JAtfQNqft
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
liwróidp:
XVII Nederlandse
liturgiese week
te Venray
ontwikkeling.
YQORDEO.IGSTO
VQQRDEEW
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Politieke
Waardeering.
Japan en Ned. Indië.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 11 Maart 1933
Vier en vijftigste Jaargang No. 10
I MANUFACTURE
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
MANUFACTURE
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER A^VERTENTIEN 1—8 regels 60 cenl, elke regel meer 7',cl.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNOKIIOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
21-26 Augustus 1933.
V.
Het Mis-triduum.
D'r is een misverstand aan 't
groeien
Van verschillende zijden merkte ik
het.
Er zijn er, die menen, dat dit
Mis-triduum bestemd is voor mensen,
die wat achter zijn in hun geloofs
kennis, of die van hun godsdienst
niet zoveel (meer) afweten zo'n
soort ouderwetse avondschool, of 'n
soort gratis-gelegenheid om „bijge
werkt" te worden zó dat iemand,
die z'n plichten gewoonlik doet,
eigenlik net zo goed kan wegblijven;
of misschien nog wel beter doet met
niet te komen, om plaats te maken
voor zovelen, die 't wèl kunDen ge
bruiken Men ziet de liefde is
vindingrijk
Neen dat is een fundamentele
misvatting
Ons Mis-triduum is voor de
hele parochie, voor allen jong
en oud, arm en rijk, weinig gelet
terden en „gestudeerden", werkgever
en werknemer, jongens en meisjes,
(óók voor oude jongens van om
ende om 20 jaar) niet iets aparts
voor 3de Orde, H. Familie, Kongre
gatie, K.J.V., Patronaat, of wat dan
ook...
'n Tweede misvatting:
Sommige menen, dat er 'n soort
retraite gegeven wordt, dat ze 'n
reeks missie-preken gaan krijgen, dat
er „van alles" moet gedaan worden
Neen, niets van dat alles.
Ons Mis-triduum is een reeks
Konferenties over het H Misoffer
'n werk-triduum, ik zou haast zeggen
'n soort studie-week
we gaan het H. Misoffer leren
verstaan, beter verstaan
we gaan de H. Mis beter leren
bijwonen
we gaan het hoogste, wat we
hebben van onzen godsdienst, beter
begrijpen, en daarom beter doen,
beter verrichten.
Want dit is de grondoorzaak van
ons gebrek aan belangstelling, de
diepste grond van onze onverschil
ligheid, dal we van het H. Misoffer
geen tiende part verstaan
't Is stout gezegd, maar... waar
Als iemand maar één tiende part
begreep, dan zou hij geen enkele dag
de H. Mis verzuimeD, of nooit de
H. Mis bijwonen op een wijze, die
toch allerminst onder de „goede ma
nieren" kan gerangschikt worden.
Ik wil direkt toegeveo, dat vele
lezers méér, en véél meer dan een
tiende part er van begrijpen, maar
dat ons prakties geloof te kort
schiethet lééft niet in ons, wat de
H. Mis iswij geloven en wij weten
wat de H. Mis is maar 't is geen
bewust geloof, geen bewust weten
en ook, waar wij weten, durven (of
willen wij de praktiese gevolgtrek
king niet aan
Ik durf het nog eens te herhalen
Wy hebben geen idee wat eigen
lik de H. Mis is en daarom is
er zo weinig belangstelling voor wij
begrijpen veel te weinig wat het
Offer eigenlik is wij begrijpen veel
te weinig van de zinrijke ceremonies;
wat daar aan 't altaar gebeurt, het
spreekt zo weinig tot ons.
En omdat wij prakties zo weinig
begrijpen van de H. Mis, hebben we
ook een absoluut verkeerd begrip
er van hoe wy de H. Mis moeten
by wonen
Wij beschouwen ons zelf veel te
veel als toeschouwer, als eenvoudige
toehoorders, die er alleen maar bij
hoeven te zijn, die enkel de Mis
horen"", terwijl de priester aan het
altaar het eigenlike Offer opdraagt,
en de 5—10—20 ook nog iets meer
er bij mogen doen.
Pafet van Clé, de triduum-reider,
verhaalt in zijn brochure „Een Mid
week", hoe hij eens iemand, die
achter in 't portaal stond, vroeg, wat
hij eigenlik kwam doen, en de jonge
man antwoordde hem, heel tekenend:
Wachten tot 't gedaan isI
En, eerlik gezegd, hoeveel van die
wachters tellen wij niet onder onze
gelovigen. Want dat „wachten tot
't gedaan is" kan op 20 verschillen
de manieren gebeuren of men lui
tegen een pilaar aanhangtachter in
het portaal op z'n hurken neerzit,
op 'n stoel knielt, in de bank heel
devoot in z'n boek leest, z'n rozen
krans bidt... 't is allemaalwachten
tot 't gedaau is
Neen, als wij naar de H. Mis
gaan, dan gaan wy naar de Mis,
en dan gaan we niet ons morgen
gebed bidden, dan gaan we niet
„even" naar de kerk, omdat we met
een noveen bezig zijn, omdat we
dien dag tentamen of examen moeten
maken, dan gaan we niet met de
beste bedoelingen en Je heiligste
intentie van alles doen, behalve de
H. Mis bijwonen, neen als we
naar de kerk gaan om het H. Mis
offer bij te wonen, dan gaan we de
H. Mis hywonen, dan gaan we
ons „even" verdiepen in 't grote ge
beuren van Kalvarie, dan gaan we
met den priester ook ons offer
brengen, dan gaan we met den
priester mee-offeren, dan mogen
we ook ons woord gaan meespreken,
of bij plechtige gelegenheden mee
zingen.
MEN VERSTA MIJ GOED:
In het voorafgaande heb ik vol
strekt geep aan- of bemerking willen
maken op de velen, die hier in
Venray dageliks de H. Mis bijwonen;
en al weten zij ook prakties weinig
van het H. Misoffer, degenen die
zó, „gewoon", „op z'n ouwerwets"
de H. Mis bijwonen, doen honderd
maal beter werk dan degenen, die
niet komen, en ze hebben er zeker
veel verdiensten van. maar
Ook zij moeten beslist wat meer
weten over onzen H. Godsdienst,
over het heiligste en het allervoor
naamste wat we hebben in ons H.
Geloof; zij hebben recht op wat
beters voor hun zieleleven, zij hebben
recht op het beste wat wij geven
kunnen. En hoe velen juist van de
goed-menenden, zoeken iets beters,
iets hogers; en omdat zij het BESTE
niet kennen, trachten zij een surro
gaat te zoeken in allerlei devoties,
gaan wél naar 't Lof, gaan wél naar
St Antonius of St. Majella, maar het
eigenlike, het allervoornaamste de
H. Eucharistie, het Hoog-heilig Mis
offer, ja wij kennen het, maar
we konden er zo oneindig méér aan
hebben. Nog eens, men versta mij
goed, ik zeg volstrekt niets van hen,
die naar 't Lof gaan, die den H.
Gerardus Majella, S. Antonius, S.
Theresia v. Lisieux, enz. vereren,
integendeel maar
WAT HET ZWAARSTE IS,
MOET HET ZWAARSTE WEGEN
DAAROM - KOMT ALLEN
Komt allen naar de serie Konfe-
rentie over het H. Misoffer, die de
Belgiese Norbertijnerpater Antoon
van Clé voor U gaat houden.
KOMT ALLEN, en vooral
bidt nu reeds véél, dut God zyn
onniisbHrcn zegen over dit heer-
like werk moge uitstorten.
E. B.
De candidatcnlyst gereed.
Onze a.s. Kamerleden.
In het vuur voor de
Katholieke lyst.
Binnen de muren van de Kath.
Staatspartij hebben we j.l. de katho
lieke candidatenlijsten voor de Tweede
Kamerverkiezing samengesteld.
Het was de strijd binnen de partij
om de plaatsen, maar het is een
vreedzame strijd geweest, zooals
onder katholieken betaamt.
Er waren zeer veel candidaten, die
aan de beoordeeling van de kiezende
leden werden onderworpen. Er was
volkomen vrijheid. Kies-comité's
ijverden voor afzonderlijke candidaten
zooals deze voorzien zijn in de
reglementen der partij. Er kwamen
circulaires, aanplakbiljetten en adver
tenties los. 't Was een levendige
actie waaruit een candidatenlijst van
tien te voorschijn is gekomen. Meer
dan veertigduizend katholieke Lim-
burgsche mannen en vrouwen hebben
aan deze stemming deelgenom.-n.
Henri Hermans, die den omschre
ven zetel voor arbeid bij enkele
candidaatstelling verkreeg, zal no. 1
zijn van de katholieke Limburgsche
lijst. Het was voorzeker een blijk
van groot vertrouwen dat deze zetel
binnen den Kiezersbood onbestreden
bleef. De heer Hermans is in alle
kringen onzer katholieke samenleving,
bij werkgevers, werknemers en overal
een zeer gewaardeerde persoonlijkheid
Steeds vindt men hem vooraan in
den beginselstrijd. Hoezeer de tegen
stander hem vreest blijkt uit de felle
bevitting waaraan hij in het Volk
en andere socialistische bladen bloot
staat.
Dr. W. Droesen volgt na Her
mans op den omschrevenzetel voor
landbouw, gedurende verschillende
jaren met eere ingenomen door wijlen
den heer Ament. Met jeugdige werk
kracht gaat hij in Den Haag ons
volk vertegenwoordigen. Voor de
Katholieke Kamerfractie, en in de
Kamer zelf voor de ministers en
medeleden, zal hij een uitstekend
voorlichter blijken voor land en
tuinbouwaangelegenheden, geholpen
door in langdurige studie verworven
theoretische en practische kennis. De
leden der Kiesvereenigingen hebben
hem met zeer groote meerderheid
gekozen uit de drie candidaten voor
dezen zetel.
Na deze beide omschreven zetels
volgt op den eersten z.g. vrijen zetel
de minister president jhr. mr. Ch.
Ruijs de Beerenbrouck. Met een
schitterend slemmencijfer heeft katho
liek Limburg waardeering uitgespro
ken voor zijn groote verdiensten en
zijn staat van dienst. Vier jaren ge
leden heeft Limburg hem afgestaan
om de eerste plaats te gaan innemen
en de trekkracht te zijn op de
katholieke lijst in de drie groote
steden, Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag. Een minister president in
crisistijd kan onmogelijk populair zijn.
Een kabinet dat tekorten van meer
dan honderd millioen heeft weg te
werken, moet velen ontevreden stem
men. Het kan niet anders. Politieke
tegenstanders zouden dan ook tegen
een Ruijs als katholieke lijsttrekker
in de groote steden zeker een ge
weldige actie hebben ontplooid. Door
jhr. Ruijs niet opnieuw in Holland
te candideeren zijn de leiders daar
blijkbaar voor dien verwachten tegen
stand in hun schulp gekropeD, in
tegepstelling met de christelijk-
historischen, die jhr. de Geer, den
bestreden minister van Financiën en
opperste der bezuinigers, voor den
vijand no. 1 te plaatsen.
Laten we ons in deze kwestie niet
langer verdiepen Limburg toont zeer
zeker geen kiezersvrees, wanneer het
jhr. Ruijs opneemt onder de candi
daten die hier zullen worden gekozen.
Het wenscht hem in de Kamer, om
dat hij daar thuis hoort met zijn
ondervinding, beleid, bestuursgaven
en wetenschappelijke bekwaamheid.
Opnieuw wordt de vierde Lim
burgsche zetel ingeruimd voor ir. M.
C. E. Bongaerts, oud minister vaD
Waterstaat, die zich in het verleden
veel verdiensten verwierf door een
krachtige bevordering der Maas
kanalisatie en andere Limburgsche
WaterwegeD, door het Limburgsche
tramplan en de bevordering van zoo
veel andere Limburgsche belangen.
De algemeene en principieele belan
gen voorstaande, is ir. Bongaerts de
groote verkeersspecialiteit voor ons
land en daardoor van veel beteeke-
nis voor fractie en Kamer. Hij over-
schouwt de internationale verkeers
problemen, bestudeert de strevingen
welke de Europeesche land n leideu
bij hun Rijn en Donaupoliliek en
andere vragen van het verkeer te
water, daarbij in het oog houdeüd
hoe Nederlands belangen daarbij
worden behartigd of geschonden
dreigen te worden, en speciaal be
schouwend, wat kan worden gedaan
voor Limburg dat zulk een belang
rijken waterweg gaat krijgen, wan
neer het Julianakanaal weldra zal
zijn afgebouwd, belangrijk voor ons
gewest, maar vooral voor het inter
nationale verkeer.
Ook den heer mr P. W. H.
Truijen werd door de stemmende
Limburgsche katholieken opnieuw zijn
zetel toegedacht. De zeer belangrijke
functie welke hij als hoofdinspecteur
van het lager onderwijs innam, wij3t
hem vanzelf aan als raadgever voor
de Kath. Staatspartij op een terrein
waar zoo dikwijls een deskundig
advies noodig is.
De strijd om de zetels binnen de
Kath. Staatspartij is nu ten einde.
We gaan thans weer zorgen dat we
de vijf zetels verwerven. Geheel
Katholiek Limburg staat daarom
weer als één man achter de katho
lieke lijst, waarvoor we van nu af
aan gaan strijden, zoodat op Woens
dag 26 April a.s. alle katholieke
mannen en vrouwen van Limburg
hun stem gaan uitbrengen op de
katholieke lijst.
Allen aan het werk 1 Over zes
weken is de strijd beslist. Een korten
tijd van inspanning dus, maar met
verdubbelde kracht 1
ROELAND.
Heden regeert Hitler in Duitschland,
misschien ten genoegen van de helft
plus één van het Duitsche volk, dat
hem verkoos, maar lot gram van de
andere helft en tot leedwezen van
vele buitenstaanders, o.a. van de over-
groote meerderheid van ons eigen
volk. Wij hier, we mogen Hitier
niet. We houden niet van al te veel
dwang en ook niet van al te groote
monden. Hitier is een man, die het
geweld als strijdmiddel bezigt en wij
zijn sentimenteel genoeg om het als
regel voor de verdrukten op te
nemen, ook al zou het niet precies
de onschuld zijn, welke wordt ver
drukt.
Persoonlijk, de schrijver van dit
artikel, zijn we niet anders noch beter
dan de volksmeerderheid, welke we
zoo juist schetsten. We houden niet
van Hitler en in het algemeen niet
van fascistische methoden. Maar toch
willen we niet meedoen aan de ver
guizing van den nieuwen Duitschen
heerscher, omdat we veel van wat
we niet kunnen goedkeuren, toch
vermogen te begrijpen.
Wat we bedoelen, vonden we zoo
juist gekarakteriseerd in een opmer
king van Ds. Banning op het jongste
congres der S.D.A.P. te Nijmegen.
Daar was men natuurlijk ook zeer
onder den indruk >>an den uitslag der
verkiezingen in Duitschland, welke
voor geruimen tijd een onderdruk
king beteekent van de vrije meenings-
uiting der democratische partijen,
ODder welke ook de S.D.A.P. zich
gaarne rekent, als haar dat te pas
komt.
Een jong, vurig en strijdbaar con
greszanger hij was o.a. een hevige
voorstander van een militair ge
schoolde socialistische afweer-organi
satie in ons land vond het ver
schrikkelijk, wat in Duitschland was
geschied en riep, blijkens het verslag
in „Het Volk" o.a. met veel pathos
uit „Een bende pummels mag als
in Duitschland, ons het werk niet
onmogelijk maken Ds. Banning
meikte toen later op „Om het fas
cisme (in Duitschland) te kunnen
beoordeelen, moeten wij het leeren
begrijpen. Daarvoor is studie noodig.
Want in dit fascisme steekt een groot
stuk lijden van een volk 1"
Dat vonden we een mooi getuige
nis, omdat het kwam van een zijde,
welke principieel scherp tegenover
het fascisme staat.
We vermogen het Duitsche fas
cisme niet te prijzen, maar komen
onder den indruk van de grootte
van den nood van een volk, waaruit
zóó iets als dat fascisme kan voort
komen. Millioenen zonen des lands
zijn gevallen in een wanhopigen
volkerenstrijd, terwijl de burgeibevol-
king gedurende jaren aan den hon
gersnood was prijs gegeven. Ed
onderwijl zoo'n geslagen rijk werkte
aan haar herstel, werd het leeg
gezogen door de overwinnaars en
gekromd gehouden onder wreeden
druk.
Politieke leiders van velerlei kleur
hebben wanhopig gepoogd om het
land er weer boven-op te brengen,
maar tevergeefs. Eindelijk, na veertien
na oorlogsche jaren heeft het volk
haar geloof prijs gegeven, dat de
oude leiders met de oude middelen
nog een levensmogelijkheid zouden
kunnen scheppen voor het jonge ge
slacht, dat wanhopig worstelde om
haar plaatsje onder de zon. Toen pas
heeft het den nieuwen roep aanhoord
van de nieuwe leiders, die wel Diet
konden bogen op successen uit het
verleden, maar die tenminste andere
wegen konden wijzen, welke nog
niet waren betreden. Zouden ze het
niet riskeeren om ze te volgen op het
nieuwe pad Wat waagde het volk
er mee
Als iemand jaren lang tevergeefs
geworsteld heeft om het bestaan te
vestigen en er bieden zich nog
geenerlei perspectieven, zou men bet
hem dan kwalijk kunnen nemen, dat
hij het eens probeert met een lot in
de loterij
V
Dit artikel is tenslotte niet alleen
bedoeld om het Duitsche fascisme te
verschooneD. Wat we hierboven
schreven, moet gelden als waar
schuwing bij het vormen van een
oordeel over personen en zaken, met
welke we verschillen. Het is eisch
van menichelijkheid. dat we objectief
zijn in de waardeering van het werk
van anderen. Tout savoir. e est
beaucoup pardonner Alles welen,
beteekent veel vergeven.
We behoeven id het leven geen
verkeerde daden van anderen te tole-
reeren, maat bij rechtvaardige beoor
deeling zullen we er wél vaak toe
dienen te komen om ze te excuseeren.
Dat laatste leidt tot begrip en begrip
voert ons tot verzwakking der tegen
stelling. eindelijk ook tot com
promissen en toenadering, welke het
mogelijk maken om het aanvankelijk
verkeerd gestelde, te corrigeeren.
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten 75 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Het zijn wel zéér bijzondere tijden
waarin we leven een periode, waarin
heel wat wereldgeschiedenis wordt
gemaakt. Wereldoorlog, wereldcrisis,
bolsjewisme, fascisme, inflatie der
voornaamste geldwaarden, ontzetten
de werkloosheid en... ineenstorting
van de Nieuwe Wereld (Amerika)
en vestiging van een Aziatische
grootmacht, dat alles beleefden
en beleven we in nauwelijks twee
volle decennia.
De Oude Wereld (Europa) heeft,
voor wat de hegemonie op onze
planeet betreft, voorgoed afgedaan
in een vrij snel tempo worden de
Europeanen uit de andere wereld-
deelen weggedrongen. De Nieuwe
Wereld vestigde en handhaafde zich
met haar geldmacht, maar de funda
menten, waarop die macht steunde,
storten op het oogenblik onder veel
gekraak ineen.
En onderwijl vecht het Japansche
volk ter vestiging van orde en tucht
in het groote Azië, waar de nieuwe
wereldmacht zal worden gevestigd.
Zóó zien we de zaken.
Eens heeft de overige wereld ge
teerd op de welvaart van Europa
later hebben we geleefd (en oorlog
gevoerd) van het geld uit Amerika,
-• straks zullen we een betrekkelijk
economisch herstel misschien nog te
danken krijgen aan het rijke, einde
lijk tot orde en tucht gebrachte,
Azië.
Dat zouden we den Japanners dan
te danken hebben.
Men versta ons goed we voelen
het als een onrecht, wat Japan den
Chineezen aandoet en we zijn paci
fistisch genoeg om een einde van
den bloedigen strijd in het Oosten
te wenschen. We veroordeelen het
optreden van Japan.
Maar....
Al de tranen, welke in de Ver.
Staten, Engeland en Frankrijk over
het lot der Chineezen worden gestort,
zijn lang niet allemaal vredestraneD.
Europa en de Ver. Staten hebben
in China óók belangen en daarom
huilt men er over den Japanschen
willekeur, niettegenstaande Europa
en Amerika sinds jaar en dag óók
eigen legers op Chineeschen grond
onderhouden.
Wat Japan in China doet, is een
schending van menschenrechten, maar
voldoet aan dringende natuurwetten.
Het Japansche volk behoeft nood
zakelijk expansie en de Japansche
handel is voor haar afzet op het
onmetelijke en dichtbevolkte China
aangewezen. Maar in dat China van
honderden millioenen inwoners
heerscht een volkomen chaos, waar
door het onderhouden van normale
handelsbetrekkingen onmogelijk is.
Heele provincies, elk op zich veel
malen grooter dan ons land. worden
door communistische bendeu afge
stroopt, geplunderd en voor een deel
plat gebrandandere provincies
worden bestuurd door „generaals",
die niet anders dan bandieten-leiders
zijn en de bevolking afpersen.
Het centrale gezag is er een fictie.
En nu gaan de Japanners dat land
pacificeeren. Natuurlijk, het is ge
meen en mag niet. We protesteeren
er tegen. En ze doen het om huD
eigen voordeel. Maar... straks zullen
de rustige Chineesche burgers einde
lijk vrij kunnen ademen onder Japan
sche „overheerscbing", bevrijd als ze
zijn van de stroopeDde bandieten-
denden en de geldzuchtige generaals
die met lust de bevolking afpersen
en het daarop gaarne voor goed
geld nog eens aaD den Japanschen
indringer verkoopen
Nog eensde Japanners mogen
zoo niet doen, maar.,, ze doen het
en straks zal een heele wereld pro-
fiteeren van de voordeelen, welke
door orde en tucht geschapen zijn
in een onmetelijk groot land dat rijk
is aan natuurlijke wélvaartbronneo.
welke door de chaostische toestan
den nimmer konden worden geëx
ploiteerd.
Met zoo'n nieuwe, wordende
wereldmacht, kan men trachten om
in vriendschappelijk verkeer te
komen. Dat is profijtelijk. Men kaD
echter als kleine natie tegen zulke
grootmacht ook een brutalen mond
yaan opzetten men kan er zelfs op
gaan schieten, met kogels of met
spek. Dat is wel niet profijtelijk,
maar 't is dapper en heldhaftig, ge
heel naar den aard van briezende
Hollandsche Leeuwen.
De Japansche gezant in Den Haag
stond dezer dagen een intervieuw
toe aan de pers en daarbij wees hij
op de groote beteekeais der Borne j-
sche olievelden, voor het geval Japan
in den Pacific een vlootbasis zou
willen vestigen, 't Was allemaal
maar toekomstmuziek, zei hij, en
wat Japan ook te regelen zou wen-
Belangryk voor iedereen
Wij gelooven den lezers een dienst
te bewijzen, wanneer wij wijzen op
het gevaar, dat elke verkoudheid
met zich kan brengen. Elke ver
koudheid, zoo onschuldig zij ook
lijken moge, mag men niet erger
laten worden.
Ter bestrijding bestaat niets beters
dan ..ASPIRIN-TABLETTEN", het
wonderbaarlijke product, dat reeds
duizenden en duizenden het leven
tijdens influenza- en griep epidemiën
gered heeft.
Worden „ASPIRIN-TABLET
TEN" bijtijds ingenomen dan onder
vangt men verkoudheid en voorkomt
daardoor verder gevaar.
„ASPIRIN-TABLETTEN" kun
nen zonder bezwaar geDomen worden,
daar zij maag noch hart schaden.
Let er echter steeds op, dat U
„ASPIRIN" ontvangt, wanneer U
dit verlangt.
„ASPIRIN-TABLETTEN" zijn
herkenbaar aan het Bayer-kruis op
elke tablet en zijn uitsluitend ver
krijgbaar in oraDjeband-buisjes met
20 tabletten a 70 cent en in oranje
zakjes met 2 tabletten a 10 cent.
schen 't zou alléén langs vriend-
schappelijken weg kunnen gebeuien.
En van de week kwam de Japan
sche Volkenbondsgezant in ons land
blijkbaar om te vertellen, dat de
Japanners voor hun overbevolking
gaarne wat gelegenheid tot vestiging
in Nieuw-Guinea zouden willen
hebben.
Over zulke dingen prakkizeert du
eenmaal een opkomende grootmacht.
We zouden zoo zeggen, dat men in
Den Haag eens heel vriendelijk met
zulke heeren bad kunnen praten en
ze desnoods met een Hollandsch
kluitje in het Japansche riet had
kunnen sturen, maar zóó denken
onze Hollandsche Leeuwen in Den
Haag er niet over.
„Met het oog op den gespannen
toestand in het verre Oosten,, is op
Borneo een aantal mannetjes van de
militie onder de wapenen geroepen
en die zijn nu opgesteld bij de enkele
kanonnen, welke we sedert de
inkrimping van het beroepspersoneel
verlaten langs de onmetelijke
kusten van Borneo hebben staan.
Het is een duidelijk gebaar aan
de Japanners. Het is ook een man
haftig gebaar. Het getuigt van onzen
moed en van onze onverschrokken
heid. Het herinnert aan de heroïsche
figuur van... Don Quichotte.
Toch gelooven we, dat men met
een gezellig babbeltje bij een grooten
sterken buut méér bereikt, dan met
zulk aanblaffzn. Temeer, omdat het
een buur is, dien we behalve om
zijn kracht van thans, straks wellicht
ook nog omwille van bepaalde voor
deelen te ontzien hebben.
VENRAY. 11 Maart 1933.
EERW. ZUSTER CHRISTINE
VIERT FEEST 1
Woensdag 29 Maart hoopt de
Eerw. Zuster Christine den dag te
herdenken, dat ze 25 jaren lang vol
liefde geweckt heeft aan de opvoe
ding van de Veoraysche kleuters 1
Wij allen, wij kennen Zuster
Christine 1 Wie herinnert zich niet
uit z'n jeugd Zuster Christine met
de groene blikken trommel vol
boterhammen. Hoe heerlijk smaakten
die ons Hoe moederlijk ontknoopte
ze onze jasjes, als onze handjes
verkleumd waren van de kou. En
hoe warmpjes knuffelde zij ons weer
in, als wij naar huis moesten. Ja, de
Venrayscbe Moeders weten wel, dat
de kleintjes bij Zuster Christine wat
goed bewaard zijn I Wij kunnen deze
goede Zuster niet dankbaar genoeg
zijn voor hare liefdevolle zorgen.
Wij zijn er van overtuigd, dat deze
dag dan ook niet ongemerkt voor de
Eerw. Zuster voorbij zal gaan.
't Feest zal zijn voor de kleintjes
29 Maart a.s. In „Jeruzalem" zal het
le Paaschdag gevierd worden.
TREKHONDEN WET.
Herkeuring van alle trekhonden.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter algemeene kennis,
dat door hen een herkeuring van alle
trekhonden wordt bevolen, welke zal
gehouden worden op 28 en 29 Maart
a.s. en wel
Dinsdag 28 Maart voorm. 9 uur te
Oostrum, beginpunt weg Geijsteren,
voorm. 10 uur te Oirlo, pomp bij J.
H Nelissen,
voorm. 11 uur te Castenray, kermis
terrein,
nam. 3 uur te Leunen, nabij het
T ransformatorhuisje.
Woensdag 29 Maart voorm. 9 uur
Dorp, Henseniusplein,
voorm. 10 uur Nachtegaal, Deum.
weg,
nam. 2 uur Merselo, kermisterrein.
De vroeger uitgereikte nummerbe-
wijzen moeten worden meegebracht.