De H. Familie naar Den Bosch op Zondag 12 Juli. Zaterdag 11 Juli 1931, No. 28. A.s. Zondag zal 't druk zijn op de wegen, die naar den Bosch voeren. Van alle kanten, van heinde en verre komt men daarheen. Men spreekt van twintig duizend vreemdelingen, die den Plechtigen Omgang komen zien. Onder dit enorm groote aantal nemen onze mannen der H. Familie een heel bijzondere plaats in door de welwillendheid van den Hoog- eerw. Heer Plebaan Deken en den Edelachtbaren Heer Burgemeester van den Bosch. Als nu de hemelsche Machthebber ook zoo vriendelijk is dat Hij dien dag zijn regen en wind opbergt en het zonnetje laat schijnen, dan zal ongetwijfeld het uitstapje ons veel genoegen geven en de band tusschen onze mannen der H. Familie nauwer aanhalen. Wat wij ook nog kunnen doen is dit de Zoete Lieve Vrouw van den Bosch er op attent maken dat 't toch "Haar dag" is en dat zij het geloovige volk niet moet teleur stellen. Immers, onder ons leeft het gezegde: „Een Mariadag is een zon nedag". Het zij zoo. We rekenen er op, a.s. Zondag zal 't naar den Bosch gaan. 's Morgens wordt er in de pa rochiekerk om 6 uur en twintig na 6 Communie uitgereikt. Te 8 uur komen auto's en bussen bijeen op 't Henseniusplein. De eerste komt te staan op de hoogte van de zaal „Wilhelmina" en daarop volgen de andere volgens aangegeven nummer. De fanfare neemt plaats in no. 7. Wat betreft de andere bussen kan men plaats nemen waar men wil. Men denke aan zijn buskaartje, medaille en zangboekje. Bij aankomst op 't plein (Parade) bij de Kathedrale Basiliek van St. Jan, stellen wij ons op en gaan, wanneer de parochie-hoogmis uit is, door den grooten ingang in de zui delijke zijbeuk naar binnen en nemen plaats recht voor het genadebeeld en altaar van de Zoete Lieve Vrouw. Onze Directeur zal zelf dan de H. Mis daar lezen, waaronder de man nen de z.g. Duitsche Mis zingen. Na 't laatste evangelie zingen allen een Marialied no. 20 vervolgbundel. Dan verlaten wij de kerk en stellen ons op voor de kathedraal, waar een foto wordt genomen en luisteren intusschen naar het klokkespel te twaalf uur. Vervolgens in marsch met onze vleg voorop en in 't midden van den stoet de fanfare door de Hint hamerstraat, Markt, Hooge Steenweg Vischstraat, dan over de groote Dommelbrug rechtsaf langs de Dom mel en zoo naar de groote veemarkt hallen, waar alles voor onze ont vangst in gereedheid is gebracht, Bezichtiging van de hallen, foto nemen enz. Dan in de groote res tauratiezaal middageten. Ieder vindt zijn plaats aangewezen door zijn naamkaartje. Voor de mannen, die geen middageten besteld hebben, staan ook tafels gereed om koffie te drinken of een glaasje bier te ver schalken. Tegen half drie komen de auto bussen ons halen (ook zij, die met eigen auto zijn gekomen, kunnen dan gebruik maken van de bussen) die ons brengen naar onze gereserveerde plaats (Oude Hulst). Wanneer de stoet voorbij is, dan kan ieder zijn eigen weg gaan, b.v. een en ander eens gaan bezichtigen, een bezoek te brengen aan de Raads- kelder de Groote Markt, of op een punt gaan staan, b.v. op de Groote Markt, om nog eens den stoet te zien voorbijtrekken. TE HA.LE ZES op z'n laatst, zorgen allen present te zijn in de St. Jozefskerk (3 minuten van de St. Jan af). Deze Jozefskerk is de kerk der Redemptoristen, waar de Bos sche H. Familie hare vergaderingen houdt. In deze St. Jozefskerk is voor ons een plechtig Lof met predikatie, na afloop gaan wij in optocht naar de Parade, waar onze auto's en bussen klaar staan om ons weer naar Ven- ray terug te brengen. (Een of andere straat kan afgesloten zijn voor het verkeer, tusschen 3 en 6 uur, loopt dan even om.) De Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch. De allereerste historie van het ge nadebeeld is dit Een werkmansgezel wil 'n oud beeld, dat in de bouwloods lag, tot brandhout hakken, maar de opzichter belet het hem. Broeder Wouter trekt zich het beeld aan. Hij naait er zelfs een mantel voor. Maar 't was er naar 1 Hij redt ook het beeld van 't Kindje Jezus, waarmee reeds kin deren aan 't spelen waren en geeft het Maria op den arm terug. Weldra maken mirakelen het beeld beroemd. Zelfs keizers en koningen komen het in den loop der eeuwen vereeren. Ook Leonardus van Vechel, Nïcolaas Piek en de H. Canisius. Door de Reformatie werd in 1692 een einde gemaakt aan de openbare vereering van de Zoete Lieve Vrouw. De Beeldstormerij bedreigt het beeld. Twee Carmelieten redden heteen tijd lang wordt het bewaard in de woning van Bisschop Ophovius, daarna door Anna van Hambroek in veiligheid gebracht naar Antwer pen, later naar Brussel. Niet zoo spoedig, misschien nooit zou het beeld van de Zoete Moeder weer op zijn plaats hersteld zijn, als Napoleon aan de Katholieken de St. Jan niet teruggeschonken had. Toch was het pas in 1853 dat 't Wonder beeld terugkwam en 1878 dat de plechtige pauselijke kroning plaats vond. De Sint Jan De prachtige Kathedrale basiliek van St. Jan was oorspronkelijk ge wijd aan de H. Maagd. Men sprak in de Middeleeuwen van Ons Vrouwen Sinte Janskerk, In de Middeleeuwen was de Mariadevotie zeer groot en men kan begrijpen, dat 't alleen de kinderlijke liefde lot de Zoete Lieve Vrouw en het eenvoudige geloof der Middel eeuwen er toe bracht, zoo'n reuzen- bouwwerk als de vijfbeukige kathe draal van den Bosch te ondernemen. De kunstzinnige bouwer van deze kathedraal was Alard der Hamel. Men verhaalt, dat in die dagen. toen men aan het bouwen was een vreemdeling zich aanbood om werk te verrichten en mee te helpen aan het bouwwerk. De bouwmeester vroeg hem een bewijs van zijn kunde te geven, waarop die man een kunststuk ge wrocht heeft, n.l. een steenen troon hemel boven een beeld. t Is alsof iemand met een reuzen- hand een kleine draai aan die rijk met pinakels versierden steenen troon gegeven heeft. Toen allen verbaasd stonden over zijn werk, was hij weer weg. God ter eere had hij gewerkt. Wanneer gij de kathedraal bezoekt noet het u niet verwonderen, als men u vraagt of men u van den „Erwtenman" mag vertellen en men wijst u tusschen de ontelbare beel den, die zich aan de buitenkant van de kerk bevinden, dat van den Erwtenman, die een bord erwtensoep met verontwaardiging wegtraptDat was geen eten voor een man, die 'n braspenning verdient, (7i/e cent) hij verdiende betere kost. (Men ziet met hoe weinig men toen al meende dat men rijk was als een koning). Ons vroolyke hoekje. Op een drankbestrijdersvergadering, gehouden naar aanleiding van de nieuwe Drankwet van Minister Ver schuur, kregen 'n Christelijke geheel onthouder en dito afschaffer het aan de stok over de plaatselijke keuze. De geheelonthouder, totaal vergeten de, dat het doel der drank- of beter der drankmisbruikbestrijding de „matigheid" is, wilde alle herbergen van de aarde doen verdwijnen, aan gezien hij alle gebruik van alcoholi sche dranken, ook van bier en wijn, uit den booze achtte.... De Christelijke afschaffer, die erg Bijbelvast was, had aanstonds een Schriftuurtekst bij de hand, om den o ver drij venden geheelonthouder te weerleggen, n.l. deze: „de wijn ver blijde 's menschen hart," in welke woorden een matig gebruik van wijn eerder wordt aan- dan afgeraden. Wat het herbergwezen betreft, maakte hij de niet onaardige opmer king, dat het Kindje Jezus wis en zeker in een „herberg" zou geboren zijn, ware er voor Joseph en Maria plaats daarin geweest.... De Voorzitter der vergadering, een geneesheer, voegde zijnerzijds daaraan nog de volgende verstandige raad toe „Geachte Vergadering" zoo sprak hij „Je wetenschap heeft uitgemaakt, dat de stof water bijna drie kwart van ons lichaams gewicht, méér dan alle andere stoffen samen, voor zich opeischt, weshalve het m.i. niet verkeerd kan zijn in ons lichaam ook een klein plaatsje te gunnen aan wijn of bier".... Het hartelijk gelach, dat na deze woorden uit de zaal opklaterde, bewees, dat althans de meerderheid een matig gebruik van wijn en bier niet afkeurde, en er zich heel goed mee kon vereenigen, dat Christus op de bruiloft van Cana water niet ver anderd had in melk, maar in wijn.... Raadgeving aan zwemmers Het Limburgsche Groene Kruis geeft de volgende waarschuwing, nu het weder herhaaldelijk voorkomt, dat er menschen, die van de gelegen heid tot baden gebruik röaken, ver drinken. Niet zoodra begint de zwemsport in open water, begunstigd door een warm zomerzonnetje, of men hoort van ongelukken bij het baden en zwemmen, welke iederen zomer steeds meer toenemen. Zoo gaat 't niet alleen in ons land. doch in de heele wereld. Meestal kan men als oorzaak hier voor aanvoerenonvoorzichtigheid van den zwemmer zelf. Het is daarom volstrekt niet over bodig den zwemliefhebbers vaste regels in te prenten, die mechanisch en instinctief moeten worden opge volgd. In Duitschland gelden de volgende voorschriften: Men mag niet te lang in 't water blijven, vooral hij niet, die niet zwemmen kan, aangezien een warm worden door 't zwemmen dan zeker uitgesloten is. Een eerste huivering is voor allen een zeker teeken, dat 't lichaam ge noeg heeft gehad en dat 't hoog tijd is aan land te gaan. Nooit mag men direct na 't eten in 't water gaan, een tijdsruimte van 1—2 uur is noodzakelijk. Het is raadzaam nooit alleen op eenzame plaatsen te gaan zwemmen. Indien men in een onbekend water wil gaan baden, is het aan te bevelen een ander een lijn, die men zich zelf om 't lichaam bindt, te doen vast houden, totdat men de gesteldheid van de zwemgelegenheid heeft on derzocht. Voor 't baden is men ver plicht de neus zoodanig te reinigen, dat men geen hinder heeft bij het ademhalen. In geval van oorpijn of eenig ander oorlijden doet men verstandig watten in de ooren te doen. Indien de wind van de landzijde komt is het beter, dat men niet te ver van den oever af zwemt, daar het bereiken hiervan soms zeer be moeilijkt wordt. Zij, die een lichamelijke inspanning juist achter den rug hebben als loopen, fietsen e.d. mogen, vooral als zij buiten adem zijn, nooit direct daarna in 't water. Na ieder bad dient men zich goed af te drogen, in 't bijzonder op koele dagen. Wanneer men in een bassin zwemt, waar de bodem steenachtig is of waarin grijpplanten groeien, moet men zeer voorzichtig zijn Komt men echter toch in de planten verward, dan is het noodzakelijk niet met de beenen, doch uitsluitend op den rug te zwemmen en de han den te gebruiken ten einde verdere verstrikking te voorkomen. Uit speelsche overmoedigheid een zwemmer te doen schrikken of hem met geweld te doen duiken, moet verboden zijn, daar men zoo licht, ongewild, ongelukken veroorzaakt. Het is vóór alles plicht van iederen zwemmer achting en eerbied te heb ben voor den medezwemmer. Mocht men echter in gevaar komen, dan moet men er aan denken eerst dan te schreeuwen als men geen enkele kans meer ziet zich zelf te helpen, Ontijdig schreeuwen maakt, dat de lucht in de longen wordt verbruikt, zoodat de draagkracht van het lichaam geringer wordt en de ledematen nog meer ingespannen moeten worden om 't lichaam boven water te houden. Verlaging der loonen in liet landbouwbedrijf. In een te Keipen gehouden ver gadering van landbouwers-werk gevers uit den kring Weert van den Limb. Land- en Tuinbouwbond, waarop bijna alle afdeelingen waren vertegenwoordigd, is besloten, gezien den slechten economischen toestand in het land- en tuinbouwbedrijf en de weinig hoopvolle vooruitzichten, de loonen van het dienstpersoneel voor het volgend dienstjaar met 20 pCt. te verlagen en den tijd van de huurovereenkomst voortaan niet af te sluiten voor 1 November. Voorts werd nog gewezen op de onbillijkheid van de wettelijke ver plichting van den werkgever voor wat betreft de sociale lasten.

Peel en Maas | 1931 | | pagina 5