JAtfQNqft Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. liwróidp: XVII Nederlandse liturgiese week te Venray ontwikkeling. YQORDEO.IGSTO VQQRDEEW Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Politieke Waardeering. Japan en Ned. Indië. Provinciaal Nieuws Zaterdag 11 Maart 1933 Vier en vijftigste Jaargang No. 10 I MANUFACTURE BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS MANUFACTURE BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER A^VERTENTIEN 1—8 regels 60 cenl, elke regel meer 7',cl. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNOKIIOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent 21-26 Augustus 1933. V. Het Mis-triduum. D'r is een misverstand aan 't groeien Van verschillende zijden merkte ik het. Er zijn er, die menen, dat dit Mis-triduum bestemd is voor mensen, die wat achter zijn in hun geloofs kennis, of die van hun godsdienst niet zoveel (meer) afweten zo'n soort ouderwetse avondschool, of 'n soort gratis-gelegenheid om „bijge werkt" te worden zó dat iemand, die z'n plichten gewoonlik doet, eigenlik net zo goed kan wegblijven; of misschien nog wel beter doet met niet te komen, om plaats te maken voor zovelen, die 't wèl kunDen ge bruiken Men ziet de liefde is vindingrijk Neen dat is een fundamentele misvatting Ons Mis-triduum is voor de hele parochie, voor allen jong en oud, arm en rijk, weinig gelet terden en „gestudeerden", werkgever en werknemer, jongens en meisjes, (óók voor oude jongens van om ende om 20 jaar) niet iets aparts voor 3de Orde, H. Familie, Kongre gatie, K.J.V., Patronaat, of wat dan ook... 'n Tweede misvatting: Sommige menen, dat er 'n soort retraite gegeven wordt, dat ze 'n reeks missie-preken gaan krijgen, dat er „van alles" moet gedaan worden Neen, niets van dat alles. Ons Mis-triduum is een reeks Konferenties over het H Misoffer 'n werk-triduum, ik zou haast zeggen 'n soort studie-week we gaan het H. Misoffer leren verstaan, beter verstaan we gaan de H. Mis beter leren bijwonen we gaan het hoogste, wat we hebben van onzen godsdienst, beter begrijpen, en daarom beter doen, beter verrichten. Want dit is de grondoorzaak van ons gebrek aan belangstelling, de diepste grond van onze onverschil ligheid, dal we van het H. Misoffer geen tiende part verstaan 't Is stout gezegd, maar... waar Als iemand maar één tiende part begreep, dan zou hij geen enkele dag de H. Mis verzuimeD, of nooit de H. Mis bijwonen op een wijze, die toch allerminst onder de „goede ma nieren" kan gerangschikt worden. Ik wil direkt toegeveo, dat vele lezers méér, en véél meer dan een tiende part er van begrijpen, maar dat ons prakties geloof te kort schiethet lééft niet in ons, wat de H. Mis iswij geloven en wij weten wat de H. Mis is maar 't is geen bewust geloof, geen bewust weten en ook, waar wij weten, durven (of willen wij de praktiese gevolgtrek king niet aan Ik durf het nog eens te herhalen Wy hebben geen idee wat eigen lik de H. Mis is en daarom is er zo weinig belangstelling voor wij begrijpen veel te weinig wat het Offer eigenlik is wij begrijpen veel te weinig van de zinrijke ceremonies; wat daar aan 't altaar gebeurt, het spreekt zo weinig tot ons. En omdat wij prakties zo weinig begrijpen van de H. Mis, hebben we ook een absoluut verkeerd begrip er van hoe wy de H. Mis moeten by wonen Wij beschouwen ons zelf veel te veel als toeschouwer, als eenvoudige toehoorders, die er alleen maar bij hoeven te zijn, die enkel de Mis horen"", terwijl de priester aan het altaar het eigenlike Offer opdraagt, en de 5—10—20 ook nog iets meer er bij mogen doen. Pafet van Clé, de triduum-reider, verhaalt in zijn brochure „Een Mid week", hoe hij eens iemand, die achter in 't portaal stond, vroeg, wat hij eigenlik kwam doen, en de jonge man antwoordde hem, heel tekenend: Wachten tot 't gedaan isI En, eerlik gezegd, hoeveel van die wachters tellen wij niet onder onze gelovigen. Want dat „wachten tot 't gedaan is" kan op 20 verschillen de manieren gebeuren of men lui tegen een pilaar aanhangtachter in het portaal op z'n hurken neerzit, op 'n stoel knielt, in de bank heel devoot in z'n boek leest, z'n rozen krans bidt... 't is allemaalwachten tot 't gedaau is Neen, als wij naar de H. Mis gaan, dan gaan wy naar de Mis, en dan gaan we niet ons morgen gebed bidden, dan gaan we niet „even" naar de kerk, omdat we met een noveen bezig zijn, omdat we dien dag tentamen of examen moeten maken, dan gaan we niet met de beste bedoelingen en Je heiligste intentie van alles doen, behalve de H. Mis bijwonen, neen als we naar de kerk gaan om het H. Mis offer bij te wonen, dan gaan we de H. Mis hywonen, dan gaan we ons „even" verdiepen in 't grote ge beuren van Kalvarie, dan gaan we met den priester ook ons offer brengen, dan gaan we met den priester mee-offeren, dan mogen we ook ons woord gaan meespreken, of bij plechtige gelegenheden mee zingen. MEN VERSTA MIJ GOED: In het voorafgaande heb ik vol strekt geep aan- of bemerking willen maken op de velen, die hier in Venray dageliks de H. Mis bijwonen; en al weten zij ook prakties weinig van het H. Misoffer, degenen die zó, „gewoon", „op z'n ouwerwets" de H. Mis bijwonen, doen honderd maal beter werk dan degenen, die niet komen, en ze hebben er zeker veel verdiensten van. maar Ook zij moeten beslist wat meer weten over onzen H. Godsdienst, over het heiligste en het allervoor naamste wat we hebben in ons H. Geloof; zij hebben recht op wat beters voor hun zieleleven, zij hebben recht op het beste wat wij geven kunnen. En hoe velen juist van de goed-menenden, zoeken iets beters, iets hogers; en omdat zij het BESTE niet kennen, trachten zij een surro gaat te zoeken in allerlei devoties, gaan wél naar 't Lof, gaan wél naar St Antonius of St. Majella, maar het eigenlike, het allervoornaamste de H. Eucharistie, het Hoog-heilig Mis offer, ja wij kennen het, maar we konden er zo oneindig méér aan hebben. Nog eens, men versta mij goed, ik zeg volstrekt niets van hen, die naar 't Lof gaan, die den H. Gerardus Majella, S. Antonius, S. Theresia v. Lisieux, enz. vereren, integendeel maar WAT HET ZWAARSTE IS, MOET HET ZWAARSTE WEGEN DAAROM - KOMT ALLEN Komt allen naar de serie Konfe- rentie over het H. Misoffer, die de Belgiese Norbertijnerpater Antoon van Clé voor U gaat houden. KOMT ALLEN, en vooral bidt nu reeds véél, dut God zyn onniisbHrcn zegen over dit heer- like werk moge uitstorten. E. B. De candidatcnlyst gereed. Onze a.s. Kamerleden. In het vuur voor de Katholieke lyst. Binnen de muren van de Kath. Staatspartij hebben we j.l. de katho lieke candidatenlijsten voor de Tweede Kamerverkiezing samengesteld. Het was de strijd binnen de partij om de plaatsen, maar het is een vreedzame strijd geweest, zooals onder katholieken betaamt. Er waren zeer veel candidaten, die aan de beoordeeling van de kiezende leden werden onderworpen. Er was volkomen vrijheid. Kies-comité's ijverden voor afzonderlijke candidaten zooals deze voorzien zijn in de reglementen der partij. Er kwamen circulaires, aanplakbiljetten en adver tenties los. 't Was een levendige actie waaruit een candidatenlijst van tien te voorschijn is gekomen. Meer dan veertigduizend katholieke Lim- burgsche mannen en vrouwen hebben aan deze stemming deelgenom.-n. Henri Hermans, die den omschre ven zetel voor arbeid bij enkele candidaatstelling verkreeg, zal no. 1 zijn van de katholieke Limburgsche lijst. Het was voorzeker een blijk van groot vertrouwen dat deze zetel binnen den Kiezersbood onbestreden bleef. De heer Hermans is in alle kringen onzer katholieke samenleving, bij werkgevers, werknemers en overal een zeer gewaardeerde persoonlijkheid Steeds vindt men hem vooraan in den beginselstrijd. Hoezeer de tegen stander hem vreest blijkt uit de felle bevitting waaraan hij in het Volk en andere socialistische bladen bloot staat. Dr. W. Droesen volgt na Her mans op den omschrevenzetel voor landbouw, gedurende verschillende jaren met eere ingenomen door wijlen den heer Ament. Met jeugdige werk kracht gaat hij in Den Haag ons volk vertegenwoordigen. Voor de Katholieke Kamerfractie, en in de Kamer zelf voor de ministers en medeleden, zal hij een uitstekend voorlichter blijken voor land en tuinbouwaangelegenheden, geholpen door in langdurige studie verworven theoretische en practische kennis. De leden der Kiesvereenigingen hebben hem met zeer groote meerderheid gekozen uit de drie candidaten voor dezen zetel. Na deze beide omschreven zetels volgt op den eersten z.g. vrijen zetel de minister president jhr. mr. Ch. Ruijs de Beerenbrouck. Met een schitterend slemmencijfer heeft katho liek Limburg waardeering uitgespro ken voor zijn groote verdiensten en zijn staat van dienst. Vier jaren ge leden heeft Limburg hem afgestaan om de eerste plaats te gaan innemen en de trekkracht te zijn op de katholieke lijst in de drie groote steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Een minister president in crisistijd kan onmogelijk populair zijn. Een kabinet dat tekorten van meer dan honderd millioen heeft weg te werken, moet velen ontevreden stem men. Het kan niet anders. Politieke tegenstanders zouden dan ook tegen een Ruijs als katholieke lijsttrekker in de groote steden zeker een ge weldige actie hebben ontplooid. Door jhr. Ruijs niet opnieuw in Holland te candideeren zijn de leiders daar blijkbaar voor dien verwachten tegen stand in hun schulp gekropeD, in tegepstelling met de christelijk- historischen, die jhr. de Geer, den bestreden minister van Financiën en opperste der bezuinigers, voor den vijand no. 1 te plaatsen. Laten we ons in deze kwestie niet langer verdiepen Limburg toont zeer zeker geen kiezersvrees, wanneer het jhr. Ruijs opneemt onder de candi daten die hier zullen worden gekozen. Het wenscht hem in de Kamer, om dat hij daar thuis hoort met zijn ondervinding, beleid, bestuursgaven en wetenschappelijke bekwaamheid. Opnieuw wordt de vierde Lim burgsche zetel ingeruimd voor ir. M. C. E. Bongaerts, oud minister vaD Waterstaat, die zich in het verleden veel verdiensten verwierf door een krachtige bevordering der Maas kanalisatie en andere Limburgsche WaterwegeD, door het Limburgsche tramplan en de bevordering van zoo veel andere Limburgsche belangen. De algemeene en principieele belan gen voorstaande, is ir. Bongaerts de groote verkeersspecialiteit voor ons land en daardoor van veel beteeke- nis voor fractie en Kamer. Hij over- schouwt de internationale verkeers problemen, bestudeert de strevingen welke de Europeesche land n leideu bij hun Rijn en Donaupoliliek en andere vragen van het verkeer te water, daarbij in het oog houdeüd hoe Nederlands belangen daarbij worden behartigd of geschonden dreigen te worden, en speciaal be schouwend, wat kan worden gedaan voor Limburg dat zulk een belang rijken waterweg gaat krijgen, wan neer het Julianakanaal weldra zal zijn afgebouwd, belangrijk voor ons gewest, maar vooral voor het inter nationale verkeer. Ook den heer mr P. W. H. Truijen werd door de stemmende Limburgsche katholieken opnieuw zijn zetel toegedacht. De zeer belangrijke functie welke hij als hoofdinspecteur van het lager onderwijs innam, wij3t hem vanzelf aan als raadgever voor de Kath. Staatspartij op een terrein waar zoo dikwijls een deskundig advies noodig is. De strijd om de zetels binnen de Kath. Staatspartij is nu ten einde. We gaan thans weer zorgen dat we de vijf zetels verwerven. Geheel Katholiek Limburg staat daarom weer als één man achter de katho lieke lijst, waarvoor we van nu af aan gaan strijden, zoodat op Woens dag 26 April a.s. alle katholieke mannen en vrouwen van Limburg hun stem gaan uitbrengen op de katholieke lijst. Allen aan het werk 1 Over zes weken is de strijd beslist. Een korten tijd van inspanning dus, maar met verdubbelde kracht 1 ROELAND. Heden regeert Hitler in Duitschland, misschien ten genoegen van de helft plus één van het Duitsche volk, dat hem verkoos, maar lot gram van de andere helft en tot leedwezen van vele buitenstaanders, o.a. van de over- groote meerderheid van ons eigen volk. Wij hier, we mogen Hitier niet. We houden niet van al te veel dwang en ook niet van al te groote monden. Hitier is een man, die het geweld als strijdmiddel bezigt en wij zijn sentimenteel genoeg om het als regel voor de verdrukten op te nemen, ook al zou het niet precies de onschuld zijn, welke wordt ver drukt. Persoonlijk, de schrijver van dit artikel, zijn we niet anders noch beter dan de volksmeerderheid, welke we zoo juist schetsten. We houden niet van Hitler en in het algemeen niet van fascistische methoden. Maar toch willen we niet meedoen aan de ver guizing van den nieuwen Duitschen heerscher, omdat we veel van wat we niet kunnen goedkeuren, toch vermogen te begrijpen. Wat we bedoelen, vonden we zoo juist gekarakteriseerd in een opmer king van Ds. Banning op het jongste congres der S.D.A.P. te Nijmegen. Daar was men natuurlijk ook zeer onder den indruk >>an den uitslag der verkiezingen in Duitschland, welke voor geruimen tijd een onderdruk king beteekent van de vrije meenings- uiting der democratische partijen, ODder welke ook de S.D.A.P. zich gaarne rekent, als haar dat te pas komt. Een jong, vurig en strijdbaar con greszanger hij was o.a. een hevige voorstander van een militair ge schoolde socialistische afweer-organi satie in ons land vond het ver schrikkelijk, wat in Duitschland was geschied en riep, blijkens het verslag in „Het Volk" o.a. met veel pathos uit „Een bende pummels mag als in Duitschland, ons het werk niet onmogelijk maken Ds. Banning meikte toen later op „Om het fas cisme (in Duitschland) te kunnen beoordeelen, moeten wij het leeren begrijpen. Daarvoor is studie noodig. Want in dit fascisme steekt een groot stuk lijden van een volk 1" Dat vonden we een mooi getuige nis, omdat het kwam van een zijde, welke principieel scherp tegenover het fascisme staat. We vermogen het Duitsche fas cisme niet te prijzen, maar komen onder den indruk van de grootte van den nood van een volk, waaruit zóó iets als dat fascisme kan voort komen. Millioenen zonen des lands zijn gevallen in een wanhopigen volkerenstrijd, terwijl de burgeibevol- king gedurende jaren aan den hon gersnood was prijs gegeven. Ed onderwijl zoo'n geslagen rijk werkte aan haar herstel, werd het leeg gezogen door de overwinnaars en gekromd gehouden onder wreeden druk. Politieke leiders van velerlei kleur hebben wanhopig gepoogd om het land er weer boven-op te brengen, maar tevergeefs. Eindelijk, na veertien na oorlogsche jaren heeft het volk haar geloof prijs gegeven, dat de oude leiders met de oude middelen nog een levensmogelijkheid zouden kunnen scheppen voor het jonge ge slacht, dat wanhopig worstelde om haar plaatsje onder de zon. Toen pas heeft het den nieuwen roep aanhoord van de nieuwe leiders, die wel Diet konden bogen op successen uit het verleden, maar die tenminste andere wegen konden wijzen, welke nog niet waren betreden. Zouden ze het niet riskeeren om ze te volgen op het nieuwe pad Wat waagde het volk er mee Als iemand jaren lang tevergeefs geworsteld heeft om het bestaan te vestigen en er bieden zich nog geenerlei perspectieven, zou men bet hem dan kwalijk kunnen nemen, dat hij het eens probeert met een lot in de loterij V Dit artikel is tenslotte niet alleen bedoeld om het Duitsche fascisme te verschooneD. Wat we hierboven schreven, moet gelden als waar schuwing bij het vormen van een oordeel over personen en zaken, met welke we verschillen. Het is eisch van menichelijkheid. dat we objectief zijn in de waardeering van het werk van anderen. Tout savoir. e est beaucoup pardonner Alles welen, beteekent veel vergeven. We behoeven id het leven geen verkeerde daden van anderen te tole- reeren, maat bij rechtvaardige beoor deeling zullen we er wél vaak toe dienen te komen om ze te excuseeren. Dat laatste leidt tot begrip en begrip voert ons tot verzwakking der tegen stelling. eindelijk ook tot com promissen en toenadering, welke het mogelijk maken om het aanvankelijk verkeerd gestelde, te corrigeeren. MIJNHARDT's Zenuw-Tabletten 75 ct Laxeer-Tabletten 60 ct Hoofdpijn-Tabletten 60 ct Het zijn wel zéér bijzondere tijden waarin we leven een periode, waarin heel wat wereldgeschiedenis wordt gemaakt. Wereldoorlog, wereldcrisis, bolsjewisme, fascisme, inflatie der voornaamste geldwaarden, ontzetten de werkloosheid en... ineenstorting van de Nieuwe Wereld (Amerika) en vestiging van een Aziatische grootmacht, dat alles beleefden en beleven we in nauwelijks twee volle decennia. De Oude Wereld (Europa) heeft, voor wat de hegemonie op onze planeet betreft, voorgoed afgedaan in een vrij snel tempo worden de Europeanen uit de andere wereld- deelen weggedrongen. De Nieuwe Wereld vestigde en handhaafde zich met haar geldmacht, maar de funda menten, waarop die macht steunde, storten op het oogenblik onder veel gekraak ineen. En onderwijl vecht het Japansche volk ter vestiging van orde en tucht in het groote Azië, waar de nieuwe wereldmacht zal worden gevestigd. Zóó zien we de zaken. Eens heeft de overige wereld ge teerd op de welvaart van Europa later hebben we geleefd (en oorlog gevoerd) van het geld uit Amerika, -• straks zullen we een betrekkelijk economisch herstel misschien nog te danken krijgen aan het rijke, einde lijk tot orde en tucht gebrachte, Azië. Dat zouden we den Japanners dan te danken hebben. Men versta ons goed we voelen het als een onrecht, wat Japan den Chineezen aandoet en we zijn paci fistisch genoeg om een einde van den bloedigen strijd in het Oosten te wenschen. We veroordeelen het optreden van Japan. Maar.... Al de tranen, welke in de Ver. Staten, Engeland en Frankrijk over het lot der Chineezen worden gestort, zijn lang niet allemaal vredestraneD. Europa en de Ver. Staten hebben in China óók belangen en daarom huilt men er over den Japanschen willekeur, niettegenstaande Europa en Amerika sinds jaar en dag óók eigen legers op Chineeschen grond onderhouden. Wat Japan in China doet, is een schending van menschenrechten, maar voldoet aan dringende natuurwetten. Het Japansche volk behoeft nood zakelijk expansie en de Japansche handel is voor haar afzet op het onmetelijke en dichtbevolkte China aangewezen. Maar in dat China van honderden millioenen inwoners heerscht een volkomen chaos, waar door het onderhouden van normale handelsbetrekkingen onmogelijk is. Heele provincies, elk op zich veel malen grooter dan ons land. worden door communistische bendeu afge stroopt, geplunderd en voor een deel plat gebrandandere provincies worden bestuurd door „generaals", die niet anders dan bandieten-leiders zijn en de bevolking afpersen. Het centrale gezag is er een fictie. En nu gaan de Japanners dat land pacificeeren. Natuurlijk, het is ge meen en mag niet. We protesteeren er tegen. En ze doen het om huD eigen voordeel. Maar... straks zullen de rustige Chineesche burgers einde lijk vrij kunnen ademen onder Japan sche „overheerscbing", bevrijd als ze zijn van de stroopeDde bandieten- denden en de geldzuchtige generaals die met lust de bevolking afpersen en het daarop gaarne voor goed geld nog eens aaD den Japanschen indringer verkoopen Nog eensde Japanners mogen zoo niet doen, maar.,, ze doen het en straks zal een heele wereld pro- fiteeren van de voordeelen, welke door orde en tucht geschapen zijn in een onmetelijk groot land dat rijk is aan natuurlijke wélvaartbronneo. welke door de chaostische toestan den nimmer konden worden geëx ploiteerd. Met zoo'n nieuwe, wordende wereldmacht, kan men trachten om in vriendschappelijk verkeer te komen. Dat is profijtelijk. Men kaD echter als kleine natie tegen zulke grootmacht ook een brutalen mond yaan opzetten men kan er zelfs op gaan schieten, met kogels of met spek. Dat is wel niet profijtelijk, maar 't is dapper en heldhaftig, ge heel naar den aard van briezende Hollandsche Leeuwen. De Japansche gezant in Den Haag stond dezer dagen een intervieuw toe aan de pers en daarbij wees hij op de groote beteekeais der Borne j- sche olievelden, voor het geval Japan in den Pacific een vlootbasis zou willen vestigen, 't Was allemaal maar toekomstmuziek, zei hij, en wat Japan ook te regelen zou wen- Belangryk voor iedereen Wij gelooven den lezers een dienst te bewijzen, wanneer wij wijzen op het gevaar, dat elke verkoudheid met zich kan brengen. Elke ver koudheid, zoo onschuldig zij ook lijken moge, mag men niet erger laten worden. Ter bestrijding bestaat niets beters dan ..ASPIRIN-TABLETTEN", het wonderbaarlijke product, dat reeds duizenden en duizenden het leven tijdens influenza- en griep epidemiën gered heeft. Worden „ASPIRIN-TABLET TEN" bijtijds ingenomen dan onder vangt men verkoudheid en voorkomt daardoor verder gevaar. „ASPIRIN-TABLETTEN" kun nen zonder bezwaar geDomen worden, daar zij maag noch hart schaden. Let er echter steeds op, dat U „ASPIRIN" ontvangt, wanneer U dit verlangt. „ASPIRIN-TABLETTEN" zijn herkenbaar aan het Bayer-kruis op elke tablet en zijn uitsluitend ver krijgbaar in oraDjeband-buisjes met 20 tabletten a 70 cent en in oranje zakjes met 2 tabletten a 10 cent. schen 't zou alléén langs vriend- schappelijken weg kunnen gebeuien. En van de week kwam de Japan sche Volkenbondsgezant in ons land blijkbaar om te vertellen, dat de Japanners voor hun overbevolking gaarne wat gelegenheid tot vestiging in Nieuw-Guinea zouden willen hebben. Over zulke dingen prakkizeert du eenmaal een opkomende grootmacht. We zouden zoo zeggen, dat men in Den Haag eens heel vriendelijk met zulke heeren bad kunnen praten en ze desnoods met een Hollandsch kluitje in het Japansche riet had kunnen sturen, maar zóó denken onze Hollandsche Leeuwen in Den Haag er niet over. „Met het oog op den gespannen toestand in het verre Oosten,, is op Borneo een aantal mannetjes van de militie onder de wapenen geroepen en die zijn nu opgesteld bij de enkele kanonnen, welke we sedert de inkrimping van het beroepspersoneel verlaten langs de onmetelijke kusten van Borneo hebben staan. Het is een duidelijk gebaar aan de Japanners. Het is ook een man haftig gebaar. Het getuigt van onzen moed en van onze onverschrokken heid. Het herinnert aan de heroïsche figuur van... Don Quichotte. Toch gelooven we, dat men met een gezellig babbeltje bij een grooten sterken buut méér bereikt, dan met zulk aanblaffzn. Temeer, omdat het een buur is, dien we behalve om zijn kracht van thans, straks wellicht ook nog omwille van bepaalde voor deelen te ontzien hebben. VENRAY. 11 Maart 1933. EERW. ZUSTER CHRISTINE VIERT FEEST 1 Woensdag 29 Maart hoopt de Eerw. Zuster Christine den dag te herdenken, dat ze 25 jaren lang vol liefde geweckt heeft aan de opvoe ding van de Veoraysche kleuters 1 Wij allen, wij kennen Zuster Christine 1 Wie herinnert zich niet uit z'n jeugd Zuster Christine met de groene blikken trommel vol boterhammen. Hoe heerlijk smaakten die ons Hoe moederlijk ontknoopte ze onze jasjes, als onze handjes verkleumd waren van de kou. En hoe warmpjes knuffelde zij ons weer in, als wij naar huis moesten. Ja, de Venrayscbe Moeders weten wel, dat de kleintjes bij Zuster Christine wat goed bewaard zijn I Wij kunnen deze goede Zuster niet dankbaar genoeg zijn voor hare liefdevolle zorgen. Wij zijn er van overtuigd, dat deze dag dan ook niet ongemerkt voor de Eerw. Zuster voorbij zal gaan. 't Feest zal zijn voor de kleintjes 29 Maart a.s. In „Jeruzalem" zal het le Paaschdag gevierd worden. TREKHONDEN WET. Herkeuring van alle trekhonden. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter algemeene kennis, dat door hen een herkeuring van alle trekhonden wordt bevolen, welke zal gehouden worden op 28 en 29 Maart a.s. en wel Dinsdag 28 Maart voorm. 9 uur te Oostrum, beginpunt weg Geijsteren, voorm. 10 uur te Oirlo, pomp bij J. H Nelissen, voorm. 11 uur te Castenray, kermis terrein, nam. 3 uur te Leunen, nabij het T ransformatorhuisje. Woensdag 29 Maart voorm. 9 uur Dorp, Henseniusplein, voorm. 10 uur Nachtegaal, Deum. weg, nam. 2 uur Merselo, kermisterrein. De vroeger uitgereikte nummerbe- wijzen moeten worden meegebracht.

Peel en Maas | 1933 | | pagina 1