Pinksteren.
ontwikkeling.
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
JAtfONOft
XJORDEEUGSTJ
fjACFON^!
'(VOORDELIGST/
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Politieke
Buiten), nieuws.
Ons Weekpraatje.
Provinciaal Nieuws
Zaterdag 14 Mei 1932
Drie en vijftigste Jaargang No. 20
SMANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENT1HN: 1—8 regels 60 cern, elke regel meer cl.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN 1IEN MUNCKHOF
Telefoon 51 GIRO 150652
ENKAY
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent
0. L. Vrouw Behoudenis
der Krankeu, Oostnim.
Vele hooge christelijke feestdagen
dankeu hun naam geenszins aan de
gebeurtenis, welke we herdenken.
Zoo is het naast Paschen ook met
Pinksteren het geval. Het woord is
afkomstig van het Grieksche „pente-
kostos", dat „vijftigste" beteekent,
Pinksteren was oorspronkelijk een
Israëlitisch feest en werd aldus ge
naamd, omdat het 50 dagen na
Paschen werd gevierd in het Oude
Testament wordt ook wel van het
„feest der (zeven) weken" gesproken.
De rabbi's hebben Pinksteren later
tot een gedacntenisfeest der wetge
ving op Sinaï verheven.
De christenheid viert Pinksteren,
omdat op het Joodsche Pinksterfeest
de uitstorting plaats had van den
Heiligen Geest over de Apostelen.
De Leuvensche Bijbel van 1553
geeft het te lezen „Ende als d»e
daghen van Pinxteren vervult waeren
so waeren si (de apostelen) al te
saemen in die selue plaetse..." enz.
In de eerste eeuwen na Christus
was Pinksteren geen dagfeest, maar
gold het het tijdvak van 50 dagen
na Paschen (Quinquagesima). Op de
Kerkvergadering te Elvira in 305- n.
Chr. werd de 50e dag zelf voor de
viering van Pinksteren bepaald.
De feesten der heidenen werden
voornamelijk bepaald dooc bijzondere
gesteldheden in de natuur, welke
indruk maakten op de menschen. en
waarvoor bovennatuurlijke verklarin
gen uit hun godenleer werden ge
zocht. Met hun godheden zelve
hadden ze. over het algemeen ge
sproken, niet zooveel op. De kennis
der goden was zeer betrekkelijk en
dat betrekkelijke was op zich weer
zeer verklaarbaar, omdat de heiden-
sche godenleer weinig reëels over
zich had. Maar veel respect was er
voor hetgeen de goden, naar men
gemakshalve dan maar aannam,
wrochten. De natuurlijke elementen,
door godenhand geleid, wekten
wonderveel ontzag. Vandaar ook,
dat de groote feesten werden aan
geduid met benamingen, aan de
natuur ontleend. Men vierde mid
winter, lentefeesten enz aanduidin
gen, welke ook in christentijden nog
lang werden gehandhaafd, ja,
hier en daar op het platteland nog
geldende zijn.
De christenheid heeft overigens
haar eigen tradities. Kerstmis, Paschen
en Pinksteren hebben de heidensche
feesten vervangen in het Oosten
had het Jodendom dat reeds eerder
voor haar religie gedaan. Jammer is
echter, dat met de benamingen, aan
de natuur ontleend, ook zoozeer het
vergelijkend verband met natuurlijke
elementen is vergeten.
De beteekenis der christelijke
feestdagen dringt nooit dieper tot
ons door dan wanneer we die ver
gelijken met de wijzigingen, welke
terzelfder tijd in de natuur plaats
grijpen. Kerstmis" valt in het ongun
stigste tijdvak des jaars en toch
kunnen we ons geen schooner Kerst
mis denken dan in de korte dagen
van December, als alles dood en
verstorven lijkt en de aarde vaak
met het witte lijkkleed is gedekt.
Was het, voor de geboorte van den
God-Mensch ook niet alles donker
in en om de menschheid Was de
mensch eigenlijk niet verloren Maar
in die diepe duisternis rijst een ster
op, de sterre van Hoop, welk ons
wijst naar het Licht, dat in Betlehem
is opgegaan. Christus is geboren en
daarmee is het begia geschapen van
de vervulling eener Hemelsche be
lofte.
Daar is voorts Paschen. Het Offer
is gebracht, de Verlossing bewerkt,
Verlossing zoo vraagt de ongeloo-
vige. En de Dood dan van Christus
De Dood van Christus was het
Offer, maar Zijn Verrijzenis daarop
was Zijn Overwinning, voor de
menschheid de zekerheid harer ver
lossing. Ziet om U heen met Paschen.
Leek tot voor kort ook in de natuur
niet alles afgestorven Maar uit de
doode aarde ontkiemt het nieuwe
leven van oude plant wat afge
storven schéén, herleeft; wat ver
oordeeld was, wordt verlost.
Tenslotte Pinksteren. Al wat daar
straks herleefd was en met jonge,
maar nietige kracht herrees, staat nu
te pralen in rijken gloed, met for-
schen stam, mei onverzadiglijke
pracht van bloesem... Toen Jezus
gestorven was, leefden Zijn discipe
len door het geloof. Maar het was
een zwak geloof. Doch op Pinkste
ren werden allen vervuld van den
Heiligen Geesthet geloof was als
een rotsvaste overtuiging in hen ge
varen en daaruit putteu die eenvou
dige visschers de kracht om de hun
geleerde waarheid te gaan verkon
digen aau de machtigen der aarde,
aan geleerden en eenvpudigen van
geest, aau heidenen, in afgodendienst
verstard.
Heel de natuur leert het ons. jaar
in en uit. hoe het leven begenadigd
wordt van al wat waard is te leven.
Wie kommer heeft door aardsche
of geestelijke zorgeD, overdenke, hoe
het leven van alles en allen een
strijd is tegen den ondergang, welke
nu eens nabij, dan weer ver-af lijkt.
Maar ondergaan doet slechts, wat
den ondergang verdient, omdat de
levensgenade wordt verworpen, die
ten allen tijd en onder alle omstan
digheden geboden wordt. Al is het
maar voor kort, toch straalt ook in
den winter eiken dag het licht. Een
wekkende Lente volgt en een stra
lende Zomer. Zoo blijft ook met
Kerstmis de kleine sterre van Hoop
flikkeren. Na Kerstmis volgt het
Paschen der Verlossing en het Pink
steren. waarop al het begenadigde
van kracht wordt vervuld.
Do spiegel der historie.
Een bron van kracht, ook voor
üe katholieke jeugd.
Sedert eenige jaren hebben wij
herhaaldelijk onze aandacht gewijd
aan de geschiedenis der Katholieke
Staatspartij. Eenige tientallen jaren
van de vorige eeuw ziju we van
jaar tot jaar nagegaan en hebben ons
verdiept in wat vorige geslachten
moesten ondergaan om hun katholiek
zijn. We zagen, hoe zij voortdurend
hebben geworsteld tegen een groote
overmacht om zich daarvan vrij te
strijden. Ook in de toekomst zullen
wij trachten nog menigmaal een
terugblik te werpeu ia onze katho
lieke politieke historie.
Vooral in onzen tijd is dit van
gewicht, nu zoovelen den band met
het verleden probeeren door te snij
den en zich, los daarvan, door eigen
inzichten geleid en op eigen gelegen
heid de toekomst tegemoet willen
gaan.
Een gedeelte der jeugd, van heden,
wil geen voortzetting van het werk,
zooals dat door ouderen is bearbeid,
maar wendt zich in arren moede af
om haar eigen weg te gaan, dien zij
voortreffelijker waant.
Zij verlangt meer geestdrift. Goed.
Geestdrift moet ons werk bezielen,
vooral ons werk voor de katholieke
zaak, dat geestdrift waard is.
Maar naast die geestdrift moeien
er andere eigenschappen zijn voor
eerst een voldoende ontwikkeling,
waartoe ook de kennis van het ver
leden behoort, het weten, hoe ont
stond. wat wij bezitten en wat er
voor is geofferd en gedaan. Daar
naast is noodig vastberadenheid,
vasthoudendheid, taaiheid, moed, ij ver
en volharding, het geduld van een
bergbeklimmer, die met groote moeite
naar de hoogte streeft, maar uiterst
langzaam vooruitkomt en toch verder
gaat.
Deze eigenschappen moeten doo:
geestdrift worden gevoed om stand
te kunnen houden, tientallen jaren
achter elkaar, ook in tijden, waarin
men weinig vordert, zooals in onze
dagen, nu zooveel van aller krachten
noodig is. om het hoofd boven water
te houden en de crisis te overwinnen.
Daarvoor komt een blik in de
historie wel goed van pas. Wij
hebben de Nederlandsche katholieken
zien zwoegen onder koning Willem I,
om beetje voor beetje recht te ver
krijgen, b.v. voor het kloosterleven,
inzake onderwijs en benoemingen.
Wij zagen ook, hoe zij in tientallen
jaren van strijd weinig vorderden,
herhaaldelijk teleurgesteld werden,
hoe zelfs een beter willende koning
als Willem II op onderwijs terrein
1840 weinig kon belpeD. omdat
nog een wereld vol vooroordeel
tegen de katholieken overwonnen
moest worden, en de publieke opinie
ten onzen opzichte volkomen moest
worden omgekeerd.
Welk een moeizamer; arbeid heeft
dat gekost. En hoe langzaam kwamen
de betere inzichten. Eerst in onzen
tijd zagen wij het einde van een
strijd, die een eeuw lang is gevoerd;
de gelijkstelling voor 's rijks kas van
openbaar en bijzonder lager onder
wijs. Had men vroeger versaagd en
niet dag in dag uit verder gestreden,
ar was men bij de pakken gaan
neerzitten, het geslacht van heden
zou die overwinning een feit van
groote historische beteekenis niet
hebben behaald.
De jeugd, waarover wij boven
spraken, ziet de toestanden, waar
onder wij leven, de gebreken, die
onze maatschappij aankleven, den
matigen vooruitgang op dit oogen-
blik naar een betere toekomst. En
die jeugd heeft den mond vol van
verwijiiugen tegenover de katholieken
die thans op het dorre politieke veld
werkzaam zijn. Zij keert zich van
hen af, hult zich in ijdele betoogen,
maar komt ook zelve niet tot arbeid..
Alsof de mislukking onzer huidige
samenleving mede aan die katholieken
te daoken is en niet aan beginselen,
die de wereld beheerschen en welke
van de katholieke princiepen zoo ver
afwijken.
Vroeger begon de jeugd haar
arbeid in het katholieke politieke
leven met te luisteren en te leeien,
met het kleine practischè werk in het
politieke organisatieleven, om lang
zamerhand haar inzicht te verdiepen
en eindelijk mede te gaan sturen.
Thans zondert men zich af en acht
zich rijp om zelf de wereld te her
vormen, neerziende op die ouderen,
welke de oude manier van werken
van steentje voor steentje, van voor
uitstreven en terugglijden willen
voortzetten, waarvan het voorgeslacht
de probaatheid heeft bewezen.
Is het wel echte geestdrift van die
jeugd, welke tot zulk een opsluiting
in zich zelve en afscheiding leidt
Waarlijk de rollen kunnen niet
worden omgekeerd Zonder onder
vinding geen inzicht, zonder den
grondslag van het verleden geen
hechte bouw van het heden, zonder
rijpheid geen wijsheid.
De eenvoudige katholieken van
1830, 1840 en volgende jaren, die
slechts weinig bereikten en moesten
sterven zonder zelfs het gloren van
den naderenden dag te zien, kunnen
ons arrivés werkelijk veel leeren.
Veel is bereikt in de laatste eeuw
op politiek en sociaal gebied. Wij
leven blijder en halen ruimer adem
dan de katholieken van een eeuw
geleden. Wat zou het, wanneer wij
nu verder moesten bouwen voor het
nageslacht der toekomst, zonder een
oogenblikkelijk uitzicht, dat we zelf
van de resultaten kunnen genieten
Dan doen wij slechts, wat andere
geslachten voor óns deden, zonder
te hebben, wat wij bezitten.
Een terugblik in onze historie geve
ons daartoe de kracht. Eu God zal
ons werk toch niet onbeloond laten
ROELAND.
Le president est mort, vive le
presidentDe Fraosche ver
kiezingen. Fransche tegen
spoeden. Inflatie is ook niet
alles. Amerika in den honger.
Als in een raonarchalen staat de
koning sterft, is daarmee de nieuwe
koniug gewekt, want de kroonprins
is dan automatisch in de koninklijke
rechten getreden. Zóó gauw gaat
het met de wisseling van staatshoofd
in een republiek niet, maar het gaat
in Frankrijk toch wel snel. Op Za
terdagmorgen blies de zoo algemeen
gerespecteerde 75-jarige Fransche
President, gevallen onder moorde
naarshand, den laatsten adem uit en
des Dinsdags er op volgende werd
de nieuwe President, de Senaatsvoor
zitter Lebrun, in de hoogste w<
digheid des lands gekozen.
De grijze Doumer heeft nog geen
jaar op het Elysée gezeteld. Deze
man, die in den oorlog het offer
van vier zonen aan zijn land heeft
gebracht, moest ook zijn eigen leven
in dienst Frankrijk verliezen. Feller
tragiek is haast niet denkbaar. En
waarom dat alles Doumer was
heelemaal geen felle persoonlijkheid,
geen bezieling van eenig stelsel; hij
was slechts de eerste dienaar van
een volk.
De moordenaar zelf heeft niet eens
een motief kunnen opgeven. Mis
schien had hij er inderdaad ook
geen, als hij krankzinnig moet wor
den geheeten n.l., zooals men aan
vankelijk aannam. Hij is een Rus,
Gorguloff genaamd en noemt zich
zelf anti-bolsjewistisch. Hij zou op
den President hebben geschoten,
omdat Frankrijk niets tegen de So
viets ondernam. Men begint echter
aan te nemen, dat hij een simulant
is, misschien in werkelijkheid een
comrainistisch agitator of agent
provocateur. Zijn vrouw heeft nooit
iets vreemds aan hem bespeurd en
ook in de gevangenis gedraagt hij
zich normaal. Men vond na den
oorlog een verward geschrift op
hem. waarin b.-v. ook te lezen stond
dat bij den kleinen Lindbergh had
doen ontvoeren. Dus krankzinnig,
zeggen sommigen. Je reinste come-
die, meenen anderen.
De nieuwe President Lebrun is
eigenlijk een rechfs-georiënteerde
persoonlijkheid, op wien echter ook
de linkerzijde in meerderheid heeft
gestemd, nadat Painlevé zich omwil
le van een gewenschte demonstratie
van eensgezindheid der natie had te
ruggetrokken. De linkerzijde kon
dat te gereeder doen, omdat Lebrun
geen drijver is, niet onverzettelijk in
het doorvoeren van eigen zienswijze,
Lebrun is in feite dus een ver
tegenwoordiger van de huidige ka
mermeerderheid, welke echter Zon-
lag j.I. bij de herstemmingen ver
lagen is en door een linksche
meerderheid van socialisten en radi
calen zal worden opgevolgd. Tar-
dieu zal de loopende zaken tot 1
Juni blijven afdoen. Dan komt de
nieuwe kamer bijeen en zal Herriot
vermoedelijk zijn opvolger worden.
Herriot, leider der radicalen, is
momenteel triomphator.
Zijn partij kwam van 109 op 156
zetels. Willen de socialisten zitting
nemen in een kabinet-Herriot, dan
zal dat kunuen steunen op het
Kartel-blok, dus op uitsluitend links.
Weigeren de socialisten verantwoor
delijkheid te aanvaarden, dan kan
een concentratieregeering, van radi
calen en centrum-partijen, worden
verwacht. Men kan van de nieuwe
regeering vooral een meer inschikke
lijke houding verwachten te Genève
en Lausanne.
Frankrijk is deze week nog op
andere wijze getroffen,
In een Parijsch restaurant overleed
plotseling op 56-jarigen leeftijd de
internationale figuur Albert Thomas,
Directeur van het zoo nauw met
den Volkenbond verbonden Interna
tionaal Arbeidsbureau. Hij was een
gematigd socialist, die veel van zijn
Marxistische veeren had verloren,
maar een machtig sociaal werker en
kundig organisator is gebleven. Bij
alle instanties was hij zeer gezien
wijlen Mgr. Nolens b.v. was hem
een ware vriend geweest. Albert
Thomas werd gedoodverfd als op
volger ^an Sir Eric Drummond als
Secretaris-Generaal van den Volken
bond. Men hoopt thans, dat Drum
mond zal terugkomen op zijn besluit
tot aftreden.
De stad Lyon, waarvan Herriot
burgemeester is, werd al wéér door
een aardverschuiving geteisterd. Twee
en dertig menschen vonden den dood
onder de puinhoopen van twee in
gestorte gebouwen van 5 verdiepin
gen elk.
Dat met inflatie niet alles is te
bereiken, ja dat men er mee achter
op raakt, bewijst de practijk in
Engeland. Men verwachtte van het
lage Pond een opleving van de
industrie. Een oogenblik scheen de
practijk te kloppen met de theorie,
maar nu stijgt de werkloosheid in
Engeland weer aanmerkelijk, terwijl
deze in andere landen, als Duitsch-
land en ook ten onzent, geleidelijk
vermindert, nu een gunstiger seizoen
is aangebroken.
De regeering-Brüaing in Berlijn
heeft deze week heel wat te stellen
gehad met den weer eens bijeenge
roepen Rijksdag, waar de Nazi's
een waar pandomonium hebben ont
ketend. Met al die hecrie hebben ze
er Briioing tenslotte toch weer niet
onder gekregen. Ook in Weehen
zijn regeeringszorgen. Er is een
kabinetscrisis en nu poogt Dr. Doll
fuss vaa de Iinkergroep der Chr.
Soc. Partij een nieuwe regeering te
vormen. Hij zal wel slagen, maar
voor hoelang
hun troepen geheel en onvoorwaar
delijk binnen een maand uit het be
zette gebied terug te nemen Ver
moedelijk hebbeu ze die troepen bard
noodig in Mandsjoerijë, waarheen ze
dan ook reeds voor een deel wor
den getransporteerd. Het verzet is
daar zeer levendig gewoiden tegen
de nieuwbakken regeering en dezer
Japansche beschermers. Generaal Ma
heeft er de leiding der opposanten
en zou deze week groote overwin
ningen hebben behaald.
Tenslotte keeren we de blikken
nog even naar Joego-SIavië, waar
het ernstig gist en een mili air com
plot tegen de dynastie is ontdekt.
We herinneren er aan, dat de huidige
dynastie er eveneens door een
militair complot, èn koningsmoord,
aan het bewind is gekomen. De
nieuwe samenzwering zou gericht
zijn geweest op de instelling \an
een federatieve republiek.
Amerika in den honger
Tevredenheid en voldoening over
den gang van zaken in de wereld
zijn overigens ver te zoeken^
Ook in Amerika, het land, dat
immer zoo hoog opgaf over zijn
materieele welvaart.
De enorme vooruitgang van weten
schap en techniek had vooral in
Amerika bij velen de waan gebracht,
dat de mensch alleen alles kan be
heerschen zonder zich in te laten met
een hoogere macht.
Id 1914 stortte het trotsche gebouw
ineen en thans, 14 jaren na het einde
van dat drama, willen velen nog niet
inzien, dat het ten slotte God is, Die
de wereld bestuurt en dat zonder
Hem de mensch niets vermag.
Het is, alsof Gods straffende hand
zwaar op de wereld drukt en de
striemende slagen komen ook neer
op Amerika, waar het materialisme
ten troon zat.
Lees slechts dit bericht
„Er bestaat ernstig gevaar voor
een opstand onder de 8 millioen
werkloozen der Vereenigde Staten,
tenzij de regeering maatregelen treft
om aan de werkloosheid tegemoet
te komen."
Dat zei Mac Grady. de vertegen
woordiger van het Amerikaansche
Vakverbond en hij voegde er aan
toede deuren van de revolutie zul
len wijd open worden gegooid, indien
het rijk van den honger voortduurt.
Het volk wil brood.
De secretaris van een weldadig
heidsinstelling verklaarde, dat een
der staten voor een onbeschrijfelijke
crisis staat.
Dat is nu geworden van het eens
zoo#rijke Amerika, dat op t gebied
van handel en industrie en vooral op
't gebied van rationalisatie en mecha
nisatie zoo gaarne ten voorbeeld
werd gesteld aan Europa We zou
den waarlijk verzuchten van zulke
vo^fbeelden, verlos ons Heer
Heel Zuid-Azië werd door wer
velstormen geteisterd. In Annara
zouden 500 dooden zijn gevallen bij
een typhoon. In Sjanghai is nu
toch niet alleen de wapenstilstands
overeenkomst geteekend, maar de
Japanners hebben zelfs besloten om
Gasten zijn meestentijds welkom
in het bijzonder, als ze hun bezoek
te voren behoorlijk hebben aange
kondigd. Tocb kregen we dezer
dagen een stuk of wat, overigens
heel brave lieden op Pinksterbezoek,
die we liever naar de Noordpool
hadden gewenscht. Het waren de
befaamde IJsheiligen Op 11 Mei,
dus op Woensdag van deze week,
zijn ze gekomen en eerst met Pink
ster denken ze te vertrekken. Dat
deze brave lieden mei hun koud
gevolg juist tegen Pinksteren de at
mosfeer hier komen verstoren, mag
ze niet worden verweten. Zij heb
ben nu eenmaal hun vaste data,
waarop ze ons willen verrassen en
die data vallen als regel buiten de
groote voorjaarsfeesten. Alleen om
dat we dit jaar zoo'n extra vroege
Pinksteren hebben, valt deze feest
dag met het jaarlijksch bezoek der
IJsheiligen samen.
In waarheid dezen met koude of
andere temperatuurs verschijnselen
volstrekt niets uitstaande. In Mei
treedt steeds een periode van lage
temperatuur óp. waarin strenge
nachtvorsten vallen. Die periode
loopt normaal van 11 tot en met 15
Mei en daarom heeft het volk de
heiligen, die op gemelde dagen ka
tholiek kerkelijk worden herdacht,
met den naam van IJsheiligen be
giftigd. Het zijn resp. de H. H.
Mamertus, Pancratius, Secvatius,
Bonifacius en Sophia. Het zijn er
dus tesamen vijf, maar gewoonlijk
erkent men er slechts drie van, bij
ons de eerste drie, in de Oostelijke
landen de laatste drie, de Duitschers
erkennen slechts de H. H. Pancra
tius, Servatius en Bonifacius als hun
IJsheiligen.
Metereologen van naam hebben
vastgesteld, dat inderdaad eens
zelfs 60 jaren achtereen de sterk
ste voorjaars-nachtvorsten van 11
tot 15 Mei worden waargenomen.
Slechts in enkele jaren viel de
koude-periode van Mei in de tweede
helft der maand, n.l. op 20. 21 en
22 Mei en soms in de eeiste helft,
op 5, 6 en 7 Mei.
Verklaard is het verschijnsel nog
niet. Zoo te bemerken aan de tem
peratuur van deze week, is het ver
loop dit jaar wel akelig-normaal.
In ieder geval hebben wij, Neder
landers, heel verstandig gedaan met
slechts het eerste drietal der IJshei
ligen te erkennen, zoodat we a.s.
Zaterdag en met Pinksteren „recht"
hebben op mooi weer Laten we
hopen, dat ons recht wordt erkend.
Mocht het anders loopen, laten
we ons dan maar niet al te zeer
beklagen. We mopperen wel over
het weer en vinden het zeldzaam
slecht voor deze maand, maar bijna
elk jaar slaken we dezelfde zucht.
De Genestet zei het reeds in „Het
haantje van den toren"
Doch onze Noordsche Mei helaas,
is arm aan zonneschijn.
Hij kan zoo koud. zoo droef, zoo
guur,
hij kan November zijn.
Van een praatje over koude tot
een babbeltje over zwemmen, lijkt
een kolossale sprong, doch in Mei
is dat maar een klein stapje. Als het
weer in deze maand wil omslaan,
loopen we onmiddellijk te klagen
over een hittegolf en nem:n we
richting naar een of auder water,
waar kan en mag worden gebaad,
desnoods is het eerste alléén ook
voldoende. Half-Mei worden alle
zwembaden in open lucht geopend.
We zijn persoonlijk steeds vroeg
op zwemappèl. want we houden van
deze sport, welke overigens niet
zonder gevaren is voor gezondheid
en leven. We wijzen op ziekten van
oogen en ooren. hartaandoeningen,
rheumatiek-lijden en... op het gevaar
van verdrinken, wat alles het gevolg
kan wezen van respectievelijk be
smet of chloor-houdend water, duiken,
overspanning, te langdurig baden, te
veel „wagen" of zwemmen op onoor
deelkundige tijdstippen, als kort na
een maaltijd.
Als bij den aanvang van eiken
zomer en ook nu weer, propaganda
wordt gemaakt voor het leeren
zwemmen en zwemmend redden,
onder aanhaling, dat ten onzent nog
jaarlijks 700 menschen verdrinken,
dan zouden we toch op eenige
noodige reserve willen wijzen. Onze
vaste overtuiging is. en de seizoen-
berichten stellen ons steeds in het
gelijk, onze vaste overtuiging is,
dat er in den zomer minder menschen
verdrinken, die niet konden zwem
men, dan lieden, die zich verbeeld
hebben te kunnen zwemmen, omdat
ze zich door middel van zekere
bewegingen in het water overeenigen
afstand wisten voort te bewegen.
Water houdt velerlei, door de
meesten ongekende, gevaren in zich
verborgen. Wie eenmaal zoover is.
dat hij zich weet te bewegen in het
water, hoort daar altijd de lokkende
Sirenenzang, welke hem vérder noodt,
vaak het verderf tegemoet.
We hopen, dat er steeds een groot
aantal sterke jongelieden met groote
beheersching zal zijn, die zich onder
bekwame leiding tot zwemmers en
zwemmende redders zullen willen
ontwikkelen, maar we gelooven zeker,
dat er veel minder ongelukken zouden
gebeuren, als de massa zich beperkte
tot een hygiënisch baden, poedelen,
in den zomer in ondiepe openlucht
baden.
VENRAY. 14 Mei 1932.
Volksconcerten :n 1932.
De Burgemeester van Venray
brengt ter algemeene kennis, dat de
in 1932 te houden volksconcerten
zijn vastgesteld als volgt
1. Maandag 16 Mei, 6 uur nam.
Fanfare St. Oda Merselo, Hensenius-
plein,
2. Zondag 5 Juni, half 8 nam.
Venray's Fanfarecorps Henseniusplein
3. Zondag 19 Juni, half 12 matiné
Venray's Fanfarecorps Henseniusplein
4. Zondag 26 Juni. 6 uur nam.
Harmonie Sub Matris Tutela Oostrum
Merselo.
5. Zondag 3 Juli, 6 uur namiddag
Fanfare St. Oda Merselo, Ysselsteyn
6. Zondag 10 Juli, 8 uur namiddag
Fanfare St. Catharina Leunen, Leuneu
7. Zondag 17 Juli, 8 uur nam.
Venray's Fanfarecorps Henseniusplein
8. Zondag 31 Juli, 8 uur nam.
Fanfare Ons Genoegen Oirlo, Hen
seniusplein.
9. Maandag 15 Aug., 6 uur nam.
Fanfare Ons Genoegen Oirlo, Oirlo
10. Zondag 28 Aug., 8 uur nam.
Fanfare St. Catharina Leunen, Groote
Markt.
11. Woensdag 31 Aug., 8 uur nam
Venray's Fanfarecorps, G~oole Markt
12. Zondag 4 Sept., half 8 nam.