L JAtfONtf* Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. ontwikkeling. (manufacturen) 'YQQRDÊELIGST/! «manufacture* BLIJKEN TOCH HET VOORDELIGST/ Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Politieke Vredeswaan en vredesgeest. Pachtersmisere Provinciaal Nieuws Zaterdag 25 Maart 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 12 BLIJKEN TOCH HET PRIJS DHR AiyVKRTËNTlHN I8 regels CO cent, elke regel meer 7';j ct. bij abonnement lagere tarieven. (iitgave van KI li MA VAN DEN MUNOKHOK VENKAV Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cenj voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 een1 Tijd voor de propagan disten. Vóór alles huis- bezoek. Stemmen winnen door geldig te ieeren stemmen. Het zijn nog vier en een halve week eer de stembus open gaat. Dan moeten op één dag in ods Limburg ongeveer twee maal honderd duizend katholieke mannen en vrou wen gaan stemmen op de katholieke lijst. En vooral geldig stemmen I Daar is wat voor noodig Om dat te bereiken mag geen dag geen uur meer verloren gaan. Zoo spoedig zijn we aan den 26en April. We zijn du al weer drie weken na de stemming in de Kaïh. Kies verenigingen. Er is voldoende tijd geweest om uit te rusten. De ver kiezingspropaganda is dan ook in gang. Besturen van de Kiesverenigingen komen bijeen ter besprekiog van de propaganda. Hier en daar hebben al ledenvergaderingen plaats met be-' kwame sprekers. Waar men nog niet begon is het de hoogste tijd. Van nu af aan moeten we alles doen om de aandacht gevestigd te houden op de komende Kamerver kleziog. Straks komen allerlei propa gandamiddelen de aanplakbiljetten, de circulaires, en van alles. Door eeD goede vooibereiding zorge men overal paraat te zijn om dat allemaal op de ware plaats te brengen. Overal propagaudaclubs gevormd I In onzen tijd ontbreke in geen Kiesvereeniging een propagandaclub. Propagandisten, mannen en vrouwen, onder leiding van het bestuur der Kath. Kiesvereeniging van hen is het meeste te verwachten. Als er in een dorp van eenige duizenden zielen tien flinke uitge zochte propagandisten zijn, is het dikwijls al voldoende, in grootere gemeenten wat meer, in steden clubs voor verschillende stadsgedeelten. Het groote getal doet het niet. Werkers zijn noodig, mannen en vrouwen, die ijver hebben voor de goede zaak. MeDschen met inzicht. Daarom zorgen dat ze dat inzicht krijgen I 't Had dus al lang moeten gebeuren. Maar met goeden wil is nog veel te doen. Propagandisten komen dikwijls bijeen om te over leggen om elkaar van hun ondervin dingen mede te deelen. Hun groote werk is huisbezoek en nog eens huisbezoek daar is bet meeste mee te wiDnen. Er zijn zooveel vooroordeelen. De Katholieke Staatspartij heefi zooveel vijanden, vooreerst buiten baar ge lede: ea, die lasteren wat ze maar kunnen, die de onmogelijkste legen den over haar verspreiden commu nisten, socialisten, allerlei vrijzinnigen, fascisten enz. Helaas zijn er ook tegenstanders onder de katholieken; n.l. zij. die vatbaar zijn gebleken voor de ver dachtmakingen waaraan de katho lieke partij Is overgeleverd, ontevre denen, tengevolge van de crisis, die de schuld meenen te moeten schui ven op de partij waartoe ze zelf behoorden. Alsof de Kath. Staats partij zich niet tot het uiterste heeft ingespannen om de zwakken te hulp te komen Door huisbezoek alleen leert men de stemming kennen onder de kie zers, daardoor wordt geleerd hoe de propaganda moet worden gevoerd, welke vooroordeelen er zijn, die weggenomen kunnen wordeD, welke beweringen moeten worden rechtge zet. Huisbezoek bij iedereen, zouden we haast zeggen. Huisbezoek leert geldig stemmen Huisbezoek leert den eenvoudigen katholieken «kiezer hoe hij stemmen moet om geldig te stemmen. Onze katholieke bladen kunnen zich inspannen om hen dit duidelijk mogelijk temaken, wat baat het als de goede kiezers en kiezeressen, die van de politiek weinig willen weten, dat allemaal overslaan. Hoevelen zijn er die meenen te weten hoe ze moeten stemmen, maar altijd opnieuw ongeldig stemmen. De gemakkelijkste manier om stemmen te winnen is de kiezers te Ieeren geldig te stemmen: dus geen kruisjes of strepen te zetten, maar slechts één wit puntje rood maken vóór den naam van den eersten candidaat der Katholieke lijst. En niet achter dien naam, zooals bij elke verkiezing in het verleden hon derden katholieke kiezers deden, die daardoor met hun potlood terecht kwamen in de lijst van een tegen stander. Laat het de kiezers zien, propa gandisten, geeft hun een model stem biljet, zoodra deze er zijn, dat ze mee kunnen nemeD naar het stem bureau. Dat alles is te doen bij het huis bezoek. Propagandisten, zorgt toch dat cr geen duizenden katholieke Limburg scbe stemmen verloren gaan door ODgeldig stemmen. Gij alleen kunt dit. Dat is gemakkelijker werk dan disputeeren met kiezers. Maar ook daarvoor schrikt een goed en flink propagandist niet terug. De propa gandisten dienen daar om te worden voorgelicht. Er wordt veel geëischt zooals men ziet. Maar 't is dan ook een groot werk. Een klein mnar flink keurcorps kan het volbrengenMaar men verlieze van nu af geen meer. Het werk is van al te veel belang om het te verwaarloozen. De besturen onzer Kiesverenigin gen moeten zorgen dat die fliDke propagandisten er zijn. Eik bestuurs lid zij zich van zijn taak bewust En wanneer erg-ns geen Kath. Kiesvereeniging bestaat trede het bestuur van de Kath. Statenkieskring organisatie op. Geen voerbreed gronds mag onbewerkt bij ven. Tot in het kleinste gehucht van Limburg dringe onze propaganda door! Wij hebben nog maar vieren een halve week Een kor:e tijd 1 Laten we die spaarzaam gebruiken. Deze Kamerverkiezing heeft een sombere wereld tot achtergrond. Het kraakt in Duitschland en Oos tenrijk en op den Balkan. In Rusland, Spin je en Mexico zegeviert nog altijd de Katholickenhaat. Katho iieken hebben nergens vrienden als ze zelve machteloos zijn Eendracht maakt macht Onze kracht is onze eenheid. In 1929 gaf Limburg 161498 stemmen aan de lijst der Kath. Staatspartij Op 26 April moeten we naar de 200.000 toe. Iedereen zij propagandist, van nu af aan. Elkeen neme voor zijn reke ning wat hij kan I ROELAND. We kennen ze in de laatste dagen niet meer terug, de vrienden van den vrede, de pacifisten en voorstanders van eenzijdige ontwapening, de meDSchen, die den vaderlaudschen grond liever aan den vreemden in dringer zouden willen overgeven, dan zich met geweld verzetten. Wat ons betreft, we vinden deze veranderde mentaliteit vrij natuurlijk. Het is een menschelijke reactie om zich te verzetten, wanneer men wordt aangevallen en daarom is het verkeerd om zich en anderen te willen sugge- reeren, dat eenzijdige geweldloosheid en eenzijdige ontwapening een goed menschelijk ideaal zou zijn. Zulke eenzijdigheid zou alleen den gewel denaars ten goede kunnen komen, maar ze gaat bovendien boven het menschelijk vermogen uit. Veel pacifisme is niet anders dan een vredeswaan. Een vredesgeest vereischt het brengen van offers voor het vredesideaal en een groote zelf beheersching, opdat het wapen van verzet, als men tot het opnemen daarvan mocht worden gedwongen, niet even onbillijk, onredelijk en onrechtvaardig worde gehanteerd, dan het in handen van den aanvaller geschiedde. We hebben het vroeger al eens geschreven, dat de vredesapostelen, die met stokken en audere wapenen hun vredeswil aan anderen zouden willen opleggen, de echte pacifisten niet zijn. Zij loopen voor het paci fisme warm, omdat het nu eenmaal een moderne zienswijze is, maar dezulken zijn in staat om bij een of ander volkerenconflict ook warm te loopen en dan zouden ze de eersten zijn om hun pacifisme als ballast van zich te werpen. Op het oogenblik „regeert" het geweld in Duitschland. Het regeert er op een afschuwelijke wijze, Tegen standers, politieke tegenstanders van degenen, die er op het oogenblik de macht in handen hebbeD, worden genadeloos vervolgd en mishandeld, joodsche vaderlanders worden er systematisch vervolgd. De helft van het volk wordt er volkomen ontrecht. Dat de verdrukten zich verzetten, voor zoover ze daartoe in de ge legenheid zijn is begrijpelijk en dat Nederlanders, hoewel buitenstaanders in het conflict, zich het lot der onderdrukten aantrekken, is mensche lijk en lofwaardig, maar eigenaardig is, dat juist uit de kringen van wie zich tot dusver pacifisten meenden, er zoovelen opstaan om het geweld met geweld te beantwoorden. Dat bewijst, dat hun vredeswaan wel heel ver van den waren vredesgeest verwijderd was. Met een oprechten vredesgeest achten we het niet tegenstrijdig, wanneer men zich op energieke wijze verzet tegen gepleegd geweld, maar wel is het te veroordeelen, wann.er men als verzetsmiddel het geweld des geweldenaars overneemt. Als reactie op de gebeurtenissen in Duitschland. protesteeren in ons land tal van anti militairisten en socialisten tegen de vectooning van een Duitsche oorlogsfilm, waarin de nationalistische en miiitaitistische ge dachten worden verheerlijkt. Het blijft echter niet bij een waardig protest, maar door het uitoefenen van terreur pogen de demonstranten de bioscoopdirecties tot het volgen van hun inzichten te dwingen. Ook het andersdenkende publiek wordt lastig gevallen. De demonstranten wapenen zich met gummiknuppels en stinkbommen, ja enkele onderlaten hebben zelfs gepoogd om tijdens de voorstellingen brand te stichten en daarmee een paniek te verootzakeD, waarvan de mogelijke tragische ge volgen nog pas in eenMexicaansche bioscoop zijn gebleken. In sommige theaters heeft het pu bliek Duitsche artisten uitgefloten en gehoond, zóó, dat die menschen moesten retireereu. Om dus de Duit sche regeering te treffen en misschien ook om Jandgenooteu te wreken, die in Duitschland onbillijk zijn b haodeld, tast men willekeurige lieden, die wellicht geheel onschuldig zijn, in hun bestaan aan. Als we ons verzetten tegen geweld en willekeur van anderen, dan kun nen we slechts sterk staan, iDdien we rechtvaardige en humane strijd middelen bezigen. Anders toonen we, dat we in ons diepste wezen geen haar beter zijn dan de vreemde ge weldeDaaars. Die zijn ons dan slechts vóór geweest 1 In Letland bleek de verontwaar diging tegen de Hitleriaansche geweld methode zóó groot te zijn, dat het parlement er op voorstel van de socialisten besloot om alle buiten- laodsche fascisten uit het land te zetten, alle binuenlandsche fascistische organisaties te verbieden en het recht van uitgifte van fascistische bladen te ontzeggen. Nóg eens: zulke reacties zijomis schien menschelijk, maar rechtvaardig zijn ze niet. Van eenige pacifistische gezindheid geven ze bovendien geen blijk. Wie den vrede en de vrijheid wil dienen, behoeft geen Lamme Goedzak te zijn, maar weze nauwgezet in de keuze zijner verweermiddelen en bij betrachte vooral de noodige zelf beheersching. Onderstaande knipten we uit het katholieke dagblad „Ons Noorden" en ofschoon de boeren hier over het algemeen niet zoozeer (maar toch erg genoeg) de dupe zijn van het funeste pachtsysteem, achten wij de dingen die daatin gezegd wordeD, meer dan belangrijk genoeg om ze onze lezers voor te leggen. Vooral de voor beelden der R. K. Kerkbesturen al daar hebben ons getroffen. Of in onze uitsluitend katholieke streken door dezen ook op zoo n lofwaardige wijze wordt gehandeld weten wij niet, waarschijnlijk wel. 't Is in ieder geval te hopen, dat zulke schoone daden niet tot de óverwegend protestanlsche gewesten beperkt blijven Onder den kromstaf! We hebben al eens naar voren gebracht, dat het systeem van ver huring van boerderijen iu dezen tijd niet mag gaan volgens de taxatie van eenige deskundigen. Daarmee bedoelden we Datuurlijk, dat het foutief is een vasten prijs te bepalen voor bedrijfsjaren, die nog moeten komen en waarvan niemand weet, hoe ze zullen uitvallen. Er is mij opgemerkt, dat toch elke a.s. huurder dit risico kent en er dus maar rekening mee moet houden. Dat is echter niet zoo eenvoudig als buitenstaanders meenen. Men vergeet dat het feit, dat een huurder in dezen tijd niet de keuze heeft tusschen die boerderij en enkele andere, maar tusscben boer blijven of boer af worden. Het kan in breeden kring z'n nut hebben eens te wijzen op de zeer afzonderlijke positie van een huurboer in de greidestreek. Zijn ficancieele toestand is nu al bijna tien jaar teruggeloopeD. Na de oorlogsjaren, vooral sinds 1921 is er een voortdurende daling geweest in veeprijzen en meikgeld. Zijn ventaris, ingezet op f700 a f800 per koe en de rest daarmee in verhouding is aldoor gezakt en heeft zeker 80 pCt. van haar waarde verloren. Ook al huurde hij z.g. billijk dan was het in de laatste huurjaren altijd te veel. Zeer velen konden slechts door hulp van familieleden de huur penningen betalen en iedsre nieuwe termijn bracht wel nieuwe hoop, maar geen nieuwe wins', tot voor twee jaar terug de heele prijsver houding in elkaar zakte. En nu zitten honderden in deze positie, dat wanneer ze op 't oogenblik hun zaakje op moeten doeken, dan zijn ze zelf straatarm. De borgen, bijna steeds familieleden gaan ook nog voor een deel denzelfden weg op.... en men weet in 't geheel niet, wat men dan in 's hemelsnaam be ginnen moet. Als boerenarbeiders kunnen ze onmogelijk plaats vinden. Verschillende van deze locpen reeds rond. Bo renknechten zelfs kunnen geen plaatsing vinden. En als in 't boerenbedrijf geen plaats gevonden kan worden, waar moet een gewezen boer, zonder finan- cieele middelen, dan naar toe Zelfs al heeft hij nog enkele dui zenden guldens, wat is er dan voor uitweg. Op het platteland is die er niet. En naar de stad gaan op hoop van zegen Wie durft dat in ernst deze menschen aanraden Ziet, als men dat eens evea over denkt, zal men begrijpen, dat het uiterste gedaan wordt, om boer te blijven, ook al weet men, dat er belangrijke verliezen uit zullen voort vloeien. Daarom wordt er op publieke verhuringen en verhuringen bij briefjes geboden met bedragen, die nooit ge maakt kunnen worden. Het wordt misschien niet altijd ten volle ingezien, maar in de tegen woordige omstandigheden maakt men door deze verhuringen misbruik van de zwakke positie van den huurboer. Hoe noemt men dat, wanneer een bakker in tijden van hongersnood te hooge prijzen neemt voor bet brood? Kan hij in geweten dan vrij uit gaan, wanneer hij zegt, dat ze het er graag voor willen betalen? De Fokkema oord geschiedenis spreekt iu dezen voor allen vreeselijk duidelijke taal. In tien jaar van ach teruitgaande prijzen en steeds groocer wordend verlies is f 50 000 aan huur betaald. Nu is de huurder om z'n borgen te sparen gebruik gaan maken van de wet Ebels. 't Gevolg is. dat hij verarmd op dit bedrijf, met negen kinderen op straat gezet wordt door het Burgerlijk Armbestuur van de stad Bolsward. Neen men moet niel bitter worden. De voog den van het Armbestuur hebben een edele daad volbracht. Zij zijn inder daad voogden geweest voor de armen. Zij hebben echter de armen niet gesteund, maar ze hebben armen gemaakt en daarna de eenige ge legenheid ontnomen om hun bestaan te kunnen verdiener. En nu... komen tientallen briefjes in op deze zelfde plaats. Een zestal candidaten woidt op de gelukkige lijst gezet. Wie zal de gelukkige worden Hij, die goed boer is, goed hoog heeft geschreven en bovenal, die twee goede soliede borgen heeft, maakt kans. Er worde j nu vooral informaties iDgewonnt n over de borgen want zooveel verstand heb ben de heeren wel, dat zij weteD, dat deze Daar alle waarschijnlijkheid voor den nieuwen huurder moeten betalen. Want tot het standpuot, dat de huurder allereerst een bestaan moet hebbeD, daattoe hebben de voogden zich in daden Diet kimnen opwerken. Fokkema oord is niet een enkel feit, het is een historisch voorbeeld van de pachtwaDtoestan- den in Friesland. Nadat alle pogin gen, om in der minne de Voogden tot een andere houding te brengen, hebben gefaald, moge de publieke opinie oordeelen over deze daad van een openbaar Bestuurscollege. „Onder den kromstaf is 't goed leven", zei men vroeger. Het is als een verkwikking, wanneer, dank zij den niet hoog genoeg te waardeeren invloed, van Monseigneur den Aarts bisschop ook thans die zelfde spreuk herhaald kan worden. Met recht Want vele Kerkbesturen gevea in dezen tijd een heerlijk voorbeeld van Chris'.elijke daden. Ze worden hier aangenaaid en met dankbaarheid vermeld omdat het goede in dezen tijd nog eer bekend dient te worden dan het kwade en omdat het voor ieder Katholiek gemoed een vreugde is, dat er door deze besturen ernstig getracht wordt rechtvaardig en lief devol te zijn. Het vorig jaar werd aan twee boerengezinnen een boerderij ver huurd op deze condities Vooreerst moesten de huurders hun best doen, op de tweede plaats eenvoudig leven en dan... moesten ze met November maar brengen wat er van het ge maakte over was gebleveD. Ook het resultaat is mij bekend. En het heeft mij in het Kerkbestuur verwonderd, boe bier het vertrouwen beloond is geworden. Eere aan dat kerkbestuur en eere aan de huurders, die zoo'n groote tegemoetkoming en zulk ver trouwen waardig bleken. Een ander Kerkbestuur bepaalde de huurovereenkomst als volgtKost de melk aan de fabriek 2 cent, daD betaal je geen huur. Voor iedere cent meer is een huur verschuldigd van f 7.50 per pondemaat tot een maxi mum van f 22.50 per poodemaat, d.i. f 60.per H.A. Eere aan dat Kerkbestuur Het toonde een goed begrip van den tijd en van depositie v3n den huurder te bezitten. Het maakte geen misbruik van der bcerennood, maar ging zoo ver, als het gaan kon. Wederom een ander Kerkbestuur bepaalde bij een melkprijs van 5 ct. de huur op f 19.50 per pondemaat werd het 4 ct. dan was slechts f 12.50 huur verschuldigd. In al deze gevallen is uitgegaan van het eenig juiste standpunt, dat meu zoo goed mogelijk moet zorgen voor het eerst noodige, n.l. het be staan van het gezin, dat op de boer derij werkt. Dat zoovele Kerkbe sturen hkr n bet goede voorbeeld hebben gegeven verdient de warme dankbaarheid van alle boeren en verder van ons allen. Het zij hun hier in het openbaar g.brechf. Zij zetten daarmee in de practijk door de beginselen van sociale rechtvaar digheid en liefde, die van ons allen gevraagd worden. Dat zij dit doen, terwijl vele van deze besturen zelf in groote finan cieele moeilijkheden zitten, is een bewijs, dat men niet raken mag aan het rechtvaardig loon van den werk man. Want het bewust onthouden daarvan is en blijft een kwaad, dat om wraak roept naar den hemel. Aan alle Venrayenaars Kunt U onecht van echt onderscheiden Niet altijd, maar toch dikwijls. Bij „ASPIRIN-TABLE TTEN" is het al zeer eenvoudig De echtheid van „ASPIRIN" is steeds te herkennen aan het Bayer- kruis. Let in Uw eigen belang steeds hierop. Uitsluitend verkrijgbaar in buisjes met oranje-hand met 20 tabletten a 70 ct. en oranje-zakjes met 2 tabletten a 10 cent. naar in stilte! Eenige giften zijn binnen. Wie volgt. Het „dank U' Onzer Lieve Vrouw ik ook even hartelijk bij iedere kleine gift De Redactie van „Peel en Maas" zorgt voor de verantwoording der gelden. Het begin is gemaakt door de Pater Rothof avond. De Boerenleenbank stond van hare winst af f 10. Wie volgt Vele kleintjes maken 'n heele Lourdesreis Het Lourdes-Ziekencomité Afd. Venray. Wij danken de Redactie van „Peel en Maas" van harte, dat zij het Lourdes-Liefdewerk vandaag weer zoo gastvrij het woord verleent, om eenige woorden van opwekking tot U te mogen richten. Ongetwijfeld heeft de Maria-ver- eeniging te Lourdes de laatste jareD een ongekende bloei beleefd en be driegen de voorteekenen niet, dan zal dit jubeljaar de vereering van de Lourdes bezoekers zeker stijgen tot een jubel-hoogte Steeds brachten in de voorbije jaren extra-treinen stroomen Neder landers naar Lourdes, en weldra melden onze dagbladen weer de ver slagen der diverse Nederlandsche Bedevaarten, die getuigenis zullen af leggen van de nog innige Maria- vereering, welke ondanks alle moderne geest, onze vrome vaderlanders reeds zoovele eeuwen bezielt. De duizenden Nederlanders zullen daar deze zomer gaan getuigen Echter, diezelfde treinen laten ons ook steeds een vaderland:ch leed zien De tallooze zieken van lichaam, die, gelouterd tot een verheven Maria beleving, eerst willen Lourders zieö, en dan.... sterven, of.... dikwijls tegen al'e hoop in.... haar om ge nezing smeeken. Venrayenaars, voor dezen richten we tba s het woord tot U. Bij hoevele liefdadige doeleinden deed men nooit een vergeefsch beroep op U Welnu, vergeet thans Uw eigeD Venraysche zieken niet Geef hea Uw medevoelen en daad werkelijke steun. Gij, gelukkigen, die het Maria- heiligdom te Lourdes reeds bezocht, doorleeft, in Uw geest nog eens die heerlijke oogenbllkken, toen Gelaagt neergeknield voor hare beeltenis, en... denk in die stemming 'ns aan Uwe arme Venraysche zieken die, gekluisterd aan hun z ekbed, gelde lijk niet in staat zijn, ginds die geestelijke opbeuring te gaau geniefen. Gij, die thans reeds spaart, om dit jubeljaar zelf Maria te Lourdes te gaan bezoeken, geef van Uw spaarpenningen er enkele aan de ziekeo. Gij. tenslotte, allen, die niet in staat zijt, wegens tijd- of geldgebrek, zelf te gaan, gun deze verkwikking op geestelijk gebied aan de armsten onzer Venrayendars, kom: Maak vandaag nog het besluit, om Uw Maria offer bij te drageD, om eenigen der Venraysche zieken de jubileum-reis naar Lourdes mee te laten maken. Ge kunt allen zoo'n heerlijk werk doen, en mede helpen uitvoeren hoevelen onzer armsten snakken daar- VENRAY, 25 Maart 1933. Jaarvergadering Middenstand. In zaal Schaeffers, Schoolstraat, hield de R.K. Middenstand Venray j.l. Maandag een algemeene vergade ring. Na opening door den voorzitter, den heer H. Verheugen, volgde ballotage vaneen 24-tal nieuwe leden. De notulen der vorige vergadering werden zonder aanmerkingen goed gekeurd. De secretaris, de heer M. Hoede- maekers, bracht hierna het jaarverslag uit. De vereeniging telt thans 154 leden. Verder werd gememoreerd het vertrek van den Geestelijken Adviseur en de benoeming van den nieuwen, de oprichting van een Jonge Midden- standsvereeniging enz. Het jaarverslag van den penning meester kwam hierna aan de orde. Het totaal batig saldo bedroeg f 173.56. De Voorzitter bracht een woord van dank aan secretaris en penning meester voor het accuraat beheer, waarmede de vergadering instemde. De contributie werd op hetzelfde bedrag als verleden jaar f 6 in totaal gehandhaafd. De aftredende bestuursleden, de heeren Verheugen, Smits, Coenenen Wintels, welke allen herkiesbaar waren, werden opnieuw benoemd. Kapelaan Theunissen, geest, advi seur, spoorde de leden nog aan om dit jaar zooveel mogelijk de retraite bij te wonen, terwijl hij tevens wees op den Katholiekendag te Heerlen. Aalmoezenier Roncken hield 'n leerzame lezing over Quadragesimo Anno. Nadat nog enkele mededeelin- gen waren gedaan over de te houden loterij en enkele leden van de rond vraag gebruik gemaakt hadden, werd deze geanimeerde vergadering op de gebruikelijke wijze gesloten. Naar wij uit goede bron ver nemen, is onze oud dorpsgenoot de Heer P. L. H. Seerden, sergeant bij het Oost Indisch Leger, nadat hij van zijn Nederlandsch verlof wederom in Indië terugkeerde, bevorderd tot Sergeant-Majoor Instructeur en wel met overplaatsing van Tjimati Java naai Padang Sumatra. VUUR WAPENWET. De Burgemeester van Venray brengt ter algemeene kennis, dat in verband met de gewijzigde vuurwapenwet de verleende machtigingen tot het voor handen hebben van vuurwapenen vervallen. Er zal gelegenheid gegeven worden tot het aanvragen van nieuwe ver gunningen tot uiterlijk 25 April a.s. Hierbij dient een nauwkeurige op gave te gescheiden van soort, kaliber en fabrieksnummer van het wapen. Verder moeten overlegd worden twee welgelijkende portretten van den aanvrager van ongeveer 4 c.m. hoogte en 3 c m. breedte. Venray 22 Maart 1933. De Burgemeester van Veniay, O. VAN DE LOO. Hoofdkeiiring van Springstieren. De Burgemeester van Venray brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de hoofdkeuring van spiiogstiïren alhier zal plaats hebben op Donder dag 27 April a.s. des voormiddags balf 10, Henseniusplein. De houdera, die hunne stieren aan de aanstaande hoofdkeuring wenschen te onderwerpen, dienen hiervan aan gifte te doen ter secretarie vóór 15 April a.s.

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1