JAlFQMft Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. H. Familie. J. TAN WEEGEN - VIEBL1KGSBEEE '(VOORDEELKjSTA MANUFACTUREN '(YMEUGSTf Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Binnen!. Nieuws De auto vroeger en thans. ARCHITECT N.I.V.A. Ontwikkelingsavond De classificatie ingevolge de Ongevallenwet. Wenken en mededeelingen. Provinciaal Nieuws D. S. O. I- Venlosche Boys ZATERDAG I FEBRUARI 1930 Eec. ea vijftigste Jaargang No. 6 MANUFACTUREN BLIJKEN J TOCH HET PEEL EN MAAS BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVERTENT1EN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'j ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY Telefoon 51 GIRO 150652 ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent Het zal voor iedereen een zeer verheugend nieuws zijn te vernemen dat een zeventigtal nieuwe leden morgen de opdracht zullen doen. Wij herinneren ons nog de enthousiaste dagen van verleden jaar, toen heel de parochie het diamanten feest der H. Familie mee vierde en de jubilaris, de heer Tho massen, blijken van belangstelling heeft mogen ondervinden als weinigen in hun leven te beurt vallen, met trots zal deze den bezoeker wijzen op het groote portret van den H. Vader, met den Pauselijken Zegen, welken Zijne Eminentie Kardinaal van Rossum persoonlijk voor hem aan Zijne Heiligheid vroeg. Het geeft ons nog voldoening, als wij weder in onze herinnering roepen hoe goed het ons, mannen van de H. Familie, deed, toen op den eersten avond van het feest den haitelijken brief van onzen beminden bisschop werd voorgelezen, waarin Z. D. H. zijne vreugde uitte over den bloei van onze H. Familie, ons aanspoord: te blijven in den goeden geest en nog voortgang te maken in de navolging der deugden van Jezus, Maria en Jozef, het heilig Huisgezin van Nazereth. Deze gelukwenschen en aanmoe digingswoorden van onzen bisschop werden nog eens onderstreept, toen wii den volgenden dag een schrijven mochten ontvangen uit Rome van Zijne Eminentie Kardinaal van Ros sum, die zelf directeur van eene H. Familie is geweest hier in Limburg, en uit ondervinding weet hoeveel goeds eene bloeiende H. Familie voor het heele godsdienstige leven van eene parochie uitwerkt. Wij willen niet uitweiden over den innerlijken vooruitgang van het godsdienstig leven van den enkeling, maar alleen thans uwe aandacht vestigen op de enorme verbetering van de Zondagsheiliging. Wat een prachlgezicht is het, de groote kerk op een Zondagnamiddag vol mannen te zien, die God lof zingen en dan de daad aan hun omgeving prediken, dat ook de Zondagnamiddag bij den dag des Heeren hoort. Wij zijn verheugd, dat er weer een groot aantal mannen zich bij ons aansluit en wij begroeten hen als broeders en wenschen hen toe, dat zij zich den goeden geest eigen maken van hun oudere medebroeders. Kap. W. GEURTS, Directeur. Statistieken zijn in den regel wei nig aanlokkelijk, vormen wat noemt een droge lectuur, op sommige van voor de massa oncontroleerbare cij fers, de wensch om ze te contro leeren bestaat overigens niet en berekeningen, die niemand den lust heeft in hare meerdere of mindere ingewikkeldheid te volgen. De slotsom, waartoe men aan de hand van statistieken soms komt, die interesseert nog wel degenen, die aan de statistiek als zoodanig lak hebben. Door het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn gepubliceerd cijfers omtrent de sterfte in 1928. En, om dan maar met de slotsom te begin nen (en te eindigen tevenshet jaar 1928 is voor Nederland een goed jaar geweest, met het oog op de sterfte. Een recordjaar! Want over 1928 valt het laagste sterftecijfer te constateeren, dat ooit geboekt is. De afname van het sterftecijfer (tot 9.61 per duizend inwoners) is voor een deel te danken aan het afnemen der zuigelingensterfte. De meer hygiënische zorg op dit gebied doet zich terdege voelen. Waar van enkele ziekten te mel den valt, dat ze in stijgende mate in ons land voorkomen en meer 'slacht offers gaan eischen, kan van een bepaalde ziekte de tuberculose gezegd worden, dat ze ook blijkens de laatste gegevens, wat aantal be treft afneemt, d.w.z. dat de sterfte aan tuberculose dalende is. Een gelukkig verschijnsel zeker, dat al weer voor het grootste ge deelte te danken zal zijn aan de betere hygiënische toestanden op het gebied van woning en verpleging of verzorging der patiënten niet alleen, maar ook wat woning betreft en leefwijze, van de gezonden. Tegenover achteruitgang op het gebied van eenige ziekten (kanker bijv.) valt dus met betrekking tot de tuberculose vooruitgang te consta teeren. De Zuiderzee-werken hebben, naar we mogen aannemen, de belangstel ling, de volle belangstelling van het Nederlandsche volk. Niet injde eerste plaats omdat we de droogmaking van zulke groote gebieden als waarom het hier gaat, zoo bijzonder wonderlijk of bewon- derenswaard vinden. Waar verschei dene tientallen van jaren laten we zeggen enkele honderden jaren onze voorouders met de hun ten dienste staande vrij primitieve mid delen al groote plassen hebben droog gemaakt, is het in verband met de vorderingen der techniek niet meer dan een staaltje van onze plicht de droogmaking aan te durven, te be ginnen en, te volbrengen van eenige deelen van de Zuiderzee, welke deelen op elke fatsoenlijke kaart van Nederland staan aangegeven. Waar om ons volk dan wel in de eerste plaats belangstelling mocht hebbend en ook heeft voorde droogmaking hier - bedoeld Omdat ons volk dringend behoefte heeft in verband met den gestadigen bevolkingsaanwas aan uitbreiding van cultuurgronden. Vermoedelijk binnen eenige dagen zal dan begonnen worden aan het leegmalen van de zgn. Wieringer- meer. Dit leegmalen geschiedt met twee gemalen, die de gezamenlijke capaciteit hebben twee en een half millioen kubieken meter water per etmaal uit de Wieringermeer weg te pompen. Als Leeghwater, de man die zich reeds voor de droogmaking van de Haarlemmermeer interesseerde, daar van eens had kunnen hooren I De tijd, voor het leegmalen ge raamd, bedraagt negen maanden. Naar gemeld wordt bestaat de kans, dat men met het hierbedoelde werk binnen dien tijd gereed komt. De Zuiderzee is nog lang niet droog, maar, er wordt aan gewerkt en stevig! ■M 'Zondag is het laatste retour- vliegtuig, het zevende, goed en wel uit Indië teruggekomen op Schiphol. Met die terugkomst van dit vliegtuig zijn de postvluchten naar en van Indië voorloopig geëindigd. In den tijd van vier maanden zijn acht vliegtuigen naar Indië vertrok ken. Een er van bereikte zijn bestem ming niet. Tegen de voortzetting van de postvluchten moeten thans nog ernstige bezwaren bestaan van internationalen aard welke onze regeering nog niet vermocht uit den weg te ruimen. Maar afgezien van de beëindiging welke toch wel een tijdelijk karakter zal hebben, mag ons land tevreden zijn met het bereikte en een eeresaluut dient gebracht te worden aan de mannen, die door hunne kloeke prestaties Indië wel voorgoed zooveel nader tot ons land hebben gebracht. Deden de gebroeders Houtman over de eerste reis naar Indië niet vier honderd zes en zestig dagen De Hollandsche vliegeniers legden het traject Holland-Indië en omge keerd in ongeveer 10 etmalen af. Uit den aard der zaak was het door hen door de lucht afgelegde traject een ander, dan hetgeen onze zee vaarders uit de zeventiende eeuw en later moeizaam en door gevaren en tegenspoeden vaak omringd door worstelden. De plaatselijke keuze, waarover sinds vele jaren hier te lande door de drankbestrijders druk gesproken en geschreven wordt en waarvoor reeds velerlei actie werd gevoerd, blijkt onder de huidige regeering vooralsnog weinig of geen kans van slagen te zullen hebben. Althans de Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid heeft uit het ontwerp tot wijziging van de drankwet de plaat selijke keuze teruggenomen. De minister zou het beter achten een voorstel betreffende de invoering van plaatselijke keuze bij afzonder lijk wetsontwerp te doen. Intusschen blijkt de minister voorloopig nog niet van plan met een dergelijk voorstel te komen. In verschillende verhalen over de gewoonte en leefwijze van onbe schaafde volken lezen we ook van den „regenmaker", van den man dus die regen kan maken, van wien althans verwacht werd, door zijn stamgenooten, dat hij het kon laten regenen. Wat de stamgenooten deden wanneer bij herhaling de pogingen van den regenmaker op niets uit liepen Och, de man in kwestie was misschien handig genoeg zich uit de door de mislukking geschapen positie tegenover zijn goedgeloovige broeders en zusters te redden. Maar, - het bestaan van den regen maker wijst al op de groote behoefte het zoo af en toe eens te laten regenen. Die behoefte was er, en is er nog, hier en daar. Dezer dagen werd uit Sydney in Australië gemeld, dat door een hevigen regenval in eenige gebieden van Australië voor eenige millioenen aan vee en, indirect ook aan land bouwproducten was gered, aangezien er tengevolge van de droogte haast geen voedsel meer was voor de kudden vee en de gewassen op het veld verdorden. De behoefte om regen doet zich soms wel gevoelen. In ons land zijn nu dezer dagen proeven genomen met het kunstmatig verwekken van regen en er kwamen geen „regenmakers" als bovenbedoeld bij te pas, maar men- schen, die op grond van jarenlange studie meenden, dat de genomen proeven alle kans van slagen moes ten hebben en de eerste voorberei dingen zijn getroffen in het labora torium van een onzer kundigste landgenooten, n.l. professor Keesom. Het denkbeeld van kunstmatigen regen is afkomstig van den heer Veraart uit Rijswijk. Naar verschillende bladen meldden komt het kunstmatig verwekken van regen, in het kort hierop neer. Groote hoeveelheden tot sneeuw geschaafd ijs, worden tot ongeveer 100 graden Celsius onder nul afge koeld door de toepassing van vloei bare 'ucht. Het afgekoelde ijs wordt door een vliegtuig op groote hoogte uitgeworpen en het effect moet zijn, dat de zich in den dampkring De- vindende lucht door de koude ijs massa gecondenseerd wordt en als regen neerslaat. De bedoeling is tweeledig. Aller eerst en dat is het meest inge wikkeld het maken van wolken aan een wolkenlooze hemel, met behulp van ammoniak. Ten tweede het condenseeren van bestaande wolken, dat geschiedt door het ge bruik van sterk onderverkoelde ijs. De proef welke de vorige week al genomen werd inet het. verwekken van regen uit bestaande wolken is niet geslaagd het weer was te mooi. De wolken, waaraan we an<U*s boven ons land gewoonlijk geen gebrek hebben, wilden niet komen, althans niet in voldoende mate. Verdere proeven zouden genomen worden. Wanneer ten slotte de proeven slagen en dus de denkbeel den van den heer Veraart verwezen lijkt worden, opent dit belangrijke perspectieven, in de eerste plaats voor die streken, waar in sommige tijden van het jaar groote droogte heerscht. En dan zal, naar de heer Veraart moet hebben meegedeeld, door zijn methode de mist verdreven kunnen worden wat zeker ook van groot belang is. Verder zou de kunstmatig ver wekte regen dienst kunnen doen bij branden en eindelijk zal de weg van kunstmatig verwekten regen naar kunstmatig verwekte sneeuw in wintertijd wel niet zoo moeilijk zijn. Waartoe de wetenschap het al niet brengen kan! De R. A .1. heeft te Amsterdam haar deuren weer geopend om sport-lievend Nederland te laten zien, dat de evolutie van den auto nog steeds geen einde genomen heeft. Wel gaat de ontwikkeling niet meer in het zelfde tempo als in de beginjaren, maar toch altijd valt er voor de kenners der techniek op zulk een tentoonstelling te smullen. De auto is nu echter geen „ding" meer, „dat zich zonder paarden voortbeweegt", ze is langzamerhand geworden een middel van vervoer, waarbij het uiterlijk niet meer met alle gevoel voor aesthetica spot, zooals bij de pioniers van 35 jaar geleden. Want ukunt hetgelooven of niet... nog geen 35 jaar geleden deed de eerste „stoomwagen" zijn intocht in ons land. De historici van later eeuwen zullen er elkander wel niet voor in de haren vliegen, maar wie nu juist de eerste automobilist in Nederland was, is nog steeds niet uitgemaakt. Laten wij er niet over kibbelen. In 1896 had zoowel de heer Backx, notaris te Wieringerwaard, als de heer Zimmerman, fotograaf te 's Gra- venhage zoo'n nieuw model voertuig. Een jaar later, in September 1897 had de heer M. W. Aertnijs te Nij megen de derde, waarmede hij over den weg in 5 dagen van Mannheim (de fabriek van Benz) naar Nijmegen was komen rijden. De belangstelling voor den auto was hier, evenals voor alles wat nieuw is, zeer groot, maar spoedig veranderde de nieuwsgierigheid ineen vijandige stemming. Vooral op het platte land was men volstrekt niet ingenomen met het nieuwe vehikel, dat menschen en paarden deed schrikken. Die vijandige stemming plantte zich ook voort in de plattelands-gemeenteraden, waar men allerlei beperkende bepalingen maakte of trachtte te maken tegen het rijden met auto's. De oudere automobilisten zullen nog wel over die bepalingen weten mee te praten. Iedere gemeente had haar eigen anti-auto-politieverordening In de eene gemeente moest de motor worden stilgezet en in een andere moest men voor het voertuig gaan staan, opdat het paard er niet van zou schrikken. De gemeenteraad van Wieringer waard, de woonplaats van notaris Backx, had het lumineuze idee om het rijden met auto's voor zonsopgang en na zonsondergang eenvoudig te verbieden. Gelukkig, werd deze be paling bij Kon. Besluit vernietigd, maar ook in Den Haag zat men niet stil en er werden voorschriften gegeven op welke voorwaarden van de rijkswegen door auto's gebruik gemaakt mocht worden20 K.M. maximumsnelheid, het bezit van een rijvergunning tot het verkrijgen waar van een soort vaardigheidsproef moest worden afgelegd, waarbij moest worden aangetoond, dat het voertuig binnen 10 meter kon stoppen.Denkt u zich vooral in: 20 K.M. snelheid (een fietsgangetje) en binnen IOmeter stil staan Tevens moest worden vastgesteld of de bestuurder naar het oordeel van den ambtenaar ter zake kundig was Evenals thans ter controle van de wegenkaart, werden de eerste auto mobielen op hun tochten herhaalde lijk aangehouden door de opzichters van den Waterstaat die controleerden of alle gegevens klopten, waarbij ze soms gewapend met een maatstok het voertuig gingen nameten, want in de rijvergunning stond ook de grootste lengte en breedte van het motorrijtuig aangegeven. Toen in 1901 een propagandatocht werd gemaakt door Nederland, stond de bevolking van Staphorst met zoodanige antipathie hiertegenover dat de gemeente alleen kon worden doorgetrokken, voorafgegaan van den gemeenteveldwachter, en met een snelheid van 5 K. M. per uur Een goede promotor om den au to in ons land meer populair te maken was de beruchte spoorweg staking van 2 tot 21 April 1903, toen het postverkeer grootendeels per auto plaats had en men tot de overtuiging kwam, dat de niewe voertuigen toch nog wel ergens anders goed voor waren dan alleen tot het genoegen van zijn bezitters. Bij die gelegenheid werd ook toege staan (maar alleen voor die gelegen heid dat de snelheid tot 50 K.M. per uur werd opgevoerd, waarvoor speciale rijvergunningen werden uit gereikt. Nu eens bij deze, dan weer bij een andere gelegenheid toonde den auto haar practisch niit. En nu zijn we 35 jaar later. De vijandige bewoners van het platte land gaan de automobilisten niet meer met hooivorken te lijf, maar hebben zelfs zoo'n voertuig, waar eenmaal hun vader op schimpte. En ons komen in de gedachte de profetische woorden van den merk- waardigen monnik Roger Bacon 13e eeuw) in zijn geschrift De mirabile potestate artis et naturae„men zal vervaardigen voertuigen, die met een ondenkbare snelheid zich zonder bespanning zullen voortbewegen". Msb. W. S. niet weet welke pen het lijden en den nood kan beschrijven van een man of vrouw, die in handen viel van zoo'n duivel. Niemand is er veilig. De een kan den ander niet meer vertrouwen. Verklikkers zijn er bij de vleet. De Tcheka-mannen kennen geen itcht- spraak zoo als bij ons. De re /olver is in hun hand speelgoed en uw leven telt evenmin als van een vlieg. Misschien rekt de Tcheka-man uw bestaan. Uw doodsangst, uw kreunen en stuiptrekkingen bij de folteringen, het onzekere van uw oogen, wanneer het schot in het achterhoofd er een einde aan zal maken, kunnen voor hem een reden zijn, dat einde wat uit te stellen. Mannen, vrouwen, die ontsnapt zijn, of door omstandigheden er van op de hoogte, weten geen beter woord om zich uit te drukken dan: het is er een hel, het zijn geen men schen meer, wilden kunnen 't er nog niet bij halen, het zijn duivels. Het is ook met duivelsche opzet, dat ze alle zedelijkheidsbegrippenen godsdienst willen uitroeien. Voor Judas, den verrader van den Zoon Godr, is een standbeeld op gericht. Het teekent! Allen, die belangstellen en er meer van op de hoopte willen komen van wat in' Rusland omgaat, zij komen a.s. Donderdag 6 Februari te half 8 in het Patronaat. De belangstelling moge zoo groot wezen als bij de interessante lezing van Dr. Droesen over de Peel. Kap. W. GEURTS. Onder het Regiem van Moskou. A.s. Donderdag 6 Februari zal Aalmoezenier Roncken eene causerie houden met als onderwerpONDER HET REGIEM VAN MOSKOU. Ruim een twaalftal jaren is het al geleden dat ons de telegrammen voor het eerst spraken van een revolutie in Rusland. Het was nog onder den grooten wereldoorlog. Terwijl de Doema krakeelde met de hofpartij, kregen de revolutionairen de gelegenheid om zich te roeren en voor den dag te komen. Eenmaal revolutie kon Kerenski met zijn Mensjewiki-partij den revolutieduivel niet meer bedwingen en moesten plaats maken voor de extremisten, de Bolsjewiki, die den heilstaat aan het volk beloofden te brengen. Maar van die onzalige ure af is het alsof alle duivels op het arme Russische volk zijn losgelaten. Sinds die dagen heerscht er een bloedig schrikbewind en een terreur zóó vreeselijk en duivelsch, dat ik Het nieuwe Classificatiebesluit tot indeeling van de ingevolge de Onge vallenwet 1921 verzekeringsplichtige ondernemingen, bevat, hoewel er tal van ondernemingen zijn, waarvan de indeeling gelijk blijft, of in een hoogere klasse dan thans zal moeten plaats hebben, vooral voor de provincie Limburg, zeer gunstige wijzigingen. Was het tot nog toe, met het oog op de lasten noodig, verschillende bedrijven territoriaal in te deelen, thans is deze scheidsmuur voor onze provincie vervallen. De ondernemin gen van werknemers die het bouwers timmerlieden- of schildersbedrijf uit oefenen, zullen voortaan worden ingedeeld naar den maatstaf aange geven voor overige plaatsen. Dit heeft tengevolge, dat bouwers van klasse 31 naar klasse 23 gaan; de timmerlieden van klasse 26 naar klasse 15 de huisschilders van klasse 25 naar klasse 13. Ook het vrachtondememersbedrijf ondergaat een belangrijke verlaging. Was het geheele bedrijf thans inge deeld in klasse 50, met ingang van 1 Juli 1930 wordt het gesplitst in vrachtrijders die het bedrijf uitoefenen door middel van door dieren getrok ken wagens, welke in klasse 47 worden ingedeeld, terwijl de ondernemingen van hen, die voor de uitoefening van het bedrijf motorwagens of vracht auto's bezigen, in klasse 38 worden geplaatst. Het zal duidelijk zijn, dal dit voor de genoemde bedrijven een belang rijke verlaging van de premie tenge volge zal hebben. Bovendien valt er nog dit op te merken, dat de premie, welke met ingang van 1 Januari 1929, wegens de uitbreiding der wet met de be roepsziekten met 5 pet. was ver hoogd, met ingang van 1 Juli 1930 weder v/ordt teruggebracht op het oude tarief, zoodat de premie per f 1,loon zooveel duizendste deelen van een gulden zal bedragen als het gevarencijfer eenheden heeft. Heeft b.v. iemand met ingang van 1 Juli 1930 gevarencijfer 15, dan bedraagt de premie voor één gulden loon f 0,015, bij gevarencijfer 32 f 0,032, De oorzaken van deze wijzigingen zijn van verschillenden aard, doch als gunstige factor mag genoemd de betere naleving van de voorschriften ter voorkoming van ongevallen, ter wijl ook bij den werkman een steeds groeiend besef van zijn belang bij de Sociale Verzekeringen valt waar te nemen. Men kan ook bij vorst of sneeuw stekken snijden. Bij zulk weer is er meestal buiten niet veel te doen en dan kan men dit werkje ter hand nemen, In hoofdzaak komen, alleen de bessen voor vermeerdering door stek in aanmerking. De meeste fruit- soorten laten zich niet door stek vermenigvuldigen. Alleen enkele onderstammen en dat is dus kwee- kerswerk. Ook de druif wordt heel dikwijls .uit stek opgekweekt en dan voor namelijk uit zgn. oogstek d. w. z, men neemt een klein stukje hout, (pl. minus 5 c. M. lang) waarop een oog of knop voorkomt. Maar ook dit is weer kweekers werk, ten zij men een verwarmd kasje heeft. Van de bessen groeien de roode witte en zwarte bes het gemakkelijkst. Kruisbessen doen het vaak minder goed. Amateurs doen beter een tak daarvan af te leggen, dus terwijl deze nog aan de moederplant vast zit, voor een deel in den grond te stoppen, Zoo'n jonge, neergedrukte tak zal uitstekend wortelen en kan na een jaar worden afgestoken. Van de andere bessensoorten snijdt men nu hout, en steekt die in Maart in den grond. Voor men dit doec neemt men nog een stuk van den top en van 't ondereinde af. Aan het ondereind zitten weinig knoppen en de topis nog niet «jP- Men houdt dan een stuk van ongeveer 30 c. M. over, en dat zet men schuin voor 1/3 in den grond. Er komt dus een stukje van 10 c.M. boven den grond. Deze stekken kunnen op 20 c. M. afstand gezet worden. Ze maken in den zomer flink wortel en tak. MIJNHARDT's Zenuw-Tabletten 75 ct Laxeer-Tabletten 60 ct Hoofdpijn-Tabletten 60 ct Bij Apoth. en Drogisten Venray, 1 Februari 1930. Sedert eenige weken doet hier een als heer gekleed persoon de ronde, zich uitgevende voor mechaniker der Singer Maatschappij. Hij tracht de goei gemeente Singer- deelen, naalden, olie enz. aan te leuren, bij het heengaan stopt hij zijn slachtoffer een prijscourant van Vesta naaimachines in de hand. Ter waarschuwing zij vermeld dat de Singer Maatschappij er geen rondreizende mechanikers op na houdt, noch machine-deelen aan wederverkoopers afgeeft. Alleen op verzoek aan de bekende reizigers of aan de Singerwinkels worden de klanten door een mechaniker bezocht, voor Venray en omstreken Paters- straat 20. Op de Zondag te Venlo gehouden Solistenwedstrijd behaalde de heer Math. Arts, alhier de le prijs in de afdeeling Superieur, en de heer E. Dietz een derde prijs in de eerste afdeeling. Proficiat Morgen om 2 uur Terrein „de Hoop" Zondag behaalden onze dorps- genooten met hunne pelskonijnen op de tentoonstelling te Helmond de volgende prijzen. Fauves de Bourgogne, le en eereprijs, ram oud. le prijs jonge voedster, eigenaar F. Beerkens. Chincilla (klein), le en eereprijs ram oud, eig. Th, Messemaekers. 2e Prijs en eereprijs voedster oud eig. H. Strijbosch. 2e Prijs en eereprijs voedster jong en 3e prijs voedster jong, eig. P. Loonen. Wel een bewijs dat hier in Venray prima dieren zijn. Voor de Missie van Paler J. de Ponti. Vorig bedrag 10 R.K.V.V. D. I. S. uit Oirlo f 6.70 MERSELO. Naar wij vernemen zal door de tooneeldub „Kunst door Oefening" met welwillende mede werking van de fanfare „St. Oda" op 16 en 17 Februari een groot

Peel en Maas | 1930 | | pagina 1