L
JAtfONtf*
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
ontwikkeling.
(manufacturen)
'YQQRDÊELIGST/!
«manufacture*
BLIJKEN
TOCH HET
VOORDELIGST/
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Politieke
Vredeswaan en
vredesgeest.
Pachtersmisere
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 25 Maart 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 12
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DHR AiyVKRTËNTlHN I8 regels CO cent, elke regel meer 7';j ct.
bij abonnement lagere tarieven.
(iitgave van KI li MA VAN DEN MUNOKHOK VENKAV
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cenj
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 een1
Tijd voor de propagan
disten. Vóór alles huis-
bezoek.
Stemmen winnen door
geldig te ieeren
stemmen.
Het zijn nog vier en een halve
week eer de stembus open gaat.
Dan moeten op één dag in ods
Limburg ongeveer twee maal honderd
duizend katholieke mannen en vrou
wen gaan stemmen op de katholieke
lijst. En vooral geldig stemmen I
Daar is wat voor noodig Om
dat te bereiken mag geen dag geen
uur meer verloren gaan. Zoo spoedig
zijn we aan den 26en April.
We zijn du al weer drie weken
na de stemming in de Kaïh. Kies
verenigingen. Er is voldoende tijd
geweest om uit te rusten. De ver
kiezingspropaganda is dan ook in
gang.
Besturen van de Kiesverenigingen
komen bijeen ter besprekiog van de
propaganda. Hier en daar hebben al
ledenvergaderingen plaats met be-'
kwame sprekers. Waar men nog
niet begon is het de hoogste tijd.
Van nu af aan moeten we alles
doen om de aandacht gevestigd te
houden op de komende Kamerver
kleziog. Straks komen allerlei propa
gandamiddelen de aanplakbiljetten,
de circulaires, en van alles. Door
eeD goede vooibereiding zorge men
overal paraat te zijn om dat allemaal
op de ware plaats te brengen.
Overal propagaudaclubs gevormd I
In onzen tijd ontbreke in geen
Kiesvereeniging een propagandaclub.
Propagandisten, mannen en vrouwen,
onder leiding van het bestuur der
Kath. Kiesvereeniging van hen is het
meeste te verwachten.
Als er in een dorp van eenige
duizenden zielen tien flinke uitge
zochte propagandisten zijn, is het
dikwijls al voldoende, in grootere
gemeenten wat meer, in steden clubs
voor verschillende stadsgedeelten.
Het groote getal doet het niet.
Werkers zijn noodig, mannen en
vrouwen, die ijver hebben voor de
goede zaak. MeDschen met inzicht.
Daarom zorgen dat ze dat inzicht
krijgen I 't Had dus al lang moeten
gebeuren. Maar met goeden wil is
nog veel te doen. Propagandisten
komen dikwijls bijeen om te over
leggen om elkaar van hun ondervin
dingen mede te deelen. Hun groote
werk is huisbezoek en nog eens
huisbezoek
daar is bet meeste mee te wiDnen.
Er zijn zooveel vooroordeelen. De
Katholieke Staatspartij heefi zooveel
vijanden, vooreerst buiten baar ge
lede: ea, die lasteren wat ze maar
kunnen, die de onmogelijkste legen
den over haar verspreiden commu
nisten, socialisten, allerlei vrijzinnigen,
fascisten enz.
Helaas zijn er ook tegenstanders
onder de katholieken; n.l. zij. die
vatbaar zijn gebleken voor de ver
dachtmakingen waaraan de katho
lieke partij Is overgeleverd, ontevre
denen, tengevolge van de crisis, die
de schuld meenen te moeten schui
ven op de partij waartoe ze zelf
behoorden. Alsof de Kath. Staats
partij zich niet tot het uiterste heeft
ingespannen om de zwakken te hulp
te komen
Door huisbezoek alleen leert men
de stemming kennen onder de kie
zers, daardoor wordt geleerd hoe de
propaganda moet worden gevoerd,
welke vooroordeelen er zijn, die
weggenomen kunnen wordeD, welke
beweringen moeten worden rechtge
zet.
Huisbezoek bij iedereen, zouden
we haast zeggen.
Huisbezoek leert geldig stemmen
Huisbezoek leert den eenvoudigen
katholieken «kiezer hoe hij stemmen
moet om geldig te stemmen.
Onze katholieke bladen kunnen
zich inspannen om hen dit duidelijk
mogelijk temaken, wat baat het als
de goede kiezers en kiezeressen, die
van de politiek weinig willen weten,
dat allemaal overslaan. Hoevelen zijn
er die meenen te weten hoe ze
moeten stemmen, maar altijd opnieuw
ongeldig stemmen.
De gemakkelijkste manier om
stemmen te winnen is de kiezers te
Ieeren geldig te stemmen: dus geen
kruisjes of strepen te zetten, maar
slechts één wit puntje rood maken
vóór den naam van den eersten
candidaat der Katholieke lijst. En
niet achter dien naam, zooals bij
elke verkiezing in het verleden hon
derden katholieke kiezers deden, die
daardoor met hun potlood terecht
kwamen in de lijst van een tegen
stander.
Laat het de kiezers zien, propa
gandisten, geeft hun een model stem
biljet, zoodra deze er zijn, dat ze
mee kunnen nemeD naar het stem
bureau.
Dat alles is te doen bij het huis
bezoek.
Propagandisten, zorgt toch dat cr
geen duizenden katholieke Limburg
scbe stemmen verloren gaan door
ODgeldig stemmen. Gij alleen kunt dit.
Dat is gemakkelijker werk dan
disputeeren met kiezers. Maar ook
daarvoor schrikt een goed en flink
propagandist niet terug. De propa
gandisten dienen daar om te worden
voorgelicht. Er wordt veel geëischt
zooals men ziet. Maar 't is dan ook
een groot werk. Een klein mnar flink
keurcorps kan het volbrengenMaar
men verlieze van nu af geen
meer. Het werk is van al te veel
belang om het te verwaarloozen.
De besturen onzer Kiesverenigin
gen moeten zorgen dat die fliDke
propagandisten er zijn. Eik bestuurs
lid zij zich van zijn taak bewust
En wanneer erg-ns geen Kath.
Kiesvereeniging bestaat trede het
bestuur van de Kath. Statenkieskring
organisatie op. Geen voerbreed gronds
mag onbewerkt bij ven. Tot in het
kleinste gehucht van Limburg dringe
onze propaganda door!
Wij hebben nog maar vieren een
halve week Een kor:e tijd 1 Laten
we die spaarzaam gebruiken.
Deze Kamerverkiezing heeft een
sombere wereld tot achtergrond.
Het kraakt in Duitschland en Oos
tenrijk en op den Balkan. In Rusland,
Spin je en Mexico zegeviert nog
altijd de Katholickenhaat. Katho
iieken hebben nergens vrienden als
ze zelve machteloos zijn
Eendracht maakt macht
Onze kracht is onze eenheid. In
1929 gaf Limburg 161498 stemmen
aan de lijst der Kath. Staatspartij
Op 26 April moeten we naar de
200.000 toe.
Iedereen zij propagandist, van nu
af aan. Elkeen neme voor zijn reke
ning wat hij kan I
ROELAND.
We kennen ze in de laatste dagen
niet meer terug, de vrienden van den
vrede, de pacifisten en voorstanders
van eenzijdige ontwapening, de
meDSchen, die den vaderlaudschen
grond liever aan den vreemden in
dringer zouden willen overgeven, dan
zich met geweld verzetten.
Wat ons betreft, we vinden deze
veranderde mentaliteit vrij natuurlijk.
Het is een menschelijke reactie om
zich te verzetten, wanneer men wordt
aangevallen en daarom is het verkeerd
om zich en anderen te willen sugge-
reeren, dat eenzijdige geweldloosheid
en eenzijdige ontwapening een goed
menschelijk ideaal zou zijn. Zulke
eenzijdigheid zou alleen den gewel
denaars ten goede kunnen komen,
maar ze gaat bovendien boven het
menschelijk vermogen uit. Veel
pacifisme is niet anders dan een
vredeswaan. Een vredesgeest vereischt
het brengen van offers voor het
vredesideaal en een groote zelf
beheersching, opdat het wapen van
verzet, als men tot het opnemen
daarvan mocht worden gedwongen,
niet even onbillijk, onredelijk en
onrechtvaardig worde gehanteerd,
dan het in handen van den aanvaller
geschiedde.
We hebben het vroeger al eens
geschreven, dat de vredesapostelen,
die met stokken en audere wapenen
hun vredeswil aan anderen zouden
willen opleggen, de echte pacifisten
niet zijn. Zij loopen voor het paci
fisme warm, omdat het nu eenmaal
een moderne zienswijze is, maar
dezulken zijn in staat om bij een of
ander volkerenconflict ook warm te
loopen en dan zouden ze de eersten
zijn om hun pacifisme als ballast van
zich te werpen.
Op het oogenblik „regeert" het
geweld in Duitschland. Het regeert
er op een afschuwelijke wijze, Tegen
standers, politieke tegenstanders van
degenen, die er op het oogenblik de
macht in handen hebbeD, worden
genadeloos vervolgd en mishandeld,
joodsche vaderlanders worden er
systematisch vervolgd. De helft van
het volk wordt er volkomen ontrecht.
Dat de verdrukten zich verzetten,
voor zoover ze daartoe in de ge
legenheid zijn is begrijpelijk en dat
Nederlanders, hoewel buitenstaanders
in het conflict, zich het lot der
onderdrukten aantrekken, is mensche
lijk en lofwaardig, maar eigenaardig
is, dat juist uit de kringen van wie
zich tot dusver pacifisten meenden,
er zoovelen opstaan om het geweld
met geweld te beantwoorden. Dat
bewijst, dat hun vredeswaan wel
heel ver van den waren vredesgeest
verwijderd was.
Met een oprechten vredesgeest
achten we het niet tegenstrijdig,
wanneer men zich op energieke wijze
verzet tegen gepleegd geweld, maar
wel is het te veroordeelen, wann.er
men als verzetsmiddel het geweld
des geweldenaars overneemt.
Als reactie op de gebeurtenissen
in Duitschland. protesteeren in ons
land tal van anti militairisten en
socialisten tegen de vectooning van
een Duitsche oorlogsfilm, waarin de
nationalistische en miiitaitistische ge
dachten worden verheerlijkt. Het
blijft echter niet bij een waardig
protest, maar door het uitoefenen
van terreur pogen de demonstranten
de bioscoopdirecties tot het volgen
van hun inzichten te dwingen. Ook
het andersdenkende publiek wordt
lastig gevallen. De demonstranten
wapenen zich met gummiknuppels en
stinkbommen, ja enkele onderlaten
hebben zelfs gepoogd om tijdens de
voorstellingen brand te stichten en
daarmee een paniek te verootzakeD,
waarvan de mogelijke tragische ge
volgen nog pas in eenMexicaansche
bioscoop zijn gebleken.
In sommige theaters heeft het pu
bliek Duitsche artisten uitgefloten en
gehoond, zóó, dat die menschen
moesten retireereu. Om dus de Duit
sche regeering te treffen en misschien
ook om Jandgenooteu te wreken, die
in Duitschland onbillijk zijn b haodeld,
tast men willekeurige lieden, die
wellicht geheel onschuldig zijn, in hun
bestaan aan.
Als we ons verzetten tegen geweld
en willekeur van anderen, dan kun
nen we slechts sterk staan, iDdien
we rechtvaardige en humane strijd
middelen bezigen. Anders toonen we,
dat we in ons diepste wezen geen
haar beter zijn dan de vreemde ge
weldeDaaars. Die zijn ons dan slechts
vóór geweest 1
In Letland bleek de verontwaar
diging tegen de Hitleriaansche geweld
methode zóó groot te zijn, dat het
parlement er op voorstel van de
socialisten besloot om alle buiten-
laodsche fascisten uit het land te
zetten, alle binuenlandsche fascistische
organisaties te verbieden en het recht
van uitgifte van fascistische bladen
te ontzeggen.
Nóg eens: zulke reacties zijomis
schien menschelijk, maar rechtvaardig
zijn ze niet. Van eenige pacifistische
gezindheid geven ze bovendien geen
blijk.
Wie den vrede en de vrijheid wil
dienen, behoeft geen Lamme Goedzak
te zijn, maar weze nauwgezet in de
keuze zijner verweermiddelen en bij
betrachte vooral de noodige zelf
beheersching.
Onderstaande knipten we uit het
katholieke dagblad „Ons Noorden"
en ofschoon de boeren hier over het
algemeen niet zoozeer (maar toch erg
genoeg) de dupe zijn van het funeste
pachtsysteem, achten wij de dingen
die daatin gezegd wordeD, meer dan
belangrijk genoeg om ze onze lezers
voor te leggen. Vooral de voor
beelden der R. K. Kerkbesturen al
daar hebben ons getroffen.
Of in onze uitsluitend katholieke
streken door dezen ook op zoo n
lofwaardige wijze wordt gehandeld
weten wij niet, waarschijnlijk wel.
't Is in ieder geval te hopen, dat
zulke schoone daden niet tot de
óverwegend protestanlsche gewesten
beperkt blijven
Onder den kromstaf!
We hebben al eens naar voren
gebracht, dat het systeem van ver
huring van boerderijen iu dezen tijd
niet mag gaan volgens de taxatie
van eenige deskundigen. Daarmee
bedoelden we Datuurlijk, dat het
foutief is een vasten prijs te bepalen
voor bedrijfsjaren, die nog moeten
komen en waarvan niemand weet,
hoe ze zullen uitvallen.
Er is mij opgemerkt, dat toch elke
a.s. huurder dit risico kent en er
dus maar rekening mee moet houden.
Dat is echter niet zoo eenvoudig
als buitenstaanders meenen. Men
vergeet dat het feit, dat een huurder
in dezen tijd niet de keuze heeft
tusschen die boerderij en enkele
andere, maar tusscben boer blijven
of boer af worden. Het kan in
breeden kring z'n nut hebben eens
te wijzen op de zeer afzonderlijke
positie van een huurboer in de
greidestreek.
Zijn ficancieele toestand is nu al
bijna tien jaar teruggeloopeD. Na
de oorlogsjaren, vooral sinds 1921
is er een voortdurende daling geweest
in veeprijzen en meikgeld. Zijn
ventaris, ingezet op f700 a f800 per
koe en de rest daarmee in verhouding
is aldoor gezakt en heeft zeker 80
pCt. van haar waarde verloren.
Ook al huurde hij z.g. billijk dan
was het in de laatste huurjaren altijd
te veel. Zeer velen konden slechts
door hulp van familieleden de huur
penningen betalen en iedsre nieuwe
termijn bracht wel nieuwe hoop,
maar geen nieuwe wins', tot voor
twee jaar terug de heele prijsver
houding in elkaar zakte. En nu
zitten honderden in deze positie,
dat wanneer ze op 't oogenblik hun
zaakje op moeten doeken, dan zijn
ze zelf straatarm. De borgen,
bijna steeds familieleden gaan ook
nog voor een deel denzelfden weg
op.... en men weet in 't geheel niet,
wat men dan in 's hemelsnaam be
ginnen moet. Als boerenarbeiders
kunnen ze onmogelijk plaats vinden.
Verschillende van deze locpen
reeds rond. Bo renknechten zelfs
kunnen geen plaatsing vinden.
En als in 't boerenbedrijf geen
plaats gevonden kan worden, waar
moet een gewezen boer, zonder finan-
cieele middelen, dan naar toe
Zelfs al heeft hij nog enkele dui
zenden guldens, wat is er dan voor
uitweg. Op het platteland is die er
niet. En naar de stad gaan op hoop
van zegen Wie durft dat in ernst
deze menschen aanraden
Ziet, als men dat eens evea over
denkt, zal men begrijpen, dat het
uiterste gedaan wordt, om boer te
blijven, ook al weet men, dat er
belangrijke verliezen uit zullen voort
vloeien.
Daarom wordt er op publieke
verhuringen en verhuringen bij briefjes
geboden met bedragen, die nooit ge
maakt kunnen worden.
Het wordt misschien niet altijd
ten volle ingezien, maar in de tegen
woordige omstandigheden maakt men
door deze verhuringen misbruik van
de zwakke positie van den huurboer.
Hoe noemt men dat, wanneer een
bakker in tijden van hongersnood te
hooge prijzen neemt voor bet brood?
Kan hij in geweten dan vrij uit
gaan, wanneer hij zegt, dat ze het
er graag voor willen betalen?
De Fokkema oord geschiedenis
spreekt iu dezen voor allen vreeselijk
duidelijke taal. In tien jaar van ach
teruitgaande prijzen en steeds groocer
wordend verlies is f 50 000 aan huur
betaald. Nu is de huurder om z'n
borgen te sparen gebruik gaan
maken van de wet Ebels. 't Gevolg
is. dat hij verarmd op dit bedrijf,
met negen kinderen op straat gezet
wordt door het Burgerlijk Armbestuur
van de stad Bolsward. Neen men
moet niel bitter worden. De voog
den van het Armbestuur hebben een
edele daad volbracht. Zij zijn inder
daad voogden geweest voor de
armen. Zij hebben echter de armen
niet gesteund, maar ze hebben armen
gemaakt en daarna de eenige ge
legenheid ontnomen om hun bestaan
te kunnen verdiener.
En nu... komen tientallen briefjes
in op deze zelfde plaats. Een zestal
candidaten woidt op de gelukkige
lijst gezet. Wie zal de gelukkige
worden Hij, die goed boer is, goed
hoog heeft geschreven en bovenal,
die twee goede soliede borgen heeft,
maakt kans. Er worde j nu vooral
informaties iDgewonnt n over de
borgen want zooveel verstand heb
ben de heeren wel, dat zij weteD,
dat deze Daar alle waarschijnlijkheid
voor den nieuwen huurder moeten
betalen. Want tot het standpuot, dat
de huurder allereerst een bestaan
moet hebbeD, daattoe hebben de
voogden zich in daden Diet kimnen
opwerken. Fokkema oord is niet een
enkel feit, het is een historisch
voorbeeld van de pachtwaDtoestan-
den in Friesland. Nadat alle pogin
gen, om in der minne de Voogden
tot een andere houding te brengen,
hebben gefaald, moge de publieke
opinie oordeelen over deze daad van
een openbaar Bestuurscollege.
„Onder den kromstaf is 't goed
leven", zei men vroeger. Het is als
een verkwikking, wanneer, dank zij
den niet hoog genoeg te waardeeren
invloed, van Monseigneur den Aarts
bisschop ook thans die zelfde spreuk
herhaald kan worden. Met recht
Want vele Kerkbesturen gevea in
dezen tijd een heerlijk voorbeeld van
Chris'.elijke daden. Ze worden hier
aangenaaid en met dankbaarheid
vermeld omdat het goede in dezen
tijd nog eer bekend dient te worden
dan het kwade en omdat het voor
ieder Katholiek gemoed een vreugde
is, dat er door deze besturen ernstig
getracht wordt rechtvaardig en lief
devol te zijn.
Het vorig jaar werd aan twee
boerengezinnen een boerderij ver
huurd op deze condities Vooreerst
moesten de huurders hun best doen,
op de tweede plaats eenvoudig leven
en dan... moesten ze met November
maar brengen wat er van het ge
maakte over was gebleveD. Ook het
resultaat is mij bekend. En het heeft
mij in het Kerkbestuur verwonderd,
boe bier het vertrouwen beloond is
geworden. Eere aan dat kerkbestuur
en eere aan de huurders, die zoo'n
groote tegemoetkoming en zulk ver
trouwen waardig bleken.
Een ander Kerkbestuur bepaalde
de huurovereenkomst als volgtKost
de melk aan de fabriek 2 cent, daD
betaal je geen huur. Voor iedere cent
meer is een huur verschuldigd van
f 7.50 per pondemaat tot een maxi
mum van f 22.50 per poodemaat, d.i.
f 60.per H.A. Eere aan dat
Kerkbestuur Het toonde een goed
begrip van den tijd en van depositie
v3n den huurder te bezitten. Het
maakte geen misbruik van der
bcerennood, maar ging zoo ver, als
het gaan kon.
Wederom een ander Kerkbestuur
bepaalde bij een melkprijs van 5 ct.
de huur op f 19.50 per pondemaat
werd het 4 ct. dan was slechts
f 12.50 huur verschuldigd.
In al deze gevallen is uitgegaan
van het eenig juiste standpunt, dat
meu zoo goed mogelijk moet zorgen
voor het eerst noodige, n.l. het be
staan van het gezin, dat op de boer
derij werkt. Dat zoovele Kerkbe
sturen hkr n bet goede voorbeeld
hebben gegeven verdient de warme
dankbaarheid van alle boeren en
verder van ons allen. Het zij hun
hier in het openbaar g.brechf. Zij
zetten daarmee in de practijk door
de beginselen van sociale rechtvaar
digheid en liefde, die van ons allen
gevraagd worden.
Dat zij dit doen, terwijl vele van
deze besturen zelf in groote finan
cieele moeilijkheden zitten, is een
bewijs, dat men niet raken mag aan
het rechtvaardig loon van den werk
man. Want het bewust onthouden
daarvan is en blijft een kwaad, dat
om wraak roept naar den hemel.
Aan alle Venrayenaars
Kunt U onecht van echt
onderscheiden
Niet altijd, maar toch dikwijls. Bij
„ASPIRIN-TABLE TTEN" is het al
zeer eenvoudig
De echtheid van „ASPIRIN" is
steeds te herkennen aan het Bayer-
kruis.
Let in Uw eigen belang steeds
hierop.
Uitsluitend verkrijgbaar in buisjes
met oranje-hand met 20 tabletten a
70 ct. en oranje-zakjes met 2 tabletten
a 10 cent.
naar in stilte!
Eenige giften zijn binnen. Wie
volgt. Het „dank U' Onzer Lieve
Vrouw ik ook even hartelijk bij
iedere kleine gift
De Redactie van „Peel en Maas"
zorgt voor de verantwoording der
gelden. Het begin is gemaakt door
de Pater Rothof avond.
De Boerenleenbank stond van hare
winst af f 10.
Wie volgt
Vele kleintjes maken 'n heele
Lourdesreis
Het Lourdes-Ziekencomité
Afd. Venray.
Wij danken de Redactie van „Peel
en Maas" van harte, dat zij het
Lourdes-Liefdewerk vandaag weer
zoo gastvrij het woord verleent, om
eenige woorden van opwekking tot
U te mogen richten.
Ongetwijfeld heeft de Maria-ver-
eeniging te Lourdes de laatste jareD
een ongekende bloei beleefd en be
driegen de voorteekenen niet, dan
zal dit jubeljaar de vereering van de
Lourdes bezoekers zeker stijgen tot
een jubel-hoogte
Steeds brachten in de voorbije
jaren extra-treinen stroomen Neder
landers naar Lourdes, en weldra
melden onze dagbladen weer de ver
slagen der diverse Nederlandsche
Bedevaarten, die getuigenis zullen af
leggen van de nog innige Maria-
vereering, welke ondanks alle moderne
geest, onze vrome vaderlanders reeds
zoovele eeuwen bezielt.
De duizenden Nederlanders zullen
daar deze zomer gaan getuigen
Echter, diezelfde treinen laten ons
ook steeds een vaderland:ch leed
zien De tallooze zieken van lichaam,
die, gelouterd tot een verheven
Maria beleving, eerst willen Lourders
zieö, en dan.... sterven, of.... dikwijls
tegen al'e hoop in.... haar om ge
nezing smeeken.
Venrayenaars, voor dezen richten
we tba s het woord tot U. Bij
hoevele liefdadige doeleinden deed
men nooit een vergeefsch beroep op
U Welnu, vergeet thans Uw eigeD
Venraysche zieken niet
Geef hea Uw medevoelen en daad
werkelijke steun.
Gij, gelukkigen, die het Maria-
heiligdom te Lourdes reeds bezocht,
doorleeft, in Uw geest nog eens die
heerlijke oogenbllkken, toen Gelaagt
neergeknield voor hare beeltenis,
en... denk in die stemming 'ns aan
Uwe arme Venraysche zieken die,
gekluisterd aan hun z ekbed, gelde
lijk niet in staat zijn, ginds die
geestelijke opbeuring te gaau geniefen.
Gij, die thans reeds spaart, om
dit jubeljaar zelf Maria te Lourdes
te gaan bezoeken, geef van Uw
spaarpenningen er enkele aan de
ziekeo.
Gij. tenslotte, allen, die niet in
staat zijt, wegens tijd- of geldgebrek,
zelf te gaan, gun deze verkwikking
op geestelijk gebied aan de armsten
onzer Venrayendars, kom:
Maak vandaag nog het besluit, om
Uw Maria offer bij te drageD, om
eenigen der Venraysche zieken de
jubileum-reis naar Lourdes mee te
laten maken.
Ge kunt allen zoo'n heerlijk werk
doen, en mede helpen uitvoeren
hoevelen onzer armsten snakken daar-
VENRAY, 25 Maart 1933.
Jaarvergadering Middenstand.
In zaal Schaeffers, Schoolstraat,
hield de R.K. Middenstand Venray
j.l. Maandag een algemeene vergade
ring.
Na opening door den voorzitter,
den heer H. Verheugen, volgde
ballotage vaneen 24-tal nieuwe leden.
De notulen der vorige vergadering
werden zonder aanmerkingen goed
gekeurd.
De secretaris, de heer M. Hoede-
maekers, bracht hierna het jaarverslag
uit. De vereeniging telt thans 154
leden. Verder werd gememoreerd het
vertrek van den Geestelijken Adviseur
en de benoeming van den nieuwen,
de oprichting van een Jonge Midden-
standsvereeniging enz.
Het jaarverslag van den penning
meester kwam hierna aan de orde.
Het totaal batig saldo bedroeg
f 173.56.
De Voorzitter bracht een woord
van dank aan secretaris en penning
meester voor het accuraat beheer,
waarmede de vergadering instemde.
De contributie werd op hetzelfde
bedrag als verleden jaar f 6 in
totaal gehandhaafd.
De aftredende bestuursleden, de
heeren Verheugen, Smits, Coenenen
Wintels, welke allen herkiesbaar
waren, werden opnieuw benoemd.
Kapelaan Theunissen, geest, advi
seur, spoorde de leden nog aan om
dit jaar zooveel mogelijk de retraite
bij te wonen, terwijl hij tevens wees
op den Katholiekendag te Heerlen.
Aalmoezenier Roncken hield 'n
leerzame lezing over Quadragesimo
Anno. Nadat nog enkele mededeelin-
gen waren gedaan over de te houden
loterij en enkele leden van de rond
vraag gebruik gemaakt hadden, werd
deze geanimeerde vergadering op de
gebruikelijke wijze gesloten.
Naar wij uit goede bron ver
nemen, is onze oud dorpsgenoot de
Heer P. L. H. Seerden, sergeant bij
het Oost Indisch Leger, nadat hij van
zijn Nederlandsch verlof wederom in
Indië terugkeerde, bevorderd tot
Sergeant-Majoor Instructeur en wel
met overplaatsing van Tjimati Java
naai Padang Sumatra.
VUUR WAPENWET.
De Burgemeester van Venray brengt
ter algemeene kennis, dat in verband
met de gewijzigde vuurwapenwet de
verleende machtigingen tot het voor
handen hebben van vuurwapenen
vervallen.
Er zal gelegenheid gegeven worden
tot het aanvragen van nieuwe ver
gunningen tot uiterlijk 25 April a.s.
Hierbij dient een nauwkeurige op
gave te gescheiden van soort, kaliber
en fabrieksnummer van het wapen.
Verder moeten overlegd worden
twee welgelijkende portretten van den
aanvrager van ongeveer 4 c.m. hoogte
en 3 c m. breedte.
Venray 22 Maart 1933.
De Burgemeester van Veniay,
O. VAN DE LOO.
Hoofdkeiiring van Springstieren.
De Burgemeester van Venray brengt
ter kennis van belanghebbenden, dat
de hoofdkeuring van spiiogstiïren
alhier zal plaats hebben op Donder
dag 27 April a.s. des voormiddags
balf 10, Henseniusplein.
De houdera, die hunne stieren aan
de aanstaande hoofdkeuring wenschen
te onderwerpen, dienen hiervan aan
gifte te doen ter secretarie vóór 15
April a.s.