le Pinksterdag en 2e Pinksterdag half e'Tns uur De gevaarlijk© leeftijd Reserveert tijdig uwe plaatsen Het ONGELOOFELIJKE, het NOG NOOIT GEBEURDE, gedu- rende het meer dan 25 jaren bestaan der Bioscoop, gebeurt thans met de Film Leest U maar eens wat «Een moeder" in de Maasbode van 5 Oct. j.l. schreef. Alleen het lezen imponeert U reeds, laat staan wat voor een indruk de Film op U maken zal. „Tusschen 14 en 17" LUHOR-meater VENRAV TUSSCHER Dezer dagen werd ons van verschillende zijden gevraagd, ot het werkelijk zijn nut kon hebben de veelbesproken film te gaan zien, n.l. („De gevaarlijke leeftijd tusschen 14 en 17"). Verscheidene^aanvragen waren hierop gebaseerd, dat sommige ouders, moeders vooral, terugschrikten van eventueele lugubere tafereelen, bacchanalen etc., die zij van deze film verwachtten. Anderen meenden het zaj wel weer schromelijk overdreven zijn, of die soort films zijn allemaal hetzelfde, ontvoeringen, enz. Dies trokken wij de stoute schoenen aan en togen, wijl het met eenigen huiver voor dat soort film, ter voorstelling. Echter, nauwelijks waren de eerste tafe reelen gedraaid, of wij waren er in en, laten we gerust opbiechten, dat zonder overdreven sentimentaliteit ten slotte ons de tranen in de oogen stonden. Misschien omdat men zelf Moeder is, maakt een dergelijk drama meer indruk. Maar het treurige gegeven der beide kinderen, Iina en Axel, is wel een beeld der huidige verwor ding. En toch, ondanks hun val, zijn en blijven het kinderen, in hun angst, hun vrees, hun schrik, die Axel den dood in drijft. Evenals de film „Maternité" is in deze film het grootste hiaat, dat er geen godsdienst is, maar hiaat, dat juist den ontzettenden nood, het enorm geestelijk tekort dier slachtoffers doet inzien. Waar geloof en godsdienst heerschen, is zooveel wat de jeugd weerhoudt van 't pad der zonde. Daar zijn de weesgegroetjes, des morgens en des avonds, tot behoud der reinheid, daar is het scapu lier, dat het meisje als een schild behoedt, daar is de Engel, wiens nabijheid gevoeld en wiens hulp wordt ingeroepen. Dat komen zij te kort, die kinderen, wier onwe tendheid en onbewustheid zoo gemakkelijk in ver blinding overgaan naar den duivel, onder 't mom van natuur en natuurdrifthen tot daden brengt, die jammer en dood na zich sleepen. Schuldig op de eerste plaats in deze geschiede nis zijn de ouders, die een groot gezelschap jongelui tusschen 14 en 17 jaar alleen laten, waar zij (de ouders) naar het theater gaan. Gij ziet het aan de gezichten der kinderen: ze snakken er naar, dat de oude lui gaan, dan zijn ze vrij. En de dolste onder hen, Ina, springt boven op den vleugel en viert heur bakvisch-overmoedige stemming uit. De bowl, door de jongelui gebrouwen, heeft de gemoederen verhit: de oogen schitteren, ongekende stemmen verheffen zich. 'n Spelletje als schoentje zoeken, op zichzelf zoo onschuldig, ontaardt in een ontluiken van hartstochten en jalouzie, twee demonen, die naast een kostbare vaas, ook een onschuld en reinheid zullen breken. Dan zien we de ontluikende liefde, de idylle tusschen den frisschen Axel en de ietwat behaag- zuchtige Ina. Maar toch kinderen beiden. Hoor Axels overmoedige fluitje, vol levenslust en jool, naar Ina, die in haar kamertje aan haar dag boek toevertrouwt hoe dol ze op hem is en dat ze hem niet meer zien mag. Helaas, ook hier geen moeder, die haar kind weet te leiden en te helpen op het glibberige pad der verliefdheid Neen, een rookende hypermoderne vrouw, die schrijft en wrijft over den sexueelen nood der kin deren en daarbij durft beweren, dat onze kinderen ons niet noodig hebben, dat zij zichzelf kunnen redden. IJdele taal, ijdele verwachting, misdadige ver blinding Axel en Ina, door leugentjes (het eerste begin van de zonde) aan het ouderlijk huis ontsnapt, g-aan samen daarheen, waar geroeid, gestoeid en gekust wordt, en het onherstelbare is geschiedt. Niets is sprekender in zijn zwijgen, waar men op de film de rozenknoppen tot bloem ziet worden, waar men de bloem ziet verwelken en verdorren! En toch zijt ge dan niet zoo zeer verontwaardigd! maar een diepe droefheid grijptj U in de ziel, om steeds tot meer deernis aan te groeien. Tragisch tooneel De moeder rookt en schrijft, en 't kind, Ina. sluipt naar de bibliotheek om geleerde boeken te raadplegen De moeder bespeurt haar, maar zegt .Moet je mij dan altijd storen, als ik werk Wreede moeder. Gij teekent het doodvonnis van uw kind 1 Ina gaattranen in de oogen, wanhoop in het kleine hart. In haar angst belt zij Axel en als zij hem ontmoet, vertelt zij hem, wat dreigt. Axel ontsteltmen ziet 't aan zijn jongensgezicht, dat ernstig en zorgelijker wordt van stonde af aan. Wat te doen Dan komt het grijselijke, het wreede, afschuwelijke steeds nader. Axel door een vriend ingelicht, zal daarheen gaan, waar men raad weet. Dat is niet te beschrijven.... men moet dat zien de stemming, de sfeer, waar men hulpe belooft. Maar, 't geld 1 - 't Geld Na vergeefsch beroep op vader en moeder, die van de ware oorzaak van dien geldnood onkundig zijn, wordt Axel tot een dief. Arme jongenToch is er nog iets nobels in zijn daad't is alles voor haar, om haar te redden. Arme verdwaasde, verblinde stakkerds Ina, ongelukkig kind, waar zij, onbewust van het komende, haren Axel begroet, en later met den blik van een gewonde ree, hem toch lachend ver zekert „niet bang" te zijn Axel gaat en brengt den dag door met slenteren langs de havens en staren in de golven, die (wij voelen het aankomen) zijn graf zullen worden. Later, op den avond, brengt hij Ina thuis. Helaas Voor hem geen terugkeer naar het vaderhuisDe diefstal is ontdekt. Daar is iets beschermends, teeders, in zijn hou ding; wij zien, wat hij eenmaal in eer en deugd had kunnen worden. Waarheen Vader en moeder, in diepste ellende, wachten tevergeefs.... De moeder van Ina bereidt zich *roor, om op de /ergadering van den ouderraad te spreken. Onderwijl komt het kind thuis, e(sn en al ellende en smart. De vader, de meest sympathiek© van de beide ouders, ziet haar vorschend aan, dat ze er zoo slecht uitziet, belooft den volgenden dag naar den dokter te gaan. Dan, terwijl op den ouderraad, de pl'ichtvergeten moeder de eene holle phrase over de andere voor draagt, neemt het lot zijn loop. Over haar valt de schaduw van ee n raam, de schaduwen vormen een kruis.... en zij lig 't daar, het eeuwige en meest beklagenswaardige .slachtoffer, als in de schaduw van het symbool, dat haar red ding had kunnen zijn, zoo zij het slecht s gekend hadde Treffende symboliekarm kind, gekruisi gd door hare onwetendheid en verblinding; gekruisi igd door de schuld van een mondaine, plichtvergeten moeder. En hij, Axel! Bevreesd snelt hij ten si'otte de stoep op, opent de deur en.... Ontzetting, verdwazing, wanhoop In krank: vinnig heid holt hij weg, door duivelen achtervolgd en een jas op 't gras, een kring in den vijver.,., 't zegt alles I alles! Onderwijl leest Ina's moeder heur dwaze zinnen tot een der vergaderden opvliegt „Schei uit met die holle phrases U wilt alle kinderen volgens hetzelfde recept helpen I Onzin De kinderen zijn verschillend ieder kind is anders 1" En dan, 't staat op de film geschreven, doch 't dondert ons in de ooren, als hij ons in zijn heiligè verontwaardiging toeroept »Geeft het kind liefde, veel liefdeDat heeft het kind noodigGeeft het liefde en een rein ouderhuis, een omgeving vol liefde, waar vertrouwen heerschtDan en ook dan alléén zullen er geen Jeugd drama's meer plaats vinden Geachte lezeressen! is deze film niet de moeite waard om te gaan zien, en er eenige oogenblikken van diepe ernst voor over te hebben En wif gelooven, dat er niet één vader of moeder, die niet een enkele leering, een waarschuwing zal medenemen. Niet van onmiddellijk ingrijpen en felle maat regelen neen, een gedachte van nog inniger liefde en zorg, een voornemen om desnoods met smeeken het vertrouwen der jeugd te winnen, om met zoo veel liefde en teederheid het kind te omgeven, dat het nooit in vertwijfeling en onbegrepenheid, tot de excessen kome, die het leven kostten aan de beide rampzalige wezens uit deze film Geef hun liefde, veel liefde en.... een rein tehuis! EEN MOEDER. Ina en Axel, twee schoolkinderen, hebben een heimelijke genegenheid voor elkaar opgevat, die allengs aangroeit tot een ongekenden hartstocht. Toch houdt de kinderlijke schuchterheid hun beide nog een korten -tijd in bedwang. Axel toont zijn hevige verliefdheid in een twist met een van zijn jeugdige rivalen, terwijl Ina haar diepste gevoelen aan haar dagboek toevertrouwt. De groote vrijheid, die de jongelui genieten, stelt hen in de gelegenheid elkaar in het geheim op de meest idyllische plekjes te ontmoeten. Het jaargetij, de mooie natuur, de eenzaamheid, dat alles werkt mee tot een onherstelbaar gebeuren, dat slechts droefheid en diepste ellende na zich kan sleepen. Ina tracht in haar angst haar moeder in vertrou wen te nemen, maar deze vrouw, die zich verdiept het vraagstuk „hoe" de moderne jeugd op te voeden, wijst elke toenadering van het meisje koel van zich af. Zij wendt zich nu tot Axel, die de wanhoop nabij zijn nood aan een vriend klaagt. Deze weet een uitkomst, die de kinderen in hun onnoozelheid maar al te graag benutten. Axel die om zijn plan te volvoeren, geld noodig heeft, wordt een dief. Het leven van zijn meisje is hem dierbaarder dan alles, maar juist dat offer brengt haar den dood, waarin hij haar volgt. Deze tragedie voltrekt zich, terwijl de ouders „redeneeren" over de belangrijke vraagstukken in het kinderleven. Onze landgenoot Roland Varno vervult de hoofd rol, daarbij wordt hij terzijde gestaan door IdaWust. Een buitengewoon goed spel van deze twee jeugdige filmsterren. DE NIEUWE EEUW SCHREEF Tusschen 14 en 17. Deze Film, die als ik het wel heb, dertien weken in Rotterdam heeft geloopen, is thans zijn beurt in de hoofdstad begonnen. Tot dusver was het prolon- geeren van een film in de meeste gevallen alles behalve een compliment voor het gehalte van die film. Bij deze echter kan men vaneen uitzondering spreken. „Tusschen 14 en 17" is volstrekt geen film, die zijn succes dankt aan de beruchte leeg heid waarom zooveel andere films werden gepro longeerd en al kan ik ook niet direct begrijpen, dat men maar liefst dertien weken achter elkaar deze film kan vertoonen, toch is de inhoud van de film belangwekkend genoeg om een prolongatie te motiveeren. Reeds eerder weken geleden, hebben we ons oordeel over deze film gezegd, dat onge veer hierop neer kwam Een film met een ernstigen waarschuwende inhoud,van belang voor ouders, niet voor kinderen. Een waarschuwing aan ouders tegen de gevaren' die de jeugd tusschen 14 en 17 jaar bedreigen. Dit alles met aandacht bekeken en in een stemmige film neergelegd, hier en daar ontroerend door een brok tragiek. Sober beleefd door de jeugdige hoofd figuren. den Hollander Roland Varno en zijn partnerin. s CLOSE-UP. DE TELEGRAAF SCHREEF: TUSSCHEN 14 EN 17. Roxy-Theater. „Tusschen ouders en kinderen gaapt een diepe afgrond de ouders hebben in de eerste plaats als plicht, dien afgrond te overbruggen": zegt Shaw. Deze film is een felle aanklacht tegen hen, die door gemakzucht of waanwijsheid zich buiten het zieleleven van hun kinderen houden. In den leeftijd van 14 tot 17, de puberteitsjaren, hebben zij den ouderlijken steun eerst recht noodig. Wie zal hen bij de moeilijke problemen, die zich dan zoo talrijk voordoen, de helpende hand reiken als de ouders het niet doen? De vriendjes en vriendinnetjes zijn immers allen even wijs. DEN HAAG adverteert als volgt Het grootste sucees In Trianon is begonnen! 15 weken te Rotterdam in één Theater. Amsterdam prolongeert wederom en wel voor de zesde week. De 3e week Den Haag gaat morgen in. Den Heer TUSCHINSKI adverteerde ROXY prolongeert tusschen 14 en 17 (De gevaarlijke leeftijd), voor de vijfde week 11 De meest opzienbare tendenz-film van het seizoen. In Rotterdam meer dan vier maanden. In ROXY voor de vijfde week!! **¥S.£7IS*ïiïïSES>g*,aaM' 4 maanden achtereen te Rotterdam 350 uitverkochte voorstellingen. Thans lie week te Amsterdam 264 uitverkochte voorstellingen. Tevens reeds 5e week te Den Haag. •m 11 ^bNUk.

Peel en Maas | 1931 | | pagina 6