„De duivelswagen."
De Kippenhouderij op
het platteland
Gemengde Berichten.
beoordeeling van hun groeidat men
op buitenlandache fokkerijen door
weging een gemiddelde heeft gevonden
voor verschillende leeftijden dat die
gemiddelden zijn als volgt, voor haan
tjes en hennetjes; 6 weken: 375 en
325 gram 8 weken 550 en 450 gram;
12 weken 900 en 800 gram
Weet gij, dat kuikens, die vrij rond
loopen op een grasveld, wel kunnen
blijven bij wat rijst of een handvol
gemengd zaad, maar dat ze daarbij
slecht groeien en de legrijpheid wordt
tegengehouden dat het veel beter en
ook voordeeliger is, om zulke kuikens
te voederen met een goed samengesteld
en voldoend eiwitrijk voeder
Weet gij, dat bij proeven in Utrecht
gebleken isdat een boer, die veel
stikstof gebruikt, vroeger kan maaien,
en dat dit jonge gras meer eiwit bevat
dat de oogst niet alleen grooter is in
Kilogrammen hooi, wanneer men
vroeger maait, maar dat men dan ook
minder last heeft van grasgebrek in
den tijd, die ligt tusschen den gewonen
hooitijd en het moment, waarop de
dieren in de nawei komen
Weet gij, dat bij die proeven echter
ook gebleken is, dat het stikstofgehalte
van het hooi bij zware en lichte stik
stofbemesting gelijk bleefdat men
zich dus ten opzichte daarvan niet al
te veel illusies moet maken
B-r.
De ongeluksauto yan Franz Ferdinand.
De beruchte Hope diamant heeft zijn
bezitters nooit anders dan ongelukken
aangebracht. Hij veroorzaakte een aan
eenschakeling van fatale gebeurtenis
sen, die niet alleen bijgeloovige men-
schen met schrik en ontsteltenis
vervulden. Een dergelijken treurigen
keten van incidenten, veroorzaakte ook
de roode automobiel, waarvan Aarts
hertog Franz Ferdinand zich 29 Juni
1914 in Serajewo, bediende, begeleid
door zijn gemalin, een wagen, waarin
beiden hun tragisch einde tegemoet
gingen. De dood van den Aartshertog
veroorzaakte den Europeeschen oorlog,
waarvan de gevolgen de wereld nog
steeds op de meest intensieve wijze
beïnvloeden. De Bosnische autoriteiten
hadden dezen auto den Aartshertog
voor zijn bezoek in Bosnië ter beschik
king gesteld. Het was een mooie roode
wagen. De journalist Emmerich Dori
vertelt in een buitenlandsch blad de
fatale geschiedenis van dezen auto, die
evenals die van den Hope-diamant, van
een serie tragische gebeurtenissen
verhaalt. De ongelukswagen is einde
lijk te pletter gereden. Zijn geschiedenis
is door den Duivel geboekstaafd. Ieder
van zijn bezitters bracht hij ongeluk,
zijn weg leidde langs de paden van
den dood. Na het drama van Serajewo
kwam Potiorek, een hooggeplaatst
militair, in het bezit van den auto. Hij
bediende zich er aanhoudend van, be
zocht er de slagvelden mee, leed de
nederlaag bij Valjebo en werd van het
commando ontheven. Ten gevolge daar
van werd hij krankzinning.
Daarna kwam de wagen in het bezit
van een officier van den General Staf.
In de buurt van Serajewo reed deze
twee boeren aan. Daarna, bij een ander
incident, werd de chauffeur eruit ge
slingerd, die op de plaats dood bleef.
Emmerich Dori deelt mede, dat hij
in het jaar 1917 nogmaals den wagen-
van-het-Fatum ontmoette. Hij was toen
oorlogscorrespondent en moest zich
voor zijn blad naar het Zuidelijk front
begeven. In Serajewo noodigde hem de
nieuwe gouverneur-generaal Sarketisch
uit, hem op een inspectietocht te be
geleiden. Zij bestegen den wagent
halverwege hadden zij reeds panne. De
chauffeur, hoewel deze bekend stond
als een van de beste monteurs van het
Oostenrijksche leger, kon het defect
niet vinden. Het gezelschap moest
uitstappen en op de aankomst van een
nieuwen wagen wachten. De generaal
zei tot Dori: »Bijgeloovig ben ik niet
maar met dien wagen rijd ik niet meer.
Eiken keer, dat ik mij ervan bedien,
gebeurt er iets onaangenaams mee Het
is zonderling en onverklaarbaar."
Een jaar lang hoorde men niets meer
van den rooden auto.
Op zekeren dag ontmoette Dori een
officier, die onder generaal Sarketisch
gediend had. Hij vroeg dezen »Hoe
staat het toch met den beroemden
rooder. auto van den generaal
U bedoelt den duivelswagen Hij is
nog steeds in gebruik. Maar zes maan
den geleden heeft er een aanrijding
met een ossenwagen plaats gevonden.
Twee boeren zijn bij deze gelegenheid
aangereden en gedood. De chauffeur is
zwaar gewond, hij ligt nog steeds in
het hospitaal."
De geschiedenis van den rooden auto
is nog niet ten einde. Bij het ontruimen
van Bosnië werd de wagen in Serajewo
achter gelaten en kwam deze in het
bezit van den Joegoslavischen gouver
neur. Gedurende de twee maanden, dat
deze van den wagen gebruik maakte,
hadden er vier ongelukken plaats. Bij
het laatste incident werd de gouverneur
zelf zwaar aan den rechterarm ver
wond. Daarna werd de wagen aan een
Joegoslavischen dokter verkocht, die
een zeer drukke praktijk hield. Dr.
Srskitsch had echter met één bijzon
derheid geen rekening gehouden de
auto was al zoo berucht geworden, dat
er geen chauffeur te vinden was, die
den wagen zou willen besturen. Hij
wilde nu zelf chauffeeren. Zes maanden
lang reed hij ermee zonder ongelukken
te hebben veroorzaakt. Op zekeren dag
werd hij door vrienden uitgenoodigd
naar een Bal Ghampêtre te gaan. Er
werd langen tijd op Dr. Srskitsch
gewacht.
Eindelijk besloot men te gaan zien
waar hij bleef. Men vond den auto
omgeslagen op een eenzamen weg.
Daaronder lag het lijk van den dokter.
Leef gelukkig.... Mona....
Met deze woorden ging hij de kamer
uit om aan het sterfbed der kleine
Tini te staan'en de arme moeder zoo
veel mogelijk te troosten.
Dat boven een hart bloedde, waarvan
de wonden door hem waren geslagen,
dit bedacht hij nauwelijks.
„Op aarde als in den Hemel...."
Neen, de dood wachtte niet.
Hij had niet eens het verzoek der
moeder ingewilligd om nog enkele
levensdagen bij de jonge jaren der
kleine te voegen. Zij had zoo graag
gehad, dat hij enkele dagen later was
gekomen, opdat zij haar lieveling naast
het heilige kribje ter eeuwige rust had
kunnen nederleggen.
Toen dokter Meunier de kamer bij
moeder Martin binnentrad, geloofde hi
te droomen. Wel zag hij een stervenc
kind, doch alles was als in feestdos,
De kamer schitterde in den glans
van ontelbare kaarsen, een groote
dennenboom stond dicht bij het bed
van het stervende kind en verspreidde
een aangenamen harsgeur.
Hier kwam de dood als vriend, ik
zou haast zeggen als een familielid,
dat men reeds lang verwacht heeft en
zonder morren opneemt, daar zijn plaats
reeds lang te voren is aangewezen, en
men hem dankbaar is, dat hij niet
vroeger kwam, om het innige samen
leven van moeder en dochter te ver
storen.
Reeds bij de geboorte der kleine Tini
wist de moeder, dat het zwakke schep
hoorde welken auto hij gekocht had,
deed hij dezen van de hand. Maar de
nieuwe bezitter wilde ook zoo spoedig
mogelijk van don wagen af, Een
Hongaar, Tidor Hirschfeld, die in
tweede-hands auto's handelde kocht den
rooden auto. Hij was handig genoeg
den wagen donkerblauw te laten lak
ken, hopende den auto naar Transvyl
vanië te verkoopen, waar niemand van
het fatum afwist, dat op den wagen
rustte. Gedurende dien tijd kreeg
Hirschfeld de uitnoodiging voor een
trouwpartij in een stadje dat tachtig
kilometer van zijn woonplaats af lag.
Hij inviteerde vijf vrienden van hem
mee te gaan. Geen van zijn andere
auto's kon hij toevalligerwijs gebruiken.
Hirschfeld sloeg toen voor, dat zij van
den beheksten wagen zouden gebruik
maken.
Ik hoop niet, dat jelui bang zult
worden," sprak hij.
Wij denken er niet aan", antwoord,
den zijn vrienden.
Men vertrok. Gedurende den tocht
heerschte er een opgewekte stemming.
De eigenaar van den auto wilde juist
de lotgevallen van den Rooden Auto
verhalen, toen deze bij een bocht van
den weg op een anderen auto, die van
den tegenovergestelden kant kwam,
botste. Beide wagens werden verpletterd,
Vijf inzittenden vonden den dood. Dat
was het einde van den Rooden Auto.
De Roode Auto waarin het eerste
lijk viel, dat den dans van den waan
zin, de Danse Macare opende, op 29
Juni 1914.
De auto van het Noodloot werd nog
maals verkocht. Een Bosnische grond
bezitter werd eigenaar. Na een jaar
pleegde deze zelfmoord. Emmerich Dori
vertelt niet de reden, die lot deze
wanhoopsdaad leidde. De familie wilde
tot eiken prijs van den wagen af en
vond in den grool-industreel Peter
Svestick iemand, die blijkbaar over
den noodigen moed beschikte. Peter
Svestick was een ontwikkeld man. Hij
lachte over de bijgeloovigheid van zijn
vrienden, die hem voor den rooden
auto waarschuwden. Hij was blij den
wagen ver onder den prijs gekocht te
hebben. Maar na deze een week ge
bruikt te hebben, verloor Peter Svestick
bij het oversteken van een landweg
plotseling de macht over het stuur. Hij
botste tegen een anderen wagen, waarop
zes personen gezeten zaten. Een ervan
werd er afgeslingerd en gedood. De
anderen zwaar gewond.
Nogmaals wisselde de wagen van
bezitter. Een gemeente-dokter kocht
dezen. Onmiddellijk daarna werden zijn
patiënten, die van den koop van den
ongelukswagen hadden gehoord, hem
ontrouw. Hij verkocht den wagen zoo
spoedig mogelijk om te redden wat er
nog te redden viel. Maar voor den
beheksten wagen vond hij in het ge-
heele land geen kooper. Eindelijk ging
de auto in het bezit van een koopman
over, die hem direct weer een Zwit-
aersch sportman verkocht. De nieuwe
eigenaar zond den wagen door naar
Weenen en reisde gedurende een
vacantie er eenigen tijd mee in de
Dolomiten. Dit was gedurende den
zomer 1926. Reeds na eenige weken
schreveu de Weensche kranten over
een van de meest verschrikkelijke
auto-ongelukken. Bij een scherpe bocht
waren twee auto's op elkaar geslagen.
De eene wagen was in een afgrond
gestort, de chauffeur van den anderen
auto dusdanig gewond, dal hij den
volgenden dag overleed. Buntli heette
hij en hij was de bestuurder van den
wagen, die het ongeluk veroorzaakt
had Die wagen was de Roode Auto,
waarin eens Aartshertog Frans Ferdi
nand gezeten had.
Nogmaala werd de wagen verkocht.
De kooper was een burger uit Serajewo^
die niet wist, dat deze auto de onge.
luksauto was. Onmiddellijk toen hij
seltje met het bloedarme lichaampje
niet lang zou leven. Toen het kindje
met de uiterste zorg een beetje was
opgekweekt, sprak de dokter de hoop
uit, dat het kind wellicht tien levens
jaren zou kunnen halen. De moeder
beschouwde nu haar kind als een
grootmoedige leening van God.... Tien
jaren 1 Zij dacht dat deze tijd eeuwig
zou duren.
En Celesline had dertien jaar bereikt!
De drie jaren, die het kind gewonnen
had, vervulden het hart der moeder
met trots en dankbaarheid. En eiken
dag meer nam zij aan als een genade,
die zij knielend ontving.
Zij had een betrekking als huisbe
waarster gezocht, daar zij zoodoende
sieeds thuis was. Hare vrije uren bracht
zij door met het naaien van linnengoed.
Zij zette dan de machine dicht bij het
bed van haar kreupel dochtertje, en
het ernstige kind vertelde haar dan
sprookjes, die zij zelf had uitgedacht
en allerhande phantastische geschiede
nissen.
Tini zeide zoo rustig »Wanneer ik
in den hemel zal zijn" zooals anderen
zeggen: Wanneer ik eens groot ben",
zonder dat zij ook maar in 't minst
treurig gestemd werd. De moeder ver
heugde zich om wille van haar kind
over de aldus opgevatte voorjaarsreis...
Maar Celestine had nog een wensch
zij, die er anders nooit een gehad
had, daar zij tot die vroegrijpe kinde
ren behoordeD, welke volgzaam en
verstandig zijn en geen luimen kennen.
Haar wensch was de laatste bede,
de laatste vreugde eener stervende: Zij
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT.
Buff-Legliorns.
Vraag: Ik heb thans voor het eerst
Buff Leghorns. Ze zijn nu ruim 3
maanden oud, n.l. van 7 Mei. Ze zijn
zonder tegenspoed groot geworden. Ze
zullen voor den winter nog wel aan
den leg komen. Zijn het goede winter-
legsters? Leggen ze groote eieren? Ik
heb de eendaagskuiken laten Komen
uit Almelo op eene advertentie in
Avicultura.
W. te V.
Antwoord: De gele of buff-Leghorns
zijn door kruising ontstaan. In Dene
marken heeft men gele hoenders, die
daar voorkwamen met buff-Cochius ge
kruist en zoo zijn ten slotte deze dieren.
Het is echter niet zoo vlug gegaan als
ik het hier neerschrijf.
Tot nog tos is de leg der buff Leg
horns nog niet bijzonder groot. Als
winterlegsters staan ze evenmin bekend.
Toch treft men er wel goede legators
onder aan.
De kleur der veeren moet gelijkmatig
goudgeel zijn, ook de sierveeren. Ge
woonlijk zijn die echter donkerder, wat
ls een faut beschouwd wordt. De
gelijkmatige kleur is niet gemakkelijk
te fokken. Men heeft er dus zooveel
zorg aan moeten besteden, dat de
productie-verhooging niet tot haar recht
kon komen.
Over het algemeen zijn de buff
Leghorns niet zeer aan te bevelen, als
prima legkippen.
Het dons moet ook buff kleurig zijn
(voor de tentoonstelling).
Te veel kippen.
Vraag: Ik heb een hok van 3sx2s
M. waarin 43 kippen en 2 hanen ge
huisvest zijn (Witte Leghorn). Van den
winter hebben ze heel weinig gelegd,
ofschoon het hok toch naar de eisehen
is ingericht. Dezen zomer hebben ze
goed gelegd, doch nu vallen de meeste
al in den rui. Zoo kom ik maar aan
klein getal eieren per kip. De
dieren zijn afkomstig van een goed
gekeurden foktoom. Zou het hok soms
te klein kunnen zijn
B te G.
Antwoord: Uw vermoeden is juist.
Het hok is te klein. Kijk eens aan
35 x 25 is nog niet heelemaal 9 vier
kante Meters. U heeft dus ruim 5
kippen op een vierkanten Meter ge
houden. Dat is te veel. Vier is feitelijk
al wat veel, want van d6n bodem gaal!
altijd nog een heel stuk verloren door
de drinkbakken, soms ook door voer
bakken of legnesten, die te laag han
gen.
In uw hok zou ik hoogstens 30
hennen met 2 hanen houden. Zoo u
op een ander broedeieren haalt, hoeft
u geen hanen te houden; de leg wordt
er toch niet grooter door.
„Kunstkorrel".
Vraag: Gaarne "ernam ik van U
in Peel en Maaa of Bertels Kunst-
korrelvoer aan te bevelen is, het is
gemakkelijk in het gebruik. Op de
reclamekaart slaat, dat de kippen er
2030 procent meer door leggen. Zijn
U reeds resultaten bekend?
B. te G
Antwoord Deze vraag kunnen wij
niet beantwoorden, daar wij het voer
niet kennen en ook van niemand nog
de resultaten'hoorden.
Alleen willen wij dit opmerken, dat
de winst in het kippenbedrijf lang
niet afhangt van de voeding, al willen
sommige fabrikanten dat doen voor
komen.
Te vet.
Vraag: Mijn W. L. zijn veel te vet
geworden, ofschoon ik maar ééns per
dag mais gevoerd heb. Toen ik haver
ging voeren in plaats van mais, vielen
de meeste in den rui. Zou de veran
dering van voer de oorzaak geweest
kunnen zijn
B. te G.
Antwoord: Dat kan best, doch zeker
is het niet. Misschien waren ze toch
al op 't nippertje om in den rui te
komen
U voert maar ééns per dag mais?
Maar u gaf misschien wel zooveel
dat ze daarmee den ganschen dag aan
den gang konden blijven.
TJ zegt niets van ochtendvoer. -
Kregen de kippen dat niet? Enkel
mais is te eenzijdig, te zeer vetaanzet-
tend. Men treft hier en daar wel
exemplaren aan, die als 't ware dicht
gegroeid zijn.
Voederen naar den eisch is niet zoo
gemakkelijk als de meesten meenen.
wilde nog eenmaal den kerstboom zien.
Maandenlang reeds had zij erover ge
sproken, en al hare gedachten waren
bij de zalige dagen van Kerstmis, hare
slapelooze nachten waren vervuld van
lichlvisioenen en stralende denne
boomen.
In de maand November werd zij met
eiken nieuwen dag zwakker en zwak
ker, met de laatste dorre bladeren
vervloog de laatste hoop.
De moeder onderhandelde als het
ware met den hemel en sprak »Ik
zal haar afstaan.... maar eerst na Kerst
mis!" Doch schaamde zich anderzijds
wederom, dat zij nog onedelmoedig
marchandeerde na de drie geschonken
jaren.
Toen zij inzag, dat God niet meer
tusschenbeide zou komen, wendde zij
hare listen op den kalender aan. Maar
onverbiddelijk toonde deze den datum
der langzaam voortkruipende dagen.
Toen scheurde zij de bladeren dubbel
af! Met brutale hand bestal zij de
Decembermaand, en toen dokter Meunier
den vijftienden tot haar zei, dat Tini
den volgenden dag waarschijnlijk niet
meer beleven zou, toen wees plotseling
de kalender der moeder Kerstmis aan.
Zij had het met den hemel in der
minne geschikt: daar Tini nu toch
sterven moest, wilde het Kerstkindje
zeker wel een paar dagen vroeger tot
haar komen. Dat was immers heel
gemakkelijk, daar het Goddelijk Kindje
alles kon. De engel in het dal van
Judea moest de herders maar eenige
dagen vroeger oproepen en de wijzen
moesten een week eerder uit het Mor-
Meer werk.
De fabriek van de N.V. de Wit's
dekenindustrie te Deurne zal binnen
zeer korten tijd aanmerkelijk worden
uitgebreid, tengevolge waarvan weer
een 60 tal arbeiders werk zullen be
komen. In eene daarvoor belegde
spoedeischende raadsvergadering is de
daarvoor noodige grond afgestaan tegen
f 0 50 per M2.
Centraal Fokstation te Horst.
Aan het verslag over 1926 van het
Centraal Fokststion te Horst is het
volgende ontleend
In ons verslag over 1925 schreven
wij, dat wij in tegenstelling met een
vorig jaar dus 1924 niet vrij
gebleven waren van diphterie en pok-
sen. Ook 1926 liet ons daarvan niet
vrij, maar de ziekte kwam toch niet
voor onder de dieren, welke vorige
jaren waren ingeënt.
In het verslag over 1925 deelden wij
ook mede, dat bij wijze van proef "in
dat jaar de helft der jonge hennen
preventief geënt waren. Onder deze
helft, zijnde 200 stuks vertoonde zich
geen diphtherie terwijl uit de andere
helft de andere 200 dus niet preventief
geënte dieren wel diphtherie uitbrak.
Wij worden door dit feit ir. onze
meening gesterkt dat preventief enten
op een leeftijd van ongeveer 4 maanden
voor geheel het kippenleven voldoende
is om diphtherie en pokken uit onzen
hoenderstapel te houden.
De gemiddelde productie van onze
250 Wit-Leghorn-hennen was 1831
eieren, tegen 207 in 1925 en 179 in
1924.
Van de jonge Barnevelders was de
gemiddelde productie van de 150 dieren
180.2 tegen 173.7 in 1925 en 179 in
1924.
Over 1922 gaven de Barnevelders
een gemiddelde van ruim 158 eieren
waaruit wij zien dat wij met dit ras
aardig vooruit komen en het laat zich
aanzien, dat de Barnevelder een der
bedrijfskippen der toekomst wordt.
Opgepast
De Commissaris van Politie te Eind
hoven geeft eenieder in zijn eigen be
lang in overweging, om alvorens in
handelsrelaties te treden met onder
staande personen, zich eerst tot hem te
wenden om inlichtingen:
1. Jan Wammerdam, geboren te
Sloten, 2 Aug. 1889, koopman, wonende
te Eindhoven, Tongelreschestraat 101
2. Hendrikus Marlens, geboren 16
Febr. 1896 te Someren, koopman, ge-
domicileerd te Heerlen, doch verblijven
de te Eindhoven.
3. Hendrikus Geraerls, geboren te
Bergeijk, 18 December 1880, koopman
wonende te Eindhoven.
Door de personen onder sub 1 en 2
genoemd is opgericht »De Noord-
Brabanlsche Bouw- en Brandstoffen-
handel", Telegram-adres »Bouwrand"
Eindhoven", terwijl de onder sub 3
genland vertrekken.... men moest het
maar zoo juist niet nemen overigens
had de H. Familie in Nazareth immers
niet eens een kalender....
En moeder Martin vierde werkelijk
het Kerstfeest midden in de maand
December.
De dood, die haast had, rukte aan
den wijzer das tijds. En daarom brand
den zoo plechtig de lichtjes en was
alles in feestelijk vrome stemming,
toen de dokter binnentrad.
Wordt vervolgd.
genoemde persoon als adviseur daaraan
verbonden is.
Doodolyke val.
Te Sittard is de 16-jarige P. in het
gebouw van de Leeszaal op de Markt
uit een der bovenverdiepingen gevallen.
De ongelukkige werd vrijwel terstond
gedood.
Erustig vliegongeluk op do lyn
LondenAmsterdam
Bij de K.L.M. is Maandagmorgen
bericht ontvangen, dat het nieuwe
Fokker-verkeersvliegtuig de H.N.A.D U
uitgerust met 2 Jupitermotoren, bij
Sevenoaks, 10 minuten vliegens van
Croydon, omstreeks 8.40 uur, vermoede
lijk tengevolge van het breken van het
richtingsroer een noodlanding heeft
moeten maken. De machine is ernstig
beschadigd.
De vliegende werktuigkundige J. L*
A. M. Brunklaus uit Sittard kwam
daarbij om het leven.
Het slachtoffer was ongehuwd. Van
de 9 passagiers schijnen er voorls twee
ernstig gewond te zijn.
De bestuurder van Dijk bekwam
geen letsel.
De Fratellini.
De wereldberoemde clowns les Frères
Fraiellini hebben zich voor de maand
September geassocieerd met deu be
kenden tooneeldirekteur Marinus Spree.
Van 1 tot 16 Sept. zullen deze konin
gen van den lach optreden in den
circus-schouwburg te Rotterdam en van
17 tot 30 Sept. in het gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen te Den
Haag.
Auto tegen een boom gereden.
Op den Woldweg tusschen Sidde-
uren en Veendam is Zaterdagavond
een auto in snelle vaart legen een
boom gereden. De chauffeur G. Maat
huis, wonende te Appingedam, werd
zoo ernstig gekwetst, dat hij aan de
gevolgen overleed.
Tragisch auto-ongeval.
Zaterdagmiddag, toen dr. J. H. de
W. te Hillegom met zijn auto op weg
was naar de woning van M., om daar
een zieke te bezoeken, stak plotseling
het 3-jarig dochtertje van M., dat uit
een poortje kwam geloopen, den weg
over en geraakte onder den auto. Met
inwendige kneuzingen is de kleine naar
het Academisch Ziekenhuis vervoerd,
waar het kind is overleden.
Hoog water.
De rivieren zijn tengevolge van den
hevigen regenval der laatste dagen
wederom sterk gewassen. Vooral op
de Maas komt dit tot uiting. Maastricht
seinde Maandag 133 M. was sinds
Zondagmorgen. Venlo 90 en Grave 41
c M. Bij Waal en Rijn blijft de was
voor de laatste 24 uur beperkt tot
ongeveer een decimeter. Keulen seinde
echter Maandagmorgen 21 c,M. was,
zoodat ook hier een sterke was valt
te verwachten.
Geen mond- en klauwzeer meer
in Nederland.
»De Slagerscourant" schrijft:
Zelden zal in vakkringen met meer
genoegen een bericht zijn vernomen
als de mededeeling, dat gedurende de
week van 31 Juli tot 7 Augustus j 1
in Nederland geen gevallen van mond
en klauwzeer zijn voorgekomen.
Eindelijk is dan het gelukkige oogen-
blik gekomen, waarop vele jaren tever-
gewacht is. Als wij ons niet
vergissen, dan heeft het mond en
klauwzeer sedert 1918 zonder tusschen-
poozen in ons land gewoed. Wat dit
beteekent? Vraag het aan hen, die in
»het vak" zitten en zij zullen u mede-
deelen, dat deze gevreesde veeziekte
hun duizenden en duizenden guldens
schade berokkend heeft.
En nu Oppassen is de boodschap!
Laat nu vooral niet weer gebeuren wat
ons in de laatste jaren overkomen is.
Daartoe kunnen allen, slager zoowel
als veehandelaar, medewerken. Hoe
dikwijls is het immers reeds gebeurd,
dat er besmet v< e op de markten aan
gevoerd was. Ondanks dat, heeft de
Nederlandsche Bond van Veehandelaren
wanneer er wegens het heerschen van
mond- en klauwzeer een veemarkt ge
sloten werd, alles in het werk gesteld,
om deze weer open te krijgen Vee
stallen, marklen en abattoirs werden
meermalen de bronnen genoemd, waar
de ziektekiemen ontstonden. Iemand,
die het kan weten zei ons, dat 60 pCt.
van de economische malaise, die de
veehandel in de laatste jaren meemaakt,
op rekening van het mond- en klauw
zeer geboekt moet worden. De vraag
rijst, of de overige 40 pCt. niet te
wijten zijn aan het feit, dat men steeds
met ziek vee bleef reizen en trekken,
en zoo is het, het heeft den velen, die
het goed met »het vak" meenen, altijd
gehinderd, dat men het zieke vee niet
tnuis liet. En toch.... van heinde en
ver ging men er mede op stap. De
gezonde dieren uit de koppels weiden
verkocht, met het droevig gevolg, dat
ook deze ziek werden.
Evenwel ons land is thans van
»smetten vrij". Waarom zouden wij
dan nog verder herinneren aan hetgeen
gebeurd is. Veel beier is het, om het
oog op de toekomst gericht te houden.
Welk een mooie taak ligt hier weer
voor de vakbonden weggelegd 1 Het
begrip tegenwerking" moet uit het
levenswoordenboek van iederen slager
en veehandelaar verdwijnen. Elke
gedachte aan vrees voor oogenblikke-
lijke schade moet gebannen en mede
gewerkt moet worden tot het ziekte vrij
houden van den Nederlandschen
veestapel. Wanneer men dan ook weer
eens op de hoogte is van eenig geval
van mond- en klauwzeer, laat men dan
niemand ontzien, doch onverwijld den
veeartsenijkundigen dienst daarvan op