JE ADRESN. V. Helmonclsclie Bouwmaferialeii- egi BrandsloHenhariclel, Helmond
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JAüöNQfi
jJAlFQNqft
;YQQRimiG$Tfi
MmiöSTj
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Liturgies leven.
PASCHEN.
Asylrecht
en burgerrecht.
IJit het Buitenland
Algem. weekoverzicht
Zaterdag 15 April 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 15
MANUFACTUREN I
BLIJKEN l
TOCH HET
PEEL EN MAAS
MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER AuVF.RTENTlEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAK DEN MUNUKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland I 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
Dr. M. BRANDS, Molenstraat 86-90
IX.
PASEN.
Met de kerk mee-vieren de hoog
feesten van het ketkelik jaar dat is
oaast het daadwerkelik beleven van
het H. Misoffer, het voornaamste
van wat we verstaan door liturgies
leven.
Wat viert de kerk met Pasen
Hoe vieren wy dat mee l
Toen Kristus stierf, stierf in Hem
de menselike natuur; maai ook toen
Kristus begraven was, bleef die
menselike natuur met de goddelike
natuur verenigd in één Persoon de
God-Mens Kristus Jezus; dus ook
met het gestorven lichaam bleef de
Godheid verenigd.
Als de natuur (sinds de erfzonde)
de gewone wetten had gevolgd, dan
zou 't lichaam vergaan, verdwijnen
(Kristus was werkelik mens)de
God Mens als God-Me us zou op
houden te bestaan. Maar dat zou
betekenen, dat ook voor Kristus.
ook voor den God-Mens, ook voer
den Verlosser de volle gevolgen
der erfzonde bestonden m.a.w. dat
zou geen verlossing, geen bevrijding
van den dood betekend hebben, doch
een overwinning van den duivel op
God.
Doordat nu Kristus geheel eigen
machtig, uit zich zelf het leven weer
aannam, toonde Hij dus Zijn volle
macht over leven en dood, zijn volle
macht over, de gevolgen van de erf
zonde, zijn volle macht dus over deD
duivel. Maar ook doordat Kristus
mens was, kreeg in Kristus, in den
God-Mens de hele menselike natuur
een belofte van vrij making. werd aan
alle mensen de mogelikheid terug
gegeven hun oorspronkelike bestem
ming te bereiken.
Dit is dus de hoofdgedachte, het
eigenlike misterie van de Verrijzenis
des Heren het einde, de bezegeling
van bet geweldig lijdensdrama van
Golgotha dour een algehele, vol
strekte overwinning.
En die algehele overwinning be
tekent voor ons, dat in Kristus'
verrezen, menselike natuur heel de
mensheid belofte heeft gekregen, de
blijde hope ook eenmaal te zullen
verrijzeü.
De Verrijzenis van Kristus is
ook onze Verrijzenis.
De Verrijzenis van Kristus heeft
ons teruggebracht'jde oorspronkelike
Onsterfelikheid (S. Gregorius)heeft
ons de toegaog tot den hemel weer
geopend (Gebed uit de Paas-mis).
Hoe moeten wij meevieren
Kristus bracht ons het recht op
den verloten hem^l.
Kristus bracht ons nieuw leven.
Dus hoe zullen wij beter meevieren
dan met een nieuw leven het oude
leven van zonde en onbeheerde
zelfzucht willen ook wij afleggen, en
beginnen met een totaal aieuw leven
dat is hoofdzaak.
Een nieuw leven van eenvoudige
Kristen-plicht, van oprechte deugd,
van edelmoedige offergeest.
Een nieuw leven, dat wij bezegelen
door een innige gemeenschap met
Kristus door onze Paas-kommunie.
Sint Paulus schreef eens deze
heerlike woorden neer
Als gy dan met Kristus verrezen
zyt, zoekt dan ook naar wat hier
boven is waar Kristus is, gezeten
aan Gods rechterhand. Weest be
dacht op wat daarboven is, en niet
op het aardse. (Col. 3.1-2).
Het nieuwe leven, dat Kristus ons
verworven heeft, moet richting geven
aan heel ons doen en laten.
We moeten onzen blik op God
vestigen we moeten hoger op
in hoger sferen leven.
We moeten ons niet van de wijs
laten brengen door ontelbare kleine
gebejurlikheden van het dagelikse
leven, door de vele kleine narigheden
van eiken dag, maar met een groot
geloof, een blij hart en een rotsvast
vertrouwen moeten we boven dat
kleine, zelfzuchtige, egoistiese, gemak-
zoekende, kleingeestige gewriemel
van ons zelf uit.
Pasen is het feest van bly, nieuw
leven.
Nieuw leven met Kristus.
En wanneer de priester ons dan
aanmaant onze harten hoog te heffen
tot GodSursum Corda, zullen wij
met geestdrift en vertrouwen blij
antwooiden
Habémus «d DominumWij
hebben ze reeds tot God verheven;
zullen wij met jubel en blijdschap
onzen dank uitzingen
Deo gratias - alleluia - alleluia.
Aan God zij dank - alleluia - al leluia.
E. B.
Het is Paschen, het meest blijde
feest der christenheid.
Paschen is het, het Paschen, dat
ons de verlossing bracht. Of de ver
lossing eigenlijk niet. Die wrochte
Christus voor ons op den Goeden
Vrijdag, toen Hij zich offerde voor
ons heil. Maar met Paschen wist de
meDschheid het, dat het verlossings
werk waarlijk was volbracht, omdat
Degeen, Die het offer van den dood
voor ons had aanvaard, niet in den
dood bleek onder te zijn gegaan,
maar over den dood had gezege
vierd door Zijn Herrijzenis. Dat be
wees Zijn glorie en machtdat be
wees de goddelijkheid van Zijn
persoonlijkheid.
Het herdenken van den Goeden
Vrijdag is eigenlijk een droef her
denken. Toen werd aan de mensch-
heid de grootste weldaad 1 ewezeo,
maar tot welk een prijs
Met Paschen echter verheugen we
ons om de glorie van Hem, die
voor ons stierf, om de overwinning
op den dood.
Paschen Het feest der herrijzenis,
van nieuw leven, van herwekking,
vaD gelooven, van zon en van
kracht.
Dat we er toch allen iets van in
ons mogen opnemen. Van de kracht
en de geoade er van, van de ver
zekerdheid, van het nieuwe leven.
Christus beleefde het om onzent-
wiile in één week voor onsde
volheid van het leven bij Zijn
glorieuzen intocht in Jeruzalem, de
vervolging en smaad, den ondergang
en eindelijkde overwinning, de
Verrijzenis, de herwekking, het her
nieuwde leven.
Eenzelfde cirkelgang ligt in de
natuur. De straling van het leven in
den zomerde bedreiging in den
herfst, den schijnbaren dood in den
winter, de herrijzenis van de natuur
en van alles wat .dood scheen in de
lente.
Zou het maatschappelijk bestel en
het persoonlijk leven de; individuen
anders geordend wezen
In somberen tijd mogen we al een
oogenblik den ondergang vreezen.
we weten toch, dat de tijden van
neergang er moeten zijn en dat de
Heer, die den dood overwon, niet
zal dulden, niet zal toestaan, dat de
menschheid zou vergaaD, als dat niet
in Zijn besluiten is neergelegd.
De zon van welvaart zal worden
herwekt. Ze zal weer stralen over
een aarde, waar misschien nieuwe
ordeningen zijn gesteld, maar waar
het leven mogelijk zal wezen.
Dat moeten we aannemen op dit
blijde feest van Paschen, opdat ons
het licht verwijtend woord niet treffe
„Gij, kleingeloovigen...."
Bij ons gelooven in de noodzaak
van teruggang en herrijzenis van al
wat leeft en tot de Schepping be
hoort, hebben we vooral het geloof
noodig in de leer van den Zoon des
Menschen.
Dat geloof hebben we te onder
houden als een gave Gods. Ook dat
geloof en het onderhouden er van,
is onderworpen aan de wetten van
teruggang en herrijzenis, opdat het
geloof een verdienste zij. Het is niet
moeilijk aan het leven te geloovec
in den zomer, maar wel om aan te
nemen, dat de dood ook in den
winter niet zal zegevieren.
Verdiepen we van tijd tot tijd ons
geestelijk leven, opdat we na tijden
van teruggang de herwekking mogen
constateeren. Opdat we telkens met
Passchen mogen meejubelen het
blijde Hosannah van het koor der
engelen.
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten 75 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Bij Apoth. en Drogisten
In Berlijn, zoo werd dezer dagen
bericht, zijn 3500 advocaten en daar
van zijn 2400 Joden. Slechts aan 35
Joodsche advocaten zal verlof wor
den verleend om verder hun advo-
caten-practijk uit te Oefenen.
Van die cijfers zijn vele menscben
geschrokken, maar niet elke schrik is
door hetzelfde cijfer gewekt. Vele
menschen schrokken er var, dat van
al die Joodsche advocaten er slechts
35 hun broodwinning mochten be
houden dat zei hun, hoe intens en
hoe gemeen de Jodenvervolging in
Duitschland is. Wij behooren tot
degenen, die er zóó over dachten.
Anderen zijn er van geschrokken,
dat onder de Berlijnsche advocaten
een zoo overweldigend percentage
van Joodsche origine bleek te zijn.
Wij behooren eveneens tot degenen,
vcor wie zulks een openbaring was.
Maar we scharen ons niet onder
hen, die dat den Joden kwalijk nemen
en van deze laatsten zijn er óók.
Het is een feit, dat tal van Joden
zich in belangrijke economische,
financieele en politieke posities heb
ben weten te werken en dat zij aldus
tesamen, zij het niet georganiseerd,
een belangrijken invloed op het open
bare leven hebben doen gelden en
nog zullen laten gelden, een invloed,
welke onevenredig is aan de tal
sterkte vaa hun ras. Dat is zeer zeker
een feit, maar geen misdaad en daar
om mogen we het den Joden niet
verwijten. Het moet integendeel
respect afdwingen, dat de 13 a 15
millioen JodeD, welke over heel de
aarde verspreid leven, door de pro
ductiviteit van hun eigenschappen
zoo n beteekenis voor de samen
leving hebben.
Het zegt ons, dat die Joden een
groep nijvere menschen vormen, wier
werkzaamheid ons in algemeenen zin
tot voorbeeld kan strekkec. al moet
het worden toegegeven, dat het ras
ze ook karaktereigenschappen toe
bedeelde, welke op zich geenszins
laakbaar zijn, maar in zekere opzich
ten minder kunnen worden gewaar
deerd door degenen, wien deze eigen
schappen vreemd zija.
Aan die eigenschappen is een
zekere economische productiviteit
verbonden. In handel en wandel
heeft een Jood een levenswijze,
manieren, een wijze van aanpakken,
optreden, spreken enz., welke typisch
Joodsch eigen zijn en ons vaak zeer
geschikt voorkomen om tot succes
te leiden. Ofschoon veei van die
manieren aan niet-Joden vreemd zijn,
daarom zijn ze nog geenszins te
veroordeelen, maar het is voor niet-
Joden moeilijk om er zich aan aan
te passen of om ze over te nemen.
Zulks wekt wel eens na ijverige ge
voelens op en bezielt vooral de
slapperen onder de Diet Joden, de
economisch-onmachtigen, wel eens
met gevoelens van wrok. Vandaar
b.v. ook, dat de anti-semitische actie
in Duitschland zich ook niet zoozeer
tegen de Joden in het algemeen richt,
maac meer in het bijzonder tegen de
Joodsche zakenlieden en tegen de
Joden, welke zich behoorlijk gehono
reerde posities hebben verworven.
En het is vooral de niet-Joodsche
zakenwereld in Duitschlaud, welke
de Hitlerianen in dezer Jodenvervol
ging ondersteunt en bereid blijkt te
zijn om ze te financieren.
De vervolgde en getergde JodeD,
die men in Duitschland stelselmatig
hun bestaansmogelijkheid ODtneemt,
trekken nu in massa's de grenzen
over, ook naar ons land, om zich
aan den moreelen en economischen
druk der Nationaal-Socialisten te
onttrekken. Van allen kant van
Joodsche en niet Joodsche zijde
wordt te hunnen behoeve een beroep
gedaan op het in ons land bestaande
asylrecht, d.i. het recht van vreemde
burgers om hier een toevlucht te
zoeken, wanneer ze uit politieke of
andere principieele overwegingen in
het eigen land worden vervolgd of
onderdrukt. Menschen, die geschrok
ken zijn van cijfers, als die, welke
we in den aanhef van dit artikel
noemden, en menschen, die de speciale
Joodsche eigenschappen vreezen,
welke we hierboveD aanwezen,
blijken eenigszins schuw om ook het
asylrecht voor de uit Duitschland
vluchtende Joden te erkennen. We
laken dezulken. Christelijke liefde
legt het ons ten plicht op, om de
vreemdelingen, die om hun religie
worden vervolgd en onderdrukt, hier
onderdak te verleenen en ze te ver
zorgen, zoolang dat noodig is en
voor zoover dat noodig is.
Een andere vraag is, of het asyl
recht er in alle omstandigheden toe
moet leiden, dat we de vluchtelingen
hier ook zonder eenige beperkiog ïd
ons economisch bestel hebben op te
nemeD, m a.w. dat we ze dezelfde
burgerrechten hebben te verleenen,
welke de bewoners van eigen land
genieten.
Als het onze eigen samenleviag
goed gaat, dan zouden we ons bet
beste royale gastheeren kunnen toonen,
maar nu de nood van het eigen volk
zod groot is en er voor hen 'c d-
duizenden Nederlanders geen positie
in eigen land is te scheppen, meeneD
we, dat moeilijk kan worden verlangd,
dat aan gevluchte vreemdelingen on
beperkte vrijheid worde gelaten om
in ons economisch bestel posities te
zoeken en te verwerven, waarvan er
voor het eigen volk enkele honderd
duizenden tekort zijn.
Behalve voor misdadigers behooren
we het asylrecht in ons land on
verkort te handhaven, maar in deze
moeilijke tijden blijven de burger
rechten gereserveerd voor het eigen
volk. Niet dat we de vluchtelingen
aan hun lot zouden willen overlaten
Het behoort een eeretaak voor
ods volk te zijn om den behoeftigen
Duitschen Joden onderdak en onder-
boud te verschaffen, tot tijd en wijle
de politieke omstandigheden m
Duitschland zoozeer zijn gewijzigd,
dat ze zonder bezwaar naar hun
haarssteden kunnen terugkeeren, dan
wel tot tijd e wijle de economische
omstandigheden in ons land zoozeer
zijn verbeterd, dat we onze bestaans
mogelijkheden kunnen delen met
degenen,, die tegeu het geweld in den
vreemde bij ons beschutting zochten
en vonden.
De positie der Jodeuin Duitsch
land, Hoe Polen reageert.
Poolsche Joden willen den Staat
een paotserschip schenken. De
moordenaars van Erzberger vrij.
De dictatuur in Oostenrijk. Het
proces tegeD de Britten in Mos
kou. Hebben Tokio en Nanking
elkaar gevonden. Monroe-leer
voor het Oosten Alle Chi
neezen uit Mexico gebaDneo.
Allerlei.
De Duitsche regeering neemt nog
steeds meerdere maatregelen tegen de
Joden, blijkbaar ook eenigszius tot
ergernis vau de Duitsch-Nationalen
en dezer leider Bugenberg. die wel
Diet zoo met het lot der Joden zijn
begaan, maar gaan inzien, dat Hitier
en de zijnen straks, als hij met de
Joden heeft afgerekend, zich ook van
zijn vrienden die hem tot last zijn.
zal gaan ontdoen.
Veel wijst trouwens in die rich
ting. o.a. het feit, dat von Papen
reeds uit zijn positie in Pruisen ver
droDgen is. Deze laatste vertoefde
van de week met Goering in Rome.
Beweerd wordt, dat von Papen daar
ook zou hebben onderhandeld met
het Vaticaan over de oprichting in
Duitschland van een nieuwe katho
lieke partij onder zijn leiding, een
partij met nationalistische tendenzen.
Het Vaticaan zou er niet entaousiast
over zijn.
Tot de nieuwe anti-Joodsche
maatregelen behoort ook de voorbe
reiding van een besluit, waarbij aan
Joden de studie in het recht aan de
Duitsche Hoogescholen zou worden
ontzegd.
Vooral in Polen wordt scherp ge
reageerd tegen de anti Joodsche hetze
in Duitschland; de anti Duitsche
boycot groeit er en een comité van
Joden zou deze week een oproep
hebben gericht tot de Joden in Polen
om bij te dragen in een fonds,
waaruit de bouw van een aan de
Poolsche regeering aan te bieden
pantserkruiser zou moeten worden
bekostigd
Een Joodsche advocaat in Chem-
mitz. iemand, die zich in den wereld
oorlog dapper had onderscheiden, is
van de week door lieden, die in
S.A.-uniform waren gestoken, uit
zijn woning ontvoerd en daarop op
een afgelegen plek doodgeschoten.
De politie-autoriteiten heeten het een
laagheid, vermoedelijk begaan door
provocateurs, die zich ten onrechte
voor Nat. Socialisten wilden laten
doorgaan.
De Duitsche regeering geeft anders
blijk, dat ze politieken moordenaars
met bruine blouses niet onwelwillend
gezind is. De moordenaars van Erz
berger, die sinds jaren in Boedapest
asyl hadden gevonden, hebben be
richt gekregen, dat ze vrij naar het
vaderland mogen terugkeeren.
Een wet is uitgevaardigd, waarbij
het burgerschap der afzonderlijke
Duitsche landen wordt opgeheven
Duitscbers zullen voortaan slechts
rijksburgers zijn
In Oostenrijk schrijdt de regeering
ook regelmatig verder op den weg
der diciatuur. Na de ontbinding der
socialistische Schutzbunden zijn deze
week de Burgerwachten in verband
van het leger opgenomen en daarmee
buiten het toezicht gesteld van socia
listische autoriteiten, als de burge
meester van Weenen, Dr. Seitz, er
eene is. Minister-president Dolfuss
heeft de Goede week in Rome door
gebracht, waar hij drukke conferen
ties had met Mussolini en andere
fascistische autoriteiten.
In Moskou is het proces begonnen
tegen de 7 Britsche ingenieurs van
Vickers en 10 Russische verdachten
die allen te samen van spionnage.
sabotage e.d. worden beschuldigd.
Dit proces zal de Engelsch Russische
betrekkingen sterk beinvloeden. Er is
sprake van. dat de Engelsche gezant
te Moskou zijn ontslag heeft inge
diend en dat dit het begin beduidt
van een volkomen breuk indediplo
matieke- en handelsbetrekkingen tus
schen beide landen.
Uit het Oosten komen merkwaar
dige berichten. Bij den Grooten
Muur zou een nieuw Japansch offen
sief zijn losqebarsten, maar tevens
verluidt, dat de Japansch Chineesche
toenadering sterk vordert. China zou
Mandsjoekwo weldra erkeonen, ter
wijl Tsang Kai Sjek, d.i. de regee
ring te Nanking met Japan zou zijn
overeengekomen, dat ze politiek
zouden samenwerken in Azië, voor
dat werelddeel een Monroe-leer
zouden afkondigen en zich gezamen
lijk zouden keeren tegen vreemde
inmenging en tegen de handhaving
van de ongelijke verdragen in China.
In het Oosten is alles mogelijk.
In het verre Westen trouwens
ookDe Mexicaansche regeering,
welke zoo graag poseert als de per
sonificatie der vrijheid, heeft veror
dend, dat alle Chineezen voor Mei
het land moeten hebben verlaten. De
regeering in Nauking heeft krachtig
geprotesteerd.
Memoreeren we tenslotte uit het
buitenland een treinramp in Colum
bia (Midden-Amerika), waarbij 21
dooden vielen. En het nieuwe dood
vonnis tegen de z.g. Scottsboro
negers, verdacht van aanban iing van
twee blanke vrouwen. Voor hun
onschuld blijven de Amerikaansche
negers opkomen. Ze dreigen met
een opmarsch van 50.000 hunner
naar Washington. In Frankrijk is
een nieuw groot fiaaucieel schandaal
een bankschandaal in onder
zoek. Een der verdachten is een
gewezen minister-president, Mr.
Macsal.
Paschen I Artis en de too-
neelkunst. De beide Kamers
komen nog bijeen. De nood
in de Rijnvaartbesprekingen te
Duisburg. Scheuring in den
Bond van Soc. Dem. Studenten
clubs. De berechting der
muiters van de Z. P. begonnen.
Dit jaar hebben we een zeldzame
gelegenheid om een paar mooie
Paaschdagen te genieten, nu het
Paaschfeest laat valt en het voorjaar
vroeg heeft ingezet. We kunnen
kiezen tusscheu bollen vilden en
bloeiende boomgaarden, want wat
wel heel bijzonder is voor dezen tijd
des jaars ook de vruchtboomen
en speciaal de perziken, kersen en
pruimen staan voor een groot deel
al in vollen bloei 1 We hebben nu
al verscheidene weken van het kos
telijkste weer beleefd. Zouden we
met Paschen juist een omslag krijgen?
Het is in ons klimaat een soort
traditie, dat de natuur ons op de
feestdagen teleurstelt. Laten we er
het beste van verhopen.
Zijn de omstandigheden gunstig,
dan zal het verkeer groot zijn. De
Spooiwegen hebben verscheidene
extra- en goedkoope treinen inge-
lascht. Groot zal in elk geval op den
tweeden Paaschdag de trek naar
Delft wezen, waar een grootsche
huldiging plaats heeft van den Vader
des Vaderlands, van Willem de
Zwijger, van wien we eengeboorte-
eeuwfeeat dit jaar herdenken.
Het Amsterdamsche gemeente
bestuur biedt aan Artis, den dieren
tuin, aan het Concertgebouw en aan
de gokkers nog een crisis-kansje.
Ten behoeve n.l. van eerstgenoemde
instellingen wordt een premieleening
van 5 millioen gulden uitgegeven.
Louis Saalborn heeft namens de
tooneelisten en ten behoeve van de
tooneelkunst er tegen geprotesteerd,
dat Artis en het Concertgebouw in
haar crisismoeilijkheden op zoo voor
name wijze worden gesteund, terwijl
de Nederlandsche tooneelkunst tot
ondergang is gedoemd, omdat de
overheid er, speciaal in Amsterdam,
waar de nationale tooneelkunst ge
zeteld is, niets voor doet. Het is
inderdaad een hard gelag, maar heb
ben de Nederlandsche tooneelisten
uit crisisnoodzaak eindelijk ook eens
de eenheid onder elkaar gewrocht,
welke voor een doelmatige onder
steuning wordt vereischt
o
Dachten we al. dat het parlemen
taire werk voor deze zittingsperiode
zou zijn geëindigd, het blijkt thans,
dat beide Kamers nog vóór de ver
kiezingen bijeen zullen komen. De
Eerste Kamer vergadert op 18 en 19
April a.s., o.a. om te stemmen over
de Psychopathenwet en om de reeds
door de Tweede Kamer aanvaardde
crisis-steunmaatregelen goed te keuren.
Meer verrassing nog heeft het ge
baard. dat ook de Tweede Kamer
in de komende week nog zal ver
gaderen. Het geschiedt op verzoek
van vijftien leden, die de Crisis-
Machtigingswet alsnog aan de orde
willen stelleD, zij het, dat ze de
Machtiging, welke de regeeriDg
verlangt, willen beperken tot steun
voor de bollenteelt (duizend narcissen
doen nauwelijks een dubbeltje op de
veiling!), en verder tot steunmaat
regelen voor de houders van rundvee
en voor de fabrikatie van strookarton.
Het gaat hier om zeer dringende
voorzieningen, welke nu reeds evident
zijn. Maar zou het niet verstandiger
wezen om de regeering een meer
volstrekte bevoegdheid te verleenen.
Wie kan op het oogenblik zeggen,
door welke nieuwe maatregelen van
bet buitenland, straks weer andere
takken van nijverheid zullen worden
getroffen
o—
Het schijnt dat de Duitsche en
Nederlandsche regeeringen elkaar ge
vonden hebben voor wat den nood
betreft in de Rijnscheepvaart.
Te Duisburg hebben tusschen de
vertegenwoordigers van beide regeer
ingen, van de reederijen en de schip
pers besprekingen plaats gevonden,
welke tenminste hebben geleid tot
overeenstemming in het gevoelen,
dat steun benoodigd is, maar met
principieel behoud van het vrije be
drijf. In het begin van Mei zullen de
onderhandelingen worden hervat.
Overigens blijven de berichten uit
Duitschland maar weinig opwekkend
voor ons.
De werkgelegenheid der Neder
landers vermindert er met den dag,
velen worden ontslagen, uitsluitend
omdat het buitenlanders zijn.
Door dat alles ontstaat ook hier
uit drang uit zelfbehoud een streven
om buitenlanders te weren.
o
Communistische cellenbouwers heb
ben ook al tweespalt verwekt in den
Nederlandschen bond van Soc. Dem.
Studentenclubs. Een deel van het
Bondsbestuur wilde alle Ospers en
Communisten buiten den bond zetten,
maar het congres besloot tenslotte
om wél het sociaal-democratisch
staadpunt van den bond te hand
haven, maar de communistische stu
denten niet te weren. Toen zijn de
meeste S.D.A.P.-ers gaan loopen.
Tenslotte eecig allerlei. Voor den
Zeekrijgsraad te Soerabaja zijn de
eerste processen begonnen tegen de
gevallen van dienstweigering door
Europeesch marine-personeel voor en
tijdens de gebeurtenissen met de
Zeven Provinciën.
Eentge dienstweigeraars zijn reeds
reed3 gestraft met 4—'10 maanden
en ontzetting uit den dienst.
In Almelo dreigt tegen Dinsdag
weer een staking; nu op de spin
nerij Twente, waar een loonsverla
ging is aangekondigd van 5 pet., te
volgen door een van 2i/t pcc. in de
volgende maand.