het dagelikse leven, door de vele kleine narigheden van eiken dag, maar met een groot geloof, een blij hart en een rotsvast vertrouwen moeten we boven dat kleine, zelfzuchtige, egoistiese, gemak- zoekende, kleingeestige gewriemel van ons zelf uit. Pasen is het feest van bly, nieuw leven. Nieuw leven met Kristus. En wanneer de priester ons dan aanmaant onze harten hoog te heffen tot GodSursum Corda, zullen wij met geestdrift en vertrouwen blij antwooiden Habémus «d DominumWij hebben ze reeds tot God verheven; zullen wij met jubel en blijdschap onzen dank uitzingen Deo gratias - alleluia - alleluia. Aan God zij dank - alleluia - al leluia. E. B. Het is Paschen, het meest blijde feest der christenheid. Paschen is het, het Paschen, dat ons de verlossing bracht. Of de ver lossing eigenlijk niet. Die wrochte Christus voor ons op den Goeden Vrijdag, toen Hij zich offerde voor ons heil. Maar met Paschen wist de meDschheid het, dat het verlossings werk waarlijk was volbracht, omdat Degeen, Die het offer van den dood voor ons had aanvaard, niet in den dood bleek onder te zijn gegaan, maar over den dood had gezege vierd door Zijn Herrijzenis. Dat be wees Zijn glorie en machtdat be wees de goddelijkheid van Zijn persoonlijkheid. Het herdenken van den Goeden Vrijdag is eigenlijk een droef her denken. Toen werd aan de mensch- heid de grootste weldaad 1 ewezeo, maar tot welk een prijs Met Paschen echter verheugen we ons om de glorie van Hem, die voor ons stierf, om de overwinning op den dood. Paschen Het feest der herrijzenis, van nieuw leven, van herwekking, vaD gelooven, van zon en van kracht. Dat we er toch allen iets van in ons mogen opnemen. Van de kracht en de geoade er van, van de ver zekerdheid, van het nieuwe leven. Christus beleefde het om onzent- wiile in één week voor onsde volheid van het leven bij Zijn glorieuzen intocht in Jeruzalem, de vervolging en smaad, den ondergang en eindelijkde overwinning, de Verrijzenis, de herwekking, het her nieuwde leven. Eenzelfde cirkelgang ligt in de natuur. De straling van het leven in den zomerde bedreiging in den herfst, den schijnbaren dood in den winter, de herrijzenis van de natuur en van alles wat .dood scheen in de lente. Zou het maatschappelijk bestel en het persoonlijk leven de; individuen anders geordend wezen In somberen tijd mogen we al een oogenblik den ondergang vreezen. we weten toch, dat de tijden van neergang er moeten zijn en dat de Heer, die den dood overwon, niet zal dulden, niet zal toestaan, dat de menschheid zou vergaaD, als dat niet in Zijn besluiten is neergelegd. De zon van welvaart zal worden herwekt. Ze zal weer stralen over een aarde, waar misschien nieuwe ordeningen zijn gesteld, maar waar het leven mogelijk zal wezen. Dat moeten we aannemen op dit blijde feest van Paschen, opdat ons het licht verwijtend woord niet treffe „Gij, kleingeloovigen...." Bij ons gelooven in de noodzaak van teruggang en herrijzenis van al wat leeft en tot de Schepping be hoort, hebben we vooral het geloof noodig in de leer van den Zoon des Menschen. Dat geloof hebben we te onder houden als een gave Gods. Ook dat geloof en het onderhouden er van, is onderworpen aan de wetten van teruggang en herrijzenis, opdat het geloof een verdienste zij. Het is niet moeilijk aan het leven te geloovec in den zomer, maar wel om aan te nemen, dat de dood ook in den winter niet zal zegevieren. Verdiepen we van tijd tot tijd ons geestelijk leven, opdat we na tijden van teruggang de herwekking mogen constateeren. Opdat we telkens met Passchen mogen meejubelen het blijde Hosannah van het koor der engelen. MIJNHARDT's Zenuw-Tabletten 75 ct Laxeer-Tabletten 60 ct Hoofdpijn-Tabletten 60 ct Bij Apoth. en Drogisten In Berlijn, zoo werd dezer dagen bericht, zijn 3500 advocaten en daar van zijn 2400 Joden. Slechts aan 35 Joodsche advocaten zal verlof wor den verleend om verder hun advo- caten-practijk uit te Oefenen. Van die cijfers zijn vele menscben geschrokken, maar niet elke schrik is door hetzelfde cijfer gewekt. Vele menschen schrokken er var, dat van al die Joodsche advocaten er slechts 35 hun broodwinning mochten be houden dat zei hun, hoe intens en hoe gemeen de Jodenvervolging in Duitschland is. Wij behooren tot degenen, die er zóó over dachten. Anderen zijn er van geschrokken, dat onder de Berlijnsche advocaten een zoo overweldigend percentage van Joodsche origine bleek te zijn. Wij behooren eveneens tot degenen, vcor wie zulks een openbaring was. Maar we scharen ons niet onder hen, die dat den Joden kwalijk nemen en van deze laatsten zijn er óók. Het is een feit, dat tal van Joden zich in belangrijke economische, financieele en politieke posities heb ben weten te werken en dat zij aldus tesamen, zij het niet georganiseerd, een belangrijken invloed op het open bare leven hebben doen gelden en nog zullen laten gelden, een invloed, welke onevenredig is aan de tal sterkte vaa hun ras. Dat is zeer zeker een feit, maar geen misdaad en daar om mogen we het den Joden niet verwijten. Het moet integendeel respect afdwingen, dat de 13 a 15 millioen JodeD, welke over heel de aarde verspreid leven, door de pro ductiviteit van hun eigenschappen zoo n beteekenis voor de samen leving hebben. Het zegt ons, dat die Joden een groep nijvere menschen vormen, wier werkzaamheid ons in algemeenen zin tot voorbeeld kan strekkec. al moet het worden toegegeven, dat het ras ze ook karaktereigenschappen toe bedeelde, welke op zich geenszins laakbaar zijn, maar in zekere opzich ten minder kunnen worden gewaar deerd door degenen, wien deze eigen schappen vreemd zija. Aan die eigenschappen is een zekere economische productiviteit verbonden. In handel en wandel heeft een Jood een levenswijze, manieren, een wijze van aanpakken, optreden, spreken enz., welke typisch Joodsch eigen zijn en ons vaak zeer geschikt voorkomen om tot succes te leiden. Ofschoon veei van die manieren aan niet-Joden vreemd zijn, daarom zijn ze nog geenszins te veroordeelen, maar het is voor niet- Joden moeilijk om er zich aan aan te passen of om ze over te nemen. Zulks wekt wel eens na ijverige ge voelens op en bezielt vooral de slapperen onder de Diet Joden, de economisch-onmachtigen, wel eens met gevoelens van wrok. Vandaar b.v. ook, dat de anti-semitische actie in Duitschland zich ook niet zoozeer tegen de Joden in het algemeen richt, maac meer in het bijzonder tegen de Joodsche zakenlieden en tegen de Joden, welke zich behoorlijk gehono reerde posities hebben verworven. En het is vooral de niet-Joodsche zakenwereld in Duitschlaud, welke de Hitlerianen in dezer Jodenvervol ging ondersteunt en bereid blijkt te zijn om ze te financieren. De vervolgde en getergde JodeD, die men in Duitschland stelselmatig hun bestaansmogelijkheid ODtneemt, trekken nu in massa's de grenzen over, ook naar ons land, om zich aan den moreelen en economischen druk der Nationaal-Socialisten te onttrekken. Van allen kant van Joodsche en niet Joodsche zijde wordt te hunnen behoeve een beroep gedaan op het in ons land bestaande asylrecht, d.i. het recht van vreemde burgers om hier een toevlucht te zoeken, wanneer ze uit politieke of andere principieele overwegingen in het eigen land worden vervolgd of onderdrukt. Menschen, die geschrok ken zijn van cijfers, als die, welke we in den aanhef van dit artikel noemden, en menschen, die de speciale Joodsche eigenschappen vreezen, welke we hierboveD aanwezen, blijken eenigszins schuw om ook het asylrecht voor de uit Duitschland vluchtende Joden te erkennen. We laken dezulken. Christelijke liefde legt het ons ten plicht op, om de vreemdelingen, die om hun religie worden vervolgd en onderdrukt, hier onderdak te verleenen en ze te ver zorgen, zoolang dat noodig is en voor zoover dat noodig is. Een andere vraag is, of het asyl recht er in alle omstandigheden toe moet leiden, dat we de vluchtelingen hier ook zonder eenige beperkiog ïd ons economisch bestel hebben op te nemeD, m a.w. dat we ze dezelfde burgerrechten hebben te verleenen, welke de bewoners van eigen land genieten. Als het onze eigen samenleviag goed gaat, dan zouden we ons bet beste royale gastheeren kunnen toonen, maar nu de nood van het eigen volk zod groot is en er voor hen 'c d- duizenden Nederlanders geen positie in eigen land is te scheppen, meeneD we, dat moeilijk kan worden verlangd, dat aan gevluchte vreemdelingen on beperkte vrijheid worde gelaten om in ons economisch bestel posities te zoeken en te verwerven, waarvan er voor het eigen volk enkele honderd duizenden tekort zijn. Behalve voor misdadigers behooren we het asylrecht in ons land on verkort te handhaven, maar in deze moeilijke tijden blijven de burger rechten gereserveerd voor het eigen volk. Niet dat we de vluchtelingen aan hun lot zouden willen overlaten Het behoort een eeretaak voor ods volk te zijn om den behoeftigen Duitschen Joden onderdak en onder- boud te verschaffen, tot tijd en wijle de politieke omstandigheden m Duitschland zoozeer zijn gewijzigd, dat ze zonder bezwaar naar hun haarssteden kunnen terugkeeren, dan wel tot tijd e wijle de economische omstandigheden in ons land zoozeer zijn verbeterd, dat we onze bestaans mogelijkheden kunnen delen met degenen,, die tegeu het geweld in den vreemde bij ons beschutting zochten en vonden. De positie der Jodeuin Duitsch land, Hoe Polen reageert. Poolsche Joden willen den Staat een paotserschip schenken. De moordenaars van Erzberger vrij. De dictatuur in Oostenrijk. Het proces tegeD de Britten in Mos kou. Hebben Tokio en Nanking elkaar gevonden. Monroe-leer voor het Oosten Alle Chi neezen uit Mexico gebaDneo. Allerlei. De Duitsche regeering neemt nog steeds meerdere maatregelen tegen de Joden, blijkbaar ook eenigszius tot ergernis vau de Duitsch-Nationalen en dezer leider Bugenberg. die wel Diet zoo met het lot der Joden zijn begaan, maar gaan inzien, dat Hitier en de zijnen straks, als hij met de Joden heeft afgerekend, zich ook van zijn vrienden die hem tot last zijn. zal gaan ontdoen. Veel wijst trouwens in die rich ting. o.a. het feit, dat von Papen reeds uit zijn positie in Pruisen ver droDgen is. Deze laatste vertoefde van de week met Goering in Rome. Beweerd wordt, dat von Papen daar ook zou hebben onderhandeld met het Vaticaan over de oprichting in Duitschland van een nieuwe katho lieke partij onder zijn leiding, een partij met nationalistische tendenzen. Het Vaticaan zou er niet entaousiast over zijn. Tot de nieuwe anti-Joodsche maatregelen behoort ook de voorbe reiding van een besluit, waarbij aan Joden de studie in het recht aan de Duitsche Hoogescholen zou worden ontzegd. Vooral in Polen wordt scherp ge reageerd tegen de anti Joodsche hetze in Duitschland; de anti Duitsche boycot groeit er en een comité van Joden zou deze week een oproep hebben gericht tot de Joden in Polen om bij te dragen in een fonds, waaruit de bouw van een aan de Poolsche regeering aan te bieden pantserkruiser zou moeten worden bekostigd Een Joodsche advocaat in Chem- mitz. iemand, die zich in den wereld oorlog dapper had onderscheiden, is van de week door lieden, die in S.A.-uniform waren gestoken, uit zijn woning ontvoerd en daarop op een afgelegen plek doodgeschoten. De politie-autoriteiten heeten het een laagheid, vermoedelijk begaan door provocateurs, die zich ten onrechte voor Nat. Socialisten wilden laten doorgaan. De Duitsche regeering geeft anders blijk, dat ze politieken moordenaars met bruine blouses niet onwelwillend gezind is. De moordenaars van Erz berger, die sinds jaren in Boedapest asyl hadden gevonden, hebben be richt gekregen, dat ze vrij naar het vaderland mogen terugkeeren. Een wet is uitgevaardigd, waarbij het burgerschap der afzonderlijke Duitsche landen wordt opgeheven Duitscbers zullen voortaan slechts rijksburgers zijn In Oostenrijk schrijdt de regeering ook regelmatig verder op den weg der diciatuur. Na de ontbinding der socialistische Schutzbunden zijn deze week de Burgerwachten in verband van het leger opgenomen en daarmee buiten het toezicht gesteld van socia listische autoriteiten, als de burge meester van Weenen, Dr. Seitz, er eene is. Minister-president Dolfuss heeft de Goede week in Rome door gebracht, waar hij drukke conferen ties had met Mussolini en andere fascistische autoriteiten. In Moskou is het proces begonnen tegen de 7 Britsche ingenieurs van Vickers en 10 Russische verdachten die allen te samen van spionnage. sabotage e.d. worden beschuldigd. Dit proces zal de Engelsch Russische betrekkingen sterk beinvloeden. Er is sprake van. dat de Engelsche gezant te Moskou zijn ontslag heeft inge diend en dat dit het begin beduidt van een volkomen breuk indediplo matieke- en handelsbetrekkingen tus schen beide landen. Uit het Oosten komen merkwaar dige berichten. Bij den Grooten Muur zou een nieuw Japansch offen sief zijn losqebarsten, maar tevens verluidt, dat de Japansch Chineesche toenadering sterk vordert. China zou Mandsjoekwo weldra erkeonen, ter wijl Tsang Kai Sjek, d.i. de regee ring te Nanking met Japan zou zijn overeengekomen, dat ze politiek zouden samenwerken in Azië, voor dat werelddeel een Monroe-leer zouden afkondigen en zich gezamen lijk zouden keeren tegen vreemde inmenging en tegen de handhaving van de ongelijke verdragen in China. In het Oosten is alles mogelijk. In het verre Westen trouwens ookDe Mexicaansche regeering, welke zoo graag poseert als de per sonificatie der vrijheid, heeft veror dend, dat alle Chineezen voor Mei het land moeten hebben verlaten. De regeering in Nauking heeft krachtig geprotesteerd. Memoreeren we tenslotte uit het buitenland een treinramp in Colum bia (Midden-Amerika), waarbij 21 dooden vielen. En het nieuwe dood vonnis tegen de z.g. Scottsboro negers, verdacht van aanban iing van twee blanke vrouwen. Voor hun onschuld blijven de Amerikaansche negers opkomen. Ze dreigen met een opmarsch van 50.000 hunner naar Washington. In Frankrijk is een nieuw groot fiaaucieel schandaal een bankschandaal in onder zoek. Een der verdachten is een gewezen minister-president, Mr. Macsal. Paschen I Artis en de too- neelkunst. De beide Kamers komen nog bijeen. De nood in de Rijnvaartbesprekingen te Duisburg. Scheuring in den Bond van Soc. Dem. Studenten clubs. De berechting der muiters van de Z. P. begonnen. Dit jaar hebben we een zeldzame gelegenheid om een paar mooie Paaschdagen te genieten, nu het Paaschfeest laat valt en het voorjaar vroeg heeft ingezet. We kunnen kiezen tusscheu bollen vilden en bloeiende boomgaarden, want wat wel heel bijzonder is voor dezen tijd des jaars ook de vruchtboomen en speciaal de perziken, kersen en pruimen staan voor een groot deel al in vollen bloei 1 We hebben nu al verscheidene weken van het kos telijkste weer beleefd. Zouden we met Paschen juist een omslag krijgen? Het is in ons klimaat een soort traditie, dat de natuur ons op de feestdagen teleurstelt. Laten we er het beste van verhopen. Zijn de omstandigheden gunstig, dan zal het verkeer groot zijn. De Spooiwegen hebben verscheidene extra- en goedkoope treinen inge- lascht. Groot zal in elk geval op den tweeden Paaschdag de trek naar Delft wezen, waar een grootsche huldiging plaats heeft van den Vader des Vaderlands, van Willem de Zwijger, van wien we eengeboorte- eeuwfeeat dit jaar herdenken. Het Amsterdamsche gemeente bestuur biedt aan Artis, den dieren tuin, aan het Concertgebouw en aan de gokkers nog een crisis-kansje. Ten behoeve n.l. van eerstgenoemde instellingen wordt een premieleening van 5 millioen gulden uitgegeven. Louis Saalborn heeft namens de tooneelisten en ten behoeve van de tooneelkunst er tegen geprotesteerd, dat Artis en het Concertgebouw in haar crisismoeilijkheden op zoo voor name wijze worden gesteund, terwijl de Nederlandsche tooneelkunst tot ondergang is gedoemd, omdat de overheid er, speciaal in Amsterdam, waar de nationale tooneelkunst ge zeteld is, niets voor doet. Het is inderdaad een hard gelag, maar heb ben de Nederlandsche tooneelisten uit crisisnoodzaak eindelijk ook eens de eenheid onder elkaar gewrocht, welke voor een doelmatige onder steuning wordt vereischt o Dachten we al. dat het parlemen taire werk voor deze zittingsperiode zou zijn geëindigd, het blijkt thans, dat beide Kamers nog vóór de ver kiezingen bijeen zullen komen. De Eerste Kamer vergadert op 18 en 19 April a.s., o.a. om te stemmen over de Psychopathenwet en om de reeds door de Tweede Kamer aanvaardde crisis-steunmaatregelen goed te keuren. Meer verrassing nog heeft het ge baard. dat ook de Tweede Kamer in de komende week nog zal ver gaderen. Het geschiedt op verzoek van vijftien leden, die de Crisis- Machtigingswet alsnog aan de orde willen stelleD, zij het, dat ze de Machtiging, welke de regeeriDg verlangt, willen beperken tot steun voor de bollenteelt (duizend narcissen doen nauwelijks een dubbeltje op de veiling!), en verder tot steunmaat regelen voor de houders van rundvee en voor de fabrikatie van strookarton. Het gaat hier om zeer dringende voorzieningen, welke nu reeds evident zijn. Maar zou het niet verstandiger wezen om de regeering een meer volstrekte bevoegdheid te verleenen. Wie kan op het oogenblik zeggen, door welke nieuwe maatregelen van bet buitenland, straks weer andere takken van nijverheid zullen worden getroffen o— Het schijnt dat de Duitsche en Nederlandsche regeeringen elkaar ge vonden hebben voor wat den nood betreft in de Rijnscheepvaart. Te Duisburg hebben tusschen de vertegenwoordigers van beide regeer ingen, van de reederijen en de schip pers besprekingen plaats gevonden, welke tenminste hebben geleid tot overeenstemming in het gevoelen, dat steun benoodigd is, maar met principieel behoud van het vrije be drijf. In het begin van Mei zullen de onderhandelingen worden hervat. Overigens blijven de berichten uit Duitschland maar weinig opwekkend voor ons. De werkgelegenheid der Neder landers vermindert er met den dag, velen worden ontslagen, uitsluitend omdat het buitenlanders zijn. Door dat alles ontstaat ook hier uit drang uit zelfbehoud een streven om buitenlanders te weren. o Communistische cellenbouwers heb ben ook al tweespalt verwekt in den Nederlandschen bond van Soc. Dem. Studentenclubs. Een deel van het Bondsbestuur wilde alle Ospers en Communisten buiten den bond zetten, maar het congres besloot tenslotte om wél het sociaal-democratisch staadpunt van den bond te hand haven, maar de communistische stu denten niet te weren. Toen zijn de meeste S.D.A.P.-ers gaan loopen. Tenslotte eecig allerlei. Voor den Zeekrijgsraad te Soerabaja zijn de eerste processen begonnen tegen de gevallen van dienstweigering door Europeesch marine-personeel voor en tijdens de gebeurtenissen met de Zeven Provinciën. Eentge dienstweigeraars zijn reeds reed3 gestraft met 4—'10 maanden en ontzetting uit den dienst. In Almelo dreigt tegen Dinsdag weer een staking; nu op de spin nerij Twente, waar een loonsverla ging is aangekondigd van 5 pet., te volgen door een van 2i/t pcc. in de volgende maand.

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1