Tweede Blad van „PBEIj El MAAS" Om twee millioen Wat is een Derde Orde ZATERDAG 25 APRIL 1931 Twee eo Vijftigste Jaargang No 17 Dit artikel wordt niet geschreven om veel menschen in de Derde Orde te krijgen. Op verscheidene plaatsen zijn eer te veel menschen in de Derde Orde dan te weinig. Dit is een artikel van voorlichting. Om nu maar direct te beginnen de Derde Orde is een levensstaat. Men moet dit goed in 't oog houden. Twee heeren raken met elkaar in gesprek „Mag ik me even voor stellen... M'n naam is Zus-en-zoo, ambtenaar ter secretarie". „Aan genaam... ik heet Die en-die, abónné van 't weekblad De Kromme-Rijn- bode"... Dat van dien tweeden heer, dat gaat niet op, nietwaar. Dat is grap, of nonsens. 'n Rechter vroeg aan twee looze- vossen wat hun levenspositie was, bun staat en stand De een„Ik ben sneeuwopruimer, edelachtbare' De ander„ik ben koopman in zwart gemaakte stukjes glas bij zons verduistering"... Misschien niet waar gebeurd komaan dan. 'n Officier is lid van den militairen stand, 't hoofd eener school van den onderwijzersstand, 'n kloosterling is toegetreden tot den kloosterlijken staat, 'n priester behoort tot den geestelijken stand, en 'n smidsknecht tot den arbeidersstand. Dat is alte- maal staat, stand, hoe ge 't dan noemen wilt. Maar lid zijn van voetbalvereeniging, 'n missie-bond, 'n damclub, dat is géén aparte stand, géén levensstaat. 'n Braaf katholiek zal veel vasten en bidden en goede werken doen. maar hij is „nergens zoo lid van". Gods Engelen wachten al op hem, in den hoogsten hemel. Verrukkelijk mooi katholiek 1 Maar, wat hij doet is geen aparte staat of stand. Iemand, die niet bizonder braaf is, zal lid zijn van 'n Dorde Orde Dat is een levensstaat zegt de H. Kerk. Al kan zoo iemand met z'n heelen levensstaat nog 'n keer op den bodem van de Hel terechtkomen. Ge zult misschien denken dat zijn waarheden als paasch-ossen. Juist. Maar ze komen ons straks van pas dan zal ik er u 'n bout van meegeven. Eerst wou ik, waarde lezer, wel graag 'n dringend beroep doen op uw wondersnelle verbeelding. Die snelheid onzer verbeelding geeft zoo'n soort idee van de ziel buiten 't lichaam. Komaan, één twee, zevenhonderd jaar terug en heelemaal in Italië... klaar 1 Hadt ge dat gedacht... dat 't zöö zou uitzien, in dat oude Italië „Alles Katholiek" heet 't dan, De waarheid is dat 't er krioelde van ketterijen, en geen makke sombere, lugubere, satan-istische ketterijen. Krioelde van bolsjewiek achtige stelsels met Judas of zoo-een als patroon. Moet men de Sint Franciscus-encyclieken van de laatste Pausen over lezen Ach, waar was gebleven „Mijn" gebod, dat ge den naaste liefhebt als uzelf?..- Ver drukking. afpersing, grinnikende wreedheid, bloedige burgertwist Genotzucht zonder teugel griezelig zedenbederfschandelijke verwaar- loozing van Kerk en Sacramenten Huiveringwekkend zooals in vele streken behandeld werd het Hart en Middenpunt van 't katholieke leven 't Aanbiddelijk Sacrament des Altaars 1 Veel geestelijken zonder de noodige kennis, zonder roeping, zonder deugd Vanzelf waren er ook wel brave christenen en ook wel katholieken waar nog 'n goede grondslag in was hier en daar zelfs heiligen 't was en bleef de Heilige Kerk. Maar over algemeen in Italië en daarbuiten een angstaanjagende toestand... Was dan dat Jesus Christus nu eenmaal van zijn Kerk vast beloofd had„de poorten der hel zullen haar niet overweldigen". Maar anders... Eensklaps, over de donkere trieste aarde brak uit met duizend gouden stralen de zon, ah, de blijde zon 1 Naar 't wankelende Huis van Christus kwam de Sterke Gods, die Het stutte met den schouder en recht-richtte. Omstuwd door andere Heiligen, trok door Italië de Serafijn van liefde die 't aanschijn der christenwereld zou vernieuwen; de man van Gods barmhartigheid, hij die heet „Als-een-andere-Christus Sint Franciscus van Assisië. Neen, lezer, al zou ik nóg zoo m'n best doen, daar kon ik 't hon derdste part niet van beschrijven van de geweldige geestdrift die Italië bezielde, den wonderen opbloei van geloof en christendeugd, de hevig- i aaiende liefde tot God en den naaste... Eén groot mirakel!... Weg met wereldsch gedoe en leve de Christus, wiens Rijk niet van deze wereld isAlles herstellen in Evangelie van ChristusOntelbare menigte van mannen en jongelingen stroomde de Klooster-orde in van S.nt Franciscus. Dra sticht hij een Tweede Orde, voor vrouwende Arme-Clarissen. De geschiedenis leert 't, de geschiedenis bewijst 't anders zou geen mensch 't kunnen gelooven dat vaak heele of bijna heele gemeenten, met de Overheid aan 't hoofd, vurig smeekten om tot deze Eerste of Tweede Orde te mogen toetreden, 't Ging niet, neen, dat ging niet 1 Men was gehuwd, men had kinderenniet iedereen was geroepen... Zie nu, door den Hemel verlicht leidt Franciscus den onstuimigen stroom de juiste richting ia. Op Gods bestel sticht Franciscus nog een Ordeeen Dorde Orde. Voor christenen die, buiten 't kloos terleven, in de wereld moeten blijven. Maar let wel 1 met één en dezelfde doelstelling als de Eerste de Tweede Orde een waar achtige Orde Die millioenen tot heil geweest. Die naar de bedoeling van Christus' Heilige Kerk. naar de vurige aansporingen van Leo XIII, Pius X, Benedictus XV en Pius XI nog millioenen tot geluk moet strek ken en eeuwige zaligheid. FEUILLKToN 26 Wat kunt gij ons nog verde over uw levensloop mededeelen' Ik diende op een gansche reeks van schepen, zooals uit mij matrozenboek blijkt, en won ook nu en dan den kost door koop manszaken. al naar gelang de omstandigheden mij dwongen Dit was meestal ver van hier, in Noord- en Zuid-Amerika, in In dische havens, in Japan en China Documenten, attesten over die zaken bezit gij zeker niet? vorschte de president Neen, ik was zelfstandig koopman en handelde in alles, waartoe zich de gelegenheid aan- r bood. Deze soort van zaken doen bracht met zich mede, dat ik nooit lang bleef op ééne plaats De president knikte. Het zou goed zijn,mijnhee dat gij Amsterdam, minstens Nederland, niet eer verliet dan nadat deze zaak is afgehandeld, merkte hij op. Zoo het mij mogelijk is, zal ik den wensch van het hooge col De Derde Orde Wat is nu feitelijk 'n Derde Orde?... 'n.... niet de... er zijn er meer. B.v. die van Carmel. Nederlands geniale bouw meester Dr. Pierre Cuypers was lid der Derde Orde van Sint Dominicus. Speciaal wordt hier bedoeld de Derde Orde van Sint Franciscus Die is nu eenmaal -omdat O. L. Heer 't zoo wil verreweg 't meest verbreid. Ondergeteekende heeft er 'n heel huishouden broertjes aan dood om anderen 'n vlieg af te vangen. Dit is flauwiteit en geen priesterwerk. 't Gaat hier niet om persoonlijke sym pathie of liefhebberij. Om de waar heid 1 't Is ook, gelijk we al zeiden, niet onze bedoeling om diegenen onder u die géén lid zijn van de Derde Orde, er een-twee-drie lid van te maken. Wél de bedoeling om misverstanden aangaande de Derde Orde op te ruimen. Wél de bedoeling om uw aller hoogachting óf te wekken óf te vermeerderen jegens deze hooge, luistervolle geeste lijk-schatrijke instelling. De rest zij overgelaten aan O. L. Heer en zijn roeping en genade. Christus' Stede houder wil dat de priesters de Derde Orde van Sint Franciscus bestudeeren. Natuurlijk niet om er dan verder den mond over te houden. Integen deel Dus... Nu stel, verzoeke ik vriendelijk, uw geachte hersens goed in om deze waarheid te verwerken Derde Orde is geen broeder schap of congregatie, maar 'n echte Kerkelijke Orde. Er is eerst een jaar noviciaat. Er is 'n speciaal kleed. Voor leden der Derde Orde die bij elkaar wonen in religieuze gemeenschap 'n groot. Voor leden die midden in de maat schappij leven 'n klein, 'n scapulier In sommige landen dragen de leden 't groot kleed bij bizondere gelegen heden, o.a. processie. Hier in Venray, en elders, hebben velen 't aan op de allerlaatste reis. Afgepraat nu over t kleed. Dat is 'n bijkomstigheid. Er zijn wel kloosterbroeders, die gekleed gaan als gewone burgers. Ik moest 't vanzelf vermelden, en voeg er nog even aan toe, dat 't, wijl 't geen gewoon scapulier betreft, niet te vervangen is door de z.g. scapulier medaille. Er zijn, vervolgens, in de Derde Orde voorgeschreven (iageiyksche gebeden van veel hooger beteekenis dan precies dezelfde gewone gebeden. Van dezelfde waarde als 't koorgebed der kloosterlingen en brevier van de priesters. Geeste lijken, die lid der Derde Orde zijn. behoeven ze niet te bidden, omdat ze immers tóch al 't brevier bidden. Hij, die z'n gebeden van de Derde Orde verricht, heeft er niet zoo maar van alles over te beschikken ze zijn van de Eéne Heilige Katholieke Apostolische Kerk, die dag en nacht onophoudelijk haar gebed moet op zenden naar den Allerhoogste. Ze geschieden, die gebeden, in naam en opdracht van de H. Kerk. 't Is, zoo als ik zei, iets zeer verhevens, maar niet in één minuut volledig te be spreken. Als 't noviciaat om is, komt de plechtige professie (belofte aan God). Iets aoders dan b.v. de op dracht in een Broederschap of Con gregatie. Dat is een daad van per soonlijke Godsvereering de professie is er een van open bare Godsver eering. Niet heelemaal duidelijk Niet getreurd dat komt niet om dat uw verstand te klein is, maar omdat ik 't vandaag zoo telegram achtig moet uitdrukken. Goed de opdracht doen in een Congregatie of Broederschap verblijdt Gods heilige Engelen. Bij de professie dito. Doch. dit is 't verschil door de professie van den onfeilbaar goed- gekeurden levensregel der Derde Orde aanvaardt men een nieuwen, door de Kerk onfeilbaar goedge- keurden levensstaat. Daarmede was de eerste ver schijning van Henri voor het rech terlijk college afgeloopen, en Gaudentia's broeder ging veel minder beklemd weer n ar zijn woning da>» hij den weg naar het gerechtsgebouw had afgelegd. HOOFDSTUK XV. Enkele dagen nadat Henri Busum zijn papieren in het rech terlijk college had gedeponeerd verscheen in de dagbladen de oproeping, in den tekst der vroe gere, welke aldus had geluid Erich Braun, zoon van den koopman Oswald Braun uit Keulen gestorven den lOen Augustus 1893 te Amsterdam, en van diens echt- genoote Marie Braun, geboren Reinkens, volgens opgave van den echtgenoot gestorven in het jaar 1881 te Ostende, wordt gesommeerd onder bewijs van zijn identiteit, tot hel in ontvangst nemen van de nalatenschap van zijn overleden vader persoonlijk, op zijn laatst binnen den lijd van zes maanden zich bij het stedelijk gerecht te Amsterdam aan te melden. Deze Erich Braun, genaamd Erich Rein kens, en waarschijnlijk slechts in het bezit van papieren, die den naam Erich Reinkens bevatten, ging buiten weten en willen van zijn moeder in 1880 te Ostende scheep naar overzeesche landen Lezer, willen we voor de veran dering even den akker opgaan Kijk, boer Die-en-die heeft 'n schik van belang „Dat zal wel uit komen zegt hij vergenoegd. „Wat staat de rog mooi I" Moeten wij nu hier en daar de dunne aren gaan uitpikken en met 'n lang gezicht hem die onder den onschuldigen neus duwen Dat zou niet eerlijk zijn. Er zijn zeer zeker slappe, onbe- illige, verkeerde leden der Derde Orde. Aan wie men 't niet kan aan zien, dat ze eenmaal vóór Gods altaar 'n nieuwen geestelijken levens staat hebben aanvaard. Jammer voor hen Jongeling van 't H. Evangelie, wat dat 'n dom onverantwoordelijk ding van u geweest Om zoo met ontevreden gezicht treurig van Jesus weg te gaan Toen Jesus vol liefde van uitverkiezing tot u zei dat ge, om nu 'ns echt en kloekmoedig naar de christelijke volmaaktheid te streven, de aardsche beslommeringen ter zijde moest zetten dan „zult ge een schat in den hemel bezitten kom dan en volg Mij". Naar de christelijke volmaaktheid streven, wie moet dat Elke christen! Jezus Christus beveelt 't zoovalt niet over te praten. Wat is datde christelijke volmaaktheid waar we allen ons best voor moeten doen De Katechismus zegt 't kort en klaar: „De christelijke volmaaktheid bestaat hierin, dat men iedere vrijwillige zonde vermijdt en de deugd volmaakt beoefent." Grootsche taak Kan dat midden in de woelige wereld Ja in allen stand en staat zijn door-en door brave menschen, echte heilige menschentrouwens, Christus beveelt niet 't onmogelijke. Kan 't gemak kelijk Gemakkelijker, veiliger, secuurder kan 't in dien staat, dien Jezus den jongeling aanprees wat wij noemen den kloosterlijken staat. Vurig verlangen om uit liefde tot de Opperste Goedheid iedere vrij willige zonde te vermijden en de deugd volmaakt te beoefenen deed doet duizenden de wereld ver laten en zich door geloften van armoede, gehoorzaamheid en zuiver heid verbinden aan Christus. Is dat plezierig"? Zie 'ns hier: iemand die, na 't genieten van 'n film op-'t- kantje-af en eenige glazen alcohol, over de straat loopt te lallen en tegen of over meisjes schunnigheden zegt, zal misschien meer „lol" hebben; maar de vreugde is 't niet't Is heel wat anders dan op den ochtend van 't sluiten der retraite. Dan voelt men 't woord van Jezus Christus mijn juk is zacht en mijn last is licht"... Wie 't sterkst naar de chris telijke volmaaktheid streven, die zijn tblijdst! Sint Franciscus van Assisië is de „vroolijke Frans" bij uitnemend heid en wil dat zijn volgelingen zijn: ,,de lustige speellieden en muzikan ten van O. L. Heer." Maar... maar... dat was nu, men- schelijkerwijze gesproken, voor Sint Franciscus 'n zaak om bij alle vroo- lijkheid rimpels in 't voorhoofd te krijgenToen al die menschen, die met allerlei banden aan de we reldlijke verplichtingen vast-zateD, uit vurig verlangen om ter liefde Gods toch maar zeker en veilig naar de christelijke volmaaktheid te stre ven, lid wilden worden van zijn Eerste of Tweede Kloosterorde!.. Gods voorzienigheid en goedheid kwam tusschen beide. O L. Heer liet Franciscus een Derde Orde stichten: voor menschen die in de wereld moeten blijven „zonder van deze gereld, te. zijn" v ge begrijpt wat dit beteekent. De H. Kerk, die in deze zaak onfeilbaar is, heeft den levensregel van de Derde Orde goedgekeurd. Alle Pausen prijzen hem aan, vooral nu weer de laatste Pausen, op ingeving van God den H. Geest. Wie volgens dezen levens regel leeft zij 't met wat horten en stooten, met menschelijke zwak heden kan er volkomen gerust op zijnik ben in een levensstaat die mij Christus' hoog gebod van naar christelijke volmaaktheid te streven doet volbrengen, die mij veilig naar Gods Hemel voert. Zoo kent en erkent de H. Kerk tweeërlei (niet meer) tweeërlei slich ling met het doelstreven naar hooger volmaaktheid: klooster leven öf Derde-Orde-Ieven. Dit is niet zoo maar wat praat Zou 'n treurige en onverantwoorde lijke praat zijn. En ik zeg nog eens: lid van de Derde Orde die zijn geestelijken levensstaat on-eer aan doet, is 'n trieste verschijning. Wie met eigen oogen zou willen zien, kon er 't Kerkelijk Wetboek op naslaan. Alle andere godsdienstige Vereenigingen hebben 'n speciaal doel. 'n Heerlijk speciaal doel B.v. de godsvrucht bevorderen tot de Allerheiligste Maagd Maria. Wat 'j krachtigst middel is ter christelijke volmaaktheid. De Derde Orde heeft lege nakomen, antwoordde Henri en is sedert verdwenen, onmiddellijk. Dan volgden de bekende bepalin gen van den erflater betreffende dengene, die den erfgenaam op spoorde, en ten slotte werd opge merkt, dat bij het gerecht een persoon was bekend geworden, die zich in het bezit van de bewuste legitimatie-papieren bevond en betreffende wiens identiteit groote waarschijnlijkheid bestond, dat de persoon in quaestie de gezochte erfgenaam was. Voorts werden eventueele getuigen, die tot vast stelling van de persoonlijkheid van Erich Reinkens konden bij dragen, verzocht zich bij het stedelijk gerecht te Amsterdam aan te melden. Hieraan werd toege voegd, dat onder de gegeven om standigheden ten slotte ook va het hooren van zulke getuige kon worden afgezien en, voor het geval binnen den gestelde ermijn geen bedenkingen inkwamen, het vermogen aan den bedoelden erf genaam zou moeien werden ui betaald. Tot het publiek was dusver niets van het optreden van een erf_ naam doorgedrongen. De ambte naren met het beheer der nalaten schap belast hadden door dr. Re: bold om zoo te zeggen slechts voor hen zeiven mededeeling van het geval gekregen. De jonge advocaat wilde de zaak eerst pu bliek laten worden, wanneer de erfgenaam een getuige gezonden had en zijn identiteit daardoo 1 twijfeloos was vastgesteld, terwijl liefst zoo weinig mogelijk van zijn persoon te doen spreken. De gerechtelijke openbaarmaking wekte dus groot opzien. De schier vergeten aangelegenheid trad eens klaps weder in het helderste licht. De erfgenaam van Braun's mil lioenen was gevonden Dat gerucht ging als een loopend vuurtje door de stad en zelfs door Nederland, Wie is het? Wat voor 'n man mag het wezen vroeg men zich overal af, in de koffiehuizen, op de Beurs, in de dokken, in de havens, in de matrozenkroegen en in den huiselijken kring. Overal en door ieder werd over den op gedoken erfgenaam gesproken, maar merkwaardiger wijze wist en hoorde niemand iets naders. Uit de gerechtelijke ambtenaren, die uit ervaring wisten, welke stormen van nieuwsgierigheid deze oproe ring zou ontketenen, was niets los te krijgen. Doctor Rembold zweeg, en Hen Busum waren die algemeene nieuwsgierigheid en die overdreven belangstelling in den persoon van den erfgenaam hoogst onaange naam. Hij trok zich thans nog meer terug en verliet zelfs in de eerste dagen de woning zijner zuster niet. Het was hem trouwens bang te moede. De gedachte, dat zoo dicht bij hem in het gasthuis de werkelijke erfgenaam lag, wiens naam licht ontdekt kon worden en die hersteld zich als de echte het algemeen alles-omvattend doel hooger christelijke volmaaktheid. Als nu door de lamlendigheid de gecompliceerdheid van dezen tijd ook nog de opheffing van de door-de-weeksche Zondagen is afge dwongen als veel priesters op den gewonen Zondag niet óver-bezet waren, dan zouden heel-wat van deze priesters heel-wat meer werk maken van de voortreffelijke Ver- eeniging die Eucharistische Kruis tocht heet. Om nu maar deze alleen te noemen. Hoe staat nu 'n lid van de Derde Orde daar tegenover Zeker, hij kan denken„ik heb in mijn Derde Orde alles wat ik noodig heb". Maar hij kan óók denken (en de God onzer altaren zal er hem voor zegenen en inniger minnen ik moet krachtens mijn Regel der Derde Orde een eucharistisch leven leidenmijn Regel gebiedt o.a. „zij die dit gevoeglijk kunnen, moeten alle dagen de H. Mis bijwonen" wel, laat ik, om meer bijzonder mijn aandacht te vestigen op mijn eucha- ristischen plicht, den „Eucharis- tischen Kruistocht" ter hulp nemen en hem zetten midden-in mijn Derde- Orde-leven. Een lid van den „Eucha ristischen Kruistocht", die zóó veel houdt van Jezus in 't Allerheiligst Sacrament van liefde, moge op zijn beurt denken laat ik uit groote wederliefde mij aansluiten bij de Derde Orde, dien door do Kerk erkenden staat van het meer volmaakte christelijke leven. Nu past dit zelf toe op andere godvruchtige Vereenigingen. Uit levenskrachtige zaad van goed begrip moge ontkiemen en gedijen een welige wondere oogst van wat voor Gods Heilig Aanschijn waar is en schoon en goed van innig katholiek leven; van hulp en licht voor zoovelen die ellendig in 'n donker ronddolen en toch óók bij Onze-Lieve-Heer in den Hemel moeten komen. En nu basta, punt. Geestdriftige, vlammende aansporingen om tot de Derde Orde toe te treden, vallen buiten 't bestek van dit artikel. We konden ze anders in gesloten ge lederen laten aanrukken uit de encyclieken der laatste Pausen, de mandaten van Neerlands Bisschop pen. Alleen dit nóg hij die thans Stedehouder van Christus is op aarde, Pius XI, dringt er op aan, dat ook zij die, nog geen veertien jaar zijn, zich alvast als adspïrant-leden, als postulanten laten inschrijven, „opdat zij", zegtZijne Heiligheid, „reeds van jongsafaan zich aan dezen heiligen levensregel gewennen". We ge-ren het met betrouwen over aan Gods goedheid; aan de voorspraak van Maria Onbevlekt Ontvangen, patrones der Derde Orde; aan de voorspraak van den Seraphijnschen Sint Franciscus. Moge hij zijne doorboorde handen zegenend uitstrekken over ons te stuntelig maar goed-bedoeld woord; over de goed-meenende lezers; over de zieke maatschappij, die „in Christus moet hersteld." A. N. N.B. Cod. J. C. o.a. 685, 700, 701 702, 704, 705. Brier van Paus Pius X, maandblad „St. Franciscus" 1912, bldz. 321, v.v, Encycliek van Paus Benedictus XV, mbl. S. Fr. 1921, bldz. 97 v.v. Encycliek van Paus Pius XI, mbl. S. Fr. 1927 passim. De Doelstelling van de Derde Orde, mbl. S. Fr. 1930 passim. Bijzonderheden over Maashees en Overloon door A. F. VAN BEURDEN. De gemeente Maashees en Over- op hem als een berg. Ook een ander zou, om de toegezegde be looning machtig te worden, hem als den wezenlijken erfgenaam van Oswald Braun bij het gerecht kunnen aangeven. Er is in waarheid een zwaar van Damocles, zei Henri tot zich zeiven. Ik verkeer op het ooger blik in zulk een deerniswaardigen toestand, dat het boven mijn hoofd hangt. Gaudentia las thans weder ijverig het blad, waarop zij geabonneerd was. Haar angslig hart verlangde gretig naar berichten over den toestand van den zwaar gekwetsten leeuwentemmer. Toch ze bleven schaarsch en onbepaald, terwijl zij er zoo gaarne kolommen vol over zou hebben gelezen. Zij las ook de bekendmaking der gerech telijke autoriteiten, maar deze wekte bij haar een gevoelens en gedachten geheel tegenovergesteld aan die van haar broeder. Goddank, dacht zij, de zaak vordert. Ze zal spoedig tot een be slissing komen, en nu geldt het, het hoofd naar boven, het hart koel en de oogen open te houden. Het waagstuk is eenmaal begon nen, en met alle middelen der sluwheid en der geestkracht moet het worden doorgezet. Een dralen, een weifelen, een verzuim voert tot den wissen ondergang Het circus Deiro bevond zich in groote verlegenheid. De genezing loon toont door haar zonderlingen vorm, een klein voorstuk aan den Maaskant en een bij de Smakt door een smal verbindingsstrookje daaraan gehecht, wel driemaal grooter ach terstuk, dat het uit twee deelen van verschillenden aard bijeen gevoegd Ook kan men dat uit de namen der beide deelen opmerken. Maashees beteekent het heideveld van de Maas evenals het gehucht Holthees, het met hout bezette heide land beteekent. Overloon is van geheel anderen aard. Loon is een met hakhout of bosch bezette plaats en is niet van denzelfden stam als hees. Hieruit zou men tot een ontstaan door ver schillende oorzaken kunnen besluiten. Maashees is opgekomen aan den Maasoever, terwijl Overloon een heidorp is, ontstaan langs den twee den heirweg in het achterland, die van Horst over Venray, Loon naar Oploo en St. Anthonis loopt. Maashees, zegt wijlen pastoor Bovens in zijn werk over de familie Cremers, is een oud welvarend dorp van het overambt van het land van Cuyck. Ook waren Maashees en Overloon gerechtelijk gescheiden. Maashees vormde met Holthees en het Kasteel de Hattert, thans onder Vierlingsbeek één schepenge recht. Burgerlijk behoorde Maashees tot het land van Cuyck, kerkelijk fot de oude parochie Geysteren. Overloon echter behoorde tot Vierlingsbeek, kerkelijk had het in 1411 al een eigen kapel, gewijd aan den St Theobaldus. Maashees en Overloon tellen samen 2200 inwoners. Men voegt er het eerste gedeelte van den naam Maas bij, omdat er veel meer plaatsen zijn die Hees heeten, wat bij de postbezorging veel last geeft. Zoo heeft men Heesch bij Nijmegen, Hees benoorden Vlier den, Hees bij Didam, Hees bij Soest in het Utrechtsche, Hees bij Eersel de Hees bij Sevenum, Heeze bij Leende, en ten overvloede heeft men, om de taak nog ingewikkelder te maken Maarhees, dat uiterlijk veel op Maashees gelijkent en er niet zoo ver van af ligt. Er is dus ruimte genoeg voor vergissing. Met Overloon staat het al precies zoo, daar men het in de wandeling alleen Loon noemt, evenals Vier lingsbeek alleen Beek. Men heeft een Loon op Zand, dat men kortweg Loon noemt, een Loon bij Waalre, een Loon bij Assen, een Loon bij Deurne. een Neerloon bij Huisseling, ook al genoeg naams- broeders. Overloon had rechten in de Peel, Maashees niet. De gemeente heeft al hare gronden in cultuur gebracht en is daarin anderen voor gegaan. Het dorp Maashees heeft, evenals het geheele land van Cuyck. in den tachtigjarigen oorlog veel door plundering, inkwartiering en brand geleden. Overal lagen soldaten, gehuurde lieden zonder eerbied voor ander mans eigendom, slecht betaald en verwilderd, die hun beroep van stelen en rooven maakten. Pastoor Janssen vertelt daarvan het volgende staaltje: Nauwelijks was het twaalfjarig bestand in 1621 afgeloopen of de Staatschen en Spanjaarden begonnen weer te vech ten en elkander te benadeelen over de ruggen der boeren heen. Troepen Spaansche muiters of gemutineerden hadden zich in de steden Gennep, Goch en Cleef vast gezet en trokken van daar uit den boer op om te halen, wat er nog over gebleven was. Op den heiligen Kerstdag, den dag van vrede, trokken de Genneper Henri zijnerzijds ernaar streefde, erfgenaam kon aanmelden, drukte van Rinconi ging weliswaar vrij goed vooruit, zooals de genees- heeren zeiden, maar nog altijd was hij niet buiten levensgevaar. Er konden maanden voorbijgaan voordat hij weder in staat zou zijn in zijn beroep op te treden, aan genomen dat dit voortaan nog mogelijk zou zijn. Hoogst waar schijnlijk toch zoude zware kwets uur een verlamming van den rechterarm ten gevolge hebben. Ook de voorstelling van de tijgers kon nu Stockton dood was, niet worden voortgezet. De leeuwen zoowel als de tijgers waren het eigendom der temmers. De direc teur Deiro mocht noch de dieren laten kijken, noch ermede werken. Derhalve stond hij de zes leeuwen en drie tijgers af aan den Dieren tuin, om daar tot nadere orde te blijven. Op die wijze had hij minstens de voeding niet te be kostigen. Personen om Stockton en Rin coni met groote wilde dieren te vervangen waren niet gemakkelijk te krijgen. Het kon weken duren zou veel moeite kosten, voor dat zij werden gevonden. Voorstellingen mettamme dieren alleen trekken niet genoeg, dat wist de directeur uit ervaring. De heer Deiro zag zich derhalve ge dwongen, voorloopig zijn planken gebouw te sluiten en er zijn rust van te nemen. De vaste en tijdelijke artisten werden ontslagen en het dienst personeel van het circus kre^g, op kosten van den directeur, vrij af. Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1931 | | pagina 7