V. PYLS
mmm
Pinksteren.
Arbeiders
vraagstuk.
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
OOSTRUM.
JAUgNöjft
I MANUFACTUREN
BLIJKEN
TOCH HET
(YOORDEELlöSTf
MANUFACTUREN
(YQQBDEEUGST/)
10 pCt. KORTING op Dameshoeden en -Mantels.
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Openluchtspelen te
0VERL00N.
„JOZEF IN DOTHAN"
Openbare vergadering
Gemeenteraad te VENRAY
Plekken
op de huid
puistjes en
zweertjes
Kloosterbalsem
PEEL EN MAAS
i BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENTIEN1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'/» ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY
Telefoon 51
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 een*
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 een
Groote Straat 14. Telef. 10 Venray
Ontvangen 't nieuwste in Damesstoffen, NaaistersfourniturenSchorten en Schortebont, Dames-
kousenHeerensokken, enz. enz.
En de geest Gods zweefde over de
natuur... En dit was in den beginne.
Duizende, duizende jaren later kwam
Hij weder, diezelfde Geest. In een ge
weldige uitstorting van de volheid van
Zijn macht had Hij de wereld gescha
pen.
De wereld moest hernieuwd worden
en wederom kwam Hij met volheid
van eindelooze almacht....
Plolseling ontstond er een hevige
wind als van een storm.
Twaalf vurige tongen verschenen en
bleven rusten op twaalf mannen. Die
twaalf mannen, zij voelden plotseling
hun zenuwen als van staal, het bloed
kookte in de aderen, hun ziel dreigde
uit hun lichaam te springen, uit hun
oogen straalde de moed der hélden I
Vol van heilige geestdrift kondigden
zij den volkeren het nieuwe tijdperk
aan.
Een hunner, hun hoofd, Petrus gé
naamd, nam het woord en sprak uit
naam van allen tot de volken der
aarde. Hij sprak van zegeningen, van
profetiën, van een nieuw tijdperk, dal
was aangebroken, van Jezus van Na
zareth, de Zoon van God, die aan de
heidenen was overgeleverd en gedood,
hij sprak voornamelijk van de geest
van liefde, die uit den heme! gekomen
was en de aarde zou vervullen.
Die dag werd het zaad gestrooid in
de harten van duizenden, dat eens
millioenen vruchten zou voortbrengen.
Een stukje van den hemel was op
de aarde gevallen. Ziet eens, hoe zij
elkander liefhebben, zoo riepen de
heidenen uill Hoog laaiden op de
vlammen van heilige liefde. Hemelsch
was het schouwspel, dat de eerste
eeuwen ons te zien gaven 1
Voorzeker, het kostte stroomen bloeds
de boetepenning van elke wereld
omwenteling maar dit bloed was
hun ten zegen die het vergoten en het
zaad van de millioenen, die na hen
kwamen. De geest van liefde zou voor
taan de wereld beheerschen
Voorzeker, de duivel knarsetandde
van woede, hij gaf de strijd niet op en
zal haar niet eerder opgeven voordat
hij is teruggeslingerd naar de plaals
van waar hij was losgebroken. Met
kwistige hand zaaide hij de eeuwen
door het onkruid tusschen de Christen
volken 1
Haat, nijd, afgunst, twist en twee
dracht, bloedige wraakzucht bezielen
de volkeren. Ketterijen, scheuringen,
vervolgingen lage kuiperijen, laffe
kleingeestigheid deden de oorlogsfakkel
hoog oplaaien; een bedwelmende stank
van gruwelijke zedeloosheid is over de
Christen-volken gevaren en dreigt het
laatste liefde-kiempje te verstikken
maar *och... niettegenstaande dit alles:
de geest van liefde bleef 1 Wie haai wil
zien, ziet niets dan haat. Wie liefde
wil zien, ziet niets dan liefde. De geest
van liefde is gebleven 1
Het huwelijk werd geheiligd, de sla-
venboeien verbroken, de dienaar gelijk
aan den heer. Duizenden, millioenen
ongelukkigen, lijdenden, van elk ge
slacht en stand en leeftijd werden ge
troost, verlicht en opgebeurd. Hoor
wederom duizenden en millioenen
anderen van elk geslacht, stand en
leeftijd, die in heilige zelfopoffering
verzaakten san alles, waarop de natuu
hun de heiligste rechten gegeven had
Ontelbaar als de sterren aan het fir
mament waren de verstervingen en
boeteplegingen van godgewijde maagden
en verstorven monniken 1
Ontelbaar als de zandkorrels in de
woestijn, was het leger van missiona
rissen 1 In hooge, verheven, grootsche
zelfopoffering verlieten, zij alles wat
hun dierbaar was. Zwarte ondank was
dikwijls hun loon, maar de geest van
liefde bezielde hen en daarom stonden
zij pal
Zoo was het niet eens..., maar zoo
is het nog 1 En dit is de glorie van
het Pinksterfeest! Daarom, jubelt o
Kerk, op dezen blijde dag 1 B.B.
Zóó zullen we het maar noemen dit
kranten-artikel, dat we op vereerend verzoek
hier neerschrijven.
Het kon feitelijk ook een anderen naam
hebben, bijvoorbeeld „De Sociale Kwestie".
De naam is ten slotte maar bijzaak.
„Gelukkig- Venray- zoo hebben we eens
op een vergadering iemand hooren uitroepen
„gelukkig Venray omdat daar zoo weinig
menschen wat afweten van de Sociale
Kwestie
Dat werd gezegd om te spotten,,..
Maar toch - er was ook wel iets aange
naams in om te hooren.,.. Venray, dat al zoo
lang bestaat, en steeds, in tijden van oorlog,
van algemeene rampen, er goed is afgeko
men.... heeft zöö veel bewaard van christe-
lijken eenvoud en zeden en de bevolking is
zöö samengesteld dat het krijgsrumoer van
den feilen socialen strijd, die de wereld
beroert, er slechts uit de verte wordt ge
hoord.
Het zij zoo het wil, maar het is hoog tijd
dat wij ons hier wat meer ja, en véél
meer! gaan bemoeien met de Sociale
Kwestie. Anders wordt het „te laat".,., en
dit „te laat" zou vreeselijk zijn.
Laten degenen die zich niet om redenen
van billijkheid met de Sociale Kwestie inlaten
wat veel mooier en christelijker is het
tenminste doen uit vrees.
Sociale Kwestie.
KWESTIE beteekentmoeilijke vraag,
VRAAGSTUK.
Dus het Sociale Vraagstuk.
SOCIAAL beteekent: MAATSCHAPPELIJK
Het Maatschappelijk Vraagstuk, het Vraag
stuk van de Maatschappij, hoe luidt dat?
Zööwat moet er gedaan worden opdat
onze maatschappij, onze menschelijke
samenleving alles zöö ga dat het goed is
dat ieder het zijne krijgt, enz. enz.
Voorwaar een moeilijk Vraagstuk I
WANNEER is men gaan spreken over
„SOCIALE KWESTIE"
Laten we zeggen zoo'n vijftig, zestig
jaren terug.
Zag het er toen dan zoo slecht uit in de
maatschappij
Ja, slecht!
Vele menschen kenden VLEESCH slechts
bij naam. SPEK was hun een zeldzaamheid.
Ja, velen, in de steden, maar ook op het
platteland, moesten vaak VET missen. Bekend
zijn de honger-optochten in het toch zoo
vruchtbare Friesland, waar honderden en
honderden soms nog niet eens ZOUT hadden.
Neen, het was niet goed in de maatschappij
Werd er dan niet GEWERKT Ja, en veel
harder en veel langer dan vandaag 1 En dan
toch armoeDe gehuwde vrouw en moeder
moest ook naar de fabriek. Kleine kinderen
werkten van den morgen tot den avond, voor
enkele centen. In Maastricht (zooals de flinke
arbeiders-afgevaardigde Henri Hermans ver
haalt) konden vaak de moeders, wanneer ze
's avonds laat thuis kwamen, de handjes of
gezichtjes der kinderkens gaan verzorgen,
geschroeid in de porcelein-fabrieken. De
arbeider die een ongeluk kreeg, was meteen
bedelaar geworden. Hoe woonde men Dik
wijls in krotten waar men bijna niet rechtop
kon staanin donkere hokken waar haast
den ganschen dag het licht moest branden
in vocht-druipende kelders Wee, welk eene
verschrikkelijke kindersterfte in die dagen
Welk een ellende waarvan we nog de
helft niet hebben opgenoemd.
Waren dan de werkgevers zoo onchriste
lijk, zoo slecht
Op deze vraag een dubbel antwoord.
Omdat er eene Goddelijke Gerechtigheid
is waaraan vele tobbende menschen al te
weinig denken omdat er eene Goddelijke
Gerechtigheid bestaat, daarom is het zeker
dat vele schurken die de maatschappelijke
ellende op hun geweten hadden, door God
verdoemd zijn naar den bodem van de Hel.
Op den Laatsten Dag des Oordeels zal men
hen ten tweeden male zien verwerpen door
Hèm die in een stal geboren werd en scha
mele herders naar de Kribbe riep.
Maar feit is, dat ook zeer vele werkgevers
ter goeder trouw waren. En feit is dat velen
hunner den toestand juist inzagen, doch ver
zuchtten „ik kan er niets aan doen, ik
word dood geconcurreerd."
De hartelooze werkgevers dat waren de
Liberalen.
Hoe kwam het dan, dat 't er zoo slecht
uitzag in de menschelijke maatschappij Dat
enkelen schatrijk werden ten koste van zoo
veler zweet en hartebloed Zoo was 't
toch vroeger nooit geweestTenminste niet
sinds de leer van Onzen Heer Christus de
maatschappij had doorgedrongen.
Hoe het kwam - Gewoonlijk werd en
wordt de schuld gegeven aan de Machine.
Er werden gedurig betere machines uitge
vonden en voor elke machine ging weer
een groep handwerkslieden de straat op.
Wat moesten die doen Ze wisten geen
raad; ze waren niet vereenigd; ze gingen
bidden en smeeken om ergens te mogen
werken voor een hongerloon.
De machine, zeker, die had schuld. Maar
de grootste schuld was te vinden in het
verloren gaan van de christelijke beginselen.
Vroeger geloofden de dwalende Protestanten
tenminste nog in O. H. Jezus Christus. Dat
ging er meer en meer uithet werd een
naam-geloof, het werd ongeloof. Het werden
LIBERALEN, die zeiden„wie het goed
koopst werkt, die heeft 't, en verder trek ik
er mij niets van aan."
Zóó kon het niet blijven Het werd steeds
erger Er moest raad worden geschaft De
goed-meenenden stelden zich voor deze
vraag (en dat is nu de Sociale Kwestie
oftewel Maatschappelijk Vraagstuk) wat
moet er gedaan worden opdat alles weer
)ed-ga in de Maatschappij
Zie, als nu dit moeilijke vraagstuk ware
op te lossen geweest met roepen en
schreeuwen en opruien, ja, dan was men
in twee, drie dagen klaar geweest. Schreeu
wen is gemakkelijk genoeg, 't Kost niets
geen moeite om te roepenge moet alle
maal in prachtige huizen wonen eiken dag
biefstuk, wijn, taart hebben ge behoeft
bijna niet te werken en zoo voort.
Er stonden in die dagen mannen op,
SOCIALISTEN genaamd (de tegenwoordige
Socialisten praten zóó onverstandig niet
meerwel onverstandig maar niet zóó als
toen) die in kranten schreven en in verga
deringen raasden: „alles moet gelijkelijk
verdeeld worden"
Dwaasheid, natuurlijkAls we vandaag
hier in Venray eens gelijkelijk gingen op-
deelen, dan was 't over een maand alweer
anders de een zou zijn part hebben opge
maakt, de andere zou hebben bij-verdiend.
Dan maar weer deelen Jawel, maar dan
zouden vlijtige, zuinige menschen gaan
zeggen ik werk met meer, als ik 't toch
weer moet afgeven aan opmakers en
luiaards.
Dat is dus allemaal te gek om van te
praten.
Ja, doch met dat al hebben de Socialis
ten toch maar een erg makkelijke partij 1
En geen wonder dat ze veel stemmen wer
ven Veel beloven en weinig geven doet de
gekken in vreugde leven. Er zijn nu een
maal steeds onontwikkelde menschen, die
denken dat alles maar gaat zooals 't hun
wordt voorgesteld. Er zijn nu eenmaal steeds
verkeerde menschen, die zeggen als IK 't
maar naar mijn zin heb, dan kan 't mij niets
schelen of de toekomstige maatschappij al
ten gronde gaat.
Het is intusschen wel opmerkelijk dat de
Socialisten bij de laatste verkiezingen veel
minder stemmen hebben gekregen dan
voorspeld was. Hier blijkt uit, dat het ver
stand toch de wereld nog niet heelemaal
uit is.
Toen heeft gesproken de Stedehouder
van O. H. Jezus Christus op aarde, de be
roemde Paus Leo XIII. Hij vaardigde uit
zijn onsterfelijken wereldbrief (encycliek)
RERUM NOVARUM.
Dat was andere taalDat waren geen
onzinnige beloften van Luilekkerland, om
de groote kleine-kinderen mee te paaien en
te lijmen Dat was de Leer van Christus
Dat was een verademing voor ieder wijs
man die naar de oplossing van het Maat
schappelijk Vraagstuk zocht. De Duitsche
Regeering anders allesbehalve Katholiek
uitgevallen - liet terstond de Encycliek
RERUM NOVARUM in het Staatsblad op
nemen. De Encycliek RERUM NOVARUM,
dit ontzaglijk wijze geschrift, gaf het ant
woord op de Sociale Kwestieals gij zoo
doet, christenen, dan zal de maatschappij
weer gezond worden, ja kloeker en krach
tiger dan ooit.
RERUM NOVARUM is het fundament van
de katholiek-sociale actie, het richtsnoer voor
patroon en arbeider.
Is nu sinds de uitvaardiging van RERUM
NOVARUM de Sociale Kwestie opgelost?
Nog niet heelemaal. Neen, daarvoor was
de toestand al te rot. Neen, daarvoor is er
te veel ongeloof, te veel slechtheid, te veel
onverstand in onze arme verdwaalde maat
schappij.
Maar God zij dank vele punten van
de Sociale Kwestie zijn wel alreeds opgelost.
Zoo b.v. is er de Ouderdomsrente, een geluk
voor veel oude lieden die anders niets zouden
hebben. Zoo is er de Ongevallenwetde
arbeider die een ongeluk krijgt, hoeft niet
terstond naar den „schooiers-zau" te grijpen.
Zoo zijn op de meeste plaatsen de loonen
aldus gestegen dat de gehuwde vrouw en
moeder thuis kan blijven, waar zij hoort te
zijn. Of nu de achturige werkdag te kort is
of niet, daar zullen we het vandaag eens
niet over hebben maar 't is in ieder geval
heel wat anders en beter dan in die ellendige
dagen. Zoo behoeft ook de landman zich
niet meer krom te werken om dan nog geen
cent in huis te hebben. De middenstand be
leeft betere dagen en zou flinker vooruitgaan,
indien men meer de handen ineensloeg.
Overal worden de woningtoestanden ver
beterd. Iedereen heeft stemrecht. En zoo
voort
Maar nog lang niet alles is in orde
Er moet b.v. nog veel meer gedaan worden
voor groote gezinnen. Op sommige plaat
sen is de loonstandaard te laag. En zoo al
meer...
Men moet aan den gang blijven met
chrisfelijk-sociaal-werken. Ja, dat zou men
zelfs moeten doen, indien alles in orde
ware. Om te behouden wat men heeft. Staat
de actie stil, dan steekt weer het Libera
lisme zijn grijpende klauwen uit.
Dus voorwaarts op het ingeslagen pad 1
Niet ver hiervandaan, in Limburg, in Bra
bant, zijn alreeds socialistische vereenigin-
gen. Ook hier in Venray zijn, geheime, so
cialisten.
Nu kan men wel zeggen nu ja, dat zijn
er dan ook snuiters naar!...
Men kan ook zeggen onder de socialisten
zijn er velen die ter goeder trouw dwalen
en het op hun manier goed meenen...
Gelijk men ook kan zeggen niet weinige
socialisten overdrijven meer met den mond
dan met de daad...
Doch, wat schiet men op met al die
praatjes
De LEER van het Socialisme deugt nu
eenmaal nietdie loopt uit op de afgrijse
lijke toestanden zooals thans in het arme
Rusland heerschen.
De LEER van het Socialisme nekt den
godsdienst, maakt de menschen troosteloos
op aarde en ellendig in de eeuwigheid.
Ieder naar vermogen MOET belang stel
len in sociale actie. Dit is de wil van Chris
tus' Stedehouder, de wil van den Heer onzen
God.
Dat dan niemand zegge „wat heb ik
eraan Zoo heeft men toch ook niet ge
praat, toen men de overstroomde Maas
dorpen zoo vol christelijke liefde hielp! Zoo
spreken brave menschen toch ook niet, als
gaat om steun aan de Missies in de
vreemde landenNeen, wij moeten elkander
vooruithelpen, wij moeten sociaal zijn!
't Is hoog tijd dat men er zich hier meer
mee bemoeitVooruit dan, ter eere van
Hem die de menschen schiep voor eene
Maatschappij! Pr. N.
Opgevoerd wordt
op 6, 12, 16, 19 en 26 Juni
Zie achterstaande advertentie.
van den
Woensdag 1 Juni n.ra. vyf uur.
Afwezig den heer Van Bergen.
De Voorzitter opent de vergadering
met gebed en verzoekt den Secretaris
voorlezing te doen van de notulen der
vorige vergadering die onveranderd
worden goedgekeurd, terwijl de heer
Jacobs vraagt of hij goed heeft ver
slaan, dat belanghebbenden alle kiezel
zouden aanvoeren ten behoeve van den
nieuwen weg op de Steeg.
De Voorzitter antwoordt, dat dit
inderdaad zoo in den Raad is gezegd,
maar bij latere bespreking deze kwestie
tot aller tevredenheid is opgelost, zooals
den heer Jacobs wel zal weten.
2. Vaststelling van het cohier der
hand- en spandiensten.
Hiertoe ging den raad over en deelde
den Voorzitter mede dat met de belang
hebbenden die op de gehuchten wonen
zooveel mogelijk overleg zal worden
gepleegd.
3 Voorstel van B. en W. tot het
nemen van een raadsbesluit ter ver
zekering van de wettigheid of geldig
heid der overeenkomsten door dit
College getroffen.
De Voorzitter deelde mede, dat dit
noodig is naar aanleiding van een
uitspraak van den Hoogen Raad, in
zake Burgerrechterlijke besluiten. Goed
gekeurd.
4. Voorstel van B. en W. lot het
aangaan eener rekening-courant over
eenkomst met de Landbouwbank,
bijkantoor Venray, voor de periode
1 Juli 1927 30 Juni 1928.
De Voorzitter deelt mede, dat dit
bedoeld is onder dezelfde voorwaarden
en dezelfde zekerheidsstelling als voor
heen en tot een maximum van f 100 000
hetgeen de Raad goedkeurde.
5. Voorstel van B. en W. tot aan
koop van circa 70 boomen aan het
Nieuwhuis.
De Voorzitter meent, dat alle leden
de boomen nu wel zullen gezien heb
ben en zegt, dat B en W. hun voorstel
handhaven tot aankoop dier boomen
voor f 85.
De heer Wijnhoven zegt, dat hij de
boomen heeft bekeken en ze zeer
goedkoop zijn.
De heer Pubben zegt, dat er 34
boomen bij zijn, die alleen meer waard
zijn.
De heer Stoot vraagt of de prijs al
reeds bepaald is.
De heer Odenhoven blijft bij zijn
zijn onaangenaam en moeilijk
té verdrijven, omdat telkens
andere plaatsen besmet wor
den. Geneest U met Akker's
dan wordt Uw huid
weer blank en gaaf.
Bovendien onovertroffen bij wonden,
ontvellingen, smetten, insectenbeten.
Per pot van 20 gram 60 cent.
-v. 50 gr. f Iv. 100 gr. f 1.75
Overal verkrijgbaar!
vroeger standpunt en vindt de boomen
veel te duur »het lijkt op niks". Om ze
te koopen voor natuurschoon was ook
al zoowat. Zomers hebben ze groene
bladeren, dat is een ander effect, maar
"s winters. Hij zou ze publiek verkoopen.
Wethouder Janssenzegt.dat de Raad
ten opzichte van verkoop nieia te be
palen heeft. n
De Voorzitter blijft buiten de discus-
sie, maar merkt op, dat verschillende
deskundigen een andere meening heb
ben als den heer Odenhoven.
De heer Stoot vraagt naar de aan
leiding tot dezen aankoop, waarop den
Voorzitter antwoordt, dat de eigenaren
die boomen wilde verkoopen en dit aan
Weth. Janssen mededeelde en deze in
den aankoop van die boomen een
beiang voor de Gemeente zag.
Weth. Janssen achtte zich verplicht
als raadslid dit mede te deelen en voegt
daarbij »als de raad niet tot aankoop
besluit, hij voor zich die boomen gaarne
voor f 25 meer koopt."
De heer Odenhoven zegt, recht te
hebben deze boomen te duur te vinden,
dat ze voor een Weth. f25 meer waard
zijn, zegt niks.
De heer Pubben verwondert zich
over de meening van Odenhoven, die
toch vakman is.
De heer Odenhoven zegt, dat hij met
andere vaklui is gaan kijken, en deelt,
mee dat er in Venray gevraagd wordt
waarom die boomen bijgekocht worden
en welk doel die aankoop heeft. Spreker
hoopt als de Raad tot aankoop besluit,
zij geen woekerwinst zal maken, (gelach)
De heer Wijnhoven wil er goed voor
spreken, dat die boomen telken jare
10 procent beter worden.
Uit de gehouden stemming blijkt,
dat de raad, met alleen de stem van
den heer Odenhoven tegen, den aankoop
goedkeuren.
6. Voorstel van B. en W. tot het
aanschaffen van muzieklesuenaars voor
op het kiosk te houden volksconcerten.
De Voorzitter deelt mede, dat de
ardere vereenigingen en fanfaregezel
schappen steeds de lessenaars moesten
leenen van Venraysch Fanfarecorpsen
indien we bij volkfeesten op twee
plaatsen tegelijkertijd concert hebben,
dan zat men vast, daarom wordt er
voorgesteld, om over te gaan tot aan
schaffing van 35 lessenaars, welke
ongeveer f 100 zullen kosten.
Goedgekeurd.
7. Aanbieding verslag in zake Volks
huievesting.
Voor kennisgeving aangenomen.
8. Voorstel van B. en W.
a. tot overschrijving der pacht van
H. Hendriks, Wed. J. H. Arts, op haar
zoon.
b. tot overschrijving d»r pacht van
M Philipsen op zijn zoon en schoon
zoon.
tot overschrijving der pacht van
W. Gamps op de Gebr. Philipsen.
Zonder hoofdelijko stemming aange-
>men.
9. Voorstel van B. en W. tot ver
koop van een strookje grond aan M.
A. M. van Dijck.
De Voorzitter deelt mede, dat het
hier betreft een strookje grond, groot 11
aren, waarvoor van Dijck f 11 biedt.
Goedgevonden.
10. Voorstel van B. en W. tol aan
koop van een strook grond ten behoeve
van de plaatsing van een transformator
huisje aan den Stationsweg van Ghr.
Stappers.
De Voorzitter deelt mede, dat na
onderzoek is gebleken, dat men nergens
een geschikter stukje ^grond kan heb
ben, dan aan den tuin van den heer
Stappers, die bereid is 55 centiaren af
te staan voor den prijs van f 100.—
Goedgekeurd.