„De duivelswagen." De Kippenhouderij op het platteland Gemengde Berichten. beoordeeling van hun groeidat men op buitenlandache fokkerijen door weging een gemiddelde heeft gevonden voor verschillende leeftijden dat die gemiddelden zijn als volgt, voor haan tjes en hennetjes; 6 weken: 375 en 325 gram 8 weken 550 en 450 gram; 12 weken 900 en 800 gram Weet gij, dat kuikens, die vrij rond loopen op een grasveld, wel kunnen blijven bij wat rijst of een handvol gemengd zaad, maar dat ze daarbij slecht groeien en de legrijpheid wordt tegengehouden dat het veel beter en ook voordeeliger is, om zulke kuikens te voederen met een goed samengesteld en voldoend eiwitrijk voeder Weet gij, dat bij proeven in Utrecht gebleken isdat een boer, die veel stikstof gebruikt, vroeger kan maaien, en dat dit jonge gras meer eiwit bevat dat de oogst niet alleen grooter is in Kilogrammen hooi, wanneer men vroeger maait, maar dat men dan ook minder last heeft van grasgebrek in den tijd, die ligt tusschen den gewonen hooitijd en het moment, waarop de dieren in de nawei komen Weet gij, dat bij die proeven echter ook gebleken is, dat het stikstofgehalte van het hooi bij zware en lichte stik stofbemesting gelijk bleefdat men zich dus ten opzichte daarvan niet al te veel illusies moet maken B-r. De ongeluksauto yan Franz Ferdinand. De beruchte Hope diamant heeft zijn bezitters nooit anders dan ongelukken aangebracht. Hij veroorzaakte een aan eenschakeling van fatale gebeurtenis sen, die niet alleen bijgeloovige men- schen met schrik en ontsteltenis vervulden. Een dergelijken treurigen keten van incidenten, veroorzaakte ook de roode automobiel, waarvan Aarts hertog Franz Ferdinand zich 29 Juni 1914 in Serajewo, bediende, begeleid door zijn gemalin, een wagen, waarin beiden hun tragisch einde tegemoet gingen. De dood van den Aartshertog veroorzaakte den Europeeschen oorlog, waarvan de gevolgen de wereld nog steeds op de meest intensieve wijze beïnvloeden. De Bosnische autoriteiten hadden dezen auto den Aartshertog voor zijn bezoek in Bosnië ter beschik king gesteld. Het was een mooie roode wagen. De journalist Emmerich Dori vertelt in een buitenlandsch blad de fatale geschiedenis van dezen auto, die evenals die van den Hope-diamant, van een serie tragische gebeurtenissen verhaalt. De ongelukswagen is einde lijk te pletter gereden. Zijn geschiedenis is door den Duivel geboekstaafd. Ieder van zijn bezitters bracht hij ongeluk, zijn weg leidde langs de paden van den dood. Na het drama van Serajewo kwam Potiorek, een hooggeplaatst militair, in het bezit van den auto. Hij bediende zich er aanhoudend van, be zocht er de slagvelden mee, leed de nederlaag bij Valjebo en werd van het commando ontheven. Ten gevolge daar van werd hij krankzinning. Daarna kwam de wagen in het bezit van een officier van den General Staf. In de buurt van Serajewo reed deze twee boeren aan. Daarna, bij een ander incident, werd de chauffeur eruit ge slingerd, die op de plaats dood bleef. Emmerich Dori deelt mede, dat hij in het jaar 1917 nogmaals den wagen- van-het-Fatum ontmoette. Hij was toen oorlogscorrespondent en moest zich voor zijn blad naar het Zuidelijk front begeven. In Serajewo noodigde hem de nieuwe gouverneur-generaal Sarketisch uit, hem op een inspectietocht te be geleiden. Zij bestegen den wagent halverwege hadden zij reeds panne. De chauffeur, hoewel deze bekend stond als een van de beste monteurs van het Oostenrijksche leger, kon het defect niet vinden. Het gezelschap moest uitstappen en op de aankomst van een nieuwen wagen wachten. De generaal zei tot Dori: »Bijgeloovig ben ik niet maar met dien wagen rijd ik niet meer. Eiken keer, dat ik mij ervan bedien, gebeurt er iets onaangenaams mee Het is zonderling en onverklaarbaar." Een jaar lang hoorde men niets meer van den rooden auto. Op zekeren dag ontmoette Dori een officier, die onder generaal Sarketisch gediend had. Hij vroeg dezen »Hoe staat het toch met den beroemden rooder. auto van den generaal U bedoelt den duivelswagen Hij is nog steeds in gebruik. Maar zes maan den geleden heeft er een aanrijding met een ossenwagen plaats gevonden. Twee boeren zijn bij deze gelegenheid aangereden en gedood. De chauffeur is zwaar gewond, hij ligt nog steeds in het hospitaal." De geschiedenis van den rooden auto is nog niet ten einde. Bij het ontruimen van Bosnië werd de wagen in Serajewo achter gelaten en kwam deze in het bezit van den Joegoslavischen gouver neur. Gedurende de twee maanden, dat deze van den wagen gebruik maakte, hadden er vier ongelukken plaats. Bij het laatste incident werd de gouverneur zelf zwaar aan den rechterarm ver wond. Daarna werd de wagen aan een Joegoslavischen dokter verkocht, die een zeer drukke praktijk hield. Dr. Srskitsch had echter met één bijzon derheid geen rekening gehouden de auto was al zoo berucht geworden, dat er geen chauffeur te vinden was, die den wagen zou willen besturen. Hij wilde nu zelf chauffeeren. Zes maanden lang reed hij ermee zonder ongelukken te hebben veroorzaakt. Op zekeren dag werd hij door vrienden uitgenoodigd naar een Bal Ghampêtre te gaan. Er werd langen tijd op Dr. Srskitsch gewacht. Eindelijk besloot men te gaan zien waar hij bleef. Men vond den auto omgeslagen op een eenzamen weg. Daaronder lag het lijk van den dokter. Leef gelukkig.... Mona.... Met deze woorden ging hij de kamer uit om aan het sterfbed der kleine Tini te staan'en de arme moeder zoo veel mogelijk te troosten. Dat boven een hart bloedde, waarvan de wonden door hem waren geslagen, dit bedacht hij nauwelijks. „Op aarde als in den Hemel...." Neen, de dood wachtte niet. Hij had niet eens het verzoek der moeder ingewilligd om nog enkele levensdagen bij de jonge jaren der kleine te voegen. Zij had zoo graag gehad, dat hij enkele dagen later was gekomen, opdat zij haar lieveling naast het heilige kribje ter eeuwige rust had kunnen nederleggen. Toen dokter Meunier de kamer bij moeder Martin binnentrad, geloofde hi te droomen. Wel zag hij een stervenc kind, doch alles was als in feestdos, De kamer schitterde in den glans van ontelbare kaarsen, een groote dennenboom stond dicht bij het bed van het stervende kind en verspreidde een aangenamen harsgeur. Hier kwam de dood als vriend, ik zou haast zeggen als een familielid, dat men reeds lang verwacht heeft en zonder morren opneemt, daar zijn plaats reeds lang te voren is aangewezen, en men hem dankbaar is, dat hij niet vroeger kwam, om het innige samen leven van moeder en dochter te ver storen. Reeds bij de geboorte der kleine Tini wist de moeder, dat het zwakke schep hoorde welken auto hij gekocht had, deed hij dezen van de hand. Maar de nieuwe bezitter wilde ook zoo spoedig mogelijk van don wagen af, Een Hongaar, Tidor Hirschfeld, die in tweede-hands auto's handelde kocht den rooden auto. Hij was handig genoeg den wagen donkerblauw te laten lak ken, hopende den auto naar Transvyl vanië te verkoopen, waar niemand van het fatum afwist, dat op den wagen rustte. Gedurende dien tijd kreeg Hirschfeld de uitnoodiging voor een trouwpartij in een stadje dat tachtig kilometer van zijn woonplaats af lag. Hij inviteerde vijf vrienden van hem mee te gaan. Geen van zijn andere auto's kon hij toevalligerwijs gebruiken. Hirschfeld sloeg toen voor, dat zij van den beheksten wagen zouden gebruik maken. Ik hoop niet, dat jelui bang zult worden," sprak hij. Wij denken er niet aan", antwoord, den zijn vrienden. Men vertrok. Gedurende den tocht heerschte er een opgewekte stemming. De eigenaar van den auto wilde juist de lotgevallen van den Rooden Auto verhalen, toen deze bij een bocht van den weg op een anderen auto, die van den tegenovergestelden kant kwam, botste. Beide wagens werden verpletterd, Vijf inzittenden vonden den dood. Dat was het einde van den Rooden Auto. De Roode Auto waarin het eerste lijk viel, dat den dans van den waan zin, de Danse Macare opende, op 29 Juni 1914. De auto van het Noodloot werd nog maals verkocht. Een Bosnische grond bezitter werd eigenaar. Na een jaar pleegde deze zelfmoord. Emmerich Dori vertelt niet de reden, die lot deze wanhoopsdaad leidde. De familie wilde tot eiken prijs van den wagen af en vond in den grool-industreel Peter Svestick iemand, die blijkbaar over den noodigen moed beschikte. Peter Svestick was een ontwikkeld man. Hij lachte over de bijgeloovigheid van zijn vrienden, die hem voor den rooden auto waarschuwden. Hij was blij den wagen ver onder den prijs gekocht te hebben. Maar na deze een week ge bruikt te hebben, verloor Peter Svestick bij het oversteken van een landweg plotseling de macht over het stuur. Hij botste tegen een anderen wagen, waarop zes personen gezeten zaten. Een ervan werd er afgeslingerd en gedood. De anderen zwaar gewond. Nogmaals wisselde de wagen van bezitter. Een gemeente-dokter kocht dezen. Onmiddellijk daarna werden zijn patiënten, die van den koop van den ongelukswagen hadden gehoord, hem ontrouw. Hij verkocht den wagen zoo spoedig mogelijk om te redden wat er nog te redden viel. Maar voor den beheksten wagen vond hij in het ge- heele land geen kooper. Eindelijk ging de auto in het bezit van een koopman over, die hem direct weer een Zwit- aersch sportman verkocht. De nieuwe eigenaar zond den wagen door naar Weenen en reisde gedurende een vacantie er eenigen tijd mee in de Dolomiten. Dit was gedurende den zomer 1926. Reeds na eenige weken schreveu de Weensche kranten over een van de meest verschrikkelijke auto-ongelukken. Bij een scherpe bocht waren twee auto's op elkaar geslagen. De eene wagen was in een afgrond gestort, de chauffeur van den anderen auto dusdanig gewond, dal hij den volgenden dag overleed. Buntli heette hij en hij was de bestuurder van den wagen, die het ongeluk veroorzaakt had Die wagen was de Roode Auto, waarin eens Aartshertog Frans Ferdi nand gezeten had. Nogmaala werd de wagen verkocht. De kooper was een burger uit Serajewo^ die niet wist, dat deze auto de onge. luksauto was. Onmiddellijk toen hij seltje met het bloedarme lichaampje niet lang zou leven. Toen het kindje met de uiterste zorg een beetje was opgekweekt, sprak de dokter de hoop uit, dat het kind wellicht tien levens jaren zou kunnen halen. De moeder beschouwde nu haar kind als een grootmoedige leening van God.... Tien jaren 1 Zij dacht dat deze tijd eeuwig zou duren. En Celesline had dertien jaar bereikt! De drie jaren, die het kind gewonnen had, vervulden het hart der moeder met trots en dankbaarheid. En eiken dag meer nam zij aan als een genade, die zij knielend ontving. Zij had een betrekking als huisbe waarster gezocht, daar zij zoodoende sieeds thuis was. Hare vrije uren bracht zij door met het naaien van linnengoed. Zij zette dan de machine dicht bij het bed van haar kreupel dochtertje, en het ernstige kind vertelde haar dan sprookjes, die zij zelf had uitgedacht en allerhande phantastische geschiede nissen. Tini zeide zoo rustig »Wanneer ik in den hemel zal zijn" zooals anderen zeggen: Wanneer ik eens groot ben", zonder dat zij ook maar in 't minst treurig gestemd werd. De moeder ver heugde zich om wille van haar kind over de aldus opgevatte voorjaarsreis... Maar Celestine had nog een wensch zij, die er anders nooit een gehad had, daar zij tot die vroegrijpe kinde ren behoordeD, welke volgzaam en verstandig zijn en geen luimen kennen. Haar wensch was de laatste bede, de laatste vreugde eener stervende: Zij door JOS. BOSHOUWERS te LENT. Buff-Legliorns. Vraag: Ik heb thans voor het eerst Buff Leghorns. Ze zijn nu ruim 3 maanden oud, n.l. van 7 Mei. Ze zijn zonder tegenspoed groot geworden. Ze zullen voor den winter nog wel aan den leg komen. Zijn het goede winter- legsters? Leggen ze groote eieren? Ik heb de eendaagskuiken laten Komen uit Almelo op eene advertentie in Avicultura. W. te V. Antwoord: De gele of buff-Leghorns zijn door kruising ontstaan. In Dene marken heeft men gele hoenders, die daar voorkwamen met buff-Cochius ge kruist en zoo zijn ten slotte deze dieren. Het is echter niet zoo vlug gegaan als ik het hier neerschrijf. Tot nog tos is de leg der buff Leg horns nog niet bijzonder groot. Als winterlegsters staan ze evenmin bekend. Toch treft men er wel goede legators onder aan. De kleur der veeren moet gelijkmatig goudgeel zijn, ook de sierveeren. Ge woonlijk zijn die echter donkerder, wat ls een faut beschouwd wordt. De gelijkmatige kleur is niet gemakkelijk te fokken. Men heeft er dus zooveel zorg aan moeten besteden, dat de productie-verhooging niet tot haar recht kon komen. Over het algemeen zijn de buff Leghorns niet zeer aan te bevelen, als prima legkippen. Het dons moet ook buff kleurig zijn (voor de tentoonstelling). Te veel kippen. Vraag: Ik heb een hok van 3sx2s M. waarin 43 kippen en 2 hanen ge huisvest zijn (Witte Leghorn). Van den winter hebben ze heel weinig gelegd, ofschoon het hok toch naar de eisehen is ingericht. Dezen zomer hebben ze goed gelegd, doch nu vallen de meeste al in den rui. Zoo kom ik maar aan klein getal eieren per kip. De dieren zijn afkomstig van een goed gekeurden foktoom. Zou het hok soms te klein kunnen zijn B te G. Antwoord: Uw vermoeden is juist. Het hok is te klein. Kijk eens aan 35 x 25 is nog niet heelemaal 9 vier kante Meters. U heeft dus ruim 5 kippen op een vierkanten Meter ge houden. Dat is te veel. Vier is feitelijk al wat veel, want van d6n bodem gaal! altijd nog een heel stuk verloren door de drinkbakken, soms ook door voer bakken of legnesten, die te laag han gen. In uw hok zou ik hoogstens 30 hennen met 2 hanen houden. Zoo u op een ander broedeieren haalt, hoeft u geen hanen te houden; de leg wordt er toch niet grooter door. „Kunstkorrel". Vraag: Gaarne "ernam ik van U in Peel en Maaa of Bertels Kunst- korrelvoer aan te bevelen is, het is gemakkelijk in het gebruik. Op de reclamekaart slaat, dat de kippen er 2030 procent meer door leggen. Zijn U reeds resultaten bekend? B. te G Antwoord Deze vraag kunnen wij niet beantwoorden, daar wij het voer niet kennen en ook van niemand nog de resultaten'hoorden. Alleen willen wij dit opmerken, dat de winst in het kippenbedrijf lang niet afhangt van de voeding, al willen sommige fabrikanten dat doen voor komen. Te vet. Vraag: Mijn W. L. zijn veel te vet geworden, ofschoon ik maar ééns per dag mais gevoerd heb. Toen ik haver ging voeren in plaats van mais, vielen de meeste in den rui. Zou de veran dering van voer de oorzaak geweest kunnen zijn B. te G. Antwoord: Dat kan best, doch zeker is het niet. Misschien waren ze toch al op 't nippertje om in den rui te komen U voert maar ééns per dag mais? Maar u gaf misschien wel zooveel dat ze daarmee den ganschen dag aan den gang konden blijven. TJ zegt niets van ochtendvoer. - Kregen de kippen dat niet? Enkel mais is te eenzijdig, te zeer vetaanzet- tend. Men treft hier en daar wel exemplaren aan, die als 't ware dicht gegroeid zijn. Voederen naar den eisch is niet zoo gemakkelijk als de meesten meenen. wilde nog eenmaal den kerstboom zien. Maandenlang reeds had zij erover ge sproken, en al hare gedachten waren bij de zalige dagen van Kerstmis, hare slapelooze nachten waren vervuld van lichlvisioenen en stralende denne boomen. In de maand November werd zij met eiken nieuwen dag zwakker en zwak ker, met de laatste dorre bladeren vervloog de laatste hoop. De moeder onderhandelde als het ware met den hemel en sprak »Ik zal haar afstaan.... maar eerst na Kerst mis!" Doch schaamde zich anderzijds wederom, dat zij nog onedelmoedig marchandeerde na de drie geschonken jaren. Toen zij inzag, dat God niet meer tusschenbeide zou komen, wendde zij hare listen op den kalender aan. Maar onverbiddelijk toonde deze den datum der langzaam voortkruipende dagen. Toen scheurde zij de bladeren dubbel af! Met brutale hand bestal zij de Decembermaand, en toen dokter Meunier den vijftienden tot haar zei, dat Tini den volgenden dag waarschijnlijk niet meer beleven zou, toen wees plotseling de kalender der moeder Kerstmis aan. Zij had het met den hemel in der minne geschikt: daar Tini nu toch sterven moest, wilde het Kerstkindje zeker wel een paar dagen vroeger tot haar komen. Dat was immers heel gemakkelijk, daar het Goddelijk Kindje alles kon. De engel in het dal van Judea moest de herders maar eenige dagen vroeger oproepen en de wijzen moesten een week eerder uit het Mor- Meer werk. De fabriek van de N.V. de Wit's dekenindustrie te Deurne zal binnen zeer korten tijd aanmerkelijk worden uitgebreid, tengevolge waarvan weer een 60 tal arbeiders werk zullen be komen. In eene daarvoor belegde spoedeischende raadsvergadering is de daarvoor noodige grond afgestaan tegen f 0 50 per M2. Centraal Fokstation te Horst. Aan het verslag over 1926 van het Centraal Fokststion te Horst is het volgende ontleend In ons verslag over 1925 schreven wij, dat wij in tegenstelling met een vorig jaar dus 1924 niet vrij gebleven waren van diphterie en pok- sen. Ook 1926 liet ons daarvan niet vrij, maar de ziekte kwam toch niet voor onder de dieren, welke vorige jaren waren ingeënt. In het verslag over 1925 deelden wij ook mede, dat bij wijze van proef "in dat jaar de helft der jonge hennen preventief geënt waren. Onder deze helft, zijnde 200 stuks vertoonde zich geen diphtherie terwijl uit de andere helft de andere 200 dus niet preventief geënte dieren wel diphtherie uitbrak. Wij worden door dit feit ir. onze meening gesterkt dat preventief enten op een leeftijd van ongeveer 4 maanden voor geheel het kippenleven voldoende is om diphtherie en pokken uit onzen hoenderstapel te houden. De gemiddelde productie van onze 250 Wit-Leghorn-hennen was 1831 eieren, tegen 207 in 1925 en 179 in 1924. Van de jonge Barnevelders was de gemiddelde productie van de 150 dieren 180.2 tegen 173.7 in 1925 en 179 in 1924. Over 1922 gaven de Barnevelders een gemiddelde van ruim 158 eieren waaruit wij zien dat wij met dit ras aardig vooruit komen en het laat zich aanzien, dat de Barnevelder een der bedrijfskippen der toekomst wordt. Opgepast De Commissaris van Politie te Eind hoven geeft eenieder in zijn eigen be lang in overweging, om alvorens in handelsrelaties te treden met onder staande personen, zich eerst tot hem te wenden om inlichtingen: 1. Jan Wammerdam, geboren te Sloten, 2 Aug. 1889, koopman, wonende te Eindhoven, Tongelreschestraat 101 2. Hendrikus Marlens, geboren 16 Febr. 1896 te Someren, koopman, ge- domicileerd te Heerlen, doch verblijven de te Eindhoven. 3. Hendrikus Geraerls, geboren te Bergeijk, 18 December 1880, koopman wonende te Eindhoven. Door de personen onder sub 1 en 2 genoemd is opgericht »De Noord- Brabanlsche Bouw- en Brandstoffen- handel", Telegram-adres »Bouwrand" Eindhoven", terwijl de onder sub 3 genland vertrekken.... men moest het maar zoo juist niet nemen overigens had de H. Familie in Nazareth immers niet eens een kalender.... En moeder Martin vierde werkelijk het Kerstfeest midden in de maand December. De dood, die haast had, rukte aan den wijzer das tijds. En daarom brand den zoo plechtig de lichtjes en was alles in feestelijk vrome stemming, toen de dokter binnentrad. Wordt vervolgd. genoemde persoon als adviseur daaraan verbonden is. Doodolyke val. Te Sittard is de 16-jarige P. in het gebouw van de Leeszaal op de Markt uit een der bovenverdiepingen gevallen. De ongelukkige werd vrijwel terstond gedood. Erustig vliegongeluk op do lyn LondenAmsterdam Bij de K.L.M. is Maandagmorgen bericht ontvangen, dat het nieuwe Fokker-verkeersvliegtuig de H.N.A.D U uitgerust met 2 Jupitermotoren, bij Sevenoaks, 10 minuten vliegens van Croydon, omstreeks 8.40 uur, vermoede lijk tengevolge van het breken van het richtingsroer een noodlanding heeft moeten maken. De machine is ernstig beschadigd. De vliegende werktuigkundige J. L* A. M. Brunklaus uit Sittard kwam daarbij om het leven. Het slachtoffer was ongehuwd. Van de 9 passagiers schijnen er voorls twee ernstig gewond te zijn. De bestuurder van Dijk bekwam geen letsel. De Fratellini. De wereldberoemde clowns les Frères Fraiellini hebben zich voor de maand September geassocieerd met deu be kenden tooneeldirekteur Marinus Spree. Van 1 tot 16 Sept. zullen deze konin gen van den lach optreden in den circus-schouwburg te Rotterdam en van 17 tot 30 Sept. in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te Den Haag. Auto tegen een boom gereden. Op den Woldweg tusschen Sidde- uren en Veendam is Zaterdagavond een auto in snelle vaart legen een boom gereden. De chauffeur G. Maat huis, wonende te Appingedam, werd zoo ernstig gekwetst, dat hij aan de gevolgen overleed. Tragisch auto-ongeval. Zaterdagmiddag, toen dr. J. H. de W. te Hillegom met zijn auto op weg was naar de woning van M., om daar een zieke te bezoeken, stak plotseling het 3-jarig dochtertje van M., dat uit een poortje kwam geloopen, den weg over en geraakte onder den auto. Met inwendige kneuzingen is de kleine naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd, waar het kind is overleden. Hoog water. De rivieren zijn tengevolge van den hevigen regenval der laatste dagen wederom sterk gewassen. Vooral op de Maas komt dit tot uiting. Maastricht seinde Maandag 133 M. was sinds Zondagmorgen. Venlo 90 en Grave 41 c M. Bij Waal en Rijn blijft de was voor de laatste 24 uur beperkt tot ongeveer een decimeter. Keulen seinde echter Maandagmorgen 21 c,M. was, zoodat ook hier een sterke was valt te verwachten. Geen mond- en klauwzeer meer in Nederland. »De Slagerscourant" schrijft: Zelden zal in vakkringen met meer genoegen een bericht zijn vernomen als de mededeeling, dat gedurende de week van 31 Juli tot 7 Augustus j 1 in Nederland geen gevallen van mond en klauwzeer zijn voorgekomen. Eindelijk is dan het gelukkige oogen- blik gekomen, waarop vele jaren tever- gewacht is. Als wij ons niet vergissen, dan heeft het mond en klauwzeer sedert 1918 zonder tusschen- poozen in ons land gewoed. Wat dit beteekent? Vraag het aan hen, die in »het vak" zitten en zij zullen u mede- deelen, dat deze gevreesde veeziekte hun duizenden en duizenden guldens schade berokkend heeft. En nu Oppassen is de boodschap! Laat nu vooral niet weer gebeuren wat ons in de laatste jaren overkomen is. Daartoe kunnen allen, slager zoowel als veehandelaar, medewerken. Hoe dikwijls is het immers reeds gebeurd, dat er besmet v< e op de markten aan gevoerd was. Ondanks dat, heeft de Nederlandsche Bond van Veehandelaren wanneer er wegens het heerschen van mond- en klauwzeer een veemarkt ge sloten werd, alles in het werk gesteld, om deze weer open te krijgen Vee stallen, marklen en abattoirs werden meermalen de bronnen genoemd, waar de ziektekiemen ontstonden. Iemand, die het kan weten zei ons, dat 60 pCt. van de economische malaise, die de veehandel in de laatste jaren meemaakt, op rekening van het mond- en klauw zeer geboekt moet worden. De vraag rijst, of de overige 40 pCt. niet te wijten zijn aan het feit, dat men steeds met ziek vee bleef reizen en trekken, en zoo is het, het heeft den velen, die het goed met »het vak" meenen, altijd gehinderd, dat men het zieke vee niet tnuis liet. En toch.... van heinde en ver ging men er mede op stap. De gezonde dieren uit de koppels weiden verkocht, met het droevig gevolg, dat ook deze ziek werden. Evenwel ons land is thans van »smetten vrij". Waarom zouden wij dan nog verder herinneren aan hetgeen gebeurd is. Veel beier is het, om het oog op de toekomst gericht te houden. Welk een mooie taak ligt hier weer voor de vakbonden weggelegd 1 Het begrip tegenwerking" moet uit het levenswoordenboek van iederen slager en veehandelaar verdwijnen. Elke gedachte aan vrees voor oogenblikke- lijke schade moet gebannen en mede gewerkt moet worden tot het ziekte vrij houden van den Nederlandschen veestapel. Wanneer men dan ook weer eens op de hoogte is van eenig geval van mond- en klauwzeer, laat men dan niemand ontzien, doch onverwijld den veeartsenijkundigen dienst daarvan op

Peel en Maas | 1927 | | pagina 6