De
geschiedenis van
den auto.
Algem. weekoverzicht
Qemengde Berichten
Zaterdag 23 April 1932, No. 17
De wettenmakers hebben zich
allang met het probleem van het
verkeer bezig gehouden, toen het
probleem nog niet eens bestond. In
1804 ramde een auto van Trevithick
een tuinmuur in elkaar en om de
schadevergoeding vast te stellen
werd hiervan protocol genomen en
daarmede was de eeiste aangelegen
heid van dien aard in de wereld
gezet.
In 1831 had het eerste auto-oLge-
luk plaats, door moedwilligheid ver
oorzaakt. Het was aan steenen te
danken door de bevolking op haar
landwegen gestrooid ten einde haar
afkeer van de nieuwe dingen te
markeeren.
In 1865 werd reeds de eerste
autowet uitgevaardigd. Het Engel-
sche parlement broedde het ding uit
en het schreef o.a. voor, dat de
maximumsnelheid van een auto in de
stad 2, en buiten 4 mijl zou bedra
gen. Per uur wel te verstaan Boven
dien moest vijftig meter voor eiken
auto een vent met een- rood vlag
getje loopen om de Victoriaansche
burgers van de komende gevaren op
de hoogte te stellen.
Nog een beetje later gingen Frank
rijk en Daitschland een edelen wed
strijd aan, wie de auto uit zou vin
den c.q. wie tot hare ontwikkeling
het meeste bij zou dragen. In 1883
kreeg Daimler zijn eerste patent in
handen en twee jaar later gewerd
hem het patent voor „Fahrzeuge mit
Gas bzw. Petroleumkraftsmachinen".
En op 29 Januari 1886 kreeg een
andere groote in de autobranche,
Karei Benz, zijn patent voor een
„Benzin Kraftwagen".
Wat Holland betreft, deed de auto
daar te lande zijn intrede door de
portefeuilles van de leesgezelschap
pen. Elk nummer van de toen zoo
en vogue zijnde Fliegende Blatter
verscheen met een reclameplaatje,
waarop een mijnheer met een rond
dopje op het hoofd, in een auto
afgebeeld stond, maar de voorzichtige
Hollanders waren een beetje achter
dochtig en dachten aan trucs en
wilden heelemaal niet gelooven, dat
dat wagentje zonder paarden eenmaal
de vijf deelen van de aarde verove
ren zou. Maar wij kregen toch een
echt proefje van de beteekenis van
den auto in het jaar 1900, toen er
een groote wedstrijd Amsterdam—
Parijs gehouden werd. Men kreeg
toen in één enkelen dag meer auto's
te zien dan in zijn gansche vooraf
gaande leven en stichtend was het
schouwspel bovendien ook. Wie zich
op dien gedenkwaardigen dag b.v.
te Arnhem aan den Amsterdamschen-
weg bevond, zal zich nog herinneren
hoeveel moeite sommige wagens
hadden het Veluwscbe gebergte te
bestijgen en hoezeer sommige kolen
wagens met een enkel paard ervoor
de astmatisch kuchende wereldwon
deren voorbijjoegen.
Het autorennen was in dat jaar
1900 nog maar zes jaar oud en
waarschijnlijk was de raid Amsterdam
Parijs de eerste van dien aard,
welke de grenzen van een land over
schreed. Maar in 1894 was de eerste
internationale wedstrijd toch al in
scène gezet en deze had plaats tus-
schen Parijs en Rouen. Het was een
Daimlerwagen, die bij deze gelegen
heid de eerste prijs weghaalde, het
geen men gaarne gelooft wanneer
men verneemt, dat dit vehikel tijdens
den wedstrijd een doorsnee snelheid
van niet minder dan twintig en drie
kwart K.M. in het uur ontwikkelde.
Gelijk gezegd kreeg Benz zijn
eerste patent in 1886 maar in 1889
ving de toen zes en twintigjarige
fietsreparateur Ford een worsteling
met de listen en lagen der techniek
aan en deze resulteerde daacin dat
hij in 1893 met de eerste Fq.'rdauto-
mobiel door de straten van/ Detroit
heen reed met eene snelheid/ van niet
minder dan 40 K.M. in; het uur.
Schier tegelijkertijd lanceerde Daim-
lerd z'n eerste autodrosch/ke op het
vasteland van Europa en /deze heeft
in Canstadt rondgereden./
Frankrijk was het eerste land. dat
tot stichting van een aut/omobielclub
overging. Zooals bekerfid, werd dit
lichaam, dat een groot prestige wist
te veroveren, langen ftijd door den
heer baron van Zuylen' van Nyevelt
gepresideerd. Het weren in 1895 ge
boren en pas een jaar J later deed de
eerste auto zijn in/rede in deze
wereld, welke zoo gabouwd was dat
de motor aan den vcporkant zat. Nog
twee jaar moesten dfe automobilisten
wachten voor zij luchtbanden kregen.
Deze lieten in den,, beginne nog al
wat te wenschen oxfer en aldus kwam
de jonge Fokker, Jog voor hij aan
autosneldienst en wel in den vorm
een omnibus, die van de Hallesche
Poort naar de Chaussèstrasse reed. Op
den inwijdingsdag namen 3900 dap
peren in het vehikel plaats, dat dus
over succes niette klagen had. Het
reed den afstand in 24 minuten ter
wijl de paardenomnibus er 33 minu
ten voor noodig had. Einde 1905
reden er in Berlijn al 8000 auto-
droschken rond en het typeert den
tijd wel, dat we nu weer op onge
veer hetzelfde cijfer terechtgekomen
zijn. Maar in 1905 was er onder
deze droschken slechts een met een
benzinemotor.
Het werkloozenpercentage, hoewel
veel hooger dan terzelfder tijd in
het vorige jaar, blijft sedert het begin
van 1932 op regelmatige en vrij be
vredigend wijze terugloopen, waaraan
natuurlijk het gunstige seizoen, dat
we tegemoet gaan, niet vreemd is.
Overigens werkt het weer op het
oogenblik weinig mee om den handel
te verlevendigen. Het is een guur
voorjaar, vele werkzaamheden worden
uitgesteld en tal van inkomsten
worden gederfd, welke anders uit
een fleurigen voor-zomer ontspruiten.
Andere jaren werd om dezen tijd in
de bollenstreek b.v. nog aardig wat
verdiend, maar nu willen de mooie
bollendagen maar niet komen de
kleurige pracht verschrompelt voor
de massa er van heeft kunnen ge
nieten.
Aan de mijnen in Limburg is
wederom op groote schaal ontslag
gegeven aan personeel. Zoolang uit
het buitenland nog zoovele en goed -
koope kolen worden ingevoerd, zal
de toestand er in Zuid-Limburg niet
beter op worden*
In de Overijselsche venen legden
eenige duizenden arbeiders zonder
nader overleg met hun organisaties
het werk neer; een z.g. wide staking
dus. De besturen hadden een voorstel
van den Rijksbemiddelaar aanvaard,
waarin was gegarandeerd, dat de
loonsvermindering de 10 pet. niet
zou overschrijden, maar de arbeiders
waren zóó ontstemd, dat ze de
leiders niet langer wilden volgen. In
Castricum legde een 50-tal tewerk-
gestelden den arbeid neer.
Omdat er minder vreemdelingen
worden verwacht, gaat men van den
zomer allerlei feestelijkheidjes in de
hoofdstad organiseeren om landge-
nooten te trekken. Men is o.m. bezig
aan de uitwerking eener gedachte
van den teekenaar Van Vlijmen, die-
een berg bij Amsterdam heeft ge
projecteerd, een berg, die door
werkloozen in... productieve werk
verschaffing moet worden opgewor
pen. Er komt een restaurant bij en
de vreemdeling zal er de hoofdstad
des lands vanuit de hoogte kunnen
bezien. Er zijn wel muizen, die bergen
baarden. Waarom zou Amsterdam,
dat zoo voi muizenissen zit, het niet
kunnen
In een Friesch dorpje, Driesum in
de Dokkumer wouden, heeft het
vervoer van een geesteszieke tot een
dorpsherrie aanleiding gegeven. Het
slachtoffer werd door drie politie
mannen in uniform, als ware hij een
misdadiger, gehaald. Een boer ver
leende zijn hulp door den ongelukkige
met touwen te bewerkenHet klinkt,
als uit de binnenlanden van Sumatra
vliegmachines beg<
autobanden te fab
tn, op de gedachte
•riceeren, die een
speldenprik verdra/gen konden.
Op 19 Noverab er 1905, dus maar
maar 9 jaar voor den oorlog, die nu
al weer zooveel ftneer jaren achter
i ligt, kreeg ^Berlijn zijn eerste
Natuurlijk bleven we ook van de
week weer niet van ergerlijke mis
daden in ons land verschoond. In
Rotterdam stak een man zijn ecfet-
genoote, die een overigens
weinig prijzenswaardig leven leii
dood. Een man in Amsterdam atta
queerde met een mes andere mannen,
die hem la tig vielen in of nabij
openbare toiletten. De dader is niet
normaal gebleken, op het politie
bureau zag hij kans om ook zich
zelf nog te steken hij maakte twee
slachtoffers, die ernstig werden ver
wond.
In Susteren overvielen gemaskerde
bandieten twee oude vrouwtjes van
resp. 70 en 76 jaar, die ze nog mis
handelden bovendien. De lafaards.
In de buurt van Almelo werd een
20-jarig meisje op klaarlichten dag
op den openbaren weg aangerand en
bijna doodelijk met een mes bewerkt.
De aanrander kon gelukkig worden
gearresteerd. Hij begon zijn verdedi
ging al vast met zelf te verklaren,
dat hij niet normaal was. Met de
openbare veiligheid raakt het wel
erg droef gesteld.
lijk van een gewone fiets, extra ver
sterkt met een dubbel frame en voor
zien van zware banden. Onder aan
het frame hangt een Varta accu,
welke een gewicht van circa 24 Kg.
heeft en een spanning van 12 volt.
De accu kan door middel van een
gelijkrichter opgeladen worden, zoo
dat men 's avonds slechts een stekker
in het stopcontact behoeft te steken,
om den volgenden dag, de accu
weer geheel opgeladen te vinden.
Vlak onder het zadel, dat zooals
bij gewone motoren laag geprojec
teerd is, komt de electromotor te
zitten, die de fiets straks met een
snelheid van circa 22 K.M. per uur,
over een afstand van 80 K.M. kan
voortbewegen. Daarna is de accu
uitgeput.
De electromotor wordt m werking
gezet door een draaibaar handvat,
Alles tezamen zal de electrische
fiets circa 60 Kg. wegen.
Wat de belasting betreft zal de
nieuwe fiets slechts één persoon
kunnen voortbewegen, maar er be
staat geen bezwaar, om in de toe
komst zwaardere accu's te bezigen,
waardoor de last ook grooter kan
worden. Verder heeft de fiets een
lamp, die op de accu aangesloten
kan worden.
Alles tezamen, de gelijkrichter
inbegrepen zal de fiets minimum
f 230 kosten.
Hierbij komt nog een belasting
plaatje van f 2.50 en f 3 wegenbe
lasting.
De vraag is nu, of dit geheel ge-
ruischlooze electrische rijwiel thuis
hoort op de rijwielpaden of op de
hoofdwegen. Met het oog op de
snelheid, die ongeveer gelijk is aan
die van een gewonen fietser, lijkt
het ons, dat de elektrische fiets op
de rijwielpaden zal worden toege
laten.
In Mei, zal het nieuwe rijwiel
waarschijnlijk in den handel komen.
Het electrische rywiel.
Al eenige maanden zijn er geruch
ten in omloop, dat men in het Phi
lips Laboratorium doende is met het
ontwerpen van een electrisch voort
bewogen rijwiel. Naar wij thans
ernemen, hebben proefnemingen met
dit nieuwe rijwiel in de praktijk zeer
goede resultaten opgeleverd, zoodat
op deze nieuwe vinding reeds eenige
tijd geleden octrooien zijn aange
vraagd. Inmiddels heeft Philips aan
een vijftal Nederlandsche rijwielfa-
brieken het recht verleend om. gebruik
makende van hare vindingen op dit
gebied, electrische rijwielen te con-
strueeren. Deze fabrieken zijn: N.V.
Burgers E.N.R te Deventer; Gazelle-
Rij wielfabriek te Dieren; Jünker-Rij-
wiel fabrieken te Rotterdam; N.V.
Simplex, Machine en Rijwielfabrie-
ken te Amsterdam; N.V, Handel
Mij. R.S. Stokvis en Zn. te Rotter
dam.
Men is in deze fabrieken thans
bezig de laatste hand aan de elec
trische rijwielen te leggen, zoodat
deze spoedig op de markt zullen
verschijnen.
De boter-aceyns zal gemiddeld
twee kwartjes per K.G.
bedragen.
Naar het Hbld. verneemt, moet
men er op rekenen, dat ingevolge
het binnenkort te publiceeren wets
ontwerp inzake steun aan de vee
houderij, bij de thans geldende bo-
terprijzen van f 100 per 100 K.G.,
een toeslag of accijns op dit product
zal worden geheven, te heffen door
middel van factuurzegels, tot een
bedrag van gemiddeld vijftig cents
per kilo, d.w.z. de toeslag op de
boter, welke de margarinefabrikanten
zullen moeten koopen van de op te
richten Botercentrale zal 80pCt. be
dragen van den toeslag, die geheven
zal worden op ongemengde boter.
Met deze prijsverhoogiDg van 50
cents bereikt men het volgende ge
middeld kan men zeggen, dat 100
K.G. melk zeven pond boter levert
die dus gemiddeld f 1.75 accijns zal
opbrengen, hetgeen dus neerkomt op
één drie kwart; dus bijna twee cen
ten steun per K.G: melk.
De doodslag te Helmond.
Dinsdag veroordeelde de recht
bank te Roermond den aldaar ge
detineerden fabrieksarbeider J. van
der L. uit Helmond, die bij een
twist r. van Doren van daar dus
danig met een mes in het oog stak
dat deze enkele dagen later overleed,
tot twee jaar gevangenisstraf met
aftrek der preventieve hechtenis,
De eisch van den Officier van
Justitie was 3 jaar, Mr. P. Tripels te
Roermond trad als verdediger op,
vanwege den daarin voorkomenden,
besmettelijken Colorado-kever.
Pootaardappelen zijn uitgezonderd
van dezen maatregel met dien ver
stande, dat deze zonder speciale in
voervergunning worden toegelaten,
wanneer het betreft zendingen ge
selecteerde poters, vergezeld van een
certificaat betreffende selectie en ge
zondheid, afgegeven door de daartoe
bevoegde officieele autoriteit in het
land van oorsprong.
Ongekeurde en ongeselecteerde
poters worden alleen toegelaten op
invoervergunning, aan Fransche im
porteurs, af te geven door het
Fransche departement van Landbouw.
Handboogsport.
Door den Algemeenen Nederland-
schen Bond van Handboogschutte
rijen, waarbij aangesloten zijn de
verschillende Handboogschuttersge
zelschappen uit het Land van Weert
Js besloten den Holland—België
wedstrijd te doen plaats hebben te
Eindhoven. Als datum hiervoor is
bepaald, behoudens nadere overeen
komst met België, Zondag 7 Augus
tus a.s.
De wedstrijd België—Holland
wordt gehouden op nader vast te
stellen plaats op Zondag 21 Augustus.
Drukte by het Stadion te
Amsterdam.
Voor het begin van den voetbal
wedstrijd NederlandBelgië zijn
Zondag, naar schatting van de ver
keerspolitie, niet minder dan 5100
auto's bij het Stadion voorgereden,
nog 900 meer dan bij den vorigen
wedstrijd. Hiervan bleven 3200 auto's
parkeeren.
Lloyd George over het
Katholicisme.
Lloyd George, de bekende En-
jelsche staatsman en oud-minister
aeeft in de sDaily News" merk
waardige dingen gezegd over de
Katholieke Kerk. Van alle Kerken
zeide hij, heeft de katholieke het
minst geleden van de godsdienslige
reactie in den na-oorlogstijd.
Tijdens den oorlog waren er
geen kerken zoo vol als die der
talholieken. Wanneer dit na het
beëindigen van den oorlog ook al
moge verminderd zijn, kunnen
wij toch ongetwijfeld constateeren
schrijft de oud-minister, dat de
plaats, die de Katholieke priesters
in den oorlog hebben ingenomen
en de opofferende liefde van de
religieuse verpleegsters in de la
zaretten, zoo'n diepen indruk ge
maakt hebben in de harten der
jonge strijders en ook van hun
familie, dat de Katholieke Kerk
daardoor alleen reeds heel veel
sympathie en aanhang verworven
heeft.
Weet ge....
Weet ge.... dat ge om te voor
komen dat het haar na het was-
schen stroef en droog aanvoelt,
ge een lepel citroensap of goeden
azijn iu het water moet doen.
Weet ge.... dat ge strijkijzers
welke men een tijd lang niet ge
bruikt, moet inwrijven metvaseline
of ongezouten reuzel.
Weet ge.... dat ge gaten in gum
mi kunt dichtmaken met dikke
terpentijnolie.
Weel ge.-., dat in den winter
dunne dubbel gevouwen lakens,
voor kinderen betere onderleggers
zijn dan molton, 't is veel sneller
droog.
Weet ge.... dat zout opgelost in
ammoniak, spiritus of brandewijn
een goed middel is om vetvlekken
te verwijderen.
Drukfout
Hiermede heb ik de eer, u de
verloting aan te kondigen van mijn
dochter met N.N.
De electrische fiets.
Waarschynlyk met Mei in den
handel.
's Nachts wordt de accu opgeladen.
De electrische fiets heeft het uiter-
Erankryk sluit zyu grenzen.
De „Journal Officiel" publiceert
een officieel besluit, waarbij met in
gang van, 20 April bij wijze van
represaillemaatregel verboden wordt
de in- en doorvoer in Frankrijk
van aardappelen, tomaten, melanzaan-
appels, levende planten, knollen,
bollen en versche groenten afkomstig
uit Nederland.
Onze regeering was reeds eenige
dagen geleden door den Franschen
gezant op de hoogte gesteld van de
komst van bovenstaanden maatregel
welken men kan beschouwen als re-
presaillen tegen Nederland en de
andere landen, die Fransche groen
ten en aardappelen zijn gaan weren.
Eerstvolgende retraiten opManresa
te Venlo.
30 April—3 Mei. Werkloozen, Hel
mond.
Heeren uit den Mid
denstand.
Wessem, Boerenbond.
O. V. Helmond; Poster-
holt.
Jonge Boerenbond en
Jonge Boerenstand.
Retraiteclub „St. Ant."
der St. Annapar. Nijm.
Neerasselt e.a.p.
Tegelen. i
Werklieden, Helmond.
Parochie Maria Geb.,
Nijmegen.
Heeren uit Middenstand
O verheidspers. Nijm.
Parochie H. Hart, Nijm
Heeren Ambtenaren.
Heeren Handelsreizigers
Heeren Vincentianen
30 Juli—2 Aug. Eindhoven
2—5 Aug. Heeren Onderwijzers I.
6—9 Helmond
9—12 Heeren Onderwijzers II.
1316 Heeren uit Middenstand
20—23 Nayensclub, Den Haag
23.26 Abituriënten I
2730 Nederlanders in Duitsch
land werkzaam
30 Aug.—2 Sept. Abituriënten II
36 Sept. Geldrop
7-10 Mei
10-13
13—16
17-20
21-24
24-27
28-31
36 Juni
U—14
18-21
25-28
2-5 Juli
9-12
14-17
23-26
10-13
17-20
24-27
1-4 Oct.
8-11
Heeren uit Middenstand
St. Jozefgezellen, Nijm.
„De Jonge Werkman"
Heeren uit den def-
tigen stand I
Heeren uit den deftigen
stand II.