fjAcrokift:
GROOTF OPTOCHT
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JACfjtó
MANUFACTUREN
YQORDLLLKiïTft
I MANUFACTUREN.
1 BLIJKEN -
TOCH HET
(voordeel™
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Van de Snoepcent
en andere dingen.
Hitler en de kleine
man
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 30 Juli 1932
Drie en vijftigste Jaargang No. 31
BLIJKEN I
TOCH HET
PEEL EN MAAS
PRIJS DER ADVERTENTIEN 18 regels 60 cent, elke regel ineer 7 ct.
bij abonnement lagere tarieven.
litguve Tan PI KM A VAiN DEN MITNOKHOE VENHAV
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartarfl voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
0. L. Vrouw Behoudenis
der Kranken, Oostrum.
't Kan zoo nu en dan iemand
lastig uitkomen, dat onze gezellige
krant „Peel en Maas" maar éénmaal
in de week verschijnt. Dan kan men
soms vijf of zes dagen moeten
wachten, eer 'n ding dat krom staat,
weer wordt rechtgezet. Wie weet
wat „Peel en Maas" nog doet, nu
Venray zoo groot wordt
„Men" zegt (die akelige, sluike,
slinksche, wauwelende „men" dat
er op het Sportterrein aan den
Leunschen weg 'n „snoepwinkel"
komt Dat is natuurlijk weer „echt
waar" Ja, daar komt zoo'n winkel,
waar de kinderen met 'n cent naar
toe kunnen gaan, om uit te zoeken
wat toch wel 't lekkerst is en wat 't
langst duurt waar ze 't langst op
kunnen „^oebelen."
„Echt waar 1" Ja, 't ligt immers
zoo heelemaal in de lijn van 'n
Patronaatscommissie om de miserabele
snoepzucht te bevorderen Dat
komen de kinderen, in onzen tijd van
weekelijke opvoeding, nog precies te
kort
Alle wrange gekheid op 'n stokje
er is het Patronaat al zoo vaak door
„welwillende" grossiers aangeraden
om er „snoep" te verkoopen en
sigaretten en dergelijke. En dan
armere jongens, die geen centen heb
ben, laten toekijken Er is nog geen
directeur geweest en er zal er hopelijk
en denkelijk wel nooit een komen,
die op zoo'n dommiteit ingaat 1
Merci 1....
't Bovenstaande zou feitelijk van
te particulieren aard zijn om een
plaats te vragen pp het wijde weid
sche gebied van het hoofdartikel,
iodien we er Diet enkele opmerkingen
van algemeenen aard aan konden
vastknoopen God ter eere.
Wat „versnaperingen" betreft
Wie daar, omringd van allerlei
comfort, onder 't genieten van 'n
duur merk wijn en 'n fijne sigaar
hoofdschuddend over liggen te
boomen, deden eerlijker met een boom
op te zetten over zelfzucht. Men
moet aan de kinderen iets gunnen.
De Schepper heeft cacaovrucht,
•suikerriet en dito biet, appelboom,
pepermuntstruik en honingbij niet
voor niets geschapen. Op de Bruiloft
van Cana zal wat anders gepresen
teerd zijn dan uitsluitend droog rogge
brood. Sint Franciscus van Assisi,
dit wonder van versterving. Sint
Philippus Nerius en honderden andere
heiligen gunden veel aan de kinderen.
Maar de „pest" is de „snoepcent."
De moeder, degenen die van Gods
wege met de opvoeding belast zijn,
die moeten zelf de versnapering uit-
deelen. Dat zouden ook de verstandige
verkoopers van versnaperingen liever
hebben, dat de moeder zelf kwam
koopen. Nu twijfelen ze vaak, of de
centen niet gestolen zijn en... aarzeleD
om er iets over te zeggen, omdat
ze van de „opvoeders" (God betere
het 1) nog 'n grooten mond kunnen
toekiijgen. De snoepceoten steken
anderen kinderen, die minder hebben,
de oogen uit. Dat uitzoeken wat de
kinderen doen, en dat redeneeren
over 't lekkerste, wakkert verkeerde
neigingen en booze gewoonten aan,
en niet de zelfbeheersching, die ze
hard noodig hebben. Snoepcenten
maken dieven. Het spreekt vanzelf,
dat er uitzondering kan worden ge
maakt, b.v. met de kermis en bij
bizondere feestelijke gelegenheden.
Iemand zal zeggen „dat heb ik
nooit zoo ingezien van die snoep
centen." Neen, want u is braaf en
meent 't goed met de kinderen, 't Is
bij u niet anders dan een vergissing
Nu, die kan hersteld worden.
Is de moeder gewoon om zelf de
versnapering te koopen en uit te
deelen, dan kan ze ook 'n woordje
zeggen over vastendag. Ze kan 'n
keer iets minder geven en erbij ver
tellen, dat er iets is bespaard voor
de Armen, de Kindsheid, of welk
goed werk ook. De kinderen zullen
er niet van doodgaan goed chris e-
lijk-opgevoede kinderen kunnen zeer
edelmoedig zijn, als 't is voor Onzen
Lieven Heer.
Kinderen moeten van jongs af zich
leeren bedwingen. Dat hebben ze
vandaag in onze van boven tot onder
verrotte wereld méér dan ooit noodig.
Kinderen moeten streng worden
opgevoed. Wat niet beteekentte
streng. Welke ouders zijn 't meest
bemind, tot in hoogen ouderdom,
worden bij hun overlijden 't innigst
betreurd, 't vroomst bedacht Zijn
het de ouders die hun kinderen in
alles toegeven Neen Later ballen
die kinderen de vuist tegen hen of
als ze daar te veel uiterlijk fatsoen
voor hebben doen hen schreien
van verdriet. Tranen van ouders
over liefdeloosheid en wangedrag
van kinderen zijn verschrikkelijk om
te zien. x
Kinderen houden 't meest van
ouders, leeraren, opvoeders, die
streng zijn maar ook rechtvaardig.
Ook rechtvaardig
Om nu weer terug le komen op
't onderhavige Sportterrein (we
wonen nu eenmaal met z'n allen in
'n dorp, en smaken van dit feit alle
landelijke lusten en landerige lasteD)
a 1 s daar ooit 'n soort winkel komt,
dan wordt daar aan kinderen niet
verkocht, tenzij misschien bij feeste
lijke gelegenheid zooals tiouwens
steeds is gebeurd. Maar 't kan zijn,
dat 'n moeder die komt kijken, haar
kinderen eens wil onthalen en dan
verlegen is om 'n „groot stuk" bij
'n ketel heet water voor thee of
koffie. En, als schrijver dezes wat in
de melk te brokkelen heeft, moeten
zoo'n „groote stukken" zijn inge
slagen bij den Venrayschen Midden
stand omdat bedoelde schrijver het
steeds opneemt voor den nijveren eD
in de Maatschappij onmisbaren Mid
denstand.
A 1 s daar ooit zoo'n soort winkel
komt Ondergeteekende heeft twee
oogen uitgekeken plus evenveel
brilleglazen, en nog geenerlei schit
terende kleuren van Nederlands vlag
mogen aanschouwen vanwege het
„richten".
Er zal eerst moeten afgewacht, in
ieder geval, of de velen, die sym
pathiek staan jegeDS de Inrichting
voor de kinderen, dit allen daad
werkelijk toonen. Komaan, daar is
kans op.
Nog 'n oogenblik op geme'd
Sportterrein blijven rondkuieren
Twee opmerkingen.
Hier is nummer één. Degene, die
op 't moment uw geëerde aandacht
probeert te boeien, wil ootmoedig
getuigen: geen Sportkenner te zijn.
Al is bij dan zoo langzamerhand
tot de wetenschap gekomen, dat 'n
gewillige voetbal tusschen één hori
zontale en twee verticale latteD
heen moet. Omdat er dao altijd ge
juicht wordt. Maar hij weet ook -
en zeer goed dat we de jonge
lui een werkelijk grooten, goedeD
dienst dienst bewijzen met goed
geleide, in christelijken geest werk
zame sportvereenigingen.
Laten de jongens er misschien 'n
tikje te veel in opgaan en over
praten. Dat is beter dan over slech
te dingen te spreken en te liggen
lanterfanten. Goed geleide sport be
vordert de gezondheid en velerlei
natuurlijke deugden die in den
godsdienstigen jongen allicht op
bovennatuurlijk peil komen.
Hier komt opgedaagd Dummero
twee.
't Was feitelijk beter, dat de
noodzakelijke opzichter van spel- en
sportterrein er niets hoefde bij te
verdienen en zoo maar voldoende
kon worden gesalarieerd. Zeg u dat
wel! 't Was „feitelijk biter", dat er
geen reclameborden werden aange
bracht, omdat, al zijn ze ook kunst
vaardig bzschildeid, zulke borden een
boomenlaan niet direct mooier maken,
Accoord 't Was „feitelijk beter",
dat het Sportterrein nog grooter was;
dan konden er nog meer jongelui
gebruik van maken en zou ook de
kranige Ruiterciub ruimer in haar
knollentuin zijn. Heerenmijntijd, wat
zouden 'n boel dingen „feitelijk beter''
zijnOok o.a. dat iedereen z'n
eigen stoep dweilde, en niet dezen
en genen den mond wijd opendeden
en de hand stijf dicht, maar juist
andersom.
Wat óók „feitelijk beter" zou zijn?..
Nu maken we 'n sprong. Zooals
dat op 'n sportterrein vaak te pas
komt. Naar 'n heel ander terrein.
Het zou bizoDder beter zijn, als
er geen goed gesitueerde christtn-
menschen waren, die te stijf vast
liggen aan hun geld en goed, en zoo
moeilijk k urmen besluiten om een
flink bedrag ^waar ze geen boterham
om minder eten) te beleggen op de
Spaarbank der Eeuwigheid. Wie
renteloos of tegen lage rente leenen
ter eere Gods, die krijgen van God
hun duizend en tienduizend procent
wel uitbetaald
Och, wie nu veel bezitten, raken
waarschijnlijk hun geld en goed toch
kwijt. We bedoelen thans Dietals
ze in de kiit liggen. Dan is 't heele
maal en finaal afgeloopen. Maar als
de groote wereldrevolutie komt, die
dreigend aandavert.
Onroerende goederen kunnen toch
niet wegwaaien, zeggen ze. Neen,
maar wel worden afgenomen. God
wil geen revolutie, maar zal ze toe
laten, om te straffen de slechtheid
1 an de ziek-gezondigde wereld.
'f Gist en ziedt overal. Duitschland,
waar we vlak bij wonen, is een groot
kruithuis. Wanneer wordt er Öe lont
ingeworpen Het is maar zaak om
vooraf de rekening met God te ver
effenen. Geld en goed hooren vaD
God, die ze maar in leen heeft ge
geven. Laat men royaal zijn ten op
zichte van goede werken en jegens
instellingen die in ieder geval hun
best zullen doen om aan ieder net
zijne te geven.
En wat er ook moge gebeuren,
er zijn goederen die eeuwig eigendom
blijven en waar geen dief kan aan
komen. N.
Nu Hitler in Duitschland aan den
vooravond staat van den dag. waar
op hij zijn grootste triumph deokt
te vieren en de macht in het Duitsche
rijk meent te kunnen veroveren, is
ook in ons land de belangstelling
groeiende voor de merkwaardige
politieke loopbaan van den man,
dien we langen tijd uitsluitend als
een avonturier hebben beschouwd
en wiens politieke opgang we eigen
lijk onbegrijpelijk hebben geacht.
Van hem en zijn partij die der
Nationaal Socialisten weten we
tenslotte nog zoo weinig, dat we
hem in de Nederlandsche pers nu
eens als den vertegenwoor liger van
de zwartste reactie zien uitgebeeld,
dan weer a's een super-bolsjewiek.
In werkelijkheid is hij van beideD
iets.
De Duitsche Nationaal Socialisten
streven een soort religieus cultureele
oogmerken na, welke geschikt zijn
om een aantal al Duitschers, in wie
de oude Wodan-geest nog niet
geheel is uitgedoofd, te begeesteren
We behoeven daar thans niet
over uit te weiden, want de bedoel
de ideeën kunnen een aanhang van
Hitier verklaren, ze geven toch geen
opheldering over het massale van
dien aanhang.
De massa is tot Hitier gekomen
om diens politiek en sociaal program,
dat voor millioeneq kleine luiden,
ook arbeiders, groote bekoring biedt
omdat het zooveel belooft. Tusschen
haakjes voor burgerlijke economen
is dat program tevens de grootste
dwaasheid van dezen tijd, omdat
het volstrekt onuitvoerbaar zou zijn.
Hitler is reactionair in den zuive
ren beteekeois van het woord, d.w.z.
in zooverre zijn politieke agitatie
zich volstrekt keert tegen elke de
mocratische gedachte, welke toch de
overheerschende is van onzen tijd.
Directe medezeggenschap van het
volk in bestuurszaken van het land.
acht hij volkomen verwerpelijk. Hij
is een autocraat en zijn partij staat
een autocratisch bestuur voor, gelijk
de communisten in Rusland en de
fascisten in Italië Men kent de leuze
der Nazi's: alle macht aan Adolf
Hitler! Wat geestelijke en Staats
rechtelijke vrijheid betreft, is het
Duitsche Nationaal-Socialisme abso
luut reactionair.
Dat wil echter volstrekt niet zeg
gen, dat haar actie tegen de mate-
rieele belangen der arbeiders in gaat,
alth&ns Diet bewust. Juist omdat
Hitier en de zijnen aan de arbeiders
zooveel materieele welvaart beloven
loopen zoovele arbeiders en kleine
luiden hem na. Hitier voelt zich
volstrekt niet voor de rijken of
voor de groot-industrieelen gepor„
teerd.
De Staat is voor hem alles en
weid zijn program uitgevoerd
heel wat groote bedrijven, banken
enz. zouden voor nationalisatie in
aanmerking komen. Zonder zich be
wust tegen den privaten eigendom
te keeren, staan Hitier en de zijnen
een zoodanigen druk op het kapitaal
voor, dat de voordeelen van het
bezit er van, vrij illusoir zouden
worden, als het program der Nazi's
kon worden verwezenlijkt. Rente
moet worden afgeschaft. De wonin
gen moeten aan de bewoners komen.
Voor de geleidelijke vervulling
van dien laatsten wensch, heeft de
pattij van Hitier een ingewikkeld
stelsel bedacht van een vergoeding
in bons, welke als betaalmiddel in
circulatie moeten worden gebracht
volgens a'le economen beel
het Dui sche munt- en betalingsstel
sel totaal zou ontwrichten.
Hitier loopt nu al weer lang ge
noeg in de politiek mee. om tot het
besef te zijn gekomen, dat vele van
zijn sociale idealen onvervulbaar zijo.
Bovendien heeft Hitier om zijn
overige reactionaire, anti-democra
tische doelstellingea, ook veel bij
loop gekregen uit monarchistische
en industrieele kringen zelfs een
zoon van den ex-keizer zit als Hit-
leriaan in Jen Pruisischen Landdag
menschen, die met hun naam en
geld een grooten invloed op de
partij hebben gekregen en straks wel
zullen zorgen, dat de scherpste so
ciaal-economische kantjes van de
beweging zullen worden afgeslepen.
Daarvan is trouwens al veel
merkbaar.
Het neemt alles echter niet weg
dat het sociaal-economisch program
der Duitsche Nationaal-Socialisten
voor arbeiders en kleine burgers
veel aantrekkelijks biedt en dat zelfs
na afslijping van de scherpste kant
jes nog heel wat van de nieuwe
beweging wordt verwacht ter ont-
lastiog van den druk op den kleinen
man. De Nationaal-Socialisten wil
len b.v. de laagte-grens voor de
inkomstenbelasting gebracht zien op
3000 Mark (voorgesteld bij motie
der Nat. Soc. in den Pruisischen
Landdag). Op het oogenblik geldt
als laagte-grens een inkomen van
720 Mark, d.i. circa 430 gld. Een
arbeidet met 2000 Mark loon (f1200)
betaalt behalve ongeveer 8 pCt. in
komstenbelasting. ook nog 11.59pCt.
voor sociale voorzorg. Alles bijeen
genomen moet in Duitschland een
arbeider met 2500 Mark inkomen
(d,i. een kleine 30 gld. per week) er
op rekenen, dat hij daarvan het
zijn alle cijfers van het officieele
Duitsche Rijksbureau voor Statistiek
22.76 pCt. (d.i. circa f 6.80 van
zijn f 30,— per week) aan den fiscus
afstaat, n,l. voor inkomstenbelasting,
sociale voorzorg en verbruiksbelas
tingen.
Het was de democratie, welke
dezen druk geleidelijk op de schou
ders van arbeiders en kleine burgers
heeft gelegd. We willen gaarne
aannemen, dat het noodzakelijk was
en mogen geenszins vergeten, dat
er voor de arbeiders belangrijke so
ciale verzekerdheden tegenover ston
den. Thans 'echler adviseeren de
Nat. Soc. in den Pruisischen Land
dag b.v. een inkomstenbelasting,
aanvangende bij 3000 Mark en met
sterke progressie oploopende tot
80 pCt voor inkomen boven de
46000 Mark. We willen ook nog
aannemen, dat het zoo niet kan.
Maar we kunnen het tenslotte
begrijpen, dat vele kleine luiden, door
den fiscus uitgeknepen als cilroenen
het er gaarne eens op wagen om de
dure democratie eens te ruilen voor
het Nationaal-Socialistische experi
ment.
Al vinden we dat als nuchtere
buitenstaanders om vele redenen te
bejammeren.
VENRAY. 30 Juli 1932.
Burgemeester en Wethouders van
Venray doen te weten, dat door
den Raad dier gemeente in zijne
openbare vergadering van 30 Mei
1932, zijn vastgesteld de navolgende
verordeningen
A. Verordening regelende het
heffen van verlofsrecht voor
den verkoop van zwak-
alcoholischen drank in het
klein in de gemeente Veoray
B. Verordening op de invorde
ring van het verlofsrecht voor
den verkoop van zwak-
alcoholische drank in het klein
io de gemeente Venray.
Zijnde de verordening sub A
goedgekeurd bij Koninklijk Besluit
van 23 Juni 1932 no. 81, waarbij de
verordening de dato 30 Mei 1932,
houdende voorschriften naar welke
de belasting zal worden ingevorderd,
is aangehaald.
Morgen Zondag 31 Juli om li uur
der H, Kindsheid
met pracht van Praalwagens als
De Afgodstempel van Angkor Vat
der Parijsche Koloniale Tentoonstelling en
De H. Hartwagen, voorafgegaan door 40 zingende meisjes
met palmtakken.
Lieve groepen: De H. Familie van Nazareth met Sint
Janneke. De Kleine Theresia. Oonnoozele
Kindertjes.
Veel afwisseling: Missionarissen te paard. Indianen-hoofdman
„Het vliegende Hert". Zie verder programma in dit blad.
En is hiervan afkondiging geschied»
waar het behoort den 23 Juli 1932.
Burgemeester en Wethouders van
Venray,
O. VAN DE LOO.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Burgemeestec en ^Vethouders van
Venray doen te weten, dat door
den Raad dier gemeente in zijne
openbare vergadering van 30 Mei
1932 zijn vastgesteld de navolgende
verordeningen
A. Verordening regelende het
heffen van vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken
drank in het klein in de ge
meente Venray.
B. Verordening op de invordering
van het vergunningsrecht voor
den verkoop van sterken drank
in het klein, in de Gemeente
Venray.
Zijnde de verordening sub A,
goedgekeurd bij Koninklijk besluit
van 23 Juni 1932 no. 81. waarbij de
verordening de dato 30 Mei 1932,
houdende voorschriften naar welke
de belasting zal worden ingevorderd
is aangehaald.
En is hiervan afkondiging geschied
waar het behoort den 23 Juli 1932.
Burgemeester en Wethouders van
Venray,
O. VAN DE LOO.
De Secretaris.
VAN HAAREN.
De Zeereerw. Heer G. Kemps
uit Venray, voorheen leeraar aan het
Missiehuis te Ingelmunster (België)
is met ingang van 23 dezer benoemd
tot leeraar aan het Missiehuis van
den H. Geest te Weert, alwaar zijn
Eerw., mede met de propaganda be
last wordt.
Met iugang van 1 October
a s. is benoemd tot geneesheer aan
het St. Anoagesticht te Venray, de
heer F. Schmidt te Amsterdam.
De rijksveldwachter Brig tit.
P. P. Seerden, is 25 Juli gedetacheerd
naar Born, in verband met de staking
aldaar.
Uitslag van het j.l. Zondag
gehouden prijsschieten van de schut
terij „St. Anna". De prijzen werden
behaald als volgt
le G. Jans-Beken 2e A. Jans-
Beken3e E. Beerkens4e M.
Barents 5e J. v.d. Borst6e Ferd.
van Zwaamen 7e J. Sanders.
MiuderjarUe met f 80 op slap
Door de gemeentepolitie alhier is
aangehouden een 14-jarig jongmensch
uit Amsterdam, die 17 Juli jl. uit het
ouderlijk huis was gevlucht.
De jeugdige zwerver had zich
thuis van het noodig reisgeld voor
zien. Ongeveer f 80 had hij uit
vaders geldlade ontvreemd, waarvan
de helft reeds verdwenen was. Het
veelbelovende jochie is naar Amster
dam teruggebracht.
Groote Kindsheid-optocht
te Venray.
1. Voorrijder te paard met aaD
weerszijden een soldaat. Missieschild
gedragen door twee jongens in
costuums. Bisschop Lambertus. pre
dikend in onze Limburgsche landou
wen, begeleid door 2 gezellen deze
groep voorafgegaan door bruidjes.
Kinderen der school „Heide".
2. De H. Driekoningen,
„De Onnoozele Kinderen".
28 kindertjes, in bloedroode klee
deren met goud afgezet en een
gouden band om het hoofdje, dragen
elk een palmtak. 2 engeltjes drageD
een spandoek
„Zij die hun bloed gaven voor
den pasgeboren Zaligmaker". Enkele
engeltjes begeleiden de kindertjes.
Jongens der laagste klassen der
school (Dorp).
3. 'n Missionaris in witte toog
en met tropenhelm op rijdt te paard
2 negerboys leiden het paard aan
den teugel. Enkele patertjes en zus-
terkes gaan met het kruis in de hand
vooraf. Jongens der middelklassen
(school Dorp).
4. De H. Familie van Nazareth
Maria en Jozef zien toe hoe Jezus
en Sir. t Janneke spelen met een
lammetje. Enkele engeltjes begeleiden
deze groep.
5. Groep jongens, die liederen
zingen.
6. Een Manderijn te paard, voor
afgegaan door een groep Chineezen
die onderwezen worden door ver
schillende missioneerende orde's en
coDgregatie's Chineesche meisjes met
enkele missiezusters. Jongens der
hoogste klasse a.
7. Praalwagen De afgodstempel
van Angkor Vat der Parijsche Kolo
niale Tentoonstelling. Een Indische
afgodspriester houdt wierook voor
het prachtig steenen Budbabeeid.
Enkele Indische meisjes in aanbidding
voor Budha,
8. Jongens van het Sint Jozefge
sticht met sjerpen en vlaggen. Het
Indianenopperhoofd „Het Vliegende
Hert" te paard met begeleider.
Meisjes van het Sint Jozefgesticht.
9. Venray's Fanfarecorps.
10. Beeld van 't kindje Jezus ge
dragen en voorafgegaan door jongens
in roode toogjes en rocheljes, 4
dragen iantaarntjes. Vele bruidjes
met bloemen gaan voor en achter
het beeld.
11. H. Elisabeth met landmeisjes
iVleisjes d r laagste klassen der
zusterschool.
12. Groep: „Zij, die om huu
reinheid te bewaren hun leven gaven".
a. H. Barbara roet toren.
b. H. Agnes.
c. H. Caecilia met harp.
Engeltjes en bruidjes. 2 kinderen
dragen het spandoek. Schoolmeisjes
der middelklassen.
13. H. Oda met een groep bruid
jes.
14. Bruidjes in geel-witte kleuren,
waarvan er twee een spandoek dragen
met als opschrift„Wij bidden voor
den Paus"
De Paus met de kardiualen. enkele
priesters in 't zwart gaan vooraf.
De zouaven, spandoek „wij vech
ten voor den Paus."
15. H. Ursula met maagden
(palmtakken in de hand).
H. Angela met schoolkinderen (lei
en boek in de hand).
16. H. Theresia van Lisieux om
geven door bruidjes met rozen.
17. Groep Geloof-Hoop-Liefde.
Twee engelbewaarders met een
jongen en een meisje.
Meisjes der hoogste klassen der
zusterschool.
18. Heiligen, die ons herinneren
aan het Heilig Lijden van Jezus.
a- H. Veronica met klein meisje.
b. H. Helena met kruis en sleep-
draagster.
c. H. Koning Lodewijk van Frank
rijk. dragend de H. doornenkroon.
19. Veertig zingende meisjes met
wuivende palmtakken. Spandoek
„Het Heilig Hart heersche over alle
volkeren."
Praalwagen Het H. Hart van
Jezus staande op een troon. De
gouden koningskroon zweeft boven
Zijn hoofd. In aaqbidding knielen de
vertegen woordigers(sters) der 'olkeren
een neger en een negerin, een
javaansch meisje, een chineesche
jongen en meisje, een Indiaan met
zijn prachtige hoofdversiering. 2
Volendamsche meisjes in prachtige
costuums, een Volendamsche visscher.
Eerste U. Mis.
Zondag 24 dezer was er feest in
Oirlo, waar de Weleerw. Heer J.
Verstappen van de Orde van den
H. Geest zijne plechtige eerste H.
Mis in zijn geboorteplaats opdroeg.
Rappe en kuostzinnige handen
hadden van groen en bloemen en
vlaggen een mooie laan getooverd
vanaf het ouderlijk huis van den
Neomist tot aan de rijk versierde
kerk. Een drietal eerebogen waren
tevens opgericht en van opschriften
voorzieD, waarvan eene vooral het
meeleven der dorpsbewoners in dit
schoone feest deed kennen, luidende:
De handen, die met blijden zin
U deez' kransen wonden
Zij vouwen zich tot vroom gebed
Spaar lang Uw Priester voor de kerk
En 't heilig Missiewerk.
Ruim half tien vormde zich de
stoet bij het ouderlijk huis, die deu