Pinksteren. ontwikkeling. Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JAtfONOft XJORDEEUGSTJ fjACFON^! '(VOORDELIGST/ Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Politieke Buiten), nieuws. Ons Weekpraatje. Provinciaal Nieuws Zaterdag 14 Mei 1932 Drie en vijftigste Jaargang No. 20 SMANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS MANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVERTENT1HN: 1—8 regels 60 cern, elke regel meer cl. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN 1IEN MUNCKHOF Telefoon 51 GIRO 150652 ENKAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent 0. L. Vrouw Behoudenis der Krankeu, Oostnim. Vele hooge christelijke feestdagen dankeu hun naam geenszins aan de gebeurtenis, welke we herdenken. Zoo is het naast Paschen ook met Pinksteren het geval. Het woord is afkomstig van het Grieksche „pente- kostos", dat „vijftigste" beteekent, Pinksteren was oorspronkelijk een Israëlitisch feest en werd aldus ge naamd, omdat het 50 dagen na Paschen werd gevierd in het Oude Testament wordt ook wel van het „feest der (zeven) weken" gesproken. De rabbi's hebben Pinksteren later tot een gedacntenisfeest der wetge ving op Sinaï verheven. De christenheid viert Pinksteren, omdat op het Joodsche Pinksterfeest de uitstorting plaats had van den Heiligen Geest over de Apostelen. De Leuvensche Bijbel van 1553 geeft het te lezen „Ende als d»e daghen van Pinxteren vervult waeren so waeren si (de apostelen) al te saemen in die selue plaetse..." enz. In de eerste eeuwen na Christus was Pinksteren geen dagfeest, maar gold het het tijdvak van 50 dagen na Paschen (Quinquagesima). Op de Kerkvergadering te Elvira in 305- n. Chr. werd de 50e dag zelf voor de viering van Pinksteren bepaald. De feesten der heidenen werden voornamelijk bepaald dooc bijzondere gesteldheden in de natuur, welke indruk maakten op de menschen. en waarvoor bovennatuurlijke verklarin gen uit hun godenleer werden ge zocht. Met hun godheden zelve hadden ze. over het algemeen ge sproken, niet zooveel op. De kennis der goden was zeer betrekkelijk en dat betrekkelijke was op zich weer zeer verklaarbaar, omdat de heiden- sche godenleer weinig reëels over zich had. Maar veel respect was er voor hetgeen de goden, naar men gemakshalve dan maar aannam, wrochten. De natuurlijke elementen, door godenhand geleid, wekten wonderveel ontzag. Vandaar ook, dat de groote feesten werden aan geduid met benamingen, aan de natuur ontleend. Men vierde mid winter, lentefeesten enz aanduidin gen, welke ook in christentijden nog lang werden gehandhaafd, ja, hier en daar op het platteland nog geldende zijn. De christenheid heeft overigens haar eigen tradities. Kerstmis, Paschen en Pinksteren hebben de heidensche feesten vervangen in het Oosten had het Jodendom dat reeds eerder voor haar religie gedaan. Jammer is echter, dat met de benamingen, aan de natuur ontleend, ook zoozeer het vergelijkend verband met natuurlijke elementen is vergeten. De beteekenis der christelijke feestdagen dringt nooit dieper tot ons door dan wanneer we die ver gelijken met de wijzigingen, welke terzelfder tijd in de natuur plaats grijpen. Kerstmis" valt in het ongun stigste tijdvak des jaars en toch kunnen we ons geen schooner Kerst mis denken dan in de korte dagen van December, als alles dood en verstorven lijkt en de aarde vaak met het witte lijkkleed is gedekt. Was het, voor de geboorte van den God-Mensch ook niet alles donker in en om de menschheid Was de mensch eigenlijk niet verloren Maar in die diepe duisternis rijst een ster op, de sterre van Hoop, welk ons wijst naar het Licht, dat in Betlehem is opgegaan. Christus is geboren en daarmee is het begia geschapen van de vervulling eener Hemelsche be lofte. Daar is voorts Paschen. Het Offer is gebracht, de Verlossing bewerkt, Verlossing zoo vraagt de ongeloo- vige. En de Dood dan van Christus De Dood van Christus was het Offer, maar Zijn Verrijzenis daarop was Zijn Overwinning, voor de menschheid de zekerheid harer ver lossing. Ziet om U heen met Paschen. Leek tot voor kort ook in de natuur niet alles afgestorven Maar uit de doode aarde ontkiemt het nieuwe leven van oude plant wat afge storven schéén, herleeft; wat ver oordeeld was, wordt verlost. Tenslotte Pinksteren. Al wat daar straks herleefd was en met jonge, maar nietige kracht herrees, staat nu te pralen in rijken gloed, met for- schen stam, mei onverzadiglijke pracht van bloesem... Toen Jezus gestorven was, leefden Zijn discipe len door het geloof. Maar het was een zwak geloof. Doch op Pinkste ren werden allen vervuld van den Heiligen Geesthet geloof was als een rotsvaste overtuiging in hen ge varen en daaruit putteu die eenvou dige visschers de kracht om de hun geleerde waarheid te gaan verkon digen aau de machtigen der aarde, aan geleerden en eenvpudigen van geest, aau heidenen, in afgodendienst verstard. Heel de natuur leert het ons. jaar in en uit. hoe het leven begenadigd wordt van al wat waard is te leven. Wie kommer heeft door aardsche of geestelijke zorgeD, overdenke, hoe het leven van alles en allen een strijd is tegen den ondergang, welke nu eens nabij, dan weer ver-af lijkt. Maar ondergaan doet slechts, wat den ondergang verdient, omdat de levensgenade wordt verworpen, die ten allen tijd en onder alle omstan digheden geboden wordt. Al is het maar voor kort, toch straalt ook in den winter eiken dag het licht. Een wekkende Lente volgt en een stra lende Zomer. Zoo blijft ook met Kerstmis de kleine sterre van Hoop flikkeren. Na Kerstmis volgt het Paschen der Verlossing en het Pink steren. waarop al het begenadigde van kracht wordt vervuld. Do spiegel der historie. Een bron van kracht, ook voor üe katholieke jeugd. Sedert eenige jaren hebben wij herhaaldelijk onze aandacht gewijd aan de geschiedenis der Katholieke Staatspartij. Eenige tientallen jaren van de vorige eeuw ziju we van jaar tot jaar nagegaan en hebben ons verdiept in wat vorige geslachten moesten ondergaan om hun katholiek zijn. We zagen, hoe zij voortdurend hebben geworsteld tegen een groote overmacht om zich daarvan vrij te strijden. Ook in de toekomst zullen wij trachten nog menigmaal een terugblik te werpeu ia onze katho lieke politieke historie. Vooral in onzen tijd is dit van gewicht, nu zoovelen den band met het verleden probeeren door te snij den en zich, los daarvan, door eigen inzichten geleid en op eigen gelegen heid de toekomst tegemoet willen gaan. Een gedeelte der jeugd, van heden, wil geen voortzetting van het werk, zooals dat door ouderen is bearbeid, maar wendt zich in arren moede af om haar eigen weg te gaan, dien zij voortreffelijker waant. Zij verlangt meer geestdrift. Goed. Geestdrift moet ons werk bezielen, vooral ons werk voor de katholieke zaak, dat geestdrift waard is. Maar naast die geestdrift moeien er andere eigenschappen zijn voor eerst een voldoende ontwikkeling, waartoe ook de kennis van het ver leden behoort, het weten, hoe ont stond. wat wij bezitten en wat er voor is geofferd en gedaan. Daar naast is noodig vastberadenheid, vasthoudendheid, taaiheid, moed, ij ver en volharding, het geduld van een bergbeklimmer, die met groote moeite naar de hoogte streeft, maar uiterst langzaam vooruitkomt en toch verder gaat. Deze eigenschappen moeten doo: geestdrift worden gevoed om stand te kunnen houden, tientallen jaren achter elkaar, ook in tijden, waarin men weinig vordert, zooals in onze dagen, nu zooveel van aller krachten noodig is. om het hoofd boven water te houden en de crisis te overwinnen. Daarvoor komt een blik in de historie wel goed van pas. Wij hebben de Nederlandsche katholieken zien zwoegen onder koning Willem I, om beetje voor beetje recht te ver krijgen, b.v. voor het kloosterleven, inzake onderwijs en benoemingen. Wij zagen ook, hoe zij in tientallen jaren van strijd weinig vorderden, herhaaldelijk teleurgesteld werden, hoe zelfs een beter willende koning als Willem II op onderwijs terrein 1840 weinig kon belpeD. omdat nog een wereld vol vooroordeel tegen de katholieken overwonnen moest worden, en de publieke opinie ten onzen opzichte volkomen moest worden omgekeerd. Welk een moeizamer; arbeid heeft dat gekost. En hoe langzaam kwamen de betere inzichten. Eerst in onzen tijd zagen wij het einde van een strijd, die een eeuw lang is gevoerd; de gelijkstelling voor 's rijks kas van openbaar en bijzonder lager onder wijs. Had men vroeger versaagd en niet dag in dag uit verder gestreden, ar was men bij de pakken gaan neerzitten, het geslacht van heden zou die overwinning een feit van groote historische beteekenis niet hebben behaald. De jeugd, waarover wij boven spraken, ziet de toestanden, waar onder wij leven, de gebreken, die onze maatschappij aankleven, den matigen vooruitgang op dit oogen- blik naar een betere toekomst. En die jeugd heeft den mond vol van verwijiiugen tegenover de katholieken die thans op het dorre politieke veld werkzaam zijn. Zij keert zich van hen af, hult zich in ijdele betoogen, maar komt ook zelve niet tot arbeid.. Alsof de mislukking onzer huidige samenleving mede aan die katholieken te daoken is en niet aan beginselen, die de wereld beheerschen en welke van de katholieke princiepen zoo ver afwijken. Vroeger begon de jeugd haar arbeid in het katholieke politieke leven met te luisteren en te leeien, met het kleine practischè werk in het politieke organisatieleven, om lang zamerhand haar inzicht te verdiepen en eindelijk mede te gaan sturen. Thans zondert men zich af en acht zich rijp om zelf de wereld te her vormen, neerziende op die ouderen, welke de oude manier van werken van steentje voor steentje, van voor uitstreven en terugglijden willen voortzetten, waarvan het voorgeslacht de probaatheid heeft bewezen. Is het wel echte geestdrift van die jeugd, welke tot zulk een opsluiting in zich zelve en afscheiding leidt Waarlijk de rollen kunnen niet worden omgekeerd Zonder onder vinding geen inzicht, zonder den grondslag van het verleden geen hechte bouw van het heden, zonder rijpheid geen wijsheid. De eenvoudige katholieken van 1830, 1840 en volgende jaren, die slechts weinig bereikten en moesten sterven zonder zelfs het gloren van den naderenden dag te zien, kunnen ons arrivés werkelijk veel leeren. Veel is bereikt in de laatste eeuw op politiek en sociaal gebied. Wij leven blijder en halen ruimer adem dan de katholieken van een eeuw geleden. Wat zou het, wanneer wij nu verder moesten bouwen voor het nageslacht der toekomst, zonder een oogenblikkelijk uitzicht, dat we zelf van de resultaten kunnen genieten Dan doen wij slechts, wat andere geslachten voor óns deden, zonder te hebben, wat wij bezitten. Een terugblik in onze historie geve ons daartoe de kracht. Eu God zal ons werk toch niet onbeloond laten ROELAND. Le president est mort, vive le presidentDe Fraosche ver kiezingen. Fransche tegen spoeden. Inflatie is ook niet alles. Amerika in den honger. Als in een raonarchalen staat de koning sterft, is daarmee de nieuwe koniug gewekt, want de kroonprins is dan automatisch in de koninklijke rechten getreden. Zóó gauw gaat het met de wisseling van staatshoofd in een republiek niet, maar het gaat in Frankrijk toch wel snel. Op Za terdagmorgen blies de zoo algemeen gerespecteerde 75-jarige Fransche President, gevallen onder moorde naarshand, den laatsten adem uit en des Dinsdags er op volgende werd de nieuwe President, de Senaatsvoor zitter Lebrun, in de hoogste w< digheid des lands gekozen. De grijze Doumer heeft nog geen jaar op het Elysée gezeteld. Deze man, die in den oorlog het offer van vier zonen aan zijn land heeft gebracht, moest ook zijn eigen leven in dienst Frankrijk verliezen. Feller tragiek is haast niet denkbaar. En waarom dat alles Doumer was heelemaal geen felle persoonlijkheid, geen bezieling van eenig stelsel; hij was slechts de eerste dienaar van een volk. De moordenaar zelf heeft niet eens een motief kunnen opgeven. Mis schien had hij er inderdaad ook geen, als hij krankzinnig moet wor den geheeten n.l., zooals men aan vankelijk aannam. Hij is een Rus, Gorguloff genaamd en noemt zich zelf anti-bolsjewistisch. Hij zou op den President hebben geschoten, omdat Frankrijk niets tegen de So viets ondernam. Men begint echter aan te nemen, dat hij een simulant is, misschien in werkelijkheid een comrainistisch agitator of agent provocateur. Zijn vrouw heeft nooit iets vreemds aan hem bespeurd en ook in de gevangenis gedraagt hij zich normaal. Men vond na den oorlog een verward geschrift op hem. waarin b.-v. ook te lezen stond dat bij den kleinen Lindbergh had doen ontvoeren. Dus krankzinnig, zeggen sommigen. Je reinste come- die, meenen anderen. De nieuwe President Lebrun is eigenlijk een rechfs-georiënteerde persoonlijkheid, op wien echter ook de linkerzijde in meerderheid heeft gestemd, nadat Painlevé zich omwil le van een gewenschte demonstratie van eensgezindheid der natie had te ruggetrokken. De linkerzijde kon dat te gereeder doen, omdat Lebrun geen drijver is, niet onverzettelijk in het doorvoeren van eigen zienswijze, Lebrun is in feite dus een ver tegenwoordiger van de huidige ka mermeerderheid, welke echter Zon- lag j.I. bij de herstemmingen ver lagen is en door een linksche meerderheid van socialisten en radi calen zal worden opgevolgd. Tar- dieu zal de loopende zaken tot 1 Juni blijven afdoen. Dan komt de nieuwe kamer bijeen en zal Herriot vermoedelijk zijn opvolger worden. Herriot, leider der radicalen, is momenteel triomphator. Zijn partij kwam van 109 op 156 zetels. Willen de socialisten zitting nemen in een kabinet-Herriot, dan zal dat kunuen steunen op het Kartel-blok, dus op uitsluitend links. Weigeren de socialisten verantwoor delijkheid te aanvaarden, dan kan een concentratieregeering, van radi calen en centrum-partijen, worden verwacht. Men kan van de nieuwe regeering vooral een meer inschikke lijke houding verwachten te Genève en Lausanne. Frankrijk is deze week nog op andere wijze getroffen, In een Parijsch restaurant overleed plotseling op 56-jarigen leeftijd de internationale figuur Albert Thomas, Directeur van het zoo nauw met den Volkenbond verbonden Interna tionaal Arbeidsbureau. Hij was een gematigd socialist, die veel van zijn Marxistische veeren had verloren, maar een machtig sociaal werker en kundig organisator is gebleven. Bij alle instanties was hij zeer gezien wijlen Mgr. Nolens b.v. was hem een ware vriend geweest. Albert Thomas werd gedoodverfd als op volger ^an Sir Eric Drummond als Secretaris-Generaal van den Volken bond. Men hoopt thans, dat Drum mond zal terugkomen op zijn besluit tot aftreden. De stad Lyon, waarvan Herriot burgemeester is, werd al wéér door een aardverschuiving geteisterd. Twee en dertig menschen vonden den dood onder de puinhoopen van twee in gestorte gebouwen van 5 verdiepin gen elk. Dat met inflatie niet alles is te bereiken, ja dat men er mee achter op raakt, bewijst de practijk in Engeland. Men verwachtte van het lage Pond een opleving van de industrie. Een oogenblik scheen de practijk te kloppen met de theorie, maar nu stijgt de werkloosheid in Engeland weer aanmerkelijk, terwijl deze in andere landen, als Duitsch- land en ook ten onzent, geleidelijk vermindert, nu een gunstiger seizoen is aangebroken. De regeering-Brüaing in Berlijn heeft deze week heel wat te stellen gehad met den weer eens bijeenge roepen Rijksdag, waar de Nazi's een waar pandomonium hebben ont ketend. Met al die hecrie hebben ze er Briioing tenslotte toch weer niet onder gekregen. Ook in Weehen zijn regeeringszorgen. Er is een kabinetscrisis en nu poogt Dr. Doll fuss vaa de Iinkergroep der Chr. Soc. Partij een nieuwe regeering te vormen. Hij zal wel slagen, maar voor hoelang hun troepen geheel en onvoorwaar delijk binnen een maand uit het be zette gebied terug te nemen Ver moedelijk hebbeu ze die troepen bard noodig in Mandsjoerijë, waarheen ze dan ook reeds voor een deel wor den getransporteerd. Het verzet is daar zeer levendig gewoiden tegen de nieuwbakken regeering en dezer Japansche beschermers. Generaal Ma heeft er de leiding der opposanten en zou deze week groote overwin ningen hebben behaald. Tenslotte keeren we de blikken nog even naar Joego-SIavië, waar het ernstig gist en een mili air com plot tegen de dynastie is ontdekt. We herinneren er aan, dat de huidige dynastie er eveneens door een militair complot, èn koningsmoord, aan het bewind is gekomen. De nieuwe samenzwering zou gericht zijn geweest op de instelling \an een federatieve republiek. Amerika in den honger Tevredenheid en voldoening over den gang van zaken in de wereld zijn overigens ver te zoeken^ Ook in Amerika, het land, dat immer zoo hoog opgaf over zijn materieele welvaart. De enorme vooruitgang van weten schap en techniek had vooral in Amerika bij velen de waan gebracht, dat de mensch alleen alles kan be heerschen zonder zich in te laten met een hoogere macht. Id 1914 stortte het trotsche gebouw ineen en thans, 14 jaren na het einde van dat drama, willen velen nog niet inzien, dat het ten slotte God is, Die de wereld bestuurt en dat zonder Hem de mensch niets vermag. Het is, alsof Gods straffende hand zwaar op de wereld drukt en de striemende slagen komen ook neer op Amerika, waar het materialisme ten troon zat. Lees slechts dit bericht „Er bestaat ernstig gevaar voor een opstand onder de 8 millioen werkloozen der Vereenigde Staten, tenzij de regeering maatregelen treft om aan de werkloosheid tegemoet te komen." Dat zei Mac Grady. de vertegen woordiger van het Amerikaansche Vakverbond en hij voegde er aan toede deuren van de revolutie zul len wijd open worden gegooid, indien het rijk van den honger voortduurt. Het volk wil brood. De secretaris van een weldadig heidsinstelling verklaarde, dat een der staten voor een onbeschrijfelijke crisis staat. Dat is nu geworden van het eens zoo#rijke Amerika, dat op t gebied van handel en industrie en vooral op 't gebied van rationalisatie en mecha nisatie zoo gaarne ten voorbeeld werd gesteld aan Europa We zou den waarlijk verzuchten van zulke vo^fbeelden, verlos ons Heer Heel Zuid-Azië werd door wer velstormen geteisterd. In Annara zouden 500 dooden zijn gevallen bij een typhoon. In Sjanghai is nu toch niet alleen de wapenstilstands overeenkomst geteekend, maar de Japanners hebben zelfs besloten om Gasten zijn meestentijds welkom in het bijzonder, als ze hun bezoek te voren behoorlijk hebben aange kondigd. Tocb kregen we dezer dagen een stuk of wat, overigens heel brave lieden op Pinksterbezoek, die we liever naar de Noordpool hadden gewenscht. Het waren de befaamde IJsheiligen Op 11 Mei, dus op Woensdag van deze week, zijn ze gekomen en eerst met Pink ster denken ze te vertrekken. Dat deze brave lieden mei hun koud gevolg juist tegen Pinksteren de at mosfeer hier komen verstoren, mag ze niet worden verweten. Zij heb ben nu eenmaal hun vaste data, waarop ze ons willen verrassen en die data vallen als regel buiten de groote voorjaarsfeesten. Alleen om dat we dit jaar zoo'n extra vroege Pinksteren hebben, valt deze feest dag met het jaarlijksch bezoek der IJsheiligen samen. In waarheid dezen met koude of andere temperatuurs verschijnselen volstrekt niets uitstaande. In Mei treedt steeds een periode van lage temperatuur óp. waarin strenge nachtvorsten vallen. Die periode loopt normaal van 11 tot en met 15 Mei en daarom heeft het volk de heiligen, die op gemelde dagen ka tholiek kerkelijk worden herdacht, met den naam van IJsheiligen be giftigd. Het zijn resp. de H. H. Mamertus, Pancratius, Secvatius, Bonifacius en Sophia. Het zijn er dus tesamen vijf, maar gewoonlijk erkent men er slechts drie van, bij ons de eerste drie, in de Oostelijke landen de laatste drie, de Duitschers erkennen slechts de H. H. Pancra tius, Servatius en Bonifacius als hun IJsheiligen. Metereologen van naam hebben vastgesteld, dat inderdaad eens zelfs 60 jaren achtereen de sterk ste voorjaars-nachtvorsten van 11 tot 15 Mei worden waargenomen. Slechts in enkele jaren viel de koude-periode van Mei in de tweede helft der maand, n.l. op 20. 21 en 22 Mei en soms in de eeiste helft, op 5, 6 en 7 Mei. Verklaard is het verschijnsel nog niet. Zoo te bemerken aan de tem peratuur van deze week, is het ver loop dit jaar wel akelig-normaal. In ieder geval hebben wij, Neder landers, heel verstandig gedaan met slechts het eerste drietal der IJshei ligen te erkennen, zoodat we a.s. Zaterdag en met Pinksteren „recht" hebben op mooi weer Laten we hopen, dat ons recht wordt erkend. Mocht het anders loopen, laten we ons dan maar niet al te zeer beklagen. We mopperen wel over het weer en vinden het zeldzaam slecht voor deze maand, maar bijna elk jaar slaken we dezelfde zucht. De Genestet zei het reeds in „Het haantje van den toren" Doch onze Noordsche Mei helaas, is arm aan zonneschijn. Hij kan zoo koud. zoo droef, zoo guur, hij kan November zijn. Van een praatje over koude tot een babbeltje over zwemmen, lijkt een kolossale sprong, doch in Mei is dat maar een klein stapje. Als het weer in deze maand wil omslaan, loopen we onmiddellijk te klagen over een hittegolf en nem:n we richting naar een of auder water, waar kan en mag worden gebaad, desnoods is het eerste alléén ook voldoende. Half-Mei worden alle zwembaden in open lucht geopend. We zijn persoonlijk steeds vroeg op zwemappèl. want we houden van deze sport, welke overigens niet zonder gevaren is voor gezondheid en leven. We wijzen op ziekten van oogen en ooren. hartaandoeningen, rheumatiek-lijden en... op het gevaar van verdrinken, wat alles het gevolg kan wezen van respectievelijk be smet of chloor-houdend water, duiken, overspanning, te langdurig baden, te veel „wagen" of zwemmen op onoor deelkundige tijdstippen, als kort na een maaltijd. Als bij den aanvang van eiken zomer en ook nu weer, propaganda wordt gemaakt voor het leeren zwemmen en zwemmend redden, onder aanhaling, dat ten onzent nog jaarlijks 700 menschen verdrinken, dan zouden we toch op eenige noodige reserve willen wijzen. Onze vaste overtuiging is. en de seizoen- berichten stellen ons steeds in het gelijk, onze vaste overtuiging is, dat er in den zomer minder menschen verdrinken, die niet konden zwem men, dan lieden, die zich verbeeld hebben te kunnen zwemmen, omdat ze zich door middel van zekere bewegingen in het water overeenigen afstand wisten voort te bewegen. Water houdt velerlei, door de meesten ongekende, gevaren in zich verborgen. Wie eenmaal zoover is. dat hij zich weet te bewegen in het water, hoort daar altijd de lokkende Sirenenzang, welke hem vérder noodt, vaak het verderf tegemoet. We hopen, dat er steeds een groot aantal sterke jongelieden met groote beheersching zal zijn, die zich onder bekwame leiding tot zwemmers en zwemmende redders zullen willen ontwikkelen, maar we gelooven zeker, dat er veel minder ongelukken zouden gebeuren, als de massa zich beperkte tot een hygiënisch baden, poedelen, in den zomer in ondiepe openlucht baden. VENRAY. 14 Mei 1932. Volksconcerten :n 1932. De Burgemeester van Venray brengt ter algemeene kennis, dat de in 1932 te houden volksconcerten zijn vastgesteld als volgt 1. Maandag 16 Mei, 6 uur nam. Fanfare St. Oda Merselo, Hensenius- plein, 2. Zondag 5 Juni, half 8 nam. Venray's Fanfarecorps Henseniusplein 3. Zondag 19 Juni, half 12 matiné Venray's Fanfarecorps Henseniusplein 4. Zondag 26 Juni. 6 uur nam. Harmonie Sub Matris Tutela Oostrum Merselo. 5. Zondag 3 Juli, 6 uur namiddag Fanfare St. Oda Merselo, Ysselsteyn 6. Zondag 10 Juli, 8 uur namiddag Fanfare St. Catharina Leunen, Leuneu 7. Zondag 17 Juli, 8 uur nam. Venray's Fanfarecorps Henseniusplein 8. Zondag 31 Juli, 8 uur nam. Fanfare Ons Genoegen Oirlo, Hen seniusplein. 9. Maandag 15 Aug., 6 uur nam. Fanfare Ons Genoegen Oirlo, Oirlo 10. Zondag 28 Aug., 8 uur nam. Fanfare St. Catharina Leunen, Groote Markt. 11. Woensdag 31 Aug., 8 uur nam Venray's Fanfarecorps, G~oole Markt 12. Zondag 4 Sept., half 8 nam.

Peel en Maas | 1932 | | pagina 1