JAlFQMft
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
H. Familie.
J. TAN WEEGEN - VIEBL1KGSBEEE
'(VOORDEELKjSTA
MANUFACTUREN
'(YMEUGSTf
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Binnen!. Nieuws
De auto vroeger
en thans.
ARCHITECT N.I.V.A.
Ontwikkelingsavond
De classificatie
ingevolge de
Ongevallenwet.
Wenken en
mededeelingen.
Provinciaal Nieuws
D. S. O. I-
Venlosche Boys
ZATERDAG I FEBRUARI 1930
Eec. ea vijftigste Jaargang No. 6
MANUFACTUREN
BLIJKEN J
TOCH HET
PEEL EN MAAS
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENT1EN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'j ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF VENRAY
Telefoon 51 GIRO 150652
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent
Het zal voor iedereen een zeer
verheugend nieuws zijn te vernemen
dat een zeventigtal nieuwe leden
morgen de opdracht zullen doen.
Wij herinneren ons nog de
enthousiaste dagen van verleden
jaar, toen heel de parochie het
diamanten feest der H. Familie mee
vierde en de jubilaris, de heer Tho
massen, blijken van belangstelling
heeft mogen ondervinden als weinigen
in hun leven te beurt vallen, met
trots zal deze den bezoeker wijzen
op het groote portret van den H.
Vader, met den Pauselijken Zegen,
welken Zijne Eminentie Kardinaal
van Rossum persoonlijk voor hem
aan Zijne Heiligheid vroeg.
Het geeft ons nog voldoening,
als wij weder in onze herinnering
roepen hoe goed het ons, mannen
van de H. Familie, deed, toen op
den eersten avond van het feest den
haitelijken brief van onzen beminden
bisschop werd voorgelezen, waarin
Z. D. H. zijne vreugde uitte over
den bloei van onze H. Familie, ons
aanspoord: te blijven in den goeden
geest en nog voortgang te maken
in de navolging der deugden van
Jezus, Maria en Jozef, het heilig
Huisgezin van Nazereth.
Deze gelukwenschen en aanmoe
digingswoorden van onzen bisschop
werden nog eens onderstreept, toen
wii den volgenden dag een schrijven
mochten ontvangen uit Rome van
Zijne Eminentie Kardinaal van Ros
sum, die zelf directeur van eene H.
Familie is geweest hier in Limburg,
en uit ondervinding weet hoeveel
goeds eene bloeiende H. Familie
voor het heele godsdienstige leven
van eene parochie uitwerkt.
Wij willen niet uitweiden over
den innerlijken vooruitgang van het
godsdienstig leven van den enkeling,
maar alleen thans uwe aandacht
vestigen op de enorme verbetering
van de Zondagsheiliging. Wat een
prachlgezicht is het, de groote kerk
op een Zondagnamiddag vol mannen
te zien, die God lof zingen en dan
de daad aan hun omgeving prediken,
dat ook de Zondagnamiddag bij
den dag des Heeren hoort.
Wij zijn verheugd, dat er weer
een groot aantal mannen zich bij ons
aansluit en wij begroeten hen als
broeders en wenschen hen toe, dat
zij zich den goeden geest eigen
maken van hun oudere medebroeders.
Kap. W. GEURTS,
Directeur.
Statistieken zijn in den regel wei
nig aanlokkelijk, vormen wat noemt
een droge lectuur, op sommige van
voor de massa oncontroleerbare cij
fers, de wensch om ze te contro
leeren bestaat overigens niet en
berekeningen, die niemand den lust
heeft in hare meerdere of mindere
ingewikkeldheid te volgen.
De slotsom, waartoe men aan de
hand van statistieken soms komt, die
interesseert nog wel degenen, die aan
de statistiek als zoodanig lak hebben.
Door het Centraal Bureau voor
de Statistiek zijn gepubliceerd cijfers
omtrent de sterfte in 1928. En, om
dan maar met de slotsom te begin
nen (en te eindigen tevenshet jaar
1928 is voor Nederland een goed
jaar geweest, met het oog op de
sterfte.
Een recordjaar!
Want over 1928 valt het laagste
sterftecijfer te constateeren, dat ooit
geboekt is.
De afname van het sterftecijfer
(tot 9.61 per duizend inwoners) is
voor een deel te danken aan het
afnemen der zuigelingensterfte.
De meer hygiënische zorg op dit
gebied doet zich terdege voelen.
Waar van enkele ziekten te mel
den valt, dat ze in stijgende mate in
ons land voorkomen en meer 'slacht
offers gaan eischen, kan van een
bepaalde ziekte de tuberculose
gezegd worden, dat ze ook blijkens
de laatste gegevens, wat aantal be
treft afneemt, d.w.z. dat de sterfte
aan tuberculose dalende is.
Een gelukkig verschijnsel zeker,
dat al weer voor het grootste ge
deelte te danken zal zijn aan de
betere hygiënische toestanden op het
gebied van woning en verpleging
of verzorging der patiënten niet alleen,
maar ook wat woning betreft en
leefwijze, van de gezonden.
Tegenover achteruitgang op het
gebied van eenige ziekten (kanker
bijv.) valt dus met betrekking tot de
tuberculose vooruitgang te consta
teeren.
De Zuiderzee-werken hebben, naar
we mogen aannemen, de belangstel
ling, de volle belangstelling van het
Nederlandsche volk.
Niet injde eerste plaats omdat we
de droogmaking van zulke groote
gebieden als waarom het hier gaat,
zoo bijzonder wonderlijk of bewon-
derenswaard vinden. Waar verschei
dene tientallen van jaren laten we
zeggen enkele honderden jaren
onze voorouders met de hun ten
dienste staande vrij primitieve mid
delen al groote plassen hebben droog
gemaakt, is het in verband met de
vorderingen der techniek niet meer
dan een staaltje van onze plicht de
droogmaking aan te durven, te be
ginnen en, te volbrengen van eenige
deelen van de Zuiderzee, welke
deelen op elke fatsoenlijke kaart van
Nederland staan aangegeven. Waar
om ons volk dan wel in de eerste
plaats belangstelling mocht hebbend
en ook heeft voorde droogmaking
hier - bedoeld Omdat ons volk
dringend behoefte heeft in verband
met den gestadigen bevolkingsaanwas
aan uitbreiding van cultuurgronden.
Vermoedelijk binnen eenige dagen
zal dan begonnen worden aan het
leegmalen van de zgn. Wieringer-
meer. Dit leegmalen geschiedt met
twee gemalen, die de gezamenlijke
capaciteit hebben twee en een half
millioen kubieken meter water per
etmaal uit de Wieringermeer weg te
pompen.
Als Leeghwater, de man die zich
reeds voor de droogmaking van de
Haarlemmermeer interesseerde, daar
van eens had kunnen hooren I
De tijd, voor het leegmalen ge
raamd, bedraagt negen maanden.
Naar gemeld wordt bestaat de
kans, dat men met het hierbedoelde
werk binnen dien tijd gereed komt.
De Zuiderzee is nog lang niet
droog, maar, er wordt aan gewerkt
en stevig!
■M
'Zondag is het laatste retour-
vliegtuig, het zevende, goed en wel
uit Indië teruggekomen op Schiphol.
Met die terugkomst van dit vliegtuig
zijn de postvluchten naar en van
Indië voorloopig geëindigd.
In den tijd van vier maanden zijn
acht vliegtuigen naar Indië vertrok
ken. Een er van bereikte zijn bestem
ming niet. Tegen de voortzetting
van de postvluchten moeten thans
nog ernstige bezwaren bestaan van
internationalen aard welke onze
regeering nog niet vermocht uit den
weg te ruimen.
Maar afgezien van de beëindiging
welke toch wel een tijdelijk karakter
zal hebben, mag ons land tevreden
zijn met het bereikte en een eeresaluut
dient gebracht te worden aan de
mannen, die door hunne kloeke
prestaties Indië wel voorgoed zooveel
nader tot ons land hebben gebracht.
Deden de gebroeders Houtman over
de eerste reis naar Indië niet vier
honderd zes en zestig dagen
De Hollandsche vliegeniers legden
het traject Holland-Indië en omge
keerd in ongeveer 10 etmalen af.
Uit den aard der zaak was het door
hen door de lucht afgelegde traject
een ander, dan hetgeen onze zee
vaarders uit de zeventiende eeuw en
later moeizaam en door gevaren en
tegenspoeden vaak omringd door
worstelden.
De plaatselijke keuze, waarover
sinds vele jaren hier te lande door
de drankbestrijders druk gesproken
en geschreven wordt en waarvoor
reeds velerlei actie werd gevoerd,
blijkt onder de huidige regeering
vooralsnog weinig of geen kans
van slagen te zullen hebben. Althans
de Minister van Arbeid, Handel en
Nijverheid heeft uit het ontwerp tot
wijziging van de drankwet de plaat
selijke keuze teruggenomen. De
minister zou het beter achten een
voorstel betreffende de invoering
van plaatselijke keuze bij afzonder
lijk wetsontwerp te doen. Intusschen
blijkt de minister voorloopig nog
niet van plan met een dergelijk
voorstel te komen.
In verschillende verhalen over de
gewoonte en leefwijze van onbe
schaafde volken lezen we ook van
den „regenmaker", van den man dus
die regen kan maken, van wien
althans verwacht werd, door zijn
stamgenooten, dat hij het kon laten
regenen. Wat de stamgenooten deden
wanneer bij herhaling de pogingen
van den regenmaker op niets uit
liepen Och, de man in kwestie was
misschien handig genoeg zich uit de
door de mislukking geschapen positie
tegenover zijn goedgeloovige broeders
en zusters te redden.
Maar, - het bestaan van den regen
maker wijst al op de groote behoefte
het zoo af en toe eens te laten
regenen. Die behoefte was er, en is
er nog, hier en daar.
Dezer dagen werd uit Sydney in
Australië gemeld, dat door een
hevigen regenval in eenige gebieden
van Australië voor eenige millioenen
aan vee en, indirect ook aan land
bouwproducten was gered, aangezien
er tengevolge van de droogte haast
geen voedsel meer was voor de
kudden vee en de gewassen op het
veld verdorden. De behoefte om
regen doet zich soms wel gevoelen.
In ons land zijn nu dezer dagen
proeven genomen met het kunstmatig
verwekken van regen en er
kwamen geen „regenmakers" als
bovenbedoeld bij te pas, maar men-
schen, die op grond van jarenlange
studie meenden, dat de genomen
proeven alle kans van slagen moes
ten hebben en de eerste voorberei
dingen zijn getroffen in het labora
torium van een onzer kundigste
landgenooten, n.l. professor Keesom.
Het denkbeeld van kunstmatigen
regen is afkomstig van den heer
Veraart uit Rijswijk.
Naar verschillende bladen meldden
komt het kunstmatig verwekken van
regen, in het kort hierop neer.
Groote hoeveelheden tot sneeuw
geschaafd ijs, worden tot ongeveer
100 graden Celsius onder nul afge
koeld door de toepassing van vloei
bare 'ucht. Het afgekoelde ijs wordt
door een vliegtuig op groote hoogte
uitgeworpen en het effect moet zijn,
dat de zich in den dampkring De-
vindende lucht door de koude ijs
massa gecondenseerd wordt en
als regen neerslaat.
De bedoeling is tweeledig. Aller
eerst en dat is het meest inge
wikkeld het maken van wolken
aan een wolkenlooze hemel, met
behulp van ammoniak. Ten tweede
het condenseeren van bestaande
wolken, dat geschiedt door het ge
bruik van sterk onderverkoelde ijs.
De proef welke de vorige week al
genomen werd inet het. verwekken
van regen uit bestaande wolken is
niet geslaagd het weer was te mooi.
De wolken, waaraan we an<U*s
boven ons land gewoonlijk geen
gebrek hebben, wilden niet komen,
althans niet in voldoende mate.
Verdere proeven zouden genomen
worden. Wanneer ten slotte de
proeven slagen en dus de denkbeel
den van den heer Veraart verwezen
lijkt worden, opent dit belangrijke
perspectieven, in de eerste plaats
voor die streken, waar in sommige
tijden van het jaar groote droogte
heerscht. En dan zal, naar de heer
Veraart moet hebben meegedeeld,
door zijn methode de mist verdreven
kunnen worden wat zeker ook van
groot belang is.
Verder zou de kunstmatig ver
wekte regen dienst kunnen doen bij
branden en eindelijk zal de weg van
kunstmatig verwekten regen naar
kunstmatig verwekte sneeuw in
wintertijd wel niet zoo moeilijk zijn.
Waartoe de wetenschap het al niet
brengen kan!
De R. A .1. heeft te Amsterdam
haar deuren weer geopend om
sport-lievend Nederland te laten
zien, dat de evolutie van den auto
nog steeds geen einde genomen
heeft. Wel gaat de ontwikkeling
niet meer in het zelfde tempo als in
de beginjaren, maar toch altijd valt
er voor de kenners der techniek op
zulk een tentoonstelling te smullen.
De auto is nu echter geen „ding"
meer, „dat zich zonder paarden
voortbeweegt", ze is langzamerhand
geworden een middel van vervoer,
waarbij het uiterlijk niet meer met
alle gevoel voor aesthetica spot,
zooals bij de pioniers van 35 jaar
geleden.
Want ukunt hetgelooven of niet...
nog geen 35 jaar geleden deed de
eerste „stoomwagen" zijn intocht in
ons land. De historici van later
eeuwen zullen er elkander wel niet
voor in de haren vliegen, maar wie
nu juist de eerste automobilist in
Nederland was, is nog steeds niet
uitgemaakt. Laten wij er niet over
kibbelen.
In 1896 had zoowel de heer Backx,
notaris te Wieringerwaard, als de
heer Zimmerman, fotograaf te 's Gra-
venhage zoo'n nieuw model voertuig.
Een jaar later, in September 1897
had de heer M. W. Aertnijs te Nij
megen de derde, waarmede hij over
den weg in 5 dagen van Mannheim
(de fabriek van Benz) naar Nijmegen
was komen rijden.
De belangstelling voor den auto
was hier, evenals voor alles wat
nieuw is, zeer groot, maar spoedig
veranderde de nieuwsgierigheid ineen
vijandige stemming.
Vooral op het platte land was men
volstrekt niet ingenomen met het
nieuwe vehikel, dat menschen en
paarden deed schrikken. Die vijandige
stemming plantte zich ook voort in
de plattelands-gemeenteraden, waar
men allerlei beperkende bepalingen
maakte of trachtte te maken tegen
het rijden met auto's.
De oudere automobilisten zullen
nog wel over die bepalingen weten
mee te praten. Iedere gemeente had
haar eigen anti-auto-politieverordening
In de eene gemeente moest de motor
worden stilgezet en in een andere
moest men voor het voertuig gaan
staan, opdat het paard er niet van
zou schrikken.
De gemeenteraad van Wieringer
waard, de woonplaats van notaris
Backx, had het lumineuze idee om
het rijden met auto's voor zonsopgang
en na zonsondergang eenvoudig te
verbieden. Gelukkig, werd deze be
paling bij Kon. Besluit vernietigd,
maar ook in Den Haag zat men
niet stil en er werden voorschriften
gegeven op welke voorwaarden van
de rijkswegen door auto's gebruik
gemaakt mocht worden20 K.M.
maximumsnelheid, het bezit van een
rijvergunning tot het verkrijgen waar
van een soort vaardigheidsproef
moest worden afgelegd, waarbij moest
worden aangetoond, dat het voertuig
binnen 10 meter kon stoppen.Denkt
u zich vooral in: 20 K.M. snelheid
(een fietsgangetje) en binnen IOmeter
stil staan
Tevens moest worden vastgesteld
of de bestuurder naar het oordeel
van den ambtenaar ter zake kundig
was
Evenals thans ter controle van de
wegenkaart, werden de eerste auto
mobielen op hun tochten herhaalde
lijk aangehouden door de opzichters
van den Waterstaat die controleerden
of alle gegevens klopten, waarbij ze
soms gewapend met een maatstok
het voertuig gingen nameten, want
in de rijvergunning stond ook de
grootste lengte en breedte van het
motorrijtuig aangegeven.
Toen in 1901 een propagandatocht
werd gemaakt door Nederland, stond
de bevolking van Staphorst met
zoodanige antipathie hiertegenover
dat de gemeente alleen kon worden
doorgetrokken, voorafgegaan van
den gemeenteveldwachter, en met
een snelheid van 5 K. M. per uur
Een goede promotor om den au
to in ons land meer populair te
maken was de beruchte spoorweg
staking van 2 tot 21 April 1903,
toen het postverkeer grootendeels
per auto plaats had en men tot de
overtuiging kwam, dat de niewe
voertuigen toch nog wel ergens
anders goed voor waren dan alleen
tot het genoegen van zijn bezitters.
Bij die gelegenheid werd ook toege
staan (maar alleen voor die gelegen
heid dat de snelheid tot 50 K.M.
per uur werd opgevoerd, waarvoor
speciale rijvergunningen werden uit
gereikt.
Nu eens bij deze, dan weer bij
een andere gelegenheid toonde den
auto haar practisch niit.
En nu zijn we 35 jaar later. De
vijandige bewoners van het platte
land gaan de automobilisten niet
meer met hooivorken te lijf, maar
hebben zelfs zoo'n voertuig, waar
eenmaal hun vader op schimpte.
En ons komen in de gedachte de
profetische woorden van den merk-
waardigen monnik Roger Bacon 13e
eeuw) in zijn geschrift De mirabile
potestate artis et naturae„men zal
vervaardigen voertuigen, die met een
ondenkbare snelheid zich zonder
bespanning zullen voortbewegen".
Msb. W. S.
niet weet welke pen het lijden en
den nood kan beschrijven van een
man of vrouw, die in handen viel
van zoo'n duivel.
Niemand is er veilig. De een kan
den ander niet meer vertrouwen.
Verklikkers zijn er bij de vleet. De
Tcheka-mannen kennen geen itcht-
spraak zoo als bij ons. De re /olver
is in hun hand speelgoed en uw
leven telt evenmin als van een vlieg.
Misschien rekt de Tcheka-man
uw bestaan. Uw doodsangst, uw
kreunen en stuiptrekkingen bij de
folteringen, het onzekere van uw
oogen, wanneer het schot in het
achterhoofd er een einde aan zal
maken, kunnen voor hem een reden
zijn, dat einde wat uit te stellen.
Mannen, vrouwen, die ontsnapt
zijn, of door omstandigheden er van
op de hoogte, weten geen beter
woord om zich uit te drukken dan:
het is er een hel, het zijn geen men
schen meer, wilden kunnen 't er nog
niet bij halen, het zijn duivels.
Het is ook met duivelsche opzet,
dat ze alle zedelijkheidsbegrippenen
godsdienst willen uitroeien.
Voor Judas, den verrader van den
Zoon Godr, is een standbeeld op
gericht. Het teekent!
Allen, die belangstellen en er meer
van op de hoopte willen komen van
wat in' Rusland omgaat, zij komen
a.s. Donderdag 6 Februari te half 8
in het Patronaat.
De belangstelling moge zoo groot
wezen als bij de interessante lezing
van Dr. Droesen over de Peel.
Kap. W. GEURTS.
Onder het Regiem van Moskou.
A.s. Donderdag 6 Februari zal
Aalmoezenier Roncken eene causerie
houden met als onderwerpONDER
HET REGIEM VAN MOSKOU.
Ruim een twaalftal jaren is het al
geleden dat ons de telegrammen voor
het eerst spraken van een revolutie
in Rusland.
Het was nog onder den grooten
wereldoorlog.
Terwijl de Doema krakeelde met
de hofpartij, kregen de revolutionairen
de gelegenheid om zich te roeren en
voor den dag te komen.
Eenmaal revolutie kon Kerenski
met zijn Mensjewiki-partij den
revolutieduivel niet meer bedwingen
en moesten plaats maken voor de
extremisten, de Bolsjewiki, die den
heilstaat aan het volk beloofden te
brengen.
Maar van die onzalige ure af is
het alsof alle duivels op het arme
Russische volk zijn losgelaten.
Sinds die dagen heerscht er een
bloedig schrikbewind en een terreur
zóó vreeselijk en duivelsch, dat ik
Het nieuwe Classificatiebesluit tot
indeeling van de ingevolge de Onge
vallenwet 1921 verzekeringsplichtige
ondernemingen, bevat, hoewel er tal
van ondernemingen zijn, waarvan de
indeeling gelijk blijft, of in een hoogere
klasse dan thans zal moeten plaats
hebben, vooral voor de provincie
Limburg, zeer gunstige wijzigingen.
Was het tot nog toe, met het oog
op de lasten noodig, verschillende
bedrijven territoriaal in te deelen,
thans is deze scheidsmuur voor onze
provincie vervallen. De ondernemin
gen van werknemers die het bouwers
timmerlieden- of schildersbedrijf uit
oefenen, zullen voortaan worden
ingedeeld naar den maatstaf aange
geven voor overige plaatsen.
Dit heeft tengevolge, dat bouwers
van klasse 31 naar klasse 23 gaan;
de timmerlieden van klasse 26 naar
klasse 15 de huisschilders van klasse
25 naar klasse 13.
Ook het vrachtondememersbedrijf
ondergaat een belangrijke verlaging.
Was het geheele bedrijf thans inge
deeld in klasse 50, met ingang van
1 Juli 1930 wordt het gesplitst in
vrachtrijders die het bedrijf uitoefenen
door middel van door dieren getrok
ken wagens, welke in klasse 47 worden
ingedeeld, terwijl de ondernemingen
van hen, die voor de uitoefening van
het bedrijf motorwagens of vracht
auto's bezigen, in klasse 38 worden
geplaatst.
Het zal duidelijk zijn, dal dit voor
de genoemde bedrijven een belang
rijke verlaging van de premie tenge
volge zal hebben.
Bovendien valt er nog dit op te
merken, dat de premie, welke met
ingang van 1 Januari 1929, wegens
de uitbreiding der wet met de be
roepsziekten met 5 pet. was ver
hoogd, met ingang van 1 Juli 1930
weder v/ordt teruggebracht op het
oude tarief, zoodat de premie per
f 1,loon zooveel duizendste deelen
van een gulden zal bedragen als het
gevarencijfer eenheden heeft. Heeft
b.v. iemand met ingang van 1 Juli
1930 gevarencijfer 15, dan bedraagt
de premie voor één gulden loon
f 0,015, bij gevarencijfer 32 f 0,032,
De oorzaken van deze wijzigingen
zijn van verschillenden aard, doch
als gunstige factor mag genoemd de
betere naleving van de voorschriften
ter voorkoming van ongevallen, ter
wijl ook bij den werkman een steeds
groeiend besef van zijn belang bij
de Sociale Verzekeringen valt waar
te nemen.
Men kan ook bij vorst of sneeuw
stekken snijden. Bij zulk weer is er
meestal buiten niet veel te doen en
dan kan men dit werkje ter hand
nemen, In hoofdzaak komen, alleen
de bessen voor vermeerdering door
stek in aanmerking. De meeste fruit-
soorten laten zich niet door stek
vermenigvuldigen. Alleen enkele
onderstammen en dat is dus kwee-
kerswerk.
Ook de druif wordt heel dikwijls
.uit stek opgekweekt en dan voor
namelijk uit zgn. oogstek d. w. z,
men neemt een klein stukje hout,
(pl. minus 5 c. M. lang) waarop
een oog of knop voorkomt. Maar
ook dit is weer kweekers werk, ten
zij men een verwarmd kasje heeft.
Van de bessen groeien de roode
witte en zwarte bes het gemakkelijkst.
Kruisbessen doen het vaak minder
goed.
Amateurs doen beter een tak
daarvan af te leggen, dus terwijl
deze nog aan de moederplant vast
zit, voor een deel in den grond te
stoppen, Zoo'n jonge, neergedrukte
tak zal uitstekend wortelen en kan
na een jaar worden afgestoken.
Van de andere bessensoorten
snijdt men nu hout, en steekt die
in Maart in den grond. Voor men
dit doec neemt men nog een stuk
van den top en van 't ondereinde
af. Aan het ondereind zitten weinig
knoppen en de topis nog niet
«jP-
Men houdt dan een stuk van
ongeveer 30 c. M. over, en dat zet
men schuin voor 1/3 in den grond.
Er komt dus een stukje van 10 c.M.
boven den grond. Deze stekken
kunnen op 20 c. M. afstand gezet
worden. Ze maken in den zomer
flink wortel en tak.
MIJNHARDT's
Zenuw-Tabletten 75 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Bij Apoth. en Drogisten
Venray, 1 Februari 1930.
Sedert eenige weken doet
hier een als heer gekleed persoon
de ronde, zich uitgevende voor
mechaniker der Singer Maatschappij.
Hij tracht de goei gemeente Singer-
deelen, naalden, olie enz. aan te
leuren, bij het heengaan stopt hij
zijn slachtoffer een prijscourant van
Vesta naaimachines in de hand.
Ter waarschuwing zij vermeld dat
de Singer Maatschappij er geen
rondreizende mechanikers op na
houdt, noch machine-deelen aan
wederverkoopers afgeeft. Alleen op
verzoek aan de bekende reizigers of
aan de Singerwinkels worden de
klanten door een mechaniker bezocht,
voor Venray en omstreken Paters-
straat 20.
Op de Zondag te Venlo
gehouden Solistenwedstrijd behaalde
de heer Math. Arts, alhier de le
prijs in de afdeeling Superieur, en
de heer E. Dietz een derde prijs
in de eerste afdeeling.
Proficiat
Morgen om 2 uur
Terrein „de Hoop"
Zondag behaalden onze dorps-
genooten met hunne pelskonijnen
op de tentoonstelling te Helmond
de volgende prijzen.
Fauves de Bourgogne, le en
eereprijs, ram oud. le prijs jonge
voedster, eigenaar F. Beerkens.
Chincilla (klein), le en eereprijs
ram oud, eig. Th, Messemaekers.
2e Prijs en eereprijs voedster oud
eig. H. Strijbosch.
2e Prijs en eereprijs voedster
jong en 3e prijs voedster jong, eig.
P. Loonen.
Wel een bewijs dat hier in
Venray prima dieren zijn.
Voor de Missie van
Paler J. de Ponti.
Vorig bedrag 10
R.K.V.V. D. I. S. uit Oirlo f 6.70
MERSELO. Naar wij vernemen
zal door de tooneeldub „Kunst door
Oefening" met welwillende mede
werking van de fanfare „St. Oda"
op 16 en 17 Februari een groot